Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 8. november 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-1104                 Dok.nr.: 330-2017-643711                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. november 2017:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.

2. Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)

2.     Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)

Sagsnr.: 330-2017-5849                 Dok.nr.: 330-2017-635091                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af september 2017.
Sundheds- og Seniorudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Drift
Der er nu udarbejdet ordinær budgetopfølgning med udgangen af september 2017. Denne budgetopfølgning viser, at Sundheds- og Seniorudvalget i 2017 forventes at have et merforbrug for driftsudgifterne på 18,593 mio. kr. Dette er ca. 7 mio. kr. mere end ved budgetopfølgning udgangen af juni 2017. Bilag 1 viser en nærmere specifikation af forbruget på drift.
Det forventede resultat på drift fordeler sig sådan:
Udgiftstype
Mio.kr.
Serviceudgifter
-30.622
Ældreboliger
-600
Ydelsesstøtte
3.100
Huslejetab
-125
Medfinansiering
9.653
Den primære årsag til øget merforbrug findes på virksomheden hjemme- og sygepleje samt vikarteam, hvor merforbruget er steget med 8 mio. kr. siden halvårsregnskabet.   
På myndighedsområdet er der, jf. Sundheds- og Seniorudvalgets beslutning på mødet i august 2017, sket interne omplaceringer med henblik på budgetbalance. Samlet set forventes myndighedsområdets del af politikområde 7.01 at balancere mellem budget og regnskab ved udgangen af 2017.
Hjælpemiddelområdet forventes i regnskab 2017 at have et merforbrug på 5,3 mio. kr., hvilket er svarende til den godkendte handleplan.
Betalinger til regionen for vederlagsfri fysioterapi samt patienter på hospice og færdigbehandlede viser fortsat merforbrug, men ses samlet at være svagt faldende.
Området aktivitetsbestemt medfinansiering viser et stabilt lavere niveau end tidligere år. Mindre forbruget i regnskab 2017 forventes at være i størrelsesordenen 9,6 mio. kr.
Også området SSA- & SOSU-elever forventes at vise mindre forbrug ved udgangen af 2017 med i alt ca. 8,8 mio. kr.
På øvrige områder udvises tilbageholdende adfærd, med henblik på at kunne skabe mulighed for finansiering af udfordrede områder.
Anlæg
Anlæg viser totalt set et forventet mindre forbrug på 6,96 mio. kr. Dette beløb ønskes overført til anvendelse i 2018. Der henvises til bilag 2 med specifikation af de enkelte projekter.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Drift
Der forventes mindre forbrug på følgende områder:
- SSA- og SOSU-elever 8,85 mio. kr.
- Aktivitetsbestemt medfinansiering 9,65 mio. kr.
- Ydelsesstøtte mm. 3,1 mio. kr.
- Kørsel til træning, omsorgstandpleje, indtægt dyre enkeltsager mm. 1,9 mio. kr.
- Tandpleje og Sundhedspleje 0,3 mio. kr.
- Sundhedstilbud 0,5 mio. kr.
- Sekretariat 0,7 mio. kr.
Modsat forventes merforbrug på følgende områder:
- Hjemme- og sygeplejen inkl. vikarteam i størrelsesordenen 27,9 mio. kr. (inkl. merforbrug fra 2016)
- Vederlagsfri fysioterapi 5,55 mio. kr.
- Hospice og færdigbehandlede 3,54 mio. kr.
- Hjælpemiddelområdet 5,356 mio. kr.
Der henvises til bilag 1, hvori alle driftsområder er beskrevet detaljeret.
Handleplaner
Den månedlige opfølgning på handleplanerne er udarbejdet med udgangen af september og forelægges til Udvalgets godkendelse. Opfølgningen på såvel indsatser som økonomisk effekt ses i bilag 3. Der arbejdes på udmøntning af de i handleplanerne beskrevne tiltag, med det mål at opnå det økonomiske resultat, som den enkelte handleplan beskriver.
Der vil ved udgangen af 2017 restere merforbrug på områderne; hjælpemidler samt plejecentrene Blomstergården, Skovvang, Smedegade samt Quistgården/Lützensvej, hvilke forventes indhentet i 2018, således at der er budgetbalance ved udgangen af 2018. På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i december 2017 vil blive forelagt handleplaner for 2018 til godkendelse.
