Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 10. august 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2020-252364                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen til dagens møde.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan godkende dagsordenen eller komme med bemærkninger og/eller ændringer hertil
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Dagsordenen er godkendt med følgende bemærkninger:
Social- og Indenrigsministeriet har udstedt en ny bekendtgørelse om afholdelse af møder i kommunalbestyrelser og regionsråd mv. under COVID-19.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2020 og ophæves den 1. september 2020. Bekendtgørelsen erstatter fra den 1. juli 2020 Social- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 254 af 23. marts 2020.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender mødeform jf. ovenstående.
Punkt 11 behandles som punkt 3 - punkt 3 behandles som punkt 11.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2020-252378                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
1.    at Centercheferne indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringerne til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Christopher Trung (V) orienterer om henvendelse vedr. Nytteindsatsen i Nordskoven. Administrationen følger op på henvendelsen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres på udvalgets møde i september 2020.
Henrik Skov orienterer kort om den igangsatte analyse af beskæftigelsesområdet.

3. Socialøkonomisk Årsrapport 2019 (O)

3.     Socialøkonomisk Årsrapport 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2020-27767               Dok.nr.: 330-2020-242412                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om Årsrapport for Socialøkonomi 2019.
Baggrund
I november og december 2017 blev vedtaget Strategi og Udmøntningsplan for socialøkonomi som dækker perioden 2018-2020.
I Strategi og Udmøntningsplan for socialøkonomi arbejdes der under overskriften ”Lokal socialøkonomi” og der tages afsæt i vores lokale muligheder, styrker og udfordringer.
Den socialøkonomiske Årsrapport er udarbejdet sammen med de socialøkonomiske virksomheder og initiativer og her gives overblik over området.
Årsrapporten tager afsæt i punkterne fra strategi og udmøntningsplan og fra udvalgets tilføjelser til beslutningerne vedrørende netop strategi og udmøntningsplan.
Årsrapporten lægger ud med at give en introduktion til:
·         Socialøkonomiske virksomheder og initiativer
·         Registreringsordning for socialøkonomiske virksomheder
·         Socialøkonomisk Netværk
·         Medvind på cykelstierne – positive historier
Herefter afrapporteres på følgende punkter:
·         Socialøkonomi og CSR
·         Ansøgninger og fondsmidler til socialøkonomi
·         Boligområder med Helhedsplan
·         Udvidelse af målgruppen
·         Lokale indkøb
·         In-House løsninger
·         Tilføjelser A, B, C og D
Årsrapporten afsluttes med anbefalinger til det videre arbejde med socialøkonomien.
Der er to overordnede mål for perioden fra 2018-2020:
·         At vinde Den Socialøkonomisk Årspris, hvilket sket sommeren 2018
·         At have 25 socialøkonomiske virksomheder og initiativer med udgangen af 2020 – status er ultimo april 2020 26 virksomheder og initiativer
Hvert år skal socialøkonomiske virksomheder og initiativer levere 30 job.
I 2018 har socialøkonomiske virksomheder og initiativer leveret 35 jobs. Hertil kommer jobs, som virksomhederne har slået op, besat gennem netværk eller uopfordrede ansøgninger. Omfanget var: 29. I 2018 blev leveret i alt 64 jobs.
I 2019 og frem til afrapportering har socialøkonomiske virksomheder og initiativer leveret 56 jobs. Hertil kommer jobs, som virksomhederne har slået op, besat gennem netværk eller uopfordrede ansøgninger. Omfanget var: 73. I 2019 blev leveret i alt 129 jobs.
I perioden indtil nu er der således leveret 193 jobs.
Målene er nået ultimo april 2020 og det anbefales, at der udarbejdes nyt oplæg til strategi og udmøntningsplan for socialøkonomi.  
Nuværende erfaringer giver mulighed for, at gentænke retning og indsatser. I Årsrapporten 2019 ligger en række anbefalinger, som det er muligt at arbejde videre med.
Det anbefales at der også fremadrettet afrapporteres i en årsrapport, som indeholder muligheden for, at korrigere i retning og tilgange ved behov.
Det anbefales at der tages dialog i Socialøkonomisk Netværk om tilgang til proces og forslag til interessentgrupper i arbejdet. Der er blik for politisk inddragelse i processen og gerne tidligt.
Retligt grundlag
·         Lov om registrering af socialøkonomiske virksomheder
·         Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
·         Serviceloven
·         Førtidspension – og Fleksjobreformen
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at strategi og udmøntningsplan har virket, og skal fornyes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Administrationen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager Årsrapporten
  for Socialøkonomi 2019 til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udsat til næste møde.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget er meget tilfredse med at vi allerede har opnået de opsatte mål, og ser frem til de nye indsatser på området.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Vibeke Dømler Beske deltager i mødet og orienterer om Socialøkonomisk Årsrapport 2019.
Social- og Beskæftigelsesudvalget anerkender den flotte indsats, der er lagt i at nå målene for de socialøkonomiske virksomheder.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ser frem til nye indsatser på området.

4. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

4.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2020-273343                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplanen samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner.
De sammenlignelige kommuner er: Assens, Brøndby, Fredericia, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Kalundborg, Kerteminde, Læsø, Norddjurs, Nordfyns, Nyborg, Odense, Odsherred, Randers, Samsø, Svendborg, Sønderborg, Thisted og Vordingborg.
Denne ekstraordinære situation med COVID-19 vil få endnu ukendte påvirkninger af resultaterne for både beskæftigelse, ledighed og sygdom i 2020. Der er derfor ikke opsat måltal for 2020, men udviklingen for 2020 følges sammenlignet med samme tidspunkt sidste år i forhold til landsplan og sammenlignelige kommuner. December 2019 udgør indeks 100 i de viste udviklingskurver.
Desværre er det ikke muligt p.t. at vise udviklingen for alle forsørgelsesydelser (måling 1 og 2) for landsplan og i sammenlignelige kommuner. Årsagen er implementeringen af nyt sygedagpengesystem. Det nye systems 7 pilotkommuner mangler sygedagpengedata for februar-april 2020. 2 af pilotkommunerne indgår i sammenlignelige kommuner. Sygedagpengedata for alle de resterende 91 kommuner, herunder Slagelse, vil udestå fra og med maj og juni. Der vil derfor også fremadrettet være en periode uden fuldstændige data for alle forsørgelsesydelser i jobindsats.dk. For fortsat at have en indikation på udviklingen i måling 1 og 2 ses derfor midlertidigt på udviklingen for alle forsørgelsesydelser, eksklusiv sygedagpenge.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning, er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse (eksklusiv sygedagpenge), som følger udviklingen på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning har Styrelsen oplyst, at sygedagpengedata ikke er fuldstændige fra februar-april, da 7 kommuner mangler. Det betyder, at sygedagpengeområdet sandsynligvis ikke afviger markant fra landsplan, som det var vurderingen i første omgang.   
·         Stigning i antal borgere på kommunale forsørgelsesydelser, eksklusiv fleksjob og førtidspension (og sygedagpenge), som er mindre end på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning har Styrelsen oplyst, at sygedagpengedata ikke er fuldstændige fra februar-april, da 7 kommuner mangler. Det betyder, at sygedagpengeområdet sandsynligvis ikke afviger markant fra landsplan, som det var vurderingen i første omgang.
·         Fald i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen, i sammenlignelige kommuner og på landsplan. Faldet ligger midt imellem landsplan og sammenlignelige kommuner.
·         Stigning i antal bruttoledige. Stigningen er mindre end i sammenlignelige kommuner og på landsplan.
·         Stigning i antal langtidsledige er større end i sammenlignelige kommuner og landsplan. Siden forrige opfølgning er alle kommuner gået fra en reduktion til en stigning som følge af covid-19.
·         Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i beskæftigelse er på samme niveau som på landsplan og højere end sammenlignelige kommuner.
·         Stigning i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp), som er mindre end på landsplan, men større end i sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning er Slagelse gået fra at følge den landsdækkende udvikling til, at udviklingen nu er bedre end på landsplan.
På udvalgsmødet den 8. juni 2020 blev det besluttet, at udvalgets anmodning om tal for fleksjobberettigede og førtidspension sammenlignet med andre kommuner, samt forsørgelsestal for borgere med anden herkomst end dansk, både tilsendes til udvalget pr. mail og indgår som bilag under indeværende månedlige opfølgning på nøgletal.
Tallene viser overordnet set, at Slagelse fortsat har en lavere andel borgere, som er fleksjobberettigede eller som har fået tilkendt førtidspension, i forhold til sammenlignelige kommuner. Selvom andelen er stigende i Slagelse, så stiger andelen tilnærmelsesvis tilsvarende i andre kommuner. På grund implementeringen af den nye seniorpension i 2020 stiger andelen umiddelbart en smule mere i Slagelse end i sammenlignelige klynge. De bagvedliggende tal for 1. kvartal 2020 viser således, at en del kommuner har været længere tid om at administrere den nye ordning, hvorfor de slet ikke har nogle tilkendelser af seniorpension i 1. kvartal. Forskellen må antages at udjævne sig over tid, da kriterierne for tilkendelse til den nye seniorpension er objektive.
I april 2020 er der 1.891 personer i Slagelse Kommune med anden herkomst end dansk, som modtog kommunal forsørgelsesydelse. Det svarer til en andel på 27 %. Til sammenligningen er andelen for personer med dansk oprindelse 22 %.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Orienteringen er taget til efterretning.
(A), (F) og (Ø) konstaterer, at Slagelse Kommune i forhold til sammenlignelige kommuner ligger lavt medhensyn til bevilling af førtidspension og fleksjob.

5. Budgetopfølgning 3 for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

5.     Budgetopfølgning 3 for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2261                 Dok.nr.: 330-2020-267220                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 3 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug for driftsudgifterne på 169,6 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning fortsat være forbundet med en vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud. Kommunerne er ved Midtvejsreguleringen kompenseret for forventede udgifter til COVID-19. Der vil sidst på året blive foretaget en opfølgning på aftalt kompensation i forhold til kommunernes aktuelle merudgifter til COVID-19, og behov for yderlig justering af kompensationen.
Der er i denne budgetopfølgning indarbejdet afholdte mer-/mindreudgifter, samt mindreindtægter til COVID-19. Der vil i efteråret, når der foreligger et bedre overblik over merudgifternes omfang blive taget stilling til, hvordan den modtagne kompensation fra staten fordeles internt i Slagelse kommune.  
Det er primært A-dagpenge, jobparate kontanthjælpsmodtagere, samt sygedagpenge, der er direkte ramt af krisen. Dog opleves der stigninger på flere områder, da det med en suspendering af beskæftigelsesindsatsen, ikke har været muligt at arbejde med nogen borgere.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Området er begrænset i handlemuligheder, da beskæftigelsesindsatsen fortsat er delvis suspenderet. Den delvise suspendering forventes ophævet 01.10.2020.
For området vedrørende boligplacering af udlændinge er vedhæftet handleplan.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 3 godkendes
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om, at det forventede merforbrug som følge af corona/COVID 19 er reduceret.

6. Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

6.     Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-82303               Dok.nr.: 330-2020-282725                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 – 2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020 – 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder det samlede styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
Overskrift
Status og forventet tidsplan
Udvalg
Status-farve (tekst)
Ansvarlig
Budgetaftale  2020
2.d.1
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio.
Sidste del af businesscasen igangsættes idet der ansættes en afdelingsleder og en faglig konsulent til Fastholdelse. Stillingerne forventes besat hhv. 1.10. og 1.11.
Grundet corona og sen igangsættelse af business casen indhentes den forventede besparelse ikke i indeværende år.
SBU
Udfordringer!!
Chef Henrik Skov
2.d.2
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser.

