Socialudvalget – Referat – 30. november 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

 

Indstilling

Socialchefen  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Orientering om budgetrammer for 2023-2026 samt status på implementering af budgetforlig (O)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning.

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget orienteres om de endelige budgetrammer for budget 2023-2026 og status på implementering af budgetforliget, herunder forslag som skal forelægges politisk inden endelig igangsætning.

 

Indstilling

Socialchefen og Børne- og Familiechefen indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres om udvalgets tilpassede budgetrammer for budget 2023-2026 samt status på implementering af budgetforligets forskellige forslag.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober 2022 budgettet for 2023-2026. Kommunens økonomi har været og er forsat udfordret. Det har betydet, at det har været nødvendigt at indarbejde besparelser i budget 2023-2026.

I udvalgets samlede budgetramme for 2023-2026 er der indarbejdet væsentlige bevægelser /korrektioner:

  • PL-regulering
  • Tilbageførte besparelser tidligere år
  • Budgettilpasninger som følge af Demografi, Aktivitet, Lov og Cirkulære m.m.
  • Besparelser fra Budgetforliget, herunder fordeling af puljer afsat under Økonomiudvalget

Et overblik over udvalgets budgetramme findes i bilag 1.

Budgetforliget for budget 2023-2026 er sammensat af mange forskellige besparelsesforslag af forskellig karakter og kompleksitet. Som udgangspunkt skal forslagene være implementeret fra og med  den 1. januar 2023. Der vil dog kunne være forhold, som gør, at forslagene ikke vil kunne implementeres som forudsat, ligesom der er forslag, som kræver yderligere politisk behandling eller først får virkning i løbet af 2023.  

Endvidere indeholder budgetforliget en række forskellige tiltag, som skal iværksættes med henblik på analyser m.m. til brug for budget 2024-2027.    

Status på de enkelte forslag og tiltag i budgetforliget på udvalgets område findes i bilag 2.

CHP:

I Center for Handicap og Psykiatri er de besparelser som vedrører virksomhedsniveauet blevet indarbejdet i det kommende års takster. Det vil sige, at taksterne generelt er reduceret og besparelsen er så udmøntet i Myndighed. Besparelserne har udover fx en sammenlægning af tilbud, mere effektiv drift m.m. udmøntet sig konkret i en personalereduktion. Det har afstedkommet en personalepolitisk proces, som er håndteret. Grundlæggende betyder det, at man på virksomheds niveau skal løse de samme opgaver fremadrettet for færre midler end hidtil.  

På Myndighedsniveau er der igangsat en opnormering af personale som en investering i at nå de besparelser, der vedrører Myndighed- herunder revisitering af botilbud og socialpædagogisk støtte. Der arbejdes ligeledes på at få beskrevet nye serviceniveauer, som skal godkendes politisk.

Derudover er der øvrige tiltag, som skal afstemmes med Udvalget, herunder varmestuer, analyse af CHP m.m.

Børn og Familie:

I Afdeling for Børn og Familie pågår en proces for arbejdet med de politisk vedtagne besparelser for området. Der arbejdes på en udviklings- og handleplan, som både adresserer og understøtter den faglige retning og et budget i balance. De konkrete besparelsesinitiativer indgår som en del af den samlede udvikling og styring af området. Planen vil ligeledes indeholde praksis for opfølgning på fremdrift, herunder opfølgning på de enkelte besparelseselementer, som der vil blive afrapporteret på i forbindelse med budgetopfølgninger i 2023.

Der er i forhold til omlægning af midler, jf. Budget 2023-26, iværksat en rekrutteringsproces med henblik på at understøtte opnåelsen af de enkelte besparelseselementer.

 

Retligt grundlag

Godkendt politisk tids-og procesplan for budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Sagen er en orienteringssag.

Der vil i forbindelse med budgetopfølgningerne i 2023 indgå relevant status på implementeringen af budgetforliget. Endvidere vil der være forslag, som kræver yderligere politisk behandling. 

3. Månedsopfølgning Specialcenter Slagelse, november (O)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning. Med bemærkning om, at henset til alvorligheden i merforbruget, så foreslår Socialudvalget en øget understøttelse af økonomistyringen til Specialcenter Slagelse.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om månedsopfølgningen og de økonomiske handleplaner for de budgetudfordrede tilbud under Specialcenter Slagelse.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at orientering om månedsopfølgning for Specialcenter Slagelse tages til efterretning.


Sagens indhold

Socialudvalget har på udvalgsmøde den 4. maj 2022 besluttet, at der skal fremlægges månedsopfølgninger for de budgetudfordrede tilbud under Specialcenter Slagelse for Udvalget.
Ved BO4 på udvalgets møde i november forventede Specialcenter Slagelse et samlet merforbrug på 16,1 mio. kr. Med denne månedsopfølgning for november, er det forventede samlede merforbrug for 2022 på nuværende tidspunkt på 19,5 mio. kr.

Den markante udvikling i merforbruget skyldes dels, at forventningen til AUB-midler er nedskrevet med ca. 0,8 mio. kr. som følge af en fejlberegning, at den nye forhåndsaftale fra 31.10.2022 har betydet merudgifter til lønninger på ca. 0,6 mio. kr., og at det har været nødvendigt at afsætte yderligere ca. 1,5 mio. kr. til over- og merarbejde samt vikarer grundet yderligere udgifter til implementering af Nexus samt afholdelse af feriekolonier.

Der foretages i øjeblikket et arbejde med at udarbejde et styringsredskab til alle afdelinger, som fra primo 2023 skal sikre, at normering og vikarforbrug stemmer overens med takstindtægterne 

Specialcenter Slagelse forventer, at merforbruget, undtaget RV87-89, kan indhentes i 2023, og at der således vil være balance ml. indtægter og udgifter med udgangen af 2023. 

De økonomiske afvigelser på tilbuddene under Specialcenter Slagelse er som følger: 

Rosenkildevej 65A:   2. mio. kr.

Rosenkildevej 97: 0,9 mio. kr.

Fasanstien: 0,1 mio. kr.

Park Allé: 1,8 mio. kr.

Halsebyvænget: 0,45 mio. kr.

Heimdal: 0,35 mio. kr.

RV 87-89: 13,9 mio. kr.

 

Retligt grundlag

Styrelsesloven og kommunens regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget kan vælge at tage månedsopfølgningen til efterretning.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

4. Anlægsregnskab vedr. etableringen af 9 fritliggende skæve boliger (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 3: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende anlægsregnskabet vedr. kommunal medfinansiering til etableringen af de 9 fritliggende skæve boliger, der udgør ''Nordlunden''. 

Byrådet skal efter indstilling fra Socialudvalg og Økonomiudvalg godkende, at mindreforbruget på 5.000 kr. vedr. den kommunale medfinansiering til etableringen af 9 fritliggende skæve boliger tilføres kassen.

