Socialudvalget – Referat – 4. oktober 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

 

Indstilling

 Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Socialudvalgets kodeks for kommunikation (D)

Beslutning

Afdelingsleder for Kommunikation Pia Becker Andersen deltog under oplysning af punktet. 

At 1: Drøftet.

 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte eventuelt indhold til kodeks for kommunikation. 

På mødet vil Afdelingsleder i Kommunikation Pia Becker Andersen deltage med et oplæg. 

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter eventuelt indhold til kodeks for kommunikation jævnfør oplæg på mødet.

 

Sagens indhold

Socialudvalget ønskede på deres møde den 9. august 2023 at drøfte et kodeks for, hvordan Socialudvalget har kommunikation ud over § 8 i forretningsordenen. 

Af § 8 i Socialudvalgets forretningsorden fremgår:  

Pressekontakt § 8. Udvalgsformanden varetager pressekontakten på udvalgets vegne. Ved pressemeddelelser besluttet af udvalget, tager udvalget beslutning om, hvilke udvalgsmedlemmer der citeres. Ved andre pressemeddelelser, hvor der er politisk medvirken er det, hvor andet ikke er aftalt, formand og næstformand for udvalget, der citeres.

Et kodeks for god kommunikation er en samarbejdsaftale, der skal medvirke til:

  • At der i Socialudvalget er konsensus omkring, hvad der er den gode kommunikation med respekt for politiske forskelligheder og meninger.
  • Tage udgangspunkt i et fokus på værdierne tillid, respekt, troværdighed og samarbejde.
  • Et kodeks for den gode kommunikation er Socialudvalgets. Og derfor kan det fornyes i forbindelse med ny valgperiode.

Det er Socialudvalget, der gennem drøftelser på mødet formulerer indholdet til et eventuelt kodeks for den gode kommunikation til understøttelse af Socialudvalgets arbejde.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis Socialudvalgets ønsker et kodeks for god kommunikation kan administrationen udarbejde et sådan på baggrund af Socialudvalgets drøftelser på mødet, som fremsættes til beslutning på et kommende udvalgsmøde.   

3. Orientering om udførerområdet Center for Specialundervisning (O)

Beslutning

Centerleder ved CSU Niels Petterson deltog under oplysning af punktet. 

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget har ønsket at blive orienteret om udførerområdet CSU-Slagelse - Center for Specialundervisning.

På mødet deltager Centerleder Niels Petterson med et uddybende oplæg om udførerområdet CSU-Slagelse.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Socialudvalget er tidligere på udvalgets 14-14 møde i april 2022 og på temamøde den 17. august 2022 orienteret om de øvrige udførerområder på Slagelse Kommunes specialiserede voksenområde, og orienteres nu, som ønsket, om udførerområdet CSU-Slagelse.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

4. Danmarkskortet (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget, Socialudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget samt Økonomiudvalget beslutte at iværksætte handlingsplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på eventuelle problemramte områder i serviceloven.

 

Indstilling

Chef for Sundhed- og Ældre, Chef for Handikap- og Psykiatri samt Chef for Børn- og Unge indstiller,

1. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Socialudvalget, samt Seniorudvalget beslutter, om og i givet fald på hvilke områder i serviceloven, der skal udarbejdes handlingsplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen.

 

Sagens indhold

Baggrund

Social-, Bolig- og Ældreministeriet udarbejder hvert år inden 1. juli en oversigt over kommunernes omgørelsesprocenter i Ankestyrelsens afgørelser af klagesager efter lov om social service (serviceloven). Det kaldes populært for Danmarkskortet.

Danmarkskortet over omgørelsesprocenter består af et overordnet kort med omgørelsesprocenter på hele socialområdet, og to underliggende kort med delmængder af det overordnede kort som viser omgørelsesprocenter på hhv. børnehandicapområdet og voksenhandicapområdet i forhold til 14 specifikke bestemmelser.

En omgørelse er defineret som en ændret eller ophævet kommunal afgørelse samt en hjemvisning af en afgørelse til fornyet behandling i kommunen.

Omgørelsesprocenterne for den enkelte kommune skal behandles på et byrådsmøde inden årets udgang. På mødet skal Byrådet drøfte og tage stilling til, om der på baggrund af Danmarkskortet er behov for at iværksætte handlingsplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på et eller flere områder i serviceloven.

Der er ikke formkrav til indholdet af en handlingsplan eller krav til på hvilket niveau i kommunen, planen skal vedtages. Behovet for en handlingsplan kan imidlertid opstå på et specifikt område, såfremt omgørelsesprocenten sammenholdt med andre oplysninger tyder på problemer på området; problemer, der forventes at kunne løses ved en handlingsplan.

Såfremt Byrådet ikke finder behov for iværksættelse af en eller flere handlingsplaner, skal Ankestyrelsen orienteres om fravalget og begrundelsen herfor.

