Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget (2018) – Referat – 5. februar 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-37121                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker, at dagsorden med bilag udsendes som mail.

2. Vedtagelse af forretningsorden MPB (B)

2.     Vedtagelse af forretningsorden MPB (B)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-70169                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende forretningsorden.
Baggrund
På udvalgets møde 10. januar 2018 blev sagen udsat, idet der skulle udarbejdes en fælles
Forretningsorden for alle fagudvalg. Udvalgsmedlemmerne kunne i den forbindelse komme med forslag og bemærkninger til Forretningsordenen.
Det følger af Styrelsesvedtægten, at et udvalg selv fastsætter sin Forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde.  
Der er udarbejdet vedhæftede forslag til fælles Forretningsorden for fagudvalgene. I teksten er markeret med rødt, hvor der er indskrevet nyt i forhold til oprindelige forslag, som var vedlagt til udvalgsmøde d. 10. januar 2018.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin Forretningsorden.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende eller komme med ændringer til Forretningsorden.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at forslag til forretningsordenen godkendes.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget forudsætter, at det er den samme forretningsorden som er udsendt til samtlige fagudvalg.

3. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

3.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2017-793502                                          Åbent
Kompetence: Miljø,- Planlægning og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Centerchefen for Teknik.
· Mailliste med mails sendt til udvalget
· Masterplan
· Status lokalplaner
· Afgørelser fra andre instanser
Baggrund
Centerchefen for Teknik og Miljø giver orientering om:
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø samt Planchefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Centerchefen orienterede om 4 påbudssager/politianmeldelser. Der udsendes en mail om sagerne.
Oplæg til lokalplan Møllebakken kommer op på udvalgsmødet i marts måned.
Udvalgsformanden og udvalgsmedlemmer gav en orientering af 5 borgermøder i forbindelse med høring af lokalplaner: Industriområde ved Kongstedvej og Rugvænget, Boliger ved Akacievej, Etageboliger ved Danasvej, Blandet byområde ved Kalundborgvej og Skoleidrætshal ved Sct. Pedersgade.
Planchefen orienterede om, at Administration har igangsat lokalplan 1195 boliger, Borgergade, Vemmelev.

4. Anmodning om opstart af ny lokalplan for boligområdet Stjernebakken i Slagelse (B)

4.     Anmodning om opstart af ny lokalplan for boligområdet Stjernebakken i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-5187                 Dok.nr.: 330-2018-43056                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om en lokalplan for et nyt boligområde ved Stjernebakken i Slagelse skal sættes i gang.
Baggrund
Erhvervs- og Turismeudvalget besluttede på mødet den 5. januar 2018, at der skal udarbejdes et kommuneplantillæg med henblik på at udlægge et nyt boligområde mellem Omfartsvejen og Frodesvej i Slagelse Vest. Kommuneplantillæggets afgrænsning kan ses af bilag 1.
I forlængelse af den beslutning har administrationen modtaget en anmodning om lokalplan fra den private grundejer af ejendommene, matr. 1a og 5c, som delvist omfattes af kommuneplantillægget. Lokalplananmodningen fremgår af bilag 2.
Grundejer ønsker at få udarbejdet en lokalplan, der skal give mulighed for at opføre parcelhuse og rækkehuse i 1 etage inden for afgrænsningen af kommuneplantillægget. Rækkehusene tænkes placeret som randbebyggelse ud mod Den grønne ring og Omfartsvejen. Ny bebyggelse tænkes opført med ydervægge i teglsten.
I lokalplanlægningen vil der blive kigget nærmere på, hvordan området kan inddeles i delområder med forskellige boligtyper og bebyggelsesregulerende bestemmelser tilpasset hertil. Desuden vil der i lokalplanen blive indarbejdet retningslinjer for udsigtskiler, som holdes fri for bebyggelse og høj beplantning. Den grønne ring langs Omfartsvejen friholdes som rekreativt areal, og der vil med lokalplanen blive skabt offentlig adgang til Den grønne ring ved anlæg af et omfattende stisystem. I dag dyrkes arealet landbrugsmæssigt uden mulighed for offentlig adgang.
Vejadgangen til området tænkes at ske ad den tidligere Hyllerupvej (nu Stjernebakken), som blev delvist nedlagt ved anlæg af Omfartsvejen.
Forslag til lokalplan og kommuneplantillæg kan udarbejdes samtidigt.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang.
Udvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at de ønskede boliger ikke kan realiseres.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at lokalplanlægning sættes i gang. En lokalplan for området vil skabe flere muligheder for boligbebyggelse i Slagelse Vest. En udvikling af området til boligformål i forlængelse af eksisterende boligområde er i tråd med princippet om byudvikling indefra og ud. Endvidere er en udvidelse af eksisterende boligområde ud mod Omfartsvejen, der indskrænker Den grønne ring med 100 m, i tråd med lignende planlægning nord for området.
Området ligger med kort afstand til blandt andet skole og fodboldklub og med nærhed til det åbne land og Omfartsvejen, hvilket både kan tiltrække børnefamilier og pendlere.   
Området falder terrænmæssigt fra eksisterende boligområde (kote 46,5 – 48,5) mod det nye boligområde (kote 41 – 48), hvilket gør det muligt i lokalplanen, via udsigtskiler og hensigtsmæssig placering af boliger i maks. 1 etage, at tage hensyn til udsynet fra bagvedliggende boliger.
I lokalplanlægningen skal trafikhåndteringen yderligere belyses for at sikre en hensigtsmæssig trafikafvikling til og fra samt omkring området. I lokalplananmodningen foreslås vejadgang fra Stjernebakken. Vejen er i dag kun 4,5 m bred, hvilket kan være problematisk i forhold til at servicere et boligområde med 40 nye boliger. Administrationen anbefaler derfor, at der overfor grundejer stilles krav om, at der skal udarbejdes en trafikanalyse, der redegør for mulige trafikløsninger, og hvor det fremgår, hvordan området bindes op på eksisterende infrastruktur.
Endvidere skal der kigges nærmere på en fordeling af parcelhuse og rækkehuse med henblik på at skabe en bebyggelsesplan, der er tilpasset området.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Lokalplananmodningen er i tråd med det kommuneplantillæg, som Erhvervs- og Turismeudvalget valgte at igangsætte på deres møde den 5. januar 2018. Den videre politiske behandling af lokalplanen og kommuneplantillægget forventes at køre sideløbende.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at lokalplanen sættes i gang.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
I forbindelse med opstart af forslag til lokalplan ønsker udvalget et dialogmøde med bygherre og borgerne.
Thomas Clausen (Ø) kunne ikke tilslutte sig indstillingen

