Økonomiudvalget – Referat – 23. oktober 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1. Godkendt med bemærkning om at sag 13 udgår.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren  indstiller,

  1. at Økonomiudvalget godkender dagsordenen

2. Samlesag Anlægsregnskaber for Børne- og Ungeudvalget (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse med bemærkning om, at der overføres 185.000 kr. til anlægsbudgettet for liggehal og det resterende mindreforbrug tilføres kassen.

Kompetence

 

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget godkende nedenstående anlægsregnskaber punkt A-D og at mindreforbruget overføres til kassen

 

Indstilling

 

Chefen for skole og dagtilbud indstiller,

1. at Byrådet godkender anlægsregnskaberne pkt. A-D, og at mindreforbruget på 0,462 mio. kr. tilføres kassen.

Sagens indhold

 

Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af over- eller underskud.

Mindreforbrug tilføres som hovedregel kassen eller overføres til andre anlægsprojekter med forventet merforbrug. Merforbrug finansieres som hovedregel af øvrige bevillinger inden for udvalgets egen budgetramme (serviceudgifter) eller andre anlægsprojekter, hvor der forventes et mindreforbrug.

Samlet oversigt ses her:

Punkt

Nr.

Anlægsnavn

Forbrug

Anlægsbudget

Resultat

Afsluttende anlægsprojekter

A

130/132

Renovering af skolernes toiletfaciliteter / Skoletoiletter

10.563

10.824

261

B

131

Skolerenovering

38.445

38.512

67

C

262

Nyt tag Rosenkilde Vuggestue og Børnehave

1.036

1.169

133

D

134

Bien

3.400

3.400

-

 

 

Samlet

   53.444

              53.905

         461

Alle beløb er i 1.000 kr.

I det nedenstående er de enkelte anlægsregnskaber beskrevet.

Pkt. A - Renovering af skolernes toiletter

Tilbage i budget 2017, samt overslagsårene, blev der prioriteret budget til at renovere samtlige elevtoiletter på kommunens folkeskoler.  Der blev igangsat analysearbejde for at klarlægge udfordringerne på de enkelte skoler. Alle elevtoiletter er blevet renoveret, hvor der var spanske vægge, blev de fjernet, og erstattet med faste vægge, derudover er der indført automatik for sæbedispenser, papirhåndklæder og vandarmaturer. Se fordelingen af udgifter pr. skole på bilag 2.

Der er et samlet mindreforbrug på 0,261 mio. kr., der kan tilføres kassen.

Se bilag 1 og 2 for uddybende oplysninger om projekterne. 

Punkt B. Skolerenoveringer

Der har været afsat en pulje, som er udmøntet til renovering af 15 faglokaler og 13 legepladser. I bilag 4 ses på hvilke skoler, hvor faglokaler og legepladser er renoveret samt udgifter hertil.

I puljen var der også afsat 6 mio. kr. til erstatning af smartboards fra 2013 til elektroniske tavler på skolerne. Dette er også gennemført.

Der er et samlet mindreforbrug på 0,067 mio. kr. 

Se bilag 3 og 4 for uddybende oplysningerne om projekterne.

Punkt C. Nyt tag Rosenkilde Vuggestue og Børnehave

Der er lavet nyt tag på Rosenkildevuggestue og Børnehave i 2022.

Der er et mindreforbrug på 0,134 mio. kr., der kan tilføres kassen. 

Se bilag 5 

Punkt D. Bien

Der er udbetalt anlægstilskud over tre år (2020, 2021 og 2022) til FGU til projektet med indkøb og istandsætte Sejlskibet Bien.

Forbrug og anlægsbudget balancer.

Se bilag 6

Retligt grundlag

 

Når anlægsprojektet er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at anlægsrammer ikke må afviges uden godkendelse i Byrådet, idet bevillingskompetencen er byrådets. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

 

Handlemuligheder

 

Byrådet kan godkende anlægsregnskab pkt. A. til pkt. D på foreliggende grundlag eller bede om yderlige beskrivelse samt godkende at mindreforbrug tilføres kassen.

Vurdering

 

Administrationen anbefaler, at anlægsregnskaber pkt. A. til pkt. D godkendes, og at mindreforbruget på 0,462 mio. kr. tilføres kassen

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg - Skole og dagtilbud

-462

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

462

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærkninger 

 

Sagens videre forløb

 

Ingen bemærkning 

 

Sagens forløb

05-09-2023 Børne- og Ungeudvalget

Sagen udsættes og genoptages på oktober-mødet. 


03-10-2023 Børne- og Ungeudvalget

At 1: Udvalget indstiller, at restfinansieringen af liggehallen i Slotsbjergby Daginstitution finansieres af mindreforbruget på anlægsregnskabet. De resterende midler indstilles overført til kassen.


3. Samlesag Anlægsregnskaber Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 3: Indstilles til Byrådets godkendelse.

(A) stemte imod, idet (A) bemærker, at de overskydende drifts-landdistriktsmidler ikke skal anvendes til anlægsfinansiering.

At 4-6: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet. 

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende nedenstående anlægsregnskaber pkt. A til pkt. R samt delanlægsregnskaber pkt. S til pkt. Z.

Byrådet kan beslutte, at det samlede merforbrug på de afsluttende anlægsregnskaberne pkt. A til pkt. P finansieres af driftsrammen (Politikområde Landdistriktsudvikling - Borgerstyrede budgetter) under Teknik-, Plan- og Landsdistriktsudvalget. 

Byrådet godkender reduktion af anlægsbevillinger (frigivne rådighedsbeløb) på udvalgte anlægsprojekter. 

 

Indstilling

Chef for Teknik, Plan og Erhverv indstiller;

1. at Byrådet godkender anlægsregnskaberne pkt. A til pkt. R 

2. at Byrådet godkender delanlægsregnskaberne pkt. S til pkt. Z

3. at Byrådet godkender det samlede merforbrug på 0,345 mio. kr. på de afsluttende anlægsregnskaber pkt. A - pkt. P finansieres af driftsrammen under Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget (Politik område Landdistriktsudvikling - Borgerstyrede budgetter).

4. at Byrådet godkender, at  mindreforbrug på pkt. Q (86 fortove) overføres til pkt. Y anlægsprojekt 308 renovering af fortove

5. at Byrådet godkender, at merforbrug på pkt. R (106 Ordinær byfornyelse) overføres til pkt. V (107 Pulje til nedrivning) og anlægsprojekterne sammenlægges

6. at Byrådet godkender, at der foretages korrektion af anlægsbevillinger (frigivne rådighedsbeløb) på de anlægsprojekter, der har fået reduceret rådighedsbeløb i forbindelse med anlægsstop (anlægsprojekterne er markeret med * i tabel)

 

Sagens indhold

Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbudgettets anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af over- eller underskud.

