Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 22. juni 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-200596                                          Åbent

Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

2. Genoptaget - Revideret afgrænsning af projektområdet for et solenergianlæg ved Tjæreby øst for Skælskør (B)

2.     Genoptaget - Revideret afgrænsning af projektområdet for et solenergianlæg ved Tjæreby øst for Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2020-34394               Dok.nr.: 330-2021-200398                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til en revideret afgrænsning af projektområdet for et solenergianlæg ved Tjæreby øst for Skælskør.

Sagens indhold

Miljø,- Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede den 8. juni 2020 at igangsætte planlægningen for et solenergianlæg ved Tjæreby øst for Skælskør. I forbindelse med planlægningen ønskede udvalget at der gennemføres en høringsproces hvor lokalråd, vandværker, menighedsråd og lokale interessenter inddrages, b.la. vedrørende afstand mellem bebyggelse og solceller.

Opstiller har efterfølgende anmodet om at der gennemføres miljøkonsekvensvurdering (VVM-redegørelse) af projektet.

En foroffentlighedsfase med indkaldelse af idéer og forslag til planlægningen samt afgrænsningen af miljøkonsekvensvurderingen fandt sted fra den 30. marts 2021 til den 20. april 2021. Orientering om foroffentlighedsfasen blev sendt til berørte lokalråd, vandværker, menighedsråd samt naboer til projektområdet (Tjæreby samt ejendomme syd for Næstvedvej mellem Teglværksvej og Ærtebjergvej og mod syd til Fladmose og Spydagervej).

I forbindelse med høringen er der modtaget 10 høringssvar fra offentligheden. Tre høringssvar udgør bemærkninger fra berørte myndigheder (Museum Vestsjælland, Roskilde Stift og Energinet). Der er modtaget høringssvar fra Tjæreby-Sønder Bjerge-Venslev menighedsråd samt fra Danmarks Naturfredningsforening, afdeling Slagelse. De øvrige 5 høringssvar er indsendt af lokale borgere. Høringssvarene fremgår af vedlagte hvidbog (se bilag 1) og handler overordnet om:

·         Projektområdets nærhed til kirken herunder fredningen omkring kirken samt anlæggets visuelle indvirkning på landskabet.

·         At etablering af solenergianlæg på det foreslåede sted vil være i strid med retningslinjer og fredning.

·         At Energinet Transmission A/S skal etablere et nyt jordkabel som erstatning for den eksisterende 132 kV luftledning der krydser arealet og at respektarealer omkring begge ledninger skal respekteres.

·         At tilstødende markareal mod syd inddrages i projektet.

·         At dårlig landbrugsjord benyttes til solenergi fremfor god landbrugsjord.

·         At området og faunapassager holdes jagtfri.

·         Afstandskrav på 1500 m til landsbyer og fritliggende ejendomme.

·         Hensyntagen til § 3 områder og frede fortidsminder.

·         At afskærmende beplantning skal være mindst 10 m brede og med hjemmehørende arter.

·         Betydning for ejendomspriser.

På baggrund af høringssvarene fra hhv. Museum Vestsjælland og Roskilde Stift, har opstiller fremsendt en revideret projektafgrænsning (se bilag 2) der, med undtagelse af projektområdets nordøstlige hjørne, friholder kirkbyggelinjen til Tjæreby Kirke. Som bilag 3 er vedlagt et kort med det reviderede projektområde, der viser eksisterende forhold mht. fortidsmindebeskyttelseslinjer, beskyttede sten- og jorddiger, fredninger, kirkebyggelinjer, kirkeomgivelser og beskyttet natur.

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planloves § 23 c

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Miljøkonsekvensvurderingen af hhv. projektet og planlægningen tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge

A.    At fastholde den oprindelige projektafgrænsning.

B.    At arbejde videre med opstillers reviderede projektafgrænsning.

C.    At arbejde videre med opstillers reviderede projektafgrænsning dog således, at projektafgrænsningen helt friholder kirkebyggelinjen til Tjæreby Kirke.

D.   At arbejde videre med opstillers reviderede projektafgrænsning dog således, at projektafgrænsningen helt friholder kirkebyggelinjen til Tjæreby Kirke og udpegningen af kirkeomgivelser mod sydvest.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at projektområdet, i sin oprindelige udformning, vil ligge for tæt på nabobeboelser i Tjæreby samt Tjæreby Kirke og fredningen omkring kirken. Administrationen anbefaler således at imødekomme høringssvarene fra hhv. Museum Vestsjælland og Roskilde Stift og til dels Tjæreby-Sønder Bjerge-Venslev menighedsråd ang. en revideret projektafgrænsning, så Kirkebyggelinjen i forhold til Tjæreby Kirke respekteres og der dermed skabes større afstand til landsbyen og fredningen omkring kirken (handlemulighed C). Dette vil ligeledes respektere den kommende positivudpegning til solenergianlæg i Kommuneplan 2021, der netop friholder kirkebyggelinjer omkring Kirker. Det er desuden vurderingen at oplevelsen af Tjæreby Kirke som landskabselement fastholdes i højere grad, ved at lade den østlige projektafgrænsning følge den nordøst-sydvest gående højspændingsledning. Det vil betyde, at udpegningen af kirkeomgivelser mod sydvest friholdes (handlemulighed D).

I forhold til et konkret ønske fra en lodsejer om at et markareal syd for projektområdet inddrages i projektet bemærkes, at opstiller ikke har tilkendegivet overfor Slagelse Kommune at markarealet ønskes inddraget i projektet. Derudover bemærkes, at den pågældende mark ligger delvist berørt af kirkeomgivelser til Tjæreby Kirke i sydvest gående retning og er berørt af fortidsmindebeskyttelseslinjer til to fredede fortidsminder. En meget lille del af arealet længst mod øst er omfattet af indsatsområder til grundvandsbeskyttelse. Det er vurderingen, at en inddragelse af dette areal vil få betydning for næromgivelserne til Tjæreby Kirke, idet en større andel af kirkeomgivelserne til kirken berøres og vil samtidig indkapsle to frede fortidsminder mod nord, øst og vest.

En del høringssvar omhandler fredede fortidsminder, beskyttede sten- og jorddiger, naturbeskyttede områder (§3 områder) og indretning af området mht. fremme af biologisk mangfoldighed herunder faunapassager. Det er vurderingen, at beskyttelsesinteresser vil blive respekteret i planlægningen og at forhold som fremmer biodiversitet vil kunne indarbejdes lokalplanlægningen gennem sikring af faunapassager, plantevalg og håndtering af jordbunden. Der vil kunne stilles vilkår om drift af arealet i forbindelse med tilladelsen til projektet.

