Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 8. marts 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-1104                 Dok.nr.: 330-2017-51659                                  Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

2. Orienteringspunkter fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Ældre/Center for Børn og Familie (O)

2.     Orienteringspunkter fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Ældre/Center for Børn og Familie (O)

Sagsnr.: 330-2017-1110                 Dok.nr.: 330-2017-108549                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
1. Jf. udvalgets beslutning om, gerne at ville besøge App-værkstedet, som den Velfærdsteknologiske investeringsbank har understøttet, er der mulighed herfor enten onsdag den 15.3. eller onsdag den 22.3. kl. 10:00.
Værkstedet holder til på UCSJ, University College Sjælland, Ingemannsvej 17, Bygning A, Slagelse.
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 1:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og demensboliger pr. 15.2.2017 jf. bilag 2.
3. c):
Antal klager for 2016.
3. d):
Sygefraværsstatistik for 2016.
3. e):
Status på indsatser - Sundhedsområdet
· Fars Køkkenskole
· Fritidsarrangement i Dalmose 3. februar
3. f):
Status på Ombygning Skælskør Plejecenter
3. g):
Status på indsatserne velfærdsteknologi
3. h):
Status for midlertidige pladser
3. I):
Bedre til ord, tal og IT
3. j):
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 8. marts 2017, jfr. bilag 3.
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Børn og Unge, jfr. bilag 1:
4. a):
Intet
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringerne til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Ad 1.
Udvalget ønsker en generel orientering og drøftelse af antallet af læger i Slagelse Kommune på et af de kommende udvalgsmøder.
Udvalget ønsker et indtryk af situationen omkring kommunens udgift til huslejetab.
Udvalget drøfter på temamøde i august strategi på boligområder (udvalget ønsker herunder at drøfte ældreboliger/plejeboliger, samt mulighederne for kollektiv transport til boliger og aktivitetscentre).
Ad 2.
Udvalget orienteret om ansøgning til socialstyrelsens pulje, jfr. bilag 4, der blev uddelt på mødet.
Orientering om henvendelse fra Skælskør Aftenskole.
Ad 3.1
Udvalget vil gerne have alternative tidspunkter for besøg på App-værkstedet (udover onsdage).
Ad 3 d
Udvalget ønsker en nærmere orientering om, hvordan der bliver arbejdet med at nedbringe sygefraværet på området på et kommende udvalgsmøde.
Orienteringerne taget til efterretning.

3. Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

3.     Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-11073               Dok.nr.: 330-2017-86452                                  Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2016. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2017.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2016 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i april, vil blive forelagt årsberetning, hvoraf fremgår specifikation af de enkelte områders regnskabsresultat. I forbindelse med 1. budgetopfølgning vil der endvidere blive fulgt op med hensyn til evt. behov for budgetomplaceringer inden for udvalgets samlede budgetramme afledt af såvel overførsler fra 2016 samt forventet forbrug i 2017. Derudover vil der sammen med 1. budgetopfølgning blive forelagt handleplaner, jf. gældende regler, for afvikling af merforbrug i 2016.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 20. marts 2017 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 27. marts 2017.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2016 viser for drift et samlet forbrug på 1.037,339 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 1.028,775 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Sundheds- og Seniorudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2016
Regnskab 2016
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
7.1 Pleje og Omsorg
 
 
 
Serviceudgifter
559,9
566,3
-6,5
Særligt dyre enkeltsager
0,0
-0,8
0,8
Ældreboliger
-16,0
-13,2
-2,8
7.2 Sundhed og Forebyggelse
 
 
 
Serviceudgifter
171,1
184,4
-13,3
Særligt dyre enkeltsager
0,0
-0,1
0,1
7.3 Aktivitetsbestemt medfinansiering
 
 
 
Medfinansiering
307,8
300,7
7,1
Total
1.022,8
1.037,3
-14,5
Som det ses i tabellen ovenfor, viser Sundheds- og Seniorudvalgets område totalt set et merforbrug på 14,5 mio. kr. i regnskab 2016. Nedenfor følger en overordnet specifikation af de 3 politikområder:
Merforbrug på politikområde 7.01 Pleje og Omsorg fremkommer primært på området Myndighed med totalt set 5,7 mio. kr., huslejetab 3,5 mio. kr. samt på Hjemme- og Sygeplejen inkl. Vikarteam med i alt merforbrug 13,5 mio. kr.
Modsat fremkommer mindre forbrug på Plejecentre samlet set med 4,5 mio. kr. samt mindre forbrug på 1,9 mio. kr. på Centerchefens område centralt inkl. Sekretariat, disse midler er reserveret til imødegåelse af merforbrug på øvrige områder. Endeligt fremkommer mindre forbrug på områder, der administreres i andre centre, herunder bl.a. SSA- og SOSU-elever med i alt et mindre forbrug på 7,7 mio. kr.
På politikområde 7.02 Sundhed og Forebyggelse fremkommer merforbrug på områderne hjælpemidler med 6,2 mio. kr. betaling til regionen vedrørende vederlagsfri fysioterapi med 7 mio. kr. samt færdigbehandlede patienter og hospice med 2,5 mio. kr. Områderne tand- og sundhedspleje, som administreres i andre centre, viser mindre forbrug på i alt 1,4 mio. kr.
Endeligt viser politikområde 7.03 Aktivitetsbestemt medfinansiering et mindreforbrug på 7,1 mio. kr. Igennem 2016 har området vist et lavere udgiftsniveau end de senere år. 
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Sundheds- og Seniorudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2015
til 2016
Overføres
fra 2016
til 2017
Tilføres
kassen
7.1 Pleje og Omsorg
19,4
-8,0
0,6
7.2 Sundhed og Forebyggelse
3,4
-13,1
0,0
Total
22,7
-21,2
0,6
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
På de områder, der udviser mindreforbrug, er overførslerne fra 2016-2017 udtryk for tilbageholdende adfærd i forhold til nye økonomiske dispositioner af hensyn til kommunens overordnede serviceramme.
Områder med merforbrug er til dels konsekvens af, at der i foråret 2016 er implementeret nyt omsorgssystem, hvilket naturligt medfører en omstillingsproces, med mange nye rutiner i hverdagen, for alle ledere og medarbejdere i forhold til registrering, planlægning og styring. Implementering af nyt omsorgssystem har ligeledes medført større vikarforbrug, da der naturligt medgår medarbejdertid til kompetenceudvikling og oplæring i nyt system.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2016 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 3,869 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 4,074 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Sundheds- og Seniorudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2016
til 2017
7.1 Pleje og Omsorg
3,9
Der overføres uforbrugt rådighedsbeløb vedrørende anskaffelse af mobiltudstyr til plejen, samt uforbrugt rådighedsbeløb på velfærdsteknologi. Disse rådighedsbeløb har udvalget tidligere besluttet anvendelse af i 2017 jf. uddybende bemærkning under ”vurdering” nedenfor.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Specielt vedrørende ydelsesstøtte skal bemærkes, at Økonomicentret anbefaler, at mindre forbrug med 1,768 mio. kr. overføres til 2017, men til placering under Økonomiudvalgets område (politikområdet 1.03). Hensigten er, at etablere en samlet pulje af overførte midler, som ikke er disponeret (formålet er at skabe finansiering til en række aktiviteter og projekter som skal gennemføres i 2017, hvor der ikke på forhånd er givet bevilling).
På området vedrørende tinglysningsafgift, som Finans og Betaling administrerer, hvorpå der fremkommer mindre forbrug på i alt 0,566 mio. kr. Dette beløb anbefales tilført kassen.
Endeligt skal bemærkes, at Sundheds- og Seniorudvalget på mødet 11. januar 2017 i besluttede at finansiere merudgifter ifm. ombygning af Skælskør Plejecenter med i alt 3.592.318 kr. af overførsler fra 2016, under forudsætning af, at disse bliver overført til 2017. Det drejer sig om følgende:
· 1 mio. kr. kan finansieres af resterende ikke anvendt rådighedsbeløb til anlægsprojekt i 2016 vedrørende indkøb af nye mobiltelefoner til plejen.
· 1 mio. kr. kan finansieres af ikke anvendt rådighedsbeløb til anlægsprojekt til Velfærdsteknologi.
· 0,392 mio. kr. overført driftsoverskud fra tidligere år på Skælskør Plejecenter. Beløbet skal konverteres fra en drifts- til en anlægsbevilling.
· De resterende 1,2 mio. kr. afsat til drift af Skælskør Plejecenter i 2017. Dette beløb konverteres fra en drifts- til en anlægsbevilling i 2017 ifm. budgetopfølgningen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2016 til 2017 som angivet i bilag 1.
Specielt omkring områderne aktivitetsbestemt medfinansiering og vederlagsfri fysioterapi skal følgende bemærkes:
Aktivitetsbestemt medfinansiering viser i regnskab 2016 et mindreforbrug på 7,1 mio. kr., idet udviklingen hen over året har vist en faldende tendens, modsat de senere år. Der er ikke overførselsadgang på dette område. Mindreforbruget tilføres kassen.
Området vederlagsfri fysioterapi har en fast budgetramme, som alene prisreguleres. Der foretages ingen form for demografiregulering eller andre reguleringer af budgetrammen som følge af faktisk udvikling el.lign. Området er en del af Sundheds- og Seniorudvalgets samlede budgetramme og omfattet af overførselsadgang jf. Slagelse Kommunes regler herom.
Endeligt skal det bemærkes, at vederlagsfri fysioterapi adskiller sig fra den aktivitetsbestemte kommunale medfinansiering, idet Kommunalt medfinansiering er aftalt via økonomiaftalerne med et loft, således at kommunerne under et bliver kompenseret ved merforbrug – dette er ikke gældende for vederlagsfri fysioterapi. Dette er årsagen til forskellen i overførselsregler og retten/pligten til at prioritere inden for den samlede budgetramme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres merforbrug på netto 21,184 mio. kr. fra 2016 til 2017.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 3,869 mio. kr. Heraf er 2 mio. kr. forud disponeret jf. ovenfor vedr. Skælskør Plejecenter
Overførslerne finansieres over kassen (obs.: ved overførsel af anlæg med automatisk låneadgang anføres dette)
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.1
-8.041
 
