Kompetence
Byrådet.
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1255, Solcelleanlæg ved Tjæreby og Kommuneplantillæg nr. 18 med tilhørende miljøvurderingsrapport samt den sammenfattende redegørelse skal vedtages endeligt og om der skal meddeles tilladelse til projektet efter miljøvurderingslovens § 25.
Indstilling
Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,
1. at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1255, Solcelleanlæg ved Tjæreby med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 18 og miljøvurderingsrapport vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.
2. at Byrådet beslutter, at den sammenfattende redegørelse i forhold til miljøvurderingsrapporten vedtages.
3. at Byrådet beslutter, at der meddeles tilladelse til projektet efter miljøvurderingslovens § 25.
Sagens indhold
Lokalplan 1255 skal give mulighed for etablering af et solcelleanlæg på 40 ha ved Tjæreby. Med lokalplanen fastlægges et byggefelt hhv. nord og syd for Fodsporet til placering af solpaneler og der angives hvor der kan placeres teknikbygninger. Langs lokalplanområdets afgrænsning og rundt om det centralt placerede teknikområde skal der etableres et 10 meter bredt afskærmende plantebælte bestående af naturligt hjemmehørende arter. Ved § 3 beskyttede naturområder sikres, at bebyggelse, beplantning og anlæg holder en minimumsafstand på 5 meter, dog 10 meter syd og øst for de beskyttede naturområder og 10 meter syd for den gamle banedæmning, som i dag udgør Fodsporet. Derved sikres en korridor langs Fodsporet som sikrer, at vildt kan passere øst-vest igennem området. I den vestlige kant af lokalplanområdet er der ligeledes udlagt en korridor under den eksisterende højspændingsledning. På den indvendige side af den afskærmende beplantning etableres et trådhegn som et bredmasket vildthegn.
Solpanelerne må maksimalt etableres i en højde af 3,5 meter over terræn og opstilles i lige, parallelle rækker med den samme indbyrdes afstand, således at rækkerne med solcellepaneler fremstår ensartet for hele lokalplanområdet. Teknikbygninger må etableres med en højde på 6,5 meter. Tekniske installationer, såsom afbrydere, koblingsudstyr og lynafledere mv., kan etableres med en højde på op til 15 meter over terræn.
Når anlægget er i drift vil området blive vejbetjent via den eksisterende overkørsel fra Sydagervej, som udgør den eksisterende overkørsel til servicevejen til de eksisterende tre vindmøller centralt placeret i området. Lokalplanen anviser i princippet en midlertidig overkørsel via Spydagervej samt en adgangsvej parallelt med Spydagervej, som kun må benyttes under etablerings- og demonteringsfasen. Såfremt der ikke kan etableres adgang mellem det nordlige og sydlige område hen over Fodsporet kan denne midlertidige principielle adgangsvej benyttes som adgangsvej til området nord for Fodsporet.
Energinet er i gang med at planlægge en nedgravet 132 kV kabelledning mellem Hejninge og Stigsnæs som krydser det nordlige områdes vestlige del. Kablet erstatter den eksisterende højspændingsledning, der ligeledes krydser den vestlige del af området. Lokalplanen sikrer respektafstanden til jordkablet på 2 x 3,5 meter.
Der er udarbejdet en samlet miljøvurderingsrapport for planlægningen og projektet som har fokuseret på at undersøge indvirkningen på følgende miljøfaktorer: Landskab og visuelle konsekvenser, kulturarv, natur, dyreliv, bilag IV arter, Klima, luft og ressourcer, jord og grundvand. Et overblik over solcelleprojektets forventede indvirkning på ovenstående miljøfaktorer fremgår af miljøvurderingsrapportens ikketekniske resumé (se bilag 3).
Byrådet besluttede den 19. december 2022 at sende Forslag til Lokalplan 1255, Solcelleanlæg ved Tjæreby og Kommuneplantillæg nr. 18 med tilhørende miljøvurderingsrapport og udkast til § 25 tilladelse (VVM tilladelse) i 8 ugers offentlig høring.
I forbindelse med den offentlige høring er der modtaget 16 høringssvar heraf en indsigelse for Roskilde Stiftsøvrighed.
Høringssvarende er samlet og behandlet i vedlagte hvidbog (bilag 1) og omhandler følgende overordnede emner: Der savnes en overordnet vision/plan for den grønne omstilling, inddragelse af god landbrugsjord til teknisk anlæg, solcelleanlæg skal placeres i erhvervsområder eller langs motorveje, varetagelse af jordbrugserhvervets interesser og udviklingsmuligheder, indvirkning på landskab og kulturarv, herunder Tjæreby Kirke, solcelleanlægget skal indpasses under hensyntagen til områdets herlighedsværdi, den afskærmende beplantning skal nedtone anlægget, forringelse af ejendomsværdi, bekymring omkring krydsende trafik henover Fodsporet i driftsfasen, opmærksomhed omkring en kommende kabellægning af en 132 kV højspændingsledning, bekymring for dyrelivet ved Fodsporet, herunder § 3 beskyttet natur, ønske om at dybdepløje arealet fremfor at tilså med græs/urter.
I forlængelse af indsigelsen fra Roskilde Stiftsøvrighed, er der afholdt åstedsforretning med deltagelse af Roskilde Stiftsøvrighed og dennes konsulenter samt Menighedsrådet i Tjæreby-Sdr. Bjerge-Venslev og Slagelse Kommune. På baggrund af forhandlingsresultatet , har Roskilde Stiftsøvrighed trukket deres indsigelse tilbage. Forhandlingsresultatet og Roskilde Stiftsøvrigheds tilbagetrækning af indsigelsen fremgår af hvidbogens bilag med bemærkningernes fulde ordlyd under bemærkning 4 - Roskilde Stiftsøvrighed.
