Økonomiudvalget – Referat – 19. september 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren  indstiller,

  1. at Økonomiudvalget godkender dagsordenen

2. Stillingtagen til reducering af driftsudgifter til energi (B)

Beslutning

At 1: Økonomiudvalget besluttede, at det er nødvendigt at tage skridt til spareforanstaltninger for den kommende vinter, og beder forvaltningen om at gå videre med følgende handlemuligheder:

1: Forslaget sættes i gang. Økonomiudvalget beslutter at følge regeringens spareanbefalinger jf. den administrative bemærkning i sagen.

2: Forslaget undersøges yderligere via dialog med MED-organisationen om muligheder. Derefter fremlægges det til beslutning i økonomiudvalget.

Jørgen Grüner (F) bakker ikke op om forslaget.

3: Forslaget undersøges yderligere via dialog.  

4: Forslaget sættes i gang men det skal undersøges, hvilken betydning betalende foreninger har for økonomien. 

5: Forslaget undersøges yderligere i forhold til, hvad der kan lade sig gøre.

12: Forslaget sættes i gang med den præcisering, at der skal kigges på, hvad der er mest muligt inden for den brugstid der er.

14 - Forslaget sættes i gang jf. bilag 1.

15 - Forslaget sættes i gang.

16 - Nye forslag ønskes beskrevet og fremlagt  bl.a. energiudgifter i bilflåden.

Øvrige handlemuligheder bortfalder.

Økonomiudvalget ønsker, at mulighederne for flere indtægter indgår i de handlemuligheder, hvor det er relevant.  

At 2: Drøftet.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal drøfte og træffe beslutning om de fremlagte handlemuligheder for reducering af driftsudgifter på energiområdet, samt drøfte en fremadrettet holdning til samme.

Indstilling

Ejendomschefen og Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Økonomiudvalget drøfter handlemulighederne, og træffer beslutning om evt. igangsætning af én eller flere handlemuligheder.

2.     at Økonomiudvalget drøfter den fremadrettede holdning til minimering af driftsudgifter, og beder administrationen om at regne på yderligere muligheder.

Sagens indhold

Hen over sommeren er energipriserne på el og gas er steget til nye rekordniveauer .   

Dette resulterer i betydelige merudgifter, som på ingen måde kan afholdes inden for eksisterende  driftsbudgetter, hvorfor vi er nød til at reducere udgifterne. Administrationen kigger ind i en endnu større prisstigning i 2023, og der er ingen prognoser der for nuværende taler om prisfald igen.

Der er derfor behov for en hurtig stillingtagen til mulige reduktioner, hvorfor sagen fremsendes uden om fagudvalg til Økonomiudvalget

De berørte fagforvaltninger har bidraget med viden og data til handlemulighederne.

Kommunen har løbende over årene nedbragt og optimeret energiforbruget, hvor tidligere gennemførte projekter omkring energibesparende foranstaltninger (EBF) har nedbragt og optimeret vores energiforbrug. Vi er derfor nødsaget til at kigge efter mulige områder, hvor vi f.eks. kan skrue ned for varmen, lukke for det varme vand, aflukke bygningsafsnit eller hele bygninger.

Følgende handlemuligheder er udvalgt, da vi her, har den største viden samt et brugbart datagrundlag. Listen er ikke udtømmende, men muligheder der ligger først for.

Retligt grundlag

Handlemulighederne ligger indenfor det råderum vi har jf. kommunalfuldmagten. Samtidig ligger handlemulighederne også indenfor Arbejdstilsynets og Energistyrelsens vejledninger omkring opvarmning af f.eks. arbejdsrum.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder til at nedbringe udgiften til el, vand og varme, handlemulighederne er ikke i en prioriteret rækkefølge.

  1. Nedbringe temperaturen med én grad i gennemsnit, i alle kommunale bygninger, efter energistyrelsens anbefalinger
  2. Lukning for varmt vand, på skoler, børnehaver og i administrative bygninger
  3. Lukning for varmt vand i sportshaller
  4. Lukning af sauna i Slagelse og Korsør svømmehal
  5. Nedlægge banevarme på Slagelse stadion
  6. Lukke UV hallen
  7. Lukke varmtvandsbassinet i Slagelse svømmehal
  8. Lukke varmtvandsbassin ved Byskovgård Børnehave
  9. Lukke varmtvandsbassin ved Bragesvej 6, Korsør
  10. Lukke Korsør svømmehal
  11. Reducere temperaturen i 25 meters bassinerne med 1 grad, Slagelse og Korsør svømmehal
  12. Reducere banebelysning i én time for 12 belyste baner
  13. Udvide weekendsænkning på administrative bygninger, så varmen slukkes fredag-søndag
  14. Vejbelysning  
  15. Julebelysning
  16. Andet

Alle forslag er midlertidige forslag, som potentielt kan have langsigtede konsekvenser alt efter hvor lang tid det er nødvendigt at opretholde nedlukningen. For eksempel giver stillestående vand grobund for udvikling af bakterier og Legionella, hvorfor det må forventes at der ved opstart kan være en risiko for en økonomisk ekstra udgift, til sikring af optimalt fungerende anlæg. 

Udvidet konsekvensbeskrivelse for brugere, borgere og personale:

Se bilag 1, for punkterne 1-13.

Se bilag 2, for punkterne 14-16.

Vurdering

Det vi ser ind i, er nogle enormt store prisstigninger, som gør at vi er nødt til at foretage nogle radikale ændringer. Vi anbefaler derfor at der handles nu.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Alene i Center for Kommunale Ejendomme har i 2022 afsat 34.300.000, - til afholdelse af udgifter til el, vand og varme (tidligere år har forbruget været 30.500.000, -), hertil tillagt 5.000.000, - jf. budgetopfølgning 3, korrigeret budget samlet 39.300.000, -

Ud af budgettet for 2022 er 35.000.000, - brugt pr. 01.09.2022 og vi kigger ind i en anslået yderligere udgift for 2022 på 32.500.000

Med udgangspunkt i graddage og at vi er på vej ind i de opvarmningstunge måneder, har vi beregnet en udgiftsbesparelse for resten af 2022.

For at minimere merudgiften, vil handlemulighederne give følgende udgiftsbesparelse:

Initiativ

Beregnet udgiftsbesparelse i resten af 2022

Beregnet udgiftsbesparelse i hele 2023

Yderligere besparelses potentialer*

Nedbringe temperaturen med én grad i gennemsnit, i alle kommunale bygninger, efter energistyrelsens anbefalinger**

432.000, -

2.400.000, -

 

Lukning for varmt vand, på skoler, børnehaver og administrative bygninger

342.000, -

1.900.000, -

 

Lukning for varmt vand i sportshaller

77.400, -

430.000, -

Minimeret vandforbrug

Lukning af sauna i Slagelse og Korsør svømmehal

72.000, -

400.000, -

 

Nedlægge banevarme på Slagelse stadion

18.000, -

100.000, -

 

Lukke UV hallen

52.200, -

290.000, -

Personaleudgifter mindskes

Lukke varmtvandsbassinet i Slagelse svømmehal

54.000, -

300.000, -

Personaleudgifter mindskes

Lukke varmtvandsbassin ved Byskovgård Børnehave

18.000, -

100.000, -

Personaleudgifter mindskes

Lukke varmtvandsbassin på Bragesvej 6, Korsør

27.000, -

150.000, -

Personaleudgifter mindskes

Lukke Korsør svømmehal

298.800, -

1.660.000, -

Personaleudgifter mindskes

Reducere temperaturen i 25 meters bassinerne med 1 grad, Slagelse og Korsør svømmehal

3.600, -

20.000, -

 

Reducere banebelysning i én time for 12 belyste baner***

5.000, -

5.000, -

 

Eksempel: Slukke belysningen 1 time tidligere end nuværende slukketidspunkt.