Byrådet skal efter indstilling fra Socialudvalg og Økonomiudvalg godkende Slagelse Boligselskabs anlægsregnskab vedr. etableringen af 9 fritliggende skæve boliger.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget godkender anlægsregnskabet vedr. kommunal medfinansiering til etableringen af 9 fritliggende skæve boliger.

2.     at  Socialudvalget indstiller til Økonomiudvalg og Byråd, at mindreforbruget på 5.000 kr. vedr. den kommunale medfinansiering til etableringen af 9 fritliggende skæve boliger tilføres kassen.

3. at Socialudvalget indstiller til Økonomiudvalg og Byråd, at Slagelse Boligselskabs anlægsregnskab vedr. etableringen af 9 fritliggende skæve boliger godkendes.

Sagens indhold

Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der skulle arbejdes videre med etablering af fritliggende skæve boliger på en kommunal grund nord for Rosenkildeparken, og bevilligede et rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr. som kommunal medfinansiering til etablering af de skæve boliger. Der er siden taget følgende politiske beslutning i anlægssagen:

16. december 2019 blev 0,1 mio. kr. frigivet til opstart af projektet og rådgivning hos Kommunale Ejendomme v. Bygherrerådgivningen.

20. januar 2020 godkendte Økonomiudvalget, at der blev indgået samarbejde med Slagelse Boligselskab omkring etableringen. Det blev aftalt, at Slagelse Kommune stiller grunden vederlagsfrit til rådighed og sørger for at afholde omkostninger som jordbundsundersøgelser, museumsundersøgelser, evt. udmatrikulering og evt. rådgivning i forbindelse med disse opgaver inden udlån af grunden. Slagelse Boligselskab afholder herefter alle udgifter i forbindelse med byggemodningen, dvs. kloakering og diverse tilslutninger (el, vand og varme). Slagelse Boligselskab er bygherre og står for både etableringen samt den efterfølgende drift af de 9 almene boliger.

23. marts 2020 blev yderligere 0,2 mio. kr. frigivet til jordbundsundersøgelser, inkl., miljøundersøgelser, museumsundersøgelser af grunden, rådgivning hos Kommunale Ejendomme/Bygherrerådgivningen samt udmatrikulering.

25. maj 2020 godkendte Byrådet ansøgning fra Slagelse Boligselskab om tilskud til etablering af 9 skæve boliger fra Transport- og Boligministeriet. Ansøgningen indebar, at Slagelse kommune godkendte rammerne for samarbejdet, herunder stillede lånegaranti samt medunderskrev ansøgning om tilskud på 3,825 mio. kr. fra ministeriet. Ansøgningen indebar en godkendelse af en anskaffelsessum for 9 boliger på 8.020.000 kr.

På baggrund af resultatet af indkomne tilbud den 25. september 2020 samt ændrede forudsætninger i Slagelse Boligselskabs oprindelige projektforslag til de 9 skæve boliger ”Nordlunden”, meddelte Slagelse Boligselskab den 1. oktober 2020, at anskaffelsessum på 8.020.000 kr. ikke kunne opnås.

Slagelse Boligselskab fremsendte på denne baggrund forslag om ændring af anskaffelsessum samt finansiering til etablering af 9 fritliggende skæve boliger. Hovedelementet var at øge realkreditlånet med 1,0 mio. kr. samt, at der er kommunal medfinansiering på 1,7 mio. kr. Forslaget indebar, at byggeriet fastholder de behov for kvalitet og indretning, som er blevet indarbejdet i samarbejde med Center for Handicap og Psykiatri for særligt at målrette boligerne til den målgruppe af særligt socialt udsatte, som har brug for en fritliggende bolig. Endvidere fastholdtes de oprindelige projektforudsætninger om, at indkørsel/forsyningsvej, p-plads og stier udføres i grus samt, at der ikke etableres fælles skur/depot.

Slagelse Boligselskab havde den 1. oktober 2020 kontakt med Trafik og Boligministeriet/Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og foreholdte dem behovet for og forslag til ændret finansiering, herunder et revideret huslejeniveau på kr. 3.600,- pr. måned. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyste på det foreliggende grundlag, at de ikke har brug for at genbehandle ansøgning om tilskud, og at tilskuddet står ved magt også ved de ændrede økonomiske forudsætninger.

26. oktober 2020 godkendte Byrådet forslag fra Slagelse Boligselskab om ændring af anskaffelsessum samt finansiering til etablering af 9 fritliggende skæve boliger indholdene følgende økonomiske forudsætninger:

Realkreditlån Kr.   5.195.000

Kommunal medfinansiering                   Kr.   1.700.000

Tilskud fra Transport og Boligministeriet Kr.   3.825.000

I alt                                                      Kr. 10.720.000

Byrådet godkendte samtidigt en foreløbige gennemsnitlige husleje for en bolig på 39,53 m2 på 3.600 kr. pr. måned samt at Slagelse Kommune stillede 100% kommunal garanti for realkreditlån for maksimalt 5.195.000 kr. Finansieringen af de 1,7 mio. kr. skete via frigivelse af de resterende 1,6 mio. kr. fra det afsatte rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr. samt via et konstateret mindreforbrug på 0,1 mio. kr. i de allerede frigivne 0,3 mio. kr. til Slagelse Kommunes udgifter til rådgivning og jordbundundersøgelser mv.

Med det nye grundlag har Slagelse Boligselskab gennemført byggeriet. De første beboere flyttede ind den 1. august 2021. Alle 9 boliger er nu udlejet.

Anlægsregnskab

Anlægsregnskab vedr. rammen til kommunal medfinansiering på 1,9 mio. kr.

Slagelse Kommunes afholdte udgifter til rådgivning og jordbundsundersøgelser mv:  Kr.    195.083

Udbetalt tilskud til anlægsprojektet hos Slagelse Boligselskab:   Kr. 1.700.000

I alt:   Kr. 1.895.083

I forhold til at Byrådet godkendte ramme for kommunal medfinansiering til projektet på 1,9 mio. kr., så er resultatet et mindreforbrug på 5000 kr. 

Slagelse Boligselskabs anlægsregnskab for etableringen af 9 fritliggende skæve boliger

Slagelse Boligselskab har nu fremsendt anlægsregnskab for etableringen af 9 fritliggende skæve boliger - ''Nordlunden''.

Byggeregnskabet er som følger:

Grundudgifter: Kr.   4.131.184 

Håndværkerudgifter: Kr.   6.081.883

Omkostninger: Kr.      710.551 

Endelig anskaffelsessum: Kr. 10.923.618

I forhold til den af Byrådet godkendte anskaffelsessum på 10.720.000 kr. er der således et merforbrug på 203.618 kr. Slagelse Boligselskab oplyser, at merforbruget primært skyldes uforudsete dårlige jordbundsforhold. Som følge af merforbruget har Slagelse Boligselskab besluttet at finansiere merforbruget ved at bidrage med et tilskud til projektet fra Slagelse Boligselskabs arbejdskapital, og ikke at føre et byggesagshonorar. 