På baggrund af den gennemførte miljøvurdering af planlægningen er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse (se bilag 4), der kort redegør for hvordan miljøhensyn er integreret i planen, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor denne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og hvordan Slagelse Kommune vil overvåge væsentlige indvirkninger på miljøet af planen.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23c.
Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kapitel 5.
Miljøvurderingsrapporten, den sammenfattende redegørelse og § 25 tilladelsen tilvejebringes og meddeles iht. Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1255, Solcelleanlæg ved Tjæreby med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 18 til Slagelse Kommuneplan 2021 samt miljøvurderingsrapporten, den sammenfattende redegørelse og § 25 tilladelsen. Det vil betyde at plangrundlaget for solcelleprojektet er på plads og bygherre får meddelt en § 25 tilladelse efter Miljøvurderingsloven, som er en forudsætning for at projektet kan realiseres.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage lokalplanen og kommuneplantillægget, Miljøvurderingsrapporten, den sammenfattende redegørelse og § 25 tilladelsen. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at solcelleprojektet ikke vil kunne realiseres, og arealet vil fortsat henligge som landbrugsjord i drift.
Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Vurdering
De fremsendte høringssvar har givet anledning til en række mindre justeringer i Lokalplan 1255 (se bilag 2) som administrationen vurderer, kan indarbejdes uden at gennemføre en fornyet høring.
Roskilde Stiftøvrigheds bekymring omkring planens indvirkninger i forhold til Tjæreby Kirke, og deraf følgende indsigelse mod planlægningen, er imødekommet ved at justere lokalplanens § 9.1 og kortbilag 2 i forhold til afskærmende beplantning, samt ved at stille krav om at randbeplantning skal have en højde på minimum 7 meter når det er fuldt udvokset. Derudover har administrationen, overfor Roskilde Stiftsøvrighed, præciseret de forskellige bygningsstørrelser, herunder teknikbygninger, lynafledere og solcellepaneler. Roskilde Stiftsøvrighed har herefter frafaldet deres indsigelse.
Administrationen indstiller således at der foretages følgende justeringer i Lokalplan 1255.
Der er givet mulighed for vejadgang til området nord for Fodsporet. Denne tilføjelse til § 5.1 skyldes usikkerhed omkring muligheden for at etablere en krydsning af Fodsporet mellem det nordlige og sydlige byggefelt. Dermed er der mulighed for en vejbetjening af det nordlige område i driftsfasen såfremt en krydsning af Fodsoret ikke er mulig.
I § 5.2 udgår tekst om at eksisterende adgangsvej til vindmøller skal opretholdes. Kortbilag 2 konsekvensrettes så signaturen udgår. Ændringen skyldes, at vindmøllerne inden for en overskuelig fremtid formentlig nedtages. Lokalplanen giver i forvejen mulighed for at interne serviceveje kan etableres inden for området.
Der er tilføjet bestemmelser om respektafstand omkring jordlagt kabel.
I § 7.1 og 7.2 udgår tekst om beskyttet sten- og jorddige som følge af sløjfning af det ikke eksisterende stykke af sten- og jorddiget. Redegørelsen og kortbilag 2 konsekvensrettes.
Det afskærmende beplantningsbælte i randen af lokalplanområdet og det centralt placerede teknikområde skal være min. 7 meter høj.
Høringen har desuden givet anledning til at fastætte yderligere vilkår i § 25 tilladelsen (se bilag 5) i forhold til forurening af jord og grundvand så det sikres, at anlægget ikke afgiver uønskede stoffer, herunder PFAS-stoffer, der kan udvaskes til jord og grundvand. Endvidere er vilkår om landskab og visuelle konsekvenser præciseret, så det bl.a. fremgår at randbeplantning skal være minimum 7 meter høj og bestå af naturligt hjemmehørende arter i en kombination af buskbeplantning og varierende træsorter, samt at der skal udfærdiges en plejeplan, der sikrer at randbeplantningen etableres og vedligeholdes.
Det er administrationens vurdering, at solenergiprojektet ved Tjæreby, med tilvejebringelse af den nødvendige afskærmning med hjemmehørende træer og buske, og hensyntagen til beskyttede fortidsminder og beskyttet natur, vil kunne etableres uden at disse interesser tilsidesætte i væsentlig grad. Det er endvidere administrationens vurdering at projektet vil kunne gennemføres uden væsentlige konsekvenser for oplevelsen af Tjæreby Kirke og dens betydning som kulturelt landskabselement.
Solcelleprojektet vil bidrage til den grønne omstilling og er således i tråd med kommunens Bæredygtighedsstrategi og Udviklingsstrategi 2022 samt DK2020 Klimaplanen om at nå målet om at være CO2 neutral i 2050.
På baggrund af den gennemførte miljøkonsekvensvurdering og solcelleprojektets bidrag til den grønne omstilling, anbefaler administrationen handlemulighed A.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Gennem ordningen Grøn Pulje, som er en af fire ordninger i Lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven), er opstilleren af solcelleanlægget ved Tjæreby pålagt at indbetale et beløb pr. MW der opstilles til Slagelse Kommune. Slagelse Kommune administrerer midlerne, og midlerne kan anvendes bredt til kommunale tiltag. Det er hensigten, at midlerne fortrinsvist skal støtte projekter ansøgt af nære naboer til det vedvarende energianlæg samt grønne tiltag i kommunen. Betalingen af midlerne skal ske direkte fra opstiller til kommunen som en engangsbetaling efter nettilslutning.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.