5 dage om ugen x 40 uger (uger i sommerhøjsæsonen formodes lyset ikke at være tændt) = 200 dage

200 dage x 5.000 kr. = 1.000.000, -

Udvide weekendsænkning på administrative bygninger, så varmen slukkes fredag-søndag

1.139, -

6.330, -

 

Øvrigt forbrug i bygninger mindskes

Reducer vejbelysning

300.000

>1.300.000

Ændre tænde og slukketider

Reducere Julebelysning

150.000

355.000

Fjerne en del af julebelysningen

Andet

20.000

100.000

Pyloner, springvand mv. kan slukkes helt

Samlet potentiale

1.871.139, -

9.516.330, -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Yderligere besparelsespotentialer: Disse er ikke beregnet endnu, men en kendt konsekvens.

**Dette forslag indgår allerede med 500.000, - i budgetforligsteksten 2023, hvis dette godkendes, reduceres denne til 1.900.000, -
*** Besparelsen ganges op med antal timer man ønsker slukket. Alternativt kan opkræves brugerbetaling for belyste baner.

Tværgående konsekvenser

Uanset hvilke handlemuligheder der vælges, vil det have bruger og personalemæssige konsekvenser i alle de berørte dele af kommunen.

Sagens videre forløb

Center for Kommunale Ejendomme opfordrer til at alle hjælper med at udvise sund fornuft. Bliver pc og skærm slukket ved arbejdsdagens ophør? Står lyset tændt selvom der ikke er nogen i lokalet? og lignende tiltag. Alt sammen småting der hjælper med at nedbringe forbruget i det store billede.

Med udgangspunkt i Økonomiudvalgets beslutning i nærværende sag, kommunikerer Center for Kommunale Ejendomme ud til samtlige virksomhedsledere og med fysiske opslag i vores bygninger, med opfordring til at alle tage ansvar for at minimere forbrug i vores bygninger, for på den måde at nedbringe udgiften. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrativ bemærkning

I sagen har vi taget udgangspunkt i Energistyrelsens normale anbefalinger, hvilket svarer til en gennemsnitlig temperatursænkning på 1 grad, som i flere tilfælde er noget mindre end det regeringen nu anbefaler. Oversigten kan I se nederst i mailen.

Hvis udvalget beslutter at følge regeringens anbefalinger som et minimum, og ellers holde sig til Energistyrelsens almene anbefalinger, viser vores beregninger at vi i stedet for de 2,4 mio. kr. der står i sagen, nærmere kan forvente en reduktion på 6 mio. kr. i 2023.

Bygningstype

Energistyrelsens almene anbefaling

Regeringens spareanbefaling

Administration

21°

19°

Daginstitutioner

22°

Fritaget

Fritid/Sport

18°

19°

Kultur

21°

19°

Sundhed og Ældre

22°

Plejehjem fritaget

Skoler

21°

19°

Handicap og Psykiatri

23°

Fritaget

Andre offentlige bygninger

21°

19°

3. BoligKorsør søger om godkendelse af lån i afd. 13 til udskiftning af døre og vinduer (B)

Beslutning

At 1 til 3: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal tage stilling til ansøgning fra BoligKorsør, om optagelse af lån for 7,2 mio. kr. til udskiftning af døre og vinduer i afdeling 13 og en afledt huslejestigning på 19,6 %.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Økonomiudvalget godkender projektet med udskiftning af vinduer, terrasse og kælderdøre 

2. at Økonomiudvalget godkender lånoptagelse for 7,2 mio. kr. i afd. 13 til udskiftning af vinduer, terrasse- og kælderdøre.

3.  at Økonomiudvalget godkender huslejestigning på 19,6 %. 

Sagens indhold

BoligKorsør, afd. 13 Æblehaven, Linde Alle, Korsør har fremsendt ansøgning om låneoptagelse til udskiftning af vinduer, terrasse- og kælderdøre.

Afdelingen består af 47 familieboliger opført som enkelt huse/lejligheder i 1956. Vinduer og døre i afdelingen er fra 1980 og det er svært at få reservedele og der kan ved en udskiftning til træ/alu energirigtige vinduer opnås en energibesparelse. Beboerne har på denne baggrund besluttet på et ordinært afdelingsmøde i 2021, at de ønsker et tilbud på udskiftning af vinduer, terrasse-og kælderdøre, samt udskiftning af tag. 

Efter afholdt licitation fik beboerne på et ekstraordinært afdelingsmøde fremlagt priserne og den afledte huslejestigning. Hvorefter beboerne besluttede, at dele projektet op i 2 forslag. Et forslag uden udskiftning af tag og et med. Efter afholdt urafstemning blandt beboerne blev det besluttet kun at udskrift vinduer og døre. Ekstern rådgiver har vurderet, at tagene i afdelingen har en levetid på mere end 10 år.

Økonomi

Den samlede udgift til projektet vil udgøre vil udgøre 7.200.000 kr. og fordeler sig således:

Håndværkerudgifter i henhold til udbud 6.200.733 kr.

Afsat ca. 10% til uforudsete udgifter     629.267 kr.

Ekstern rådgivning udbud/tilsyn inkl. 1 års og 5 års eftersyn     250.000 kr.

Entrepriseforsikring      10.000 kr.

Adm. bidrag     100.000 kr.

I alt til lånoptagelse   7.200.000 kr.

Der optages et 30 årigt realkreditlån og lånet kræver ikke kommunal garantistillelse.

Husleje

Afdelingen har 40 stk. 3 rums-boliger på 87 m2, samt 7 stk. 4 rums-boliger ligeledes på 87 m2. Renoveringen betyder en stigning på 766 kr. pr. lejemål, svarende til 19,6 %. Huslejen bliver efter renovering 4.665,63 kr. pr. måned. Beboerne har godkendt den varslede huslejestigning.

Beboerdemokrati.

Projektet har været til urafstemning med en stemmeprocent på 78 % af de stemmeberettigede godkendte afdelingen en huslejestigning på 19,6 % og lånoptagelse på 7,2 mio. kr. til udskrift af døre og vinduer. Af de afgivne stemmer stemte 67 % for, 30 % stemte imod og 3% af stemmerne var ugyldige. 

Udlejningssituation

Afdelingen har ingen udlejningsvanskeligheder og ventetiden på en bolig i afdelingen er ca. 10 år.

Retligt grundlag§

Optagelse af lån med pant i afdelingerne skal godkendes af kommunens jf. almenboliglovens § 29 stk. 1.

