3. Budgetopfølgning 4. - samlet budgetopfølgning (B)
3.    Budgetopfølgning 4. - samlet budgetopfølgning (B)
Sagsnr.: 330-2021-27071Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-365159Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Beslutningstema
Alle fagudvalg har i november behandlet Budgetopfølgning 4.
for 2021 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2021.
Økonomiudvalg og Byråd orienteres om det samlede resultat af
budgetopfølgningen for 2021, samt træffer beslutning om de fremsendte
bevillingsansøgninger   Â
Sagens indhold
Fagudvalgene har gennemgået budget 2021 på baggrund af
forbruget opgjort pr. ultimo september 2021 og forventninger for resten af
Ã¥ret.
Sammenfatning
Administrationen har på baggrund
af fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 4. og aktuelle
forbrugsprocenter vurderet, at det vedtagne budget på driftsudgifter forventes
overholdt.   Â
Resultat på drift og anlæg
Administrationens vurdering betyder, at resultatet forventes
at blive bedre end afrapporteret.
Samlet finansiering
Efter administrationens justering
af udgifterne forventes det samlede kassetræk at blive mindre, men stadigvæk
højere end det budgetlagte kassetræk, blandt andet som følge af overførelser på
drift og anlæg fra 2020, yderligere afdrag på indefrosne feriepengeforpligtigelser,
samt beslutning om ikke at hjemtage lån i 2021.
Bilag 1. tager udgangspunkt i
fagudvalgenes afrapportering pÃ¥ forventede udgifter og indtægter.     Â
Indtægter, renter og
finansforskydninger
Skatter og tilskud/udligning
Der forventes en stigning i de samlede indtægter på -5
mio.kr. Ændringen skyldes følgende forhold som er uddybet i bilag 3.
üÂ
Kollektiv skattesanktion 0,4 mio.kr.
üÂ
Efterregulering kommunal medfinansiering 5,3 mio.kr.
üÂ
Nulstilling af pulje afsat til midtvejsregulering -11,6 mio.kr.
üÂ
Merindtægt forskerskat -0,4 mio.kr.
üÂ
Reguleringer på ejendomsskat - netto 1,5 mio.kr.
Renter
Det lave renteniveau bevirker, at kommunes nettorenter (incl. Garantiprovision) forventes at falde med 2,7 mio.kr.
Finansforskydninger
PÃ¥ finansforskydninger er der
samlet en afvigelse på -10,6 mio. kr. (styrkelse
af likviditet) blandt andet, fordi budget
afsat grundkaptitalindskud først forventes udbetalt i 2022 (bilag 3).
Udgifter
Økonomiudvalget
Der forventes et mindreforbrug på
driften på 2,6 mio. kr., hovedsagelig som følge af mindreforbrug på
administrationen og ikke udnyttede CORONA puljer, merforbrug på IT-
investeringer samt øgede udgifter til den interne forsikringsordning.
Social- og
beskæftigelsesudvalget
Det samlede resultat for driften pr. ultimo
september 2021 viser et mindreforbrug på 42,0 mio. kr. Tidligere opfølgninger
har været præget af COVID-19 krisen, hvor der har været forventninger om et
større merforbrug, men genåbningen af samfundet og den delvise genåbning af
beskæftigelsesindsatsen har vist sig positivt på forventningerne til årets
resultat.
Udviklingen på følgende områder har påvirket
resultat:
·       Â
Førtidspensioner udvikler sig positivt (prognoser i nyt system
har været fejlbehæftede)
·       Â
Udgifter til udlændinge er faldendeÂ
·       Â
Nedgang i kontanthjælp og uddannelseshjælp – flere i
beskæftigelse og småjobs
·       Â
Forsikrede ledige falder
·       Â
Sygedagpenge er stigendeÂ
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Der forventes samlet mindreforbrug vedr. driften på 1,8 mio.
kr. (ekskl. brugerfinansieret område) grundet forsinkelser på flere projekter,
samt udskudt renovering af færger.
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser
Der forventes et merforbrug på
13,0 mio. kr. på driften, som hovedsageligt relaterer sig til Specialcenter
Slagelse og Center for Psykosocial Udvikling Slagelse. Merforbruget kan blandt
andet henføres til lave belægningsprocenter. Derudover forventes et merforbrug
på myndighedsområderne på 6,4 mio. kr., og skyldes primært en stigning i
antallet af unge i misbrugsbehandling, samt botilbud.