På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio.
Sidste del af businesscasen igangsættes idet der ansættes en afdelingsleder og en faglig konsulent til Fastholdelse. Stillingerne forventes besat hhv. 1.10. og 1.11.
Grundet corona og sen igangsættelse af business casen indhentes den forventede besparelse ikke i indeværende år.
SBU
Udfordringer!!
Chef Henrik Skov
2.d.3
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio.
Sidste del af businesscasen igangsættes idet der ansættes en afdelingsleder og en faglig konsulent til Fastholdelse. Stillingerne forventes besat hhv. 1.10. og 1.11.

Grundet corona og sen igangsættelse af business casen indhentes den forventede besparelse ikke i indeværende år.
SBU
Udfordringer!!
Leder Helle S.D. Larsen / Chef Henrik Skov
2.d.4
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio.
Grundet 1) ekstraordinær stigende tilgang af unge på Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU), samt 2) forsinkelse af ændringer på STU-området grundet coronakrisen, vurderes det ikke muligt at opnå den besluttede besparelse i 2020.

Social- og Beskæftigelsesudvalget vil ved deres møde i august blive orienteret nærmere herom, herunder blive præsenteret for en handleplan.
SBU
Udfordringer!!
Leder Zina Zvizdic / Chef Henrik Skov
3.c
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)

   2020   2021    2022        2023
 28.500  38.700  48.700    80.400
Til trods for de ekstra tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr. – en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været budgetlagt tilstrækkeligt med.
SBU
Afsluttet
Ledere Marianne Søgaard og Helle Guldager / Chef Henrik Skov
4.
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
Til trods for de ekstra tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr. – en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været budgetlagt tilstrækkeligt med.
SBU
Afsluttet
Ledere Marianne Søgaard og Helle Guldager / Chef Henrik Skov
11.b
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år)
Det samlede indsatsbudget nedsættes med 2 mio.
SBU
Afsluttet
Leder Marianne Søgaard / Chef Henrik Skov
11.c
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr.
Ved at nedjustere sine personaleudgifter, kan der reduceres i taksten for danskuddannelsen. Dette vil medføre en besparelse for Integration & Netværk under Jobcenteret – og besparelsen vil dermed ikke ses afspejlet i Sprogcenterets regnskab (idet de har 0-budgetter).
SBU
Mindre afvigelser
Leder Line Cramer / Chef Henrik Skov
12.
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer:

a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år.
b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området.
c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt.

Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der skal arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil indgå ved temadrøftelse i Byrådet.
SBU
Afsluttet
Chef Henrik Skov
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende opfølgning i
           2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) og (O) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023.

7. Dispensation i forbindelse med frikommuneforsøg (B)

7.     Dispensation i forbindelse med frikommuneforsøg (B)

Sagsnr.: 330-2020-118101             Dok.nr.: 330-2020-282827                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte, om der skal gøres brug af den dispensation, der åbnes op for i forhold til ansøgning om deltagelse i det nu nedlagte frikommuneforsøg.
Baggrund
Ved Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 8. juni 2020 blev udvalget orienteret om svaret på Slagelse Kommunes ansøgning til Frikommuneforsøg III 2019-2023.
Heraf fremgik det, at Social- og Beskæftigelsesudvalget, når beskæftigelsesindsatsen igen var fuldt genåbnet, skulle tage endelige stilling til, om Slagelse Kommune ønsker at gøre brug af dispensation ved at få tilladelse til at fravige de nedenstående bestemmelser i forhold til at blive delvist imødekommet vedr. Lempelse af rettidighedskrav ved forelæggelse af komplekse forløb i rehabiliteringsteamet.
Dispensationen vil konkret betyde, at vi får hjemmel til at fravige bestemmelsen i
LAB § 68 d, stk. 2, som vedrører overgangen fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb:
LAB § 68 d, stk. 2: Senest 4 uger efter overgang til et jobafklaringsforløb eller 4 uger efter det tidspunkt, hvor kommunen har truffet afgørelse om, at personen er berettiget til et jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om sygedagpenge, skal sagen, jf. dog stk. 3, behandles i rehabiliteringsteamet efter reglerne i kapitel 2 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Såfremt udvalget beslutter, at tage imod dispensationen, vil Administrationen give besked herom til Beskæftigelsesministeriet, der efterfølgende vil udarbejde en bekendtgørelse herom.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at der ved at sige ja til dispensationen kan fjernes en del af det pres, der i dag er på både rehabiliteringsteamet og medarbejderne, der arbejder med jobafklaringsforløb, i forhold til at kunne nå at klargøre og behandle sagerne inden for den fire ugers periode.
Indtil vi kender udformningen af bekendtgørelsen, vil det dog ikke være muligt at vurdere i hvilken grad presset vil kunne reduceres.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, om der skal gøres brug af dispensationsmuligheden.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
(V) mener, at borgerne så hurtigt som muligt skal have afklaring på deres situation. Derfor mener (V) ikke, at der skal fraviges fra bestemmelsen i LAB §68 d, stk. 2.
(A), (F) og (Ø) støtter dispensationsmuligheden for at give borgerne en hurtigere og flexibel sagsbehandling og afklaring.
Christopher Trung (V) gør brug af sin standsningsret.

