Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 6. juni 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-95261               Dok.nr.: 330-2016-258796                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orienteringssag (O)

2.      Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2015-95264               Dok.nr.: 330-2016-258793                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.   Orientering fra udvalgsformanden.
      Ekskursion.
2.   Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets medlemmer.
3.   Orientering fra centercheferne/udviklingsdirektøren.
      Byskovvolden.
      Flextur
      Status 360 grader færgedrift.
      Anlægsoversigt
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Udvalget ønsker en redegørelse for asfalt, herunder en drøftelse af det kommende udbud.
Henrik Brodersen (O) orienterede om problemstillingen, at Kattegat var forsinket på værft og der dermed måtte indlejes afløserbåd i forbindelse med planlagt dokning.
Lone Wenzel orienterede om lokalrådsmøde, hvor mobildækning blev drøftet.
Flemming Larsen orienterede om den sidste udvikling i lovgivningen inden for solcelleområdet.
Christian Rasmusssen orienterede om COWI-projekt - cyklisters betydning for handelslivet i provinsbyerne.

3. Første opfølgning på omlægning af bygningsdrift (O)

3.      Første opfølgning på omlægning af bygningsdrift (O)

Sagsnr.: 330-2014-48594               Dok.nr.: 330-2016-279329                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres her om første opfølgning på omlægningen af bygningsdriften.
Baggrund
Byrådet besluttede den 25. januar 2016, at der skulle foretages 3 opfølgninger på omlægning af bygningsdriften indenfor det første år.
Første opfølgning udført i maj 2016 indeholder tilbagemeldinger på en række konkrete spørgsmål fra de enkelte deltagere i de 6 referencegrupper. Første opfølgning repræsenterer således en tilbagemelding fra ca. 20 enkelt personer. I næste opfølgning, i oktober, vil samtlige virksomheder i Slagelse Kommune blive spurgt i en digital brugerundersøgelse.
· Skoler
· Daginstitutioner
· Kultur og Fritid
· Handicap
· Sundhed/Omsorg
· Servicemedarbejde, herunder Tillidsrepræsentanter (TR)
Opfølgningen vil indeholde tilbagemeldinger på konkrete og generelle forhold omkring omlægningen af bygningsdriften fra de 6 referencegrupper samt en opsamling på rundturen til de forskellige fagudvalg i april/maj. De samlede tilbagemeldingerne er vedlagt sagen i bilag.
Status på Ejendomsservice
Virksomheden Ejendomsservice har nu eksisteret i ca. 6 måneder. Den tid er blevet brugt på til at lære de mange nye medarbejdere, opgaver og servicemodtager at kende. Man er i færd med at opbygge en ny organisation med nye opgaver, nye arbejdsmetoder, nye visioner og nye værdier. Det er noget, som tager tid og kræver opmærksomhed. Der er dog allerede blevet gjort fremskridt i retning af at få dannet et stærkt fællesskab med service i højsæde. Medarbejderne er begyndt at favne, at de nu har mange forskelligartede opgaver på flere bygninger.
De første 6 måneder er også gået med at få udarbejdet et driftsgrundlag (SLA) i samarbejde med medarbejderne og de 6 referencegrupper. SLA’et bliver behandlet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget i juni 2016. Herefter skal det implementeres i hele organisationen. SLA’et bliver fundamentet i det fremtidige arbejde og er et vigtigt værktøj til at opnå besparelsen på 10 mio. kr.
Et væsentligt hængeparti har været at få afklaret økonomien og overflyttet budgettet fra Sundhed & Omsorg. Det har naturligvis medført udfordringer, at dette ikke er afklaret og det fremgår også af tilbagemeldingerne fra området.
Handling på tilbagemeldingerne
Helt generelt viser tilbagemeldingerne, at vi står i et vakuum mellem et gammelt velkendt system og et nyt, der stadig er under udvikling.
Der skal ikke herske tvivl om, at tilbagemeldingerne bærer præg af en proces, hvor vi udvikler mens vi drifter og, at Ejendomsservice er opstartet uden et færdiglavet driftsgrundlag (SLA). Det er et bevist valg for at kunne sikre medarbejdernes inddragelse i det færdige driftsgrundlag, både internt i Ejendomsservice og i virksomhederne.
Ingen tvivl om, at det har givet anledning til mange frustrationer. Det er stadig forhåbningen, at denne satsning på medarbejdernes inddragelse i det endelige driftsgrundlag vil gavne resultatet på den lange bane. På den korte bane må vi anerkende, at det har givet frustrationer og usikkerhed.
Ejendomsservice har haft den generelle udfordring, at konkrete dårlige brugeroplevelser ikke kommer frem til ledelsen i Ejendomsservice. Derfor har Ejendomsservice satset kraftigt på at informere om adgangen til at komme af med brugernes oplevelser – gode som dårlige, for ad den vej at få så mange konkrete oplevelser at evaluere opgaveløsningen på som muligt.
En positiv tendens i tilbagemeldingerne er, at man de fleste steder oplever, at medarbejderne i Ejendomsservice knokler for sagen, og for at det skal lykkes. Tilbagemeldingerne fra tillidsrepræsentanterne er også, at man generelt gerne vil projektet og er ved godt mod. Dette er det vigtigste grundlag for det videre arbejde.
Ud fra de samlede tilbagemeldinger har Ejendomsservice følgende særlige fokuspunkter i den kommende periode:
· Information på alle fronter
· Indberetning af opgaver i det digitale system
· Implementeringen af SLA
· Sikre konkrete tilbagemeldinger fra virksomhederne
Indberetning af opgaver i det digitale system
Den digitale indberetning af opgaver har været kritiseret meget – og måske ikke uden grund. Det er ikke heldigt, for digital opgavestyring er et væsentligt element i hele projektet. Ejendomsservice anerkender, at det kan virke bureaukratisk at indberette simple velkendte opgaver. Brugeroplevelsen i forbindelse med indberetning af opgaver SKAL forbedres, hvis projektet skal blive en succes.
Det gode er, at det er et område, vi kan udvikle og forbedre, og det er vi allerede i gang med. Erfaringer fra bl.a. IT viser, at der kan være behov for at ændre og tilpasse opgaveindberetningen og opfølgningen, hvis brugerne oplever den bureaukratisk.
Der er selvfølgelig også her et behov for øget central styring i starten, så der er ingen tvivl om, at det natuligt vil blive mindre bureaukratisk med tiden, ligesom brugerne også vil lære at bruge systemet, men der vil også være behov for at ændre, tilpasse og optimere systemet, hvis brugeroplevelsen skal ændres.
Der er en række systemrettelser på vej, der formentlig vil lette brugeroplevelserne for alle, ligesom udviklingen af en app, der giver nem og direkte adgang fra en Ipad eller smartphone, yderligere vil lette brugeroplevelsen for servicemedarbejderne.
Et andet fokusområde fra de løbende tilbagemeldinger fra brugerne er, at det måske ikke er indberetningen af bygningsskader, der er det største problem, men typisk indberetningen af mindre serviceopgaver (bordopstillinger og lign.), der giver frustration ude i virksomhederne. Hvis det ikke forbedres i den kommende periode, kan det blive nødvendigt at finde alternative løsninger på dette.
Indberetninger af opgaver er et fokuspunkt for Ejendomsservice og det er et kart mål at forbedre oplevelsen af dette.
Information på alle fronter
Fokus i den første periode har været på at få tingene til at fungere, tage hånd om de nye medarbejdere og have dialog med referencegrupperne om udvikling af SLA. Den seneste måned er vi gået ind i en fase, hvor der er sat stor fokus på kommunikationen. Der satses på flere elementer, men særligt udvikling af InSlag (Slagelse Kommunes Intranet), som informationsbase i forhold til de decentrale virksomheder. Det nye InSlag går ”i luften” 17. juni 2016, og her vil der vært et nyt og opdateret afsnit ”Hjælp til din bygning”. En af de ting, der satses på, er små korte informations- og instruktionsfilm på 1-2 minutter, i stedet for lange procesbeskrivelser og vejledninger. Herudover er der udarbejdet plakater, klistermærker, bordkort, visitkort osv. med kontaktinformation, der er fordelt rundt i hele kommunen, med henblik på at skabe en nem og tydelig adgang til Ejendomsservice – både for virksomheder og fritidsbrugere. Information er et betydeligt fokuspunkt i den kommende tid.
Implementeringen af SLA
Ejendomsservice er en serviceorganisation, ingen tvivl om det. Det skal altid være målet, men det er klart, at rammerne også sætter grænserne for, hvilke serviceniveau der kan leveres. Ofte er det ikke altid et spørgsmål om, hvilket serviceniveau der ydes, men hvad forventningerne er og hvor tydeligt er rammerne kommunikeret ud.
Det nye SLA skal tydeliggøre, hvilken service virksomhederne kan forvente, og indgå som værktøj i dialogen med virksomhederne – også i situationer hvor forventningerne hos virksomhederne er større end den service, det er muligt at yde.
Det fremstår klart i tilbagemeldingerne, at den tydeliggørelse har manglet. Erfaringerne viser, at en tydeliggørelse af serviceniveau vil afhjælpe en del af den frustration.
Udarbejdelse af SLA’en går planmæssigt og forventes behandlet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget i juni. SLA’en er udarbejdet i tæt dialog med de 6 referencegrupper.
Efterfølgende vil den blive implementeret – det vil bl.a. ses via det nye InSlag (Intranettet).
Sikre tilbagemeldinger fra virksomhederne
Tilbagemeldingerne fra brugerne (virksomhederne) er afgørende for, at Ejendomsservice kan arbejde med at udvikle projektet i den rigtige retning. Det er vigtigt, at vi får tilbagemeldingen fra virksomhederne, mens ”sagen er varm”, så den kan bruges aktivt i det videre arbejde og i dialogen med medarbejderne og brugerne.
I Ejendomsservice er der stor fokus på at gøre det nemt for vores servicemodtagere at kontakte os og der er derfor blevet lavet plakater, klistermærker, bordkort, visitkort osv. med kontaktinformation, der er fordelt rundt i hele kommunen. Senest er der udarbejdet (frankerede) postkort, der skal ud i alle institutioner og virksomheder, der opfordrer brugerne aktivt til at komme af med deres oplevelser.
Udover de konkrete hændelser, som er nævnt i denne opfølgning, er Ejendomsservices ledelse kun bekendt med ganske få hændelser, der har givet anledning til utilfredshed – og ingen af dem er kommet direkte til Ejendomsservice. Vi håber, at den aktuelle indsats kan sikre, at dårlige brugeroplevelser kommer hurtigere frem.
Ejendomsservice samler alle konkrete utilsigtede og/eller dårlige hændelse i et skema – der vil indgå i den næste opfølgning. Her vil samtidig fremgå hvilken læring, der er draget af tilbagemeldingen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er vurderingen, at det tager lang tid, før en omlægning af denne karakter fungerer optimalt. Der vil formentlig gå 1-2 år, før alt fungerer efter hensigten. Det er derfor vigtigt at bruge de konkrete tilbagemeldinger fra brugerne til at målrette indsatsen, efterhånden som projektet udvikles. Det er Ejendomsservices vurdering, at de 4 nævnte punkter er de vigtigste indsatsområder i den kommende tid.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.   at  orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Orientering taget til efterretning.

4. Anlægsregnskab under 2 mio. kr. - Udviklingsmuligheder for kommunale bygninger i Slots Bjergby (B)

4.      Anlægsregnskab under 2 mio. kr. - Udviklingsmuligheder for kommunale bygninger i Slots Bjergby (B)

Sagsnr.: 330-2014-49397               Dok.nr.: 330-2016-275816                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Det udarbejdede anlægsregnskab for udviklingsmuligheder for Kommunale bygninger i Slots Bjergby, stednr. 010550 søges godkendt. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Med baggrund i forskellige bygningsmæssige og økonomiske udfordringer og bindinger i den kommunale bygningsmasse i Slots Bjergby, besluttede Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) den 11. august 2014 (dok.nr. 330-2014-329866) at lade Center for Kommunale Ejendomme (CKE) undersøge udviklingsmulighederne for de kommunale bygninger.
Ifølge LTE-beslutningen skulle undersøgelsen:
Omfatte:
· Plejeboligerne Bjergbyparken
· Daginstitutionen Slots Bjergby
· Fritidshjemmet ’Pomfritten’ (drives af daginstitutionen)
· Hashøjskolen
Afdække:
· Økonomiske bindinger/udfordringer
· Driftsøkonomien – samlet set og på længere sigt
· Anlægsudgifter ved forskellige modeller
· Bygnings-, indeklima- og arbejdsmiljømæssige udfordringer
· Ejendomsstrategiske overvejelser
· Alternative anvendelsesmuligheder, eksempelvis anden anvendelse af plejeboligerne
CKE indgik en aftale med rådgivningsfirmaet Rambøll om ingeniør- og arkitektbistand til at udarbejde undersøgelsen, mens specialkonsulent for støttet byggeri Inge-Lis Kalum, har rådgivet specifikt omkring forholdene for de støttede almene ældreboliger på Bjergbyparken.
Bevilling                                                 1.000.000 kr.
Afholdt udgift                                          577.000 kr.
Afvigelse (mindreforbrug)                     -423.000 kr.
En specifikation på forbruget på anlægget er vedlagt sagen i bilag.
Mindreforbruget på 423.000 kr. foreslås tilført kassen.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at anlægsregnskabet godkendes og mindreforbruget tilføres kassen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I henhold til regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune skal en overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassebeholdningen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
Stednr. 010550
-423
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
423
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at anlægsregnskabet for udviklingsmuligheder for kommunale bygninger i Slots Bjergby godkendes og indgår i oversigten over afsluttede anlægsregnskaber under 2 mio. kr. i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab,
2.    at mindreforbruget tilføres kassen.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

5. Service level Agreement (SLA) mellem Ejendomsservice og servicemodtagere (B)

5.      Service level Agreement (SLA) mellem Ejendomsservice og servicemodtagere (B)

Sagsnr.: 330-2015-62312               Dok.nr.: 330-2016-249525                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om den udarbejdede Service Level Agreement (SLA) skal implementeres, så den bliver aftalegrundlaget mellem Ejendomsservice og servicemodtagerne og virksomhederne fx skoler og børnehaver.
Baggrund
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget besluttede på udvalgsmødet den 8. september 2015 processen for udarbejdningen af det aftalegrundlag (SLA), som skal gælde for Ejendomsservice og servicemodtagere.  I beslutningen havde udvalget særligt fokus på medarbejderen og et højt informationsniveau.
SLA står for Service Level Agreement, og er det dokument der trækker retningslinjerne for hvilke serviceopgaver Ejendomsservice er ansvarlige for at løse, og hvilke opgaver den enkelte afdeling eller virksomhed selv er ansvarlig for at udføre, eller alternativt tilkøbe.
Nu er processen ved at være tilendebragt, og der er udarbejdet et SLA, som Ejendomsservice mener, er det bedst mulige fundament for samarbejdet med virksomhederne og brugerne.
Derfor er det vedhæftede SLA udarbejdet fra bunden og er umiddelbart det mest omfattende af sin slags, som Ejendomsservice har kendskab til.
Processen, som Ejendomsservice har lagt for udarbejdelsen af SLA’et har været følgende:
· Overordnet har der været fokus på at prioritere ”sikker drift” i først halvår 2016. Man har gjort, som man ”plejer”, mens man har lært de nye opgaver, områder og medarbejdere at kende. 
· Sideløbende nedsatte Ejendomsservice en arbejdsgruppe med repræsentanter fra medarbejderne, som havde mange års erfaring med de forskellige områder.
· Arbejdsgruppen udarbejdede et oplæg, som blev præsenteret for resten af medarbejderen.
· Herefter blev centercheferne i Center for Uddannelse, Kultur & Fritid, Sundhed & Omsorg, Handicap & Psykiatri og Dagtilbud inddrager og hørt.
· Næste trin var, at referencegrupper fra
o Center for Uddannelse
o Center for Kultur, Fritid & Borgerservice
o Center for Sundhed & Omsorg
o Center for Handicap & Psykiatri
o Center for Dagtilbud
o samt en referencegruppe med repræsentanter for medarbejderne i områderne
· Sidste trin har været, at samtlige ledere ovenstående centre er blevet informeret og hørt på deres respektive ledermøder.
Det har været en lang og givende proces for alle parter. Ejendomsservice er i de første 4 måneder af 2016 blevet meget mere vidende om de mange forskellige opgaver, som de ca. 130 servicemedarbejdere og specialister skal løse. Brugerne har også udtrykt tilfredshed med processen, det gennemarbejdede SLA og det arbejde, de mange servicemedarbejdere dagligt udfører.
Det fulde SLA er vedlagt sagen i bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Administrationen finder følgende handlemuligheder:
1. a. Udvalget kan beslutte at vedtage det vedhæftede SLA. Implementering vil ske i 3. kvartal, så det er helt implementeret pr. 1. oktober 2016.
b. Udvalget giver Ejendomsservice råderum, så der kan foretages mindre justeringer i SLA’et, uden politisk behandling. Justeringerne vil selvfølgeligt blive foretaget i dialog med brugerne.
2. a. Udvalget beslutter SLA’et med mindre rettelser, som præciseres af udvalget.
b. Udvalget giver Ejendomsservice samme råderum, som beskrevet i handlemulighed 1.b.
3. Udvalget beslutter ikke SLA’et.
Vurdering
Administrationen vurderer, at SLA’et er så gennemarbejdet, som det på nuværende tidspunkt er muligt. Men der kan dukke nye opgaver og snitflader op, som gør, at der skal foretages mindre tilretninger i SLA’et. Derfor skal SLA’et løbende tilrettes virkeligheden. Det kan fx være tekniske løsninger som udløser en ændring, nye sparekrav osv.
Det er desuden vigtigt for medarbejdere, servicemodtagere og ikke mindst besparelseskravet, som skal udmøntes fuldt ud i 2019, at der bliver udstukket nogle linjer for, hvilke opgaver Ejendomsservice løser, og hvilke de ikke løser. Det vurderes, at man fortsat kan bruge 2017 og 2018 til at finde og implementere sparekravet på 10 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er overordnet et sparekrav på 10 mio. kr. i forbindelse med omlægning af bygningsdriften.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.   at  Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget beslutter handlemulighed 1. a – SLA’et godkendes i dets nuværende form,
2.   at  Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget beslutter handlemulighed 1. b - der giver Ejendomsservice et råderum til mindre justeringer i SLA’et.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

6. Muligheder for placering af dagtilbud for Handicap & Psykiatri på Tårnborg Skole (O)

6.      Muligheder for placering af dagtilbud for Handicap & Psykiatri på Tårnborg Skole (O)

Sagsnr.: 330-2015-6773                 Dok.nr.: 330-2016-283130                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I marts 2015 besluttede udvalget efter indstilling fra Center for Kommunale Ejendomme (CKE), at igangsætte udviklingen af en model for fortætningsanalyser på folkeskolerne. Tårnborg Skole var en af de to pilotskoler, der blev anvendt til udvikling af modellen.
Valget af Tårnborg Skole var blandt andet begrundet i et hos Center for Handicap & Psykiatri (CHP) erkendt behov for at etablere et nyt samlet dagtilbud til deres psykisk/fysisk handicappede borgere bosiddende i Tårnborg/Korsør, samt den vestlige del af Slagelse Kommune. Disse borgere køres i dag i busser til hhv. Slagelse og Skælskør på daglig basis. Det kunne derfor være interessant at afdække, hvorvidt der kunne frigøres m2 på skolen til brug for anden kommunal aktivitet.
Fortætningsanalysen for Tårnborg Skole og det tilhørende Bygningskompas viser, at skolen er en energieffektiv skole i god vedligeholdelsestilstand, med gode udearealer og en planløsning, der giver relativt gode muligheder for ændret anvendelse. Hertil kommer, at Bygningskompasset med 2016-elevtallet viser, at der findes rigtig gode muligheder for frigørelse af arealer til anden kommunal anvendelse. Tendensen med yderligere fald i elevtal for 2016/17 og frem vil forstærke dette billede.
CKE har afholdt besigtigelser af dagtilbuddene i hhv. Skælskør (”Solskinshuset”, Næstvedvej 15) og Slagelse (”Kulturhuset”, Rosenkildeparken) sammen med repræsentanter fra CHP.
Der er desuden holdt et orienterende møde med den nytiltrådte skoleleder på Tårnborg Skole, idet der er skiftet skoleleder siden Bygningskompasset for skolen blev udarbejdet. På mødet drøftedes dels processen frem mod at kortlægge konkrete arealer, som skolen kan afgive til det nye dagtilbud, og hvorledes et sådant dagtilbud vil kunne indpasses i skolens primære funktion som folkeskole.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning eller at komme med bemærkninger til orienteringen.
Vurdering
CHP har udarbejdet en kravspecifikation med tilhørende arealbehov dateret 8. marts 2016, som er vedlagt denne sag som bilag. På baggrund af ovennævnte besigtigelser i sammenlignelige dagtilbud, er det CKE’s umiddelbare vurdering, at de ønskede m2 er rimelige set i forhold til CHP’s ønske til tilbuddets kapacitet.
Det kan således opsummeres, at dagtilbuddet skal huse 70 borgere, hvoraf 42 har psykisk handicap (mobile), mens 28 har både psykisk og fysisk handicap (kørestol og/eller udadrettede). Med nøgletal fra CHP kan dette omsættes til et nettobehov for areal på 873 m2, svarende til et skønnet bruttobehov på 1310 m2. Hertil vil der være behov for adgang til et tydeligt afgrænset og rekreativt udeareal i direkte forbindelse til dagtilbuddet, samt gode ankomst­/-par­keringsforhold for mindre handicapbusser, der skal bringe borgerne til og fra tilbuddet.
Efter drøftelser med hhv. CFU, CHP og skoleleder, er det CKE’s vurdering, at nedenstående interessenter bør inddrages allerede i den afklarende fase:
- Skoleledelsen
- Skolebestyrelsen
- CFU, ejendomskoordinator eller dennes repræsentant
- CHP, ejendomskoordinator eller dennes repræsentant
Skoleledelse og Skolebestyrelse på Tårnborg Skole orienteres på bestyrelsesmøde den 14. juni 2016, med henblik på at få udpeget et bestyrelsesmedlem til at deltage i det videre arbejde.
Desuden bør følgende interessenter (udover nærværende udvalg) holdes orienteret:
- Uddannelsesudvalg
- Handicap- og Psykiatriudvalg
- Handicaprådet
Ultimo september 2016 vil input fra interessenterne, sammen med de økonomiske beregninger, kunne danne grundlaget for indstilling om hvorvidt, der kan iværksættes et projekt omkring placering af dagtilbuddet for handicappede på Tårnborg Skole.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det er forventningen, at en placering på Tårnborg Skole, frem for et nybyggeri eller indgåelse af lejemål, vil vise en markant besparelse i både anlægsinvestering og bygningsdrift og afdækningen af muligheder vil indeholde en nærmere analyse af dette forhold.
Da Tårnborg Skole i dag er i fuld bygningsdrift, vil udgiften til drift af et nyt dagtilbud være begrænset til en eventuel merudgift i forhold til drift af skolekvadratmeter. Da udgiften til bygningsdrift af skoler typisk ligger i den tunge ende, vil der med rimelighed kunne forventes en driftsudgift til dagtilbuddet på 0,- kr., hvilket vil svare til en besparelse i forhold til drift på nybyggede 1310 m2, i størrelsesorden 600.000,- kr. om året.
Yderligere er det typisk 5.000-10.000,- kr. billigere at ombygge frem for at nybygge – naturligvis afhængig af de eksisterende forhold. Men da Tårnborg Skole opnår gode point mht. vedligeholdelsestilstand, energieffektivitet og planløsning, ses det ikke umuligt at kunne opnå denne besparelse. Det vil, såfremt der skulle etableres de estimerede 1310 brutto-m2 indenfor skolens eksisterende rammer, betyde en potentiel anlægsbesparelse i størrelsesorden 6–12 mio. kr.
På baggrund af disse indledende skøn, vurderes det interessant at arbejde videre med muligheden.
Konsekvenser for andre udvalg
En eventuel placering af dagtilbuddet har en naturlig konsekvens for både Handicap & Psykiatriudvalget samt Uddannelsesudvalget.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Taget til efterretning.
Udvalget afventer den politiske behandling i Børne-, Uddannelses- og Integrationsudvalget og i Handicap- og Socialpsykiatriudvalget.

7. Anlægsbevilling til trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger og Trafiksikkerhedsplanens handleplan for 2016 (B)

7.      Anlægsbevilling til trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger og Trafiksikkerhedsplanens handleplan for 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2014-87475               Dok.nr.: 330-2016-277134                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
På budget 2016 er afsat beløb til trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger inden for Vej- og Trafikområdet. Det skal overfor byrådet anbefales at der meddeles anlægsbevilling på i alt 4,633 mio. kr. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal træffe beslutning om, hvilke trafiksikkerhedsprojekter fra Trafiksikkerhedsplanens handleplan, der skal gennemføres i 2016.
Baggrund
Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 med indeholdende handleplan for fysiske ændringer på kommunens vejnet skal medvirke til at øge trafiksikkerheden i kommunen.
Prioriteringen af trafiksikkerhedsprojekterne i trafiksikkerhedsplanens handleplan er foretaget med afsæt i førsteårsforrentningen. Førsteårsforrentningen er den metode, hvormed trafiksikkerhedsprojekter prioriteres. Metoden går ud på at vurdere de sparede ulykkesomkostninger i projektets første år efter ibrugtagning og sætte dem i forhold til den skønnede anlægspris.
Projekter med den højeste forrentning giver det højeste ”afkast” og dermed mest trafiksikkerhed for pengene. Samlet har de foreslåede anlægsprojekterne i 2016 en førsteårs forrentning på mere end 200%, hvilket svarer til at investeringerne tjener sig ind på under 6 måneder.
Grundlaget for beregningen af førsteårsforrentningen er priserne pr. uheld, som de er beregnet af Danmarks Tekniske Universitet i 2014:
Personskadeulykker: 2.695.096 kr. pr. sparede personskade
Materielskadeulykker: 725.324 kr. pr. sparede uheld
Handleplanen beskriver nedenstående 16 steder i Slagelse Kommune, hvor der i 2016 bør udføres trafiksikkerhedstiltag og 3 steder, hvor der bør gennemføres trafiksikkerhedsinspektion. Listen over trafiksikkerhedsprojekter er opstillet i prioriteret orden og projekterne har et samlet anlægsoverslag på ca. 3,5 mio. kr.
Det skal bemærkes, at stedet ”Sorøvej – øst”, der er prioriteret med en tredje-prioriteret, blev udført i 2015.
De 16 steder er i prioriteret orden:
1. Krydset Sdr. Ringgade/Idagårdsvej- 4.000 kr.
Løsningsforslag, hastighedsgrænsen foreslås sat ned til 60 km/t mellem Idagårdsvej og frem til nord for Næstvedvej, hvor den i forvejen er 60 km/t.
2. Næstved Landevej/Stigsnæs Landevej – 32.000 kr.
Etablering af 70 km/t i krydset (ca. 200 m fra alle retninger).
Der bør laves tavlesanering.
Mangler cykelsymboler ved tilfarterne.

3. Sorøvej – øst – ER UDFØRT I 2015 – 102.000 kr.
Der er i efteråret 2015 etableret venstresvingsbaner og spærreflader i det 2. spor fra rundkørslen og godt 500 meter mod øst.
Den østlige adgangsvej til den private fællesvej til Sorøvej 39-47 er begrænses med venstresvingforbud, både ind til vejen og ud fra området.
Advarselstavlen A20, risiko kø er opsat for den vestgående trafik fra motorvej og ind mod rundkørslen.

4. Østerbro/Torvegade – 165.000 kr.
Pudebump i til- og frafarter kan reducere hastigheden på køretøjer på vej ind og ud af rundkørslen samt øge opmærksomheden på fodgængerne og cyklister.

5. Sorøvej/Tjørne Allé/Holbækvej/Smedegade – 165.000 kr.
Farten i rundkørslen bør reduceres. Dette kan gøres ved at udvide overkørselsarealet og/eller ved at etablere pudebump i alle til- og frafarter.

6. Tårnborgvej / Kongebroen – 165.000 kr.
Pudebump i alle til- og frafarter.
Indkørsel til tank syd for rundkørslen lukkes.

7. Schweizerpladsen/Frederiksgade/Jernbanegade – 165.000 kr.
Yderligere hastighedsdæmpende foranstaltninger for større opmærksomhed ved fodgængerovergangen over Frederiksgade ved etablering af pudebump i til- og frafarten.

8. Grønningen/Skovvejen – 55.000 kr.
Tydeliggørelse af krydset fra sidevejene med endnu bedre afmærkning af vigepligt. F.eks. større vigepligtstavler placeret tættere på kørebanen og hajtænder på kørebanen.
Alternativt kan der etableres en hævet flade for at reducere hastigheden fra alle retninger.

9. Vestre Ringgade/Vestergade/Marievangsvej – 284.000 kr.
Signalindstillingerne bør analyseres og der bør overvejes om en anden driftsform kan give forbedret trafiksikkerhed. Herunder bør venstresvingspile fra syd overvejes for at give venstresvingende mulighed for at svinge uden om modkørende.
Sikkerhedstider tjekkes og sættes op, hvis der er grund hertil.
Cyklistsignaler i alle retninger, hvor der er cykelbane eller cykelsti, og med mulighed for eftergrønt for højresvingende fra nord.
Udskiftning af signaler til ny teknik i forbindelse med busprioritering.

10. Tårnborgvej/Gl. Bangårdsplads – 165.000 kr.
Etablering af pudebump i alle til- og frafarter.

11. Ndr. Ringgade/Valbyvej – 165.000 kr.
Etablering af pudebump i alle til- og frafarter.

12. Valbyvej – 660.000 kr.
Strækningen fra syd for Hellig Andersvej og forbi Banevolden mangler cykelbane.
Etablering af trafiksanering af nævnte strækning med 40 km/t, hævet flade ved Hellig Andersvej og Elmevej samt evt. Banevolden. Herudover bør det undersøges nærmere, om der kan blive plads til cykelbane. Der er dog mange overkørsler til parkering på matriklerne, der må anses for at være en ulempe ved en cykelbaneløsning.

13. Korsørvej/Vestre Ringgade/Mariendals Allé/Sdr. Ringgade – 570.000 kr.
Tydeliggørelse af kryds fra nordøst og sydvest.
Cykelsignaler med ”før-grønt” for cyklister/knallertkørere, som skifter over til rødt for cyklister samtidig med, at der er højresvingspil og dermed konfliktfri trafikafvikling.
Lukning af indkørslen til tanken, der er tættest på krydset.

14. Kalundborgvej/Vestre Ringgade/Løvegade/Herluf Trollesvej – 330.000 kr.
Udskiftning af overkørselsareal til brostensbelægning med kant mellem overkørselsarealet og cirkulationsarealet.
Kan suppleres med pudebump i til- og frafarter for at dæmpe hastigheden yderligere.

15. Slagelsevej ved Sludstrupvej – 31.000 kr.
Der kan opstilles vejvisningstavler før krydset for at gøre opmærksom på krydset og tavler med overhalingsforbud.
Etablering af 70 km/t i krydset (ca. 200 m fra landevejen og ca. 100 m fra sidevejene).

16. Skælskør Landevej ved Baunehøjvej – 31.000 kr.
Baggrundsafmærkningen i kurven foreslås dubleret.

17. Vestre Ringgade – 248.000 kr.
Støttehelle ved fodgængerovergang ved Tordenskjoldsgade tæt på Selandia. Den vil blive benyttet af elever mellem skolen og stationen. Koordineres med trafiksanering af Vestre Ringgade.

18. Næstved Landevej km 26/913 - 31/142 – 60.000 kr.
Der udføres trafiksikkerhedsinspektion i 2016, løsningsforslag udføres i 2017.

19. Norvej – 36.000 kr.
Der udføres trafiksikkerhedsinspektion i 2016, løsningsforslag udføres i 2017.

20. Slagelsevej, Skælskør – 23.000 kr.
Der udføres trafiksikkerhedsinspektion i 2016, løsningsforslag udføres i 2017.
Under punktet Vurdering gennemgås de anbefalede projekter fra den fremførte handleplan, som den har været drøftet i Trafiksikkerhedsudvalget.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge enten at godkende den udarbejdede handleplan for 2016 eller at komme med ændringsforslag i forhold til prioriteringen eller at forkaste handleplanen.
Vurdering
Trafiksikkerhedsudvalget anbefaler, at projekterne udføres som foreslået i handleplanens del for 2016.
I udpegningsperioden 2010-2014 er uheldsbilledet for de 16 steder; 30 personskadeuheld, 75 materielskadeuheld og 24 anmeldelses/ekstrauheld.
Den forventede reduktion i antal uheld fordeler sig med: 9 personskadeuheld, 23 materielskadeuheld og 8 anmeldelses/ekstrauheld over en tilsvarende 5 årig periode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansieres indenfor rådighedsbeløbet i 2016.
Det samlede rådighedsbeløb på 4,633 mio. kr. fordeles med 3,456 mio. kr. til handleplanprojekter, 0,677 mio. kr. til tryghedsfremmende projekter og 0,500 til projektstilling jf. beslutning i udvalget den 11. august 2016.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.02
4.633
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
-4.633
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at projekterne udføres, som foreslået i handleplanen for 2016,
2.    at der meddeles anlægsbevilling på 4,633 mio. kr. til det på sted 222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger afsatte rådighedsbeløb i 2016,
3.    at sagen videresendes til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Da pkt. 17 er indeholdt i det igangsatte anlægsprojekt, foreslås beløbet disponeret
til forbedring af de trafikale forhold på Antvorskov skole.

8. Beslutning om Trafikbestilling 2017 for MOVIA buskørsel (B)

8.      Beslutning om Trafikbestilling 2017 for MOVIA buskørsel (B)

Sagsnr.: 330-2015-81403               Dok.nr.: 330-2016-259141                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Slagelse Kommune skal afgive Trafikbestilling 2017 til MOVIA for ændringer i den kollektive bustrafik, der ønskes gennemført ved køreplanskiftet den 11. december 2016. Sagen behandles med reference til Byrådets behandling den 30. maj 2016 af sag ”Kollektiv trafik – Movias regnskab 2015 for Slagelse Kommune”.
Baggrund
Udvalget drøftede på mødet den 2. maj 2016, hvilke konsekvenser de indkomne høringssvar kunne få på trafikbestillingen. ”Oplæg til Trafikbestilling 2017” var i høring i perioden fra den 10. marts 2016 til og med 10. april 2016.
”Hvidbog over høringssvar for Trafikbestilling 2017 er medtaget som bilag 1a. Bilaget blev gennemgået på udvalgsmødet den 2. maj 2016. En samling af alle originale høringssvar” er medtaget som bilag 1b.
Region Sjælland har truffet beslutning om, at der skal ske reduktion af kørselsomfanget på flere regionalt finansierede buslinjer. Slagelse Kommune berøres af ændringer på BUS 420R (Slagelse – Holbæk) og BUS 490 (Slagelse – Jyderup – Mørkøv – Svinninge).
Ændringerne vil blive gennemført ved køreplanskiftet i december 2017.
Kommunen vil i dialog med Regionen og nabokommuner skaffe overblik over, hvilken indflydelse regionens beslutning skal have på ”Oplæg til Trafikbestilling 2018”.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Administrationen har, på baggrund af udvalgets drøftelse på mødet den 2. maj 2016, udarbejdet ”Forslag til Trafikbestilling 2017”. Forslaget er medtaget som bilag 2.
Forslagene er prioriteret i den rækkefølge, som administrationen anbefaler dem gennemført.
Der kan frit vælge blandt forslagene.
Forslagene blev gennemgået på mødet den 2. maj 2016.
Byrådets behandlede den 30. maj 2016 sagen vedrørende Movias regnskab for den kollektive bustrafik i 2015. Byrådet godkendte, at der i 2017 på sted nr. 231002 Buskørsel må disponeres med et merforbrug. Merforbruget overføres til det efterfølgende år.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø har i bilag 2 beskrevet de foreslåede ændringer i forbindelse med Trafikbestilling 2017. I bilag 2.1 er hvert forslag nævnes med argument for, hvorfor forslaget bør prioriteres til implementering.
Den økonomiske ramme giver ikke mulighed for at foretage udvidelser af det samlede kørselsomfang. Center for Teknik og Miljøs anbefaling vil derfor være, at der ikke foretages ændringer i den kollektive bustrafik, som vil medføre øgede udgifter.
Center for Teknik og Miljø skal derfor anbefale, at følgende forslag fremmes:
· Forslag 2 – BUS 431 Slagelse – Flakkebjerg – Dalmose
Der genindføres en busafgang fra Dalmose kl. 18:35 mod Slagelse. Turen blev fjernet grundet besparelse ved køreplanskiftet i december 2015. Ved at flytte en afgang fra BUS 433 Slagelse – Sørbymagle – Dalmose til BUS 431 kan ønsket opfyldes uden omkostning. Baggrunden er et ønske fra Århus Universitets afdeling i Flakkebjerg med ca. 150 ansatte og studerende.
Samlet årlige merudgift: 0 kr.

