Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 5. december 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-95261               Dok.nr.: 330-2016-670407                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orienteringssag (O)

2.     Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2015-95264               Dok.nr.: 330-2016-670402                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets medlemmer.
3.   Orientering fra centercheferne/Økonomi- og Teknikdirektøren.
      Flemming Kortsen orienterer om:
      Toiletter v/Revkrogen.
      Temamøde om mobilitet og parkering.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Den netop afholdte Landdistriktskonference blev drøftet foranlediget af Jørn Melchior Nielsen (Ø).
Kurt Rasmussen (A) tog problemstilling op vedr. race Smedegade/Sorøvej.
Undersøgelse i forhold til Ejendomsservice blev drøftet, foranlediget af Ole Drost (V).
Ole Drost (V) spurgte ind til evt. henvendelse vedrørende lukning af vej ved Solvænget.
Økonomi- og Teknikdirektøren orienterede om Skælskør Plejecenter og henvendelse fra Marinegarden om brug af ledige lokaler.

3. Ansøgning om anlægsbevilling - Investering i solceller (B)

3.     Ansøgning om anlægsbevilling - Investering i solceller (B)

Sagsnr.: 330-2015-78989               Dok.nr.: 330-2016-684802                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal besluttes det videre arbejde med etablering af solcelleanlæg på 14 kommunale bygninger.
Yderligere søges her anlægsbevilling til anlægsprojektet Investering i solceller, stednr. 010560 på 4,7 mio. kr.
Baggrund
Byrådet besluttede på mødet den 29. august 2016, at der skulle arbejdes videre med en etablering af solceller på en række bygninger.
Forudgående havde Center for Kommunale Ejendomme arbejdet med en screening af, hvilke kommunale bygninger der kunne være relevante at etablere et solcelleanlæg på. Der er 14 mulige anlæg, men en samlet etableringsomkostning på 4,7 mio. kr.
Opsætningen af solcelleanlæg på udvalgte bygninger sker med det formål at dække bygningens eget forbrug af elektricitet i den primære anvendelsestid, og herved også at bidrage med nedsættelsen af CO2-udledningen.
Oprettelsen af det nødvendige selskab, projektering og tilbudsindhentning opstartes ultimo 2016.
Etablering af anlæggene forventes udført medio 2017. Der er som bilag vedlagt en liste over, hvilke anlæg der etableres, samt de forventede omkostninger pr. anlæg.
Anlægsbevilling stednr. 010560 Solceller
Der ansøges derudover om anlægsbevilling på 4,7 mio. kr., som er finansieret af afsat rådighedsbeløb.
Skema til ansøgning om anlægsbevilling er vedlagt sagen i bilag.
Lånefinansiering
Investeringen i solcelleanlæg er omfattet af den automatiske låneadgang, såfremt bygningerne anvendes til kommunale formål og at det er på eksisterende bygninger.
Ved optagelse af et serielån på 4,7 mio. kr. med en løbetid på 25 år og variabel rente, så vil den årlige ydelse udgøre 192.000 kr. (med det nuværende renteniveau).
Retligt grundlag
Det er ikke muligt at etablere solceller på eksisterende bygninger, uden at der dannes et selskab til driften.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. § 2 stk. 1 nr. 7.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at godkende anlægsbevillingen, hvorved etableringen af solceller igangsættes med afslutning medio 2017.
Alternativt kan der gives afslag på den ansøgte anlægsbevilling samt tidligere rådighedsbeløb, hvorved driftsbesparelsen udgår.
Vurdering
Det anbefales, at der gives anlægsbevilling til sted 010560 Investering i solceller.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det indstilles, at der gives anlægsbevilling på 4,7 mio. kr., som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på ligeledes 4,7 mio. kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 010560
06.03
200
4.500
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
-200
-4.500
192
192
Afsat rådighedsbeløb
 
-4.700
 
 
 
Kassen
1.04
4.700
 
-192
-192
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen væsentlige konsekvenser.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at det anbefales overfor Byrådet, at der gives anlægsbevilling på sted 010560 Investering i solceller på 4,7 mio. kr.,
2.    at anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb,
3.    at investeringen på 4,7 mio. kr. finansieres ved lånoptagelse med 0,2 mio. kr. i 2016 og 4,5 mio. kr. i 2017. Lånet afvikles med en årlig ydelse på 0,2 mio. kr. gældende fra 2018,
4.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Anbefales.

4. Budgetomplacering vedr. renovering af Vemmelev Juniorklub (B)

4.     Budgetomplacering vedr. renovering af Vemmelev Juniorklub (B)

Sagsnr.: 330-2015-87739               Dok.nr.: 330-2016-681605                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget kan godkende en budgetomplacering 0,35 mio. kr. fra Ejendomsstrategien til dækning af afholdte udgifter i forbindelse med ombygning af Vemmelev Juniorklubs lokaler.
Baggrund
Vemmelev Juniorklub har fået renoveret og ombygget lokaler på Vemmelev Skole i forbindelse med, at det blev besluttet, at Juniorklubben ikke skulle flyttes til tidl. Akaciegården i Vemmelev. Sagen har været behandlet på Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) og Uddannelsesudvalget, hvor det blev besluttet, at der skulle foretages renovering af toiletter, etablering af badeforhold, samt indretning af lokale for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets regning.
Disse renoveringsopgaver er varetaget via Ejendomsservice og er pt. under afslutning.
Driftsbesparelsen ved et kommende frasalg af Akaciegården bidrager til de vedtagne besparelser i Ejendomsstrategien og det foreslås derfor at budgetomplacere 0,35 mio. kr. i 2016 fra Ejendomsstrategien til dækning af renoveringen foretaget under Ejendomsservice.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at udvalget skal godkende budgetomplaceringer mellem udvalgets enheder.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende den foreslåede budgetomplacering eller anvise alternativ finansiering.
Vurdering
Centerchef for Kommunale Ejendomme anbefaler, at budgetomplaceringen godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetomplaceringen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift Ejd. Strategi
06.03
-350
 
