Sundhedsudvalget – Referat – 28. februar 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt med den ændring, at punkt 9 udgår.

Kompetence

Sundhedsudvalget. 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

  1. at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

Godkendt med den ændring, at punkt 9 udgår.


2. Overførselssag 2021 - Sundhedsudvalget (B)

Beslutning

 At. 1. taget til efterretning.

At. 2.  Godkendt med den tilføjelse at de overførte mindre forbrug fratrækkes besparelserne i 2022.

 (A) ønsker ikke at overføre mindre forbrug til kassen, da Byrådet skal beslutte de samlede mindre forbrug.

At. 3 godkendt.

Kompetence: Sundhedsudvalget.

 

Beslutningstema

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2021. Derudover skal udvalget, til Økonomiudvalg og Byråd, indstille overførsel af mindre forbrug på drift til 2022.  

 

Sagens indhold

Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2021 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af punkt A opdelt på udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af  bilag 1 og resultat på anlæg fremgår af bilag 2.

Overførsel af mindre forbrug fra 2021 til 2022 tager udgangspunkt i nedenstående opdeling på ”Budgetrammer”:

  • For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindre forbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 5% (eller 1 mio. kr.) udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år. (Godkendt af ØU 7. december 2020). 
  • For Budgetramme 2 (overførselsudgifter og aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
  • For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindre forbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte anlægsbudgetter overføres fuldt ud.
  • For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger

Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.

Økonomiudvalget behandler på møde den 21. marts 2022 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 28. marts 2022.

 

  1. Regnskabsresultat, drift

Regnskabsresultatet for 2021 viser for drift et samlet mindre forbrug på 13,6 mio. kr.

Da dette udvalg er nyt fra 2022, kan ikke sammenlignes med Budgetopfølgning 4 for 2021.

Resultatet fordeler sig således:

Regnskabsresultat, drift

Sundhedsudvalget

Mio. kr.

Korrigeret budget
2021

Regnskab 2021

Afvigelse
(- = mer-
forbrug)

9.1 Sundhed og Forebyggelse

 

Serviceudgifter

82,2

74,6

7,6

9.2 Medfinansiering

 

 

 

Medfinansiering

333,1

332,6

0,5

9.3 Sundhedspleje og Tandpleje

 

 

 

Serviceudgifter

47,7

42,2

5,5

Total

463,0

449,4

13,6

Det betyder, at der er mindre forbrug på 13,1 mio. kr. som er omfattet af overførselsregler.      Mindre forbrug er primært på områder Sundhedstilbud samt Sundtjenesten og Tandpleje.

 

B. Overførsel af mer-/mindre forbrug, drift 

Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.

Overførsel af mer-/mindre forbrug, drift

Sundhedsudvalget

Mio. kr.

Overført
fra 2020

til 2021

Overføres 
fra 2021

til 2022

Tilføres
kassen

9.1 Sundhed og Forebyggelse

-

3,3

4,3

9.3 Sundhedspleje og Tandpleje

-

5,5

0,0

Total                                                                     

-

8,8

4,3

 

Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.

 

C. Overførsel anlæg 

Der er på Sundhedsudvalgets område ingen uforbrugte anlægsbudgetter i 2021.

I 2021 er afsluttet anlægsprojekt med Etablering af Sundhedshus. Anlægsregnskab af godkendt og Sundhedshuset ibrugtaget. 

 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan Kommunens Kasse- og Regnskabsvæsen skal indrettes.

”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn” for Slagelse Kommune afsnit 1.3, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindre forbrug.

 

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget kan godkende, at der overføres mindre forbrug til anvendelse i 2022 jævnfør gældende regler samt anbefale Økonomiudvalg og Byråd, at der gives dispensation fra hovedprincipper for overførsler, hvorefter del af mindre forbrug tilbageføres kassen.

Alternativt kan Sundhedsudvalget godkende, at hele mindre forbruget overføres til 2022 jævnfør gældende overførselsregler. 

 

Vurdering

Administrationen anbefaler;

1)

at der sker undtagelser fra gældende overførselsregler, på centrale myndighedsområder samt Virksomheden Sundhedstilbud, da budgetter for 2022 på de områder anses for dækkende, hvorefter mindre forbrug kan tilbageføres kassen, det drejer sig om:

  • Betaling til region og social tandpleje i alt 1,8 mio. kr.
  • Sundhedstilbud 2,5 mio. kr.

    I alt mindre forbrug 4,3 mio. kr.

 

2)

at de gældende overførselsregler følges på følgende områder, hvorfor mindre forbrug overføres til forbrug i 2022:

 

  • Folkesundhed 1,1 mio. kr.
  • §18-midler 0,8 mio. kr.
  • Sundhedstilbud 1,4 mio. kr.
  • Sundhedstjenesten 0,6 mio. kr.
  • Tandplejen 4,9 mio. kr.

I alt mindre forbrug overføres til 2022 med 8,8 mio. kr.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Indstilling fra administrationen indebærer;

1) at der på drift tilbageføres kassen mindre forbrug på i alt 4,3 mio. kr.

2) at der på drift overføres mindre forbrug på  8,8 mio. kr. fra 2021 til 2022

Overførslerne finansieres over kassen. 

I hele 1.000 kr.

Politik--område

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift – 9.1 Sundhed og Forebyggelse

9.1

3.325

 

 

 

Drift – 9.3 Sundhedspleje og Tandpleje

9.3

5.533

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Kassen

1.4

-8.858

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2021 tages til efterretning
  2. Sundhedsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift tilføres kassen et mindre forbrug på 4,3 mio. kr.
  3. Sundhedsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift overføres et samlet mindre forbrug på 8,8 mio. kr. på respektive virksomheder, jf. bilag 1.

 


Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

 At. 1. taget til efterretning.

At. 2.  Godkendt med den tilføjelse at de overførte mindre forbrug fratrækkes besparelserne i 2022.

 (A) ønsker ikke at overføre mindre forbrug til kassen, da Byrådet skal beslutte de samlede mindre forbrug.

At. 3 godkendt.


3. Genåbning af budget 2022 (B)

Beslutning

At. 1. Godkendt.

Ali Yavuz (A) Er imod genåbning af budgettet.

Kompetence: Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget skal, med udgangspunkt i godkendt tids- og procesplan samt Byrådets beslutning omkring Genåbning af Budget 2022, drøfte og beslutte udvalgets egen proces med henblik på at kunne levere forlag til besparelser på driften, samt prioritere udvalgets anlægsramme.

 

Sagens indhold

Økonomiudvalget har, på møde den 21. februar 2022 over for Byrådet indstillet, at Budget 2022 genåbnes på både drift og anlæg.

Drift

Økonomiudvalget indstiller, at besparelsesforslaget i 2022 på 104 mio. kr. tilføres 24 mio. kr. via kassen, hvorefter den samlede besparelse reduceres til 80 mio. kr., samtidig nulstilles 0,7% besparelse og manglende prisfremskrivning på art 2 og 4.

Fagudvalget skal, med udgangspunkt i Økonomiudvalget og Byrådet tidligere drøftelser og beslutninger, samt materiale omkring Genåbning af Budget 2022, komme med forslag til besparelser.

Anlæg

Økonomiudvalget har samtidig besluttet, at fagudvalgene skal prioritere deres anlægsramme med henblik på, at kommunens samlede anlægsramme i 2022 kan nedjusteres. Fagudvalgene skal med udgangspunkt i nedenstående oversigter vurdere og prioritere om der er anlægsprojekter som ikke skal igangsættes, udskydes eller fremrykkes. 
 

  • Igangværende anlægsprojekter (overført fra 2021)
  • Vedtaget anlægsbudget 2022
  • Anlægsprojekter som i forbindelse med vedtagelse af Budget 2022-2025 er udskudt.

Byrådet træffer endelig beslutning om udvalgenes rammer for genåbning af Budget 2022 på mødet den 28. februar 2022. 

 

Tidsplan for processen 

  1. Marts 2022 - Drøftelser omkring Genåbning af Budget 2022 og prioriteringsmuligheder
  2. April 2022 - Drøftelser omkring konkrete forslag til besparelser på drift og prioriteringer på anlæg, samt beslutning om materiale, som indgår Høring fra den 11. til den 22. april 2022
  3. Maj 2022 - Forlag til besparelser og anlægsprioriteringer godkendes og videresendes til Byrådet.

Besparelsesforslag og anlægsprioriteringer behandles på Økonomiudvalget og Byrådet i maj 2022.

Arbejdet omkring Genåbning af Budget 2022 skal ses i sammenhæng med budgetlægningen for 2023-2026 og Økonomiudvalgets beslutning omkring gennemførelse af budgetanalyser.

Rammerne for Budget 2023-2026 behandles og godkendes af Byrådet på mødet den 28. marts 2022.

