Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 2. december 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2019-461972                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2019-462008                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Orientering taget til efterretning. Administrationen oplyser, at Slagelse Kommune i benchmarkingen er placeret som nr. 65 ud af alle kommuner, hvilket dækker over en negativ afvigelse på 0,1 % i forhold til forventet ydelsesomfang. Placeringen er udtryk for, at der ses på en delmængde af borgere på offentlig forsørgelse - førtidspension og fleksjob indgår ikke i opgørelsen. På disse 2 områder har Slagelse Kommune en markant mindre andel borgere på offentlig forsørgelse end sammenlignelige kommuner. Tidligere opgjorte tal beskrev, at Slagelse Kommune på dagværende tidspunkt brugte ca. 100 mio mindre om året end tilsvarende kommuner. Nyborg Kommune, som ligger nummer 1 i undersøgelsen, har en større andel borgere på offentlig forsørgelse, selvom der er tale om sammenlignelige kommuner.
Helle Blak (F) gør opmærksom på, at det er tidsspilde at måle på den måde og tallene ikke giver mening for borgerne, særligt set i lyset af ressourceforbrug, at tallene er 15 mdr. gamle og kvaliteten i tallene. (V), (A) og (Ø) tilslutter sig bemærkningerne. Søren Lund Hansen (O) ønsker tilsendt svar på, hvor mange tildelinger af førtidspensioner der er givet inden for de sidste 12 mdr. og hvor mange borgere af anden etnisk oprindelse end dansk, der er tale om. Udvalget ønsker også tilsendt svar if. til ressourcetræk i Administrationen samt oplysninger om, hvordan tallene er fremkommet. (A) ønsker undersøgt, om adoptioner registreres og indgår i tallene. Thomas Clausen (Ø) orienterer om artikel i Hus Forbi vedr. hjemløses boligforhold og stigning i antal hjemløse m.v. Udvalget ønsker, at der arbejdes videre med problemstillingerne beskrevet i artiklen for Slagelse Kommune og at Administrationen efterfølgende fremkommer med sag til kommende udvalgsmøde. Det er vigtigt, at flere centre og udvalg (Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget) involveres i sagsfremstilling og sagsbehandling. Det skal afklares om der også bor børn de pågældende steder.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2019-468992                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2019 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner. Sammenlignelige kommuner er: Esbjerg, Fredericia, Guldborgsund, Ishøj, Kalundborg, Norddjurs, Nyborg, Odsherred, Randers, Samsø, Skive, Thisted, Tønder, Vesthimmerland og Vordingborg.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse. Siden forrige opfølgning er der nu også stigning på landsplan og i sammenlignelige kommuner, som dog indtil videre er på et lavere niveau end i Slagelse.
·         Stabil samarbejdsgrad med virksomhederne, som følger sammenligningsgrundlag.
·         Stigning i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen, som ligger midt imellem udviklingen på landsplan og i sammenlignelige kommuner.  
·         Reduktion i antal bruttoledige. Udviklingen er på niveau med landsplan og sammenlignelige kommuner.
·         Reduktion i antal langtidsledige er mindre end i sammenlignelige kommuner og på landsplan.
·         Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i beskæftigelse er lavere end på landsplan, men fortsat højere end i sammenlignelige kommuner. Målingen tager ikke højde for, at flere er blevet afsluttet til ordinær uddannelse i 2019.
·         Stigning i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) i Slagelse, hvilket ikke er tilfældet i sammenlignelige kommuner og på landsplan.
·         Reduktion i langtidsforsørgede er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
Resultaterne er generelt negativt påvirket af, at antallet af lokale arbejdspladser er faldet 0,23 % i forhold til samme tidspunkt sidste år. På landsplan har der været en stigning på 0,79 %. Tendensen er slået igennem henover sommeren 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Opfølgningen taget til efterretning.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker orientering vedr. beslutningerne om børneattester (bilag 3.1 side 6) fremsendt med henvisning til Økonomiudvalgets møde den 20. august 2018, punkt 14.

4. Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

4.     Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-82303               Dok.nr.: 330-2019-483932                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i Budgetaftale 2020 – 2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020 – 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder det samlede styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
2019-11-12
Overskrift
Status og forventet tidsplan
Udvalg
Status-farve (tekst)
Ansvarlig
Drift
2.d.1
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio.
Opgaveanalyse igangsat.
Der oprettes en ny afdeling i Jobcenteret, hvormed den nuværende Fastholdelsesafdeling reduceres i omfang. Der vil i den forbindelse finde nogle organisatoriske ændringer sted med afsæt i at sikre en optimal opgaveløsning hele vejen rundt.
SBU
 
Henrik Skov
2.d.2
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser.

På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio.
Opgaveanalyse igangsat.
Der oprettes en ny afdeling i Jobcenteret, hvormed den nuværende Fastholdelsesafdeling reduceres i omfang. Der vil i den forbindelse finde nogle organisatoriske ændringer sted med afsæt i at sikre en optimal opgaveløsning hele vejen rundt.
SBU
 
Henrik Skov
2.d.3
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio.
Opgaveanalyse igangsat.
Implementering i 2020.
Der følges op ved månedlig budgetopfølgning og løbende udvalgsrapportering – der foretages ingen særskilte handlinger.
SBU
 
Henrik Skov
2.d.4
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio.
Opgaveanalyse igangsat.
Implementering i 2020.
Ved møde den 13-12-2019, udarbejdes konkret en handleplan.
SBU
 
Henrik Skov
3.c
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)

   2020   2021    2022        2023
 28.500  38.700  48.700    80.400
Der vil løbende være en tæt opfølgning i forhold til antallet af førtidspensioner.
SBU
 
Henrik Skov
4.
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
Opgaveanalyse igangsat.
Der vil løbende være en tæt opfølgning i forhold til antallet af førtidspensioner.
SBU
 
Henrik Skov
11.b
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år)
Opgaveanalyse igangsat.
Der er ved at blive udarbejdet økonomiske beregninger, der skal anvendes til dialog i ledergruppen og dermed danne grundlag for deres beslutning om, hvor besparelserne skal findes. 
SBU
 
Henrik Skov
11.c
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr.
Opgaveanalyse igangsat.
Implementering 2020.
Der er igangsat inddragelsesproces af medarbejderne.
SBU
 
Henrik Skov
12.
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer:

a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år.
b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området.
c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt.

Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen.
 Kommunaldirektøren har indhentet to tilbud fra eksterne aktører, som er er blevet bedt om at komme med oplæg til at løse opgaven. Med afsæt i dette forventes sag på Økonomiudvalgets møde den 9. december, hvor der forventes efterfølgende involvering af fagudvalget.
SBU
 
Frank E. Andersen
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Drøftet med bemærkning om, at indholdet af businesscasen for Sygedagpengeindsatsen og Jobafklaringsforløb kommer til at indgå i oversigten.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker løbende at blive involveret i punkt vedr. at Kommunaldirektøren indhenter tilbud for eksterne aktører.
(A), (F) og (Ø) ønsker, at Administrationen fremkommer med beslutningssag for etablering af 100 småjob.
(V) og (O) er ikke del af budgetaftalen, hvorfor de tager forbehold for opfølgningen på Budgetaftalen 2020-2023.

5. Budgetopfølgning 4 for 2019 - Social- og beskæftigelsesudvalget (B)

5.     Budgetopfølgning 4 for 2019 - Social- og beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-76140               Dok.nr.: 330-2019-446154                                          Åbent
Kompetence: Social- og beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2019 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 3,617 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Hovedårsagerne til det forventede merforbrug er en stigning i antallet af sygedagpengemodtagere, samt en stigning i antal tilkendte førtidspensioner, blandt andet som konsekvens af indsatser og projekt kørt i Jobcentret.
Retligt grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det forventede merforbrug på 3,617 mio. kr. fordeler sig med et forventet mindreforbrug på serviceudgifter på 1,324 mio. kr., et forventet mindreforbrug på forsikrede ledige på 6,434 mio. kr. og et forventet merforbrug på overførselsudgifter ekskl. forsikrede ledige på 11,375 mio. kr. Der indstilles omplaceret 6,434 mio. kr. fra forsikrede ledige til overførselsudgifter. Dernæst indstilles at der søges om tillægsbevilling på 4,941 mio. kr. for at bringe balance i budgettet for overførselsudgifterne.
Det indstilles at der omplaceres 412.000 kr. fra Social- og Beskæftigelsesudvalget (overførselsudgift) til Økonomiudvalget (serviceudgift), til afregning af ekstern aktør i forbindelse med inddrivelse af regresindtægter på sygedagpengeområdet, fokus herpå er vedtaget i forbindelse med budget 2018. Der er i 2019 indtil videre hentet ca. 914.000 kr. i nettoindtægter.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Overførselsudgift
Overførselsudgift
Forsikrede ledige
02.01
4.941
6.434
-6.434
 
 
 
Overførselsudgift
Serviceudgift
02.01
01.02
-412
412
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-4.941
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 4 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales at der omplaceres 6,434 mio. kr. fra forsikrede ledige til overførselsudgifter.
3.    at Det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales at der søges en tillægsbevilling på 4,941 mio.kr. til forventet merforbrug på overførselsudgifter, som finansieres af kassen.
4.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at budgetrammerne på overførselsudgifterne bevillingstilpasses til forventet forbrug.
5.    at Der fra Social- og Beskæftigelsesudvalget (pol2.01 - overførselsudgift) til Økonomiudvalget (pol.1.02 serviceudgift) budgetomplaceres 412.000 kr. til finansiering af administrationsudgifter til ekstern aktør i forbindelse med inddrivelse af regres på sygedagpengeområdet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Administrationen oplyser, at der er fejl i bilag vedr. procentvis udvikling i perioden januar 2019 til august 2019 samt at det er omkostningerne på sygedagpenge og ikke antal af sygedagpenge der er stigende.
Ad 1. Godkendes og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd.
Ad 2. Anbefales
Ad 3. Anbefales
Ad 4. Anbefales
Ad 5. Anbefales
Social- og Beskæftigelsesudvalget anerkender resultatet af status på driftsopfølgning.

6. Beskæftigelsesplan 2020 (B)

6.     Beskæftigelsesplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-80306               Dok.nr.: 330-2019-471658                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Finansministeriets Økonomiske Redegørelse fra ultimo august 2019 forventer en fortsat vækst i 2020. Det understøtter, at den nuværende retning og prioritering i beskæftigelsesindsatsen fortsættes fra 2019 til 2020. Det understøttes endvidere af Beskæftigelsesministerens nationale mål for 2020, som heller ikke giver anledning til ændring i den strategiske retning. I Beskæftigelsesplan 2019 er allerede gjort de overordnede politiske tanker om den kommende Forenklingsreform, da reformen blev udskudt i 2019 og nu først træder i kraft i 2020.
Det eneste nye krav er, at ændringer i repatrieringsloven i 2019 indebærer, at kommunerne som en fast del af beskæftigelsesplanen skal beskrive, hvordan kommunen arbejder med rådgivning og information om repatriering. Formålet er at skabe større lokalpolitisk og administrativt fokus på kommunens arbejde med repatrieringsindsatsen.
Det er muligt at udarbejde flerårige beskæftigelsesplaner, hvilket har åbnet mulighed for at forlænge den nuværende beskæftigelsesplan, så den også gælder for 2020.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet den 4. november 2019, at Beskæftigelsesplanen tilpasses, så den er i overensstemmelse med Budgetaftale 2020-2023, men ikke ændres grundlæggende. Beskæftigelsesplanen skal endvidere tilpasses ændring af Repatrieringsloven.
Udkast til ændret Beskæftigelsesplan fremlægges for Social- og Beskæftigelsesudvalget på indeværende møde med henblik på beslutning om godkendelse i Byrådet.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte udkast til Beskæftigelsesplan 2020, som er justeret med baggrund i udvalgets ønsker. Udvalget skal lave en indstilling til Byrådets godkendelse af planen. I referatet fra udvalgets møde, som går videre til Byrådets indstilling, kan tilføjes eventuelle ekstra justeringer. Disse kan dog først indarbejdes i selve planen efter godkendelse i Byrådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at oplægget følger Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker til tilpasninger af planen. Alle tilpasninger er skrevet med rødt, så udvalget nemt kan se tilpasninger. Det handler i hovedtræk om:
·         Årstal er ændret
·         Kort indledning, som beskriver, hvorfor den strategiske retning i vidt omfang fortsættes med de driftsmæssige tilpasninger, der følger af Budget 2020-2023
·         Initiativerne på arbejdsmarkedsområdet fra Budget 2020-2023 indgår i planen, hvor de giver mening i forhold til den øvrige tekst.
·         Afsnittet om den koordinerede ungeindsats er gennemskrevet på ny med udgangspunkt i den model, som Byrådets vedtog medio 2019
·         Der er taget højde for, at det endnu er usikkert, om der etableres frikommuneforsøg i 2020, og om kommunen bliver en del heraf
·         Integration og Netværk har udarbejdet et nyt særskilt afsnit 6, som beskriver, hvordan kommunen arbejder med rådgivning og information om repatriering
·         Rådgivning og Udbetaling har opdateret afsnit 7 om bekæmpelse af socialt bedrageri. I forhold til dette afsnit skal bemærkes, at Lokalt Arbejdsmarkedsråd den 4. november 2019 havde en drøftelse af, om bekæmpelsen af socialt bedrageri hører hjemme i en beskæftigelsesplan. Det har tidligere været et krav fra Beskæftigelsesministeren, at denne indsats skulle beskrives i beskæftigelsesplanen, hvilket ikke er tilfældet længere. Rådets holdning var, at det handler om, hvilket fokus og menneskesyn, som planen kommer til at afspejle. Udvalget har mulighed for at føre til referat, at afsnittet fra beskæftigelsesplanen skal fjernes, hvis det ønskes.
Hvis organisationsprocessen og ekstern gennemgang af potentialer afføder behov for strategiske politiske ændringer, kan Byrådet altid revurdere beskæftigelsesplanen på et senere tidspunkt i 2020. Byrådet skal dog formelt set have en godkendt beskæftigelsesplan for 2020 på plads inden udgangen af 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Beskæftigelsesplan 2020 skal godkendes af Byrådet.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget indstiller Beskæftigelsesplan 2020 til godkendelse i Byrådet med eventuelle justeringer.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Beskæftigelsesplan anbefales med bemærkning om, at afsnittet omkring socialt bedrageri fjernes.
Social- og Beskæftigelssudvalget bemærker, at de 17 Verdensmål skal indarbejdes i fremtidig beskæftigelsesplan.
Beskæftigelseplanen fremsendes til Økonomiudvalg og Byråd.

7. Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)

7.     Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-75690               Dok.nr.: 330-2019-459740                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte politisk mødekalender for 2020 og 2021 herunder temamøder for byrådet og budgetseminarer.
Baggrund
Byrådet vedtog på møde den 26. august 2019 en foreløbig godkendelse af den politisk kalender (årshjul) for resten af 2019, 2020 og 2021, herunder at møder i skolernes (sommer)ferie så vidt muligt undgås. Byrådet besluttede, at byrådets temamøder blev evalueret inden videre stillingtagen til disse.
Den politiske kalender for 2020-2021 er justeret således, at byrådsmødet i juni begge år er rykket til uge 25, udvalgsmøderne i januar rykkes til uge 3 (2020) og uge 2 (2021) og udvalgsmøderne i august rykkes til uge 33 (2020) og uge 32 (2021). Se bilag 1 og 2.
Udvalgene beslutter selv planlægningen af møderne.
Forslag til mødekalender inkl. temamøder og budgetseminarer sendes til høring i de stående udvalg på deres decembermøder forud for behandling i byrådet 16. december 2019.
Retligt grundlag
Det følger af Styrelseslovens § 2, at kommunens anliggender styres af byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at:
1.    Godkende forslag til politisk kalender for 2020 og 2021
2.    Ændre forslag til politisk kalender for 2020 og 2021
3.    Anmode om nyt forslag til politisk kalender
Vurdering
Administrationen anbefaler, at byrådet vedtager en politisk mødekalender
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget sender vedlagte politiske mødekalender i høring i de stående udvalg
2.    at Byrådet beslutter en politisk kalender for 2020 og 2021
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
At 2 - Der udarbejdes revideret mødekalender for 2020 og 2021, hvor der indarbejdes 4 årlige temamøder for Byrådet. Nyt forslag fremlægges for Økonomiudvalget i december 2019 med efterfølgende behandling i Byrådet.
(O) foreslog, ét budgetseminar, halvering af temamøderne, at temamøderne afholdes på Rådhuset og at der sker bred politisk involvering ved indholdet af møderne.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt med bemærkning om, at sikre koordinering imellem udvalgene.

8. Oplæg til plan for evaluering af borgernes oplevelse og hvordan medarbejdernes resultater måles (D)

8.     Oplæg til plan for evaluering af  borgernes oplevelse og hvordan medarbejdernes resultater måles (D)

Sagsnr.: 330-2019-79790               Dok.nr.: 330-2019-468880                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal, som en del af arbejdet med jobcentrets image, drøfte et oplæg til en plan for en kommende evaluering af borgernes oplevelser i Center for Arbejdsmarked og Integration, samt hvordan medarbejdernes resultater måles.
Baggrund
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 12/8-2019 blev det under punkt 11 besluttet at det ønskes, at der bliver arbejdet med jobcenterets image – herunder en plan for evaluering af borgernes oplevelser og hvorledes medarbejdernes resultater bliver målt.
I december 2019 samt januar og marts 2020 vil Administrationen i de enkelte afdelinger indhente dokumentation og resultater af tidligere gennemførte undersøgelser af borgernes oplevelser. Det indhentede materiale bruges til at skabe et kvalificeret overblik over, hvordan en kommende undersøgelse skal sammensættes, så den1) får afdækket bedst muligt borgernes oplevelser på tværs af afdelinger og indsatsgrupper 2) får afdækket hvilket konkrete tiltag, der skal tages ift. en bedring af borgernes oplevelse i kontakten med jobcentret.      
I samme periode indgås en dialog på tværs af interessenter ift. udarbejdelse af en plan for, hvorledes medarbejdernes resultater måles. Der ønskes en bred dialog i afdelingerne, så et evt. kommende redskab kan bruges konstruktivt i arbejdet med den enkelte borger.
Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres for resultaterne af ovenstående, samt en plan for igangsætning på udvalgets møde i april 2020.
Retligt grundlag
Ingen kommentarer.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte og kommentere oplægget.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Social- og Beskæftigelsesudvalget på baggrund af sagen og udvalgets ønsker, drøfter og kvalificerer punktet yderligere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ingen umiddelbare økonomiske eller personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Det vurderes ikke, at der er konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller
1.    At Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punktet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Punktet drøftet.

