Kompetence
Børne- og Ungeudvalget, Kultur- Fritids- og Turismeudvalget og Sundhedsudvalget.
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget, Kultur- Fritids- og Turismeudvalget og Sundhedsudvalget kan tage sagen vedr. ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ til orientering.
Sagens indhold
Formålet med sagen er at orientere om historikken samt det nuværende arbejde med den strategiske, tværgående indsats ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’.
BiDS har overordnet til hensigt at forbedre børn og unges sundhed, trivsel og læring ved at sikre implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler, og herunder understøtte lærere og pædagoger i arbejdet med motorik, leg og bevægelse.
BiDS er påbegyndt på baggrund af en politisk initiativsag vedr. bevægelse i folkeskolen samt en drøftelsessag vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 346, den 2. marts 2020). I august 2020 godkendte Børne- og Ungeudvalget en procesplan for BiDS (sag 413, den 10. august 2020). Resultatet af procesplanen er BiDS baseline, som indeholder en bred involveringsproces af aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet. I juni 2021 fik Børne- og Ungeudvalget en orientering om BiDS baseline (sag 562, den 6. juni 2021).
BiDS baseline indeholder bl.a. data vedr. motorik, overvægt, bevægelse og trivsel for børn og unge i Slagelse Kommune. Derudover er der en opsamling på konkrete input fra dagtilbuds- og skoleområdet i forhold til, hvilke bevægelsesaktiviteter og –indsatser, der allerede er i gang, hvilke udfordringer de oplever gør sig gældende for yderligere implementering af bevægelse samt hvilke idéer og ønsker, de har til det fremadrettede arbejde med bevægelse. Involveringen er sket i perioden fra oktober 2020 til juni 2021. Se bilag 1 for pixiudgaven af BiDS baseline. På baggrund af denne har administrationen opsat en række tværgående opmærksomhedspunkter for det videre arbejde med bevægelse (se side 5, i bilag 1).
I pkt. 7 i budgetaftalen for 2021–2024 har Byrådet afsat 5 mio. kr. til implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler med fokus på at sikre processen samt understøtte lærere og pædagoger i arbejdet med bevægelse og leg. Med budgetaftalepunktet er ambitionen også, at skolefraværet skal sænkes med 2 %-point over de næste 3 år. I denne sammenhæng er det vigtigt at understrege, at der ikke kan påvises en direkte sammenhæng mellem bevægelse og skolefravær, hvorfor bevægelse, kun sammen med øvrige faktorer, vil kunne bidrage positivt til fraværsproblematikkerne.
På baggrund af de tværgående opmærksomhedspunkter fra BiDS baseline og pkt. 7 i budgetaftalen besluttede Børne- og Ungeudvalget i september 2021 at igangsætte administrationens forslag til en række bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet (sag 596, den 20. september 2021).
BiDS bevægelsesindsatserne forløber i perioden fra 2021-2023 og der er løbende fokus på, hvordan de gode erfaringer kan forankres i praksis – også efter 2023. I tabellen nedenfor er indsatserne præsenteret overordnet.
Bevægelsesindsats | Overordnet beskrivelse | Økonomi til indsatsen i alt |
Pulje til krop, sanser og bevægelse på dagtilbudsområdet | Puljen giver dagtilbuddene mulighed for at tage ejerskab og igangsætte lokale, matrikelnære og meningsfulde bevægelsesinitiativer. I 2021 blev der uddelt 93.111 kr. og igangsat fire initiativer. | 500.000 kr. |
Pulje til bevægelse på skoleområdet | Puljen giver skolerne mulighed for at tage ejerskab og igangsætte lokale, matrikelnære og meningsfulde bevægelsesinitiativer. I 2021 blev der uddelt 114.719 kr. og igangsat tre initiativer. | 500.000 kr. |
Pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab | Gennem puljen kan idræts- fritidslivet i samarbejde med dagtilbud og skoler søge støtte til at igangsætte bevægelsesinitiativer, som styrker samarbejdet. I 2021 blev der uddelt 22.500 kr. og igangsat to initiativer. | 200.000 kr. |
Kompetenceudviklingsindsats for dagtilbudsområdet | Indsatsen består af løbende kompetenceudviklingsmuligheder baseret på temaer efterspurgt af aktørerne i bevægelsesnetværket og ledernetværk, lokale og matrikelnære udviklingsforløb med fokus på sparring til ledere og medarbejdere, videndeling og erfaringsudveksling gennem bevægelsesnetværk på dagtilbudsområdet og inspirationsforum på Aula. I 2021 blev første bevægelsesnetværksmøde afviklet og i 2022 venter forskellige kompetenceudviklings- og certificeringsmuligheder. | 950.000 kr. |
Kompetenceudviklingsindsats for skoleområdet | Indsatsen består af løbende kompetenceudviklingsmuligheder baseret på temaer efterspurgt af aktørerne i bevægelsesnetværket og ledernetværk, lokale og matrikelnære udviklingsforløb med fokus på sparring til ledere og medarbejdere, bevægelsesnetværk for skoleområdet og inspirationsforum på Aula. I 2021 blev første bevægelsesnetværksmøde afviklet og i 2022 venter forskellige kompetenceudviklings- og certificeringsmuligheder. | 950.000 kr. |
Frikvartersindsats med fokus på skoletrivsel og bevægelse | Indsatsen består af styrkelse af arbejdet med lege- og trivselsagenter samt lokale udviklingsforløb, hvor der arbejdes med frikvartererne som arena for at højne skoletrivsel og bevægelse. Der er indgået dialog med Gerlev – Center for Leg og bevægelse om muligheden for samarbejde. | 150.000 kr. |