8. Kompetenceplan 2020 (B)

8.     Kompetenceplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115020             Dok.nr.: 330-2020-267392                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Den nuværende kompetenceplan er behandlet og vedtaget af Byrådet i maj 2018. På baggrund af et ønske om at revidere kompetenceplanen på enkelte områder, foretages samtidig revidering af forhold, som i perioden frem til nu er noteret med behov for revidering. Administrationens forslag til ændringer er markeret med rødt.
Forslag til ændringerne sker på baggrund af:
·         Kompetencer der er angivet forkert i den nuværende plan (hvor området ligger rigtigt, men hvor beslutningskompetencen er forkert)
·         Områder der ikke er med i den nuværende kompetenceplan
·         Kompetencer der ønskes ændret som følge af udviklingen i organisationen
·         Områder der bør flyttes mellem udvalg (begravelseshjælp og speciallægekørsel)
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
1.    Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer
2.    Byrådet kan vælge helt eller delvist at godkende forslag til ændringer i kompetenceplanen
3.    Byrådet kan vælge, ikke at godkende de foreslåede ændringer af kompetenceplanen
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede ændringer godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetansvaret for kørsel til speciallæge og begravelseshjælp flyttes fra Kultur- og Fritidsudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalget. Opgaven administreres dog fortsat af Borgerservice.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – Befordring og begravelseshjælp
4. Kultur- og Fritidsudvalget
 
-4.210
-4.210
-4.210
Drift – Befordring og begravelseshjælp
7. Senior- og Forebyggelsesudvalget
 
4.210
4.210
4.210
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til Byrådet, at Byrådet godkender de foreslåede ændringer,
2.    at Byrådet godkender kompetenceplanen med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen. 
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet og genoptages til september/oktober.
Udvalget påpeger, at transportområdet skal samles under Erhvervs- og Teknikudvalget, jf. budgetaftalen 2020-2023.
Anders Koefoed (V) Kompetenceplanen er - som den foreligger - ikke fuldstændig - og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
Sagen genoptages på kommende møde, hvor de faldne bemærkninger medtages.
Helle Jacobsen (V) bemærkede: "Kompetenceplanen er - som den foreligger - ikke fuldstændig - og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave".
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) mener ikke, at kompetenceplanen er fuldstændig som den foreligger og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september eller senere, med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Udvalget ønsker en mere detaljeret behandling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet og udsat.
V havde følgende kommentar:
Kompetenceplanen er, som den foreligger, ikke fuldstændig, og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At. 1 Dette er blevet en drøftelsessag.
Udvalget drøfter kompetenceplanen og foreslår at sagen genoptages på udvalgsmødet i september, med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til forhenværende kompetenceplan.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 12. august 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Punktet blev behandlet som en drøftelsessag. Udvalget har alene drøftet kompetenceplanen i forhold til den del, som vedrører Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.  Den reviderede kompetenceplan inden for udvalgets område genoptages på udvalgets møde i september.
Venstre ønsker at få ført til referat, at kompetenceplanen er - som den foreligger - ikke fuldstændig - og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Udvalget ønsker, at virksomhedslederne inden næste møde har forholdt sig til den reviderede kompetenceplan inden for udvalgets område.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
(V) bemærker, at Kompetenceplanen - som den foreligger - ikke er fuldstændig - og at det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. (V) foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmødet i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Sagen genoptages til beslutning på Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde i september 2020.