Det er på ovenstående baggrund administrationens anbefaling, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter at arbejde videre med handlemulighed C eller D.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter at arbejde videre med en projektafgrænsning for solenergianlægget ved Tjæreby som beskrevet under handlemulighed C eller D.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende: 

Udsat.

Genoptaget:

Administrationens bemærkninger:

Ved sidste møde udsatte Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandlingen af sagen, idet udvalget ønsker et oplæg til en ny afgrænsning af projektområdet, der tager højde for følgende:

·         Der holdes en afstand på 300 meter til Tjæreby og Tystofte.

·         Der holdes en minimumsaftand på 100 meter til ejendommen på Spydagervej.

·         Arealet øst for højspændingsledningen udgår.

·         Servitutter vedr. elnet/master.

·         Langs Fodsporet etableres et plantebælte der giver en skoveffekt.

·         Høringssvar fra DN vedr. spredningskorridorer.

·         Grundvandsinteresser.

Baseret på udvalgets ønsker har administrationen udarbejdet et oplæg til en ny afgrænsning af projektområdet vedlagt som bilag 6. Der er ligeledes vedlagt et bilag 7, der viser ejerforhold indenfor projektområdet samt på arealer der støder op til projektområdet. Projektområdet berører 1 lodsejer.

Oplægget til den nye afgrænsning af projektområdet afspejler udvalgets ønsker om at holde en afstand på 300 meter til Tjæreby og Tystofte samt 100 meter til ejendommen på Spydagervej. Derved udgår arealerne øst for højspændingsledningen, da de ligger indenfor 300 meterzonen til Tjæreby. Der friholdes et areal på 2 x 50 meter fra midten af den eksisterende højspændingsledning mod vest. Arealet under højspændingsledningen vil kunne udgøre en spredningskorridor. Derved indgår høringssvaret fra DN vedr. spredningskorridorer. Langs Fodsporet udlægges et 10 meter bredt beplantningsbælte med en beplantning der skaber en skoveffekt. Der etableres en 10 meter bred afskærmende randbeplantning rundt om projektområdet i øvrigt. Beplantning etableres med naturligt hjemmehørende træer og buske.

De to fortidsmindebeskyttelseslinjer skal naturligvis respekteres og dermed friholdes for solenergianlægget.

Hele projektområdet er beliggende inden for områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) men ligger uden for indsatsområder til grundvandsbeskyttelse og boringsnære beskyttelsesområder (BNBO).

Administrationen er orienteret om, at bygherre er i dialog med Energinet omkring Energinets interesser og vilkår omkring højspændingsledningen (luftledningen) og det kommende jordkabel der skal erstatte luftledningen.

Bilag

330-2021-174237

Bilag 1 - Hvidbog foroffentlighedsfase Solenergianlæg ved Tjæreby

330-2021-174238

Bilag 2 - Bygherres nye afgrænsning - Solenergianlæg ved Tjæreby

330-2021-190486

Bilag 3 - Screening - eksisterende forhold

330-2021-190432

Bilag 4 - Handlemulighed A-D - Solenergianlæg ved Tjæreby

330-2021-191826

Bilag 5 - Retningslinje 2_6 - Store solenergianlæg

330-2021-206049

Bilag 6 - Oplæg til ny projektafgrænsning

330-2021-205843

Bilag 7 - Ejerforhold

330-2021-214351

Bilag 6b - Oplæg til ny projektafgrænsning

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Udvalget godkendte, at der arbejdes videre med bilag 6b, hvor der tages hensyn til fortidsminder og ejendommen Spydagervej 10.

Arbejdet med lokalplanen kan hermed igangsættes.

3. Genoptaget - Budget 2022-2025 - Opsamling på budgetprocessen (D)

3.     Genoptaget - Budget 2022-2025 - Opsamling på budgetprocessen (D)

Sagsnr.: 330-2021-36692               Dok.nr.: 330-2021-200399                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte resultatet af budgetprocessen hen over foråret, og beslutte om der er   anlægsforslag og aktivitets- og investeringsforslag, som skal indgå i de videre budgetdrøftelser. 

Endvidere kan udvalget drøfte om gennemgangen af budgetrammer giver anledning til omprioriteringer inden for egen budgetramme.

Sagens indhold

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter særlige fokusområder, udfordringer og prioriteringsmuligheder, samt hvilke ønsker (herunder anlæg), som udvalget ønsker skal tages med i den videre budgetproces og budgetforhandlinger

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter om der er prioriteringsmuligheder på tværs af udvalg og organisation, som skal indgå i budgetprocessen.

I den videre proces frem mod budgetseminaret 3.-4. september 2021 er der i budgetprocessen mulighed for, at udvalgene kan fremsende forslag vedrørende nye anlæg og aktiviteter/investeringer. 

Som opfølgning på udvalgsmøde 3. maj, pkt.  11 �Budget 2022- Status på Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalgets eget budget� (kan /skal opgaver), eftersendes en liste over overordnet service- og sagsbehandlingstider på myndighedsområdet.

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Handlemuligheder

Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke nogen anlægsforslag for udvalget.

Serviceniveau drøftes.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter eventuelle forslag og prioriteringer inden for egen budgetramme.

2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter eventuelle nye anlægs- og investeringsforslag og eventuelle prioriteringsmuligheder med tværgående perspektiv, som skal indgå i budgetprocessen.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende: 

Udsat.

Bilag

330-2021-209962

Bilag 1 - Serviceniveau MPT

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Anlægsønsker genoptages på augustmødet.

Udvalget anmodede om, at få udsendt ajourført budgetforslag fra ETU inkl. "need to have og nice to have".

Udvalget opfordrede administrationen til at komme med et budgetønske til driften, så at der kommer balance mellem servicemålene og personaleressourcerne.

4. DK2020 Klimaplan (D)

4.     DK2020 Klimaplan (D)

Sagsnr.: 330-2021-38765               Dok.nr.: 330-2021-206567                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Drøftelse af proces for udarbejdelse af DK2020 klimaplan.

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 5. oktober 2020 at deltage i DK2020 samarbejdet.  I DK2020 projektet skal der udarbejdes en ambitiøs klimaplan, som skal sætte turbo på den grønne omstilling og klimatilpasning, i et tæt samarbejde og dialog med aktører og interessenter.

DK2020 handlingsplanen har to hovedformål:

·         At skabe en klimaneutral kommune og opfylde Prisaftalen, det vil sige at Slagelse Kommune skal være emissionsfri i 2050.

·         At skabe en klimarobust kommune, der på et opdateret og velinformeret grundlag arbejder aktivt med klimarobusthed.