Kultur- og Fritidsudvalget
Området forventet et mindreforbrug
på 0,7 mio. kr. på driften, som hovedsageligt skyldes udskydelses af projekter.
På Svømmehallerne forventes efter COVID-19 kompensation et merforbrug 1,0
mio.kr.
Erhvervs- og Teknikudvalget
Der forventes et merforbrug på 6,7
mio. kr. på driften, hvilket fortrinsvis skyldes områderne entreprenørservice,
vintervedligeholdelse og ejendomsservice.
Forebyggelses- og
Seniorudvalget
Området er generelt udfordret på en række områder, som øget
tilgang af visiterede borgere og der forventes et samlet merforbrug på 18,3
mio.kr. På hjælpemidler og Sundhed og
forebyggelse forventes budgettet ikke anvendt fuldt ud i 2021.
·       Â
Myndighedsområderne - på både syge- og hjemmepleje
·       Â
Hjemme- og sygeplejen – udfører af driftsområder
·       Â
Blomstergården – midlertidig pladser
·       Â
Plejecentret Skovvang
·       Â
Hjælpemidler – færre udgifter til biler pga.
leveringsvanskeligheder
·       Â
Lavere udgifter på sundhed og forebyggelse – herunder afregning
til regionen
Børne- og Ungeudvalget  Â
Der forventes et samlet merforbrug på 4,8 mio.kr.
Merforbruget kan hovedsageligt henføres til det særlige børne- og ungeområde
til forebyggende indsatser og opholdssteder, samt specialundervisning. PÃ¥
skoler og FGU forventes til gengæld mindreforbrug.
·       Â
Skoler Almenområdet – lavere udgifter end budgetlagt
·       Â
Specialundervisningen - stigende aktivitet og merforbrug
·       Â
Det særlige børne- og ungeområde – stigende udgifter – heraf 3,6
mio.kr. relateret til virksomhedsområdet
·       Â
FGU – lavere udgifter end budgetlagt Â
COVID-19 kompensation
I Økonomiaftalen for 2022 er der
indgået aftale om en kompensation til kommunerne for CORONA relaterede udgifter
- for Slagelse udgør kompensationen 12 mio.kr. Udgifter og mangelende
indtægter er opgjort til 8,5 mio. kr., som indstilles udmøntet og finansieres
af den afsatte pulje (bilag 4).Â
Udmøntning af 37 mio.kr.
besparelsespulje
Økonomiudvalget har på møde d.
11. oktober 2021 drøftet udmøntningen af de 37 mio.kr. i 2021. Det blev
besluttet, at besparelse på centrale områder på 21 mio.kr. udmøntes (bilag 5), mens restbeløbet på 16,6 mio.kr. finansieres af
kassen Â
Udvikling langfristet gæld
Afviklingen af gælden er øget med
yderligere 28 mio.kr. - den samlede langfristet gæld forventes nu, at falde med
godt 138 mio.kr. fra 1,618 mia.kr. til 1,480 mia.kr.
Den øgede afvikling af gælden
relaterer sig til indbetaling af indefrosne feriepengeforpligtigelse på
fratrådte medarbejdere (I perioden1.
september 2019 til 31. august 2020), hvor udgiften allerede er afholdt på
driften og hensat til betaling.
Endvidere har Byrådets beslutning
om, at udskyde budgetlagt låntagning i 2021 på godt 88 mio.kr. til 2022 også
haft betydning for faldet i den langfristede gæld. Â
Anlæg
Områderne har med udgangspunkt i
nuværende forbrug og fremdrift på anlægsprojekterne foretaget en gennemgang af
anlæg i 2021 og estimeret et forventet forbrug i 2021 på 247,1 mio.kr. (incl. Bevillinger fra oktober 2021)
Endvidere er der i forbindelse med budget 2022-2025
foretaget en vurdering af, at anlægsprojekter for 40,1 mio.kr. som udgangspunkt
kan udsættes og indstillet tilføres kassen. (bilag
2.)
Følgende udvalg har kommentarer
til bilag 2 og indstilling om at tilfører klassen 40,0 mio.kr.
