Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 30. august 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2021-87846                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2021-88226                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3.    Orientering fra administrationen

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Ingen bemærkninger.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2021-268479                                          Åbent

Kompetence:

Social og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres for de seneste nøgletal, og kan på den baggrund drøfte effektopfølgning på beskæftigelsesplanens politiske mål, samt opfølgning på øvrige nøgletal.

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de udpegede politiske mål ift. Beskæftigelsesplanen samt øvrige fremlagte nøgletal.

Nedenstående skema opsummerer kommunens præstation ift. de 7 politiske mål i relation til landsplan over de seneste 12 måneder. Skemaet viser, Slagelse Kommunes afvigelse (+/-) i procentpoint, i forhold til det landsdækkende niveau.

Retligt grundlag

Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv., § 4, der handler om beskæftigelsesplan og resultatrevision.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte punktet.

Vurdering

Slagelse Kommune præsterer dårligere over de seneste 12 måneder sammenholdt med landsplan på mål 1, 4, 6 og 7.

Slagelse Kommune har haft en procentvis større stigning i førtidspensioner og fleksjob end landsplan. Dette betyder, at Slagelse Kommune præsterer dårligere end landsplan i Mål 1, da førtidspension og fleksjob tælles med her. Mens Slagelse Kommune præsterer bedre end landsplan i Mål 2 (skærpet tilsyn), hvor førtidspension og fleksjob ikke er indeholdt.

I forhold til Mål 4 har Slagelse Kommune de seneste 12 måneder oplevet et lidt mindre fald i antallet af borgere tilmeldte som ledige sammenholdt med landsplan. Dette skal sammenholdes med, at Slagelse Kommune samtidig har haft en større stigning i borgere i beskæftigelse end landsplan i Mål 3.

Ifølge de seneste tal for flygtninge i beskæftigelse, hvor der ses et fald i andelen, der er i beskæftigelse fra 4. kvartal 2019 (Andel i beskæftigelse 39 %) til 4. kvartal 2020 (Andel i beskæftigelse 28 %). Nationalt og i sammenlignelige kommuner ses der et samtidigt fald, sandsynligvis begrundet i den nationale COVID-19 situationen. Faldet i Slagelse er dog markant, og bør være genstand for opmærksomhed.

Slagelse Kommune har over de seneste 12 måneder præsteret svagere end landsplan i Mål 7 vedrørende unge uden uddannelse. Dette skal dog sammenholdes med at Slagelse Kommune præsterede bedre end landsplan på området set over hele 2020. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

          at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter nøgletallene for beskæftigelsesområdet.

Bilag

330-2021-268527

Bilag 1_Nøgletal - Effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen - august 2021

330-2021-268526

Bilag 2_Nøgletal - Diverse statistikker for beskæftigelsesområdet - august 2021

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Drøftet.

4. Godkendelse af Boligsocial Helhedsplan 2021 - 2025 (B)

4.     Godkendelse af Boligsocial Helhedsplan 2021 - 2025 (B)

Sagsnr.: 330-2021-49620               Dok.nr.: 330-2021-271298                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget vedtage den kommende Boligsocial Helhedsplan 2021-2025 for Slagelse Kommunes Socialt Udsatte Boligområder; Ringparken, Motalavej og Sydbyen.

Sagens indhold

Kompetencecenteret �En fælles indsats� har i samarbejde med den kommunale administration, og Landsbyggefonden udarbejdet en Boligsocial Helhedsplan for årene 2021 til 2025. I planen beskrives de enkelte indsatsområder, indsatserne samt rammerne for samarbejdet. 

Helhedsplanen 2021-2025 består af følgende indsatsområder:

·         Delaftale Uddannelse & Livschancer

·         Delaftale Kriminalitetsforebyggelse

·         Delaftale sammenhængskraft & medborgerskab

·         Delaftale beskæftigelse

De enkelte delaftaler er vedlagt sagen som bilag (Bilag 1-4) og endvidere vedlægges Den Boligsociale Helhedsplans strategiske samarbejdsaftale (Bilag 5), der rammesætter problemkompleks, visioner, samarbejdsprincipper og organisering af samarbejdet, der består af følgende partnere:

·         De involverede boligorganisationer: FOB, Slagelse Boligselskab og Bolig Korsør

·         Landsbyggefonden (LBF)

·         Slagelse Kommune

Indholdet i de enkelte delaftaler tager sit udgangspunkt i Landsbyggefondens principper og retningslinjer for tildeling af midler til boligsociale helhedsplaner. Slagelse Kommune har i henhold til dette budt ind med en medfinansiering, der modsvarer Landsbyggefondens principper.

Den beboerdemokratiske indflydelse på processer og deltagelse i arbejdet med udformning af indsatser og organisering frem mod endelig vedtagelse, er et bærende element i tilblivelse af den Boligsociale Helhedsplan 2021-2025. Et notat, der giver overblik over involveringsgrad og tidspunkter er vedlagt sagen (Bilag 9). Den Boligsociale Helhedsplan er medio juni 2021 blevet godkendt af beboerdemokratierne i de 3 involverede områder. 

I budgettet for Den Boligsociale Helhedsplan er der samlet i årene 2021-2025 afsat 33,136 mio. kr. Landsbyggefonden bidrager med 22,5 mio. kr. Boligforeningerne bidrager med 3,917 mio. kr. og Slagelse Kommune medfinansierer med 6,719 mio. kr. Det samlede budget år for år er vedlagt sagen (Bilag 6).

Den kommunale medfinansiering udgøres primært af medarbejderressourcer og findes via en prioritering af eksisterende ressourcer i henholdsvis Center for Arbejdsmarked & Integration, Center for Skole og Center for Kultur & Fritid og afspejler sig konkret i de aktiviteter som kommunen byder ind med i Delaftalerne.

Den kommunale medfinansiering fordeler sig på følgende måde, og er i detaljer beskrevet i de enkelte delaftaler:

FUNKTION

Ã…rlig udgift

Get2Sport koordinator

243100

Kontorhold

30000

Koordination, analyse og sekretariat

149760

Jobkonsulenter/sagsbehandlere CAI

529100

UU-vejledning

128700

Tværgående beskæftigelseskonsulent

529100

Aktivitetsmidler CAI

70000

Total pr år

1679760

Samlet 4 år

6719040

Herudover er der mellem Center for Arbejdsmarked og Integration, Den Boligsociale Helhedsplan og KVINFO indgået en samarbejdsaftale omkring etableringen af et frivilligt mentorkorps rettet mod primært kvinder i Helhedsplanens boligområder. Målet er bl.a. en øget trivsel og øget tilknytning til arbejdsmarkedet. KVINFO leverer som en del af denne aftale midler til ansættelse af en lokal koordinator, som ikke fremgår af vedlagte budget. Mentorindsatsen fra KVINFO skal bl.a. agere i tæt samarbejde med Helhedsplanens øvrige beskæftigelsesindsats rettet mod aktivitetsparate borgere, hvor en fokuseret håndholdt indsats fra en Jobkonsulent/beskæftigelsesmentor vurderes at kunne bringe borgeren tættere på arbejdsmarkedet. Til at understøtte dels Helhedsplanens generelle beskæftigelsesindsats og dels samarbejdet med KVINFO, er der afsat midler til at understøtte nødvendige beskæftigelsesrettede aktiviteter, herunder opkvalificerende tilbud og Løntilskud m.m. En uddybende beskrivelse af Helhedsplanens beskæftigelsesrettede aktiviteter er beskrevet i bilag 4. 