Mindreforbrug tilføres som hovedregel kassen eller overføres til andre anlægsprojekter med forventet merforbrug. Merforbrug finansieres som hovedregel af øvrige bevillinger inden for udvalgets egen budgetramme (serviceudgifter) eller andre anlægsprojekter, hvor der forventes et mindreforbrug.

Samlet oversigt over anlægsregnskaber ses i nedenstående tabel.

I denne sag sondres mellem

  • Anlægsprojekter, hvor der aflægges afsluttende anlægsregnskab og hvor det samlede merforbrug forslås finansieret af driftsrammen ved Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
  • Anlægsprojekter, hvor der aflægges afsluttende anlægsregnskab, og der ansøges om en overførelse af anlægsbudget fra et anlægsprojekt til et andet anlægsprojekt. Typisk er der tale om flere projekter med samme formål, hvor der indstilles i denne sag, at alt aktivitet samles på et anlægsprojekt og de resterende projekter lukkes
  • Delanlægsregnskaber, hvor der aflægges regnskab for en given periode og anlægsprojektet eller anlægspuljen fortsætter

Punkt

Nr.

Anlægsnavn

Forbrug

Anlægsbudget

Resultat

Afsluttende anlægsprojekter

A.

83

Strand, Broer og Toiletter

4.353

4.519

166

B.

85

Renovering af støttemur Ormeslev

1.200

1.200

-

C.

88

Vintermateriel

9.094

9.200

106

D.

89

Hovedistandsættelse af Broer

13.416

13.419

3

E.

92

SK forsyning Julebelysning

71

71

-

F.

10.

Mobilbredbånd etabl. af 4 sendemaster

1.959

2.000

41

G.

191

Lystbådehaven i Korsør

1.673

1.699

26

H.

237

Renovering og fornyelse af offentlig toiletter

930

850

- 80

I.

224

Signalanlæg Krydset ved Sorøvej / Strudsbjergsvej

2.210

2.000

- 210

J.

309

Sikkerhedsmæssige tiltag Halsskov Færgehavn

431

400

- 31

K.

186

Bymidteudvikling i de tre byer*

1.869

1.894

25

L.

156

Lystbådehavene

955

1.000

45

M.

185

Pullerter*

3.328

2.800

- 528

N.

187

Skiltepylonerne

1.468

1.601

133

O.

11

It i landdistrikter

17

1

- 16

P.

230

Ombygning Omøfærgen

848

823

- 25

 

 

I alt

43.822

43.477

- 345

 

 

 

 

 

 

Afsluttende anlægsregnskab, hvor mindreforbrug overføres til nyt anlægsprojekt

Q.

86

Fortove

12.188

12.233

45

R.

106

Ordinær byfornyelse

10.473

10.472

- 1

 

 

 

 

 

 

Delanlægsregnskab (til og med 2022)

Punkt

Nr.

Anlægsnavn

Forbrug

Anlægsbudget

Resultat

S.

87

Asfalt samt øvrige belægninger

137.581

139.197

    1.616

T.

90

Støjvold

- 6.595

- 5.215

1.380

U.

102

Uddybning af havneanlæg

950

1.285

       335

V.

107

Pulje til nedrivning af bygninger

2.387

2.386

        - 1

X.

153

Badebroer

4.091

4.561

       470

Y.

308

Renovering af fortove

1.132

1.132

         -

Z.

239

Stisystemer

2.291

3.000

       709

 

I 1.000 kr. 

(*) Korrektion af anlægsbevilling

I bilagene 1- 25 ses uddybning af økonomien for hvert anlægsprojekt. 

Ifølge Slagelse Kommunes økonomiske styringsregler skal merforbrug på anlægsområdet dækkes enten af et andet anlægsprojekt eller via driften. Det foreslås at merforbruget på ovenstående anlægsprojekter dækkes af et forventet mindreforbrug på Politikområde "Landdistriktsudvikling - Borgerstyrede Budgetter". Der er et forventet mindreforbrug på politikområdet på ca. 500.000 kr. i 2023.

Retligt grundlag

Når anlægsprojektet er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at anlægsrammer ikke må afviges uden godkendelse i Byrådet, idet bevillingskompetencen er byrådets. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende anlægsregnskab pkt. A. til pkt. R på foreliggende grundlag eller bede om yderlige beskrivelse.

Byrådet kan godkende delanlægsregnskaber pkt. S og pkt. Z på foreliggende grundlag eller bede om yderlige beskrivelse

Byrådet kan godkende fremlagte finansieringsmulighed, vælge Entreprenørservice som alternativ finansieringsmulighed. Endvidere er der mulighed for at pege på en anden finansieringsmulighed.

Byrådet kan godkende korrektion af anlægsbevillinger (frigivne rådighedsbeløb) på de anlægsprojekter, der har fået reduceret rådighedsbeløb i forbindelse med anlægsstop.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler at anlægsregnskaberne og delanlægsregnskaberne godkendes samt finansieringsforslaget godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Anlæg 86   Fortov

 

 -45

 

 

 

Anlæg 308 Fortovsbelægninger 

 

 45

 

 

 

Anlæg 106 Ordinær byfornyelse      1   
Anlæg 107 Nedrivning af bygning      -1   

Anlæg ( Samlet merforbrug)

 

345

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Driftsramme u. TPL

Landdistriktsudvikling - Borgerstyrede budgetter

-345

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

02-10-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

At 3: Indstilles til Byrådets godkendelse. (A) stemte imod, idet (A) bemærker, at de overskydende drifts-landdistriksmidler ikke skal anvendes til anlægsfinansiering.  

At 4-6: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

 


4. Genoptaget - Anlægsregnskab - Sorøvej 4230 udmøntning af budget 2019-2022 - særlig fokus på indfaldsvejene til byerne

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 2: Udvalget følger Teknik, Plan, og Landdistriktsudvalgets indstilling og indstiller til Byrådet, at mindreforbruget tilbageføres til anlægsprojekt 94 ’Trafiksikkerhedsfremmende Foranstaltninger’ - til 2-1 vej ved Stillinge.

(A) og (O) stemte imod.

(A) ønsker, at pengene anvendes til det oprindelige projekt med byport ved Sorøvej, Skælskør af hensyn til trafiksikkerheden. 

Bilag fra punkt 13 på Teknik-, Plan- og Landistriktsudvalgets møde den 7. august vedlægges.

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende anlægsregnskabet for anlæg 155 Trafikfremme indfaldsveje. 

Byrådet kan i forbindelse med aflæggelse af regnskabet godkende, at det mindre forbrug overføres til anlægsprojekt "94 Trafikfremmende Foranstaltninger" eller kassen. 