 
 
Drift Ejd. Service
06.03
350
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at udvalget godkender, at der budgetomplaceres 0,35 mio. kr. vedr. renovering af Vemmelev Juniorklub fra Ejendomsstrategi til Ejendomsservice.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Trafikbestilling 2018 for MOVIA buskørsel (B)

5.     Trafikbestilling 2018 for MOVIA buskørsel (B)

Sagsnr.: 330-2016-11887               Dok.nr.: 330-2016-464934                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) skal træffe beslutning om Center for Teknik og Miljø skal arbejde videre med forslag til ændringer af buskørslen, med henblik på endelig behandling på udvalgsmøder i marts hhv. april 2017.
Baggrund
På udvalgets møde den 5. september 2016 orienterede Center for Teknik og Miljø, om indholdet i processen frem mod endelig beslutning om Trafikbestilling 2018 for ændringer af den kollektive bustrafik i Slagelse Kommune. Beslutning om ændringer af den kollektive trafik i Slagelse Kommune sker over 3 udvalgsmøder:
1. Den 5. december 2016 skal udvalget på baggrund af Center for Teknik og Miljøs oplæg til Trafikbestilling 2018 træffe beslutning om de tiltag og forslag til ændringer, som administrationen skal arbejde videre med,
2. Den 6. marts 2017 træffer udvalget den endelige beslutning om Trafikbestilling 2018 vedrørende Dalmose-korridoren,
3. Den 3. april 2017 træffer udvalget den endelige beslutning om Trafikbestilling 2018 vedrørende øvrige forslag til ændringer.
De tiltag og ændringsforslag til den kollektive busbetjening, som udvalget beslutter at Center for Teknik og Miljø skal arbejde videre med, foreslås sendt i offentlig høring fra den 7. december 2016 til og med den 17. januar 2017.
Ændringerne i Dalmose-korridoren træder i kraft medio august 2017, grundet hensyn til ændring af ringetider på involverede skoler. Alle andre ændringer træder i kraft primo december 2017.
I dialog med MOVIA, Busborgergruppen, borgerhenvendelser, andre politiske udvalg og repræsentanter for Dalmose-korridoren er der udarbejdet en skitse til Trafikbestilling 2018.
Trafikbestilling 2018 indeholder forslag A-G, der er beskrevet i bilag A:
· Forslag A. Ny busplan for Dalmose-korridoren
· Forslag B. Justeret busplan for Slagelse by
· Forslag C.  Forbedre busbetjening af Stillinge skole med linjerne 438, 439 og 491
· Forslag D. Oprettelse af direkte buslinje til Trelleborg og ændre buslinje 439
· Forslag E. Sundheds og Seniorudvalget ønsker bedre betjening af Rådmandscentret
· Forslag F. ”Korsør – Byen møder vandet-udvalget” (§17 stk. 4) ønske til linje 438
· Forslag G. betjening af Slagelse – Sønderup – Ørslev
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal træffe beslutning om, hvilke dele af den samlede skitse for Trafikbestillingen, Center for Teknik og Miljø skal arbejde videre med, for endelig beslutning på udvalgsmøde i marts 2017 hhv. april 2017.
I bilag A er handlemulighederne indenfor forslagene A-G beskrevet.   
Vurdering
I bilag A er handlemulighederne indenfor forslagene A-G vurderet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgangspunktet for udarbejdelse af nuværende arbejde med skitse til Trafikbestilling 2018 er uændret økonomi for kommunens andel af kollektiv bustrafik i 2018.
Se økonomiske konsekvenser forbundet med forslagene i bilag A.
Forslag A1, B1, B2, C1, C2, D1, D3, E2, F1 og G2 indebærer omprioritering af økonomiske midler på de omhandlede buslinjer, og indebærer derfor ikke merudgifter.
De øvrige forslag A2, A3, D2, E1, F2, F3, F4, G1 kan kun gennemføres ved at omprioritere midler fra andre buslinjer eller udvidelse af budgetrammen.
Konsekvenser for andre udvalg
Den kollektive bustrafik i Slagelse Kommune har interesse for øvrige politiske fagudvalg.  
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at den samlede skitse for trafikbestillingen sendes i høring i de andre fagudvalg, inden LTE træffer endelig beslutning om Trafikbestilling 2018.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Center for Teknik og Miljø arbejder videre med A1: Nye køreplaner for buslinjerne 431, 433, 496 og 497,
2.    at Center for Teknik og Miljø arbejder videre med A3: Udvidelse af køreplanen for buslinje 495 med 3-4 dobbeltture mellem Eggeslevmagle og Skælskør, der indebærer merudgift på 0,15 mio. kr. årligt og finansieres indenfor den økonomiske ramme,
3.    at Center for teknik og Miljø arbejder videre med B1: Forbedring af busbetjening af Nordbyen ved omlægning af buslinjerne 904/905,
4.    at Center for Teknik og Miljø arbejder videre med C1: undersøge muligheden for at ændre morgenafgangstiderne på 438, 439 og 491 til senere,
5.    at Center for Teknik og Miljø arbejder videre med D1: Oprette en ny direkte buslinje til Trelleborg og ændre buslinje 439 til at køre via Strandvejen og ikke via Korsørvej og Hejningevej (Trelleborg), samt nedlægge dobbelttur kl. 11.53 på 439,
6.    at Center for Teknik og Miljø arbejder videre med G2 - hvor 437 linjeføring ændres til at køre via Ørslev efter Regionen nedlægger linje 490 på strækningen Ruds Vedby – Slagelse st.,
7.    at nuværende serviceniveau på 909 fastholdes,
8.    at nuværende serviceniveau på 438 fastholdes, og forslag om udvidelse genovervejes til trafikbestilling 2019,
9.    at øvrige forslag afvises.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt med følgende bemærkninger:
Pkt. 3: B1 - udvalget ønsker forslaget særskilt i høring i Uddannelsesudvalget.
Pkt. 9: Udvalget ønsker, at E1 prioriteres og økonomien undersøges nærmere jævnfør henvendelser til Sundheds- og Seniorudvalget.
Jørgen Melchior Nielsen (Ø) tog forbehold.

6. Kollektiv trafik - Movia - høring af ny Trafikplan 2016 (B)

6.     Kollektiv trafik - Movia - høring af ny Trafikplan 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-32021               Dok.nr.: 330-2016-687972                                          Åbent
Kompetence: Landdistriks-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, hvilket høringssvar der skal sendes som svar på Movias høring om deres Trafikplan 2016.
Baggrund
Movia har sendt deres Trafikplan 2016 i høring. I trafikplanen beskrives, hvordan Movia vil arbejde med den kollektive trafik frem mod 2030. En kort udgave af planen er vedlagt som bilag.
Movia har følgende fokusområder:
Effektiv Busdrift
Movia anbefaler, at strategiske net i Region Sjælland justeres og udvikles efter princippet om busforbindelse til alle tog på de store knudepunkter. Movias produktivitets- og effektivitetsmål for 2019 er høje for vest-området (Slagelse, Kalundborg, Sorø, Odsherred, Holbæk og Ringsted Kommune).
Målet er:
- at øge antallet til 32 påstigere pr. bustime på det strategiske net i 2019, set i forhold til målet på 30 påstigere pr. bustime i 2016,
- at fastholde niveauet for det øvrige busnet på 29 kr. i tilskud pr. påstiger.
Klima og Miljø
Med afsæt i de seneste års betydelige miljøforbedringer opstiller Movia to scenarier for den fortsatte grønne omstilling: Et ”nulscenarie”, hvor det er markeds- og teknologiudviklingen, der sætter tempoet for miljøforbedringerne, og et ”fossilfrit scenarie”, der sigter målrettet på at udfase fossile brændstoffer fuldstændigt inden 2030.
Movia anbefaler:
- Der arbejdes mod en fossilfri bustrafik i 2030,
- I 2030 skal den indvendige oplevede støj være reduceret med 15% og den udvendige oplevede støj reduceret med 25%.
Mere tilfredse passagerer
Med afsæt i Kundeundersøgelsen 2015 gennemgås en række af de instrumenter, der i den kommende planperiode skal bidrage til at øge eller fastholde kundetilfredsheden. Movia fremhæver følgende som middel: Overholdelse af køreplanen, kortere rejsetid og bedre forhold ved stoppestederne. Øget tilfredshed har sammenhæng til øget antal af passagerer.
Målet er:
- At andelen af ”tilfredse” og ”meget tilfredse” kunder skal fastholdes på 95% i 2020,
- At andelen af ”meget tilfredse” kunder skal fastholdes på 25%.
Mobilitet og fremkommelighed
Movia arbejder for at understøtte målsætningen om at styrke den samlede mobilitet i samfundet. Der arbejdes med at facilitere og understøtte kommuners og virksomheders mobilitetsindsats og planlægning, samt videreudviklingen af den behovsstyrede kørsel (Flextrafik og Kommunebus). Kommunebus er et nyt produkt, der præsenteres i trafikplanen, som udnytter kapaciteten af busser i den lukkede kørsel i højere grad end i dag. 
Busdrift i tyndt befolkede områder
Der er særlige udfordringer, der knytter sig til busdriften i landområderne. På de linjer, der hovedsagelig varetager lokale behov, anbefaler Movia, at kommunerne i højere grad end i dag overvejer alternativer til traditionel rutedrift – f.eks. Flextur og Kommunebus. På hovedruterne, der kobler den lokale busdrift sammen med stationer og andre knudepunkter i det strategiske net, kan der derimod være brug for hyppigere og mere regelmæssig drift.
Terminaler og stoppesteder
Forholdene med stoppestederne og terminalerne er vigtige for kundernes oplevelse. Movia vil udarbejde en prioriteret investerings- og udviklingsplan for opgradering af stoppestederne på tværs af kommuner og regioner. Der udarbejdes også en fælles indkøbsmodel for stoppestedsudstyr. Movia har en ny anlægspulje, der skal bidrage til at finansiere investeringer i terminaler og andre fysiske anlæg.
Movia anbefaler:
- Kommunerne prioriterer deres investeringer ud fra stoppestedernes størrelse og antallet af daglige passagerer.
Bemærkninger fra Center for Teknik og Miljø
Center for Teknik og Miljø finder Movias forslag til Trafikplan 2016 fornuftigt og vi kan anbefale, at Slagelse Kommune tilslutter sig Trafikplanen med de bemærkninger, der er anført herunder.
Mange af de virkemidler, der skal medføre en øget passagertilvækst, kræver investeringer fra kommunens side. Ligeledes må der forventes investeringer for at nå målet om fossilfri bustrafik i 2030. Slagelse Kommune har på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til, i hvor høj grad der i planperioden skal foretages den slags investeringer.
Det bemærkes, at der ikke står angivet noget om eventuelle økonomiske konsekvenser for kommuner i Region Sjælland, som er forbundet med det markante fald af buskøreplantimer i hovedstaden i 2019, idet en mindre del af udgifterne for Slagelse Kommune hænger sammen med vores andel af køreplantimer, sammenlignet med det samlede antal af køreplantimer i hele Movia. Falder det samlede antal køreplantimer i Movia markant i 2019, som det er beskrevet i Trafikplanen, må der forventes en økonomisk konsekvens for samtlige kommuner.
Med en fælles indkøbsmodel for stoppestedsudstyr kan der være fordele forbundet ved indkøb, der foretages af Movia, men er der ikke den nødvendige fleksibilitet med forskellige typer af udstyr, kan det være forbundet med en merudgift for kommunen. F.eks. hvis stoppestedsudstyret kræver mere vedligeholdelse end det, kommunen har i dag. 
Forslag til høringssvar:
Center for Teknik og Miljø foreslår, at Slagelse Kommune giver følgende høringssvar:
”Slagelse kommune tilslutter sig Trafikplan 2016.
Det bemærkes, at det er meget uklart, hvilke eventuelle økonomiske konsekvenser for kommuner i Region Sjælland, som er forbundet med det markante fald af buskøreplantimer i hovedstaden i 2019. Idet en mindre del af udgifterne for Slagelse kommune hænger sammen med vores andel af køreplantimer, må det forventes at have en økonomisk konsekvens, når det samlede antal køreplantimer i 2019 falder markant.
Slagelse Kommune kan tilslutte sig, at der arbejdes på at opnå fossilfri bustrafik i 2030.
Det skal bemærkes, at virkemidler, der retter sig imod både den fossilfrie bustrafik i 2030 og fysiske tiltag, der medvirker til at øge antallet af buspassagerer, vil kræve investeringer.”
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge:
· Ikke at indgive et høringssvar.
· At indgive det foreslåede høringssvar, som nævnt under punktet ”Baggrund”.
· At indgive et andet høringssvar.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at Slagelse Kommune afgiver det foreslåede høringssvar.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.   at  Slagelse Kommune afgiver det foreslåede høringssvar.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

7. Flakkebjerg Hovedgade 4200 - Ønske om fodgængerfelt ud for Flakkebjerg skole (B)

7.     Flakkebjerg Hovedgade 4200 - Ønske om fodgængerfelt ud for Flakkebjerg skole (B)

Sagsnr.: 330-2016-62172               Dok.nr.: 330-2016-663689                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal træffe beslutning, om der skal omdisponeres budgetmidler til etablering af fodgængerfelt med torontoanlæg på Flakkebjerg Hovedgade.
Baggrund
På baggrund af drøftelser med udvalgsformanden, er der taget initiativ til at undersøge forholdene for lette trafikanter, der skal krydse Flakkebjerg Hovedgade ved Flakkebjerg skole, særligt i forhold til arbejdsforholdene for skolepatruljen. Sideløbende har Skolebestyrelsen for Flakkebjerg skole rettet henvendelse til Slagelse Kommune med ønsket om et fodgængerfelt og en besigtigelse af de trafikale forhold omkring skolen.
Center for Teknik og Miljø og skolebestyrelsen besigtigede de trafikale forhold omkring Flakkebjerg skole den 7. oktober 2016. Ved besigtigelsen var alle enige om, at pladsen foran skolen fungerer kaotisk ved skoletidsstart. Dette er foranlediget af en del trafik med mange trafikantgrupper; gående og cyklende elever, forældre i bil, bustrafik (både den kollektive bustrafik og den ”lukkede skolekørsel”) samt personaleparkering. Trafikken foregår indenfor en kort tidsperioden, på et forholdsvist lille område, hvor der i dag ikke er belysning, og afmærkningen på pladsen er i særdeleshed ringe. Dette betyder, at alle trafikantgrupper færdes på kryds og tværs af hinanden.
Arbejdsforhold for skolepatruljen
På stedet, hvor skolepatruljen opererer i dag, er der i henhold til lovgivningen ikke krav om, at der skal være etableret fodgængerfelt. Det er dog både i vejledningen fra Sikker Trafik om ”Skolepatruljers oprettelse, placering og funktion” og i udtalelsen fra politiet en anbefaling, at der på steder med skolepatrulje etableres fodgængerfelt med torontoanlæg.
Nord og syd for Flakkebjerg skole er der i dag opstillet advarselstavler – A22 – der markerer, at der er ”Børn” på vejen og dette er præciseret med undertavlen ”Skole 0 – 100 m”. Advarselstavlen er forsynet med gule advarselsblink, som tændes af skolepatruljen, når de arbejder.
Center for Teknik og Miljø har overslagsmæssigt beregnet udgiften til at etablere fodgængerfelt og torontoanlæg til ca. 145.000 kr.
Forpladsen ved Flakkebjerg skole
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet et forslag til indretning af forpladsen. Forslaget har været til udtalelse hos Flakkebjerg skole, og skolen har meddelt, at der er enighed om udformningen. Forslaget går ud på at indrette pladsen med kørebaneafstribning til; gående, bus, ”Kys & Kør” og parkering. Ligeså er det foreslået, at der etableres belysning af forpladsen og området ved buslæskuret.
Forpladsen ved Flakkebjerg skole er ikke registreret som offentligt vejareal, da dette er en del af matriklen, som Flakkebjerg skole ligger på. Forandringer, der ligger udenfor offentligt vejareal, bør derfor retmæssigt finansieres af ejendomsejeren. Forandringer på og omkring pladsen bør derfor finansieres af Center for Kommunale Ejendomme.
