1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2017-90442 Dok.nr.: 330-2019-55645 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
(V) og (O) foreslår, at beslutningspunkterne flyttes frem og
orienteringspunkterne tages efterfølgende. Udvalget beslutter at fastholde
rækkefølgen i dagsordenen.
Christopher Trung (V) bemærker, at dagsorden skal fremsendes
rettidigt.
2. Gensidig orientering (O)
2. Gensidig orientering (O)
Sagsnr.: 330-2017-90444 Dok.nr.: 330-2019-55667 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Administrationen orienterer om indledende møde vedr.
lokalafdeling for Head Space, hvor der følger sag til udvalget.
Taget til orientering.
3. Genoptagelse: Årsrapport for Veteranindsatsen 2018 (O)
3. Genoptagelse: Årsrapport for Veteranindsatsen 2018 (O)
Sagsnr.: 330-2018-82744 Dok.nr.: 330-2019-55624 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres yderligere jf.
orientering om Årsrapport for Veteranindsatsen 2018 på udvalgets møde mandag
den 7. januar 2019.
Baggrund
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende:
Taget til orientering med følgende bemærkninger:
Social- og Beskæftigelsesudvalget anerkender den store
indsats veterankoordinatoren gør for veteranerne i Slagelse Kommune.
Ad. 1
Flertal bestående af Christopher Trung (V), Morten Hass
Augustsen (V), Palle Kristiansen (O), Ali Yavuz (A) og Sofie Janning (A) ønsker
med baggrund i tidligere udvalgsbeslutning, at få suppleret årsrapporten med et
bilag med konkret besvarelse af de 5 spørgsmål fra Beskæftigelses- og
Integrationsudvalget den 8. august 2017.
Ad. 2
Thomas Clausen (Ø), Christopher Trung (V), Morten Hass
Augustsen (V), Palle Kristiansen (O), Ali Yavuz (A) og Sofie Janning (A) ønsker
at få tilsendt referater/notater fra afholdte dialogmøder.
Ad. 3
Thomas Clausen (Ø) ønsker, at administrationen udarbejder en
navneliste på repræsentanterne fra Veterandialogforum.
Ad 4.
Palle Kristiansen (O) ønsker en status på Veteran Jumpstart.
Punktet skal på som særskilt punkt på det kommende Social- og
Beskæftigelsesudvalgsmøde.
Ad. 5
Thomas Clausen (Ø), Helle Blak (F), Christopher Trung (V),
Morten Hass Augustsen (V) ønsker, at administrationen foretager en screening
af, om veterankoordinatoren har de nødvendige ressourcer for at udarbejde de
efterspurgte data - herunder en vurdering af, om der bør tilføres sekretærressourcer.
Administrativ bemærkning:
Sagen genoptages, idet der er suppleret med et notat (bilag)
der giver svar på en række spørgsmål stillet på Social- og
Beskæftigelsesudvalgets møde i januar 2019.
Ad. 1 og 3 – notat er vedlagt.
Ad. 2 – referater fra de afholdte dialogmøder er
vedlagt.
Ad. 4 – orientering om status på Veteran Jumpstart
jf. særskilt dagsordenspunkt.
Ad. 5 – administrationen vurderer, at der er de
fornødne ressourcer med den nuværende be-
villing til Veteranindsatsen. Det er således
ikke nødvendigt at tilføre sekretærressour-
cer.
Retligt
grundlag
Danmarks Veteran politik og Slagelse Kommunes
Veteranstrategi.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til
efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A)
Udsat.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Taget til orientering med bemærkning om, at notat skal
indarbejdes i årsrapport 2018.
4. Socialøkonomisk Årsrapport 2018 (O)
4. Socialøkonomisk Årsrapport 2018 (O)
Sagsnr.: 330-2019-4466 Dok.nr.: 330-2019-55627 Åbent
Kompetence:
Erhvervs- og Teknikudvalget og
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og
Beskæftigelsesudvalget orienteres om Årsrapport for Socialøkonomi 2018.
Baggrund
I november og december 2017 blev vedtaget hhv. strategi og
udmøntningsplan for socialøkonomi som dækker perioden 2018-2020.
Det blev samtidig besluttet, at ved hvert årsskifte skal der
udarbejdes en Årsrapport, som afrapporterer resultater og viser fremdriften på
arbejdet med strategi og udmøntningsplan.
Årsrapporten tager afsæt i punkterne fra strategi og
udmøntningsplan og fra udvalgets tilføjelser til beslutningerne vedrørende
netop strategi og udmøntningsplan.
Strategi og Udmøntningsplan har fokus på at fremme en bred
og integreret værditilvækst og skabe job til mennesker som gerne vil arbejde,
men af forskellige grunde har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Der
arbejdes med socialøkonomi med afsæt i lokale muligheder, styrker og
udfordringer og det sker under overskriften: ”Lokal socialøkonomi”.
Socialøkonomi folder sig ud i samspil med den omverden, som
Slagelse Kommune er en del af og, Årsrapporten tager også afsæt i ideer og
input fra de socialøkonomiske virksomheder og initiativer.
Årsrapporten lægger ud med at give en introduktion til:
·
Socialøkonomiske virksomheder og initiativer
·
Registreringsordningen for socialøkonomiske virksomheder
·
Socialøkonomisk Netværk
·
Medvind på cykelstierne – 5 positive historier
Herefter afrapporteres på følgende punkter:
·
Socialøkonomi og CSR
·
Ansøgninger og fondsmidler til socialøkonomi
·
Boligområder med Helhedsplan
·
Udvidelse af målgruppen
·
Lokale indkøb
·
In-House løsninger
·
Tilføjelser A, B, C og D
Årsrapporten afsluttes med anbefalinger til det videre
arbejde med socialøkonomien.
Der er to overordnede mål for perioden fra 2018-2020:
·
At vinde Den Socialøkonomiske Årspris, hvilket sket sommeren 2018
·
At have 25 socialøkonomiske virksomheder og initiativer med
udgangen af 2020 – status ultimo 2018 er 19 socialøkonomiske virksomheder og
initiativer
Hvert år skal socialøkonomiske virksomheder og initiativer
levere 30 job. I 2018 er leveret 35 job, og virksomheder og initiativer har
ansat flere gennem andre kanaler.
Retligt
grundlag
Lov om registrering af
socialøkonomiske virksomheder
Lov om ansvaret for styring af
den aktive socialpolitik
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
Serviceloven
Førtidspension – og
Fleksjobreformen
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og
Beskæftigelsesudvalget tager orientering om Årsrapport for Socialøkonomi 2018
til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, ar strategi og udmøntningsplan
virker, og med anbefalinger giver den forventede værdi fremadrettet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.
at Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager
Årsrapport for Socialøkonomi 2018 til orientering.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A)
Udsat.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Henrik Brodersen (O)
Årsrapporten taget til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Taget til orientering.
5. Ankestatistik (O)
5. Ankestatistik (O)
Sagsnr.: 330-2019-6083 Dok.nr.: 330-2019-55629 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om ankestatistik fra Ankestyrelsen for
første halvår 2018. Derudover præsenteres udvalget for en udarbejdet statistik
for ankesager for 2016 og 2017 fra Ankestyrelsen, på en række områder.
Ankestatistikken for hele 2018 foreligger endnu ikke.
Baggrund
Ankestyrelsen
udsender løbende statistik for Ankestyrelsens afgørelser i klagesager
vedrørende den enkelte kommunes afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet.
Hermed præsenteres statistikken for første halvår 2018, som fremsendt af
Ankestyrelsen. Selve statistikken fremgår af bilag 1.
Ankestyrelsen
har endnu ikke udarbejdet en statistik for hele 2018. I stedet er der foretaget
et træk på Ankestyrelsens hjemmeside jf. bilag 2. Her fremgår statistikken over
afgørelser på følgende områder, der er mest relevante inden for beskæftigelsesområdet:
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, Lov om aktiv socialpolitik samt
Sygedagpengeloven for 2016 og 2017.
Som
det fremgår af bilag 1, dækker statistikken over afgørelser på en lang række
lovområder: Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, Lov om aktiv socialpolitik, Lov
om social pension og Loven om højeste, mellemste mv. førtidspension,
Retssikkerhedsloven, Sygedagpengeloven, Serviceloven (fx særlig støtte – børn
og voksne, hjælpemidler, magtanvendelse mv.) samt en række områder samlet under
øvrige: Børnetilskud, børnefamilieydelse, inddrivelse, boligstøtte,
almene boliger, repatriering.
Som
det ses, har Ankestyrelsen afgjort flere sager, end de har modtaget fra
Slagelse Kommune i første halvår 2018. Her har de modtaget 179 ankesager over
kommunens afgørelser, men i samme periode har de afgjort 221 sager.
