8. Finansiel strategi 2018 (D)
8. Finansiel strategi 2018 (D)
Sagsnr.: 330-2018-23028 Dok.nr.: 330-2018-195834 Åbent
Kompetence: økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal i forbindelse med udarbejdelse af ny
finansiel strategi drøfte investeringsrammer, etiske investeringer og risiko.
Baggrund
Ifølge den nuværende finansielle strategi, så skal
strategien revurderes ved hver ny Byrådsperiode. Inden den nye finansielle
strategi forelægges Byrådet bedes Økonomiudvalget drøfte oplægget til investeringsrammer,
etiske investeringer samt risiko. Økonomiudvalgets anbefalinger vil
efterfølgende blive indarbejdet i den finansielle strategi og forelagt
Økonomiudvalg og Byråd.
Investeringsrammer
Den nuværende investeringsramme
i gældende finansielle strategi:
· Danske obligationer op til 100
%
Obligationer denomineret i
danske kroner
noteret på Københavns
fondsbørs udstedt
af den danske stat, danske
kommuner,
realkreditinstitutter eller
udstedere med
en kreditværdighed/rating,
der mindst
svare til den danske stat.
· Erhvervsobligationer
(Investment Grade),
Emerging Market obligationer og aktier
erhvervet via investeringsforeninger må tilsammen
udgøre 0-20 %
Indenfor de enkelte aktivklasser må der maksimalt
investeres for:
Virksomhedsobligationer 10 %
Emerging Market obligationer 10 %
Aktier via investeringsforeninger 10 %
· Kontantindskud i
pengeinstitut 0-20 %
Hermed tre forslag til investeringsrammer:
1. At
investeringsrammen alene omfatter Danske Realkreditobligationer og Danske
Statsobligationer
2. At
investeringsrammen omfatter Danske Realkreditobligationer og op til 50 % danske
aktier via investeringsforening.
3. At bibeholde
nuværende investeringsramme med virksomhedsobligationer (investment grade),
Emerging Market obligationer og aktier erhvervet via investeringsforeninger –
eventuelt med tilpasning af de procentvise andel.
Jo større risiko, jo større afkast og set i et historisk
perspektiv, så er etteren mindre risikobaseret end de to andre forslag, og
dermed et mindre afkast. Treeren har den største risiko og dermed det største
afkast over tid af de 3 forslag. Treeren vurderes til, at være middel risiko.
Etiske investeringer
De nuværende kriterier for etiske investeringer er følgende:
”Det er af stor vigtighed for Slagelse Kommune, at
investeringer, uanset afkastets størrelse, ikke sker på bekostning af etikken.
Det er derfor en forudsætning, at Slagelse Kommune kun indgår aftaler med
kapitalforvaltere, der har tilsluttet sig FN`s principper i ”UN Principles of
Responsible Investment” (UN PRI).
Slagelse kommunes investeringer skal ske under
hensyntagen til etiske aspekter – og at de virksomheder Slagelse Kommune
investere i respektere overholdelse af International lovgivning, basale
menneskerettigheder, at der ikke udøves børnearbejde og har en ansvarlig omgang
med naturens ressourcer og miljøet.
Derudover tolerere Slagelse Kommune ikke investeringer i
tobaksindustrien eller nogen form for våbenproduktion.”
Det bør overvejes, om formuleringen i den nuværende
finansielle strategi er for restriktiv i forhold til investeringer i
tobaksindustrien og våbenproduktion.
· Investeringer i tobaksindustrien bør være omfattet af en tærskelværdi,
dog med den tilføjelse, at der ikke kan ske direkte investeringer i
tobaksindustrien.
· Men hensyn til våbenproduktion, så findes der fremstilling af
våben, der ikke anvendes til krigsførelse f.eks. til jagt og sport m.v. Det kan
præciseres, at det handler om våben og ammunition til brug ved krigsførelse.
Etiske investeringer er en politisk beslutning og holdning.
Det kan reduceres eller udvides med yderligere området. En reducering giver
større muligheder for investeringer og en udvidelse vil betyde, at
investeringsmulighederne bliver færre. Det er en afvejning af hvilken politisk
holdning man har og hvilken politisk risiko man vil løbe. Investorer i
selskaber kan aktivt være med til at påvirke virksomheders adfærd i den rigtige
retning.
Erfaringer fra andre kommuners etiske profiler, så kan der
tilføjes områder som fossile brændstoffer, voksenunderholdning (sexindustri) og
på misbrugsområdet alkohol og hasardspil. Hvor der accepteres en tærskelværdi
på 5%. Det kan indføjes, at Slagelse Kommunes målsætning er, at tærskelværdien
skal være så tæt på nul i det omfang, at det er muligt.
