1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2017-90442 Dok.nr.: 330-2020-319772 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen
til dagens møde.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Godkendt med beslutning om at punkt 5 Kompetenceplan 2020
(B) og punkt 6 Orientering vedr. Boligsocial Helhedsplan (O) udsættes til næste
møde.
2. Gensidig orientering (O)
2. Gensidig orientering (O)
Sagsnr.: 330-2017-90444 Dok.nr.: 330-2020-319778 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringerne til
efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Taget til efterretning.
Administrationen orienterede om, at foreløbigt frem til 1/10
er der jf. lov primært digital kontakt til borgerne. Ønsker borgerne fysisk
møde, imødekommes dette.
3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)
3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)
Sagsnr.: 330-2018-38133 Dok.nr.: 330-2020-338182 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på
de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i
Beskæftigelsesplanen samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen
om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for
de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag,
herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner.
De sammenlignelige kommuner er: Assens, Brøndby, Fredericia,
Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Kalundborg, Kerteminde, Læsø, Norddjurs,
Nordfyns, Nyborg, Odense, Odsherred, Randers, Samsø, Svendborg, Sønderborg,
Thisted og Vordingborg.
Denne ekstraordinære situation med COVID-19 vil få endnu
ukendte påvirkninger af resultaterne for både beskæftigelse, ledighed og sygdom
i 2020. Der er derfor ikke opsat måltal for 2020, men udviklingen for 2020
følges sammenlignet med samme tidspunkt sidste år i forhold til landsplan og
sammenlignelige kommuner. December 2019 udgør indeks 100 i de viste
udviklingskurver.
Der foreligger ikke fuldstændige data for måling 1 og 2
siden januar 2020 på grund af implementeringen af nyt sygedagpengesystem, først
i pilotkommuner og siden i de resterende kommuner. Styrelsen forventer tidligst
at kunne vise sygedagpengedata igen på jobindsats.dk i oktober 2020. Derfor
opgøres de 2 målinger midlertidigt eksklusiv sygedagpenge for fortsat at have
en indikation på den overordnede udvikling.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden
sidste opfølgning, er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·
Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse
(eksklusiv sygedagpenge), som følger udviklingen på landsplan og i
sammenlignelige kommuner.
·
Stigning i antal borgere på kommunale forsørgelsesydelser,
eksklusiv fleksjob og førtidspension (og sygedagpenge), som er mindre end på
landsplan og i sammenlignelige kommuner.
·
Fald i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen, i
sammenlignelige kommuner og på landsplan. Faldet er større i Slagelse og
sammenlignelige kommuner end på landsplan.
·
Stigning i antal bruttoledige. Stigningen er mindre end på
landsplan og på samme niveau som i sammenlignelige kommuner. Siden forrige
opfølgning er sammenlignelige kommuner flyttet fra at følge landsplan til at
følge Slagelse.
·
Stigning i antal langtidsledige er mindre end i sammenlignelige
kommuner og landsplan. Siden forrige opfølgning er Slagelse gået fra en større
stigning til en mindre stigning end på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
·
Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i
beskæftigelse er på samme niveau som på landsplan og højere end sammenlignelige
kommuner.
·
Stigning i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp), som
er tilnærmelsesvis på samme niveau som på landsplan, men større end i
sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning er Slagelse igen tilbage
at følge den landsdækkende udvikling. Der vurderes at være tale om små
månedsvise udsving.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Taget til efterretning.
Social- og Beskæftigelsesudvalget udtrykker bekymring over,
at det går dårligere med at etablere nye arbejdspladser i Slagelse Kommune end
på landsplan, men glæder sig samtidig over, at det går bedre med at besætte de
stillinger, der er.
Social- og Beskæftigelsesudvalget bakker op om, at
Administrationen arbejder videre med at tydeliggøre den faste sagsfremstilling
vedr. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesindsatsen, herunder
arbejder med at inkorporere aktuelle tal.
