3. Genoptaget - Kommuneplan 2021 - forslag til emnet Store solenergianlæg under retningslinjetemaet Energi og teknik (B)
3. Genoptaget - Kommuneplan 2021 - forslag til emnet Store
solenergianlæg under retningslinjetemaet Energi og teknik (B)
Sagsnr.: 330-2020-27731 Dok.nr.: 330-2021-29335 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om
forslag til emnet ”Store solenergianlæg” under retningslinjetemaet ”Energi og
teknik” skal godkendes.
Sagens
indhold
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni
2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af
kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske
udvikling og består af tre dele:
·
Hovedstruktur (hvad vil vi?)
·
Retningslinjer (hvordan gør vi?)
·
Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet
den 4. maj 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021
forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for
arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet
i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og
strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne
sagsfremstilling behandler emnet ”Store solenergianlæg”, som hører under temaet
”Energi og teknik”. Temaet ”Energi og Teknik har tidligere været behandlet af
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 31. august 2020. Som følge af
byrådets beslutning den 22. juni 2020 behandles emnet ”Store solenergianlæg”
særskilt efter inddragelse af lokale interessenter i forbindelse med
udpegningen af områder til store solenergianlæg.
I forbindelse med inddragelse af lokale interessenter har
der været planlagt 8 workshops om solenergi i lokalområder geografisk fordelt i
kommunen. De lokale interessenter har i den forbindelse været afgrænset til
lokalråd/landsbyråd, lokale menighedsråd og lokale vandværker. Alle
interessenter er ligeledes blevet opfordret til at inddrage andre fra deres
respektive netværk. Af de 8 workshops blev 3 gennemført med repræsentation fra
5 af de 8 lokalområder. 5 af de planlagte workshops blev aflyst grundet
manglende tilmeldinger.
Det er administrationens oplevelse, at deltagerne, på de
afholdte workshops, har bidraget positivt og konstruktivt med input, forslag og
idéer til positivudpegningen for store solenergianlæg. Ud fra en tilgang om situationsbestemt
planlægning har input fra de forskellige workshops ført til lokale justeringer
i positivudpegningen for store solenergianlæg. En opsamling på de afholdte
workshops fremgår af bilag 2.
Administrationen foreslår følgende ændringer i forhold til
Kommuneplan 2017:
·
Overskriften på retningslinjeemne 2.6 ændres til ”Store
solenergianlæg”.
·
Indledningen opdateres.
·
Eksisterende to retningslinjer erstattes af 12 nye
retningslinjer.
·
Retningslinjerne suppleres af et retningslinjekort med en
positivudpegning til lokalisering af store solenergianlæg.
·
Retningslinjerne ledsages af en ny redegørelse.
Retningslinjekortet udpeger områder, hvor der, på baggrund
af konkrete ansøgninger og efter nærmere konkret vurdering, besigtigelse og
politisk beslutning, kan planlægges for store solenergianlæg på terræn. Denne
positivudpegning viser samtidig, hvor der ikke bør placeres store
solenergianlæg i Slagelse Kommune (arealer uden for positivudpegningen).
Positivudpegningen er opdelt i hhv. ”Positivområder” og
”Primær positivområder”. Der er således foretaget en prioritering inden for
positivudpegningen, hvor indsatsområder til grundvandsbeskyttelse udgør ”Primær
positivområder”. Inden for primær positivområderne bør el-producerende
solenergianlæg primært lokaliseres under forudsætning af, at disse anlæg ikke
udgør en risiko for grundvandet.
Retligt
grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4)
samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende
forslag til emnet ”Store solenergianlæg”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme
med ændringer til forslag til emnet ”Store solenergianlæg”.
Vurdering
Positivudpegningen til lokalisering af store solenergianlæg
er foretaget, hvor andre planlægningsmæssige hensyn ikke bliver tilsidesat.