Huslejestigningen skal godkendes af kommunen jf. Bekendtgørelse om drift af almene boliger m.v. § 79 stk. 4

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan godkende ansøgning om lånoptagelse på 7,2 % og huslejestigning på 19,6 % eller give et afslag.

Et afslag vil betyde, at projektet ikke gennemføres.

Vurdering

Da lånoptagelsen er demokratisk godkendt af lejerne anbefaler administrationen, at ansøgningen imødekommes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der kan være øgede udgifter til kommunal medfinansiering til Boligstøtte. Boligstøtte udbetales af Udbetaling Danmark.

En enkelt husstand kan højst modtage 3.654 kr. pr. måned i boligsikring (ikke pensionister). Boligsikringen beregnes på grundlag af husleje, antal beboere i lejligheden, husstandens samlede indkomst og boligens størrelse. Lidt forenklet udgør boligsikringen, som udgangspunkt 60 procent af huslejen

En enkelt husstand kan højst modtage 4.280 (2022) kroner om måneden i boligydelse (pensionister). Lidt forenklet udgør boligydelse, som udgangspunkt 75 % af huslejen. 

Såfremt alle opfylder betingelserne for at modtaget boligsikring, så vil den kommunale andel udgøre ca. 10.800 kr. pr. år. 

Såfremt alle opfylder betingelserne for at modtage boligydelse, så vil den kommunale merudgift udgøre ca.  6.800 kr. pr. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. FOB - afd. 64 søger om godkendelse af projekt og lånoptagelse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende lånoptagelse i forbindelse med udskiftning af tag i FOB afd. 64.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Økonomiudvalget godkender lånoptagelse på 7.249.697 kr. til udskiftning af tag.

Sagens indhold

FOB, afd. 64, Kalundborgvej 59 B-Z og 61 A-Z. har fremsendt ansøgning om lånoptagelse til udskiftning af tag. 

Eksisterende tag er i meget ringe stand blandt andet er der presenning på taget (på 61 A og B), hvor der er 4 til 5 knækkede tagplade. De knækkede plader kan ikke skiftes uden at beskadige de andre, fordi de alle pladerne er skøre/møre. Det seneste år har afdelingen oplevet et stigende antal utætheder pga. af knækkede plader. Taget udskiftes fra eternittag til tagpaptag med listedækning. Tagpaptaget er mere holdbart end eternit og giver bedre detailløsning omkring tagforskydninger og dermed mindre risiko for utætheder. Desuden udskiftes isolering i loftrum. Isoleringstykkelsen øges til 320 mm.

Afdelingen består af 41 ældreboliger. Boligerne er  2-rums rækkehuse på henholdsvis 56 og 59 m2.

Den samlede udgift til projektet udgør 9.249.697 kr. Afdelingens egenfinansiering udgør 2 mio. kr. og de resterende 7,3 mio. kr. finansieres ved lånoptagelse i realkreditinstitut mod pant i fast ejendom. Lånets løbetid er maksimalt 30 år. Den årlige ydelse er 364.380 kr. pr. år Lånet krævet ikke kommunal garanti.

Husleje

Huslejen stiger med 15 kr. pr. m2 pr. år og det betyder for lejligheder på 56 m2 en huslejestigning på 70 kr. pr. måned og lejligheder på 59 m2 er huslejestigningen 74 kr. pr. måned. Restfinansieringen til afholdelse af ydelsen på lånet kommer ved, at reducere den årlige henlæggelse.

Udlejningssituation

Slagelse Kommune står for visiteringen til ældreboligerne og Center for Sundhed og Ældre oplyser, at ingen er på venteliste til ældreboligerne på Kalundborgvej og siden nedlæggelsen af det daværende tilstødende plejecenter har søgningen dertil været meget lav.

CHP har i årenes løb oprettet et lille bofællesskab i en del af boligerne for at afhjælpe ledigheden. Boliger overgår igen som ældrebolig ved ledighed.

Beboerdemokrati

Projektet er godkendt på et afdelingsmøde den 19. april 2022, hvor 5 fremmødte stemte for en godkendelse af projektgennemførelse.

Retligt grundlag

Optagelse af lån med pant i afdelingerne skal godkendes af kommunens jf. almenboliglovens § 29
stk. 1.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan give tilsagn om lånoptagelse på 7,3 mio. kr. i afd. 64 i FOB eller ej.

Et afslag vil betyde, at projektet udskydes og ikke kan gennemføres indenfor nær fremtid. 

Vurdering

Da taget er i en meget ringe stand og en lånoptagelse er en forudsætning for udskiftningen anbefaler administrationen, at lånoptagelse på 7.249.697 kr. godkendes. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den samlede huslejestigning for afdelingen udgør ca. 36.000 kr. Huslejestigningen vil for de fleste borgere kunne dækkes via øget boligydelse.  Den maksimale boligydelse udgør 4.280 (2022) kroner om måneden. Der er ikke noget maksimum for, hvad man kan få i boligydelse, hvis borgeren er visiteret til en pleje- eller ældrebolig.

Staten dækker 75% af udgiften til boligydelse. Den kommunale medfinansiering af øgede udgifter til boligstøtte udgør ca. 9.000 kr.  

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

5. Anlægsregnskab Campus (B)

Beslutning

At 1 til 2: Indstilles til byrådets godkendelse.

Økonomiudvalget bemærker, at anlægsregnskaber ikke skal behandles med så stor forsinkelse. Dertil er det problematisk, at merforbrug på anlægsprojektet ikke har været behandlet i udvalget.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende nedenstående anlægsregnskab for Campus, anlæg 109. 

Det samlede anlægsregnskab for Campus udviser et merforbrug på 0,161 mio. kr. i forhold til det samlede rådighedsbeløb på 65,204 mio. kr. Byrådet kan i forbindelse med godkendelse af anlægsregnskabet give en kassefinansieret tillægsbevilling på 0,161 mio. kr. til finansiering af merforbrug.

Ud af det samlede rådighedsbeløb på 65,204 mio. kr., er der frigivet 32,527 mio. kr., så der er en afvigelse mellem det afsatte rådighedsbeløb og det frigivet rådighedsbeløb på 32,677 mio. kr. 

Indstilling

Økonomi- og digitaliseringschefen indstiller,

1.     at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet at anlægsregnskabet godkendes 

2. at der godkendes en kassefinansieret tillægsbevilling på 0,161 mio. kr. til at dække  merforbruget

Sagens indhold

Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af mer- eller mindreforbrug.

I denne sagsfremstilling fremlægges anlægsregnskab for det samlede projekt Campus. Anlægsregnskabet aflægges for det samlede rådighedsbeløb på 65,204 mio. kr. I det nedenstående er delprojekter under det samlede projekt Campus beskrevet samt forbrug samt anlægsbevillinger er fremført.

A. Bylivspulje / byliv

I projektet blev der ansat en bylivskoordinator samt afholdt udgifter til arrangementer i perioden 2014 – 18, både som en del af større arrangementer i Slagelse By f.eks. Sct. Michaels nat og enkeltstående arrangementer ved studiestart ved SDU, Indian Summer Night og Koncert i Godsbanebygningen.

