8. Status på prøvehandlinger, der har modtaget midler fra central pulje (O)
8.    Status på prøvehandlinger, der har modtaget midler fra central pulje
(O)
Sagsnr.: 330-2021-62387Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-267865Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Social- og Beskæftigelsesudvalget. |
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på de
prøvehandlinger i Center for Arbejdsmarked og Integration, hvortil der er
modtaget midler fra central pulje.
Sagens indhold
I Center for Arbejdsmarked og Integration er der over tid
igangsat en række prøvehandlinger af variabel volumen. Af disse er der søgt og
imødekommet midler fra central pulje i Slagelse Kommune til i alt fire
prøvehandlinger, som beskrives i det følgende. Og der gives en vurdering af,
hvad der videre frem skal ske med prøvehandlingen herunder
skaleringsperspektivet.
På nær ’Fastholdelse i nyt perspektiv’, var de øvrige
prøvehandlinger sat i værk, da covid-19-pandemien brød ud og dele af
beskæftigelsesindsatsen blev suspenderet. Suspenderingen betød, at alle fire
prøvehandlinger blev påvirket, hvorfor der er indhentet dispensation til at
forlænge dem. Derfor er ingen af dem afsluttet endnu.
Prøvehandling: Klagedreven innovation
Økonomi fra central pulje: 400.000 kr. til proces.
Formål og indhold: Baggrunden for prøvehandlingen
skal findes i, at Center for Arbejdsmarked og Integration i årene op til covid
19-pandemien oplevede en stigning i både anker og klager, hvoraf en del af
klagerne gik via borgmesteren. I samarbejde med Borgerrådgiver Lone Engly var
formålet at udvikle en ny metode til at imødegå og behandle klager med afsæt i
inspiration fra Roskilde kommune, der med initiativet opnåede et fald på 75% i
antallet af klager.
Omdrejningspunktet for prøvehandlingen var
løsningsorienteret kommunikation og samarbejde i øjenhøjde. Ambitionen var, at
borgeren oplever en højere procesretfærdighed og en tilgang til
klagehåndtering, der understøtter en empowermentorienteret tilgang.
Forventningen var endvidere, at antallet af klager ville blive nedbragt og at jobcentret
i højere grad oplevet som en samarbejdspartner. Et fald i volumen af
klagesagsbehandling vil kunne betyde, at de frigivne ressourcer kan medvirke
til at understøtte borgeren i dennes værdikæde.
Deltagere i prøvehandlingen: Center for Arbejdsmarked- og
Integration, Borgerrådgiveren og Kommunikation.
Status og hvordan fremad: Prøvehandlingen blev
igangsat i efteråret 2019, men har kun fungeret begrænset under suspenderingen
af beskæftigelsesindsatsen. Med genåbningen af beskæftigelsesindsatsen er
prøvehandlingen genstartet.
Status er, at der er en central medarbejder, som i processen
har været i dialog med alle, der har klaget. Denne medarbejder fungerer som
sparringspartner i forhold til klagedreven innovation for øvrige medarbejdere.
Derudover er der samtidig igangsat introduktion til de enkelte afdelinger i
forhold til at udbrede kendskabet til metoderne.
Prøvehandlingen er blevet eksponeret flere gange; ved
prøvehandlingskonferencen i december 2020, via pressemeddelelse den 10. marts
2021 samt artikel i Sjællandske den 16. marts 2021.
Det vurderes forsat, at indsatsen kan udvikles med afsæt i
oplægget. På prøvehandlingskonferencen fremgik det at også, at Center for
Teknik og Miljø arbejder med klagedreven innovation. Med afsæt i erfaringer fra
begge centre vil der kunne udvikles en skaleringsstrategi til hele kommunen.
Resultater: Der kan konstateres et fald i antallet af
klager efter prøvehandlingen er igangsat. Det bør dog bemærkes, at en effekt af
suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen har været et massivt fald i antallet
af klager generelt. Det er derfor ikke muligt isoleret set, at opgøre hvor stor
en nedgang, prøvehandlingen har medvirket til.
Prøvehandling: Street Walker – Fast Track version 2.0
Økonomi fra central pulje: 775.000 kr. til løn og
uddannelse af medarbejder i en 18-måneders periode.