Projektets økonomi er hermed i balance og dermed ændres ikke på de af Byrådet godkendte rammer for kommunal medfinansiering og garantistillelse i forhold til realkreditbelåning, ligesom det godkendte huslejeniveau bibeholdes.

Slagelse Boligselskabs byggeregnskab og revisionsprotokol vedlægges som bilag.

Retligt grundlag

Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger). Jf. bekendtgørelsen skal Byrådet påtegne regnskabet fra bygherre.

Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen og påvirker ikke kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.

Idet anlægsprojektet vedr. den kommunale medfinansiering er under 2 mio. kr. aflægges anlægsregnskabet til udvalgets godkendelse. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder

  1. At godkende anlægsregnskabet for den kommunale medfinansierining
  2. At indstille til Økonomiudvalg og Byrådet, at mindreforbruget på 5.000 kr. vedr. den kommunale medfinansiering tilføres kassen
  3. At indstille til Økonomiudvalg og Byrådet, at Slagelse Boligselskabs anlægsregnskab godkendes.
  4. At udsætte sagen og bede om yderligere oplysninger.

Byrådet har følgende handlemuligheder

  1. At godkende, at mindreforbruget på 5.000 kr. vedr. den kommunale medfinansiering tilføres kassen.
  2. At godkende Slagelse Boligselskabs anlægsregnskab
  3. At udsætte sagen og bede om yderligere oplysninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at de fremlagte anlægsregnskaber kan godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Slagelse Kommune har afholdt udgifter til rådgivning og jordbundsundersøgelser mv. på 195.083 kr. og udbetalt tilskud til anlægsprojektet hos Slagelse Boligselskab på 1.700.000 kr.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg, bevillingsnr. 177

4.1

-5

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 5

 

 

 

Bilag Skema 1b Anlægsregnskab fritliggende skæve boliger er vedlagt.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Økonomiudvalgsmøde 12. december 2022 med indstilling til Byrådets godkendelse. 

Byrådsmøde den 19. december 2022 med indstilling til godkendelse. 

5. Valg af leverandør til varmestue i Korsør (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at administrationen annoncerer bredt efter interesserede NGO’er efter en politisk godkendt kravsspecifikation.

Kravspecifikationen sendes i høring i Rådet for Socialt Udsatte, hvorefter kravsspecifikationen fremsættes til beslutning på Socialudvalgets møde i februar.

På baggrund af indkomne tilbud udpeger administrationen en fremtidig NGO-leverandør.

Socialudvalget ønsker endvidere en brugerevaluering af nuværende indsats til inspiration til fremtidig NGO-leverandør.

At 2: Godkendt

At 3: Godkendt

At 4: Godkendt

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal tage beslutning vedrørende udpegning af ny leverandør til drift af varmestuen til udsatte borgere i Korsør.

Socialudvalget skal fastlægge niveauet for det fremtidige driftstilskud.

Socialudvalget skal tage beslutning, om de kommunalt lejede lokaler på Lilleøvej skal stilles vederlagsfrit til rådighed frem til 1. juli 2024 for fremtidig leverandør.

Socialudvalget skal tage beslutning om at minimering af afviklingsomkostningerne skal indgå i administrationens dialog med fremtidig leverandør.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager beslutning vedrørende udpegning af leverandør til drift af varmestuen til udsatte borgere i Korsør.

2. at Socialudvalget godkender det fremtidige årlige driftstilskud til drift af en varmestue i Korsør budgetmæssigt til 817.168 kr.(2023). Med tillæg af 5 % positiv moms, vil der blive udbetalt 858.567 kr.  i driftstilskud(2023-priser).

3. at Socialudvalget godkender, at de kommunalt lejede lokaler på Lilleøvej stilles vederlagsfrit til rådighed frem til den 1. juli 2024 for fremtidig leverandør.

4. at Socialudvalget godkender, at minimering af afviklingsomkostningerne skal indgå i administrationens dialog med den fremtidige leverandør. Eventuel finansiering af afviklingsomkostninger vedrørende personale og drift, håndteres via nedsat driftstilskud til NGO i overgangsperioden.

 

Sagens indhold

På baggrund af Byrådets beslutning den 26. april 2021 har Rusmiddelcenter Slagelse stået for driften af varmestuen i Korsør siden den 1. juli 2021 i lejede lokaler på Lilleøvej i Korsør.

Med vedtagelsen af budget 2023-2026 skal Socialudvalget tage stilling til en proces, hvor målet er, at den kommunale varmestue i Korsør nedlægges, og der i stedet fremover ydes et driftstilskud til en NGO, som ønsker at drive en varmestue i Korsør.

Proces for overgang til NGO leverandør

Der peges i det vedtagne budgetmateriale på følgende:

  • At driftstilskuddet kan gives til Kirkens Korshær

Administrationen foreslår, at Socialudvalget tilrettelægger processen på en af følgende måder:

  • Proces 1: Socialudvalget kan pege på Kirkens Korshær som fremtidig leverandør af en varmestue i Korsør, og bede administrationen gå i dialog med Kirkens Korshær.
  • Proces 2: Socialudvalget kan bede administrationen annoncere på hjemmesiden for at sikre bredde i interesserede NGO’er, og samtidigt bede administration gå i dialog med interesserede NGO’er. Administrationen udarbejder en kravsspecifikation med kriterier for opgaveløsningen som interesserede NGO’er skal opfylde. Administrationen udpeger på baggrund af opfyldelsen af kriterier den fremtidige leverandør.

I forhold til den videre proces er der ikke med budgetvedtagelsen besluttet et bestemt overdragelsestidspunkt. Af hensyn til den praktiske planlægning anbefaler administrationen, at overdragelsestidspunktet fastlægges i forbindelse med administrationens dialog med den fremtidige leverandør.

Niveau for driftstilskud

Der peges i det vedtagne budgetmaterialet på følgende:

  • At driftstilskuddet skal fastsættes på samme niveau, som før kommunen overtog opgaven.
  • At budget 2023-2026 ikke indeholder en defineret besparelse af budgettet til driften af den kommunale varmestue.

Kirkens Korshær fik før Rusmiddelcenter Slagelse overtog opgaven, årligt 786.000 kr. (2020-priser) i driftstilskud for at drive en varmestue i Korsør. Dette vil fremskrevet til 2023 svare til et driftstilskud på 858.567 kr. (2023-priser). Da driftstilskuddet tillægges 5 % positiv moms, så svarer dette til et budget hos kommunen til driftstilskuddet på 817.168 kr. Til sammenligning har kommunen et budget under Rusmiddelcentret på 899.658 kr.(2023). Budgettallene er sat op i nedenstående skema med angivelse af forskellen.