9. Integrationsområdet (O)

9.     Integrationsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-3927                 Dok.nr.: 330-2020-316495                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
Status fra Integration og Netværk – 2. kvartal 2020
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 8. juni 2020 (der blev afholdt virtuelt) deltog Integration og Netværks leder Helle Sofie Dedenroth Larsen og Slagelse Sprogcenters forstander Line Christiane Cramer med et oplæg hver.
Integration og Netværk
Helle orienterede om økonomien på integrationsområdet og præsenterede bl.a. de flotte resultater, der blev skabt i 2014-2019 med budgetforbedringer og merindtægter på 26,7 mio. kr. heraf er 9,4 mio. kr. tilgået konto 8 (kommunekassen til finansindtægter i form af statsrefusioner, diverse statslige tilskud m.v.) og opnåelse af 3. højeste statslige særtilskud i beskæftigelsesbonus i 2017 og 2018.
Integration og Netværk har givet Slagelse Kommune en benchmark-placering alle årene, som værende blandt de 1-3 bedste kommuner i Danmark til at få udlændinge under integrationsprogrammet i arbejde. De gode resultater har ført til omfattende mindreforbrug, som er dokumenteret i Mploy-rapporten fra 2019, hvor det konkluderes, at integrationsområdet i Slagelse Kommune har et mindreforbrug på jobparate og aktivitetsparate udlændinge på henholdsvis 26 % og 49 % i forhold til sammenlignelige kommuner.
Et forventet merforbrug på 6,2 mio. kr. i 2020 skyldes, at integrationsområdet er blevet pålagt en besparelse på 4 mio. kr. samt nedregulering af budgettet på 2 mio. kr., hvilket ikke er muligt at implementere, da integrationsområdet afholder obligatoriske udgifter.
Obligatoriske udgifter er de lovbundne opgaver Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at varetage og modtager grundtilskud og DUT-midler (Det Udvidede Totalbalanceprincip) til som kompensation for udgifterne til området (budgetgaranti). Princippet sikrer, at kommunerne får de nødvendige midler tilført, når Folketinget ændrer på love/regler af udgiftskrævende karakter, der skal implementeres i kommunerne. Det vil med andre ord sige, at Slagelse Kommune bliver kompenseret for udgifter, der lovmæssigt afholdes efter Integrationsloven, på Kommunens konto 8.
Aktuelt udgør det tilbageværende samlede driftsbudget 2 mio. kr. i 2020. Overholdelse af dette budget kræver, at integrationsindsatsen opnår historisk højt refusionsniveau på 84 % på driftskonto 560. I 2020 vurderes et refusionsniveau på 30 % som værende realistisk.
Slagelse Sprogcenter
Line orienterede om den aktuelle situation på Sprogcentret, herunder bl.a. kursistfordeling, kursisternes forsørgelsesgrundlag samt driftsgrundlag. Sprogcentret har gennem det seneste år oplevet et faldende kursisttal, hvilket kræver nye former for organisering og løbende ressourcetilpasning. Yderligere tilpasning af ressourcer vurderes løbende.
Dernæst præsenterede Line en række resultater, der indgår i den nationale benchmarking på området. I forhold til landsgennemsnittet for karakterer til de afsluttende prøver lå Slagelse Sprogcenter i 2019 højere i karakterer på alle tre danskuddannelser. Tallene er fremkommet på basis af de to årlige prøveterminer for de afsluttende prøver i dansk.
Beståelsesprocenten for kursister på Slagelse Sprogcenter ligger over landsgennemsnittet på Danskuddannelse 1 og lige under på henholdsvis Danskuddannelse 2 og 3. Samlet set er kursistfraværet meget tæt på landsgennemsnittet med 35,3 % mod landstallet på 35,4 %. Dog er der i Slagelse et markant lavere fravær for I-kursister, end der er på landsplan.
Slutteligt orienterede Line om ny lovgivning, som er vedtaget i juni 2020 og trådte i kraft den 2. juli 2020. I henhold til den nye bekendtgørelse (BEK nr. 1089 af 26/06/2020) afskaffes deltagerbetalingen for S-kursister (primært udenlandske arbejdstagere og studerende). Dette kan betyde en stigning i kursisttallet for denne kursistkategori, hvilket først vil vise sig henover efteråret 2020.
Nyankomne udlændinge til Slagelse Kommune
Slagelse Kommunes kommunekvote for 2020 er fastsat til 7 flygtninge. I første halvår 2020 er der modtaget 5 flygtninge, og der er er modtaget 24 voksne og børn på familiesammenføring.
Udlændingestyrelsen skal hvert år senest den 1. maj udmelde et landstal, som er styrelsens skøn over det antal flygtninge, der skal boligplaceres i kommunerne det kommende år. På landsplan forventer Udlændingestyrelsen at modtage ca. 600 flygtninge i både 2020 og 2021.
I henhold til beregnede kommunekvoter for fordeling i 2021 (pr. 17. juni 2020) er Slagelse Kommune indtil videre ikke blevet tildelt nogen flygtninge i 2021.
Integration og Netværk vurderer, at den manglende tildeling af flygtninge i 2021 til Slagelse Kommune blandt skyldes det forholdsvis høje antal af familiesammenføringer gennem de seneste 4 år i forhold til andre kommuner.
COVID-19 og status på genåbning – Integration og Netværk
Integrationsindsatsen har været suspenderet i perioden fra og med den 13. marts 2020 og til og med den 26. maj 2020. Efter suspensionsperioden har der fortsat været generelt lukket for samtaler/møder og tilbud med fysisk fremmøde. Der er åbnet for en primært digital integrationsindsats med fokus på telefoniske og digitale samtaler samt digitale tilbud, ligesom der dog i et vist omfang er mulighed for at give tilbud med fysisk fremmøde.
Udlændinge har igen pligt til at deltage i indsatsen, men Integration og Netværk er i forbindelse med den digitale åbning opmærksomme på, at det skal være muligt for udlændingen at deltage i bl.a. samtalerne (dvs. eje en telefon).
Derudover kan der bevilliges og påbegyndes virksomhedspraktik og løntilskudsansættelse hos private arbejdsgivere med fysisk fremmøde på virksomheden.
Integration og Netværk har i lighed med de øvrige afdelinger i Center for Arbejdsmarked og Integration udarbejdet plan for genåbning og dermed personalets tilbagevendende med fysisk fremmøde på arbejdspladsen. Genåbningsplanen sker i henhold til sundhedsmyndighedernes retningslinjer for genåbning af kontorarbejdspladser og den seneste bekendtgørelse om delvis genåbning og fortsat delvis suspension af integrationsindsatsen som følge af COVID-19.
Regeringen har besluttet at genoptage Dublin-overførsler
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 3. juli oplyst, at overførsler efter Dublinforordningen genoptages. Arbejdet har for at begrænse smittespredning af COVID-19 været sat i bero siden den 13. marts 2020.
Dublin-forordningen er en aftale mellem EU-landene, Norge, Schweiz, Island og Liechtenstein. Den skal sikre, at en asylansøgning, der indgives i et af disse lande, kun behandles af ét land. Oftest vil den ansvarlige medlemsstat være staten, hvor asylansøgeren først kom ind i EU.
Lige så vel som Danmark kan begynde at overføre til andre Dublin-lande, åbnes der samtidig op for, at de øvrige Dublin-lande kan overføre asylansøgere tilbage til Danmark.
Arbejdet med overførslerne vil naturligvis ske under hensyntagen til de gældende retningslinjer fra sundhedsmyndighederne.
Udviklingen i antal personer og resultattilskud:
 
2016
2017
 
2018
 
2019
 
2020
Pr. 1. juli
Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven
 
408
 
472
 
471
 
362
 
324
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af LAB-loven
 
-
 
-
 
-
 
30
 
56
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
205
 
129
 
137
Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
266
 
232
 
183
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse
 
9
 
21
 
28
 
41
 
19
Antal resultattilskud på ordinært arbejde
 
24
 
76
 
47
 
38
 
17
Antal resultattilskud på Danskuddannelse
 
45
 
84
 
78
 
84
 
36
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige, at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
 
 
2016
2017
 
2018
 
2019
 
2020
Pr. 1. juli
Antal nyankomne flygtninge – I alt
(Kvote)
 
101
(102)
 
23
(29)
 
11
(12)
 
18
(18)
 
5
(7)
Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt
 
57
(Voksne)
 
83
(Voksne + børn)
 
75
(Voksne + børn)
 
42
(Voksne + børn)
 
24
(Voksne + børn)
Antal overtaget fra andre kommuner
 
2
 
12
 
4
 
8
 
1
Antal EU-borgere på Danskuddannelse
 
181
(Helårspersoner)
 
186
(Helårspersoner)
 
260 1)
 
171
 
84
Gennemførte repatrieringer
2
4
3
9
1
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
LØNTILSKUD
Integrationsindsatsen
Jan. 20
Feb. 20
Mar. 20
Apr. 20
Maj 20
Juni 20
Privat arbejdsplads
30
35
31
21
18
18
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
1
1
1
1
1
0
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
31
36
32
22
19
18
PRATIKKER
 
 
 
 
 
 
Integrationsindsatsen
Jan. 20
Feb. 20
Mar. 20
Apr. 20
Maj 20
Juni 20
Privat arbejdsplads
28
34
22
7
7
5
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
6
12
10
5
0
0
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
1
1
1
0
0
34
47
33
13
7
5
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.
Retligt grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven § 11, stk. 3, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Helle Blak (F) bemærker, at Slagelse Kommune skal tage flere sårbare flygtning fra Europas ydergrænser. Thomas Clausen (Ø) tilslutter sig dette.
Søren Lund Hansen (O), tilkendegiver at Slagelse Kommune ikke bør modtage flygtninge.