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan, og Erhverv indstiller,

1.     at Byrådet på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget træffer beslutning om godkendelse af anlægsregnskabet.

2.     at Byrådet på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget træffe beslutning om at mindreforbruget:

a. tilføres kassen

eller

b. tilbageføres til anlægsprojekt 94 Trafiksikkerhedsfremmende Foranstaltninger

Sagens indhold

Sagen har tidligere været behandlet i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020 og 31. august 2020. 

I budgetforlig 2019 blev der afsat 500.000 kr. til trafiksikkerhedstiltag på Sorøvej i Skælskør.

Projektet tilføres efterfølgende yderligere 600.000 kr. fra eksisterende anlægspulje for trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.

Projektet har omfattet udgifter til forberedelse og afholdelse af borgermøder samt projektering og etablering af hævet flade på Sorøvej ud for Smidstrupvej.

Borgerne har haft ønsker om mere omfattende tiltag, herunder fx en grøn byport, men fokus har først og fremmest været at få gennemført et projekt der nedsætter hastigheden på Sorøvej. Budgettet er derfor disponeret til en hævet flade jf. også Erhvervs- og Teknikudvalgets beslutning af 31. august 2020. Yderligere tiltag på Sorøvej kan sagtens gennemføres, men ikke inden for det eksisterende restbudget.

Det mindre forbrug på 420.000 kr. tilbageføres anlægspuljen til trafiksikkerhedsfremme, som oprindeligt finansierede den ekstra bevilling til projektet, eller alternativt kassen.

Se Bilag 1 for nærmere beskrivelse af anlægsregnskabet.

 

Retligt grundlag

Når anlægsprojektet er afsluttet skal der umiddelbart efter aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

Pkt. 1) godkende anlægsregnskabet eller bede om yderligere beskrivelse af, hvordan anlægsrammen er anvendt.

Pkt. 2) Godkende at det mindre forbrug på i alt 0,42 mio. kr. tilføres kassen eller anlægsprojekt 94 Trafiksikkerhedsfremmende Foranstaltninger.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at anlægsregnskabet sendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, samt at det mindre forbrug tilføres kassen eller anlægsprojekt 94 Trafikfremmende Foranstaltninger. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlægsprojekt 155

 

- 420

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen eller til anlægsprojekt 

94 Trafikfremmende foranstaltninger

 

420

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

--------------------------

På mødet i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 8. august 2023 ønskede udvalget forslag til alternative løsninger på Sorøvej i Skælskør, samt henvisning til det oprindelige forslag. Sagen blev behandlet på Erhvervs- og Teknikudvalgets møde den 10. august 2020. Det oprindelige projekt fremgår af daværende sags bilag.

Desværre blev projektet meget dyrt at gennemføre og det endte med, at der kun blev gennemført den hævede flade ved Smidstrupvej. Den oprindelige byport-tanke er derfor ikke gennemført. Ingen af de oprindelige projektdele kan gennemføres inden for restbeløbet, ligesom næsten alle alternative løsninger er endnu dyrere. Administrationen anbefaler derfor, at restsummen på anlægskontoen anvendes til andre formål, som kan gennemføres inden for anlægssummen. Der kan fx tages fat i et af de ca. 50 andre tryghedsprojekter, som borgerne ønsker eller sortpletprojekter der kan holdes inden for beløbsrammen. Se eventuelt bilagene til pkt. 7 på udvalgets møde den 7. juni 2023.

Rettelig kan udvalget også vælge en anden model, fx at gennemføre et mindre tiltag som opsætning af en ”din fart” viser. Midlerne kan  også overføres til skolevejsprojekterne eller omvendt, at der tilføres midler til et projekt på Sorøvej fra skolevejsprojekterne, så der kan gennemføres et større projekt, og så de påtænte anlægsmidler på den måde ”bliver i Skælskør”. Nye forslag til Sorøvej er ikke nærmere defineret, så der tages forbehold for, hvad alternative løsninger kan koste. Din fartviser eller måske en rundkørsel ved Hesselhaven kunne være muligheder som ikke tidligere er bragt i spil, og som er både billigere og dyrere end der er budget til.

Administrationen har foreslået at midlerne kan bruges til sorpletprojekter eller eventuelt 2-1 vej på Drøsselbjergvej/ Kongsmarkvej, som ligger ”klar i skuffen” inden for den anførte anlægsramme. Der peges på sortpletprojekter pga. deres vigtighed.

Når netop 2-1-vejsprojektet bringes op, så er det fordi projekteringen er på plads og tidligere ønsket af det daværende Erhvervs- og Teknikudvalg, og desuden kan gennemføres inden for restsummen. Den pågældende vejstrækning er med et næsten nyt slidlag. Med lang tid til næste slidlagsindsats vil kommunen derfor kunne få maksimal glæde af investeringen i 2-1 vej, som mange af borgerne langs strækningen har ønsket.

Det skal bemærkes at 2-1 vej skal ordres inden den 15. september. Efter denne dato vil det være for sent at gennemføre opstribningen i år, medmindre der skal påregnes et tørretillæg.

 

Sagens forløb

08-08-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Sagen udsat.

Udvalget ønsker forslag til benyttelse af restbeløb.

Tidligere projekt fremsendes til udvalget.


04-09-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Afdelingsleder Bo Gabe deltog under oplysning af punktet.

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 2: Udvalget indstillede til Byrådet, at mindreforbruget tilbageføres til anlægsprojekt 94 ’Trafiksikkerhedsfremmende Foranstaltninger’ - til 2-1 vej ved Stillinge. 

(A) stemmer imod og ønsker, at pengene anvendes til det oprindelige projekt med byport ved Sorøvej, Skælskør af hensyn til trafiksikkerheden. 

(O) stemte imod. 


09-10-2023 Byrådet
Udgået.

5. Slagelse Boligselskab afd. 38 Boeslunde godkendelse af byggeregnskab og Skema C (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende byggeregnskab, herunder Skema C med en samlet anlægssum på 44,419 mio. kr. for Slagelse Boligselskab, afdeling 38 i Boeslunde.

 

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

1. at Byrådet godkender byggeregnskab og Skema C med en anskaffelsessum på 44.419.353 kr. 


Sagens indhold

Byrådet godkendte den 31. august 2020 Skema A i forbindelse Slagelse Boligselskabs ønske om  opførsel af 20 familieboliger i Boeslunde, hvor 10 af boligerne anvises til seniorer (+60 år), 8 boliger anvises til borgere der er i job og 2 boliger anvises efter boligselskabets normale venteliste. Boligerne er opført som dobbelthuse med egen have og parkeringspladser. Boligerne er på 104 m2 og er fordelt med 10 boliger med 4 rum og 10 boliger med 3 rum. 