 

Kommunalt budget (2023 tal)

Niveau for driftstilskud til Kirkens Korshær i 2020- fremskrevet til 2023

817.168

Driftsbudget ved kommunal varmestue 2023

899.658

Difference

82.490

Administrationen foreslår følgende:

  • At det fremtidige årlige driftstilskud til drift af en varmestue i Korsør fastlægges budgetmæssigt til 817.168 kr.(2023). Med tillæg af 5 % positiv moms, vil der blive udbetalt 858.567 kr. (2023-priser)
  • At forskellen mellem det driftstilskud der skal udbetales og budgettet i 2023 på 82.490 kr. vil være til udvalgets disposition til andre formål i forbindelse med Socialudvalgets samlede budget.

Håndtering af afviklingsomkostninger for den kommunale varmestue

Det samlede budget til den kommunale varmestue er sammensat således:

Budget for kommunal varmestue

Indhold

Budget 2023

Rusmiddelcenteret Slagelse

Socialfaglig drift

899.658

Kommunale Ejendomme

Husleje, forbrugs- og bygningsdrift

462.405

Samlet

1.362.053

Overgangen til en ny leverandør betyder en nedlæggelse af den kommunalt drevne varmestue i Korsør. Dette kan medføre afviklingsomkostninger for driften i Rusmiddelcenteret samt for Kommunale Ejendomme. Slagelse Kommune er forpligtiget på lejekontrakten på Lilleøvej frem til den 1. juli 2024. Afviklingsomkostninger på de 2 budgetområder vurderes at kunne falde på følgende typer:

Sted

Type af mulige afviklingsomkostninger

Rusmiddelcenteret Slagelse

Udgifter til løn og ferie ved opsigelse af personale

Kommunale Ejendomme frem til 1. juli 2024

Tomgangsudgifter til husleje og forbrugs- og driftsudgifter

Administrationen foreslår, at Socialudvalget tilrettelægger processen, således at minimering af afviklingsomkostningerne indgår i dialogen med den fremtidige leverandør.

Administrationen kan pege på følgende spor:

a) For at sikre en rolig overgang for brugergruppen og samtidigt undgå tomme lokaler med tomgangsudgift for kommunen, så kan foreslås:

  • Socialudvalget stiller lokalerne vederlagsfrit til rådighed. Da kommunen har hjemmel til at drive varmestuer i servicelovens § 104, så kan kommunen stille lokalerne vederlagsfrit til rådighed til samme formål frem til den 1. juli 2024. Fra den 1. juli 2024 skal den fremtidige leverandør indgå ny lejeaftale med Korsør havn eller finder alternativ placering i andre lokaler. Der ydes ikke kompensation i form af øget driftstilskud til fremtidige husleje fra den 1. juli 2024.

eller

  • Alternativt kan Socialudvalget forudsætte, at den fremtidige leverandør selv finder fysiske rammer. Såfremt leverandøren ønsker at leje Lilleøvej, så kan Slagelse Kommune fremleje lejemålet frem til den 1. juli 2024. Ønsker leverandøren ikke at overtage lejemålet, så kan Slagelse Kommune afsøge mulighederne for at fremleje lokalerne til andet formål.

b) At minimering af afviklingsomkostningerne i øvrigt skal indgå i administrationens dialog med den fremtidige leverandør. Eventuel finansiering af afviklingsomkostninger vedrørende personale og drift håndteres via nedsat driftstilskud til NGO i overgangsperioden.

 

Retligt grundlag

Lov om social service § 104(drift af varmestue)

Kommunalfuldmagten

Slagelse Kommune yder i dag driftstilskud til Kirkens Korshær til drift af varmestuer i Skælskør og Slagelse. Driftstilskuddene er en ”kan” opgave for kommunen, men indsatsen i varmestuerne ses som en understøttelse af fællesskaber for socialt udsatte borgere, og er således et bidrag i naturlig forlængelse af de kommunale indsatser i forhold til socialt udsatte. Byrådets mulighed for at yde driftstilskuddene sker i henhold til kommunalfuldmagten. Driften af varmestuerne er en del af Byrådets samarbejdet med civilsamfundet, og er ikke omfattet af den kommunale forsyningsforpligtigelse. Slagelse Kommunes forsyningsforpligtigelse opfyldes af Slagelse Kommunes øvrige aktivitets- og samværstilbud.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder vedrørende udpegning af leverandør:

  • 1: Socialudvalget kan pege Kirkens Korshær som fremtidig leverandør af en varmestue i Korsør, og bede administrationen gå i dialog med Kirkens Korshær.
  • 2: Socialudvalget kan bede administrationen annoncere bredt efter interesserede NGO’er og bede administration om at udpege fremtidig NGO leverandør.

Socialudvalget har følgende handlemuligheder vedrørende niveau for driftstilskud til drift af en varmestue i Korsør:

  • 1: Socialudvalget fastlægger det fremtidige driftstilskud til drift af en varmestue i Korsør til budgetmæssigt 817.168 kr.(2023). Med tillæg af 5 % positiv moms, vil der blive udbetalt 858.567 kr. (2023-priser).
  • 2: Socialudvalget kan anbefale til Økonomiudvalg og Byråd, at det fremtidige driftstilskud ændres.

Socialudvalget har følgende handlemuligheder vedrørende håndtering af afviklingsomkostninger for den kommunale varmestue:

Vedrørende de kommunalt lejede lokaler på Lilleøvej:

  • 1: Socialudvalget kan tage beslutning om, at de kommunalt lejede lokaler på Lilleøvej stilles vederlagsfrit til rådighed for fremtidig leverandør frem til den 1. juli 2024.
  • 2: Socialudvalget kan forudsætte at den fremtidige leverandør selv finder fysiske rammer, hvorved Slagelse Kommune kan afsøge mulighederne for at fremleje lokalerne til andet formål. Slagelse Kommune kan pt. ikke pege på andre anvendelsesmuligheder i perioden frem mod 1. juli 2024.
  • 3: Socialudvalget kan tage beslutning om, at Slagelse Kommune stiller muligheden for at fremleje Lilleøvej frem til 1. juli 2024 til rådighed for den fremtidige leverandør.

Vedrørende drift hos Rusmiddelcenter Slagelse:

  • 1: Socialudvalget kan tage beslutning om, at minimering af afviklingsomkostningerne i øvrigt skal indgå i administrationens dialog med den fremtidige leverandør. Eventuel finansiering af afviklingsomkostninger vedrørende personale og drift håndteres via nedsat driftstilskud til NGO i overgangsperioden.
  • 2: Socialudvalget kan anbefale til Økonomiudvalg og Byråd, at finansiering af eventuelle afviklingsomkostninger sker via kassen.

For sagen samlet kan Socialudvalget endvidere:

  • 1: Sende sagen til orientering i Rådet for Socialt Udsatte.
  • 2: Udsætte sagen og bede administrationen om yderligere oplysninger til sagen.