Der er samlet forbrug over perioden 2014 til 2021 på 0,163 mio. kr. samt lønudgifter i perioden 2014 -2018 til Bylivskoordinator, som udgør 2,152 mio. kr. 

B. Synlighedsprojekter:

Som en del af Byrumsanalysen/Masterplanen for Campus Slagelse blev der i perioden 2015 -2021 arbejdet med synligggørelse af projekt Campus Slagelse for at understøtte ønskede effekter i forhold til synlighed, lokal opbakning og identitetsopbyggelse for Campusområdet. Det har resulteret i en række småprojekter, som alle har haft til formål at få Campusområdet til at fremstå sammenhængende og attraktivt i samarbejde med f.eks. Syddansk Universitet og Sjællands Erhvervsakademi.

Der er afholdt udgifter til synlighedsprojekter for 0,768 mio. kr.

C. Arkitektkonkurrence

I 2015 blev der gennemført en arkitektkonkurrence. Formålet var at udfolde visionsplanens hensigter fra 2013 og modtage et oplæg til en samlet udviklingsplan for Slagelse bymidte med udgangspunkt i campusområdet.

Arkitektkonkurrencen skulle desuden udstikke rammer for udvikling af et innovativt Vækst- og Vidensmiljø og studenterhus m.fl., ligesom der skulle skabes fremtidssikrede løsningsmodeller for klimasikring, ophold og byrum m.m. I dialog med Arkitektforeningen på daværende tilbud var skønnet at en arkitektkonkurrence kunne gennemføres indenfor en samlet økonomisk ramme på 1,6 mio.kr.

Der er afholdt udgifter for 1,575 mio. kr. 

D. Ny idrætshal

Der er udarbejdet et byggeprogram og et ideoplæg til Campushallen, med projekttitel – "BEVÆGELSESLAB Slagelse". I den forbindelse er der afholdt udgifter til intern bygherrerådgivning samt ekstern rådgivning. Det eksterne rådgiverteam bestod af Christensen & Co Arkitekter og Masu Planning på landskabssiden samt Rambøll A/S som ingeniører.

Pr. 24.6.2019 træffer Byrådet beslutning om at stoppe det videre arbejde med projektet.

Der er afholdt udgifter for 1,405 mio. kr. 

E. Rådgiverbistand til optimering af busterminal og parkering

Der er indgået aftale om rådgiverbistand, hvis formål var at afdække mulighederne for omdannelse af eksisterende busterminal, hvilket var en forudsætning for på et senere tidspunkt at arbejde videre med tankerne om en ny fodgænger-/cykelforbindelse med perronbetjening over jernbane, som også anbefalet i byrumsanalyse/Masterplan.

Det er afholdt udgifter for 0,410 mio. kr. 

F. Forundersøgelser (DSB grund)

Der er gennemført miljøscreening samt miljø og geotekniske undersøgelser på grunden ved Godsbanebygningen og Sdr. stationsvej 30, Slagelse.

Der er afholdt forbrug på 0,150 mio. kr.  

G. Posthus projekt 1. etape miljøsanering og renovering

Etape 1 renovering af Slagelses gamle posthus, indeholdt følgende opgaver; Miljøsanering af hele bygningen, alle etager fra kælder til og med tagetage. Ændring og ombygning af hovedindgang til bygningen, samt udskiftning af samtlige vinduer på 1.sal. Ombygning af hele 1.sal til kontormiljø, mødelokaler samt tekøkken til Slagelse erhvervscenter. Etablering af ventilationsanlæg der kunne trække hele bygningen i takt med bygningens istandsættelse.

Rådighedsbeløbet til renovering af posthus etape 1 er sammensat af 8,155 mio. kr. fra det samlede rådighedsbeløb fra Campus samt en kassefinansieret tillægsbevilling på 5 mio. kr. 

Der er afholdt udgifter for samlet 12,068 mio. kr., hvoraf 11,591 mio. kr. er til miljøsanering og renovering af posthuset etape 1, samtidigt er der afholdt 0,477 mio. kr. til for-projekt inden renovering af Posthuset 1. etape blev iværksæt. 

Se bilag 1 for delanlægsregnskab for Posthus etape 1.

H. Gangbro

Med udgangspunkt i ”Masterplan for Campus Slagelse” som blev politisk vedtaget i 2014 er der lagt op til, at Slagelse Kommune kan etablere en ny bro over jernbanen dels for at sikre en bedre kobling mellem de uudnyttede boligudviklingsområder nord for jernbanen via campusområdet til midtbyen dels for at sikre god adgang for de togrejsende til det nye campusbydel.

Der er nu etableret en gangbro over jernbanen ved Slagelse Station. Arkitektfirmaet Dissing + Weitling A/S og ingeniørfimaet Rambøll A/S har været rådgivere og Aarsleff Rail A/S var entreprenør. Anlægsarbejdet blev udført fra november 2020 til juli 2021. Der er udført kontraktlige entreprise-arbejder for 26,586 mio. kr. og grundet broens kompleksitet tillægsarbejder for 6,0 mio. kr. samt 0,970 mio. kr. til anden entreprenørarbejde. Dertil kommer øvrige anlægsudgifter på 1,389 mio. kr. og rådgivning eksternt og internt på hhv. 1,253 mio. kr. og 7,294. mio. kr.  

Ekstra regninger indeholder forhøjet honorar til rådgivning under udførelse, ekstra opfølgning af fundering. Entreprenørens største ekstra-regninger vedrører ekstra-fundering, ekstra-svejsninger og øget stålmængder. Der har ligeledes været afregning af nogle terræn-arbejder, som grænsede op til / lå på Absalons grund, men som opstod pga. broen.

De øvrige anlægsudgifter er udgifter til Byggeweb, byggeplads-skilt, Forsikringer mm.

Der er modtaget tilskud fra DSB på 6,6 mio. kr. til projektet.

Der er en samlet nettoudgift på 36,894 mio. kr. 

Se bilag 2 for delanlægsregnskab for Gangbroen. 

I. Udgifter i forbindelse med køb og salg af arealer og udvikling af Campusområdet

Der er afholdt udgifter til miljø og geotekniske undersøgelse på DSB-grunden og miljøscreening af godsbanebygningen. Udgifter til rådgivende ingeniører til projektering af p-anlæg og trafikanalyser og udgifter til ejendomsmægler i forbindelse med Køb og salg.

Entreprenørudgifter til belægninger (sten, asfalt) på kommunalt areal.

Derudover er der udarbejdet et skitseforslag til Campusstrøget.

Den 27.12019 tiltræder Byrådet et forlig med DSB i tvist omkring forureningsrelaterede omkostninger og frigiver og udbetaler 0,9 mio. kr. af Campus-midler. 

I 2020 har Slagelse Kommune betalt en udgift på 2,0 mio. kr. ekskl. moms til forureningsrelateret udgifter jf. salg til Professionshøjskolen Absalon. Økonomiudvalget har den 24. oktober 2016 godkendt vilkårene i en hensigtserklæring, hvor Slagelse Kommune reducerer salgsprisen op til 5 mio.kr. ekskl. moms ved dokumenterede nødvendige forureningsrelaterede meromkostninger. Denne udgift er afholdt i henhold til denne aftale.

