Kompetence
Børne- og Ungeudvalget
Socialudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget, samt Socialudvalget orienteres om administrationens udmøntning af budgetforligets afsnit om specialundervisning og de dertilhørende faglige anbefalinger i BDO rapporten
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering
Socialchefen indstiller,
1. at Socialudvalget tager sagen til orientering
Sagens indhold
Den gældende visitationsprocedure for specialpædagogisk bistand på skoleområdet er vedtaget af Børne- og Ungeudvalget i november 2016.
Af budgetaftalen vedtaget i Byrådet den 10. oktober 2022 fremgår det på side 14:
"I dag har ca. 900 elever brug for specialundervisning. 600 børn svarende til ca. 2/3 af disse tilbydes specialundervisning på specialskoler, mens ca. 1/3 tilbydes specialundervisning i specialklasser på almenskolerne.
I et forsøg på at få flere børn til at lykkes og undgå stigmatisering og eksklusion er det vores mål, at vi fremadrettet skal kunne tilbyde bredere og mere kvalificeret specialundervisning på almenskolerne.
Målet er at vende situationen ”på hovedet”, så vi fremover kan rumme og inkludere 2/3 af børnene med særlige undervisningsbehov som en del af almenområdet, mens den sidste 1/3 tilbydes specialundervisning på egentlige specialskoler."
Den ønskede bevægelse er således at bevæge segregerede elever nedad indsatstrappen - jf. bilag 1 - og dermed give en større andel af eleverne undervisning på en almen skole.
I BDOs skoleanalyse fra august 2022 (bilag 2) er et af de faglige greb, som der kan reguleres på, revisitations- og visitationsprocessen til specialpædagogisk bistand efter Folkeskolelovens §20 stk. 2 (vidtgående specialundervisning). På side 44 anbefaler BDO seks specifikke ændringer for at sikre en stærkere faglig praksis:
- Reorganisering af visitationsudvalget. Der anbefales, at skolechefen træder ind i visitationsudvalget. Udover skolechefen anbefales, at der i visitationsudvalget yderligere placeres 1-2 medarbejdere/konsulenter med viden og kompetencer fra almenområdet.
- Sammenhæng mellem beslutnings-og betalingsansvar. Der bør sikres sammenhæng mellem beslutnings-og betalingsansvar, således at formandskabet i visitationsudvalget placeres hos skolechefen, der er budgetansvarlig.
- Tydeliggørelse af visitationsudvalgets rolle og funktion. Fremadrettet bør alle beslutninger vedr. valg af tilbud og takster udelukkende træffes i visitationsudvalget.
- Opmærksomhed og styrket praksis for visitation fra dagtilbud. Det er yderligere afgørende, at Slagelse Kommune ser nærmere på segregeringen fra dagtilbud til specialundervisningstilbud, idet en stor andel børn segregeres direkte fra dagtilbud. Hvis Slagelse Kommune skal lykkes med at sænke segregeringen for skolestartere, da er det afgørende med et tæt samarbejde på tværs af dagtilbuds-og skoleområdet.
- Styrket praksis for re-visitationer. BDO oplever, at der er potentiale for en styrket faglig praksis i forhold til re-visitationer. Her skal vurderes, om der ses progression i forhold til de mål, der er sat for barnet. Ved manglende progression bør det vurderes, hvorvidt barnet er i det rette tilbud, mens der ved tilfredsstillende progression bør overvejes, om barnet kan tilbydes et mindre indgribende tilbud tættere på almen. I de kommende re-visitationer bør der være særligt fokus på fravær og skolevægring, så der aktivt tages stilling til, om disse elever er placeret i det rette tilbud eller deres udfordringer, kan løses bedre på anden vis.
- Øget opmærksomhed på skole-dagbehandling. Skole-og familieområdet deler udgiften til skole-dagbehandling, hvorfor det isoleret set er billigere for skoleområdet end fx specialskolerne. Dette til trods synes der at være behov for, at der udarbejdes en klarere forståelse af skole-dagbehandling i Slagelse Kommune med vægtning af, at tilbudstypen alene skal anvendes, når der er et behandlingsbehov, der er så omfattende og massivt, at det ikke kan løses på anden vis end gennem et behandlingsmiljø, som omfatter hele skoletiden, og hvor PPV’en peger på et behov for specialpædagogisk bistand i skoletilbuddet. Endvidere bør Slagelse Kommune styrke arbejdet med klare beskrivelser af, hvordan der skal arbejdes med behandling i tilbuddene og med løbende status samt evaluering heraf –dette kan således bruges aktivt af visitationsudvalget ift. fremadrettede visiteringer.