4. Opfølgning Budget 2020-2023 (D)
4. Opfølgning Budget 2020-2023 (D)
Sagsnr.: 330-2020-130305 Dok.nr.: 330-2020-343376 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark
for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 – 2023 og den løbende opfølgning i
2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28.
oktober 2019 budget for 2020 – 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et
styringsark til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder det samlede
styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens
punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr. | Overskrift | Status og forventet
tidsplan | Udvalg | Status-farve (tekst) | Ansvarlig |
Budgetaftale 2020 | |||||
2.d.1 | Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio. | Sidste del af business casen
er igangsat; der tiltræder en afdelingsleder 1.10. og en faglig konsulent
1.11. til Fastholdelse. Grundet corona og sen igangsættelse af business casen indhentes den forventede besparelse ikke i indeværende år. | SBU | Udfordringer!! | Chef Henrik Skov |
2.d.2 | Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser. På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio. | Sidste del af business casen
er igangsat; der tiltræder en afdelingsleder 1.10. og en faglig konsulent
1.11. til Fastholdelse. Grundet corona og sen igangsættelse af business casen indhentes den forventede besparelse ikke i indeværende år. | SBU | Udfordringer!! | Chef Henrik Skov |
2.d.3 | Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio. | Integrationsindsatsen er
forsat blandt landets bedst placerede kommuner på benchmark. Det har været
muligt at opnå besparelse på bl.a. Danskuddannelse, fordi antallet af
S-kursister (udenlandske arbejdstagere) og integrationsborgere var faldende i
første halvår. Tilsvarende opnås færre indtægter i grundtilskud og
resultattilskud på integrationsborgere. Antallet af S-kursister forventes at
stige i andet halvår. Det medfører samlet set et merforbrug. Området er
omfattet budgetgaranti. | SBU | Mindre afvigelser | Leder Helle S.D. Larsen / Chef
Henrik Skov |
2.d.4 | Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio. | Grundet 1) ekstraordinær
stigende tilgang af unge på Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU), samt 2)
forsinkelse af ændringer på STU-området grundet coronakrisen, vurderes det
ikke muligt at opnå den besluttede besparelse i 2020. Social- og Beskæftigelsesudvalget blev ved deres møde i august præsenteret for en handleplan på området. | SBU | Udfordringer!! | Leder Zina Zvizdic / Chef
Henrik Skov |
3.c | Der tilføres midler til
social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune
udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i
omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med
en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne
gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto
følgende beløb (i 1.000 kr.) 2020 2021 2022 2023 28.500 38.700 48.700 80.400 | Til trods for de ekstra
tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr.
– en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været
budgetlagt tilstrækkeligt med. | SBU | Afsluttet | Ledere Marianne Søgaard og
Helle Guldager / Chef Henrik Skov |
4. | Partierne er opmærksomme på,
at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler
den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet
yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i
2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i
2023. | Til trods for de ekstra
tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr.
– en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været
budgetlagt tilstrækkeligt med. | SBU | Afsluttet | Ledere Marianne Søgaard og
Helle Guldager / Chef Henrik Skov |
11.b | Partierne er enige om, at: Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år) | Det samlede indsatsbudget
nedsættes med 2 mio. | SBU | Afsluttet | Leder Marianne Søgaard / Chef
Henrik Skov |
11.c | Partierne er enige om, at: Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr. | Afskaffelse af
deltagerbetaling for S-kursister 01.07.20 (udenlandske arbejdstagere og
studerende) betyder, at der siden starten af august ses en stigning i
antallet af denne gruppe borgere, der har ret til danskuddannelse.
Sprogcenteret har 0-budget og besparelsen skal derfor udmøntes under
integrationsområdet. | SBU | Mindre afvigelser | Leder Line Cramer / Chef
Henrik Skov |
12. | Partierne ønsker, at Slagelse
Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig
markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2
år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er
enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der
senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til
initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og
uddannelse. Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer: a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år. b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området. c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt. Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen. | Social- og
Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der skal arbejdes videre med
anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil indgå ved temadrøftelse
i Byrådet. | SBU | Afsluttet | Chef Henrik Skov |
Retligt
grundlag
Det retlige grundlag for
budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for
Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den
økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og
Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende
opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende
opfølgning i
2020.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Drøftet.