Samlet er der bogført udgifter for 6,524 mio. kr. i perioden 2014 - 2022.

Køb og salg af ejendomme og arealer i relation til udvikling af campusområdet er behandlet i separate anlægsregnskaber og fremgår derfor ikke af dette anlægsregnskab. 

J. Projektledelse 

Der er afholdt lønudgifter på 2,65 mio. kr. til Projektledelse og Bylivskoordinator for perioden 2020 og 2021. 

Der er konverteret anlægsbudget til driftsbudget i 2014 på 0,650 mio. kr. hvert år i perioden 2015-2017 til projektledelse. Dette er godkendt i Byrådet den 22.12.2014.

Derudover er der 0,60 mio. kr.  Mødeaktiviteter, billede- og materialefremstilling, IT-udgifter, flytteopgave godsbanebygningen. mv.

Samlet forbrug for perioden 3,250 mio. kr. 

Nedenstående tabel viser et samlet overblik over forbruget i de ovenstående delprojekter:

Projekt 


Delprojekt

Samlet forbrug

Anlægsbevilling

 

i 1.000 kr.

 

A.

Bylivspulje

2.315

B.

Synlighedsprojekter

768

 

C.

Arkitektkonkurrence

1.576

 

D.

Ny Idrætshal / BevægelsesLAB

1.405

 

E.

Optimering af busterminal

410

F

Forundersøgelse DSB

150

 

G.

Posthusprojekt

12.068

 

H.

Gangbroen

36.893

 

I.

Omkostninger køb og salg areal og udvikling af Campusområdet 

6.524

 

J.

Projektledelse  

3.250 

 

Samlet forbrug og bevilling 

65.365

32.527

Det samlede rådighedsbeløb er 65,204 mio. kr. Der er en difference mellem forbrug og rådighedsbeløb på 0,161 mio. kr.

Differencen mellem det afsatte rådighedsbeløb og det frigivet rådighedsbeløb er 32,838 mio. kr. 

Den største afvigelse er på delprojekt gangbroen, hvor der er frigivet rådighedsbeløb på 9,900 mio. kr. og dermed en afvigelse mellem forbruget og det frigivet rådighedsbeløb på 27,0 mio. kr.

Jf. Slagelse kommunes kasse- og regnskabsregulativ skal anlægsbevillinger søges og godkendes politisk, inden der må indgås aftaler og afholdes forbrug på anlægsprojektet.

I Bilag 3 ses en oversigt over alle anlægsbevillinger, der er givet til Campus-projektet.

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes Kasse- og regnskabsregulativ. Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der fremlægges et anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Overstiger de samlede udgifter eller indtægter 2 mio. kr. skal anlægsregnskabet godkendes af Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan vælge at videresende anlægsregnskabet til Byrådet på det foreliggende grundlag, eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammen er anvendt.

Byrådet kan godkende anlægsregnskab og den ansøgte tillægsbevilling på det foreliggende grundlag eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammen er anvendt

Vurdering

Administrationen anbefaler at Økonomiudvalget videresender anlægsregnskab til Byrådet og at Byrådet godkender anlægsregnskabet på det foreliggende grundlag og godkender en kassefinansieret tillægsbevilling på 0,161 mio. kr.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Anlægsregnskabet viser et merforbrug på 0,161 mio. kr.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg, 109 Campus

 

161

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

161

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger 

6. Stillingtagen til ændring af muligheder for at betinge handler på erhvervsarealer (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med den præcisering, at beslutningen gælder  for erhvervsarealer og med de alment gældende regler.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan tage stilling til, om købere af erhvervsarealer og større ikke-byggemodnede arealer kan betinge køb af, at der opnås nødvendige myndighedsgodkendelser.

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.     at Økonomiudvalget godkender handlemulighed A, således at de generelle handelsvilkår ændres, og der dermed gives virksomheder/developer mulighed for at betinge en handel af myndighedsgodkendelse i op til 1 år med mulighed for administrativ forlængelse i 6 måneder, hvis køberen kan komme med en rimelig begrundelse, idet købesummens betaling fastholdes til at skulle forfalde på overtagelsesdagen.

Sagens indhold

Økonomiudvalget har i 2007 vedtaget en række generelle handelsvilkår i forbindelse med salg af erhvervsarealer og større ikke-byggemodnede arealer i Slagelse Kommune. Handelsvilkårene blev opdateret i 2018.

En af de vedtagne vilkår er, at kommunen ved afgivelse af købstilbud kun accepterer eksakte bud, idet bud med forbehold eller særlige vilkår forkastes. Kun ved enkelte salg af områder, som fx Vestsjællands Erhvervscenter, er der givet mulighed for at betinge et køb af myndighedsgodkendelser. Fristen er her fastsat til 3 måneder.

Virksomheder/developer, som ønsker at sikre sig areal til etablering af nye bygninger mv., hvor etableringen kræver myndighedsgodkendelser (fx miljøgodkendelser), ønsker ikke at binde sig til et køb, når de ikke er sikre på, at det pågældende areal, kan anvendes til det ønskede formål. Myndighedsgodkendelser kan være 1 år eller mere undervejs, og hvis virksomheden/developeren ikke har købt arealet, kan de risikere, at arealet, når de er klar til et køb, er solgt til anden side. Virksomhederne/developerne har på det tidspunkt ofte brugt mange resurser/midler på projektet, og hvis de tager chancen og køber arealet uden at vide, om de kan få de nødvendige godkendelser, kan de risikere at komme til at eje et areal, som de ikke kan anvende til det ønskede formål, og som de ikke er sikre på at kunne komme af med igen. Slagelse Kommune har godt nok forkøbsret til alle arealer, men har ikke pligt til at tilbagekøbe arealet.

I forhold til erhvervsarealer har virksomhederne muligheder for at opnå forkøbsret på 3 måneder med mulighed for forlængelse i 1 år. Dette tidsrum er ikke tilstrækkelig langt til, at myndighedsgodkendelser kan være afklaret.

Ved udbud af erhvervsarealet i Stigsnæs har det været nødvendigt at give mulighed for at betinge køb af myndighedsgodkendelser. Her er der ikke sat en frist for at opnå godkendelserne. Det betingede køb er i stedet koblet sammen med betalingen af købesummen. Køber betaler således 1/3 del af købesummen ved underskrift af købsaftalen, og resten af beløbet senest 1 år efter underskriften. Fristen blev fastsat med forventning om, at myndighedsgodkendelserne på det tidspunkt er på plads. Dette er imidlertid meget usikkert i komplicerede miljøsager mv., hvorfor betingelsen i løbet af dette udbud blev ændret, så køber har mulighed for at udskyde betalingen af restkøbesummen i yderligere op til 6 måneder, hvis køberen kan komme med en rimelig begrundelse.

