2. Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)
2. Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)
Sagsnr.: 330-2017-5849 Dok.nr.: 330-2017-635091 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede
opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske
forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af september 2017.
Sundheds- og Seniorudvalget
godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og
Byråd.
Baggrund
Drift
Der er nu
udarbejdet ordinær budgetopfølgning med udgangen af september 2017. Denne
budgetopfølgning viser, at Sundheds- og Seniorudvalget i 2017 forventes at have
et merforbrug for driftsudgifterne på 18,593 mio. kr. Dette er ca. 7 mio. kr.
mere end ved budgetopfølgning udgangen af juni 2017. Bilag 1 viser en nærmere
specifikation af forbruget på drift.
Det forventede resultat på drift
fordeler sig sådan:
Udgiftstype | Mio.kr. |
Serviceudgifter | -30.622 |
Ældreboliger | -600 |
Ydelsesstøtte | 3.100 |
Huslejetab | -125 |
Medfinansiering | 9.653 |
Den primære
årsag til øget merforbrug findes på virksomheden hjemme- og sygepleje samt
vikarteam, hvor merforbruget er steget med 8 mio. kr. siden halvårsregnskabet.
På myndighedsområdet
er der, jf. Sundheds- og Seniorudvalgets beslutning på mødet i august 2017,
sket interne omplaceringer med henblik på budgetbalance. Samlet set forventes
myndighedsområdets del af politikområde 7.01 at balancere mellem budget og
regnskab ved udgangen af 2017.
Hjælpemiddelområdet
forventes i regnskab 2017 at have et merforbrug på 5,3 mio. kr., hvilket er
svarende til den godkendte handleplan.
Betalinger
til regionen for vederlagsfri fysioterapi samt patienter på hospice og
færdigbehandlede viser fortsat merforbrug, men ses samlet at være svagt
faldende.
Området
aktivitetsbestemt medfinansiering viser et stabilt lavere niveau end tidligere
år. Mindre forbruget i regnskab 2017 forventes at være i størrelsesordenen 9,6
mio. kr.
Også området SSA-
& SOSU-elever forventes at vise mindre forbrug ved udgangen af 2017 med i
alt ca. 8,8 mio. kr.
På øvrige områder udvises
tilbageholdende adfærd, med henblik på at kunne skabe mulighed for finansiering
af udfordrede områder.
Anlæg
Anlæg
viser totalt set et forventet mindre forbrug på 6,96 mio. kr. Dette beløb
ønskes overført til anvendelse i 2018. Der henvises til bilag 2 med
specifikation af de enkelte projekter.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Drift
Der forventes
mindre forbrug på følgende områder:
-
SSA- og SOSU-elever 8,85 mio. kr.
-
Aktivitetsbestemt medfinansiering 9,65 mio. kr.
-
Ydelsesstøtte mm. 3,1 mio. kr.
-
Kørsel til træning, omsorgstandpleje, indtægt dyre enkeltsager mm. 1,9 mio. kr.
-
Tandpleje og Sundhedspleje 0,3 mio. kr.
-
Sundhedstilbud 0,5 mio. kr.
-
Sekretariat 0,7 mio. kr.
Modsat forventes merforbrug på
følgende områder:
- Hjemme- og sygeplejen inkl. vikarteam
i størrelsesordenen 27,9 mio. kr. (inkl. merforbrug fra 2016)
- Vederlagsfri fysioterapi 5,55 mio. kr.
- Hospice og færdigbehandlede 3,54 mio.
kr.
- Hjælpemiddelområdet 5,356 mio. kr.
Der
henvises til bilag 1, hvori alle driftsområder er beskrevet detaljeret.
Handleplaner
Den månedlige opfølgning på
handleplanerne er udarbejdet med udgangen af september og forelægges til
Udvalgets godkendelse. Opfølgningen på såvel indsatser som økonomisk effekt ses
i bilag 3. Der arbejdes på udmøntning af de i handleplanerne beskrevne tiltag,
med det mål at opnå det økonomiske resultat, som den enkelte handleplan
beskriver.
