Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 7. juni 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2021-87845                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Godkendt med bemærkning om, at sagerne behandles i denne rækkefølge:

Punkt 1-3, 18-19, 7, 9, 12, 4-6, 10-11, 13-14, 16-17, 20.

Punkt 8 vedr. Boligsocial Helhedsplan udsættes til oplægget er færdigbehandlet i boligorganisationerne.

Punkt 15 vedr. småjob udsættes og tilrettes jf. notat udarbejdet på baggrund af møde i Økonomiudvalget den 25. maj 2021.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2021-88212                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3.    Orientering fra administrationen

-      Lederen af Integration og Netværk er fratrådt sin stilling med udgangen af maj, hvorfor der midlertidigt er foretaget en konstituering i afdelingen.

-      RAR Sjælland har via brev kvitteret for Beskæftigelsesplanen 2021-2022.

-      Status på Covid-19-situationen:

o    15/4 2021 blev den delvise suspendering af beskæftigelsesindsatsen ændret til en delvis genåbning, der betød mindre lempelser.

o    16/5 2021 trådte fase 2 i kraft, hvormed der igen kan arbejdes aktivt sammen med borgerne og iværksættes tilbud, opkvalificering og afklaring etc. Dog fortsat under hensyntagen til den aktuelle Covid-19 situation i relation til borger.

o    Fra 14/6 2021 er der fra statslig side lagt op til mulighed for 50 % fremmøde for medarbejderne på Jobcenteret. Der arbejdes på at finde den bedste model.

o    Frem til 30/6 2021 er 225-timersreglen og dagpengeforbruget suspenderet, ligesom retten til sygedagpenge er forlænget til denne dato.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Orientering modtaget.

3. Status på den Kommunale Ungeindsats (O)

3.     Status på den Kommunale Ungeindsats (O)

Sagsnr.: 330-2021-32033               Dok.nr.: 330-2021-162286                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage opfølgning på den kommunale ungeindsats til efterretning.

Sagens indhold

I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de ønsker at følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november.

Udvalgenes opfølgning har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de politiske målsætninger. De politiske målsætninger er:

·         Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

·         Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

·         Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Byrådet følger op på de politiske målsætninger én gang årligt.

Ungeindsatsen

Der er d.d. registreret 76 KUI-unge. Antallet er identisk med seneste afrapportering. Tallet er baseret på praksis i UU, hvor også unge, som vurderes til at være i målgruppen for KUI uden nødvendigvis et påbegyndt forløb, registreres. Antallet omfatter derfor både unge i målgruppen og unge som har fået opstartet et KUI-forløb med deltagelse af bl.a. sagsbehandlere.

Af de 76 er 16 unge registreret med en KUI-plan (Den Unges Plan). Det lave antal KUI-planer skyldes bl.a., at der i flere tilfælde er brugt andre plan-skabeloner fra vejledernes side. Dette er der rettet op på.

Der er d.d. registreret 17 unge på en Ungeguide-ordning. Det tilsvarende tal på seneste afrapportering var 15. Det er UU der varetager ungeguide funktionen, som tilbydes til unge, der har en indsats i to eller flere centre og har behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse.

UU bemærker, at KUI-samarbejdet, efter en ihærdig opstartsperiode, ikke helt har nået sit optimale niveau, hvor bl.a. Covid-19 perioden har været en væsentlig hindring i indsatsen. Det forventes, at den kommende Ungeenhed formår at ændre KUI-samarbejdet til det bedre og til større gavn for den enkelte unge.

Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen

De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til via en vejleder. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:

·         På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for

·         På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed

·         Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet

·         Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid

Af de 16 unge registreret med en KUI-plan har 4 evalueret deres forløb. Alle 4 evalueringer viser, at de unge i høj grad har været tilfredse med indsatsen. Administrationen skal dog bemærke, at evalueringerne ikke kan danne grundlag for et validt materiale til at kunne konkludere på de unges tilfredshed med KUI-indsatsen, hvorfor der af nedenstående tabel ikke fremgår noget under status for april 2021.

Delmålene, som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af tabellen nedenfor.

Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål

90%

91%

92%

93%

94%

95%

Status oktober 2020

-

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

-

 

 

 

 

Effektmål 2: Andel unge på forsørgelsesydelse

I dette effektmål medtages unge mellem 18 og 29 år som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse (FGU) betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.

I nedenstående tabel fremgår delmål og afrapporteringer fra henholdsvis 2020 og 2021:

Andel unge op til 29 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge

Baseline 2016

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål

12,6%

10,4%

10,1%

9,9%

9,7%

9,5%

9,4%

Status januar 2020

 

11,2%

 

 

 

 

 

Status august 2020

 

10,5%

 

 

 

 

 

Status januar 2021

 

 

11,3%

 

 

 

 

Jobcenteret gør opmærksom på, at en stor del af de unge, der søgte ydelse i 2020 var frafaldet en ungdomsuddannelse. I alt blev der registreret 232 unge med �afbrudt uddannelse�. Det tilsvarende tal for 2019 var 289 unge. I det første kvartal af 2021 er der registreret 75 unge på forsørgelsesydelse med årsag i afbrudt uddannelse.

Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen

Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet - både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på det senest rullende skoleår som strækker fra februar 2020 til februar 2021.

Den samlede fraværsprocent for perioden er 3,71%, hvilket er noget lavere end seneste opfølgning som anført i tabellen herunder.

Det lavere fravær hænger formentlig sammen med, at skolerne er fritaget fra de almindelige regler om registrering og indberetning af fravær, når de kører med nødundervisning. I lukningsperioden pga. COVID-19 har skolerne således ikke været forpligtet på at indberette fravær. Skolerne har pligt til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at følge op over for elever med særligt behov herfor. Ligeledes skal skolerne registrere elevers manglende aktive deltagelse i nødundervisningen, men den enkelte skole tilrettelægger selv registreringen.

Delmål og status pr. april 2021 fremgår af tabellen nedenfor.

Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende

Baseline

2018/19

2019/20

2020/21

2021/22

2022/23

2023/24

2024/25

Delmål

7,7%

7,7%

7,5%

7,3%

7,1%

6,9%

6,7%

Status januar 2020

 

8,4%

 

 

 

 

 

Status august 2020

 

6,6%

 

 

 

 

 

Status februar 2021

 

 

3,71%

 

 

 

 

Politisk målsætning 1: Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

Administrationen kan ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering. Dette skyldes, at datamaterialet fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) ikke er offentliggjort grundet forsinkelser og udfordringer i Styrelsens datasystemer og fagprogrammer. Jf. STUK er den klare forventning, at datamateriale vedr. denne målsætning vil offentliggøres, således det kan fremgå af administrationens afrapportering til efteråret 2021.

Mindst 85% af alle 25-Ã¥rige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

Baseline (Ã¥rgang 2016)

2020

 

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål: Andel af en ungdomsårgang, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse

81%

82,5%

83%

83,5%

84%

84,5%

85%

Status oktober 2020

 

Ã…rgang 2017: 83,1%

Ã…rgang 2018: 82,4%

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

-

 

 

 

 

Politisk målsætning 2: Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

Administrationen kan fortsat ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering. Der henvises til samme forklaring som under politisk målsætning 1.

Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

Baseline 2016

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Andel op til 25-Ã¥rige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked

9,2%

8,8%

8,5%

8,2%

7,9%

7,7%

7,4%

Status oktober 2020

 

-

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

-

 

 

 

 

Politiske målsætning 3: Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Denne målsætning følger op på, hvor stor en andel af unge i Slagelse Kommune, der ikke starter direkte på en ungdomsuddannelse, når de går ud af grundskolen efter 9. eller 10. klasse.

Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Baseline 2017

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse

7,3%

7,0%

6,8%

6,6%

6,4%

6,2%

6%

Status oktober 2020

 

9,4%

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

6,9%

 

 

 

 

Retligt grundlag

Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage opfølgningen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den kommende Ungeenhed vil have en positiv effekt på delmålene i effektmålene samt de politiske målsætninger. Derudover er forventningen, at kommende afrapportering bliver mere fyldestgørende, da dataleverancen fra centraladministrationen forventes at være tilgængelig.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Udvalgene tager orienteringen til efterretning.     

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Udsat til næste møde.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - orienteringen taget til efterretning.

Venstre tager sagen til efterretning med bemærkning om, at sagen viser, at der i høj grad er brug for Ungeenheden.

Udvalget får fra administrationen tilsendt arbejdsgrundlag for etablring af Ungeenheden til orientering.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

(V), (O) og (A) tager sagen til efterretning.

Thomas Clausen (Ø) tager sagen til orientering og bemærker, at det ved næste afrapportering bør fremgå, om de unge, hvor der står, at de ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, dækker over alle unge eller kun de unge, der har gennemført 9. eller 10. klasse.

Udvalget bemærker, at der skal fastholdes fokus på beskæftigelsesdelen herunder udannelsesperspektivet.

(V) bemærker, at sagen viser, at der i høj grad er brug for Ungeenheden.

4. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

4.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2021-168337                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres for de seneste nøgletal, og kan på den baggrund drøfte effektopfølgning på beskæftigelsesplanens politiske mål, samt opfølgning på øvrige nøgletal.

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de udpegede politiske mål ift. Beskæftigelsesplanen samt øvrige fremlagte nøgletal.

Nedenstående skema opsummere kommunens rangering ift. de 7 politiske mål i relation til landsplan. Skemaet viser, Slagelse Kommunes afvigelse (+/-) i procentpoint, i forhold til det landsdækkende niveau.

Politiske mål                                                                          Afvigelse ift.

                                                                                           landsplan + =

                                                                                           positiv % point

1.    Borgere på kommunal forsørgelse – alle                                0,7

2.    Borgere på kommunal forsørgelse – skærpet tilsyn                 4,6

3.    Borgere i beskæftigelse                                                       -0,1

4.    Borgere tilmeldt som ledige                                                  0,7

5.    Langtidsledige borgere                                                       13,8

6.    Flygtninge i beskæftigelse                                                  - 6,0

7.    Unge uden uddannelse                                                         5,6

Retligt grundlag

Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv., § 4, der handler om beskæftigelsesplan og resultatrevision.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte punktet.

Vurdering

Der kan være behov for at fokusere på henholdsvis mål 3, 4 og 6, da Slagelse Kommune her præsterer dårligere sammenholdt med landsplan.

Beskæftigelsen for borgere (mål 3), der er bosat i kommunen, er lavere end på landsplan og der kan antages en sammenhæng til udviklingen i Mål 4, der indikerer en stigning i antallet af borgere tilmeldte som ledige. Der er kommet nye opdaterede tal for flygtninge i beskæftigelse, hvor der ses et fald i andelen, der er i beskæftigelse fra 4. kvartal 2019 (Andel i beskæftigelse 39 %) til 4. kvartal 2020 (Andel i beskæftigelse 28 %). Nationalt og i sammenlignelige kommuner ses der et samtidigt fald, sandsynligvis begrundet i den nationale COVID-19 situationen. Faldet i Slagelse er dog markant, og bør være genstand for opmærksomhed.  

Belyses beskæftigelsestallene på alder, så fremgår det, at det primært er for målgruppen af unge under 15 år og op til 24 år, at der er tabt flere lønnede timer. Det vil sige, at det større fald i lønnede timer især er sket blandt ungarbejdere og studerende, samt unge der er blevet afskediget og i stedet er påbegyndt en uddannelse.

Opgørelser fra Regeringens Økonomiske Redegørelser, december 2020, viser at Slagelse Kommune er overrepræsenteret med andelen af arbejdspladser inden for de mest udsatte serviceerhverv.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter nøgletallene for beskæftigelsesområdet.

Bilag

330-2021-181592

Bilag 1_Nøgletal - Effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen - maj 2021

330-2021-181594

Bilag 2_Nøgletal - Diverse statistikker for beskæftigelsesområdet - maj 2021

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Drøftet.

5. Budget 2022-2025 - Opsamling og status på økonomi (D)

5.     Budget 2022-2025 - Opsamling og status på økonomi (D)

Sagsnr.: 330-2021-34004               Dok.nr.: 330-2021-165947                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter administrationens foreløbige budgetforslag for 2022-2025.

Sagens indhold

Administrationen har udarbejdet første oplæg til budgettet for Social- og Beskæftigelsesudvalget område. Budgettet præsenteres for udvalget til drøftelse. Budgettet genberegnes henover sommeren for at blive sendt til økonomiudvalget i august.

Budgettet er beregnet ved hjælp af en �pris*mængde model� for forsørgelsesydelserne.

Budgettet for 2022-2025 er fortsat præget af eftervirkningerne af covid-19, hvorfor områderne for sygedagpenge og A-dagpenge tilføres budget på hhv. 18,5 mio. kr. og 8 mio. kr. i 2022. Området for kontanthjælp er gennem 2021 nedjusteret kraftigt, hvilket også ses af budgettet for 2022. En del af nedjusteringen indebærer en opjustering på områderne for løntilskud for personer i fleksjob, samt ledighedsydelse, idet afgangen fra kontanthjælp til dels modsvares af en tilgang på området for fleksjob og ledighedsydelse.

Det samlede budget for Social- og Beskæftigelsesudvalget nedjusteres med ca. 3,9 mio. kr. i 2022 i forhold til hvad der var forventet ved den oprindelige budgetlægning for 2022, der blev foretaget i sommeren 2020.

I bilaget ses budgettet udspecificeret og med bemærkninger for de områder, hvor der er ændringer.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 37-40 om kommuners budgetlægning, samt den vedtagne politiske budgetproces for budget 2022-2025.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at drøfte det foreløbige budgetforslag for 2022-2025.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter det foreløbige forslag til budget 2022-2025

Bilag

330-2021-180476

Foreløbigt Budgetforslag 2022-2025 - SBU

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Drøftet.

Udvalget indstiller til budgetforhandlingerne, at der afsættes midler til veterankoordinatorindsatsen og til indsatser på de områder, hvor der er størst behov jf. problemstillingerne skitseret i strateginotatet.

6. Status på Social- og Beskæftigelsesudvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024 (D)

6.     Status på Social- og Beskæftigelsesudvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024 (D)

Sagsnr.: 330-2021-34688               Dok.nr.: 330-2021-167610                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte status på udvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024 jf. styringsark.

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede ved deres møde den 30. november 2020 en afrapporteringsmodel for udvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024. Derfor orienteres udvalget om overordnet status på arbejdet med punkterne i budgetaftalen. Udvalget modtog senest en lignende orientering ved deres møde den 11. januar 2021, ligesom de vil modtage en igen ved mødet i oktober.

I lighed med tidligere er styringsarket medsendt som bilag for at sikre læsbarheden. Bemærk, at ændringer siden sidst er skrevet med rødt.

Retligt grundlag

Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte status på arbejdet med punkterne i budgetaftalen.

Vurdering

Covid 19-pandemien har haft væsentlig indflydelse på beskæftigelsesindsatsen, der har været både helt og delvist suspenderet i længere tid. Det har medført, at der ikke har kunne arbejdes optimalt med udmøntningen af alle punkterne i budgetaftale 2021-2024.

Covid 19 har forsinket tiltag som iværksættelse af straksaktivering med fysisk fremmøde, åbent uge-tilbud, intern prøvehandling hvor jobkonsulenterne bliver et egentligt tilbud samt etablering af flere EGU-pladser.