5. Anmodning om opstart af ny lokalplan for udvidelse af Bilka-området i Slagelse (B)

5.     Anmodning om opstart af ny lokalplan for udvidelse af Bilka-området i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-92268               Dok.nr.: 330-2017-801731                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget 
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om en lokalplan for nye butikker ved siden af Bilka i Slagelse, skal sættes i gang.
Baggrund
Dansk Supermarked A/S har henvendt sig med en anmodning om at få udarbejdet en ny lokalplan for Bilka-området i Slagelse – se bilag 1. Bilka-området er placeret i Slagelse syd, mellem Vestmotorvejen og Søndre Ringgade, og består i dag af Bilka, Hotel Frederik II og en større parkeringsplads.
Baggrunden for henvendelsen er, at hotellet planlægges nedrevet for at give plads til omkring 7.200 m2 nyt butiksareal med selvstændige butikker på 1500 – 2500 m2
Den nye lokalplan skal give mulighed for, at byggeriet udføres som butikscenter, opdelt i selvstændige butikker med egen indgang. Der skal skabes en fælles forplads med ca. 150 nye parkeringspladser. Nyt byggeri tænkes opført i én etage med fladt tag og en facadehøjde på 6-7 m i materialer af beton, glas og perforerede stålplader. Vareindlevering/varegård indbygges i huset, så butiksfacaden er ubrudt og gennemgående. Mod Vestmotorvejen skabes synlighed med lav bevoksning og græsarealer. Adgang til området sker via eksisterende tilkørsel fra Idagårdsvej. Udearealerne tænkes udført med fodgængersikret plads mellem Bilka og nyt butikscenter samt fodgængersti langs butiksfacaden.
Bilka-området er i dag omfattet af byplanvedtægt 13 og rammeområde 1.4C1 i kommuneplanen, der udpeger området til butiksformål.
Den ønskede udvidelse kræver en ny lokalplan og et kommuneplantillæg, der ændrer områdets bebyggelsesprocent og tilladte etageareal til butiksformål.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen, med tilhørende kommuneplantillæg, sættes i gang.
Udvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at det ikke vil være muligt at opføre nye butikker i området.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at lokalplanlægning sættes i gang. Området er placeret i Slagelse syd mellem Vestmotorvejen og Søndre Ringgade med god synlighed og nem tilgængelighed, hvilket er optimalt i forhold til at tiltrække butikskunder. Med Bilkas ønske om fortsat udvikling er det oplagt at tænke på en omdannelse af det eksisterende hotel med henblik på at inddrage arealet til detailhandel, så den samlede shoppingoplevelse styrkes.
Slagelse bymidte forventes ikke at blive påvirket i væsentlig grad, da bymidten tilbyder en bred vifte af andre kundeorienterede servicefunktioner, herunder spisesteder og kulturelle institutioner.
Områdets udvikling vil dog genererer mere trafik. Administrationen anbefaler, at der overfor Dansk Supermarked A/S stilles krav om, at de som et led i lokalplanlægningen udarbejder en trafikanalyse for udvidelsen, der omfatter en vurdering af områdets fremtidige vejbetjening fra Idagårdsvej samt krydset mellem Idagårdsvej og Søndre Ringgade.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at lokalplanen sættes i gang.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Ansøger udarbejder en trafikanalyse.

6. Anmodning om opstart af lokalplan for nyt boligområde ved Holbækvej 59 i Tidselbjerget, Slagelse (B)

6.     Anmodning om opstart af lokalplan for nyt boligområde ved Holbækvej 59 i Tidselbjerget, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-353                   Dok.nr.: 330-2018-2287                                              Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om en lokalplan for et nyt boligområde i Tidselbjerget skal sættes i gang.
Baggrund
Administrationen har modtaget en anmodning fra en privat grundejer om opstart af planlægning for en mindre udstykning til 8-9 parcelhuse på Holbækvej 59, matr. 143a i Slagelse. Se bilag 1.
Ejendommen består i dag af et skur på 48 m2, anvendes til hobbybrug og er beliggende i landzone.
Området ønskes lokalplanlagt til 1½ plans parcelhuse på grunde af 800 m2 med mulighed for at tilvælge separat eller integreret garage/carport.
Ejendommen vejbetjenes i dag fra Holbækvej, og det er planen, at det nye boligområde også skal vejbetjenes fra Holbækvej. En ændring af indkørsel til området skal godkendes af Slagelse Kommune. I takt med en senere udbygning af Tidselbjerget kan vejføringen kobles på et større internt vejforløb og udkørsel til Holbækvej nedlægges.
Parcelhusene skal betjenes af en 7 m bred boligvej, inklusiv græsrabatter, i midten af området. Området har en naturlig skråning, hvormed der med fordel kan indarbejdes LAR-løsninger i tråd med resten af planlægningen af Tidselbjerget.
Slagelse Kommune ejer et mindre jordstykke ud mod Holbækvej, der grænser op til det ønskede lokalplanområde. Området fremstår som grønt, tilplantet område og kan med fordel tænkes med ind i en ny lokalplan.
En ny lokalplan til boligformål er i tråd med kommuneplanen.
Området er omfattet af rammelokalplan 1111, hvor det indgår i delområde 3 og 4. I delområde 3 må der opføres parcelhuse og rækkehuse i op til 2 etager, 8,5 m. I delområde 4 må der opføres rækkehuse med en maks. bygningshøjde på 10 m.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang.
Udvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at de ønskede boliger ikke kan realiseres.

Vurdering
Rammelokalplanen for Tidselbjerget rummer en vision om at skabe en ny, sammenhængende bæredygtig bydel, der med en grøn karakter skal understøtte nye, moderne boligtyper. Det vil sige, at fokus er rettet mod at skabe en bydel, der kan tilbyde noget andet end de traditionelle parcelhuskvarterer. Men udgangspunktet for den nye bydel er også at kunne tilbyde forskellige boligtyper til mange målgrupper, hvorfor det er vigtigt, at der også planlægges for parcelhuse.
Administrationen anbefaler, at lokalplanlægningen igangsættes med bemærkning om, at der i lokalplanen lægges vægt på, at det nye parcelhusområde planlægges på en sådan måde, at det tilpasses Tidselbjergets vision om at skabe et attraktivt og spændende boligområde. Det vil sige, at administrationen i nærmere dialog med bygherre vil stille skarpt på en bebyggelsesplan, der ikke er helt så traditionel som det medsendte – både hvad angår placering af parceller og vejføring.    
Med henvisning til områdets størrelse vurderes det passende, at hele området udstykkes til parcelhuse i stedet for at opdele området i henhold til rammelokalplanens delområder for parcelhuse og rækkehuse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at lokalplanen sættes i gang.
2.    at der i lokalplanen lægges vægt på den overordnede vision for Tidselbjerget om at skabe et attraktivt og spændende boligområde.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Lokalplan sammentænkes med visionerne og strukturplanen for Tidselsbjerg.
Der ønskes en nærmere konkret og generel redegørelse for betaling af vejbidrag.

7. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1181, Boligområde Bakketoften, Tidselbjerget, Slagelse (B)