Af
Ankestyrelsens statistik ses det, at den samlede omgørelsesprocent i Slagelse
Kommune ligger lidt under landsgennemsnittet i første halvår 2018. Her har
Slagelse Kommune samlet haft en omgørelsesprocent på 29. På landsplan lå
omgørelsesprocenten på 30 i første halvår 2018. Ankestyrelsens statistik i
bilag 1, dækker over flere områder end den til lejligheden producerede
statistik, der fremgår af bilag 2, der kan derfor ikke foretages en valid
sammenligning i forhold til den samlede ankestatistik for 2016 og 2017.
Nedenfor
fremgår de mest relevante lovområder i forhold til beskæftigelsesområdet fra
både bilag 1 og 2. Der gøres opmærksom på, at såkaldte afviste sager ikke
tælles med når, andelen af omgjorte sager opregnes.
Sygedagpengeområdet
Af
bilag 1 fremgår det, at der på sygedagpengeområdet i Slagelse Kommune i første
halvår 2018 var en omgørelsesprocent på 18. Dette svarer til, at Ankestyrelsen
har omgjort 3 ud af 17 sager, de har behandlet på dette område i første halvår
2018.
På
landsplan er omgørelsesandelen i samme periode 17 %. - dvs. en procent lavere
end i Slagelse.
I
hele 2016 lå omgørelsesprocenten på sygedagpengeområdet på ca. 7 % i Slagelse
Kommune mod ca. 13 % på landsplan. I 2017 var omgørelsesprocenten ca. 11 % i
Slagelse Kommune og ca. 14 på landsplan som det fremgår af bilag 2.
Lov
om aktiv beskæftigelsesindsats
Jf.
bilag 1 lå omgørelsesandelen i Slagelse Kommune i første halvdel af 2018 på 27
%. Dette svarer til 3 omgjorte sager ud af 11 behandlede, idet afviste sager
ikke tælles med i omgørelsesstatistikken. På landsplan lå omgørelsesprocenten
på 25 % i forhold til Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Dette
skal holdes op imod tallene fra bilag 2. Her lå omgørelsesandelen i 2016 på ca.
23 % i Slagelse Kommune og ca. 19 % på landsplan. I 2017 var omgørelsesandelen
ca. 8 % i Slagelse Kommune mod ca. 19 % på landsplan.
Lov
om aktiv socialpolitik
I
forhold til lov om aktiv socialpolitik var omgørelsesandelen i Slagelse Kommune
den samme som for hele landet i første halvår 2018 - begge lå på 35 % jf. bilag
1.
Jf.
bilag 2 var omgørelsesandelen i 2016 ca. 36 % for Slagelse Kommune og ca. 31 %
for hele landet. I 2017 lå andelen på ca. 30 i Slagelse Kommune og ca. 28 på
landsplan.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A)
Udsat.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Taget til orientering.
6. Orientering om Socialt Frikort (O)
6. Orientering om Socialt Frikort (O)
Sagsnr.: 330-2019-4418 Dok.nr.: 330-2019-55630 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social
– og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social – og
Beskæftigelsesudvalget orienteres om forsøgsordning med socialt frikort til
udsatte borgere.
Baggrund
Folketinget vedtog ved lov om
forsøg med socialt frikort med virkning pr. 1. januar 2019, hvorefter socialt
udsatte borgere kan blive visiteret til socialt frikort.
Formålet med initiativet, er at
borgere med særlige sociale problemer i en forsøgsperiode i 2019 og 2020 har
ret til at modtage socialt frikort. Frikortet skal give udsatte borgere
mulighed for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært
og ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder m.v., uden at
indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser.
Formålet med det sociale frikort
er, at give de mest socialt udsatte borgere i samfundet bedre muligheder for at
deltage i samfundets fællesskaber, bidrage og opleve værdi i hverdagen.
Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til at
tage et socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere.
Målgruppen for socialt frikort
er personer med særlige sociale problemer (fx hjemløshed eller misbrug),
herunder psykiske vanskeligheder (fx angst eller depression). Det er en
forudsætning, at personerne i målgruppen skal være langt fra beskæftigelse og
uddannelse, således at man hverken har været under uddannelse eller har haft
arbejdsindkomst over 10.000 kr. indenfor det sidste år.
Visitation til socialt
frikort
Det er kommunerne der skal visitere borgerne til socialt
frikort. Virksomhederne skal indberette borgerens aktivitet, når de har ansat
en borger med et frikort. Borgerne kommer til at kunne identificere sig selv
ved hjælp af et identifikationsnummer på det sociale frikort. Via frikortet vil
både borger og virksomhed kunne få overblik over det optjente beløb.
Loven skal administreres via en fælles kommunal it-løsning.
It-løsningen skal bruges af både borgerne, virksomhederne og de offentlige
virksomheder.
Der er er nedsat en tværgående arbejdsgruppe bestående af
medarbejdere fra Jobcenter og Center for Handicap og Psykiatri. Arbejdsgruppen
har til opgave at afklare og beskrive den præcise målgruppe der vil være
berettiget til socialt frikort samt visitationskriterier/oplysninger til brug
for visitation. På baggrund heraf skal der en træffes administrativ beslutning
om, hvilket center der skal varetage visitationsopgaven.
Retligt
grundlag
Lov om forsøg med socialt frikort. Lov om social service
afsnit V. Aktivlovens § 11.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og
Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning eller bede om
yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationernes
vurdering, at frikortets succes bl.a. vil afhænge af kommunens indsats i
forhold til, at tage kontakt til det lokale erhvervsliv og sociale
organisationer herunder, at virksomheder er villige til at ansætte socialt
udsatte i fleksible stillinger. Desuden vil succesen afhænge af en smidig
ansøgningsprocedure og sagsbehandling. Den foreløbige antagelse er, at det få
socialt udsatte borgere i kommunen der vil ansøge om socialt frikort samt
opfylde kriterierne for visitation frikortet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I økonomiaftalen for 2019 er der afsat 50 mio. kr. til
indførelse af et socialt frikort for hjemløse i 2019 og 2020. Til
forsøgsordningen er Slagelse Kommune tildelt 108.000 kr. i 2019 og 45.000 kr. i
2020. Det er endnu ikke besluttet hvilket center midlerne skal overføres til.
Konsekvenser
for andre udvalg
Social- og
Beskæftigelsesudvalget orienteres om socialt frikort på udvalgsmøde d. 4.
februar 2019.
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser orienteres om socialt frikort på udvalgsmøde d. 6. februar
2019.
Indstilling
Centerledelsen i Center for Arbejdsmarked og Integration og
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A)
Udsat.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Taget til orientering.
7. Veteran Jumpstart (O)
7. Veteran Jumpstart (O)
Sagsnr.: 330-2019-6462 Dok.nr.: 330-2019-55631 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Der gives en orientering om Slagelses deltagelse i Veteran
Jumpstart.
Baggrund
Veteran Jumpstart er et 13-26 ugers forløb til veteraner med
det formål at hjælpe veteraner med at håndtere mentale belastningsskader sætte
hverdagen i struktur, inspirere til gode vaner og igangsætte fysisk og mental
velvære – give indhold, retning og mål i hverdagen. Samtidig er
målet at opbygge netværk og sammenhold blandt veteranerne.
Det endelige sigte et at gøre veteranen klar til uddannelse
eller ordinær beskæftigelse.
Slagelse Kommune har i 2017 købt 5 enkeltmandsforløb i
Veteran Jumpstart, veteraner tilbage på arbejdsmarkedet hos LOGIC MINDS ApS. De
5 forløb har haft en varighed af 13 uger til 56.600 kr. pr. forløb – i alt
282.500 kr.
Af de 5 deltagende, er der én der er fraflyttet kommunen, én
der senere er bevilliget et fleksjob, én der er tilkendt førtidspension, én har
været et år i ordinær beskæftigelse, er nu ledig og én mødte aldrig op. Man
forsøgte at finde en anden veteran der kunne tage pladsen, men det var ikke
muligt.
Der har ikke været købt tilsvarende forløb i 2018.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Social og Beskæftigelsesudvalget kan tage sagen til
orientering eller bede om yderligere uddybelser.
Vurdering
Administrationen anbefaler at Social- og Beskæftigelsesudvalget
tager sagen til orientering.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Sagen tages til orientering
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A)
Udsat.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Sagen genoptages på næste møde med ønske om tydelighed på
borgernes gennemførsel af Jump Start og med en kort evaluering, herunder
hvorfor Jump Start kun er brugt i 2017.
8. Status på ungeindsatsen og den forberedende grunduddannelse FGU (O)
8. Status på ungeindsatsen og den forberedende grunduddannelse FGU (O)
Sagsnr.: 330-2017-77212 Dok.nr.: 330-2019-55632 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og
Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på arbejdet med at etablere den
kommunale ungeindsats og den forberedende grunduddannelse (FGU).
Baggrund
Tilrettelæggelse
af ungeindsatsen
Administrationen
arbejder på et oplæg til principper for ungeindsatsen og organisering heraf.