Forventningen er, at i takt med genåbningen og mulighederne for fysisk fremmøde, vil der blive sat fokus på arbejdet med de områder, der har været udfordret af pandemien. Fx er der konkrete tilbud klar til straksaktivering med fysisk fremmøde for næsten alle de relevante målgrupper, ligesom der i samarbejde med relevante parter vil blive lagt en strategi for opfyldelse af målet om etablering af 20 EGU-pladser (10 private og 10 offentlige).

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter status på arbejdet med punkterne i budgetaftalen.

Bilag

330-2021-177022

Bilag_styringsark_budget 2021-2024

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Drøftet.

7. Godkendelse af strateginotat på beskæftigelsesområdet (B)

7.     Godkendelse af strateginotat på beskæftigelsesområdet (B)

Sagsnr.: 330-2021-38875               Dok.nr.: 330-2021-189689                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget godkende strateginotat vedr. beskæftigelsesområdet.

Sagens indhold

Ved Byrådsmødet den 1. marts 2021 blev det besluttet, at kommunaldirektøren skulle foranledige, at de mest oplagte områder for at skabe et mere kvalificeret arbejdsmarked præciseres. Notatet skal danne rammen for arbejdsmarkedschefens virke og godkendes i fagudvalg, økonomiudvalg og byråd, med sigte på, at gennemførte tiltag skal udmøntes i konkrete resultater inden udgangen af 2022.

Der har i forbindelse med udarbejdelsen af notatet været inddraget et bredt udsnit af interessenter, hvor både tillidsrepræsentanter, ledere og relevante samarbejdspartnere m.fl. er blevet hørt.

Strateginotatet er vedlagt som bilag.

Retligt grundlag

Kommunal styrelseslov.

Handlemuligheder

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget godkende strateginotat vedr. beskæftigelsesområdet.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at strateginotatet tydeligt præciserer de mest oplagte områder for at skabe et mere kvalificeret arbejdsmarked og dermed rammen for arbejdsmarkedschefens virke frem til udgangen af 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De økonomiske og personalemæssige konsekvenser vil afhænge af, hvordan strategien udmøntes.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget beslutter, at godkende strateginotat vedr. beskæftigelsesområdet.

Bilag

330-2021-190230

Bilag 1_Strateginotat vedr. beskæftigelsesområdet

330-2021-190231

Bilag 1.1_Mploys analyse

330-2021-190232

Bilag 1.2_Beskæftigelsesplan 2021-2022

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Anbefales.

Kommunaldirektør Frank E. Andersen deltog under behandling af sagen.

8. Godkendelse af Boligsocial Helhedsplan (B)

8.     Godkendelse af Boligsocial Helhedsplan (B)

Sagsnr.: 330-2021-38837               Dok.nr.: 330-2021-189297                                          Åbent

Kompetence:

Byråd.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget og med forbehold for Helhedsplanens vedtages af beboerdemokratiet i de berørte afdelinger, vedtage den kommende Boligsocial Helhedsplan 2021-2025 for Slagelse Kommunes Socialt Udsatte Boligområder; Ringparken, Motalavej og Sydbyen.

Sagens indhold

Kompetencecenteret �En fælles indsats� har i samarbejde med den kommunale administration, og Landsbyggefonden udarbejdet en Boligsocial Helhedsplan for årene 2021 til 2025. I planen beskrives de enkelte indsatsområder, indsatserne samt rammerne for samarbejdet. 

Helhedsplanen 2021-2025 består af følgende indsatsområder:

·         Delaftale Uddannelse & Livschancer

·         Delaftale Kriminalitetsforebyggelse

·         Delaftale sammenhængskraft & medborgerskab

·         Delaftale beskæftigelse

De enkelte delaftaler er vedlagt sagen som bilag (Bilag 1-4) og endvidere vedlægges Den Boligsociale Helhedsplans strategiske samarbejdsaftale (Bilag 5), der rammesætter problemkompleks, visioner, samarbejdsprincipper og organisering af samarbejdet, der består af følgende partnere:

·         De involverede boligorganisationer: FOB, Slagelse Boligselskab og Bolig Korsør

·         Landsbyggefonden (LBF)

·         Slagelse Kommune

Indholdet i de enkelte delaftaler tager sit udgangspunkt i Landsbyggefondens principper og retningslinjer for tildeling af midler til boligsociale helhedsplaner. Slagelse Kommune har i henhold til dette budt ind med en medfinansiering, der modsvarer Landsbyggefondens principper.

Den beboerdemokratiske indflydelse på processer og deltagelse i arbejdet med udformning af indsatser og organisering frem mod endelig vedtagelse, er et bærende element i tilblivelse af den Boligsociale Helhedsplan 2021-2025. Et notat, der giver overblik over involveringsgrad og tidspunkter er vedlagt sagen (Bilag 9).  

I budgettet for Den Boligsociale Helhedsplan er der samlet i årene 2021-2025 afsat 33,136 mio. kr. Landsbyggefonden bidrager med 24,977 mio. kr. Boligforeningerne bidrager med 1,440 mio. kr. og Slagelse Kommune medfinansierer med 6,719 mio. kr. Det samlede budget år for år er vedlagt sagen (Bilag 6).

Den kommunale medfinansiering udgøres primært af medarbejderressourcer og findes via en prioritering af eksisterende ressourcer i henholdsvis Center for Arbejdsmarked & Integration, Center for Skole og Center for Kultur & Fritid og afspejler sig konkret i de aktiviteter som kommunen byder ind med i Delaftalerne.

Den kommunale medfinansiering fordeler sig på følgende måde, og er i detaljer beskrevet i de enkelte delaftaler:

FUNKTION

Ã…rlig udgift

Get2Sport koordinator

243100

Kontorhold

30000

Koordination, analyse og sekretariat

149760

Jobkonsulenter/sagsbehandlere CAI

529100

UU-vejledning

128700

Tværgående beskæftigelseskonsulent

529100

Aktivitetsmidler CAI

70000

Total pr år

1679760

Samlet 4 år

6719040

Herudover er der mellem Center for Arbejdsmarked og Integration, Den Boligsociale Helhedsplan og KVINFO indgået en samarbejdsaftale omkring etableringen af et frivilligt mentorkorps rettet mod primært kvinder i Helhedsplanens boligområder. Målet er bl.a. en øget trivsel og øget tilknytning til arbejdsmarkedet. KVINFO leverer som en del af denne aftale midler til ansættelse af en lokal koordinator, som ikke fremgår af vedlagte budget. Mentorindsatsen fra KVINFO skal bl.a. agere i tæt samarbejde med Helhedsplanens øvrige beskæftigelsesindsats rettet mod aktivitetsparate borgere, hvor en fokuseret håndholdt indsats fra en Jobkonsulent/beskæftigelsesmentor vurderes at kunne bringe borgeren tættere på arbejdsmarkedet. Til at understøtte dels Helhedsplanens generelle beskæftigelsesindsats og dels samarbejdet med KVINFO, er der afsat midler til at understøtte nødvendige beskæftigelsesrettede aktiviteter, herunder opkvalificerende tilbud og Løntilskud m.m. En uddybende beskrivelse af Helhedsplanens beskæftigelsesrettede aktiviteter er beskrevet i bilag 4. 

Som led i arbejdet med den Boligsociale Helhedsplan 2021-2025, vil der i samarbejde med Landsbyggefonden for hver indsats blive udarbejdet et eller flere mål og delmål. Der vil løbende blive foretaget evaluering af indsatserne, og evalueringerne vil løbende blive forelagt relevante politiske udvalg. 

Retligt grundlag

Almenboligloven, LBK nr. 884 af 10. august 2011, kan anvendes som generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale problemer.

Handlemuligheder

Byrådet kan beslutte at vedtage den Boligsocial Helhedsplan 2021-2025

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den Boligsociale Helhedsplan 2021-2025 er en ambitiøs model for et samarbejde, der med afsæt i konkrete løsninger og forebyggende indsatser, adresserer en bred vifte af de identificerede udfordringer i Slagelse Kommunes 3 udsatte boligområder.

