18. Korsør - Byen møder vandet - Halsskov Færgehavn (B)
18. Korsør - Byen møder vandet - Halsskov Færgehavn (B)
Sagsnr.: 330-2018-32713 Dok.nr.: 330-2018-611859 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs og Teknikudvalget orienteres om status for
fremdriften for de besluttede delprojekter og øvrige tiltag.
Udvalget bedes træffe beslutning om til Økonomiudvalg og
Byråd at anbefale at der meddeles anlægsbevilling på kr. 500.000 til
projektering, myndighedsbehandling og udarbejdelse af projekt.
Baggrund
Halsskov Færgehavn er et af Slagelse Kommunes strategiske
udviklingsprojekter som over tid skal udvikles fra en nedlagt færgehavn og til
et sports- og aktivitetsområde med udgangspunkt i vandsport.
I fortsættelse af Erhvervs- og Teknikudvalgets møde den 3.
september 2018, hvor der senest blev givet en status for videreudviklingen af
Halsskov Færgehavn og truffet beslutning om prioritering af indsatser, følger
hermed en status for de igangværende delprojekter som følger:
·
Undersøgelse vedrørende nedbrydning af moler i det gamle kajanlæg
·
Etablering af et mini-havnebad
·
Et projekt som omhandler mindesmærker og broklap
Status vedrørende udstykning og igangsætning af boligbyggeri
over for Granskoven i henhold til lokalplan 131 fremgår af særskilt
dagsordenspunkt.
Nærværende sagsfremstilling omhandler tillige en orientering
om øvrige tiltag som følger:
·
Oprydning i området og sikret tilgængelighed
·
Højvandssikring
·
Salg af azobétræ
·
Forsikringssagen vedrørende brand i udspringstårnet
·
Brugerinddragelse
·
Skiltning ved havneindsejlingen
Om undersøgelse vedrørende nedbrydning af moler i det
gamle kajanlæg:
På udvalgets møde den 3. september 2018 fik udvalget
forelagt den vurdering af fremtidig renovering og vedligehold som vores
rådgiver NIRAS har udarbejdet (jf. bilag 1).
I undersøgelsens pkt. 6 er der en gennemgang af
renoveringsmodellerne med detaljerede prisoverslag. Sammenfatningen af
renoveringsforslagene fremgår at tabel 7.1 i undersøgelsen med følgende
anlægsoverslag:
·
Forstøbning og anoder ca. 20.000.000 kr.
·
Delvis opfyldning og stenkastning ca. 18.290.000 kr.
·
Delvis opfyldning og stålspuns ca. 18.040.000 kr.
Det er NIRAS vurdering, at løsningen med delvis opfyldning
og stenkastning samlet set vil være den mest fordelagtige at arbejde videre
med. Løsningen rummer flere muligheder for at reducere omkostningerne
væsentligt, som anført i afsnit 6.3.1.2, hvilket i kombination med vurderingen
af risiko, drift og vedligehold samlet set gør, at denne renoveringsmodel
anbefales.
På baggrund af det forelagte blev det besluttet, at der skal
arbejdes videre med det forslag som omhandler delvis opfyldning af de tre
færgelejer og stenkastning, herunder en vurdering af mulighed for at afvente
med stenkastningen fra punkt A mod B (forløbet langs campingpladsen) såfremt en
etapeopdeling er mere økonomisk fordelagtig (se tillige bilag 2).
For at tilvejebringe et mere sikkert beslutningsgrundlag
blev det desuden besluttet, at iværksætte nogle supplerende forundersøgelser
som har omhandlet følgende:
·
Prøvegravninger
·
Pejlinger
·
Dykkerundersøgelser
De supplerende undersøgelser er tilendebragt, og NIRAS har
fremsendt deres endelige rapport ”Halsskov
Færgehavn–Udviklingsplaner-Opdatering af anlægsoverslag” (jf. bilag 3).
I rapportens afsnit 3, er der foretaget en opdatering af
anlægsoverslaget som viser, at den samlede udgift estimeres til 18.260.000 kr.
Denne sum vil kunne reduceres med ca. 1 mio. kr. dersom vi benytter vores eget
jord til opfyld.