På baggrund af ovenstående har administrationen til dato sat følgende initiativer i gang:
Visitationsudvalget
Bevillingskompetencen til visitation til specialundervisningstilbud ligger hos skolechefen.
Derudover er der nedsat et centralt visitationsudvalg bestående af skolechef, leder af PUI, pædagogisk-psykologisk konsulent og tværfaglig leder.
Udover det, er der i visitationsudvalget udpeget 4 skolelederrepræsentanter fra de 3 distrikter (Slagelse, Skælskør, Korsør). Skolelederrepræsentanterne har rollen som tovholdere og garanter for at den nye visitationskultur understøttes og implementeres i distriktet. Dette forudsætter, at der afholdes forberedende møder på hver matrikel og i distriktet, hvor man i fællesskab undersøger om alle muligheder er udtømte. Sagen sendes til det centrale visitationsteam når alle muligheder på egen matrikel og i distriktet er udtømte.
Det er det centrale visitationsudvalg, der træffer den endelige beslutning om §20.2 tilbud.
Visitationsprocessen
Indstillingen til specialundervisning og specialpædagogiskbistand udarbejdes ved en indsats, der kræver mere end 9 støttetimer ugentligt eller ved behov for indsats i en specialklasse/specialskole.
Det er skolelederen der træffer beslutningen om indstilling til specialundervisning efter rådgivning fra PUI.
Visitation til alle specialundervisningstilbud, både specialskoler og specialklasser kræver at sagen forelægges visitationsudvalget. Herefter træffer udvalget afgørelse om, hvorvidt de indstillede elever er i målgruppen for specialtilbud efter Folkeskolelovens §20 stk 2..
Visitationen sker 4 gange årligt: oktober, december, marts og maj.
Dato for visitation | Deadline for indlevering af materiale |
5 oktober 2022 | 21 september 2022 |
14 december 2022 | 23 november 2022 |
Hovedvisitation 8 marts 2023 | 15 februar 2023 |
24 maj 2023 | 3 maj 2023 |
Skolelederne som indgår i visitationsudvalget, skal sikre muligheden for sparring i distriktet før materialet indleveres til visitationsudvalget.
En sag kan kun forelægges visitationsudvalget når:
- Inklusionsindsatser er afprøvet, evalueret og justeret.
- Relevante fagpersoner er inddraget (forebyggende rådgiver, PUI, fraværsteam mf.)
- Der foreligger en handleplan med et overblik over afprøvet indsatser, og evaluering af disse (se handleguiden).
- Sagen er drøftet i distriktsteam (lederniveau) med henblik på:
Afsøge mulighederne for etablering af lokale løsninger, der ikke kræver visitation (20.2 tilbud).
Sparring og kvalificering af indstillingen til visitationsudvalget.
- Sagen er drøftet med PUI, der har ansvaret for at udarbejde en PPV.
- Indstillingsskemaet er udfyldt og underskrevet.
- Barnets og forældrenes perspektiver skal fremgå af indstillingsskemaet.
Sager bliver tilbagevist såfremt ovenstående krav ikke er opfyldt.
(Bilag 3 er den samlede beskrivelse af den nye visitationsproces)
Revisitationsproceduren
Alle elever som modtager specialundervisning, skal mindst én gang årligt have revurderet sit tilbud jf. Bek nr.693 af 20/6/20 14. Ligeledes er opgaven grundigt at undersøge muligheden for at elever i specialtilbud kan udvikle sig i mindre indgribende specialtilbud, almen skoler eller mellemformer på almen skoler. Det kræver et fælles samarbejde mellem alle skolerne for at kunne lykkes. Derfor kobles almenskoler, visitationsudvalg og specialskoler sammen i revisitationen for 2023/24.