Som led i arbejdet med den Boligsociale Helhedsplan 2021-2025, er der i samarbejde med Landsbyggefonden for hver indsats blevet udarbejdet et eller flere mål og delmål. Der vil løbende blive foretaget evaluering af indsatserne og evalueringerne vil blive forelagt relevante politiske udvalg. De årlige mål for beskæftigelsesindsatsen i Helhedsplanen er bl.a. at 20 kvinder fra KVINFO målgruppen kommer i job/løntilskud og 25 aktivitetsparate borgere kommer i job, løntilskud eller praktik. Det fulde overblik over mål for beskæftigelsesindsatsen og de øvrige indsatser kan findes på side 2 i bilagene 1- 4.

Retligt grundlag

Almenboligloven, LBK nr. 884 af 10. august 2011, kan anvendes som generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale problemer.

Handlemuligheder

Byrådet kan beslutte at vedtage den Boligsocial Helhedsplan 2021-2025.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den Boligsociale Helhedsplan 2021-2025 er en ambitiøs model for et samarbejde, der med afsæt i konkrete løsninger og forebyggende indsatser, adresserer en bred vifte af de identificerede udfordringer i Slagelse Kommunes 3 udsatte boligområder.

Samtidig er der i udarbejdelsen af planen inddraget væsentlige punkter og anbefalinger fra VIVE´s analyse af den nuværende Boligsociale Helhedsplan. Der er således sikret et gennemsigtigt og forenklet samarbejde mellem Helhedsplanens forskellige aktører, med fokus på tydelighed i kompetence- og ansvarsfordelingen mellem aktørerne. Der er ligeledes lyttet til beboernes kritik af den nuværende Helhedsplans manglende synlighed i boligområderne, hvorfor den kommende Helhedsplan gennem bl.a. sin organisering sikre en synlig tilstedeværelse i de 3 berørte boligområder.

Den forenklede organisering kommer især til udtryk ved, at Landsbyggefondens midler ikke finansierer medarbejdere ansat af kommunen, sådan som det er tilfældet i nuværende Helhedsplan. Dermed vil der fremadrettet være en større grad af gennemsigtighed i arbejdet, da der bl.a. ikke længere er tvivl om, hvorvidt det er kommunen eller Kompetencecenteret, der har ansvaret for den enkelte opgave og medarbejder. Alle aspekter af organisering og arbejdet med de enkelte indsatser baseres på en række generelle arbejdsprincipper, der i detalje kan læse i bilag 5 side 5.

Det er administrationens vurdering at en kommende Helhedsplan via principperne beskrevet i den strategiske samarbejdsaftale (bilag 5), sikre en fleksibilitet i opgaveløsningen, og forpligtes på at indgå samarbejdsaftaler med relevante aktører på særligt de kommunale områder.

Der henvises endvidere til referat udsendt til byrådet fra møde mellem Slagelse Kommune og Helhedsplanens boligselskaber d 5/5 -2021 (bilag 7).

Med afsæt i ovenstående vurdering er det administrationens anbefaling, at byrådet vedtager Boligsocial Helhedsplan 2021-2025.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Den samlede Boligsociale Helhedsplan 2021-2025 hviler på et tværfagligt fundament og velfungerende samarbejdsrelationer med det omkringliggende civilsamfund. Planen bidrager overordnet til løsningen af vedtagne politiske budgetmål for de kommende år, herunder �flere jobs i de udsatte boligområder�

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen og Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget beslutter at godkende Boligsocial Helhedsplan 2021 – 2025.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 9. august 2021:

Fraværende: 

Udsat til færdigbehandling i Social- og Beskæftigelsesudvalget ved deres næste møde den 30. august 2021.

Hvert udvalgsmedlem/parti skal på forhånd have fremsendt de forslag, der blev drøftet på mødet, til udvalgsformanden senest den 18. august kl. 12, så forslagene kan medsendes som bilag til dagsordenen.

Tilføjelser til sagen pr. 23. august 2021:

Der er tilføjet følgende bilag til sagen:

·         Bilag 10 – Svar på Spørgsmål (Byrådets Temamøde d. 5/8-2021)

·         Bilag 11 – LBF Organisering af Boligsociale Indsatser (Bilag til bilag 11)

·         Bilag 12 – Forståelsespapir (Ift. Boligsocial Helhedsplan se afsnit nederst side. 4)

Konsekvenser

På baggrund af spørgsmål rejst under sagens behandling på udvalgets møde d. 9/8 - 2021 omkring konsekvenserne ved ikke at godkende indstillingen, vurderer administrationen følgende:

·         Den nuværende aftale kan ikke gennemføres, og de involverede parter i ansøgerkredsen kan rette henvendelse til Landsbyggefonden med henblik på, at indgå dialog omkring indsendelse af ny ansøgning og præ-kvalifikation, centreret omkring de parter, der kan nå til enighed herom.

Bilag

330-2021-191537

Bilag 1 Delaftale - Uddannelse og Livschancer - LBF

330-2021-191538

Bilag 2 Delaftale - Kriminalitetsforebyggelse - LBF

330-2021-191539

Bilag 3 Delaftale - Sammenhængskraft og medborgerskab - LBF

330-2021-191540

Bilag 4 Delaftale - Beskæftigelse - LBF

330-2021-191541

Bilag 5 Strategisk samarbejdsaftale - LBF

330-2021-213520

Bilag 6 Komprimeret budget 2021-2025 2. udgave

330-2021-190087

Bilag 7 Referat af møde

330-2021-191542

Bilag 8 Beredskabsplan (3)

330-2021-191544

Bilag 9 Overblik - inddragelse af beboere og beboerdemokrati - komprimer...

330-2021-271479

Bilag 10 Svar på Spørgsmål

330-2021-271480

Bilag 11 LBF-organisering-af-boligsociale-indsatser

330-2021-271482

Bilag 12 Forståelsespapir m underskrift

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

(V), (Ø), (A) og (O) godkender sagen.

Helle Blak (UFP) undlader at stemme.

(A) og (V) ønsker, at der er størst muligt beboerinddragelse jf. forståelsespapiret (bilag 12).

Thomas Clausen (Ø) fremsætter ændringsforslag på Byrådsmødet.