Samtidig er der i udarbejdelsen af planen inddraget væsentlige punkter og anbefalinger fra VIVE´s analyse af den nuværende Boligsociale Helhedsplan. Der er således sikret et gennemsigtigt og forenklet samarbejde mellem Helhedsplanens forskellige aktører, med fokus på tydelighed i kompetence- og ansvarsfordelingen mellem aktørerne. Der er ligeledes lyttet til beboernes kritik af den nuværende Helhedsplans manglende synlighed i boligområderne, hvorfor den kommende Helhedsplan gennem bl.a. sin organisering sikre en synlig tilstedeværelse i de 3 berørte boligområder.

Den forenklede organisering kommer især til udtryk ved, at Landsbyggefondens midler ikke finansierer medarbejdere ansat af kommunen, sådan som det er tilfældet i nuværende Helhedsplan. Dermed vil der fremadrettet være en større grad af gennemsigtighed i arbejdet, da der bl.a. ikke længere er tvivl om, hvorvidt det er kommunen eller Kompetencecenteret, der har ansvaret for den enkelte opgave og medarbejder. Alle aspekter af organisering og arbejdet med de enkelte indsatser baseres på en række generelle arbejdsprincipper, der i detalje kan læse i bilag 5 side 5.

Det er administrationens vurdering at en kommende Helhedsplan via principperne beskrevet i den strategiske samarbejdsaftale (bilag 5), sikre en fleksibilitet i opgaveløsningen, og forpligtes på at indgå samarbejdsaftaler med relevante aktører på særligt de kommunale områder.

Der henvises endvidere til referat udsendt til byrådet fra møde mellem Slagelse Kommune og Helhedsplanens boligselskaber d 5/5 -2021 (bilag 7).

Med afsæt i ovenstående vurdering er det administrationens anbefaling, at byrådet vedtager Boligsocial Helhedsplan 2021-2025.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Den samlede Boligsociale Helhedsplan 2021-2025 hviler på et tværfagligt fundament og velfungerende samarbejdsrelationer med det omkringliggende civilsamfund. Planen bidrager overordnet til løsningen af vedtagne politiske budgetmål for de kommende år, herunder �flere jobs i de udsatte boligområder�

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen & Social- og Projektchefen indstiller,  indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget beslutter at godkende Boligsocial Helhedsplan 2021 – 2025.

Bilag

330-2021-191537

Bilag 1 Delaftale - Uddannelse og Livschancer - LBF

330-2021-191538

Bilag 2 Delaftale - Kriminalitetsforebyggelse - LBF

330-2021-191539

Bilag 3 Delaftale - Sammenhængskraft og medborgerskab - LBF

330-2021-191540

Bilag 4 Delaftale - Beskæftigelse - LBF

330-2021-191541

Bilag 5 Strategisk samarbejdsaftale - LBF

330-2021-190085

Bilag 6 Budget 2021-2025 2. udgave

330-2021-190087

Bilag 7 Referat af møde

330-2021-191542

Bilag 8 Beredskabsplan (3)

330-2021-191544

Bilag 9 Overblik - inddragelse af beboere og beboerdemokrati - komprimer...

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Udsat.

9. Handleplan for Slagelse Sprogcenter (B)

9.     Handleplan for Slagelse Sprogcenter (B)

Sagsnr.: 330-2021-34390               Dok.nr.: 330-2021-166504                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte om de på baggrund af uddybende oplysninger vedr. handleplanen på Sprogcenter kan godkende handleplanen.

Sagens indhold

På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 3 maj 2021 punkt 4 besluttede udvalget, at de ikke kunne godkende handleplanen for Sprogcenteret, men ønskede forholdene omkring Slagelse Sprogcenter specificeret yderligere.

Status

Slagelse Sprogcenter varetager Slagelse Kommunes forsyningspligt i forhold til at udbyde danskuddannelse til lidt mere end 300 kursister, heraf langt de fleste er borgere i Slagelse Kommune. Derudover samarbejder sprogcentret med både interne og eksterne samarbejdspartnere. Sprogcentret udbyder også forberedende voksenundervisning (FVU) i dansk og matematik eller FVU-Start under driftsoverenskomst med HF og VUC Klar! til omkring 50 kursister, hvoraf en del også modtager danskuddannelse.

Sprogcentret har løbende fokus på at have det nødvendige antal medarbejdere, som dækker det aktuelle og forventede behov. Frem til 2019 var det ikke nødvendigt at afskedige medarbejdere pga. naturlig afgang (pension, andet job, flytning etc). I april 2019 blev det vurderet, at der måtte ske en reduktion i personalet grundet faldende kursisttal. Denne reduktion betød afskedigelse af 2 medarbejdere. Ultimo 2019 var prognosen for 2020, at der ville være balance i økonomien og at yderligere afskedigelser kun ville komme på tale ved et yderligere fald i aktiviteten. I begyndelsen af 2020 var der stadig balance og udsigt til et stramt men balanceret budget. Den nedlukning der har været grundet COVID-19 har haft, og har fortsat, store konsekvenser på sprogcentrets drift. Det har derfor ikke at være muligt at holde budgettet.

Medio 2020 blev det tydeligt, at aktiviteten var stagnerende, og at der ville blive behov for yderligere budgettilpasning. Dette resulterede i varsling og efterfølgende afskedigelse af yderligere 3 medarbejdere. To er fratrådt pr. 30. april, den sidste fratræder 30.6. 2021.

Med en mindre aktivitet må kerneopgaven løses på nye måder. Det betyder bl.a., at en række opgaver, der tidligere var samlet hos enkelte centrale medarbejdere nu er fordelt på flere medarbejdere. Det giver mindre sårbarhed samt større viden generelt om opgaveløsningen, men giver også nye og anderledes opgaver til en række medarbejdere. Også ledelsen har fået en større del af driftsopgaver, fx modultest- og prøveplanlægning, indberetning af sygdom og ferie, hjælp til læringsplatform mm.

Sprogcenteret har nedjusteret antallet af medarbejdere fra 48 i 2017 til 23 i 2021. For yderligere uddybning heraf henvises til bilag 2.

Nuværende medarbejdere fordeler sig på følgende måde:

17 lærere, heraf 3 vejledere

1 husassistent

2 administrative medarbejdere

1 bibliotekar

1 pædagogisk leder/ souschef

1 forstander

16 medarbejdere er på fuldtid, 7 medarbejdere er på deltid, heraf 3 i fleksjob.

Slagelse Sprogcenter har et ønske om at bibeholde en høj kvalitet. Det er derfor vurderet, at en handleplan, der lever op til dette vil strække sig over 2 budgetår.

Den høje kvalitet af Slagelse Sprogcenter dokumenteres via. udarbejdet tilsynsrapport, samt en tilbagemelding fra SIRI (Styrelsen for International Rekruttering og Integration.)

Som officiel udbyder af danskuddannelse er sprogcentret underlagt kommunalt pædagogisk tilsyn som beskrevet i Lov om danskuddannelse og i bekendtgørelsen.

Seneste tilsynsrapport vedlægges sagsfremstillingen til orientering, se bilag 3. Ligeledes vedlægges Ministeriets tilbagemelding på seneste tilsyn, se bilag 4.