 
 
Drift
7.2
-13.143
 
 
 
Drift
7.1
-1.768
 
 
 
Drift
1.3
1.768
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
 
3.869
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
17.315
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2016 tages til efterretning
2.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 7.01 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 8,041 mio. kr.
3.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 7.02 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 13,143 mio. kr.
4.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 7.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 3,869 mio.kr.
5.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget at mindreforbrug vedr. ydelsesstøtten på 1,768 mio. kr. overføres til politikområde 1.3 under Økonomiudvalget.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
At 1 | 4
Udvalget ønsker at foretage tæt opfølgning på økonomien fremadrettet. Udvalget ønsker, at administrationen kommer med et oplæg til, hvordan udvalget kan følge den økonomiske udvikling på alle områder, men særligt på de områder, der har haft merforbrug i 2016. Udvalget ønsker tydeliggørelse af årsagerne til merforbrug på de enkelte områder samt konsekvenser i kommende års budgetter (overslagsårene).
Udvalget ønsker at merforbruget på vederlagsfri fysioterapi finansieres udenfor egen budgetramme.
At 5:
Udvalget ønsker, at mindreforbrug overføres til kommende år.

4. Udmøntning af ældremilliarden - "Løft af ældreområdet" (B)

4.     Udmøntning af ældremilliarden - "Løft af ældreområdet" (B)

Sagsnr.: 330-2015-5351                 Dok.nr.: 330-2017-114739                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal tage stilling til, hvor midler i den hidtidige ”Milliardpulje til løft af ældreområdet” skal udmøntes.
Baggrund
I Byrådets budgetaftale for 2017-2020 blev vedtaget, at de hidtidige ”Milliardpulje midler til løft af ældreområdet” indgår som en fast del af Sundheds- og Seniorudvalgets budgetramme. 
På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i januar 2016 blev besluttet, at videreføre de igangsatte indsatser fra 2015:
· Rengøring hver 2. uge
· Hovedrengøring 1 gang årligt
· Bad 2 gange ugentligt
· Mere tid til komplekse og svage borgere
· Løn til forflytningsvejledere, kompetenceudvikling
· Velfærdsteknologi, drift
Da denne udmøntning blev vedtaget, var hensigten, at:
- Støtte omlægningen af hjemmehjælpen til ”hjælp til selvhjælp”, hvor borgerne støttes i at have fokus på egne ressourcer via bl.a. rehabilitering, for derved at give borgerne mulighed for, at leve et selvstændigt liv
- Serviceforbedringer inden for personlig pleje og praktisk hjælp, herunder ekstra tid til komplekse og svage borgere
- Sikre implementering af den Velfærdsteknologiske Strategi.
Retligt grundlag
I forbindelse med regeringens aftale om Finansloven for 2014 blev afsat midler til et permanent løft af indsatsen på det kommunale ældreområde. Slagelse Kommune modtog 14,9 mio. kr. i 2015. Fra 2016 indgik denne pulje som en del af kommunernes bloktilskud.
Handlemuligheder
Såfremt Sundheds- og Seniorudvalget ønsker at videreføre de i 2015 iværksatte initiativer, ser fordelingen i 2017-priser således ud:
Indsats
Hele kr.
Rengøring hver 2. uge
4.171.324
Hovedrengøring 1 gang årligt
1.664.862
Bad 2 gange ugentligt
3.286.930
Mere tid til komplekse & svage borgere
4.274.232
Løn forflytningsvejledere, kompetenceudv.
942.471
Velfærdsteknologi, drift
1.045.378
 
I alt *)
15.385.197
*) Det totale beløb svarer til de i 2016 i alt 15, 1 mio. kr. PL-fremskrevet.
Vurdering
I efteråret 2016 vedtog Sundheds- og Seniorudvalget ”Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2017”. Der var i denne implicit indeholdt en forudsætning om, at de igangsatte indsatser videreføres med finansiering af midlerne til løft af ældreområdet.
Opmærksomheden skal derfor henledes på, at såfremt udvalget ønsker at anvende de afsatte midler til løft af ældreområdet til andre initiativer fra 2017, skal der enten findes alternativ finansiering til de i kvalitetsstandarden indeholdte indsatser, alternativt skal kvalitetsstandarden korrigeres.
I forhold til implementering af den Velfærdsteknologiske Strategi, finansierer det afsatte beløb medarbejderlønninger samt drift af den velfærdsteknologiske lejlighed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter, hvordan de i alt ca. 15,385 mio. kr. ønskes udmøntet i 2017-2020.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Sundheds- og Seniorudvalget ønsker at videreføre de i 2015 iværksatte initiativer med den angivne økonomiske fordeling i 2017 priser.

5. Udmøntning af pulje rettet mod forebyggelse ensomme ældre i lokalområderne (B)

5.     Udmøntning af pulje rettet mod forebyggelse ensomme ældre i lokalområderne (B)

Sagsnr.: 330-2016-73515               Dok.nr.: 330-2017-72855                                  Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de indkomne ansøgninger fra lokal- og landsbyråd og skal beslutte fordeling af midlerne rettet mod forebyggelse af ”ensomme ældre” i lokalområderne i kommunen. Midlerne er en del af udmøntningen af værdighedsmidlerne for 2017.
Baggrund
Jf. udvalgets beslutning d. 7.12.2016 udmøntes og rettes en del af værdighedsmidlerne igen i 2017 mod forebyggelse af ensomhed blandt ældre borgere i Slagelse Kommune.
Nedenfor følger en opsamling på puljen og på de indkomne ansøgninger.
Om puljen
Formålet med puljen er, jf. bilag 1, at forebygge og modvirke ensomhed blandt ældre borgere i lokalområderne i kommunen. Målgruppen for indsatsen/aktiviteten er ældre borgere, der er ensomme, i risiko for at blive det, eller for at forebygge ensomhed blandt medborgere. Puljen er tiltænkt aktiviteter, drevet af lokal-/landsbyråd i Slagelse Kommune, og aktiviteterne skal være afviklet og midlerne brugt inden udgangen af 2017. Der forventes som udgangspunkt en ramme på 15.000 kr. pr. ansøgning.
Der har været annonceret omkring puljen i lokalpressen, og sendt besked direkte til lokal-/landsbyråd beliggende i kommunen med opfordring til at søge.
Ansøgningsfristen var d. 10.2.2017, og der er indkommet ni ansøgninger jf. bilag 2.
Ansøger
Beløb
Bemærkning
Rude Beboerforening
8.750
 
Sørbyområdets Lokalråd
15.000
Fik bevilget midler til tilsvarende aktiviteter i 2016. Disse nåede dog ikke at blive afholdt.
Agersø Beboerforening
15.000
 
Eggeslevmagle Landsbyråd
15.000
Modtog også midler i 2016
Tårnborg Lokalråd
15.000
Modtog også midler i 2016
Omø Beboer- & Grundejerforening
15.000
 
Bisserup Byting
14.500
Midler skal bruges til etablering af ude-caféområde, og indkøb i forbindelse hermed.
Lokalrådet for Vemmelev og Omegn
17.000
Modtog også midler i 2016
Havrebjerg Sogneforening
12.000
Modtog også midler i 2016
 
 
 
Det samlede ansøgte beløb er således 127.250 kr. Der er i alt afsat 200.000 kr. i puljen.
Retligt grundlag
Værdighedsmidlerne under Finansloven 2017.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte at imødekomme alle eller kun nogle af de indkomne ansøgninger, og skal beslutte, hvad der i givet fald skal ske med de resterende midler.
Vurdering
De indkomne ansøgninger vurderes alle indholdsmæssigt at leve op til kriterierne for at kunne modtage støtte. Dog overstiger en enkelt den, som udgangspunkt forventede ramme på 15.000 kr. pr. ansøgning, og en enkelt ansøger om midler til indkøb af materiale, hvilket kan have karakter af drift. Flere af ansøgerne modtog også midler til aktiviteter i 2016. Det udelukker dog ikke fra at kunne modtage midler også i 2017.
Såfremt udvalget beslutter at imødekomme alle ansøgninger, vil der endnu være 72.750 kr. tilbage i puljen.
Det vil stadig være udvalget, der har beslutningskompetencen ift., hvem der skal modtage midler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter de indkomne ansøgninger og beslutter hvilke, der skal imødekommes, herunder med hvilke beløb.
2.    at Udvalget tager stilling til, hvad der skal ske med de resterende midler, under hensyntagen til at de skal forbruges inden udgangen af 2017.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Udvalget ønsker at fastholde maksimal grænse for tildeling af midler på 15.000 kr. Dvs. at ansøgere, der har søgt om mere end 15.000 kr. tildeles 15.000 kr.
Udvalget ønsker ikke at imødekomme ansøgning om midler til etablering af ude-café, idet ansøgningen dermed ikke stemmer overens med de opstillede kriterier.
Udvalget imødekommer de øvrige ansøgninger.
Udvalget ønsker, at puljens restbeløb udmøntes en gang yderligere i 2017.
Administrationen gives mandat | ud fra de kriterier, der er opstillet - til at tildele midlerne i kommende udmøntningsrunde uden politisk behandling.