Det foreslås, at en ændring af handelsvilkårene, der giver købere mulighed for at betinge et køb af myndighedsgodkendelser, kommer til at gælde ved salg af alle erhvervsområder og ikke-byggemodnede arealer, medmindre der specifikt træffes en anden beslutning ved det enkelte konkrete salg. Det foreslås tillige, at en købesum fortsat skal betales med hele beløbet på overtagelsesdagen, medmindre der ved den enkelte konkrete salgssag træffes en anden beslutning.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen fastsætter på hvilke vilkår en ejendom udbydes til salg, jf. udbudsbekendtgørelsens § 3, stk. 2.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende en ændring til de generelle handelsvilkår og dermed give virksomheder/developer mulighed for at betinge en handel af myndighedsgodkendelse i op til 1 år med mulighed for administrativ forlængelse i 6 måneder, hvis køberen kan komme med en rimelig begrundelse, idet købesummens betaling fastholdes til at skulle forfalde på overtagelsesdagen, som sædvanligvis er max. 3 måneder fra indgåelse af en aftale.

  2. Godkende en ændring af de generelle handelsvilkår, men på andre betingelser end skitseret i punkt A.

  3. Fastholde at købere ikke kan betinge købsaftaler udover udstykning af et areal.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en fremgangsmåde som foreslået i handlingsmulighed A kan tilgodese såvel virksomheder/developer som kommunen i forhold til at opnå nogle tilfredsstillende handelsbetingelser. Derfor anbefales handlemulighed A.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

7. Ansøgning om velfærdsaftaler (B)

Beslutning

At 1: Økonomiudvalget indstiller til byrådets godkendelse at skoleområdet vælges som 1. prioritet og ældreområdet som 2. prioritet

Thomas Vesth (D) ønsker at følge administrationens indstilling.

 

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutte hvilket område der skal søges ind på som 1. prioritet henholdsvis 2. prioritet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet beslutter at der søges ind på ældreområdet som 1. prioritet og skoleområdet som 2. prioritet.

Sagens indhold

I forbindelse med økonomiaftalen for 2023 indgik KL og Regeringen aftale om frisættelses af kommuner. Ønsket er at finde veje til forandring i arbejdet med velfærd inden for skoleområdet, dagtilbudsområdet og ældreområdet.

Beskæftigelsesområdet blev efterfølgende indlemmet som fagområde i projektet dog kun med plads til 4 kommuner. Ansøgningsfristen til det område var primo august. Slagelse Kommune sendte en ansøgning ind, men er ikke blevet valg ud.

Ønsker kommunen at være med i projektet på 1 af de øvrige 3 områder, skal der indgås en velfærdsaftale. KL koordinerer på tværs af kommunerne og har dialogen med Regeringen om fordelingen inden for de 3 områder. Der er ansøgningsfrist den 30. september 2022.

Forvaltningen har udarbejdet et notat for skoleområdet, dagtilbudsområdet og ældreområdet (se bilag 1-3) med en faglig vurdering af forventet udbytte ved at deltage i frisættelsesprojektet. 

For ældreområdet er der via en indgået aftale på Christiansborg fastsat en ramme for velfærdsaftalerne på ældreområdet, herunder hvilken lovgivning frisættelsen omfatter
på området, og hvilke hegnspæle, der fortsat vil gælde. Den politiske aftale er vedlagt som bilag 4.

For henholdsvis skole- og dagtilbudsområderne er der endnu ikke indgået aftale om rammerne for frisættelse.

Retligt grundlag

Økonomiaftalen 2023

Lov om velfærdsaftaler på henholdsvis Ældre, Skole og Dagtilbud.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Sende ansøgning til KL med ældreområdet som 1. prioritet og skoleområdet som 2. prioritet.

B. Beslutte en anden prioritering af områderne.

C. Undlade at fremsende ansøgning til KL.

Vurdering

Overordnet støtter forvaltningen tiltag, der skal finde nye veje til velfærd, og derfor er velfærdsaftalerne om frisættelse på udvalgte områder relevant at deltage i.

Det er samtidig forvaltningens vurdering, at ældreområdet er det område, hvor der kan forventes de største landvindinger til gavn for borgeren og den kernevelfærd, der ydes på det område. Samtidig er det et område, der på baggrund af demografien, forventes af være en af de store udfordringer i den nære fremtid.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Byrådet vil blive orienteret, når der er svar på ansøgningen.

Afhængig af område, der indgås velfærdsaftale på, vil det relevante fagudvalg blive involveret. 

8. Træningsfaciliteter - Frigivelse af rådighedsbeløb (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet har ad to omgange givet tillægsbevilling til etablering af træningsfaciliteter i tilknytning til Blomstergården på tilsammen 5,5 mio. kr. Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende frigivelse af det resterende rådighedsbeløb til etablering af træningsfaciliteter.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Byrådet godkender frigivelse af det resterende rådighedsbeløb til etablering af træningsfaciliteter.

Sagens indhold

I Byrådets budgetaftale for 2020-2023 er der afsat anlægsmidler til etablering af træningsfaciliteter i tilknytning til Blomstergården. I alt er afsat 32,4 mio. kr. i årene 2020-2022.

I Byrådets møde 31. august 2020 blev anlægsmidlerne frigivet, og licitation igangsat.

Projektet blev efterfølgende udfordret økonomisk ved licitation og ændret placering, og efter indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Økonomiudvalget har Byrådet besluttet:

  • 25.01.2021 - På baggrund af licitationsresultatet en kassefinansieret tillægsbevilling på 1,8 mio. kr. til den nuværende anlægsbevilling.
  • 30.08.2021 - På baggrund af grundforhold og adkomst som følge af ændret placering en kassefinansieret tillægsbevilling på 3,7 mio. kr. til den nuværende anlægsbevilling til opførsel af Træningsfaciliteter.

Samlet er der givet tillægsbevillinger på 5,5 mio. kr. Tillægsbevillingerne er ikke frigivet.

Projektet er under opførelse, og det skal i henhold til kontrakt afleveres 30. november 2022.

Projektet forventes at holde den aftalte tid og økonomi.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden Byrådets bevilling. 

Der er fastsat særlige regler for styring og afholdelse af udgifter/ indtægter på et anlægs-projekt. For at et anlægsprojekt kan igangsættes, skal der foreligge både en anlægsbevilling og et rådighedsbeløb. Rådighedsbeløbet viser hvor mange udgifter, der må afholdes i de enkelte budget år. Anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb godkendes af Byrådet.

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende frigivelse af anlægsmidlerne.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de afsatte tillægsbevillinger er nødvendige for projektets gennemførelse.

Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget godkender ansøgningen om frigivelse af tillægsbevillingerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg

 

5.500

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

5.500

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

06-09-2022 Seniorudvalget
At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

9. Godkendelse af takstblad for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner 2022 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

 Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Beredskabskommissionen tage stilling til, om takstbladet for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner for 2022, for så vidt angår Slagelse, skal godkendes. 

Indstilling

Beredskabschefen indstiller,

1.     at Byrådet godkender takstbladet for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner for 2022 for Slagelse kommune. 

Sagens indhold

Den 18. august 2022 behandlede Beredskabskommissionen takstbladet for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner for 2022 på deres møde. 

Under mødet blev det drøftet, hvorvidt beslutningskompetencen til at godkende taksterne rettelig lå hos Beredskabskommissionen. 

Beredskabschefen blev pålagt at afdække beslutningskompetencen med administrationen i kommunerne. 

Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner er et kommunalt samarbejde. Beredskabskommissionens kompetence er, ligesom de stående udvalgs kompetence, afledt fra de respektive byråd i Slagelse og Sorø kommuner. 

Beslutningskompetencen til at godkende takstblad for kommunens beredskab ligger således hos de respektive byråd i Slagelse og Sorø kommuner, for så vidt angår det respektive Byråds egen del. 

Takstbladet udgør en oversigt over redningsberedskabets ydelser. 

Retligt grundlag

Beredskabsloven § 9, stk. 1., som fastslår, at det kommunale beredskab hører under Byrådet.

Vejledning nr. 9688 af 26. juni 2015 om det kommunale redningsberedskabs organisation mv. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan godkende takstbladet for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner for Slagelse Kommune. 

  2. Byrådet kan afvise at godkende takstbladet for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner for Slagelse Kommune. 

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Takstbladet har betydning for kommunens udgifter til redningsberedskabet. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

10. Politisk mødekalender 2023 for byråd, økonomi- og fagudvalg (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse med den ændring, at temamøderne planlægges i tidsrummet 14.00-16.00 og gruppemøder i tidsrummet 16.00-17.15.

Økonomiudvalget ønsker, at den nye mødeplan med samling af temamøder forud for gruppemøder og byrådsmøder evalueres i august 2023.

 

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende politisk mødekalender 2023.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet godkender politisk mødekalender 2023, som den foreligger.


Sag
ens indhold

Administrationen foreslår, at principperne for mødeplanen justeres, så der som udgangspunkt holdes fagudvalgsmøder hver måned bortset fra juli. Erfaringerne fra det første år er, at det kan være nødvendigt for at sikre koordination og sammenhæng i forhold til tværgående sager, herunder økonomiske sager. Administrationen peger på, at møder kan aflyses, hvis der ikke er tværgående eller akutte sager til et givent møde.

Ligeledes foreslås en ændret praksis for temamøder for byrådet, således at der er afsat tid til temamøde i forbindelse med alle byrådsmøder efter følgende tidsplan:

Temamøde BY: Kl. 14:00-16:30

Gruppemøder: Kl. 16:30-17:15

Spisning: Kl. 17:15-18:00

BY møde: KL. 18:00-

Formålet med byrådets temamøder er:

  • drøftelse af emner, der går på tværs af flere udvalg.  
  • drøftelse af strategiske emner f.eks. kommuneplan, startegier, politikker og budget.
  • drøftelse af andre politiske emner, der har byrådets interesse.

I lighed med udvalgsmøderne kan temamøderne aflyses ved manglende emner eller deltagelse.

Med denne struktur planlægges der som udgangspunkt ikke tema-møder mellem fagudvalgene med mindre udvalgene selv tager initiativ til dette.

Denne mødeplan betyder et færre antal mødedage for byrådet.

Der planlægges som minimum et årligt fællesmøde mellem Økonomiudvalg og HovedMED.

I det vedhæftede bilag 1 findes udkast til politisk mødekalender 2023. 

Af planen fremgår fagudvalgsmøder henholdsvis 1. maj og 5. juni. De påvirkede udvalg kan beslutte at finde en anden mødedag dog under hensyntagen til deadlines for produktion og udsendelse af dagsordner.

Der fremlægges en selvstændig sag om budgetprocessen.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov § 2

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan godkende mødekalenderen uden ændringer

  2. Byrådet kan godkende mødekalenderen med ændringer

Såfremt byrådet beslutter ændringer i mødekalenderen, kan der være behov for supplerende koordinering af mødedatoer m.m.

Vurdering

Administrationen vurderer, at oplægget til den politiske mødekalender lever op til de præsenterede principper. Såfremt der foretages ændringer i disse principper, vil der eventuelt være behov for at opdatere mødedatoerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

11. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til efterretning.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet orienteres om afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet tager orienteringen om afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør til efterretning.

Sagens indhold

Som følge af ghettopakken fra 2018 er Motalavej i Korsør, den gang defineret som et hårdt ghettoområde, underlagt kravet om, at der maks. må være 58 % almene familieboliger på Motalavej i 2030. I den forbindelse er der lavet en udviklingsplan og efterfølgende en fysisk helhedsplan, som beboerne med et stort flertal har stemt igennem. Den fysiske helhedsplan tager udgangspunkt i udviklingsplanen og peger konkret på, hvilke tiltag, der skal gennemføres for at nå målet om de 58 % almene familieboliger i 2030.

Som følge af lovgivningen skal Slagelse Kommune og BoligKorsør aflevere en årlig afrapportering til Bolig- og Planstyrelsen og redegøre for status på milepæle og tidsplan angivet i udviklingsplanen for Motalavej. Afrapporteringen skal sendes til Bolig- og Planstyrelsen senest den 1. oktober 2022.

Der arbejdes i øjeblikket på at færdiggøre Skema A til politisk behandling, hvorefter byggearbejdet sendes i udbud med henblik på at starte første etape af omdannelsen i 2023. Grundet prioritering af ekstra tid på borgerinddragelse er tidsplanen blevet ændret en smule, så hele omdannelsen af Motalavej nu først forventes afsluttet ved udgangen af 2028. Det er fortsat planen, at Afdeling 35 skal reduceres med i alt 164 almene boliger fordelt på de fire karréer nord for Motalavej henover fire faser. Afrapporteringen til Bolig- og Planstyrelsen kan ses af bilag 1 og bilag 2.  

Retligt grundlag

Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger. Planloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Motalavej er baseret på den tilgængelig viden og indsigt i september 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

12. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til efterretning.

Økonomiudvalget henstiller til FOB om at beboerinddragelsen gives et særligt fokus.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet orienteres om afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet tager orienteringen om afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse til efterretning. 

Sagens indhold

Som følge af ghettopakken fra 2018 er Ringparken i Slagelse, den gang defineret som et hårdt ghettoområde, underlagt kravet om, at der maks. må være 40 % almene familieboliger i Ringparken i 2030. I den forbindelse er der lavet en udviklingsplan og efterfølgende en fysisk helhedsplan, som byrådet godkendte i august 2021. Den fysiske helhedsplan tager udgangspunkt i udviklingsplanen og peger konkret på, hvilke tiltag, der skal gennemføres for at nå målet om de 40 % almene familieboliger i 2030.

Som følge af lovgivningen skal Slagelse Kommune og FOB aflevere en årlig afrapportering til Bolig- og Planstyrelsen og redegøre for status på milepæle og tidsplan angivet i udviklingsplanen for Ringparken. Afrapporteringen skal sendes til Bolig- og Planstyrelsen senest den 1. oktober 2022.

Der er udarbejdet en lokalplan, der skal muliggøre, at første fase af omdannelsen kan realiseres i henhold til udviklingsplanen milepæle, herunder at der kan opføres private ungdomsboliger i 2023. Lokalplanen forventes endeligt godkendt af byrådet i oktober 2022. Endvidere arbejdes der på at projektere nye, almene ungdomsboliger til opførelse i 2024, og der er løbende drøftelser med eksterne interessenter om mulighed for udvikling af de næste faser. På nuværende tidspunkt fastholdes tidsplanen. Afrapporteringen til Bolig- og Planstyrelsen kan ses af bilag 1 og bilag 2.  

