19. Genoptaget - Endelig vedtagelse af Kommuneplantillæg nr. 25 til Kommuneplan 2017, Temaplan for store solenergian-læg og sammenfattende redegørelse (B)
19. Genoptaget - Endelig vedtagelse af Kommuneplantillæg nr. 25 til
Kommuneplan 2017, Temaplan for store solenergian-læg og sammenfattende
redegørelse (B)
Sagsnr.: 330-2018-62815 Dok.nr.: 330-2020-208416 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Kommuneplantillæg nr. 25
til Kommuneplan 2017, Tema-plan for solenergi og sammenfattende redegørelse skal
vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Byrådet besluttede den 16. december 2019 at sende Forslag
til Kommuneplantillæg nr. 25, Temaplan for solenergi med tilhørende
miljøvurdering i 8 ugers offentlig høring.
Hensigten med temaplanen er at opdatere kommuneplanens
retningslinjer for solenergi og, som supplement til retningslinjerne, at
foretage en positivudpegning til lokalisering af store fælles solenergianlæg. Retningslinjekortet
udpeger ikke konkrete områder til lokalisering af store solenergianlæg.
Udpegningen er en positiv udpegning af områder hvor der, på baggrund af
konkrete ansøgninger og efter nærmere konkret vurdering, besigtigelse og
politisk beslutning, kan planlægges for store solenergianlæg på terræn.
Positivudpegningen viser samtidig, hvor der ikke bør placeres store
solenergianlæg i Slagelse Kommune.
Udpegningen er foretaget, hvor andre planlægningsmæssige
hensyn ikke bliver tilsidesat. Udpegningen omfatter eksempelvis ikke
udpegningen af naturnetværk, beskyttede landskabsinteresser, fredninger,
fortidsminder, kulturmiljøer, kirkebyggelinjer og fredskov.
Der er foretaget en prioritering inden for indsatsområder
til grundvandsbeskyttelse, hvor el-producerende solcelleanlæg primært skal
søges lokaliseret under forudsætning af, at disse anlæg ikke udgør en risiko for
grundvandet. Disse udpegede områder benævnes Primær postivområder.
I forbindelse med den offentlige høring er der modtaget 10
høringssvar som er behandlet i vedlagte hvidbog.
Høringssvarene handler overordnet om
·
at konkrete områder skal indgå i positivudpegningen, herunder
områder der er udpeget som BNBO (boringsnære beskyttelsesområder),
·
positive tilkendegivelser til planlægningen,
·
at udpegede Primær positivområder prioriteres højere,
·
at der i højere grad tages hensyn til kulturarvsområdet langs med
cykelruten N8 – Østersøruten (fra Korsør til Bisserup og videre),
·
at der ikke må etableres energiparker langs med de skiltede
cykel- og vandrerruter,
·
at arealer inden for en afstand af 1.500 m til Eggeslevmagle
udgår af hensyn til den visuelle oplevelse af landsbyen og kulturmiljøet samt
dets omgivelser,
·
to konkrete projekter ved hhv. Eggeslevmagle og Tystofte,
·
at der skal være mulighed for at skabe sammenhængende
solcelleparker på arealer, der ikke i sin helhed er udpeget som positiv område
til solenergi,
·
at den foreslåede planlægning giver for stor plads til en alt for
”tilfældig” placering af solcelleanlæg,
·
at alle arealer indenfor kystnærhedszonen, skovbyggelinjen
fjernes og at der sikres en rimelig afstand til samlet bebyggelse, landsbyer og
byer på mindst 300 m og at der sikres en rimelig afstand til §3-områder og
jord-og stendiger.
Bemærkningerne har givet anledning til justeringer i
redegørelsen til retningslinje 2.6.4, hvor følgende tilføjes: ”Som udgangspunkt
bør der sikres en afstand på min 100 m til enkeltstående boliger og min 300 m
til samlet bebyggelse, afgrænsede landsbyer og byer.”
Der foretages samtidig en justering af retningslinjekortet,
hvor udpegninger nærmere end 300 meter fra afgrænsede landsbyer og byer udgår.
Derudover tilføjes i redegørelsen til retningslinje 2.6.4, at der, indenfor en
afstand af 1.500 meter til byer og afgrænsede landsbyer, skal varetages et særligt
hensyn til den landskabelige og visuelle oplevelse af landsbyerne ved
indpasning store solenergianlæg.
