Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte om kommunen skal arbejde videre med henblik på at indgå en aftale om anskaffelse af en standardfærge for Omøfærgen.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
1. at Byrådet beslutter, at der arbejdes videre med konceptet med henblik på at indgå en aftale om anskaffelse af en standardfærge for Omøfærgen.
Sagens indhold
Færgesekretariatet, som er en sammenslutning af 18 danske kommuner med ø-færgedrift, indledte i 2020 en udbudsproces for udvikling af et standardfærgekoncept, samt fælles serviceydelser som kan anvendes ved medlemskommunernes fremtidige anskaffelser af færger. Formålet var blandt andet at opnå en standardisering, som kan sikre en større forsyningssikkerhed med en bedre driftssupport, og ikke mindst udskiftning af dieselfærger med mere miljøvenlige færger som eksempelvis el-færger.
Et konsortium, som blandt andet består af PensionDanmark og Odense Marine Technology, vandt udbuddet, og har indgået en rammeindkøbsaftale med Færgesekretariatet, som medlemskommunerne kan benytte sig af, så de hver især kan indgå en særskilt aftale om anskaffelse og leasing af en standardfærge med konsortiet.
Økonomiudvalget har på møde den 21. august 2021 besluttet, at tilslutte sig en ikke juridisk bindende hensigtserklæring hvoraf det fremgår, at kommunen har til hensigt at indgå i ovenstående færgekoncept for Omøfærgen.
På baggrund af ekstern rådgivers gennemgang af Omøfærgen vurderes det ikke at være drifts eller økonomisk hensigtsmæssigt at ombygge færgen til el-drift. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget blev orienteret om dette på udvalgsmøde den 28. marts 2022.
Skitsen til en ny Omøfærge
Med udgangspunkt i standardfærgekonceptet har administrationen og Agersø Omø Færgerne udarbejdet følgende skitse til en Omøfærge sammen med konsortiet:
- Baseret på el-drift, men med mulighed for tilpasning til andre renere brændstoffer eller lignende
- med ladefaciliteter på Stigsnæs og på Omø af hensyn til driftssikkerhed og beredskab
- Baseret på en forudsætning om at alle eksisterende færgelejer ikke skal ombygges, så den kan indgå i trekantssejllads.
- Færgen skal kunne sejle med samme hastighed som den eksisterende Omøfærge og kunne sejle efter de eksisterende sejlplaner.
- Færgen skal have nogenlunde samme kapacitet og fysiske dimensioner som den nuværende færge (40,5 m lang og 12,4 m. bred) med plads til 24 personbiler og 98 passager om vinteren og 147 passagerer om sommeren.
Projektet har været drøftet med Ø-udvalget og Beboerforeningerne for Agersø og Omø på Ø-udvalgets 12-12 møde den 19. maj og 21. juni. Ø-udvalget har udarbejdet en udtalelse, hvoraf det fremgår at det bakker op om projektet (Bilag 2).
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af Lov om færgefart
Lov om kommunernes styrelse § 40 stk. 2
Lånebekendtgørelsens § 2 stk. 1 nr. 18 og 19 m.v.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
- Byrådet kan beslutte at der skal arbejdes videre med henblik på anskaffelse og leasing af en standardfærge for Omøfærgen. Endelig aftale skal forelægges til behandling i Byrådet i december 2022.
- Byrådet kan beslutte, at udskyde beslutningen om, hvorvidt kommunen skal arbejde videre for at indgå en aftale om anskaffelse og leasing af en standardfærge for Omøfærgen indtil konceptet er færdigudviklet og afprøvet i andre kommuner. Hvis der ikke indgås en aftale om anskaffelse og leasing af en standardfærge i 2022, har konsortiet dog meddelt, at prisen for serviceydelserne kan stige grundet de nuværende samfundsøkonomiske forhold. Det skal endvidere undersøges om kommunen kan udskyde udnyttelsen af tilsagnet om statstilskud på 28.7 mio. kr. til formålet.