Servicelovens bestemmelser har forskellige målgrupper og formål. Afgørelser efter servicelovens bestemmelser kan både dække over mindre komplekse enkeltansøgninger, som fx bevillig af en rollator, men også ansøgninger om bevillinger af bil med særlig indretning, der kræver flere og dybere undersøgelser. På samme måde dækker serviceloven også over afgørelser omkring børnefaglige undersøgelser, og bevilliger i forhold til løbende sager og ydelser så som hjemmehjælp, støttekontaktpersoner eller afgørelser om tabt arbejdsfortjeneste. Sagerne og afgørelsernes antal samt indhold, kompleksitet og tidsperspektiv varierer derfor og er meget forskellige på tværs af områder og konkrete paragraffer. 

Som følge heraf udgør Danmarkskortet, herunder med de to delmængdekort ikke ét enkeltstående billede på alle afgørelser efter servicelovens bestemmelser i Slagelse Kommune og administrationens arbejde i forhold hertil. Der er tale om et samlet blik, der spænder over sager og afgørelser af varierende kompleksitet på tværs af forskellige fagområder i kommunen. De to delmængdekort tjener her til at variere blikket noget, men serviceloven er bredere end som så. Konkret træffer Sundhed og Ældre, Handikap og Psykiatri, samt Børn og Unge, herunder Ungeenheden afgørelser og bevilliger ydelser efter serviceloven.

Afgørelser efter serviceloven hører således under tre fagudvalg i Slagelse Kommune. Det drejer sig om Seniorudvalget, Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. Med denne sag forelægges således Danmarkskortet for 2022 for disse udvalg til Byrådets behandling.

Handicaprådet og Ældrerådet orienteres om Danmarkskortet.

Samlet overblik

Det fremgår af det samlede Danmarkskortet for 2022, at Ankestyrelsen har afgjort 133 sager på hele servicelovens område for Slagelse Kommune. I 47 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Dette giver en omgørelsesprocent på ca. 35 % på det samlede sociale område. Landsgennemsnittet var 37,5% på det samlede servicelovområde i 2022. 

I forhold til den del af Danmarkskort der fremhæver delmængden på børnehandikapområdet (servicelovens § 32, 32a, 36, 39-40, 41, 42-43 og §§ 44-45), afgjorde Ankestyrelsen 24 sager i 2022. I 14 af sagerne blev kommunens afgørelse stadfæstet. I 10 af sagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Af disse blev 9 sager hjemvist til kommunens fornyede behandling. Én af sagerne blev ændret eller ophævet. Dette giver en omgørelsesprocent på ca. 42 % på dette område. Landsgennemsnittet var 48,8 % på børnehandikapområdet under serviceloven i 2022.

I forhold til den del af Danmarkskort, der fremhæver delmængden på voksenhandicapområdet (servicelovens § 95-96, 97 og § 100), afgjorde Ankestyrelsen 18 sager i 2022. I 10 af sagerne blev kommunens afgørelse stadfæstet. I 8 af sagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Af disse blev alle 8 hjemvist til kommunens fornyede behandling. Ingen af de 8 sager blev ændret eller ophævet. Dette giver en omgørelsesprocent på ca. 44 % på dette område. Landsgennemsnittet på voksenhandikapområdet lå på 38,9 %.

I forhold til de omkringliggende kommuner er omgørelsesprocenterne:

Kommune

Samlet SEL

Børnehandikap-

området

Voksenhandikap-området

Holbæk

41 %

57 %

17 %

Kalundborg

45 %

54 %

45 %

Ringsted

38 %

25 %

45 %

Næstved

42 %

56 %

25 %

Sorø

41 %

36 %

75 %

Slagelse

35 %

42 %

44 %

 

Seniorudvalget

Sundhed og Ældre

Center for Sundhed og Ældre har truffet afgørelse i 47 ud af de 133 sager på servicelovsområdet som Ankestyrelsen afgjorde i 2022. Siden 2021 er der derved sket en stigning i antal sager, der er oversendt til Ankestyrelsen, da antallet af sager i 2021 udgjorde 37 sager.

Af nedenstående skema ses fordelingen af sager på henholdsvis ophævet/ændret, hjemviste og stadfæstede indenfor centrets område. Stadfæstede afgørelser er, hvor kommunen har truffet korrekt afgørelse.

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

4,2 % (2 sager)

19,2 % (9 sager)

76,6 % (36 sager)

 

Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 47 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i Center for Sundhed og Ældre. Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 25 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i serviceloven (SEL) under Handicap og Psykiatri. Områder med fed betyder der er tale om voksenhandikapområdet- Paragraffer der ikke er truffet afgørelse efter fremgår ikke af skemaet nedenfor .

 

Område

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Biler (SEL § 114)

0

3

10

Boligindretning (SEL § 116)

1

1

6

Forbrugsgoder (SEL § 113)

0

0

8

Hjemmehjælp (SEL § 83)

0

1

2

Kontant tilskud (SEL § 95)

0

1

0

Hjælpemidler (SEL § 112)

1

3

10

Den ændrede afgørelse efter § 116 Boligindretning omhandler ansøgning om stolelift og den ændrede afgørelse efter §112 omhandler en tyngdedyne.