Administrationen orienterede om, at der er ansat en leder
til Fastholdelse pr. 1.10.
Da (V) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) forbehold
for opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023.
5. Kompetenceplan 2020 (B)
5. Kompetenceplan 2020 (B)
Sagsnr.: 330-2020-115020 Dok.nr.: 330-2020-329580 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor
kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Alle udvalg har drøftet forslag til revidering af
kompetenceplanen ved møderne i august 2020.
I forbindelse med møderne er der udtrykt ønske om at ændringerne
skal fremgå tydeligere. Det er indarbejdet i det nye forslag til kompetenceplan
(bilag 1) som følger:
·
Teksten i den oprindelige kompetenceplans punkter, som
administrationen foreslår rettet, er overstreget med gul.
·
De nye ændringer er markeret med rød.
·
Forslag der er fremsat ved august-møderne er markeret med grøn.
Fra udvalgsmøderne er der kommet følgende forslag:
·
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget ønsker en mere detaljeret
behandling af kompetenceplanen.
·
Erhvervs- og Teknikudvalget ønsker, at transportområdet skal
samles under Erhvervs- og Teknikudvalget jf. budgetaftalen 2020: ”Slagelse
kommune vil i budgetperioden arbejde for en reorganisering af den kollektive
transport med det formål at opnå dels en bedre og billigere service, dels en
mere skånsom belastning af hhv. veje og miljø. Det forudsættes, at kommunen
hjemtager de dårligst udnyttede busruter, og at der sker en skarpere styring og
koordinering af den visiterede kørsel. ETU varetager den politiske inddragelse
på tværs af de mange brugergrupper, og udarbejder forslag til ny struktur på
området i samarbejde med brugergrupper mv.”
Forslaget er ikke indskrevet i
forslaget til kompetenceplanen, da det berører flere slags kørsel og flere
udvalgs kompetencer og udvalgene ønsker mere tid til behandlingen.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er byrådets kompetence med
hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Vedr. ændringer i vedhæftede kompetenceplan:
1. Fagudvalgene kan
vælge at komme med yderligere forslag til ændringer.
2. Byrådet kan
vælge helt eller delvist at godkende de ændringer, som er indskrevet i
vedhæftede kompetenceplan.
3. Byrådet kan
vælge ikke at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede
kompetenceplan.
Vedr. forslagene fra Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget:
1. Byrådet kan
anmode udvalgene om at arbejde videre med deres respektive kompetenceplaner med
henblik på en senere godkendelse i byrådet.
2. Byrådet kan
afvise at lade udvalgene arbejde videre med de respektive kompetenceplaner.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de foreslåede ændringer i den
vedlagte kompetenceplan godkendes.
Administrationen vurderer, at forslagene fra Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget kræver en nærmere bearbejdning
bl.a. fordi det er et område, der går på tværs af flere udvalg.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Forslaget fra Erhvervs- og Teknikudvalget vil påvirke Børne-
og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1. at Fagudvalgene
indstiller til byrådet, at byrådet godkender de foreslåede ændringer i den
vedlagte kompetenceplan.
2. at Byrådet
godkender den vedhæftede kompetenceplan med de foreslåede ændringer fra
fagudvalgene og administrationen.
3. at Byrådet
godkender, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og
Teknikudvalget arbejder videre med deres kompetenceplan, som senere godkendes
af byrådet.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 31. august 2020:
Fraværende:
Sagen ønskes genoptaget. Der arbejdes videre med forslagene
fra Miljø-, Plan- og Landsdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 31. august 2020:
Fraværende:
Udsat.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 1. september 2020:
Fraværende:
At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende:
At 1 - 3:
(A) godkender indstillingen.