Skema B blev godkendt af Byrådet den 26. april 2021 med en anskaffelsespris på 44.440.000 kr.

Ejendommene er nu færdige og alle boligerne er udlejet pr. 1. oktober 2022, hvorfor Slagelse Boligselskab aflægger byggeregnskab overfor Byrådet og anmoder om godkendelse af Skema C med en samlet anskaffelsespris på 44.419.353 kr. og dermed en mindre udgift på 20.647 kr.

Den endelige finansiering kommer således til at bestå af følgende:


Skema B Skema CÆndring (ca.)
Realkreditlån        39.107.000 kr.         39.089.031 kr. -17.969 kr.
Grundkapital 4.444.000 kr.4.441.935 kr.-2.065 kr.
Beboerindskud 889.000 kr.888.387 kr. -613 kr.

I alt 44.440.000 kr. 44.419.535 kr.    -20.647 kr.

Grundkapitallånet vil blive nedjusteret med 2.065 kr.

Ansøgning fra Boligselskab, Skema C, Byggeregnskab, revisionsberetning og regnskabserklæring  vedhæftes til orientering.

 

Retligt grundlag

Lov om almene boliger og bekendtgørelse om støtte til almene boliger m.v. kapitel 10

Handlemuligheder

Med baggrund i byggeregnskab og revisionsberetning har Byrådet følgende handlemuligheder:

1. Godkende regnskabet og tilhørende Skema C

2. Byrådet kan beslutte at bede om supplerende oplysninger til regnskabet.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det fremlagte Skema C, byggeregnskab med tilhørende revisionsberetning kan godkendes, og at den fremsendte dokumentation er fyldestgørende.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

6. Slagelse Boligselskab afd. 39 Udsigten anmodning om godkendelse af byggeregnskab og Skema C (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende byggeregnskab, Skema C med en anskaffelsessum på 41.2 mio. for Slagelse Boligselskab, afd. 39 Udsigten, Slots Bjergby. Afledt økonomisk konsekvens heraf er en kassefinansieret tillægsbevilling på 0,1 mio. kr. til forhøjelse af grundkapitallån.

 

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

1. at Byrådet godkender byggeregnskab og Skema C med en samlet anskaffelsessum på 41.212.116 kr.

2. at Byrådet bevilger en kassefinansieret tillægsbevilling på 107.454 kr. til forhøjelse af grundkapitallån.

 

Sagens indhold

Byrådet godkendte den 25. januar 2021 Skema A i forbindelse med Slagelse Boligselskabs ønske om opførsel af 17 familieboliger og 1 fælleshus på Udsigten i Slots Bjergby. Boligerne er godkendt med fleksibel udlejningsaftale og er forbeholdt for seniorer +60, der ønsker at afhænde/sælge egen bolig i Slagelse Kommune, der ønsker at flytte i en senioregnet bolig. Boligerne er på henholdsvis 115 og 95 m2 og er med egen have og parkeringsplads.

Skema B blev godkendt af Byrådet den 21. juni 2021 med en anskaffelsessum på 40.320.000 kr.

Ejendommene er nu færdige og alle boligerne er udlejet, hvorfor Slagelse Boligselskab aflægger byggeregnskab overfor Byrådet og anmoder om godkendelse af Skema C med en samlet anskaffelsespris på 41.212.116 kr. og dermed en merudgift på 893.116 kr.

Regnskabet for byggeriet har udviklet sig således fra godkendelse af Skema B:

 1.000 kr.Skema BSkema Cændring
Grundudgifter  5.8875.96679
Entrepriseudgifter 30.49532.0841.589
Omkostninger 3.3452.569 -776
Gebyrer 5935930
Samlet anskaffelsessum 40.31941.212893

Merudgiften skyldes indeksering af entreprisesummen udover fastprisperioden med 1.262.000 kr. - reduceret med færre omkostninger, således at den samlede merudgift udgør 893.000 kr. Medudgiften har lovhjemmel i Støttebekendtgørelsens § 13 stk. 3.

Den endelige finansiering fremkommer herefter således:

 Skema BSkema CÆndring (ca)
Realkreditlån 34.675.000 kr.35.442.420 kr.767.420 kr.
Grundkapital 4.838.000 kr.4.945.454 kr. 107.454 kr.
Beboerindskud 806.000 kr.824.247 kr.18.247 kr.
Anskaffelsessum i alt 40.319.000 kr. 41.212.116 kr. 893.116 kr.

Grundkapitallånet vil blive ca. 107.500 kr. højere end oprindelig bevilget. 

På grund af merudgiften vil huslejen blive reguleret fra 883 kr./m2 til 888 kr./m2. 

 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse om støtte til almene boliger m.v. § 13 stk. 3 kan indeksregulering af entreprisesummen efter fastprisperiodens udløb medtages i anskaffelsessummen udgør maksimumbeløbet efter stk. 1.

Lov om Almene boliger og Bekendtgørelse om støtte til almene boliger  m.v. kapitel 10.

 

Handlemuligheder

Med baggrund i byggeregnskab og revisionsberetning har Byrådet følgende handlemuligheder:

1 Godkende regnskabet og tilhørende Skema C, med den afledte økonomisk konsekvens, at grundkapitallånet forhøjes med 107.500 kr., 

2. Byrådet kan beslutte at bede om supplerende oplysninger til regnskabet.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det fremlagte Skema C, byggeregnskab med tilhørende revisionsberetning kan godkendes, og at den fremsendte dokumentation er fyldestgørende.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

1.04

0,1

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.04

-0,1

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkning

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

7. Fremtidig brug af frigjort bygning beliggende på Flakkebjerg Hovedgade 36, kaldet "Fristedet" (B)

Beslutning

At 1: Handlemulighed B godkendt med bemærkning om, at der foretages en vurdering af pavillonen som led i kapacitetsanalysen.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal på baggrund af indstilling fra Børne- og ungeudvalget beslutte fremtidig brug af den frigjorte bygning Fristedet.

 

Indstilling

Chefen for Kommunale Ejendomme & Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Økonomiudvalget godkender handlemulighed B  - at bygningen Fristedet overgår til Daginstitutionen Flakkehaven, som i stedet for afgiver lærerboligen Kræmmerhuset 

Sagens indhold

Fritidshjemmet Fristedet, er beliggende mellem Flakkebjerg Skole og Daginstitutionen Flakkehaven. Beslutningen om at lukke Flakkebjerg Skole medførte, at tidl. Skolechef og Dagtilbudschef undtog Flakkehaven fra beslutningen om at Fritidshjem skulle overgå til SFO pr. 1. januar 2023.