Beslutning KFU
·       Â
�Udvalget kan ikke tilslutte sig, at anlægsprojektet Skælskør
Rådhus udskydes indtil videre og anmoder om en status for projektet på næste
udvalgsmøde.�
Indstilling og Beslutning FSU
·       Â
„Det over for Økonomiudvalg og Byråd
anbefales, at anlægsprojektet Nedrivning af bygning på Plejecentret
Bjergbyparken tilbageføres kassen med 4,980 mio. kr. i 2021 og tilsvarende
afsættes i 2022 til formålet�
Likviditet
Den gennemsnitlige
kassebeholdning var 441 mio.kr. ved starten af 2021 og udgør 420 mio.kr. ultimo
oktober 2021.
Med udgangspunkt i fagudvalgenes
forventet resultat og et kassetræk vil den gennemsnitlige kassebeholdningen
være omkring 381 mio.kr. ved årets udgang og 140 mio.kr. ultimo oktober 2022.
Ændringer i på anlæg, samt
overførelses- og serviceudgifter vil påvirke den nuværende likviditetsudvikling
   Â
Forbrugsprocenter
serviceudgifter
Forbrugsprocenter på
serviceudgifter ifht. vedtaget budget ligger ultimo oktober lidt over niveauet
for 2019/2020. De nuværende forbrugsprocenter indikerer et forbrug på mellem
100,5% og 101% og dermed tæt på et vedtagne budget.
Forbrugsprocent
sammenholdt med vedtaget budget
 | Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec |
2019 | 7,8 | 17,1 | 26,2 | 34,3 | 42,5 | 50,1 | 60,8 | 68,1 | 76,5 | 84,2 | 92,2 | 99,7 |
2020 | 8,8 | 17,0 | 25,4 | 33,9 | 42,5 | 50,3 | 60,7 | 68,5 | 76,6 | 85,1 | 92,6 | 100,2 |
2021 | 8,8 | 16,9 | 25,1 | 33,4 | 42,0 | 49,8 | 60,7 | 69,1 | 77,4 | 85,8 | Â | Â |
Korrigeres der for
administrationens forventninger til et lavere forbrug på serviceudgifter,
svarende til en forventet forbrugsprocent på 98,5 % af korrigeret budget – kan
det samlet resultat forventes nedjusteret med 107 mio.kr.
Justeringen vil påvirke likviditeten
positivt – således at den gennemsnitlige kassebeholdningen vil være omkring 390
mio.kr. ved årets udgang og 238 mio.kr. ultimo oktober 2022.
Serviceramme
Efter midtvejsreguleringen er servicerammen justeret til
3.753,1 mio.kr.  Med udgangspunkt i budgetopfølgning 4. forventes et forbrug
på serviceudgifter på 3.882,6 mio.kr. svarende til en overskridelse af
servicerammen på 129,5 mio.kr.
Hvis udgangspunktet er nuværende forbrugsprocenter tyder det
dog på, at servicerammen vil blive overskredet med mellem 10-20 mio.kr. incl.
afholdte udgifter til COVID-19.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Styrelseslovens § 40 omkring, at
der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne
budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses
bevilling.Â
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Ansøgning om tillægsbevillinger
I forbindelse med fagudvalgenes behandling af
budgetopfølgning 4. er der fremsendt følgende ønsker omkring tillægsbevillinger
og budgetomplaceringer.
Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende mærkning til
budgetopfølgning 4.
Beslutning FSU
At 1 - Godkendt med bemærkning om, at Udvalget anbefaler,
at det ufinansierede merforbrug på ca. 13 mio. kr. finansieres via kassen.
Økonomiudvalget og Byrådet kan vælge imellem følgende
muligheder:Â
A: Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og
budgetomplaceringer godkendes.
B: Ansøgninger om tillægsbevillinger og
budgetomplaceringer jf. bilag 2,3,5 og 6 drøftes med henblik på, hvorvidt
finansieringen kan ske inden for egen budgetramme.Â
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at fagudvalgenes estimat
for de samlede driftsudgifter har været lidt for forsigtige, og at
driftsudgifterne med udgangspunkt i aktuelle forbrugsprocenter må forventes at
ligge på niveau med vedtaget budget.
