10. Genoptaget - Prioritering af anlæg - Campusområdet (B)
10. Genoptaget - Prioritering af anlæg - Campusområdet (B)
Sagsnr.: 330-2017-63109 Dok.nr.: 330-2017-640693 Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal drøfte mulige kommende anlæg på
campusområdet, hhv. bro over jernbanen og Fremtidens nye idrætshal.
Økonomiudvalget skal prioritere hvilket anlægsprojekt, der i givet fald ønskes
realiseret og pege på mulig finansiering.
Baggrund
Et tæt og konstruktivt samarbejde mellem de tre primære
hovedinteressenter Syddansk Universitetet (SDU), Professionsskolen Absalon og
Slagelse Kommune samt Banedanmark og DSB Ejendomme er nu nået så langt at en
realisering af en stor del af visionen om en ny campus bydel er mulig.
Nærværende sag omhandler de to kommunale anlægsprojekter -
bro over jernbanen og en mulig ny idrætshal - som begge er en væsentlig del af
Masterplanen for Campus, og er at betragte som den væsentligste del af
kommunens andel/bidrag til campusbydelen.
Absalon har besluttet, at stort set alle aktiviteter i Sorø
inklusiv administrationen skal flyttes til Slagelse. Tidsplanen er uændret, og
det betyder at der frem til sommeren 2020 skal bygges i alt 12.000 etagemeter.
Det skal i den forbindelse oplyses, at der hermed flyttes
ca. 100 arbejdspladser til Slagelse, og det samlede antal ansatte ved Absalon
vil være ca. 170 personer. Det samlede antal studerende i campusområdet for
både SDU og Absalon vil fra sommeren 2020 være ca. 3.000 studerende.
Byrådet har den 28. august 2017 godkendt den nye lokalplan
for campusområdet som bl.a. giver mulighed for et byggeri af denne størrelse,
og salget af et 9.000 m2 stort areal til Absalon forventes at falde på plads
primo september 2017.
De to uddannelser Absalon og SDU har i tråd med Masterplanen
indgået en aftale om samlokalisering som bl.a. omhandler en fælles kantine i
Absalons nye byggeri. En kantine som også vil kunne benyttes af brugerne af den
mulige nye idrætshal samt byens borgere. SDU vil i deres bygning indrette et
fælles bibliotek for de to uddannelser, og har tillige fået godkendt at de
overtager arealerne som tidligere husede en Døgn Netto og Blockbuster. Disse
lokaler indrettes til fællesområde m.m. for de studerende. Endvidere er der en
aftale om at der om muligt kan etableres direkte forbindelse via en gangbro
mellem de to uddannelser.
Bro over jernbanen
Ønsket og behovet for en ny bro over jernbanen fremsættes
politisk medio 2014 i forbindelse med godkendelsen af ”Byrumsanalysen” og
”Masterplanen”. Broen har to primære formål dels en kobling af det pt.
ubebyggede potentielle boligområde nord for jernbanen til bymidten via Sdr.
Stationsvej dels en mere direkte adgang for studerende og ansatte som kommer
med tog og bus til campusområdet.
Efterfølgende er der udarbejdet et projektforslag til en ny
gangbro indenfor en økonomisk ramme på 27 mio. kr. Hertil skal tillægges en
option på 3 elevatorer som er estimeret til ca. 4,5 mio. kr.
DSB Ejendomme har tilkendegivet at de gerne bidrager
økonomisk til den del af broen som sikre trappeadgang til perronområdet. DSB
Ejendomme forventer at kommunen afholder den samlede anlægsudgift, og at DSB
efterfølgende refunderer deres andel (et indledende skøn på DSB´s andel til
broen alene lyder på 5-8 mio. kr.). Der forhandles fortsat om beløbets
størrelse og om der skal etableres elevatorer.
Anlægsøkonomi for bro uden elevatorer i alt ca. 27 mio. kr.
ekskl. moms (DSB´s andel skal efterfølgende trækkes fra)
Anlægsøkonomi for bro med elevatorer i alt ca. 31,5 mio. kr.
ekskl. moms (DSB´s andel skal efterfølgende trækkes fra)
I 2019 iværksætter Banedanmark omfattende spor- og
perronarbejder ved Slagelse Station. Her vil al togtrafik gennem Slagelse blive
stoppet i nogle perioder i foråret 2019. Dette giver en enestående mulighed for
at etablere den nye bro når der lukkes for togtrafik, og Banedanmark åbner
mulighed for at broen kan etableres i denne periode forudsat at alle
godkendelser af broen er på plads.