Skoleleder i det specialiserede tilbud har ansvaret for forberedelse af revisitationen , som i videst muligt omfang skal ske i samarbejde med forældrene og eleven. Revisitation tager udgangspunkt i elevens handleplan, herunder hvorvidt eleven profiterer af skoletilbuddet. Specialtilbuddet udarbejder revisitationsskema (skabelon) og kommunikerer efterfølgende, når revisprocessen er afsluttet, afgørelse til forældrene. Afgivende skole / distriktsskole har ansvaret for at undersøge muligheden for at udsluse en elev til distriktet fra specialtilbuddet, herunder i fællesskabet i distriktet at undersøge muligheden for at etablere mellemformer eller lokale 20,2 tilbud, som kan matche elevens behov. Visitationsudvalget har ansvaret for at koordinere arbejdet, sikre data og skrive relevante breve om afgørelser
(”Afgivende skole” = den almene skole som indstillede eleven til specialpædagogisk bistand. ”Distriktsskole” = skolen i det distrikt eleven bor og hvor eleven har været indstillet fra børnehaven, er tilflyttere eller kommet fra friskole /efterskole)
Bilag 4: Revisitation 2023-24 "Procesplan og rollefordeling"
Overgang fra dagtilbud til skole
I år er der 884 børn i kommunens dagtilbud, som er født i 2017 og 2016. Det betyder, at der potentielt er 884 børn, som børnehaverne har kendskab til, der skal i skole efter sommerferien næste år. Blandt dem er der nogle, der vil have brug for specialpædagogisk hjælp, når de begynder i børnehaveklassen. Derfor er processen for både de almene og specialbørnehaverne således:
Børnehaven skal i løbet af oktober og november måned få et overblik over de børn der kan forudses måtte have et specialpædagogisk behov i børnehaveklassen og undersøge, hvor forældre forventer at barnet skal gå i skole.
Børnehaven skal tage kontakt til den skole forældrene har i tankerne og hvis ikke forældrene har tænkt over det, så den distriktsskole barnets adresse er tilknyttet for at gøre opmærksom på overvejelserne og det forventede behov for specialpædagogisk bistand, samt aftale, hvad der kan og skal gøres inden skolestart.
Samtidigt skal børnehaverne orientere PUI om, hvilke(t) børn det drejer sig om og hvori vanskelighederne for barnet består. Deadline for denne proces er den 5/12-22
Skolelederne drøfter sagerne med børnehaverne og sagerne indgår i visitationsmøderne fra den 12/12 til den 19/12 med henblik på at finde lokale løsninger.
Selve visitationsproceduren er uændret. Det vil sige at indstilling og PPV skal være afleveret til PPR senest fredag i uge 8 og forældrene får svar i løbet af uge 12.
Dagbehandling
I øjeblikket afventer skoleafdelingen og PUI et udspil fra chefen for afdeling Børn & Familie om visitation til dagbehandling i fremtiden.
Der er dog allerede sket en reorganisering af det tværgående visitationsudvalg, som nu består af skolechefen, lederen af PUI, pædagogisk-psykologisk sagsbehandler i PUI og børne- og familiechefen.
Det tværgående visitationsudvalg mødes 4 gange årligt.
Ligeledes vil alle revisiteringer til dagtilbud blive behandlet af det tværgående visitationsudvalg. Dette sker i januar måned.
Justeret tilbudsvifte ift Rosenkilde Skole
Som en del af budgetaftalen skal takst 1 og takst 2 på Rosenkilde Skole bortfalde (Jf. BDO skoleanalyse side 50) og eleverne indplaceret på de to takster overflyttes til Stillinge Skole, hvis det er pædagogisk muligt.
Der går i øjeblikket 11 elever på Rosenkilde Skole, som er indplaceret på takst et eller takst to. 6 af disse elever går ud af Rosenkilde Skole efter sommerferien. Ved revisitationen i december vil de resterende fem elevers udvikling blive vurderet ud fra, om de eventuelt kan udsluses til en mindre indgribende foranstaltning et andet sted end på Rosenkilde Skole, fx Stillinge Skole eller NEST tilbuddet på Antvorskov Skole. Administrationen skønner, at det må være en nøje pædagogisk-psykologisk vurdering, der er grundlaget for evt. beslutning om udslusning fra Rosenkilde Skole.
Visitationsudvalget vil undlade at visitere NYE elever i målgruppen til takst et og takst to. Det betyder, at de to takstniveauer i løbet af meget kort tid er udfaset på Rosenkilde Skole.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven.
Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
Styrelsesvedtægt for Slagelse Kommunes Skolevæsen
Dagtilbudsloven
Serviceloven
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det er administrationens vurderingen, at de gennemførte initiativer afspejler de faglige anbefalinger i BDOs skoleanalyse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Når den nye visitationsproces og revisitationen er gennemført og evalueret skal der udarbejdes et beslutningspunkt om visitationsproceduren på et kommende Børne- og Ungeudvalgsmøde
Den kommunale styrelsesvedtægt for skoleområdet skal tilpasses og vedtages i Byrådet