Hjælpemiddelområdet forventes totalt set at fremkomme med et regnskab 2017 svarende til handleplanen. Der er imidlertid behov for justeringer i handleplanen, da de enkelte indsatser afviger tidsmæssigt i forhold til at indhente effekter.
Handleplanen på visitationsområdet viser, at der er sket en markant opbremsning i udviklingen i antal visiterede timer. Dette som direkte effekt af, at visitatorer og hjemme-/sygeplejen fra medio august påbegyndte nye samarbejdsformer tættere på den enkelte borger. Denne indsats har direkte reference til ”Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje” samt den igangværende ”Værdighedsproces”. Dette arbejde fortsættes, udvikles løbende, og følges tæt uge for uge. På nuværende tidspunkt forventes, at visiterede timer ved udgangen af 2017 vil være på et niveau, så budget 2018 overholdes. Myndighedsområdet forventes i regnskab 2017 totalt set at balancere i forhold til det fastsatte serviceniveau.
Sygeplejen forventes at gå ud af 2017 med et merforbrug i størrelsesordenen ca. 12 mio. kr. og hjemmeplejen inkl. vikarteam merforbrug på ca. 15,9 mio. kr.
Der findes følgende generelle handlemuligheder til håndtering af kendte merforbrug:
· En (strammere) handleplan som skaber balance i 2018. Dette forudsætter, at handleplanerne suppleres med yderligere tiltag med henblik på at forbedre områdets økonomiske resultat
· En yderligere handlemulighed kunne omhandle en igangsætning af en personale politisk proces i 2017, med det mål at bringe hurtigere overensstemmelse mellem antal ansatte og indtægter
· En handleplan som skaber balance i 2019. Dette forudsætter, at Byrådet godkender en dispensation fra styringsreglerne
· Tillægsbevilling – via omplacering mellem politikområder inden for udvalgets ramme eller kassefinansieret. Sidstnævnte skal godkendes i Byrådet.
Øvrige områder
Vederlagsfri fysioterapi samt patienter på hospice samt færdigbehandlede forventes at fortsætte på samme udgiftsniveau i 2018 som i indeværende år. Der må således forudses merforbrug i størrelsesordenen ca. 9 mio. kr. totalt set på disse områder. Det er på disse områder ikke realistisk, at udarbejde handleplaner, idet kommunen ingen direkte indflydelse har på forbruget. Der er således behov for, at skabe finansiering til dette forventede merforbrug i 2018. En mulighed for delvis finansiering er den i budget 2018 afsatte budgetpulje på Sundheds- og Seniorudvalgets budgetområde på i alt 9,8 mio. kr.
Konto 6
På Center for Sundhed og Ældres konto 6, administration henstår u-udmøntede digitale gevinstrealiseringer mm. på 822.000 kr. hvilke søges overført til konto 5 under Sundheds- og Seniorudvalget, idet potentialerne vedrører driftsudgifter, som udelukkende afholdes på konto 5. Det drejer sig konkret om digitale gevinst potentialer, der vedrører hovedsageligt digital post, obligatorisk selvbetjening, tale til tekst samt digitale samarbejder. Der er på Centerchefens område centralt midler til finansiering af denne merudgift, idet der har været disponeret med, at afholde udgiften her. Handleplan har været behandlet på Økonomiudvalgets møde, denne vedlægges til orientering.
Behov for budgetbevillinger til puljemidler:
Fra Sundhedsstyrelsen er modtaget tilsagn om tilskud på 1,669 mio. kr. til ”Praksisnært kompetenceløft til forebyggelse og reduktion af udad reagerende adfærd, vold, magtanvendelse og brug af antipsykotika i demensplejen”. Forudsætningen for tilskuddet er, at disse anvendes inden 1. marts 2019.
Der søges nu formelt udgifts- og indtægts budgetbevillinger til afholdelse af udgifter og indtægter.
Vurdering
Det anbefales, at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter muligheden for, at igangsætte den i budgetaftalen for 2018 nævnte analyse – forestået af eksterne konsulenter- af hjemme- og sygeplejen i 2017.
En handleplan for 2018 og 2019 på hjemme- og sygeplejen vil forudsætte, at der sker serviceforringelser og/eller at der gennemføres en personale politisk proces.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, udgiftsbevilling
Drift, indtægtsbevilling
Pleje & Omsorg, 7.01
 
