7. Forslag fra Slagelse Boligselskab om ændring af anskaffelsessum samt finansiering til etablering af 9 fritliggende skæve boliger(B)
7. Forslag fra Slagelse Boligselskab om ændring af anskaffelsessum samt
finansiering til etablering af 9 fritliggende skæve boliger(B)
Sagsnr.: 330-2017-10197 Dok.nr.: 330-2020-402569 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal træffe
beslutning omkring forslag fra Slagelse Boligselskab om ændring af
anskaffelsessum samt finansiering til etablering af 9 fritliggende skæve
boliger. Der skal tages stilling til anlægsbevilling på 1,6 mio. kr. af det
afsatte rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr. samt ændret kommunal garantistillelse og
deponeringsforpligtigelse.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes
videre med etablering af fritliggende skæve boliger på en kommunal grund nord
for Rosenkildeparken, og bevilligede et
rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr. som kommunal medfinansiering til etablering af
de skæve boliger.
Økonomiudvalget har efter
anbefaling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 20. januar 2020
godkendt, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab omkring
etableringen. Det er aftalt, at Slagelse Kommune stiller grunden
vederlagsfrit til rådighed og sørger for at afholde
omkostninger som jordbundsundersøgelser, museumsundersøgelser, evt.
udmatrikulering og evt. rådgivning i forbindelse med disse opgaver inden udlån
af grunden. Slagelse Boligselskab afholder herefter alle udgifter i forbindelse
med byggemodningen, dvs. kloak og diverse tilslutninger (el, vand og varme).
Slagelse Boligselskab er bygherre og står for både etableringen samt den
efterfølgende drift af de 9 almene boliger.
Byrådet godkendte den 25. maj 2020 ansøgning fra Slagelse Boligselskab om tilskud til
etablering af 9 skæve boliger fra Transport- og Boligministeriet. Ansøgningen
indebar, at Slagelse kommune godkendte rammerne for samarbejdet, herunder
stillede lånegaranti samt medunderskrev ansøgning om tilskud på 3,825 mio. kr.
fra ministeriet.
Ansøgningen indebar en godkendelse
af en anskaffelsessum for 9 boliger på kr. 8.020.000 med en finansiering
indeholdende følgende økonomiske forudsætninger:
Finansiering:
Realkreditlån
kr. 4.195.000
Tilskud fra Transport- og
Boligministeriet kr. 3.825.000
I alt
kr.
8.020.000
Resultat af indkomne tilbud
samt ændrede forudsætninger i Slagelse Boligselskabs oprindelige projektforslag
forelagt Byrådet den 25. maj 2020
På baggrund af resultatet af indkomne
tilbud den 25. september 2020 samt ændrede forudsætninger i Slagelse
Boligselskabs oprindelige projektforslag til de 9 skæve boliger ”Nordlunden”,
meddelte Slagelse Boligselskab den 1. oktober 2020, at anskaffelsessum på
8.020.0000 kr. ikke kan opnås.
Forholdene er beskrevet i vedhæfte
bilag 1 ”Økonomisk statusnotat Nordlunden” fra Slagelse Boligselskab.
Mulighed for realisering af
projektet
Slagelse Boligselskab har arbejdet
videre med, hvordan projektet kan realiseres. Forslaget er beskrevet i vedhæftede
bilag 1 ”Økonomisk statusnotat Nordlunden” fra Slagelse Boligselskab. I kolonnen
status i notatet har Slagelse Boligselskab angivet en finansieringsmodel, som
tager højde for de afvigelser, der er konstateret i forbindelse med udbud af
projektet. Hovedelementer er at øge realkreditlånet med 1,0 mio. kr. samt, at
der er kommunal medfinansiering på 1,7 mio. kr.
Forslaget indebærer, at byggeriet
fastholder de behov for kvalitet og indretning, som er blevet indarbejdet i
samarbejde med Center for Handicap og Psykiatri for særligt at målrette
boligerne til den målgruppe af særligt socialt udsatte, som har brug for en
fritliggende bolig. Endvidere fastholdes de oprindelige projektforudsætninger
om at indkørsel/forsyningsvej, p-plads og stier udføres i grus samt, at der
ikke etableres fælles skur/depot.
Såfremt denne model kan godkendes
af Slagelse Kommune, vil Slagelse Boligselskab forhandle med de enkelte
entreprenører for at fastholde de samlede omkostninger, etablere et
rådighedsbeløb til uforudsete forhold og gennemføre projektet med den
ønskede kvalitet af de 9 skæve boliger. Indflytningsdatoen forventes i positivt
fald at kunne planlægges til 1. maj 2021.
Slagelse Boligselskab har den 1. oktober 2020 haft kontakt
med Trafik og Boligministeriet/Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og forholdt
dem behovet for og forslag til ændrede finansiering, herunder det revideret
huslejeniveau på kr. 3.600,- pr. måned. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har
oplyst på dette foreliggende grundlag, at de ikke har brug for at genbehandle
ansøgning om tilskud, og at tilskuddet står ved magt også ved de ændrede
økonomiske forudsætninger.