Der er løbende dialog med afdelingsledere på alle berørte fagområder for at
kvalificere oplægget og skabe ejerskab. Oplægget præsenteres for Byrådet den
26/1 og forventes at sendes i skriftlig høring i MEDsystemet i slutningen af
februar. Den endelige sag planlægges at blive lagt op til politisk beslutning i
april eller maj.
Sideløbende
arbejdes på en implementeringsplan, der skal beskrive håndteringen af en række
centrale forhold og opgaver i ungeindsatsen. Det drejer sig bl.a. om:
·
Etablering af fælles kultur og
tilgang til de unge
·
Nærmere afgrænsning af målgruppen
·
Tværfaglig ledelsesforankring og
ressourcestyring
·
Opbygning af det tværfaglige
samarbejde
·
Forskellige typer praktik
·
Indhold i Ungehuset
·
It-koordinationssystem
·
Sikring af gode overgange
·
Samarbejdet med eksterne aktører
herunder ungdomsuddannelser, psykiatri, kriminalforsorg, egen læge mfl
KL
Partnerskabet om ungeindsatsen
KL
Partnerskabet blev formelt startet op med et Kick off seminar den 23/1. Her
deltog administrationen sammen med de 11 andre tilmeldte kommuner. På seminaret
kvitterede KL og undervisningsminister Merethe Risager for det store arbejde
med at tilrettelægge ungeindsatsen, som er lagt ud til kommunerne. Kommunerne
rejste en del spørgsmål vedrørende den forberedende grunduddannelse, og KL
opfordrede til tæt og løbende dialog med FGU’erne med henblik på at afstemme
målgruppen, indhold og tilbud.
Sorø
Kommune præsenterede en samarbejdsmodel for det tværfaglige samarbejde, som er
udviklet med afsæt i socialstyrelsens anbefalinger. Her sikrer en mødeleder, at
relevante fagpersoner og den unge i fællesskab lægger én fælles plan for den
unge. Ligeledes sikrer et tværfagligt lederforum kontinuerlig opfølgning på og
udvikling af samarbejdsmodellen.
It-koordinationssystem
Administrationen
har haft møde med KMD, hvor it-systemet NOVA Link blev præsenteret. Systemet
kan betragtes som en paraply, der trækker udvalgte data fra kommunens
fagsystemer om en given borger. Systemet giver et samlet overblik over de
indsatser, der er iværksat for en borger, samt oplysninger om hvilke
fagpersoner, der er tilknyttet borgeren. Desuden kan der i systemet udarbejdes
en fælles plan med delmål og indsatser for borgeren. Borgeren kan via en mobil,
pc eller tablet også få adgang til systemet og her se en kalender med de
aftalte indsatser og aktiviteter samt kontaktoplysninger på fagpersonerne. Det
er administrationens umiddelbare vurdering, at systemet kan give et efterspurgt
overblik og lette koordinering på tværs af afdelinger. Ligeledes vil systemet
bidrage til, at borgeren ikke behøver at fortælle sin historie igen, hver gang
vedkommende møder en ny fagperson, idet et overordnet indblik vil være
tilgængeligt. Systemet er forholdsvist nyt og udvikles løbende i tæt dialog med
de kommuner, der benytter det. For at det er relevant at benytte i Slagelse
Kommune kræver det, at der indgås aftaler mellem KMD og de virksomheder, som
vores fagsystemer er udviklet af. Dette pågår i øjeblikket. Administrationen
undersøger systemet nærmere, herunder andre kommuners erfaringer.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at orienteringen er dækkende for
den aktuelle status på arbejdet med den kommunale ungeindsats og den
forberedende grunduddannelse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og ungedirektøren indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A)
Udsat.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Udvalget henleder opmærksomheden på, at FGU bliver
omdrejningspunktet for ungeindsatsen, samt at der holdes fokus på
kontaktpersonrollen.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Taget til orientering med bemærkning fra (V) og (O) om, at
det forberedende arbejde understøtter, at der ikke bliver overflødige
indsatser.
9. Status på ungeindsats og forberedende grunduddannelse (O)
9. Status på ungeindsats og forberedende grunduddannelse (O)
Sagsnr.: 330-2017-77212 Dok.nr.: 330-2019-60570 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Høring af principper for tilrettelæggelse af
ungeindsatsen
I februar blev Byrådet på et temamøde præsenteret for nogle
foreløbige principper for tilrettelæggelse af den sammenhængende ungeindsats.
Administrationen har arbejdet videre med principperne, og de er nu sendt i
høring i MED-systemet i de respektive afdelinger samt i relevante råd.
Principperne omhandler:
Grundlæggende principper for den
tværfaglige ungeindsats:
·
Fælles arbejdsmetoder og tilgang
til de unge
·
Tidlige forebyggende indsatser og
mindsteindgrebsprincippet
·
Stærk faglighed – både fagfagligt
og tværfagligt
·
Tværgående mål i kombination med
fagspecifikke målsætninger
·
Decentral beslutningskompetence på
sagsbehandlerniveau
·
Sammenhæng og kontinuitet i
indsatser
Principper for organisering:
·
Basisorganisationen har ansvaret for driftsopgaverne
·
Kontaktpersonordningen placeres i den driftsenhed, der har den
væsentligste kontakt med den unge
·
Uddannelsesplanen er
omdrejningspunkt for den tværfaglige indsats
·
Et tværgående fagligt
team sikrer de helhedsorienterede løsninger og muligheder for og med den unge
·
Faste strukturer understøtter
overgange
·
Ét visitationsudvalg
til FGU – fra 15 til 25 år
·
Uddannelses- og
erhvervsvejledningsopgaver forankres i tilknytning til driftsopgaverne i
basisorganisationen
·
Koordineret virksomhedssamarbejde
– én indgang
·
Støttefunktioner/indsatser
på tværs af sektorer
På baggrund af høringssvarene lægger administrationen en sag
op til politisk beslutning i april.
Implementeringsstrategi
Samtidig har administrationen nedsat en række arbejdsgrupper
med deltagere fra de forskellige afdelinger. Arbejdsgrupperne skal komme med
bud på, hvordan en række opgaver i ungeindsatsen og en fælles kultur
implementeres. Det omhandler blandt andet:
·
Nærmere afklaring af målgruppe og afdækning af eksisterende tilbud
·
Opbygning af det tværfaglige samarbejde
·
IT-koordinationsværktøj
·
Ledelsesforankring
·
Fælles kultur/tilgang til de unge
·
Opsporing af de unge
·
Faste strukturer for overgange
·
Ressourcer/økonomi
·
Kontaktpersonsordning
·
Samarbejde med ungdomsuddannelser
·
Samarbejde med psykiatri, egen læge m.fl.
·
Koordination af forskellige praktikordninger
·
Indhold i og brug af uddannelsesplanen
·
Indhold i uddannelsesvejledningen
·
Kommunikation / brand
·
Samarbejde med FGU
·
Ungehuset
KL-partnerskab
Som en del af partnerskabet faciliterer KL en lokal proces i
Slagelse, som skal bidrage til at blive skarpere på tilrettelæggelsen af
ungeindsatsen. I Slagelse er der ønske om at bruge KL’s ekspertise til at finde
gode løsninger på tværfaglig styring og ledelse. Administrationen har haft et
indledende møde med KL, hvor den lokale proces blev drøftet.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at statussen er dækkende for den
nuværende arbejde med ungeindsatsen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager
orienteringen til orientering.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Taget til orientering.
10. Prøvehandling - Afdækning af sager og klargøring af den forberedende del til Rehabiliteringsteamet (O)
10. Prøvehandling - Afdækning af sager og klargøring af den forberedende del til Rehabiliteringsteamet (O)
Sagsnr.: 330-2019-13433 Dok.nr.: 330-2019-72629 Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Orientering vedr. igangsætning af prøvehandling, hvor
afdækning af sager og klargøring af den forberedende del til rehabiliteringsteamet
flyttes fra Jobcenteret til Rådgivning & Udbetaling.
Baggrund
Der iværksættes en prøvehandling, hvor Rådgivning og
Udbetaling overtager sagsbehandlingen af mindst 10 langvarige
forsørgelsessager, som afdelingen skal afdække og gøre klar til at blive
forelagt Rehabiliteringsteamet.
Prøvehandlingen gennemføres i perioden 1. marts – 30. juni
2019.
Formålet med prøvehandlingen
Gældende for alle 10 sager er, at det er borgere langt fra
arbejdsmarkedet, der formodes at befinde sig i en gråzone for
ressourceforløb/fleksjob/førtidspension. Det er en målgruppe, som er velkendt
hos både Jobcenteret og Rådgivning & Udbetaling. Det er borgere med mange
problemstillinger, som gør dem vanskelige at beskrive og belyse. En udfordring
for Jobcenteret i den forbindelse er, at det ofte drejer sig om komplekse
problemer udover ledighed og beskæftigelse.
