Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 6. august 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2018-312107                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2018-312181                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør
d. Børn- og Ungedirektør
e. Centerledelsen for Center for Arbejdsmarked og Integration
a. Orientering om nye råderumsforslag på beskæftigelsesindsatsen
b. Orientering om ansættelse af ny leder i Ungehuset
f. Centerchefen for Børn og Familie
g. Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Ad. b. Christopher Trung (V) har fremsendt forslag til Beskæftigelsesplan 2019.
Ad. c. Orientering om ansættelsesproces for ny Centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Ad. e. Orientering om, at der er arbejdet med besparelse på Økonomiudvalgets beslutning (forslag fra V) om at finde besparelser på ekstra råderumskatalog jf. referat fra Økonomiudvalget, hvor Venstre ønsker råderumsforslag til besparelse på samlet 30 mio kr.
(A) kan ikke tilslutte sig de yderligere besparelsesforslag, som administrationen har fremlagt på baggrund af ønske fra (V), da der skønnes risiko for at øge omkostningerne på forsørgelsesudgifterne på både kort og lang sigt. (A) deler SektorMED's høringssvar hvad angår arbejdsmiljø, faglighed og økonomi. Helle Blak (SF) kan heller ikke tilslutte sig forslaget og finder det derfor ikke nødvendigt at fremsende besparelsesforslagene yderligere. Helle Blak opfordrer til at (V) fremkommer med konkrete forslag til besparelserne.
(V) oplyser, at det er forvaltningen der er fremkommet med de konkrete forslag.
Thomas Clausen (Ø) ønsker ikke at der oversendes et råderumskatalog.
Ad e. Orientering om, at der er ansat ny leder i Ungeafdelingen pr. 1. september 2018.
Orientering om, at der har været besøg af Arbejdstilsynet, hvor der mangler en skriftlig tilbagemelding. AT peger på at lovgivningen bliver overholdt, men der er udfordringer i forhold til et usundt arbejdsmiljø.
Taget til orientering.

3. Budgetopfølgning 3 for 2018 - SBU

3.     Budgetopfølgning 3 for 2018 - SBU

Sagsnr.: 330-2018-30112               Dok.nr.: 330-2018-259662                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender handleplaner og budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 16 mio. kr.
(1.000 kr.)
Serviceudgifter
Overførsels-udgifter
Anlæg
Samlet
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
-11.335      
            -  
            -  
-11.335      
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice
-      
3.400      
            -  
3.400    
Jobcenter, Forsikrede ledige
1.105       
-916      
            -  
189      
Jobcenter, ekskl. Forsikrede ledige
          
23.743      
            -  
23.743      
Samlet mer-/mindreforbrug
-10.230
26.227
0
15.997
Den primære årsag til mindreforbruget skyldes, at der fortsat ses en stigning i beskæftigelsen, samt større indtægter på mellemkommunale refusioner end budgetlagt
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Handleplan vedrørende Jobcentrets § 85 vedlægges til udvalgets godkendelse.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42, stk. 7, fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende handleplanen eller beslutte, at den skal ændres, f.eks. med uddybende beskrivelse af tiltag og økonomi, andre handlinger eller ændret tidsfølge.
Vurdering
Administrationen vurderer at vedlagte budgetopfølgning anses som værende en reel vurdering af det forventede regnskab for 2018 med de forudsætninger der er kendt på nuværende tidspunkt.
Der er fortsat fokus på området for mellemkommunale betalinger, som kan have en større positiv effekt end der på nuværende tidspunkt er indregnet.
Beregningen af de gennemsnitlige refusionssatser har vist, at der er mindre ændringer i forhold til det budgetlagte, disse følges op ved opfølgning ultimo august.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 3 for 2018 samt handleplan for jobcentrets § 85 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Budgetopfølgningen er godkendt med bemærkninger om, at udsætte handleplanen for § 85 og med bemærkning om, at der udarbejdes sag til næste møde vedr. en justering af budget for tildeling af førtidspension.

4. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

4.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2018-323812                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2018 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter løbende status for at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Administrationens vurdering af udviklingen for de enkelte efffektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orientering om nøgletal drøftes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker få tallene for beskæftigelsesområdet sammenlignet med klyngekommuner på samme måde som landsgennemsnittet.

5. Orientering om Flere Skal Med (O)

5.     Orientering om Flere Skal Med (O)

Sagsnr.:                                           Dok.nr.: 330-2018-329697                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har bedt om en orientering om Projekt Flere Skal Med.
Baggrund
Flere Skal Med er et 2-årigt projekt under STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering), som er støttet af satspuljemidlerne.
Formålet med initiativet er først og fremmest at hjælpe de borgere, hvor langvarig sygdom er en forhindring for arbejde. Er borgeren i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, skal borgerens sag forberedes til rehabiliteringsteamet. For de øvrige borgere skal der igangsættes en individuel og helhedsorienteret indsats, hvor målet er at flest mulige opnår helt eller delvist fodfæste på arbejdsmarkedet i form af ordinære timer.
Retligt grundlag
Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune har modtaget i alt 4,9 mio. kroner til projektet fra STAR.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker punktet genoptaget med et samlet budget på 'Flere skal med projektet' som bilag.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Taget til orientering.