Begrundelserne i de hjemviste sager fra Ankestyrelsen er som overvejende hovedregel, at sagerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at der kan træffes afgørelse i sagen. Endvidere har Ankestyrelsen i en sag kritiseret kommunen for utilstrækkelig begrundelse og genvurdering.

Det er kommunens pligt at sørge for, at der forud for, at der træffes afgørelse i en sag, indhentes tilstrækkelige oplysninger. Dette er et grundlæggende forvaltningsretligt princip, som ligeledes er indarbejdet i den sociale retssikkerhedslov.

Kommunen har endvidere pligt til at opfylde kravene i forvaltningsloven om, at afgørelsen skal indeholde en tilstrækkelig begrundelse og i genvurderingen tage stilling til relevante klagepunkter samt forklare, hvorfor disse ikke ændrer afgørelsens resultat.

En enkelt af sagerne der udgør danmarkskortet på voksenhandikapområdet, stammer fra Sundhed og Ældre. Denne sag blev hjemvist til fornyet behandling. 

 

Socialudvalget

Handicap og Psykiatri

Handicap og Psykiatri har truffet afgørelse i 25 ud af de 133 sager på servicelovsområdet som Ankestyrelsen afgjorde i 2022. Siden 2021 er der sket en stigning på 7 klagesager.

Af nedenstående skema ses fordelingen af sager på henholdsvis ophævet/ændret, hjemviste og stadfæstede indenfor områderne voksen/handicap.

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Ingen

44 % (11 sager)

56 % (14 sager)

 

Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 25 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i serviceloven (SEL) under Handicap og Psykiatri. Områder med fed betyder der er tale om voksenhandikapområdet- Paragraffer der ikke er truffet afgørelse efter fremgår ikke af skemaet nedenfor .

Område

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Socialpædagogisk støtte (SEL § 85)

1

1

Kontant tilskud (SEL § 95)

1

1

Borgerstyret Personlig Assistance (SEL § 96)

1

Merudgifter (SEL § 100)

6

8

Misbrugsbehandling (SEL § 101)

1

Tilbud af behandlingsmæssig karakter (SEL § 102)

1

2

Midlertidigt botilbud (SEL § 107)

1

Længerevarende botilbud (SEL § 108)

1

17 af de behandlede sager på Voksenhandikapområdet, ligger indenfor Handikap og Psykiatris område. Syv af disse sager blev hjemvist. Resten blev stadfæstet.

Begrundelserne i de hjemviste sager fra Ankestyrelsen i forhold til sagerne om merudgiftsydelse er, at der ikke er taget stilling til det medicinske kriterium. Der er tale om en praksisændring, og afgørelserne vil fremadrettet blive indrettet efter dette i forhold til at medtage det medicinsk kriterium.

Begrundelserne i øvrigt er som overvejende hovedregel, at sagerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at der kan træffes afgørelse i sagen.

Børn og Unge

Børn og Unge har truffet afgørelse i 61 af de 133 sager, på servicelovsområdet som Ankestyrelsen afgjorde i 2022. Der er således sendt 8 sager mere til Ankestyrelsen end i 2021, idet der i 2021 blev sendt 53 sager til afgørelse i Ankestyrelsen.

Af nedenstående skema ses fordelingen af sager på henholdsvis ophævet/ændret, hjemviste og stadfæstede indenfor områderne i Center for Børn og Unge.

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

11,5 % (7 sager)

29,5 % (18 sager)

59 % (36 sager)

 

Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 61 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i serviceloven (SEL) under Center for Børn og Unge. Områder markeret med fed dækker over børnehandikapområdet. Paragraffer der ikke er truffet afgørelse efter fremgår ikke af skemaet nedenfor.

Område

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Børnefaglig undersøgelse (SEL § 50)

0

1

1

Efterværn og opretholdelse af anbringelse (SEL §§ 76 og 76a)

2

0

Foranstaltninger (SEL §§ 52 stk. 3 nr. 1-9, 55 og 69 stk. 1)

2

Foranstaltninger - §§ 52, stk. 3 og 55

1

Forældrebetaling §159

1

Hjemgivelse og hjemgivelsesperiode (SEL § 689

3

Fastsættelse af samvær ved anbringelse (SEL § 71)

5

4

9

Valg af anbringelsessted (SEL § 68b)

2

Økonomisk hjælp - § 52a

2

2

Merudgiftsydelse (SEL § 41) + tilbagebetaling

0

3

10

Personlig hjælp og ledsagelse (SEL §§ 44 og 45) + tilbagebetaling

1

Tabt arbejdsfortjeneste (SEL §§ 42 og 43) + tilbagebetaling

1

6

3

Ulovligt skolefravær, standsning af børn- og ungeydelse (SEL § 155c)

2

Antallet af sager, der er ophævet/ændret er steget fra 5,7 % i 2021 til 11,5 % i 2022; antallet af hjemviste sager er steget fra 28,1 % i 2021 til 29,5 % i 2022; og antallet af sager, der er stadfæstet, er faldet fra 73,6 % i 2021 til 59 % 2022.