10. Budgetdialogproces (D)

10.   Budgetdialogproces (D)

Sagsnr.: 330-2020-118084             Dok.nr.: 330-2020-282734                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter outputtet fra udvalgets dialogmøde med borgere og interessenter forud for budgetforhandlingerne.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget holdt den 17. juni 2020 et virtuelt dialogmøde med områdets borgere og interessenter med det formål at få input til de kommende budgetforhandlinger.
Deltagelse
Til mødet var følgende interessenter inviteret: Det Lokale Arbejdsmarkedsråd (LAR), SektorMED i Center for Arbejdsmarked og Integration samt alle ikke kommunale partnerskabsvirksomheder med adresse i Slagelse Kommune. Derudover var der indgået direkte aftale med i alt 19 borgere bredt fordelt på områdets forsørgelsesgrupper.
I alt deltog der tre medlemmer fra LAR, en repræsentant fra en partnerskabsvirksomhed, femten SektorMED-medlemmer og seks borgere.
Temaer for dialogen
Der var to overordnede temaer for dialogen: 1) Håndtering af følgerne efter COVID-19 samt 2) Mødet med jobcenteret – oplevelsen af mødet og samarbejdet, hvad fungerede/ fungerede ikke samt konkrete løsningsforslag til en positiv udvikling af Jobcenteret.
Set-up
Alle deltagere startede med at være fælles i et virtuelt mødelokale, hvor udvalgsformanden bød velkommen og Arbejdsmarkedschefen gav en kort introduktion til områdets tendenser og udfordringer. Efterfølgende var der dialog i mindre grupper. Der var i alt tre grupper, som hver havde en af udvalgets politikere som ordstyrer. Grupperne var sammensat på tværs af deltagernes tilhørsforhold.
Output fra gruppedrøftelserne
Overordnet set kan outputtet fra gruppedrøftelserne tematiseres jf. nedenstående (ikke i prioriteret rækkefølge):
1.    Færre sagsbehandlerskift
I lighed med sidste år, er et af de emner, der nævnes flere gange, at det er gavnligt med én sagsbehandler. Dette sikrer en bedre kontinuitet i sagerne og skaber tryghed for borgerne. Dette underbygges tillige af forskning, hvor fx Beskæftigelses Indikator Projektet (BIP-projektet) peger på, at hvert sagsbehandlerskift reducerer aktivitetsparate kontanthjælpsmodtageres chance for at finde beskæftigelse med 22%.
Netop færre sager pr. sagsbehandler er en del af fundamentet for flere af de aktuelle projekter, der er på landsplan; Flere skal med 1 og 2, TVIR- og nu BIR-projektet.
2.    Samspil mellem fagligheder og fokus på løbende opkvalificering 
Der peges gentagne gange på, at det tværgående samarbejde mellem fagligheder og centre kunne fungere bedre. I de tilfælde hvor borgeren har en sag i flere centre, er der i højere grad behov for tværgående samarbejde og koordinering – der peges også her på ønsket om én (koordinerende) sagsbehandler;
a.    Tværgående sagsbehandling ønskes – behandling af det hele menneske og den hele sag. Teamtankegangen bør indføres a la den, der kendes fra hospitalsverdenen.
b.    Der kan med fordel kigges på den koordinerende kontaktperson i integration som inspiration til andre ydelsesområder.
Der kunne med fordel prioriteres og investeres mere i medarbejderne løbende udvikling og efteruddannelse – fx kunne der være mere fokus på konkret træning i at afholde jobrettede samtaler med borgerne.
3.    Løbende dialog og kvalitetssikring
Der kan med fordel være større fokus på at inddrage borgerne i udviklingen af kvalitetsarbejdet – dette kan fx gøres ved fokusgruppeinterviews, oprettelse af et borgerpanel, spørgeskemaundersøgelse eller lignende. Det er afgørende, at det skal opleves som et samarbejde mellem kommune og borgere, således der er fokus, hvordan der kan ske en positiv udvikling indenfor de givne rammer – såvel økonomiske som lovgivningsmæssige.
De uredigerede opsamlinger fra grupperne fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte, hvilke emner udvalget vil prioritere ved de kommende budgetforhandlinger.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at det vil kræve såvel en økonomisk som en tidsmæssig prioritering, at skulle arbejde videre med de tre temaer jf. ovenstående. For de kommende budgetforhandlinger vil der for hvert af emnerne kunne lægges vægt på:
Færre sagsbehandlerskift:
-      Opnormere af antallet af sagsbehandlere
-      Investering i den kulturændring det vil være, at ændre mind-set og vaner
Samspil mellem fagligheder og fokus på løbende opkvalificering 
-      Investering i efteruddannelse
Løbende dialog og kvalitetssikring
-      Investering i udviklingen af kvalitetssikringsarbejdet
-      Prioritering af tid og ressourcer i forhold til de løbende dialoger og opfølgninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En konkret beskrivelse og vurdering vedr. de økonomiske og personalemæssige konsekvenser vil afhænge af de prioriteringer, der måtte komme, herunder den endelige udformning af budgetaftalen.
Konsekvenser for andre udvalg
En konkret beskrivelse af eventuelle konsekvenser for andre udvalg vil afhænge af de prioriteringer, der måtte komme, herunder den endelige udformning af budgetaftalen.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punktet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Social- og Beskæftigelsesudvalget tilslutter sig administrationens anbefalinger og foreslår, at der igangsættes en prøvehandling i forhold til de anbefalede fokuspunkter.

