Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet
orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgning 1. for 2023, samt
forventninger til forventet resultat og budgetudfordringer for 2023.
Byrådet skal
på baggrund af indstillinger fra Økonomiudvalget og fagudvalgene godkende
bevillingsansøgninger, samt budgetomplaceringer mellem udvalg.
Indstilling
Økonomi- og
Digitaliseringschefen indstiller,
1. at Byrådet på
baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget og fagudvalgene orienteres om
forventet regnskab for 2023.
2. at
Byrådet
på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkender bevillingsansøgninger
i 2023 jf. sagens pkt. 1.a til 6.a, samt at bevillinger vedr. 2024-2026
indarbejdes i forslagsbudgettet for 2024-2027.
3. at tillægsbevillinger
på i alt 30,6 mio.kr. finansieres af kassen.
Sagens
indhold
Konklusion
Resultatet af
det skattefinansierede område viser et forventet driftsunderskud for 2023 på
105,5 mio.kr. – sammenholdes resultatet med det vedtagne budget har der været
en negativ udvikling på 135 mio.kr.
Ses
resultatet i forhold til seneste budgetopfølgning pr. marts 2023 er resultatet
på det skattefinansierede område efter besluttede tiltag på både drift og anlæg
forværret med 35,9 mio.kr. som følge af stigende udgifter på især
driften.
Resultatet
betyder også at servicerammen forventes overskredet med 66 mio.kr., samt at der
inkl. finansiering forventes et kassetræk på 138,6 mio.kr.
Det skal
bemærkes, at det afrapporterede merforbrug vil kunne reduceres med 12,6 mio.kr.
såfremt Socialudvalget og Økonomiudvalget godkender udarbejdede
handleplaner.
Resultatopgørelse og finansieringsoversigt
(mio. kr.) | Oprindeligt
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO1 | Forventet
resultat
BS | Afvigelse
BO1 |
Resultatopgørelse |
Indtægter | -5.941,7 | -5.941,7 | -5.940,7 | -5.940,7 | 1,0 |
Driftsudgifter | 5.823,7 | 5.855,4 | 5.896,4 | 5.862,9 | 41,0 |
Heraf: serviceudgifter | 3.994,7 | 4.040,0 | 4.060,7 | 4.022,5 | 20,7 |
Øvrige driftsudgifter | 1.829,0 | 1.815,4 | 1.835,7 | 1.840,4 | 20,3 |
Renter m.v. | 5,9 | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 0,0 |
Anlæg | 83,8 | 143,3 | 142,7 | 140,3 | -0,6 |
Renovation (brugerfinansieret) | -3,1 | -3,1 | -3,1 | -3,1 | 0,0 |
Resultat i alt | -31,5 | 61,0 | 102,4 | 66,5 | 41,4 |
Finansieringsoversigt
|
Resultat efter renter | -31,5 | 61,0 | 102,4 | 66,5 | 41,4 |
Optagne lån | -63,0 | -90,3 | -72,3 | -72,3 | 18,0 |
Afdrag på lån | 103,2 | 103,2 | 103,2 | 103,2 | 0,0 |
Finansforskydninger | -38,1 | 5,3 | 5,3 | 7,3 | 0,0 |
Ændring af kassebeholdning | -29,4 | 79,2 | 138,6 | 104,7 | 59,4 |
* positive tal = udgifter eller kasseforbrug |
Den negative
udvikling skal ses i sammenhæng med særligt følgende faktorer (inkl.
overførelser fra 2022 på drift og anlæg):
- Tillægsbevillinger
på anlæg 59,5 mio.kr. (efter redisponering
i april 2023)
- Tillægsbevillinger
på drift for netto 31,7 mio.kr.
- Forventet
merforbrug på overførelses- og serviceudgifter
Udgangspunktet
for budgetopfølgning 1.
Alle
fagudvalg har i maj behandlet Budgetopfølgning 1. for 2023 med vurdering af
forventet regnskabsresultat for 2023. Fokus har været på, hvorvidt der er
væsentlige ændringer i de forudsætninger, som Budget 2023-2026 bygger på,
herunder implementering af besparelsesforslag.