Fra 2021 og frem til efteråret 2022 har der været en ualmindelig stor gennemstrømning af medarbejdere i Afd. Børn og familie, hvilket affødte et stort arbejdspres, langsommelighed i sagsbehandlingen og udfordringer med at overholde de i loven fastsatte juridisk krav.

Begrundelserne i de hjemviste sager fra Ankestyrelsen er oftest, at sagerne ikke vurderes at være tilstrækkeligt oplyst, hvorfor der skal indhentes yderligere oplysninger, inden der kan træffes afgørelse i sagen.

Hjemvisninger af afgørelser omkring samvær jf. § 71 sker oftest grundet manglende begrundelse for afgørelsen eller ikke opfyldte proceskrav, herunder partshøring af barnet eller forældremyndighedsindehaver. Ændringer eller ophævelser af kommunens afgørelse sker oftest i tilfælde af, at sagen har været behandlet i Børn og unge-udvalget, og at afgørelsen efterfølgende skærpes ved behandling i Ankestyrelsen eller at afgørelsen som er truffet i udvalget ændres af hensyn til barnet.

24 af de 61 sager ovenfor vedrører børnehandicapområdet. Ud af disse har Ankestyrelsen stadfæstet 14, ændret/ophævet 1 og hjemvist 9. En stor del af de omgjorte afgørelser er typisk sager vedrørende merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

Ungeenheden

Ungeenheden varetager ydelser efter serviceloven for en afgrænset målgruppe af såvel de unge under 18 år som de unge over 18 år.

For så vidt angår de unge under 18 år er afgørelseskompetencen for servicelovens bestemmelser i afdeling Børn og Familie, da rådgiverne udarbejder børnefaglige undersøgelser efter SEL § 50 samt handleplan og afgørelse, hvor efter sagen oversender til videre behandling og opfølgning i Ungeenheden.

For så vidt angår de unge over 18 år er afgørelseskompetencen for socialpædagogisk bistand efter SEL § 85 delvist i Ungeenheden alt afhængig af omfanget af den unges støttebehov.

Der er i 2022 ikke modtaget klager over afgørelser efter SEL § 85 i Ungeenheden.

 

Retligt grundlag

Efter den sociale retssikkerhedslovs § 84a udarbejder Social-, Bolig- og Ældreministeriet årligt en kommuneopdelt oversigt (Danmarkskortet) over Ankestyrelsens omgørelsesprocenter for klagesager på servicelovsområdet året forinden.

Det fremgår af § 79b i den sociale retssikkerhedslov, at Danmarkskortet skal behandles på et byrådsmøde, hvor Byrådet skal forholde sig til behovet for at styrke den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på et eller flere servicelovsområder gennem handlingsplaner.

Ankestyrelsens afgørelser er vigtige for kommunerne med henblik på at tydeliggøre de overordnede rammer for, hvordan den enkelte kommune skal fortolke servicelovens bestemmelser, når kommunen skal træffe en afgørelse. Ankestyrelsens afgørelser er samtidig også vigtige med hensyn til at sikre ensartet sagsbehandling på tværs af kommunerne og retssikkerhed for borgerne.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan beslutte, at der skal udarbejdes handlingsplaner på et eller flere servicelovsområder, hvis det vurderes, at Danmarkskortet for 2022 for Slagelse Kommune sammenholdt med andre oplysninger i administrationen påviser behov herfor

 

Vurdering

Samlet vurderes, at der fra 2020 til 2022 er sket et positivt fald i omgørelsesprocenten på servicelovens samlede område fra 44 % i 2020 til 32 % i 2021, og nu 35 % i 2022. Trods den mindre stigning fra 2021 til 2022 ligger omgørelsesprocenten i Slagelse (35 %) lidt under landsgennemsnittet på 37,5 % og omgørelsesprocenten i Slagelse Kommune ligger samtidigt lavere end benchmark (de omkringliggende kommuner) hvor omgørelsesprocenten varierer fra 38-45 %.

På de to danmarkskort der viser delmængden på hhv. Børne- og på Voksenhandikapområdet er billedet mere varieret, men her bliver såvel positiv som negativ udvikling i omgørelsesandel påvirket af, at der er tale om meget få sager. Afgørelser i få sager medfører derfor potentielt større udsving i det samlede resultat.

På børnehandikapområdet ses der et samlet fald fra en omgørelsesprocent på 65 % i 2020 til en omgørelsesprocent på 42 % i 2022. Dette er bedre end landsgennemsnittet på 48,9 % i 2022. Omgørelsesprocenten i Slagelse lå dog helt nede på 26 % på dette område i 2021. Udsvinget dækker blandt andet over, at der blot blev behandlet 17 sager i 2020, 27 sager i 2021 og 24 sager i 2022 på børnehandikapområdet. I de omkringliggende kommuner varierer omgørelsesprocenten fra 25 til 57 %.