9. Kulturprocessen i Center for Arbejdsmarked og Integration - set i et borgerperspektiv (O)

9.     Kulturprocessen i Center for Arbejdsmarked og Integration - set i et borgerperspektiv (O)

Sagsnr.: 330-2019-80191               Dok.nr.: 330-2019-471203                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om den igangværende kulturproces i Center for Arbejdsmarked og Integration set i et borgerperspektiv.
Baggrund
Der har igennem det meste af 2019 været et øget fokus i Center for Arbejdsmarked og Integration, i forhold til at øge borgerinddragelsen. Et aktivt led i denne proces har været at inkorporere inputs fra borgere og samarbejdspartnere fra dialogmøderne med udvalget tilbage i maj måned. Social- og Beskæftigelsesudvalget blev ved deres møde den 7. oktober 2019 orienteret om status på det igangværende arbejde med inputs fra dialogmøderne, hvilken herværende orientering er en naturlig videreførelse af.
I det følgende præsenteres Social- og Beskæftigelsesudvalget under relevante overskrifter for en orientering om den kulturproces, der set fra et borgerperspektiv, er i gang i Center for Arbejdsmarked og Integration.
Sådan bliver vi bedre til at møde borgerne samtidig med, vi har en individuel tilgang
Alle afdelinger, der har direkte borgerkontakt, har konsekvent fokus på borgerens møde med Center for Arbejdsmarked og Integration som myndighed og udfører. I de fleste afdelinger er der organiseret en form for lokal sparring og/eller undervisning, såvel i forhold til det faglige indhold som selve interaktionen med borgerne. Fx er der en afdeling, som har en medarbejder, der er læringskonsulent med det formål at observere møder og give sine kollegaer feedback i forhold til, hvordan borgerne sættes i fokus og den individuelle tilgang styrkes.
Sparring og feedback er gennemgående nøgleord, når det drejer sig om afdelingernes arbejde med at udvikle sig i deres møde med borgerne. Endvidere er der nogle afdelinger, der gør brug af borgermøde, ligesom flere afdelinger er ved at spore sig ind på en model for, hvordan der fremadrettet kan måles på borgernes oplevelser.
Se endvidere dagsordenspunkt nr. 8 om ”Oplæg til plan for evaluering af borgernes oplevelse og hvordan medarbejdernes resultater måles (D)”.
Af konkrete greb der gøres brug af i forhold til at møde borgerne bedre og sikre en individuel tilgang, er desuden:
-      Igangsat prøvehandling, hvor der fokuseres på samtaleteknik, tillidsrelationer, metoder og en helhedsorienteret tilgang.
-      Organiseret fokus på læring i forhold til samtaleteknikker.
-      Værktøj til at drage lære af de situationer, hvor en borger ønsker en ny sagsbehandler.
-      Øget frit valg for borgerne i forhold til valg af mødetid, -indhold og sagsbehandler.
Sådan arbejder vi med, at borgerne selv sætter sine mål
De vigtigste værktøjer i forhold til at støtte op om, at borgerne selv sætter sine mål, er dialog og relation. Afsættet for de enkelte afdelinger tager udgangspunkt i den konkrete lovgivning for deres område samt borgernes individuelle udgangspunkt. Fx er der en afdeling, hvor der gøres brug af kompetenceudviklende samtaler med borgerne. I en anden afdeling starter de i deres møde med borgerne med en fælles udarbejdelse af en mødedagsorden, hvori der tages afsæt i borgernes mål og ønsker.
Ved interne møder (afdelings-, fag- og sagsmøder) er der konsekvent fokus på at drøfte, hvordan borgerne inddrages mere i egen sag, herunder er med til at sætte egne mål.
Endelig er det gældende for alle afdelinger, der arbejder med myndighed, at de afslutningsvis i deres møde med borgeren udarbejder aftaleteksten til ’Min Plan’, således borger er med til at formulere denne.
Sådan arbejder vi med, at forstå borgerne og deres reaktioner
Da reaktionsmønstre delvist er kulturelt betinget, er det individuelt i afdelingerne, hvordan de arbejder med netop denne del af borgerperspektivet. Generelt gøres der brug af relevante kurser, der kan være med til at klæde medarbejderne på, samt videndeling internt og på tværs af afdelingerne. Med afsæt i et helhedsorienteret perspektiv er dette et fokusområde på lige fod med de ovenfor nævnte – vores møde med borgerne og borgernes muligheder for at sætte egne mål.
Konkret kan det nævnes, at der i en afdeling er fokus på, at medarbejderne støttes i at afsøge viden og læring om forskellige aspekter af mennesket. I en anden afdeling er der igangsat en prøvehandling, hvor medarbejderne både arbejder med deres egne og borgernes reaktioner og handlemåder.
Øvrige tiltag
På tværs af alle afdelinger, bliver lovgivningens muligheder løbende afsøgt og udfordret. Afsættet hertil er et indgående fagligt funderet udgangspunkt i forhold til at kende lovgivningen og dennes rammer. Ved at lægge fokus på ’kan’ frem for ’skal’ og have et individuelt helhedsorienteret syn samt sparre med Ankestyrelsen, sker der løbende en udvikling i forståelsen for og brugen af lovgivningen.
Ydermere har alle afdelinger hele tiden fokus på at udvikle deres samarbejde, både internt i afdelingerne, på tværs af afdelingerne og mellem kommunens øvrige centre. Der arbejdes med udgangspunkt i, at opgaven sætter holdet. En af afdelingerne har igangsat en prøvehandling, hvor der arbejdes med teamsupervision med det formål, at blive stærkere i løsningen af kerneopgaven.
Medarbejdernes rolle
Det er afgørende for det gode samarbejde med borgerne, at medarbejderne er fuldt klædt på til at imødekomme de forventninger og krav, der er til såvel deres faglighed som opgaveløsning og resultater. Derfor finder der løbende forskellige former for kompetenceudvikling sted – det gælder både undervisning, kurser, temadage, interne forløb, eksterne oplægsholdere, supervision, sparring mv.
Af konkrete tiltag kan nævnes, at der i en afdeling sættes spot på de medarbejdere, der viser ’den rette vej’, således disse kan inspirere andre, mens en anden afdeling har iværksat en prøvehandling vedr. værdikæder.
Med afsæt i den enkelte medarbejder og med udgangspunkt i, at opgaven sætter holdet, søges der hele tiden mod, at bringe ansvaret ud til det udførende led. Måden dette gøres på er tilpasset det interne samarbejde i de enkelte afdelinger. I nogle afdelinger arbejdes der indgående med dette emne på fællesmøder og plandage, mens der i andre afdelinger er lagt vægt på gruppesamarbejder. I en afdeling arbejdes der med ”ommer”-møder, som bruges til at handle, når der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger, hvor der bør ændres procedure.
Endelig er der i alle afdelingerne fokus på arbejdsfællesskaber, hvor formålet er, at medarbejderne styrkes i deres arbejde med og omkring borgerne. Der er både tale om interne arbejdsfællesskaber i egne afdelinger, mellem afdelingerne og på tværs af kommunens centre. Dertil kommer tværgående regionale og nationale samarbejder. I en afdeling er der igangsat en prøvehandling, hvor netop dette er et af omdrejningspunkterne, mens en anden afdeling via en prøvehandling stiller skarpt på borgernes tilfredshed med indsatserne, for via arbejdsfællesskaber at kunne udvikle disse til det, borgerne efterspørger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der med de igangsatte tiltag vil kunne udvikles bredt, gennem videndeling, udveksling af erfaringer og tværgående inspiration. Administrationen vurderer endvidere, at de igangsatte handlinger samt input fra Social- og Beskæftigelsesudvalgets dialogmøder, taler ind i den agilitet, der ønskes i samarbejdet med og omkring borgerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Taget til orientering.
Social- og Beskæftigelsesudvalget giver ros til Center for Arbejdsmarked og Integration.