Helle Blak (UFP) undrer sig over bemærkningen i bilag 10, hvor man undlader at beskrive den faktiske beslutningsgang for beboerinddragelsen.

Udvalget ønsker, at henvendelse fra Bestyrelsesmedlem i afd. 23 (FOB) til Thomas Clausen den 8. august 2021 vedlægges som bilag til Byrådets behandling af sagen.

5. Offentliggørelse af beslutningsreferat fra lukkede punkter (B)

5.     Offentliggørelse af beslutningsreferat fra lukkede punkter (B)

Sagsnr.: 330-2021-59451               Dok.nr.: 330-2021-261859                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte, om nuværende praksis, hvor udvalgets beslutningsreferater for lukkede sager holdes lukket, skal fortsætte eller ændres.

Sagens indhold

Den 25. februar 2019 besluttede Byrådet at fastholde gældende praksis, hvor beslutningsreferater fra lukkede dagsordenspunkter behandlet i Byrådet, er åbne jf. Styrelseslovens bestemmelser. For øvrige udvalg holdes beslutningsreferater for lukkede dagsordenspunkter lukket, medmindre udvalgene beslutter andet.

På mødet besluttede Byrådet ligeledes, at begrundelsen for at lukke en sag, der behandles i Byrådet, skal fremgå af sagen.

Retligt grundlag

Styrelseslovens §§ 8 og 20.

Handlemuligheder

A. Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte, at fortsætte med nuværende praksis – lukket sag, lukket referat.

B. Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte, at indføre en ny praksis, identisk med Byrådets praksis – lukket sag, åbent referat.

Som det er tilfældet med Byrådet er protokollen kun åben på polweb (den �gamle� platform), hvilket betyder, at der vil skulle linkes til polweb fra Social- og Beskæftigelsesudvalgets side på kommunens hjemmeside.

En beslutning om at åbne referatet for lukkede sager vil ændre nuværende referatpraksis for lukkede sager, idet et åbent referat skal leve op til hensynet om, at der ikke anføres personhenførbare oplysninger.

Administrationen bemærker, at dagsordenssystemet i dag kun gør det muligt enten at offentliggøre beslutninger fra alle lukkede punkter eller ingen af de lukkede punkter fra det enkelte møde.

Vurdering

Administrationen bemærker, at der fremadrettet vil være anført en begrundelse i lukkede sager.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, om nuværende praksis, hvor udvalgets beslutningsreferatet for lukkede sager holdes lukket, fortsættes eller ændres.

Bilag

330-2021-261350

Bilag_1_Notat om procedure for offentliggørelse af beslutninger_19-2-2019

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

(A), (O) stemmer for handlemulighed A.

(V), (Ø) stemmer for handlemulighed B.

Helle Blak (UFP) undlader at stemme.

Grundet stemmelighed fortsætter den nuværende praksis - lukket sag, lukket referat.

6. Rammeaftale om Danskuddannelse til voksne udlændinge (B)

6.     Rammeaftale om Danskuddannelse til voksne udlændinge (B)

Sagsnr.: 330-2021-59178               Dok.nr.: 330-2021-255498                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Der er i 2017 indført pligt til, at kommunalbestyrelserne i hver region udarbejder en regional rammeaftale om danskuddannelse til voksne udlændinge mindst hvert fjerde år. Den første regionale rammeaftale skal indgås og indsendes til Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI).

Formålet med rammeaftalen er, at kommunerne i regionen koordinerer og samarbejder om at tilbyde omkostningseffektiv danskuddannelse til voksne udlændige af høj kvalitet.

Med sagen fremlægges den første regionale rammeaftale i Slagelse Kommune.

Sagens indhold

Det følger af Bekendtgørelse af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., at rammeaftalen skal beskrive de tilbud om danskuddannelse, der gives inden for regionen samt den forventede udvikling – herunder i kursistgrundlaget. Rammeaftalen skal ligeledes kortlægge mulighederne for tværkommunalt samarbejde på danskuddannelsesområdet i regionen f.eks. fælles udbudsrunder.

Herudover har udlændige- og integrationsmisteren i efteråret 2020 fastsat tre temaer, som skal indgå i rammeaftalen, jf. bilag 1. Temaerne er: Branche- og virksomhedsrettet danskuddannelse, det pædagogisk tilsyn samt udbud af danskuddannelse.

Rammeaftalen er udarbejdet på basis af en spørgeskemaundersøgelse til kommunerne og drøftelser i den tværkommunale styregruppe for Jobforum.

KKR Sjælland har drøftet sagen den 21. april 2021 og godkendt rammeaftalen. KKR Sjælland anbefaler kommunalbestyrelserne i Region Sjælland at tilslutte sig rammeaftalen, jf. bilag 2.

Spørgeskemaundersøgelsen har vist, at der allerede er et ret omfattende samarbejde på tværs af kommunerne om danskuddannelse i KKR Sjælland – herunder om tilsyn og fælles udbud eller samarbejde mellem kommuner om brug af kommunale tilbud. Hertil kommer, at kommunerne i KKR Sjælland i den forløbne valgperiode er rykket tættere sammen om samarbejde på området.

I forhold til de tre ministertemaer ser kommunerne muligheder for fremadrettet at afsøge yderligere tværkommunalt samarbejde om to af temaerne: Virksomhedsrettet danskuddannelse og det pædagogiske tilsyn.

I aftalen lægges op til, at kommunerne via det tværkommunale samarbejdsforum Jobforum i 2021/22 afsøger mulighederne for konkrete samarbejder om virksomhedsrettede/brancherettede forløb.

Kommunerne oplever generelt ikke udfordringer med at gennemføre det pædagogiske tilsyn, og der beskrives et udbygget samarbejde på tværs i regionen og nationalt. Samtidig ser man generelt muligheder for yderligere samarbejder i de strukturer, der er etableret med indgangen til 2021. Der lægges op til, at kommunerne via Jobforum i 2021/22 afsøger, om der er yderligere mulige tværkommunale samarbejdsfelter på tilsynsområdet f.eks. i form af videndeling.

Den overvejende del af kommunerne samarbejder med en eller flere kommuner om danskuddannelsestilbuddet – enten via kommunale tilbud eller ved, at flere kommuner er gået sammen om fælles udbud i forhold til privat udbyder. En stor del af kommunerne i Sjællandsregionen har i 2020 netop været igennem overvejelser om danskuddannelsestilbuddet enten i forhold til hjemtagning eller samarbejde om udbud. Herved er samarbejdsmulighederne netop blevet afsøgt.

Herudover peges på to yderligere temaer, hvor der lægges op til at drøfte og afsøge samarbejdsmuligheder. Det drejer sig om �Kursister med særlige behov� og �Digital undervisning�.

Retligt grundlag

Bekendtgørelse af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., jf. § 19 a.