6. Førtidspension (D)

6.     Førtidspension (D)

Sagsnr.: 330-2018-40952               Dok.nr.: 330-2018-403914                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Derudover har Social- og Beskæftigelsesudvalget anmodet om at blive orienteret om tilgangen til førtidspension i perioden 2014-2017.
Baggrund
Orientering vedr. tilgangen til førtidspension i perioden 2014-2017
Udviklingen i tilgangen til førtidspensioner 2014-2017 (bilag 1) afspejler i høj grad implementeringen af reformen af førtidspension og fleksjob, som blev iværksat i 2013.
I overensstemmelse med reformens intentioner faldt tilgangen til førtidspension drastisk umiddelbart efter implementeringen. Reformens intentioner var, at flere borgere i stedet skulle have en ekstra afklaring af arbejdsmuligheder via et ressourceforløb. Målet var, at flere borgere hermed kunne tilknyttes arbejdsmarkedet i et af de nye minifleksjob i stedet for førtidspension.
I takt med at stadig flere ressourceforløb stoppede, skete der i 2016 og især 2017 igen en stor stigning i tilgangen til førtidspension. Det skyldtes en naturlig ophobning af sager som konsekvens af reformen, som nu blev afsluttet på samme tid. Samtidig prioriterede det daværende Byråd i Budget 2017, at der skulle ske en lempeligere tilgang til tilkendelse af førtidspension.
Drøftelse vedr. flere borgere på førtidspension
For at illustrere de økonomiske konsekvenser ved at flytte flere borgere fra deres nuværende forsørgelse til FØP, ses i tabel 1 ”Årlige omkostninger pr. borger” (bilag 2), hvad den samlede nettopris (fordelt på ydelse og indsats) er for ydelsesgrupperne: Uddannelseshjælp, kontanthjælp, ressourceforløb, jobafklaringsforløb, ledighedsydelse og sygedagpenge. Udover denne nettopris er der de ressourcer, som bruges på borgerne, herunder medarbejderallokeringer – og som altså ikke er medtaget i beregningerne.
Til sammenligning er den gennemsnitlige årlige omkostninger for en borger på FØP i 2018 157.404 kr.[1]
Eksempel 1
En borger der finansieres 100 % på ledighedsydelse koster årligt, netto 188.802 kr. Hertil kommer de ressourcer, der bruges på borgerne, herunder medarbejderallokeringer. Til sammenligning koster en borger på FØP 157.404 kr. årligt. Der er således en besparelse på 31.398 kr. årligt.
Eksempel 2
En borger der modtager uddannelseshjælp koster årligt, netto 87.099 kr. Hertil kommer de ressourcer, der bruges på borgerne, herunder medarbejderallokeringer. Til sammenligning koster en borger på FØP 157.404 kr. årligt. Der er således en merudgift på 70.305 kr. årligt. 
I forhold til eksemplerne bør det bemærkes, at der er stor forskel på de to ydelsesgrupper (borgere der er 100 % på ledighedsydelse og unge der er på uddannelseshjælp) – fx er uddannelseshjælpsmodtagerne max 30 år, mens den gennemsnitlige ledighedsydelsesmodtager, der bevilliges FØP er omkring 50 år. Hermed er det vidt forskellige tidsperspektiver, der er i forhold til hvor lang en periode, borgerne skal modtage førtidspension.
I forhold til andel af befolkningen i den arbejdsdygtige alder, der er på førtidspension (16-66 år), ses det på tabel 2 (bilag 2), at Slagelses udviklingsprocent gennemsnitligt er den samme som på landsplan, med -0,2 % fra december 2016 til maj 2018. I denne periode er Slagelse faldet fra 7,9 % i december 2016 til 7,7 % i december 2017 og videre til 7,6 % i maj 2018. Til sammenligning har udviklingen på landsplan rykket sig fra 5,7 % i december 2016 til 5,5 % i hhv. december 2017 og fortsat i maj 2018.
Ses der isoleret på tilgangen til FØP i 2017 i forhold til befolkningen i den arbejdsdygtige alder (16—66 år) var der i fjerde kvartal af 2017 på landsplan en tilgang på 0,27 %. Til sammenligning var tilgangen i Slagelse i samme periode 0,48 %, mens den for klyngen eksklusiv Slagelse var på 0,33 %.
Det bør bemærkes, at der vil være tale om merudgifter og et betydeligt træk på personaleressourcerne i Jobcenteret, såfremt der skal forberedes ekstra sager til behandling i rehabiliteringsteamet, idet dokumentationskravene hertil ikke er væsentligt ændret. Ydermere vil det kræve behov for flere tider i rehabiliteringsteamet, hvilket vil afføde udgifter til regionens sundhedskoordinator. Endvidere vil der ved flere indstillinger til førtidspension også hos Rådgivning og Udbetaling være behov for yderligere medarbejderressourcer for at kunne overholde lovgivningens krav om afgørelse inden for tre måneder.
Retligt grundlag
Lov om aktiv Beskæftigelsesindsats og Lov om Aktiv Socialpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter dagsordenspunktet.
[1] Gen. pr. md. 16.458 x 12 mdr. = 197.496 årligt
  Medfinansieringsprocent 79,7 = 157.404 -
I budget 2019 er der taget udgangspunkt i ovenstående gennemsnitspris og medfinansieringsprocent tillagt fremskrivningsprocent på 1,89 (gennemsnitspris og medfinansieringsprocent kan variere lidt).
 
 
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Punktet er drøftet og overgår til budgetforhandlingerne.
Udvalget ønsker en beskrivelse af forbrug af medarbejderressourcer i forhold til den nuværende forsørgelse kontra medarbejderressourcer på FØP. Gerne som cases.
Udvalget bemærker, at Slagelse Kommune ligger som top 3 i forhold til tildeling af førtidspension i klyngekommunerne jf. tabel 2.

7. Investeringsmodel - Efterværn (B)

7.     Investeringsmodel - Efterværn (B)

Sagsnr.: 330-2018-40990               Dok.nr.: 330-2018-345840                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Drøftelse af Investeringsmodel – Efterværn og beslutning om, hvorvidt der skal arbejdes videre med forslaget.
Baggrund
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 7. maj 2018 ønskede udvalget en orientering om, hvilke besparelsesforslag, der er videresendt fra Center for Arbejdsmarked og Integration i forbindelse med Råderumskataloget. Forslagene blev fremlagt på udvalgets møde den 4. juni, hvor der blev fremsat ønske om, at der blev arbejdet på et forslag i forhold til efterværn.
Administrationen har udarbejdet ”Investeringsmodel – Efterværn”, målrettet aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forslaget drøftes og
2.    at Udvalget besluttet om der skal arbejdes videre med modellen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler, at der arbejdes videre med en udvikling af evaluering af investeringsmodellen.
Udvalget tilkendegiver, at udvikling af investeringsmodeller er en god ting.