 

Vurdering

Administrationen vurderer:

  • At Kirkens Korshær er fagligt kompetent til at løfte opgaven.
  • At der er andre NGO’er i Slagelse Kommune, som vil være fagligt kompetente til at løfte opgaven. Administrationen kan pege på f.eks. KFUM Sociale Arbejde.
  • At en udnyttelse af lokalerne på Lilleøvej minimum frem til den 1. juli 2024 vil bidrage til ro for borgergruppen, og at det er realistisk, at det indgår i en dialog med en fremtidige ny leverandør.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

På baggrund af vedtagelsen af budget 2023-2026 foreslås det til drift af en varmestue i Korsør fastlægges budgetmæssigt til 817.168 kr.(2023). Med tillæg af 5 % positiv moms, vil der blive udbetalt 858.567 kr. (2023-priser).

Forskellen mellem det driftstilskud der skal udbetales og budgettet i 2023 på 82.490 kr. vil være til udvalgets disposition til andre formål i forbindelse med Socialudvalgets samlede budget.

Budgettet til husleje og bygningsdrift hos Kommunale Ejendomme forbliver under Økonomiudvalget, og der vil ikke være budgetmæssige justeringer indtil den kommunale forpligtigelse til lejemålet er ophørt. I forbindelse med, at kommunen forlader lejemålet kan der komme udgifter i forhold til at bringe lejemålet tilbage i oprindelig stand. Udgiften er vurderet til 25.000 kr. Denne udgift håndteres af budgettet i Kommunale Ejendomme.

Minimering af afviklingsomkostningerne i øvrigt skal indgå i administrationens dialog med den fremtidige leverandør. Eventuel finansiering af afviklingsomkostninger vedr. personale og drift håndteres via nedsat driftstilskud til NGO i overgangsperioden.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil blive orienteret om endelig tids-og handleplan for leverandørskiftet.

 

 

 

 

 

 

 

6. Socialudvalgets mødekalender 2023 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med beslutning om, at Socialudvalgets møder har fast mødetidspunkt kl. 15 – 17:30.

At 2: Godkendt med bemærkning om, at temamøderne første halvår af 2023 afvikles den 1. februar og den 29. marts i tidsrummet kl. 18-20, og den 19. april i tidsrummet kl.15-18. 

At 3: Godkendt med bemærkning om, at dialogmødet med råd og interessenter afvikles den 10. maj kl. 16-18.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte mødetidspunkt for ordinære Socialudvalgsmøder 2023. 

Herudover skal Socialudvalget beslutte datoer og tidspunkter for temamøder i Socialudvalget 2023 samt dato for dialogmøde.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget beslutter mødetidspunkt for ordinære Socialudvalgsmøder 2023 

2. at Socialudvalget beslutter datoer og tidspunkter for temamøder i Socialudvalget 2023

3.     at Socialudvalget beslutter dato for dialogmøde med råd og interessenter 

 

Sagens indhold

Mødetidspunkt for socialudvalgsmøder

Byrådet vedtog på deres møde den 26. september 2022 mødekalenderen for 2023. Beslutningen er, at der afholdes fagudvalgsmøde hver måned bortset fra juli. Byrådet evaluerer i august 2023 mødeplanen.  

Datoer for Socialudvalgsmøder i 2023

  • 11. januar
  • 1. februar 
  • 8. marts 
  • 29. marts 
  • 3. maj 
  • 31. maj 
  • 9. august 
  • 6. september 
  • 4. oktober 
  • 8. november 
  • 6. december 

Administrationen anbefaler, at udvalget beslutter et fast mødetidspunkt for ordinære udvalgsmøder, og foreslår 3 mulige tidspunkter: 

kl. 8:00-10:30 

Kl. 16:30 - 19:00

Kl. 18:00 - 20:30 

 

Temadrøftelser

Byrådet besluttede den 26. september 2022 endvidere, at de tværgående temamøder afvikles i tidsrummet kl. 14-16 forud for Byrådsmøderne. 

Socialudvalget skal herudover træffe beslutning om datoer for ikke tværgående temamøder i Socialudvalget, samt indhold på temamøderne.

Administrationen vil foreslå, at temadrøftelserne som udgangspunkt berammes til 3 timers varighed og lægges i forlængelse af de ordinære udvalgsmøder.

Administrationens forslag til temadrøftelser: 

Onsdag den 1. februar 2023: Administrationen foreslår temadrøftelse i forlængelse af udvalgsmøde omhandlende intentionerne i den kommende reform Børnene Først, som forventes at træde i kraft 1. april 2023. Barnets Lov lægger op til, at børn og unges mistrivsel skal opdages og tages hånd om så hurtigt som muligt, så der sættes ind med de rigtige indsatser, før problemerne vokser sig for store, og barndommen er forbi. Med den nye lov ønskes et tidssvarende børnesyn, hvor børns retssikkerhed prioriteres, og hvor børnene oplever et børnevenligt system, der møder dem med en målrettet og sammenhængende indsats. På temamødet vil udvalget bl.a. blive præsenteret for, hvordan der i Slagelse Kommune arbejdes med at implementere og imødekomme de politiske målsætninger og intentioner reformen indeholder.

Onsdag 29. marts 2023: Administrationen foreslår temadrøftelse afholdes i forlængelse af udvalgsmøde om udsatteområdet. Regeringen formulerede i oktober 2021 et mål om at nedbringe hjemløshed og iværksatte en hjemløsestrategi, som er planlagt til at træde i kraft august 2023.  Strategiens grundelement er faste boliger, housing first-indsatser, omlægning af refusionsordning ved tildeling af bolig og bostøtte. Hvordan løses det i Slagelse Kommune?    

Onsdag 19. april 2023: Administrationen foreslår, at der afholdes ekstraordinær temadrøftelse om resultat af analyse af Styrings- og organisationsmodel for det specialiserede voksensocialområde i Slagelse Kommune. Det indeholder blandt andet en vurdering af pejlemærket Slagelse som sælgerkommune. Administrationen foreslår, at temadrøftelsen afvikles enten kl. 8-11 eller kl. 15-18, eller kl. 17-20.  

Socialudvalget fremsætter på mødet eventuelle yderligere ønsker om indhold til temadrøftelser, og beslutter dato og tidspunkt. 

 

Dialogmøde

Onsdag den 10. maj 2023 Kl. 16-18: Administrationen foreslår afholdelse af dialogmøde med råd og interessenter om det kommende års budget. Datoforslag er på baggrund af, at der i april afvikles budgetseminar.  

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

1. Socialudvalget kan træffe beslutning om mødetidspunkter.

2. Socialudvalget kan træffe beslutning om datoer og tidspunkter for temamøder.

3. Socialudvalget kan beslutte dato og tidspunkt for afholdelse af dialogmøde. 

 

Vurdering

Ingen bemærkning.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkning.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

Sagens forløb

02-11-2022 Socialudvalget

Sagen udsættes til næste udvalgsmøde.


7. Rosenkildevej 87-89 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres løbende om status på proces omkring nedlukning af botilbuddet Rosenkildevej 87-89. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering.