 

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning, vedtaget tids- og procesplan for Genåbning af Budget 2022, samt Økonomiudvalget/Byrådets beslutning om rammerne for Genåbning af Budget 2022.    

 

Handlemuligheder

Administrationen foreslår, at der i løbet af foråret gennemføres følgende proces:

 

  • Marts 2022
    • Drøftelse af Kan-/Skal-opgaver og mulige omprioriteringer inden for Sundhedsudvalgets budgetramme. Kan-/Skal-opgaver ses i bilag 1.
    • Vedtagelse af, med hvem der ønskes afholdt dialogmøder omkring Budget 2022. 
  • April
  • Budgetstatus med udgangspunkt i udvalgets regnskab 2021 og forventet resultat 2022
  • Anlægsoversigter (eftersendes)
  • Administrationens budget materiale og forslag til besparelsesbidrag drøftes, med henblik på forslag og prioriteringer, som kan indgå i Genåbning af 2022
  • Udvalget træffer beslutning om besparelsesforslag og anlægsprioriteringer, som skal sendes i høring
  • Afholdelse af eventuelle besluttede dialogmøder med høringsberettigede.
  • Maj
    • Med udgangspunkt i Byrådets rammesætning og høringssvar godkendes de besparelsesforslag og anlægsprioriteringer, som skal indgå i den videre proces for
    • Genåbning af Budget 2022

Udvalget kan, ud over ovenstående, foreslå konkrete temaer der ønskes drøftet, ligesom der kan ændres i hvornår de enkelte elementer drøftes.

 

Vurdering

Udvalgets arbejde omkring udarbejdelse af besparelsesforslag og anlægsprioriteringer skal ses i sammenhæng med kommunens samlede økonomiske udfordringer og medvirke til imødegåelse af disse udfordringer.    

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Indstilling

Sundheds- og ældrechefen indstiller,

 

  • at udvalget drøfter og godkender proces for udarbejdelse af besparelsesforslag og anlægsprioriteringer på udvalgets område. 

 


 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. Godkendt.

Ali Yavuz (A) Er imod genåbning af budgettet.


4. Kompetenceplan 2022 (B)

Beslutning

At. 1 godkendt.  

Kompetence:  Byrådet   

 Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstillinger fra fagudvalgene godkende kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.

Sagens indhold

Byrådet vedtog den 9. december 2021 en styrelsesvedtægt gældende for 2022-2025. På baggrund heraf skal kommunens kompetenceplan opdateres således, at der er tale om en teknisk udmøntning af styrelsesvedtægten.  

Administrationen har gennemgået kompetenceplanen fra tidligere byrådsperiode, i relation til styrelsesvedtægtens rammesætning til de nye udvalg mv. Konkret har cheferne haft kompetenceplanen til gennemlæsning i februar og er kommet med input, i relation til den nye udvalgsstruktur, og andre ændringer med udgangspunkt i styrelsesvedtægt og ny lovgivning.

De stående fagudvalg modtager på baggrund heraf et udkast til kompetenceplan, som ligger i forlængelse af tidligere kompetenceplan. Udvalgene skal behandle udkastet. På baggrund af udvalgenes tilbagemeldinger skal Byrådet godkende kompetenceplanen. Udkastet er i bilag 2. Tilføjelser og ændringer er markeret med rød.

Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag 1. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen. 

Følgende principper er grundlæggende for kompetenceplanen:

Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund i f.eks. ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg. 

Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt, f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme). 

Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn). Denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger. 

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt fra den 9. december 2021. 

Handlemuligheder

Fagudvalgene kan: 

A. Indstille det præsenterede oplæg til kompetenceplan på udvalgets område med eller uden ændringer. 

Byrådet kan:

B. Helt eller delvist godkende oplægget til kompetenceplan på baggrund af fagudvalgenes indstillinger. 

C. Afvise det samlede oplæg til kompetenceplan og bede fagudvalg og administration om at udarbejde et nyt fælles oplæg. 

Vurdering

Det anbefales, at den foreslåede kompetenceplan godkendes. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Kompetenceplanen skal ses som en uddybning af den delegation, som allerede fremgår af den vedtagne styrelsesvedtægt.  

Indstilling

Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,

  1. at Fagudvalgene indstiller handlemulighed A til Byrådets godkendelse.
  2. at Byrådet godkender handlemulighed B.

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1 godkendt.  


01-03-2022 Klima- og Miljøudvalget
Ad 1: Anbefales.
01-03-2022 Seniorudvalget

At. 1. Godkendt.


02-03-2022 Børne- og Ungeudvalget
Beslutning ikke frigivet
02-03-2022 Socialudvalget
Beslutning ikke frigivet
03-03-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutning ikke frigivet
03-03-2022 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutning ikke frigivet
09-03-2022 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
Beslutning ikke frigivet
21-03-2022 Økonomiudvalget
Beslutning ikke frigivet
28-03-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet

5. Forretningsorden for perioden 2022-2025 (B)

Beslutning

At. 1. godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal beslutte forretningsorden for perioden 2022-2025.

Sagens indhold

Det følger af styrelsesloven, at de stående politiske udvalg selv fastsætter deres forretningsorden.

Efter ønske fra det politiske niveau er der arbejdet på enslydende forretningsordener for alle stående politiske udvalg.

I bilag 1 ses forslag til forretningsorden.

Retligt grundlag

Styrelsesloven § 20, stk. 3

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget kan godkende forretningsordenen i bilag 1 som den foreligger eller med ændringer.

Vurdering

Det anbefales, at udvalget vedtager udkastet til forretningsorden, således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1.     at Sundhedsudvalget godkender udkast til forretningsorden.  

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. godkendt.


6. Tildelingsmodel for §18 midler (D)

Beslutning

At. 1. drøftet med bemærkning om, at administrationen kommer med et oplæg til beslutning om indstillingskriterier og proces til næste udvalgsmøde.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan drøfte tildelingsmodellen til § 18 midler.

 Sagens indhold

 
Hvad er §18 midler?

Servicelovens §18-pulje har til formål at skabe gode rammer for den frivillige sociale indsats og sikre et udbytterit samspil og samarbejde mellem kommunen og de frivillige foreninger, organisationer og grupper til gavn for borgerne.

Frivilligt socialt arbejde er forskellige typer af aktiviteter eller handlinger, der udføres inden for det sociale og/eller sundhedsmæssige område. Frivilligt socialt arbejde har til formål at give enkeltpersoner eller grupper øget velfærd, omsorg eller at løse forskellige velfærdsproblemer. 

Frivilligt socialt arbejde er:

  • Er ulønnet
  • Udføres uden tvang
  • Udføres for andre end familie og slægt
  • Er til gavn og glæde for andre end én selv og ens familie 
  • Er formelt organiseret, hvilket betyder, at der skal være en vis grad af organisering.

Fakta om tildelingen af §18 midler i Slagelse Kommune

  År 2018 År 2019 År 2020År 2021År 2022
Samlet beløb i 18§ puljen  1.729.531 1.760.834 1.781.448 2.136.757 2.221.628
Samlet beløb, der blev søgt om 2.762.125 2.955.171 3.227.782 2.822.270 4.108.190
Indstillet beløb 1.729.531 1.760.834 1.781.448 1.494.660 1.379.370
Tilbagebetalte midler fra foreninger    77.607 
Uforbrugte midler 0 0 0 719.704 842.258
Antal ansøgninger 89 92 93 82 100
Foreninger der fik afslag 0 14

 23

 20 34
 

I bilag 1 er vedlagt en oversigt over fordelingen af ansøgte midler samt udbetalt beløb for 2021 og 2022 pr. forening, herunder afslag med begrundelse. I bilag 2 er ansøgninger inkl. budget vedhæftet.

Organisering i Slagelse Kommune

Jf. Slagelse Kommunes Styrelsesvedtægt har Sundhedsudvalget beslutningskompetencen i forhold til fordeling af §18 midlerne.
 
Indstillingsgruppe

Jf. tildelingsmodellen er der nedsat en Indstillingsgruppe med repræsentanter fra fagudvalget, Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Børne-og Ungeudvalget og to medarbejdere fra Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre. De to medarbejderes roller er at være sekretær og tovholder på processen. Indstillingsgruppen vurderer ansøgningerne efter kriterierne i tildelingsmodellen og anbefaler en fordeling af midler overfor fagudvalget.

 

Tildelingsmodel

Den nuværende tildelingsmodel blev godkendt i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021 pkt. 2 og kan ses i sin fulde længde i bilag 3. Her et uddrag:

Kriterier, der indgår i bedømmelsen om eventuel tildeling:

  • Udviklingsprojekter, der etablerer nye samarbejder mellem forskellige typer af foreninger eller mellem foreninger og lokale virksomheder.
  • Igangsætning af nye initiativer/aktiviteter, særligt hvor der ikke findes tilsvarende for den konkrete målgruppe. 
  • Konkrete aktiviteter for målgruppen udført af frivillige.
  • Brugerråd og pårørenderåd, hvor aktivitetens formål også kommer andre end egne brugere til gavn, eller hvor aktiviteten er indgået som et samarbejde med en frivillig social forening. 
  • Foredrag og oplysningsvirksomhed inden for målgruppen. 
  • Udviklingsaktiviteter for de frivillige med det formål at gavne de relevante målgrupper.

Kriterier, der indgår i vurdering og eventuelt afslag:

  • Der gives ikke støtte til drift, løbede foreningsdrift og huslejetilskud.
  • Aktiviteter, der på anden vis modtager støtte fra Slagelse Kommune. 
  • Aktiviteter, hvor den sociale forening ikke er forankret i Slagelse Kommune. 
  • Aktiviteter, der ikke primært henvender sig til borgere bosiddende i Slagelse Kommune. 
  • Aktiviteter, der har kommercielt sigte (profit).
  • Aktiviteter, der på tidspunktet for ansøgningen allerede er afholdt. 
  • Foreninger, hvor der er helt eller delvist betalt medlemskab. 
  • Foreninger, der skønnes at kunne gennemføre aktiviteten uden tilskud. 
  • Foreninger med missionerende og partipolitiske formål og aktiviteter, der undergraver demokratiet eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
  • Der må kun sendes en ansøgning pr. cvr. nr.

Proces

Ansøgning til §18 midler sker elektronisk på Slagelse Kommunes hjemmeside. Der er åben for ansøgninger i efteråret. Det er muligt at abonnere på hjemmesiden, så man automatisk får besked, når der er nyt i puljen. Der er mulighed for at få hjælp til at lave sin ansøgning ved at kontakte §18-konsulenten i Slagelse Kommune eller Frivillighedscentret. I 2019 blev der afholdt informationsmøder i Slagelse, Skælskør og Korsør, hvor ansøgere havde mulighed for at komme og få hjælp til at udfylde deres ansøgning. Disse møder var der ikke tilslutning til.

Efter ansøgningsfristen har Indstillingsgruppen mulighed for at stille uddybende spørgsmål til ansøgerne, hvorefter Indstillingsgruppen drøfter fordeling af midlerne. Hvis Indstillingsgruppen ikke fordeler alle midlerne på første møde, indkalder administrationen til et opfølgende møde med henblik på at drøfte yderligere tildeling.

Forslag til fordeling forelægges til fagudvalgets beslutning i december.

Evaluering af tildelingen i 2020/2021

Administrationen har modtaget følgende tilbagemeldinger i forbindelse med den seneste tildeling af midler:

  • Foreningens formue afgør om der tildeles midler. Nogle foreninger sparer midler op til andre formål.
  • Restbeløb fra 2021 har haft indflydelse på om der tildeles midler året efter.
  • Foreninger, der er blevet tildelt et reduceret beløb til aktiviteter, fordi foreningen havde søgt til mange aktiviteter og dermed et højt beløb.
  • Forespørgsel om der kan søges midler til udgift til foreningskonto i banken (koster omkring 2500 kr.).

Administrationen har desuden modtaget to henvendelser om mistanke om ulovlig brug af de tildelte §18 midler. Sidstnævnte har bevirket, at administrationen efterfølgende har stillet krav om, at dokumentation for forbrugte midler indsendes sammen med erklæring om, at midlerne er brugt til formålet.

Covid 19

Grundet Covid-19 har flere ansøgere haft udfordringer med at få afholdt deres planlagte aktiviteter. Forebyggelses- og Seniorudvalget har derfor de sidste 2 år besluttet, at foreninger der havde midler i overskud kunne få dem overført, dog skulle beløbet forsat benyttes til det, de var bevilliget til. Enkelte foreninger har ønsket at tilbageføre dele af det udbetalte beløb.

Erfaringer fra andre kommuner

Administrationen har undersøgt de omkringliggende kommuner erfaringer med deres tildelingsmodel. Det er forskelligt, hvordan øvrige kommuner organiserer tildelingen af §18 midler. Nogle har afsat en del af beløbet til 3-årige puljer. En enkelt kommune har ikke en indstillingsgruppe og enkelte kommuner har defineret hvilke type af udgifter, der kan søges midler til samt et maximum beløb, der kan søges til.

Input til drøftelse

  • Typen af udgifter, der tildeles midler til (forplejning, transport, drift, telefonudgifter, bankudgifter, inventar, ferier, belønning af frivillige i form af fester/aktiviteter).
  • Frivillige foreninger og lokalråd, der i forvejen får tilskud fra kommunen fx gennem andre puljer eller som driftsmidler.
  • Skal hele puljen fordeles årligt?
  • Skal puljen deles, så et nærmere bestemt beløb afsættes til foreninger, der vil søge midler til en 3-årig periode fremfor en 1-årig periode?
  • Skal der være et maksimum beløb foreninger kan søge om?
  • Skal der kunne behandles flere ansøgninger med samme CVR. nr.?
  • Skal en landsdækkende forening kunne søge, hvis aktiviteten er for borgere i Slagelse Kommune?
  • Skal der være en grænse for, hvor stor lokale foreningernes formue må være før, der kan tildeles midler?
  • Indstillingsgruppens sammensætning.

På baggrund af Sundhedsudvalgets drøftelser udarbejder administrationen et revideret forslag til tildelingsmodel, som sendes til beslutning på udvalgsmøde den 2. maj 2022.

Retligt grundlag

Servicelovens §18.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalgt kan drøfte tildelingsmodellen til §18 midler.

Vurdering

Administrationen vurderer, at der er behov for at tydeliggøre kriterierne i tildelingsmodellen særligt i forhold til om hele beløbet skal forsøges tildelt årligt og om der på den baggrund skal være mulighed for lempelse af kriterierne, så alle midler bliver fordelt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget drøfter tildelingsmodellen for §18 midler.

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. drøftet med bemærkning om, at administrationen kommer med et oplæg til beslutning om indstillingskriterier og proces til næste udvalgsmøde.


7. Videreførelse af det øgede tilskud til Frivilligcenter Slagelse jf. Budgetaftale 2019 (B)

Beslutning

At. 1 Sundhedsudvalget indstiller overfor Byrådet, at beslutning om øget tilskud udsættes til budgetforhandlingerne.

Kompetence

Byrådet

 Beslutningstema

Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget og Økonomiudvalget, beslutte om det øgede tilskud på 0,5 mio. kr. årligt afsat i Budgetaftale 2019-22 pkt. 23 til Frivilligcenter Slagelse skal videreføres efter 2022.

Sagens indhold

Slagelse Kommune bevilliger midler til driften af Frivilligcenter Slagelse. Den kommunale medfinansiering udgør 0,35 mio. kr. årligt.

 Derudover blev der i Budgetaftalen 2019 afsat 0,5 mio. kr. årligt i øget tilskud.

I Budgetaftalen 2019 pkt. 23 står:

"Parterne er enige om, at kommunens sundhedskoordinatorer, der visiterer til de kommunale tilbud, skal arbejde tættere sammen med Frivillighedscentret. Tiltagene sætter fokus på og fremmer den mentale sundhed blandt kommunens udsatte borgere og er med til at forebygge ensomhed. Formålet er, at nedbryde silo-tænkningen og skaber større samarbejde på tværs af centrene, og Jobcentret kan evt. medtænkes i dette. En del af værdighedsmidlerne kan benyttes til at opgradere frivillighedscentret og skabe stabil platform for disse aktiviteter, og der afsættes årligt 500 tkr. til dette". 

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 7. maj 2019 pkt. 6 besluttede udvalget, at udmøntningen af midlerne skulle fordeles på følgende måde:

  • 200.000 kr. til personaleressourcer 
  • 100.000 kr. til medarbejderressourcer til facilitering i forbindelse med aktiviteter
  • 200.000 kr. til aktiviteter

I forbindelse med godkendelse af samarbejdsaftalen mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune på møde den 5. februar 2019 pkt. 11 besluttede Forebyggelses- og Seniorudvalget, at det øgede tilskud på 300.000 kr. til fælles udmøntning mellem Frivilligcentret og forvaltningen skulle evalueres årligt samt at de 200.000 kr. til personaleressourcer løber budgetperioden ud 2019-2022.

Frivilligcenter Slagelse ønsker, at det øgede tilskud fortsætter efter 2022 og ønsker i samme ombæring selv at stå for udmøntningen.

 

Frivilligcentrets evaluering af det årlige tilskud

Frivilligcentret har fremsendt evaluering af det øgede tilskud på 0,5 mio. kr. afsat i Budgetaftale 2019. Evalueringen er vedhæftet i bilag 1.