Handlemuligheder

Byrådet kan beslutte at tilslutte sig rammeaftalen, som anbefalet af KKR Sjælland.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Byrådet følger KKR Sjællands anbefaling om at tilslutte sig rammeaftalen (bilag 2).

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at godkende, at Slagelse Kommune tilslutter sig rammeaftalen (bilag 2) om samarbejde og koordinering af tilbud om danskuddannelse til voksne udlændinge.

Bilag

330-2021-255603

Bilag 1: Brev fra Udlændinge- og Integrationsministeriet af 29. september 2020 om ministervalgte temaer

330-2021-255631

Bilag 2: Rammeaftale for KKR Sjælland - Danskuddannelse til voksne udlændinge

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

7. Enhedspris pr. ansat ved videreførsel af Projekt Forebyggelse i Familien (O)

7.     Enhedspris pr. ansat ved videreførsel af Projekt Forebyggelse i Familien (O)

Sagsnr.: 330-2021-59455               Dok.nr.: 330-2021-255845                                          Åbent

Kompetence: Social- & Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om de anslåede udgifter, såfremt en indsats baseret på erfaringerne fra projektet Forebyggelse I Familien skal etableres.

Sagens indhold

På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 7. juni 2021 blev udvalget orienteret om resultaterne fra slutevalueringen af projekt Forebyggelse I Familien (FIF). Orienteringen afstedkom en forespørgsel fra udvalget vedr. en beregning af udgifterne til at fortsætte en lignende indsats.

FIF visiterede fra familier, hvor en ung blev vurderet til at være i særlig risiko for at ende i en kriminel løbebane. Det er anbefalingen, at såfremt et lignende projekt iværksættes, at udgangspunktet for visitationen bliver bredere og kommer til at omhandle familier der af divergerende årsager betragtes som værende særligt udsatte, og derfor har sager på tværs af kommunens forvaltninger.

Slutevalueringen af FIF viser, at familierne oplever en fremgang i den genelle trivsel og der er en højere grad af tillid til Slagelse Kommune. Derudover peges der på følgende hovedresultater:

·         Forældrenes tilknytning til arbejdsmarkedet er steget fra 38,9 % (dec. 2019) til 50 % (jan. 2021)

·         Stigning i den generelle trivsel for de 8-17 årige fra 37 til 40 (Kidsscreen måling)

·         Stigning i den generelle trivsel for de 18-22 årige fr 34 til 54 (WHO-5 måling)

·         Et lavere niveau af forældrerelateret stress fra 42 til 36 (Parental stress scale måling)

·         12 % af de unge i målgruppe havde ved projektets afslutning et fritidsjob

FIF har som udgangspunkt ikke tilrettelagt eller fordelt arbejdet ud fra en traditionel vurdering af den enkelte ansattes sagsstamme, men har derimod taget udgangspunkt i hele familier. Man har i perioden på 2 år arbejdet med 22 familier (25 børn/unge og 30 forældre). Det anbefales på den baggrund, at en ansat i et lignende projekt har en sagsstamme på max 12-15 borgere afhængigt af de konkrete omstændigheder, såfremt den helhedsorienterede og tætte kontakt ønskes bibeholdt.

For at et lignende projekt skal kunne opnå succes, er det administrationens vurdering og anbefaling, at der rekrutteres medarbejdere med en høj grad af faglighed og anciennitet, da metoden fordrer et indgående kendskab til flere lovgivningsområder og socialfaglige tilgange.

Hvis der tages udgangspunkt i ovenstående, vurderes det, at den gennemsnitlige udgift pr. medarbejder årligt vil ligge på ca. kr. 500.000. Dertil kommer udgifter til opkvalificering og kørsel m.m.

FIF har med 5 ansatte haft et årligt lønbudget på ca. kr. 2.700.000.

Det er vurderingen på baggrund af erfaringerne fra FIF, at medarbejderne er halvt sagsbehandler og halvt indsatsmedarbejder. Denne tilgang afstedkommer en større mødeaktivitet ift. arbejdet med familien end en traditionel tilgang. Fordelen er bl.a., at den enkelte families kontaktflade ind i kommunen også i et indsatsregi kan begrænses til ganske få og gennemgående ressourcepersoner.    

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage sagen til orientering

Vurdering

Det er administrationens vurdering at ovenstående giver et overordnet billede af økonomien i fortsættelsen af en tværgående FIF-indsats. Den endelige økonomi vil være påvirket af graden af tværfaglighed, antal af borgere i den enkelte medarbejders sagsstamme og valgte visitationskriterier etc.

Administrationen anbefaler, at udvalget tager sagen til orientering.

Tværgående konsekvenser

De tværgående konsekvenser afhænger af graden af tværfaglighed og målgrupper, der evt. besluttes at arbejde med.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget.

8. Status på prøvehandlinger, der har modtaget midler fra central pulje (O)

8.     Status på prøvehandlinger, der har modtaget midler fra central pulje (O)

Sagsnr.: 330-2021-62387               Dok.nr.: 330-2021-267865                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på de prøvehandlinger i Center for Arbejdsmarked og Integration, hvortil der er modtaget midler fra central pulje.

Sagens indhold

I Center for Arbejdsmarked og Integration er der over tid igangsat en række prøvehandlinger af variabel volumen. Af disse er der søgt og imødekommet midler fra central pulje i Slagelse Kommune til i alt fire prøvehandlinger, som beskrives i det følgende. Og der gives en vurdering af, hvad der videre frem skal ske med prøvehandlingen herunder skaleringsperspektivet.

På nær ’Fastholdelse i nyt perspektiv’, var de øvrige prøvehandlinger sat i værk, da covid-19-pandemien brød ud og dele af beskæftigelsesindsatsen blev suspenderet. Suspenderingen betød, at alle fire prøvehandlinger blev påvirket, hvorfor der er indhentet dispensation til at forlænge dem. Derfor er ingen af dem afsluttet endnu.

Prøvehandling: Klagedreven innovation

Økonomi fra central pulje: 400.000 kr. til proces.

Formål og indhold: Baggrunden for prøvehandlingen skal findes i, at Center for Arbejdsmarked og Integration i årene op til covid 19-pandemien oplevede en stigning i både anker og klager, hvoraf en del af klagerne gik via borgmesteren. I samarbejde med Borgerrådgiver Lone Engly var formålet at udvikle en ny metode til at imødegå og behandle klager med afsæt i inspiration fra Roskilde kommune, der med initiativet opnåede et fald på 75% i antallet af klager.

Omdrejningspunktet for prøvehandlingen var løsningsorienteret kommunikation og samarbejde i øjenhøjde. Ambitionen var, at borgeren oplever en højere procesretfærdighed og en tilgang til klagehåndtering, der understøtter en empowermentorienteret tilgang. Forventningen var endvidere, at antallet af klager ville blive nedbragt og at jobcentret i højere grad oplevet som en samarbejdspartner. Et fald i volumen af klagesagsbehandling vil kunne betyde, at de frigivne ressourcer kan medvirke til at understøtte borgeren i dennes værdikæde.