I rapportens afsnit 3.2, er der udarbejdet anlægsoverslag
som viser, at dersom stenkastningen langs campingpladsen først udføres i en
etape 2, vil udgiften til opfyldning af de tre færgelejer m.m. blive i alt ca.
14.055.000 kr.
Det er NIRAS vurdering, at stenkastningen langs campingpladsen
kan udskydes nogle få år.
Med udgangspunkt i det foreliggende undersøgelsesresultat er
der tilvejebragt tilstrækkeligt med oplysninger til, at der kan iværksættes en
projektering af den ønskede løsning om delvis opfyldning af de tre færgelejer
og stenkastning, hvor der tillige tages højde for muligheden for en
etapeopdeling.
Med den nuværende anlægsøkonomi, hvor der er afsat 16,5 mio.
kr., kan det være hensigtsmæssigt, at iværksætte en etape 1 som omhandler de
tre færgelejer.
Der vil blive udarbejdet et samlet udbudsmateriale, hvor en
etape 2 er medtaget som en option således, at prisen for dette arbejde bliver
kendt.
Når der er genereret indtægter fra henholdsvis salg af
azobétræ og areal til boligbyggeri kan en etape 2 iværksættes.
Hvis der er et ønske om, at Halsskov Færgehavn skal være
klar til brug i sommeren 2019, er det nødvendigt at iværksætte projektering og
myndighedsbehandlingen så hurtigt som muligt. Gerne i december 2018, og senest
primo januar 2019.
Det er afgørende, at projekteringen kommer i gang idet der
forestår en myndighedsbehandling om tilladelse fra
Kystdirektoratet/Trafikstyrelsen, hvor sagsbehandlingstiden ligger på 12-16
uger efter modtagelse af ansøgning/projekt.
Vores rådgiver har skitseret en overordnet tidsplan frem til
opstart af anlægsarbejdet som følger:
·
December 2018 – Januar 2019: Projekteringsfase
·
Primo februar 2019: Projektet sendes i udbud
(under forudsætning af
endelig
politisk godkendelse)
·
Medio marts 2019: Tilbud modtages og
evalueres
·
Primo april 2019: Politisk godkendelse
·
Ultimo april 2019: Kontraktindgåelse og
opstart af anlægsentreprise
·
Maj og juni 2019: Udførelse
Det er en intens tidsplan, hvor forudsætningen er at alt
forløber planmæssigt.
Om udstykning og igangsætning af boligbyggeri:
Status for dette punkt beskrives i et særskilt
dagsordenpunkt på dagens møde.
Om etablering af et mini-havnebad:
I sagsfremstillingen til udvalgets møde den 3. september
2018, blev der redegjort for mulighederne for etablering af et mini-havnebad
specielt problematik vedrørende vind og bølgeforhold i havnen, på baggrund af
et rådgivernotat udarbejder af firmaet NIRAS (bilag 4).
Før der arbejdes videre på et mini-havnebadsprojekt,
anbefaler administrationen, at der sker en endelig afklaring på nødvendigheden
af en supplerende dækmole/bølgebryder. Samtidig bør der også fokuseres på, hvem
de kommende brugere af havnebassinet er, og hvilke ønsker og krav de måtte have
til vind- og bølgeforhold.
Om mindesmærker og broklap:
Der er for nærværende opsat informationstavler som beskriver
dele af havnens historie m.m. De er placeret tæt ved den nærliggende
parkeringsplads og den gamle broklap.
Det er oplagt, at arbejde mere bevidst med formidlingen af
mindesmærker og historien m.v., og der er nu aftalt et indledende møde med
projektgruppen som arbejder med Isbådsmuseet. Formålet med mødet er at drøfte
mulighederne for en fælles samlet historisk formidling.
Om oprydning i området og sikret tilgængelighed:
Den ønskede oprydning er tilendebragt, og der er foretaget
en grundig forbedring af den sti som forbinder parkeringspladsen ved Halsskov
Færgehavn og frem til campingpladsen. På det seneste udvalgsmøde blev der
rundsendt en fotodokumentation herfor.