Af evalueringen fremgår det, at Frivilligcentret har haft dialog med Sundhedskoordinatorerne ift. et øget samarbejde, og at der på et senere dialogmøde med Forebyggelses- og Seniorudvalget blev aftalt, at Frivilligcentret fremadrettet frit kunne benytte midlerne, så længe anvendelsen er i tråd med den oprindelige budgetaftale, herunder fokus på at nedbryde silotænkning, fremme fællesskaber og mental sundhed.

Af evalueringen fremgår, at Frivilligcentret har anvendt det øgede tilskud til følgende:

Øget bemanding i Sekretariatet - Centerlederen af Frivilligcentret er øget til fuld tid i arbejdstid, og der er ansat en deltidsmedarbejder.

Kick-off 'Flere ind i fællesskaber' med repræsentanter fra foreninger, fællesskaber, embedsmænd, borgere og politikere. Formålet var, at identificere barrierer med betydning for, at nogen står udenfor fællesskaber samt undersøge, hvordan deltagerne på tværs af siloer og sektorer kunne arbejde for at nedbryde disse barrierer.

Fællesskabsbussen, som er en rullende guide til lokale fællesskaber. 

En indgang til viden - digitalt overblik over lokale tilbud.

Inklusion af sårbare i frivillige fællesskaber - en undersøgelse af, hvordan man skaber rum.

Fællesskabernes hus - der afsøges muligheder for et husly til fællesskaber.

Kolonihaven Spiren - indkøb af kolonihave, som platform for udvikling af fællesskaber på tværs.

Fællesskabsstafetten - et samarbejde med Folkesundhed med det formål at synliggøre de mange spændende og givende fællesskaber, som findes i Slagelse Kommune.

Frivilligjob.dk - et lokalt tilpasset feed til rekrutteringsportalen på Frivilligcentrets hjemmeside.

 

Af Frivilligcentrets evaluering fremgår følgende fremadrettede fokus:

  • Fællesskabskanonen - opstartshjælp til at få flere ind i fællesskaber
  • Fællesskabsstaffet i samarbejde med Folkesundhed
  • Fra kolonihave til kolo-vi-have
  • Workshop med fokus på rekruttering og synliggørelse
  • Forårskur med fokus på værtsskab
  • Tjenestebytte - digital byttebørs
  • Arbejdsgruppemøder på tværs af kommunale parter og foreninger.

 

Retligt grundlag

Budgetaftale 2019

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Byrådet kan beslutte, at videreføre det øgede tilskud på 0,5 mio. kr. årligt til Frivilligcenter Slagelse fra 2023. Hvis Byrådet beslutter handlemulighed A, skal Byrådet beslutte for hvilken periode, det øgede tilskud gælder. 

B. Byrådet kan beslutte, at videreføre et reduceret tilskud årligt til Frivilligcenter Slagelse fra 2023. Hvis Byrådet beslutter handlemulighed B, skal Byrådet beslutte størrelsesorden for det øgede tilskud og for hvilken periode, det øgede tilskud gælder. 

C. Byrådet kan beslutte, at det øgede tilskud bortfalder med udgangen af 2022.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Frivilligcenteret modtager en grundfinansiering på 0,35 mio. kr. årligt fra Slagelse Kommune og en grundfinansiering fra Socialministeriet på 0,35 mio. kr. årligt.

Derudover er der i Budgetaftale 2019 pkt. afsat 0,5 mio. kr. årligt i øget tilskud til at øge samarbejdet med sundhedskoordinatorerne, fremme den mentale sundhed, forebygge ensomhed og nedbryde silotænkning.

I Budgetaftale 2021 er der desuden afsat 0,25 mio. kr. i 2021 og 2022 til at fremme civilsamfunds indsats i ghettoområderne.

I hele 1.000 kr.Politikområde 202220232024 2025 
Bevillingsønske     
Drift 7.02  500500500 
Anlæg     
Afledt drift     
Finansiering      
Afsat rådighedsbeløb     
Kassen     
 
Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Byrådet beslutter om de 0,5 mio. kr. afsat i øget tilskud til Frivilligcenter Slagelse i Budgetaftale 2019 skal videreføres fra 2023. 
  2. at Byrådet beslutter for hvilken periode et evt. videreført tilskud gælder. 

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1 Sundhedsudvalget indstiller overfor Byrådet, at beslutning om øget tilskud udsættes til budgetforhandlingerne.


8. Godkendelse af samarbejdsaftale mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune (B)

Beslutning

At. 1. Sundhedsudvalget udsætter godkendelse af samarbejdsaftalen til efter budgetforhandlingerne.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan godkende udkast til ny samarbejdsaftale mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune for perioden 2022-2026.

Sagens indhold

I januar 2013 modtog Frivilligcenter Slagelse tilsagn fra Socialministeriet til at oprette et Frivilligcenter. Støtten fra ministeriet var og er betinget af, at Slagelse Kommune støttede oprettelsen og den efterfølgende drift økonomisk. Byrådet besluttede at støtte initiativet med et årligt tilskud.

Frivilligcentret er en non-profit organisation, der er sat i verden for at skabe de bedst mulige rammer for frivilligt socialt arbejde i Slagelse Kommune. Det gør Frivilligcentret ved at støtte, synliggøre, udvikle og fremme frivilligheden og foreningslivet lokalt.

I praksis påtager Frivilligcenter Slagelse sig forskellige roller i deres kontakt med borgerne, det lokale foreningsliv og kommunen:
 
A)   Videnscenter
B)   Guide
C)   Fællesskaber
D)   Praktisk servicerolle i relation til foreningerne

Frivilligcentrets ydelseskatalog er vedhæftet i bilag 1.

Samarbejdsaftale mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune

Samarbejdsaftalen beskriver, hvordan Slagelse Kommune og Frivilligcenter Slagelse vil samarbejde om indsatsen over for de frivillige foreninger i Slagelse Kommune. Samarbejdet har til formål at bidrage til gode rammer for en mangfoldig frivillig indsats, der fremmer medborgerskab og gavner borgernes sociale liv, sundhed og trivsel. Målgruppen for indsatsen er alle frivillige sociale foreninger, frivillige og aktive borgere i Slagelse kommune, der ønsker at bidrage til at styrke det aktive medborgerskab og forebygge bl.a. dårlig sundhed, ensomhed, sygdom og marginalisering blandt borgere i lokalsamfundet.

Samarbejdsaftalen blev sidst godkendt på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 5. februar 2019 pkt. 11 i forbindelse med tildeling af det årlige øgede tilskud aftalt i Budgetaftale 2019. 

Samarbejdsaftalen genforhandles hver 4. år umiddelbart efter kommunevalget og er gensidigt forpligtende. Begge parter kan opsige aftalen med 6 måneders varsel.

Udkast til samarbejdsaftalen er vedlagt i bilag 2. Der er i dialog mellem Frivilligcentret og administrationen foretaget følgende ændringer siden sidste godkendelse:

- Udlån af lokaler slettes, idet Frivilligcentret ikke har de fornødne lokaler til udlån (side 3)

- Under særligt fokusområder tilføjes Tværsektorielle samarbejde og samarbejder på tværs af organiseringer i civilsamfundet (side 3)

- Afsnittet Fælles udmøntning af fokusområder/indsatser erstattes af følgende afsnit: Udmøntning af fokusområder/indsatsområder. Frivilligcenter udmønter de afsatte midler (0,3 mio. kr.) i Budgetaftale 2019 i dialog og samarbejde med Slagelse Kommune.

- I afsnittet 3. Økonomi slettes 200.000 kr. til opnormering af medarbejderressourcer til grunddriften og 300.000 kr. til fælles udmøntning aftalt og beskrevet i samarbejde mellem Frivilligcentret og forvaltning til aktiviteter/projekter. Beslutning fra sag om videreførelse af det øgede tilskud fra Budgetaftale 2019 behandlet på Sundhedsudvalgets møde den 28.2.2022 pkt. 5 kan indføres i dette afsnit (side 4).

I bilag 3 er vedlagt Frivilligcentrets årsværk 2020 og i bilag 4 Frivilligcentrets årsrapport 2020.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget kan beslutte at godkende samarbejdsaftalen mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune som den foreligger eller komme med ændringsforslag.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Frivilligcenteret modtager en grundfinansiering på 0,35 mio. kr. årligt fra Slagelse Kommune og en grundfinansiering fra Socialministeriet på 0,35 mio. kr. årligt.

Derudover er der i Budgetaftale 2019 pkt. afsat 0,5 mio. kr. årligt i øget tilskud til at øge samarbejdet med sundhedskoordinatorerne, fremme den mentale sundhed, forebygge ensomhed og nedbryde silotænkning.

I Budgetaftale 2021 er der desuden afsat 0,25 mio. kr. i 2021 og 2022 til at fremme civilsamfunds indsats i ghettoområderne.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen  indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget godkender samarbejdsaftalen mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune.

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. Sundhedsudvalget udsætter godkendelse af samarbejdsaftalen til efter budgetforhandlingerne.