7.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1181, Boligområde Bakketoften, Tidselbjerget, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-29406               Dok.nr.: 330-2018-29481                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1181 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Lokalplan 1181 giver mulighed for at etablere et boligområde med op til 22 sokkelgrunde og 3 parcelhuse i den nye bydel Tidselbjerget.
Visionen med Tidselbjerget er at skabe en bydel med mulighed for 400-500 boliger, og hvor adgang til grønne områder og bæredygtighed er i fokus.
Lokalplanområdet er disponeret, så der dannes to boliggrupper af sokkelhuse med tilhørende fællesarealer, og så de tre parcelhuse ligger i forbindelse med eksisterende parcelhusbebyggelse. Sokkelgrundene placeres i et rekreativt fælles friareal tilplantet som en lund. I fællesarealerne mellem husene er der mulighed for at etablere faciliteter som f.eks. legeplads, urtebede, opholdspladser, delestationer m.m. I den nordlige ende af lokalplanområdet anlægges et forsinkelsesbassin, der indgår i det overordnede LAR-anlæg for Tidselbjerget.
Det er Slagelse Kommune, der ejer arealet, der planlægges til sokkelgrunde. Arealet, der planlægges til parcelhuse, er privatejet.
Lokalplanen blev vedtaget som forslag af byrådet d. 28. august 2017 og sendt i offentlig høring fra den 1. september til den 27. oktober 2017, hvor Slagelse Kommune modtog 2 høringssvar omhandlende bygningshøjder, tagterrasser, håndtering af overfladevand og fælles grundejerforening. Høringssvarene fremgår af den vedlagte hvidbog og har givet anledning til følgende ændringer af lokalplanen: bygningshøjden er justeret i forhold til nabobebyggelse, og den indtegnede grøft på kortbilag 2 er fjernet.
Derudover har administrationen lavet følgende ændringer/rettelser:
· Der planlægges et fortov langs stamvejen,
· Der planlægges fælles parkering,
· En bestemmelse om privat brug af fællesarealer er fjernet,
· En bestemmelse om varmeforsyning er fjernet.
På byrådets møde den 18. december 2017 blev hvidbogen med de foreslåede ændringer godkendt. Det redigerede lokalplanforslag blev sendt i en to ugers supplerende høring på grund af de rettelser vedrørende varmeforsyning.
Slagelse Kommune har ikke modtaget nogen høringssvar under den supplerende høring, og Lokalplan 1181 kan derfor nu vedtages endeligt med de foreslåede ændringer.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1181 endeligt. Derved skabes plangrundlaget for et nyt boligområde i bydelen Tidselbjerget.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1181 endeligt. Derved vil det påtænkte boligområde ikke kunne opføres.
Vurdering
Visionen med lokalplanen er at skabe et attraktivt boligområde, hvor det er muligt at få en stor villa uden tilhørende have, der skal passes. Sokkelgrundene sikrer mere plads til naturen og lever dermed op til de bærende mål for Tidselbjerget. Med lokalplanen kan Slagelse Kommune tilbyde en ny type boliger, der forventes at kunne tiltrække et andet segment end det klassiske parcelhus.
Administrationen anbefaler, at byrådet vedtager Lokalplan 1181 endeligt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
For at Slagelse Kommune kan sælge byggegrunde i lokalplanområdet, kræves at lokalplanen vedtages endeligt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at Lokalplan 1181, Boligområde Bakketoften, Tidselbjerget, Slagelse vedtages endeligt med de foreslåede ændringer.
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Anbefales.

8. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1186, Boliger ved Valmuevej etape 2 (B)

8.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1186, Boliger ved Valmuevej etape 2 (B)

Sagsnr.: 330-2017-29910               Dok.nr.: 330-2018-11802                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1186 skal vedtages endeligt.
Baggrund
Lokalplan 1186 er igangsat på anmodning af en privat ejer.
Lokalplanen giver mulighed for at etablere op mod 22 parcelhuse i et område ved Valmuevej beliggende vest for den nye bydel Tidselbjerget. Lokalplanen åbner mulighed for både traditionel og moderne parcelhusbebyggelse, som udføres i teglsten og opføres i op til 1½ etage.
Lokalplanområdet er disponeret med store grunde på minimum 1.000 m2 for at skabe et åbent boligområde, der harmonerer med det åbne land, som lokalplanområdet grænser op til. Igennem lokalplanområdet er der planlagt en grøn kile, som kan opsamle regnvand. Der er udarbejdet en løsning med rekreative forsinkelsesbassiner, som kan tilbageholde regnvand inden for lokalplanområdet, inden det ledes videre til det separatkloakerede kloaknet.
Lokalplanområdet vejbetjenes fra Valmuevej, som er en smal, offentlig vej med en bredde på 3 m. Det vil derfor kræve en udbygning af vejen at betjene det nye boligområde.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede på sit møde den 2. oktober 2017 at sende Forslag til Lokalplan 1186 i offentlig høring i perioden fra den 3. november 2017 til den 5. januar 2018.
Den offentlige høring har ikke givet anledning til ændringer i lokalplan. Der har været afholdt et borgermøde, hvor naboerne udtrykte bekymring for oversigtsforholdende i krydset mellem Rosenkildevej og Valmuevej, samt at Valmuevej er for smal til den øgede trafik i området. Krydset og vejen ligger dog udenfor lokalplanområdet og kan derfor ikke reguleres af lokalplanen. Slagelse Kommune har ikke modtaget nogen høringssvar.
Fra administrations side er der foretaget en rettelse i planmaterialet. Bestemmelse 12.2 tilrettes således, at der ikke ophæves eksisterende servitutter i lokalplanområdet.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1186. Derved skabes plangrundlaget for et nyt boligområde ved Valmuevej i den nordøstlige del af Slagelse.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1186 endeligt. Derved vil det påtænkte boligområde ikke kunne etableres.
Vurdering
Lokalplan 1186 er i tråd med Kommuneplan 2017, hvori ny boligudvikling i Slagelse blandt andet er planlagt til at ske mod nordøst i forlængelse af byen. Det nye boligområde kommer til at blive udviklet parallelt med den nye bydel Tidselbjerg og vil kunne tilbyde store, attraktive grunde, hvilket vurderes at kunne øge den potentielle målgruppe for området som helhed.
Administrationen anbefaler, at Lokalplan 1186 vedtages endeligt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Valmuevej er en offentlig vej. En realisering af lokalplanen vil kræve, at Valmuevej udbygges over en strækning på ca. 600 m fra Rosenkildevej, da den eksisterende vej kun er ca. 3 m bred. Der bør derfor regnes med en udgift på omkring 2-3 millioner kr. til udbygning af vejen, som kommunen er forpligtet til at afholde. En realisering af lokalplanen forventes at ligge nogle år ude i fremtiden.
Udgiften søges indarbejdet i Budget 2019 og i overslagsårene.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at Lokalplan 1186, Boliger ved Valmuevej, etape 2 vedtages endeligt.
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Der ønskes et overslag på udgifter til udbygning af Valmuevej, som medtages i de kommende budgetforhandlinger for 2019 og overslagsårene.

9. Høringsperioder for lokalplanforslag (B)

9.     Høringsperioder for lokalplanforslag (B)

Sagsnr.: 330-2018-5141                 Dok.nr.: 330-2018-42503                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om høringsperioder for forslag til lokalplaner skal forkortes.
Baggrund
Indtil ændringerne af planloven i sommer 2017 har alle planforslag skullet opfylde samme krav til høringsfrister, dvs. en offentlig høring på mindst otte uger. Den moderniserede planlov giver mulighed for nye kortere høringsfrister.
Høringsfristerne for lokalplaner og mindre kommuneplantillæg er generelt blevet nedsat til mindst fire uger.

Hensigten med forkortelsen af minimumsfristerne har bl.a. været et ønske om at reducere fordyrende venteperioder for bygherrer og investorer.
Samtidig skal det fortsat sikres, at borgere og virksomheder får en reel mulighed for at blive hørt og bidrage til de beslutninger, der ligger til grund for planlægningen. Kommunen er derfor, ved hvert enkelt planforslag, forpligtet til at fastsætte længere høringsfrist end de angivne minimumsfrister, hvis det efter en konkret vurdering er relevant.