Deltagere i prøvehandlingen: Center for Arbejdsmarked- og Integration, Borgerrådgiveren og Kommunikation.

Status og hvordan fremad: Prøvehandlingen blev igangsat i efteråret 2019, men har kun fungeret begrænset under suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen. Med genåbningen af beskæftigelsesindsatsen er prøvehandlingen genstartet.

Status er, at der er en central medarbejder, som i processen har været i dialog med alle, der har klaget. Denne medarbejder fungerer som sparringspartner i forhold til klagedreven innovation for øvrige medarbejdere. Derudover er der samtidig igangsat introduktion til de enkelte afdelinger i forhold til at udbrede kendskabet til metoderne.

Prøvehandlingen er blevet eksponeret flere gange; ved prøvehandlingskonferencen i december 2020, via pressemeddelelse den 10. marts 2021 samt artikel i Sjællandske den 16. marts 2021.

Det vurderes forsat, at indsatsen kan udvikles med afsæt i oplægget. På prøvehandlingskonferencen fremgik det at også, at Center for Teknik og Miljø arbejder med klagedreven innovation. Med afsæt i erfaringer fra begge centre vil der kunne udvikles en skaleringsstrategi til hele kommunen.

Resultater: Der kan konstateres et fald i antallet af klager efter prøvehandlingen er igangsat. Det bør dog bemærkes, at en effekt af suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen har været et massivt fald i antallet af klager generelt. Det er derfor ikke muligt isoleret set, at opgøre hvor stor en nedgang, prøvehandlingen har medvirket til.

Prøvehandling: Street Walker – Fast Track version 2.0

Økonomi fra central pulje: 775.000 kr. til løn og uddannelse af medarbejder i en 18-måneders periode.

Formål og indhold: Formålet er, at etablere og implementere en tidlig indsats overfor sygemeldte ledere og medarbejdere i Center for Sundhed og Ældre, med det formål at nedbringe antallet af personer med langtidssygefravær.

Regneeksempel: Ved at mindske sygefraværet med 10 uger for 10 mennesker vil besparelsen på sygedagpenge alene være kr. 450.000.

Deltagere i prøvehandlingen er: Sygedagpenge i Center for Arbejdsmarked- og Integration, Center for Ældre og Sundhed samt HR. 

Baggrunden for prøvehandlingen skal findes i, at den Fast Track-ordning der har været mulighed for i Slagelse Kommune siden 2014, ikke er blevet en implementeret del af den daglige arbejdsgang. Samtidig er sygefraværet i kommunen højt.

Ud af Slagelse kommunes ca. 7600 ansatte i 2018 var omkring 76 % af dem også bosiddende i kommunen. Det betyder, at der ved en række sygedagpengesager er interesser på spil for medarbejderen som både ansat og borger samt for kommunen som både arbejdsgiver og bopælskommune.

Indsatsen i prøvehandlingen skal udmøntes ved, at der ansættes en nøglemedarbejder til at varetage Fast Track-sager samt medvirke til at udbrede kendskabet til ordningen.

Der er evidens for at en tidlig indsats er gavnlig for både ledere og sygemeldte, og på den lange bane forventes det, at Slagelse kommune vil opnå en besparelse, bedre borgerservice og mere arbejdsglæde/personalepleje.

I forhold til den sygemeldtes værdikæde forventes det, at den enkelte vil være bedre rustet enten til tilbagevenden til job eller et eventuel karriereskift.

Status og hvordan fremad:

Prøvehandlingen er i sin afsluttende fase og slutevalueringen er under udarbejdelse.

Med afsæt i erfaringerne fra prøvehandlingen, vil næste skridt være, at der i tæt samarbejde mellem sygedagpengeafdelingen og HR arbejdes videre med en model, hvor Fast Track-ordningen bedre kan anvendes og udbredes, herunder til andre centre i kommunen.

Resultater - forventede: Der er arbejdet med relativt få sager, i alt 34 fra perioden oktober 2019 til februar 2021, hvoraf de 14 sager kommer fra Center fra Sundhed & Ældre. Ud af de 34 er 23 overgået til sygedagpenge, 5 er raskmeldt, 1 er gået på barsel, 2 er overgået til råd og vejledning mens 3 har været fejloprettet (ikke Fast Track-sager).

At der ikke er behandlet flere Fast Track-sager, hverken generelt eller specifikt fra Sundhed & Ældre, skyldes i høj grad covid-19. Nedlukning af beskæftigelsesindsatsen og massivt arbejdspres på sundhedsområdet har flyttet fokus andre steder hen. Derudover har der undervejs været flere lederskift for indsatsen i Jobcentret.

Af den slutevaluering, som er under udarbejdelse fremgår det, at prøvehandlingen har vist, at der er et væsentligt potentiale i Fast Track-ordningen. Evalueringen viser samtidig, at indsatsen i prøvehandlingen ikke har været løsningen på behovet.

Potentialet i Fast Track, som også er et fokuspunkt hos STAR gør, at vi skal arbejde meget mere med det fremadrettet. Kommunen bør som arbejdsgiver have fokus på det grundet mangel på arbejdskraft. Lavere sygefravær gør tillige kommunen mere attraktiv som arbejdsplads og kan dermed stille Slagelse i et bedre lys. Samtidig vil et systematisk arbejde med en tidlig indsats på sygedagpenge medvirke til at hjælpe mennesker hurtigst muligt videre.

Samlet set giver det en gevinst for både mennesker, kommune og økonomi.

Prøvehandling: Værdikæder

Økonomi fra central pulje: 342.000 kr. til undervisning, supervision og mentortimer.

Formål og indhold: Formålet er, at opbygge kapacitet til at arbejde med ressourceforløbssager og -borgere ud fra værdikædetankegangen. Værdikædetankegangen skal sikre at den enkelte borgere oplever fremdrift i deres sag og liv, at der arbejdes helhedsorienteret og sammenhængende, at der kommes godt rundt om sagen og at det sker rettidigt.

For den enkelte betyder det at udvikle muligheder, som gør det muligt at finde en dør ud af jobcentret - borger skal opleve, at de er på vej til trods for deres vilkår.

På tidspunktet for prøvehandlingsansøgningen var der én samlet leder for sygedagpenge, jobafklaring og ressourceforløb, hvorfor alle tre afdelinger var medtænkt i prøvehandlingen. Da afdelingen efterfølgende blev delt op, er prøvehandlingen fastholdt og gennemført i Ressourceafdelingen.

Udgangspunktet er, at prøvehandlingen skal være en gevinst for både borgere og medarbejdere.

