3. Status på den Kommunale Ungeindsats (O)
3.    Status på den Kommunale Ungeindsats (O)
Sagsnr.: 330-2021-32033Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-162286Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget
samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser. |
Beslutningstema
Børne-
og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser skal tage opfølgning på den kommunale
ungeindsats til efterretning.
Sagens indhold
I september
2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
tre effektmål for ungeindsatsen, som de ønsker at følge op på hvert halve år i
henholdsvis maj og november.
Udvalgenes
opfølgning har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod
de politiske målsætninger. De politiske målsætninger er:
·       Â
Mindst 85% af alle 25-Ã¥rige skal
have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
·       Â
Andelen af op til 25-Ã¥rige uden
tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum
20% i 2025 og halveret i 2030
·       Â
Andelen af unge, der ikke er
startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i
2025 og 5% i 2030
Byrådet
følger op på de politiske målsætninger én gang årligt.
Ungeindsatsen
Der
er d.d. registreret 76 KUI-unge. Antallet er identisk med seneste
afrapportering. Tallet er baseret på praksis i UU, hvor også unge, som vurderes
til at være i målgruppen for KUI uden nødvendigvis et påbegyndt forløb,
registreres. Antallet omfatter derfor både unge i målgruppen og unge som har
fået opstartet et KUI-forløb med deltagelse af bl.a. sagsbehandlere.
Af
de 76 er 16 unge registreret med en KUI-plan (Den Unges Plan). Det lave antal
KUI-planer skyldes bl.a., at der i flere tilfælde er brugt andre
plan-skabeloner fra vejledernes side. Dette er der rettet op på.
Der er d.d. registreret 17 unge på en Ungeguide-ordning. Det
tilsvarende tal på seneste afrapportering var 15. Det er UU der varetager
ungeguide funktionen, som tilbydes til unge, der har en indsats i to eller
flere centre og har behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse.
UU bemærker, at KUI-samarbejdet,
efter en ihærdig opstartsperiode, ikke helt har nået sit optimale niveau, hvor
bl.a. Covid-19 perioden har været en væsentlig hindring i indsatsen. Det
forventes, at den kommende Ungeenhed formår at ændre KUI-samarbejdet til det
bedre og til større gavn for den enkelte unge.
Effektmål
1: De unges oplevelse af ungeindsatsen
De
unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på udsagn, som hver enkelt ung
tager stilling til via en vejleder. De unge svarer på en skala og har også
mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges
uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner
omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til
er:
·       Â
På netværksmødet i dag blev der
talt om det jeg har brug for
·       Â
På netværksmødet lyttede de til
mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed
·       Â
Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet
·       Â
Jeg ved, hvad jeg selv og de andre
skal gøre i den næste tid
Af
de 16 unge registreret med en KUI-plan har 4 evalueret deres forløb. Alle 4
evalueringer viser, at de unge i høj grad har været tilfredse med indsatsen.
Administrationen skal dog bemærke, at evalueringerne ikke kan danne grundlag
for et validt materiale til at kunne konkludere på de unges tilfredshed med
KUI-indsatsen, hvorfor der af nedenstående tabel ikke fremgår noget under
status for april 2021.
Delmålene,
som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af tabellen nedenfor.
Andel
unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i
ungeindsatsen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Delmål | 90% | 91% | 92% | 93% | 94% | 95% |
Status
oktober 2020 | - | Â | Â | Â | Â | Â |
Status
april 2021 | Â | - | Â | Â | Â | Â |
Effektmål
2: Andel unge på forsørgelsesydelse
I
dette effektmål medtages unge mellem 18 og 29 år som modtager en
forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i
videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere
unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i
overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og
blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere
studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som
dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse
(FGU) betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.
I
nedenstående tabel fremgår delmål og afrapporteringer fra henholdsvis 2020 og
2021:
Andel
unge op til 29 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge | Baseline
2016 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Delmål | 12,6% | 10,4% | 10,1% | 9,9% | 9,7% | 9,5% | 9,4% |
Status
januar 2020 | Â | 11,2% | Â | Â | Â | Â | Â |
Status
august 2020 | Â | 10,5% | Â | Â | Â | Â | Â |
Status
januar 2021 | Â | Â | 11,3% | Â | Â | Â | Â |
Jobcenteret
gør opmærksom på, at en stor del af de unge, der søgte ydelse i 2020 var
frafaldet en ungdomsuddannelse. I alt blev der registreret 232 unge med
�afbrudt uddannelse�. Det tilsvarende tal for 2019 var 289 unge. I det første
kvartal af 2021 er der registreret 75 unge på forsørgelsesydelse med årsag i
afbrudt uddannelse.
Effektmål
3: Elevfravær i grundskolen
Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i
kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet - både
lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på det senest
rullende skoleår som strækker fra februar 2020 til februar 2021.
