12. Integrationsområdet (O)
12. Integrationsområdet (O)
Sagsnr.: 330-2020-3927 Dok.nr.: 330-2021-49461 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Sagens
indhold
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på
baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området
for nyankomne udlændinge.
Integration
og Netværk – Årsstatus 2020
Slagelse Kommunes kvote for
flygtninge i 2020 var 7 personer. Der er modtaget 5 flygtninge, heraf 3 voksne
og 2 børn.
KKR Sjælland tiltrådte den 16.
juni 2020 en fordeling mellem de 17 kommuner i KKR Sjælland svarende til de
beregnede kommunekvoter, som Udlændingestyrelsen bruger til fordeling af
flygtninge. I henhold til de beregnede kommunekvoter for flygtningefordelingen,
skal Slagelse Kommune ikke modtage flygtninge på kvoten i 2021.
I 2020 modtog Slagelse Kommune 47
familiesammenførte personer, heraf 39 voksne og 8 børn.
Antallet af borgere omfattet af
integrationsprogram udgjorde ultimo 2020 i alt 272 personer.
Ved opgørelse primo januar 2021 er
antallet af integrationsborgere i IGU-forløb 2 personer. Det har ikke vist sig
muligt at etablere nye IGU-uddannelsesforløb i private virksomheder i 2020.
Siden 2019 har der været øget
fokus på de aktivitetsparate, og særligt på at kvindegruppen opnåede
tilknytning til arbejdsmarkedet. Det er en indsats og en proces, der kræver
vedholdenhed og tæt opfølgning over en længere periode med fokus på praktik,
løntilskud og ordinære løntimer. Planen for 2021 er at genoptage den
virksomhedsrettede tilgang, så snart suspenderingerne af integrations- og
beskæftigelsesindsatsen under Covid-19 ophæves.
Som det fremgår af den samlede opgørelse,
er der opnået et positivt resultat på alle tre parametre med resultattilskud,
hvor det er lykkes at få 81 personer selvforsørgende via uddannelse og job (mod
79 i 2019). Dette skal ses i lyset af Covid-19 og en nedgang generelt i
målgruppen af personer i integrationsprogram, som kan omfattes resultattilskud.
Det positive resultat er blandt andet afstedkommet af, at det er lykkes at
etablere ansættelser indenfor brancher, der har været i vækst under Covid-19,
f.eks. fødevareproduktion. Det bemærkes også, at der er mange beståede på
Danskuddannelse i 2020.
En stor gruppe har været udelukket
mulighederne for at opnå opkvalificering i praktikker og løntilskud i 2020.
Denne ”pause” i den virksomhedsrettede indsats forsinker muligheden for at opnå
resultattilskud i 2021 i programperioden, og budgettet er på den baggrund
justeret i 2021. Indtil videre er det dog også forventningen, at antallet af
nyankomne udlændinge – både familiesammenførte og EU-borgere – vil ligge på et
lavt niveau i 2021, og mindreindtægten på resultattilskud i 2021 forventes at
blive modsvaret af færre udgifter til nyankomne med ret til Danskuddannelse.
Mindreforbruget skal ses i lyset af, at den manglende indtægt presser økonomien
på Slagelse Sprogcenter.
Udvidelse af målgruppen –
Omfattende nyankomne udlændinge på overgangsydelse
Siden januar 2019 har Integration
og Netværk udvidet målgruppen af integrationsborgere til også at omfatte
personer, som hører under Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats. Det har tidligere
været sådan, at der skete et sagsbehandlerskift til en anden afdeling, når
integrationsprogrammet ophørte efter 5 år. Strategien er nu, at Integration og
Netværk beholder kontaktforløbet og forsætter de beskæftigelsesrettede tilbud
og samtaler. Erfaringerne er indtil videre, at det giver et mere kontinuerligt
forløb for borgerne, der forsætter kontaktforløbet i en kendt relation, og
strategien har ligeledes givet en mere jævn opgavefordeling i Center for Arbejdsmarked
og Integration. Nedgangen i antallet af flygtninge har givet bedre
forudsætninger for en ekstra indsats for personer, der ophører i program og
overgår til overgangsydelse.