Borgerne skal opleve, at de har en plan med deres liv, som handler om hvordan de komme det bedst mulige sted hen, opbygger deres livsduelighed og livsmestring, bruger deres talenter, styrker og kompetencer og opnår en så god økonomi som muligt gennem lønnede timer.

Borgeren skal opleve en proces, hvor der opbygges samarbejde mellem parterne, hvor der er er klar rollefordeling i processen, hvor borgeren opbygger ejerskab til egen sag, hvor der er styr på løftestangseffekterne, sikres fremdrift og parallelle indsatser, hvor der er tro på borgeren og hvor der sker understøtning til rette tid.

For medarbejderne er det lig med en kapacitetsopbygning, som har fokus på at fastholde og udvikle. Det skal ske via god energi i processerne, kompetencer til at understøtte den enkelte, respekt, empati og mod, muligheder frem for begrænsninger, progression og arbejde helhedsorienteret med et særligt fokus på virksomhedernes behov for arbejdskraft til opgaver som dækker et begrænset antal timer. Dette til trods for opgaven og samarbejdets kompleksitet og sværhedsgrad.

Denne kapacitetsopbygning er sket gennem supervision, undervisning og mentortimer.

Status og hvordan fremad: Forløbet er i sin afsluttende fase og før jul udarbejdes afsluttende evaluering.

Erfaringerne fra prøvehandlingen kan danne grundlaget for, at skalere til andre dele af jobcentret.

Resultater: Prøvehandlingen har virket i kombination med BIR-projektet og medført, at borgere og sagsbehandlere oplever en målrettet og mere stabil relation. Udover et fald i antal sager fra 429 til 225 i afdelingen, modtages der kun ganske få klager på området. Det forventes, at der på sigt vil ske en nedgang i antallet af førtidspensioner fra afsluttede sager på området.

Det forventes, at det vil blive iværksat en ny prøvehandling, som skal sikre et �efterværn� med brug af handicapkompenserende ordninger m.m. Formålet hermed er, at fastholde borgeren på arbejdsmarkedet fx når denne er tilkendt fleksjob. I den nye prøvehandling vil der være fokus på fastholdelse af værdikædetilgangen.

Fastholdelse i et nyt perspektiv:

Økonomi fra central pulje: 400.000 kr. til dækning af personaleudgifter.

Formål og indhold: Formålet er at øge antallet af unge, der gennemfører deres uddannelse. Konkret er det aftalt, at unge ikke kan afmelde sig deres uddannelse ved FGU eller ZBC, før de har haft en samtale med Jobcentrets fastholdelseskonsulent, der fungerer som én indgang for den unge og den pågældende uddannelsesinstitution.

Status og hvordan fremad: Når prøvehandlingen udløber i januar 2022, bliver ordningen en del af driften.

Aktuelt er der ikke planer om at skalere ordningen. Skulle behovene ændre sig, kunne der skaleres ved, at opnormere antallet af fastholdelseskonsulenter eller ved at udvide ordningen til flere uddannelsesinstitutioner.

Resultater: Der er i alt afsluttet 90 sager fra fastholdelsessagsbehandleren, hvor afslutningsårsagen fremgår af nedenstående tabel.

For de unge der efter en samtale med fastholdelseskonsulenten frafalder sin uddannelse (57 ud af 90), er samtalen et godt afsæt for Jobcentrets videre arbejde med den unge.

Retligt grundlag

Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats m. fl.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Dette vil afhænge af om og hvordan de enkelte prøvehandlinger skaleres.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget.

Manglende tabel vedr. prøvehandlingen 'Fastholdelse i et nyt perspektiv' sendes til udvalget via mail.

9. Småjob (O)

9.     Småjob (O)

Sagsnr.: 330-2021-29333               Dok.nr.: 330-2021-201558                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

 

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om området for småjob.

Sagens indhold

På Social- og beskæftigelsesudvalgets møde d. 3 maj 2021, punkt 5 udbeder udvalget sig en løbende orientering indenfor småjobområdet, herunder en redegørelse for hvilke besparelser der er på forsørgelsesudgifterne og beskrivelse af de unge, der får småjobs. Ligeledes ønsker udvalget orientering om resultaterne heraf i forhold til, hvor mange der går videre i job og uddannelse.

Økonomisk gevinst ved småjob

Ud af det samlede antal unge der har afsluttet et småjob i 2021, er 50 % afsluttet til enten ordinær uddannelse eller ordinær job efterfølgende. For afsluttede småjob i 2020 var 41 % afsluttet til enten ordinær uddannelse eller ordinær job.

Det er primært erhvervsuddannelser som de unge er påbegyndt - VUC & HF.

En ung på uddannelseshjælp koster i gennemsnit ca. 104.00 kr. årligt, hvoraf kommunen gennemsnitligt får dækket 25 % af udgiften via. statsrefusion.

Området er tilført ressourcer, som indstillet i sag på Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 3 maj 2021, det er derfor muligt, at bibeholde at der konstant er ca. 70 unge i et 6 måneders småjob gennem 2021.

I perioden hvor den unge er i småjob, er der en fuld besparelse på uddannelseshjælpen, efterfølgende vil der være en forventelig varig besparelse for de der går i uddannelse eller job.

Årsagen til at der blev ansøgt om merbevilling, er den tidligere ledelses disponering. Der har været styring af økonomien og en bevidsthed om merforbrug, men det blev vurderet, at den forventelige effekt af småjob på udgiften til uddannelseshjælpen var mere økonomisk gavnlig, end hvis de unge ikke kunne tilbydes et småjob.

Unge i småjob

Ca. halvdelen af de unge der har afsluttet småjob er hjemmeboende og de har i gennemsnit haft 10-15 timer pr. uge i deres småjob.

Den anden halvdel er udeboende, og der har det gennemsnitlige timer i virksomheden været mellem 15-30 timer pr. uge.

Aldersspændet i småjob er fra 20- 29 år, men gennemsnitsalderen er under 25 år.

Antallet af timer beregnes for den enkelte borger, således at lønnen tilsvarer uddannelseshjælpen inkl. diverse tillæg. Dog har det for nogle været nødvendigt at modtage supplerende uddannelseshjælp ved siden af lønnen i deres småjob.

Der er i enkelte tilfælde givet dispensation til flere timer, da det har været vurderet hensigtsmæssigt for den unges videre mulighed for at opbygge erfaring indenfor en given branche. Dette for at den unge har kunnet afprøve at arbejde på ordinære vilkår, og for at sikre at den unge var klar til at påbegynde og gennemføre ordinær uddannelse efter endt småjob.

I de tilfælde hvor de unge har flere timer, som skal betales af arbejdsgiver, er det jobkonsulenter der sikrer vejledning til arbejdsgiver om at timer ud over den fastlagte ansættelse, som er aftalt med HR, skal aflønnes på lige vilkår med andre ordinært ansatte og for arbejdsgivers egen lønudgift.