I forbindelse med en pensionsafklaring er der tre
overordnede forhold, der fokuseres på: Beskæftigelse, helbred og sociale
forhold. Vi har i Slagelse Kommune placeret opgaven med at forberede og
beskrive førtidspensionssager i Jobcenteret med tyngde på beskæftigelse og
helbred. Det er dette forhold, der bliver udfordret i forbindelsen med denne
prøvehandling, hvor denne kompetence flyttes til Rådgivning & Udbetaling.
Det undersøgende moment i prøvehandlingen
Ved at overdrage sagerne til Rådgivning & Udbetaling og
lade sagsbehandlerne i denne afdeling forestå de afklarende samtaler med
borgerne og udarbejdelsen af en socialfaglig beskrivelse af borgeren, er det
målet at afdække, om en socialfaglig udredning kan medvirke til en hurtigere
klargøring og kvalificering af sagen til behandling i rehabiliteringsteamet, i
forhold til indstilling til førtidspension og/eller andre socialfaglige
instanser. Hermed nedtoner vi beskæftigelsesindsatsen, idet vi ved, at denne
målgruppe er langt fra både ordinær beskæftigelse og beskæftigelse på særlige
vilkår.
Forventningen er, at sagerne kan klargøres til anden
forsørgelse end kontanthjælp ved at fokusere på samspillet mellem borgerens
sociale og helbredsmæssige situation, mens der nedtones på det
beskæftigelsesrettede fokus.
Beskrivelse af prøvehandlingen
De 10 sager skal leve op til følgende udvælgelseskriterier:
- Modtaget
kontanthjælp i minimum 10 år
- Er
fritaget for 225-timersreglen
- Har
ikke deltaget aktivt i et beskæftigelsesrettet tilbud de seneste 5 år (gælder
ikke ret-og-pligt-tilbud)
- Må
ikke være potentielle seniorførtidspensionister
Sagsbehandlingen i Rådgivning og Udbetaling vil indeholde en
fuldstændig sagsgennemgang med det formål at få belyst borgerens sociale og
helbredsmæssige ressourcer/barrierer.
Sagsgennemgangen vil udmunde i udfærdigelse af den
forberedende del til rehabiliteringsteamet.
I prøvehandlingsperioden overtager Rådgivning og Udbetaling
den fulde sagsbehandlerolle og forestår således også opfølgningssamtaler mv.
Når/hvis der bliver behov for iværksættelse af beskæftigelsesrettede tiltag,
indhentelse af lægelige dokumentation eller andet, kontakter Rådgivning og
Udbetaling Jobcenteret, der så tager endelig stilling hertil.
Evaluering af prøvehandlingen
Resultaterne af prøvehandlingen skal evalueres og lægges
frem til orientering om effekt, erfaringer, herunder personaleressourcer og
økonomi m.v.
Retligt
grundlag
Lov om aktiv beskæftigelse, Lov om Pension.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til
efterretning
Vurdering
Det er er administrationens vurdering, at der ved
gennemførelse af denne prøvehandling vil tegne sig et billede af, at en
velbelyst socialfaglig beskrivelse kan være med til, at en sag hurtigere
afklares til førtidspension, fleksjob eller ressourceforløb.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen i Center for Arbejdsmarked og Integration
samt Centerchef for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Taget til orientering med bemærkning om, at initiativer
modtages positivt.
11. Integrationsområdet (O)
11. Integrationsområdet (O)
Sagsnr.: 330-2018-5844 Dok.nr.: 330-2019-56124 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på
baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området
for nyankomne udlændinge.
Fra Integration og Netværk –
Årsstatus 2018
Slagelse Kommunes kvote for
flygtninge var siden primo 2018 fastsat til 12. Der er modtaget 11 flygtninge,
heraf 9 voksne og 2 børn.
Integration og Netværk havde en
forventning om, at modtage yderligere 1 flygtning på kvoten i 2018, der løb
frem til 31. januar 2018 (Udlændingestyrelsens ”kvoteperiode” har de facto
effekt fra 1. februar til 31. januar).
I forhold til
familiesammenføringer modtog Slagelse Kommune 59 voksne og 16 børn i 2018.
Antallet af borgere omfattet af
integrationsprogram udgjorde ultimo 2018 i alt 471 personer.
Derudover har Slagelse Kommune
modtaget 177 EU-borgere, som ligeledes er omfattet af Integrationsloven.
EU-borgere har ret til Danskuddannelse efter Integrationsloven.
Ved opgørelse pr. 4. januar 2019
er antallet af integrationsborgere i IGU-forløb 12 personer.
Som det fremgik af
Beskæftigelsesplanen i 2018 (og tidligere år) har der været fokus på en
beskæftigelsesrettet indsats for de jobparate. En af målsætningerne i
Beskæftigelsesplanen for 2019 er at øge fokus på de aktivitetsparate, og særligt
på at kvindegruppen opnår tilknytning til arbejdsmarkedet.
Generelt bibeholder Integration og
Netværk også i 2019 det arbejdsmæssige fokus på den virksomhedsrettede indsats
og de tilbudsmuligheder, der skal skabes for at opfylde lovkrav.
Udviklingen i antal personer og
resultattilskud:
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Antal helårspersoner
omfattet af integrationsprogram 0–3 år (modtager grundtilskud) | 213 | 314 | 405 | 388 | Grundet nyt fagsystem forefindes ikke særskilt
opgørelse over, hvor mange personer, der er omfattet program i hhv. 0-3 år og
4-5 år. |
Antal helårspersoner
omfattet af integrationsprogram 4–5 år 1) (modtager ikke grundtilskud) | 0 | 0 | 3 | 84 | |
Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven | 213 | 314 | 408 | 472 | 471 |
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af
integrationsprogram | - | - | - | - | 205 |
Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram | - | - | - | - | 266 |
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse | 6 | 16 | 9 | 21 | 28 |
Antal resultattilskud på ordinært arbejde | 30 | 24 | 24 | 76 | 47 |
Antal resultattilskud på Danskuddannelse | 34 | 36 | 45 | 84 | 78 |
1) Integrationsprogrammet blev pr. 1. juli
2016 forlænget til 5 år.
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse,
6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige at
resultattilskud viser antallet af fastholdte i job- og uddannelse og mens
antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i
familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Antal nyankomne flygtninge – I alt (Kvote) | 81 (56) | 147 (167) | 101 (102) | 23 (29) | 11 (12) |
Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt | 43 (Voksne) | 54 (Voksne) | 57 (Voksne) | 83 (Voksne + børn) | 75 (Voksne + børn) |
Antal overtaget fra andre
kommuner | - | 2 | 2 | 12 | 4 |
Antal henvist til Danskuddannelse/EU-borgere og øvrige | 193 (Helårspersoner) | 313 (Helårspersoner) | 181 (Helårspersoner) | 186 (Helårspersoner) | 260 2) |
Gennemførte repatrieringer | 5 | 1 | 2 | 4 | 3 |
2) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i
helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og
praktikker:
LØNTILSKUD | ||||||
Integrationsindsatsen | Juli 18 | Aug. 18 | Sep. 18 | Okt. 18 | Nov. 18 | Dec. 18 |
Privat
arbejdsplads | 41 | 47 | 43 | 45 | 35 | 30 |
Forening/organisation
3) | ||||||
Kommunal
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regional
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Statslig
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
41 | 47 | 43 | 45 | 35 | 30 |
PRATIKKER | |||||||||||
Integrationsindsatsen | Juli 18 | Aug. 18 | Sep. 18 | Okt. 18 | Nov. 18 | Dec. 18 | |||||
Privat
arbejdsplads | 26 | 15 | 12 | 17 | 17 | 16 | |||||
Forening/organisation
3) | |||||||||||
Kommunal
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | |||||
Regional
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | |||||
Statslig
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
26 | 15 | 12 | 18 | 18 | 18 | ||||||
3) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan
der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten
private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt
tilskud fra.
Retligt
grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov
om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse
efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om
aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Taget til orientering.
Helle Blak (F) forslår, at Slagelse Kommune skriver til
Folketinget og anmoder om flere flygtninge - herunder, at Slagelse Kommune
lever op til modtagelse af kvoteflygtninge. (Ø) og (F) er for forslaget - (V)
og (O) er imod - (A) undlader at stemme. Forslaget faldet.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker at modtage mail med
begrundelse for fald i antal resultattilskud på ordinært arbejde.
12. Frikommune - beskæftigelsesområdet (B)
12. Frikommune - beskæftigelsesområdet (B)
Sagsnr.: 330-2019-3590 Dok.nr.: 330-2019-63541 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte sammenskrivningen af de 4 temaer, sådan
at de kan danne baggrund for en ansøgning til frikommune.