De
overordnede beløb i budgetopfølgningen er vist i ovenstående opstilling.
Opfølgningen er baseret på korrigeret budget pr. ultimo marts 2023 på drift og
anlæg inkl. overførsler fra 2022. Desuden er Byrådets beslutning på mødet
d. 24. april 2024 omkring redisponering af
anlægsrammen også indarbejdet i denne sag.
Resultatet af
Budgetstatus er beskrevet nærmere i bilag 1.
Indtægter
Under
indtægter er der på nuværende tidspunkt afsat en foreløbig kollektiv
skattesanktion på 1,0 mio. kr. – afventer konkret udmelding fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet omkring individuel/kollektiv sanktion.
Der er på
nuværende tidspunkt ikke indregnet forventninger til evt. midtvejsregulering
for 2023, da det på nuværende tidspunkt er usikkerhed omkring, hvorvidt
kommunerne bliver kompenseret for stigende overførelsesudgifter grundet nyt
beskæftigelsesskøn og stigende serviceudgifter grundet nye skøn for pris- og
lønudvikling
Seneste
Økonomiske redegørelse fra marts 2023 kunne tyde på en kompensation - en evt.
kompensation vil relatere sig til en række af af de
nedenfor beskrevne budgetudfordringer. Midtvejsreguleringen kendes dog først
når Økonomiaftalen for 2024 foreligger.
Resultat
drift
Økonomiudvalget
Samlet
forventes et mindreforbrug på 5,3 mio.kr. Mindreforbruget
fordeler sig med et mindreforbrug på
administration og tværgående områder på godt 13 mio.kr. Kommunale Ejendomme
forventer et merforbrug på netto 7,9 mio.kr. primært afledt af stigende
energipriser.
Erhverv-
og Beskæftigelses og Uddannelsesudvalget
Der forventes
et merforbrug på overførelsesudgifter netto på 19,1 mio. kr. Afvigelsen dækker
over forskelle områder – hvor den primære årsag til afvigelsen skyldes
forventninger til højere ledighed, flere på sygedagpenge end budgetlagt i alt
40,6 mio.kr. På Resurseforløb, fleksjob og tilbud på til udlændinge er
der til gengæld et mindreforbrug på
20,7 mio.kr.
Klima- og
Miljøudvalget
Der forventes
et mindreforbrug
på 6,9 mio. kr. som udskydelse af projekter vedr. Skovrejsning, oprensning af
PFAS, og natur- og vandløbsprojekter samt ikke disponerede beløb som først
forventes anvendt i 2024
Socialudvalget
Der forventes
et samlet merforbrug 8,1 mio.kr. som fordeler sig således:
- Lukning
af Rosenkildevej 87-89 forventes at medfører en merudgift på 15 mio.kr. i
2023
- Center
for Psykosocial Udvikling i Slagelse forventer merforbrug på 0,8 mio.kr.
- Børn
og Familie forventer mindreforbrug
på 13,9 mio. kr. fordelt på forebyggende foranstaltninger og anbringelser.
- På
virksomhederne Klostermarken, Halseby og Havrebjerg forventes et
merforbrug på omkring 5,1 mio.kr.
- På
Førtidspensioner og Boligstøtte forventes på Seniorpension et merforbrug
på 2,1 mio.kr.
Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget
forventer et merforbrug på 0,7 mio.kr. som skydes merforbrug på drift af svømme-hallerne
på 1,4 mio.kr.
Teknik-,
Plan- og Landdistriktsudvalget
Der forventes
et samlet merforbrug på 1,0 mio.kr. På færgedrift forventes et merforbrug
på 0,5 mio.kr. som følge af stigende priser på brændstof. Busdrift forventer et
merforbrug på 7,4 mio.kr som følge af generelt højere udgifter til Movia, samt
efterbetaling for regnskab 2022. Merforbruget oppevejes af mindreforbrug
på vejbidrag til SK-forsyningen, samt Entreprenørservice.
Seniorudvalget
Udvalget
forventer en stigning i merforbruget til 20,9 mio.kr. Merforbruget
fordeler sig over forskellige områder som f.eks. hjemme- og sygeplejen,
plejecentre, mellemkommunale betalinger og midlertidige pladser på
Blomstergården. Samtidig forventes mindreforbrug på
hjælpemidler og elever.