På mødet vil administrationen præsentere DK2020 projektet og forslag til tids- og procesplan frem til vedtagelsen af planen i maj 2022.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte den præsenterede tids- og procesplan, særlige fokusområder og udfordringer, samt ønsker, der skal tages med i den videre proces.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Klimaplanen vil fremadrettet have økonomiske konsekvenser, da der skal arbejdes aktivt med at gennemføre tiltagene fra klimaplanen.

Tværgående konsekvenser

DK2020 handlingsplanen skal dække hele kommunens geografi og arbejder med alle sektorer indenfor reduktion af drivhusgasser samt klimatilpasning.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter og tager sagen til efterretning.

Bilag

330-2021-206988

Bilag 1 - DK2020 forløbig tids- og procesplan

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Sagen drøftet og taget til efterretning.

Efter behandling af punktet er afleveringsfristen for politisk vedtagne klimplaner udsat fra juni til oktober 2022.

5. Anmodning om opstart af lokalplan for nye ungdomsboliger ved Marievangsvej 10, Slagelse (B)

5.     Anmodning om opstart af lokalplan for nye ungdomsboliger ved Marievangsvej 10, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-38800               Dok.nr.: 330-2021-189212                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om en lokalplan for ca. 24 nye ungdomsboliger, ved Marievangsvej 10 i Slagelse, skal sættes i gang.

Sagens indhold

Grundejeren Slagelse Homes 2 ApS, med rådgiveren Skel.dk anmoder om opstart af en lokalplan som muliggør opførelsen af ca. 24 nye ungdomsboliger.

Lokalplanområdet har tidligere været brugt til erhverv og der findes i dag 2 erhvervsbyggerier, 1 lagerhal, 1 garage og en mindre skurbebyggelse på matriklen. Da lokalplanområdet er beliggende i et boligområde, og er i kort afstand til uddannelsesfirkanten i Slagelse, ønsker bygherre at nedrive de eksisterende bygninger, og i stedet opføre ungdomsboliger på matriklen. Der planlægges, at etablere ca. 24 nye lejligheder i størrelsen 25-40 m2 i 2 etager, max. 7 m i højden. Dette giver en bebyggelsesprocent på ca. 36. Den nye bebyggelse placeres 5 m fra naboskel, og dermed respekteres det skrå højdegrænseplan.

Der foreslås en bebyggelsen med 3 mindre ’længer’, se bilag 1, som kan passe ind i den omkringliggende bebyggelse. Længerne er placeret med gavle i nord-sydgående retning og med svalegange mod øst. Byggeriet kommer til at fremstå ensartet i forhold til materialer og farver. Dispositionsplanen sikrer grønne udearealer omkring og imellem bygningerne. Der etableres fælles opholdsarealer med borde, bænke, grill o.lign, ved gavlene i det nordvestlige og det sydøstlige hjørne af ejendommen.

Projektet overholder Slagelse kommunes parkeringsnormer for ungdomsboliger. 

Området får primær vejadgang fra den eksisterende overkørsel mod Willemoesvej. Vedadgangen fra Marievangsvej, fastholdes til fodgængere, cykler og som redningsvej.

Lokalplanområdet er omfattet af Byplanvedtægt nr. 12, som tillader etagebyggeri og blandede bolig- og erhvervsbebyggelse.

I kommuneplanramme 1.5B8, er området udlagt til boligområde, i max. 1,5 etager med en max. bebyggelsesprocent på 30. Ved opførelse af tæt-lav bebyggelse som planlagt, med 2 etager og en bebyggelsesprocent på 36, skal der udarbejdes et kommuneplantillæg.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5, og Kommuneplantillæg tilvejebringes efter paragraf 23c.

Handlemuligheder

A.      Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang.

B.      Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at opførelsen af de nye ungdomsboliger ikke vil kunne realiseres.

Vurdering

Administrationen vurderer, at området ved Marievangsvej er særligt egnet til en nye boligbebyggelse. Stedet fremstår i dag nedslidt og grunden trænger til at blive ryddet op og i stedet få opført en ny bebyggelse. I henhold til masterplanen for Slagelse, er der mangel på flere ungdomsboliger, som ligger tæt på uddannelses institutionerne.

Den nye bebyggelse i lokalplanområdet, vil have en afstand til bl.a. Slagelse gymnasium på ca. 200 m, vurderingen er derfor at det er en god idé at opføre ungdomsboliger her.

Grundet matriklens kuperede terræn anbefales det, at der i udarbejdelsen af lokalplanen, bliver undersøgt muligheden for en bebyggelsesstruktur, med øst/vest vendte gavle.

Det anbefales at der, i udarbejdelsen af lokalplanen, er fokus på relationen til naboerne, både i form af udsyn fra vinduer og svalegange, samt højden på byggeriet i forhold til det kuperede terræn. Det anbefales, at der etableres afskærmende beplantning i kanten mod de omkringliggende boliger. Lokalplanen bør udarbejdes på baggrund af snittegninger og visualiseringer i forhold til terrænet og højden på byggeriet i sammenhæng med den eksisterende nabobebyggelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanen sættes i gang.

Bilag

330-2021-196548

Bilag 1 - Lokalplananmodning - Marievangsvej 10 4200 Slagelse

330-2021-196552

Bilag 2 - Terræn - Marievangsvej 10

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Godkendt med de faldne bemærkninger.

Steen Olsen (Udenfor parti) ønsker at minimere antallet af lejligheder.

6. Anmodning om opstart af lokalplan for nye ungdomsboliger, Løvegade 73,77,79E, Slagelse (B)

6.     Anmodning om opstart af lokalplan for nye ungdomsboliger, Løvegade 73,77,79E, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-40108               Dok.nr.: 330-2021-194908                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om en lokalplan for 44 nye ungdomsboliger ved Løvegade 73, 77, 79E i Slagelse skal sættes i gang.

Sagens indhold

Grundejer, med rådgiver Skel.dk, anmoder om opstart af en lokalplan der skal give mulighed for opførelse af i alt 44 ungdomsboliger, i en ny etageboligbebyggelse på 4 etager, beliggende på Løvegade 73. Der etableres decentrale parkeringspladser til bebyggelsen på Løvegade 77, 79E.

I dag henligger Løvegade 73 som ubebygget areal. Området syd og øst for ejendommen består af villaer i 1½ til 2 etager. Vest for ejendommen ligger en etageboligbebyggelse på 3 etager. Mod nord er ejendommen genbo til Løvegade 76A med en etageboligbebyggelse på 4 etager. Området rummer hverken fredede eller bevaringsværdige bygninger.