- Byrådet kan beslutte, at kommunen ikke skal gå videre med arbejdet om anskaffelse og leasing af en standardfærge for Omøfærgen. I stedet vedligeholdes Omøfærgen så den kan sejle længst muligt i fremtiden, mens kommunen undersøger alternative muligheder. Som konsekvens af dette forventes højere driftsudgifter. Kommunen vil heller ikke komme til at udnytte det statslige tilskud på 28,7 mio. kr. og må afvente muligheden for at søge nye statslige puljer.
Vurdering
Administrationen vurderer, at kommunens færger står for en stor andel af det samlede CO2-aftryk, og at omstilling til el- eller andre drivmidler vil understøtte Bærdygtighedsstrategiens handleplan (handling 14), hvoraf det fremgår at kommunen skal arbejde for en mere miljøvenlig færgedrift.
Køb af en elfærge anslås at ville medføre en reduktion i driftsudgifterne. Selv om elpriserne vil stige yderligere, forventes det at el stadig vil være et af de billigste drivmidler.
Det vurderes, at leasingrenten på 5.9 % vil stige hvis kommunen venter med at indgå en købsaftale til et senere tidspunkt. Derudover er det uvist, om kommunen kan opretholde tilsagnet om det statslige tilskud på 28,7 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ifølge Færgesekretariatets estimerede forudsætninger vil en standardfærge baseret på el koste ca. 110 mio. kr. ved leasing via konsortiet og 113 mio. kr., såfremt kommunen selv står for indkøb af en el færge (Bilag 1). Anskaffelse af ny færge kan ifølge lånebekendtgørelsen lånefinansieres.
Budgettet for en færge vil blive endeligt fastlagt ved forhandlinger med leverandørkonsortiet, og det vil indgå som en del af aftalen for færgen. Når der er indgået en aftale, vil konsortiet bistå med endeligt design af færgen, og derefter med udbud af en værftskontrakt for færgen. Budgettet vil blive opdateret, når udbuddet af værftskontrakten er gennemført, og prisen for at bygge færgen ligger fast. Kommunen kan udtræde af aftalen, ved 1: efter det endelige design er udført, eller ved 2: når udbuddet med værftskontrakten er gennemført. Beløbet ved udtrædelse anslås at være på mellem 4-5 mio. kr. (jævnfør Bilag 1), og beløbet skal gå til at dække konsortiets omkostninger til design m.m. Konsortiet vil også bistå med byggetilsyn under byggeprocessen, samt med driftssupport via et innovativt IT-system, når færget er i drift.
Kommunen fik i 2021 tilsagn om tilskud til en ny færge efter standardfærgekonceptet på 28,7 mio. kr. fra Transportministeriets pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger. Statstilskuddet er betinget af Slagelse Kommunes deltagelse i standardfærgeprojektet via konsortiet. Projektsummen vil efter fradrag af Statsstøtte p.t. udgøre 81,5 mio. kr.
Derudover vil der være omkostninger til etablering af ladeanlæg på Stigsnæs og Omø, som meget overslagsmæssigt anslås til ca. 12 mio. kr. Finansieringsformen for etablering af ladestandere er uvist på nuværende tidspunkt. Omkostningerne hertil vil kunne lånefinansieres.
Standardfærgen forventes tidligst leveret i 2025.
I det følgende er skitseret fordele og ulemper ved henholdsvis leasing via konsortiet og Slagelse kommunes finansiering via lån (ejer):
Fordele ved anskaffelse af ny Omø-færge via en leasingkontrakt med konsortiet.
- Der opnås større besparelse og lavere projektrisiko ved at konsortiet agerer ordregiver for alle kommunerne i en samlet kontrakt.
- Stordriftsfordele ved indkøb af flere ens lignende færger (standardfærger).
- Konsortiet tager den fulde risiko for konstruktionen, herunder risiko for værftskonkurs.
- Konsortiet har som ordregiver det fulde ansvar i forhold til byggetilsyn og myndighedsgodkendelse m.v.
- Standardfærge konceptet giver som udgangspunkt adgang til Statens grønne færgepulje (28,7 mio. kr.)