Center for Teknik og Miljø har overslagsmæssigt beregnet udgiften til realisering af skitseforslag for forpladsen med de foreslåede vejmarkeringer og belysning (forpladsen og ved buslæskuret) til en samlet pris på ca. 100.000 kr.
Retligt grundlag
Færdselsloven.
Bekendtgørelsen om vejafmærkning.
Handlemuligheder
Fodgængerfelt ved Flakkebjerg skole
Udvalget kan vælge at beslutte, at der skal etableres fodgængerfelt med torontoanlæg på Flakkebjerg Hovedgade ved Flakkebjerg skole, eller det kan besluttes, at der ikke ændres på de eksisterende forhold.
Der er ikke specifikt afsat midler i budgettet til at forbedre trafiksikkerheden omkring kommunens skoler. Det vil derfor være nødvendigt at omprioritere midler, der allerede er disponeret til andre projekter. 
Forpladsen ved Flakkebjerg skole
Udvalget kan vælge at beslutte, at forpladsen på Flakkebjerg skole forsynes med belysningen og afmærkningen, som beskrevet i skitseprojektet eller ej.
Vurdering
Med afsæt i besigtigelsen og politiets vurdering anbefaler Center for Teknik og Miljø, at der etableres fodgængerfelt med torontoanlæg på Flakkebjerg Hovedgade.
Fodgængerfeltet vil tydeliggøre området, hvor skolepatruljen arbejder og dermed skabe større sikkerhed og tryghed for skolepatruljen, når den arbejder.
Det er Center for Teknik og Miljøs vurdering, at belysning og afmærkningen af forpladsen er med til at skabe klare retningslinjer for brugen af forpladsen, fremkommelighed, tryghed og sikkerhed. Derfor anbefaler Flakkebjerg skole og Center for Teknik og Miljø, at projektet udføres, som det er skitseret.
Center for Teknik og Miljø og Center for Kommunale Ejendommen har drøftet det samlede projekt, og er enige om, at både fodgængerfelt med torontoanlæg og skitseprojektet for forpladsen bør udføres som et samlet projekt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Teknik og Miljø skal foreslå, at udgiften på 145.000 kr. finansiering af puljen til tryghedsprojekter under stednr. 222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, hvilket betyder, at puljen til tryghedsprojekter i 2017 vil blive nedjusteret med 145.000 kr.
Alternativt kan det foreslås, at der i forbindelse med budget 2018 fremføres et anlægsønske om, at der afsættes en anlægsramme, der kan understøtte en forbedring af trygheden omkring skolerne.
Center for Kommunale Ejendomme forventer, at udgiften til belysning og afmærkning kan finansieres indenfor centrets driftskonto stednr. 301010 - Flakkebjerg skole (grp. 713 Vedligeholdelse af udearealer).
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø og Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at der etableres fodgængerfelt med torontoanlæg på Flakkebjerg Hovedgade,
2.    at etableringsomkostningerne til fodgængerfeltet og torontoanlægget til en samlet sum på 145.000 kr. finansieres af stednr. 222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger – Tryghedsprojekter,
3.    at skitseprojektet for forpladsen ved Flakkebjerg skole udføres som beskrevet,
4.    at etableringsomkostningerne til belysning og afmærkning til en samlet sum på 100.000 kr. finansieres af Center for Kommunale Ejendommes driftsbudget stednr. 301010 - Flakkebjerg skole (grp. 713 Vedligeholdelse af udearealer).
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Motalavej 4220 - Motalavej 115 - 131 - forslag om ændring af vejnavn (B)