Det nuværende skøn for det samlede forventede anlægsforbrug
for 2021 på 247 mio.kr. vurderes at være realistisk og i overensstemmelse med
den viden, der er pt. til fremdrift i projekterne.Â
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politik område | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Bevillingsønske |  |  | | |  |
Drift | Â | Â | | Â | Â |
ØU- samlet (bilag 2) | ØU | -14.167 |  |  |  |
SBU- samlet (bilag 2) | SBU | -43.454 | Â | Â | Â |
MPL - samlet(bilag 2) | MPL | -900 | Â | Â | Â |
USB – samlet (bilag 2) | USB | 599 |  |  |  |
KFU –samlet (bilag 2.) | KFU | 1.000 | 145 |  |  |
ETU - samlet(bilag 2) | ETU | 1.510 | Â | Â | Â |
FSU – samlet (bilag 2) | FSU | 254 |  |  |  |
BUU –samlet (bilag 2.) | BUU | -3.819 |  |  |  |
Kompensation COVID19 (Bilag 5) | Flere ØU 1.3 | 8.462 -8.462 |  |  |  |
Udmøntning af 37 mio.kr. (bilag
6.) | ØU 1.3 Flere | -37.547 20.978 |  |  |  |
Finansiering | Â | Â | Â | Â | Â |
ØU-
samlet (bilag 2) | ØU | 29.836 | 8.900 |  |  |
Anlæg |  |  |  |  |  |
USB – samlet (bilag 2) | USB | -370 |  |  |  |
KFU – samlet (bilag 2.) | KFU | 1.078 |  |  |  |
ETU – samlet (bilag 2) | ETU | 500 |  |  |  |
FSU – samlet (bilag 2) | FSU | 450 | 4.980 |  |  |
Anlæg som kan udsættes (bilag
3) | Â Flere | -40.001 | Â | Â | Â |
Kassen
(minus er kassetræk) |  | 84.053 | -14.025 |  |  |
Tværgående
konsekvenser
Udmøntning af COVID-19 kompensation, 37 mio.kr.
besparelsespuljen og udsatte anlæg vil påvirke udvalgenes budgetrammer (bilag
2,3,5 og 6).Â
Indstilling
Økonomi- og
Digitaliseringschefen indstiller,
1.  Â
at Budgetopfølgning 4. tages til efterretning
2.  Â
at Bevillinger og omplaceringer drøftes og godkendes jf. sagens bilag 2,3,5
og 6
3.   at Bevillinger jf. sagen bilag 2,3,5 og 6 tilgår kassen
med 84,1 mio.kr. i 2021, samt at bevillinger med virkning i overslagsår
indarbejdes i budgetforslag for 2022-2025
4.  Â
at Økonomiudvalget og Byrådet drøfter Kultur- og Fritidsudvalget beslutning
om ikke, at udsætte anlægsprojekt vedr. Skælskør rådhus
5.  Â
at Økonomiudvalget og Byrådet drøfter Forebyggelses- og Seniorudvalget
indstilling om, at afsat anlægsbudget på anlægsprojekt Nedrivning af bygning på
Plejecentret Bjergbyparken flyttes fra 2021 til 2022
6.  Â
at Økonomiudvalget og Byrådet drøfter Forebyggelses- og Seniorudvalget
beslutning om, at ufinansierede merforbrug på ca. 13 mio.kr. finansieres af
kassen
Bilag
330-2021-405597 | Bilag 1. Samlet budgetopfølgning - BO4 |
330-2021-405571 | Bilag 2. Oversigt tillægsbevillinger |
330-2021-405566 | Bilag 3. Oversigt udsatte anlæg i 2021 |
330-2021-405567 | Bilag 4. Justering af indtægter og finansiering m.m. |
330-2021-405568 | Bilag 5. Oversigt COVID-19 kompensation |
330-2021-405569 | Bilag 6. Udmøntning af 37 mio. kr. besparelsespulje |
Beslutning i Økonomiudvalget
den 22. november 2021:
Fraværende:Â
Thomas Clausen (Ø)
At 1 - Anbefales til Byrådets efterretning.
At 2 til 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 4 til 6 - Anbefales ikke til Byrådet, med henvisning til
oplysning fra (V), (F) og (B) om genåbning af budgettet efter 1. januar 2022.
Ann Sibbern (UFP) anbefalede At 4-6 til Byrådets
godkendelse.