Der vil ved udgangen af 2017
restere merforbrug på områderne; hjælpemidler samt plejecentrene
Blomstergården, Skovvang, Smedegade samt Quistgården/Lützensvej, hvilke
forventes indhentet i 2018, således at der er budgetbalance ved udgangen af
2018. På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i december 2017 vil blive forelagt
handleplaner for 2018 til godkendelse.
Hjælpemiddelområdet forventes
totalt set at fremkomme med et regnskab 2017 svarende til handleplanen. Der er
imidlertid behov for justeringer i handleplanen, da de enkelte indsatser
afviger tidsmæssigt i forhold til at indhente effekter.
Handleplanen på
visitationsområdet viser, at der er sket en markant opbremsning i udviklingen i
antal visiterede timer. Dette som direkte effekt af, at visitatorer og hjemme-/sygeplejen
fra medio august påbegyndte nye samarbejdsformer tættere på den enkelte borger.
Denne indsats har direkte reference til ”Strategi for rehabilitering, omsorg og
pleje” samt den igangværende ”Værdighedsproces”. Dette arbejde fortsættes, udvikles
løbende, og følges tæt uge for uge. På nuværende tidspunkt forventes, at
visiterede timer ved udgangen af 2017 vil være på et niveau, så budget 2018
overholdes. Myndighedsområdet forventes i regnskab 2017 totalt set at balancere
i forhold til det fastsatte serviceniveau.
Sygeplejen forventes at gå ud af
2017 med et merforbrug i størrelsesordenen ca. 12 mio. kr. og hjemmeplejen
inkl. vikarteam merforbrug på ca. 15,9 mio. kr.
Der
findes følgende generelle handlemuligheder til håndtering af kendte merforbrug:
· En (strammere) handleplan som skaber
balance i 2018. Dette forudsætter, at handleplanerne suppleres med
yderligere tiltag med henblik på at forbedre områdets økonomiske resultat
· En yderligere handlemulighed kunne omhandle en igangsætning af en
personale politisk proces i 2017, med det mål at bringe hurtigere
overensstemmelse mellem antal ansatte og indtægter
· En handleplan som skaber balance i
2019. Dette forudsætter, at Byrådet godkender en dispensation fra
styringsreglerne
· Tillægsbevilling – via omplacering
mellem politikområder inden for udvalgets ramme eller kassefinansieret.
Sidstnævnte skal godkendes i Byrådet.
Øvrige områder
Vederlagsfri
fysioterapi samt patienter på hospice samt færdigbehandlede forventes at
fortsætte på samme udgiftsniveau i 2018 som i indeværende år. Der må således
forudses merforbrug i størrelsesordenen ca. 9 mio. kr. totalt set på disse
områder. Det er på disse områder ikke realistisk, at udarbejde handleplaner,
idet kommunen ingen direkte indflydelse har på forbruget. Der er således behov
for, at skabe finansiering til dette forventede merforbrug i 2018. En mulighed
for delvis finansiering er den i budget 2018 afsatte budgetpulje på Sundheds-
og Seniorudvalgets budgetområde på i alt 9,8 mio. kr.
Konto 6
På
Center for Sundhed og Ældres konto 6, administration henstår u-udmøntede
digitale gevinstrealiseringer mm. på 822.000 kr. hvilke søges overført til
konto 5 under Sundheds- og Seniorudvalget, idet potentialerne vedrører
driftsudgifter, som udelukkende afholdes på konto 5. Det drejer sig
konkret om digitale gevinst potentialer, der vedrører hovedsageligt digital
post, obligatorisk selvbetjening, tale til tekst samt digitale samarbejder. Der
er på Centerchefens område centralt midler til finansiering af denne merudgift,
idet der har været disponeret med, at afholde udgiften her. Handleplan har
været behandlet på Økonomiudvalgets møde, denne vedlægges til orientering.
Behov for budgetbevillinger
til puljemidler:
Fra Sundhedsstyrelsen er modtaget
tilsagn om tilskud på 1,669 mio. kr. til ”Praksisnært kompetenceløft til
forebyggelse og reduktion af udad reagerende adfærd, vold, magtanvendelse og
brug af antipsykotika i demensplejen”. Forudsætningen for tilskuddet er, at
disse anvendes inden 1. marts 2019.