Baggrund
I budgetaftalen for 2019-2022 har Byrådet besluttet, at der
på beskæftigelsesområdet skal søges om frikommuneforsøg. I budgetaftalen er
skrevet, at der i højere grad skal arbejdes med en mere fleksibel og individuel
tilrettelagt helhedsindsats. Der er deadline for ansøgning til Økonomi- og
Indenrigsministeriet den 1. april 2019.
Social-og Beskæftigelsesudvalget besluttede på mødet den 4.
februar 2019, at administrationens 4 foreslåede temaer til frikommuneforsøg
samles i et samlet skriv, der skal danne baggrund for en ansøgning som
frikommune på beskæftigelsesområdet.
Retligt
grundlag
Budgetaftale for 2019-2022 af 17. september 2018.
Lovbekendtgørelse nr. 831 af 25. juni 2018 om nuværende
frikommunenetværk.
Handlemuligheder
Med baggrund i Social- og Beskæftigelsesudvalgets ønske om
at medtage og samle alle 4 foreslåede forsøgstemaer, har administrationen
fundet frem til en fællesmængde, som naturligt kobler de 4 temaer sammen til
gavn for borgerens velfærd.
Forslaget til et fælles tema for de 4 forsøgsaspekter er
derfor:
”At sikre borgeren en øget individuel fleksibilitet og
øget mulighed for at samskabe på vej til, undervejs i og på vej væk fra
rehabiliteringsteamet”.
På beskæftigelsesområdet er rehabiliteringsteamet det
afgørende tværgående forum, hvor ansvaret for at koordinere en forebyggende,
sammenhængende og samskabende indsats med borgeren i særdeleshed bør være i
centrum. For de mest udsatte borgere gælder, at det ikke er de standardiserede
løsninger, som bidrager til at skabe hurtigst mulig jobeffekt og velfærd.
Løsningerne skal i højere grad findes ved at turde give øget frihed til, at de
faglige medarbejdere i samarbejde med borgerne får mulighed for at finde frem
til, hvilke indsatser der passer bedst for den enkelte borger i den konkrete
situation.
Konkret vil ansøgningen have fokus på følgende 4
forsøgsaspekter i relationen mellem borger og rehabiliteringsteam:
·
Skabe en mere forebyggende indsats ved psykiske sygdomsforløb
i form af mulighed for hurtigere adgang til et fastholdelsesfleksjob fremfor
opstart af sag i rehabiliteringsteam.
Et
fastholdelsesfleksjob er en ansættelse i fleksjob på den hidtidige arbejdsplads,
hvor en sygemeldt borger senest har været ordinært ansat. I dag er det en
betingelse for at blive ansat i fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, at
personen har haft 12 måneders forudgående ansættelse under overenskomsternes
sociale kapitler eller på særlige vilkår på arbejdspladsen. Det grundlæggende
er, at virksomhederne fraviger fra de ordinære aftaler om løn og arbejdsforhold
med henblik på at fastholde personer i tilknytning til arbejdsmarkedet. Her
skal arbejdstager og arbejdsgiver lave en skriftlig aftale, der viser hvilke
funktioner, som borgeren har svært ved at udføre, og hvilke skånehensyn der er
aftalt. Den skriftlige aftale er dokumentationen for, hvornår 12-måneders
perioden er startet.
Mange
arbejdsgivere oplever dokumentationskravene i forhold til at arbejde henimod et
fastholdelsesfleksjob på sigt, som voldsomt bureaukratiske – og det er lettere
blot at afskedige den sygemeldte medarbejder, selvom virksomhederne i
udgangspunktet ofte er interesserede i at hjælpe den sygemeldte medarbejder.
Dokumentationskravene er dermed ofte med til at forhindre en tidlig og
fastholdende sygedagpengeindsats, fordi mange arbejdsgivere giver op på
forhånd.
I
lovgivningen er der en undtagelsesbestemmelse til kravet om 12 måneders
forudgående ansættelse, hvis den ansatte f.eks. har været udsat for akut
opstået skade eller sygdom, og det er åbenbart formålsløst at gennemføre
foranstaltninger med henblik på job efter overenskomstens sociale kapitler
eller på særlige vilkår. Disse undtagelser tager dog ikke højde for, at
hovedparten af sygemeldingerne i dag er bundet op på psykiske lidelser fremfor
akut opståede fysiske skader eller fysisk sygdom.
Formålet
med forsøget er at sikre større fleksibilitet og mindre bureaukrati i forhold
til sygemeldtes mulighed for at blive ansat i fastholdelsesfleksjob på
eksisterende arbejdsplads – og dermed via en tidligere indsats fastholde
borgerne i tilknytning til arbejdsmarkedet. I forsøget anbefales det, at
grænsen for dokumentation for fastholdelsesfleksjob sættes til eksempelvis 3
måneder i stedet for 12 måneder.
Vurderingen
er, at lovgivningen i mange tilfælde kræver en unødvendig dokumentation. I
stedet for hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet via et
fastholdelsesfleksjob skal der sættes et langstrakt og omfattende forløb i
gang, hvor rehabiliteringsteamet skal inddrages. I bedste fald er resultatet et
tilsvarende fleksjob og i værste fald en førtidspension, fordi forløbet
påvirker borgernes psyke endnu mere negativt.
·
Skabe en mere kvalitativ og sammenhængende
rehabiliteringsindsats, hvor der i samråd med borger kun fremlægges sager i
rehabiliteringsteam, som det giver mening at behandle på det pågældende
tidspunkt.
Under
gældende lovgivning skal en ressourceforløbs- og en jobafklaringsforløbssag
forelægges for rehabiliteringstemaet ved udløb af forløbet. I flere tilfælde
betyder det, at man skal have en sag for rehabiliteringsteamet, som er tæt på
en afklaring, men endnu ikke er helt klar. Dette er til omkostning for borgeren
og for kommunen.
Hvis
en sygedagpengesag skal overgå til jobafklaring, så er lovkravet, at sagen skal
for rehabiliteringsteamet senest 4 uger efter, at borgeren er visiteret til
jobafklaringsforløbet. I nogle sager er det svært at nå at få sagen for
indenfor de 4 uger, hvorfor det vil være en fordel for både borger og kommunen
at udskyde deadlinen.
Med
dette tema ønskes der en bedre behandling og forberedelse af borgeres sager,
inden de kommer for rehabiliteringsteamet til gavn for de pågældende borgere.
Ligeledes vil det give en reduktion i udgifterne, da gældende sager derfor
først vil komme for rehabiliteringsteamet, når de er klar. I stedet for
standardiserede rettidighedskrav bør der være en øget fleksibilitet i forhold
til fremlæggelsestidspunkt for komplicerede sager, når alle parter er enige om,
at det giver en mere sammenhængende indsats for borgeren.
·
Skabe bedre lovmæssige vilkår for, at rehabiliteringsteamet kan
sikre de mest udsatte borgere hurtigst mulig progression og tilbagevenden til
arbejdsmarkedet via placering i små virksomheder.
Der
er dokumentation for, at der kommer flere udsatte i beskæftigelse, når en
virksomhed er involveret i beskæftigelsesindsatsen. Desuden er der
dokumentation for, at de små virksomheder er velegnede til at få de mest
udsatte borgere tættere mod arbejdsmarkedet, bl.a. fordi:
- De
små virksomheder er alle vegne, også i den udsatte borgers umiddelbare nabolag.
- Små
virksomheder kan tilbyde en nærhed, hvor udsatte borger bliver en integreret
del af virksomheden, som hele arbejdspladsen bakker op om.
- De
små virksomheder er ofte motiveret af et praktisk socialt engagement og en
vilje til at gøre en forskel i lokalområdet.
Imidlertid
spænder rimelighedskravet til tider ben, når der opdyrkes små virksomheder, som
påviseligt er gode til at sikre borgerne progression og som er interesserede i
at udbygge det gensidige samarbejde.
På
samme vis spænder rimelighedskravet ben for, at frivillige foreninger kan indgå
som en del af aktiveringsindsatsen for samme målgruppe, fordi der oftest ikke
er ordinært ansatte i foreningerne. Også for unge i et Særligt tilrettelagt
Uddannelsesforløb ses et potentiale for at inddrage frivillige foreninger, der
kan gøre, at den unge ikke føler sig isoleret og ensom efter endt forløb.
Rimelighedskravet
betyder, at antallet af personer i virksomhedspraktik og antallet af ansatte
med løntilskud maksimalt må udgøre 1 person for hvert ordinært ansatte, hvis
virksomheden har mellem 0-50 ansatte. Dog skal der altid være minimum 1
ordinært ansat.
Formålet
med forsøget er at sikre en større fleksibilitet i forhold til
rimelighedskravet for de små virksomheder med under 10 ansatte, når det handler
om at sikre progression for de udsatte borgere. Det giver mening at fravige
rimelighedskravet i forhold til de mest udsatte borgere, som ikke konkurrerer
om ordinære job.