Den nye bebyggelse placeres som randbebyggelse mod Løvegade. Bag bebyggelsen anlægges grønne opholdsarealer med cykelparkering. Der etableres kun adgang for bløde trafikanter til Løvegade 73.

Alt parkering til ejendommen etableres på eksisterende parkeringsområde på Løvegade 79E i overensstemmelse med kommunens vedtagne parkeringsnormer. Parkeringsarealet vejbetjenes fra Løvegade via eksisterende overkørsel. Der sikres hertil mulighed for etablering af yderligere parkering på Løvegade 77.

Den samlede grundstørrelse på Løvegade 73 bliver ca. 1230 m². Den nye bebyggelse får et bruttoetageareal på ca. 1800 m² og bebyggelsesprocenten bliver ca. 146. Den relativt høje bebyggelsesprocent skal dog ses i lyset af, at der i tillæg til nævnte grundareal etableres decentral parkering på Løvegade 77, 79E.

Ejendommene er omfattet af kommuneplanramme 1.5B11, der udlægger området til blandet boligområde i 2 etager. Ejendommene er ikke omfattet af byplanvedtægter eller lokalplaner.

Ved opførsel af etagebyggeri i 4 etager, skal der udarbejdes et kommuneplantillæg.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5, og Kommuneplantillæg tilvejebringes efter paragraf 23c.

 Handlemuligheder

A.      Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang.

B.      Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde at opførelsen af de nye ungdomsboliger ikke vil kunne realiseres.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at planlægningen sættes i gang, dog under hensyntagen til at bebyggelsen med materialer og form indpasses områdets eksisterende bebyggelse, og at den understøtter oplevelsen af et sammenhængende gadeforløb. Lokalplanen bør udarbejdes på baggrund af visualiseringer, der viser nyt byggeri og de tilstødende naboområder.

Umiddelbart vurderer Administrationen, at byggeriet i 4 etager er en mulighed i området, idet der i forvejen findes bygninger i 4 etager på Løvegade. Det anbefales dog, at der også laves skyggestudier.

Der skal herudover tages stilling til omfang og udformning af randbeplantning omkring Løvegade 73, således at der sikres en tydelig adskillelse mellem etageboligbebyggelsens opholdsarealer og de tilgrænsende villaers haver.

I vurderingen indgår desuden, at muligheden for at bebygge Løvegade 73 medvirker til en fortætning af Slagelse bymidte. Endelig er det en del af vurderingen, at ungdomsboliger på den konkrete placering vil medvirke til at understøtte udviklingen af ’Campus Slagelse’, i det boligerne vil komme til at ligge i gåafstand til det nye campusområde.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanen sættes i gang.

Bilag

330-2021-196537

Bilag 1 - Lokalplananmodning - Løvegade 73,77,79E

330-2021-196540

Bilag 2 - Dispositionsplan - Løvegade 73,77, 79

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Sagen udsat.

Det ønskes fremsendt visualiseringer af byggeriet.

7. Anmodning om opstart af lokalplan for boliger ved golfbanen, Slagelse (B)

7.     Anmodning om opstart af lokalplan for boliger ved golfbanen, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-45181               Dok.nr.: 330-2021-204747                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- & Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- & Landdistriktsudvalget kan beslutte opstart af lokalplan for boliger ved golfbanen i Slagelse.

Sagens indhold

Connie Christensen ved Vilcon Konferencehoteller anmoder om en revision af lokalplanen for golfhotellet beliggende Oksebrovej 2, Slagelse (matr.nr. 3g, Skovsø by). Ansøgeren ønsker mulighed for at indrette hotellet til boligformål, eksempelvis et bofællesskab for modne par og enlige, som sætter pris på naturen. Der er dog ikke taget konkret stilling til hverken boligtype eller ejerforhold, idet ansøgeren er lydhør overfor muligheder, som falder i tråd med kommunens boligpolitik.

Ansøgeren oplyser, at der er rigeligt med P-pladser til boligerne. Derudover er der et fælles opholdsareal med terrasse, petanque og plæne.

Ansøgeren oplyser, at der ønskes mulighed for at ændre plangrundlaget, idet bygningerne ellers risikerer at stå tomme som følge af, at forpagteren har opsagt forpagtningsaftalen.

Ejendommen er omfattet af lokalplan 1055 hotel ved Trelleborg golfklub, som ikke giver mulighed for boligformål. Ejendommen ligger inden for rammeområdet 1.2R5, der udlægger den til rekreativt formål. Ny lokalplanlægning til boligformål forudsætter derfor et kommuneplantillæg.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5, og Kommuneplantillæg tilvejebringes efter paragraf 23c.

Handlemuligheder

A.      Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang.

B.      Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at hotellet ikke vil kunne indrettes til boliger.

Vurdering

Administrationen anbefaler en mindre revision af gældende lokalplan således at bygningen må anvendes til boligformål. Ejendommen ligger i et naturskønt område ved golfbanen og med gode stiforbindelser til Sorøvej i Slagelse by. I tråd med kernefortællingen om det gode liv i Slagelse byder etablering af boliger inden for den eksisterende bygningsmasse på nogle interessante nye muligheder for bevægelse, natur, sundhed og fællesskab.

Eksisterende udendørs opholdsarealer på ejendommen er muligvis lidt i underkanten. Der findes dog i dag ca. 60 p-pladser. Afhængig af antal boliger kan en del af disse p-pladser overgår til et nyt rekreativt friareal.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanen sættes i gang.

Bilag

330-2021-207036

Bilag 1 - Lokalplananmodning boliger golfhotel

330-2021-210098

Bilag 2 - Mail fra Vilcon

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

8. Ansøgning om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af stråtag samt skorstenspiber - Gedehavevej 155, 4230 (B)

8.     Ansøgning om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af stråtag samt skorstenspiber - Gedehavevej 155, 4230 (B)

Sagsnr.: 330-2021-33128               Dok.nr.: 330-2021-160290                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan-, og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til om kommunen skal yde støtte til istandsættelse af beboelsens stråtag samt skorstenspiber på en beboelsesejendom, beliggende Gedehavevej 155, 4230 Skælskør.

Sagens indhold

Administrationen har fra den private ejendomsejer modtaget en ansøgning om byfornyelsesstøtte til en istandsættelse af beboelsens stråtag.

Ejendommen er registreret som bevaringsværdig (SAVE 3) og oprindelig en fæstegård under Borreby Gods.

Der søges byfornyelsesstøtte til istandsættelse af stråtag, herunder nye lægter, vindskeder, brandsikring, isolering samt tækning. Derudover søges beboelsens 3 eksisterende skorstene istandsat.

Vedlagte ansøgning beskriver arbejde, omfang i billeder og tekst. Ejer oplyser, at dette arbejde vil beløbe sig til maksimalt 750.000 kr. inkl. moms.

