13. Børneattester (B)
13.   Børneattester (B)
Sagsnr.: 330-2018-5844                 Dok.nr.: 330-2018-322618                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de særlige krav til flygtninges
 børneattester, og de konsekvenser beslutningen har for integrationsarbejdet i
 Slagelse Kommune.
Baggrund
Udvalget har på udvalgsmøde den 5.
 marts 2018 udtrykt ønske om en orienteringssag i maj om det anførte i
 beslutningstema.
Juridisk forhold – Blanke
 børneattester er et vilkår
Det er et lovkrav, at offentlige
 forvaltningsmyndigheder indhenter en børneattest hos personer, som påtænkes
 ansat, hvis arbejdet medfører direkte kontakt med børn under 15 år.
Flygtninge, som kommer til
 Danmark, har ikke historik på hverken straffe- eller børneattest. Mange
 flygtningenationer har ikke særskilt lovgivning om børns rettigheder og
 registrerer derfor ikke kriminalitet af denne karakter. I praksis betyder det,
 at flygtningenes børneattester altid vil være blanke og uden bemærkninger.
Økonomiudvalgets beslutninger –
 KL’s efterfølgende vejledning
Økonomiudvalget i Slagelse Kommune
 har den 14. marts 2016 truffet beslutning om, at
”... Slagelse Kommune kun vil
 beskæftige flygtninge/emigranter på områder som ikke kræver børneattester. På
 arbejdssteder hvor der er direkte kontakt med børn under 15 år og dermed
 lovkrav på, at der skal indhentes børneattester, kan der ikke beskæftiges
 flygtninge/emigranter, når der ikke kan indhentes børneattester med historik på.
 Dette vil i et vist omfang besværliggøre integration af flygtninge på
 arbejdsmarkedet”.
Under samme beslutningspunkt
 godkendte Økonomiudvalget, at udvalgets ”… beslutningen revurderes, hvis
 vejledning fra KL eller lovgivningen på området i øvrigt ændres”.
KL offentliggjorde i november 2016,
 dvs. efter beslutningerne i Økonomiudvalget den 14. marts 2016,
 inspirationsmateriale om brug af børneattester for flygtninge (jf. bilag). KL
 oplyser, at stillingtagen på området er blevet mere aktuel som følge af
 integrationslovændringerne den 1. juli 2016,
 som bl.a. medførte lovkrav om, at alle flygtninge og familiesammenførte skal i
 virksomhedsrettet tilbud mindst 15 timer om ugen.
Materialet beskriver reglerne om
 børneattester og inspirerer til, hvordan det beskyttelseshensyn, der ligger bag
 børneattester, kan tilgodeses på anden vis og giver eksempler på retningslinjer
 for ansættelse af flygtninge inden for børne- og ungeområdet.
Retligt
 grundlag
Børneattestloven, LBK nr. 362 af 2.
 april 2014 (senere ændret ved LOV nr. 742 af 1. juni 2015), Integrationsloven, LBK nr.
1127 af 11. oktober 2017, samt Lov om Aktiv
 Socialpolitik, LBK nr. 269 af 21. marts 2017.
Handlemuligheder
Beskæftigelsesudvalget har
 mulighed for at forholde sig til forvaltningens orientering og indstille til
 videre behandling i Økonomiudvalget.
Som det fremgår af
 Økonomiudvalgets beslutninger i marts 2016, har man ikke taget stilling til,
 hvor længe flygtninge er omfattet af beslutningerne og dermed, hvornår
 målgruppen ligestilles med andre borgere, ligesom der ikke efterfølgende er taget
 fornyet stilling til KL’s vejledning fra november 2016.
KL understreger, at brugen af
 børneattester skal sikre, at kommunerne ikke uforvarende ansætter personer med dom
 for forbrydelser begået mod mindreårige. Samtidigt oplyser KL, at indhentning
 af børneattester ikke giver garanti mod, at sådanne forhold ikke foreligger
 eller kan opstå. Derfor giver det mening at fastlægge en procedure for, hvordan
 man vil håndtere praktik og ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet,
 frem for at lade børneattesten udgøre eneste grundlag for vurdering.
KL’s løsningsforslag indeholder
 følgende opmærksomhedspunkter:
·  Overvej både de muligheder og de
 udfordringer ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet kan give i
 kommunen.
·  I skal altid indhente en
 børneattest, men lad ikke børneattesten stå alene.
·  I må ikke stille et absolut krav om,
 hvor langt børneattesten går tilbage. Der er ikke hjemmel i Børneattestloven
 til at stille krav til, hvor længe en børneattest skal gå tilbage for at være
 gyldig.