- Indeholdt i konceptets finansielle løsninger er 100 % projektfinansiering, fuld risikoafdækning gennem konstruktionsfasen, og konsolideret ejerskab, der gør det muligt at være fælles om nye teknologier, og dermed forbedre garanti og service aftaler, ligesom der skabes mulighed for etablering af fælles reserve lagre og dermed øget forsyningssikkerhed.
Ulemper ved leasingkontrakt via konsortiet
- Leasingperioden løber over 20 år og en eventuel restværdi ved salg vil blive delt mellem kommunen og konsortiet.
- Færgen kan ifølge betingelserne for tildeling af statstilskud ikke sælges de første 10 år og kun anvendes på andre ruter ved akutte situationer. Ministeriet kan dog søges herom.
Fordele ved kommunalt ejet og lånefinansiering af ny EL-færge
- Forrentning ved lånefinansiering i Kommunekredit er lavere end leasingrenten på 5,9%
- En eventuel restværdi ved et salg vil tilfalde kommunen.
Ulemper ved kommunalt ejet
- Der kan formentlig ikke gives tilskud fra Statens grønne færgepulje (tilskuddet udgør 28,7 mio. kr.).
- Ingen stordriftsfordel og anskaffelsessummen vil formentlig blive højere end ved et fællesindkøb.
- Hovedstolen på et færgelån vil være mindst 28,7 mio. kr. højere (svarende til statsstøtten), end ved en leasingkontrakt. Det vil betyde højere ydelser.
Belastning af kassebeholdningen ved leasing (forudsætter levering af færge 1/7 2025) ud fra de forudsætninger vi kender p.t.:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 6.1 | 3.250 | 6.500 | 6.500 | 6.500 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | 1.04 | -3.250 | -6.500 | -6.500 | -6.500 |
Driftsudgifterne 2025 er opgjort med skæring pr. 1/7:
Drift 1.000 kr. | 2025 | 2026 |
Leasingafgift | 3.450 | 6.900 |
| | |
Løbende drift supportsystem | 150 | 300 |
Reducerede driftsomkostninger - estimeret | -350 | -700 |
Drift i alt | 3.250 | 6.500 |
Den opgjorte driftsudgift på 6,5 mio. i 2026 er en løbende udgift de kommende 19 år. Udgifterne vil forskyde sig mellem årene afhængig af færgens leveringstidspunkt.
Kommunerne har automatisk låne adgang til færgeinvesteringer, hvorfor der ikke skal deponeres i denne sag.
Estimeret opgørelse over træk på kassebeholdningen ved køb og lånefinansiering af en ny Omø el-færge.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg | 6.1 | 30.000 | 83.200 | | |
Afledt drift | | | -550 | -550 | -550 |
Finansiering | 1.04 | -30.000 | -75.914 | 7.286 | 7.286 |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | 1.04 | 0 | -6.736 | -6736 | -6.736 |
Ydelse på lån og sparede driftsomkostninger på 0,55 mio. kr. er opgjort på helårsbasis, da færgens præcise leveringstidspunkt er ukendt. Udgiften på 6,7 mio. kr. vil belaste kassen de kommende 20 år.
Den eksisterende færge på Omø-Stigsnæs-ruten skal ved køb af ny færge afhændes. Færgen er lånefinansieret og restgælden udgør 5,2 mio. kr. (august 2025). Lånet udløber december 2026, hvis ikke færgen er afhændet forinden og lånet dermed indfriet.
Tiltræder Slagelse Kommune indkøbsaftalen og senere ønsker, at udtræde af aftalen, så er kommunen forpligtet til at afholde en del af udviklingsomkostningerne på i alt ca. 5 mio. kr. alt efter hvornår i processen kommunen træder ud. Ved underskrift af værftskontrakt er aftalen bindende.
Tværgående konsekvenser
Det fremgår af kommunens Ø-politik, at kommunen vil arbejde for at langtidssikre en stabil og hyppig færgedrift til øerne.
Sagens videre forløb
Købsaftale forelægges for Byrådet til behandling den 19. december 2022. Hvis der er politisk tilslutning til den, skal den underskrives inden udgangen af 2022.
Den første færge efter standardfærgekonceptet forventes leveret til en af de danske kommuner i samarbejdet i 2025.