7. Orientering vedr. Arbejdsmiljø i Nytteindsatsen (O)
7. Orientering vedr. Arbejdsmiljø i Nytteindsatsen (O)
Sagsnr.: 330-2020-130878 Dok.nr.: 330-2020-346001 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
(V) har på baggrund af klage over arbejdsmiljøet i Kommunens
Nytteindsats afgivet til Arbejdstilsynet bedt om en redegørelse jf.
klagepunkter fremsendt af (V) til Center for Arbejdsmarked & Integration.
Baggrund
(V) har fra klager modtaget skærmudskrifter af klage afgivet
til Arbejdstilsynet, der vedrører specifikke klagepunkter ift. arbejdsmiljøet i
Slagelse Kommunes Nytteindsats. Da klager er anonym og arbejdsstedet som
udgangspunkt ikke orienteres om klager modtaget af Arbejdstilsynet, har det
ikke været muligt at gå i dialog med klager omkring de påpegede forhold.
Klager anfører at der er tale om arbejdssted på en adresse
mellem Højstrupvej og Rosenkildevej 4200 Slagelse.
Klager anfører at der er tale om følgende problemstillinger
ift. opstillede skurvogne:
1. Skurvogne uden
rindende vand Koldt/varmt
2. Skurvogne uden
el/varme
3. Skurvogne uden
køleskab
4. Skurvogne uden
mulighed for at tørre vådt arbejdstøj / tørre fodtøj
5. Skurvogn med
træpaneler i ussel tilstand, svamp konstateret ved flere lejligheder i fodtøj +
sikkerhedsveste
6. I forbindelse
med COVID-19. 1 meters afstand pr person i skurvogne (2 meter for folk i
risikogruppen)
7. Daglig rengøring
8. Fri adgang til
håndsprit
Klager anfører at der er tale om følgende problemstillinger
ift. opstillede toiletter:
9. Daglig rengøring
10. Varmt rindende vand til håndvask
På baggrund af ovenstående har administrationen undersøgt de
berørte lokaliteter samt forespurgt det tilknyttede personale om forholdende på
arbejdsstedet. Svar til de enkelte punkter følger nedenfor:
1. Der er ikke
indlagt vand i skurvogne, men er at forefinde på toiletterne
2. Der er mulighed
for el og varme i skurvogne via generator, der bliver tilsluttet når
temperaturerne falder eller der er et ønske om opvarmning.
3. Der er køleskab
i skurvogn til borgere.
4. Der er mulighed
for at hænge sit tøj på knager – borgere kan, hvis det ønskes, få udleveret
arbejdsbeklædning. Skal grundet COVID-19 forholdsregler tages med hjem og
rengøres her, fodtøj ligeså.
5. Den omtalte
skurvogn i træ benyttes ikke af borgere, men udelukkende af personale, i det
tilfælde, at der er behov for at søge læ. Borgere har kun adgang til ny
skurvogn.
6. Skurvogn til
borgere er i COVID-19 regi godkendt til 4 personer ift. anbefalede afstand.
7. Skurvogne
rengøres dagligt af rengøringsfirma.
8. Der er fri adgang
til værnemidler i form af håndsprit og afspritningsservietter til overflader.
9. Toiletter
rengøres dagligt.
10. Der er på toiletterne rindende
vand – dog ikke varmt.
Grundet COVID-19 og de forholdsregler der følger heraf,
møder borgere omklædte ind på arbejdsstedet, og tager hjem herfra. Denne
tilgang er valgt for at undgå kørsel med flere personer i mandskabsvogne, og
derved risikere smittespredning. Inden COVID-19, mødte borgerne ind på Dahlsvej
i Korsør, hvor faciliteter, jf. bekendtgørelse om skiftende arbejdssteders
indretning § 10, 11 og 12 forefindes. De opstillede faciliteter på
arbejdsstedet er indrettet på grundlag af § 11, stk. 1, nr. 3.
Det er administrationens vurdering, at alle tilladelser samt
øvrige aspekter af arbejdsmiljøloven vedr. skurvogne og disses placering og
indretning er overholdt (bilag med relevant lovgivning samt bekendtgørelser er
vedlagt).
Der er d.d. 5 borgere tilknyttet Nytteindsatsen, hvor
arbejdet primært består i lugning af stier i nyligt etableret skovstykke. Det
sikres løbende ift. det daglige fremmøde, at borgere kan benytte faciliteterne
i hold, der sikre overholdelse af gældende COVID-19 retningslinjer. Endvidere
er både ledelse, AMR og medarbejdere løbende opmærksom på en tilretning ift.
nye/ændrede forholdsregler og nye udmeldinger jf. COVID-19 retningslinjer og
øvrig lovgivning.
Som bilag til sagen er endvidere vedhæftet et uddrag af
klagers billeddokumentation for derved, at kunne visualisere forholdene ift.
sagens behandling.
Retligt
grundlag
Lovbekendtgørelse nr. 674 af 25. maj 2020 om arbejdsmiljø §§
42 og 43
Bekendtgørelse nr. 290 af 5. maj 1993 om skiftende
arbejdssteders indretning kapitel 4.
Handlemuligheder
Udvalget kan modtage orienteringen
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen Bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Skriv hvem der indstiller indstiller,
1.
at Social- & Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Orienteringen er modtaget.