·  Iværksæt procedurer, der både sikrer
 agtpågivenhed og støtter den, der ansættes, fx:
o  Screen formelle og uformelle
 færdigheder på børn- og ungeområdet.
o  Instruer praktikanten/den ansatte
 grundigt og beskriv opgaver tydeligt og overvej en mentor.
o  Informer grundigt og kommuniker
 åbent til forældre og andre om hvem der ansættes i dagtilbud og skoler.
Vurdering
Det lokalpolitiske vedtagne krav, om
 at Slagelse Kommune ikke kan beskæftige flygtninge med børneattester uden historik,
 har gjort det vanskeligt at indsluse kvinder i pædagogiske fag, ligesom flere
 skolelærere fra Syrien ikke kan gøre brug af deres kompetencer, fx i
 IGU-stillinger (Integrationsgrunduddannelsen).
Det har ikke været muligt at finde
 praktikpladser i andre kommuner inden for de nævnte brancher, da nabokommunerne
 bruger deres offentlige praktikpladser til egne borgere.
Beslutningen har omfattende
 konsekvenser for målgruppens muligheder på det danske arbejdsmarked, fordi
 integrationsborgere ikke kan fraflytte den kommune, de er visiteret til i 5 år.
De mest ressourcestærke
 integrationsborgere, med erfaring inden for lærer- og pædagogområdet, har måtte
 finde praktik og arbejde inden for andre fag. En stor gruppe af kvinder, som
 ikke har kunnet indfri arbejdsgivernes ønsker inden for andre brancher, står
 forsat uden erfaring fra det danske arbejdsmarked.
Administrationen i Center for
 Arbejdsmarked og Integration vurderer, at det vil medføre en væsentlig ændring
 i kvindernes muligheder på det danske arbejdsmarked, såfremt Slagelse Kommune
 indfører et individuelt skøn og ikke lader børneattesten stå alene.
Administrationen anbefaler derfor,
at KL’s opmærksomhedspunkter danner grundlag for fastlæggelse af en ny fremadrettet procedure,
 der både sikrer agtpågivenhed, og samtidig støtter
 den der ansættes, ved at der;
1)  foretages et skøn i hver enkelte konkrete
 situation med baggrund i personens historik og erfaring,
2)  screenes for formelle og uformelle
 færdigheder på børn- og ungeområdet,
3)  gives grundig instruktion i
 praktikantens/løntilskudsansattes arbejdsopgaver,
4)  bruges mentor til
 praktikant/løntilskudsansatte, herunder krav om at personen ikke opholder sig
 alene med børn under 15 år, samt
5)  gives grundig og åben information til forældre
 og andre om, hvem der er i praktik/ansættes i kommunens dagtilbud og skoler.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Forslaget vil medføre, at flere kvinder bliver
 selvforsørgende og give besparelse på overførselsindkomster på sigt. Samtidigt
 vil Slagelse Kommune kunne have gavn af målgruppens to-kulturelle forståelse
 inden for både lærerfaget og pædagogområdet.
Desuden vil en tidlig indsats for målgruppen medføre, at der
 fremadrettet vil være mindre tilgang til kontanthjælpsområdet.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Beslutningskompetencen ligger i Økonomiudvalget.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.   
 at Social- og Beskæftigelsesudvalget, såfremt man er enige i
 sagsfremstillingen, anmoder administrationen om at udarbejde en sag, der kan
 fremsendes til Økonomiudvalget med henblik på en ændret beslutning om den
 fremadrettede brug af børneattester.
Beslutning i Social- og
 Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende: 
Helle Blak (F)
Godkendt. Venstre udtrykker bekymring for fremtiden ved en
 ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester, men følger
 indstillingen, efter forudsætningen om at forslaget følger loven om forbud mod
 forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Administrativ høring
Under mødet den 7. maj 2018 udtrykte Social- og
 Beskæftigelsesudvalget ønske om, at dette sagspunkt blev sendt i administrativ
 høring i relevante centre/stabe, hvorefter Social- og Beskæftigelsesvalget vil
 behandle punktet igen, inden sagspunktet forelægges i Økonomiudvalget.
I perioden den 25. maj – den 13. juni 2018 har nærværende
 sagspunkt inkl. bilag været i administrativ høring med følgende tilføjelse fra
 administrationen i Center for Arbejdsmarked og Integration:
”Som supplerende information
 kan det anføres, at man i fx
·  Kalundborg Kommune har valgt at
 håndtere problematikken ved bl.a. at have fokus på ligebehandling uden særlige
 forbehold for udlændinges børneattester. Ved tilbud om praktik, løntilskud og
 ordinært arbejde til udlændinge inden for børneområdet indhentes børneattest
 efter lovens forskrifter. Børneattester ligestilles, uagtet hvor lang tids
 historik de bygger på, og der tages almindeligt hensyn ved oprettelse af
 praktik, løntilskud og ansættelse. Dvs. at der foretages et individuelt skøn i
 forhold til, hvad der skal til for at praktikanten/den nyansatte er velfunderet
 i sin nye funktion.