Udvalget søger tillægsbevillinger for 10,5 mio.kr. med henblik på korrektion af manglende budget til drift af
midlertidige boliger på Blomstergården, samt korrektion af manglende
nulstilling af budgetramme på hjemmeplejen (0-budget)
Børne- og
Ungeudvalget
Der forventes
et merforbrug på 5,9 mio.kr. fordelt med merforbrug på skoler med 11,3 mio.kr.
og et mindreforbrug
på 5,4 mio.kr. på Dagtilbud.
Merforbruget
på skoler kan henføres til afledte udgifter til ny
skolestruktur samt merforbrug på specialundervisningen baseret på forbrug i 1.
kvartal 2023. Til budgetopfølgning 2. forventes at foreligge et samlet overblik
på de 2 områder – det forventes at igangsatte initiativer vil have en mærkbar
positiv økonomisk påvirkning af økonomien på specialundervisningen.
Sundhedsudvalget
Der forventes
et mindreforbrug
på 2,6 mio.kr. som kan henføres til mindreforbrug på
betalinger til regionen, samt mindreforbrug på
aktivitetsbestemt medfinansiering.
Anlægsudgifter
Det forventes
på anlæg efter redisponering afholdt udgifter for
netto 142,7 mio.kr. og at 0,6 mio.kr. ikke vil blive anvendt i 2023.
Byrådet
godkendte på mødet i april 2023 administrationens forslag til redisponering
som betød at anlægsrammen i 2023 kunne nedjusteres med 29,3 mio.kr.
og omplaceres til 2024 til senere politisk prioritering.
Serviceramme
Servicerammen
er i det vedtagne budget fastsat til 3.994,7 mio.kr. Med de givne
tillægsbevillinger, og forventede merforbrug forventes et forbrug på
serviceudgifter på 4.061 mio. kr. svarende til en forventet overskridelse af
servicerammen på 66 mio.kr.
Forbrugsprocenter
I forhold
til vedtaget budget ligger forbrugsprocenterne på serviceudgifterne pr. april
2023
1,8 % under sidste års niveau. Ses forbrugsprocenterne ifht.
korrigeret budget ligger
forbrugsprocenten nogenlunde på sidste års niveau.
Udviklingen
i månedlige forbrugsprocenter i henholdsvis 2021 og 2022 har været meget uens
og det er derfor være svært at komme med en konklusion på baggrund af de 2
sidste års forbrugs-procenter. Forbrugsprocenten er dog forsat faldende ift.
2022 og begynder at ligge under 2021.
Der
er afrapporteret en forventet overskridelse af servicerammen på 66 mio.kr.
svarende til en forbrugsprocent på 101,7 % ift. vedtaget budget - som er lavere
end både 2021 (103,0
%) og
2022 (103,6
%).
Forbrugsprocenter
ift .
vedtaget budget
| Januar | Februar | Marts | April |
2021 | 8,8 | 16,9 | 25,1 | 33,4 |
2022 | 9,7 | 18,0 | 26,4 | 34,9 |
2023 | 8,9 | 16,6 | 25,2 | 33,1 |
ift.
korrigeret budget
| Januar | Februar | Marts | April |
2021 | 8,6 | 16,4 | 24,4 | 32,4 |
2022 | 9,1 | 16,8 | 24,7 | 32,7 |
2023 | 8,8 | 16,4 | 24,9 | 32,8 |
Likviditet
Budgetopfølgningen
estimerer en gennemsnitlig kassebeholdning ved årets udgang på 126
mio.kr. Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig kassebeholdning på
215 mio.kr. ved starten af 2023 og forventes med et fald på omkring 89 mio.kr.
i løbet af 2023 - blandt andet som følge af tidligere kassetræk i 2021 og 2022,
samt et fortsat kassetræk i 2023. (bilag 1. afsnit 3)
Langfristet
gæld og forpligtigelser
Den
langfristede gæld og øvrige forpligtigelser er fortsat faldende og forventes,
inkl. forventet optagelse af lån på 72,3 mio.kr. at falde fra 1,466
mia.kr. til 1,412 mia.kr. (bilag 1. afsnit 4.)
