9. Integrationsområdet (O)
9. Integrationsområdet (O)
Sagsnr.: 330-2020-3927 Dok.nr.: 330-2020-316495 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på
baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området
for nyankomne udlændinge.
Status fra
Integration og Netværk – 2. kvartal 2020
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 8. juni 2020
(der blev afholdt virtuelt) deltog Integration og Netværks leder Helle Sofie
Dedenroth Larsen og Slagelse Sprogcenters forstander Line Christiane Cramer med
et oplæg hver.
Integration og Netværk
Helle orienterede om økonomien på integrationsområdet og
præsenterede bl.a. de flotte resultater, der blev skabt i 2014-2019 med budgetforbedringer og merindtægter på 26,7 mio. kr. heraf
er 9,4 mio. kr. tilgået konto 8 (kommunekassen til finansindtægter i form af
statsrefusioner, diverse statslige tilskud m.v.) og opnåelse af 3. højeste
statslige særtilskud i beskæftigelsesbonus i 2017 og 2018.
Integration og Netværk har givet
Slagelse Kommune en benchmark-placering alle årene, som værende blandt de 1-3
bedste kommuner i Danmark til at få udlændinge under integrationsprogrammet i
arbejde. De gode resultater har ført til omfattende mindreforbrug, som er
dokumenteret i Mploy-rapporten fra 2019, hvor det konkluderes, at
integrationsområdet i Slagelse Kommune har et mindreforbrug på jobparate og
aktivitetsparate udlændinge på henholdsvis 26 % og 49 % i forhold til
sammenlignelige kommuner.
Et forventet merforbrug på 6,2
mio. kr. i 2020 skyldes, at integrationsområdet er blevet pålagt en besparelse
på 4 mio. kr. samt nedregulering af budgettet på 2 mio. kr., hvilket ikke er
muligt at implementere, da integrationsområdet afholder obligatoriske udgifter.
Obligatoriske udgifter er de
lovbundne opgaver Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at varetage og modtager
grundtilskud og DUT-midler (Det Udvidede Totalbalanceprincip) til som
kompensation for udgifterne til området (budgetgaranti). Princippet sikrer, at
kommunerne får de nødvendige midler tilført, når Folketinget ændrer på
love/regler af udgiftskrævende karakter, der skal implementeres i kommunerne.
Det vil med andre ord sige, at Slagelse Kommune bliver kompenseret for
udgifter, der lovmæssigt afholdes efter Integrationsloven, på Kommunens konto
8.
Aktuelt udgør det tilbageværende
samlede driftsbudget 2 mio. kr. i 2020. Overholdelse af dette budget kræver, at
integrationsindsatsen opnår historisk højt refusionsniveau på 84 % på
driftskonto 560. I 2020 vurderes et refusionsniveau på 30 % som værende
realistisk.
Slagelse Sprogcenter
Line orienterede om den aktuelle
situation på Sprogcentret, herunder bl.a. kursistfordeling, kursisternes
forsørgelsesgrundlag samt driftsgrundlag. Sprogcentret har gennem det seneste
år oplevet et faldende kursisttal, hvilket kræver nye former for organisering
og løbende ressourcetilpasning. Yderligere tilpasning af ressourcer vurderes
løbende.
Dernæst præsenterede Line en række
resultater, der indgår i den nationale benchmarking på området. I forhold til
landsgennemsnittet for karakterer til de afsluttende prøver lå Slagelse
Sprogcenter i 2019 højere i karakterer på alle tre danskuddannelser. Tallene er
fremkommet på basis af de to årlige prøveterminer for de afsluttende prøver i
dansk.
Beståelsesprocenten for kursister
på Slagelse Sprogcenter ligger over landsgennemsnittet på Danskuddannelse 1 og
lige under på henholdsvis Danskuddannelse 2 og 3. Samlet set er kursistfraværet
meget tæt på landsgennemsnittet med 35,3 % mod landstallet på 35,4 %. Dog er
der i Slagelse et markant lavere fravær for I-kursister, end der er på
landsplan.
Slutteligt orienterede Line om ny
lovgivning, som er vedtaget i juni 2020 og trådte i kraft den 2. juli 2020. I
henhold til den nye bekendtgørelse (BEK nr.
1089 af 26/06/2020) afskaffes deltagerbetalingen for S-kursister (primært
udenlandske arbejdstagere og studerende). Dette kan betyde en stigning i
kursisttallet for denne kursistkategori, hvilket først vil vise sig henover
efteråret 2020.
Nyankomne udlændinge til
Slagelse Kommune
Slagelse Kommunes kommunekvote for
2020 er fastsat til 7 flygtninge. I første halvår 2020 er der modtaget 5
flygtninge, og der er er modtaget 24 voksne og børn på familiesammenføring.
Udlændingestyrelsen skal hvert år
senest den 1. maj udmelde et landstal, som er styrelsens skøn over det antal
flygtninge, der skal boligplaceres i kommunerne det kommende år. På landsplan
forventer Udlændingestyrelsen at modtage ca. 600 flygtninge i både 2020 og 2021.
I henhold til beregnede
kommunekvoter for fordeling i 2021 (pr. 17. juni 2020) er Slagelse Kommune indtil
videre ikke blevet tildelt nogen flygtninge i 2021.
Integration og Netværk vurderer,
at den manglende tildeling af flygtninge i 2021 til Slagelse Kommune blandt
skyldes det forholdsvis høje antal af familiesammenføringer gennem de seneste 4
år i forhold til andre kommuner.