(V) tager forbehold
(O) stemmer imod
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende:
Godkendt med 4 stemmer
V og O undlod at stemme.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Udsat jf. punkt 1 Godkendelse af dagsorden (B).
6. Orientering vedr. Boligsocial Helhedsplan (O)
6. Orientering vedr. Boligsocial Helhedsplan (O)
Sagsnr.: 330-2020-130845 Dok.nr.: 330-2020-345890 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Udvalget bliver via statusnotat (bilag) orienteret om status
på økonomi og medarbejderressourcer afsat til Den Boligsociale Helhedsplan
2017-2021.
Baggrund
På byrådsmødet d. 22/6 under
punkt 24 ”Initiativsag – Boligsocial Helhedsplan for almene Boligområder i
Slagelse, Korsør og Skælskør” besluttede byrådet på indstilling fra (Ø):
”At administrationen inden
mødet i Social & Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020 til byrådet
udarbejder en redegørelse for Slagelse Kommunes andel i den Boligsociale
Helhedsplans indsatsområder såvel økonomisk som personalemæssigt per dags
dato”.
I forlængelse af dette ønsker (O)
at få afdækket følgende:
1.
Hvad er det præcist for konkrete indsatser som Slagelse Kommune bidrager
med ift. den Boligsociale Helhedsplan?
2.
Hvilke øvrige indsatser med økonomi, medarbejderressourcer og konkrete
indsatser bidrager Slagelse Kommune med i forhold til de øvrige udfordrede
boligområder? F.eks. den kriminalpræventive indsats, særlige sundhedsopgaver,
fremskudt sagsbehandling m.v.
3.
Hvornår har der været foretaget en evaluering af øvrige indsatser udover
den Boligsociale Helhedsplan?
Spørgsmålene ønskes fremsendt til
hele byrådet.
Retligt
grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet
følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan modtage orienteringen.
Vurdering
Ingen Bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen Bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen Bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Udsat jf. punkt 1 Godkendelse af dagsorden (B).
7. Orientering vedr. Arbejdsmiljø i Nytteindsatsen (O)
7. Orientering vedr. Arbejdsmiljø i Nytteindsatsen (O)
Sagsnr.: 330-2020-130878 Dok.nr.: 330-2020-346001 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
(V) har på baggrund af klage over arbejdsmiljøet i Kommunens
Nytteindsats afgivet til Arbejdstilsynet bedt om en redegørelse jf.
klagepunkter fremsendt af (V) til Center for Arbejdsmarked & Integration.
Baggrund
(V) har fra klager modtaget skærmudskrifter af klage afgivet
til Arbejdstilsynet, der vedrører specifikke klagepunkter ift. arbejdsmiljøet i
Slagelse Kommunes Nytteindsats. Da klager er anonym og arbejdsstedet som
udgangspunkt ikke orienteres om klager modtaget af Arbejdstilsynet, har det
ikke været muligt at gå i dialog med klager omkring de påpegede forhold.
Klager anfører at der er tale om arbejdssted på en adresse
mellem Højstrupvej og Rosenkildevej 4200 Slagelse.
Klager anfører at der er tale om følgende problemstillinger
ift. opstillede skurvogne:
1. Skurvogne uden
rindende vand Koldt/varmt
2. Skurvogne uden
el/varme
3. Skurvogne uden
køleskab
4. Skurvogne uden
mulighed for at tørre vådt arbejdstøj / tørre fodtøj
5. Skurvogn med
træpaneler i ussel tilstand, svamp konstateret ved flere lejligheder i fodtøj +
sikkerhedsveste
6. I forbindelse
med COVID-19. 1 meters afstand pr person i skurvogne (2 meter for folk i
risikogruppen)
7. Daglig rengøring
8. Fri adgang til
håndsprit
Klager anfører at der er tale om følgende problemstillinger
ift. opstillede toiletter:
9. Daglig rengøring
10. Varmt rindende vand til håndvask
På baggrund af ovenstående har administrationen undersøgt de
berørte lokaliteter samt forespurgt det tilknyttede personale om forholdende på
arbejdsstedet. Svar til de enkelte punkter følger nedenfor:
1. Der er ikke
indlagt vand i skurvogne, men er at forefinde på toiletterne
2. Der er mulighed
for el og varme i skurvogne via generator, der bliver tilsluttet når
temperaturerne falder eller der er et ønske om opvarmning.