Sagens indhold

Socialtilsyn Øst traf den 3. november 2022 afgørelse om at ophæve godkendelsen af botilbuddet Rosenkildevej 87-89. Borgerne skal være hjulpet til andet relevant tilbud senest den 3. maj 2023. 

I forbindelse med offentliggørelsen af Socialtilsynets afgørelse er der gennemført flere initiativer: 

Den 3. - 4. november 2022

- afholdt sektor-Med- og lokalMED-møder

- sendt orientering med invitation til stormøde til medarbejderne

- orientering af borgerne, pårørende og værger med invitation til dialogmøde

- orientering af Handicapråd

- orientering af borgernes handlekommuner

- etablering af presseberedskab 

- etablering af gruppe i CHP-myndighed i forhold til at finde nye tilbud til de 18 Slagelseborgere

 

Den 6. - 8. november 2022

Afholdelse af 2 dialogmøder med borgere, pårørende og værger. LEV deltog på det ene møde. 

Den 17. november 2022 

Beskrivelse af nedlukningsplan til Socialtilsyn Øst, som fremsendes til Tilsynet månedligt med den    aktuelle udvikling i antallet af borgere og medarbejdere, således at der sikres en faglig kvalitet        under nedlukningsprocessen. 

Den 22. november 2022

Møde I Handicaprådet, hvor udvalgsformand Sofie Janning og Socialchefen redegjorde for proces op mod Socialtilsynets afgørelse.

Den 28. november 2022

Afholdelse af dialogmøde med borgere, pårørende og værger 

 

Siden den 3. november 2022 har det været muligt for medarbejderne at mødes med ledelsen og få svar på spørgsmål alle hverdage kl. 13-13:30.

Der har været mange telefoniske henvendelser fra pårørende, værger og borgerens handlekommune til Specialcenter Slagelse og til sagsbehandlerne i Myndighed. 

Der arbejdes med at sikre den rette dokumentation til handlekommunerne i form af statusbeskrivelser, så det sikres, at borgeren tilbydes et matchende tilbud. I status fremgår også beskrivelse af borgerens vigtige sociale relationer på Rosenkildevej 87-89, således at der lægges op til, at nogle borgere ville være glade for at bo i det samme fremtidige tilbud.  

Der arbejdes aktuelt på, at der oprettes et nyhedsbrev til pårørende på Specialcenter Slagelse hjemmeside. 

Aktuelt er der opsagt en lejekontrakt af borger fra anden handlekommune, som flytter til andet botilbud i januar 2023. 

 

Retligt grundlag

Lov om Socialtilsyn § 5.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

 Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der fremlægges senere i 2023 en sag om de samlede økonomiske konsekvenser ved nedlæggelse af botilbuddet. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil løbende blive orienteret omkring status i processen.

 

 

8. Udmøntning af besparelser på egne specialskoler (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget og Socialudvalget orienteres om besparelserne på egne specialskoler som følge af Budget 2023-26.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering

 

Sagens indhold

I budgetforliget vedr. Budget 2023-26 er prioriteringsforslaget nr. 8.8.1.01d valgt med titlen "3.3 Reducering af takster specialskoler". Prioriteringsforslaget har en årseffekt på 13,5 mio. kr. fra 2023 og frem, og provenuet skal indhentes ved at reducere taksterne for kommunens egne specialskoler.

Konkret indhentes provenuet på to forskellige måder: 

  1. For Storebæltsskolen, Klostermarken Skole, Rosenkilde Skole, Heltidsundervisningen under Ungdomsskolen (Eventen) samt Skolen på Julemærkehjemmet gennemføres der en takstreducering på 8%.
  2. For Slagelse Heldagsskole samt Autistklasserne på Stillinge Skole er der foretaget en ændring i den måde, taksten beregnes på. Fremadrettet vil disse to skolers takst være en funktion af den rygsæktakst, der tildeles til elever på almenskolerne. Slagelse Heldagsskoles takst vil være lig med 7 rygsække, mens taksten for Stillinge Skoles autistklasser vil være lig 6 rygsække.

Herunder ses en oversigt over besparelserne på hver skole:

Skole

Metode

Besparelse 2023

Klostermarken Skole

8% takstreducering

-833.536

Slagelse Heldagsskole

Ny takst = 7 rygsække

-4.047.146

Storebæltskolen

8% takstreducering

-2.776.364

Solsikken under Storebæltskolen

8% takstreducering

-1.031.141

Rosenkilde Skole

8% takstreducering

-3.300.000

Stillinge Skoles autistklasser

Ny takst = 6 rygsække

-3.080.741

Heltidsundervisningen (Eventen)

8% takstreducering

-371.059

Skolen på Julemærkehjemmet

8% takstreducering

-288.989

For de fleste specialskoler svarer takstreduceringen på 8% til en budgetnedsættelse på 8%, men for Slagelse Heldagsskole samt Autistklasserne på Stillinge Skole er den procentuelle besparelse større end 8%.

For Slagelse Heldagsskole svarer besparelsen til en budgetnedsættelse på ca. 18,4%, mens den tilsvarende besparelse på Autistklasserne på Stillinge Skole svarer til en budgetnedsættelse på 19%.

Efter reduceringen af taksterne ser specialskolernes budget for 2023 ud som følger:

Skole:

Budget 2023

Klostermarken Skole

15.311.658

Slagelse Heldagsskole

14.691.980

Storebæltskolen

37.477.945

Rosenkilde Skole

57.142.479

Heltidsundervisningen (Eventen)

4.264.660

Skolen på Julemærkehjemmet

3.864.211

Organisatorisk flyttes Stillinge Skoles autistklasser fra 1. januar 2023, således at det ikke længere vil være en selvstændig specialskole. Autistklasserne vil fremadrettet være en specialklasserække under Stillinge Skole. Dermed tildeles autistklasserne på Stillinge Skole midler gennem ressourcetildelingsmodellen for almenskolerne på lige fod med specialklasserækker på de øvrige almenskoler.

 

Retligt grundlag

Folkeskolelovens §40, stk. 2 vedrørende økonomiske rammer for kommunens skoler.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En besparelse af denne størrelsesorden kan ikke undgå at have konsekvenser for det oplevede serviceniveau. Da specialskolernes budget tildeles som en ramme, vil det være op til den enkelte skoleleder at tilpasse tilbuddene til den nye økonomiske ramme.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

30-11-2022 Børne- og Ungeudvalget
At 1: Taget til orientering

9. Visitering og revisitering til specialpædagogisk bistand - skoler (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, samt Socialudvalget orienteres om administrationens udmøntning af budgetforligets afsnit om specialundervisning og de dertilhørende faglige anbefalinger i BDO rapporten

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering

 

Sagens indhold

Den gældende visitationsprocedure for specialpædagogisk bistand på skoleområdet er vedtaget af Børne- og Ungeudvalget i november 2016.