Retligt grundlag

Byfornyelseslovens §§ 22 og 26 og i bekendtgørelse nr. 144 af 21.02.2020 om støtteberettigede udgifter til bygningsfornyelse og udbud af bygge- og anlægsarbejder efter lov om byfornyelse og udvikling af byer

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at yde støtte med op til 75% for istandsættelse af bevaringsværdige ejendomme. I den konkrete ansøgning vil det maksimale støttebeløb være 562.000,50 kr. inkl. moms.

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan også beslutte at yde en mindre støtte end 75 % eller slet ingen støtte til istandsættelsesarbejdet.

Vurdering

Formålet med byfornyelsesmidler er at sikre attraktive landsbymiljøer og landdistrikter. Istandsættelse af nedslidte private ejendomme kan ses som et af flere redskaber til at sikre udvikling, især af mindre byer og landområder generelt, idet forskønnelseseffekter kan være med til at tiltrække nye beboere og dermed være med til at sikre grundlaget for mange af landsbyens funktioner.

Projektet kan derfor anbefales, idet det er i helt tråd med kommunens visions om at være kendt for det gode liv.

Administrationen anbefaler generelt, at støtte til istandsættelse skal sikre, at bygningens originalitet og arkitektoniske værdi bevares eller højnes, og der stilles derfor krav til udførelse og materialer.

Ejendommen er beliggende i det åbne land ved Skælskør. Området præges af et højt antal af bevaringsværdige ejendomme.

At yde støtte til et stråtag og restaurering af beboelsesejendommens skorstenspiber vil sikre ejendommen mod en fremtidig istandsættelse af et forkert tagmateriale set i forhold til husets stil og oprindelige udtryk. Endvidere en sikring af, at eksisterende skorstene bevares og tilføres til oprindeligt udtryk i det omfang det er muligt i relation til brandkrav mv. Tilskud til en istandsættelse vil sikre en fastholdelse af den bevaringsværdige beboelse og dermed bidrage til sikring af områdets bevaringsværdier.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ejendommen vil med sin beliggenhed kunne opnå byfornyelsesstøtte fra Landsbypuljen. Staten vil medfinansiere 80 % af kommunens udgifter.

Hvis der ydes støtte på 75 % til forbedringsarbejder på ejendommen vil det, når refusionen fra staten fratrækkes, betyde en udgift for kommunen på op til 112.000,50 kr. inkl. moms.

Alle kommunens byfornyelsesmidler er disponerede til politiske vedtagne projekter. Budgettet er dog i balance.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at der ydes støtte til en istandsættelse af beboelsesbygningen på ejendommen, beliggende Gedehavevej 155, 4230 Skælskør.

Bilag

330-2021-162223

Bilag 1 - Ansøgning med bilag

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Godkendt med eventuelle forslag til om- disponering inden for udvalgets egen ramme.

Der ønskes en drøftelse i Økonomiudvalget med henblik på tillægsbevilling til området, således at kommunen udnytter byfornyelsesstøtten fra landsbypuljens midler fuldt ud.

Der ønskes et overblik over status for nedrivnings- og byfornyelsesprojekter.

9. Ansøgning om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af Fårdrup Forsamlingshus (B)

9.     Ansøgning om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af Fårdrup Forsamlingshus (B)

Sagsnr.: 330-2021-27418               Dok.nr.: 330-2021-160263                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan-, og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til om kommunen skal yde støtte til en istandsættelse af Fårdrup Forsamlingshus, beliggende Fårdrupvej 18, 4200 Slagelse.

Sagens indhold

Bestyrelsen for Fårdrup Forsamlingshus sender ansøgning om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af landsbyens forsamlingshus. Endvidere er forsamlingshusets 1. sal indrettet med en beboelseslejlighed.

Ejendommen er omfattet af bevarende lokalplan 209.

Forsamlingshuset søger om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af ejendommens tag, herunder ny tagbeklædning med underliggende undertag og efterisolering. I forbindelse med istandsættelsen vil der indgå opretning af tagkonstruktion. Endvidere indsættes 2 ovenlysvinduer.

Vedlagte ansøgning beskriver arbejde, omfang og udformning i billeder og tekst. Det fremgår, at istandsættelsesarbejdet vil beløbe sig til 625.000 kr. inkl. moms.

Som det fremgår af ansøgningen har forsamlingshuset kun en mindre kassebeholdning der er låst til andet formål.

Fårdrup Forsamlingshus har i 2020 modtaget byfornyelsesstøtte til ud- og indvendige forbedringer på i alt 20.000 kr. til etablering af faskiner for afledning af regnvand fra hovedhuset.

Retligt grundlag

Byfornyelseslovens §§ 22 og 26 og i bekendtgørelse nr. 144 af 21.02.2020 om støtteberettigede udgifter til bygningsfornyelse og udbud af bygge- og anlægsarbejder efter lov om byfornyelse og udvikling af byer.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at yde støtte med op til 100 % såfremt det er dokumenteret, at projektet ellers ikke kan gennemføres. I den sammenhæng skal det gøres opmærksomt på, at 100 % tilskud kan skabe en præcedens. 

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har også mulighed for at yde støtte med en mindre % sats. Ifølge bestyrelsen vil projektet ikke kunne gennemføres. Ud fra de foreliggende oplysninger fra Forsamlingshuset vurderer administrationen, at det er dokumenteret, at Forsamlingshuset ikke selv har midler, der kan indgå i projektet,

Endelig kan Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget vælge ikke at yde støtte til renovering af ejendommen.

Vurdering

Formålet med byfornyelsesmidler er at sikre attraktive by- og landsbymiljøer. Istandsættelse af landsbyernes forsamlingshuse kan ses som et af flere redskaber til at sikre udvikling, især af mindre byer og landområder generelt, idet forskønnelseseffekter kan være med til at tiltrække nye beboere og dermed være med til at sikre grundlaget for mange af landsbyens funktioner.

Forsamlingshuset er centralt beliggende i landsbyen Fårdrup. En istandsættelse af huset vil sandsynligvis komme mange brugere til gode både fra landsbyen men også fra den omkringliggende egn. På den baggrund vil det være formålstjenesteligt, at yde støtte til huset der må være samlingssted for flere af kommunens borgere.

Administrationen anbefaler generelt, at støtte til istandsættelse skal sikre, at bygningens originalitet og arkitektoniske værdi bevares eller højnes, og der stilles derfor krav til udførelse og materialer. Dertil er lokalplan 209 gældende og det er en forudsætning at denne overholdes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ejendommen vil med sin beliggenhed kunne opnå byfornyelsesstøtte fra Landsbypuljen. Staten vil medfinansiere 80 % af kommunens udgifter.

