Kompetence
Byrådet.
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende, at Slagelse Kommune indtræder i Konkurrenceudsættelsesfasen for den nye eldrevne standardfærge, der skal erstatte nuværende Omøfærge. Ved at godkende overgang fra design- og projekteringsfasen til konkurrenceudsættelsesfasen frasiger Slagelse Kommune sig den første udtrædelsesmulighed, der er indeholdt i indkøbsaftalen med leverandørkonsortiet.
Indstilling
Chef for Teknik, Plan og Erhverv indstiller
1. at Byrådet godkender handlemulighed B, hvor Slagelse Kommune indtræder i konkurrenceudsættelsesfasen for en eldreven standardfærge til Omø og herved frasiger sig den første udtrædelsesmulighed.
Sagens indhold
Byrådet har på møde den 19. december 2022 besluttet, at kommunen skal indgå en indkøbsaftale om en eldreven standardfærge til overfarten til Omø, med Færgesekretariatet, Danmarks Standardfærger K/S, PensionDanmark, Odense Marine Technology A/S og OMT F4DK ApS (bilag 2).
Ud over Slagelse har Aalborg, Fåborg-Midtfyn, Svendborg og Odder Kommune indgået lignende indkøbsaftaler om standardfærger.
Anskaffelsesprocessen/indkøbsaftalen er inddelt i følgende faser:
- Design- og projekteringsfasen (december 2022-juli 2023) har haft til formål at afklare hvilken færgemodel, der vil være egnet til overfarten mellem Stignæs og Omø og har blandt andet omfattet en overfartsanalyse af overfart, belægningsprocenter, distance, sejlplan, dybde-og strømforhold samt afklaring af energikapacitet og teknologi.
- Konkurrenceudsættelsesfasen løber fra august 2023 til 3. kvartal 2024 og omhandler konkurrenceudsættelse af en række kritiske komponenter samt udbud af en skibsbygningskontrakt for færgen. Derudover skal der udarbejdes et endeligt projekt- og driftsbudget.
- Efter konkurrenceudsættelsesfasen og præsentationen af et endeligt projekt- og driftsbudget i 3. kvartal 2024 vil det igen være muligt at udtræde af projektet (sidste udtrædelsesmulighed). Herefter underskrives skibsbygningskontrakt/værftskontrakt.
- Bygning og levering af færge samt færdigudvikling af driftssupportsystem (3. kvartal 2024 til 1. halvår 2026)
Slagelse Kommune er rådgivet og støttet gennem projektet af en ekspert-/rådgiverteam nedsat af det statslige Færgesekretariat, som er en sammenslutning for 18 kommuner med småøer.
Kommunen har fra projektets start præciseret at standardfærgen skal kunne betjenes af og godkendes til en 2-mands besætning, at den skal overnatte på Omø og sejle det nuværende antal overfarter samt indgå i trekantsejlads, når det er nødvendigt.
På baggrund af resultaterne fra design og projekteringsfasen anbefales det at kommunen arbejder videre med en D37-10 færge (bilag x). Herudover er der arbejdet med færgens indretning, kapacitet og opbygning samt drøftet og forberedt tiltag, som forventes nødvendige for at efterleve tonnagekrav. Den nye færge vil have kapacitet til 19 biler og 98 passagerer (om sommeren), hvilket svarer til den eksisterende færge. D37-10 er desuden den samme model som skal leveres til Faaborg Midtfyn, Svendborg og Odder Kommuner.
Ø-udvalget har gennem hele projektet udtrykt ønske om, at der blev etableret lademulighed for færgerne på øerne. En undersøgelse og en detaljeret beregning har imidlertid vist, at der ikke er tilstrækkelig el-kapacitet på øerne til at standardfærgen vil kunne blive opladet på øerne. I stedet er man på baggrund af tekniske beregninger og analyser kommet frem til at standardfærgen vil kunne sejle det ønskede antal sejladser og samtidig overnatte på Omø ved opladning alene på Stigsnæs færgehavn. Det kræver dog, at færgen holder en pause midt på dagen på Stigsnæs, i stedet for på Omø, hvor den eksisterende Omøfærgen holder pause i dag.
Kommunerne har fortsat en række forbehold af teknisk karakter, som endnu ikke er endelig afklarede eller godkendt af rådgiverteamet. Der skal desuden træffes en række vigtige valg i forhold til komponenter.
Der skal også udarbejdes et mere detaljeret og gennemregnet driftsbudget, som først vil foreligge når markedsdialogen, som er en del af konkurrenceudsættelsesfasen er afsluttet, og man har afklaret forhold vedrørende de sidste tekniske specifikationer og komponenter. Tallene vil indgå i det samlede materiale, som vil foreligge ved næste udtrædelsesmulighed.
Inddragelse af Ø-udvalget
På møde den 23. august 2023 fik Ø-udvalget en status på projektet af medarbejdere fra Odense Marine Technology, som blandt andet omfattede en gennemgang af færgens design. Standardfærgen blev desuden drøftet på seneste møde i Ø-udvalget den 12. september 2023. Ø-udvalget har herefter udarbejdet en udtalelse, hvor det tilkendegiver sin opbakning til at tage næste fase i projektet med og forblive i projektet frem til næste udtrædelsesmulighed (bilag).
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af Lov om færgefart.
Lov om kommunernes styrelse § 40 stk. 2.
Lånebekendtgørelsens § 2 stk. 1 nr. 17 og 18 m.v.
Udbudsloven af 15. december 2015, med senere ændringer.
Handlemuligheder
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan overfor Økonomiudvalget og Byrådet vælge at:
A. Benytte udtrædelsesmuligheden ved nuværende overgang fra design- og projekteringsfasen til konkurrenceudsættelsesfasen. Administrationen vil herefter meddele leverandørkonsortiet, at Slagelse Kommune ønsker at udtræde og afholde Slagelse Kommunes andel af omkostningerne til projektet på ca. 4,2 mio. kr.
