4. 1. behandling af budget 2018-2021 (B)
4. 1. behandling af budget 2018-2021 (B)
Sagsnr.: 330-2017-62363 Dok.nr.: 330-2017-554950 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative
budgetforslag videresendes til 1. behandling i Byrådet. Frister for
fremsendelse af ændringsforslag skal godkendes.
Baggrund
Budgetforslaget til 1. behandling tager afsæt i det tekniske
administrative budget for 2018-2021 inkl. tilføjelser, som Økonomiudvalget
besluttede den 14. august 2017.
På den baggrund er der udarbejdet en foreløbig
resultatopgørelse (bilag 1), hvor følgende er indregnet (A-D):
A. Korrektioner efter godkendte principper samt ny
finans- og indtægtsprognose
(bilag 2)
1. Bevillinger, som Byrådet har godkendt siden oktober
2016, og som har konsekvens for 2018-2021
2. Mindre tekniske korrektioner
3. Demografiregulering
4. Pris- og lønudvikling (seneste vurdering pr. ultimo
juni 2017 fra KL)
5. Tekniske korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt
finansforskydninger
6. Indtægtsprognose udarbejdet juli 2017 inkl. særtilskud
udmeldt august 2017
7. Overførselsudgifter
8. Aktivitetsbestemt medfinansiering af sygehusvæsen
9. Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i
aktstykke
B. områder, hvor nuværende budget ikke er retvisende:
Der er aktuelt store vanskeligheder med at sikre
budgetoverholdelse på handicap- og psykiatriområdet og på det specialiserede
børn- og ungeområde. Der fremlægges derfor selvstændige notater på disse
områder, som redegør for problemstillinger og handlemuligheder (bilag 3)
C. besluttede projekter, der kræver bevillinger i
2018-2021:
Byrådet har i forbindelse med godkendelse af projekter vedr.
Tidselbjerget, Halsskov Færgehavn samt Energipark Korsør henvist
bevillingsmæssige spørgsmål til budgetforhandlingerne. Endvidere indebærer
Affaldsplan 2014-2024 en likviditetsforskydning på det brugerfinansierede
område. Der fremlægges kort beskrivelse af de pågældende områder med henblik på
stillingtagen i budgetforhandlingerne (bilag 4).
D. områder, hvor udmøntning mangler:
I det eksisterende budget er indarbejdet nogle reduktioner,
som det har vist sig vanskeligt for udvalg og Byråd at udmønte konkret. Det
gælder bl.a. vejbelysning, vintervedligeholdelse og bygningsoptimering. Der
fremlægges skemaer med beskrivelse af de pågældende områder med henblik på
stillingtagen i budgetforhandlingerne (bilag 5).
Øvrige bilag
Derudover vedlægges bilag 6 sagen som er forslag, som på fagudvalgenes
temamøder er blevet henvist til budgetforhandlingerne. Der er tale om en
oversigt på grundlag af de fremsatte ideer og ønsker. Der er ikke for alle
emner på listen angivet økonomi.
Til orientering vedlægges endvidere Finansieringsnotat (Bilag
7), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold
til selvbudgettering. Det vurderes at være mest fordelagtigt at vælge
statsgaranti.
I Bilag 8 beskrives udvalgenes budgetgrundlag.
Bilag 9 indeholder direktionens notat om forslag til
handlemuligheder samt handlemulighedskatalog opdelt på drift, anlæg,
finansieringsmuligheder og endelig underliggende notater.
Serviceudgifter mv.
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.335,7 mio.
kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne
3.346,7 mio. kr. eksklusiv regnskabsværn på 1% point. I den faseopdelte
budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig
indenfor en ramme på 246 mia. kr.
Det oprindelige budget 2018 viste en afgang fra kassen på
15,7 mio. kr. Efter indarbejdelse af de beskrevne ændringer (se bilag 2-5) er
der en afgang fra kassen på 130 mio. kr.
På denne baggrund er den gennemsnitlige likviditet beregnet
til 42 mio. kr. ved udgangen af 2018.
For nærmere beskrivelse af resultatoversigten mv. se bilag
1.
Virkninger af den kirkelige ligning indregnes til 2.
behandling af budget 2018-2021.
Jf. økonomiudvalgets beslutning den 14. august 2017, er der
ved Økonomi- og indenrigsministeriet søgt om muligheden for at hæve skatten
uden sanktion på 1%-point. Svar forventes at foreligge senest den 15. september
2017.