Med udgangspunkt i denne udmelding er der udarbejdet en
tidsplan som sikre at vi i givet fald kan være klar til at etablere broen i
foråret 2019.
Af den samlede anlægsøkonomi skal der således anvises 4,5
mio. kr. til rådgivning, hvoraf 1,0 mio. kr. forfalder i 2017. Udgiften i 2017
kan afholdes af allerede frigivne midler til campus, og de resterende 3,5 mio.
kr. kan afholdes af de budgetterede 5 mio. kr. til campus i 2018.
Ny idrætshal
Et vigtigt element i ”Masterplanen for Campus” er en ny
”Multihal” til fælles brug for uddannelserne, skoler og daginstitutioner og
byens borgere m.fl.
Den 2. december 2015 meddeler LOA at Slagelse Kommune er
blevet udvalg som en af de tre kommuner (ud af 27 ansøger) som skal være med
til at udvikle fremtidens nye idrætshal og med udsigt til at modtage støtte på
10 mio. kr. fra LOA.
Hallen vil få en samlet størrelse på ca. 2.000 m2,
hvoraf 250 m2 vil være et overdækket Parkourområde som i høj grad
henvender sig til skoler og de selvorganiserede. Hallen vil også få et ca. 15
meter højt klatretårn hvilket bliver de første faciliteter til at klatre i
Slagelse by. Hertil kommer lokaler til Kampsport, Crossfit og et ”Zenområde”
til Yoga og Dans m.m. Taget på bygningen vil også blive indrettet til
aktiviteter bl.a. en indhegnet boldbane. Hallen åbner sig op mod syd hvor der
er planlagt et større ”Streetområde” til skatere m.fl. Dette område kan koble
sig på ”Fodsporet” hvis det på sigt føres ind til bymidten via Kalundborgvej.
Absalon har tilkendegivet hvor meget haltid de ønsker at
købe såfremt hallen opføres, og sammen med de lokale skoler og daginstitutioner
vil de være brugerkredsen i dagtimerne. Sidst på eftermiddagen og om aftenen
samt i weekender vil det være de respektive klubber og de selvorganiserede som
benytter hallen.
Med udgangspunkt i det udarbejdede Idéforslag ser
anlægsøkonomien for idrætshallen som følger:
Samlet overslag inkl. byggeplads- og vinterforanstaltninger,
uforudsete udgifter samt rådgivning i alt ca. 45.6 mio. kr. ekskl. moms
Hertil kommer ekstraudgift til blød bund, fundering og jordforurening
(fastlægges endelig ifm. projektering) i alt ca. 7.0 mio. kr. ekskl. moms.
Anlægsøkonomi for hal i alt ca. 52,6 mio. kr. ekskl. moms,
hvorfra der skal trækkes den forventede støtte på 10 mio. kr. fra Lokale og
Anlægsfonden.
For at tilpasse halprojektet med de øvrige byggetiltag i
området kan det være optimalt at påbegynde projekteringen så hurtigt som
muligt.
Af den samlede anlægsøkonomi vil der således være behov for
at anvise 4.9 mio. kr. til projektering, hvoraf 1,1 mio. kr. forfalder i 2017.
Alternativ finansiering af hal
Som forberedelse til denne sag er der undersøgt muligheder
for alternativ finansiering, hvor én model kan være leasing evt. via
KommuneKredit. I anlægsfasen overfører KommuneKredit eller anden aktør ansvaret
for projektering og opførelse til Slagelse Kommune. Det betyder, at Slagelse Kommune
får rollen som bygherre, og godkender fakturaer fra entreprenøren som herefter
betales af ex. KommuneKredit
I driftsfasen har Slagelse Kommune som leasingtager selv
ansvaret for drift og vedligehold af Multihallen.
En leasing-model med KommuneKredit eller anden aktør
indebærer, at finansieringen af Multihallen og det formelle ejerskab overlades
til KommuneKredit i en periode på 25 år.
KommuneKredit kan stå for både slutfinansiering og
byggekredit i form af en oparbejdningskonto. Fordelen for kommunen er, at
renteudgifterne bliver lav ved finansiering af KommuneKredit på grund af
garantien.
Modellen er bl.a. anvendt i Vordingborg Kommune med
projektet Panteren, hvor driftsoperatøren er en fond under DGI.
Kommunen har pligt til at deponere ved brug af denne model,
men det rammer ikke kommunens anlægsloft.