8.     Motalavej 4220 - Motalavej 115 - 131 - forslag om ændring af vejnavn (B)

Sagsnr.: 330-2016-47858               Dok.nr.: 330-2016-637044                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget bedes tage stilling til, om udvalget vil imødekomme en henvendelse fra Sundheds- og Seniorudvalget om at ændre vejnavnet på en del af Motalavej.
Baggrund
Sundheds- og Seniorudvalget besluttede på mødet den 10. juni 2016 at anmode Center for Teknik og Miljø om at ændre vejnavnet på en del af Motalavej.
Sundheds- og Seniorudvalget har udtrykt ønske om, at vejstykkets navn fremover læner sig mere op af plejecentrets navn, og har foreslået Solsikkevej eller Solbakken.
Da der allerede er en vej i Korsør (inden for postnummer 4220), der hedder Solbakken, er dette ikke en mulighed.
På den baggrund har administrationen sendt et forslag i høring blandt beboere, ejere og virksomheder i området om at ændre vejstykkets navn til Solbakkevej.
I forbindelse med høringen er der indkommet 2 indsigelser:
· En borger skriver, at hun vil være ked af, at vejen skifter navn, fordi hun mener, det vil forvirre hendes datter på 3 år, hvis hun skal til at lære, at hun bor på en ny adresse, selvom de ikke er flyttet.
· En anden borger skriver, at han stemmer imod en ændring af vejnavnet, da vejen altid har heddet Motalavej.
Retligt grundlag
Det er kommunerne, der er ansvarlige for tildeling af vejnavne og adresser.
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i § 3a – 3g i Lov om Bygnings- og Boligregistrering (BBR-loven).
De mere præcise regler fremgår af en særlig bekendtgørelse om vejnavne og adresser (adressebekendtgørelsen).
Handlemuligheder
Udvalget kan tage stilling til, om ansøgningen skal imødekommes eller om vejen skal tildeles et helt 3. navn, f.eks. Solhøjen.

Hvis det besluttes at tildele vejstrækningen et helt 3. navn, vil der dog skulle gennemføres en ny høring i området.
Vurdering
Beboere på en vej har ofte en nær tilknytning til deres adresse og kan opleve en utryghed, når der ændres på noget så grundlæggende som deres adresse.
De to indsigelser, der er sendt til kommunen i forbindelse med høringen, afspejler netop dette forhold.

Navnet Solbakkevej læner sig op ad plejecenterets navn Solbakken. En ændring af vejnavnet til Solbakkevej vil give god mening både for plejecenteret og dets beboere.

Det ønskede vejnavn minder om et andet vejnavn, Solbakken, der ligger inden for samme postnummerdistrikt, men er alligevel så forskelligt fra dette, så det ikke burde være muligt at forveksle de to vejnavne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at udvalget tager stilling til, om vejnavnet for Motalavej 115 – 131 skal ændres som beskrevet til Solbakkevej.

Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

9. Slagelse Kommune - vejbelysning - status på drøftelser om aftalegrundlag med SK Gadelys A/S (O)

9.     Slagelse Kommune - vejbelysning - status på drøftelser om aftalegrundlag med SK Gadelys A/S (O)

Sagsnr.: 330-2015-77902               Dok.nr.: 330-2016-670528                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget orienteres om status på drøftelserne med SK Forsyning A/S vedrørende en ny leveringsaftale for vejbelysning i kommunen.
Baggrund
I efteråret har der pågået drøftelser med SK Forsyning A/S med henblik på at tilvejebringe et aftalegrundlag, der giver besparelsen på vejbelysningen, som den er besluttet i budgetaftalen for 2016.
SK Forsyning A/S og Slagelse Kommune er enige om, at der afholdes udbud på indkøb af nye LED-armaturer og i den forbindelse er der opstillet forskellige principper for, hvordan investering skal realiseres. Forinden udbuddet afholdes, skal principperne vurderes op imod hinanden.
Til udvalgets møde i januar 2017 vil der til behandling i udvalget blive fremlagt forskellige initiativer, der understøtte, at kommunens udgifter til vejbelysningen reduceres i forhold til den indlagte besparelse på vejbelysningen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at orienteringen tages til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Orientering taget til efterretning.

10. Asfalt- og funktionskontrakter - Fremtidigt asfaltudbud (O)

10.   Asfalt- og funktionskontrakter - Fremtidigt asfaltudbud (O)

Sagsnr.: 330-2014-67588               Dok.nr.: 330-2016-667781                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om muligheder for asfaltudbud og hvilke handlemuligheder, der er til stede, når de eksisterende funktionskontrakter på asfaltområdet udløber.
Baggrund
Slagelse Kommunes funktionskontrakter på asfaltområdet udløber alle den 31. december 2018.
Der er i dag 5 kontrakter – en for hver af de gamle kommuner og en for de gamle amtsveje. Kontrakterne er fordelt på 4 entreprenører; NCC i gammel Korsør, Pankas i gammel Hashøj, Lemminkainen i gammel Slagelse og Arkil i gammel Skælskør og på de gamle amtsveje.
Funktionskontrakternes økonomi baseres på det samme fastsatte beløb i hvert år i kontraktperioden (indeksreguleret). Beløbet betales uanset mængden af arbejde, der udføres, under forudsætning af at tilstandskravene overholdes.
Budgettet til asfaltområdet udgør i 2016 31 mio. kr. og vil pr. 1. januar 2019 udgøre 26 mio. kr., da der i budgetforliget for 2017-2020 er aftalt en reduktion til asfaltvedligeholdelse på 5 mio. kr.
I perioden inden funktionskontrakterne udløber, skal der træffes beslutning om, hvilken kontraktform der skal benyttes til udbud på asfaltområdet fremover.
Entreprenørservice vil på udvalgsmødet orientere om forskellige former for udbud samt redegøre for konsekvenserne ved hver enkelt udbudsform.
Desuden vil Entreprenørservice komme med en anbefaling omkring en udbudsstrategi for asfalt/vejvedligeholdelsen.
Der er vedlagt notat med uddybende bemærkninger til dagsordenspunktet.
Retligt grundlag
Udbudsloven, Vejloven, Kommuneplanen samt eksisterende funktionskontrakter.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning og der herefter arbejdes videre med en sagsfremstilling til beslutning vedr. den fremtidige udbudsform, herunder en anbefalet 2-årig karensperiode.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Udvalget kunne tilslutte sig en karensperiode, men forudsatte, at det ikke skulle have indflydelse på den øvrige vejtilstand.
Uanset kontraktform ønsker udvalget opgaven fordelt på flere entreprenører.