I 2021 arbejdes der derfor videre
med en udvidelse af ordningen, hvor udenlandske borgere, som ankom før 2015,
overgår til Integration og Netværk som led i en mere intensiv integrations
indsats rettet mod selvforsørgelse. Det vil bero på en udvælgelse, hvor det
først og fremmest skal give mening for borgeren at have et skift i
kontaktforløbet og blive omfattet de indsatser, som der tilbydes i
integrationsindsatsen. Umiddelbart vurderes det, at det i 2021 vil omfatte
30-40 borgere.
Udvidelse af tolkeopgaven
under Covid-19
Tolke- og kulturformidlere i
Integration og Netværk har siden nedlukningen af Danmark den 11. marts 2020 og
den efterfølgende suspendering af lovgivning
den 13. marts 2020 indgået aktivt i smitteopsporingen. Tolkene har tidligt i
forløbet oversat materiale, sørget for dets udbredelse i grupper på sociale
medier og har i det hele taget understøttet tværfagligt med Covid-19-formidling,
tolkning og understøttelse i både andre afdelinger og andre fagcentre, og i
alle tilfælde hvor det har været vanskeligt at skaffe den nødvendige
tolkebistand som følge af nedlukningerne.
Senest er det aftalt, at
Integration og Netværk indgår i den kommunale smitteopsporing, som varetages af
Center for Beredskab med henblik på at drage fuldt ud nytte af
integrationsindsatsen samlede sprogressource på 20 forskellige fremmedsprog.
Regeringen – Integrationsudspil
Regeringen har
fremsat et forslag om, at indvandrere og flygtninge på offentlig forsørgelse
skal mødes med et krav om aktivering i 37 timer om ugen. Det skal ifølge
regeringen styrke beskæftigelsen for indvandrere og flygtninge.
Udlændinge- og
integrationsminister Mattias Tesfaye udtaler i den forbindelse:
”Regeringen
mener, at vi skal vende ydelseslogikken på hovedet. Vi skal møde nyankomne
flygtninge og andre ydelsesmodtagere, som har været i landet i længere tid, men
fortsat har et integrationsbehov, med en klar forventning om at bidrage aktivt”.
”Regeringens
forslag går i bund og grund ud på, at de mennesker, der ikke selv kan finde et
job, fremover skal yde en indsats på 37 timer om ugen”.
”Regeringen
har sat sig for at gentænke integrationsindsatsen. Vi skal i højere grad møde nye
borgere med tydelige krav og forventninger. Med mere fokus på ret og pligt”.
Der er endnu ikke fremsat noget
forslag i Folketinget. Lovforslaget forventes først behandlet i anden halvdel
af marts 2021. Det er således ukendt, i hvilket omfang der skal iværksættes nye
tiltag i integrationsindsatsen med henblik på tilpasning til nye lovkrav.
Regeringen – Udvidet
integrationsgrunduddannelse (IGU+)
Regeringen
og arbejdsmarkedets parter er (ultimo december 2020) blevet enige om at udvide
og forbedre IGU-ordningen, som skal hjælpe flygtninge ind på arbejdsmarkedet.
Parterne
er blevet enige om:
·
Ordningen vil fremover omfatte
flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der har været i Danmark i op
til ti år. Indtil nu har ordningen kun omfattet dem, der har været i landet i
op til fem år.
·
Omfanget af uddannelse i et IGU-forløb
skal stige med tre uger til i alt 23 uger.
·
Der afsættes 1,5 mio. kroner i
2021-2024 til at styrke den nuværende sprogmakker-ordning, hvor IGU-ansatte kan
få tilknyttet en sprogmakker i den virksomhed, de er ansat på.
·
Kommunikationsindsatsen og samarbejdet
på tværs af jobcentrene og uddannelsesinstitutionerne styrkes for at sikre, at
der etableres og gennemføres relevante uddannelsesforløb for IGU-ansatte.