Efter denne model vil KommuneKredit eller en anden aktør
formelt set eje Multihallen i en periode på 25 år og i denne periode lease
hallen til Slagelse Kommune. Slagelse Kommune har brugsretten i denne periode
og betaler for driften. Efter 25 år overtages Multihallen af Slagelse Kommune
til en forud fastsat nedskrevet anlægsværdi.
Såfremt leasingmodellen anvendes, vil Slagelse Kommune
skulle stille en kommunal garanti og deponere et beløb svarende til
anlægssummen på ca. 43 mio. kr. Anlægssummen tæller ikke med i forhold til
Slagelse Kommunes anlægsloft.
Kommunen vil få frigivet 1/25 af deponiet hvert år.
Såfremt det besluttes at arbejde videre med denne model, er
der en række forhold, der skal afdækkes, herunder krav til likviditet og
anlægsloft og en eventuel forhåndsgodkendelse i Indenrigsministeriet.
Retligt
grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Proces- og tidsplan:
Såfremt de ovenstående projekter skal realiseres er der en
indbyrdes afhængighed som kan beskrives i en samlet proces- og tidsplan (jf.
bilag 1).
Banedanmarks planer om spor- og perronarbejde i 2019 ligger
100% fast, og det har som beskrevet en betydning for vores projektarbejde med
en ny bro. Projekteringen af broen skal påbegyndes senest 1. november 2017 for
at vi kan være klar til etablering i foråret 2019. Det giver samtidig Absalon
de bedste muligheder for at tilpasse deres byggeri med broen.
Absalons byggeri har den længste byggeperiode og derfor vil
det være hensigtsmæssigt at hallen bliver det første byggeri i området. Det vil
ikke være hensigtsmæssigt at bygge hallen samtidig med at Absalon bygger.
Byggeriet af hallen kan afvente Absalons byggeri, men det kan være forbundet
med udfordringer dels tilkørselsmæssigt dels sikkerhedsmæssigt når der til den
tid befinder sig 3.000 studerende m.fl. i området, og kan samlet set fordyre
projektet.
Vurdering
Begge projekter vurderes at have stor betydning for campus
som helhed, og vil ved en realisering betyde at kommunen lever op til de
hensigter som er beskrevet i Visionsplanen, Byrumsanalysen og Masterplanen.
Begge projekter vil også være til stor gavn for byens borgere og samtidig sikre
gode betingelser for uddannelserne i området og dermed Slagelse som førende
studieby.
Økonomiske
konsekvenser
Anlægsbudget for ny bro over
jernbanen:
| 2017 | 2018 | 2019 | Samlet |
Bro uden elevator | 1,0 | 11,5 | 14,5 | 27,0 mio. kr. ekskl.
moms |
Bro med elevator | 1,0 | 13,5 | 17,0 | 31,5 mio. kr. ekskl.
moms |
Overslag over afledt årlig drift af bro ca. 200.000 kr. uden
elevator og ca. 250.000 kr. med elevator (DSB andel pt. ikke aftalt).
Anlægsbudget for ny idrætshal ved en normal kommunal
finansiering:
| 2017 | 2018 | 2019 | Samlet |
Idrætshal | 1,1 | 18,9 | 18,9 | 42,6 mio. kr. ekskl.
moms – her er fraregnet tilskud fra LOA på 10,0 mio. kr. |
De 10 mio. kr. fra LOA kan
udbetales i 4 rater når byggeriet er påbegyndt.
Overslag over afledt årlig drift
af hal ca. 600 -900.000 kr. (afhængig af hvor meget hallen benyttes - ønsket er
en 24/7-hal). Lejeindtægter er ikke medregnet.
Konsekvenser
for andre udvalg
At skabe grundlag for en realisering af Campus Slagelse, har
konsekvenser for øvrige udvalg i større eller mindre grad.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Økonomiudvalget prioriterer eventuelle anlæg i Campus området, og om
hvorvidt der skal arbejdes videre med en afklaring på en alternativ
finansiering af halprojektet.
2.
at Økonomiudvalget oversender de prioriterede anlæg til
budgetforhandlingerne
Beslutning i Økonomiudvalget
den 11. september 2017:
Fraværende:
Drøftet og oversendes til budgetforhandlingerne.
Administrative
bemærkninger
Efter behandling af sagen den
11. september 2017 har der været afholdt afklarende møder om mulig
medfinansiering af broen med henholdsvis SDU og Absalon samt DSB.