På voksenhandikapområdet ses ligeledes et samlet fald fra en omgørelsesprocent på 73 % i 2020 til 50 % i 2021 og nu 44 % i 2022. der er således tale om et kontinuerligt fald. Området ligger dog højere end landsgennemsnittet på 38,9 %. Også her er der dog tale om forholdsvist små mængder. I alt blev 15 sager behandlet af ankestyrelsen på dette område i 2020, 10 sager i 2021 og 18 sager i 2022. I de omkringliggende kommuner, hvor omgørelsesprocenten varierer fra 17 til hele 75 %.

Sundhed og Ældre

Der arbejdes forsat på procedure og kompetenceudvikling i forhold til at sikre, at sagerne er korrekt oplyste forud for, at der træffes afgørelse. 

Handicap og Psykiatri

Administrationen vurderer, at det udgør en retssikkerhedsmæssig udfordring, at sagerne ikke er tilstrækkeligt oplyste. Der er sket en stigning i hjemviste afgørelser fra sidste år med 1 sag (der var 11 hjemviste sager i 2021). Da der er indgået et samarbejde med Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen om et taskforceforløb på handicapområdet i Slagelse Kommune, hvor netop sådanne dele gennemgås og analyseres, anbefales det ikke at sætte yderligere handleplan på området i gang.

Derudover er der indgået samarbejde med Borgerrådgiveren i kommunen om undervisning i retssikkerhedslov og forvaltningslov.

Børn og Unge

Center for Børn og Unge har i oktober 2022 igangsat en målrettet udviklingsproces med henblik på at styrke kvaliteten og lovmedholdeligheden i sagsbehandlingen. Udviklingsprocessen har særligt fokus på at styrke inddragelsen af barnet og familien og deres retssikkerhed, samtidig med at der er blik for at der iværksættes rette indsatser rettidigt.

Ud over styrkelse af sagsbehandlingen er der foretaget en organisationsændring, som understøtter øget stabilitet og færre skift af rådgiver i sagsprocessen. De iværksatte tiltag afspejler sig positivt i de løbende ledelsestilsyn der foretages og bidrager ligeledes til at imødekomme de ændrede bestemmelser som gælder fra 1.1.2024 som led i Barnets lov.

Det igangsatte udviklingsforløb i Børn og unge, dvs. både i afd. Børn og familie og Ungeenheden løber frem til udgangen af 2025, og forventes at medføre fald i antallet af sager, der bliver hjemvist og ophævet/ændret.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet beslutter udarbejdelse af handlingsplaner, vil planerne blive forelagt til godkendelse i de respektive fagudvalg.

5. Socialudvalgets mødekalender 2024 (B)

Beslutning

At 1: Socialudvalget godkendte mødekalender 2024 med mødedatoer besluttet af Byrådet, dog med bemærkning om, at Socialudvalgsmødet flyttes fra onsdag den 8. maj til tirsdag den 14. maj 2024.

Socialudvalget besluttede, at møderne afholdes fra kl. 16 til kl. 18.30, som udgangspunkt i et mødelokale på Torvegade eller Rådhuset. Der kan dog efterfølgende planlægges en anden lokation.  

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal træffe beslutning om egne møder i 2024. 

 

Indstilling

Direktør for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1. at Socialudvalget beslutter politisk mødekalender for udvalgets ordinære møder i 2024.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog den 25. september 2023 den overordnede mødekalender for 2024.

Jævnfør Styrelseslovens § 20 skal fagudvalgene for hvert regnskabsår beslutte, hvornår udvalget skal mødes, og hvor møderne skal holdes. De enkelte fagudvalg skal derfor beslutte fagudvalgets mødekalender endeligt for 2024.

Fagudvalget kan med afsæt i den vedtagne politiske mødekalender for 2024, beslutte mødedato, tidspunkt, længde, og hvor socialudvalgsmøderne skal holdes.

Administrationen anbefaler, at Socialudvalget fastholder at have ordinære møder som i 2023, dvs. fra kl. 15.00-17.30 på datoerne angivet i den politiske mødekalender 2024 (bilag 1). Skulle der være behov for at afvige fra den besluttede mødestruktur, anbefales det at møderne rykkes tættere på Økonomiudvalgets møde af hensyn til flow for tværgående sager.

Administrationen anbefaler ligeledes, at møder som udgangspunkt holdes, hvor det er muligt at gennemføre mødet både med hensyn til forplejning, mødefaciliteter og det tekniske udstyr der skal være til rådighed.

 

Retligt grundlag

Styrelseslovens §20 der fastslår, at stående udvalg for hvert regnskabsår træffer beslutning om, når og hvor udvalgets møder skal afholdes.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

6. Beslutning om organisering af Handicap og Psykiatri (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte organisering af Handicap og Psykiatri samt nedlæggelse af virksomhedsbegrebet med ændring til enheder. 

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget godkender organisering pr 1. januar 2024 af Handicap og Psykiatri. 

2. at Socialudvalget træffer beslutning om, at virksomhedsbegrebet i Handicap og Psykiatri nedlægges og ændres til enheder.  