10. Den virksomhedsrettede indsats (O)

10.   Den virksomhedsrettede indsats (O)

Sagsnr.: 330-2019-81105               Dok.nr.: 330-2019-477198                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Samarbejdet med Jobcentret kan gøre en stor forskel i forhold til, at virksomhederne både på kort og lang sigt får den arbejdskraft, de har brug for. Gennem de senere år er der blevet et øget fokus på at professionalisere Jobcenterets service overfor virksomhederne, den tætte virksomhedskontakt og det gode match mellem de ledige og de lokale virksomheders efterspørgsel på kvalificerede medarbejdere. Derfor er der et godt fundament at stå på, når der nu gennemføres en forenklingsreform, der peger på mere i samme retning – øget og målrettet virksomhedssamarbejde.
Virksomhederne har samlet set mange ”aktører i marken”, som de kan trække på og som kan bidrage med viden og ekspertise, men det kan være en jungle for dem at finde rundt i. Derfor er samspillet mellem de forskellige aktør, herunder Jobcenteret, skolerne og Erhvervscenteret af stor betydning for virksomhedernes samlede oplevelse af den service, de har adgang til, og deres fremtidige muligheder for overlevelse, vækst, bæredygtighed og produktivitet.
Virksomhedernes sociale ansvar og deres bidrag til FN’s verdensmål er kommet på dagsordenen, siden FN's 17 Verdensmål blev vedtaget i 2015 på FN's årlige generalforsamling. Målet er at sikre en bæredygtig global udvikling frem mod 2030. Virksomhedssamarbejdet om det sociale ansvar, og om målgrupper der er længere væk fra det ordinære arbejdsmarked er en væsentlig brik, når det kommer til at skabe en rummelig og mangfoldig arbejdsplads med et image, der kan tiltrække næste generation på arbejdsmarkedet.
Digitale løsninger, avanceret teknologi og brug af sociale medier fordrer nye måder at samarbejde med virksomhederne på, og nye måder for virksomhederne at drive virksomhed på. Virksomhederne har brug for medarbejdere med nye kompetencer, og arbejdsmarkedet og jobbene ændrer sig. En del af samarbejdet med det offentlige er allerede omlagt til selvbetjeningsløsninger og mere er på vej. Kommunikationskanalerne i dag er flere end for blot få år siden. Det kræver bevidste valg, der er baseret på faglighed i forhold til at udnytte de mange nye muligheder i virksomhedssamarbejdet og være på forkant med udviklingen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Kendetegn for udviklingen i det lokale erhvervsliv (bilag med baggrundstal vedlagt)
Erhvervslivet i Slagelse Kommune er kendetegnet ved at have en stor andel offentlige arbejdspladser, hvor der er overrepræsentation inden for sociale institutioner, sundhedsvæsen og forsvar. Herudover har Slagelse en overrepræsentation af arbejdspladser inden for handel samt bygge- og anlægssektoren.
Udviklingen siden sidste højkonjunktur i 2008 viser, at hele Vest- og Sydsjælland, inklusiv Slagelse Kommune, er meget presset i forhold til at fastholde og udvikle arbejdspladser. I Vest- og Sydsjælland har der i perioden 2008-2018 været et fald i arbejdspladser på 7,1 % og i Slagelse på 2,9 %. Modsat har der på landsplan været en stigning i arbejdspladser på 1,8 % og i Hovedstadsområdet på 8,7 %. Set over hele perioden er der bortset fra enkelte år skabt flere arbejdspladser på landsplan og især i Hovedstadsområdet.
De underbrancher, hvor Slagelse er mest presset antalsmæssigt i forhold til tab af lokale arbejdspladser gennem det sidste årti er: Bygge- og anlæg, Offentlig administration, forsvar og politi samt Fødevareindustrien. Inden for hver af disse underbrancher er der i runde tal mistet ca. 500 lokale arbejdspladser fra 2008-2018. Gennem det seneste år går det fortsat positivt fremad for Bygge og anlæg, men situationen er tæt på status quo for de 2 andre områder. Sundhedsvæsenet adskiller sig antalsmæssigt markant fra de øvrige brancher, hvor der er hentet ca. 1.500 flere arbejdspladser som følge af bygning af nyt psykiatrihospital, ændrede regionale sygehusstrukturer og en generel vækst inden for området. De større underbrancher, som har været hårdest ramt procentuelt i forhold til mistede arbejdspladser er: Fødevareindustrien, Maskinindustrien, Landbrug, Bygge- og anlæg samt Offentlige administration, forsvar og politi. Det har primært været den offentlige administration, som har været hårdt berørt af større afskedigelser, der er resulteret i deciderede varslinger, gennem de seneste 5 år, hvor det især var industrien, som var hårdt berørt i årene 2010 og 2011. De lokale brancher, der procentuelt har oplevet størst vækst er: Sundhedsvæsenet, Hoteller og restaurationer samt rengøring og anden operationel service.
Ovenstående brancheudvikling betyder, at der lokalt er skabt ca. 4.000 flere arbejdspladser inden for ledelse og lønmodtagere på såkaldt højeste niveau, mens der i samme periode er mistet ca. 5.000 arbejdspladser for lønmodtagere på mellemniveau og grundniveau samt selvstændige. I arbejdsstyrken er Slagelse kendetegnet ved have en overrepræsentation af faglærte og ufaglærte og underrepræsentation i forhold til borgere med lang videregående uddannelse. Selvom uddannelsesniveauet i arbejdsstyrken fortsat højnes, så er der gennem det sidste årti opstået en stigende ubalance mellem efterspørgsel og udbud af arbejdskraft både uddannelsesmæssigt og geografisk.
Det betyder, at stadig flere over tid er nødt til at pendle til job. I 2008 var det 32 % af de beskæftigede med bopæl i kommunen, som pendlede til andre kommuner, hvor det i 2018 var 38 %. Det er især inden for erhvervsservice, handel, bygge og anlæg samt industrien, at flere pendler ind mod Hovedstadsområdet, hvor der er større vækst i arbejdspladser. Inden for Offentlig administration, forsvar og politi er der også flere, som pendler. Det hænger i overvejende grad sammen med centralisering og omflytninger af arbejdspladser. Det er typisk sket inden for Skat, Udbetaling Danmark og forsvaret gennem det sidste årti.
Præcis samme pendlingstendens gør sig gældende ind i kommunen, omend der er tale om forskellige udviklinger på brancheniveau. Det lokale erhvervsliv har i stigende omfang især hentet ekstern arbejdskraft fra andre kommuner og udlandet inden for: Sundhedsvæsenet, Hotel og restauration, Handel samt Erhvervsservice, hvor rengøringsområdet fylder en del. Sundhedsområdet er påvirket af, at der efter politisk beslutning er flyttet arbejdspladser til kommunen, men hvor en stor del af personalet fortsat har haft mulighed for at flytte med fra tidligere geografisk placering. Samtidig er der udpræget mangel på højtspecialiseret arbejdskraft på sundhedsområdet, hvilket gør, at der også hentes en del udenlandsk arbejdskraft, ligesom mange pendler til kommunen fra typisk de kommuner, som uddanner til sundhedsvæsenet. Inden for hotel- og restauration er der også mangel på faglært arbejdskraft. Men de såkaldte paradoksområder fylder også en del, hvor der hentes udenlandsk arbejdskraft, til trods for der ofte er tale om brug af ufaglært arbejdskraft. De strukturelle udfordringer på disse paradoksområder er, at der ofte er tale om deltidsstillinger, lavtlønsstillinger, stillinger med skiftende arbejdstider og natarbejde og stillinger, hvor der kræves en god fysik.
Proaktiv virksomhedskontakt
Jobcentret har en række muligheder for at understøtte virksomhederne i at rekruttere, fastholde, opkvalificere og tiltrække fremtidens arbejdskraft.
Medarbejderne i Virksomhedsservice har virksomhederne som deres kernekunder. Virksomhedskonsulenternes fornemmeste opgave er at afdække virksomhedernes behov og derudfra synliggøre viften af muligheder for samarbejde. Det kan være at koble virksomhederne med andre ”aktører i marken” for eksempel Slagelse Erhvervscenter, Væksthus Sjælland, skolerne etc., eller bringe de virksomhedsrettede ordninger i spil eller/og foranledige samarbejde med Jobcentrets øvrige afdelinger om forskellige målgrupper.
Virksomhederne har en hotline til virksomhedskonsulenterne på tlf. 2911 4200 eller på mail; virksomhedsservice@slagelse.dk, de kan også orientere sig på slagelse.dk eller www.partnerskab.slagelse.dk eller møde Virksomhedsservice på LinkedIn.
Derudover planlægger og gennemfører Virksomhedsservice i samarbejde med andre interne og eksterne samarbejdspartnere løbende en række virksomhedsrettede aktiviteter og kampagner hen over året, for eksempel rekruttering til juleassistance, rekruttering af afløsere til ældreområdet, SUK-festival, Faglært Fremtid og jobmesser.
Lokalt er det på årsbasis ca. 45 % af virksomhederne med mindst 1 ansat, som samarbejder med Jobcenter Slagelse eller nabojobcentrene om løntilskud, virksomhedspraktik, jobrotationsvikarer, skånejob, fleksjob, mentor og nyttejob. På landsplan er det ca. 38 % af virksomhederne. Hertil kommer det lokale samarbejde om ordinær rekruttering, inkl. eventuel målrettet opkvalificering til bestemte job, brugen af åbne jobopslag på jobnet, voksenlærlinge, personlig assistance og delvise syge/raskmeldinger. En stor del af virksomhederne vil naturligvis være gengangere i forhold til opgørelsen af samarbejdsgraden, men det er desværre ikke teknisk muligt at lave en samlet opgørelse af samarbejdet på alle indsatserne.
På årsbasis har Jobcenter Slagelse kontakt til ca. 1200-1300 lokale virksomheder, hvor Jobcentrets kontaktplan især er målrettet de brancher, hvor der opleves ubalancer og paradokser på arbejdsmarkedet, og hvor det er muligt via beskæftigelsesindsatsen at finde løsninger. 
Koordinering og fælles kodeks for god service overfor virksomhederne
Medarbejderne i Center for Arbejdsmarked & Integration (CAI) arbejder efter et ”fælles kodeks for god virksomhedsservice”. Virksomhedskontakten registreres i fagsystemet, så den enkelte medarbejder har mulighed for at forberede sit virksomhedsbesøg på et kvalificeret grundlag, og med respekt for at virksomheden er en arbejdsplads – med sigte på et fleksibelt samarbejde med mindst muligt bureaukrati via mere service. Medarbejdere i CAI med virksomhedskontakt mødes i et internt netværk på tværs af afdelinger, hvor kvaliteten af virksomhedssamarbejdet er på dagsordenen, og der deles viden og erfaringer om arbejdsmarkedet. Desuden er der faste koordineringsmøder mellem Virksomhedsservice og de enkelte afdelinger, hvilket også er en vigtig nerve i Jobcentrets evne til at være en professionel og interessant samarbejdspartner for virksomhederne, så virksomhederne og Slagelse Kommune kan lykkes med beskæftigelsesindsatsen.
Rekrutteringsservice