COVID-19 og status på genåbning
– Integration og Netværk
Integrationsindsatsen har været
suspenderet i perioden fra og med den 13. marts 2020 og til og med den 26. maj
2020. Efter suspensionsperioden har der fortsat været generelt lukket for
samtaler/møder og tilbud med fysisk fremmøde. Der er åbnet for en primært
digital integrationsindsats med fokus på telefoniske og digitale samtaler samt
digitale tilbud, ligesom der dog i et vist omfang er mulighed for at give
tilbud med fysisk fremmøde.
Udlændinge har igen pligt til at
deltage i indsatsen, men Integration og Netværk er i forbindelse med den
digitale åbning opmærksomme på, at det skal være muligt for udlændingen
at deltage i bl.a. samtalerne (dvs. eje en telefon).
Derudover kan der bevilliges og
påbegyndes virksomhedspraktik og løntilskudsansættelse hos private
arbejdsgivere med fysisk fremmøde på virksomheden.
Integration og Netværk har i lighed
med de øvrige afdelinger i Center for Arbejdsmarked og Integration udarbejdet
plan for genåbning og dermed personalets tilbagevendende med fysisk fremmøde på
arbejdspladsen. Genåbningsplanen sker i henhold til sundhedsmyndighedernes
retningslinjer for genåbning af kontorarbejdspladser og den seneste
bekendtgørelse om delvis genåbning og fortsat
delvis suspension af integrationsindsatsen som følge af COVID-19.
Regeringen har
besluttet at genoptage Dublin-overførsler
Udlændinge- og
Integrationsministeriet har den 3. juli oplyst, at overførsler efter
Dublinforordningen genoptages. Arbejdet har for at begrænse
smittespredning af COVID-19 været sat i bero siden den 13. marts 2020.
Dublin-forordningen
er en aftale mellem EU-landene, Norge, Schweiz, Island og Liechtenstein. Den
skal sikre, at en asylansøgning, der indgives i et af disse lande, kun
behandles af ét land. Oftest
vil den ansvarlige medlemsstat være staten, hvor asylansøgeren først kom ind i
EU.
Lige så vel som Danmark kan begynde at overføre til andre
Dublin-lande, åbnes der samtidig op for, at de øvrige Dublin-lande kan overføre
asylansøgere tilbage til Danmark.
Arbejdet med overførslerne vil naturligvis ske under
hensyntagen til de gældende retningslinjer fra sundhedsmyndighederne.
Udviklingen i antal personer og
resultattilskud:
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 Pr. 1. juli |
Antal personer i alt omfattet af
Integrationsloven | 408 | 472 | 471 | 362 | 324 |
Antal integrationsydelsesmodtagere
omfattet af LAB-loven | - | - | - | 30 | 56 |
Antal integrationsydelsesmodtagere
omfattet af integrationsprogram | - | - | 205 | 129 | 137 |
Antal selvforsørgede omfattet af
integrationsprogram | - | - | 266 | 232 | 183 |
Antal resultattilskud på ordinær
uddannelse | 9 | 21 | 28 | 41 | 19 |
Antal resultattilskud på
ordinært arbejde | 24 | 76 | 47 | 38 | 17 |
Antal resultattilskud på
Danskuddannelse | 45 | 84 | 78 | 84 | 36 |
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse,
6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige,
at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens
antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i
familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 Pr. 1. juli |
Antal nyankomne flygtninge – I
alt (Kvote) | 101 (102) | 23 (29) | 11 (12) | 18 (18) | 5 (7) |
Antal gennemførte
familiesammenføringer – I alt | 57 (Voksne) | 83 (Voksne + børn) | 75 (Voksne + børn) | 42 (Voksne + børn) | 24 (Voksne + børn) |
Antal
overtaget fra andre kommuner | 2 | 12 | 4 | 8 | 1 |
Antal EU-borgere på
Danskuddannelse | 181 (Helårspersoner) | 186 (Helårspersoner) | 260 1) | 171 | 84 |
Gennemførte repatrieringer | 2 | 4 | 3 | 9 | 1 |
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i
helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og
praktikker:
LØNTILSKUD | | | | | | |
Integrationsindsatsen | Jan. 20 | Feb. 20 | Mar. 20 | Apr. 20 | Maj 20 | Juni 20 |
Privat arbejdsplads | 30 | 35 | 31 | 21 | 18 | 18 |
Forening/organisation 2) | | | | | | |
Kommunal arbejdsplads | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
Regional arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Statslig arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 31 | 36 | 32 | 22 | 19 | 18 |
PRATIKKER | | | | | | |
Integrationsindsatsen | Jan. 20 | Feb. 20 | Mar. 20 | Apr. 20 | Maj 20 | Juni 20 |
Privat arbejdsplads | 28 | 34 | 22 | 7 | 7 | 5 |
Forening/organisation 2) | | | | | | |
Kommunal arbejdsplads | 6 | 12 | 10 | 5 | 0 | 0 |
Regional arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Statslig arbejdsplads | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
| 34 | 47 | 33 | 13 | 7 | 5 |
| | | | | | | | | | | |
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan
der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten
private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt
tilskud fra.
Retligt
grundlag
Integrationsloven,
Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU),
Serviceloven § 11, stk. 3, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og
bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af
offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller
Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende:
Taget til efterretning.
Helle Blak (F) bemærker, at Slagelse Kommune skal tage flere
sårbare flygtning fra Europas ydergrænser. Thomas Clausen (Ø) tilslutter sig
dette.
Søren Lund Hansen (O), tilkendegiver at Slagelse Kommune
ikke bør modtage flygtninge.