Formål og indhold: Formålet er, at etablere og
implementere en tidlig indsats overfor sygemeldte ledere og medarbejdere i
Center for Sundhed og Ældre, med det formål at nedbringe antallet af personer
med langtidssygefravær.
Regneeksempel: Ved at mindske sygefraværet med 10 uger for
10 mennesker vil besparelsen på sygedagpenge alene være kr. 450.000.
Deltagere i prøvehandlingen er: Sygedagpenge i Center for
Arbejdsmarked- og Integration, Center for Ældre og Sundhed samt HR.Â
Baggrunden for prøvehandlingen skal findes i, at den Fast
Track-ordning der har været mulighed for i Slagelse Kommune siden 2014, ikke er
blevet en implementeret del af den daglige arbejdsgang. Samtidig er
sygefraværet i kommunen højt.
Ud af Slagelse kommunes ca. 7600 ansatte i 2018 var omkring
76 % af dem også bosiddende i kommunen. Det betyder, at der ved en række
sygedagpengesager er interesser på spil for medarbejderen som både ansat og
borger samt for kommunen som både arbejdsgiver og bopælskommune.
Indsatsen i prøvehandlingen skal udmøntes ved, at der
ansættes en nøglemedarbejder til at varetage Fast Track-sager samt medvirke til
at udbrede kendskabet til ordningen.
Der er evidens for at en tidlig indsats er gavnlig for både
ledere og sygemeldte, og på den lange bane forventes det, at Slagelse kommune
vil opnå en besparelse, bedre borgerservice og mere
arbejdsglæde/personalepleje.
I forhold til den sygemeldtes værdikæde forventes det, at
den enkelte vil være bedre rustet enten til tilbagevenden til job eller et
eventuel karriereskift.
Status og hvordan fremad:
Prøvehandlingen er i sin afsluttende fase og
slutevalueringen er under udarbejdelse.
Med afsæt i erfaringerne fra prøvehandlingen, vil næste
skridt være, at der i tæt samarbejde mellem sygedagpengeafdelingen og HR
arbejdes videre med en model, hvor Fast Track-ordningen bedre kan anvendes og
udbredes, herunder til andre centre i kommunen.
Resultater - forventede: Der er arbejdet med relativt
få sager, i alt 34 fra perioden oktober 2019 til februar 2021, hvoraf de 14
sager kommer fra Center fra Sundhed & Ældre. Ud af de 34 er 23 overgået til
sygedagpenge, 5 er raskmeldt, 1 er gået på barsel, 2 er overgået til råd og
vejledning mens 3 har været fejloprettet (ikke Fast Track-sager).
At der ikke er behandlet flere Fast Track-sager, hverken
generelt eller specifikt fra Sundhed & Ældre, skyldes i høj grad covid-19.
Nedlukning af beskæftigelsesindsatsen og massivt arbejdspres på sundhedsområdet
har flyttet fokus andre steder hen. Derudover har der undervejs været flere
lederskift for indsatsen i Jobcentret.
Af den slutevaluering, som er under udarbejdelse fremgår
det, at prøvehandlingen har vist, at der er et væsentligt potentiale i Fast
Track-ordningen. Evalueringen viser samtidig, at indsatsen i prøvehandlingen
ikke har været løsningen på behovet.
Potentialet i Fast Track, som også er et fokuspunkt hos STAR
gør, at vi skal arbejde meget mere med det fremadrettet. Kommunen bør som
arbejdsgiver have fokus på det grundet mangel på arbejdskraft. Lavere
sygefravær gør tillige kommunen mere attraktiv som arbejdsplads og kan dermed
stille Slagelse i et bedre lys. Samtidig vil et systematisk arbejde med en
tidlig indsats på sygedagpenge medvirke til at hjælpe mennesker hurtigst muligt
videre.
Samlet set giver det en gevinst for både mennesker, kommune
og økonomi.
Prøvehandling: Værdikæder
Økonomi fra central pulje: 342.000 kr. til
undervisning, supervision og mentortimer.
Formål og indhold: Formålet er, at opbygge kapacitet
til at arbejde med ressourceforløbssager og -borgere ud fra
værdikædetankegangen. Værdikædetankegangen skal sikre at den enkelte borgere
oplever fremdrift i deres sag og liv, at der arbejdes helhedsorienteret og
sammenhængende, at der kommes godt rundt om sagen og at det sker rettidigt.