·
Skabe bedre løsninger i rehabiliteringstema ved at spørge
borgere - frit valg mellem førtidspension og fleksjob under 5 timer
Med
gældende lovgivning på området er det ikke muligt at tilkende en borger
førtidspension, hvis den pågældende borger er vurderet til at kunne varetage et
fleksjob, selvom fleksjobbet kun er på få timer, og det samtidig vurderes, at
der er mulighed for progression i timetallet.
I
et frikommuneforsøg på området foreslås det, at borgere, der er vurderet til et
fleksjob på eksempelvis 5 timer eller færre, skal tilbydes mulighed for at
vælge mellem en førtidspension eller et fleksjob, suppleret med vejledning om
reglerne for at arbejde ved siden af førtidspensionen.
Målgruppen er ofte borgere, der har været gennem længere
udrednings- og behandlingsforløb og har haft langvarig kontakt med det
offentlige. De borgere, der ikke er motiverede for et fleksjob på få timer, kan
være vanskelige at finde et passende fleksjob til, primært fordi arbejdsevne og
motivation er begrænset.
Aktuel lovgivning giver risiko for, at de i en længere
periode går ledige på en passiv ydelse, samtidig med at de skal honorere lovens
krav til opfølgning m.v., uden reelt at have ønske om en tilknytning til
arbejdsmarkedet. For denne gruppe borgere er hensigten at understøtte borgerens
fokus på hverdagen, herunder retablering af socialt netværk, familie-, bolig-
og økonomiske forhold ved at tilkende en førtidspension. Indsatsen suppleres
med, at kommunen mindst 1 gang om året vejleder borgeren om mulighed og regler
for arbejdsindtægter ved siden af førtidspension.
Med dette aspekt søges afklaret, om fritagelse fra krav om
deltagelse i arbejdsmarkedsrettede aktiviteter og kontakten med Jobcentret på
sigt kan motivere vedkommende til at træde ind på arbejdsmarkedet igen.
Kriterier for ansøgning:
kommunerne opfordres til at indgå i netværk, således at der er to eller flere
kommuner, der ansøger om at deltage i frikommuneforsøget. Administrationen
arbejder på at afsøge mulige samarbejdskommuner for nærværende frikommuneforsøg.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at forslaget godkendes og lægges
til grund for ansøgningen til frikommune 2019-2023.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser vil blive belyst i den endelige
ansøgning.
Konsekvenser
for andre udvalg
Punktet skal videresendes til Byrådet for endelig
beslutning.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget videresender sagen til Byrådet for
endelig godkendelse
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Det oplyses, at sagen først skal i Økonomiudvalget. Social-
og Beskæftigelsesudvalget anbefaler sagen og videresender til Økonomiudvalget.
13. Foreløbigt regnskabsresultat for 2018 og overførsel til 2019 - SBU (B)
13. Foreløbigt regnskabsresultat for 2018 og overførsel til 2019 - SBU (B)
Sagsnr.: 330-2019-1897 Dok.nr.: 330-2019-48712 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2018.
Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af
mindre-/merforbrug på drift til 2019.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat
2018 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på
udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af
bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug
fra 2018 til 2019 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts
2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·
For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre
enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene.
For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende
budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·
For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige,
aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke
mellem regnskabsårene.
·
For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre
mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb
overføres fuldt ud.
·
For det brugerfinansierede område overføres
over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og
anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse
hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 18. marts 2019 de
enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til
Byrådet den 25. marts 2019.
A.
Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet
for 2018 viser for drift et samlet forbrug på 1.240,0 mio. kr.
Ved
Budgetopfølgning 4 for 2018, som blev godkendt i november 2018, var det
forventede regnskab anslået til 1.251,8 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat,
drift Social- og Beskæftigelsesudvalget Mio. kr. | Korrigeret budget 2018 | Regnskab 2018 | Afvigelse (- = mer- forbrug) | |
2.1
Forsørgelse, beskæftigelse og boligsocial indsats | ||||
Serviceudgifter | 24,0 | 26,5 | -2,5 | |
Overførselsudgifter Forsikrede
ledige | 1.079,2 149,1 | 1.066,8 146,7 | 12,3 2,5 | |
Total | 1.252,3 | 1.240,0 | 12,3 |
Nedenfor nævnes de væsentligste merforbrug, der har
bidraget til det samlede merforbrug inden for serviceudgifter i 2018:
·
Jobcentret § 85: Året sluttede med et
merforbrug på 4,3 mio. kr. – dog ikke så stort som forventet, idet der blev
bevilget en budgetomplacering ifm. budgetopfølgning 4. Merforbruget skyldes en
stor tilgang i borgere, der tilkendes støtte- og kontaktperson, hvilket er en
generel tendens over hele landet, hvor andelen af borgere, der er visiteret til
§ 85 er steget markant samtidigt med, at anvendelsen af socialmentorer er
blevet nedprioriteret. Derudover er der også blevet overført et merforbrug fra
2017. Budgettet og kompetencen er i 2019 flyttet til Center for Handicap og
Psykiatri, som forventeligt vil kunne nedbringe udgifterne betydeligt.
·
Tilbud til voksne med særlige behov
havde et mindreforbrug på 1,2 mio. kr. Mindreforbruget skyldes
hovedsageligt, at kommunen har vundet en ankesag svarende til 0,5 mio. kr.
netto, og at der var et fald i antal optagne pr. måned sidst på året sammenlignet
med 2017.
Nedenfor nævnes de væsentligste mindreforbrug, der har
bidraget til det samlede mindreforbrug inden for overførselsudgifter i
2018:
·
Mindreforbrug på 2,9 mio. kr. til
driftsudgifter til den kommunale beskæftigelsesindsats.
·
Mindreforbrug på 1,1 mio. kr. til
sygedagpenge.
·
Mindreforbrug på 1,9 mio. kr. til
kontant- og uddannelseshjælp.
·
Mindreforbrug på 2,2 mio. kr. til
løntilskud mv. til personer i fleksjob og løntilskudsstillinger samt
ledighedsydelse.
Derudover
skyldes mindreforbruget på overførselsudgifter ligeledes følgende forhold:
·
Merforbrug på 1,6 mio.
kr. til Integrationsprogram ekskl. Slagelse Sprogcenter.
·
Mindreforbrug på 1,4
mio. kr. til Slagelse Sprogcenter.
·
Mindreforbrug på 2,2
mio. kr. til beskæftigelsesordninger og STU.
Udgifterne til forsikrede
ledige har samlet set et mindreforbrug på 2,5 mio. kr. i 2018. Det skyldes:
·
Mindreforbrug på 2,3 mio. kr. til
dagpenge til forsikrede ledige.
·
Mindreforbrug på 0,2 mio. kr. til
beskæftigelsesindsats for forsikrede ledige.
B.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan
overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets
politikområder.
Overførsel af
mer-/mindreforbrug, drift Social- og Beskæftigelsesudvalget Mio. kr. | Overført fra 2017 til 2018 | Overføres fra 2018 til 2019 | Tilføres kassen | |
2.1 Forsørgelse,
beskæftigelse og boligsocial indsats | -0,6 | 3,1 | 0,0 |
Bilag 1 viser for hver virksomhed og
center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
for Slagelse Kommune”.
Der
er for hele Social- og Beskæftigelsesudvalgets politikområde et samlet
mindreforbrug på 3,1 mio. kr. til overførsel fra 2018 til 2019. Dette udgøres
af mindreforbrug på serviceudgifter ved Jobcentret, mindreforbrug på
kvindekrisecentre og Slagelse Sprogcenter samt et merforbrug til boligplacering
af udlændinge. Den følgende tekst angiver en bemærkning for hvert af disse
områder.
Rådgivning og Udbetaling
overfører et samlet mindreforbrug på 1,1 mio. kr., der relaterer sig til
mindreforbrug på kvindekrisecentre og
merforbrug på boligplacering af udlændinge.
Slagelse Sprogcenter overfører et
mindreforbrug på 1,4 mio. kr. iht. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
for Slagelse Kommune”. Mindreforbruget skyldes merindtægter på den
indtægtsdækkede virksomhed.
Jobcentret
overfører et mindreforbrug på 0,7 mio. kr., som samlet set skyldes:
·
Dels et mindreforbrug på 0,4 mio. kr. til løntilskud til
forsikrede ledige ansat i kommuner.
·
Dels et mindreforbrug på 0,2 mio. kr. til støtte til frivilligt
social arbejde.
C. Overførsel
anlæg
Der har ikke været
budgetlagt eller forbrug med anlægsudgifter i 2018.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler
for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende
indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift
eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at
der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
kommunens styringsregler følges, og at der overføres uforbrugte budgetrammer
fra 2018 til 2019 som angivet i bilag 1 (drift).
En del af merforbruget for § 85
kan henføres til merforbrug overført fra 2017, som det ikke er lykkedes at
indhente samtidig med at der har været en kraftig udgiftsstigning på området.