Fristedet har altså været drevet under samme ledelse som Daginstitutionen Flakkehaven frem til lukningen af Flakkebjerg Skole. Bygningen har siden juli 2023 derfor været tom og der skal træffes en beslutning om, hvad der skal ske fremadrettet.

Daginstitutionen har i den forbindelse ønsket at samle børnehavebørnene i Fristedet, da denne bygning er større og i bedre stand.

Fristedet

Bygningen er på 506 m² og er et resultat af en udvidelse og sammenbygning af to lærerboliger fra 1960. Lokalerne er i fin stand og har energimærke D.

Indretningen lægger op til tre børnegrupper op til 20 børn hver, med adgang til fællesrum med køkken. Der er desuden god fælles garderobe og personalefaciliteter. Udefaciliteterne er af begrænset størrelse og børnene vil skulle gå ca. 50 meter over til Daginstitutionen Flakkehavens legeplads.

Daginstitutionen Flakkehaven

Institutionen forventer at have mellem 40-51 børnehavebørn i 2023/24. Derudover er der pt. indmeldt 18 vuggestuebørn, men her er prognosen mere usikker, da der løbende kommer børn på venteliste i takt med at kommende forældre beslutter sig for, hvilken type tilbud de ønsker.
Børnetallet har de seneste 5 år været relativt stabilt, med en tendens imod lidt flere vuggestuebørn og lidt færre børnehavebørn de seneste par år. Der ses pt. en national tendens imod færre nyfødte, hvilket kan betyde lavere efterspørgsel på vuggestuepladser i de kommende år.

Institutionen har et ønske om at inkludere Fristedet i deres daglige arbejde, da det vil give dem mulighed for at samle alle børnehavebørn ét sted. Via omorganisering af bygninger og børnegrupper kan institutionen frigøre lærerboligen Kræmmerhuset, som er den ældste og mest vedligeholdelseskrævende bygning. Kræmmerhuset er på 126 m², hvilket betyder at institutionen brutto får tilført 380 m².

Grundet stigende antal vuggestuebørn, blev der i 2021 opsat et pavillonbyggeri til denne gruppe. Bygningen er 98 m² og det er teknisk muligt at flytte pavillonerne til en anden lokation, om end flytning af denne type bygninger ofte er dyrt.

Det skal undersøges yderligere om der fortsat er plads til den bundne opgave med at gøre plads til indfasningen af dagplejere samt gæstepladser. Dagplejerne skal have et grupperum til rådighed og dernæst ved dagplejerens fravær, skal der skabes rum for at dagplejebørnene (gæstebørnene) kan være i en vuggestuegruppe. Denne løsning bør optimalt set findes enten i forbindelse med Flakkehaven eller Dalmose Daginstitution.

Mulighed A – Daginstitutionen beholder samtlige bygninger
Lade bygningen Fristedet indgå som en del af Daginstitutionen Flakkehaven

Mulighed B – Daginstitutionen får Fristedet og afgiver lærerboligen Kræmmerhuset
Lade bygningen Fristedet indgå som en del af Daginstitutionen Flakkehaven og sigte imod frasalg af lærerboligen Kræmmerhuset på 126 m².

Mulighed C - Daginstitutionen får Fristedet og afgiver Pavillonen
Lade bygningen Fristedet indgå som en del af Daginstitutionen Flakkehaven og sigte imod flytning af pavillonen til andre institutioner 

Mulighed D

Sælge Fristedet i åbent offentligt udbud.

  • Bygningen er fra 1960, senest ombygget i 2006.
  • 506m² (opmålt)
  • Energimærkning D

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutte at Daginstitutionen får Fristedet og beholder samtlige bygninger
  2. Beslutte at Daginstitutionen får Fristedet men afgiver lærerboligen Kræmmerhuset
  3. Beslutte at Daginstitutionen får Fristedet men afgiver pavillonen
  4. Beslutte at sælge Fristedet via åbent offentligt udbud

 

Vurdering

Administrationen anbefaler handlemulighed B. Det vil sige, at bygningen bibeholdes på kommunale hænder. Endvidere at daginstitutionen Flakkehaven får råderet over bygningen da det betyder at institutionen får tilført 506,4m² der gør, at de kan samle deres børnehavebørn ét sted. Ejendomsstrategisk giver det dog mening at de så afgiver en af deres andre bygninger, og det anbefales at være lærerboligen ”Kræmmerhuset”, da det er den mest vedligeholdelseskrævende bygning, og den bygning der i dag netop rummer børnehavebørnene. Det giver derudover mulighed for at holde driftsomkostninger nede og forsat indfri en del af de besparelser som ”Fristedet” giver på nuværende tidspunkt ved at den står i tomgang. Kræmmerhuset vil efterfølgende blive sat til salg.

På grunden står også en pavillon, som det er teknisk muligt at flytte, dette giver også mulighed for at det er denne bygning der afgives. Det anbefales dog at afvente efterårets kapacitetsanalyse som kan belyse, om pavillonen kan løse en evt. pladsmangel i andre institutioner. Udvalgene skal dog være opmærksomme på, at der er væsentlige omkostninger forbundet med at flytte en pavillon fra ét sted til ét andet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Fristedets drift har siden juli været reduceret til tomgangsdrift, med henblik på at bidrage til den rammebesparelse på 2,4 mio. kr. årligt til afledte konsekvenser af Budget 2023, som Kommunale Ejendomme blev pålagt. Det vurderes dog at denne besparelse fortsat kan indhentes, selvom Fristedet sættes i drift igen. Hvis det besluttes at ”Kræmmerhuset” frasælges eller pavillonen flyttes, vil besparede rengørings- og bygningsdriftsudgifter herfra understøtte driften af Fristedet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Alt efter hvilken handlemulighed der vælges vil det videre forløb se således ud:

A - Ingen bemærkninger

B - Ny sag til Økonomiudvalget omkring salget af lærerboligen Kræmmerhuset

C - Ny sag til Økonomiudvalget og Byrådet om en bevilling til flytteomkostninger af pavillonen

D - Ny sag til Økonomiudvalget omkring salget af Fristedet

Sagens forløb

03-10-2023 Børne- og Ungeudvalget

At 1: Handlemulighed B indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

Udvalget anbefaler, at der foretages en vurdering af pavillonen som et led i kapacitetsanalysen.


8. Godkendelse af konkurrenceudsættelse af standardfærgen for Omøfærgen (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Der blev til punktets behandling fremsendt et notat, der lægges på sagen som bilag 5. 

 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende, at Slagelse Kommune indtræder i Konkurrenceudsættelsesfasen for den nye eldrevne standardfærge, der skal erstatte nuværende Omøfærge. Ved at godkende overgang fra design- og projekteringsfasen til konkurrenceudsættelsesfasen frasiger Slagelse Kommune sig den første udtrædelsesmulighed, der er indeholdt i indkøbsaftalen med leverandørkonsortiet.