Hvis det i forbindelse med en klagesag findes, at en høringsfrist har været for kort, kan det medføre, at planen er ugyldig.
Retligt grundlag
Reglerne om høring af lokalplaner findes i planlovens § 24.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at forkorte høringsperioden for forslag til lokalplaner og mindre kommuneplantillæg til mindst fire uger. Ved hvert enkelt planforslag vil kommunen kunne fastsætte en længere høringsfrist end fire uger, hvis det efter en konkret vurdering er relevant.
Udvalget kan vælge ikke at forkorte høringsperioden. Alle planforslag vil fortsat blive sendt ud i en offentlig høring på mindst otte uger.
Vurdering
Administration anbefaler en kortere høringsperiode på ned til fire uger, idet det udgør en mulighed for at tilbyde bygherrer og investorer en hurtigere, mere effektiv sagsbehandling. Generelt varer lokalplanprocessen minimum 9 måneder fra godkendelse af en lokalplans igangsættelse frem til dens endelige vedtagelse. En høringsperiode på fire uger vil i praksis betyder, at processen vil blive mindst en måned hurtigere.
Samtidigt er det væsentligt at fastholde det grundlæggende princip om, at alle interessenter bliver hørt under processen. Et planforslag skal offentliggøres, således at offentligheden har mulighed for at fremkomme med bemærkninger og indsigelser, inden forslaget kan vedtages endeligt.

Kortere høringsperioder bør derfor forudsætte, at der tages hensyn til planforslagets karakter, det geografiske anvendelsesområde for planen, planens kompleksitet og omfanget af hørings­materialet. Herudover må der tages hensyn til, om den planlagte høringsperiode inkluderer helligdage eller almindelige ferieperioder, som f.eks. skolernes sommerferie eller efterårsferie. Er det tilfældet, bør hørings­perioden forlænges.

Som led i den offentlige høring vil kommunen fortsat:
· Sende en orientering om planforslaget direkte til de høringsberettigede. Høringsberettigede er grundejere, naboer, samt diverse lokale og nationale interesseorganisationer. Kommunens praksis har været at definere naboer til at være de omboende, der grænser op til lokalplanområdet.
· Lægge høringsmaterialet samt link til lokalplanforslaget på kommunens hjemmeside ”I høring nu”.
· Invitere alle interesserede til et orienteringsmøde om lokalplanforslaget tidligt i høringsperioden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at Høringsperioden for forslag til lokalplaner og mindre kommuneplantillæg som udgangspunkt forkortes til mindst fire uger.
2.    at Der foretages en konkret vurdering ved hvert enkelt planforslag om en længere høringsfrist er relevant.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Et flertal bestående af Jørgen Grüner (F), Anne Bjergvang (A), Steen Olsen (A) og Thomas Clausen (Ø) fastholdt 8 ugers høringsperiode, idet høringsperioden kan nedsættes i konkrete tilfælde.
Knud Vincents (V), Pernille Ivalo Frandsen (V) og Henrik Brodersen (O) tilsluttede sig administrationens indstilling.

10. Forslag til Turismetillæg til Næstved Kommunes Planstrategi 2016 (B)

10.   Forslag til Turismetillæg til Næstved Kommunes Planstrategi 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2018-4873                 Dok.nr.: 330-2018-39199                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Næstved Kommunes forslag til turismetillæg til Planstrategi 2016. Udvalget skal tage stilling til et eventuelt høringssvar.
Baggrund
Næstved Kommune har sendt et forslag til turismetillæg til Planstrategi 2016 i 8 ugers offentlig høring. Forslaget handler om turismeudvikling generelt i Næstved Kommune, men også specifikt om nye sommerhusområder og udviklingsområder i kystnærhedszonen. Forslaget er i offentlig høring fra den 10. januar til 7. marts 2018. Slagelse Kommune har mulighed for at indgive et høringssvar.
Forslaget udpeger bl.a. et eventuelt nyt sommerhusområde Kristiansholm ved Bisserup, der ligger lige over kommunegrænsen bag det eksisterende sommerhusområde (se vedhæftet kortbilag). Området er ca. 6,4 ha og kan rumme ca. 100 sommerhusgrunde, inklusiv veje, fællesar­ealer og tekniske installationer.
Etablering af 100 nye sommerhuse kan påvirke det lokale område:
· Et nyt sommerhusområde vil tiltrække flere turister til lokalområdet og vil kunne styrke detailhandlen lokalt.
· Det fremgår af forslaget, at vejadgang eventuelt kan etableres gennem det eksisterende sommer­husområde i Bisserup, der er beliggende i Slagelse Kommune. Det er Næstved Kommunes vurdering, at etablering af et sommerhusområde vil give en mindre øgning i trafikken, særligt i ferieperi­oder og weekender, og vil ikke betyde en væsentligt større belastning end trafikken til det eksisterende sommerhusområde.
· Et nyt sommer­husområde kan betyde flere helårsbeboelser i området, idet pensionister allerede efter et års ejerskab har ret til at bebo deres sommerhus hele året. Hvis det sker i stort omfang, kan dette betyde behov for at tilpasse den offentlige service.
Den fremtidige planlægningsproces
Næstved Kommunes turismetillæg til Planstrategi 2016 skal først vedtages endeligt. Derefter er det Erhvervsministeriet, der i et kommende landsplandirektiv udpeger nye sommerhusområder på baggrund af ansøgninger fra landets kommuner. En ny ansøgningsrunde forventes i løbet af 2018.
Hvis Erhvervsministeriet udpeger de nye sommerhu­sområder i et landsplandi­rektiv, kan Næstved Kommune følge op med kom­muneplantillæg, der udlægger de godkendte områder til sommerhusformål. Udarbejdelse af lokalplaner muliggør herefter opførsel af nye sommerhuse. Det er typisk lodsejer, der ansøger kommunen om en ny lokalplan.
Kommuneplantillæg og lokalplaner skal sendes i offentlig høring inden endelig vedtagelse. Slagelse Kommune vil igen være høringsberettiget.
Retligt grundlag
Planlovens § 23a.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage sagen til efterretning.
Udvalget kan også vælge at indgive et høringssvar til Næstved Kommune.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at områdets udvikling med 100 sommerhuse vil tiltrække flere turister til lokalområdet og vil kunne styrke det lokale erhvervsliv.
Der skal dog tages højde for udfordringer i forhold til områdets vejbetjening og oversvømmelsesrisiko.
Vejbetjening
Som det fremgår af Næstved Kommunes forslag, vil sommerhusområdets primære vejadgang skulle ske via den private fællesvej ”Christiansholmsvej”, som er beliggende i Slagelse Kommune.
Det må bero på en konkret vurdering, om den øgede trafikbelastning på Christiansholmsvej, kan danne grundlag for en udvidelse af den eksisterende private fællesvej. Det vil dog være Slagelse Kommunes umiddelbare skøn, at en udvidelse vil være nødvendig.
I henhold til matrikelkortet antages det, at de udpegede parceller, beliggende i landzonen i Næstved Kommune, har vejret til den eksisterende private fællesvej. Med en hel eller delvis realisering af et nyt sommerhusområde, som beskrevet i forslaget, skal det sikres, at privatvejslovens bestemmelser følges. Her skal der være særlig opmærksomhed på afholdelse af anlægsmæssige udgifter til blandt andet udvidelse af eksisterende private fællesvej samt deltagelse i fremtidig vejvedligeholdelse. Det er bygherren, der skal betale disse udgifter.
Oversvømmelsesrisiko
Slagelse Kommune har vurderet mulige sommerhuslokaliseringer langs storebæltskysten og herunder også I Bisserup. I denne vurdering er Bisserup vurderet som problematisk til videre sommerhusudbygning på grund af oversvømmelsesrisikoen og forventet stigning i havvand- standen.
Det kan oplyses, at Bisserup allerede i dag er udfordret, når der er stormflod, og at Slagelse Kommune har haft henvendelser i forhold til udbygning af eksisterende højtvanddige i Bisserup.
Ved nye digeanlæg vil de anbefalede sikringskoter i dag ligge over 2 meter i Bisserupområdet. I dag vil en vandstigning på omkring 140 cm resultere i betydelige oversvømmelser i Bisserup, og herunder på det omhandlende areal. Vedlagte kortbilag viser forventet oversvømmelse ved havvandstand på 140 cm.
Det må forventes, at behovet for højtvandsdiger vil blive påtrængende, hvis det omfattede område udbygges med sommerhuse. Højtvandsdiget vil i givet fald ligge i Slagelse Kommune. Med den forventede kompetenceoverdragelse på kystbeskyttelsesområdet, vil det forventeligt være en opgave kommunen fremadrettet skal varetage.
Ny bebyggelse vil ikke alene være udfordret af havet, men formentlig også af høj grundvandsstand og vand fra det bagvedliggende opland. Det aktuelle område er omfattet af et pumpelag. Forudsætningen for at området kan holdes tørt er med andre ord, at vandstanden stedse holdes kunstigt nede ved hjælp af pumperne i et privat pumpelag. Vedlagte kortbilag viser pumpelagets udstrækning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at Sagen drøftes.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Knud Vincents (V)
Udvalget erklærede Knud Vincents (V) inhabil, som delvis ejer af det planlagte areal til sommerhusudstykning.
Drøftet.
Der udarbejdes et høringssvar, hvor der gøres opmærksom på problematikkerne vedr.; kystbeskyttelse, høj grundvandsstand/pumpelag og vejrforhold (herunder betaling af vejbidrag).