Af budgetaftalen vedtaget i Byrådet den 10. oktober 2022 fremgår det på side 14:

"I dag har ca. 900 elever brug for specialundervisning. 600 børn svarende til ca. 2/3 af disse tilbydes specialundervisning på specialskoler, mens ca. 1/3 tilbydes specialundervisning i specialklasser på almenskolerne.

I et forsøg på at få flere børn til at lykkes og undgå stigmatisering og eksklusion er det vores mål, at vi fremadrettet skal kunne tilbyde bredere og mere kvalificeret specialundervisning på almenskolerne.

Målet er at vende situationen ”på hovedet”, så vi fremover kan rumme og inkludere 2/3 af børnene med særlige undervisningsbehov som en del af almenområdet, mens den sidste 1/3 tilbydes specialundervisning på egentlige specialskoler."

Den ønskede bevægelse er således at bevæge segregerede elever nedad indsatstrappen - jf. bilag 1 - og dermed give en større andel af eleverne undervisning på en almen skole.

I BDOs skoleanalyse fra august 2022 (bilag 2) er et af de faglige greb, som der kan reguleres på, revisitations- og visitationsprocessen til specialpædagogisk bistand efter Folkeskolelovens §20 stk. 2 (vidtgående specialundervisning). På side 44 anbefaler BDO seks specifikke ændringer for at sikre en stærkere faglig praksis:

  1. Reorganisering af visitationsudvalget. Der anbefales, at skolechefen træder ind i visitationsudvalget. Udover skolechefen anbefales, at der i visitationsudvalget yderligere placeres 1-2 medarbejdere/konsulenter med viden og kompetencer fra almenområdet.
  2. Sammenhæng mellem beslutnings-og betalingsansvar. Der bør sikres sammenhæng mellem beslutnings-og betalingsansvar, således at formandskabet i visitationsudvalget placeres hos skolechefen, der er budgetansvarlig.
  3. Tydeliggørelse af visitationsudvalgets rolle og funktion. Fremadrettet bør alle beslutninger vedr. valg af tilbud og takster udelukkende træffes i visitationsudvalget.
  4. Opmærksomhed og styrket praksis for visitation fra dagtilbud. Det er yderligere afgørende, at Slagelse Kommune ser nærmere på segregeringen fra dagtilbud til specialundervisningstilbud, idet en stor andel børn segregeres direkte fra dagtilbud. Hvis Slagelse Kommune skal lykkes med at sænke segregeringen for skolestartere, da er det afgørende med et tæt samarbejde på tværs af dagtilbuds-og skoleområdet.
  5. Styrket praksis for re-visitationer. BDO oplever, at der er potentiale for en styrket faglig praksis i forhold til re-visitationer. Her skal vurderes, om der ses progression i forhold til de mål, der er sat for barnet. Ved manglende progression bør det vurderes, hvorvidt barnet er i det rette tilbud, mens der ved tilfredsstillende progression bør overvejes, om barnet kan tilbydes et mindre indgribende tilbud tættere på almen. I de kommende re-visitationer bør der være særligt fokus på fravær og skolevægring, så der aktivt tages stilling til, om disse elever er placeret i det rette tilbud eller deres udfordringer, kan løses bedre på anden vis.
  6. Øget opmærksomhed på skole-dagbehandling. Skole-og familieområdet deler udgiften til skole-dagbehandling, hvorfor det isoleret set er billigere for skoleområdet end fx specialskolerne. Dette til trods synes der at være behov for, at der udarbejdes en klarere forståelse af skole-dagbehandling i Slagelse Kommune med vægtning af, at tilbudstypen alene skal anvendes, når der er et behandlingsbehov, der er så omfattende og massivt, at det ikke kan løses på anden vis end gennem et behandlingsmiljø, som omfatter hele skoletiden, og hvor PPV’en peger på et behov for specialpædagogisk bistand i skoletilbuddet. Endvidere bør Slagelse Kommune styrke arbejdet med klare beskrivelser af, hvordan der skal arbejdes med behandling i tilbuddene og med løbende status samt evaluering heraf –dette kan således bruges aktivt af visitationsudvalget ift. fremadrettede visiteringer. 

På baggrund af ovenstående har administrationen til dato sat følgende initiativer i gang:

Visitationsudvalget

Bevillingskompetencen til visitation til specialundervisningstilbud ligger hos skolechefen.
Derudover er der nedsat et centralt visitationsudvalg bestående af skolechef, leder af PUI, pædagogisk-psykologisk konsulent og tværfaglig leder.

Udover det, er der i visitationsudvalget udpeget 4 skolelederrepræsentanter fra de 3 distrikter (Slagelse, Skælskør, Korsør). Skolelederrepræsentanterne har rollen som tovholdere og garanter for at den nye visitationskultur understøttes og implementeres i distriktet. Dette forudsætter, at der afholdes forberedende møder på hver matrikel og i distriktet, hvor man i fællesskab undersøger om alle muligheder er udtømte. Sagen sendes til det centrale visitationsteam når alle muligheder på egen matrikel og i distriktet er udtømte.

Det er det centrale visitationsudvalg, der træffer den endelige beslutning om §20.2 tilbud.

Visitationsprocessen

Indstillingen til specialundervisning og specialpædagogiskbistand udarbejdes ved en indsats, der kræver mere end 9 støttetimer ugentligt eller ved behov for indsats i en specialklasse/specialskole.

Det er skolelederen der træffer beslutningen om indstilling til specialundervisning efter rådgivning fra PUI. 

Visitation til alle specialundervisningstilbud, både specialskoler og specialklasser kræver at sagen forelægges visitationsudvalget. Herefter træffer udvalget afgørelse om, hvorvidt de indstillede elever er i målgruppen for specialtilbud efter Folkeskolelovens §20 stk 2..

Visitationen sker 4 gange årligt: oktober, december, marts og maj.

Dato for visitation

Deadline for indlevering af materiale

5 oktober 2022

21 september 2022

14 december 2022

23 november 2022

Hovedvisitation 8 marts 2023

15 februar 2023

24 maj 2023

3 maj 2023

Skolelederne som indgår i visitationsudvalget, skal sikre muligheden for sparring i distriktet før materialet indleveres til visitationsudvalget. 

En sag kan kun forelægges visitationsudvalget når:

  • Inklusionsindsatser er afprøvet, evalueret og justeret.
  • Relevante fagpersoner er inddraget (forebyggende rådgiver, PUI, fraværsteam mf.)
  • Der foreligger en handleplan med et overblik over afprøvet indsatser, og evaluering af disse (se handleguiden).
  • Sagen er drøftet i distriktsteam (lederniveau) med henblik på:

    Afsøge mulighederne for etablering af lokale løsninger, der ikke kræver visitation (20.2 tilbud).

    Sparring og kvalificering af indstillingen til visitationsudvalget.

  • Sagen er drøftet med PUI, der har ansvaret for at udarbejde en PPV.
  • Indstillingsskemaet er udfyldt og underskrevet.
  • Barnets og forældrenes perspektiver skal fremgå af indstillingsskemaet.