11. Orientering om iværksættelse af afstemninger med henblik på at få egne postnumre på Omø og Agersø (O)

11.   Orientering om iværksættelse af afstemninger med henblik på at få egne postnumre på Omø og Agersø (O)

Sagsnr.: 330-2016-85221               Dok.nr.: 330-2016-694254                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Med postaftalen for perioden 2017 – 2019, indgået den 3. maj 2016, ændres postlovgivningen, så det bliver muligt for de mindre øer at få eget postnummer.
På baggrund af aftalen har PostNord Danmark udarbejdet retningslinjer for oprettelse af Ø-postnumre til de øer, som er omfattet af aftalen.
Ifølge retningslinjerne skal den enkelte ø’s repræsentanter rette henvendelse til PostNord Danmark for at få oplyst hvilket postnummer, der eventuelt kunne tildeles. Derefter skal der gennemføres en afstemning blandt øens beboere og virksomheder, med henblik på at afklare og dokumentere, at der er et markant flertal, som ønsker ændringen af postnummeret. Trafik- og Byggestyrelsen skal vurdere, om resultatet er i overensstemmelse med Postlovens § 21. I vurderingen skal virksomheder og offentlige myndigheders stemmer veje væsentligt tungere end privates. Det fremgår også, at der skal være et markant flertal, for at postnummerændringen kan gennemføres.
Den enkelte ø skal via deres repræsentanter selv stå for gennemførelsen af afstemningen. PostNord Danmark opfordrer dog til, at den pågældende ø’s kommune involveres i processen. Dette kan ske på to måder:
1. Ved at kommunen står for afstemningsprocessen.
2. Ved at kommunen blot tilser og godkender, at øen har gennemført afstemningen i overensstemmelse med gældende retningslinjer.
Afstemningsresultaterne forelægges PostNord Danmark, som efterprøver, om valget er gennemført korrekt. Hvis øens kommune har været involveret og stået for afstemningsprocessen, vil PostNord Danmark ikke efterprøve afstemningen. PostNord Danmark sender herefter resultaterne videre til Trafik- og Byggestyrelsen.
Beboerforeningerne på Omø og Agersø har rettet henvendelse til kommunen og tilkendegivet, at de ønsker at iværksætte afstemninger om at få eget postnumre på de to øer. De oplyser endvidere, at de selv ønsker at stå for afstemningerne. Beboerforeningerne ser det som en mulighed for at brande sig, men også som en praktisk foranstaltning, som skal gøre det nemmere for husstande og virksomheder at synliggøre, at de bor på en ø i kraft af deres adresser. Dette er ikke tilfældet nu, hvor adresser på Agersø og Omø har Skælskør-postnummeret 4230.
Retligt grundlag
Retningslinjer for oprettelse af Ø-postnumre til de 23 øer, som kan tildeles selvstændigt postnummer jf. den politiske aftale om fremtidens postforhold.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren anbefaler, at processen gennemføres som ønsket af beboerforeningerne, så Slagelse Kommune understøtter de nærdemokratiske processer i lokalsamfundene.
Det anbefales, at administrationen bistår med vejledning i forhold til tilrettelæggelse af afstemningsprocessen i henhold til proceduren udarbejdet af PostNord Danmark.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

12. Politisk årshjul 2016 (B)

12.   Politisk årshjul 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2015-95267               Dok.nr.: 330-2016-670398                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Vækst og Plan har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som et fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

13. Pressemeddelelser (B)

13.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2015-95269               Dok.nr.: 330-2016-670389                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Ingen pressemeddelelser.

14. Eventuelt (O)

14.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2015-95271               Dok.nr.: 330-2016-670385                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Baggrund
Udvalget orienteres om sager, som ikke kræver udvalgsbehandling.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Intet.