Videre proces
Budgetbehandling
Byrådet har 1. behandling af budgettet d. 18. september 2017.
Der er 2. behandling af budgettet d. 9. oktober 2017, hvor justerede takster
også skal godkendes.
Høringsrunde
Høringsrunde løber fra den 6. september frem til den 13.
september 2017. Høringssvar udsendes til Byrådet d. 15. september.
Høringsmaterialet består af bilag til Økonomiudvalgets 1. behandling af
budgetforslag herunder direktionens forslag til handlemuligheder, katalog mv.
(bilag 9).
Ændringsforslag
Mulighed for at fremsende ændringsforslag til budgettet
fastsættes jf. nedenstående tidsfrister:
ü Frist for ændringsforslag er fredag d. 29. september 2017 kl. 12
ü Frist for under-ændringsforslag er mandag d. 2. oktober 2017 kl.
12
Budgetmapper vil blive trykt og fremsendt til Byrådets
medlemmer.
Retligt
grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor
Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende
regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige
budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst
3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Direktionen har på baggrund at
beslutningen i økonomiudvalget den 14. august 2017 udarbejdet et
handlemulighedskatalog herunder økonomiudvalgets ønsker (bilag 9.1):
Drift:
· Effektiviserings- og servicetilpasningerne der som udgangspunkt,
tager afsæt i de områder, som har et højt beregnet serviceniveau. Dog er andre
muligheder også beskrevet
· Besparelser på den samlede administration og ledelseslag inden
for en ramme på 25 mio. kr. i 2018 stigende til 33 mio. kr. fra 2019 og frem
Anlæg:
· Ud fra en faglig administrativ indgangsvinkel er de besluttede
anlægsprojekter gennemgået og de projekter der endnu ikke er igangsat eller
hvor det findes faglig forsvarligt, er foreslået rykket til 2019 eller øvrige
overslagsår. Se bilag 9.2
Finansiering:
· Økonomi- og indenrigsministeriet har meddelt at Slagelse Kommune
har fået lånedispensationen på 70 mio. kr. vedr. lav likviditet samt 31 mio.
til anlægsprojekter på ca. 86 mio.kr. Heraf indgår 15 mio. kr. allerede i
budgetforslaget jf. bilag 1. Hvis byrådet ønsker at optage hele eller dele af
likviditetslånet skal det ske i 2018 og afdrages over 10 år uden afdragsfrihed.
Der er ansøgt Økonomi- og indenrigsministeriet om muligheden for at hæve
skatten uden sanktion på 1% point. Svar forventes at foreligge senest den 15.
september 2017. Se bilag 9.3
Øvrige handlemuligheder:
· Endelig er der udarbejdet notater, hvor der er vurderet på
effektiviseringspotentialer men endnu ikke fastsat et provenu, bilag 9.4
Ovenstående er ikke indarbejdet i forslaget til 1.
behandling af budget 2018-2021 men overgår til de efterfølgende
budgetforhandlinger. Handlemulighederne er sendt i høring for at give de
høringsberettigede en mulighed for at afgive høringssvar til evt. besparelser
mv.
Vurdering
Der er vurderet på selvbudgettering eller statsgaranti af
udskrivningsgrundlaget og generelle tilskud og der anbefales statsgaranti.
Da der endnu ikke foreligger svar fra Økonomi- og
indenrigsministeriet og da der ved 1. behandling af budget 2018-2021 skal der
tages stilling til udskrivningsprocenten mv. indstilles den nuværende
udskrivningsprocent på 24,7 til økonomiudvalgets beslutning. En evt.
skattestigning mv. skal medtages som ændringsforslag til 2. behandling af
budget 2018-2021.
Samlet set er der i budgettet til 1. behandling en
budgetubalance på 130 mio. kr. og en faldende gennemsnitlig likviditet. For at
skabe budgetbalance samt styrke likviditeten vurderes det, at der er behov for
at iværksætte forslag, som beskrevet under handlemuligheder i størrelsesorden
150 mio. kr.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger, fremgår af sagen og bilag
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller på
administrationens vegne,
1.
at budgetforslaget til 1. behandling af budget 2018-2021, resultatopgørelse
og bevillingsoversigt oversendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til
Byrådets 1. behandling af Budget 2018-2021
2. at der vælges statsgaranti af
udskrivningsgrundlag og generelle tilskud
3. at udskrivningsprocenten fastsættes uændret
til 24,7
4. at udskrivningsgrundlaget fastsættes til 12.001
mio. kr.