  1.669
 -1.669
 
 
Drift, konto 5
Drift, konto 6
7.01
 
 
   -822
    822
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
  1.669
 -1.669
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i den samlede budgetopfølgning, som skal godkendes af Økonomiudvalg og Byråd.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo september 2017 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget anbefaler over for Økonomiudvalg og Byråd, at tværgående digitale gevinstrealiseringer på i alt 0,822 mio. kr. omplaceres fra konto 6 til konto 5
3.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender opfølgning på handleplaner jf. bilag 3
4.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender justerede handleplaner på Plejecentret Skovvang og Hjælpemiddelområdet
5.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter, hvorvidt analyse af Hjemme- og Sygeplejen, jf. budgetaftalen for 2018, skal igangsættes i 2017
6.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager stilling til, hvorvidt der skal udarbejdes handleplan for hjemme- og sygeplejen for 2018 og 2019, alternativt om der skal søges kassefinansieret tillægsbevilling
7.    at Sundheds- og Seniorudvalget anbefaler over for Økonomiudvalg og Byråd, at der gives udgiftstillægsbevilling på 1,669 mio. kr. og tilsvarende indtægtstillægsbevilling til politikområde 7.01, til ”kompetenceløft på demensområdet”
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. november 2017:
Fraværende: 
Indstillingerne i 1. at), 2. at) og 4. at) med bemærkning om 2. at) også er gældende for overslagsårene (dvs. 2017-2021) følges.
3. at): Udvalget godkender handleplanerne, dog ikke for hhv. hjemmeplejen/vikarteam og sygeplejen, idet området indgår i en kommende ekstern analyse.
5. at): Udvalget ser gerne, at analysen igangsættes snarest muligt. Udvalget ønsker at se oplægget til analysen inden igangsættelse.
6 at): Udvalget ønsker, at der ansøges om en kassefinansieret tillægsbevilling. Udvalget bemærker, at mindre forbrug på aktivitetsbestemt medfinansiering kan indgå til at dække merforbrug. Samlet betyder det en ansøgning på 18,6 mio. kr., såfremt udvalget får lov til at beholde mindre forbrug på medfinansieringen.
7. at): Tiltrædes
Udvalget ønsker at ledige stillinger i sygeplejen besættes.
Udvalget ønsker, med baggrund i den kommende analyse at vurdere de videre handlinger indenfor hjemme- og sygeplejen.
Udvalget pointerer vigtigheden af, at der fortsat prioriteres de nødvendige ressourcer til at løse opgaverne hos borgerne, samt at der sker en hensigtsmæssig planlægning af arbejdet med inddragelse af medarbejderne.
Udvalget ser gerne. at den kommende analyse indeholder:
Takstberegningen/takstfastsættelse og takstafregning
Datagrundlag (herunder sammenhæng mellem plejebehov og normering faggruppeopdelt)
Planlægning
Organisering og ledelse
Visitering i forhold til borgergrundlag
Steen Olsen (A) undlader at stemme, idet han ikke har deltaget i punktets behandling fra start.