9. Temamøder med andre fagudvalg (B)

Beslutning

At. 1. Punktet blev taget af dagsordenen.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte plan for afholdelse af temamøder med relevante fagudvalg.

Sagens indhold

Sundhedsudvalget har ønsket en sag, hvori det besluttes plan for temamøder med relevante fagudvalg.

Administrationen har udarbejdet forslag til plan for temamøder:

a) Udkast til plan for Sundhedsudvalgets temamøder med relevante fagudvalg:

  • Juni 2022: Kultur, Fritid og Turisme; Omkring hvordan vi mobiliserer, og samarbejder med foreningerne om, at inddrage og opsøge borgere i forhold til at blive medlem af foreningerne.
  • August 2022: Børne og Ungeudvalget; Forebyggelse af livstilsygdomme og mental mistrivsel. 
  • Oktober 2022: Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget; De lediges sundheds-tilstand. 
  • December 2022: Seniorudvalget; Forebyggelse af sygdom og forebyggelse af forværring af kroniske sygdomme. 
  • April 2023: Socialudvalget; Forebyggelse af sygdom og forebyggelse af forværring af kroniske sygdomme .

Møderne foreslås afholdt i de måneder, hvor der ikke er ordinære møder i Sundhedsudvalget. Møderne foreslås afholdt i første uge af den pågældende måned.

Såfremt Sundhedsudvalget godkender denne plan for temamøder, vil administrationen umiddelbart derefter indbyde til møderne.

Retligt grundlag

Styrelsesloven og Styrelsesvedtægten for Slagelse Kommune 2022.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget kan beslutte, den af administrationen udarbejdede plan for afholdelse af temamøder med relevante øvrige fagudvalg.

Alternativt kan Sundhedsudvalget beslutte ændringer til planen for temamøder.

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen  indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget beslutter at afholde temamøder med nogle af de øvrige fagudvalg som beskrevet under punkt a) i sagsfremstillingen.

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. Punktet blev taget af dagsordenen.


10. Dialogmøder med interesseorganisationen, råd m.fl. (B)

Beslutning

At. 1. Godkendt med bemærkning om, at det kun skal være de høringsberettigede, udvalget inviterer. Udvalgsmedlemmerne har mulighed for at deltage i de møder, som de inviteres til med foreningerne.

Kompetence

Sundhedsudvalget. 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte plan for afholdelse af dialogmøder med interesseorganisationer, råd m.fl.

Sagens indhold

Sundhedsudvalget har ønsket en sag, hvori det besluttes plan for afholdelse af dialogmøder med relevante interesseorganisationer, råd m.fl. 

Administrationen har udarbejdet forslag til plan for dialogmøder.

a) Udkast til plan for Seniorudvalgets dialogmøder med relevante interesseorganisationer, råd m.fl.:

Maj 2022: Handicaprådet

Maj 2022: Frivilligcentret

September 2022: Udsatterådet

November 2022: Ældrerådet

Januar 2023 : Integrationsrådet

Februar 2023: Ældresagen. *)

*) Det skal bemærkes, at Ældresagen ikke er høringsberettiget og dermed på linje med eksempelvis Diabetesforeningen, Hjerteforeningen KOL-foreningen m.fl. Årsagen til, at Ældresagen er medtaget dette forslag til dialogmøder er, at der tidligere har været afholdt dialogmøder mellem Ældresagen og Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Møderne foreslås afholdt i forlængelse af ordinære udvalgsmøder i Seniorudvalget. 

Såfremt Sundhedsudvalget godkender denne plan for dialogmøder, vil administrationen umiddelbart derefter indbyde til møderne.

Retligt grundlag

Styrelsesloven og Styrelsesvedtægten for Slagelse Kommune.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget kan beslutte, den af administrationen udarbejdede plan for afholdelse af dialogmøder med interesseorganisationer, råd m.fl.

Alternativt kan Sundhedsudvalget beslutte ændringer til planen for dialogmøder.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget beslutter, at afholde dialogmøder med interesseorganisationer, råd m.fl. som beskrevet under punkt a) i sagsfremstillingen.

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. Godkendt med bemærkning om, at det kun skal være de høringsberettigede, udvalget inviterer. Udvalgsmedlemmerne har mulighed for at deltage i de møder, som de inviteres til med foreningerne.


11. Status på forbedring af Sundhedsprofilen - punkt 9 i Budgetaftalen 2021-2024 (O)

Beslutning

At. 1. Taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres om status på indsatsen med at forbedre Sundhedsprofilen iht. punkt 9 i Budgetaftalen 2021-2024.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget blev orienteret om indsatsen til forbedring af sundhedsprofilen på deres møde den 8. juni 2021 pkt. 12. Den forelagte procesplan kan ses i bilag 1. 

I Budgetaftale 2021-2024 punkt 9 fremgår det, at:  

”Partierne ønsker at forbedre den samlede sundhedsprofil i kommunen, som en af trædestenene for at mestre eget liv, øge uddannelsesniveauet og sikre flere i uddannelse og beskæftigelse. Forebyggelses- og Seniorudvalget koordinerer med udgangspunkt i sundhedspolitikken de indsatser der allerede gennemføres og foreslår konkrete handlinger for at forbedre sundhedsprofilen inden for småbørnsområdet, skolebørn, arbejdspladser, jobcentret og ældre medborgere, og der ligges vægt på, at foreningslivet inddrages i videst mulig omfang”.

Administrationen har på baggrund af ovenstående nedsat fem tværgående og beslutningsdygtige arbejdsfællesskaber i efteråret 2021, som arbejder med at fremme sundheden indenfor følgende temaer: 

  • Tobak og rusmidler
  • Mental sundhed
  • Bevægelse
  • Overvægt
  • Kroniske sygdomme

Arbejdsfællesskaberne består bl.a. af ildsjæle og nøglepersoner, som arbejder tæt på borgerne. Derudover deltager interne og eksterne fagpersoner, relevante foreningsfællesskaber og borgere. Enhver som har en aktiv rolle at spille i arbejdet fx via kompetencer eller handlemuligheder, har mulighed for at deltage i arbejdsfællesskaberne.

Sundhedsprofilindsatsen og dermed arbejdsfællesskaberne affødt af punkt 9 i Budgetaftale 2021-2024, skal ses i sammenhæng med den øvrige sundhedsfremmende og forebyggende indsats, som varetages af bl.a. Folkesundhed, Sundhedstjeneste, Forebyggelse m.m. Folkesundhed understøtter bl.a. det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde via. tværgående partnerskabsaftaler, samarbejde med forskningsinstitutioner, fundraising, implementering af forebyggende indsatser fx omkring bevægelse, tobaksforebyggelse mm.

Handlinger i 2021

Arbejdsfællesskaberne har i 2021 haft fokus på, at sikre koordinering af indsatser og tværfaglig sparring. Dette har bl.a. sat skub i realiseringen af et tværsektorielt lungenetværk mellem kommune og sygehus, som har inspireret til at udvide med et lignende netværk omkring hjertesygdomme. 

Arbejdsfællesskaberne har også haft andel i en række prøvehandlinger til gavn for borgere og medarbejdere. Af igangsatte tiltag kan bl.a. nævnes:

Børn- og Ungeliv

Kortlægning af børn og unges trivsel og sundhed lokalt i Slagelse Kommune vha. spørgeskemaundersøgelse på grundskolerne. Dette som afsæt for at kunne prioritere, udvikle og igangsætte lokale sundhedsfremmende og forebyggende tiltag, hvor det er relevant, og hvor der ses et forbedringspotentiale. 

Ungeplatformen

Opstart af uvisiteret ungeplatform til unge i alderen 18-30 år, som fungerer som et trædestensfællesskab til lokalsamfundets mangfoldige fællesskaber. Formålet er, at skabe en platform for unge i sårbare positioner, hvor de får mulighed for at gøre noget aktivt og meningsfuldt sammen med andre. 

Slagelse kvitter lokalt

Afholdelse af rygestophold i udvalgte lokalområder. Dette som forsøg på at rykke et sundhedsfremmende og forebyggende tilbud ud tættere på borgerne.

Borgernær motion

Opstart af motion for ældre i udvalgte boligområder fx i Ringparken og Århusparken. Formålet er at opretholde et godt helbred og styrke de ældres fysiske og mentale helbred. Lokale frivillige klædes i opstarten på til at kunne fortsætte tilbuddene på egen hånd. 

Udvikling af værktøjer til fremme af mental sundhed

Slagelse Kommune er partner i ABC for mental sundhed, som har til formål at fremme borgerne mentale helbred. For at understøtte arbejdet med fremme af mental sundhed blandt borgerne, er der udviklet et dialogværktøj, som er frit tilgængeligt for alle. Ligeledes er der udviklet et dialogværktøj til italesættelse af trivsel blandt alle medarbejdere i Slagelse Kommune.