Om højvandssikring:
Administrationen har igangsat det indledende arbejde med at
beskrive en løsning med en ca. 130 meter lang højvandsbeskyttelse fra
færgelejet mod syd til Granskoven. Diget udføres som et stitracé med en
integreret gangsti i diget. I stiløsningen bliver der anvendt azobetræ, som en
85 meter lang væg ud mod boldbanerne. Dette vil, ud over at være støttemur for
den bagvedliggende sti, også kunne benyttes som siddeområde m.m. i forbindelse
med de mange aktiviteter. De resterende ca. 45 meter etableres som et jorddige.
Denne løsning er at foretrække, fordi den sikre den mest
optimale forbindelse for gående og cyklende til og fra færgehavnen. Gangstien
vil være hovedadgangsvejen for alle ikke kørende brugere af færgehavnen.
Om salg af azobétræ:
Der er for nærværende indgået aftale om salg af azobétræ for
lidt over 860.000 kr. Der er 1 måneds betalingsfrist, og indbetalingen vil
tilgå Halsskovs Færgehavns projektet.
Om forsikringssagen vedrørende brand i udspringstårnet:
Den øverste container har været demonteret for genopbygning
på stedet, og der foretages tillige en udbedring af gulv i den midterste
container samt fornyelse af elinstallationer m.m.
Den øverste container er genmonteret, og udspringstårnet er
klar til brug.
Om brugerinddragelse:
Administrationen blev primo juli 2018 kontaktet af aktørerne
bag Korsør Aqtive Days som bad om kommunens opbakning til en ansøgning til
Nordea Fondens Kystpulje, som de er initiativtagere bag. Kommunen har
tilkendegivet opbakning, og indgået en partnerskabsaftale med aktørerne.
I ansøgningen blev der søgt om midler til at udvikle det
spirende fællesskab, der er mellem foreninger og selvorganiserede på Halsskov
Færgehavn. Der søges bl.a. om tilskud til etablering af nye opholdsfaciliteter,
bænke, læ muligheder etc. samt støtte til afholdelse af pop-up events, der kan
styrke fællesskabet og det lokale engagement.
Nordea Fonden har meldt tilbage, at der ikke kan forventes
støtte til det ansøgte projekt.
Der er fortsat stor lokal interesse for at arbejde videre
med planerne for hvorledes Halsskov Færgehavn kan udvikles, og der vil i de
kommende måneder blive afholdt afklarende møder med deltagelse af lokale
aktører.
Om skiltning ved havneindsejlingen:
I fortsættelse af tidligere drøftelser, er der nu foretaget
en skiltning ved indsejlingen til havnen, således at den maksimale tilladte
hastighed vil være 5 knob.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for, at anbefale overfor
økonomiudvalget, at der frigives midler til projektering, myndighedsbehandling
og udarbejdelse af et samlet projekt for delvis opfyldning af de tre færgelejer
og stenkastning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at projekteringen m.v.
bør iværksættes snarest såfremt der er et ønske om at gøre Halsskov Færgehavn
klar til sommeren 2019.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der søges frigivet 0,5 mio. kr. til projektering, ud af det
afsatte rådighedsbeløb på 6,5 mio. kr. i 2018 under Økonomiudvalget,
politikområde 1.3 Tværgående områder og Initiativer. Der er afsat yderligere
10,0 mio. kr. i 2019 til projektet – i alt 16,5 mio. kr. (jf. tillige bilag 5).
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg | 1.3 Tværgående | 500 | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | 1.3 Tværgående | -500 | | | |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Erhvervs- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning,
2.
at Erhvervs- og Teknikudvalget overfor Økonomiudvalg og Byråd anbefaler, at
der meddeles anlægsbevilling på kr. 500.000 til projektering,
myndighedsbehandling og udarbejdelse af projekt for delvis opfyldning af de tre
færgelejer og stenkastning, finansieret af det afsatte rådighedsbeløb i 2018.
3.
at Økonomiudvalget anbefaler og Byrådet godkender frigivelse af 500.000 kr.
af det afsatte rådighedsbeløb.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 3. december 2018:
Fraværende:
Ad 1.: Taget til efterretning.
Ad 2.: Anbefales.
Ad 3.: Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 10. december 2018:
Fraværende:
At 2 til 3 anbefales til Byrådets godkendelse.