Kompetence
Teknik, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal som led i tidligere beslutning om reduktion i serviceniveau på den kollektive trafik, træffe beslutning om hvilke konkrete reduktioner der skal gennemføres med henblik på at hjemtage den vedtagne reduktion på fribusserne på 500.000 kr. Som et led og i konsekvens af sagen skal udvalget også beslutte at overdrage fribus-kontrakterne til Trafikselskabet Movia.
Indstilling
Teknik- og miljøchefen indstiller,
1. at Teknik, Plan- og Landdistriktsudvalget vælger en af de anførte handlingsmuligheder.
2. at Teknik, Plan- og Landdistriktsudvalget som konsekvens heraf samtidig godkender, at fribus-kontrakterne overgår til Movia med status som kommunebusser og indgår i Rejseplanen.
Sagens indhold
Som følge af gennemførelse af besparelser på den kollektive trafik, er det besluttet, at der også skal gennemføres servicereduktioner på fribusserne, svarende til ca. 500.000 kr. Kontrakterne indeholder bestemmelser om, at der kan ændres i volumen af kørsler med +/- 10%, hvilket svarer til de anførte ca. 500.000 kr.
Som en yderligere kompleksitet, har Slagelse Kommune fra Færdselsstyrelsen modtaget partshøring, hvoraf det fremgår, at styrelsen vil træffe afgørelse om, at kommunen ikke vil opnå tilladelse til at gennemføre kørslen på det niveau og med det omfang som de nuværende køreplaner for fribusserne omfatter.
Der er derfor to udfordringer. Den ene at reducere servicen med 500.000 kr. og den anden at fastholde kørslen på et niveau, hvor der stadig vil være tale om fribusser med et vist serviceniveau og dermed at holde volumen i antal afgange indenfor kontraktens ramme.
I fald Færdselsstyrelsens oplæg til afgørelse effektueres, vil det medføre et væsentligt reduceret antal kørsler (ca. 66%). Der vil således ikke længere være tale om fribusser, som der er både politisk og borger/brugermæssig opbakning til, men i stedet skolebusser, med ganske få afgange og altid med start eller stop ved en skole. Herudover skal det anføres, at denne reduktion endvidere ikke vil være muligt at gennemføre, jf. kontrakten om regulering med +/- 10%.
Administrationen har undersøgt mulighederne for at finde en løsning, og der har i den forbindelse været ført drøftelser med Movia.
Movia har et produkt 'Kommunebusser', som kan anvendes på en fleksibel måde i kommunerne. Drøftelserne har derfor drejet sig om muligheden for at overdrage kontrakterne på fribusserne til Movia, hvorefter busserne kan køre videre med status som kommunebusser med start når skoleåret 2023/2024 starter i august.
Der har været tale om gode og konstruktive drøftelser med fokus på en tilfredsstillende løsning. Det er administrationens vurdering, at der er opnået den bedst mulige løsning, ved overdragelse af fribus-kontrakterne (fem busser) til kommunebus-aftaler. Det betyder, at tanken og idéen bag fribusser kan videreføres, at der fortsat er gratis transport for brugerne, at rute/køreplaner kan fastholdes nogenlunde i omfang (skal dog reduceres med ca. 500.000 kr.).
Det skal nævnes, at en kontrakt på kommunebusser medfører en udgift på 25.000 kr. pr. bus pr. år. Det skal videre anføres, at med status som kommunebusser, er det muligt, at optage busserne i rejseplanen. Udgiften hertil vil være 5.000 kr. pr. bus pr. år. Jf. tilbagemeldinger fra brugergrupperne omkring fribusser, er der et stort ønske at få fribusserne koblet på rejseplanen. Overdragelse af kontrakterne til Movia hvor busserne fremover får status af kommunebusser og kobles op på rejseplanen, har således en samlet årlig udgift på 150.000 kr. Denne udgift kan afholdes af beløb afsat til administration af fribusser.