Udpegningen omfatter eksempelvis ikke udpegningen af naturnetværk, beskyttede
landskabsinteresser, fredninger, fortidsminder, kulturmiljøer, kirkebyggelinjer
og fredskov. Tekniske anlæg, som store solenergi er, bør som udgangspunkt ikke
placeres inden for disse udpegninger, da sådanne anlæg ikke vurderes at være
forenelige med de interesser, disse udpegninger skal varetage.
På baggrund af de input administrationen har modtaget fra de
afholdte workshops, samt den forudgående planproces for solenergi, er der
udarbejdet et forslag til retningslinjer for ”Store solenergianlæg” samt
udpegning af ”Positivområder” og ”Primær positivområder” til lokalisering af store
solenergianlæg (over 1 Ha).
Et input fra workshoppen i Eggeslevmagle vedrører et ønske
om at friholde et areal omkring landsbyen svarende til 1.500 meter fra Sorø
Landevej af hensyn til Eggeslevmagle som kulturmiljø. Det er administrationens
vurdering, at forholdet til kulturmiljøer bør vurderes konkret i forbindelse
med konkrete projekter. Ønsket om en buffer på 1.500 meter afviger væsentligt
fra øvrige input fra de afholdte workshops. Administrationen afventer derfor en
politisk drøftelse og tilkendegivelse på om det konkrete ønske om en afstand på
1.500 meter til Eggeslevmagle fra Sorø Landevej skal indarbejdes i
retningslinjeudpegningen. På vedlagte kortbilag fremgår en buffer på 1.500
meter omkring Eggeslevmagle målt fra Sorø Landevej.
De lokale input har resulteret i følgende konkrete tiltag i
forhold til retningslinjeudpegningen for store solenergianlæg:
·
En lineær bufferafstand på 150 meter syd om landsbyerne Årslev,
Sønderup, Hallelev, Nordrup og Lille Nordrup friholdes af udpegningen til
solenergi af hensyn til den landskabelige oplevelse af landsbyerne, der ligger
som ”perler på en snor” mellem Vestermose å og Tude å.
·
En buffer på 850 m til sommerhusområder langs Storebæltskysten
(svarende til den buffer der friholder arealer vest for Omfartsvejen ved
Slagelse) friholdes af udpegningen til solenergi. En buffer på 850 m vurderes
at varetage hensynet til den rekreative oplevelse af sommerhusområderne ved
Storebæltskysten.
·
En buffer på 150 m fra rammeområderne der omfatter Kirke
Stillinge friholdes af udpegningen til solenergi. Arealet syd for rammeområde
8.B6 og 8.D1 friholdes ligeledes frem til vandløbet Støvlebæk af hensyn til
evt. fremtidig byudvikling.
·
En buffer på 150 m fra rammeområde 21.BE1 Eggeslevmagle friholdes
af udpegningen til solenergi således at særligt arealer øst for- men også vest
for Eggeslevmagle langs Korsørvej friholdes.
·
Området øst for Magleby, i en afstand af 150 m fra rammeområderne
46.BE1 og 46.BE2, friholdes af udpegningen.
·
Arealet syd for Boeslunde mellem Sønderupvej og Rennebjergvej
friholdes af udpegningen af hensyn til en potentiel fremtidig byudvikling i
Boeslunde og det småbakkede terræn.
Der er tilføjet et helt nyt sæt retningslinjer for store
solenergianlæg samt udarbejdet et retningslinjekort med en positivudpegning til
lokalisering af store solenergianlæg. Revisionen af retningslinjerne for store
solenergianlæg har afsæt i, at administrationen har modtaget en del
henvendelser om etablering af store solenergianlæg. Det er administrationens
vurdering, at de nye retningslinjer med retningslinjekort udgør et mere solidt
grundlag for administrationens efterfølgende sagsbehandling af konkrete
solenergiprojekter. Samtidig er det synligt for potentielle opstillere af store
solenergianlæg, hvad der, gennem retningslinjerne, lægges vægt på, når der skal
planlægges for konkrete anlæg.
Administrationen vurderer, at revisionen af emnet ”Store
solenergianlæg” er så væsentlig, at det skal miljøvurderes i forbindelse med
miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at forslag til emnet ”Store solenergianlæg” under retningslinjetemaet
”Energi og teknik” godkendes.