3. Deltagelse i Frikommuneforsøg (B)

3.     Deltagelse i Frikommuneforsøg (B)

Sagsnr.: 330-2017-73182               Dok.nr.: 330-2017-679128                                          Åbent
Kompetence: Sundhed- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal beslutte, om Slagelse Kommune skal deltage i frikommunenetværkets sidste ansøgningsrunde pr. 1. november 2017
Baggrund
Økonomiudvalget besluttede d. 23. oktober 2017 at indstille til Sundheds- og Seniorudvalget, at ansøge om deltagelse i tre frikommuneforsøg i forbindelse med Slagelse Kommunes deltagelse i frikommunenetværket ”Øget Borgerinvolvering og Samskabelse”.
Frikommunenetværket består, ud over Slagelse Kommune også af Holbæk Kommune, Nordfyns Kommune, Assens Kommune, Århus Kommune samt Ringkøbing-Skjern Kommune.
Frikommuneforsøget er organiseret, så netværkskommunerne havde mulighed for i tre omgange at fremsende ansøgninger til ministeriet. Ansøgningsfristerne var 1. november 2016, 1. maj 2017 og 1. november 2017. Ansøgninger kan fremsendes på vegne af alle eller nogle af netværkskommunerne.
Netværkets arbejde har fra udgangspunktet båret præg af, at kommunerne har været på forskellige erfaringsstadier i arbejdet med borgerinvolvering og samskabelse, samt har haft forskellige fokus for, og mål med deltagelsen i netværket.
Netværket har drøftet mange interessante muligheder for, og perspektiver på øget borgerinvolvering og samskabelse. Herudover har vi løbende undersøgt de forespørgsler og ønsker, som er blevet fremsat til administrationen, og som er indeholdt i forsøgets tema, herunder i dialogen med lokalråd, §17, stk. 4 udvalget omkring borgerdreven innovation, samt borgergrupper, foreninger m.m.
Det har i den forbindelse været en positiv overraskelse, at der er meget få lovgivningsmæssige hindringer for at skabe øget borgerinvolvering og samskabelse. Kommunerne har således rigtig gode muligheder for at styrke disse områder. Det skal dog ikke gøres gennem frikommuneforsøget, da ansøgninger i dette regi skal udfordre lovgivningen.
Frem mod tidsfristen d. 1. november 2017 har Århus Kommune arbejdet på at færdiggøre tre ansøgninger, hvoraf Økonomiudvalget har anbefalet Sundheds- og Seniorudvalget at tiltræde Slagelse Kommunes deltagelse i følgende 2 ansøgninger:
1) Generationernes hus – mulighed for kollektive bofællesskaber med ældre- og ungdomsboliger, herunder regler om at bede folk om at flytte fra én bolig til en anden.
2) Udvidede muligheder for cafédrift – åbne caféer på kommunale plejecentre og aktivitetscentre, så de ikke skal drives efter servicelovens §79. I dag skal caféer drives efter ”forpagtermodellen” og ”leverandørmodellen”, men skal fortsat drives efter servicelovens §79, hvilket begrænser persongrupperne, der kan bruge tilbuddet.
Efter Økonomiudvalgets møde den 23. oktober har Århus Kommune meddelt, at forsøget omkring generationernes hus alligevel ikke bliver fremsendt i regi af frikommuneforsøget, da det ikke kan færdiggøres inden for forsøgsperiodens rammer. Århus Kommune vil i stedet søge at gennemføre projektet under anvendelse af udfordringsretten, og derfor foreligger der endnu ikke konkret projektbeskrivelse og ansøgning. Det vil være muligt at indgå et samarbejde med Århus Kommune om projektet.
Forslag 2 ligger klar, og er ansøgt af Århus Kommune pr. 1. november 2017 med Slagelse påført som deltagerkommune med det forbehold, at det politisk godkendes i Sundheds- og Seniorudvalget. Ansøgningen fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Sundheds- og Seniorudvalget kan vælge at beslutte, at Slagelse Kommune deltager i frikommuneforsøg 2 eller lade være.
Herudover kan Sundheds- og Seniorudvalget vælge at indlede et samarbejde med Århus Kommune og udvikling af Generationernes Hus.
Vurdering
Administrationen vurderer, at kommunen vil kunne drage nytte af at deltage i begge forsøg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at tilmelding til deltagelse i frikommuneforsøg 2 vil medføre udgifter til at finde samarbejdspartnere til projektet, samt til efterfølgende evaluering af projektet.
Udgifterne anslås her skønsmæssigt til at udgøre et kvart til halvt årsværk.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for HR indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter, hvorvidt Slagelse Kommune skal deltage i den konkrete ansøgning på frikommuneforsøg 2.
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter, hvorvidt Slagelse Kommune skal indlede et samarbejde med Århus Kommune omkring Generationernes Hus.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. november 2017:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at prioritere områdets kerneopgaver og ønsker ikke at gå ind i frikommuneforsøget.