11. Status vedr. besparelser i forhold til Særligt Tilrettelagt Uddannelse - STU (O)

11.   Status vedr. besparelser i forhold til Særligt Tilrettelagt Uddannelse - STU (O)

Sagsnr.: 330-2020-34219               Dok.nr.: 330-2020-211346                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status vedr. den i budgetaftalen planlagte besparelse på Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU).
Baggrund
I budgetaftalen 2020-2023 står der under punkt 2.d.4: Ved omlægning af STU-forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU forløbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostningen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio.
Status er, at den planlagte besparelse ikke forventes indfriet før tidligst i år 2021. Dette skyldes:
-      En takststigning på Center for Specialundervisning (CSU)
-      En markant forsinkelse af ændringer på STU-området grundet coronakrisen, da vi ikke har været i stand til at mødes med udbyderne og drøfte/forhandle om omlægning af STU til at være mere beskæftigelsesrettet.
For at arbejde hen mod at indfri besparelsen, er følgende tiltag gennemført eller igangsat:
-      Tværgående samarbejde mellem Jobcenteret og Center for Skole, hvor nøglemedarbejderne inden for STU-området indgår i en fælles proces, med det formål at opbygge et STU-arbejdsfællesskab. Dette arbejdsfællesskab skal være kendetegnet ved, at være et team, der tager ansvar for kerneopgaven – at gøre de unge livsduelige og uddannelsesparate samt nytænke og udvikle STU-området, så det målrettes i forhold til, hvad de unge skal efter endt forløb (job/uddannelse/fleksjob mv.).
-      Der er indgået aftale med Klar til Start igennem Autismecenter Vestsjælland, som er et virksomhedsrettet STU-forløb med jobgaranti med opstart august 2020.
-      Der er udviklet et nyt etårigt forløb mellem Dalmose skolen, Langbjerggård, Center for skole og Ungeafdelingen i Jobcenteret. Forløbe er målrette unge som er i gråzonen til STU, men som indtil nu har fået STU, da vi ikke har andre egnede tilbud. De unge skal have undervisning kombineret med praktikker, som vil understøtte, at de unge kan opstarte på ordinær uddannelse eller job efter første år.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv Beskæftigelse.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at de igangsatte handlinger er med til at understøtte en omlægning af STU-indsatsen, så den fremadrettet bliver mere virksomhedsrettet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Taget til orientering.
Zina Zvizdic deltager og orienterer om de igangsatte handlinger til understøttelse af en omlægning af STU-indsatsen, så den fremadrettet bliver mere virksomhedsrettet.
Ligeledes orienteres om de ændrede forudsætninger som følge af corona/COVID 19, der gør det svært at indfri den forventede besparelse på området.