5. at grundskyldspromillen fastsættes til uændret
25,3
6.
at der uændret ikke opkræves dækningsafgift af forretningsejendomme
7.
at der uændret opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale
ejendomme med 12,65 ‰ af grundværdien, samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem
grundværdi og ejendomsvurdering
8. at der indregnes låneoptagelse på 43,2 mio.
kr. vedrørende 2018 og 9,5 mio. kr. årligt 2019-2021.
9. at Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter
fastlægges til 2. behandlingen efter oplæg fra provstierne.
10.
at fristen for ændringsforslag fastsættes til fredag d. 29. september 2017
kl. 12.00
11.
at fristen for ændringer til ændringsforslagene (under-ændringsforslag)
fastsættes til mandag d. 2. oktober 2017 kl. 12.00
Beslutning i Økonomiudvalget
den 11. september 2017:
Fraværende:
Administrationen orienterede om, at:
1) Forslag 10.1.1.1 bortfalder, da det allerede er indregnet
i forslag 10.1.2.3.
2) Forslag 10.2.1.1 justeres ned med 500 tusinde kr. årligt
mens forslag 10.2.1.3 justeres op med 500 tusinde kr. årligt. Baggrunden for
omplaceringen af ½ mio. kr. mellem de to forslag er, at det oprindelige forslag
10.2.1.1 ikke tog højde for, at der forsat skal leveres en særlig indsats på
ungeområdet for de meste udsatte unge.
3) Forslaget 10.8.1.3 reduceres, således at besparelsen i
2018 er på 1.706 tusinde kr., mens den er på 4.095 tusinde kr. fra 2019 og
frem. Ændringen skyldes en fejl i beregningsforudsætningerne i det oprindelige
forslag.
Ændringerne indarbejdes i det politiske
prioriteringsregneark sammen med eventuelle andre justeringer som følge af
Økonomiudvalgets beslutninger ved 1. behandlingen af budget 2018-2021. Det
opdaterede prioriteringsregneark udsendes til Byrådet. Tilsvarende udsendes
rettelsesblade til budgetmappen.
Sagens indstillinger anbefales til byrådets godkendelse.
Troels Christensen (I) stemte imod.
Venstre og Fair Balance bemærkede, at forslaget til 1.
behandling af Budget 2018-2021 oversendes til byrådet, med henblik på at
gennemføre de forestående forhandlinger, der skal bringe budgettet i balance,
idet de anerkender og afventer høringssvar fra medarbejderne. I forhold til 3.
at) bemærkes det, at det gælder indtil der foreligger svar fra ministeriet,
hvorefter svarets muligheder vil indgå i forhandlingerne.
A bemærkede, at der til det fremsendte budgetforslag, inden
andenbehandling, skal findes alternativ finansiering, således at det beregnede
kassetræk (130 mio. kr.) plus tilskuddet på 13 mio., som særligt vanskeligt
stillet kommune, og den af forvaltningen foreslåede likviditetsstyrkelse (30
mio. kr.) - samlet set 173 mio. kr. i 2018 - kan dækkes fuldt ind. A bemærkede
på den baggrund, at en evt. tilladelse til en skatteforhøjelse bør udnyttes
fuldt ud.
Troels Christensen (I) bemærkede følgende:
Liberal Alliance kan ikke acceptere, at Økonomiudvalget fremsender et
budgetforslag til 1.behandling som ikke er politisk forhandlet (og i
balance.)
Liberal Alliances overordnede forslag
til budget 2018:
pkt.1.
Reduktion af nuværende budget:
Udlicitering i
Jobcentret/aktivering på kontanthjælpsområdet
40 mio. kr.
samt nedlæggelse af mentorer og fleksjobkonsulenter
Udskydelse af anlægsprojekter
20 mio. Kr.
IT udgifter. Teknologibaserede besparelser
10 mio. Kr.
Sænkning af administrations-udgifterne¨ (konto 6).
25 mio. Kr.
Lønreduktion ved vakancer
50 mio. Kr.
Reduktion i vejbelysning
1
mio. Kr.
I alt
146 mio. kr.
Udgiftsdrivende forslag:
E sport koordinator
(E sportCenter på 1.salen på Slagelse stadion) 1 mio. Kr.
0,2 pct skattenedsættelse
5
mio. Kr.
I øvrigt:
Decentralisering og
større frihed for institutionerne:
- Frihed til kortere skoledage
- Frihed til at vælge
egen administration
- Frihed til at indkøbe lokalt
- Frihed til at vælge
selvstændig ejendomsservice