11. Budgetopfølgning 1 for 2018 - Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget (B)

11.   Budgetopfølgning 1 for 2018 - Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-91523               Dok.nr.: 330-2018-20381                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2018 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
Væsentlige ændringer i forudsætninger i forhold til det korrigerede budget, herunder afledt af forventet regnskab 2017.
Budgetaftalens udmøntning
Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således alene fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2018, forelægges ligeledes.
For Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget forventes driftsudgifterne at balancere. For anlægsudgifterne vedrørende Tude Å projektet forventes anvendt ca. 1,3 mio. kr. i 2018.

Drift 2018
For politikområde Plan og Byggesager forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser på driften mellem budget og regnskab for 2018.
For politikområde Miljø og Natur forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser på driften mellem budget og regnskab for 2018.

Anlæg 2018
For politikområde Miljø og Natur forventes fortsat en forsinkelse vedrørende Tude Å projektet. Klagesagsbehandling i forbindelse med myndighedsgodkendelse betyder at projektets anlægsfase tidligst forventes at kunne komme i gang ultimo 2018 / primo 2019.
Der forventes derfor kun anvendt ca. 1,3 mio. kr. i 2018 af de bevilligede anlægsmidler. Når regnskab 2017 er endelig opgjort forventes overført et mindreforbrug på ca. 9,4 mio. kr. til 2018/2019. Der er i forvejen budgetlagt med 2,6 mio. kr. i 2018 til Tude Å projektet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 1 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

12. Orientering om udvalgets Budget 2018 - 2021 - Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget (O)

12.   Orientering om udvalgets Budget 2018 - 2021 - Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2018-2650                 Dok.nr.: 330-2018-17487                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om det vedtagne budget for 2018-2021, herunder status for udmøntning af den politiske aftale, der ligger til grund for budgettet.
Baggrund
Budget 2018-2021 blev i oktober 2017 besluttet af Byrådet, og fagudvalgene har i henhold til styrelsesvedtægtens § 11 ansvaret for, at bevilliger, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalget præsenteres derfor Budget 2018 (korrigeret budget), og de elementer, der i den politiske budgetaftale særligt vedrører udvalget.
Bilag 1 Notat om budgetgrundlag 2018-2021 giver en kort beskrivelse af udvalgets budget (med fordeling på politikområder) som indeholder:
· Beskrivelse af området
· Budgetrammer
· Budgetfordelingsmodeller
· Anlæg
· Nøgletal
Budgetgrundlaget er beskrevet med den opgavefordeling for fagudvalgene, der er gældende fra 1.1.2018, og der kan derfor være afvigelser til tidligere beskrivelser.
I Bilag 2 ses de budgetændringer for udvalget, som blev indarbejdet i budgettet ved den politiske behandling i september/oktober 2017.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at disponere inden for de økonomiske rammer og aktivitetsforudsætninger, der ligger bag budgettet.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen om budget 2018-2021 tages til efterretning
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker Naturparkprojektet overdraget fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.

13. Godkendelse af anlægs- og driftsbidrag for private vandforsyninger for 2018 (B)

13.   Godkendelse af anlægs- og driftsbidrag for private vandforsyninger for 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-85449               Dok.nr.: 330-2018-40181                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal tages stilling til, om taksterne (anlægs- og driftsbidrag) for 15 private vandværker og et forsyningsselskab (Frølunde Forsyning) i Slagelse Kommune kan godkendes. Taksterne for de 15 vandværker og forsyningsselskabet kan ses på bilag.
Baggrund
Almene vandforsyninger skal fastsætte takster en gang årligt. Taksterne skal godkendes af Byrådet. Det er dog ikke alle vandforsyninger, der hvert år fremsender taksterne til godkendelse. Hvis en vandforsyning ikke indsender deres takstblad hvert år til godkendelse, så er det det senest godkendte takstblad, som er gældende.
Taksterne består af et anlægs- og driftsbidrag. Anlægsbidraget er et engangsbidrag, der opkræves, når en ejendom tilsluttes til vandforsyningen. Driftsbidraget opkræves hvert år og består af et fast bidrag samt en kubikmeterpris. Vandforsyningen fastsætter taksterne i et takstblad, der gælder for levering af drikkevand i hele vandforsyningens forsyningsområde.
De fastsatte takster skal efterfølgende godkendes af Byrådet. Ved godkendelsen skal kommunen foretage legalitetskontrol, dvs. en kontrol at, at taksterne er fastsat i overensstemmelse med vandforsyningsloven. Byrådet skal sikre, at de fremlagte takster er i overensstemmelse med følgende principper:
· at taksterne opfylder ”Hvile i sig selv princippet” – Pengene skal bruges til lovlige formål i henhold til lovgivningen, og vandforsyningen må ikke opsamle uforholdsmæssigt stor formue.
· at taksterne opfylder ”ligebehandlingsgrundsætningen” - at ens borgere behandles lige.
Takster for vandforsyninger
De vandforsyninger, som har sendt takster til godkendelse for 2018, er markeret med gult i bilaget. Bilaget viser også de vandforsyninger, som ikke har sendt takster for 2018 til godkendelse. Der er derudover for hver vandforsyning beregnet, hvor meget drikkevand koster for en husstand med et årligt forbrug på 100 m3 inkl. afgifter og moms.
Taksterne for SK Vand (forsyningsselskabet) er godkendt af Byrådet på mødet d. 18. dec. 2017.
Retligt grundlag
Kommunens godkendelse af vandforsyningernes takster sker i henhold til vandforsyningslovens § 53. Taksterne skal godkendes hvert år.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge enten at godkende taksterne for anlægs- og driftsbidragene for 2018 for 15 vandværker og et forsyningsselskab eller vælge ikke at godkende dem. Byrådet kan som hovedregel ikke fastsætte andre takster end dem, der er foreslået af vandforsyningerne.
Hvis Byrådet ikke kan godkende taksterne, skal beslutningen begrundes. Slagelse Kommune skal herefter indgå i en forhandling om at nå til enighed om taksterne.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, at vandforsyningerne overholder gældende lovgivning og tidligere nævnte principper, og anbefaler derfor at taksterne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,
1.    at anlægs- og driftsbidrag godkendes for 15 vandværker samt et forsyningsselskab.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Knud Vincents (V)
Udvalget erklærede Knud Vincents (V) inhabil som Formand for Bisserup Vandværk.
Anbefales.