8. Orientering om arbejdet med den sammenhængende ungeindsats (E)

8.     Orientering om arbejdet med den sammenhængende ungeindsats (E)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-343085                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På møderne i maj 2018 godkendte de tre fagudvalg målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning for den sammenhængende ungeindsats. I forlængelse heraf havde udvalgene en række ønsker:
- De tre fagudvalg efterspurgte alle ’konkrete handlinger beskrevet med delmål startende i 2018, tidsplan og organisering der understøtter sammenhæng’. Dette vil blive indtænkt i arbejdet med tilrettelæggelsen af ungeindsatsen.
- Børne- og Ungeudvalget efterlyste en detaljeret tidsplan for de kommende politiske beslutninger. Tidsplanen fremgår af bilag 1.
- Børne og ungeudvalget efterlyste et notat med procesplan og initiativer i forbindelse med den sammenhængende ungeindsats. Procesplanen for arbejdet fremgår af bilag 2.
- Børne og ungeudvalget efterlyste tal for den lokalpolitiske målsætning fra 2015 og 2016 som supplement til baseline fra 2017. Tallene fremgår bilag 3.
Til udvalgenes orientering afholdes der en workshop den 22. august som led i arbejdet med tilrettelæggelse af ungeindsatsen. Workshoppen er for medarbejderrepræsentanter og ledere fra de fagområder, som har direkte berøring med unge 12-29 årige. Dvs. Jobcenter, Handicap og Psykiatri, Rusmiddelcenteret, Børn og Familie, UU, PPR, SSP og skolekontaktpersoner, Skoler og Klubber. Workshoppen har til formål at indhente medarbejdernes perspektiver og ideer til tilrettelæggelsen af ungeindsatsen.
Desuden planlægges et fælles temamøde for de tre udvalg den 24. september om tilrettelæggelse af ungeindsatsen.
Sidst planlægges en høringsworkshop den 9. oktober kl. 8.30-11.30 om tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddannelsesvejledningen.
Retligt grundlag
Forslag til Lov om kommunal indsats for unge under 25 år af 1. februar 2018.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at procesplanen skaber mulighed for den dialog og indhentning af input og perspektiver fra interessenter, der skal til for at udarbejde et solidt oplæg til tilrettelæggelse af ungeindsatsen. Ligeledes skaber den politiske tidsplan rammer for et temamøde for de tre udvalg i efteråret, hvor tilrettelæggelsen kan drøftes forud for høring og beslutning. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
Der blev supplerende oplyst at der er indbudt til konference den 19. september 2018, med deltagelse af de involverede tre fagudvalg, uddannelsesinstitutioner, medarbejdere samt interesseorganisationer endvidere vil der komme en ny dato for høringsworkshop.
Orienteringen blev taget til efterretning.
Sten Knuth(V) fandt fortsat at processen mangler politisk fokus og involvering af interessenter.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

9. Godkendelse af revideret kommissorium for Lokalt Arbejdsmarkedsråd - LAR - § 17, stk. 4 udvalg (B)

9.     Godkendelse af revideret kommissorium for Lokalt Arbejdsmarkedsråd - LAR - § 17, stk. 4 udvalg (B)

Sagsnr.: 330-2018-33624               Dok.nr.: 330-2018-344560                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af revideret kommissorium for Det Lokale Arbejdsmarkedsråd – LAR.
Baggrund
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde mandag den 4. juni 2018 ønskede udvalget kommissoriet revideret.
Retligt grundlag
Lov om Kommunernes styrelse, LBK nr. 186, § 17, stk. 4.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende det reviderede kommissorium.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Et lokalt arbejdsmarkedsråd vil være rådgivende i forhold til Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Det reviderede kommissorium godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

10. Anvendelse af sanktioner (O)

10.   Anvendelse af sanktioner (O)

Sagsnr.: 330-2018-39987               Dok.nr.: 330-2018-338417                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har bedt om en orientering om anvendelse af sanktioner.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har ønsket at blive orienteret om anvendelsen af sanktioner i Center for Arbejdsmarked- og Integration. I tabellen ”Opgørelse over rådighedssanktioner i Slagelse og landsplan” (bilag 1) vises brugen af sanktioner til ledige borgere på henholdsvis a-dagpenge, uddannelseshjælp, kontanthjælp og integrationsydelse.
Modtagere af de fire ydelseskategorier kan opdeles i to grupper. Den gruppe der er tæt på ordinært job eller ordinær uddannelse – dem på a-dagpenge samt de der er job- eller uddannelsesparate – og den gruppe, der er længere væk fra job eller uddannelse – de aktivitetsparate. Anvendelsen af sanktioner ses at have en værdi i forhold til den første af de nævnte grupper, hvorimod de ikke synes, at virke i samme omfang for de borgere, der er længere væk fra arbejdsmarkedet.
I det følgende knyttes der kort nogle kommentarer til andelen af de sanktionerede ledige (angivet i procent) indenfor ydelseskategorierne jf. tabellen (bilag 1):
- A-dagpenge: Slagelse ligger en anelse over landsplan, med 3,9 % mod 2,9 %.
- Kontanthjælp – jobparate: Her er Slagelse med 23,7 % stort set på niveau med landsplan på 24,1 %.
- Kontanthjælp – aktivitetsparate: Her ligger Slagelse et stykke under med 2,0 % mod 8,8 % på landsplan.
- Uddannelseshjælp – åbenlyst uddannelsesparate: På det overordnede niveau sanktionerer Slagelse i markant større grad end på landsplan, for så vidt angår de åbenlyst uddannelsesparate. I Slagelse modtager disse unge i gennemsnit 3,79 sanktion mod 2,78 på landsplan, ligesom det nærmer sig halvdelen af de åbenlyst uddannelsesparate (43,9 % i Slagelse mod 25,8 % på landsplan), som når at modtage en sanktion i deres forsørgelsesperiode.
- Uddannelseshjælp – uddannelsesparate: Her ligger Slagelse en anelse over landsplan med 31,5 % mod 29,1 %.
- Uddannelseshjælp – aktivitetsparate: Slagelse ligger med 15,4 % lidt over landsplan på 11,7 %.
- Integrationsydelse – jobparate (omfattet af integrationsprogrammet): Slagelse ligger et godt stykke under landsgennemsnittet med 8,4 % mod 29,0 %.
- Integrationsydelse – aktivitetsparate (omfattet af integrationsprogrammet): Her er Slagelse med 3,1 % under landsplan med 11,1 %.
- Integrationsydelse – uddannelsesparate (omfattet af integrationsprogrammet): Her ligger Slagelse langt over landsplan med 50,0 % mod 23,8 %.
- Integrationsydelse – jobparate (øvrige): Slagelse er med 18,1 % nærmest på niveau med landsplan på 19,8 %.
- Integrationsydelse – uddannelsesparate (øvrige): Her er Slagelse et stykke over landsplan med 42,3 % med 29,5 %.
- Integrationsydelse – åbenlyst uddannelsesparate (øvrige): Med 66,7 % ligger Slagelse et godt stykke over landsplan på 23,9 %.
Definition af sanktionstyper
Ophør af ydelse – hjælpen ophører, hvis personen afviser et tilbud, eller har gentagen udeblivelser af et så betydeligt omfang, at det må sidestilles med en afvisning af tilbuddet. Hjælpen ophører tilsvarende hos ægtefællen.
Skærpet rådighed – hjælpen stoppes i en periode på op til 3 måneder, hvis personen gentagne gange uden rimelig grund har undladt at opfylde sin pligt til at stå til rådighed, og kommunen konkret vurderer, at personen med sin adfærd udviser en manglende vilje til at stå til rådighed. Personen modtager i denne periode kun hjælp for de dage, hvor personen møder op i tilbud, daglige samtaler eller daglige møder i jobcenteret.
Periodesanktion:
Udeblivelse fra tilbud – sanktionen trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis er udeblevet fra et tilbud
Udeblivelse fra samtale – sanktionen trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis er udeblevet fra en jobsamtale
Manglende tilmelding/cv/tjekke jobforslag – sanktionen trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis har undladt at tilmelde sig som arbejdssøgende i jobcentret.
Punktsanktion – sanktionen trækkes som et beløb i hjælpen, svarende til tre dagssatser, for eksempelvis at have ophørt med sit arbejde.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv Arbejdsmarkedsindsats og Lov om Aktiv Socialpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Taget til orientering med ønske om, at der også fremkommer tal for klyngekommuner såfremt det er muligt.