Slagelse Boligselskab forslag til
realiseringen bygger således på følgende nye økonomiske forudsætninger:
Finansiering:
Realkreditlån
kr. 5.195.000
Kommunal
medfinansiering kr. 1.700.000
Tilskud fra Transport og
Boligministeriet kr. 3.825.000
I alt
kr. 10.720.000
Retligt grundlag
· Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af
almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).
· Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen
og påvirker ikke kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes
låntagning og meddelelse af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.
· Reglerne om deponering er omfattet af Bekendtgørelse om
kommunernes låntagning og meddelelse om garantier m.v. § 3 stk. 1 nr. 6 og § 6.
Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og
ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser kan beslutte at:
1. anbefale
Økonomiudvalg og Byråd at godkende sagens forhold.
2. udsætte beslutningen
for yderligere belysning af sagen.
3. meddele
Slagelse Boligselskab, at forslaget ikke kan anbefales.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
Slagelse Boligselskabs forslag til ændret finansiering godkendes, og at der træffes
beslutning om at frigive anlægsbevillingen.
Anbefalingen begrundes med:
·
At forslaget sikrer, at boligerne lever
op til de behov for kvalitet og indretning som
målgruppen af særligt socialt udsatte har brug for.
· At forslaget følger Byrådets godkendelse af den 26. august
2019, og vil bidrage til at opfylde Byrådets budgetaftalen 2019-2022 (pkt.
52,I)
· At forslaget vil støtte borgere, der er særligt socialt
udsatte, men har potentiale for at bo mere selvstændigt i en fritliggende
bolig.
· At den foreløbigt beregnede husleje pr. bolig, fortsat
ligger inden for de økonomiske muligheder en borger med kontanthjælp som
forsørgelsesgrundlag vil kunne betale.
· At udgiften til den sociale støtte for borgere, der kan bo
i en skæv bolig, sænkes set i forhold til et ophold på et forsorgshjem.
· At forslaget vil medvirke til at imødegå, at pladserne på
Forsorgshjemmet Toften ikke ”sander til”, da de skæve boliger anvendes til
udslusning fra Toften.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Nedenfor fremgår de økonomiske
forudsætninger ved etablering af de 9 skæve boliger.
Anskaffelsessum: kr. 10.720.000
Finansiering:
Realkreditlån
kr. 5.195.000
Kommunal
medfinansiering kr. 1.700.000
Tilskud fra Transport og
Boligministeriet kr. 3.825.000
I alt
kr.
10.720.000
Konsekvenser af den ændrede
finansiering for kommunen:
·
Ændret realkreditbelåning påvirker kommunen i forhold til
kommunale garantistillelse for realkreditlånet.
·
Ændret huslejeniveau på Fælleshuset som kommunen lejer påvirker
kommunen deponeringsforpligtigelse.
·
Ændret behov for kommunale medfinansiering, men indenfor det af
Byrådet godkendte rådighedsbeløb for etablering af boligerne. I bilag 1A vedlægges
skema med forbrugsspecifikation i forhold til anlægsbevillingen på 1,6 mio. kr.
Konsekvenser for kommende beboere
·
De kommende beboere berøres af, at huslejeniveauet stiger fra kr.
3300 pr md. til kr. 3600 pr. md. Myndighedsafdelingen i Center for Handicap og
Psykiatri vurderer, at et huslejeniveau er acceptabelt for målgruppen. Det
understreges, at der ikke bliver ændret på boligernes indretning og kvalitet, som
er blevet målrettet målgruppen af særligt socialt udsatte, som har brug for en
fritliggende boliger.
Vedr. ændret kommunal
medfinansiering
Jf. ovenstående vedr.
finansiering, så er der behov for kommunal medfinansiering. Der er i
2019 blevet frigivet 0,1 mio. kr. og den 23. marts 2020 blev der frigivet 0,2
mio. kr. til jordbundsundersøgelser, inkl.,
miljøundersøgelser, museumsundersøgelser af grunden, rådgivning samt evt.
udmatrikulering. Med denne sag søges om, at den resterende del af
rådighedsbeløbet svarende til kr. 1,6 mio. bliver frigivet. Den kommunale
medfinansiering vil blive udbetalt i 2021 som et anlægstilskud, hvorfor der
også søges anlægsbevilling på det resterende rådighedsbeløb i 2021.
Den samlede kommunale medfinansiering på kr. 1,9 mio. svarer
dermed til den af Byrådet godkendte økonomiske ramme for byggeriet. Behovet for
en kommunal medfinansiering på samlet kr. 1,9 mio. svarer dermed til den
vurdering fra Center for Kommunale Ejendomme fremkom med forud for Byrådets
godkendelse.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg, bev. 177 | 4.1 | | 1.600 | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb, bev. 177 | 4.1 | | 1.600 | | |
Kassen | | | | | |
Vedr. ændret garantistillelse
Boligselskabet søger om 100 %
kommunal garantistillelse for realkreditlån på maksimalt kr. 5.195.000 – der
udgør den ustøttede del af finansieringen. Kommunen garanterer for den del af
lånet, der får sikkerhed ud over 60 % af ejendommens værdi.