14. Naturforum 2018 - 2021 (B)

14.   Naturforum 2018 - 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2018-1858                 Dok.nr.: 330-2018-40454                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget skal beslutte, om Slagelse Kommunes hidtidige Natursamråd skal fortsætte med et tilrettet kommissorium i valgperiode 2018-2021 evt. under ny betegnelse Naturforum for Slagelse Kommune.
Baggrund
Slagelse Kommune nedsatte i 2007 et Natursamråd. Formålet var at sikre, at der i kommunens planlægning og forvaltning på naturområdet skulle ske en inddragelse og orientering af relevante interesseorganisationer og myndigheder. Dialogen skulle kvalificere planlægning og opgaveløsninger på naturområdet. Natursamrådet skulle ikke varetage opgaver på vandløbsområdet, der hører under kommunens Vandsynsråd.
Der er i perioden 2007-2017 afholdt 2-3 møder årligt. På møderne har Center for Teknik og Miljø bl.a. foretaget høringer af planer eller større projekter på naturområdet, typisk for at kvalificere disse i forbindelse med en politisk indstilling. På møderne har Center for Teknik og Miljø desuden orienteret om igangværende og kommende naturprojekter. Der har været belyst forhold eller problematikker på naturområdet på efterspørgsel fra medlemmerne.
I 2016 blev der fra medlemmernes side efterlyst muligheden for mere aktive roller, mere tovejsbaseret dialog og mere vægt på at sikre oplevelsesmuligheder i naturen.
På den baggrund blev der den 25. august 2016 afholdt et temamøde i Natursamrådet. Formålet var at diskutere ønsker og muligheder for et eventuelt ændret virke og kommissorium.
Rådets medlemmer blev stillet i udsigt, at de ville få mulighed for at kommentere et udkast til ændret kommissorium, inden det forelægges til politisk beslutning.
På baggrund af mødet har Center for Teknik og Miljø udarbejdet et udkast til et justeret kommissorium (bilag 1). Det hidtidige kommissorium er vedhæftet som bilag 2.
Retligt grundlag
Det er ikke lovkrav om nedsættelse af kommunalt forum, råd eller lignende på naturområdet.
Handlemuligheder
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget kan beslutte at fremsende kommissoriet i høring til medlemmerne forud for endelig politisk beslutning.
Udvalget kan beslutte at fremsende kommissoriet som forelagt eller med bemærkninger/ændringer. Eksempelvis kan udvalget beslutte, at der som hidtil skal være permanent politisk deltagelse i Naturforummet.
Alternativt kan udvalget beslutte at videreføre et Natursamråd i sin hidtidige form eller eventuelt at nedlægge rådet.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, at en videreførelse af et råd/forum er af væsentlig betydning for fortsat at kvalificere indsatsen på naturområdet.
Det er vurderingen, at indsatsen vil blive styrket ved en tilpasning af kommissoriet som beskrevet herunder.
Center for Teknik og Miljø foreslår, at betegnelsen ændres fra Natursamråd til Naturforum da det i højere grad signalerer, at der arbejdes i fællesskab om en indsats på naturområdet.
Med det tilrettede kommissorium lægges der i højere grad end hidtil vægt på:
· at medlemmerne er aktivt udførende i såvel afholdelse af møder som i realisering af egne projektideer
· at forummet sikrer én indgang for organisationerne til en dialog om indsatsen for naturen bredt i Slagelse Kommune
· at der direkte mellem organisationerne og Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget sker en meningsudveksling og forventningsafstemning
· at indsatsen sikrer offentlighedens muligheder for at opleve de naturværdier, der arbejdes for.
Som noget nyt øremærkes der et beløb på 100.000 kr. til projekter, som planlægges og gennemføres af forummets medlemmer. Udgiften afholdes via driftsbudgettet på naturområdet. Det forudsættes, at projekterne er i overensstemmelse med kommunens strategier og planer på naturområdet.
Som hidtil skal forummet fungere som hørings- og sparringsorgan i forbindelse med udarbejdelse af planer og større projekter på naturområdet f.eks. forud for politisk behandling. Ligeledes skal der ske en gensidig orientering om planer, projekter og relevante problemstillinger på naturområdet.
Hidtil har et medlem af det aktuelle politiske udvalg siddet med i Natursamrådet og varetaget formandsposten. Med det nye kommissorium foreslås det, at der ikke er permanent politisk deltagelse.  I stedet sikres og styrkes en dialog og forventningsafstemning mellem forummets medlemmer og politikerne ved afholdelse af et årligt møde (som udgangspunkt) med deltagelse af medlemmer fra Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget.
Der lægges ikke op til ændringer i sammensætning af udvalget i øvrigt.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at det justerede kommissorium i høj grad vil imødekomme ønskerne fra forummets medlemmer om større indflydelse på naturindsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
100.000 kr. øremærkes til Naturforummet og afholdes via driftsbudgettet på naturområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at rådet fortsætter
2.    at udkastet til kommissoriet sendes i høring til medlemmerne
3.    at betegnelsen ændres fra Natursamråd til Naturforum.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt, idet udvalget ønsker politisk repræsentation af to medlemmer fra udvalget.
Anne Bjergvang (A) og Pernille Ivalo Frandsen (V) indstilles som repræsentanter til udvalget.