11. Handicaprådet (B)

11.   Handicaprådet (B)

Sagsnr.: 330-2018-27461               Dok.nr.: 330-2018-341130                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende forslag til samarbejdsaftale med Handicaprådet.
Baggrund
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde i april 2018 bad udvalget administrationen udarbejde udkast til samarbejdsaftale med Handicaprådet til fremlæggelse på udvalgets møde i august.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan godkende samarbejdsaftalen.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Der er aftalt løbende koordinering mellem administrationen og Handicaprådets sekretær for at  sikre relevante drøftelser mellem udvalg og råd.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Samarbejdsaftalen godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

12. Afsluttede STU-forløb i 2016 og 2017 (O)

12.   Afsluttede STU-forløb i 2016 og 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2018-28486               Dok.nr.: 330-2018-404243                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om Handicaprådets forslag til, hvordan succesraten for borgere, der har modtaget en STU, kan forbedres.
Baggrund
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 7. maj 2018 drøftede Social- og Beskæftigelsesudvalget en opgørelse af, i hvilket omfang borgere, der har modtaget en STU, efterfølgende kommer i arbejde.
Sagen blev sendt til Handicaprådet til udtalelse ift., hvordan succesraten kan forbedres.
Retligt grundlag
Lov om ungdomsuddannelser til unge med et særligt behov.
Handlemuligheder
Leder Bjarne Mikkelsen fra Center for Arbejdsmarked og Integration deltog i Handicaprådets møde den 19. juni 2018 og fremlagde sagen.
Handicaprådet anbefaler efterfølgende:
· At Social og Beskæftigelsesudvalget fremadrettet anvender en bredere og mere nuanceret målemetode til at vurdere effekten af STU. Handicaprådets anbefaling bygger på, at formålet med STU'en, jf. lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov § 1, er meget bredere end at opnå ordinær beskæftigelse - det er primært at opnå større selvhjulpenhed og større mulighed for at deltage aktivt i voksenlivet
· At der udarbejdes en før-og-efter måling med flere individuelle parametre på den enkelte STU-elev, da dette vil kunne danne et mere fyldestgørende billede af effekten af den enkeltes STU-forløb, såvel som af den samlede effekt af STU-forløbene
· At der sættes et styrket fokus på at skabe sammenhæng/brobygning til den vifte af tilbud, som der er i forlængelse af STU-forløbene, således at den opbyggede viden om den enkeltes kompetencer og motivation/drivkræft udnyttes effektivt.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