For den enkelte betyder det at udvikle muligheder, som gør
det muligt at finde en dør ud af jobcentret - borger skal opleve, at de er på
vej til trods for deres vilkår.
På tidspunktet for prøvehandlingsansøgningen var der én
samlet leder for sygedagpenge, jobafklaring og ressourceforløb, hvorfor alle
tre afdelinger var medtænkt i prøvehandlingen. Da afdelingen efterfølgende blev
delt op, er prøvehandlingen fastholdt og gennemført i Ressourceafdelingen.
Udgangspunktet er, at prøvehandlingen skal være en gevinst
for både borgere og medarbejdere.
Borgerne skal opleve, at de har en plan med deres liv, som
handler om hvordan de komme det bedst mulige sted hen, opbygger deres
livsduelighed og livsmestring, bruger deres talenter, styrker og kompetencer og
opnår en så god økonomi som muligt gennem lønnede timer.
Borgeren skal opleve en proces, hvor der opbygges samarbejde
mellem parterne, hvor der er er klar rollefordeling i processen, hvor borgeren
opbygger ejerskab til egen sag, hvor der er styr på løftestangseffekterne,
sikres fremdrift og parallelle indsatser, hvor der er tro på borgeren og hvor
der sker understøtning til rette tid.
For medarbejderne er det lig med en kapacitetsopbygning, som
har fokus på at fastholde og udvikle. Det skal ske via god energi i
processerne, kompetencer til at understøtte den enkelte, respekt, empati og
mod, muligheder frem for begrænsninger, progression og arbejde
helhedsorienteret med et særligt fokus på virksomhedernes behov for
arbejdskraft til opgaver som dækker et begrænset antal timer. Dette til trods
for opgaven og samarbejdets kompleksitet og sværhedsgrad.
Denne kapacitetsopbygning er sket gennem supervision,
undervisning og mentortimer.
Status og hvordan fremad: Forløbet er i sin
afsluttende fase og før jul udarbejdes afsluttende evaluering.
Erfaringerne fra prøvehandlingen kan danne grundlaget for,
at skalere til andre dele af jobcentret.
Resultater: Prøvehandlingen har virket i kombination
med BIR-projektet og medført, at borgere og sagsbehandlere oplever en målrettet
og mere stabil relation. Udover et fald i antal sager fra 429 til 225 i
afdelingen, modtages der kun ganske få klager på området. Det forventes, at der
på sigt vil ske en nedgang i antallet af førtidspensioner fra afsluttede sager
på området.
Det forventes, at det vil blive iværksat en ny
prøvehandling, som skal sikre et �efterværn� med brug af handicapkompenserende
ordninger m.m. Formålet hermed er, at fastholde borgeren på arbejdsmarkedet fx
når denne er tilkendt fleksjob. I den nye prøvehandling vil der være fokus på
fastholdelse af værdikædetilgangen.
Fastholdelse i et nyt perspektiv:
Økonomi fra central pulje: 400.000 kr. til dækning af
personaleudgifter.
Formål og indhold: Formålet er at øge antallet af
unge, der gennemfører deres uddannelse. Konkret er det aftalt, at unge ikke kan
afmelde sig deres uddannelse ved FGU eller ZBC, før de har haft en samtale med
Jobcentrets fastholdelseskonsulent, der fungerer som én indgang for den unge og
den pågældende uddannelsesinstitution.
Status og hvordan fremad: Når prøvehandlingen udløber
i januar 2022, bliver ordningen en del af driften.
Aktuelt er der ikke planer om at skalere ordningen. Skulle
behovene ændre sig, kunne der skaleres ved, at opnormere antallet af
fastholdelseskonsulenter eller ved at udvide ordningen til flere
uddannelsesinstitutioner.
Resultater: Der er i alt afsluttet 90 sager fra
fastholdelsessagsbehandleren, hvor afslutningsårsagen fremgår af nedenstående
tabel.
For de unge der efter en samtale med
fastholdelseskonsulenten frafalder sin uddannelse (57 ud af 90), er samtalen et
godt afsæt for Jobcentrets videre arbejde med den unge.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats m. fl.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Dette vil afhænge af om og hvordan de enkelte
prøvehandlinger skaleres.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.  Â
at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:
Fraværende:Â
Orientering modtaget.
Manglende tabel vedr. prøvehandlingen 'Fastholdelse i et nyt
perspektiv' sendes til udvalget via mail.