6. Frit valg af leverandører til personlig og praktisk hjælp - servicelovens § 83.

6.     Frit valg af leverandører til personlig og praktisk hjælp - servicelovens § 83.

Sagsnr.: 330-2017-14637               Dok.nr.: 330-2017-115173                                Åbent
Kompetence: Sundheds – og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal tage stilling til, hvilken model, der jævnfør servicelovens § 91 fremover skal sikre borgeren det frie valg af leverandør til personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83.
Baggrund
Ifølge servicelovens § 91 skal Kommunalbestyrelsen skabe grundlag for, at modtagere af hjælp efter servicelovens § 83 kan vælge mellem to eller flere leverandører af denne hjælp. Slagelse Kommune anvender godkendelsesmodellen for godkendelse af private leverandører til levering af personlig og praktisk hjælp.
Med den danske udbudslovs vedtagelse pr. 15/12/2015 kan godkendelsesmodellen ikke længere anvendes som grundlag for tilvejebringelse af det frie valg.
Retligt grundlag
Efter servicelovens bestemmelser med senere ændringer (gældende LBK nr. 1270 af 24/10/2016) skal Kommunalbestyrelsen jf. § 83 stk. 1 tilbyde hjælp til borgere, der er visiteret til:
1) personlig hjælp og pleje, og
2) hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Ifølge servicelovens § 91 skal Kommunalbestyrelsen desuden skabe grundlag for, at modtagere af hjælp efter § 83 kan vælge mellem to eller flere leverandører af denne hjælp, hvoraf den ene leverandør kan være kommunal.
Fremtidige kontrakter om personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83 er nu omfattet af udbudspligt, og skal derfor behandles efter udbudslovens light-regime jf. udbudslovens kapitel 12. Light-regimet omhandler indkøb af sociale og andre specifikke tjenesteydelser over tærskelværdien.
Udbud efter light regime:
Light regime er særlige ydelser på bl.a. social- og sundhedsområdet.
En light regime ydelse er en ydelse der i højere grad end andre almindelige varekøb og tjenesteydelser vurderes som en ydelse der kan løses i ’eget land’. Dvs. ydelser hvor kendskab til fagområdet, at kunne tale dansk, at være tæt på opgaven er væsentlige elementer i opgaveløsningen. Der er derfor vedtaget lempeligere udbudsregler for sådanne udbud. Dvs. det er lettere for både ordregiver og tilbudsgiver at gennemføre udbud på light regimeområdet. 
Tærskelværdi for udbudspligt efter light-regime:
Lovgiver har udover, at udbud er gjort lettere at gennemføre, også vedtaget højere tærskelværdier for light regime ydelser. Dvs. udgiften for hvornår opgaven skal sendes i udbud er betydeligt højere for light regimeydelser end den er for almindelige varekøb og tjenesteydelser. Er den samlede sum af indkøbet på en light ydelse over tærskelværdien på 5.583.000 kr. i hele kontraktperioden, skal indkøbet udbydes.
Opgørelse af indkøbet skal baseres på det samlede indkøb i kontraktperioden. Tænker man derfor at ville indgå en kontrakt/indkøb af en given ydelse de næste 3 år, er det derfor det samlede indkøb over de 3 år der skal lægges til grund for om man er over tærskelværdien.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er i gang med at udarbejde en vejledning for udbud efter light-regimet, der forventes at foreligge sommeren 2017.
Udbudspligten for opgaven indenfor light-regimet indtræder, jfr. ovenstående, når værdien af en kontrakt mindst svarer til eller overstiger tærskelværdien 5.583.000 kr.
Det er vurderet at nuværende fritvalgs leverandører har en samlet kontraktværdi med Slagelse Kommune på 19.127.000 kr. i 2016 fordelt på
Personlig hjælp: 11.692.000 kr.
Praktisk hjælp: 7.435.000 kr.
På ovenstående baggrund kan Slagelse Kommunes nuværende kontrakter med godkendte fritvalgs leverandører ikke lovligt forlænges eller gentegnes, da udbudslovens kapitel 12 skal iagttages fremadrettet ved indkøb af sociale tjenesteydelser over tærskelværdien.
Handlemuligheder
For at Byrådet kan opfylde forpligtelsen jf. § 91 og 83, skal der:
1) Ved udbud indgås kontrakt med en eller flere leverandører, eller
2) tilbydes modtagere af personlig og praktisk hjælp et fritvalgsbevis, som giver visiterede borgere mulighed for selv at indgå aftale med en cvr-registreret virksomhed om hjælpens udførelse.
Udbud
Ved et udbud skal der som minimum indgås kontrakt med en privat leverandør, der sammen med den kommunale leverandør danner grundlag for borgerens frie leverandørvalg. Timeprisen kan indgå som en faktor i et udbud.
Et udbud kan udover varetagelse af personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83 indeholde krav om varetagelse af sygeplejeopgaver jf. Sundhedslovens § 138 og rehabiliteringsopgaver efter servicelovens § 83a, hvilket vil give borgerne en øget kvalitet i de sammenhængende borgerforløb.
Fritvalgsbeviser
Et fritvalgsbevis kan udelukkende benyttes i tilfælde af, at det ikke lykkes Byrådet at skabe grundlag for borgernes frie valg ved indgåelse af kontrakt med to eller flere leverandører.
Byrådet skal fastsætte værdien af fritvalgsbeviset for hver af de ydelseskategorier efter servicelovens § 83 – personlig hjælp og praktisk hjælp -, som er omfattet af ordningen. Værdien skal som hovedregel svare til kommunens omkostninger ved produktion og levering af tilsvarende ydelser. Fritvalgsbevisets værdi skal løbende justeres, når der er misforhold mellem bevisets værdi og de gennemsnitlige langsigtede omkostninger.
Der skal afregnes med den enkelte leverandør svarende til fritvalgsbevisets værdi.
Borgerne skal vejledes om, at den aftale borgeren indgår med leverandøren efter fritvalgsbevisordningen, skal afspejle kommunens afgørelse om hjælp samt prisen på beviset, så borgeren sikrer sig, at virksomheden kan levere den hjælp, der er visiteret.
Byrådet har pligt til at stille saglige og konkrete kvalitetskrav til den leverandør efter fritvalgsbevisordningen borgeren vælger. Kvalitetskravene skal afspejle de til enhver tid gældende kvalitetsstandarder for området og skal udgøre en del af den kontraktlige aftale mellem borgeren og den valgte leverandør efter fritvalgsbevisordningen.
I hvert enkelt tilfælde skal borgeren indgå skriftlig kontrakt med leverandøren efter fritvalgsbevisordningen.
Vurdering
Ordningen med fritvalgsbeviser vil være tungt administrativt. Afregning vil skulle ske til flere leverandører end i dag. Der kan ikke stilles krav om, i hvilken form afregning skal foregå. Kommunen er begrænset i at føre tilsyn med leverandøren efter fritvalgsbevisordningen ift. ansættelsesforhold, sociale klausuler mm. Kommunen vil ikke have nogen mulighed for at kontrollere den af borgeren valgte leverandør, da indgåelse af aftale udelukkende er et anliggende mellem borger og leverandør ud fra oplysningerne i fritvalgsbeviset. Der vil skulle findes en alternativ dokumentationsform end det nuværende omsorgssystem, da det ikke er realistisk, at så mange små leverandører kan kobles på omsorgssystemet. Det vil derved være vanskeligere og mere tidskrævende at få fat i relevant viden om borger og kunne handle hurtigt og på tilstrækkeligt grundlag ved afvigelser i borgers tilstand.
Rehabilitering efter servicelovens § 83 vil være særdeles vanskeligt hos borgere med fritvalgsbeviser, da der ikke kan stilles hverken uddannelsesmæssige - eller leverancemæssige krav til leverandøren på det område. Det vil gøre det vanskeligt at skabe de sammenhængende borgerforløb på tværs i organisationen.
På den baggrund anbefaler administrationen, at Sundheds - og Seniorudvalget vælge udbudsmodellen som grundlag for at tilvejebringe det frie leverandørvalg i forbindelse med personlig og praktisk hjælp.
Administrationen anbefaler, at der arbejdes videre med en konkret tidsplan for udbud, og at denne fremlægges for udvalget i april.
Indstilling
Erhvervs – og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds – og Seniorudvalget vælger udbudsmodellen for at skabe det frie leverandørvalg til borgere, visiteret til hjælp efter servicelovens § 83.
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter, at der arbejdes videre med en konkret tidsplan for et udbud.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.