 

Sagens indhold

På Socialudvalgets møde den 9. august 2023 blev Socialudvalget præsenteret for 3 modeller for en omorganisering for Handicap og Psykiatri.  Socialudvalget traf principbeslutning om dels at godkende model 3 dels nedlæggelse af virksomhedsbegrebet og anvende centerbegreb og sende det i høring i rådene og MED.

 

Model for organisering pr 1. januar 2023 

Den godkendte organisationsmodel tager udgangspunkt i en blanding af målgrupper og effektiv drift. Modellen skal sikre faglighed og kvalitet ind i omstillingerne, der særligt skal ske indenfor målgruppen på handicapområdet og indenfor målgruppen af sindslidende. Det vurderes, at der er synergieffekter i forhold til omstillingen på sindslidende området, og det vurderes også, at der er en god synergieffekt i sammenlægning af uddannelses- og specialbeskæftigelsesområdet.  

Modellen skal også være med til at sikre flydende overgange for borgerne fra botilbud til aktivitets- og samværstilbud. Samtidig er modellen tænkt som en aktiv måde at sikre bevægelse ned ad indsatstrappen og en indgangsbarriere, hvor borgerne hjælpes og rådgives uden nødvendigvis at komme ind på det specialiserede socialområde.

Der etableres fem enheder:

Enheden for Handicap - indsatser for voksne borgere indenfor målgruppen medfødt og erhvervet fysisk og psykisk handicap og autisme. Centret vil indenfor målgruppen tilbyde døgntilbud, midlertidige tilbud, aktivitets- og samværstilbud, støtte til borgere i egen bolig, bofællesskaber og døgntilbud til børn samt aflastning til børn og voksne.

Enheden for Specialbeskæftigelse og Uddannelse - indsatser for målgrupper, der kan have en beskyttet beskæftigelse, Klapjob, STU og specialundervisning for voksne.

Enheden for Rusmiddelbehandling og Socialpsykiatri - Indsatser i form af behandling for stof og alkoholmisbrug, døgntilbud, midlertidige tilbud, aktivitets- og samværstilbud, bofællesskaber og støtte i eget hjem til borgere med sindslidelse.

Enheden for Myndighed og Indgangen -   en serviceindgang med modtagelse for voksne borgere på 30 år og derover med fysiske, psykiske eller sociale udfordringer, bestående af dels en serviceindgang med rådgivning, kurser, civilsamfunds samarbejde, gruppebaserede afklaringsforløb, mestringskurser mv. og dels en myndighed, der sagsbehandler og træffer afgørelser for voksne borgere med psykisk og fysisk funktionsnedsættelse og for borgere med særlige sociale problemer.

Toften - indsatser for målgruppen af borgere med særlige sociale problemer (udsatte), og tilbyder forsorgshjem, social hjemmepleje, gadeplansindsats, midlertidige tilbud og døgntilbud.

Fordele

Ulemper

Målrettet indsats for målgrupperne

Et stort handicap udfører område

Sikring af brede tilbud

Manglende kritisk masse på § 85

Synergieffekt mellem indgang og myndighed i forhold til borgerne

Få centerledere i en stor omstilling

Bred beskæftigelsesrettet og uddannelsesrettet indsats
Entydighed i forhold til overgang fra barn til voksen og fra voksen til ældre  
 

 

Høringssvar 

Der er modtaget høringssvar fra både Rådet for Socialt Udsatte (bilag 1) og Handicaprådet (bilag 2).

Der er modtaget høringssvar fra MED: Center for Specialundervisning – CSU (bilag 3), VASAC Slagelse (bilag 4), Sektor-MED (bilag 5), Autisme Center Vestsjælland – ACV (bilag 6), Specialcenter Slagelse – SPS (bilag 7) og Rusmiddelcenter Slagelse – RCS (bilag 8). 

Administrationen bemærker følgende opmærksomhedspunkter i høringssvarene: 

Rådene 

  • Positivt med ensartede leverancer i tilbuddene
  • Opmærksomhed på finansiering af kulturforandringen 
  • Opmærksomhed på om der sker en afspecialisering af områder der sammenlægges f.eks. rusmiddel og socialpsykiatri og beskyttet beskæftigelse og uddannelse 
  • Opmærksomhed på om der er for få ledere i forhold til faglig sparring 

MED

  • Positivt i forhold til en styrket fælles centeridentitet
  • Positivt grundlag for nye samarbejder og synergier i forhold til at tænke rusmiddel og socialpsykiatri sammen - også i forhold til samarbejdspartnere
  • Opmærksomhed på nærværende ledelse 
  • Opmærksomhed på om opdeling af aktivitets- og samværstilbud (§ 104) og beskyttet beskæftigelse (§ 103) er i strid med Handicapkonventionen
  • Opmærksomhed på behov for hurtig adgang til misbrugsbehandling 
  • Forslag om at flytte aktivitets- og samværstilbud (§ 104) sammen med beskyttet beskæftigelse (§ 103) til en samlet enhed under specialbeskæftigelse og uddannelse 
  • Anbefalinger til den videre administrative proces i forhold til understøttelse af centerledelsen og MED-struktur 

Høringssvarene udtrykker en generel enighed om at nedlægge virksomhedsbegrebet, men at det giver anledning til forvirring, hvis virksomhedsbegrebet ændres til centre, som ligger under et Center for Handicap og Psykiatri. 