I 2016 etablerede Jobcentret en rekrutteringsenhed, som organisatorisk er tilknyttet Virksomhedsservice. I rekrutteringsindsatsen formidles ledige jobsøgere til ordinære job. Der rekrutteres til alle brancher, stillingsbetegnelser og typer af ansættelse. Rekrutteringsprocessen skræddersyes til den enkelte virksomhed, og der rekrutteres kandidater fra hele landet via fælles databaser og rekrutteringsfællesskaber på tværs af kommunegrænser. Siden januar og indtil primo november 2019 har 145 forskellige virksomheder benyttet Jobcentrets Rekrutteringsservice og lagt en konkret rekrutteringsordre, heraf har 21 % af virksomhederne afleveret mere end én rekrutteringsordre. I alt har Rekrutteringsservice arbejdet med 276 konkrete stillinger, hvoraf 45% af stillingerne er blevet besat med kandidater, som er formidlet via Rekrutteringsservice. Dette svarer til 125 kandidater, hvoraf ca. 90% er borgere fra Slagelse.
I Rekrutteringsservice er der stort fokus på det rette match mellem virksomhed og kandidater. Rekrutteringsservice afholder bl.a. POP-UP Jobbutik hver onsdag i Ungehuset og Jobhuset, hvor de møder de ledige borgere og derved kvalitetssikrer matchningen endnu bedre. Borgerne vejledes også i forhold til CV, ansøgning og jobsamtaler, så de derved er lettere at udsøge og er klædt bedre på til at møde virksomhederne. Tilbagemeldinger på tilfredshedsmålinger viser, at 97% af virksomhederne er tilfredse med den service, de har fået.
Kompetenceløft i virksomhederne
Der er behov for nye kompetencer i virksomheder efterhånden som der implementeres ny teknologi, og som følge af den generelle udvikling på arbejdsmarkedet.
Med voksenlærlingeordningen kan man løfte såvel ledige som beskæftigede til faglært niveau, mens jobrotationsordningen er en anden mulighed. Her kan en virksomhed ansætte en ledig som vikar med tilskud, mens medarbejdere deltager i efteruddannelse. I en ny aftale i Folketinget er der afsat 102 mio. kr. til kompetenceløft af ledige og beskæftigede. Blandt andet er der afsat 30 mio. kr. til, at kontanthjælpsmodtagere får bedre uddannelsesmuligheder, 27 mio. kr. til, at ledige kan tage grundforløb på en erhvervsuddannelse, og 20 mio. kr. er målrettet visse fagområder, så virksomhederne kan kombinere kompetenceløft til faglært niveau for voksne erfarne medarbejdere med ansættelse af ledige i jobrotationsvikariater.
Virksomhedsservice har en vigtig opgave i at styrke virksomhedernes viden om de forskelle muligheder for opkvalificering og støtte dem gennem målrettet vejledning og samarbejde, især indenfor områder med risiko for mangel på kvalificeret arbejdskraft. Et eksempel på et målrettet samarbejde om opkvalificering er ”detailhandelsprojektet” som CAI sammen med Slagelse Erhvervscenter og erhvervsforeningerne har sat i søen, med støtte fra Lokalt Arbejdsmarkedsråd.
Desuden er et flerårigt tværfagligt voksenlærlingeprojekt på tegnebrættet, således at voksenlærlingeordningen kan blive boostet, flere kan blive uddannet til faglært niveau og medvirke til, at virksomhederne sikres fremtidens arbejdskraft.
Partnerskabssamarbejdet
For at opbygge et tæt samarbejde med private og offentlige virksomheder om beskæftigelsesindsatsen har Center for Arbejdsmarked & Integration siden 2007 etableret Partnerskabsaftaler med private og offentlige virksomheder. Der er løbende ca. 350 virksomheder, der har en Partnerskabsaftale, og i 2019 er fire af Verdensmålene integreret i partnerskabssamarbejdet. Det drejer sig om verdensmål 4 (Kvalitetsuddannelse), 8 (Anstændige jobs og økonomisk vækst), 10 (Mindre ulighed) og 17 (Partnerskaber for handling). Med verdensmålene kan virksomhederne synliggøre det sociale ansvar, som de allerede tager – og træffe beslutninger, der løfter deres sociale ansvar til et endnu højere niveau. Over 40 % af de samlede virksomhedsrettede forløb i Slagelse i 2018 og 2019 har været i samarbejde med virksomheder, der har en partnerskabsaftale. I forhold til rekruttering af medarbejdere til ordinære job har over 30 % af rekrutteringerne været til virksomheder med en partnerskabsaftale. Forenklingsreformens fokus på kvalitet og omfang af de virksomhedsrettede forløb stemmer godt overens med intentionerne i partnerskabsaftalen, der bygger på et gensidigt forpligtende samarbejde med faste kontaktpersoner.
Fastholdelse og handicapkompenserende ordninger
Der er en politisk ambition om, at 13.000 flere handicappede med fysiske og psykiske lidelser i Danmark skal i job inden 2025. Dertil kommer, at en vis andel af ansatte i virksomhederne rammes af sygdom, hvor der kan tilstøde forskellige grader af nedsat arbejdsevne, som truer deres tilknytning til arbejdsmarkedet. Med en hurtig og smidig virksomhedsindsats kan den ansatte i en del tilfælde fastholdes i job via kompensation med §56, hjælpemidler og/eller bevilling af personlig assistance. Jobcentret har en vigtig rolle i forhold til at bidrage til at spotte syge medarbejdere, der kan have gavn af ordningerne, herunder vejlede virksomhederne om de handicapkompenserende ordninger, så virksomhederne ikke mister vigtige kompetencer og dygtig arbejdskraft. Medarbejderne i Virksomhedsservice og i CAI som helhed klædes løbende på i forhold til mulighederne i de handicapkompenserende ordninger, så de bedst muligt kan indgå i dialogen med virksomhederne om konkrete løsninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den virksomhedsrettede indsats fortsætter i samme retning, og der arbejdes videre med en professionel tilgang til virksomhederne, som en vigtig partner i beskæftigelsesindsatserne. Desuden anbefales, at der fortsat lægges vægt på et tæt samarbejde mellem beskæftigelses-, erhvervs- og uddannelsesområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orientering om den virksomhedsrettede indsats tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Udsat.