7. Tilsynspolitik 2017 for Frit Valg i.h.t. servicelovens §§ 83 a og 83 (B)

7.     Tilsynspolitik 2017 for Frit Valg i.h.t. servicelovens §§ 83 a og 83 (B)

Sagsnr.: 330-2016-82077               Dok.nr.: 330-2017-106472                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om forslag til Tilsynspolitik for 2017, der vedrører tilsyn og opfølgning på tilbud efter servicelovens §§ 83 og 83a til borger i eget hjem kan godkendes, efter de indkomne høringssvar fra Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte, som besluttet i udvalgsmødet 7. december 2016.
Baggrund
Loven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
I forhold til tilsynspolitikken for 2016 er forslaget til tilsynspolitikken for 2017 uændret. 
Tilsynspolitikken danner rammen for kommunens tilsyn og opfølgning af alle tilbud efter § 83 og rehabiliteringstilbud efter § 83 a til borgere i eget hjem.
Den omfatter retningslinjer og procedurer for, hvordan der føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og hvordan, der følges op på tilsynsresultaterne.
Tilsynets konkrete mål og fokus er:
I forhold til servicelovens § 83,
· At sikre at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
· At sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk udføres.
· At sikre at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte tid
· At sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
· At styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmeplejen
I forhold til servicelovens § 83 a,
· At sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
· At sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
· At fokusere på, at der samarbejdes tværfagligt om en helhedsorienteret borgerrettet indsats.
Tilsynet er baseret på besøg i udvalgte borgeres hjem, hvor visitator fra Myndighedsafdelingen gennemfører et interview med borgeren. Dette sker ved henholdsvis visitators planlagte besøg i forbindelse med revisitationer eller opfølgende besøg i borgeres hjem. Samtalen tager udgangspunkt i en spørgeguide og kombineres med observation af den udførte hjælp. Metoden med et spørgeskema til brug for visitators dialog med borgeren og opsamling af data har tilsvarende været anvendt ved Myndighedsafdelingens tilsyn og opfølgning i de to seneste år.
Resultatet af Myndighedsafdelingen tilsyn og opfølgning ved besøg hos borgere i eget hjem; jfr. Tilsynspolitikken 2017 – vil Udvalget få forelagt til orientering i foråret 2018.
Retligt grundlag
Lov om social service § 151 c.
Handlemuligheder
Kommunen er ikke i henhold til servicelovens § 151 c forpligtet til at udarbejde en tilsynspolitik for del den, der vedrører tilbud om rehabilitering efter servicelovens § 83 a.
Men Kommunen har i henhold servicelovens § 151 pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 a løses i overensstemmelse med de afgørelser, der er truffet og det serviceniveau (kvalitetsstandarden), der er politisk vedtaget. Som følge heraf er § 83 a indarbejdet i Tilsynspolitikken.
Vurdering
Målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a er de borgere, der er omfattet af målgruppen for hjælp efter servicelovens § 83, og hvor et rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre borgerens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83. Rehabiliteringsforløbet relaterer sig således til den hjælp, der kan gives efter § 83. Som følge heraf er det administrationens vurdering, at tilsynspolitikken også bør omfatte tilsyn og opfølgning på støtte og indsatser, der iværksættes; jfr. servicelovens § 83 a, til borgere i eget hjem.
Metoden med at anvende et spørgeskema til brug for visitators dialog med borgeren og opsamling af data har fungeret godt i de seneste år. Metoden er derfor videreført i forslag til Tilsynspolitik for 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget principgodkender forslaget til Tilsynspolitik for 2017, hvorefter sagen fremsendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 7. december 2016:
Fraværende: 
Udvalget tiltræder indstillingen.
Administrativ bemærkning til mødet 8. marts 2017
Høringssvar fra Ældrerådet: Ældrerådet tiltræder forslaget. Vil gerne inddrages, og stiller sig til rådighed ved udfyldelsen af spørgeskemaet hos borgerne.
Høringssvar fra Handicaprådet: Rådet havde ingen bemærkninger til forslaget.
Høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte: Rådet for Socialt Udsatte ønsker, at der i Tilsynspolitikken indføres en beskrivelse af, hvordan tilsynet udføres – også i forhold til borgere, der ikke har behov for/eller modtager revisitation.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds og Seniorudvalget tager høringssvarene til efterretning
2.    at Tilsynspolitikken 2017 godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.

8. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2017 (B)

8.     Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-81523               Dok.nr.: 330-2017-107626                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Mindst en gang årligt skal kommunalbestyrelsen udarbejde kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter servicelovens § 83, for rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt for genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84 eller for sygepleje efter sundhedslovens § 138. Både aflastning og sygepleje er indarbejdet i kvalitetsstandarden set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Retligt grundlag
Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2017 er indholdsmæssigt ikke ændret i forhold til kvalitetsstandarden for 2016, der er principgodkendt af Sundheds – og Seniorudvalget den 2. december 2015. I udgaven for 2017 er der arbejdet med at forbedre sproget jf. Sundheds – og Seniorudvalgets beslutning den 8. april 2016, ligesom tidligere høringssvar rettet mod den generelle indledning i kvalitetsstandarden er indarbejdet. Rettelser er markeret med rød tekst i kvalitetsstandarden 2017.
Generel indledning
Redaktionelle ændringer af skriftsprog, så det er i ”du-form”. Side 5-8.
§ 83a rehabiliteringsforløb
Rettelse så det fremgår at private leverandører i løbet af 2017 også skal kunne levere rehabiliteringsforløb. Side 11 nederst.
§ 84 ophold i midlertidig bolig
Skælskør Plejecenter er slettet som leverandør af midlertidigt ophold på grund af ombygningen af Skælskør Plejecenter. Side 35.
§ 138 sygepleje.
Redaktionel rettelse af sproget. Side 45.
Slagelse Kommune har vedtaget at bruge det nationale ydelseskatalog for sygepleje, udarbejdet af KL i forbindelse med partnerskabsaftalen, som Slagelse Kommune var en del af. På den baggrund er der ikke metodefrihed til at ændre i hverken ydelsesoverskrifterne eller i selve teksten til ydelsesbeskrivelserne, der bygger på Sundhedsstyrelsens retningslinjer for de 12 sygeplejefaglige problemområder.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje principgodkendes af Sundheds – og Seniorudvalget og sendes til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Høringssvar indarbejdes herefter i kvalitetsstandarden, der sendes til endelig godkendelse i Sundheds – og Seniorudvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav og kan principgodkendes på den baggrund.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Sundheds – og Seniorudvalget principgodkender Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp, rehabilitering, aflastning, træning og sygepleje 2017.
2. at Sundheds- og Seniorudvalget sender kvalitetsstandarden til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 7. december 2016:
Fraværende: 
Udvalget tiltræder indstillingen.
Administrativ bemærkning til mødet 8. marts 2017
Høringssvar fra Ældrerådet:
Telefontiden i Sundhed og Ældre skal evalueres i første halvdel af 2017 og eventuelle ændringer vil ske på den baggrund.
De foreslåede tekstændringer til side 44, 45 og 46 er indarbejdet i kvalitetsstandarden. Der er også givet eksempler på opfølgning.
Ydelsesbeskrivelserne side 13, 21-29 er ikke rettet til, da det ikke er udtømmende beskrivelser, men vejledende. Den konkrete ydelse beskrives ud fra en individuel konkret vurdering i forbindelse med afgørelsen.
De foreslåede tilføjelser til afsnittet om Sygepleje på side 62 og 66 er ikke mulige at indarbejde, da Slagelse Kommune har vedtaget at bruge det nationale ydelseskatalog KL har udarbejdet i forbindelse med Partnerskabsaftalen, som Slagelse Kommune var deltager i.
Høringssvar fra Handicaprådet:
Forslag til Kvalitetsstandard 2017 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsophold, aflastning, træning og sygepleje blev kort præsenteret af Sundhed og Ældre. Materialet blev herefter gennemgået og drøftet.
Rådets bemærkninger fra mødet er efterfølgende indarbejdet i Kvalitetsstandarden 2017.
Rådet besluttede på den baggrund, at der ikke afgives høringssvar.
Høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte:
Administrationen foreslår, at høringssvaret tages til efterretning med de ændringer, der efterfølgende er indarbejdet i Kvalitetsstandarden 2017. Forslaget om, at § 83 skal komme før § 83 a, er dog ikke indarbejdet, da 83 a jævnfør serviceloven skal vurderes før, der bevilges hjælp efter § 83. På den baggrund giver det mening at præsentere § 83 a først.
Forslaget om at sætte et link til Fælles sprog 2 ind er ikke meningsfyldt, da KL er godt på vej med Fælles Sprog 3. Når det foreligger, bør et link hertil indsættes i Kvalitetsstandarden.
Fald i hjemmet:
Afklaringsudvalget under Region Sjælland har til formål at afklare principielle problemstillinger på baggrund af aktuel uenighed om de forskellige sektorers ansvarsområder. Det har truffet afgørelse om, at borgere, der falder i eget hjem og ikke ved egen eller pårørendes hjælp er i stand til at komme op igen, ringer 112. AMK-vagtcentralen (akut medicinsk koordinering) afdækker, om der er behov for en ambulance – dvs., om årsagen til faldet er tilskadekomst eller sygdom. Hvis der ikke er tale om sygdom eller tilskadekomst er det kommunens opgave at sikre borgeren hjælp til at komme op, uanset om borgeren er kendt af den kommunale hjemmepleje eller ej. AMK kontakter derfor kommunens hjemmepleje. Afgørelsen har været forelagt KL, der tilslutter sig afgørelsen.
Ydelsesbeskrivelsen ”Fald i eget hjem” er derfor taget ud af kvalitetsstandarden 2017. Kommunens hjemmesygepleje er orienteret om afklaringsudvalgets afgørelse.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds og Seniorudvalget tager høringssvarene til efterretning
2.    at Kvalitetsstandard 2017 godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.
Udvalget vil gerne have en opgørelse over visiterede plejepakker (indhold) og samlede tidsforbrug, samt en vurdering af, hvordan dette stemmer overens med afsatte ressourcer i budgettet.