2.
at emnet ”Store solenergianlæg” miljøvurderes i forbindelse med
miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 19. januar 2021:
Fraværende:
Genoptages med de faldne bemærkninger.
Udvalget ønsker angivet størrelsen af arealudlæggene og
forventet behov.
Særligt afstand til landsbyer genoptages med henblik på, at
der tages hensyn til de enkelte landsbyer.
Knud Vincents (V) og Pernille Ivalo Frandsen (V) kunne
tilslutte sig administrationens oplæg, da de evt. efterfølgende lokalplaner kan
medtage de efterfølgende lokale hensyn.
Genoptaget
Administrationens bemærkninger:
Arealudpegning
Udvalget har bedt om en opgørelse over den arealmæssige
størrelse af positivudpegningen til solenergi.
Administrationen har opgjort det samlede areal indenfor
positivudpegningen til solenergi (positivområder og primær positivområder) til
ca. 18.310 ha, heraf udgør primær positivområder ca. 1.671 ha. Dermed udgør
positivudpegningen ca. 1/3 af kommunens samlede areal som er ca. 57.010 ha.
Det samlede ansøgte areal for aktuelle solenergiprojekter,
som er igangsat, udgør ca. 453 ha. Det samlede areal for de ansøgte projekter
vil sandsynligvis blive reduceret i forbindelse med den konkrete planproces for
de enkelte projekter.
Energibehov
Udvalget har endvidere bedt om en opgørelse over det
forventede behov for vedvarende elproduktion.
Administrationen har haft kontakt til European Energy i
forhold til spørgsmålet om fremtidig behov for elproduktion baseret på
vedvarende energi. I den forbindelse oplyses det, at ca. 45% af elforbruget i
2019, på landsplan, blev dækket af vedvarende energi. Endvidere udgør
elforbruget, på landsplan, på nuværende tidspunkt ca. 34 TWh inklusiv nettab.
Elforbruget, på landsplan, i 2030 fremskrives til at udgøre 54 TWh inklusiv
nettab. Det oplyses, at der i fremskrivningen af elforbruget er indregnet behov
for el til nye datacentre, samt den almindelige stigning i elforbruget. Der er
således ikke indregnet nogen videre stigning i forbrug i forhold til elbiler og
varmepumper. Det oplyses i den forbindelse, at det generelt er opfattelsen, at
el til transport og opvarmning først vil slå igennem fra år 2030 og frem.
Ifølge hjemmesiden sparenergi.dk (som varetages af
Energistyrelsen) havde Slagelse Kommune et samlet elforbrug for 2018 (nyeste
opgørelse) svarende til 0,39 TWh.
På nuværende tidspunkt er der i Slagelse Kommune igangsat
planlægning for solenergiprojekter med en samlet årlig produktion på ca. 0,44
TWh (opgjort på baggrund af opstillernes angivelse af forventet produktion).
Solenergianlæggene ville derfor potentielt kunne have dækket behovet, hvis de
havde været i drift i 2018.
Benyttes samme fremskrivning i elforbruget som angivet
ovenfor (en stigning på 37 %), vil Slagelse Kommunes elforbrug i 2030 udgøre
ca. 0,53 TWh.
0,53 TWh er det samme som 530.000.000 KWh. Som
tommelfingerregel producerer 1 ha solenergianlæg ca. 1.000.000 KWh. Ud fra
denne fremskrivning, vil der i 2030 være et yderligere behov på ca. 90 ha til
solenergi, hvis solenergi alene skal dække kommunens forventede elforbrug. Det
skal nævnes, at vindenergi er en væsentlig bidragsyder til elproduktion i
Slagelse Kommune, dog er mange af de opstillede vindmøller forholdsvis gamle og
må forventes gradvist at blive udfaset i nær fremtid.
Ud fra ovenstående oplysninger og det skærpede fokus på den
grønne omstilling, herunder el til transport og opvarmning, må det forventes,
at elforbruget alt andet lige vil stige og skabe øget behov for elproduktion
baseret på vedvarende energi.