Under processen med etablering af småjobs er der draget erfaringer med hvilke målgrupper der har haft størst succes med småjob og hvilke brancher, der har været det bedste match.

Målgrupper der får tilbudt småjob er både de unge, der er vurderet til at kunne påbegynde uddannelse indenfor 12 måneder, men der har også været god effekt af at afprøve de aktivitetsparate i småjob på færre timer og med håndholdt opfølgning.

Dette har medført selvtillid og erfaringer hos de unge, som aktivt har kunnet bruges i det videre sagsforløb for at afdække de realistiske job og uddannelsesønsker og mål, også for den målgruppe der pr. definition er længere væk fra arbejdsmarkedet.

Det kan konstateres, at der særligt for denne målgruppe har været behov for at forlænge småjobbet udover de 6 måneder for at fastholde den gode udvikling sideløbende med, at der fastlægges et konkret mål for uddannelse og job.

Fordeling af aktuelle småjobbere:

5 % er jobparate

42 % er åbenlys uddannelsesparate

25 % er uddannelsesparate

28 % er aktivitetsparate

Som bilag er vedlagt notat vedr. småjob, hvori der gives yderligere oplysninger omkring småjob. Notatet er udarbejdet efter forespørgsel på Økonomiudvalgsmødet d. 25.05.2021, punkt 21.

Retligt grundlag

Budgetaftale 2020-2023

Handlemuligheder

Social- og beskæftigelsesudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Udsat.

Bilag

330-2021-206034

Notat vedr småjob

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget.

10. STAR's opfølgning på den lovpligtige beskæftigelsesindsats og skærpet tilsyn (O)

10.   STAR's opfølgning på den lovpligtige beskæftigelsesindsats og skærpet tilsyn (O)

Sagsnr.: 330-2021-59126               Dok.nr.: 330-2021-261866                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om, hvordan Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) grundet covid-19 vil følge op på den lovpligtige beskæftigelsesindsats og skærpet tilsyn, om Jobcentrets indsats samt Slagelse Kommunes aktuelle status set ift. det skærpede tilsyn.

Sagens indhold

Beskæftigelsesindsatsen har været delvist suspenderet pga. covid-19, hvilket betyder, at jobcentrene i dele af suspensionsperioden ikke har kunnet leve op til den minimumsindsats, der følger af det skærpede tilsyn.

Som følge heraf har STAR udsendt en orientering til kommunerne om, hvordan styrelsen fra juni følger op på lovkravene i den tidlige beskæftigelsesindsats, samt hvordan STAR følger op over for kommuner, som ikke lever op til resultatmålet og fokusmålene.

Slagelse Kommune er ikke underlagt skærpet tilsyn og ændringsbekendtgørelse nr. 564 betyder, grundet covid-situationen, at kommunerne tidligst i april 2022 kan udvælges til skærpet tilsyn ved manglende opfyldelse af fokusmål 2 om manglende antal samtaler i kalenderåret 2021. Og først i april 2024 kan kommuner udtages til skærpet tilsyn ved manglende opfyldelse af fokusmål 1 om aktive tilbud i kalenderåret 2023.

I boksen nedenfor fremgår en generel orientering om det skærpede tilsyn, herunder resultatmål og fokusmål. Der er tillige en beskrivelse i orienteringen fra STAR (se bilag).

Efterfølgende orienteres om Jobcentrets indsatser, Slagelse Kommunes aktuelle status i forhold til det skærpede tilsyn samt en vurdering heraf.

Generelt om det skærpede tilsyn

Med Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats fra 2018, fik kommunerne større frihed til at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen efter den enkelte borgers behov. Samtidig indførtes en systematisk monitorering og opfølgning på kommunernes indsats. Kommuner, der ikke leverer resultater, og som samtidig ikke følger lovgivningens intentioner om en aktiv indsats og løbende samtaler, omfattes af et skærpet tilsyn.

 

Resultatmål

Resultatmålet følger Beskæftigelsesministeriets benchmarkingmodel. Resultatmålet opgør andelen på offentlig forsørgelse i forhold til den forventede andel ud fra kommunens rammevilkår. Det er alene for de kommuner, der har flere på offentlig forsørgelse end forventet, at der ses nærmere på de to fokusmål. 

 

Fokusmål

For kommunernes beskæftigelsesindsats er der to fokusmål:

 

1.    Den gennemsnitlige andel af personer med mindst 12 måneders anciennitet, der ikke har modtaget minimum ét aktivt tilbud eller minimum 6 ugers / 225 timers beskæftigelse de seneste 12 måneder, skal være mindre end 20 pct.

2.    Den gennemsnitlige andel af personer med mindst 12 måneders anciennitet, som har modtaget færre end fire samtaler de seneste 12 måneder, skal være mindre end 20 pct.

 

Det skærpede tilsyn

Det skærpede tilsyn stiller krav til kommunerne om at udarbejde en redegørelse samt en genopretningsplan for, hvordan kommunerne sikrer, at borgerne modtager en indsats, der er i overensstemmelse med intentionerne i aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats.

 

Kommuner omfattet af det skærpede tilsyn har en periode på ni måneder til at rette op på indsatsen. Hvis de lever op til begge fokusmål ved næste årlige opgørelsestidspunkt, udgår de af det skærpede tilsyn. Hvis kommunen opnår halvdelen af fremgangen mod at overholde fokusmålene, forlænges genopretningsperioden med 12 måneder. Hvis kommunen ikke opfylder kravene til at få forlænget genopretningsperioden, sættes kommunen under administration.

 

Hvis en kommune sættes under administration, skal den leve op til nogle minimumskrav til indsatsen, som fremgår af bekendtgørelsen om det skærpede tilsyn. Konkret skal kommuner under administration give alle borgere med 12 måneders ydelsesanciennitet mindst 4 samtaler og 1 aktivt tilbud årligt, svarende til kravene i de to fokusmål.

 

Kommunerne skal desuden indgå aftale med et eksternt konsulent-/revisionsfirma om en årlig gennemgang af samtlige sager, hvor kommunen ikke har overholdt kravene i fokusmålene mhp. at afdække, hvilke organisatoriske, ledelsesmæssige og/eller administrative udfordringer der er årsag til den manglende indsats.

 

De særlige minimumskrav ophører, når det kan konstateres, at kommunen lever op til fokusmålene.

 

Indsatser

Jobcentret har en række indsatser, værktøjer og initiativer, der skal medvirke til at bringe borgerne tættere på job eller i uddannelse. Med afsæt i Budgetaftale 2021-2024 øget fokus på straksaktivering, herunder tidlig indsats hvor aktive forløb tænkes ind fra start i borgerens plan. Flere afdelinger har direkte afledt af budgetaftalen oprettet tilbud, der skal sikre, at borgerne kommer hurtigt ud i et tilbud.

Grundet covid-19 og suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen, har tilgangen til tilbuddene været meget begrænset, men disse øges i takt med genåbningen og muligheden for fysisk fremmøde.