Desuden har Lokale og
Anlægsfonden deltaget i møde med § 17 stk. - Helhedsplanudvalget for Campus
Slagelse den 15. september 2017, hvor også Byrådet var inviteret.
Der har endvidere været afholdt
§ 17 stk. 4 – Helhedsplanudvalgsmøde for Campus Slagelse, hvor Byrådet også var
inviteret (jf. beslutning på Økonomiudvalgets møde den 12. juli 2017 om, at
Byrådet fremover løbende orienteres om udviklingen af Campus-projektet).
Møderne med SDU og Absalon blev
afholdt hhv. den 15. september 2017 og den 18. september 2017 (jf. bilag 1).
Samstemmende kan det konkluderes
at hverken SDU eller Absalon har lovhjemmel til at deltage økonomisk i
anlægsprojekter som ligger udenfor egen matrikel, men de er begge indstillet på
at ”Koblingszonen” hvor deres respektive bygninger mødes med en mulig bro
bliver løst optimalt, og her vil de givetvis kunne bidrage økonomisk.
Begge uddannelser støtter
fortsat op om broprojektet, og er også enige om at DSB vil opleve en yderligere
logistisk udfordring når der ved uddannelsesstart efter sommeren 2020 bliver
ca. 3.000 studerende i campusområdet.
I fællesskab har de udarbejdet
en samlet beskrivelse ”Trafikale udfordringer ved Campus Slagelse” (jf. bilag
2) som er modtaget den 26. september 2017 og videregivet til DSB.
En mulig ny idrætshal vil stadig
være attraktiv for især Absalon, og de har fremsendt første bud på hvor meget
de ønsker at gøre brug af hallen i forbindelse med deres undervisning, og ser i
øvrigt hallen som et potentiale for deres studerende.
Mødet med DSB om mulig
medfinansiering blev afholdt den 27. september 2017, her tilkendegav DSB at
deres tidligere udmelding om at afholde udgiften til etablering af
trappenedgang på perron 2/3 stadig var gældende. Forud for mødet har vores
rådgiver Rambøll udarbejdet et økonomisk overslag over de enkelte delelementer
på broen, og trappenedgangen er estimeret til ca. 4.9 mio. kr. I forhandlingen
med DSB kom der tillige tilsagn om yderligere ca. 1.9 mio. kr. således at det
samlede tilsagn fra DSB nu lyder på ca. 6.8 mio. kr.
DSB forventer at kommunen
afholder den samlede anlægsudgift, og at DSB efterfølgende refunderer deres
andel på ca. 6.8 mio. kr. (kan også ske ratevis i takt med realiseringen). DSB
er indledningsvis ikke interesseret i elevatorer.
Parallelt med ovenstående møder
har der været møder med Banedanmark vedrørende spor- og perronprojektet. På det
seneste møde den 9. oktober 2017 oplyste Banedanmark, at udførelsesperioden,
som er planlagt til foråret 2019, muligvis bliver justeret.
Der er hidtil arbejdet på en
realisering at broen netop i foråret i forbindelse med sporspærringerne, men
med den seneste udmelding fra Banedanmark giver det mening at overveje at
udsætte projektering som ellers skulle være påbegyndt senest 1. november 2017.
Vores rådgiver Rambøll har
vurderet fordele og ulemper ved først at udføre broen efter at spor- og
perronprojektet er afsluttet.
Ved udførelse i 2019 spares der
ca. 60.000 kr. til genetablering af perronerne, men det kan blive en del af en
bekostelig godkendelsesproces som bl.a. kommer til at omhandle erstatninger ved
overskridelse af tidsfrister m.m. Det kan være vanskeligt at udarbejde et 100%
sikkert kontraktgrundlag for den entreprenør som vi vælger. At sikre entydige
vilkår for broentreprenøren er væsentlig mere enkelt, hvis han arbejder i
spærringer, som alene er afhængig af hans egne arbejder.
Ved udførelse i foråret 2020
eller senere vil broprojektet blive uafhængigt af Banedanmarks øvrige
projekter, og der vil være en besparelse på godkendelsesprocessen i
størrelsesordenen 200.000 kr., hvor der skal modregnes 60.000 kr. til
genetablering af perron.
Afgørende for
totalomkostningerne er størrelsen på omkostningsindekset på udbudstidspunktet. Pt.
er der ikke mange anlægsprojekter i gang, så prisudviklingen er på vej nedad
vurdere rådgiver.
I forlængelse af overstående vil
en udsættelse af projekteringen til primo 2019 eller senere forekomme at være
hensigtsmæssigt.