Den samlede vurdering er, �at Slagelse Sprogcenter fuldt ud opfylder gældende lovgivning - administrativt, økonomisk og pædagogisk.�

COVID-19

I det forløbne år har sprogcentret været påvirket af COVID-19 på forskellige måder. Dels ved fuld nedlukning, delvis genåbning, fuld genåbning samt atter nedlukning. De enkelte perioder har båret præg af midlertidighed og selvom alle medarbejdere på sprogcentret bidrog til en hurtig omstilling til at tilbyde online-undervisning til alle kursister, så har de skiftende bekendtgørelser (7 hovedbekendtgørelser siden 13. marts 2020), restriktioner og retningslinjer påvirket alle, både medarbejdere og kursister. For nogle kursister har onlinetilbuddet betydet manglende progression og læringstab, mens det for andre har virket godt og vil kunne indgå i fremtidige læringsforløb, som et supplement til undervisning med fysisk fremmøde. Den direkte afledte konsekvens især i første del af nedlukningen var manglende indtægter fra modultakster, da kursisterne ikke havde mulighed for at bestå deres modultest. Senere kom mulighed for administrativt modulskifte ved lærervurdering. Dernæst er afledte konsekvenser progressions- og læringstab og udgifter til bl.a. delte hold, indkøb af værnemidler og skiltning, opsætning af selvpodning under supervision, særlig opmærksomhed på retningslinjer ift. holdstørrelse etc.

PÃ¥ kort sigt

Sprogcentret er stadig påvirket af konsekvenserne af COVID-19, progressions- og læringstab mm. Kursisttallet forventes at stabilisere sig, evt. ved kommende grænseåbning/rejsemuligheder, flere udenlandske arbejdstagere og studerende, men tidshorisonten er usikker.

Et faldende kursisttal betyder mindre homogene hold, men for at fastholde kvaliteten af sprogcentrets undervisningstilbud, holdes der fast i forholdsvis små hold, samt et minimum af 12 lektioner ugentligt på daghold, 6 lektioner på aftenhold.

Det vurderes at der pr. 1.8.2021 er de medarbejdere, sprogcentret har brug for til den aktuelle opgaveløsning. Som tidligere vil der løbende kunne justere, hvis behovet for flere eller færre aktiviteter bliver nødvendigt.

PÃ¥ langt sigt

Det fleksible sprogcenter, der fortsat har fokus på at levere kvalitetsundervisning.

Kursistmålgruppen forventes ændret (flere S-kursister 1.1.2020= 25% S-kursister, 1.1.2021 = 32,5 % S-kursister), og selvom sprogcentret nu er mindre, kan vi bidrage til løsning af en række andre opgaver end danskuddannelse. Fx forventes den kommende integrationsreform at indeholde aktivering på 37 timer af integrationsborgere. Her vil sprogcentret kunne bidrage til den kommunale løsning af opgaven.

Sprogcentret ønsker også at bidrage yderligere til opkvalificering af borgere/arbejdstagere med udenlandsk baggrund i Slagelse. En af grundene hertil er, at det styrker vores fælles mål med beskæftigelsesindsatsen, da mange af sprogcentrets kursister også er nuværende eller kommende arbejdsstyrke i Slagelse Kommune. Pt. deltager sprogcentret i fælles projekt (Læs for livet!) med afdeling i jobcentret samt VUC og AOF.

I øjeblikket sættes deri fokus på optimering af kursistforløb bl.a. ved ekstra opmærksomhed på fravær og ved at skabe gennemskuelighed for kursistens forløb med ibrugtagning af forbedrede redskaber til evaluering og progressionsopfølgning.

Ligeledes sker en fortsat investering i medarbejderne ved kompetenceudvikling og opkvalificering internt og eksternt.

Forventninger til 2022

Der forventes pt. et lavt antal flygtninge, mens en stigning i antal S-kursister vil være en naturlig konsekvens af genåbning af grænserne.

Sprogcentret vil fortsætte arbejdet med anbefalingerne fra tilsynet ift. videreudvikling af læringsplatformen som integreret del af undervisningen, samt videreudvikling på strategisk og praktisk niveau af den beskæftigelsesrettede undervisning.

Alternative bud

-      360 graders eftersyn og fokus på fraværsopfølgning samt beståelse af modultest forventes at øge indtægterne. Dermed ændrer vi ikke på kvaliteten, men styrer kapaciteten efter aktiviteten

-      Fortsat fokus på udvidelse af aktiviteter, fx på tværs i centret samt nye aktiviteter i andet regi, OBU (Ordblindeundervisning – ansøgt driftsoverenskomst)

-      Fortsat kvalitetssikring ved kompetenceudvikling af medarbejdere og deltagelse i kurser, uddannelse og faglige netværk

-      Fastholdelse af nuværende takster, evt. national kompensation for COVID-19 konsekvenser og udgifter ifm. fx oprettelse af tilbud om test

Ovenstående betyder, at vi ikke ændrer på kvaliteten men styrer kapaciteten efter aktiviteten (aktivitetsbaseret budget).

Lokalesituation

Undervisningslokalerne er pt. ikke fuldt udnyttet, dog er der brug for ekstra lokalekapacitet ifm. skærpede retningslinjer for at undgå smittespredning med COVID-19. Lokaler stilles (uden for coronatid) jævnligt til rådighed for fx arrangementer for Udlændinge og Integrationsministeriet (UIM) og Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI), samt for lokale samarbejdspartnere. Det overvejes, hvordan lokalekapaciteten kan udnyttes bedre, men det er samtidig vigtigt at bevare fleksibiliteten, både ifm. retningslinjer for begrænsning af smittespredning af COVID-19 samt ved ændring i kursisttal og aktivitet.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 42, samt Integrationsloven og Danskuddannelsesloven

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende handleplanen for Sprogcenteret på baggrund af de uddybende oplysninger

Vurdering

Administrationen vurderer, at det er muligt for Sprogcenteret at overholde den vedhæftede handleplan uden serviceforringelser.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De personalemæssige konsekvenser i form af nedjustering af personalet er allerede foretaget, så der er ikke yderligere konsekvenser.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender handleplanen for sprogcenteret.

Bilag

330-2021-177190

Bilag 1. Handleplan Slagelse Sprogcenter

330-2021-177158

Bilag 2. Tal og fakta

330-2021-177169

Bilag 3. Tilsynsrapport 2018-2020 - Slagelse Sprogcenter

330-2021-177171

Bilag 4. Tilbagemelding fra SIRI på tilsyn med danskuddannelsen 2018-2020

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Godkendt.

Forstander for Slagelse Sprogcenter Line C. Cramer deltog under behandling af sagen.

10. Afholdelse af ekstraordinært møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget mandag den 9. august 2021 (B)

10.   Afholdelse af ekstraordinært møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget mandag den 9. august 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-35499               Dok.nr.: 330-2021-171070                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte, at holde ekstraordinært udvalgsmøde mandag den 9. august 2021, så budgetopfølgning 3 kan behandles og videreføres rettidigt til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede ved sit møde den 11. januar 2021 at sammenlægge udvalgsmøderne i august til ét med afholdelse den 30. august 2021. I den forbindelse blev udvalget fejlagtigt oplyst, at det ikke ville påvirke muligheden for at videresende sager rettidigt til Økonomiudvalget og Byrådet. Administrationen beklager fejlen, idet Budgetopfølgning 3 skal behandles af udvalget forud for møderne i Økonomiudvalget og Byrådet ultimo august.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte, om det ønsker at afholde ekstraordinært udvalgsmøde mandag den 9. august 2021 til behandling af budgetopfølgning, så evt. bemærkninger rettidigt kan tilgå Økonomiudvalget og Byrådet.

Udvalget skal tillige tage stilling til, om mødet skal afholdes online eller med fysisk fremmøde.

Vurdering

Det er administrationens anbefaling, at udvalget beslutter at afholde ekstraordinært møde til rettidig behandling af budgetopfølgning 3.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at afholde ekstraordinært møde den 9. august 2021.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Besluttet med bemærkning om, at mødet afholdes virtuelt.

Udsat sag vedr. Boligsocial Helhedsplan behandles på dette møde.