B. Godkende at Slagelse Kommune indtræder i konkurrenceudsættelsesfasen med henblik på afklaring af tekniske forhold, afklaring af spørgsmål som der opnås svar på under markedsdialogen samt udarbejdelse af et endeligt drifts- og projektbudget. Udtrædelse efter konkurrenceudsættelsesfasen forud for underskrivning af skibsbygningskontrakt vil ifølge oplysninger koste ca. 5,2 mio. kr.
Vurdering
Kommunens færger står for en stor del af kommunens CO2-aftryk. En omstilling til el eller anden form for grønt drivmiddel understøtter handling 14 i Bæredygtighedsstrategiens handleplan, hvoraf det fremgår, at kommunen skal arbejde for en mere miljøvenlig færgedrift. Anskaffelse af en eldreven færge, der skal sejle til Omø, er således at betragte som en investering i den grønne omstilling.
Den eksisterende omøfærge estimeres at have en levetid på maks. 10 år.
Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender indtrædelse i konkurrenceudsættelsesfasen. De indledende undersøgelser viser at en eldreven standardfærge vil kunne indfri kommunens krav til sejlads til Omø. Der er imidlertid en række usikkerheder af tekniske og driftsøkonomiske karkater, som skal afklares og som bør indgå i den endelige vurdering af projektet. Administrationen anbefaler at få konklusionerne fra markedsdialogen med og den reelle pris for det samlede projekt (efter udbud) oplyst, inden Byrådet endeligt tager stilling til projektet og anskaffelse af en eldrevet standardfærge til Omø.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kommunen har modtaget tilsagn om 28,7 mio. kr. fra den statslige pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger. Tilskuddet skal anvendes til køb af en standardfærge i henhold til indkøbsaftalen. De samlede anskaffelsesomkostninger udgør 77,9 mio. kr. i det opdaterede budget (bilag x)
Det oprindelige budget i indkøbsaftalen var baseret på levering af 7 færger til 7 kommuner, som hver skulle bære en del af fællesudgifterne til udviklingen af færgerne. Da der kun er indgået indkøbsaftaler med 5 kommuner om 5 færger, skal disse udgifter fordeles på 5 i stedet for 7 færger.
Leasing
Indkøbsaftalen omfatter en leasingaftale, som ifølge det opdaterede projektbudget anslås at være på 7,3 mio. kr. om året. Til dette beløb skal lægges en udgift på 0,3 mio. kr. til et fælles driftssupportsystem for de kommuner, der er med i projektet (bilag 3). Den samlede årlige udgift anslås samlet at være ca. 7,6 mio. kr. om året.
Kommunen har - på baggrund af tidligere oplyste tal fra Konsortiet - kalkuleret med en årlig driftsbesparelse på 1,8 mio. kr. som opnås ved overgang fra diesel til el som drivmiddel og som følge af lavere vedligeholdelsesomkostninger på færgen samt forventede stordriftsfordele i forbindelse med indkøb og drift kommunerne imellem. Beregning er dog forbundet med en større usikkerhed, da en grundigere driftsberegning først foreligger efter gennemførelsen af næste fase. Når denne besparelse medregnes opnås en årlig udgift til standardfærgen på 5,8 mio. kr.
På Byrådsmøde den 19. december 2022 var der kalkuleret med en samlet årlig udgift på 5,4 mio. kr. Denne udgift er for 2026 0g 2027 indarbejdet i servicerammen for Budget 2024-27. Der gøres opmærksom på at den endelige leasingrate først kendes når konkurrenceudsættelsesfasen er gennemført, og der foreligger et samlet projektbudget.
Leasingaftalen gælder for 20 år og omfatter en standardfærge og én elladestander.
Etablering af elladekapacitet
Udgifter til elkabler og transformerstation indgår ikke i projektet, og skal betales særskilt af kommunen. Der ersåledes af sat 12 mio. kr. til etablering af elladekapacitet som skal placeres på Stigsnæs i Budgetforliget for Budget 2024-2027. afsat 12 mio. kr. Der er ikke afsat midler til en eventuel mindre elladekapacitet på Omø, som ønsket af Ø-udvalget.
Der skal udarbejdes et rampestudie, der vil vise behovet for ombygning af de eksisterende færgelejer. Det forventes at der bliver tale om mindre tilpasninger.. Udgifterne til disse kendes ikke på nuværende tidpunkt.
Udtrædelsesmuligheder
Hvis kommunen vælger at udtræde på nuværende tidspunkt (udtrædelsesmulighed 1) skal den betale 4,2 mio. kr. til konsortiet til dækning af udgifter til færgens design samt projektering.
Udtræden i forbindelse med 2. udtrædelsesmulighed (3. kvartal i 2024) anslås at ville koste kommunen 5,1 mio. kr.
Der er ikke afsat midler i kommunens budget til at dække udgifter i forbindelse med udtræden.
Tværgående konsekvenser
Ifølge kommunens Ø-politik er det kommunens målsætning at langtidssikre en stabil og hyppig færgedrift på øerne.
Sagens videre forløb
Hvis Byrådet godkender, at kommunen skal indtræde i konkurrenceudsættelsesfasen, skal det tage stilling til, om kommunen ønsker at være med i projektet ved anden og sidste udtrædelsesmulighed efter gennemførelsen af konkurrenceudsættelsesfasen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Administrativ bemærkning pr. 16/10 2023:
Aalborg Kommune , Odder Kommune, Svendborg Kommune og Faaborg-Midtfyn har besluttet at de gerne vil gå videre til konkurrenceudsættelsesfasen.