Handlinger i 2022

I 2022 vil arbejdsfællesskaberne, ud over at skulle fortsætte arbejdet med at sikre prioritering, koordinering og kvalificering af indsatser og tiltag, også skulle kigge ind i hvilke langsigtede handlinger, der kan iværksættes for at forbedre sundhedsprofilen blandt borgere og medarbejdere. Udvalget vil løbende blive orienteret om igangsatte handlinger, der på den lange bane kan medvirke til at forbedre sundhedsprofilen.

Folkesundhed vil bistå arbejdsfællesskaberne i ovenstående og bidrage med deres faglige viden indenfor sundhedsfremme og forebyggelse. Dette for at sikre kvalitet og sammenhæng med øvrige sundhedsfremmende og forebyggende indsatser.

Retligt grundlag

Budgetaftale 2021-2024, punkt 9.

Sundhedspolitik 2015-2025.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget kan tage sagen til orientering. 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at de fem arbejdsfællesskaber er i stand til, at sikre både kvalificering og koordinering af nuværende indsatser til forbedring af borgernes sundhed og trivsel. Arbejdsfællesskaberne har ligeledes igangsat en række relevante prøvehandlinger, som supplement til den nuværende sundhedsindsats.

At forbedre Sundhedsprofilen, kræver et fokuseret og langvarigt fokus. Administrationen vurderer derfor, at en langsigtet plan for den generelle sundhedsindsats er nødvendig og at denne bakkes op på tværs af hele organisationen såvel som politisk.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på møde den 2. november 2021 at afsætte 800.000 kr. fra den generelle forebyggelsespulje i 2022 jf. punkt 19 i Budgetaftale 2019-2022, til forbedring af den samlede sundhedsprofil i Slagelse Kommune. Midlerne udmøntes til relevante sundhedsfremmende og forebyggende indsatser kvalificeret af de fem arbejdsfællesskaber. 

Tværgående konsekvenser

Følgende indsats tager afsæt i Sundhedspolitikken 2015-2025 og koordineres med relevante tværgående indsatser som fx BIDS (Bevægelse i Dagtilbud og Skole), Ungeindsatsen og Forebyggelse af misbrug blandt unge m.fl. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen  indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering. 

 

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget
At. 1. Taget til orientering.

12. Status på implementering af anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge (O)

Beslutning

At. 1. taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget og Børne- og Ungeudvalget orienteres omkring status på implementeringen af anbefalingerne til forebyggelse af misbrug blandt unge. 

Sagens indhold

Byrådet nedsatte i maj 2019 et §17 stk. 4 udvalg, som havde til formål at komme med anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge i Slagelse Kommune. Opgaveudvalgets anbefalinger blev præsenteret og godkendt på byrådsmødet d. 26. oktober 2020, med bemærkning om, at anbefalingerne skulle kvalificeres, prioriteres og koordineres med øvrige indsatser på området. 

På baggrund af Byrådets beslutning nedsatte administrationen seks arbejdsfællesskaber, bestående af relevante interne og eksterne aktører. Arbejdsfællesskaberne kvalificerede opgaveudvalgets anbefalinger efter gældende lovgivning, faglig evidens og organisatoriske forhold. Børne- og Ungeudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget blev orienteret om anbefalingerne konkrete udmøntning på deres møde henholdsvis d. 9. august 2021 og d. 10. august 2021. Administrationen har herefter arbejdet med, at implementere de 6 anbefalinger.   

Implementeringsstatus - februar 2022

Udmøntningen af de seks anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge er forankret i Den Kriminalpræventive Enhed (KPE). Dette for at sikre sammenhæng og koordinering med den øvrige forebyggende indsats på området. Folkesundhed bistår KPE i udmøntningen af anbefalingerne og sikrer løbende opfølgning og evaluering af de seks anbefalinger. 

Anbefaling 1: Styrke sociale kompetencer hos eleverne i grundskolen

  • Alle 6. klasser med skolestart i august 2022 får trivsel på skoleskemaet med afsæt i en trivselsværktøjskasse udviklet til formålet. Værktøjskassen indeholder bl.a. materiale med afsæt i ABC for mental sundhed, værktøjer til italesættelse af den gode kammerat, roller i klassen mm. Værktøjskassen afprøves og kvalitetssikres i en række udvalgte 6. klasser i foråret 2022 og tilpasses løbende. 
  • Trivselsprogrammet MOT blev præsenteret for alle skolederne i efteråret 2021. Efterfølgende har fire folkeskoler indgået et partnerskab med MOT og er i gang med at blive certificerede MOT-skoler. De kommende MOT-skoler har på nuværende tidspunkt udvalgte medarbejdere på uddannelse i MOT og forventer så småt at starte trivselsprogrammet op i marts 2022, med henblik på fuld implementering på 7., 8. og 9. klassetrin ved skolestart 2022. Trivselsprogrammet vil løbende udbredes til 5. og 6. klassetrin, ligesom det også er ambitionen, at både indskoling og hele mellemtrinnet med tiden skal indgå i trivselsprogrammet.   
  • Parallelt med implementeringen af trivselsværktøjskassen, tilbydes fra august 2022 en workshop til forældre og lærere, med det formål at give dem konkrete værktøjer til at hjælpe og støtte børn og unge til bedre trivsel. Workshoppen afprøves og kvalitetssikres i foråret 2022 og tilpasses løbende.

Anbefaling 2: Opsporing og håndtering af mistrivsel i udskolingen

  • Forældre og relevante fagpersoner tilbydes en workshop med konkrete værktøjer til at hjælpe og støtte, børn og unge til bedre trivsel (se beskrivelse ovenfor). Hertil suppleres med en ambassadøruddannelse i ABC for mental sundhed, for de forældre og relevante voksne, som ønsker at agere trivselsambassadører for børn og unge. Ambassadøruddannelsen i ABC for mental sundhed er et eksisterende koncept, som løbende udbydes af Folkesundhed. Næste uddannelse afholdes i april 2022 og er på nuværende tidspunkt fuldt booket. 
  • Fra april 2022 igangsættes et formelt forum for udskolingslærere og socialrådgivere med det formål at sikre tidlig indsats iht. håndtering af trivselsproblematikker i grundskolen.  Forrummet kan inddrage relevante aktører ved behov fx KPE, Perron3 m.fl. 

Anbefaling 3: Styrke sunde fællesskaber og synliggøre eksisterende

  • Forskellige ungefora bliver løbende inddraget i at kvalificere og udvikle eksisterende ungefællesskaber og de fysiske rammer, som er til rådighed i Kommunen. Ungefora inkluderer både etablerede ungefora som fx Det fælleskommunale elevråd, ungeråd i boligområderne, ungeråd i ungdomsklubberne mm. samt ad hoc ungefora fx unge med gadeorienteret livsstil, udsatte unge m.fl.
  • Ved efterspørgsel stiller unge fra Headspace sig til rådighed for relevante aktører, med oplæring i at bruge sociale medier til synliggørelse af diverse ungefællesskaber. Der har endnu ikke været et aktuelt efterspurgt behov, men muligheden italesættes fortsat. Særligt til aktører som ikke er så aktive på de sociale medier.

Anbefaling 4: Oplysningskampagne

  • Der udarbejdes en målrettet oplysningskampagne, som understøtter anbefaling 1 og dermed bliver et konkret bidrag til trivselsværktøjskassen. Kampagnen udarbejdes umiddelbart efter de første erfaringer med trivselsværktøjskassen i starten af skoleåret 2022. 
  • KPE, Perron 3 og Kommunikation er i gang med at udvikle et relevant podcast-koncept. Konceptet tager bl.a. afsæt i unge, som har erfaring med usunde fællesskaber, rusmidler, grænsesøgende adfærd, kriminalitet mm.  

Anbefaling 5: Begrænse tilgængeligheden af stoffer

  • Der foreligger en procesplan for udarbejdelse af en ensartet alkohol og rusmiddelpolitik for alle kommunens grundskoler i marts 2022. Politikken effektueres med tilhørende action cards. Procesplanen skal tage højde for, at sikre ejerskab blandt samtlige grundskoler samt involvering af relevante aktører.
  • Folkesundhed er løbende i dialog med ungdomsuddannelserne og anerkender deres forskelligheder iht. udfordringer og håndtering af alkohol og rusmidler. Det er håbet at ungdomsuddannelserne vil lade sig inspirere af den forestående proces på grundskolerne, som på sigt kan munde ud i en ensartet alkohol- og rusmiddelpolitik for ungdomsuddannelserne. 
  • KPE arbejder på nuværende tidspunkt på, at udvikle et koncept for samarbejdet med bevillingsnævnet.  