Budgetopfølgning 1 viste et
forventet merforbrug på 4,7 mio. kr. i 2019 vedr. § 85, som fra
2019 henhører under Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser. En overførsel af merforbrug fra 2018 vil
yderligere forværre dette. Administrationen anbefaler derfor, at merforbruget
vedr. § 85 ikke overføres. Det skal samtidig nævnes, at der under Social- og
Beskæftigelsesudvalget i 2018 er et mindreforbrug på overførselsudgifter på
12,3 mio. kr., som i overensstemmelse med kommunens egne styringsregler ikke
overføres.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift
skal overføres mindreforbrug på netto 3,1 mio. kr. fra 2018 til 2019.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | |||||
Drift | 2.1 | 3.126 | |||
Anlæg | |||||
Afledt drift | |||||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Kassen | 1.4 | -3.126 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og
Ungedirektøren indstiller,
1. at Orientering om
foreløbigt regnskabsresultat for 2018 tages til efterretning
2. at Social- og
Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på
politikområde 2.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet
mindreforbrug på i alt 3,1 mio. kr.
3. at Social- og
Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der vedr. Jobcentret § 85
ikke overføres merforbrug på i alt 4,3 mio. kr.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Ad 1. Taget til orientering.
Ad 2. Anbefales
Ad 3. Anbefales med underbyggende forklaring på, at
merforbruget ikke overføres til Udvalget for Specialiserede borgerindsatser,
der overtog § 85.
14. Drøftelse af tidsplan og dialogproces vedr. budget 2020 - 2023 (D)
14. Drøftelse af tidsplan og dialogproces vedr. budget 2020 - 2023 (D)
Sagsnr.: 330-2019-14693 Dok.nr.: 330-2019-82082 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Udvalget drøfter initiativer,
proces og tidsplan for at arbejde med budgetgrundlag og effektiv udmøntning af
vedtagne budgetrammer.
Baggrund
Økonomiudvalget har i sit møde
den 18. februar 2019 drøftet oplæg til rammer og proces for udarbejdelse af
Budget 2020-2023, som med få bemærkninger og suppleringer vil udgøre det
endelige grundlag for beslutningssag i marts.
Udvalgene ønskes hurtigst muligt
at påbegynde denne proces, således at der kan afsættes den fornødne tid til
inddragelsen i processen.
Den politiske proces indeholder
en række aktiviteter i fagudvalgene med henblik på afklaring af budgetgrundlag
og sikring af effektiv udmøntning af de vedtagne budgetter. Et af elementerne heri
er at fagudvalgene i marts-juni indgår i dialog med brugere og MED-udvalg om
opgaveløsning og effekt m.v. Det sker med henblik på at sikre den bedst mulige
anvendelse af de ressourcer, som udvalget disponerer over og opfyldelse af de
politiske mål for indsatserne.
Heri indgår samtidig, at grundlaget fra den løbende
budgetopfølgning indgår i prioriteringen for de kommende budgetår.
Retligt
grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt
Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det
retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15.
september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter initiativ, proces og tidsplan
for videre behandling.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Drøftet med bemærkning om, at diverse råd og udvalg
inddrages i budgetprocessen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget fremsætter forslag om, at
understøtte øget borgerinddragelse med nye målrettede borgermøder - evt. med
specielt inviterede borgere med fokus på forventningsafstemning.
15. Udmøntning af 0,7 % effektiviseringen p.a. fra 2020 jfr. Budgetaftalen - SBU (B)
15. Udmøntning af 0,7 % effektiviseringen p.a. fra 2020 jfr. Budgetaftalen - SBU (B)
Sagsnr.: 330-2019-12144 Dok.nr.: 330-2019-66098 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvorledes 0,7 %-effektiviseringen
p.a. fra 2020 skal udmøntes inden for udvalgets område, herunder proces og
dialog med virksomheder og centre.
Baggrund
Med Budgetaftalen for 2019 besluttede Byrådet, at der i de kommende
år ikke skal udarbejdes råderumskatalog til at sikre balance og
prioriteringsmulighed i budgetlægningen. I stedet indeholder budgettet for alle
udvalg og politikområder et årligt effektiviseringskrav på 0,7 % af
nettoudgifterne i perioden 2020-2022, jfr. bilag 1.
For Social- og Beskæftigelsesudvalget udgør
effektiviseringskravet for 2020 i alt -9.195 mio. kr., som fordeler sig på
udvalgets udgiftsområder med følgende:
Udgiftsområde | Årligt effektiviseringskrav (beløb i 1.000 kr.) |
Serviceudgifter | -80 |
Overførselsudgifter | -8.028 |
Forsikrede ledige | -1.087 |
Det er udvalgets kompetence at beslutte, hvorledes
effektiviseringerne skal udmøntes og fordeles, herunder hvorvidt beløb skal
omflyttes mellem egne politikområderne. Det skal dog samtidig bemærkes, at
udmøntningen af effektiviseringerne i Budgetaftalen bygger på en involverende
proces, hvor den daglige viden og kontakt med borgerne danner grundlag for valg
af de rigtige løsninger.
Retligt
grundlag
Den kommunale Styrelseslov.
Budgetaftalen for 2019 angiver den ramme, som Byrådet har
besluttet for opgaven.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte hvorledes udmøntningen skal gribes an,
herunder former for involvering af brugere, medarbejdere og ledere. Af hensyn
til processen for Budget 2020-2023 skal udmøntningen være budgetmæssigt
afklaret senest i juni 2019.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Det forudsættes, at de
initiativer, der iværksættes, ikke har negative konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.
at det besluttes, hvorledes udvalget ønsker at blive involveret i den
generelle 0,7 % effektivisering samt eventuelle initiativer, der kan indgå i
proces med udmøntning af effektiviseringer.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker at blive løbende
orienteret via budgetopfølgningen.
16. Budgetaftalen 2019-2022: Temaanalyser - Kommissorier (D)
16. Budgetaftalen 2019-2022: Temaanalyser - Kommissorier (D)
Sagsnr.: 330-2018-77903 Dok.nr.: 330-2019-58816 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte det
udarbejdede forslag til temaanalyse på beskæftigelsesområdet.
Baggrund
I budgetaftalen for 2019 – 2022 er der aftalt gennemførelse
af 11 temaanalyser indenfor en række udfordrede områder, herunder beskæftigelsesområdet.
De kommunale ydelser til borgere er under pres og temaanalyserne skal derfor
bidrage til at finde nye løsninger på udfordringerne ved gå nye veje i
opgaveløsningen.
Administrationen har udarbejdet råudkast til kommissorie for
temaanalyse på beskæftigelsesområdet. I forbindelse med udarbejdelse af
kommissorierne, har der været afholdt 2 workshops, hvor fagprofessionelle fra
forvaltningerne og kommunal institutioner samt eksterne interessenter og
aktører via brain storm har bidraget med ideer og nye vinkler på konkrete
områder/opgaver. Disse er formuleret som prøvehandlinger, hvor der i mindre
skala kan afprøves nye måder at løse opgaverne på.
Der foreslås i alt følgende fem prøvehandinger:
1. Street Walker
ordning
2. Styrke den
jobrettede samtale med borgeren
3. Frivillige
foreninger bringes i spil
4. Èn sagsbehandler
indenfor sygedagpengeområdet
5. Stoppe med
afholdelse af indsatsmøder
Gældende for nr. 2, 4 og 5 er, at de alene er indenfor
beskæftigelsesområdet, mens nr. 1 og 3 har en mere tværgående karakter
Kommissorierne er i deres form ikke endelige, og skal i den
videre bearbejdning uddybes og justeres alt afhængig af den yderligere
konkretisering og de sammenhænge, i hvilke prøvehandlingerne skal gennemføres
i.
Ideerne, som præsenteres i de 8 kommissorier, vil danne
grundlag for fagcentrenes og fagudvalgenes videre bearbejdning. I første omgang
behandles kommissorierne i fagudvalgene
med henblik på en drøftelse af det videre arbejde. Det kan i
den forbindelse overvejes, i første omgang at fokusere på de prøvehandlinger,
der alene er indenfor beskæftigelsesområdet (nr. 2, 4 og 5) og træffe
beslutninger vedr. de tværgående på et senere tidspunkt
Retligt
grundlag
Styrelsesloven §2
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Kommissoriet for Temaanalysen på beskæftigelsesområdet samt de beskrevne
prøvehandlinger drøftes.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Drøftet med forventning om, at forvaltningen løbende kommer
med forslag til prøvehandlinger som understøtter Beskæftigelsesplan 2019 og
budget 2019-2022 - herunder de 5 prøvehandlinger. Social- og
Beskæftigelsesudvalget ønsker løbende at blive orienteret om de prøvehandlinger
der arbejdes med i udvalgets regi - dog ikke prøvehandlinger der er
effektueret.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker løbende at komme
med forslag til prøvehandlinger, som administrationen kan arbejde videre med.