15. Vandsynsråd 2018 - 2021 (B)

15.   Vandsynsråd 2018 - 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2018-5737                 Dok.nr.: 330-2018-48015                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Bæredygtighedsudvalget skal anbefale overfor Byrådet, om Vandsynsrådet skal forsætte i valgperioden 2018-2021. Såfremt Vandsynsrådet skal forsætte, skal der udpeges 1-2 repræsentanter til rådet fra Miljø-, Plan- og Bæredygtighedsudvalget, herunder en formand. Der skal endvidere tages stilling til, om Vandsynsrådet skal råde over et beløb til forskellige projekter, som Vandsynsrådet ønsker at prioritere.
Baggrund
Slagelse Kommune oprettede i 2007 et Vandsynsråd, hvis formål er at sikre interesseorganisationernes inddragelse i forvaltningen af kommunens vandløb.
Vandsynsrådet har i perioden 2014-2017 bestået af lokale, frivillige repræsentanter fra erhvervs- og naturorganisationer. De frivillige har repræsenteret landboforeningerne, Danmarks Naturfredningsforening, de lokale lystfiskerforeninger, Friluftsrådet, Danmarks Ornitologisk Forening, samt repræsentanter fra alle vandløbslaug. Erhvervs- Plan- og Miljøudvalget udpegede Knud Vincents (V) som repræsentant for udvalget og formand for Vandsynsrådet.
Vandsynsrådet har været meget aktive og engagerede i den forgangne periode. Der er i løbet af de seneste 4 år blevet afholdt 20 møder i rådet. Perioden har i særlig grad været præget af større opgaver knyttet til vandområdeplanerne, samt igangsættelse af en revision af kommunens vandløbsregulativer. Derudover bliver der brugt en del tid på at drøfte vedligeholdelse af vandløb.
Medlemmerne af Vandsynsrådet er meget interesseret i, at rådet kan forsætte sit arbejde.
Som et nyt tiltag foreslår Center for Teknik og Miljø, at stille et beløb til rådighed som Vandsynsrådet kan råde over, til udarbejdelse af projekter som rådet ønsker skal prioriteres Center for Teknik og Miljø foreslår, at beløbet sættes til 100.-200.000,- kr. pr. år. Beløbet kan tages af eksisterende midler.
Et forslag til kommissorium for Vandsynsrådet 2018-2021 er vedlagt som bilag 1.
Retligt grundlag
Vandsynsråd er ikke et lovpligtigt råd.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Bæredygtighedsudvalget skal vælge, om det anbefales overfor Byrådet, at kommunens Vandsynsråd skal videreføres i sin nuværende form, ændres eller nedlægges.
Hvis Vandsynsrådet skal forsætte sit arbejde, skal kommissoriet godkendes og der skal udpeges 1-2 medlemmer fra Miljø-, Plan- og Bæredygtighedsudvalget, som repræsentanter i Vandsynsrådet. Den ene repræsentant skal udpeges som formand for Vandsynsrådet.
Udvalget skal endvidere tage stilling til, om det skal anbefales overfor Byrådet, at Vandsynsrådet skal råde over et beløb på 100.-200.000,- kr. til udarbejdelse af projekter, som rådet ønsker at prioritere.
Vurdering
En tidlig inddragelse af de forskellige interessenter i nye projekter og opgaver kan være med til at begrænse misforståelser og klagesager, samt øge kvaliteten af opgaveløsningen. Den brede sammensætning af rådet sikrer, at de forskellige interesser bliver varetaget og afvejet.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at Vandsynsrådet forsat kan være en vigtig samarbejdspartner i de kommende år, i forbindelse med realisering af vandområdeplaner, regulativrevision, klimahåndtering mv. Derfor anbefaler centret, at Vandsynsrådet fortsætter i den kommende valgperiode, og at der udpeges 1-2 nye repræsentanter, herunder en formand for rådet.
Ved at stille et beløb til rådighed for Vandsynsrådet til udarbejdelse af projekter som de ønsker at prioritere, er en ny og spændende udvikling af rådets arbejde, der kan sikre medindflydelse, fastholde medlemmernes engagement og resultere i spændende projekter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales overfor Byrådet,
1.    at Vandsynsrådet fortsætter i perioden 2018-2021 og kommissoriet godkendes.
2.    at der udpeges 1-2 repræsentanter, herunder en formand til Vandsynsrådet.
3.    at Vandsynsrådet får stillet 100.-200.000,- kr. til rådighed pr. år til udarbejdelse af projekter.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Knud Vincents (V) og Jørgen Grüner (F) anbefales som repræsentanter til udvalget. Knud Vincents (V) indstilles til formand.
Det anbefales, at Vandsynsrådet får stillet 200.000 kr. til rådighed.

16. Initiativretssag fra Frederik Pedersen vedr. Valmuevej 1A, Slagelse (B)

16.   Initiativretssag fra Frederik Pedersen vedr. Valmuevej 1A, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-81924               Dok.nr.: 330-2018-74694                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Frederik Pedersen har fremsendt følgende initiativretssag:
Jeg tillader mig herved i min egenskab som byrådsmedlem, at anmode om en initiativretssag til byrådet, den 27 november 2017, med anmodning om at de tilladelser som forvaltningen for E-P-M, udvalget har givet til ejeren af Valmuevej 1B, i Slagelse, Ersin Turkmen bliver annoleret.
Ersin Turmen ønsker at opføre et skur på hans ejendom på (8,5 x 3,5 m) 34 m2 i en afstand af 70 cm, fra skel, med en kiphøjde på 3,20 m, dette kræver en dispensation i det højden højst må være 2,5 m ved skellet, og kræver derfor en høring.
Beboerne på Valmuevej 1A, i Slagelse, Svend og Ingrid Nielsen har meddelt til forvaltningen, at de ikke vil medgive og acceptere denne dispensation, i det de finder skuret for højt og for stort. Og på ansøgningen anmoder man om et skur på 30 m2, og ikke på 34 m2.
Det bliver oplyst at skuret vil blive placeret 70 cm fra skellet. Bundrammen som er anlagt ligger 70 cm fra skellet. Men derudover skal man ligge overrammen og beklædningen til, samt taget, herved kommer skuret til at ligge direkte i skellet, og ikke som der er angivet
70 cm fra skellet.
Jeg skal herved anmode om at vi skal respektere beboernes holdning, Svend og Ingrid Nielsen på Valmuevej 1A, når de deres høring har sagt nej til en dispensation, og så er det man respektere, derfor er forvaltningens dispensation direkte utilstedeligt, og bør derfor undererkendes i deres holdninger til deres dispensationer. når beboerne ikke ønsker dette i deres rettigheder.
Jeg skal derfor anmode om, at de dispensationer der er giver til Ersin Turmen, på Valmuevej 1B. i Slagelse, bliver annoleret, og at de nuværende regler for ejendommene bliver overholdt.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Byrådsmedlem Frederik Pedersen, Dansk Folkeparti, indstiller,
1.    at Byrådet drøfter og beslutter sagen
Beslutning i Byrådet den 27. november 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (Udenfor partierne), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Sagen oversendt til Erhvervs- Plan- og Miljøudvalget.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Sagen blev drøftet.
Udvalget tilsluttede sig administrations afgørelse.
Henrik Brodersen (O) tog forbehold.

17. Initiativretssag - Pesticider i drikkevandsboringer (B)

17.   Initiativretssag - Pesticider i drikkevandsboringer (B)

Sagsnr.: 330-2017-75800               Dok.nr.: 330-2017-722080                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlemmerne, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 22. oktober 2017 via deres initiativret ønsket, at Byrådet behandler sagen om forurening af drikkevandsboring.
Baggrund
Enhedslisten har som politik, at Slagelse Kommune skal arbejde aktivt for at sikre rent drikke rent drikkevand og for at beskytte drikkevandet imod forurening fra ukrudtsmidler/pesticider.
Kommunen og SK Forsyning har i sommeren 2017 gennemført en analyse af drikkevandsboringerne, hvorved det er kommet frem, at en kildeplads ved Nordre Vandværk ved Eggeslevmagle i Skælskør kun er beskyttet af et tyndt lerlag, som betyder, at grundvandet her er mere udsat i forhold til forurening med nitrat og pesticider.
En kommunal medarbejder udtalte til Sjællandske: ”Det er her, vi har fundet spor af et nedbrydningsprodukt af desphenyl-chloridazon i fem ud af de syv boringer på kildepladsen.” (Sjællandske, 24. august 2017)
Af avisartiklen fremgår det også, at der også er fundet spor af stoffet på Agersø og Omø vandværker.
Ukrudtsmidlet chloridazon har været brugt i landbruget fra 1964 til 1996, hvor det blev forbudt. Det blev primært anvendt som ukrudtsmiddel til roer og kartofler.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget har holdt møde den 4. september og den 2. oktober 2017 uden, at fundet af et pesticid i drikkevandsboringer har været et punkt på dagsordenen.
Det fremgår af maillisten til orienteringspunktet (punkt 2) til de to møder i udvalget, at centerchefen den 17. august har fremsendt orientering om, at SK Forsyning har fundet pesticid i drikkevandsboring.
Det fremgår også, at centerchefen den 30. august har fremsendt anbefaling om undersøgelse af desphenyl-chloridazon i private almene vandforsyninger.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til et indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i Styrelsesloven
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlemmerne, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,
1.    at Byrådet på førstkommende møde behandler sagen om fundet af pesticid i drikkevandsboringer med fremlæggelse af mails af 17. august og 30. august 2017 fra centerchefen til Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget samt øvrige relevante dokumenter i sagen.
Beslutning i Byrådet den 30. oktober 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (Udenfor partierne), Troels Christensen (I), Villum Christensen (I)
Sagen oversendes til Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget med henblik på efterfølgende forelæggelse for Byrådet.
Administrationens bemærkninger
Der er udarbejdet en kort status over fund af pesticider i drikkevandsboringer og i det drikkevand, der leveres fra vandværkerne i Slagelse Kommune, se vedhæftet notat samt kortbilag.
Mails af 22. august (ikke 17. august) og 30. august 2017 fra Centerchefen for Teknik og Miljø til Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget er vedhæftet sammen med mail af 26. oktober 2017 fra Center for teknik og miljø til Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget.
Center for Teknik og Miljø arbejder med at forberede en Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse. Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget forventes på møde den 4. december 2017 bl.a. at beslutte, om, og i givet fald i hvilket omfang, planen skal begrænse anvendelsen af pesticider i mindre dele af kommunen.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1. at orientering tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Taget til efterretning.
Beslutning i Byrådet den 18. december 2017:
Fraværende:  Niels Christian Nielsen (A)
Sagen oversendes til Miljø-, Plan- og Bæredygtighedsudvalget.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget har tidligere anmodet om et overblik over ubenyttede boringer.
Der udsendes et sidste statusnotat.
Udvalget ønsker en redegørelse for hvordan problemstillingen |tackles| i andre kommuner.

18. Baltic Pipe - mulig gasledning gennem Slagelse Kommune (O)

18.   Baltic Pipe - mulig gasledning gennem Slagelse Kommune (O)

Sagsnr.: 330-2017-50396               Dok.nr.: 330-2018-48339                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Baltic Pipe – en mulig gasledning igennem Slagelse Kommune.
Baggrund
Baltic Pipe er en gasledning, der skal transportere naturgas fra den norske Europipe II i Nordsøen til Danmark og Polen. Ifølge Energinet og GAZ-SYSTEM vil Baltic Pipe give Danmark, Polen og andre lande i regionen mulighed for direkte adgang til norsk gas. Projektet er på EU’s liste over projekter af fælles europæisk interesse.
Linjeføringen løber i gennem Slagelse Kommune fra Storebælt til Næstved Kommune. Krydsningen af Storebælt sker i eksisterende rørledninger fra Fyn til den eksisterende linjeventilstation ved Kongsmark Strand. Herfra skal ledningen løbe syd om Hegninge, syd om Slots Bjergby, nord om Skørpinge, nord om Gimlinge og videre ind i Næstved Kommune. Linjeføringen er i sin helhed lagt i det åbne land på landbrugsjord. Gasledningen skal krydse fire større vandløb, samt nogle større infrastrukturanlæg som motorvej, landeveje og banelegeme.
Der skal ikke udføres større anlægsarbejder ved Storebæltskysten. Nordøst for Gimlinge er der udlagt et projektområde for en linjeventilstation. På side 11 i vedhæftede ideoplæg ses et eksempel på en linjeventilstation. En linjestation har en udbredelse på ca. 1.500 m2. I Slagelse Kommune er der ikke planlagt større anlæg på landjorden, fx en kompressorstation, transformerstation eller lignende. I forbindelse med projekteringen over Sjælland har der ikke været overvejelser om alternative linjeføringer.
Miljøstyrelsen og Energistyrelsen har på baggrund af ansøgning fra Energinet og den polske virksomhed GAZ-SYSTEM sat en miljøvurdering i gang.
Den 21. december 2017 sendte Miljøstyrelsen og Energistyrelsen et ”Ideoplæg i forbindelse med afgrænsningen af miljøkonsekvensrapporten for Baltic Pipe - en gasforbindelse fra Nordsøen til Polen” i offentlig høring (1. offentlighedsfase).
Formålet med høringen var at identificere ønsker til indholdet af miljøkonsekvensrapporten og de miljøundersøgelser, der skal indgå i miljøkonsekvensrapporten. Høringen sluttede den 22. januar 2018. Slagelse Kommune har indsendt teknisk høringssvar.
Projektet skal gennemløbe følgende faser:
· Borgerne høres (1. offentlighedsfase) - december 2017 til januar 2018
· Miljøvurdering - januar 2018 til efteråret 2018
· Borgerne høres (2. offentlighedsfase) - efterår 2018
· Endelig investeringsbeslutning - slutningen af 2018
· VVM-tilladelse – sommer 2019
· Ekspropriationskommissionen indkalder lodsejere – sommeren 2019 til vinteren 2021
· Anlæggene bygges – foråret 2020 – 2022
· Baltic Pipe begynder at sende gas - 2022
Da plangrundlaget over land gennemføres med et landsplandirektiv, skal der ikke ske kommunal myndighedsbehandling efter planloven. Der skal derfor ikke udarbejdes kommuneplantillæg, lokalplaner eller landzonetilladelser.
Center for Teknik og Miljø skal i forlængelse af en mulig VVM-tilladelse meddele dispensationer og tilladelser efter natur- og miljølovgivningen. Myndighedsarbejdet forventes at skulle gennemføres fra sommeren 2019 til sommeren 2020.
Retligt grundlag
Plangrundlaget for Baltic Pipe over land gennemføres med et landsplandirektiv efter § 3, stk. 5 i planloven.
Idéoplægget tager udgangspunkt i § 35, stk. 2 i miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
P.t. ingen lokale handlemuligheder, da 1. offentlighedsfase handlede om en teknisk udtalelse i forhold til den kommende miljøvurdering af projektet.
I forbindelse med 2. offentlighedsfase vil miljøvurderingen blive forelagt politisk.
Vurdering
I forbindelse med nedgravningen af gasledningen vil der være et synligt og markant arbejdsbælte med store entreprenørmaskiner. Når nedgravningen af gasledningen er afsluttet, er det vurderingen, at der ikke vil være væsentlige spor i landskabet i Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Orientering taget til efterretning.

19. Eventuelt (D)

19.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-37131                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Der udsendes et notat vedr. status for indførelse af ny Affaldsordning.
Den kommende renovatør M. Larsen Vognmandsfirma har indgået en aftale om overdragelse af en majoritetsaktiepost i til den tyske koncern, REMONDIS.
20. Lukket: Spildevandssager hvor påbud ikke er efterkommet (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
21. Lukket: Behandling af sag vedr. ejendom på Akacievej i Vemmelev (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.