Hvis der ydes støtte på 100 % til forbedringsarbejder på ejendommen vil det, når refusionen fra staten fratrækkes, betyde en udgift for kommunen på op til 100.000 kr. ekskl. moms.

Alle kommunens byfornyelsesmidler er disponerede til politiske vedtagne projekter. Budgettet er dog i balance.

Fordi forsamlingshuset er momsregistreret, kan der kun ydes støtte til udgifterne ekskl. moms. Dette vil indebære, at forsamlingshuset selv skal foretage udbetalingen til håndværkerne, og ved byggeriets færdiggørelse fremsende dokumentation for arbejdets udførelse og betalte regninger, hvorefter administrationen skal godkende arbejdet og regnskabet inden tilskuddet udbetales af Slagelse Kommune. Den afholdte moms refunderes fra SKAT.

Forsamlingshuset får et behov for midlertidig finansiering via eget pengeinstitut. Kommunen kan bistå med en bygherretransport, således at tilskuddet kan udbetales direkte til entreprenøren.

Hvis projektet ikke kan finansieres på anden måde, kan kommunen efter Byfornyelseslovens § 28a udstede garanti til pengeinstituttet. Garantien forventes at skulle løbe i ca. 5-7 måneder, hvorefter den ikke længere er relevant. Staten dækker i øvrigt 80% af udgifterne ved tab på garantien.

Garantien kan dog ikke dække bygherrens udlæg til moms.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender, at der ydes støtte til en istandsættelse af forsamlingshuset i en form som ansøgt,

2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender, såfremt bestyrelsen ikke kan indhente den nødvendige kassekredit hos banken, at kommunen er villig til at udstede garanti på lånet.

Bilag

330-2021-192045

Bilag 1 - Ansøgning

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Ad 1 og 2; Godkendt med eventuelle forslag til om-disponering inden for udvalgets egen ramme.

10. Udviklings- og helhedsplanlægning for landsbyer og det omkringliggende åbne land (D)

10.   Udviklings- og helhedsplanlægning for landsbyer og det omkringliggende åbne land (D)

Sagsnr.: 330-2021-44309               Dok.nr.: 330-2021-203866                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte, om der skal igangsættes en proces omkring udarbejdelse af udviklings- og helhedsplaner for landsbyer og det omkringliggende åbne land.

Sagens indhold

Sagen er motiveret af en henvendelse fra Eggeslevmagle Landsbyråd, som ønsker at der igangsættes en proces omkring en samlet udviklings- og helhedsplanlægning for Eggeslevmagle og Eggeslevmagle sogn. I henvendelsen adresseres en række eksempler på udfordringer af nyere dato som handler om udlæg af arealer til store solenergianlæg, landzoneadministration i forhold til etablering af en antennemast, overdækning af landbrugsarealer, manglende sammenhæng med øvrige visioner og planlægninger i forbindelse med arbejdet omkring beskyttelse og bæredygtig grundvandsbeskyttelse omkring Eggeslevmagle. Ligeledes nævnes manglende hensyntagen i kommuneplanens retningslinjer for Trafik og veje til stadigt tungere trafik gennem landsbyen.

Det fremgår af henvendelsen, at der er behov for at få udarbejdet en samlet udviklings- og helhedsplanlægning således at rammerne for landsbyen og omgivelserne planlægges og forventningsafstemmes med kommunen, borgere og erhvervsliv.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan drøfte sagen.

Vurdering

Siden 2007 har der i Slagelse Kommune været fokus på landdistriktsudvikling. Dette har bl.a. udmøntet sig i lokale udviklingsplaner (LUP) for en række af kommunens landdistrikter båret af lokale ønsker og visioner.

I forbindelse med forslag til Kommuneplan 2021 er der udarbejdet en analyse af landsbyerne i Slagelse Kommune afgrænset til de 17 største landsbyer. Analysen bidrager til hvordan Slagelse Kommune bedst understøtter en positiv udvikling i landsbyerne og peger på fire indsatsområder, der har potentiale til at skabe en positiv udvikling i landsbyerne med det lokale fællesskab og engagement som driver: Rum til fællesskab, tilpasning af boligmassen, bedre infrastruktur samt styrkelse af kultur og naturkvaliteter. Analysen af landsbyerne fokuserer således på landsbyens problematikker og udfordringer mens de lokale udviklingsplaner omhandler lokalområderne med fokus på lokale værdier og styrker. Analysen af landsbyerne giver sammen med LUP’erne et samlet billede af kommunens landdistrikter.

Med afsæt i Planloven sker administrationen af det åbne land gennem kommuneplanens retningslinjer for det åbne land, som helt overordnet er styret af de nationale interesser i kommuneplanlægningen. Kommuneplanen udgør den overordnede samlede planlægning som styrer lokalplanlægningen, landzonetilladelser og andre påkrævede tilladelser der kan reguleres efter planloven. Retningslinjerne varetager en række hensyn, eksempelvis hensynet til kulturmiljøerne og deres evt. omgivelser, landsbyerne, hvoraf en del udgør kulturmiljøer, landskabet og Grønt Danmarkskort som udgør det samlede naturnetværk.

Det åbne land er også reguleret gennem lovgivningen eksempelvis Naturbeskyttelsesloven og Landbrugsloven. Store dele af det åbne land udgør landbrug, som kun i begrænset omfang kan reguleres med Planloven.

Det er administrationens vurdering, at der med kommuneplanens retningslinjer for administrationen af det åbne land, herunder landsbyerne, sammen med de lokale udviklingsplaner og landsbyanalysen er tilvejebragt en samlet ramme for landdistrikternes planlægning.

Udarbejdelse af lokale udviklings-og helhedsplaner for landområderne med fx mere fokus på inddragelse af lokale kræfter, fælles ideudviklingsmøder og undersøgelser af lokale forhold vil sandsynligvis skabe et større ejerskab og mere forståelse for planlægningen. Lokal viden kan desuden bidrage til bedre løsninger. Igangsættelse af lokale udviklings- og helhedsplaner vil dog kræve et større ressourcetræk på administrationen idet det må antages, at sådanne udviklings- og helhedsplaner vil skulle udarbejdes for flere af de 35 landsbyer defineret i kommuneplanen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

For at sikre fremdrift i udarbejdelsen af udviklings- og helhedsplaner for de 35 landsbyer og det omkringliggende åbne land vil det kræve, at der tilføres ressourcer i form af 1 til 2 medarbejdere. Opgaven vil umiddelbart omfatte kortlægning og indsamling af data, facilitering af proces med lokale interessenter og udarbejdelse af udviklings- og helhedsplaner i samarbejde med lokale følgegrupper.