17. Mål for beskæftigelsesindsatsens effektindikatorer 2019 (B)
17. Mål for beskæftigelsesindsatsens effektindikatorer 2019 (B)
Sagsnr.: 330-2018-26963 Dok.nr.: 330-2019-57655 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet godkendte Beskæftigelsesplan 2019 den 19. december
2018. I tilknytning til Beskæftigelsesplanen er det kommunens praksis, at
udvalget følger op på målopfyldelsen for de vigtigste effektindikatorer.
For at kunne levere en fortsat status på målopfyldelsen, når
der snart kommer de første resultater for 2019, kræver det udvalgets
stillingtagen til, hvad de præcise mål og resultatambitioner er for 2019.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at komme
med input til forslag til mål og niveaumål for 2019. Administrationen foreslår,
at målene for 2019 fastsættes til:
Område | Mål |
Borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal
forsørgelse | Antal borgere på kommunal forsørgelse (18-66 år) skal
reduceres fra 9.677 til 9.572 fuldtidspersoner fra december 2018 til december
2019. |
Samarbejdet med virksomhederne | Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomhederne i Slagelse
Kommune skal minimum være på niveau med jobcentrenes gennemsnitlige
samarbejdsgrad på landsplan i 2018. |
Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere | Antal beskæftigede
lønmodtagere med bopæl i Slagelse Kommune skal øges fra 28.942 til 29.000
fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019. |
Borgere tættest på arbejdsmarkedet | Bruttoledigheden skal reduceres fra 1.754 til 1.658
personer fra december 2018 til december 2019. |
Langtidsledigheden | Langtidsledigheden skal reduceres fra 434 til 425 personer
fra december 2018 til december 2019. |
Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse | Andelen af flygtninge og
familiesammenførte til flytninge, som er i lønmodtagerbeskæftigelse efter 3
år i Danmark, skal minimum følge landsudviklingen i 2019. |
Unge uden uddannelse | Antallet af uddannelseshjælpsmodtagere skal reduceres fra 702
til 662 fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019. |
Borgere i udkanten af arbejdsmarkedet | Antallet af langtidsforsørgede personer (over 3
sammenhængende år på kommunal forsørgelse) skal reduceres fra 1.725 til 1.700
personer fra december 2018 til december 2019. |
Handicappede i beskæftigelse | Forventet kommende landsdækkende survey: Antallet af personer med et større handicap på
arbejdsmarkedet skal minimum følge landsudviklingen i 2019. |
Vurdering
Administrationen anbefaler, at nøgleindikatorer fra 2018
videreføres til 2019, bort set fra 1 indikator. Nøgleindikatorerne understøttes
datamæssigt i jobindsats.dk og på integrationsbarometer.dk og vurderes at være
bedst til at give et dækkende billede af de vigtigste effekter.
Den eneste ændring i forhold til 2018 er, at
nøgleindikatoren i forhold til flygtninge og familiesammenførte tilpasses, så
indikatoren følger Udlændinge- og Integrationsministeriets
integrationsbarometer. Her er det regeringens mål, at halvdelen af flygtninge
og familiesammenførte til flygtninge er beskæftigelse 3 år efter deres ankomst
til Danmark. Den tilpassede måling kommer dermed til at omhandle specifikt
borgere, der er omfattet af integrationsprogrammet.
Desuden foreslås det, at udvalget tilføjer
beskæftigelsesministerens nye mål om, at flere personer med større handicap
skal være en del af arbejdsmarkedet. Indtil videre har ministeriet kun udmeldt,
at der vil blive lavet en landsdækkende survey til at følge op på målet, men
der er ingen oplysninger om, hvornår eller hvordan målingen finder sted.
Udvalget skal være opmærksom på, at der bliver tale om en subjektiv vurdering
og ikke en registerbaseret opfølgning.
Da det er en kompliceret opgave at fastsætte realistiske og
samtidig ambitiøse niveauer for effektmålene, har administrationen udarbejdet
et forslag til målniveauer. Niveauerne er fastsat ud fra de enkelte måls
aktuelle status, tidligere års udvikling, forventede sæsonudsving, budget,
prognoser for befolkning, ledighed og beskæftigelse, kendskab til
virksomhedernes efterspørgsel og borgernes sammensætning, samt viden om de
iværksatte og påtænkte indsatser i 2019.
Der er udarbejdet et forudsætningsnotat (bilag), som
oplister de relativt tekniske beregningsforudsætninger, som er nødvendige for
at kunne fastsætte målniveau. Heri indgår også overvejelser om afgørende
faktorer, som forventes at kunne få indvirkning på resultatet i 2019. På
overordnet niveau tager forudsætningerne afsæt i Regeringens Økonomiske
Redegørelse fra december 2018 samt den faktiske udvikling i Slagelse Kommune i
2018 holdt op imod landsudviklingen. Det sidste er med til at give et billede
af den lokale konjunktursituation, hvor branche- og uddannelsessammensætning
spiller en vigtig rolle.
Da opgørelserne for december 2018 endnu ikke er de endelige
tal, kan det blive nødvendigt at lave mindre administrative justeringer i
målene i de næste par måneder. Udgangspunktet for de fleste mål i 2019 er netop
december 2018. De administrative justeringer vil naturligvis ske i
overensstemmelse med det politisk besluttede udviklingsniveau.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Udvalget beslutter mål og målniveauer for 2019.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Sagen genoptages med uddybning af baggrunden for
effektindikatorerne, herunder forklaring omkring helårspersoner.
18. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)
18. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)
Sagsnr.: 330-2018-38133 Dok.nr.: 330-2019-56422 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på
de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan
2018 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter løbende status for
at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for
de enkelte efffektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag,
herunder sammenligning til landsplan og klynge.
De overordnede udviklingstendenser og status på opfyldelse
af niveaumål for 2018 er:
·
Antal borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal forsørgelse
falder mindre end i sammenligningsgrundlag gennem det seneste år. Niveaumålet
er opfyldt.
·
Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomheder i Slagelse Kommune
udviser samme stabile tendens som i sammenligningsgrundlag. Niveaumålet er
opfyldt.
·
Antal fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med bopæl i Slagelse
Kommune er steget mindre end på landsplan gennem det seneste år. Stigningen er
dog større end i sammenlignelige kommuner. Niveaumålet er opfyldt.
·
Bruttoledigheden er i slutningen af 2018 steget mere end både på
landsplan og i sammenlignelige kommuner, som følge af mindre positiv udvikling
i lokale arbejdspladser. Niveaumålet er opfyldt.
·
Langtidsledigheden er i slutningen af 2018 steget i modsætning
til i sammenligningsgrund. Stigningen hænger sammen med stigning i nyledigheden
i efteråret 2017 inden for især HK-området. Niveaumål er opfyldt.
·
Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse er steget
gennem det seneste år. Det positive spænd til sammenligningsgrundlag er dog
forsvundet, fordi målgruppen som de øvrige ledighedsgrupper også påvirkes
negativt af den mindre positive udvikling i lokale arbejdspladser. Niveaumålet
er opfyldt.
·
Antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) er steget gennem
det seneste år, til trods for at antallet løbende gennem året har været lavere
end året før. Årsagen er, at flere unge, der tidligere er blevet afsluttet
direkte til en uddannelse i december/ januar måned, i stedet er tilmeldt det
EU-finansierede Kom.Udd.-projekt. Projektet skal medvirke til, at færre unge på
sigt frafalder uddannelse igen. Desuden er der stadig færre åbenlyst
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagerne, hvilket kan have haft en
indvirkning på, hvor mange der afsluttes ved uddannelsesoptag. Niveaumålet er
ikke opfyldt.
·
Antal langtidsforsørgede personer forventes at falde samme niveau
som i sammenlignelige kommuner, men mindre end på landsplan. Seneste data er
fra november 2018, men niveaumålet forventes opfyldt eller meget tæt på i
december 2018.
En vigtig forklaringsfaktor på forskelle til
sammenligningsgrundlag er, at antallet af lokale arbejdspladser (lønmodtager)
er faldet 1,80 % siden august 2018, men antallet i samme periode er steget 0,44
% på landsplan.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Orientering om nøgletal drøftes.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Drøftet.
19. Punkter til kommende møder (O)
19. Punkter til kommende møder (O)
Sagsnr.: 330-2017-90446 Dok.nr.: 330-2019-55689 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten
over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2019.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende oversigt over sager til
behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret for på hvert møde.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte eventuelle
punkter til orientering, drøftelse, efterretning og/eller beslutning på
udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.
at Oversigten over sager til behandling på Social- og
Beskæftigelsesudvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Godkendt med bemærkning om, at Social- og
Beskæftigelsesudvalget ønsker effektmål for kommunale indsatser kontra private
indsatser på september mødet.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker en status på
bevilling af kørekort fordelt på forsørgelsesgrupper - over/under 30 år vedlagt
evaluering.