· Forslag 9 – Justering af busplan for Slagelse by
Høringen har vist, at der er flere forslag om ændringer til den nuværende buskørsel i Slagelse by. Fælles for disse forslag gælder, at de ikke vil kunne gennemføres uden, at det kommer til at gå ud over andre medborgere.
Derfor foreslår administrationen, at den nuværende busplan gennemgås i samarbejde med Busborgergruppen og andre relevante parter.
Opgaven skal munde ud i et oplæg til Trafikbestilling 2018 som Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) behandler på mødet i december 2016.

· Forslag 10 – Ny busplan for Slagelse – Dalmose – Skælskør korridoren
Trafik- og Byggestyrelsen er søgt om medfinansiering af en ny busplan for korridoren.
LTE behandlede sagen den 4. januar 2016.
Baggrunden er et stort behov for at få tilpasset den nuværende buskørsel til de faktiske behov. Bustrafikken har kørt uændret stort set fra tiden før kommunalreformen i 2017.
Samlet årlige merudgift i 2016 og 2017: 150.000 kr.
Det er Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at et eventuelt tilsagn om puljemidler afslås med det argument, at kommunen ikke kan bidrage med den kommunale andel, og at vil busplanen udføres på et lavere niveau, hvilket betyder, at Center for Teknik og Miljø prioriterer at bruge egen tid på opgaven.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Movia’s trafikbestillingsgrundlag for Slagelse Kommune viser en udgift i 2017 på ca. 48,0 mio. kr. med det nuværende serviceniveau for lokale buslinjer, flextur og handicapkørsel. I juni måned ændres trafikbestillingsgrundlaget til Movia’s budget for Slagelse Kommune. Dette budget tager afsæt i Movia’s Estimat 2 for 2016 (Estimat 2 offentliggøres ultimo juni).
Hvis Estimat 2 svarer til Estimat 1 (som blev modtaget ultimo april 2016), vil Movia’s budget 2017 for Slagelse Kommune ligge på ca. 45,0 mio. kr. Movia har stillet i udsigt, at Center for Teknik og Miljø primo juni kan få oplyst et foreløbigt Estimat 2.
Sammenholdes det formodede budget 2017 (45,0 mio. kr.) for Slagelse Kommune og den negative efterreguleringen fra 2015 (5,2 mio. kr.), i alt 50,2 mio. kr. med kommunens budget til buskørsel i 2017, som er på 49,3 mio. kr., vil der i 2017 være et merforbrug på ca. 0,9 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at forslag 02 gennemføres,
2.    at forslag 09 og 10 igangsættes med henblik på oplæg til Trafikbestilling 2018,
3.    at forslag 10 udføres alene med brug af tidsressourcer i Center for Teknik og Miljø samt den ressource, som Movia kan bidrage med og indgår i Trafikbestilling 2018,
4.    at øvrige forslag, som har været drøftet i forbindelse med Trafikbestilling 2017, forkastes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Der tages udelukkende stilling til busbestilling og ikke flekstrafik/Flextur, som efterfølgende behandles særskilt.
Såfremt der er økonomisk råderum, etableres busforbindelse Skælskør/Dalmose/Slagelse.
Kurt Rasmussen (A) deltog ikke i færdigbehandlingen af punktet.

9. Disponering af midler - Tilpasninger af infrastruktur (B)

9.      Disponering af midler - Tilpasninger af infrastruktur (B)

Sagsnr.: 330-2016-3738                 Dok.nr.: 330-2016-284921                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Med Byrådets beslutning om omplacering af udisponerede anlægsmidler er der afsat 0,95 mio. kr. til tilpasninger af infrastruktur. Udvalget skal træffe beslutning om, hvordan midlerne skal disponeres.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø modtager mange henvendelser vedrørende den trafikale infrastruktur fra borgere. Mange af disse henvendelser vedrører ikke konkrete anlægs- eller driftsrammer, hvorfor det til tider er umuligt at efterkomme disse ønsker.
Jævnfør udvalgets første behandling den 4. april 2016 blev følgende områder nævnt:
Ønsker fra Antvorskov skole vedrørende trafikale forhold
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget har på mødet den 1. december 2015 behandlet problematikken i forhold til de trafikale forhold omkring skolen. Som baggrund for udvalgets behandling af sagen var der udarbejdet et Idé-notat med forslag til 7 tryghedsfremmende tiltag. Den samlede omkostning til disse tiltag er overslagsmæssigt skønnet til 1,8 mio. kr.
Ønsker om etablering af vejbelysning, hvor der i dag ikke er vejbelysning
Slagelse Kommune har fra både borgere og erhvervsvirksomheder modtaget ønsker om etablering af vejbelysning på veje og stier, hvor der i dag ikke er belysning.
Investering i vejbelysning vil medføre en udvidelse af driftsbudgettet – drift, vedligeholdelse og el.
Listen over ønsker til vej- og sti-belysning blev forelagt udvalget på mødet den 2. februar 2015.
Herudover har Center for Teknik og Miljø i de forberedende arbejder med budget 2016 fremlagt en række anlægsønsker. Disse ønsker er oplistet i vedhæftede bilag 6. Listen blev forelagt udvalget på mødet den 1. juni 2015. Ønsket om midler til etablering af ny vejbelysning findes også på oversigten over anlægsønsker.
Yderligere har Center for Teknik og Miljø modtaget forespørgsler fra erhvervsvirksomheder, som ønsker, at der foretages screening med henblik på kørsel med modulvogntog.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget skal træffe beslutning om, hvilke tiltag som skal fremmes indenfor den afsatte ramme.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø skal anbefale, at rammen på 0,95 mio. kr. disponeres som følger:
Aktivitet
I mio. kr.
Forbedring af trafikale forhold omkring Antvorskov skole
kr.
0,250
Ny vejbelysning
kr.
0,250
Udskiftning af portaltavler
kr.
0,200
Udskiftning af nedslidte autoværn
kr.
0,200
Screening for kørsel med modulvogntog – Afkørsel 41 (nye ramper) til industriområde på Borgergade, krydset Hovedgaden-Lodsvej, Dalmose og strækningen Slagelse Omfartsvej – Barkemosevej 3
 
 
kr.
 