Retligt grundlag

Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger. Planloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Ringparken er baseret på den tilgængelig viden og indsigt i september 2022. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

13. Initiativsag - Personalemæssige konsekvenser af genåbningen af budgettet (B)

Beslutning

At 1: Økonomiudvalget tager administrationens orientering til efterretning. 

Notatet vedlægges sagen som bilag.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 22. august 2022 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om omfanget af fyringer af kommunalt ansatte og nedlagte stillinger i forbindelse med genåbningen af kommunens budget for 2022.

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller

1.     at der for byråd og fagudvalg fremlægges redegørelse for omfanget af fyringer, nedlæggelse af stillinger, manglende genbesættelse af stillinger, omplacering af varslede opsagte medarbejdere, afslag på tilbud om omplacering, opsigelser fra ansatte samt øvrige relevante varianter i forbindelse med genåbning af kommunens budget for 2022.

Sagens indhold

Som konsekvens af genåbningen af kommunens budget for 2022 er der sket en række besparelser/nedskæringer, som har til følge, at mange medarbejdere er blevet fyret, at en række stillinger er blevet nedlagt, at en del stillinger ikke er blevet genbesat, og at et antal medarbejdere har opsagt deres stillinger.

Den valgte fremgangsmåde i forbindelse med genåbningen af kommunens budget for 2022 har ført til en usikkerhed hos de ansatte og til bekymring hos de borgere, som vil blive berørt af forringet service.

Af hensyn til budgetlægningen for 2023 er det nyttigt, at der skabes overblik over omfanget af de personalemæssige konsekvenser.

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

31-08-2022 Byrådet
At 1: Sagen oversendes til behandling i Økonomiudvalget den 19. september.

14. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1:

Borgmesteren orienterede om:

  • Sammen med Slagelse sygehus, Region Sjælland samt Sorø, Ringsted og Næstved Kommuner er der sendt brev til Sundhedsministeren vedr. "Etablering af Center for Sundt Liv og Trivsel" (jf. sundhedsaftalen fra 2022) under sundhedsklyngen.

Thomas Vesth (D) spurgte til, hvilke mulige fora i kommunen der kan bruges i forhold til en drøftelse af energiforsyning. I forhold til Slagelse Kommunes rolle er det relevant i første omgang at tage det op til en drøftelse på et temamøde i byrådet.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at orienteringen tages til efterretning 

 

15. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Følgende emner besluttet til kommende møde:

Troels Brandt (B) ønsker en status på de boligsociale helhedsplaner.


Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Økonomiudvalget

16. Justering af den administrative organisation i Slagelse Kommune (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med følgende bemærkninger:

Økonomiudvalget ønsker særlig opmærksomhed på, at direktionen understøtter kobling mellem arbejdsmarkedsområdet og socialområdet, arbejdsmarkedsområdet og erhvervsområdet samt den tværgående sundhedsindsats.

Økonomiudvalget understreger, at de anser ledelse som værdiskabende. Derfor må ledelsesspændet ikke blive større end hvad opgavens kompleksitet, den enkelte organisations størrelse m.m. kan rumme.

Lis Tribler (A) undlod at stemme. Koblingen mellem skoler, dagtilbud samt kultur og fritid betyder, at der er tale om et meget stort chefområde – ikke mindst i lyset af de store forandringer på skole- og dagtilbudsområdet.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal drøfte den overordnede organisering af Slagelse Kommune med henblik på at sende forslag til organisationstilpasning i høring i MED-organisationen.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at økonomiudvalget godkender oplæg til organisation og sender oplægget i høring i MED-organisationen.

Sagens indhold

På Økonomiudvalgsmødet den 22. august 2022 godkendte økonomiudvalget principper for organisering af Slagelse Kommune. Økonomiudvalget fastlagde desuden, at direktionen skal bestå af 3 direktører samt kommunaldirektøren. Som opfølgning herpå skal der fremlægges forslag til den overordnede organisering af Slagelse Kommune.

I forbindelse med det indgåede budgetforlig den 4. september 2022 har forligspartierne præciseret, at den nye administrative organisation skal bidrage til at tilpasse de administrative udgifter, ligesom der generelt skal kigges på at nedbringe udgifterne til ledelse og administration i hele organisationen.

Den 14. september drøftede HovedMED principper for den administrative organisation samt budgetforlig for budget 2023-2026. HovedMED bakkede op om principperne og havde således ingen bemærkninger hertil.

Med udgangspunkt i ovenstående rammer er der udarbejdet et oplæg til fremtidig organisering. Oplægget gennemgås på mødet og vedlægges som bilag sammen med referatet fra økonomiudvalgsmødet.

Retligt grundlag

Jf. § 18, stk. 3 i kommunestyrelsesloven varetager Økonomiudvalget den umiddelbare forvaltning af anliggender, der vedrører personaleforhold.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Økonomiudvalget kan godkende oplægget og sende det i høring i MED-organisationen.

  2. Økonomiudvalget kan tilpasse forslaget til administrativ organisering og sende det i høring i MED-organisationen.

Vurdering

Kommunaldirektøren vurderer, at oplægget til fremtidig organisering sikrer sammenhæng, såvel på tværs som i dybden, og dermed understøtter den direktionsmodel og de principper som økonomiudvalget besluttede den 22. august.

Oplægget adresserer også budgetforligets fokus på at nedbringe de samlede udgifter til administration og ledelse. Dels sker der en reduktion i antallet af enheder på niveau 3 fra de nuværende 13 selvstændige enheder til 8 centre samt et sekretariat tilknyttet direktionen.

Afledt heraf vil der blive arbejdet videre med at fastlægge rolle- og opgavefordeling inden for rammerne af de principper økonomiudvalget har fastlagt. Dette arbejde skal understøtte en effektiv organisering af administration og ledelse, i lyset af de omfattende besparelser, der er besluttet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Organisationsændringen vil betyde, at der reduceres i antallet af chefer, ligesom der vil blive set nærmere på administrative processer og ledelse i resten af organisationen. Forandringerne skal således understøtte udmøntningen af budgetforligets forudsætninger om reduktioner i udgifterne gennem ændrede strukturer, færre ledere og mindre administration.

Tværgående konsekvenser

Ambitionen med etableringen af en ny organisering i en direktionsmodel er at sikre højere grad af tværgående strategisk retning og koordination – både i forhold til byråd, fagudvalg og organisationen. I oplæg til ny organisering er dette nærmere foldet ud.

Sagens videre forløb

Udkastet bliver, inkl. økonomiudvalget bemærkninger, sendt til drøftelse i MED-organisationen, hvorefter Økonomiudvalget træffer endelig beslutning om organisering på deres møde den 24. oktober.

17. Lukket: Proces for ansættelse af direktion (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
18. Lukket: Drøftelse af henvendelse om køb af/forkøbsret til areal (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
19. Lukket: Modulbyggeri til Stillinge Børnehave
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
20. Lukket: Tilpasning af kapacitet (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
21. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.