 

Indstilling

Chef for Teknik, Plan og Erhverv indstiller

1. at Byrådet godkender handlemulighed B, hvor Slagelse Kommune indtræder i konkurrenceudsættelsesfasen for en eldreven standardfærge til Omø og herved frasiger sig den første udtrædelsesmulighed.

 

Sagens indhold

Byrådet har på møde den 19. december 2022 besluttet, at kommunen skal indgå en indkøbsaftale om en eldreven standardfærge til overfarten til Omø, med Færgesekretariatet, Danmarks Standardfærger K/S, PensionDanmark, Odense Marine Technology A/S og OMT F4DK ApS (bilag 2).

Ud over Slagelse har Aalborg, Fåborg-Midtfyn, Svendborg og Odder Kommune indgået lignende indkøbsaftaler om standardfærger. 

Anskaffelsesprocessen/indkøbsaftalen er inddelt i følgende faser:

  1. Design- og projekteringsfasen (december 2022-juli 2023) har haft til formål at afklare hvilken færgemodel, der vil være egnet til overfarten mellem Stignæs og Omø og har blandt andet omfattet en overfartsanalyse af overfart, belægningsprocenter, distance, sejlplan, dybde-og strømforhold samt afklaring af energikapacitet og teknologi.
  2. Konkurrenceudsættelsesfasen løber fra august 2023 til 3. kvartal 2024 og omhandler konkurrenceudsættelse af en række kritiske komponenter samt udbud af en skibsbygningskontrakt for færgen. Derudover skal der udarbejdes et endeligt projekt- og driftsbudget.
  3. Efter konkurrenceudsættelsesfasen og præsentationen af et endeligt projekt- og driftsbudget i 3. kvartal 2024 vil det igen være muligt at udtræde af projektet (sidste udtrædelsesmulighed). Herefter underskrives skibsbygningskontrakt/værftskontrakt. 
  4. Bygning og levering af færge samt færdigudvikling af driftssupportsystem (3. kvartal 2024 til 1. halvår 2026)

Slagelse Kommune er rådgivet og støttet gennem projektet af en ekspert-/rådgiverteam nedsat af det statslige Færgesekretariat, som er en sammenslutning for 18 kommuner med småøer.

Kommunen har fra projektets start præciseret at standardfærgen skal kunne betjenes af og godkendes til en 2-mands besætning, at den skal overnatte på Omø og sejle det nuværende antal overfarter samt indgå i trekantsejlads, når det er nødvendigt.  

På baggrund af resultaterne fra design og projekteringsfasen anbefales det at kommunen arbejder videre med en D37-10 færge (bilag x). Herudover er der arbejdet med færgens indretning, kapacitet og opbygning samt drøftet og forberedt tiltag, som forventes nødvendige for at efterleve tonnagekrav. Den nye færge vil have kapacitet til 19 biler og 98 passagerer (om sommeren), hvilket svarer til den eksisterende færge. D37-10 er desuden den samme model som skal leveres til Faaborg Midtfyn, Svendborg og Odder Kommuner. 

 

Ø-udvalget har gennem hele projektet udtrykt ønske om, at der blev etableret lademulighed for færgerne på øerne. En undersøgelse og en detaljeret beregning har imidlertid vist, at der ikke er tilstrækkelig el-kapacitet på øerne til at standardfærgen vil kunne blive opladet på øerne. I stedet er man på baggrund af tekniske beregninger og analyser kommet frem til at standardfærgen vil kunne sejle det ønskede antal sejladser og samtidig overnatte på Omø ved opladning alene på Stigsnæs færgehavn. Det kræver dog, at færgen holder en pause midt på dagen på Stigsnæs, i stedet for på Omø, hvor den eksisterende Omøfærgen holder pause i dag. 

Kommunerne har fortsat en række forbehold af teknisk karakter, som endnu ikke er endelig afklarede eller godkendt af rådgiverteamet. Der skal desuden træffes en række vigtige valg i forhold til komponenter.  

Der skal også udarbejdes et mere detaljeret og gennemregnet driftsbudget, som først vil foreligge når markedsdialogen, som er en del af konkurrenceudsættelsesfasen er afsluttet, og man har afklaret forhold vedrørende de sidste tekniske specifikationer og komponenter. Tallene vil indgå i det samlede materiale, som vil foreligge ved næste udtrædelsesmulighed. 

Inddragelse af Ø-udvalget

På møde den 23. august 2023 fik Ø-udvalget en status på projektet af medarbejdere fra Odense Marine Technology, som blandt andet omfattede en gennemgang af færgens design. Standardfærgen blev desuden drøftet på seneste møde i Ø-udvalget den 12. september 2023. Ø-udvalget har herefter udarbejdet en udtalelse, hvor det tilkendegiver sin opbakning til at tage næste fase i projektet med og forblive i projektet frem til næste udtrædelsesmulighed (bilag). 

 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse af Lov om færgefart.
Lov om kommunernes styrelse § 40 stk. 2.
Lånebekendtgørelsens § 2 stk. 1 nr. 17 og 18 m.v.

Udbudsloven af 15. december 2015, med senere ændringer.

 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan overfor Økonomiudvalget og Byrådet vælge at:

A. Benytte udtrædelsesmuligheden ved nuværende overgang fra design- og projekteringsfasen til konkurrenceudsættelsesfasen. Administrationen vil herefter meddele leverandørkonsortiet, at Slagelse Kommune ønsker at udtræde og afholde Slagelse Kommunes andel af omkostningerne til projektet på ca. 4,2 mio. kr.

B. Godkende at Slagelse Kommune indtræder i konkurrenceudsættelsesfasen med henblik på afklaring af tekniske forhold, afklaring af spørgsmål som der opnås svar på under markedsdialogen samt udarbejdelse af et endeligt drifts- og projektbudget. Udtrædelse efter konkurrenceudsættelsesfasen forud for underskrivning af skibsbygningskontrakt vil ifølge oplysninger koste ca. 5,2 mio. kr.

 

Vurdering

Kommunens færger står for en stor del af kommunens CO2-aftryk. En omstilling til el eller anden form for grønt drivmiddel understøtter handling 14 i Bæredygtighedsstrategiens handleplan, hvoraf det fremgår, at kommunen skal arbejde for en mere miljøvenlig færgedrift. Anskaffelse af en eldreven færge, der skal sejle til Omø, er således at betragte som en investering i den grønne omstilling. 

Den eksisterende omøfærge estimeres at have en levetid på maks. 10 år. 