Der søges
nu formelt udgifts- og indtægts budgetbevillinger til afholdelse af udgifter og
indtægter.
Vurdering
Det anbefales, at Sundheds- og
Seniorudvalget drøfter muligheden for, at igangsætte den i budgetaftalen for
2018 nævnte analyse – forestået af eksterne konsulenter- af hjemme- og
sygeplejen i 2017.
En handleplan for 2018 og 2019 på
hjemme- og sygeplejen vil forudsætte, at der sker serviceforringelser og/eller
at der gennemføres en personale politisk proces.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige
konsekvenser:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift, udgiftsbevilling Drift, indtægtsbevilling | Pleje & Omsorg, 7.01 | | 1.669 -1.669 | | |
Drift, konto 5 Drift, konto 6 | 7.01 | | -822 822 | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | 1.669 -1.669 | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i den samlede budgetopfølgning,
som skal godkendes af Økonomiudvalg og Byråd.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Budgetopfølgningen ultimo september 2017 godkendes og videresendes til
Økonomiudvalget
2.
at Sundheds- og Seniorudvalget anbefaler over for Økonomiudvalg og Byråd,
at tværgående digitale gevinstrealiseringer på i alt
0,822 mio. kr. omplaceres fra konto 6 til konto 5
3.
at Sundheds- og Seniorudvalget godkender
opfølgning på handleplaner jf. bilag 3
4.
at Sundheds- og Seniorudvalget godkender
justerede handleplaner på Plejecentret Skovvang og Hjælpemiddelområdet
5.
at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter, hvorvidt
analyse af Hjemme- og Sygeplejen, jf. budgetaftalen for 2018, skal igangsættes
i 2017
6.
at Sundheds- og Seniorudvalget tager stilling
til, hvorvidt der skal udarbejdes handleplan for hjemme- og sygeplejen for 2018
og 2019, alternativt om der skal søges kassefinansieret tillægsbevilling
7.
at Sundheds- og Seniorudvalget anbefaler over for
Økonomiudvalg og Byråd, at der gives udgiftstillægsbevilling på 1,669 mio. kr.
og tilsvarende indtægtstillægsbevilling til politikområde 7.01, til
”kompetenceløft på demensområdet”
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 8. november 2017:
Fraværende:
Indstillingerne i 1. at), 2. at) og 4. at) med bemærkning om
2. at) også er gældende for overslagsårene (dvs. 2017-2021) følges.
3. at): Udvalget godkender handleplanerne, dog ikke for hhv.
hjemmeplejen/vikarteam og sygeplejen, idet området indgår i en kommende ekstern
analyse.
5. at): Udvalget ser gerne, at analysen igangsættes snarest
muligt. Udvalget ønsker at se oplægget til analysen inden igangsættelse.
6 at): Udvalget ønsker, at der ansøges om en
kassefinansieret tillægsbevilling. Udvalget bemærker, at mindre forbrug på
aktivitetsbestemt medfinansiering kan indgå til at dække merforbrug. Samlet
betyder det en ansøgning på 18,6 mio. kr., såfremt udvalget får lov til at beholde
mindre forbrug på medfinansieringen.
7. at): Tiltrædes
Udvalget ønsker at ledige stillinger i sygeplejen besættes.
Udvalget ønsker, med baggrund i den kommende analyse at
vurdere de videre handlinger indenfor hjemme- og sygeplejen.
Udvalget pointerer vigtigheden af, at der fortsat
prioriteres de nødvendige ressourcer til at løse opgaverne hos borgerne, samt
at der sker en hensigtsmæssig planlægning af arbejdet med inddragelse af
medarbejderne.
Udvalget ser gerne. at den kommende analyse indeholder:
Takstberegningen/takstfastsættelse og takstafregning
Datagrundlag (herunder sammenhæng mellem plejebehov og
normering faggruppeopdelt)
Planlægning
Organisering og ledelse
Visitering i forhold til borgergrundlag
Steen Olsen (A) undlader at stemme, idet han ikke har
deltaget i punktets behandling fra start.