3. Der er køleskab
i skurvogn til borgere.
4. Der er mulighed
for at hænge sit tøj på knager – borgere kan, hvis det ønskes, få udleveret
arbejdsbeklædning. Skal grundet COVID-19 forholdsregler tages med hjem og
rengøres her, fodtøj ligeså.
5. Den omtalte
skurvogn i træ benyttes ikke af borgere, men udelukkende af personale, i det
tilfælde, at der er behov for at søge læ. Borgere har kun adgang til ny
skurvogn.
6. Skurvogn til
borgere er i COVID-19 regi godkendt til 4 personer ift. anbefalede afstand.
7. Skurvogne
rengøres dagligt af rengøringsfirma.
8. Der er fri adgang
til værnemidler i form af håndsprit og afspritningsservietter til overflader.
9. Toiletter
rengøres dagligt.
10. Der er på toiletterne rindende
vand – dog ikke varmt.
Grundet COVID-19 og de forholdsregler der følger heraf,
møder borgere omklædte ind på arbejdsstedet, og tager hjem herfra. Denne
tilgang er valgt for at undgå kørsel med flere personer i mandskabsvogne, og
derved risikere smittespredning. Inden COVID-19, mødte borgerne ind på Dahlsvej
i Korsør, hvor faciliteter, jf. bekendtgørelse om skiftende arbejdssteders
indretning § 10, 11 og 12 forefindes. De opstillede faciliteter på
arbejdsstedet er indrettet på grundlag af § 11, stk. 1, nr. 3.
Det er administrationens vurdering, at alle tilladelser samt
øvrige aspekter af arbejdsmiljøloven vedr. skurvogne og disses placering og
indretning er overholdt (bilag med relevant lovgivning samt bekendtgørelser er
vedlagt).
Der er d.d. 5 borgere tilknyttet Nytteindsatsen, hvor
arbejdet primært består i lugning af stier i nyligt etableret skovstykke. Det
sikres løbende ift. det daglige fremmøde, at borgere kan benytte faciliteterne
i hold, der sikre overholdelse af gældende COVID-19 retningslinjer. Endvidere
er både ledelse, AMR og medarbejdere løbende opmærksom på en tilretning ift.
nye/ændrede forholdsregler og nye udmeldinger jf. COVID-19 retningslinjer og
øvrig lovgivning.
Som bilag til sagen er endvidere vedhæftet et uddrag af
klagers billeddokumentation for derved, at kunne visualisere forholdene ift.
sagens behandling.
Retligt
grundlag
Lovbekendtgørelse nr. 674 af 25. maj 2020 om arbejdsmiljø §§
42 og 43
Bekendtgørelse nr. 290 af 5. maj 1993 om skiftende
arbejdssteders indretning kapitel 4.
Handlemuligheder
Udvalget kan modtage orienteringen
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen Bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Skriv hvem der indstiller indstiller,
1.
at Social- & Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Orienteringen er modtaget.
8. Punkter til kommende møder (O)
8. Punkter til kommende møder (O)
Sagsnr.: 330-2017-90446 Dok.nr.: 330-2020-319784 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten
over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager
til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende
punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende
møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over sager til behandling
på udvalgets kommende møder.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Godkendt.
9. Godkendelse af referat (B)
9. Godkendelse af referat (B)
Sagsnr.: 330-2020-27839 Dok.nr.: 330-2020-319791 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet
fra dagens møde.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Godkendt.