13. Børneattester (B)

13.   Børneattester (B)

Sagsnr.: 330-2018-5844                 Dok.nr.: 330-2018-322618                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de særlige krav til flygtninges børneattester, og de konsekvenser beslutningen har for integrationsarbejdet i Slagelse Kommune.
Baggrund
Udvalget har på udvalgsmøde den 5. marts 2018 udtrykt ønske om en orienteringssag i maj om det anførte i beslutningstema.
Juridisk forhold – Blanke børneattester er et vilkår
Det er et lovkrav, at offentlige forvaltningsmyndigheder indhenter en børneattest hos personer, som påtænkes ansat, hvis arbejdet medfører direkte kontakt med børn under 15 år.
Flygtninge, som kommer til Danmark, har ikke historik på hverken straffe- eller børneattest. Mange flygtningenationer har ikke særskilt lovgivning om børns rettigheder og registrerer derfor ikke kriminalitet af denne karakter. I praksis betyder det, at flygtningenes børneattester altid vil være blanke og uden bemærkninger.
Økonomiudvalgets beslutninger – KL’s efterfølgende vejledning
Økonomiudvalget i Slagelse Kommune har den 14. marts 2016 truffet beslutning om, at
”... Slagelse Kommune kun vil beskæftige flygtninge/emigranter på områder som ikke kræver børneattester. På arbejdssteder hvor der er direkte kontakt med børn under 15 år og dermed lovkrav på, at der skal indhentes børneattester, kan der ikke beskæftiges flygtninge/emigranter, når der ikke kan indhentes børneattester med historik på. Dette vil i et vist omfang besværliggøre integration af flygtninge på arbejdsmarkedet”.
Under samme beslutningspunkt godkendte Økonomiudvalget, at udvalgets ”… beslutningen revurderes, hvis vejledning fra KL eller lovgivningen på området i øvrigt ændres”.
KL offentliggjorde i november 2016, dvs. efter beslutningerne i Økonomiudvalget den 14. marts 2016, inspirationsmateriale om brug af børneattester for flygtninge (jf. bilag). KL oplyser, at stillingtagen på området er blevet mere aktuel som følge af integrationslovændringerne den 1. juli 2016, som bl.a. medførte lovkrav om, at alle flygtninge og familiesammenførte skal i virksomhedsrettet tilbud mindst 15 timer om ugen.
Materialet beskriver reglerne om børneattester og inspirerer til, hvordan det beskyttelseshensyn, der ligger bag børneattester, kan tilgodeses på anden vis og giver eksempler på retningslinjer for ansættelse af flygtninge inden for børne- og ungeområdet.
Retligt grundlag
Børneattestloven, LBK nr. 362 af 2. april 2014 (senere ændret ved LOV nr. 742 af 1. juni 2015), Integrationsloven, LBK nr. 1127 af 11. oktober 2017, samt Lov om Aktiv Socialpolitik, LBK nr. 269 af 21. marts 2017.
Handlemuligheder
Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at forholde sig til forvaltningens orientering og indstille til videre behandling i Økonomiudvalget.
Som det fremgår af Økonomiudvalgets beslutninger i marts 2016, har man ikke taget stilling til, hvor længe flygtninge er omfattet af beslutningerne og dermed, hvornår målgruppen ligestilles med andre borgere, ligesom der ikke efterfølgende er taget fornyet stilling til KL’s vejledning fra november 2016.
KL understreger, at brugen af børneattester skal sikre, at kommunerne ikke uforvarende ansætter personer med dom for forbrydelser begået mod mindreårige. Samtidigt oplyser KL, at indhentning af børneattester ikke giver garanti mod, at sådanne forhold ikke foreligger eller kan opstå. Derfor giver det mening at fastlægge en procedure for, hvordan man vil håndtere praktik og ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet, frem for at lade børneattesten udgøre eneste grundlag for vurdering.
KL’s løsningsforslag indeholder følgende opmærksomhedspunkter:
· Overvej både de muligheder og de udfordringer ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet kan give i kommunen.
· I skal altid indhente en børneattest, men lad ikke børneattesten stå alene.
· I må ikke stille et absolut krav om, hvor langt børneattesten går tilbage. Der er ikke hjemmel i Børneattestloven til at stille krav til, hvor længe en børneattest skal gå tilbage for at være gyldig.
· Iværksæt procedurer, der både sikrer agtpågivenhed og støtter den, der ansættes, fx:
o Screen formelle og uformelle færdigheder på børn- og ungeområdet.
o Instruer praktikanten/den ansatte grundigt og beskriv opgaver tydeligt og overvej en mentor.
o Informer grundigt og kommuniker åbent til forældre og andre om hvem der ansættes i dagtilbud og skoler.
Vurdering
Det lokalpolitiske vedtagne krav, om at Slagelse Kommune ikke kan beskæftige flygtninge med børneattester uden historik, har gjort det vanskeligt at indsluse kvinder i pædagogiske fag, ligesom flere skolelærere fra Syrien ikke kan gøre brug af deres kompetencer, fx i IGU-stillinger (Integrationsgrunduddannelsen).
Det har ikke været muligt at finde praktikpladser i andre kommuner inden for de nævnte brancher, da nabokommunerne bruger deres offentlige praktikpladser til egne borgere.
Beslutningen har omfattende konsekvenser for målgruppens muligheder på det danske arbejdsmarked, fordi integrationsborgere ikke kan fraflytte den kommune, de er visiteret til i 5 år.
De mest ressourcestærke integrationsborgere, med erfaring inden for lærer- og pædagogområdet, har måtte finde praktik og arbejde inden for andre fag. En stor gruppe af kvinder, som ikke har kunnet indfri arbejdsgivernes ønsker inden for andre brancher, står forsat uden erfaring fra det danske arbejdsmarked.
Administrationen i Center for Arbejdsmarked og Integration vurderer, at det vil medføre en væsentlig ændring i kvindernes muligheder på det danske arbejdsmarked, såfremt Slagelse Kommune indfører et individuelt skøn og ikke lader børneattesten stå alene.
Administrationen anbefaler derfor, at KL’s opmærksomhedspunkter danner grundlag for fastlæggelse af en ny fremadrettet procedure, der både sikrer agtpågivenhed, og samtidig støtter den der ansættes, ved at der;
1) foretages et skøn i hver enkelte konkrete situation med baggrund i personens historik og erfaring,
2) screenes for formelle og uformelle færdigheder på børn- og ungeområdet,
3) gives grundig instruktion i praktikantens/løntilskudsansattes arbejdsopgaver,
4) bruges mentor til praktikant/løntilskudsansatte, herunder krav om at personen ikke opholder sig alene med børn under 15 år, samt
5) gives grundig og åben information til forældre og andre om, hvem der er i praktik/ansættes i kommunens dagtilbud og skoler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslaget vil medføre, at flere kvinder bliver selvforsørgende og give besparelse på overførselsindkomster på sigt. Samtidigt vil Slagelse Kommune kunne have gavn af målgruppens to-kulturelle forståelse inden for både lærerfaget og pædagogområdet.
Desuden vil en tidlig indsats for målgruppen medføre, at der fremadrettet vil være mindre tilgang til kontanthjælpsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutningskompetencen ligger i Økonomiudvalget.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget, såfremt man er enige i sagsfremstillingen, anmoder administrationen om at udarbejde en sag, der kan fremsendes til Økonomiudvalget med henblik på en ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt. Venstre udtrykker bekymring for fremtiden ved en ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester, men følger indstillingen, efter forudsætningen om at forslaget følger loven om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Administrativ høring
Under mødet den 7. maj 2018 udtrykte Social- og Beskæftigelsesudvalget ønske om, at dette sagspunkt blev sendt i administrativ høring i relevante centre/stabe, hvorefter Social- og Beskæftigelsesvalget vil behandle punktet igen, inden sagspunktet forelægges i Økonomiudvalget.
I perioden den 25. maj – den 13. juni 2018 har nærværende sagspunkt inkl. bilag været i administrativ høring med følgende tilføjelse fra administrationen i Center for Arbejdsmarked og Integration:
Som supplerende information kan det anføres, at man i fx
· Kalundborg Kommune har valgt at håndtere problematikken ved bl.a. at have fokus på ligebehandling uden særlige forbehold for udlændinges børneattester. Ved tilbud om praktik, løntilskud og ordinært arbejde til udlændinge inden for børneområdet indhentes børneattest efter lovens forskrifter. Børneattester ligestilles, uagtet hvor lang tids historik de bygger på, og der tages almindeligt hensyn ved oprettelse af praktik, løntilskud og ansættelse. Dvs. at der foretages et individuelt skøn i forhold til, hvad der skal til for at praktikanten/den nyansatte er velfunderet i sin nye funktion.
· Skive Kommune har ultimo 2016/primo 2017 forholdt sig til indholdet i KL’s inspirationsmateriale (jf. bilag). Det har efterfølgende afstedkommet, at bl.a. Skive Kommunes daginstitutioner ændrede opfattelse og erkendte, at der aldrig kan gives fuldstændige garantier, uagtet om der rekvireres en børneattest med eller uden historik. Nyuddannede/unge danskere har ligeledes ikke historik på børneattesten. Erfaringerne til dato (maj 2018) er, at det fungerer fint med at sende flygtninge i praktik i daginstitutioner, og der bliver hver gang indhentet børneattest”.
Høringssvar
De modtagne administrative høringssvar er følgende:
Center for Børn og Unge (Centerchef Per Kensø)
Vi er enige i, at man bør kigge på praksis bløde op for den tidligere politiske beslutning. I den forbindelse synes vi, at man bør lægge sig op af KL's anbefalinger og søge inspiration fra andre kommuner, der har haft en mere lempelig tilgang. Der er brug for alle mulige typer af kompetencer i ansættelser på børn- og ungeområdet og vi risikerer at skille dygtige kandidater fra, fordi de ikke kan fremvise en historik på børneattester”.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice (Afdelingschef Helle Guldager, Afdeling for Voksne)
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice kan tilslutte sig Center for Arbejdsmarked og Integrations anbefalinger til sagen”.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice (Fritidskonsulent Sussanne Havsager, Fritidsafdelingen)
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice indhenter børneattester ved ansættelse i administrationen. De administrative medarbejdere er dog sjældent i kontinuerlig kontakt med børn under 15 år. I de virksomheder (f.eks. svømmehaller) der er tilknyttet centeret, indhentes der børneattest ved alle ansættelser. Fremadrettet vil de af KL’s fremsatte opmærksomhedspunkter blive taget i anvendelse, hvis der sker ansættelse/praktikforløb, hvad enten det er en fastansættelse, vikar eller praktikforløb.
Hvad angår de folkeoplysende foreninger der ansøger om tilskud, anvisning af lokaler m.v. er der jfr. Folkeoplysningsloven et krav om at der indhentes børneattester. Når foreningerne ansøger om tilskud m.v. skal foreningerne afgive erklæring om at de har indhentet disse børneattester i forhold til frivillige der udfører frivilligt arbejde der involverer børn og unge under 15 år. Fritidsafdelingen vil tilskynde foreningerne til selv at vurdere en sådan ansættelse/brug af frivillige ud fra de af KL’s 5 opmærksomhedspunkter i forhold til frivillige der er flygtninge”.
Center for Handicap og Psykiatri (Jurist Dorte Madsen, Team Myndighed)
Center for Handicap og Psykiatri er enige i, at børneattesten ikke kan stå alene i vurderingen af udlændinges ansættelse/beskæftigelse med børn under 15 år. Det tilsluttes, at KL’s opmærksomhedspunkter sammen med børneattesten bør danne grundlag for den fremadrettede vurdering.
På den måde sikres det, at der fortages en konkret og individuel vurdering, og hensynet til beskyttelsen af børnenes rettigheder og sikkerhed iagttages. Der støttes derfor op om at ændre den tidligere beslutning”.
Stab for Ledelse, Udvikling og HR (Chef for HR Danni Wulff, Center for HR)
Stab for Ledelse, Udvikling og HR kan anbefale at den politiske beslutning fra Økonomiudvalgets møde d. 14. marts 2016 tages op til fornyet overvejelse med baggrund i Social- og Beskæftigelsesudvalgets bemærkning samt KL anbefalinger.
Som der redegøres for i notatet, ligger beslutningskompetencen i Økonomiudvalget”.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget anmoder administrationen om at oversende sagen til behandling og beslutning i Økonomiudvalget med henblik på en ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester.
2.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler, at KL’s opmærksomhedspunkter danner grundlag for den fremadrettede procedure.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget er blevet orienteret og anbefaler at løfte sagen til Økonomiudvalget.