11. Integrationsområdet (O)

11.   Integrationsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2018-5844                 Dok.nr.: 330-2019-464181                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
Status fra Integration og Netværk – 3. kvartal 2019
Slagelse Kommunes kommunekvote for 2019 er fastsat til 18 flygtninge. I perioden tredje kvartal og den første måned af fjerde kvartal 2019 er der modtaget 10 flygtninge – primært fra Syrien, herunder uledsagede mindreårige børn. Slagelse Kommune har samlet modtaget i alt 17 flygtninge i årets første 10 måneder.
Derudover har Slagelse Kommune modtaget 13 såkaldte § 18-ansøgninger. Integrationslovens § 18 giver mulighed for at udlændinge – inden integrationsperiodens udløb – kan ansøge en anden kommune end visitationskommunen om at overtage udlændinges integrationsprogram. Af de 13 modtagne ansøgninger er 7 imødekommet.
Integration og Netværk arbejder fortsat ihærdigt på målsætningen for 2019 om at flere aktivitetsparate – og særligt på at kvindegruppen – opnår tilknytning til arbejdsmarkedet.
Generelt har Integration og Netværk kontinuerligt fokus på den virksomhedsrettede indsats og de tilbudsmuligheder, der skal skabes, ligesom der forsat arbejdes med særlig opmærksomhed på at øge antallet af virksomhedspraktikker.
I 2019 blev det aftalt politisk, at IGU-ordningen skulle forlænges. Den nye IGU-lov trådte i kraft 1. juli 2019 og er forlænget til og med juni 2022. Dette medfører, at reglerne for Integrationsgrunduddannelsen er blevet ændret lidt, f.eks. er det nu muligt, at forlænge IGU-aftaler ud over de to år, hvis den IGU-ansatte tager orlov i forbindelse med graviditet, barsel eller adoption, eller hvis han/hun har været syg i mere end otte uger i træk.
Siden IGU-ordningens start (september 2016) har Integration og Netværk etableret i alt 24 IGU-forløb. Heraf har 4 integrationsborgere gennemført hele forløbet, 4 integrationsborgere er igangværende, og 16 er stoppet før tid. Årsagerne til de afsluttede forløb er, at borgerne har fået voksenlærlingeplads, ordinær beskæftigelse, opstart af egen virksomhed, flyttet kommune og private årsager.
Kommunekvote for 2020 – Udlændingestyrelsen
Udlændingestyrelsen meddelte den 29. september 2019, at KKR Sjælland den 18. juni 2019 tiltrådte fordelingen mellem kommunerne svarende til de beregnede kommunekvoter.
Ud af det fastsatte landstal for 2020 på 600 personer, er Slagelse Kommune fortsat tildelt i alt 7 flygtninge i 2020 omfattende både voksne og børn.
Det bemærkes, at der i udmeldte antal for 2020, ikke er medregnet kvoteflygtninge (dvs. FN-kvoteflygtninge).
Opfordring fra ministeren – Udlændinge- og Integrationsministeriet
Tal fra den nyeste Medborgerskabsundersøgelse 2019 viser, at 78 % med dansk oprindelse er i 2019 medlemmer af en forening, mens kun 54 % af indvandrere og efterkommere er medlemmer af en forening. Undersøgelsen viser også, at tilliden til andre mennesker er lavere blandt indvandrere og efterkommere end blandt etniske danskere.  Dog indikerer undersøgelsen, at et foreningsmedlemskab kan være en af vejene til mere tillid.
Udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye opfordrer derfor flere nydanskere til at engagere sig i foreningslivet:
”Politikerne kan igangsatte velmenende integrationsprojekter herfra og til evigheden. Men intet slår fællesskabet i omklædningsrummet. Hver eneste dag mødes vi på kryds og tværs af social og kulturel baggrund i håndboldhaller og kampsportsklubber. Her mødes direktørens søn på lige fod med buschaufførens datter. Derfor opstår den gensidige forståelse, der skaber grundlaget for et samfund, hvor vi tager ansvar for hinanden.
Jeg er glad for, at så mange indvandrere allerede har fundet vej ind i foreningslivet. Men jeg håber på endnu flere. Det er min målsætning”.
Integration og Netværk arbejder aktivt med at få børn og unge ind som en del af foreningslivet via ”HEL Fritid”. Det må dog også bemærkes, at den forholdsvis lave integrationsydelse betyder, at mange familier er nødsaget til at fravælge foreningslivet, når egenbetaling bliver aktuel efter 6 måneder.
Udviklingen i antal personer og resultattilskud:
 
2015
2016
2017
 
2018
 
2019
Pr. 1. nov.
Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven
 
314
 
408
 
472
 
471
 
371
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af LAB-loven
 
-
 
-
 
-
 
-
 
21
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
-
 
205
 
126
Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
-
 
266
 
249
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse
 
16
 
9
 
21
 
28
 
36
Antal resultattilskud på ordinært arbejde
 
24
 
24
 
76
 
47
 
19
Antal resultattilskud på Danskuddannelse
 
36
 
45
 
84
 
78
 
84
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige, at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
 
 
2015
2016
2017
 
2018
 
2019
Pr. 1. nov.
Antal nyankomne flygtninge – I alt
(Kvote)
 
147
(167)
 
101
(102)
 
23
(29)
 
11
(12)
 
17
(18)
Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt
 
54
(Voksne)
 
57
(Voksne)
 
83
(Voksne + børn)
 
75
(Voksne + børn)
 
25
(Voksne + børn)
Antal overtaget fra andre kommuner
 
2
 
2
 
12
 
4
 
7
Antal EU-borgere på Danskuddannelse
 
313
(Helårspersoner)
 
181
(Helårspersoner)
 
186
(Helårspersoner)
 
260 1)
 
130
Gennemførte repatrieringer
1
2
4
3
1
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
LØNTILSKUD
Integrationsindsatsen
Maj 19
Juni 19
Juli 19
Aug. 19
Sep. 19
Okt. 19
Privat arbejdsplads
45
48
56
45
44
44
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
45
48
56
45
44
44
PRATIKKER
 
 
 
 
 
 
Integrationsindsatsen
Maj 19
Juni 19
Juli 19
Aug. 19
Sep. 19
Okt. 19
Privat arbejdsplads
23
25
28
27
30
27
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
5
4
3
3
3
4
Regional arbejdsplads
1
1
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
29
30
31
30
33
31
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.
Retligt grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Udsat.

12. Punkter til kommende møder (O)

12.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2019-462200                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2020.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Udsat.