Udpegning i forhold til landsbyer
Udvalget har ønsket at genoptage sagen med henblik på, at
der tages hensyn til de enkelte landsbyer.
Der er ikke lovgivningsmæssigt eller i vejledninger fastlagt
konkrete afstandskrav til solenergianlæg i forhold til boligbebyggelse eller
afgrænsede landsbyer.
Som reference er der i lovgivningen fastlagt konkrete
afstandskrav og byggelinjer i forhold til kulturbetingede landskabselementer;
eksempelvis 300 m byggelinjer omkring kirker og 100m beskyttelseslinjer omkring
fortidsminder.
Den primære indvirkning på omgivelserne fra store
solenergianlæg er af landskabelig eller visuel karakter. Det kan derfor give
mening at sikre en vis afstand til byer og afgrænsede landsbyer herunder
kulturmiljøer.
Opstart af konkrete solenergiprojekter, der som minimum
kræver et kommuneplantillæg og en lokalplanlægning, skal ske på baggrund af en
politisk beslutning. Administrationen foretager i den forbindelse en indledende
vurdering og oplysning af sagen. Sættes planlægningen i gang, foretages
indledningsvis en høring af berørte lodsejere og naboer samt lokale
interessenter, herunder lokalråd/landsbyråd og menighedsråd. Meget tidligt i
planlægningen vil der således være mulighed for lokal indflydelse på
projektafgrænsningen.
For at tydeliggøre betydningen af forskellige afstandskrav
til byer og landsbyer i forhold til positivudpegningen til solenergi, har
administrationen udarbejdet 5 scenarier med følgende bufferafstande til byer og
landsbyer: 150 m, 300 m, 500 m, 850 m og 1.500 m. De 5 scenarier fremgår af
bilag 4.
Store solenergianlæg på terræn skal afskærmes af en
randbeplantning. Det udelukker dog ikke, at de stedvist vil være synlige
afhængig af de nære omgivelser og lokale terrænforhold.
Der vil altid skulle foretages en vurdering af en konkret
projektansøgning og uanset hvilken generel bufferafstand, der fastlægges til
byer og landsbyer, kan en konkret vurdering af et projekt resultere i, at der,
i den konkrete sag, anbefales og fastlægges en større bufferafstand.
Med ovenstående beskyttelseslinjer og byggelinjer til hhv.
fortidsminder og kirker som reference, anbefaler administrationen, at der fastsættes
et generelt afstandskrav til byer og landsbyer på mellem 150 og 300 meter.
Det anbefales dog at fastholde den 850 meter brede
bufferzone langs omfartsvejen vest for Slagelse for at friholde areal til evt.
fremtidig byudvikling.
Administrationen vurderede tidligere, at ønsket om en
bufferafstand på 1.500 meter til Eggeslevmagle afveg væsentligt fra de øvrige
input fra de afholdte workshops, hvorfor administrationen ønskede en politisk
afklaring af, hvorvidt denne 1.500 meter bufferafstand skulle indarbejdes i
udpegningen. Administrationen har genovervejet ønsket om de 1.500 meter og
anbefaler, at dette lokale ønske indarbejdes i udpegningen på lige fod med de
øvrige lokale ønsker, som, i forlængelse af de afholdte workshops, er
indarbejdet i udpegningen.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter hvilket afstandskrav
til byer og landsbyer, der skal indarbejdes i retningslinjekortet,
2.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til emnet
”Store solenergianlæg” under retningslinjetemaet ”Energi og teknik”.
3.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at emnet ”Store
solenergianlæg” miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan
2021.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 4. marts 2021:
Fraværende:
Ad 1;
Udvalget ønsker en generel bufferafstand til landsbyer på
min. 300 m, idet der individuel skal tages hensyn til hver enkelt landsby.
Udvalgets fastholder beslutning af 8. juni pkt. 13 om
igangsætning af lokalplaner.
Ad 2; Godkendt.
Ad 3; Godkendt.