14. Offentliggørelse af referater fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

14.   Offentliggørelse af referater fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

Sagsnr.: 330-2018-42027               Dok.nr.: 330-2018-353309                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte retningslinjer for offentliggørelse af referater fra lukkede punkter på udvalgsmøder. De stående udvalg og Økonomiudvalget skal drøfte og anbefale retningslinjerne til Byrådet.
Baggrund
Alle beslutninger i Byrådet skal offentliggøres, inkl. oplysninger om hvem der stemte for eller imod. Det gælder også for beslutninger på lukkede punkter i Byrådet. Det følger af, at Byrådsmøder som udgangspunkt er åbne.
For de stående udvalg og Økonomiudvalget er det modsat, da udvalgsmøder som udgangspunkt er lukkede. For udvalgene er der ikke lovkrav om offentliggørelse af dagsorden, indstillinger eller beslutninger, hverken for åbne eller lukkede punkter.
Det eneste lovkrav for udvalgsmøder er, at der offentliggøres en fortegnelse over sager, der skal behandles.
Praksis for udvalgsmøder i Slagelse Kommune har længe været, at vi ved åbne punkter offentliggør dagsorden, indstillinger, bilag og beslutninger. Mens vi ved lukkede punkter kun offentliggør overskriften på punktet og ikke andet.
I Slagelse Kommune ønsker vi at være så åbne og transparente som muligt. Administrationen foreslår derfor, at Byrådet træffer beslutning om, at kommunen fremover offentliggør beslutninger og afstemningsforhold fra lukkede punkter fra de stående udvalg.
Det kræver, at protokollen fremover skrives, så beslutningerne bliver forståelige, selv om indstillingen ikke er offentliggjort, samtidig med at der ikke røbes fortrolige oplysninger.
For at sikre at Byrådet træffer beslutning om retningslinjerne på et oplyst grundlag, får de stående udvalg og Økonomiudvalget mulighed for at afgive høringssvar til Byrådet, hvor fordele og ulemper kan beskrives, inden Byrådet træffer beslutning.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 8 og § 20.
Handlemuligheder
Byrådet har kompetence til at beslutte retningslinjerne for de stående udvalgs offentliggørelse af dagsorden, indstillinger og beslutninger. Byrådet kan beslutte at fastholde de nuværende retningslinjer eller fastsætte nye retningslinjer.
Byrådet kan overlade det til de stående udvalg og Økonomiudvalget selv at fastsætte egne retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter.
Vurdering
Administrationen vurderer, at offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter vil give offentligheden bedre indsigt i de kommunale beslutningsprocesser. Samtidigt vil det være nemmere for udvalgsmedlemmerne efterfølgende at diskutere udvalgets beslutninger med borgere eller presse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Konstitueret kommunaldirektør indstiller,
1.    at Udvalgene drøfter retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter og afgiver høringssvar til Byrådets videre behandling
2.    at Byrådet beslutter nye retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og Økonomiudvalg
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
At 1 | drøftet. Udvalget ønsker forslag til konkrete retningslinjer forelagt før stillingtagen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker størst mulig åbenhed, hvorfor indstillingen anbefales.

15. Initivativsag: Evaluering af boligsocial helhedsplan (B)

15.   Initivativsag: Evaluering af boligsocial helhedsplan (B)

Sagsnr.: 330-2018-48246               Dok.nr.: 330-2018-404388                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Byrådsmedlem Christopher Trung, Venstre, har den 10. juli via sin initiativret ønsket, at der udarbejdes en evaluering af den boligsociale helhedsplan, “En fælles indsats”, der fremlægges for Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Baggrund
I den boligsociale helhedsplan er der beskrevet en række indsatser, der alle har konkrete og målbare succeskriterier. Det er forslagsstillers forslag at der udarbejdes en evaluering af indsatsen og  succeskriterierne, der svarer konkret på samtlige spørgsmål der er vedlagt i oversigten over evalueringspunkter til status på succeskriterier og indsats i den boligsociale helhedsplan. Oversigten er vedlagt som bilag 2. Besvarelserne af samtlige evalueringspunkter skal desuden dokumenteres, hvortil alle relevante bilag skal vedlægges i evalueringen.