9. Spisevenner til hjemmeboende borgere (B)

9.     Spisevenner til hjemmeboende borgere (B)

Sagsnr.: 330-2016-91456               Dok.nr.: 330-2017-101065                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Videre drøftelse af initiativet med ”spisevenner” med henblik på beslutning i udvalget.
Baggrund
Initiativet er rejst af Ældrerådet d. 29. november 2016, på opfordring af drøftelse i kostrådet d. 2. november 2016.
Punktet har været til drøftelse i udvalget den 11. januar 2017, hvor udvalget bad administrationen udarbejde beslutningsoplæg til videre drøftelse i udvalget.
At være spiseven er en voksende tendens i landets kommuner. Spiseven-konceptet betyder, at borgeren i eget hjem (som i forvejen modtager en hovedret fra kommunen) får en ’spiseven’, som en gang om ugen spiser (for medborgeren gratis) sammen med borgeren. Dette styrker både borgeren og ”spisevennen”, øger ofte borgerens appetit og forebygger ensomhed.
Flere andre kommuner har forankret deres spisevenner i Frivilligcenter eller gennem Røde Kors og Ældresagen. De mulige kandidater til at få en spiseven identificeres gennem hjemmeplejen ved at være borgere, som spiser småt, og som er meget alene, og som vil kunne have gavn af socialt samvær over måltidet en gang om ugen.
Med udgangspunkt i de vedtagne takster for 2017 er priserne i Slagelse Kommune:
· Hovedret & transport (44 kr.+ 6,50 kr.) i alt 50,50 kr.
· Hovedret, bi-ret & transport (44 kr. + 15,00 kr. +6,50 kr.) i alt 65,50 kr.
Produktionskøkkenet oplyser, at mange borgere i eget hjem kun spiser hovedretten og således undlader bi-retten.
Beløb pr. år pr. spiseven vil være kr. 2.272,50.
Med dessert vil prisen være kr. 2.947,50.
Beløbene er beregnet på 45 besøg pr. år pr. spiseven
Ældrerådet foreslår udvalget, at etablere ordningen uden at kræve ekstra betaling for madudbringning for spisevennen. Administrationen har undersøgt dette nærmere, og det er med de nuværende kontrakter ikke muligt, idet leverandørerne honoreres efter antallet af leverede portioner.
Initiativet lægger sig indenfor kommunens Værdighedspolitik, både i kraft af fokus på måltider, samt at borgere skal opleve, at der tilbydes forskellige muligheder for aktiviteter, via frivillige personer i lokalområderne. Initiativet vil være en nyskabende del på denne palet af aktiviteter.
I forhold til i rekrutteringen af spisevenner vil der kunne tænkes både frivillige seniorer, men også unge i bl.a. kostfaglige uddannelser – som af interesse beskæftiger sig med fødevarer.
Herudover også det voksende antal studerende i Slagelse Kommune som helhed.
Odense Kommune har ca. 50 spisevenner – dette tal har ligget stabilt gennem de sidste 2-3 år. Odense kommune tilbyder en ret til spisevennen.
Retligt grundlag
Intet
Handlemuligheder
Udvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt tiltaget skal igangsættes eller ej.
Såfremt initiativet igangsættes, skal udvalget beslutte, hvorvidt der skal tilbydes en eller to retter til spisevennen.
A. Hovedret & transport i alt 50,50 kr. pr. besøg
B. Hovedret, bi-ret, transport i alt 65,50 kr. pr. besøg
Endelig skal udvalget træffe beslutning om finansiering af tiltaget – såfremt det ønskes iværksat.
Vurdering
Der vil være borgere, som kan profitere af en sådan ordning, både i forhold til øget mad indtag og i forhold til de sociale aspekter. Samtidig vurderer administrationen, at tiltaget er i direkte forlængelse af, og kan være en udmøntning af, værdighedspolitikken.
Såfremt udvalget ønsker at etablere tiltaget, anbefaler administrationen, at der alene tilbydes hovedretten til spisevennen. Måltidet vil blive leveret sammen med borgerens måltid.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomien vil afhænge af omfanget af spisevenner.
Ved 50 spisevenner i Slagelse Kommune vil prisen for en spiseven, som kommer 45 gange på et år, være 2.272,50 kr. En samlet årspris vil være 113.625 kr.
Finansieringen vil kunne findes ved værdighedsmillionerne (mod en nedskalering af et af de fastlagte tiltag). Da dette er en ændring i forhold til det allerede ansøgte og godkendte, vil det kræve en omprioritering af midlerne. Omprioriteringen skal til endelig godkendelse i ministeriet.
En igangsættelse vil derfor være udskudt frem til, endelig godkendelse foreligger.
Såfremt dette ikke sker, vil en ny behandling af sagen være nødvendig.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
.
.
.
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
75
113,6
133,6
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget beslutter, hvorvidt initiativet med etablering af spisevenner i Slagelse Kommune skal etableres.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Udvalget ønsker at igangsætte initiativet med spisevenner. Mht. finansiering ønsker ud-valget at ansøge ministeriet om at omprioritere værdighedsmidlerne fra kompetenceudvikling i hjemmeplejen/sygeplejen til etablering af initiativet i 2017. Selve initiativet afventer derfor ministeriets beslutning.
Udvalget gør opmærksom på at målgruppen alene er ældre borgere, der modtager kommunale måltider.
Udvalget ser gerne et oplæg til budgetforhandling 2018 mhp. evt. videreførelse af spisevenner.

10. Ansøgningspulje til renovering eller etablering af lokale køkkener på plejecentre (B)

10.   Ansøgningspulje til renovering eller etablering af lokale køkkener på plejecentre (B)

Sagsnr.: 330-2017-12863               Dok.nr.: 330-2017-100971                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal tage stilling til, om de ønsker at søge pulje til etablering eller renovering af lokale køkkener på plejecentre. 
Baggrund
I Finansloven for 2017 er afsat 425 mio. kr. i 2017 til en kommunale ansøgningspulje. Puljen kan anvendes til at renovere, etablere eller genetablere køkkener i almene plejeboliger opført efter almenboligloven §105 eller plejehjem efter servicelovens § 192. 
Formålet er, at lokale køkkener kan være med til at bringe duften af mad ind på plejecentrene og selve madlavningen tættere på de ældre. Beboerne kan derved i højere grad få indflydelse på, hvordan menuen skal sammensættes. Samtidig skabes mulighed for, at inddrage beboerne i selve planlægning og tilberedelsen af måltiderne, hvilket for mange mennesker er et vigtigt omdrejningspunkt i tilværelsen.
Retligt grundlag
Finansloven for 2017.
Handlemuligheder
I den netop udarbejdede Strategi for Leve- Bomiljø på ældreområdet, er mad og måltider en vigtig prioritet. Lokale køkkener på de enkelte afdelinger, giver en naturlig hverdagsaktivitet for beboerne, ligesom dufte fra madlavningen mm. skaber øget livskvalitet for den enkelte. Alt dette er i direkte tråd med Slagelse Kommunes Værdighedspolitik, som der fortsat arbejdes målrettet med at gøre til virkelighed på plejecentrene.
På de fleste plejecentre er der i dag, i en eller anden udstrækning, mulighed for delvis madproduktion til morgen- og middagsmad, samt bagning mm. Hovedmåltiderne leveres fra produktionskøkken.
På Møllebakken i Boeslunde vil det give god mening, at etablere køkkener på de enkelte afdelinger og dermed nedlægge det eksisterende produktionskøkken (hvor der i dag produceres morgen- og middagsmad mm.). Hovedmåltidet leveres i dag fra Skovvangs Produktionskøkken, hvilket det fortsat vil skulle.  Morgen- og middagsmad, bagning mm. vil fremover ske i plejecentrets egne køkkener på afdelingerne. Der er udarbejdet et foreløbigt økonomisk estimat over en sådan ombygning, hvilket vil blive i størrelsesordenen 1 mio. kr., som muligvis kan finansieres via ansøgning til den nævnte pulje, med ansøgningsfrist i slutningen af marts 2017.  
Alternativt kan udvalget tage stilling til:
- Ikke at påbegynde ombygning/etablering af køkkener
- At ansøge Byrådet om anlægsbevilling til formålet
- At anvende overskud i 2016 på plejecentrene samlet set til formålet.
Vurdering
Midler fra puljen kan anvendes til renovering, etablering eller genetablering af køkkener i almene plejeboliger opført efter almenboliglovens § 105 eller plejehjem efter servicelovens § 192.