11. Oplæg til revideret tidsplan vedr. arbejdet med en ny integrationspolitik i Slagelse Kommune (B)

11.   Oplæg til revideret tidsplan vedr. arbejdet med en ny integrationspolitik i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2021-34719               Dok.nr.: 330-2021-167887                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

 

Beslutningstema

Social- & Beskæftigelsesudvalget skal tage stilling til en udsættelse og model for en kommende Integrationspolitik for Slagelse Kommune

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget er senest på møde d. 30/11 2020 blevet præsenteret for en revideret procesplan for en kommende integrationspolitik. I december 2020 blev Danmark på baggrund af COVID-19 endnu engang lukket ned, og medarbejdere blandt andet bedt om at arbejde hjemme. Det viste sig vanskeligt under de betingelser, at sikre gennemførslen af et offentligt debatmøde, der bl.a. tilgodeså gældende restriktioner ift. forsamlingsforbud samtidig med en sikring af kvalitet i afvikling og indhold. Det har været vanskeligt at finde en brugbar teknisk løsning, der tilgodeså målgruppens mulighed for adgang.

Regeringen har endvidere varslet en revision og ændring af lovgivningen på integrationsområdet, der i henhold til indgået aftalepapir var varslet til at træde i kraft pr. 1/5 2021. Integrationsindsatsen har endnu ikke modtaget nærmere udmeldinger eller set udkast til lovforslag, og indholdet kendes derfor ikke. For at sikre, at en kommende integrationspolitik udarbejdes og besluttes på et aktuelt og korrekt lovgivningsmæssigt grundlag, er det administrationens anbefaling, at det videre arbejde afventer en udmelding fra centralt hold vedr. omfanget af ny lovgivning.

På baggrund af ovenstående forhold, samt med tanke på det kommende kommunalvalg ultimo 2021, forslår administrationen at udsætte den endelige vedtagelse af en ny integrationspolitik frem til et nyt byråd er konstitueret.

Retligt grundlag

Det retslige grundlag afgøres af det endelige omfang af tværfaglighed og brede i en kommende integrationspolitik.

Handlemuligheder

A) Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at udsætte tids- og procesplanen til bl.a. nyt lovgivningsgrundlag kendes, hvorefter ny tids- og procesplan, udarbejdes med sigte på endelig godkendelse af kommende integrationspolitik af nyt byråd.

B) Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at udarbejdelsen af en kommende integrationspolitik ikke udsættes og at politikken på den baggrund må udarbejdes uden en borgerinddragende proces.

Vurdering

Det er administrationens vurdering at mulighed A sikrer, at en kommende integrationspolitik udarbejdes på et aktuelt lovgivningsmæssigt grundlag, samtidig med, at det sikres, at politikken skal udføres på baggrund af mandat givet af et nyt byråd.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ved beslutning af en tværgående integrationspolitik, vil der skulle foretages høring i alle berørte fagudvalg, Økonomiudvalget og relevante §17 stk. 4 udvalg mv.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at udsætte udarbejdelsen af en ny integrationspolitik.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Besluttet.

12. Evaluering af Projekt Forebyggelse af rekruttering af børn og unge til bandekriminalitet (O)

12.   Evaluering af Projekt Forebyggelse af rekruttering af børn og unge til bandekriminalitet (O)

Sagsnr.: 330-2021-34710               Dok.nr.: 330-2021-167804                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget og Social og Beskæftigelsesudvalget orienteres om resultaterne af Projekt �Forebyggelse af rekruttering af børn og unge til bandekriminalitet�.

Sagens indhold

Projektperiode: 1.12.2018 – 31.12.2020

Projektets overordnede formål var forebyggelse af rekruttering af børn og unge til bandekriminalitet, ved at understøtte børn, unge og deres familier med at mestre deres liv og deltage i samfundet og i positive fællesskaber. Herunder at sikre en målrettet, systematisk og koordineret indsats overfor familierne i målgruppen.

Projektets målgruppe:

-       Unge mellem 6 – 22 år

-       Bosat i et socialt udsat boligområde (udvidet)

-       Primært anden etnisk baggrund.

-       Indikatorer på risikoadfærd ift. bandekriminalitet

-       Evt. er i familie med en eller flere bandemedlemmer.

Antal familier som har deltaget i projektet: 22 familier, fordelt på 25 børn og 30 forældre.

Indsatsen i projektet har primært haft fokus på en helhedsorienteret indsats på tværs af forvaltninger, som sætter ind mod alle de problematikker som familierne har stået med i projektperioden. Teamkoordinatorernes fulde myndighed (SEL & LAB) har sikret, at de kommunale indsatser og tilbud til familierne blev tilrettelagt og organiseret bedst muligt, og tilpasset til borgernes ønsker og behov for støtte. Indsatsen kunne på den baggrund iværksættes hurtigt og med fokus på, at skabe stabilitet i familiens liv.

Evalueringen viser, at familierne oplever en fremgang i den generelle trivsel og en højere tillid til Slagelse Kommune. Evalueringsrapporten peger derudover på følgende: 

Ordinær beskæftigelse (forældre)

Stigning i tilknytning til arbejdsmarkedet fra 38,9% (dec.2019) til 50% (jan.2021)

Trivsel 8-17 årige

Stigning af den generelle trivsel fra 37 til 40 (Kidscreen måling).

Trivsel 18-22 årige

Stigning af den generelle trivsel fra 34 til 54 (WHO-5 måling)

Forældres forældrekompetencer

Lavere niveau af forældrerelateret stress – fra 42 til 36 (Parental stress scale måling)

Fritidsjob

12 % procent af målgruppen har et fritidsjob ved afslutningen af projektperioden.

Afslutning af familier

5% af familierne er afsluttet fordi det overordnede formål med familiehandleplanen er opfyldt.

18% afsluttes fordi de ikke længere har et ønske om at deltage i indsatsen.

64% afsluttes fordi projektperioden er udløbet.

Retligt grundlag

Familiekoordinatorerne tilknyttet projektet har fuld myndighed hvilket indebærer, at teamet får overdraget familiens sager inden for både beskæftigelsesområdet og socialområdet. Teamet har på den måde samme beføjelser som sagsbehandlerne i jobcentret og i Børne og Ungeafdelingen tilsammen, og kan således iværksætte virksomhedspraktik, bevilge mentor eller støttekontaktperson, iværksætte misbrugsbehandling, gennemføre en børnefaglig undersøgelse, familiebehandling, afgøre om de voksne i familien er aktivitets- eller beskæftigelsesparate m.m.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget og Social og Beskæftigelsesudvalget kan tage evalueringsskrivelsen til orientering.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen og Arbejd smarkedschefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)

At 1 - Taget til orientering.

Udvalget rettede særligt fokus på de læringspunkter, der kan føres videre i de fremadrettede indsatser, at opgaven sætter holdet, Task Forcens(udviklingsplanens) indsatser og det kommende arbejde i Ungeenheden.

Arbejdet udfra erfaringerne følges som særskilte fokuspunkter i Task Force (udviklingsplanen) og Ungeenheden.

Læringen i forhold til familier med kriminalitetstruede unge fortsætter i den almindelige opgavevaretagelse bl.a. understøttet af læringsforløb for de implicerede medarbejdere i det kommende efterår, så der skabes fælles nødvendig viden for at løse opgaverne, både blandt myndigheds- og indsatspersoner (eks. dagtilbud, skoler, familiebehandling, KPE og PUI). Og parallelt hermed netværksbasset arbejde sammen med borgerne. Det skal blive til en fælles metode i den fremadrettede udvikling for sammenhængende indsatser i børne- og familiearbejdet.

Bilag

330-2021-167889

Bilag_1_ Evalueringsrapport FIF

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Orientering modtaget med bemærkning om, at udvalget ønsker en beregning af udgifterne til at fortsætte en lignende indsats.

Teamleder, Center for Børn og Unge, Lisbeth Roses og chefkonsulent, Center for Arbejdsmarked og Integration, Rune Gustafsen deltog under behandling af sagen.