I bilag 2 er der desuden en oversigt over øvrige spørgsmål til den boligsociale helhedsplan, som også skal besvares. Oversigten over de øvrige spørgsmål findes i bilag 2 på side 14.
Samtlige besvarelser af både evalueringspunkter og øvrige spørgsmål, skal være inkluderet i evalueringen. Evalueringen skal fremlægges i skriftlig form.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
I Styrelsesvedtægten for Slagelse Kommune, § 21 stk. 1, fremgår det at boligsociale indsatser og helhedsplaner ligger under Social- og Beskæftigelsesudvalgets ansvarsområde.
Handlemuligheder
Vurdering
Jvf. helhedsplanen er der afsat resurser til en helhedsevaluering af den boligsociale indsats i ansøgningsområdet. I Helhedsplanen fremgår det at der foretages pt. kontinuerlig registrering af helhedsplanens aktiviteters data. Slagelse Kommune leverer dataregistrering for aktiviteter under helhedsplanen, som de har hovedansvaret for, og Kompetencecentret sørger for egne registreringer samt det samlede overblik. Af disse grunde vurderes det at der er oplagte muligheder for en evaluering af de evalueringspunkter, der er foreslået i denne sagsfremstilling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er afsat resurser i helhedsplanen til at kunne foretage en helhedsevaluering af den boligsociale indsats i ansøgningsområdet, som foreslået. Ligesom alle øvrige sager, må det forventes at der bruges tid og ressourcer i et beskedent omfang til udarbejdelse af evalueringen. I Helhedsplanen fremgår der ud fra hvert succeskriterie, hvilken datakilde der kan tages i brug til at evaluere succeskriteriet, hvilket må forventes at være med til markant at reducere tidsforbruget for udarbejdelse af evalueringen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Christopher Trung indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at der udarbejdes en evaluering af den boligsociale helhedsplan, hvor alle de foreslåede evalueringspunkter er med, og hvor samtlige øvrige spørgsmål er besvaret.
2.    at evalueringen klargøres til fremlæggelse på udvalgets møde i oktober, og at evalueringen og udvalgets bemærkninger herefter bliver fremlagt for Byrådet til orientering og drøftelse ved næstkommende byrådsmøde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Forslaget sendt til afstemning.
For stemte Morten Hass Augustsen (V), Christopher Trung (V) og Palle Kristiansen (O).
Imod stemte Thomas Clausen (Ø), Sofie Janning (A) og Helle Blak (SF).
Ali Yavuz (A) deltog ikke i behandlingen af dette punkt.
Sagen faldet.
Christopher Trung (V) ønsker at løfte sagen til Byrådet.