Ansøgning
om bevillinger
- Økonomiudvalget
- I forbindelse med redisponering af anlægsrammen for 2023 og flytning af afsat anlægsbudget til elektrificering af Agersøfærgen til 2024 skal afsat budget til lånefinansiering på 18 mio.kr. omplaceres til 2024.
- Socialudvalget
- I forbindelse med overførsel fra 2022 til 2023 er der fejlagtigt på takstvirksomheder overført for meget merforbrug til 2023 på 1,1 mio.kr. Det drejer sig primært om merforbrug fra 2020, hvor det ikke har været muligt at indregne/opkræve merforbruget via takster for 2022.
- Kultur-, fritids- og Turismeudvalget
- I forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskab på Sørbyhallen er mindreforbrug på 0,9 mio.kr. fejlagtigt tilført kassen. Mindreforbruget er nemlig allerede tilført kassen i forbindelse med redisponering af anlægsrammen i 2022.
- Seniorudvalget
- Generelt nulstilles ubalance på såkaldte ”0 budgetter” opstået som følge af Pris- og lønfremskrivning ved budgetlægningen. Budgetrammen på Hjemmeplejen er til budget 2023 fejlagtigt ikke blevet nulstillet og udviser en budgetubalance på 5,6 mio.kr. som ikke vil kunne hentes driftsmæssigt.
- Midlertidige pladser på Blomstergården udviser et merforbrug på 4,9 mio.kr. og skal det nuværende serviceniveau fastholdes er der behov for en tillægsbevilling i 2023, samt tilsvarende forhøjelse i budgetoverslagsårene.
- En del af midler afsat til ”Initiativer i Sundhedsreformen” afsat under Seniorudvalget vedr. kronikertilbud på 1,3 mio.kr. skal budgetomplaceres til Sundhedsudvalget.
- Børne- og Ungeudvalget
- Der er modtaget tilsagn om tilskud på 8,8 mio.kr. i 2023-2025 til ”Puljen til flere pædagoger i daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner”. Der er søges indtægts- og udgiftsbevilling på -8,8 mio. kr./8,8 mio.kr. i årene 2023 -2025.
- Sundhedsudvalget
- Det har vist sig at midler til ”Ensomme ældre” 0,3 mio.kr. i 2023 og 2024 ikke henhøre under Sundhedsudvalgets område og derfor skal budgetomplaceres til Seniorudvalget.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Styrelseslovens
§ 40 fastsætter, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en
del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
I Kasse- og
Regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni,
og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget
og Byrådet
Handlemuligheder
Byrådet har
følgende handlemuligheder:
1. Byrådet
kan tage orientering om forventet regnskabsresultat til orientering, samt
godkende ansøgninger om bevillinger, samt igangsatte handleplaner m.m.
2. Byrådet
kan vælge at godkende denne budgetstatus inkl. ansøgning om tillægsbevillinger,
forslåede handlemuligheder, samt allerede igangsatte handleplaner m.m. - men
samtidig beslutte yderligere initiativer med henblik på at nedbringe forventet
merforbrug.
3. Byrådet
kan vælge ikke at godkende denne budgetstatus og komme med alternative forslag
og beslutninger omkring den økonomiske styring for 2023.
Omkring
handleplaner er der følgende bemærkninger
Der er
udarbejdet handleplaner hvor effekten af handleplanen ikke er indarbejdet i
forventet resultat - da handleplanen kræver politiks godkendelse. Det betyder
at hvis handleplanen godkendes vil det afrapporterede merforbrug kunne
nedsættes med 12,6 mio. kr.
Handleplaner som skal godkendes - som vil kunne forbedre
forventet resultat |
Udvalg | Område | Beløb mio.kr. |
Økonomiudvalget | Ejendomsservice | 10,4 |
Socialudvalget | Familieinstitutionen Havrebjerg | 0,8 |
Socialudvalget | Opholdsstedet Halseby | 1,4 |
i alt | 12,6 |
Igangværende handleplaner med mulighed for yderligere effekt |
Seniorudvalget | Plejecentre - effekt af tiltag
kendes pt. ikke |
Kultur-, og Fritids- og Turismeudvalget | Svømmehaller - forslag forelægges udvalget i maj 2023 |
Der er også
på enkelte områder ikke udarbejdet konkret handleplan det drejer sig om
følgende områder.