Et andet krav, der kan stilles i den finansielle strategi
er, at Slagelse kommune vil stille krav om, at de kapitalforvaltere eller
rådgivere som kommunen samarbejder med kan bekræfte, at de ikke har været dømt
for skatteunddragelse i Danmark, eller medvirket til skatteunddragelse inden
for de seneste 10 år. Og at investeringer til enhver tid skal respektere de
sanktioner der vedtages af Danmark, EU og/eller FN i form af ”finansielle
restriktioner”.
Risiko
Soliditetskrav:
Det nuværende Soliditetskrav om
at kommunens bankforbindelses gennemsnitlige indestående ikke må overstige 10 %
af pengeinstituttets ansvarlige kapital er uklart. Et nyt soliditetskrav kunne
være, at pengeinstituttet skal være omfattet af SIFI udmeldt af Finanstilsynet.
Varighed:
Kommunens placering i
obligationer og investeringsforeninger kan risikomæssigt styres ved hjælp af
begrebet varighed. Jo længere varighed, jo større risiko og jo større udbytte.
Den nuværende gennemsnitlige
varighed hedder 3-5 år, der i 2012 svarede til en lav til middel risiko. Det
har ændret sig på grund af udviklingen på det globale rentemarked og det
anbefales, at varigheden nedsættes for at mindske risikoen.
Repo-model
Udover ovennævnte kriterier, så
kan der lægges op til i den nye finansielle strategi, at en mulig løsning er,
at en del af kommunens værdipapirbeholdning kan indgå i en ”Sell-Buy Back”
løsning og/eller repo forretningsmodel for at nedbringe det gennemsnitlige træk
på kassekreditten.
Den gældende finansielle
strategi vedhæftes og forklaringer på finansielle begreber
Retligt
grundlag
Kommunernes rammer for investeringer er reguleret af
styrelseslovens § 44 og bekendtgørelse om anbringelse og bestyrelse af fondes
midler.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af
garantier m.v. og styrelseslovens § 32.
Handlemuligheder
Der er mulighed for at bibeholde, den nuværende Finansielle
strategi tilpasset de ændringer, der har været siden sidste godkendelse eller
Udarbejde en ny tidssvarende finansiel strategi, hvor
Økonomiudvalgets input er indarbejdet.
Investeringsramme:
At nuværende investeringsramme fastholdes
At nuværende investeringsramme fastholdes med mindre
tilpasninger
At investeringsrammerne ændres evt. jf. forslåede modeller
Såfremt den gældende investeringsramme fastholdes, så
anbefales det, at andelen af kontantbeholdning nedsættes til 1%. Kontantbeholdningen
kan være større umiddelbart efter udbetaling af renter og afkast, men skal
nedbringes til 1 % indenfor 10 hverdag. Både fordi placering af kontanter giver
et ringe afkast og for at reducere risikoen ved at have mange kontanter
stående. Derudover anbefales det, at investeringsrammen for Emerging Markets
obligationer, Erhvervsobligationer og aktie ændres til en samlet ramme på 20 %.
Det vil give en større fleksibilitet i investeringerne.
Der er mulighed for at øge andelen af Danske obligationer
til 100 %, men ikke under 50 %.
En enkelt kapitalforvalter anbefaler også muligheden for
investeringer i High Yield – da det efter kapitalforvalterens opfattelse udgør
den samme økonomiske risiko.
Etiske investeringer:
At den etiske profil forbliver uændret eller
At den etiske profil drøftes og
at den finansielle strategi tilpasses eventuelle tilføjelser
Risiko
I forhold til soliditetskravet
er der følgende muligheder:
At soliditetskravet mindskes, så
et større antal pengeinstitutter kan byde på opgaven eller
At soliditetskravet ændres til
SIFI-modellen.
Ved valg af SIFI-modellen til
det betyde, at kun de største pengeinstitutter vil kunne byde på opgaven.
Med hensyn til varighed, så
anbefaler kapitalforvalter og daglig bankforbindelse, at den gennemsnitlige
varighed nedsættes, men anbefalingen tager udgangspunkt i de nuværende
investeringsrammer. Anbefaling af den gennemsnitlig varighed vil bliver
fremlagt til den endelige godkendelse af finansiel strategi i maj.
Vurdering
Center for Økonomis anbefalinger er indarbejdet i sagen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Konstitueret kommunaldirektør indstiller,
1.
at Økonomiudvalget drøfter investeringsprofil, etiske investeringer m.v.,
der indarbejdes i den finansielle strategi.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 23. april 2018:
Fraværende:
Sagen udsættes til næste møde, idet Økonomiudvalget ønsker
at inddrage Erhvervsministeriets vejledning for etiske investeringer fra marts
2018 i drøftelserne.