4. Fremskudt visitation (D)

4.     Fremskudt visitation (D)

Sagsnr.: 330-2016-78564               Dok.nr.: 330-2017-643293                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte etablering af fremskudt visitation.
Baggrund
På udvalgsmøde den 12. august 2016 blev det besluttet at følge anbefalingerne fra 360 graders analysen, der blev gennemført i Center for Sundhed og Ældre i efteråret 2015. Samtidig ønskede udvalget en løbende opfølgning på iværksatte tiltag fra 360 graders undersøgelsen.
Etablering af fremskudt visitation er en udmøntning af en af anbefalingerne i 360 graders undersøgelsen. Formålet med fremskudt visitation er, at sikre en kvalificeret udskrivelse for patienter med komplicerede udskrivningsforløb fra sygehuset. En kvalificeret udskrivelse er kendetegnet ved korrekt tildeling af hjemme- og sygeplejeydelser, rettidig koordinering af praktisk hjælp, rettidig og tilstrækkelig information, involvering og forventningsafstemning med borgere og pårørende.
I praksis betyder fremskudt visitation, at det kommunale udskrivningsteam flytter en del af deres arbejdstid ud på sygehuset, hvor udskrivning til kommunale hjemme- og sygeplejeydelser vil ske i tæt og direkte dialog med patient, pårørende og sygehuspersonale.
På udvalgsmøde den 8. marts 2017 blev udvalget orienteret om, at der efter aftale med Slagelse Sygehus blev igangsat fremskudt visitation på to sygehusafdelinger (afdeling N1 og G2) i marts 2017.
Herefter blev fremskudt visitation sat i midlertidig bero grundet utilstrækkelige medarbejderressourcer i visitationen og i forlængelse deraf, omorganisering på sygehuset.
Center for Sundhed og Ældre har i samarbejde med Slagelse sygehus aftalt genoptagelse af fremskudt visitation medio november 2017 på afdeling G1/N1 og G2.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Center for Sundhed og Ældre fortsætter implementeringen af fremskudt visitation i tæt samarbejde med ledelse og personale på relevante afdelinger på Slagelse Sygehus.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at fremskudt visitation kan medvirke til højere tilfredshed og kvalitet blandt borgere med komplicerede udskrivningsforløb fra sygehuset. Fremskudt visitation sikrer samtidig effektive arbejdsgange og optimalt samarbejde mellem sygehusets personale og udskrivningsteamet i kommunen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremskudt visitation forventes gennemført indenfor nuværende ressourceramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter implementeringen af fremskudt visitation
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. november 2017:
Fraværende: 
Udvalget bemærker, at fremskudt visitation vil medføre mere sammenhængende borgerforløb i forbindelse med udskrivelser fra sygehuset til gavn for borgerne.
Udvalget vurderer, at fremskudt visitation vil sikre borgerne tilfredsstillende udskrivelsesforløb, uanset om det sker til eget hjem eller midlertidig bolig.
Udvalget hilser velkomment, at fremskudt visitation gradvist udvides til øvrige afdelinger på sygehuset.

5. Orientering om sygefravær i Center for Sundhed og Ældre (O)

5.     Orientering om sygefravær i Center for Sundhed og Ældre (O)

Sagsnr.: 330-2016-65906               Dok.nr.: 330-2017-643002                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om sygefraværet i Center for Sundhed og Ældre.
Baggrund
Udvalget blev den 06.09.2017 orienteret om det områdeopdelte sygefravær.
Udvalget ønskede ved næste opfølgning, at det områdeopdelte overblik blev påført antal årsværk samt en orientering om, hvor der har været håndholdte indsatser. I bilag 1 er vedlagt et områdeopdelt overblik over sygefraværet fra januar til september 2015-2017 med anført antal årsværk.
Centrets samlede sygefraværsprocent er faldet fra 7,1% i 1.-3. kvartal 2016 til 6,6% i 1.-3. kvartal 2017.
I Center for Sundhed og Ældre arbejdes med et fælles forløb for alle arbejdspladserne, hvor dialogværktøjet ”Hold Hus med Sygefraværet” anvendes. I forløbet drøfter og identificerer ledere, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter i fællesskab udfordringer med sygefraværet. Herefter udarbejdes handlingsplaner, der tydeliggør, hvilke elementer den enkelte arbejdsplads skal arbejde med og hvem, der er ansvarlig.
I forbindelse med dette forløb er der igangsat en særlig indsats i 2017/2018, hvor Center for HR udover at understøtte lederen i den gruppebaserede indsats også understøtter lederen i arbejdet med sygefravær på individuelt niveau. I bilag 2 ses en oversigt over områder, hvor den særlige indsats er igangsat.
Indsatsen består i en række møder, der faciliteres af en arbejdsmiljøkonsulent fra Center for HR og hvor henholdsvis leder, medarbejdere og tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter deltager. Ved møderne arbejdes med redskabet ”Hold Hus med Sygefraværet” til forebyggelse og håndtering af sygefravær. Formålet med møderne er, at få afdækket skjulte fraværsmønstre, sikret en kontinuerlig indsats med ”Hold Hus med Sygefraværet” og lavet en lokalt tilpasset handlingsplan.
Center for Sundhed og Ældre aftaler løbende med Center for HR, hvilke områder, der skal tilbydes den særlige indsats i forbindelse med ”Hold Hus med Sygefraværet” forløbet.
Tidligere i 2016-2017 har der pågået et supplerende forløb for arbejdspladser med særligt højt sygefravær, som blev kaldt en 10-20-8 indsats (10 arbejdspladser med over 20 medarbejdere og over 8% fravær). I Center for Sundhed og Ældre har denne håndholdte indsats været igangsat i 7 områder. I bilag 2 ses en oversigt over, hvor den håndholdte indsats har været igangsat. En del af områderne er overgået til den særlige indsats i ”Hold Hus med Sygefraværet”.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at der arbejdes målrettet med at nedbringe sygefraværet i Center for Sundhed og Ældre. Center for Sundhed og Ældre forventer, at ovenstående tiltag vil have en positiv indvirkning på sygefraværet i centret. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. november 2017:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