 

Retligt grundlag

Kompetenceplanen i Slagelse Kommune vedrørende Socialudvalgets ressortområde omkring oprettelse, nedlæggelse eller ændringer af pladskapaciteten, hvor denne er numerisk fastsat i virksomhederne inden for center for Handicap og Psykiatri.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

  A: At Socialudvalget godkender den forelagte organisering for Handicap og Psykiatri                            gældende pr 1.januar 2024.

  B: At Socialudvalget justerer i den forelagte organisering for Handicap og Psykiatri                              gældende pr 1. januar 2024. 

C: At Socialudvalget godkender nedlæggelse af virksomhedsbegrebet i Handicap og Psykiatri                og ændrer til enheder.

  D: At Socialudvalget ikke godkender nedlæggelse af virksomhedsbegrebet i Handicap og                      Psykiatri. 

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at Socialudvalget kan godkende organiseringsmodellen for Handicap og Psykiatri gældende pr 1. januar 2024. Administrationen har gennemgået høringssvarene, og finder ikke anledning til revurdering af den overordnede organisering.

Administrationen vurderer, at Socialudvalget kan godkende nedlæggelsen af virksomhedsbegrebet og ændre til enheder, da betegnelsen centre giver anledning til forvirring. Enheder vurderes mere dækkende for de store områder end afdeling, som er foreslået i et af høringssvarene. 

Administrationen vurderer, at det ikke er og ikke vil være i strid med Handicapkonventionen at placere aktivitets- og samværstilbud (§ 104) og beskyttet beskæftigelse (§ 103) i hver sin enhed, da målgrupperne er forskellige og der er store forskelle i borgernes behov for indsatser. Administrationen gør opmærksom på, at en del af de eksisterende aktivitets- og samværstilbud (§104) i Slagelse Kommune allerede nu ligger i relation til botilbuddene. Med organisationsmodellen samles aktivitets- og samværstilbud under 1 i stedet for som i dag under 3 virksomheder. 

Chefen for Handicap og Psykiatri sikrer medarbejderinddragelse i forhold til implementering af den ny organisering sammen med centerledelsen, ledere og MED.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Medarbejderne flytter som udgangspunkt med deres opgaver. 

Samlet set vil den ændrede organisering af Handicap og Psykiatri ikke føre til budgetmæssige ændringer. Ved en sammenlægning vil en given opgave og budgettet hertil følges ad.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

 

7. Høring af udkast til velfærdsteknologisk strategi (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget kan beslutte at afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26.

Indstilling

Chef for Handicap og Psykiatri og konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget beslutter, om de vil afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26. 

Sagens indhold

Økonomiudvalget besluttede på deres møde den 18. september 2023 pkt. 8 at sende udkast til den tværgående velfærdsteknologiske strategi til kommentering i Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget, inden strategien godkendes endeligt i Økonomiudvalget. Udkastet til strategien er vedlagt i bilag 1.

Økonomiudvalget besluttede desuden at sende udkastet til strategien i høring hos Handicaprådet, Ældrerådet og Rådet for Socialt Udsatte. 

Baggrund for strategien

I Budgetaftale 2021-24 blev det aftalt at prioritere anvendelsen af velfærdsteknologi i Slagelse Kommune, og der blev afsat yderligere 2 mio. kr. om året som driftsmidler til velfærdsteknologi. Det samlede driftsbudget er på 3,8 mio. kr. i 2023. Derudover er der i budgetaftalen afsat 0,5 mio. kr. årligt i anlægsmidler.

Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte den 8. juni 2021, at de 2 mio. kr. blev anvendt til at sikre et tværgående fokus på implementering af velfærdsteknologi på sundhed-, ældre-, handicap- og psykiatriområderne.

På Økonomiudvalgets møde den 21. november 2022 blev det besluttet at udarbejde en tværgående velfærdsteknologisk strategi. Derudover blev det besluttet at afholde et politisk temamøde på tværs af Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget med henblik på at give input til strategien. Temamødet blev afholdt i Byrådet den 22. maj 2023.

Udkast til tværgående velfærdsteknologisk strategi

På baggrund af de indsamlede input har administrationen udarbejdet et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi for sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområderne.

Strategien beskriver formål og styrende principper for brug af velfærdsteknologi samt borgerrettede og organisatoriske strategispor. 

Formålet med at bruge velfærdsteknologi er at øge livskvaliteten hos borgerne, sikre en attraktiv arbejdsplads og en optimal udnyttelse af kommunens ressourcer.

Et styrende princip i strategien er, at velfærdsteknologi er førstevalg og en naturlig del af kommunens tilbud og ydelser. Det er altid en faglig vurdering, der ligger til grund for brug af velfærdsteknologi, og det er beskrevet i vores kvalitetsstandarder, når en borger kan forvente, at en ydelse som udgangspunkt leveres gennem velfærdsteknologi. Hvis en borger kan have glæde af velfærdsteknologi i andre situationer, afklarer vi ønsker og behov i dialog med borgeren.