Som oplysning, og som følge af høringssvaret fra
Eggeslevmagle Landsbyråd, har administrationen udarbejdet vedlagte kortbilag,
hvor der, som princip, friholdes en afstand på 1.500 meter til alle byer og
afgrænsede landsbyer for indpasning af solenergianlæg. Med udgangspunkt dette
princip vil konsekvensen være en markant reduktion i positivudpegningen.
Der er udarbejdet en sammenfattende redegørelse i forhold
til miljøvurderingen og som en del af den endelige vedtagelse af kommuneplantillægget.
Den sammenfattende redegørelse er vedlagt som bilag.
Retligt
grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.
Miljøvurderingen og den sammenfattende redegørelse
tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre
justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Kommuneplantillæg nr. 25 med de
foreslåede ændringer. Derved vil kommuneplanens retningslinjer for solenergi – retningslinjeafsnit
2.6 blive opdateret og retningslinjerne vil være understøttet af et
retningslinjekort med udpegning af hhv. Positiv områder og Primær
positivområder til lokalisering af store solenergianlæg (anlæg over 1 Ha).
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Kommuneplantillæg nr. 25
endeligt. Derved vil de gældende retningslinjer i Kommuneplan 2017 for
lokalisering af solenergi fortsat være gældende.
Vurdering
Det er et nationalt mål, at Danmarks energiforsyning i 2050
skal være uafhængig af fossile brændsler (kul, olie og gas). Af energiaftalen
af juni 2018 fremgår det, at vedvarende energi, inden for en overskuelig
fremtid, skal være de primære energikilder, og at der derfor fortsat skal ske
en udbygning med vedvarende energi.
I forbindelse med udarbejdelsens af temaplanen er der
foretaget en afvejning af en række planlægningsmæssige interesser, som således
ikke er udpeget hvis det konflikter med tekniske anlæg. Eksempelvis er arealer
inden for naturnetværket, beskyttede landskaber, fredninger og kulturmiljøer
ikke udpeget.
Den offentlige høring understreger de mange forskellige
interesser der skal varetages i det åbne land. På den ene side er der i
offentlighedsfasen foreslået konkrete projektafgrænsninger, der søger at skabe
sammenhængende arealer til solenergianlæg ved at inddrage ikke udpegede områder
og som ønsker at konkrete områder skal indgå i positivudpegningen. Beskyttelse
af grundvandet og BNBO er her et argument som benyttes for at inddrage nye
arealer i positivudpegningen. På den anden side viser flere høringssvar, at der
er en bekymring for at solenergianlæggene dels vil komme for tæt på byerne og
landsbyerne og dels at anlæggene vil få en negativ indvirkning på den visuelle
oplevelse af landsbyerne og deres nære omgivelser, herunder kirkernes betydning
som landskabselement. Særligt er der en bekymring vedr. landsbyen
Eggeslevmagle. Der er en bekymring for at der sikres tilstrækkelig afstand til
beskyttede naturområder (§3 områder) og beskyttede sten- og jorddiger.
Administrationen vurderer, at bekymringen for indvirkningen
af fremtidige solenergianlæg på byer og landsbyer er reel hvorfor det
indstilles i hvidbogen, at der i temaplanens redegørelse indarbejdes, at der
bør sikres en afstand på minimum 300 meter til byer, landsbyer og samlede
bebyggelser i det åbne land samt at der bør sikres en afstand på minimum 100
meter til enkeltstående boliger i det åbne land. Dette har resulteret i en
revision af retningslinjekortets udpegning.
Administrationen indstiller endvidere, at der i redegørelsen
til retningslinje 2.6.4 tilføjes at der, indenfor en afstand af 1.500 meter til
byer og afgrænsede landsbyer, skal varetages et særligt hensyn til den
landskabelige og visuelle oplevelse af landsbyerne ved indpasning store
solenergianlæg.
Administrationen anbefaler, at Byrådet vedtager
Kommuneplantillæg nr. 25 til Kommuneplan 2017, Temaplan for solenergi endeligt.
Det betyder at der overordnet er taget stilling til hvor der, efter en nærmere
konkret vurdering og politisk beslutning, kan igangsættes konkret planlægning
for konkrete projekter for store solenergianlæg.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor
Byrådet anbefales,
1.
at Kommuneplantillæg nr. 25 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår
af hvidbogen,
2.
at den sammenfattende redegørelse i forhold til miljøvurderingen vedtages.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende:
Sagen udsat.
Knud Vincents (V) og Pernille Frandsen (V) ønsker en faglig
begrundelse for afstanden på 300 m til nærmeste bebyggelse, hvor der så ikke
kan opsættes solceller inden en for grundvandsbeskyttelsesområderne.