Vedr. Ændret afledt deponering
Fællesboligen lejes i udgangspunktet af Slagelse Kommune, og
der er her en ny foreløbig beregnet husleje på kr. 3.600 - månedligt excl.
forbrug. Ved indgåelse af lejemål med et kommunalt formål skal der deponeres et
beløb svarende til det lejedes værdi, og ved dette lejemål beregnes
deponeringen af kostprisen og udgør kr. 1.001.574. Deponeringen kan efter
gældende regler finansieres af ledig låneramme (lånerammen er disponeret),
modregning af værdien af andre opsagte lejemål indenfor samme regnskabsår eller
af kassen. Deponeringen skal ske, når aftalen tiltrædes.
Alle opsagte lejemål i 2020, hvor værdien af det lejede ikke
er disponeret til andre formål, kan modregnes i deponeringsforpligtigelsen, og
dermed løbende nedbringe det deponerede beløb. Efter regnskabsårets udgang vil
den endelige deponering blive frigivet med 1/25 pr. år. Et eventuelt restbeløb
skal finansieres af kassen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser overfor Økonomiudvalget og
Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling på 1,6 mio. kr. i 2021
af det afsatte rådighedsbeløb til Skæve boliger.
2. at anskaffelsessummen
for etablering af de 9 boliger med en anskaffelsessum på 10,720 mio. kr. som
ansøgt af Slagelse Boligselskab godkendes.
3. at den
foreløbige gennemsnitlige husleje for en bolig på 39,53 m2. Kr. 3.600,-
pr. måned godkendes.
4. at Slagelse
kommune stiller 100 % kommunal garanti for realkreditlån for maksimalt 5.195.000
kr.
5. at deponeringsforpligtigelse
på 1.001.574 kr. sker ved løbende modregning af værdien af opsagte lejemål, der
ikke er disponeret til anden side. Et eventuelt restbeløb vil blive finansieret
af kassen.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:
Jørgen Andersen (A)
Udvalget udsatte sagen til ekstraordinært udvalgsmøde den
14. oktober 2020 kl. 17. Indstillingen foreligger til Økonomiudvalgets møde.
Supplerende oplysninger fra administrationen:
Såfremt alle 9 boliger i Nordlunden udlejes til borgere, og
der således ikke reserveres en bolig til fællesbolig og eventuel senere
udlejning til borger, så bortfalder deponeringsforpligtelsen på ca. 1 mio. kr.
Der er efterspørgsel efter alle 9 boliger fra udsatte borgere.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 14. oktober 2020:
Fraværende:
At 1 - anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets
godkendelse.
At 2 - anbefales til Økonomiudvalgets- og Byrådets
godkendelse.
At 3 - anbefales til Økonomiudvalgets- og Byrådets
godkendelse.
At 4 - anbefales til Økonomiudvalgets- og Byrådets
godkendelse.
(V) Tilsluttede sig At 1 til 4 principielt og udtrykte dyb
utilfredshed med håndteringen af byggesagen fra Slagelse Boligselskab.
(V) tog endvidere forbehold i forhold til at
licitationsloven er overholdt.
At 5 - Anbefales til Økonomiudvalgets- og Byrådets
godkendelse.
Forud for møde i Økonomiudvalget undersøges, spørgsmålet
vedrørende Licitationsloven.
USB anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at alle 9
boliger udlejes til borgere, og der således ikke reserveres en bolig til
fællesbolig. Deponeringsforpligtelsen bortfalder hermed.
Udvalget ønsker, at der arbejdes med muligheder for at skabe
og deltage i fællesskaber udenfor boligerne. Oplæg forelægges efterfølgende
udvalget i god tid inden ibrugtagning.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 19. oktober 2020:
Fraværende:
At 1 til 4 anbefales til Byrådets godkendelse.
Økonomiudvalget anbefaler at 1-4 til Byrådets godkendelse og
at alle 9 boliger udlejes til borgere.
Ann Sibbern (O) og Jørgen Gruner (F) undlod at stemme, idet
de ikke ikke kunne tilslutte sig nedlæggelse af fællesboligen. De manglede den
socialfaglige begrundelse for at nedlægge denne.
VOB udtrykte dyb utilfredshed med håndteringen af byggesagen
fra Slagelse Boligselskabs side.
V og B udtrykte bekymring for etablering af den 9. bolig,
men er betrygget ved, at den kan tilbageføres til fælleshus, hvis det skønnes
nødvendigt.
Til Byrådsmødet ønskes en socialfaglig vurdering af
etablering af den 9. bolig/opgivelse af fælleshuset.