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender indtrædelse i konkurrenceudsættelsesfasen. De indledende undersøgelser viser at en eldreven standardfærge vil kunne indfri kommunens krav til sejlads til Omø. Der er imidlertid en række usikkerheder af tekniske og driftsøkonomiske karkater, som skal afklares og som bør indgå i den endelige vurdering af projektet. Administrationen anbefaler at få konklusionerne fra markedsdialogen med og den reelle pris for det samlede projekt (efter udbud) oplyst, inden Byrådet endeligt tager stilling til projektet og anskaffelse af en eldrevet standardfærge til Omø. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Kommunen har modtaget tilsagn om 28,7 mio. kr. fra den statslige pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger. Tilskuddet skal anvendes til køb af en standardfærge i henhold til indkøbsaftalen. De samlede anskaffelsesomkostninger udgør 77,9 mio. kr. i det opdaterede budget (bilag x)

Det oprindelige budget i indkøbsaftalen var baseret på levering af 7 færger til 7 kommuner, som hver skulle bære en del af fællesudgifterne til udviklingen af færgerne. Da der kun er indgået indkøbsaftaler med 5 kommuner om 5 færger, skal disse udgifter fordeles på 5 i stedet for 7 færger. 

Leasing

Indkøbsaftalen omfatter en leasingaftale, som ifølge det opdaterede projektbudget anslås at være på 7,3 mio. kr. om året. Til dette beløb skal lægges en udgift på 0,3 mio. kr. til et fælles driftssupportsystem for de kommuner, der er med i projektet (bilag 3). Den samlede årlige udgift anslås samlet at være ca. 7,6 mio. kr. om året.

Kommunen har - på baggrund af tidligere oplyste tal fra Konsortiet - kalkuleret med en årlig driftsbesparelse på 1,8 mio. kr. som opnås ved overgang fra diesel til el som drivmiddel og som følge af lavere vedligeholdelsesomkostninger på færgen samt forventede stordriftsfordele i forbindelse med indkøb og drift kommunerne imellem. Beregning er dog forbundet med en større usikkerhed, da en grundigere driftsberegning først foreligger efter gennemførelsen af næste fase. Når denne besparelse medregnes opnås en årlig udgift til standardfærgen på 5,8 mio. kr.   

På Byrådsmøde den 19. december 2022 var der kalkuleret med en samlet årlig udgift på 5,4 mio. kr. Denne udgift er for 2026 0g 2027 indarbejdet i servicerammen for Budget 2024-27. Der gøres opmærksom på at den endelige leasingrate først kendes når konkurrenceudsættelsesfasen er gennemført, og der foreligger et samlet projektbudget. 

Leasingaftalen gælder for 20 år og omfatter en standardfærge og én elladestander. 

Etablering af elladekapacitet

Udgifter til elkabler og transformerstation indgår ikke i projektet, og skal betales særskilt af kommunen. Der ersåledes af sat 12 mio. kr. til etablering af elladekapacitet som skal placeres på Stigsnæs i Budgetforliget for Budget 2024-2027. afsat 12 mio. kr.  Der er ikke afsat midler til en eventuel mindre elladekapacitet på Omø, som ønsket af Ø-udvalget. 

Der skal udarbejdes et rampestudie, der vil vise behovet for ombygning af de eksisterende færgelejer. Det forventes at der bliver tale om mindre tilpasninger.. Udgifterne til disse kendes ikke på nuværende tidpunkt.   

Udtrædelsesmuligheder

Hvis kommunen vælger at udtræde på nuværende tidspunkt (udtrædelsesmulighed 1) skal den betale 4,2 mio. kr. til konsortiet til dækning af udgifter til færgens design samt projektering. 

Udtræden i forbindelse med 2. udtrædelsesmulighed (3. kvartal i 2024) anslås at ville koste kommunen 5,1 mio. kr. 

Der er ikke afsat midler i kommunens budget til at dække udgifter i forbindelse med udtræden. 

Tværgående konsekvenser

Ifølge kommunens Ø-politik er det kommunens målsætning at langtidssikre en stabil og hyppig færgedrift på øerne. 

 

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet godkender, at kommunen skal indtræde i konkurrenceudsættelsesfasen, skal det tage stilling til, om kommunen ønsker at være med i projektet ved anden og sidste udtrædelsesmulighed efter gennemførelsen af konkurrenceudsættelsesfasen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrativ bemærkning pr. 16/10 2023:

Aalborg Kommune , Odder Kommune, Svendborg Kommune og Faaborg-Midtfyn har besluttet at de gerne vil gå videre til konkurrenceudsættelsesfasen.

Sagens forløb

02-10-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Forvaltningen udarbejder notat ift. de 4 øvrige kommuners deltagelse.


9. 2. behandling af velfærdsteknologisk strategi (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

 

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan godkende den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26 med de indarbejdede ændringer som følge af høringsrunden.

 

Indstilling

Chef for Handicap og Psykiatri og konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Økonomiudvalget godkender den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26 med de indarbejdede ændringer som følge af høringsrunden.

 

Sagens indhold

På Økonomiudvalgets møde den 18. september 2023 punkt 8 blev udkast til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26 behandlet 1. gang. Her besluttede Økonomiudvalget at sende strategien til kommentering i Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget og til høring hos Ældrerådet, Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet.

Indkomne bemærkninger fra fagudvalg

Socialudvalget og Seniorudvalget havde inden bemærkninger.

Sundhedsudvalget besluttede at afgive følgende bemærkninger:

  • Opmærksomhed på, om der skal udarbejdes en nødplan, hvis teknologien ikke virker.
  • Det anbefales, at det tydeliggøres, hvordan der løbende sker effektmåling inkl. borgerfeedback, hvor dette er muligt. Dette for at kunne vurdere teknologiens kvalitet for borgeren, for arbejdsmiljøet og kommunens ressourcer.

Indkomne høringssvar fra høringsberettigede råd

Resumé af Ældrerådets høringssvar (vedlagt i bilag 1):

Ældrerådet:

  • anerkender, at velfærdsteknologi er vigtig, når borgere ønsker at blive længst mulig i eget hjem
  • er bekymrede for borgere med høj alder og manglende teknologisk indsigt
  • er bekymrede for, at velfærdsteknologi bliver en ekstra udgift for borgeren
  • har den holdning, at velfærdsteknologi i borgerens hjem skal være gratis og uden tvang Ældrerådet kan ikke se af strategien, om borgeren selv skal betale
  • ønsker, at det fremgår, hvor man kan henvende sig for yderligere oplysninger.