Anbefaling 6: Mulighed for stoftestning

  • Alle grundskoler har mulighed for, anonymt og ved begrundet mistanke, at udlevere stoftests til forældre/værger, så de kan teste deres barn. Der er i første omgang indkøbt 300 stoftests til formålet, hvoraf ca. halvdelen er blevet fordelt blandt grundskolerne. Hvor mange af de distribuerede tests der er taget i brug, vides ikke. Perron 3, som er rusmiddelcentrets ungeafdeling, har dog ikke fået noget henvendelser fra hverken skoler eller forældre på baggrund af selvtests i grundskolerne. 

Retligt grundlag

Styrelsesloven §17, stk. 4.

Budgetaftale 2021-2024, punkt 7 og punkt 9. 

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget og Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at forankringen af anbefalingerne til forebyggelse af misbrug blandt unge i KPE, vil sikre en koordineret og helhedsorienteret indsats med den øvrige kriminalpræventive indsats.  

Anbefalingerne implementeres løbende. Nogle er allerede fuldt iværksat, andre er undervejs og forventes fuldt igangsat senest til august 2022, mens et par af anbefalingerne ikke kan iværksættes før, man har gjort sig de første erfaringer med indsatsen i fx. grundskolen.

Implementering af anbefalingerne forventes at kunne bidrage til det forebyggende arbejde på rusmiddelområdet og dermed understøtte det arbejde som er igangsat jf. punkt 9 i Budgetaftalen 2021-2024 om forbedring af Sundhedsprofilen. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er i 2022, 2023 og 2024 afsat 500.000 kr. til udmøntning af anbefalingerne jf. Budgetaftale 2021-2024, tillægspunkt VII.

Tværgående konsekvenser

Udmøntningen af anbefalingerne til forebyggelse af misbrug blandt unge, understøtter indsatsen med at forbedre Sundhedsprofilen, som en af trædestenene for at mestre eget liv, øge uddannelsesniveauet og sikre flere i uddannelse og beskæftigelse, jf. punkt 9. i Budgetaftale 2021-2024.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller

  1. at Sundhedsudvalget og Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. taget til orientering.


02-03-2022 Børne- og Ungeudvalget
Beslutning ikke frigivet

13. Tilpasning af Slagelse Kommunale Tandpleje (O)

Beslutning

At. 1. taget til orientering.

Sundhedsudvalget ønsker en analyse af de økonomiske incitamenter for at sammenlægge tandklinikkerne.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget og Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget og Sundhedsudvalget skal tage to tiltag i Slagelse Kommunale Tandpleje til orientering.

Sagens indhold

Byrådet bestilte i juli 2021 en strukturanalyse af tandplejen (bilag 1), hvormed målet var at klarlægge mulige scenarier for en fremtidssikring af Slagelse Kommunes Børne- og Ungdomstandpleje.

Tandplejen har over en årrække, siden kommunesammenlægningen i 2007, været udfordret i forhold til kapacitetstilpasning, geografiske forhold, rekruttering m.v., og nu ser tandplejen ind i ny lovgivning, der udvider ressortområdet til at dække de 18-21-årige med, hvilket vil udfordre kapaciteten yderligere.

Tiltagene til afhjælpning af de beskrevne udfordringer udspringer heraf.
Slagelse Kommunes tandpleje er for nuværende især udfordret af manglende personaleressourcer, særligt tandlæger, og manglende stolekapacitet på klinikkerne i Slagelse by.

Tiltagene eksekveres i uge 32, umiddelbart efter skolernes sommerferie. Herved holdes mængden af omlagte behandlingstider på et minimum.

Tiltag 1: Lukning af tandklinikken på Eggeslevmagle Skole og overførsel af tilknyttede småbørn til Skælskør Skoles tandklinik.

Tandklinikken på Eggeslevmagle Skole er udelukkende indrettet til småbørnsundersøgelser (0-2½ år) med én åbningsdag månedligt. Klinikken kræver ugentligt vedligehold af udstyr ved klinikassistent, der sørger for at holde udstyret i funktionel stand. Klinikken er uden røntgen, nedslidt og lille.
Det er således behæftet med uforholdsmæssigt stort forbrug af personale-, drifts- og vedligeholdelsesressourcer at opretholde klinikken. Eggeslevmagle Skole får et yderligere lokale til rådighed når klinikken bliver lukket.
De tilknyttede småbørn bliver overført til Skælskør Skoles tandklinik, hvor de under alle omstændigheder ville blive tilknyttet ved 3½ års-alderen. Driften af Skælskør Skoles tandklinik bliver ikke påvirket af flytningen, og det er derudover en fordel med et tidligere kendskab til barnet og barnets potentielle tryghed ved klinikken.

Tiltag 2: Ændring af tandplejedistrikter hvorved børnene bliver fordelt efter produktionskapacitet på klinikkerne.

De klinikker, der ligger på Marievangsskolen og Antvorskov Skole er for små til at kunne håndtere den mængde patienter, der er tilknyttet.
For at afhjælpe dette bliver eleverne fra Hashøjskolen (440 elever), der indtil nu har været tilknyttet klinikken på Antvorskov Skole, flyttet til klinikken på Nymarkskolen, hvor der er større produktionskapacitet (flere behandlerstole) og kortere venteliste, hvilket ydermere vil være gavnligt for arbejdsmiljøet i klinikken på Antvorskov Skole. Dog vil alle børn, der bliver overflyttet, modtage behandling af andet personale end hidtil.

Retligt grundlag

Kommunestyrelsesloven

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget og Sundhedsudvalget kan tage sagen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at tiltagene for nuværende håndterer de beskrevne udfordringer vedrørende tandplejens praksis på bedste mulige måde inden for de givne rammer.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Dagtilbudschefen  indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget og Sundhedsudvalget tager to tiltag i Slagelse Kommunale Tandpleje til orientering.

 

 

 

 

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. taget til orientering.

Sundhedsudvalget ønsker en analyse af de økonomiske incitamenter for at sammenlægge tandklinikkerne.


02-03-2022 Børne- og Ungeudvalget
Beslutning ikke frigivet

14. Orientering om bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet (O)

Beslutning

At. 3. Taget til orientering med bemærkning om at bilagene kommer på dagsordenen. Udvalget ønsker en uddybning på 12/12 mødet.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget, Kultur- Fritids- og Turismeudvalget og Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, Kultur- Fritids- og Turismeudvalget og Sundhedsudvalget kan tage sagen vedr. ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ til orientering.

Sagens indhold

Formålet med sagen er at orientere om historikken samt det nuværende arbejde med den strategiske, tværgående indsats ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’.

BiDS har overordnet til hensigt at forbedre børn og unges sundhed, trivsel og læring ved at sikre implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler, og herunder understøtte lærere og pædagoger i arbejdet med motorik, leg og bevægelse.

BiDS er påbegyndt på baggrund af en politisk initiativsag vedr. bevægelse i folkeskolen samt en drøftelsessag vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 346, den 2. marts 2020). I august 2020 godkendte Børne- og Ungeudvalget en procesplan for BiDS (sag 413, den 10. august 2020). Resultatet af procesplanen er BiDS baseline, som indeholder en bred involveringsproces af aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet. I juni 2021 fik Børne- og Ungeudvalget en orientering om BiDS baseline (sag 562, den 6. juni 2021).

BiDS baseline indeholder bl.a. data vedr. motorik, overvægt, bevægelse og trivsel for børn og unge i Slagelse Kommune. Derudover er der en opsamling på konkrete input fra dagtilbuds- og skoleområdet i forhold til, hvilke bevægelsesaktiviteter og –indsatser, der allerede er i gang, hvilke udfordringer de oplever gør sig gældende for yderligere implementering af bevægelse samt hvilke idéer og ønsker, de har til det fremadrettede arbejde med bevægelse. Involveringen er sket i perioden fra oktober 2020 til juni 2021. Se bilag 1 for pixiudgaven af BiDS baseline. På baggrund af denne har administrationen opsat en række tværgående opmærksomhedspunkter for det videre arbejde med bevægelse (se side 5, i bilag 1).

I pkt. 7 i budgetaftalen for 2021–2024 har Byrådet afsat 5 mio. kr. til implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler med fokus på at sikre processen samt understøtte lærere og pædagoger i arbejdet med bevægelse og leg. Med budgetaftalepunktet er ambitionen også, at skolefraværet skal sænkes med 2 %-point over de næste 3 år. I denne sammenhæng er det vigtigt at understrege, at der ikke kan påvises en direkte sammenhæng mellem bevægelse og skolefravær, hvorfor bevægelse, kun sammen med øvrige faktorer, vil kunne bidrage positivt til fraværsproblematikkerne.

På baggrund af de tværgående opmærksomhedspunkter fra BiDS baseline og pkt. 7 i budgetaftalen besluttede Børne- og Ungeudvalget i september 2021 at igangsætte administrationens forslag til en række bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet (sag 596, den 20. september 2021).