Sager bliver tilbagevist såfremt ovenstående krav ikke er opfyldt.

(Bilag 3 er den samlede beskrivelse af den nye visitationsproces)

Revisitationsproceduren

Alle elever som modtager specialundervisning, skal mindst én gang årligt have revurderet sit tilbud jf. Bek nr.693 af 20/6/20 14. Ligeledes er opgaven grundigt at undersøge muligheden for at elever i specialtilbud kan udvikle sig i mindre indgribende specialtilbud, almen skoler eller mellemformer på almen skoler. Det kræver et fælles samarbejde mellem alle skolerne for at kunne lykkes. Derfor kobles almenskoler, visitationsudvalg og specialskoler sammen i revisitationen for 2023/24.

Skoleleder i det specialiserede tilbud har ansvaret for forberedelse af revisitationen , som i videst muligt omfang skal ske i samarbejde med forældrene og eleven. Revisitation tager udgangspunkt i elevens handleplan, herunder hvorvidt eleven profiterer af skoletilbuddet. Specialtilbuddet udarbejder revisitationsskema (skabelon) og kommunikerer efterfølgende, når revisprocessen er afsluttet, afgørelse til forældrene. Afgivende skole / distriktsskole har ansvaret for at undersøge muligheden for at udsluse en elev til distriktet fra specialtilbuddet, herunder i fællesskabet i distriktet at undersøge muligheden for at etablere mellemformer eller lokale 20,2 tilbud, som kan matche elevens behov. Visitationsudvalget har ansvaret for at koordinere arbejdet, sikre data og skrive relevante breve om afgørelser
(”Afgivende skole” = den almene skole som indstillede eleven til specialpædagogisk bistand. ”Distriktsskole” = skolen i det distrikt eleven bor og hvor eleven har været indstillet fra børnehaven, er tilflyttere eller kommet fra friskole /efterskole)

Bilag 4: Revisitation 2023-24 "Procesplan og rollefordeling"

 

Overgang fra dagtilbud til skole

I år er der 884 børn i kommunens dagtilbud, som er født i 2017 og 2016. Det betyder, at der potentielt er 884 børn, som børnehaverne har kendskab til, der skal i skole efter sommerferien næste år. Blandt dem er der nogle, der vil have brug for specialpædagogisk hjælp, når de begynder i børnehaveklassen. Derfor er processen for både de almene og specialbørnehaverne således:

Børnehaven skal i løbet af oktober og november måned få et overblik over de børn der kan forudses måtte have et specialpædagogisk behov i børnehaveklassen og undersøge, hvor forældre forventer at barnet skal gå i skole.

Børnehaven skal tage kontakt til den skole forældrene har i tankerne og hvis ikke forældrene har tænkt over det, så den distriktsskole barnets adresse er tilknyttet for at gøre opmærksom på overvejelserne og det forventede behov for specialpædagogisk bistand, samt aftale, hvad der kan og skal gøres inden skolestart.

Samtidigt skal børnehaverne orientere PUI om, hvilke(t) børn det drejer sig om og hvori vanskelighederne for barnet består. Deadline for denne proces er den 5/12-22

Skolelederne drøfter sagerne med børnehaverne og sagerne indgår i visitationsmøderne fra den 12/12 til den 19/12 med henblik på at finde lokale løsninger.

Selve visitationsproceduren er uændret. Det vil sige at indstilling og PPV skal være afleveret til PPR senest fredag i uge 8 og forældrene får svar i løbet af uge 12.

 

Dagbehandling

I øjeblikket afventer skoleafdelingen og PUI et udspil fra chefen for afdeling Børn & Familie om visitation til dagbehandling i fremtiden.

Der er dog allerede sket en reorganisering af det tværgående visitationsudvalg, som nu består af skolechefen, lederen af PUI, pædagogisk-psykologisk sagsbehandler i PUI og børne- og familiechefen.

Det tværgående visitationsudvalg mødes 4 gange årligt.

Ligeledes vil alle revisiteringer til dagtilbud blive behandlet af det tværgående visitationsudvalg. Dette sker i januar måned.

 

Justeret tilbudsvifte ift Rosenkilde Skole

Som en del af budgetaftalen skal takst 1 og takst 2 på Rosenkilde Skole bortfalde (Jf. BDO skoleanalyse side 50) og eleverne indplaceret på de to takster overflyttes til Stillinge Skole, hvis det er pædagogisk muligt.

Der går i øjeblikket 11 elever på Rosenkilde Skole, som er indplaceret på takst et eller takst to. 6 af disse elever går ud af Rosenkilde Skole efter sommerferien. Ved revisitationen i december vil de resterende fem elevers udvikling blive vurderet ud fra, om de eventuelt kan udsluses til en mindre indgribende foranstaltning et andet sted end på Rosenkilde Skole, fx Stillinge Skole eller NEST tilbuddet på Antvorskov Skole. Administrationen skønner, at det må være en nøje pædagogisk-psykologisk vurdering, der er grundlaget for evt. beslutning om udslusning fra Rosenkilde Skole.

Visitationsudvalget vil undlade at visitere NYE elever i målgruppen til takst et og takst to. Det betyder, at de to takstniveauer i løbet af meget kort tid er udfaset på Rosenkilde Skole.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven. 

Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand

Styrelsesvedtægt for Slagelse Kommunes Skolevæsen

Dagtilbudsloven

Serviceloven

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Det er administrationens vurderingen, at de gennemførte initiativer afspejler de faglige anbefalinger i BDOs skoleanalyse.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Når den nye visitationsproces og revisitationen er gennemført og evalueret skal der udarbejdes et beslutningspunkt om visitationsproceduren på et kommende Børne- og Ungeudvalgsmøde

Den kommunale styrelsesvedtægt for skoleområdet skal tilpasses og vedtages i Byrådet

Sagens forløb

30-11-2022 Børne- og Ungeudvalget

At 1: Taget til orientering

Børne- og Ungeudvalget bemærker at visitationsudvalget træffer de endelige beslutninger om specialpædagogisk tilbud


10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag og projekter.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra udvalgets medlemmer.
3. Orientering fra administrationen.

 

Nyt fra CHP  

Hjemløse i vintermånederne 


11. Presse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt uden bemærkninger.

 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig                              kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet

 

 

12. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Planlagte sager til Socialudvalgsmøde den 11. januar 2023 

  • Budgetopfølgning 1 (B)
  • Rosenkilde Skole (B)  

 

Planlagte sager til Socialudvalgsmøde 1. februar 2023

  • Evaluering af indsatser efter Borgerrådgiverens anbefalinger fra årsrapport 2021 (O) 
  • Principgodkendelse af kvalitetsstandarder CHP (B) 
  • Principgodkendelse af kvalitetsstandarder Rusmiddelbehandling SEL § 101 og SUL § 141 (B)
  • Politisk betjening af Socialudvalget (B)

 

Indstilling

Socialchefen  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

 

 

13. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Socialchefen  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.