13. Ministermål for beskæftigelsesindsatsen i 2022 (O)

13.   Ministermål for beskæftigelsesindsatsen i 2022 (O)

Sagsnr.: 330-2021-36427               Dok.nr.: 330-2021-175037                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om ministermål for beskæftigelsesindsatsen i 2022.

Sagens indhold

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard har den 9. april 2021 udmeldt fem beskæftigelsespolitiske mål for 2022. Målene er videreført fra 2021.

Fælles for målene er, at de alle har til formål at få flere med i arbejdsfællesskabet og sikre danske virksomheder den arbejdskraft, de har behov for. Vigtigheden af at fastholde dette fokus er kun blevet større med situationen under Covid-19.

Ministermålene for 2022:

-      Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling

-      Flere ledige skal opkvalificeres

-      Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende

-      Flere personer med handicap skal i beskæftigelse

-      Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft

Med afsæt heri vil administrationen i andet halvår 2021 komme med et udspil til resultatmål for de områder, hvor der kan fastsættes målbare mål, som afsæt for en politisk drøftelse af ambitionerne for det kommende år.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Orientering modtaget.

14. Integrationsområdet (O)

14.   Integrationsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-3927                 Dok.nr.: 330-2021-163354                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.

Sagens indhold

På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.

Status fra Integration og Netværk – 1. kvartal 2021

Nyankomne udlændinge til Slagelse Kommune

Slagelse Kommunes kommunekvote for 2021 er fastsat til 0 flygtninge. Der er dog modtaget 1 flygtning primo marts. Derudover har Slagelse Kommune modtaget 17 voksne og børn på familiesammenføring i 1. kvartal 2021.

Udlændingestyrelsen skal hvert år senest den 1. maj udmelde et landstal, som er styrelsens skøn over det antal flygtninge, der skal boligplaceres i kommunerne det kommende år. På landsplan forventer Udlændingestyrelsen fortsat at modtage ca. 600 flygtninge i 2021, mens forventningen til landstallet for 2022 er udmeldt til ca. 500, hvoraf den foreløbige beregnede kommunekvote for Slagelse er angivet til 2 flygtninge. Det vurderes på denne baggrund, at Slagelse Kommune ikke tildeles yderligere flygtninge i 2021, medmindre særlige grunde taler herfor, f.eks. særlig familiemæssig tilknytning.

Kvoteflygtninge – 2021

Udlændinge- og integrationsministeren offentliggjorde i 2020, at Danmark også vil modtage 200 FN-kvoteflygtninge. De opholder sig i Rwanda og forventes indrejse inden sommeren 2021. FN-kvoteflygtninge er ikke medregnet i landstallet på 600, og der afventes forsat en fordeling af de 200 personer til landets kommuner, hvilket også kan omfatte nulkommuner.

Integration og Netværk – Samtaler og 98 onlineforløb

Udlændinge- og Integrationsministeriet har udarbejdet en ny hovedbekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af integrationsindsatsen som følge af Covid-19, der gælder til og med den 18. maj 2021. Beskæftigelsessamtaler afholdes forsat digitalt og telefonisk. Modtagelser og repatrieringssamtaler gennemføres oftest ved fysisk fremmøde under hensyntagen til gældende restriktioner og retningslinjer.

De lovmæssige krav til samtaler overholdes forsat, og antallet ligger på samme niveau som før Covid-19. Da der nu er mulighed for igen at etablere virksomhedspraktikker og løntilskud, er der en forventning om yderligere nedgang i antallet af ydelsesmodtagere i kommende kvartal.

Integration og Netværk har i første kvartal 2021 tilrettelagt onlineforløb med fokus på at forbedre integrationsborgernes IT-færdigheder og træne jobsamtalen i praksis. Der er oprettet fem typer af forløb rettet mod jobsøgning, jobnet og jobsamtaler. I 1. kvartal 2021 er der igangsat og gennemført 98 forløb. De digitale tilbudsforløb fortsætter i 2. kvartal 2021, da der opleves en væsentlig progression i både IT-færdigheder og forbedrede færdigheder i jobsøgning.

Udviklingen i antal personer og resultattilskud:

 

2017

 

2018

 

2019

 

2020

 

2021

Pr. 1. april

Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven

 

472

 

471

 

362

 

272

 

260

Antal personer omfattet af LAB-loven

 

-

 

-

 

30

 

68

 

69

Antal ydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram

 

-

 

205

 

129

 

87

 

78

Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram

 

-

 

266

 

232

 

185

 

182

Antal resultattilskud på ordinær uddannelse

 

21

 

28

 

41

 

40

 

12

Antal resultattilskud på ordinært arbejde

 

76

 

47

 

38

 

42

 

11

Antal resultattilskud på Danskuddannelse

 

84

 

78

 

84

 

120

 

1

NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige, at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens antallet af iværksatte job er højere.

Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:

 

 

2017

 

2018

 

2019

 

2020

 

2021

Pr. 1. april

Antal nyankomne flygtninge – I alt

(Kvote)

 

23

(29)

 

11

(12)

 

18

(18)

 

5

(7)

 

1

(0)

Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt

 

83

(Voksne + børn)

 

75

(Voksne + børn)

 

42

(Voksne + børn)

 

47

(Voksne + børn)

 

17

(Voksne + børn)

Antal programomfattede overtaget fra andre kommuner

 

12

 

4

 

8

 

2

 

2

Antal EU-borgere på Danskuddannelse

 

186

(Helårspersoner)

 

260 1)

 

171

 

127

 

109

Gennemførte repatrieringer

 

4

 

3

 

9

(Voksne + børn)

 

5

(Voksne + børn)

 

6

(Voksne + børn)

1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).

Udviklingen i løntilskud og praktikker:

LØNTILSKUD

Integrationsindsatsen

Okt. 20

Nov. 20

Dec. 20

Jan. 21

Feb. 21

Mar. 21

Privat arbejdsplads

13

15

7

9

8

5

Forening/organisation 2)

 

 

 

 

 

 

Kommunal arbejdsplads

1

1

2

1

1

1

Regional arbejdsplads

0

0

0

0

0

0

Statslig arbejdsplads

0

0

0

0

0

0

14

16

9

10

6

6

PRATIKKER

 

 

 

 

 

 

Integrationsindsatsen

Okt. 20

Nov. 20

Dec. 20

Jan. 21

Feb. 21

Mar. 21

Privat arbejdsplads

8

19

12

4

1

1

Forening/organisation 2)

 

 

 

 

 

 

Kommunal arbejdsplads

3

1

0

0

0

0

Regional arbejdsplads

0

0

0

0

0

0

Statslig arbejdsplads

0

0

0

0

0

0

11

20

12

4

1

1

2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.

Retligt grundlag

Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven § 11, stk. 3, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Orientering modtaget.

15. Småjob (O)

15.   Småjob (O)

Sagsnr.: 330-2021-29333               Dok.nr.: 330-2021-163548                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

 

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om området for småjob.

Sagens indhold

På Social- og beskæftigelsesudvalgets møde d. 3 maj 2021, punkt 5 udbeder udvalget sig en løbende orientering indenfor småjobområdet, herunder en redegørelse for hvilke besparelser der er på forsørgelsesudgifterne og beskrivelse af de unge, der får småjobs. Ligeledes ønsker udvalget orientering om resultaterne heraf i forhold til, hvor mange der går videre i job og uddannelse.

Økonomisk gevinst ved småjob

Ud af det samlede antal unge der har været i småjob, er ca. 41 % afsluttet til enten ordinær uddannelse eller ordinær job efterfølgende.

Det er primært erhvervsuddannelser som de unge er påbegyndt - VUC & HF.

En ung på uddannelseshjælp koster i gennemsnit ca. 104.00 kr. årligt, hvoraf kommunen gennemsnitligt får dækket 25 % af udgiften via. statsrefusion.