Køkkenerne kan etableres i eksisterende lokaler, i tilbygninger eller ved nedlæggelse af plejeboliger. Når der er tale om almene plejeboliger skelnes der mellem servicearealer og fællesarealer.
- Hvis der er tale om fælles boligarealer, typisk på den enkelte afdeling, som del af Leve- Bomiljø. Her er der ikke krav om kommunal medfinansiering. Det betyder, at såfremt der ansøges til det ovenfor skitserede formål, kræves ingen kommunal medfinansiering.
- Hvis der er tale om servicearealer, typisk produktionskøkken, er der krav om mindst 25% kommunal finansiering. Dette er ikke aktuelt i det skitserede forslag.
Forudsætningen for tildeling af puljemidler er, at etableringen/renovering af køkken ikke får indflydelse på beboernes huslejebetaling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis ministeriet bevilger puljemidler er forudsætningen, at udgifterne afholdes i perioden 1. maj 2017 til 31. december 2017. Endeligt regnskab skal indsendes senest 1. april 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager stilling til, om der skal udarbejdes ansøgning til puljen som skitseret ovenfor.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Udvalget ønsker, at der udarbejdes en ansøgning, som administrationen har skitseret.

11. Opfølgning på udmøntning af § 18 midler 2017 (D)

11.   Opfølgning på udmøntning af § 18 midler 2017 (D)

Sagsnr.: 330-2015-86010               Dok.nr.: 330-2017-79487                                  Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte udmøntningen af § 18 midler (frivilligt socialt arbejde) for 2017, herunder tildelingskriterierne.
Baggrund
På udvalgsmødet d. 7.12.2016 udtrykte udvalget ønske om en opfølgning på udmøntningen af § 18-midler for 2017, samt en evaluering af tildelingskriterierne.
Historik – modeller og kriterier for udmøntning af § 18 midler
Udvalget har på mødet d. 3.5.2016 vedtaget den nuværende model for uddeling af § 18 midlerne. Model for udmøntningen, herunder tildelingskriterier, er blevet ændret i forbindelse med udmøntningerne for både 2016 og 2017, og den nuværende model har fungeret én gang, i forbindelse med udmøntning af midler for 2017.
Erfaringsopsamling og opmærksomhedspunkter
I løbet af processen med udmøntning af § 18 midler for 2017 er der gjort en række erfaringer. Disse gennemgås og kommenteres kort;
Ansøgninger for 2017
Der er 77 ansøgninger i 2017, hvilket er et par stykker færre end gennemsnitligt set over de sidste seks år. Det ansøgte beløb er totalt 2.463.364 kr., lidt under gennemsnittet set over de seneste år.
Det samlede udmøntede beløb for 2017 er 1.700.407 kr., hvilket udgør hele budgettet for § 18-midler i 2017 (beløbet er tilsvarende de foregående år).
De fleste ansøgere er foreninger, der også har fået tildelt midler de foregående år. Alle ansøgere har i år fået tildelt midler. Dog har alle i sagens natur ikke kunne få det fulde ansøgte beløb.
Information om og støtte til ansøgning
Der er blevet informeret om § 18-midler via annoncer i pressen, på kommunens hjemmeside samt på informationsmøder afholdt i Korsør og Slagelse. Der var mange deltagere på disse. Møderne blev afholdt i samarbejde med Frivilligcenteret. Herudover har foreningerne løbende kunne søge om hjælp til ansøgning og procedure hos administrationen i Slagelse Kommune og Frivilligcenteret. Tidsfristen for ansøgninger var for 2017 d. 15. september 2016. Ligesom tidligere år er der for sent indkomne ansøgninger. De for sent indkomne ansøgninger har dog indgået på lige fod med de øvrige ansøgninger i Indstillingsgruppens arbejde.
Elektronisk ansøgningsprocedure
I overensstemmelse med Slagelse Kommunes digitaliseringsstrategi har proceduren for ansøgning igen i år været elektronisk ansøgning. Foreningerne har kunnet hente hjælp til dette hos administrationen, og det har tillige været muligt at sende ansøgning pr. post og mail.
Lokal forankring
Ligesom tidligere år er der indkommet ansøgninger fra landsdækkende organisationer og fra organisationer, der ikke er fysisk forankrede i kommunen. Indstillingsgruppen har – som foregående år – anbefalet en del af disse til at modtage midler. De organisationer, der er indstillet til at modtage midler, har alle lokalt orienterede aktiviteter og målgruppen for deres aktiviteter er borgere i kommunen. Altså er det den lokale tilknytning – i form af målgruppen er Slagelse-borgere – der har været afgørende for indstillingen, jf. tildelingskriterierne.
Indstillingsgruppens sammensætning og arbejde
Indstillingsgruppen består af repræsentanter fra Ældrerådet, Ungerådet, Udvalget for Aktivt medborgerskab, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Medlemmerne af Indstillingsgruppen er udpeget som repræsentanter og videnspersoner ift. de målgrupper, § 18-midlerne er rettet imod. Som noget nyt har udvalget også i år været repræsenteret i Indstillingsgruppen ved Frederik Pedersen og Steen Olsen.
Den af udvalget vedtagne model, d. 3.5.2016, har dannet baggrund og ramme for udmøntningen af §18-midler for 2017 og for Indstillingsgruppens sammensætning og arbejde. Indstillingsgruppen har på møde d. 3.11.2016 drøftet de indkomne ansøgninger og på denne baggrund foreslået fordeling af midler. D. 7.12.2016 godkendte udvalget Indstillingsgruppens indstilling.
Søger midler andre steder
Visse foreninger søger/har søgt midler flere steder i kommunen. Det er, jf. tildelingskriterierne, tilladt og muligt, blot der ikke er tale om støtte til samme aktivitet. Det har der i nærværende ikke været tale om.
Særligt opmærksomhedspunkt
Mange foreninger har givet udtryk for at være forvirrede over, at model og kriterier er blevet ændret to gange de seneste to år. Flere har svært ved at navigere rundt i nye regler/modeller/kriterier mv.
Samtidig udtrykkes der tilfredshed med, at nuværende model og kriterier (vedr. udmøntning 2017) ligner det gamle og kendte fra perioden op til 2015.
Retligt grundlag
Servicelovens § 18.
Handlemuligheder
1) Fortsætte med nuværende model, herunder tildelingskriterier.
2) Tydeliggøre ændringer for model og tildelingskriterier, som skal indarbejdes i forbindelse med udmøntning af midler for 2018.
Vurdering
Udmøntningen af § 18 midler for 2017 er sket i overensstemmelse med de af udvalget trufne beslutninger – herunder den ny model indeholdende kriterier.
Det er første gang, modellen bliver udmøntet, og på den baggrund vurderer administrationen, at udmøntningen af midler for 2017 er forløbet godt.
Foreningerne generelt er tilfredse med modellen og mulighederne heri. Det anbefales, at modellen får tid og lejlighed til at blive implementeret over flere år, inden modellen eventuelt justeres. Modellen vurderes at virke efter hensigten, og kommer mange foreninger, og dermed borgere i målgruppen, til gavn.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter dette års udmøntning af §18-midler, vedr. 2017.
2.    at Model for udmøntning, herunder tildelingskriterier, er tilsvarende ved næste udmøntning (ultimo 2017), for midler gældende i 2018.
3.    at Model for udmøntning, herunder tildelingskriterier, vurderes efter næste udmøntning (ultimo 2017), for midler gældende i 2018.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Udvalget anmoder om, at det fra 2018 tydeliggøres, om foreningerne har søgt andre kommunale puljer.
Ann Sibbern og Frederik Pedersen (O) ønsker derudover, at administrationen udarbejder forslag til kriterier for tildeling til landsorganisationerne.