BiDS bevægelsesindsatserne forløber i perioden fra 2021-2023 og der er løbende fokus på, hvordan de gode erfaringer kan forankres i praksis – også efter 2023. I tabellen nedenfor er indsatserne præsenteret overordnet.

Bevægelsesindsats

Overordnet beskrivelse

Økonomi til indsatsen i alt

Pulje til krop, sanser og bevægelse på dagtilbudsområdet

Puljen giver dagtilbuddene mulighed for at tage ejerskab og igangsætte lokale, matrikelnære og meningsfulde bevægelsesinitiativer. I 2021 blev der uddelt 93.111 kr. og igangsat fire initiativer.

500.000 kr.

Pulje til bevægelse på skoleområdet

Puljen giver skolerne mulighed for at tage ejerskab og igangsætte lokale, matrikelnære og meningsfulde bevægelsesinitiativer. I 2021 blev der uddelt 114.719 kr. og igangsat tre initiativer.

500.000 kr.

Pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab

Gennem puljen kan idræts- fritidslivet i samarbejde med dagtilbud og skoler søge støtte til at igangsætte bevægelsesinitiativer, som styrker samarbejdet. I 2021 blev der uddelt 22.500 kr. og igangsat to initiativer.

200.000 kr.

Kompetenceudviklingsindsats for dagtilbudsområdet

Indsatsen består af løbende kompetenceudviklingsmuligheder baseret på temaer efterspurgt af aktørerne i bevægelsesnetværket og ledernetværk, lokale og matrikelnære udviklingsforløb med fokus på sparring til ledere og medarbejdere, videndeling og erfaringsudveksling gennem bevægelsesnetværk på dagtilbudsområdet og inspirationsforum på Aula. I 2021 blev første bevægelsesnetværksmøde afviklet og i 2022 venter forskellige kompetenceudviklings- og certificeringsmuligheder.

950.000 kr.

Kompetenceudviklingsindsats for skoleområdet

Indsatsen består af løbende kompetenceudviklingsmuligheder baseret på temaer efterspurgt af aktørerne i bevægelsesnetværket og ledernetværk, lokale og matrikelnære udviklingsforløb med fokus på sparring til ledere og medarbejdere, bevægelsesnetværk for skoleområdet og inspirationsforum på Aula. I 2021 blev første bevægelsesnetværksmøde afviklet og i 2022 venter forskellige kompetenceudviklings- og certificeringsmuligheder.

950.000 kr.

Frikvartersindsats med fokus på skoletrivsel og bevægelse

Indsatsen består af styrkelse af arbejdet med lege- og trivselsagenter samt lokale udviklingsforløb, hvor der arbejdes med frikvartererne som arena for at højne skoletrivsel og bevægelse. Der er indgået dialog med Gerlev – Center for Leg og bevægelse om muligheden for samarbejde.

150.000 kr.

Bevægelsesindsats i udskolingen

Indsatsen udvikles, konkretiseres og eksekveres af Slagelse Kommunale Elevråd ud fra formålet om mere bevægelse i skoledagen for udskolingen. Der er igangsat en proces med det kommunale elevråd, hvor der er blevet nedsat en arbejdsgruppe. Konkrete handlinger forventes at ske medio/ultimo 2022.

150.000 kr.

Bevægelsesindsats på klubområdet

Indsatsen består af bevægelsesevents på klubområdet samt en struktureret ’Åben Hal’ indsats på tværs af klubber og idræts- og fritidslivet. Der er etableret et netværk på tværs af klubber, som indtil videre har medført idrætspartnerskaber mellem idræts- og fritidslivet og klubberne.

150.000 kr.

Tidlig forebyggende indsats på almenområdet med fokus på leg, bevægelse og motorik

Indsatsen består af kompetencegivende forløb for vuggestuer og senere børnehaver med fokus på motorik, leg og bevægelse, styrket samarbejde om forebyggelse på tværs af motorikkonsulenter, sundhedsplejersker og pædagogisk personale, oplysnings- og vejledningsmateriale bl.a. målrettet forældre, styrket brobygning fra hjem til dagtilbud og fra dagtilbud til skole. Der er etableret øget fokus på motorik i hjemmebesøg ved Sundhedsplejens anvendelse af motorikkufferter, motorikcaféer starter op primo/medio 2022 og kompetencegivende forløb for vuggestuer igangsættes primo marts 2022.

1.200.000 kr.

Strategiforløb med Dansk Skoleidræt

Indsatsen består af et forløb med Dansk Skoleidræt, som munder ud i en kommunal strategi og retning for arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler. Strategien og retningen skal understøtte dagtilbud og skoler i forhold til at handle og agere meningsfuldt lokale og matrikelnært. Der er afviklet en survey undersøgelse, og derudover er forløbet tre seminardage planlagt i foråret 2022.

100.000 kr.

Kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale

Indsatsen har fokus på videndeling på tværs gennem bevægelseskonferencer, og på at skabe en narrativ fortælling og et overordnet visuelt udtryk for arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler. Dette skal bidrage til at understøtte et kontinuerligt fokus på bevægelse lokalt samt nationalt.

150.000 kr.

I alt

5.000.000 kr.

Gældende for alle indsatser er, at de løbende bliver tilpasset, så de bliver ved med at give mening og værdi for aktørerne på dagtilbuds- og skoleområdet. Dette sker bl.a. gennem kontinuerlig dialog med de tværfaglige arbejdsgrupper og netværk.

 

Opfølgning på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler

På dagtilbudsområdet vil fokus på bevægelse så vidt som muligt følges gennem arbejdet med læreplanstemaet ’krop, sanser og bevægelse’ og de eksisterende pædagogiske tilsyn. På skoleområdet vil fokus på bevægelse blive tænkt ind i den fremadrettede opfølgning og sparring med skolerne.

Der bliver årligt udarbejdet en status på bevægelsesindsatserne til det politiske niveau, som forventeligt vil falde primo 2023 og primo 2024. Yderligere vil udvalgene løbende blive orienteret om de konkrete indsatser.

Effekten af bevægelsesindsatserne vil desuden følges gennem eksisterende undersøgelser af motorik, overvægt, trivsel, skolefravær samt data på idræts- og fritidsaktivitet. Her må det dog tages i betragtning, at flere faktorer spiller ind, hvorfor udviklingen ikke alene vil kunne tilskrives arbejdet med bevægelse. Der vil ligeledes gå nogle år, før effekten af bevægelsesindsatserne fx med fokus på tidlig, forebyggende indsats vil kunne ses.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15 vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.

Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan tage sagen til orientering.

Sundhedsudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en struktureret og helhedsorienteret indsats som ’BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler’ er afgørende for at øge bevægelsesniveaet og trivslen blandt børn og unge. Der er behov for en tidlig og forebyggende indsats, da flere børn allerede er udfordret af overvægt og manglende motoriske kompetencer ved skolestart. Derfor er der et stort fokus på dette i de igangsatte bevægelsesindsatser.

Bevægelsesindsatserne tager højde for kommunens udfordringer i forhold til bl.a. motorik og overvægt, ønsker og behov fra dagtilbuds- og skoleområdet, de tværgående opmærksomhedspunkter for arbejdet med bevægelse fra BiDS baseline og sammenhængen til eksisterende indsatser såsom idrætspartnerskaber mellem dagtilbud, skoler, idræts- og fritidslivet. Derudover understøtter bevægelsesindsatserne budgetaftalens fokus på at understøtte processen og medarbejderne i forhold til arbejdet med bevægelse og leg. Hvis der over tid skal ses positive resultater, er kontinuitet og løbende opmærksomhed på forankring de gode erfaringer fra bevægelsesindsatserne centralt.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget, Kultur- Fritids- og Turismeudvalget og Sundhedsudvalget tager sagen til orientering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Det fremadrettede arbejde med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet tager afsæt i Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken, og koordineres løbende med andre tværgående indsatser som fx arbejdet med at forbedre sundhedsprofilen.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,                     

  1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

     

  2. at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.

     

  3. at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering.

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 3. Taget til orientering med bemærkning om at bilagene kommer på dagsordenen. Udvalget ønsker en uddybning på 12/12 mødet.


02-03-2022 Børne- og Ungeudvalget
Beslutning ikke frigivet
03-03-2022 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutning ikke frigivet

15. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At. 1. taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. taget til orientering.


16. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At. 1. Sundhedsudvalget ønsker en sag vedrørende kommende sundhedspolitik.  

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. Sundhedsudvalget ønsker en sag vedrørende kommende sundhedspolitik.  


17. Pressemeddelelser (B)

Beslutning

At. 1. Udvalget ønsker ingen pressemeddelelser.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1. Udvalget ønsker ingen pressemeddelelser.


18. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At. 1. Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

  1. at Sundhedsudvalget godkender referatet.

 

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget
At. 1. Godkendt.