11. Tilflytterbolig (B)
11. Tilflytterbolig (B)
Sagsnr.: 330-2019-76813 Dok.nr.: 330-2019-449846 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om
administrationen skal gå videre med en indsats omkring tilflytterboliger for
potentielle tilflyttere til Slagelse Kommune samt hvilke modeller og
støttemuligheder udvalget i givet fald ønsker at anvende.
Baggrund
En tilflytterbolig kan lejes for en begrænset periode af
potentielle tilflyttere, der overvejer at flytte til kommunen.
Formålet med tilflytterboligen er at styrke bosætningen i
kommunen, og tilbuddet bygger på antagelserne 1) at potentielle tilflyttere er interesserede
i at bo ”på prøve”, 2) at ophold i boligen vil påvirke beslutningen om
tilflytning positivt.
I en række kommuner er der etableret tilflytterboliger efter
forskellige modeller med bosætning til følge (se bilag).
Denne sag bygger på et konceptoplæg i forsøgsprojektet
Tilflytterbolig under Balance Danmark (se bilag) samt administrationens egen
research. To modeller er relevante at arbejde videre med:
Model 1: Anpartsejet tilflytterbolig (Balance Danmark
modellen)
En lokal gruppe af borgere, virksomheder og foreninger
opretter et anpartsselskab (Aps) som køber, ejer og udlejer den bolig, der skal
anvendes som tilflytterbolig. I denne konstruktion vil anpartshaverne i
tilfælde af konkurs kun hæfte med deres individuelle indskud i anpartsselskabet.
Finansiering:
·
Køb og istandsættelse af huset kan finansieres ved realkreditlån
(60%), banklån, pantebrev samt tilskud fra fx fonde eller kommune.
·
Istandsættelsesudgifter kan støttes med kommunens
byfornyelsesmidler med 60% refusion fra staten på nogle typer udgifter.
·
Afdrag, renter og løbende driftsomkostninger finansieres gennem
husleje samt anpartshavernes indskud.
Eksempel:
Balance Danmark har udarbejdet et budget på en konkret bolig
som købes og istandsættes for 1.050.000 kr., støttes med 500.000 kr. i
byfornyelsesmidler (200.000 kr. fra kommune og 300.000 fra stat) og udlejes for
5.400 kr. om måneden (se bilag). Et lignende projekt i Slagelse Kommune vil
sandsynligvis være dyrere, idet boligpriserne ligger højere her.
Model 2: Kommunalt drevet tilflytterbolig (Ærø modellen)
Kommunen køber og istandsætter en nedslidt ejendom med
midler fra byfornyelsespuljen. Administrationen står for drift af boligen som
tilflytterbolig. Der kan evt. indgås samarbejde med lokale interessenter om
dette. Såfremt tilflytterboligen opgives og må sælges igen vil en evt.
nettoudgift blive dækket af byfornyelsespuljen.
Eksempel:
·
Ejendom købes for 800.000 kr., og ombygges for 900.00 kr.
Efterfølgende værdi/salgspris er 1.100.000 kr. Tabet på 600.000 kr. dækkes med
60% af staten. Kommunal nettoudgift er 240.000 kr. efter et evt. salg.
Retligt
grundlag
Kommunen har forskellige muligheder for at støtte etablering
af tilflytterboliger med hjemmel i Lov om byfornyelse og udvikling af byer.
·
Jf. Kap. 3, §8 om bygningsfornyelse af private udlejningsboliger,
kan kommunen give tilskud på op til 100% af udgifterne til vedligeholdelse
(primært klimaskærm) med 60% refusion fra staten. Huset skal enten være
utidssvarende eller være fra før 1960, væsentligt nedslidt og ligge i en by med
under 4000 indbyggere, eller det skal have en energimærkning med forslag til
forbedringer.
·
Jf. kap 11, §98 stk. 2 om tilskud til
byfornyelsesforanstaltninger, der ikke i øvrigt kan ydes støtte til, kan
kommunen give tilskud (uden refusion fra staten) til øvrige arbejder på boligen
(fx køkken og gulv), hvis det er nødvendigt for projektets gennemførelse. Der
kan ikke gives tilskud efter § 98, stk. 2 til de private foreningers
købsudgifter, ligesom der ikke kan gives driftstilskud i udlejningsperioden,
eller hvis projektet har kommercielle interesser.
·
For begge ovenstående typer af støtte gælder, at støtten
bortfalder og skal tilbagebetales helt eller delvist, såfremt boligens
anvendelse ændres inden for 5 år. Derved vil kommunen ikke kunne komme til at
finansiere bygningsforbedringer, der i sidste ende tjener et andet formål end
tilflytterboligen.
·
Jf. kap 5 §38d om opkøb af nedslidte ejendomme kan kommunen selv
opkøbe en ejendom med henblik på istandsættelse og få 60% refusion fra staten.