 
0,050
I alt
kr.
0,950
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.02
950
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
-950
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at anlægsrammen på 0,95 mio. kr. disponeres som anbefalet under afsnittet ”Vurdering”.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

10. Beslutning om køb af telt til lokalrådene (B)

10.   Beslutning om køb af telt til lokalrådene (B)

Sagsnr.: 330-2016-36754               Dok.nr.: 330-2016-289149                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Kommunen indkøbte i 2008 to telte til 19.000 kr., som lokalrådene kunne låne til fællesaktiviteter i sommermånederne. Teltene har været opbevaret hos Entreprenørservice, mens selve udlånet er administreret af en medarbejder i centraladministrationen. Teltene har været udlånt mange gange og er på grund af slitage reduceret til ét telt. 
I 2015 blev det indskrevet i bygningsreglementet, at telte over 50 m² skal certificeres eller byggesagsbehandles, med mindre de ejes og opsættes af en privat person til eget brug. Da kommunens telt er af ældre dato, er det hverken certificeret eller udstyret med den dokumentation, som skal til for at kunne udstede byggetilladelse til dets opstilling. Da virksomheden, som det oprindelig blev købt hos, er ophørt, kan der heller ikke indhentes supplerende oplysninger om det. Som følge heraf har de byggetilladelser, der undtagelsesvis er blevet givet til dets opstilling, været betinget af, at teltet blev ekstra sikret.
Med henblik på udlån i fremtiden kræves den nødvendige dokumentation til byggesagsbehandlingen. Derfor skal der udarbejdes en beskrivelse af teltets bærende system, en anvisning på, hvordan det stilles op, samt en statisk beregning, som dokumenterer, at det er dimensioneret i henhold til gældende regler. Administrationen anslår på baggrund af en sondering, at det ville koste mellem 10-15.000 kr. at få udarbejdet ovennævnte dokumentation. Da denne udgift ikke står mål med teltets materielle værdi, giver det ikke mening at låne teltet ud, fordi der ikke kan gives byggetilladelse til dets opstilling.  
Det foreslås derfor, at der indkøbes et nyt telt. Da der ikke er certificerede telte på markedet, foreslås det, at der indkøbes et telt, som har den dokumentation, der skal til for byggesagsbehandling i forbindelse med udlån og opstilling. Hvis dette ikke er muligt, skal kommunen betale for at få tilvejebragt beskrivelse og beregningsgrundlag. 
Til belysning af sagen kan oplyses, at teltet var udlånt 6 gange i 2015, og at der er 5 forespørgsler på lån af teltet i 2016.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget kan beslutte at købe et telt til lokalrådene. Hermed fortsætter udvalget med at give lokalrådene mulighed for at låne et telt til rekreative aktiviteter, der samler borgerne i sommermånederne. Hvis udvalget vælger at købe et telt, må det påregne at skulle betale for udarbejdelse af en beskrivelse og beregningsgrundlaget til brug for byggesagsbehandlinger i forbindelse med udlån og opstilling. Dertil skal lægges en årlig driftsudgift på 1.500 kr. for at sikre, at teltet er i forsvarlig stand. 
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan beslutte ikke at købe et telt, da lokalrådene har mulighed for at leje certificerede telte hos udlejningsfirmaer. Midlerne og de ressourcer, som bruges på administration af teltordningen, kan i stedet anvendes på andre aktiviteter, der bidrager til udviklingen af landdistrikterne. 
Vurdering
Det er Udviklingssekretariatets indtryk, at lokalrådene har været glade for at kunne låne telt til rekreative fællesaktiviteter om sommeren. Da det vil være forholdsvist dyrt at tilvejebringe et grundlag, som gør det muligt at indhente byggetilladelse til opstilling af det gamle telt, anbefales det, at der i stedet investeres i et nyt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Et nyt telt kan købes for ca. 12.000 kr. Det skal dog undersøges, om teltet har det nødvendige dokumentationsgrundlag til brug for byggesagsbehandlinger. Det anslås, at et nyt telt inklusiv beskrivelse og beregninger - hvis disse ikke forefindes ved købet - kan erhverves indenfor en ramme på 27.000 kr.
Teltene, som blev købt i 2008, er hvert år blevet gennemgået for fejl og mangler, inden udlånssæsonen startede. En opgørelse viser, at der samlet set har været udgifter på ca. 13.000 kr. til reparationer og vedligehold. Udvalget må derfor påregne at skulle betale en årlig udgift på ca. 1.500 kr. til drift af et nyt telt.
Kommunens administration bruger hvert år ca. 25 timer på administration af teltet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Borger- og Udviklingsdirektøren indstiller,
1.    at det gamle telt skrottes,
2.    at udvalget investerer i et nyt telt til ca. 12.000 kr.,
3.    at udvalget afsætter en ramme på 10-15.000 kr. til tilvejebringelse af den nødvendige dokumentation til brug for byggesagsbehandling i forbindelse med udlån og opstilling -hvis den ikke følger med købet,
4.    at midlerne tages fra udvalgets projektpulje.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

11. Politisk årshjul 2016 (B)

11.   Politisk årshjul 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2015-95267               Dok.nr.: 330-2016-258788                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Vækst og Plan har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som et fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Taget til efterretning.
Ekskursion udsættes.

12. Pressemeddelelser (B)

12.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2015-95269               Dok.nr.: 330-2016-258786                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Ingen.

13. Eventuelt (O)

13.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2015-95271               Dok.nr.: 330-2016-258785                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Baggrund
Udvalget orienteres om sager, som ikke kræver udvalgsbehandling.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Intet.
14. Lukket: Skælskør Landevej 4230 - anlæg af dobbeltrettet cykelsti fra Gerlevvej til bygrænse Lundforlund (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.