Knud Vincents (V) og Pernille Frandsen (V) ønsker
genovervejelse fra de steder i planen, hvor der konkret har været indsigelser i
forhold til grundvandsproblematikken.
Anne Bjergvang (A) ønsker solcelleområderne rykket fra
Slagelse by af hensyn til udviklingen af Slagelse by mod vest.
Udvalget ønsker en differentieret og situationsbestemt
planlægning afhængig af de lokale forhold.
Genoptaget
Administrationen har revurderet indstillingen i forhold til
ønsket om at friholde arealer nærmere end 300 meter til byer og landsbyer.
Hensynet til nabobeboelse, byer og landsbyer er varetaget gennem
retningslinjerne 2.6.4. og 2.6.6. i temaplanen for solenergi. Der er dermed
ikke behov for at ændre retningslinjekortet. Retningslinjekortet som det
fremgik af planforslaget indstilles dermed fastholdt.
Redegørelsesteksten til retningslinje 2.6.4., som fremgår af
planforslaget, fastholdes ligeledes dog indstilles følgende oplysende tekst
tilføjet: ”ved planlægning for solenergianlæg i nærheden af byer og afgrænsede
landsbyer, skal der varetages et særligt hensyn til den landskabelige og
visuelle oplevelse af såvel byerne som landsbyerne. Planlægningen for og
indpasningen af konkrete solenergianlæg vil ske på baggrund af en konkret
vurdering med udgangspunkt i de lokale forhold.”
Administrationen har endvidere genovervejet høringssvarene i
forhold til grundvandsproblematikken i relation til konkrete projekter. Der
således foretaget en revision af hvidbogen (se bilag). Her fremgår det, at de
konkrete projekter er i konflikt med udpegningen af Grønt Danmarkskort som
udgør naturnetværket bestående af kerneområder og korridorer og potentielle
kerneområder og korridorer. Flere af de konkrete projektforslag er ligeledes i
konflikt med landskabsudpegningen beskyttet ådal. Disse konflikter har været
tungtvejende årsager til at områderne ikke indgår i temaplanens udpegning af
positivområder. Genovervejelsen af høringssvarene har ikke ført til en ændret
indstilling.
På baggrund af ønsket om at rykke solcelleområderne vest for
Slagelse længer væk fra Slagelse by, har administrationen revurderet
positivudpegningen til lokalisering af store solenergianlæg vest for Slagelse
by. For at varetage hensynet til fremtidig byudvikling vest for Slagelse, er
der foretaget en justering af positivudpegningen til lokalisering af store
solenergianlæg vest for Slagelse. Justeringen betyder, at en ca. 850 m bred
zone langs den vestlige omfartsvej udtages af udpegningen. Zonen vest omkring
Slagelse, fra Vestmotorvejen til Kalundborgvej, følger således samme bredde som
udlægget til Megacenter vest.
Som følge af Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets ønske
om en differentieret og situationsbestemt planlægning afhængig af de lokale
forhold, er der som en afsluttende del af den indledende tekst til
retningslinjerne under 2.6 Solenergianlæg - solceller og solvarmeanlæg tilføjet
følgende tekst: ”Lokalisering af konkrete solenergiprojekter vil ske på
baggrund af en differentieret og situationsbestemt planlægning afhængig af de
lokale forhold.”
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
overfor Byrådet anbefales,
1.
at Kommuneplantillæg nr. 25 vedtages endeligt med de ændringer, som
fremgår af hvidbogen,
2.
at den sammenfattende redegørelse i forhold til miljøvurderingen vedtages.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Sagen genoptages på næste udvalgsmøde på baggrund af de
faldne bemærkninger.
Genoptaget
Sagen genoptages idet Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
på sit møde den 4. maj 2020 bemærkede, at man ønsker en buffer omkring byer og
landsbyer dog med mulighed for at se bort fra denne i forhold til beskyttelse
af grundvandsinteresser. Endvidere ønsker Udvalget, at der tages hensyn til
landsbyer der er fuldstændig omsluttet af udpegningen. Endelig ønsker Udvalget
at behandle konkrete lokalplananmodninger sammen med Temaplanen. Til
orientering, behandles lokaplananmodninger på et selvstændigt punkt.
Det bemærkes, at positivudpegningen til solenergi i det
oprindelige forslag til Temaplan for solenergi ikke indeholdt en bufferzone
omkring byer og landsbyer.