12. Orientering om status på Den Boligsociale Helhedsplan 2019 (O)

12.   Orientering om status på Den Boligsociale Helhedsplan 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2020-35498               Dok.nr.: 330-2020-242402                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på den Boligsociale Helhedsplan for 2019.
Baggrund
På Social- & Beskæftigelsesudvalgets møde d. 4/5-2020 efterspurgte udvalget en orientering vedr. den Boligsociale Helhedsplan. Helhedsplanen blev vedtaget af Slagelse Byråd d. 26/6-2017 og Helhedsplanens sekretariat udarbejder en årlig status. På baggrund af situationen omkring COVID-19 har Helhedsplanens bestyrelse endnu ikke godkendt årsrapport for 2019. Årsrapporten 2019 (bilag) forelægges derfor udvalget med det forbehold, at der endnu ikke foreligger en endelig godkendelse i bestyrelsen.
Center for Arbejdsmarked & Integration har i forbindelse med udarbejdelsen af årsrapporten fremsendt følgende kommentarer til den del af rapporten, der vedrører den boligsociale beskæftigelsesindsats til Helhedsplanens sekretariat:
·         Andelen af personer i alderen 18-29 år, med bopæl i Helhedsplanens områder, der modtager en arbejdsmarkedsydelse er i årene 2017-2019 samlet steget fra 236 individer til 267, hvilket modsvarer en stigning på 13,14 %. I samme periode er de tilsvarende tal for hele kommunen 709 personer i 2017 og 746 personer i 2019, hvilket svarer til en stigning på 5,22 %. Skal ovenstående stigning i Helhedsplanens områder gøres til genstand for en forklaring. Skal der i første omgang henledes en opmærksomhed på, at Helhedsplanens beskæftigelsesindsats i 2019, grundet ønsket om et særligt fokus på Ringparken og Motalavej ikke længere arbejder i Skælskør og kun i mindre omfang i Sydbyen. Stigningen i personer i de 2 områder er henholdsvis 54,17 % og 6,98 %. Ringparken har tilsvarende i perioden oplevet en stigning på 6,36 % og Motalavej på 13,56 %. Både Ringparken og Sydbyen ligger dermed kun svagt over det billede, der tegner sig for resten af kommunen, hvorimod Skælskør har haft en bekymrende udvikling i antallet af unge på arbejdsmarkedsydelser. Ligeledes ligger Motalavej væsentligt forhøjet ift. det kommunale gennemsnit, men har til gengæld oplevet en generel faldende arbejdsløshed for de 18-64 årige, og er nu under grænsen ift. ghettokriterierne (jf. Ghettolisten af december 2019). Antal ydelsesmodtagere i målgruppen, der trækkes til årsrapporten, tager generelt ikke højde for den demografiske udvikling, samt er et øjebliksbillede af situationen pr. 31/12 i det undersøgte år. Der kan derfor være en række faktorer ift. uddannelsesopstart, antal af unge der afventer opstart i januar etc. der kan påvirke tallene i de enkelte år. Dermed er det muligt at antallet af unge, der med udgangen af december afventer uddannelsesopstart primo januar, er stigende. I tidsrummet mellem optag på uddannelsen og dennes opstart vil hovedparten af de unge ikke søge ud på arbejdsmarkedet, men afvente en kommende overgang til SU. På et overordnet, og mere strukturelt plan, viser ”Økonomiske Redegørelse august 2019” (p.92ff), at den samlede arbejdsstyrke (personer der står til rådighed for arbejdsmarkedet) har været i løbende vækst siden 2013, samtidig med en generel jobvækst. Alene i aldersgruppen 60-70 årige er arbejdsstyrken de seneste 5 år udvidet med mere end 60.000 personer. Dette er generelt positivt i forhold til virksomhedernes rekrutteringsmuligheder, men betyder også, at et fald i jobvækst vil betyde en stigning i antallet af ledige. ”Økonomisk Redegørelse december 2019” (p. 109ff) påpeger, at man fremadrettet vil se en fortsat vækst i arbejdsstyrken, især på grund af vedtagne arbejdsmarkedsreformer. I særdeleshed tilbagetrækningsreformen vil få betydning for den strukturelle arbejdsstyrkes størrelse. Opsummerende betyder det, at man på trods af en fortsat omend behersket vækst i arbejdsudbuddet samtidig oplever at den strukturelle arbejdsstyrke i disse år er voksende, hvilket bevirker at arbejdsmarkedet generelt ikke rekrutterer fra borgergrupperne på kanten af arbejdsmarkedet i samme grad som tidligere. Dette vil vi også lokalt kunne se ift. stigende antal borgere på arbejdsmarkedsydelser.
Ovenstående kommentar var afgivet inden COVID-19 ramte Danmark, og samfundet blev lukket ned. Administrationen har indhentet ledighedstallene for Helhedsplanens samlede områder for perioden lige før COVID-19 (8/3-2020) og igen d. 17/5-2020. I områderne har der været en stigning i antallet af ledige på 31,6 %. I hele kommunen har der i samme periode været en stigning på 33,2 % Dermed er der indtil videre ikke talmæssigt belæg for at tro, at områderne har været hårdere ramt af COVID-19 relateret arbejdsløshed.
Retligt grundlag
Almen boligloven, LBK nr. 119 af 01/02/2019
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan vælge at tage fremlæggelsen af Årsrapporten 2019 til orientering.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen i Center for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Under punkt 1 vedr. godkendelse af dagsorden - besluttede udvalget, at udskyde punktet til bestyrelsen har behandlet årsrapporten.
Herefter genoptages punktet som et åbent punkt og med deltagelse af relevante gæster.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Årsrapporten 2019 er taget til efterretning.
Vini Lindhardt og Rune Gustafsen er gæster på mødet og orienterer om status, det videre arbejde samt læring og erfaringer if. med projektet.
Jf. beslutning på Byrådets møde den 22. juni 2020 om redegørelse udarbejdes denne til Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde i september 2020.
Ny procesplan på området er under udarbejdelse - der orienteres ligeledes om denne på Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde i september 2020.
Søren Lund Hansen (O) kan konstatere, at der ikke er fremsendt svar på (O)'s spørgsmål  fra Byrådets møde d. 22/6-2020.
(O) ønsker derfor at få en sag på udvalgsmødet i oktober, hvor fremtidig økonomi og indsatser  i helhedsplanen drøftes, da det er (O)'s oplevelse, at der er ringe effekt af indsatserne og bruges for meget økonomi.

13. Evaluering af borgernes oplevelse og hvordan medarbejdernes resultater måles (O)

13.   Evaluering af borgernes oplevelse og hvordan medarbejdernes resultater måles (O)

Sagsnr.: 330-2020-119584             Dok.nr.: 330-2020-290321                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om arbejdet med en kommende evaluering af borgernes oplevelse af Center for Arbejdsmarked og Integration, samt hvordan medarbejdernes resultater måles.
Baggrund
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 12/8-2019 blev der under punkt 11 ønsket, at der arbejdes med Jobcenter Slagelses image – herunder en plan for evaluering af borgernes oplevelser og hvorledes medarbejdernes resultater bliver målt. På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 2/12 -2019 blev der præsenteret et oplæg til indhentelse af tidligere evalueringer samt igangværende evalueringer på tværs af afdelingerne, for på den måde bedst muligt at kunne kvalificere det forestående image- og evalueringsarbejde.
Under COVID-19 nedlukningen, har Center for Arbejdsmarked og Integration i samarbejde med bl.a. KL udsendt et spørgeskema rettet mod borgernes oplevelse af jobcenteret under nedlukningen og suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen (spørgeguide er vedlagt som bilag). Der er indhentet 986 fulde besvarelser, og de indkomne data skal nu bearbejdes og analyseres. Resultatet af dette vil bl.a. blive inddraget i det fortsatte arbejde med Jobcenter Slagelses image og resultatevaluering.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage punktet til orientering.
Vurdering
Administrationen anbefaler at udvalget tager punktet til orientering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Rune Gustafsen deltager i mødet og orienterer om undersøgelse, der er igangsat og gennemført af Kommunernes Landsforening vedr. jobcentrenes løsning af kontakten med borgerne under coronanedlukningen. Undersøgelsen har for Slagelse Kommunes vedkommende resulteret i 986 fulde spørgeark. Rå-data herfra er i øjeblikket under bearbejdelse ved Marselisborg. Når rapporten foreligger præsenteres den for Social- og Beskæftigelsesudvalget

14. Punkter til kommende møder (O)

14.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2020-252390                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Administrationen følger op på henvendelse vedr. Nytteindsats i Nordskoven. Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres ved redegørelse på udvalgets møde i september 2020.

15. Godkendelse af referat (B)

15.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2020-252403                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet fra dagens møde.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet fra dagens møde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet.
16. Lukket: Borgersag vedr. hjælp til tandbehandling (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.