- Merforbrug
på i forbindelse med lukning af Rosenkildevej 87-89 på omkring 15 mio.kr.
hvor der forventes fremsendt ansøgning på tillægsbevilling. Det endelige
beløb kendes først når regnskabet for den lukkede institution er kommet på
plads. Omkostningerne fordeles forholdsmæssigt imellem kommuner som har
haft borgere på institutionen og Slagelse kommunes borgere. (fordeling er pt. ikke opgjort)
- Merforbrug
på specialundervisningen på 21,9 mio.kr. - her er Børne- og Ungeudvalget
forelagt notat om de budgetmæssige udfordringer. Frem til Budgetopfølgning
2. kommer et mere præcist billede af de økonomiske udfordringer på
specialundervisningen og almenområdet som skal ses under et ift. den nye
skolestruktur.
Beslutning
på Seniorudvalget omkring handleplaner:
Handleplanen
for plejecentre ønskes yderligere belyst i forhold til en nærmere
konkretisering af
Indsatsområde 5: Løbende driftsudgifter - plejecentrenes busser, abonnementer
m.m. Handleplanen træder i kraft fra politisk godkendelse.
Vurdering
Konklusionen
ved budgetstatus primo 2023 var at økonomien fortsat var under stort pres og
der var behov for at igangsætte yderligere tiltag for at få skabt økonomisk
balance. Derfor anbefalede Direktionen Byrådet følgende tiltag som blev
godkendt på mødet i marts 2023.
- Driftsramme
på service nedjusteres generelt med 0,5 % - svarende til 19,9 mio.kr.
- Anlægsramme
gennemgås med henblik på at udskyde anlægsprojekter til 2024 –
anlægsprojekter for 29,3 mio.kr er i april 2023 besluttet udskudt til
2024.
Ved
budgetopfølgning 1. og efter igangsatte tiltag er økonomien fortsat under stort
pres og resultatet er yderligere forværret. Det betyder at både at både
likviditet og overholdelse af servicerammen fortsat er udfordret.
Når
der kigges på udviklingen i forbrugsprocenter i forhold til 2021 og 2022
ses der en positiv udvikling og indregnes forventet effekt iværksatte
handleplaner, samt en mulig positiv midtvejsregulering for 2023 er der
indikationer på at forventet resultat for 2023 vil kunne blive bedre end
afrapporteret.
Udviklingen
følges tæt frem mod budgetopfølgning 2 til august 2023 med henblik på vurdering
af behov for yderligere tiltag som kan nedbringe merforbruget og forbedre det
økonomiske resultat.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er
til denne budgetopfølgning søgt følgende tillægsbevillinger og
budgetomplaceringer.
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
2.a
Takster regulering. | Social
| 1.129 | | | |
4.a
Hjemmeplejen | Senior
| 5.633 | | | |
4.b
Blomstergården | Senior
| 4.900 | 4.900 | 4.900 | 4.900 |
4.c
Initiativer sundhedsreformen | Senior
Sundhed | -1.273 1.273 | -1.324 1.324 | -1.340 1.340 | -1.361 1.361 |
5.a
Pulje dagtilbud udsatte børn | BUU | -8.772 8.772 | -8.772 8.772 | -8.772 8.772 | |
6.a
Budget ensomme ældre | Sundhed
Senior | -316 316 | -340 340 | | |
Anlæg | | | | | |
3.a
| KFTU | 941 | | | |
| | | | | |
Finansiering | | | | | |
1.a
Lån | ØU
| 18.000 | -18.000 | | |
Kassen | | -30.603 | 13.100 | -4.900 | -4.900 |
*
positive tal = styrkelse af kassen
Tværgående
konsekvenser
Ingen
bemærkninger
Sagens
videre forløb
Ingen
bemærkninger