6. Anmodning om optagelse af sag - Status Skælskør Plejecenter (D)

6.     Anmodning om optagelse af sag - Status Skælskør Plejecenter (D)

Sagsnr.: 330-2017-78379               Dok.nr.: 330-2017-680706                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalgsmedlem Steen Olsen (A) har i mail af 1. november 2017 anmodet om at få sat et selvstændigt punkt på dagsorden til Sundheds- og Seniorudvalgets møde 8. november 2017.
Status Skælskør Plejecenter.
Baggrund:
Som medlem af byggeudvalget har jeg fundet det svært at følge med i byggereferater – jeg vil derfor gerne anmode om:
1. Generel status på projekt og tidsplan
2. Sikkerhed og arbejdsmiljøet på byggepladsen.
3. Garantier på anvendte materialer.
4. Er der til dato aftalt merarbejde med deraf følgende merudgifter eller reducering i forelagte projekt?
5. Er der afvigende løsninger i forhold til politisk godkendte projekt?.
6. Flytteproces, venteliste og mulige ledige værelser 1. maj / 1. juni 2018.
7. HR status på det nye team.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Indkommet punkt fra Steen Olsen drøftes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. november 2017:
Fraværende: 
Ad 1: Generel status på projekt og tidsplan
· Vinduesudskiftning i boliger er ved at være afsluttet. Nye vinduer i fællesrum isættes efterfølgende. Og der sættes varme på bygningen indenfor 2 uger.
· Opbygning af lejlighedsskel og toiletter i boliger stueplan afsluttet uge 45.
· Opbygning af skillevægge i administrationsafsnit og fællessal pågår. Maler begynder i uge 45.
· Opbygning af lejlighedsskel og toiletter i boliger i parterre (underetage) er påbegyndt uge 44.
· Installationsarbejder følger med i boliger, gange og birum.
· Ny trappe ved hovedindgang er støbt tirsdag uge 44.
· Ifølge rådgiverens byggeledelse følger byggeriet den overordnede tidsplan med aflevering af færdigt byggeri 26. april 2018.
Ad 2: Sikkerhed og arbejdsmiljøet på byggepladsen.
Der er udpeget en sikkerhedskoordinator, som afholder sikkerhedsmøder med håndværkerne. Der er udført plan for sikkerhed og sundhed. Arbejdstilsynet har besøgt byggepladsen.
Baggrunden for og resultat af besøg af BAMBUS (arbejdsmiljøbussen) undersøges og sendes til udvalget.
Ad 3: Garantier på anvendte materialer.
Alle arbejder udføres i henhold til AB92 med 5 års garanti.
Ad 4: Er der til dato aftalt merarbejde med deraf følgende merudgifter eller reducering i forelagte projekt?
Der er i budgettet for byggeriet afsat et beløb til uforudsete udgifter. Indtil nu er der brugt ca. 45 % af dette beløb. Mer- og mindreudgifter fremgår af byggemødereferater pkt. 9.
Ad 5: Er der afvigende løsninger i forhold til politisk godkendte projekt?
Nej.