Kommunen kan selv udleje boligen som tilflytterbolig med en begrænset
lejeperiode på 3-4 måneder (Vi afventer dog svar fra Social- og
Indenrigsministeriet om denne models lovlighed).
Handlemuligheder
1. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan gå videre med anpartsejede tilflytterboliger efter
model 1. Herunder kan der afsættes byfornyelsesmidler og/eller
landdistriktsmidler til at støtte konkrete projekter. Hvert enkelt projekt vil
blive tildelt støtte efter en ansøgning til Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget. Administrationen vil informere lokalområderne om
mulighederne samt rådgive om etablering af anpartsselskab, finansiering og
koncept for tilflytterbolig mm.
2. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan gå videre med en kommunalt drevet tilflytterbolig
efter model 2. Herunder skal der afsættes byfornyelsesmidler og evt.
landdistriktsmidler til at støtte projektet. Kommunale Ejendomme vil varetage
indkøb, istandsættelse og administration af boligen, mens bosætningskonsulenter
vil stå for markedsføring og kontakt med lejerne.
3. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan vælge at gå videre med både handlemulighed 1 og 2.
4. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at gå videre med etablering af
tilflytterboliger eller alternativt at bede administrationen om at udarbejde et
justeret oplæg med ønskede ændringer.
Vurdering
Administrationen anbefaler at starte et forsøgsprojekt efter
handlemulighed 1, som tilstræber så lidt kommunal indblanding som muligt.
Eftersom der ikke er sikkerhed for, at der vil være tilstrækkeligt behov for en
tilflytterbolig, anbefales det at afprøve behovet med en enkelt bolig, før der
etableres flere.
Hvis ingen lokale grupper ønsker at arbejde med projektet
kan kommunen iværksætte et forsøgsprojekt efter handlemulighed 2. Hvis der
etableres en succesfuld kommunalt drevet tilflytterbolig, kan den inspirere
lokale grupper til projekter efter anpartsmodellen.
Det skal bemærkes, at i modsætning til en anpartsejet bolig
kan der ikke for en kommunalt ejet bolig fastsættes kriterier for, hvem der må
leje boligen.
Hvis der etableres en attraktiv tilflytterbolig med en
rimelig lejepris er det administrationens vurdering, at den vil kunne styrke
bosætning i det pågældende lokalområde og vil kunne anvendes til markedsføring
af kommunen overfor potentielle tilflyttere.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Model 1:
·
Anpartsejede tilflytterboliger kan støttes med byfornyelsesmidler
(se under ”Retligt grundlag” for nærmere betingelser). Størrelsen af støtten
vil afhænge af det konkrete projekt, hvilken ramme for støtte Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget beslutter samt om de støttede udgifter berettiger 60%
refusion fra staten.
·
Derudover kan der afsættes kommunale landdistriktsmidler til at
give konkrete projekter støtte til udgifter, der ikke kan støttes med
byfornyelsesmidler (fx juridisk bistand, købsudgifter, tomgangsleje). Det kan
være nødvendigt for et projekts realisering.
·
Omfanget af personalemæssige ressourcer vil afhænge af, hvor
meget rådgivning en evt. lokal gruppe får brug for (se vurdering i
bilagsnotat).
Model 2:
·
En kommunalt ejet tilflytterbolig kan købes og istandsættes for
byfornyelsesmidler og derudover støttes med kommunale landdistriktsmidler til
udgifter, der ikke kan støttes med byfornyelsesmidler. Det kræver en større investering
end model 1, fordi en værdi vil være bundet i ejendommen indtil et evt. salg.
·
Modellen kræver store personalemæssige ressourcer både til køb,
istandsættelse og administration af boligen og til markedsføring og kontakt med
lejere (se vurdering i bilagsnotat).
Konsekvenser
for andre udvalg
Hvis Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget ønsker at
etablere en tilflytterbolig efter handlemulighed 2 skal et budget for kommunalt
køb og drift af bolig godkendes i Økonomiudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter at gå videre med at
understøtte etablering af anpartsejede tilflytterboliger efter handlemulighed 1
2.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter at støtte anpartsejede
tilflytterboliger med byfornyelsesmidler efter §8 (60% refusion fra staten).
3.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget giver mulighed for at støtte
anpartsejede tilflytterboliger med byfornyelsesmidler efter §98 stk. 2 (ingen
refusion fra staten) i det omfang det er nødvendigt for et projekts
gennemførelse.
4.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget giver mulighed for at støtte hver
enkelt anpartsejet tilflytterbolig med samlet op til 500.000 kr. fra de
kommunale byfornyelsesmidler (efter evt. refusion fra staten).
5.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget giver mulighed for at etablere en
kommunalt ejet tilflytterbolig efter handlemulighed 2, såfremt ingen
anpartsejede tilflytterboliger kan etableres.
6.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget afsætter 200.000 kr. fra landdistriktsmidlerne
til støtte til udgifter, der ikke kan støttes med byfornyelsesmidler, men som
er nødvendige for et projekts gennemførsel.