Aktuel status i Slagelse Kommune

Slagelse Kommune havde ifølge den seneste benchmarkingopgørelse 5.780 borgere på offentlig forsørgelse i perioden 1. kvartal 2020 til 4. kvartal 2020, hvilket er 230 helårspersoner flere end forventet ud fra kommunens rammevilkår (monitoreringens resultatmål), svarende til 0,47 procentpoint, jf. tabellen nedenfor.

I den seneste benchmarkingrapport, som dækker kalenderåret 2020, rangerer Slagelse Kommune som nr. 80. Dette er en fremgang på tre pladser i forhold til den seneste opgørelse, der dækkede perioden 3. kvartal 2019 til 2. kvartal 2020, hvor Slagelse Kommune lå som nr. 83 på listen.

Borgere på offentlig forsørgelse:

Figuren nedenfor viser, at 86% af borgerne mindst har fået fire samtaler de seneste 12 måneder. Dermed lever Slagelse op til fokusmål 2 stiller om, at flere end 80% af borgerne med mindst 12 måneders anciennitet har modtaget minimum fire samtaler de seneste 12 måneder. Det er en forbedring på næsten 20 procentpoint i løbet af 12 måneder.

Samtaler:

Ift. fokusmål 1 om en aktiv indsats viser figuren nedenfor, at 71,6 procent af personerne med mindst 12 måneders anciennitet, har modtaget et aktivt tilbud eller seks ugers/225 timers beskæftigelse de seneste 12 måneder er i april 2021 på 71,6 %. Dermed lever Slagelse ikke op til Beskæftigelsesministerens mål om minimum 80%. Udviklingen i Slagelse følger landstendensen og er en følge af, at den aktive indsats i en længere periode har været suspenderet.

Tilbud:

Vurdering:

Idet Slagelse kommune har flere borgere på offentlig forsørgelse end den forventede andel, kan kommunen i april 2022 blive omfattet af en vurdering af, om der er basis for at omfatte kommunen af et skærpet tilsyn. Udfaldet heraf afhænger af status for de to fokusmål på indsatssiden. Baseret på den seneste opgørelse fremgår det, at kommunen ikke lever op til fokusmål 1 vedr. en aktiv indsats. Ift. dette mål kan Slagelse dog først i april 2024 udtages til skærpet tilsyn på baggrund af indsatsen i 2023.

Som nævnt har jobcentret med afsæt i Budgetaftale 2021-2024 øget fokus på straksaktivering, herunder tidlig indsats, hvor aktive forløb tænkes ind fra start i borgerens plan. Flere afdelinger har direkte afledt af budgetaftalen oprettet tilbud, der skal sikre, at borgerne kommer hurtigt ud i et tilbud. Med genåbningen af beskæftigelsesindsatsen reaktiverer jobcentret disse tilbud og følger derudover nøje udviklingen i tallene.

Retligt grundlag

Lov om aktiv beskæftigelse §§ 31 og 102.

Ændringsbekendtgørelse nr. 564 af 30. marts 2021 om ændring af bekendtgørelse om skærpet tilsyn med kommunernes beskæftigelsesindsats.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

Bilag

330-2021-255928

Orienteringsbrev om STARs opfølgning på den lovpligtige beskæftigelsesindsats og skærpet tilsyn

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget.

Manglende tabeller i sagsfremstillingen sendes til udvalget via mail.

11. Ændring af udbetalingspraksis vedr. befordringsgodtgørelse til borgere (O)

11.   Ændring af udbetalingspraksis vedr. befordringsgodtgørelse til borgere (O)

Sagsnr.: 330-2021-52160               Dok.nr.: 330-2021-227577                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om ændring af udbetalingspraksis for befordringsgodtgørelse til borgere fra forud- til bagudrettet betaling.

Sagens indhold

Administrationen ændrede fra den 1. juli 2021 udbetalingspraksis for befordringsgodtgørelse til borgere fra forud- til bagudrettet betaling.

Praksisændringen sker i erkendelse af, at Jobcenter Slagelses hidtidige praksis om forudbetaling – vedtaget ved beslutning af 6. juni 2012 i Erhvervs-, Innovations- og Arbejdsmarkedsudvalget, sagsnr.: 330-2012-55940 – ikke flugter med lovgivningen. I bekendtgørelsen om en aktiv beskæftigelsesindsats § 126, stk. 1 fremgår det således, at �Udbetaling af befordringsgodtgørelse sker bagudrettet på baggrund af personens ansøgning�.

Da praksisændringen er til økonomisk ulempe for borgerne, har administrationen etableret en overgangsordning på tre måneder frem til 30. september 2021. I denne periode tilbyder Jobcenter Slagelse på borgernes anmodning ugentlig bagudrettet betaling mod det normale månedlige interval.

Alle borgere, der potentielt er omfattet af reglerne om befordringsgodtgørelse, modtog den 29. juni 2021 et brev fra Jobcenter Slagelse om praksisændringen og begrundelsen herfor.

Efter første måned (juli) med ændret udbetaling har 49 borgere modtaget befordringsgodtgørelse. Ingen borgere har anmodet om ugentlig udbetaling.

Hvis enkelte borgere skulle komme økonomisk i klemme pga. praksisændringen, vil administrationen finde en løsning, der tilgodeser såvel lovgivningens krav som borgernes behov.

I den forbindelse vil et forslag til Slagelse Kommunes retningslinjer for anvendelsen af merudgiftsgodtgørelse efter beskæftigelsesindsatslovens § 176 blive fremlagt for Social- og Beskæftigelsesudvalget til oktober.

Retligt grundlag

Godtgørelseshjemmel, borgeres ret:                   Beskæftigelsesindsatslovens § 175

Udbetalingsregel, krav til administrationen:       Bkg. om en aktiv beskæftigelsesindsats § 126

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen forventelige vedvarende.

Eventuel kortvarig øget administrativ opgave pga. mulighed for ugentlig behandling af ansøgninger og udbetaling frem til den 30. september 2021. Dette kan administreres inden for rammerne.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget.

12. Punkter til kommende møder (O)

12.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2021-88252                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.

Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over punkter til behandling på udvalgets kommende møder.

                                           Bilag er endnu ikke vedlagt

Bilag

330-2021-268710

Bilag 1_Kommende sager_Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

(V) efterspurgte en temadrøftelse vedr. udfordringer med mangel på faglært arbejdskraft. Ved samme lejlighed drøftes, hvordan vi sikrer opkvalificering for ledige.

Udvalget ønsker ved deres møde i december at samle op på valgperioden, herunder sikre overdragelse til nyt fagudvalg.

13. Lukket: Konkret sag 2, anonymiseret (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

14. Godkendelse af referat (B)

14.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2021-88254                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. august 2021:

Fraværende: 

Godkendt.