Resumé af Rådet for Socialt Udsattes høringssvar (vedlagt i bilag 2):

  • Langt de fleste borgere finder det brugbart og tidsbesparende med stigende elektronisk kommunikation
  • Det bør være med i al tænkning, hvordan det sikres, at alle borgere får en ordentlig behandling - en ordentlig dialog
  • Tænkningen bør være: Får vi alle med? Og hvis ikke, hvordan sikrer vi, at det sker?
  • Rådet gør opmærksom på, at der blandt de mest socialt udsatte borgere er nogle, som bliver ekskluderet, hvis der ikke tænkes andre arbejdsmåder ind her
  • Ikke alle kan benytte sig af skærm eller har en smartphone
  • Borgere med psykiske diagnoser, herunder paranoide tanker kan være mistænksomme overfor teknologi. Det bør fremgå af materialet. Der henvises til grundtanken i medborgerpolitikken.

Handicaprådet har ikke afgivet høringssvar.

 

Administrative bemærkninger til høringssvar

Evaluering og effektmåling

Der er tilføjet følgende afsnit til strategien om evaluering og effektmåling:

Det evalueres løbende på de konkrete teknologier i forbindelse med afprøvning og implementering. Dette med henblik på at vurdere effekt og borgertilfredshed. Generelle spørgsmål om brugen af velfærdsteknologi tænkes ind i de eksisterende brugertilfredshedsundersøgelser på området. 

Egenbetaling

Velfærdsteknologiske hjælpemidler er underlagt samme regler i forhold til bevilling og tilskud som øvrige hjælpemidler. Jævnfør en principmeddelelse fra Ankestyrelsen betegnes robotstøvsugere og robotgulvvaskere som et forbrugsgode og indgår som sædvanlig indbo på lige fod med traditionelle støvsugere og gulvrengøring. I følge reglerne om forbrugsgoder kan der derfor ikke ydes støtte til køb af robotstøvsugere og robotgulvaskere, medmindre borgeren falder under reglerne for særlig økonomisk støtte til enkeltydelser eller personligt tillæg. Nogle teknologier kan bevilliges som et hjælpemiddel, og andre igen stilles til rådighed af kommunen som en del af levering af en ydelse.

Udgangspunkt i borgeres behov og funktionsniveau

Det er hensigten med strategien, at velfærdsteknologi er førstevalg og en naturlig del af kommunens tilbud. Brugen af velfærdsteknologi skal dog altid holdes op mod, om borgeren er i stand til at anvende og gøre brug af teknologien. For at tydeliggøre dette er der under afsnittet "Styrende principper for den velfærdsteknologiske indsats" tilføjet følgende:

Brugen af velfærdsteknologi vurderes altid i forhold til, om borgeren er i stand til at anvende og drage nytte af teknologien.

Kontaktoplysninger

Strategien bliver tilgængelig på kommunens hjemmeside, hvor der vil være information om, hvor man kan henvende sig for yderligere oplysninger. Herudover findes kontaktoplysninger i informationsmateriale til borgerne.

Strategien med de indarbejdede ændringer efter høringsrunden er vedlagt i bilag 3. Ændringer er markeret med rød tekst.

 

Retligt grundlag

Budgetaftale 2021-24.

Bekendtgørelse om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven. BEK nr. 1247 af 13/11/2017 .

Ankestyrelsens principmeddelelse 36­-22 om forbrugsgoder og ­sædvanligt indbo, herunder robotstøvsugere. KEN nr. 10261 af 23/11/2022.

 

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. godkende den tværgående velfærdsteknologisk strategi 2024-26 med de indarbejdede ændringer som følge af høringsrunden (bilag 3). 

  2. ikke godkende den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26. Hvis Økonomiudvalget vælger denne handlemulighed, skal udvalget angive den videre proces.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at den tværgående velfærdsteknologiske strategi med de indarbejdede ændringer som følge af høringsrunden er et godt fundament for at sætte retning for den fremadrettede velfærdsteknologiske indsats i Slagelse Kommune.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Strategien har tværgående relevans og tråde i forhold til politikker og strategier indenfor Seniorudvalget, Sundhedsudvalget og Socialudvalgets områder, herunder værdighedspolitik, strategi for rehabilitering, omsorg og pleje, medborgerpolitik m.m. Ligeledes har sagen relevans i forhold til kommunens digitaliseringsstrategi.

 

 Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Økonomiudvalgets mødekalender 2024 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

 

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal træffe beslutning om egne møder i 2024. 

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Økonomiudvalget beslutter politisk mødekalender for udvalgets ordinære møder i 2024.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog den 25. september 2023 den overordnede mødekalender for 2024.

Jævnfør Styrelseslovens § 20 skal fagudvalgene for hvert regnskabsår beslutte, hvornår udvalget skal mødes, og hvor møderne skal holdes. De enkelte fagudvalg skal derfor beslutte fagudvalgets mødekalender endeligt for 2024.

Fagudvalget kan med afsæt i den vedtagne politiske mødekalender for 2024, beslutte mødedato, tidspunkt, længde, og hvor økonomiudvalgsmøderne skal holdes.

Administrationen anbefaler, at Økonomiudvalget fastholder at have ordinære møder som i 2023, dvs. fra kl. 8.00-11.00 på datoerne angivet i den politiske mødekalender 2024 (bilag 1). 

Administrationen anbefaler ligeledes, at møder som udgangspunkt holdes, hvor det er muligt at gennemføre mødet både med hensyn til forplejning, mødefaciliteter og det tekniske udstyr der skal være til rådighed.

 

Retligt grundlag

Styrelseslovens §20, der fastslår, at stående udvalg for hvert regnskabsår træffer beslutning om, når og hvor udvalgets møder skal afholdes.

 

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan beslutte politisk mødekalender for udvalgets ordinære møder i 2024.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer givet:

Borgmesteren orienterede om:

  • Løbende dialog med SDU og RUC

Øvrige udvalgsmedlemmer orienterede om

  • Thomas Vesth (I) orienterede om ledig uddannelseskapacitet inden for ambulanceområdet.

Kommunaldirektøren orienterede om:

  • Henvendelse vedr. konference My Planet Too.

Økonomiudvalget drøftede status omkring højvandssikring og ønsker, at byrådet orienteres om beredskabsplaner på et temamøde.

Økonomiudvalget drøftede også erfaringerne med sænkning af temperaturen gennem vinterhalvåret 2022/2023. Erfaringerne bringes med videre i den kommende vintersæson.  

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Økonomiudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

12. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen punkter.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Sagsoversigt med sager til de kommende 3 møder er vedhæftet som bilag 1. Sagsoversigten er ikke endelig.

Indstilling

Kommunaldirektøren,

1. at Økonomiudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

13. Lukket: Afvikling af frigjort ejendom i Korsør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Salg af ejendom i Korsør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Salg af mindre areal i Slagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
16. Lukket: Stillingtagen til evt. salg af areal i Korsør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
17. Lukket: Nyt signalreguleret kryds og udvidelse af Skælskørvej - ekspropriation (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
18. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.