Den samlede fraværsprocent for perioden er 3,71%, hvilket er
noget lavere end seneste opfølgning som anført i tabellen herunder.
Det lavere fravær hænger formentlig sammen med, at skolerne
er fritaget fra de almindelige regler om registrering og indberetning af
fravær, når de kører med nødundervisning. I lukningsperioden pga. COVID-19 har
skolerne således ikke været forpligtet på at indberette fravær. Skolerne har
pligt til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at
følge op over for elever med særligt behov herfor. Ligeledes skal skolerne
registrere elevers manglende aktive deltagelse i nødundervisningen, men den
enkelte skole tilrettelægger selv registreringen.
Delmål
og status pr. april 2021 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel
skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende | Baseline 2018/19 | 2019/20 | 2020/21 | 2021/22 | 2022/23 | 2023/24 | 2024/25 |
Delmål | 7,7% | 7,7% | 7,5% | 7,3% | 7,1% | 6,9% | 6,7% |
Status
januar 2020 | Â | 8,4% | Â | Â | Â | Â | Â |
Status
august 2020 | Â | 6,6% | Â | Â | Â | Â | Â |
Status
februar 2021 | Â | Â | 3,71% | Â | Â | Â | Â |
Politisk
målsætning 1: Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025
og 90% i 2030
Administrationen
kan ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering.
Dette skyldes, at datamaterialet fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK) ikke er offentliggjort grundet forsinkelser og udfordringer i Styrelsens
datasystemer og fagprogrammer. Jf. STUK er den klare forventning, at
datamateriale vedr. denne målsætning vil offentliggøres, således det kan fremgå
af administrationens afrapportering til efteråret 2021.
Mindst
85% af alle 25-Ã¥rige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030 | Baseline
(Ã¥rgang 2016) | 2020 Â | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Delmål:
Andel af en ungdomsårgang, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse
inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse | 81% | 82,5% | 83% | 83,5% | 84% | 84,5% | 85% |
Status
oktober 2020 | Â | Ã…rgang 2017: 83,1% Ã…rgang 2018: 82,4% | Â | Â | Â | Â | Â |
Status
april 2021 | Â | Â | - | Â | Â | Â | Â |
Politisk
målsætning 2: Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller
arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Administrationen
kan fortsat ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne
afrapportering. Der henvises til samme forklaring som under politisk målsætning
1.
Andelen
af op til 25-Ã¥rige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal
være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030 | Baseline
2016 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Andel
op til 25-Ã¥rige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked | 9,2% | 8,8% | 8,5% | 8,2% | 7,9% | 7,7% | 7,4% |
Status
oktober 2020 | Â | - | Â | Â | Â | Â | Â |
Status
april 2021 | Â | Â | - | Â | Â | Â | Â |
Politiske
målsætning 3: Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte
efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse
direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet
og på arbejdsmarkedet. Denne målsætning følger op på, hvor stor en andel af
unge i Slagelse Kommune, der ikke starter direkte på en ungdomsuddannelse, når
de går ud af grundskolen efter 9. eller 10. klasse.
Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse
direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030 | Baseline
2017 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Andel
unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10.
klasse | 7,3% | 7,0% | 6,8% | 6,6% | 6,4% | 6,2% | 6% |
Status
oktober 2020 | Â | 9,4% | Â | Â | Â | Â | Â |
Status
april 2021 | Â | Â | 6,9% | Â | Â | Â | Â |
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget, Social-
og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan
tage opfølgningen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at
den kommende Ungeenhed vil have en positiv effekt på delmålene i effektmålene
samt de politiske målsætninger. Derudover er forventningen, at kommende
afrapportering bliver mere fyldestgørende, da dataleverancen fra
centraladministrationen forventes at være tilgængelig.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.  Â
at Udvalgene tager orienteringen til
efterretning.    Â
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:
Fraværende:Â
Udsat til næste møde.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:
Fraværende:Â
At 1 - orienteringen taget til efterretning.
Venstre tager sagen til efterretning med bemærkning om, at
sagen viser, at der i høj grad er brug for Ungeenheden.
Udvalget får fra administrationen tilsendt arbejdsgrundlag
for etablring af Ungeenheden til orientering.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:
Fraværende:Â
Helle Blak (Udenfor parti)
(V), (O) og (A) tager sagen til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) tager sagen til orientering og bemærker,
at det ved næste afrapportering bør fremgå, om de unge, hvor der står, at de
ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, dækker
over alle unge eller kun de unge, der har gennemført 9. eller 10. klasse.
Udvalget bemærker, at der skal fastholdes fokus på
beskæftigelsesdelen herunder udannelsesperspektivet.
(V) bemærker, at sagen viser, at der i høj grad er brug for
Ungeenheden.