·  Skive Kommune har ultimo 2016/primo
 2017 forholdt sig til indholdet i KL’s inspirationsmateriale (jf. bilag). Det
 har efterfølgende afstedkommet, at bl.a. Skive Kommunes daginstitutioner
 ændrede opfattelse og erkendte, at der aldrig kan gives fuldstændige garantier,
 uagtet om der rekvireres en børneattest med eller uden historik.
 Nyuddannede/unge danskere har ligeledes ikke historik på børneattesten.
 Erfaringerne til dato (maj 2018) er, at det fungerer fint med at sende
 flygtninge i praktik i daginstitutioner, og der bliver hver gang indhentet
 børneattest”.
Høringssvar
De modtagne administrative høringssvar er følgende:
Center for Børn og Unge
 (Centerchef Per Kensø)
”Vi er enige i, at man bør kigge på praksis bløde op for den tidligere
 politiske beslutning. I den forbindelse synes vi, at man bør lægge sig op af
 KL's anbefalinger og søge inspiration fra andre kommuner, der har haft en mere
 lempelig tilgang. Der er brug for alle mulige typer af kompetencer i
 ansættelser på børn- og ungeområdet og vi risikerer at skille dygtige
 kandidater fra, fordi de ikke kan fremvise en historik på børneattester”.
Center for Kultur, Fritid og
 Borgerservice (Afdelingschef Helle Guldager, Afdeling for Voksne)
”Center for Kultur, Fritid og
 Borgerservice kan tilslutte sig Center for Arbejdsmarked og Integrations
 anbefalinger til sagen”.
Center for Kultur, Fritid og
 Borgerservice (Fritidskonsulent Sussanne
 Havsager, Fritidsafdelingen)
”Center for Kultur, Fritid og Borgerservice indhenter børneattester ved
 ansættelse i administrationen. De administrative medarbejdere er dog sjældent i
 kontinuerlig kontakt med børn under 15 år. I de virksomheder (f.eks. svømmehaller) der er tilknyttet
 centeret, indhentes der børneattest ved alle ansættelser. Fremadrettet vil de
 af KL’s fremsatte opmærksomhedspunkter blive taget i anvendelse, hvis der sker
 ansættelse/praktikforløb, hvad enten det er en fastansættelse, vikar eller
 praktikforløb.
Hvad angår de folkeoplysende
 foreninger der ansøger om tilskud, anvisning af lokaler m.v. er der jfr.
 Folkeoplysningsloven et krav om at der indhentes børneattester. Når
 foreningerne ansøger om tilskud m.v. skal foreningerne afgive erklæring om at
 de har indhentet disse børneattester i forhold til frivillige der udfører
 frivilligt arbejde der involverer børn og unge under 15 år. Fritidsafdelingen
 vil tilskynde foreningerne til selv at vurdere en sådan ansættelse/brug af
 frivillige ud fra de af KL’s 5 opmærksomhedspunkter i forhold til frivillige
 der er flygtninge”.
Center for Handicap og
 Psykiatri (Jurist Dorte Madsen, Team Myndighed)
”Center
 for Handicap og Psykiatri er enige i, at børneattesten ikke kan stå alene i
 vurderingen af udlændinges ansættelse/beskæftigelse med børn under 15 år. Det
 tilsluttes, at KL’s opmærksomhedspunkter sammen med børneattesten bør danne
 grundlag for den fremadrettede vurdering.
På
 den måde sikres det, at der fortages en konkret og individuel vurdering, og
 hensynet til beskyttelsen af børnenes rettigheder og sikkerhed iagttages. Der
 støttes derfor op om at ændre den tidligere beslutning”.
Stab
 for Ledelse, Udvikling og HR (Chef for HR Danni Wulff, Center for HR)
”Stab for Ledelse, Udvikling og HR kan anbefale at den politiske
 beslutning fra Økonomiudvalgets møde d. 14. marts 2016 tages op til fornyet
 overvejelse med baggrund i Social- og Beskæftigelsesudvalgets bemærkning samt
 KL anbefalinger.
Som der redegøres for i
 notatet, ligger beslutningskompetencen i Økonomiudvalget”.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
 forvaltningens vegne,
1.   
 at Social- og Beskæftigelsesudvalget anmoder administrationen om at
 oversende sagen til behandling og beslutning i Økonomiudvalget med henblik på
 en ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester.
2.   
 at Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler, at KL’s
 opmærksomhedspunkter danner grundlag for den fremadrettede procedure.
Beslutning i Social- og
 Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget er blevet orienteret og anbefaler at løfte sagen
 til Økonomiudvalget.