Med hensyn til ønsket om en bufferzone omkring byer og
landsbyer og dermed også ønsket om at der tages særligt hensyn til landsbyer,
der er fuldstændig omsluttet af udpegningen, har administrationen udarbejdet 3
scenarier, som er vedlagt som kortbilag. Scenarie 1 er 0-scenariet, hvor der
ikke er indlagt en bufferzone omkring byer og landsbyer, scenarie 2 viser en
bufferzone på 150 m omkring byer og landsbyer og scenarie 3 viser en bufferzone
på 300 m omkring byer og landsbyer. Der er desuden vedlagt et kortbilag baseret
på scenarie 1, der viser indsatsområder til grundvandsbeskyttelse og BNBO.
Udvalget har mulighed for at vælge en af de 3 scenarier.
Udvalget kan også beslutte sig for at fastsætte en anden bufferzone omkring
byer og landsbyer.
Uanset hvilken bufferzone der vælges rummer temaplanen i
retningslinje 2.6.1 en mulighed for at se bort fra udpegningen i områder, hvor
der kræves en særlig indsats for beskyttelsen af grundvandet. Denne mulighed i
retningslinje 2.6.1 er uddybet i den tilhørende redegørelse i temaplanen. I forhold
til retningslinjens oprindelige ordlyd er der foretaget en mindre justering så
retningslinjen nu ser sådan ud (det nye er vist med understregning):
”På arealer uden for udpegningen af positivområder,
hvor der kræves en særlig indsats for beskyttelsen af grundvandet, kan der
planlægges for store el-producerende solenergianlæg såfremt det, på baggrund af
en konkret vurdering, kan godtgøres, at andre beskyttelsesinteresser ikke
tilsidesættes.”
En bufferzone omkring landsbyer vil, i et vist omfang,
imødekomme Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets ønske om, at der tages
hensyn til landsbyer, der er helt omsluttet af temaplanens positivudpegning til
solenergi. Derudover fremgår det af temaplanens retningslinje 2.6.4, at der
skal tages hensyn til nabobeboelser i forbindelse med planlægningen for store
solenergianlæg. Retningslinje 2.6.4 er understøttet af den tilhørende
redegørelse, hvor det fremgår, at ”Ved planlægning for solenergianlæg i
nærheden af byer og afgrænsede landsbyer, skal der varetages et særligt hensyn
til den landskabelige og visuelle oplevelse af såvel byerne som landsbyerne.”
Administrationen vurderer, at de justeringer der foretages i
udpegningen nødvendiggør en supplerende men afkortet høring af berørte parter
inden Kommuneplantillæg nr. 25, Temaplan for solenergi kan vedtages endeligt.
Et revideret Forslag til Kommuneplantillæg nr. 25, baseret på ændringer som
fremgår af hvidbogen samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets ønsker i
forbindelse med tidligere behandling af sagen, er vedlagt som bilag.
Planforslagets retningslinjekort vil blive tilrettet i overensstemmelse med det
besluttede scenarie i forhold til bufferzone omkring byer og landsbyer. Hvidbogen
fra den afsluttede offentlighedsfase er ligeledes vedlagt som bilag.
Justeringerne vurderes ikke at få betydning for
miljøvurderingen af planforslaget. Miljøvurderingen fastholdes og vil blive
sendt i supplerende høring sammen med planforslaget. Miljøvurderingen er
vedlagt som bilag. Miljøvurderingens ”Ikke-tekniske resumé” er indarbejdet i
kommuneplantillæggets indledende redegørelsesafsnit.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet
anbefales,
1.
at der træffes beslutning om scenarie 1, 2 eller 3 i forhold til en
bufferzone omkring byer og landsbyer,
2.
at Forslag til Kommuneplantillæg nr. 25, Temaplan for solenergi med den
vedtagne bufferzone omkring byer og landsbyer vedtages til fremlæggelse i 2
ugers supplerende høring.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende:
Sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Udvalget ønsker, at sagen oversendes til den kommende
kommuneplanproces og der iværksættes i den forbindelse en høringsproces hvor
lokalråd, vandværker, menighedsråd og lokale interessenter inddrages, samt at
lokalplananmodninger om solcelleanlæg behandles løbende.
Jørgen Grüner (F) var uenig og ønsker at scenarie 3, hvor
der udpeges en bufferzone rundt om landsbyerne på 300 meter, vedtages med det
samlede kommuneplanstillæg og at høringsprocessen forlænges.
Knud Vincents (V) blev som grundejer i muligt
udpegningsområde erklærede inhabil.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 15. juni 2020:
Fraværende:
Økonomiudvalget besluttede at Knud Vincents (V) var inhabil
og han deltog ikke i behandlingen af sagen.
Sagen oversendes til Byrådets behandling.