10. Forslag til Turismetillæg til Næstved Kommunes Planstrategi 2016 (B)
10. Forslag til Turismetillæg til Næstved Kommunes Planstrategi 2016 (B)
Sagsnr.: 330-2018-4873 Dok.nr.: 330-2018-39199 Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Næstved Kommunes forslag til
turismetillæg til Planstrategi 2016. Udvalget skal tage stilling til et
eventuelt høringssvar.
Baggrund
Næstved Kommune har sendt et forslag til turismetillæg til
Planstrategi 2016 i 8 ugers offentlig høring. Forslaget handler om
turismeudvikling generelt i Næstved Kommune, men også specifikt om nye
sommerhusområder og udviklingsområder i kystnærhedszonen. Forslaget er i
offentlig høring fra den 10. januar til 7. marts 2018. Slagelse
Kommune har mulighed for at indgive et høringssvar.
Forslaget udpeger bl.a. et eventuelt nyt sommerhusområde
Kristiansholm ved Bisserup, der ligger lige over kommunegrænsen bag det
eksisterende sommerhusområde (se vedhæftet kortbilag). Området
er ca. 6,4 ha og kan rumme ca. 100 sommerhusgrunde, inklusiv veje, fællesarealer
og tekniske installationer.
Etablering af 100 nye sommerhuse
kan påvirke det lokale område:
· Et nyt sommerhusområde vil tiltrække
flere turister til lokalområdet og vil kunne styrke detailhandlen lokalt.
· Det fremgår af forslaget, at vejadgang
eventuelt kan etableres gennem det eksisterende sommerhusområde i Bisserup,
der er beliggende i Slagelse Kommune. Det er Næstved Kommunes vurdering, at
etablering af et sommerhusområde vil give en mindre øgning i trafikken, særligt
i ferieperioder og weekender, og vil ikke betyde en væsentligt større
belastning end trafikken til det eksisterende sommerhusområde.
· Et nyt sommerhusområde kan betyde flere
helårsbeboelser i området, idet pensionister allerede efter et års ejerskab har
ret til at bebo deres sommerhus hele året. Hvis det sker i stort omfang, kan
dette betyde behov for at tilpasse den offentlige service.
Den fremtidige planlægningsproces
Næstved Kommunes turismetillæg til Planstrategi 2016 skal
først vedtages endeligt. Derefter er det Erhvervsministeriet, der i et kommende
landsplandirektiv udpeger nye sommerhusområder på baggrund af ansøgninger fra
landets kommuner. En ny ansøgningsrunde forventes i løbet af 2018.
Hvis Erhvervsministeriet
udpeger de nye sommerhusområder i et landsplandirektiv, kan Næstved Kommune
følge op med kommuneplantillæg, der udlægger de godkendte områder til sommerhusformål.
Udarbejdelse af lokalplaner muliggør herefter opførsel af nye sommerhuse. Det
er typisk lodsejer, der ansøger kommunen om en ny lokalplan.
Kommuneplantillæg og
lokalplaner skal sendes i offentlig høring inden endelig vedtagelse. Slagelse
Kommune vil igen være høringsberettiget.
Retligt
grundlag
Planlovens § 23a.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage sagen til efterretning.
Udvalget kan også vælge at indgive et høringssvar til
Næstved Kommune.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at områdets udvikling
med 100 sommerhuse vil tiltrække flere turister til
lokalområdet og vil kunne styrke det lokale erhvervsliv.
Der skal dog tages højde for
udfordringer i forhold til områdets vejbetjening og oversvømmelsesrisiko.
Vejbetjening
Som det fremgår af Næstved Kommunes forslag, vil
sommerhusområdets primære vejadgang skulle ske via den private fællesvej
”Christiansholmsvej”, som er beliggende i Slagelse Kommune.
Det må bero på en konkret vurdering, om den øgede trafikbelastning
på Christiansholmsvej, kan danne grundlag for en udvidelse af den eksisterende
private fællesvej. Det vil dog være Slagelse Kommunes umiddelbare skøn, at en
udvidelse vil være nødvendig.
I henhold til matrikelkortet antages det, at de udpegede
parceller, beliggende i landzonen i Næstved Kommune, har vejret til den
eksisterende private fællesvej. Med en hel eller delvis realisering af et nyt
sommerhusområde, som beskrevet i forslaget, skal det sikres, at
privatvejslovens bestemmelser følges. Her skal der være særlig opmærksomhed på
afholdelse af anlægsmæssige udgifter til blandt andet udvidelse af eksisterende
private fællesvej samt deltagelse i fremtidig vejvedligeholdelse. Det er
bygherren, der skal betale disse udgifter.
Oversvømmelsesrisiko
Slagelse Kommune har vurderet mulige sommerhuslokaliseringer
langs storebæltskysten og herunder også I Bisserup. I denne vurdering er
Bisserup vurderet som problematisk til videre sommerhusudbygning på grund af
oversvømmelsesrisikoen og forventet stigning i havvand- standen.
Det kan oplyses, at Bisserup allerede i dag er udfordret,
når der er stormflod, og at Slagelse Kommune har haft henvendelser i forhold
til udbygning af eksisterende højtvanddige i Bisserup.
Ved nye digeanlæg vil de anbefalede sikringskoter i dag
ligge over 2 meter i Bisserupområdet. I dag vil en vandstigning på omkring 140
cm resultere i betydelige oversvømmelser i Bisserup, og herunder på det
omhandlende areal. Vedlagte kortbilag viser forventet oversvømmelse ved
havvandstand på 140 cm.
Det må forventes, at behovet for højtvandsdiger vil blive
påtrængende, hvis det omfattede område udbygges med sommerhuse. Højtvandsdiget
vil i givet fald ligge i Slagelse Kommune. Med den forventede
kompetenceoverdragelse på kystbeskyttelsesområdet, vil det forventeligt være en
opgave kommunen fremadrettet skal varetage.
Ny bebyggelse vil ikke alene være udfordret af havet, men
formentlig også af høj grundvandsstand og vand fra det bagvedliggende opland.
Det aktuelle område er omfattet af et pumpelag. Forudsætningen for at området
kan holdes tørt er med andre ord, at vandstanden stedse holdes kunstigt nede ved
hjælp af pumperne i et privat pumpelag. Vedlagte kortbilag viser pumpelagets
udstrækning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.
at Sagen drøftes.
Beslutning i Miljø-,
Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:
Knud Vincents (V)
Udvalget erklærede Knud Vincents (V) inhabil, som delvis
ejer af det planlagte areal til sommerhusudstykning.
Drøftet.
Der udarbejdes et høringssvar, hvor der gøres opmærksom på
problematikkerne vedr.; kystbeskyttelse, høj grundvandsstand/pumpelag og
vejrforhold (herunder betaling af vejbidrag).