12. Status på sagsbehandlingstider på Hjælpemiddelområdet (O)

12.   Status på sagsbehandlingstider på Hjælpemiddelområdet (O)

Sagsnr.: 330-2017-15362               Dok.nr.: 330-2017-121171                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget får en status på hjælpemiddelområdets ansøgninger/sagsbehandlingstider samt en evaluering af tidsfristerne.
Baggrund
Hjælpemiddelområdet har igennem de seneste år været under et stadigt stigende pres for at kunne fastholde serviceniveauet og de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister som følge af, at antallet af ansøgninger til området er steget år for år i perioden 2007 – 2015.
En stadig større andel af ansøgningerne bliver akut sagsbehandlet og afgjort, hvorfor området især har været udfordret på at kunne overholde den fastsatte sagsbehandlingstid på ventelistesagerne ”øvrige ansøgninger”, hvor sagsbehandlingsfristen for afgørelse er fastsat til 65 hverdage. Ventelistesagerne er ansøgninger, der ikke er akutte eller som kræver længere sagsbehandlingstid.
Afledt af situationen besluttede Udvalget på mødet i maj 2016 at opnormere hjælpemiddelområdet med 2 sagsbehandlende terapeuter samt 0,5 medarbejder til afledt drift. De nye medarbejdere blev ansat primo august 2016, hvor den første tid gik med instruktion og oplæring i nye systemer og arbejdsgange.
Udvalget fik efterfølgende på mødet den 5. oktober 2016 en status på hjælpemiddelområdet om, at der pr. ultimo september ’16 var 80 ansøgninger, der havde overskredet sagsbehandlingsfristen på de 65 hverdage og Udvalget godkendte en Tids- og Handleplan for nedbringelse af sagerne, således at den fastsatte sagsbehandlingsfrist på området vil kunne overholdes.
Tids- og Handleplan forelagt og godkendt d. 5. oktober 2016:
Periode
Status primo sept. 2016
Tilgang af ”nye” ansøgninger, der vil overskride fristen 65 hverdage i perioden
Sagsbehandling og antal afgjorte ansøgninger i perioden
Resultat / effekt
Ny status
Ansøgninger med sagsbehandlingstid på mere end 65 hverdage.
 
 
 
12.9. – 1.11.
 
80 ans.
 
40 ansøgninger
 
50 ansøgninger
 
-10 ansøgninger
 
70 ansøgninger pr. 1.11.16
 
1.11. – 1.12.
 
 
 
40 ansøgninger
 
60 ansøgninger
 
-20 ansøgninger
 
50 ansøgninger pr. 1.12.16
 
1.12. – 1.1.17
 
 
 
20 ansøgninger
 
45 ansøgninger
 
-25 ansøgninger
 
33 ansøgninger pr. 1.1.17
 
1.1.17 – 1.2.
 
 
 
10 ansøgninger
 
60 ansøgninger
 
+40 ansøgninger
 
0 ansøgninger pr. 1.2.17
Aktuel status pr. 1. marts 2017:
Hjælpemiddelområdet har siden medio september 2016 fokuseret indsatsen på området ved etablering af team med 7 medarbejdere, der behandler ”øvrige ansøgninger” (ventelistesager).
Tids- og Handleplanen er fulgt og har holdt frem til januar 2016. Fra 1. februar ’17 er der ansat en vikar, således at teamet er fuldt normerede med 7 medarbejdere.
Mængden af ansøgninger med overskredet sagsbehandlingstid er faktuelt nedbragt til:
Pr. 1.11.16:  70 ansøgninger sv.t. tids- og handleplanen
Pr. 1.12.16:   36 ansøgninger
Pr. 22.12.16: 31 ansøgninger  (op til jule- og nytårsferie)
Pr. 1.1.17:     60 ansøgninger  (efter jule- og nytårsferie)
Pr. 1.2.17:     23 ansøgninger
Pr. 9.2.17:     17 ansøgninger (før vinterferie i uge 7)
Pr. 20.2.17:   22 ansøgninger (efter vinterferie i uge 7)
Pr. 1.3.17      15 ansøgninger
Pr. 1.4.17        0 ansøgninger
Der indkommer gennemsnitlig 60-70 nye ansøgninger hver måned på området.
Udviklingen i antallet af ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet):
Indkomne ansøgninger
År 2014
År 2015
År 2016
 
Genbrugshjælpemidler
 
8.501
 
8.847
 
7.950
 
Heraf ansøgninger (sager på venteliste)
 
664
 
755
 
703
Som det fremgår ovenfor modtog hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet) i 2016, i alt 7950, heraf var 703 ansøgninger med sagsbehandlingstid på 65 hverdage. 
Pr. ultimo februar 2017 verserer der 270 ansøgninger med en sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage.
”Talegenkendelse” – nyt IT-arbejdsredskab
Terapeuternes nye arbejdsredskab – IT-systemet ”Talegenkendelse” påbegyndte sin implementering i området i oktober 2016. Terapeuterne har således over en periode i efteråret trænet for at indøve nye arbejdsgange. Hvor de tidligere var vant til at skrive i alle dele af sagsbehandlingen, bruger terapeuterne nu deres stemmer. I praksis indebærer det, at hhv. journaler, afgørelser, mails etc. indtales til skærm. Da arbejdsredskabet ikke kender eller genkender alle ord; såsom f.eks. særlige navne/efternavne og fagudtryk, arbejder terapeuterne med at opbygge og løbende udvide systemets ordbog, således at den indtalte sagsbehandling bliver omsat i fejlfri tekst på skærmen. Terapeuterne har taget det nye system til sig og anvender det. Terapeuterne oplever, at arbejdsredskabet giver en mere smidig og effektiv arbejdstilrettelæggelse. I modsætning til tidligere bliver eksempelvis telefonopkald fra borgere eller samarbejdspartnere nu journaliseret i umiddelbar forlængelse af opkaldet/samtalen.  
Retligt grundlag
Lov om social service §§ 112-116
Vurdering
Administrationen vurderer, at mængden af ”øvrige ansøgninger” (ventelistesager) med overskredet sagsbehandlingstid på 65 hverdage vil være bragt i 0 sager med udgangen marts 2017.
Opnormeringen med 2 terapeuter samt det etablerede tiltag med 7 medarbejdere i teamorganisering på området betyder, at ventelisten nedbringes gradvis og effektivt, således at den fastsatte sagsbehandlingstid på 65 hverdage, kan overholdes.
Det næste mål for de kommende måneder er at nedbringe mængden af sager yderligere, således at et stigende antal ansøgninger bliver sagsbehandlet og afgjort indenfor de 65 hverdage. Realiseres dette mål vil området ikke i samme grad som nu kunne påvirkes af perioder med feriefravær o.lign., når der er nedsat bemanding på opgaven/området, men det vil i disse perioder stadig være muligt at overholde sagsbehandlingsfristen på de 65 hverdage. 
Det er derfor administrationens vurdering, at sagsbehandlingsfristen på de 65 hverdage indtil videre skal fastholdes.
Udvalget får en ny orientering om status på Hjælpemiddelområdet på mødet i juni 2017.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2.    at Udvalget orienteres om status på Hjælpemiddelområdet i juni 2017.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Udvalget ønsker at genoptage sagen, hvor de forskellige kategorier og de tilknyttede ekspeditionstider tilføjes sagsfremstillingen. Herunder ønsker udvalget en gendrøftelse af serviceniveauet på området. Dette særligt set i forbindelse med områdets økonomiske udfordringer.