Såfremt der ikke afsættes ekstra ressourcer til opgaven må det forventes, at fremdriften i udarbejdelsen af udviklings- og helhedsplanerne vil indgå i den øvrige prioritering af opgaver.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget drøfter hvorvidt der skal igangsættes udarbejdelse af udviklings- og helhedsplaner for landsbyerne og det omkringliggende åbne land.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Udsat.

11. Beslutning om anvendelse af mindreforbrug - Landdistriktsudvikling (B)

11.   Beslutning om anvendelse af mindreforbrug - Landdistriktsudvikling (B)

Sagsnr.: 330-2021-41995               Dok.nr.: 330-2021-200922                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte anvendelsen af forventet mindreforbrug på 675.000 kr. i 2021 på landdistriktsudvikling til konkrete projekter i landdistrikterne.

 Sagens indhold

Udvalget har bedt administration komme med forslag til anvendelse af forventet mindreforbrug for Landdistriktsudvikling (400.000 kr. på Landdistriktsudvikling og 275.000 kr. på Borgerne Bestemmer).

Trafiksikkerhed er et tema, der i vid udstrækning optager borgerne på landet og resulterer i mange henvendelser fra borgere der føler sig utrygge på grund af færdsel med høj fart på landeveje og i landsbyerne. Trafiksikkerhed er desuden et emne som er beskrevet i samtlige lokale udviklingsplaner.

Der forelægges to forslag til trafiksikkerhed. Det ene omhandler delfinansiering af et større projekt gennem landsbyen Hejninge. Mens det andet omfatter trafiksikkerhedsindsatser med opstilling af fartvisere ved indgangene til flere mindre landsbyer. Før projekterne kan realiseres, skal en rådgiver udarbejde skitseplan og afmærkningsplan, som herefter skal godkendes af politiet. Udgifter til rådgiver skal betales med mindre forbruget.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

Handlemuligheder

Der er opstillet følgende handlemuligheder:

A.    Midlerne anvendes på at skabe merværdi i forhold til et trafiksikringsprojekt i Hejninge, som administrationen allerede har arbejdet på arbejdes på jævnfør kommunens skema til prioritering af tryghedsprojekter. Projektet har til formål at øge trafiksikkerheden for bløde trafikanter i landsbyen. Projektet vil tilgodese borgerne i Hejninge, elever på Trelleborg Friskole samt besøgende til Trelleborg. Projektet kan ses som en delvis realisering af Hejninge Bylaugs forslag til trafiksikring som sendt til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets i forbindelse med budgetprocessen 2020. Det kan realiseres som en omvendt licitation, hvor det undersøges, hvad man kan sætte i værk for de afsatte midler.

B.    Midlerne kan anvendes til mindre trafiksikringsindsatser med opstilling af fartvisere ved indgangene til en række landsbyer samt påføring af byzonetavlen i asfaltprint på strækningen Harrested- Sludstrup-Skørpinge på Slagelsevej samt strækningen Lille Valby-Slagstrup på Slagstrupvej og Valbyvej. Indsatserne har til formål at reducere bilernes hastighed gennem landsbyerne. På begge strækninger har der været flere rapportereringer fra borgere i området, som føler sig utrygge ved færdsel på vejen. Hvad angår strækningen Lille Valby-Slagstrup kan utrygheden forbindes med en øget færdsel som følge af udbygningen af Tidselbjerget. Indsatserne ligger i tråd med lokale ønsker til trafiksikkerhedsprojekter indsamlet af Vejafdelingen.

C.    Udvalget kan beslutte at fastholde midlerne til Landdistriktsudvikling og disponere dem således at Landdistriktspuljen opjusteres yderligere. Der kan imidlertid være tvivl om hvorvidt der vil være tilstrækkeligt med ansøgninger til at puljen bliver brugt op.

D.   Udvalget kan anbefale overfor byrådet at det forventede mindreforbrug tilføres kassen i forbindelse med budgetopfølgning 3.

Vurdering

Projektet i Hejninge vurderes at ville komme mange borgere til gavn, herunder landsbyboere, elever til Trelleborg Friskole samt besøgende til Trelleborg. Selv om der ikke er afsat midler til et trafiksikringsprojekt i Hejninge i Trafiksikkerhedsplanen, har administrationen allerede gjort sig nogle tanker om, hvordan et sådant projekt kunne gribes an, og det vurderes realistisk at gennemføre i indeværende år.

Administrationen har undladt at fremlægge projekter, der kan understøtte rekreative faciliteter, da der er mulighed for at søge om midler til dette fra kommunens Landdistriktspulje, som er opjusteret til 740.000 kr. i og hvor der er 586.000 kr. tilbage til drifts- og projekttilskud i 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er udarbejdet et overslag over udgifter til et samlet trafiksikringsprojekt for Hejninge (se skitseforslag Bilag 1): 

Skiltning og afmærkning inklusiv kantpæle:                         1.000.000 kr.

Bump, hævet flade, vejforsnævringer, byporte                    1.100.000 kr.

Fartviser, ekstra belysning, termoplast A22                            250.000 kr.

I alt:                                                                                3.350.000 kr.      

Det foreslås at mindre forbruget anvendes til opsætning af fartvisere og etablering af den hævet flade. Herefter kan der skiltes med 40 km i timen gennem landsbyen og opstilles fartdæmpende foranstaltninger.

Om mindre forbruget

Ifølge budgetopfølgning 2 som behandlet på møde i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. maj 2021 var der et mindre forbrug på i alt 799.000 kr. (Landdistriktsudvikling 521.000 kr. og Borgerstyrede Budgetter 278.000 kr.)  Mindre forbruget tilskrives et reduceret aktivitetsniveau i lokalsamfundene samt det faktum at samarbejdet med lokalsamfundene har kørt på lavt blus som følge af Corona situationen. Dertil kommer, at ikke forventes nye processer med direkte demokrati i regi af Borgerstyrede Budgetter.

Kommunen har den sidste tid modtaget flere forespørgsler vedrørende ansøgninger til kommunens landdistriktspulje, hvorfor der er foretaget en opjustering af puljen til 740.000 kr. i forventning om, at der vil komme flere ansøgninger resten af året. Som følge af opjusteringen er mindre forbruget på landdistriktsudvikling reduceret til 400.000 kr. hvilket giver et samlet mindre forbrug på 675.000 kr. (400.000 kr. + 275.000 kr.).