16. Regeringsaftale om at modvirke parallelsamfund (B)

16.   Regeringsaftale om at modvirke parallelsamfund (B)

Sagsnr.: 330-2018-38434               Dok.nr.: 330-2018-326374                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Som følge af regeringens aftale om initiativer der modvirker parallelsamfund skal udvalget drøfte anbefaling til byrådet vedr. politisk forankring af indsatsen i Slagelse Kommune.
Baggrund
Regeringen, Socialdemokratiet, SF og Dansk Folkeparti indgik den 9. maj 2018 aftale om initiativer på boligområdet, der skal modvirke parallelsamfund. Den 9. maj indgik regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti også delaftalen på undervisningsområdet og endelig indgik regeringen, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SF den 28. maj en delaftale om bedre fordeling i daginstitutioner. Aftalernes elementer forventes at blive vedtaget i folketinget i løbet af efteråret. Aftalerne er vedlagt som bilag 1.
Overordnet er aftalernes fokus, at der i 2030 ikke længere er ghettoområder i Danmark. Væsentligt for Slagelse Kommune indføres med aftalen begrebet ”hård ghetto”, for de områder, der de seneste 4 år har været på regeringens ghettoliste. Der er i alt 16 hårde ghettoer. Til disse områder knyttes nogle særlige initiativer for især den fysiske forandring af boligområderne (se neden for). Ringparken og Motalavej er begge på listen over ”hårde ghettoer”.
1. Aftale for boligområdet.
Målrettet de hårde ghettoer er der formuleret en række målsætninger og indsatsområder:
Fysisk forandrede boligområder
Kommuner og boligorganisationer får 6 måneder til at lave en udviklingsplan for disse områder. Udviklingsplanen skal med konkrete initiativer angive vejen til et mål om max 40 % almene familieboliger i områderne i 2030. Dette er en betingelse for at opnå støtte fra Landsbyggefonden. Der er afsat 10 mia. kr. i årene 2019-2026.
Vejene til nedbringelse af andelen af familieboliger er:
· Fortætning med privat nybyggeri - boliger
· Fortætning med privat nybyggeri – erhverv
· Salg af almene boliger. Centraladministrationen laver en analyse på salg for de 16 hårde ghettoområder.
· Ommærkning af familieboliger til ungdomsboliger og ældreboliger
· Nedrivning af boliger
For områder, der opfylder 3 betingelser, kan en højere procentandel end de 40% godkendes. Disse kriterier er: 1) Området udgør mere en 12 % af den samlede mængde almene familieboliger, 2) Fortætning med privat nybyggeri er ikke rentabelt, 3) salg kan efter en markedsvurdering kun ske med tab. Godkendes en højere andel af boligministeren, skal en udviklingsplan anvise en vej til at komme af ghettolisten i 2030, dvs. indsatser, der flytter områderne på de øvrige kriterier (tilknytning til arbejdsmarkedet, kriminalitet, uddannelse, beboersammensætning).
Ringparken: Området omfatter Schackenborgvænge (Slagelse Almene Boligselskab), Kierulffsvej og Albert Ibsensvej (FOB). Der foreligger en vision for området, Ny Ringby, initieret af FOB. Visionsplanen har fokus på fortætning og har fastsat en målsætning om nybyggeri af ca. 800 private boliger i området (bilag x). Det vurderes at visionsplanen Ny Ringby med få justeringer vil kunne imødekomme de nye krav i aftalen om parallelsamfund.
Motalavej: Området omfatter Motalavej og dele af Egersundsvej.  Der er 3 afdelinger (BoligKorsør), hvor af der i de 2 af afdelingerne har været eller er iværksat helhedsplaner med fokus på reducering af boliger. Der er ikke en plan for den sidste afdeling. Det er vurderingen, at fortætning alene ikke er en mulighed for området. Der vil også skulle undersøges muligheder for salg og for yderligere nedjusteringer i antallet af boliger i området.
Nye muligheder for fuld afvikling af de mest udsatte boligområder
Boligministeren kan efter drøftelser med aftaleparterne beslutte en fuld afvikling af et eller flere af de hårde ghettoområder. Genopbygning tillader 25 % almene boliger. Boligministerens foretager en konkret vurdering bl.a. med afsæt i, om den fremsendte udviklingsplan vil kunne skabe de ønskede forandringer.
Mere håndfast styring af hvem der kan bo i områderne
Med henblik på en balanceret beboersammensætning i udsatte boligområder er følgende redskaber aftalt:
Stop for kommunal anvisning af borgere på en række ydelser (integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, førtidspension, arbejdsløsheds- og sygedagpenge). Der har i en årrække ikke været anvist borgere på integrationsydelse.
Obligatorisk fleksibel udlejning – Kommunens udlejningsaftalen med boligorganisationerne indeholder også aftale om fleksibel udlejning
Kriminelle skal kunne nægtes at bosætte sig i et udsat boligområde
Udvidelse af mulighed for at sætte kriminelle ud af deres lejlighed samt mere effektiv udsættelse ved en umiddelbar fogedforretning.
Der til kommer en række målsætninger målrettet boligorganisationerne og beboerdemokratiet.
2. Delaftale for undervisningsområdet
Aftalens hovedfokus er på forældreansvar og normalisering. Dette udmøntes i 2 indsatsområder:
1. Sprogprøver i 0. kl. på skoler med for høj andel elever fra udsatte boligområder
2. Konsekvent indgriben over for folkeskoler med vedvarende dårlige resultater
3. Styrket forældreansvar: Sanktionsmulighed over for forældre til børn med for højt fravær (>15 %)
3. Delaftale bedre fordeling i daginstitutioner
Aftalen fokuserer på at børn fra udsatte boligområder dels skal være i dagtibud og dels at der i daginstitutionerne ikke må være en overvægt af børn fra udsatte boligområder. Dette udmøntes i følgende initiativer:
1. Der må højst nyoptages 30% børn fra udsatte boligområder. Der er afsat 200 mio. kr. i en lånepulje til anlæg.
2. Børn fra udsatte boligområder, som ikke er indskrevet i et dagtilbud som etårige, skal have et obligatorisk læringstilbud på 25 timer om ugen.
Organisering af indsatsen
Aftalerne går på tværs af flere fagområder (støttet byggeri, skole og dagtilbud, anvisning af boliger, fysisk planlægning, infrastruktur) og vil kunne få konsekvenser for bl.a. daginstitutioner og boligudbuddet i kommunen.
Der er i administrativt regi påbegyndt et analysearbejde (fase 1), der frem til ultimo august skal undersøge de konkrete afledte konsekvenser af aftalerne og etablere et grundlag for en hensigtsmæssig administrativ organisering fremadrettet (= fase 2), der matcher de reelle udfordringer.
Jvnf. styrelsesvedtægten er det politiske ansvar for Ghettoudspillet, der efterfølgende er landet i aftalerne om parallelsamfund, lagt i Social- og Beskæftigelsesudvalget under betegnelsen ”Boligsocial udvikling”.
Aftalerne om at imødegå parallelsamfund er en samlet politisk pakke som i deres respektive virkemidler griber ind på tværs af fagområder og afspejler vigtigheden af samtidige og koordinerede indsatser. Der til kommer at aftalerne har fastsat en tidshorisont for indsatsen. Det kan give anledning til at sikre koordinering også i den politiske forankring. Det er derfor administrationens forslag, at der i forbindelse med den fremadrettede indsats vedtages en politisk forankring, der afspejler:
· Social- og Beskæftigelsesudvalget har ansvar for fremdriften af det samlede program og er koordinerende ifht. den boligsociale indsats. Udvalget beslutter den overordnede milepælsplan for den samlede indsats og får herefter præsenteret halvårlig status for indsatsen. Koordinering vil være fremdrift på målopfyldelse på de af aftalen opstillede mål samt koordinering med den boligsociale helhedsplan.
· Økonomiudvalget får ligeledes forelagt halvårlig status mhp. opfølgning på økonomi. Der ud over har Økonomiudvalget ansvaret for udviklingsaftalen for Motalavej, hvor det forventes at salg og nedrivning vil være de vigtigste virkemidler. Nybyggeri og infrastruktur koordineres med henholdsvis Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
· Miljø, Plan og Landdistriktsudvalget har ansvaret for Udviklingsplanen for Ringparken (Ny Ringby) og koordinerer med Erhvervs- og Teknikudvalget ifht. infrastruktur.
· Børn og Ungeudvalget har ansvaret for indsats ifht. aftalen på undervisningsområdet og dagtilbudsområdet.
En gang årligt laves et dialogmøde med de involverede udvalg og boligorganisationerne.
Retligt grundlag
De politiske aftaler indgået mellem regeringen og en række partier:
· Aftale om at modvirke parallelsamfund
· Delaftalen på undervisningsområdet
· Delaftale om bedre fordeling i daginstitutioner
Handlemuligheder
1. Udvalgene kan vælge at anbefale oplægget til politisk forankring og koordinering som beskrevet oven for
2. Udvalgene kan anbefale, at der etableres en tværgående politisk koordinering men med en anden politisk forankring end beskrevet for oven.
3. Udvalgene kan vælge at anbefale, at der ikke arbejdes med en samlet koordinering på tværs af delområderne, men at de enkelte udvalg selvstændigt sikrer koordinering efter behov.
4. Udvalgene kan anbefale, at al kompetence for indsatserne samles i et udvalg
Vurdering
Administrationen anbefaler handlemulighed 1.
1) Det er vurderingen, at for at lykkes med den overordnede indsats, dvs. at de 2 boligområder i 2030 ikke længere er på ghettolisten, er det vigtigt, at der arbejdes med en flerstrenget indsats, og at denne koordineres mhp. at undgå uhensigtsmæssige konsekvenser.
For det andet er det vurderingen, at aftalerne hver for sig vil influere på en række forhold vedr. bolig, der vil få betydning for beboersammensætningen i andre boligområder, byudviklingen i Slagelse og Korsør samt dagtilbud og skole. Udviklingsmulighederne i de 2 områder skal desuden kobles sammen med den boligsociale indsats og bør ligeledes være koblet til øvrige prioriteringer i by- og boligudviklingen i kommunen.
Vælges en forankring med et mindre fokus på at koordinere, er risikoen at indsatsernes implementering i for høj grad forholder sig til snævre faglige målsætninger, og at det kan få uhensigtsmæssige konsekvenser for andre områder/forhold af væsentlig betydning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængig af den endelige beslutning om politisk forankring, vil de involverede udvalg i højere grad skulle orientere sig i forhold til de tværgående programmer med fælles målsætning og tids- og procesplan, der vil udgøre en del af rammen for de enkelte udvalgs beslutninger på delområder.
Indstilling
Direktionen indstiller,
1.    at Udvalget over for byrådet anbefaler at kommunens indsats som følge af regeringens aftaler om parallelsamfund, forankres som beskrevet i handlemulighed 1
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
Anbefales til Byrådet med den ændring at udviklingsplan for Motalavej placeres i Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget. Salg og nedrivning placeres i Økonomiudvalget.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Punktet udsættes til udvalgets møde september 2018.

17. Punkter til kommende møder (O)

17.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2018-312204                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2018.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.