·
Regeringen skal i andet halvår af 2021
indkalde parterne til drøftelser om en forlængelse af ordningen, inden den
udløber den 30. juni 2022.
Ændringerne
forventes at træde i kraft den 1. maj 2021. Der
er dog endnu ikke fremsat noget forslag i Folketinget. Lovforslaget forventes
behandlet i første halvdel af marts 2021.
Finansloven 2021 –
Kvoteflygtninge
Med henblik på Danmarks fortsatte
deltagelse i FN’s kvoteflygtningeprogram afsættes der en reserve på 40 mio. kr.
i 2021, der kan dække udgifter op til 500 kvoteflygtninge. Regeringen meddeler
medio 2021 FN, hvordan og i hvilket omfang Danmark deltager i
kvoteflygtningeprogrammet og forventer at kunne udmønte opgaven.
Såfremt kvoteflygtninge modtages i
Danmark i 2021, vil det give grundlag for en ny beregning af kommunekvoterne,
da disse ikke indgår i det nuværende grundlag.
Udviklingen i antal personer
og resultattilskud:
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Antal personer i alt omfattet af
Integrationsloven | 408 | 472 | 471 | 362 | 272 |
Antal personer omfattet af
LAB-loven | - | - | - | 30 | 68 |
Antal ydelsesmodtagere omfattet
af integrationsprogram | - | - | 205 | 129 | 87 |
Antal selvforsørgede omfattet af
integrationsprogram | - | - | 266 | 232 | 185 |
Antal resultattilskud på ordinær
uddannelse | 9 | 21 | 28 | 41 | 40 |
Antal resultattilskud på
ordinært arbejde | 24 | 76 | 47 | 38 | 42 |
Antal resultattilskud på
Danskuddannelse | 45 | 84 | 78 | 84 | 120 |
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse,
6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige,
at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens
antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i
familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Antal nyankomne flygtninge – I
alt (Kvote) | 101 (102) | 23 (29) | 11 (12) | 18 (18) | 5 (7) |
Antal gennemførte
familiesammenføringer – I alt | 57 (Voksne) | 83 (Voksne + børn) | 75 (Voksne + børn) | 42 (Voksne + børn) | 47 (Voksne + børn) |
Antal
programomfattede overtaget fra andre kommuner | 2 | 12 | 4 | 8 | 2 |
Antal EU-borgere på
Danskuddannelse | 181 (Helårspersoner) | 186 (Helårspersoner) | 260 1) | 171 | 127 |
Gennemførte repatrieringer | 2 | 4 | 3 | 9 (Voksne + børn) | 5 (Voksne + børn) |
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i
helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og
praktikker:
LØNTILSKUD | | | | | | |
Integrationsindsatsen | Juli 20 | Aug. 20 | Sep. 20 | Okt. 20 | Nov. 20 | Dec. 20 |
Privat arbejdsplads | 18 | 17 | 15 | 13 | 15 | 7 |
Forening/organisation 2) | | | | | | |
Kommunal arbejdsplads | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Regional arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Statslig arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 18 | 18 | 16 | 14 | 16 | 9 |
PRATIKKER | | | | | | |
Integrationsindsatsen | Juli 20 | Aug. 20 | Sep. 20 | Okt. 20 | Nov. 20 | Dec. 20 |
Privat arbejdsplads | 12 | 6 | 4 | 8 | 19 | 12 |
Forening/organisation 2) | | | | | | |
Kommunal arbejdsplads | 0 | 2 | 4 | 3 | 1 | 0 |
Regional arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Statslig arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 12 | 8 | 8 | 11 | 20 | 12 |
| | | | | | | | | | | |
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan
der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten
private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt
tilskud fra.
Retligt
grundlag
Integrationsloven,
Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU),
Serviceloven § 11, stk. 3, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og
bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af
offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller
Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende:
Udsættes og fremrykkes på næste møde