Tværgående konsekvenser

Trafiksikkerhed i landdistrikterne vedrører og Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget i forhold til indsatsen for at skabe attraktive levevilkår på landet. Trafiksikring er Erhvervs- og Teknikudvalget ressortområde, hvorfor dette udvalg bliver orienteret om Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at anvende mindre forbruget på 675.000 kr. på et trafiksikkerhedsprojekt i Hejninge.

Bilag

330-2021-206009

Bilag 1 - Skisteprojekt for Hejninge

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Udvalget ønsker, at midler benyttes til mindre trafikdæmpende og hastighedsnedsættende projekter, som f.eks. 1 plus 2 veje mv.

12. Beslutning af periode for nedsættelse af takster i forbindelse med Sommerpakken 2021 (B)

12.   Beslutning af periode for nedsættelse af takster i forbindelse med Sommerpakken 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-45896               Dok.nr.: 330-2021-208315                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan-, og Landdistriktsudvalget skal beslutte periode for nedsættelse af færgetakster i forbindelse med Sommerpakken 2021

Sagens indhold

Regeringen og flere af Folketingets partier har indgået en aftale om en sommerpakke på 1,65 mia kr. til støtte af udsatte brancher indenfor turisme, erhverv, kultur og transport. 

Ifølge administrationsgrundlaget for Sommerpakken gives der mulighed for gratis transport på alle færger der sejler mellem de danske havne og øer i minimum 30 hele dage i perioden 1. juli-30. september 2021. Den gratis transport skal gælde for samtlige billettyper (gående, passagerer, cykler samt biler med handicapparkeringskort) hele dagen i perioden/perioderne på de 30 dage.

Afregningsprisen for gående og cykler baseres på den afregningspris, der blev aftalt i forbindelse med den gratis færgeordning i juli 2020. Afregningsprisen for biler med handicapkort baseres på den gennemsnitlige pris pr. overført bil i 2020. Afregningsprisen for biler med handicapkort oplyses i ansøgningsskemaet.

Der fastsættes et loft for betalingen for hver færgerute, svarende til den samlede betaling, den pågældende færgerute fik udbetalt i forbindelse med den gratis færgeordning i juli 2020. Såfremt efterspørgslen i den fastlagte periode er større end i juli 2020, påtager operatøren sig den økonomiske risiko. Såfremt efterspørgslen er mindre end i juli 2020, kan operatøren vælge enten at forlænge ordningen eller modtagefærre midler fra Trafikstyrelsen.

Såfremt salget af gratis billetter til gående passagerer, cykler og til biler med handicapparkeringskort ved udgangen af september 2021 fortsat er lavere end i juli 2020, foretager Trafikstyrelsen en opgørelse over refusionen, baseret på de af trafikkøberen/færgeoperatøren oplyste salgstal og de fastsatte afregningspriser.

Der er deadline for ansøgning om at komme med i ordningen 23. juni.

Færgekontoret Agersø-Omø Færgerne foreslår, at takstperioden bliver fra 1. august til 31. august 2021. Begrundelsen for at vælge denne periode er at man ønsker at forlænge sommerperioden af hensyn til øernes erhvervsliv.

Ø-udvalget har på møde den 16. juni 2021 drøftet valg af periode, og indstiller følgende (uddrag): 

�Ø-udvalget indstiller til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget at gratisperioden af hensyn til skolebørnenes ferie fastlægges fra mandag den 19. juli til og med tirsdag den 31. august 2021.

Ø-udvalget noterer sig, at rammen til gratisperioden for Agersø er 396.310 kr. og 380.200 kr. for Omø. Ø-udvalget indstiller derfor, at der i tilfælde af opbrugt ramme inden udgangen af august, anvendes takstnedsættelsesmidler til at dække et manglende beløb, under henvisning til at der er plads på takstnedsættelsesrammen, som ved udgangen af maj var på 926.188 kr.  til resten af året. 

Ø-udvalget indstiller desuden, at forvaltningen sikrer, at �gratis færge til øerne� markedsføres på slagelse.dk og på Facebook, på færgerne hjemmesider, via Bykontorerne, Destination Sjælland, samt på pylonerne ved bygrænserne og gennem annoncering i Ugeavisen�.

Retligt grundlag

Administrationsgrundlag vedrørende gratis færgetransport – endelig version.

Handlemuligheder

A.    Færgetransporten gøres gratis fra 1. august til 31. august 2021 for at forlænge sommerperioden af hensyn til øernes erhvervsliv. Forslaget bygger på antagelsen om, at der under alle omstændigheder vil komme mange turister til øerne i skolernes sommerferie i juli, hvorfor der ikke er behov for gratis færgetransport i denne måned.

B.    Færgetransporten gøres gratis i perioden fra den 19. juli til og med 31. august 2021. En del af juli medtages af hensyn til skolebørnenes sommerferie. Hvis rammen til gratis transport bliver opbrugt inden udgangen af august foreslås det at det manglende beløb tages fra midlerne til takstnedsættelse.

Vurdering

Det anbefales at der vælges en periode som på bedst mulig vis indgår i samspil med øernes muligheder for – og kapacitet til – at modtage besøgende og turister.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Slagelse Kommune modtog sidste år en samlet refusion på 380.000 kr. for Stigsnæs-Omø og 396.000 kr. for Stigsnæs-Agersø i forbindelse med Sommerpakken med gratis færgeordning i juli 2020.

Tværgående konsekvenser

Byrådet har på møde den 28. oktober 2019 givet Ø-udvalget kompetence til at beslutte placeringen af skulderperioden og til at beslutte fordelingen af statstilskuddet til nedsættelse af færgernes billettakster på passager- og godsområdet.

Da kompetencen om beslutning af periode for gratis færgetransport jævnfør Sommerpakken 2021 er uklar, fremlægges sagen til behandling i Miljø-, Plan-, og Landdistriktsudvalget.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen  indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter perioden for nedsættelse af færgetakster i forbindelse med Sommerpakken 2021.      

Bilag

330-2021-206028

Bilag 1 - Administrationsgrundlag vedr. gratis færgetransport - endelig version

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Udvalget valgte handlemulighed B.

13. Gensidig orientering (O)

13.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-200588                                          Åbent

Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3.    Orientering fra administrationen:

·         Opfølgning Bedstes Hus/Trafik

·         Tude Å

·         Temamøde DK 2020 og affaldsområdet

·         Fællesmøde med SK Forsynings bestyrelse

·         Status omkring Højskolen i Skælskør/nedrivning

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2021:

Fraværende: 

Taget til efterretning.

Udvalget ønsker en sag om flexboliger op på næste udvalgsmøde.

Steen Olsen (Udenfor parti) deltog delvis i punktet.

14. Lukket: Byfornyelsesindsats - Kondemnering af ejendom (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.