På mødet med DSB den 27.
september 2017 orienterede DSB også om status for deres mageskifte med
Banedanmark om de arealer der ligger nord for jernbanen langs Ndr. Stationsvej.
Det forventes at deres aktstykke bliver godkendt i indeværende år.
Her vil DSB overtage arealet
vest for den nuværende permanente pendlerparkering. På dette areal vil der i
løbet af 2018 blive indrettet ca. 120 nye parkeringspladser med en forventet
anlægssum på i alt ca. 4.5 mio. kr. såfremt kommunen efterfølgende vil forestå
den daglige drift af parkeringsarealet i lighed med den aftale der er for den
nuværende pendlerparkering.
Driften fra og med 2019 vil
blive på omkring 200-400.000 kr. årligt alt efter parkeringsarealets
udformning. De 120 nye parkeringspladser vil bidrage positivt i forhold til
parkeringsstrategien.
DSB har et ønske om at
ovenstående parkeringsproblematik bliver en del af en samlet løsning hvor
medfinansieringen af broprojektet også indgår.
Lokale og Anlægsfonden (LOA) har
deltaget i møde med § 17 stk. Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse den 15.
september 2017, hvor også Byrådet var inviteret.
Her blev der redegjort for LOA´s
store interesse for halprojektet, og der er en klar tilkendegivelse på at LOA
vil støtte projektet med 10 mio. kr. LOA ser gerne at der er fremdrift i
projektet og at den forestående projektering bliver iværksat.
Udgiften til projektering er
anslået til ca. 4.9 mio. kr. I budgetårene 2015-18 er afsat 5 mio. kr. til
campus i 2018, et beløb som om muligt kan frigives til projekteringen.
Vurdering
På baggrund af de nye
oplysninger om broprojektet vil det være hensigtsmæssigt at udsætte
projekteringen af broen til primo 2019 eller senere.
Absalons byggeri har den længste
byggeperiode og derfor vil det være hensigtsmæssigt at hallen bliver det første
byggeri i området såfremt det besluttes at prioritere en hal. Derfor vil det
være hensigtsmæssigt at iværksætte projekteringen af hallen snarest med henblik
på at stål og betonkonstruktioner (råhuset) kan være på plads inden at Absalon
påbegynder deres byggeri.
Det vil ikke være
hensigtsmæssigt at bygge hallen samtidig med at Absalon bygger. Byggeriet af
hallen kan afvente Absalons byggeri, men det kan være forbundet med
udfordringer dels tilkørselsmæssigt dels sikkerhedsmæssigt når der til den tid
befinder sig 3.000 studerende m.fl. i området, og kan samlet set fordyre
projektet.
Afhængig af om beslutningen om
byggeriet af hallen udsættes, skal der rettes henvendelse til LOA om hvorvidt
tilsagnet om de 10 mio. kr. fortsat vil være gældende.
Økonomiske
konsekvenser
Anlægsbudget for ny bro over
jernbanen:
| 2019 | 2020 | Samlet |
Bro uden elevator | 11,5 | 15,5 | 27,0 mio. kr. ekskl.
moms – herfra skal fraregnes DSB´s andel på ca. 6.8 mio. kr. |
Overslag over afledt årlig drift af bro ca. 200.000 kr. (DSB´s
andel er pt. ikke aftalt).
Anlægsbudget for ny idrætshal ved en normal kommunal
finansiering:
| 2017 | 2018 | 2019 | Samlet |
Idrætshal | 1,1 | 18,9 | 18,9 | 42,6 mio. kr. ekskl.
moms – her er fraregnet tilskud fra LOA på 10,0 mio. kr. |
De 10 mio. kr. fra LOA kan udbetales
i 4 rater når byggeriet er påbegyndt.
Overslag over afledt årlig drift
af hal ca. 600 -900.000 kr. (afhængig af hvor meget hallen benyttes - ønsket er
en 24/7-hal). Lejeindtægter er ikke medregnet.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1 at,
Økonomiudvalget prioriterer eventuelle anlæg i Campus området, og om hvorvidt
der skal arbejdes videre med en afklaring på en alternativ finansiering af
halprojektet.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 23. oktober 2017:
Fraværende:
Sagen udsættes, idet økonomiudvalget ønsker et samlet
overblik over anlægsudgifterne til de projekter som ønskes fremmet i
Campus-området, samt forslag til finansiering heraf over de kommende år,
herunder finansiering af de afledte driftsudgifter.