13. Status udmøntning indsatser jf. 360 graders analyse (O)

13.   Status udmøntning indsatser jf. 360 graders analyse (O)

Sagsnr.: 330-2015-74819               Dok.nr.: 330-2017-115109                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har ønsket en løbende orientering om, hvordan udmøntningen af indsatserne jf. den udarbejdede 360 graders analyse forløber. I denne sag findes status.
Baggrund
I budgetaftalen 2015-2018 blev det aftalt, at der skal fokus på at drive kommunen stadigt mere effektivt. Som følge heraf blev der i efteråret 2015 gennemført en 360 graders analyse af Social- og Sundhedsområdet. Det overordnede tema for 360 graders undersøgelsen var ”Det nære sundhedsvæsen” med undertemaerne; visitation og sygepleje.
Formålet med 360-graders undersøgelsen var, at sikre, at borgeren får den rette indsats efter udskrivelse. I august 2016 drøftede Sundheds- og Seniorudvalget anbefalingerne i 360-graders undersøgelsen og ønskede en løbende opfølgning af iværksatte handlinger.
360-graders undersøgelsen resulterede i følgende anbefalinger, der blev besluttet iværksat:
1. at der etableres fremskudt visitation.
2. at der etableres et akutteam.
3. at der forebygges genindlæggelser, som skyldes fald.
4. at der forebygges i relation til forebyggelige diagnoser.
5. at der for borgere, der udskrives til vanlig hjælp er fokus på borgerens oplevelse af tryghed og på at opnå en mere planlagt indsats.
6. at der for nye borgere, der udskrives er fokus på at optimere forskellige aspekter ved Blomstergården (booking af plads, blodprøvetagning, ikke fysisk skift af stue ved skift mellem midlertidig plads og rehabiliteringsplads).
7. at der for borgere, der udskrives med behov for højt specialiserede sygeplejeopgaver sker en koordinering af indsatsen mellem sygehus og akutteam forinden udskrivelsen ved et fællesmøde på sygehus med deltagelse af relevant fagpersonale.
8. at der for borgere, der udskrives med komplekse forløb, hvor mange aktører skal koordineres indenfor kort tidsfrist anbefales, at akutteamet koordinerer indsatser udenfor dagvagt (aften, nat og weekender), og at der gennemføres flere planmøder på sygehus samtidig med at den fremskudte visitation sikrer en bedre planlægning af udskrivelsen.
9. at registreringer indrettes således, at det er muligt at eftervise en effekt.
Status på iværksatte handlinger:
Center for Sundhed og Ældre har indtil videre iværksat følgende tiltag:
Fremskudt visitation (målrettet anbefalingerne i punkt 1, 5 og 8)
Der er indgået aftale med Slagelse Sygehus om opstart af fremskudt visitation på to afdelinger (Neurologi N1 og geriatri G2) per medio marts 2017. Øvrige afdelinger vil løbende blive koblet på fremskudt visitation i løbet af forår/sommer 2017.
Akutteam (målrettet anbefalingerne i punkt 2, 3, 4, 7 og 8)
Akuttemaet startede 1. februar i en indkøringsperiode og går i fuld drift per 1. marts 2017. Akutteamet har i indkøringsperioden fra 1. februar til 24. februar haft 52 besøg.
Akutteamets opgaveportefølje indebærer:
· Tovholderfunktion i forhold på implementering af stop-fald instruks i hjemmepleje og sygepleje.
· Koordinering af udskrivelser udenfor dagvagt og i weekend.
· Varetagelse af højt specialiserede sygeplejefaglige opgaver i forbindelse med udskrivelse.
· Forebyggelse af gen(indlæggelser) og sikring af rettidig indlæggelse, fordi akutteamet har særlige undersøgelsesmuligheder og kompetencer, der gør det muligt, i samarbejde med praktiserende læger at foretage kvalificerede vurderinger og iværksætte relevant behandling i borgerens eget hjem.
Både for akutteamets indsats og den fremskudte visitation er registreringer planlagt således, at det er muligt at påvise en mulig effekt af tiltagene (målrettet anbefaling i punkt 9).
Blomstergården (målrettet anbefalingen i punkt 6)
Personalet på Blomstergården har med god effekt haft skærpet fokus på at optimere borgerforløb på midlertidige pladser og rehabiliteringspladser. Det er et fortsat fokus i 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er sat markant handling bag de politiske beslutninger som følge af 360 graders analysen. De iværksatte initiativer er i god fremdrift, og udvikles fortløbende.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Akutteam:
Der er ansat 9 akutsygeplejersker i forbindelse med akutteamet. Lønudgifter finansieres af henholdsvis midler fra den nationale handleplan vedr. den ældre medicinske patient og via sygeplejens demografimodel.
Fremskudt visitation:
Fremskudt visitation forventes gennemført indenfor nuværende ressourceramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Orienteringen taget til efterretning.

14. KL Sundhedskonference 2017 (D)

14.   KL Sundhedskonference 2017 (D)

Sagsnr.: 330-2017-7214                 Dok.nr.: 330-2017-55392                                  Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Drøftelse af læringspointer og input efter deltagelse i KL`s årlige Sundhedskonference i Kolding.
Baggrund
På KL`s årlige Sundhedskonference den 18. januar 2017 deltog to politikere og centerchefen, sekretariatslederen, to virksomhedsledere og en udviklingskonsulent fra Center for Sundhed og Ældre.
Sundhedskonferencens overordnede tema var ”Lige adgang til det nære sundhedsvæsen – hvordan?”
Gennem dagen blev følgende temaer berørt:
- Lige adgang til sundhed – hvordan?
- En borger og en brobygger fra Social Sundhed – Samskabelse i det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.
- Multisygdom og ulighed i sundhed – hvad bør kursen være fremadrettet?
- Integreret sundhedsindsats for ældre og borgere på kanten af arbejdsmarkedet – hvad kan vi lære?
- Debat: Den fremtidige udvikling af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.
- Ulighed i sundhed i lyset af konkurrencestaten.
Hertil kom seks sessioner:
- Akutindsatser – hvordan går vi til opgaven?
- Hvordan få ledere samarbejdet til at ske på tværs af kommune og sygehus?
- Klare rammer for sygeplejefaglige opgaver i kommunerne.
- Gensidig kærlighed og ledelse mellem civilsamfund og kommune – en vej til lighed i sundhed.
- Hvordan forbedrer kommunerne sundheden for de meste udsatte borgere.
- De ikke synlige mænd – hvordan når vi dem?
- Social ulighed starter allerede i barndommen – sundhedsplejens og tandplejens rolle.
- Hvordan skaber vi lige adgang til sundhed – er der en opskrift?
Oplæg fra Temadagen er tilgængelig på KL´s hjemmeside.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
At Sundheds- og Seniorudvalget drøfter, hvilket udbytte deltagende udvalgsmedlemmer har fået ved konferencen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter, hvilket udbytte, deltagerne har fået af KL`s Sundhedskonference 2017.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. februar 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V)
Udvalget udsætter punktet til kommende møde.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Udvalget drøftede punktet.

15. Opfølgning på dialogmøde med Frivilligcenter Slagelse (D)

15.   Opfølgning på dialogmøde med Frivilligcenter Slagelse (D)

Sagsnr.: 330-2015-61746               Dok.nr.: 330-2017-120207                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte det afholdte dialogmøde med Frivilligcenter Slagelse, herunder tage stilling til præcisering af formulering i referatet af d. 7.12.2016, samt mindre ændringer og præciseringer i samarbejdsaftalen mellem kommunen og Frivilligcenteret.
Baggrund
Jf. Samarbejdsaftalen mellem Slagelse Kommune og Frivilligcenter Slagelse (godkendt d. 9.9.2015), skal der afholdes to årlige dialogmøder mellem udvalget og repræsentanter fra Frivilligcenteret. Seneste møde blev afholdt d. 21.2.2017.
Her blev udvalgets formulering, som den fremgår af referatet d. 7.12.2016, drøftet:
Udvalget ønsker fremadrettet at afholde et årligt møde med frivillighedscenteret.
Udvalget ser, at frivillighedscenterets primære kerneopgave ikke er at drive projekter”.
Frivilligcenter Slagelse ønskede en uddybning og præcisering af formuleringen.
Følgende blev aftalt:
Frivilligcenterets kerneopgave er at understøtte de frivillige sociale foreninger i Slagelse Kommune. Det kommunale tilskud (350.000 kr. årligt) gives til grunddrift af Frivilligcenteret.
Frivilligcenteret kan søge om yderligere eksterne midler, eksempelvis til projekter, hos fonde, ministerier mv. I disse vil der som oftest indgå samarbejde med foreninger, og i øvrigt altid tages udgangspunkt i udsatte borgeres behov.
Der afholdes et årligt dialogmøde mellem udvalget og Frivilligcenteret. Der kan om nødvendigt afholdes møder ad hoc.
Ovenstående foreslås i øvrigt skrevet ind i samarbejdsaftalen mellem kommunen og Frivilligcenteret, således at det fremadrettet er tydeligt for alle parter, hvad der er aftalt. I bilaget er tilføjelserne markeret med rødt.
Retligt grundlag
Samarbejdsaftale mellem Slagelse Kommune og Frivilligcenter Slagelse.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter formuleringerne, og beslutter, om disse skal skrives ind i samarbejdsaftalen.
Vurdering
Formuleringerne vil tydeliggøre Frivilligcenterets opdrag og kerneopgave, samt hvad det kommunale tilskud går til. Ligeledes er det en fordel, at det aftalte fremgår af ét samlet dokument, samarbejdsaftalen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter dialogmødet, herunder formuleringerne
2.    at Udvalget godkender formuleringerne skrevet ind i samarbejdsaftalen
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.

16. Orientering om sygefravær i Center for Sundhed og Ældre (O)

16.   Orientering om sygefravær i Center for Sundhed og Ældre (O)

Sagsnr.: 330-2016-65906               Dok.nr.: 330-2017-128425                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om sygefraværet i Center for Sundhed og Ældre.
Baggrund
Udvalget udtrykte på mødet d. 8.2.2016 ønske om overblik over virksomhedernes (i Center for Sundhed og Ældre) sygefravær.
Udvalget blev d. 5.10.2016 orienteret om sygefraværet i Center for Sundhed og Omsorg, for henholdsvis 1. og 2. kvartal 2015 og 2016 sammenlignet. I bilaget fremgår tilsvarende oversigt for hele 2015 0g 2016.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
D. 20.2.2107 blev Økonomiudvalget orienteret om sygefraværet i hele kommunen, herunder virksomhederne i Center for Sundhed og Ældre.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.