Bevægelsesindsats i udskolingen | Indsatsen udvikles, konkretiseres og eksekveres af Slagelse Kommunale Elevråd ud fra formålet om mere bevægelse i skoledagen for udskolingen. Der er igangsat en proces med det kommunale elevråd, hvor der er blevet nedsat en arbejdsgruppe. Konkrete handlinger forventes at ske medio/ultimo 2022. | 150.000 kr. |
Bevægelsesindsats på klubområdet | Indsatsen består af bevægelsesevents på klubområdet samt en struktureret ’Åben Hal’ indsats på tværs af klubber og idræts- og fritidslivet. Der er etableret et netværk på tværs af klubber, som indtil videre har medført idrætspartnerskaber mellem idræts- og fritidslivet og klubberne. | 150.000 kr. |
Tidlig forebyggende indsats på almenområdet med fokus på leg, bevægelse og motorik | Indsatsen består af kompetencegivende forløb for vuggestuer og senere børnehaver med fokus på motorik, leg og bevægelse, styrket samarbejde om forebyggelse på tværs af motorikkonsulenter, sundhedsplejersker og pædagogisk personale, oplysnings- og vejledningsmateriale bl.a. målrettet forældre, styrket brobygning fra hjem til dagtilbud og fra dagtilbud til skole. Der er etableret øget fokus på motorik i hjemmebesøg ved Sundhedsplejens anvendelse af motorikkufferter, motorikcaféer starter op primo/medio 2022 og kompetencegivende forløb for vuggestuer igangsættes primo marts 2022. | 1.200.000 kr. |
Strategiforløb med Dansk Skoleidræt | Indsatsen består af et forløb med Dansk Skoleidræt, som munder ud i en kommunal strategi og retning for arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler. Strategien og retningen skal understøtte dagtilbud og skoler i forhold til at handle og agere meningsfuldt lokale og matrikelnært. Der er afviklet en survey undersøgelse, og derudover er forløbet tre seminardage planlagt i foråret 2022. | 100.000 kr. |
Kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale | Indsatsen har fokus på videndeling på tværs gennem bevægelseskonferencer, og på at skabe en narrativ fortælling og et overordnet visuelt udtryk for arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler. Dette skal bidrage til at understøtte et kontinuerligt fokus på bevægelse lokalt samt nationalt. | 150.000 kr. |
I alt | | 5.000.000 kr. |
Gældende for alle indsatser er, at de løbende bliver tilpasset, så de bliver ved med at give mening og værdi for aktørerne på dagtilbuds- og skoleområdet. Dette sker bl.a. gennem kontinuerlig dialog med de tværfaglige arbejdsgrupper og netværk.
Opfølgning på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler
På dagtilbudsområdet vil fokus på bevægelse så vidt som muligt følges gennem arbejdet med læreplanstemaet ’krop, sanser og bevægelse’ og de eksisterende pædagogiske tilsyn. På skoleområdet vil fokus på bevægelse blive tænkt ind i den fremadrettede opfølgning og sparring med skolerne.
Der bliver årligt udarbejdet en status på bevægelsesindsatserne til det politiske niveau, som forventeligt vil falde primo 2023 og primo 2024. Yderligere vil udvalgene løbende blive orienteret om de konkrete indsatser.
Effekten af bevægelsesindsatserne vil desuden følges gennem eksisterende undersøgelser af motorik, overvægt, trivsel, skolefravær samt data på idræts- og fritidsaktivitet. Her må det dog tages i betragtning, at flere faktorer spiller ind, hvorfor udviklingen ikke alene vil kunne tilskrives arbejdet med bevægelse. Der vil ligeledes gå nogle år, før effekten af bevægelsesindsatserne fx med fokus på tidlig, forebyggende indsats vil kunne ses.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15 vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.
Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan tage sagen til orientering.
Sundhedsudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en struktureret og helhedsorienteret indsats som ’BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler’ er afgørende for at øge bevægelsesniveaet og trivslen blandt børn og unge. Der er behov for en tidlig og forebyggende indsats, da flere børn allerede er udfordret af overvægt og manglende motoriske kompetencer ved skolestart. Derfor er der et stort fokus på dette i de igangsatte bevægelsesindsatser.
Bevægelsesindsatserne tager højde for kommunens udfordringer i forhold til bl.a. motorik og overvægt, ønsker og behov fra dagtilbuds- og skoleområdet, de tværgående opmærksomhedspunkter for arbejdet med bevægelse fra BiDS baseline og sammenhængen til eksisterende indsatser såsom idrætspartnerskaber mellem dagtilbud, skoler, idræts- og fritidslivet. Derudover understøtter bevægelsesindsatserne budgetaftalens fokus på at understøtte processen og medarbejderne i forhold til arbejdet med bevægelse og leg. Hvis der over tid skal ses positive resultater, er kontinuitet og løbende opmærksomhed på forankring de gode erfaringer fra bevægelsesindsatserne centralt.
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget, Kultur- Fritids- og Turismeudvalget og Sundhedsudvalget tager sagen til orientering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Det fremadrettede arbejde med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet tager afsæt i Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken, og koordineres løbende med andre tværgående indsatser som fx arbejdet med at forbedre sundhedsprofilen.
Indstilling
Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,
- at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
- at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.
- at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering.