6. Færgedriften (B)
6. Færgedriften (B)
Sagsnr.: 330-2011-34487 Dok.nr.: 330-2018-447581 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal over for
Byrådet, anbefale retningen for det videre arbejde med administrationen af den
kommunale færgedrift
Baggrund
De kommunale færger og havne har været administreret af
Korsør Havn siden 2008. Korsør Havn har opsagt administrationsaftalen med
Slagelse Kommune per 1. januar 2019. Derfor er det aktuelt med en hurtig
afklaring af den fremtidige administration og drift på området.
Sagen har været behandlet på Erhvervs- og Teknikudvalgets
møde den 6. august, som ønsker, at havne- og færgedrift hjemtages (det betyder
i praksis, at Slagelse Kommune selv varetager de opgaver, som ses af
administrationsaftalen med Korsør Havn)
Den 7. august besluttede Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget, at der overfor Byrådet nærmere redegøres for de
forskellige modeller, hvor kommunen hjemtager driften, står for færgedriften i
samarbejde med andre kommuner eller udliciterer driften.
Der blev ønsket en realistisk tidsplan for processen og en
forhandling med Korsør Havn om overdragelsestidspunktet. Desuden skulle
medarbejderne orienteres.
Anne Bjergvang (A) og Steen Olsen (A) ønskede, at opgaven
hjemtages sammen med kommunale havne, og at administrationen placeres i
Stignæs.
Ø-udvalget anbefaler, at kommunen hjemtager driften af
færger og havne, at der skal være et særskilt budget for henholdsvis færger og
havne af hensyn til gennemskueligheden og at administrationen placeres på
Stigsnæs.
I forlængelse af ovenstående beslutninger er personalet på
havne og færger foreløbigt orienteret om den forestående afklaringsproces.
Afhængig af beslutningen i denne sag, vil Korsør Havn blive kontaktet mhp. en
forlængelse af administrationsaftalen indtil en erstatning kan komme på plads
formentlig i midten eller slutningen af 2019.
Til en afdækning af de forskellige scenarier, er der bl.a.
taget kontakt til Færgesekretariatet, Kalundborg og Guldborgsund Kommune for
muligheden for et fælleskommunalt samarbejde. I forhold til en eventuel
udlicitering har der været en dialog med Assens Kommune, som har gennemgået en
lignende proces.
Generelle overvejelser:
Generelt er trenden at småfærger i Danmark drives af
kommunerne selv. I stedet for fælleskommunale selskaber, udlicitering eller
privatisering, er der som led i en landspolitisk aftale dannet et
færgesekretariat under KL, med det formål at fremme driftsoptimering og
kommunalt samarbejde på området.
Udlicitering:
Et udbud kan ske under det såkaldte ”Light-regime”, som
giver kommunen en del frihedsgrader i forhold til udbudsopgaven. Det er her
muligt at afdække interessen for at byde på opgaven ved at indhente
interessetilkendegivelser. På denne måde kan man relativt hurtigt (ca. 2
måneder) få afdækket, om der overhovedet er mulige interessenter på opgaven.
Det kan oplyses, at administrationen har modtaget én uopfordret
interessetilkendegivelse. Der ligger et arbejde i at fremstille en kontrakt med
bilag samt arbejdet med en virksomhedsoverdragelse af medarbejdere.
Tidshorisonten på denne opgave frem til kontraktskrivning antages at kunne
afsluttes primo 2019, hvis processen starter i dette efterår. Der skal påregnes
en udgift til konsulentassistance til udbudsarbejdet. I kontrakt-oplægget fra
Assens Kommune (kontrakten blev aldrig en realitet) var der lagt op til en
kontraktperiode på 12 år.
I kontraktperioden vil service formentlig skulle ligge
nogenlunde fast, eller i hvert fald ville der skulle indskrives i kontrakten,
hvilke muligheder der er for politisk op-eller nedjustering af servicen, som
det fx er kendt fra kommunens kontrakter inden for vejvedligeholdelse.
Udliciteringsmodellen har den klare fordel, at kommunen
slipper for personaleadministrationen.
Administrationen af de kommunale havnearealer vil ikke kunne
indgå i en udliciteringsmodel. Havnefogederne vil derfor skulle overgå til et
andet sted rent organisatorisk.
Fælles Kommunalt Færgeselskab:
Administrationen har haft administrative henvendelser til
hhv. Kalundborg Kommune (ruten til Sejerø) og Lolland Kommune (ruterne Fejø,
Femø og Askø) ift. muligheden for et fælleskommunalt selskab på færgedriften.
Hverken Kalundborg eller Lolland Kommune er afvisende over for en
samarbejdsmulighed, men begge kommuner ville dog forbeholde sig en undersøgelse
af de fordele og ulemper der kan være i et driftssamarbejde fx et bedre
beredskab, fælles indkøb, kompetence-krav til bemanding af færgerne,
betydningen af den geografiske afstand, udfordringerne med en mere kompleks
administrativ struktur etc.. Desuden er det selvfølgeligt nødvendigt med en
politisk henvendelse og afklaring, før det er relevant at arbejde videre af det
spor.
Før en fælleskommunal enhed kan komme på plads, vil der være
en række beslutninger, der skal på plads i de deltagende kommuners
administrationer og byråd. Alene denne proces forventes ikke at kunne være
gennemført før midten af 2019. I forhold til personaledelen vil der være tale
om virksomhedsoverdragelse af medarbejdere i alle de deltagende kommuner.
I forhold til den struktur, og det antal medarbejdere, der
er i Slagelse Kommune, vurderes det, at opgaven godt kan være selvbærende, dvs.
at antallet af medarbejdere passer nogenlunde til en fuldtids lederstilling.
Det taler ikke for en samarbejdsmodel. Omvendt kan området blive mere robust,
hvis der er flere til at løse ensartede opgaver.
Administrationen af de kommunale havnearealer vil næppe
kunne lægges ind i den fælleskommunale enhed.
Kommunalt drevet selskab:
Denne løsning er klart den enkleste. I princippet er den eneste
ændring, at varetagelse af administrationen overgår fra Korsør Havn til
Kommunen. Opgaven kan klares ved et ansætte en ”maritim chef”, som kan varetage
administration af færgedriften. Med denne konstruktion kan de kommunale
havnearealer eventuelt også placeres under den nye chef. Opgaven vil alene
kræve at stillingen slås op. Med respekt for at få et rimeligt ansøgerfelt i
spil og tage højde for en ny medarbejders opsigelsesvarsler mv., vurderes det
at en nyoprettet stilling vil kunne besættes i foråret 2019. I denne model vil
der ikke være virksomhedsoverdragelse af medarbejdere.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten, Udbudloven (særligt afsnit III, IV og V)
Handlemuligheder
Der kan vælges mellem de mulige løsninger:
Der kan ansættes en ”Maritim Chef” der varetager
administrationen af færgedriften og eventuelt de kommunale havne.
Færgedriften kan drives i et fælleskommunalt selskab, hvis
der kan opnås opbakning fra en eller flere nabokommuner.
Færgedriften kan udliciteres, hvis det viser sig, at der er
en rimelig interesse i at byde ind på opgaven.
Vurdering
Den hurtigste og enkleste model ville være at ansætte en
”Maritim Chef”, som fremadrettet varetager opgaverne med færgedrift og de
kommunale havne.
En fælleskommunal løsning vurderes ikke at kunne løse den
aktuelle situation i Slagelse Kommune.
Opbygningen af en fælleskommunal enhed er tidskrævende ift.
den politisk beslutningsproces, beskrivelse af opgaverne, afklaring af økonomi,
ansvarsfordeling, personaleadministration, nedsættelse af en bestyrelse,
overdragelse af personale til det nye selskab etc. Der er ikke noget til hinder
for, at man kan arbejde på at indgå i en fælleskommunal løsning, men det vil
alligevel være nødvendigt, at få styr på den daglige drift af færgeområdet i
Slagelse Kommune i mellemtiden, så det er ligeværdige parter, der i givet fald
skal sammenlægges.
En udliciteringsmodel kan være en løsning på den fremtidige
drift af færgerne, men vil dog have en lidt længere tidshorisont end ansættelse
af en ”maritim chef”. Desuden skal der tages stilling til kontraktperioden og
kontraktvilkår.
Uanset hvilken model der vælges, kan det overvejes om den
politiske forankring af færgedriften skal lægges særskilt fx i et §17 stk.4
udvalg, om det skal have samme politiske ophæng, som det er i dag, eller om der
skal vælges en hel 3 model.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ansættelse af en ”maritim chef” vil være udgiftsneutral.
Konsekvensen ved en udlicitering kendes ikke før der er
indkommet et tilbud. Der vil være en mindre udgift til konsulent ifm. med
udbudsprocessen og kontraktindgåelsen.
En fælleskommunale løsning vil kræve resurser på det
administrative plan, men bør som minimum være udgiftsneutral ift. den daglige
drift.
På medarbejdersiden vil der skulle ske en
virksomhedsoverdragelse både i udliciteringsmodellen og ved dannelsen af et
fælleskommunalt drifts-selskab.
Konsekvenser
for andre udvalg
I udliciteringsløsningen bindes de politiske beslutninger
til en vis grad inden for kontraktperioden, men der kan dog indarbejdes
justeringer op eller ned ud fra en aftalt ramme.
I et fælleskommunalt selskab vil de politiske muligheder
afhænge af samarbejdet med nabokommunerne. Hvis der skal arbejdes videre med
denne model vil det samtidig betyde et fravalg af en udlicitering.
I en model med ansættelse af en ”maritim chef” vil de
politiske konsekvenser være uændret i forhold til i dag.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
over for Byrådet anbefales,
1.
at Færgedriften udliciteres eller
2.
at Der ansættes en ”maritim chef” til varetagelse af færgedriften
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:
Anbefales.
Jørgen Grüner ønsker, at der fremadrettet undersøges
mulighed for tæt samarbejde med omkringliggende kommuner.
Knud og Pernille anbefaler 1. at.