Hvis området tilføres ressourcer, som indstillet i sag på Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 3 maj 2021, så vil det være muligt, at bibeholde at der konstant er ca. 70 unge i et 6 måneders småjob gennem 2021.

I perioden hvor den unge er i småjob, er der en fuld besparelse på uddannelseshjælpen, efterfølgende vil der være en forventelig varig besparelse for de ca. 41 % der går i uddannelse eller job.

Årsagen til merforbruget, der søges midler til i 2021, skyldes den tidligere ledelses disponering. Der har været styring af økonomien og en bevidsthed om merforbrug, men det blev vurderet, at den forventelige effekt af småjob på udgiften til uddannelseshjælpen var mere økonomisk gavnlig, end hvis de unge ikke kunne tilbydes et småjob.

Unge i småjob

Ca. halvdelen af de unge der har afsluttet småjob er hjemmeboende og de har i gennemsnit haft 10-15 timer i deres småjob.

Den anden halvdel er udeboende, og der har det gennemsnitlige timer i virksomheden været mellem 15-30 timer.

Aldersspændet i småjob er fra 20- 29 år, men gennemsnitsalderen er under 25 år.

Antallet af timer beregnes for den enkelte borger, således at lønnen tilsvarer uddannelseshjælpen inkl. diverse tillæg. Dog har det for nogle været nødvendigt at modtage supplerende uddannelseshjælp ved siden af lønnen i deres småjob.

Der er i enkelte tilfælde givet dispensation til flere timer, da det har været vurderet hensigtsmæssigt for den unges videre mulighed for at opbygge erfaring indenfor en given branche. Dette for at den unge har kunnet afprøve at arbejde på ordinære vilkår, og for at sikre at den unge var klar til at påbegynde og gennemføre ordinær uddannelse efter endt småjob.

I de tilfælde hvor de unge har flere timer, som skal betales af arbejdsgiver, er det jobkonsulenter der sikrer vejledning til arbejdsgiver om at timer ud over den fastlagte ansættelse, som er aftalt med HR, skal aflønnes på lige vilkår med andre ordinært ansatte og for arbejdsgivers egen lønudgift.

Under processen med etablering af småjobs er der draget erfaringer med hvilke målgrupper der har haft størst succes med småjob og hvilke brancher, der har været det bedste match.

Målgrupper der får tilbudt småjob er både de unge, der er vurderet til at kunne påbegynde uddannelse indenfor 12 måneder, men der har også været god effekt af at afprøve de aktivitetsparate i småjob på færre timer og med håndholdt opfølgning.

Dette har medført selvtillid og erfaringer hos de unge, som aktivt har kunnet bruges i det videre sagsforløb for at afdække de realistiske job og uddannelsesønsker og mål, også for den målgruppe der pr. definition er længere væk fra arbejdsmarkedet.

Det kan konstateres, at der særligt for denne målgruppe har været behov for at forlænge småjobbet udover de 6 måneder for at fastholde den gode udvikling sideløbende med, at der fastlægges et konkret mål for uddannelse og job.

Fordeling over målgruppen:

10 % er jobparate

30 % er åbenlys uddannelsesparate

35 % er uddannelsesparate

25 % er aktivitetsparate

Retligt grundlag

Budgetaftale 2020-2023

Handlemuligheder

Social- og beskæftigelsesudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Udsat.

16. Roller og opgaver for partsrepræsentanter og bisiddere (O)

16.   Roller og opgaver for partsrepræsentanter og bisiddere (O)

Sagsnr.: 330-2021-33752               Dok.nr.: 330-2021-163767                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om roller og opgaver for partsrepræsentanter og bisiddere, herunder ligheder og forskelle mellem de to.

Sagens indhold

Når man som borger har en sag hos en offentlig myndighed, har man ret til at have en bisidder eller en partsrepræsentant tilknyttet. For mange borgere er det med til at skabe tryghed at have et ekstra par øjne og ører, og det giver borgeren mulighed for sparring om sagens indhold og udvikling mv.

Bisidders rolle er at støtte borgeren i samtalen og at støtte borgeren i at varetage sine interesser bedst muligt. Bisidderen kan fx hjælpe med, at borgeren husker sine egne dagsordener, får stillet nogle gode spørgsmål til sin sagsbehandler og hjælpe borgeren med at evaluere mødet og tegne de næste skridt op.

Partsrepræsentanten kan tage sig af borgerens interesser i vedkommendes sag og kan i udgangspunktet være til stede i møder, uden at borgeren selv er med. Kommunen kan dog kræve, at borgeren er til stede og selv medvirker. På beskæftigelsesområdet vil der ofte være behov for, at borgeren selv er til stede, fx i forbindelse med nulstillende samtaler, den aktive beskæftigelsesindsats og hvis der skal udarbejdes lægeattest mv. Disse kan ikke varetages alene af en partsrepræsentant.   

Forskellen mellem de to roller er grundlæggende, at modsat partsrepræsentanten har bisidderen ikke ret til at forhandle, drøfte eller træffe beslutninger på borgerens vegne. Af skemaet i bilaget er der et overblik over rollerne og deres lighed og forskelle.

Ønsket om en partsrepræsentant eller en bisidder skal dokumenteres. Derfor skal borger udfylde en fuldmagtsblanket (se bilag) med angivelse af graden af beføjelser, jf. bilaget. Som det ses af bilaget har borger vid mulighed for at definere, hvordan vedkommende ønsker at give andre ret til at være part i sagen, herunder kunne tilgå informationer, klage og drøfte sagen med kommunen.

Borgeren kan ændre eller afbryde forholdet vedr. partsrepræsentant og bisidder under sagsforløbet, hvilket betyder, at kommunen ved hver handling i en sag, skal være opmærksomme på, hvad borger har bedt om i forhold til partsrepræsentant/bisidder.

Fuldmagten er et vigtigt redskab til at skabe en god dialog i borgers sag. Da den tager afsæt i de beføjelser, som borgeren har valgt at give en anden part i sin sag, er fuldmagten også et vigtigt redskab for jobcentrets myndighedsarbejde, hvor vi løbende respekterer den evt. dynamiske inddragelse, som borgeren måtte ønske.

Der hvor en manglende fuldmagt ofte giver anledning til skuffede forventninger, er, når en ægtefælle, en forælder eller en samlever UDEN FULDMAGT agerer som part i sagen ved fx at ringe eller skrive til jobcentret. Vi oplever også udfordringer med at få private partsrepræsentanter til at udlevere deres CPR-nummer til jobcentret. Uden et CPR-nummer kan jobcentret imidlertid ikke kommunikere sikkert med partsrepræsentanten.

For at sikre et godt samarbejde, der bedst muligt varetager borgerens tarv, har forvaltningen - særligt ift. partsrepræsentanter – fokus på at tydeliggøre vores kommunikation og afstemme forventninger for at sikre en fælles forståelse af rollerne.

Retligt grundlag

Forvaltningslovens § 8.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.

Vurdering

Ingen bemærkninger.      

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

Bilag

330-2021-171269

Bilag_1_Bisidder vs. partsrepræsentant - oversigt

330-2021-171271

Bilag_2_Fuldmagt Jobcenter Slagelse ny

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Orientering modtaget.

17. Punkter til kommende møder (O)

17.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2021-87974                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.

Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over punkter til behandling på udvalgets kommende møder.

Bilag

330-2021-188807

Bilag_1__Opdateret___Sagsoversigt___juni_2021

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Godkendt med bemærkning om, at følgende sager udsættes:

Punkt 8 vedr. Boligsocial Helhedsplan - behandles mandag den 9. august 2021.

Punkt 15 vedr. småjob - behandles mandag den 30. august 2021.

Punkt 19, lukket sag - behandles mandag den 30. august 2021.

18. Lukket: Konkret sag 1, anonymiseret (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
19. Lukket: Konkret sag 2, anonymiseret (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

20. Godkendelse af referat (B)

20.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2021-88213                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Godkendt.