I forhold til reduktion af serviceniveauet og dermed antal afgange på fribusserne, har der været ført drøftelser med operatøren. Der er følgende økonomiske effekter for reduktion i antal afgange:
Lilla rute (betjenes af 2 busser)
Sidste afgang i begge retninger udgår. Det vil give en reduktion på ca. 2 pct. årligt af kontraktsummen.
Blå rute (betjenes af 2 busser)
Sidste afgang i begge retninger udgår. Det vil give en reduktion på ca. 6 pct. årligt af kontraktsummen.
Rød rute (betjenes af 1 bus)
Sidste afgang udgår. Det vil give en besparelse på ca. 2 pct. årligt af kontraktsummen.
HVO Biodiesel
Kontrakterne blev udbudt til fossil fri drift. Det betød at tilbudsgiverne kunne byde ind med biogas, HVO Biodiesel, brint eller el. Der blev budt ind med HVO Biodiesel. Det er dog sådan, at kommunens fribusser kan køre på både HVO Biodiesel og på almindelig diesel.
Markedsprisen på HVO Biodiesel er for tiden ca. det dobbelte op i forhold til alm. diesel. Med en beslutning om at operatøren kan anvende alm. diesel som drivmiddel vil der som situationen er lige nu kunne opnås en reduktion i kommunens udgifter på fribusserne. For nuværende vurderes det at betyde en månedlig reduktion af udgiften på ca. 35.000 kr., dette er dog under forudsætning af, at udgiftsniveauet på de to dieselprodukter ikke ændres.
Det er administrationens vurdering, at en evt. beslutning om at droppe HVO Biodiesel kan holdes indenfor kontrakten. Det skal dog nævnes, at en sådan beslutning ikke støtter op om bæredygtighedsstrategien.
Ny skolestruktur
Det skal anføres, at ruterne/afgangstider på fribusserne måske skal ændres til det kommende skoleår. Skolernes endelige skoleskemaer vil formentlig først være færdige op mod sommerferien, hvorfor arbejdet med eventuelle ændringer først kan gennemføres der. Yderligere skal det anføres, at eventuelle ændringer på fribussernes ruter og/eller afgangstider, vil skulle holdes indenfor kontraktens økonomiske ramme efter de reduktioner der vedtages i nærværende sag.
Slagelse Kommune vil også, selvom busserne overgår til Kommunebusser i Movia-regi, stå for planlægning af ruter og afgangstider.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber. Udbudsloven.
Handlemuligheder
Teknik, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:
- Sidste afgang på ruterne udgår, dog undtaget hovedlinjen på lilla rute. Samlet besparelse vil være ca. 520.000 kr. pr. år.
- Sidste afgang på ruterne udgår, dog undtaget hovedlinjen på blå rute. Samlet besparelse vil være ca. 430.000 kr. pr år.
- Sidste afgang på blå og rød rute udgår, lilla rute fastholdes. Besparelse vil være ca. 463.000 kr. pr. år.
- Busserne overgår til drift med almindelig diesel i stedet for HVO Biodiesel. Da prisniveauerne kan variere en del, vurderes det med det nuværende prisniveau, at der kan opnås en årlig reduktion på ca. 390.000 kr., der er derfor ingen garanti for, at reduktionen vil have varig effekt.
Som udgangspunkt skal Udvalget vælge én af ovenstående handlemuligheder.
Det vil også være muligt at vælge handlemulighed B eller C kombineret med en del af handlemulighed D, i forhold til Lilla lille rute.
Vurdering
Det er på baggrund af tidligere undersøgelse af forbrugsmønstret og brugen af busserne i det hele taget, administrationens anbefaling af vælge handlemulighed A.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Beslutning om servicereduktioner er truffet, hvorfor denne sag handler om de kontraktmæssige muligheder for fortsat drift af busserne samt effektuering af besparelsen.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.