Derudover er det beskrevet i strategien, at vi vælger teknologier, der giver gevinst for enten borgere, medarbejdere eller ressourceudnyttelsen. Vi implementerer modne og velafprøvede teknologier i stor skala, men hvis vi ser et potentiale, er vi firstmovere og afprøver nye teknologier i mindre skala.

Der er fire borgerettede spor i strategien, som handler om, at vi bruger velfærdsteknologi, som bidrager til:

  • Forebyggelse, tidlig opsporing og rehabilitering/recovery
  • Et meningsfuldt og aktivt liv for borgere med funktionsnedsættelser
  • Længst mulig i eget hjem for de borgere, der ønsker det
  • Et trygt og værdigt liv på plejecentre og bosteder.

Der er to organisatoriske spor i strategien, som handler om at sikre:

  • En organisation, som er klar til at implementere
  • Et godt arbejdsmiljø.

Relevans for fagudvalgene

På Sundhedsudvalgets område er strategien relevant i forhold til, at velfærdsteknologi kan understøtte forebyggende og sundhedsfremmede aktiviteter i alle aldersgrupper. Velfærdsteknologi kan understøtte fokusområderne i den kommende sundhedspolitik fx kommunikationsteknologier, som kan understøtte fællesskaber og mental trivsel, digital træning, som kan forebygge forværring af kronisk sygdom eller tværsektorielle videomøder, som kan fremme lige muligheder ved at sikre koordinering og understøttelse i sektorovergangen for de borgere, hvor der er behov for det. 

På Seniorudvalgets område er strategien særligt relevant i forhold til, at understøtte et værdigt og selvstændigt liv for borgere, der modtager hjemmepleje eller bor i plejebolig. På den måde understøtter velfærdsteknologi målsætningerne i Værdighedspolitikken. Velfærdsteknologi kan understøtte rehabilitering og kan samtidig aflaste medarbejdere og medvirke til en effektiv opgaveløsning. Ofte opfylder velfærdsteknologier flere formål fx medicinhuskere og skærmbesøg, som både kan medvirke til et selvstændigt liv for borgerne og en effektiv opgaveløsning i hjemmeplejen.

På Socialudvalgets område er strategien særligt relevant i forhold at understøtte borgere med fysiske eller psykiske handicap i en oplevelse af kontrol over eget liv. Det kan være gennem velfærdsteknologier, som understøtter kommunikation, struktur i hverdagen, koncentration eller mobilitet. På den måde kan velfærdsteknologi indgå i en recovery-orienteret praksis og medvirke til at virkeliggøre Medborgerpolitikkens vision om, at øge borgernes mulighed for at deltage i samfundet og leve det liv, de ønsker.  

Der er ofte sammenfald mellem de velfærdsteknologier, som anvendes på tværs af social-, sundheds- og ældreområdet. Derfor kan der i nogle tilfælde være et økonomisk og organisatorisk rationale i, at arbejde tværgående med indkøb og implementering af velfærdsteknologier. Et eksempel på dette er vende-kipsystemer på bosteder og plejecentre. Vende-kipsystemer er motoriserede teknologier, som kan vende borger i sengen eller kippe madrassen i intervaller, så der undgås tryksår.

Retligt grundlag

Budgetaftale 2021-24.

Handlemuligheder

Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26. 

  2. ikke afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26. 

Vurdering

Administrationen vurderer, at udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi er et godt fundament for at sætte retning for den fremadrettede velfærdsteknologiske indsats i Slagelse Kommune.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Strategien har tværgående relevans og tråde i forhold til politikker og strategier indenfor Socialudvalgets, Sundhedsudvalgets og Seniorudvalgets områder, herunder værdighedspolitik, strategi for rehabilitering, omsorg og pleje, medborgerpolitik m.m. Ligeledes har sagen relevans i forhold til kommunens digitaliseringsstrategi.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

02-10-2023 Sundhedsudvalget

At 1: Sundhedsudvalget besluttede at afgive følgende bemærkninger:

  • Opmærksomhed på, om der skal udarbejdes en nødplan, hvis teknologien ikke virker.
  • Det anbefales, at det tydeliggøres, hvordan der løbende sker effektmåling inkl. borgerfeedback, hvor dette er muligt. Dette for at kunne vurdere teknologiens kvalitet for borgeren, for arbejdsmiljøet og kommunens ressourcer.

8. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Der blev på mødet desuden orienteret om følgende: 

  • Orientering om møde i Fagpolitisk Forum den 6. november 2023 kl.17- 19 i Holbæk. 
  • Social Drive Out

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelse, tiltag og projekter.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

  1. Orientering fra udvalgsformanden
  2. Orientering fra udvalgets medlemmer
  3. Orientering fra administrationen

 

 

Orientering fra Administrationen 

Personsager

 

9. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

 

 

10. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig                          kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

11. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.