7. Anmodning om optagelse af sag - Økonomiske konsekvenser af ledige boliger på Blomstergården ved borgernes tilbageflytning til Skælskør Plejecenter (D)

7.     Anmodning om optagelse af sag - Økonomiske konsekvenser af ledige boliger på Blomstergården ved borgernes tilbageflytning til Skælskør Plejecenter (D)

Sagsnr.: 330-2017-78354               Dok.nr.: 330-2017-680480                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalgsmedlem Steen Olsen (A) har i mail af 1. november 2017 anmodet om at få sat et selvstændigt punkt på dagsorden til Sundheds- og Seniorudvalgets møde 8. november 2017.
Baggrund
Tema:
Økonomi og budget 2018 og overslagsår når ledige boliger opstår på Blomstergården ved Skælskør Plejecenters fraflytning.
Baggrund:
Som angivet på byrådsmødet i mandags har jeg hverken ved budget 2018 og overslagsår eller ved budgetopfølgning senest på byrådsmødet i mandags kunne gennemskue – de økonomiske konsekvenser af ledige boliger på Blomstergården ved Skælskør Plejecenters fraflytning.
Jeg vil derfor gerne anmode om en økonomisk redegørelse.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Indkommet punkt fra Steen Olsen drøftes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. november 2017:
Fraværende: 
Der udarbejdes økonomisk beregning og budget for, at de 24 boliger på Blomstergården beboes, når Skælskør Plejecenter fraflytter den midlertidige lokation på Blomstergården. Beregningen gives som en orientering på kommende udvalgsmøde.

8. Orienteringspunkter (O)

8.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2017-1110                 Dok.nr.: 330-2017-638439                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
- Henvendelse fra Bestyrelsesformand for Slagelse Almennyttige Boligselskab
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
- Økonomien ifm. Medicinadministration (udsendt pr. mail 9.10.2017).
- Henvendelse vedrørende Projekt om det demensvenlige samfund.
- Diabetes – status
- Lederskifte på Blomstergården
Møder med pårørende på Skovvang Plejecenter, beboer og pårørende på Smedegade Plejecenter og møde mellem FOA og områdelederne i hjemmeplejen, jfr. bilag 1.
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 2:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og demensboliger pr. 15.10.2017. jfr. bilag 3.
3. c):
Status på indsatser – Sundhedsområdet.
3. d):
§ 129 SL - Flytninger uden samtykke 01.07.17 – 30.09.17 – 3. kvartal.
3. e):
Klageopgørelse for 3. kvartal 2017 - Ankestyrelsen
3. f):
Status på indsatser – Velfærdsteknologi.
3. g):
Status på Ombygning Skælskør Plejecenter, jfr. bilag 4
3. h):
Kommentar/høringssvar fra Ældrerådet til sag vedrørende ”Midler til værdig ældrepleje 2018”, jfr. bilag 5.
3.i):
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 8. november 2017 jf. bilag 6.
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Børn og Familie:
4. a):
BOBU (Behandling af Overvægtige Børn og Unge), jfr. bilag 7.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. november 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (Udenfor partierne)
Ad 1:
Udvalgsformand samt Jens Jørgensen og Frederik Pedersen har afholdt møde med Plejecenter Antvorskovs Bestyrelse. Administrationen udarbejder et svar på stillede spørgsmål.
Der har været enkelte borgerhenvendelser, som der er fulgt op på.
Udvalgsformanden, Lone Wenzell samt Marianne Kristensen har afholdt opfølgende møde med DSR. Der er udarbejdet konkrete arbejdspunkter, og der er aftalt kommende opfølgningsmøde med DSR.
Den verserende mediesag er drøftet.
Henvendelse fra Bestyrelsesformanden for Slagelse Almennyttige Boligselskab følges op af Administrationen med ønske om et møde (med deltagelse af både udvalg og administration) efter den 21. november 2017. Planlægges gerne samme dag (om muligt) som fremvisning af virtuel genoptræning og telemedicin.
Ad 2
Intet at bemærke.
Ad 3
Økonomien ifm. medicinadministration er gennemgået.
Udvalget ønsker at bidrage til projektet om det demensvenlige samfund.
Indtil videre har Administrationen kontaktet lidt over en 1/3 af borgerne. Vi kontakter ca. 50 borgere om ugen.
Orientering om lederskifte på Blomstergården tages til efterretning
Vedrørende borgerhenvendelsen på Skovvang, vil det nye udvalg få mulighed for at følge op på læringspunkter og de tiltag, der er taget.
Ad 3.h)
Udvalget kvitterer for Ældrerådets høringssvar. Ansøgningen til værdighedsmidlerne udsendes til udvalget og vedhæftes dagsordenen til næste Ældrerådsmøde til orientering.
Der forventes svar på ansøgningen i starten af de nye år.
Ældrerådets bemærkninger tages til efterretning og indtænkes i indsatserne.
Ældrerådet inddrages i udarbejdelse af ny værdighedspolitik
Udvalget tager øvrig orienteringen til efterretning.