15. Afviklingsmuligheder for den frigjorte ejendom Havnegade 7B (nu Solens Plads 3), 4220 Korsør (B)

15.   Afviklingsmuligheder for den frigjorte ejendom Havnegade 7B (nu Solens Plads 3), 4220 Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2013-61797               Dok.nr.: 330-2015-463104                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ejendommen har senest i 2013 være forsøgt solgt i et offentligt udbud uden mindstepris, hvor der ikke kom noget bud på ejendommen. Dette forhold sammen med dens ringe stand og det forhold, at der ejendomsstrategisk ikke ses et behov for ejendommen, var årsagen til at Center for Kommunale Ejendomme (CKE) tilbage i marts 2014 indstillede til udvalget, at ejendommen blev afviklet ved nedrivning.
I forbindelse med forberedelse af nedrivningssagen, er der ansøgt om en nedrivningstilladelse. Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget (EPM) gav på deres møde 11. januar 2016 et afslag på nedrivningstilladelse og et afslag på at udarbejde en ny lokalplan der kunne åbne op for en nedrivning.
Beslutningen inkl. dens bilag fra EPM er vedlagt som bilag. Desuden er vedlagt administrationens brev med afslaget på nedrivning og fornyet lokalplan.
På den baggrund har CKE i den mellemliggende periode driftet ejendommen på et absolut minimum, med det mål at holde bygningen akkurat i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
Ejendommens tilstand forværres i et højere tempo end forventet, og det er derfor nødvendigt at træffe en fornyet beslutning.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Det må anses for svært at undgå en iværksættelse af enkelte her-og-nu tiltag på ejendommen, bl.a. for at sikre mod en igangværende fugtindtrængning fra kommunens ejendom og ind i naboejendommens gavl, for at forebygge potentiel nedstyrtningsfare. Hvis dette ikke iværksættes kan det ikke udelukkes at det kan medfører et betydeligt erstatningskrav fra naboejendommen.
Herudover ses der følgende handlemuligheder:
A. Udvalget kan forsøge at afvikle ejendommen ved et salg uden mindstepris, eventuelt med en betingelse om at køber skal istandsætte ejendommen senest 24 måneder efter køb. Denne proces er dog typisk så lang, at tiltagene nævnt under punkt C må forventes iværksat alligevel
B. Udvalget kan forsøge at søge nedrivningstilladelse igen, med baggrund i ejendommens stærkt forværrede tilstand siden sidste ansøgning og den risiko det udgør for de omkringliggende ejendomme og forbipasserende
C. Udvalget kan vælge at iværksætte de nødvendige afværgende foranstaltninger til sikring af de omkringliggende ejendomme og forbipasserende. Her vil være tale om udgifter af ikke ubetydelig størrelse, primært til sikring af tagsten, tagkonstruktion og de bærende dele af dækkonstruktioner og facader. Denne mulighed erstatter ikke nødvendigheden af enkelte mindre nu-og-her tiltag i bygningen nævnt indledningsvist
D. Udvalget kan vælge at lave en komplet renovering af tag, facade og dækkonstruktioner og herefter forsøge at sælge bygningen som en projektejendom. Dette vil bringe ejendommen på et sikkerhedsmæssigt forsvarligt niveau. Der er knyttet en betydelig risiko for at salgsprisen langt fra kan dække den forudgående investering
E. Udvalget kan vælge at arbejde mod en egentlig renovering og ibrugtagning af bygningen til et for nuværende ukendt formål – hvilket som udgangspunkt vil stride mod Ejendomsstrategien. Denne proces er dog typisk så lang, at tiltagene nævnt under punkt C må forventes iværksat alligevel
Vurdering
Det er CKE’s vurdering, at ejendommen er i så ringe og tiltagende nedbrudt stand, at det ikke kan undgås at igangsætte et absolut minimum af sikring forskellige steder i bygningen - primært rettet mod taget. Disse tiltag må betragtes som nu-og-her tiltag der ikke kan vente, og som skønnes at koste minimum 50.000,- kroner og blandt andet skal afværge den potentielle nedstyrtningsfare og den indtrængende fugt i nabogavlen.
Det er ligeledes CKE’s vurdering, at der er forholdsvist store og spildte omkostninger forbundet ved at skulle holde ejendommen i en sikkerhedsmæssig forsvarlig tomgangsdrift i mere end bare 2-3 måneder. Hvis ejendommen ikke forinden er besluttet afviklet på den ene eller anden måde, vil det kræve både dyre og skæmmende tiltag, primært på tagkonstruktionen.
Det er CKE’s vurdering, at:
- Såfremt ejendommen skal istandsættes til et egentligt kommunalt formål, så vil det kræve en investering på mellem 2-4 mio. kroner, meget afhængig af formålet (mulighed E)
- Såfremt ejendommen skal istandsættes i tag, facade og dækkonstruktioner, så vil det kræve en investering på mellem 1-2 mio. kroner, afhængig af de forhold der træffes ved renoveringen (model D)
- Såfremt ejendommen skal sikres forsvarligt til tomgangsdrift ud over 2-3 måneder, så vil det kræve en investering på mellem 0,30 – 0,60 mio. kroner, afhængig af de forhold der træffes ved sikringsarbejderne (model C)
- En nedrivning af ejendommen vil koste 0,50 – 0,80 mio. kroner (model B)
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis udvalget beslutter at afvikle ejendommen ved et salg, er det Økonomiudvalget, der fastsætter de nærmere salgsvilkår og tilhørende økonomi.
Konsekvenser for andre udvalg
Ejendommen står i dag ubenyttet, og der ses derfor ingen konsekvenser fra andre udvalg.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at tiltagene til akut sikring af naboejendommen igangsættes indenfor den eksisterende ramme til bygningsdrift
2.    at udvalget beslutter hvilken af handlemulighederne A-E der ønskes arbejdet videre med
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Første at godkendt.
Udvalget tilsluttede sig forslag B.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) begærede sagen i Byrådet med henblik på udarbejdelse af lokalplan.