Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget – Referat – 4. september 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at sag 8 behandles efter sag 1.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik  indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsorden.

 

2. Kommuneplan 2022 - Endelig vedtagelse af Kommuneplan 2022 (B)

Beslutning

Afdelingsleder i Teknik, Plan og Erhverv Darrin Bayliss samt planlægger Carsten Sloth Møller deltog under oplysning af punktet. 

(V) stillede følgende ændringsforslag til kommuneplanen. 

Ingemannsvej Slagelse 1.1.B11:

Parkering skal ske på grunden, og i overensstemmelse med kommunens parkeringsnormer. Trafikafvikling/overkørsler til offentlige veje skal tage hensyn til trafiksikkerheden og naboerne.

Afskærmning mod omkringliggende naboer indtænkes i kommende boligprojekt.

Stibjergvej, Korsør 2.4.B4:

I lokalplan for ubebygget matrikel 35 K Svenstrup by Tårnborg skal byggefelter indtænkes med udsigtskiler gennem området. Der kan planlægges for 3 stk. (åben lav) boliger på denne matrikel. Beplantning reguleres og grønne områder indtænkes.

Principper for boligudvikling i boligpolitik

Side 11, flere store boliger:

Afsnit 1 gennemsnitsstørrelse rettes til mindst 83 m2 (del af Slagelse jf. kort side 12).

Afsnit 3 gennemsnitsstørrelse rettes til mindst 83 m2 (del af Korsør som beskrevet).

(V), (C) og (B) stemte for ændringsforslaget, i alt 4. 

(A) og (O) stemte imod, i alt 3. 

Kommuneplanen med ovenstående ændringsforslag blev vedtaget. 

(O) stemte imod med henvisning til bygningshøjden i Slagelse by.  

(A) takker for borgernes mange høringssvar og stemmer samlet imod kommuneplanen, idet A bl.a. ønsker Ingemannsvej bebygget med rækkehuse eller lignende, og A ønsker desuden ikke byggerier på 16 etager i Slagelse by. A mener, at kommuneplanen medfører yderligere parkeringsproblemer i Slagelse by. A kunne tilslutte sig store dele af kommuneplanen, men A noterer sig, at flertallet ikke ønsker ændringer af bygningshøjder og parkering i Slagelse by, hverken helt eller delvist. Derfor stemmer A imod.

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Kommuneplan 2022 skal vedtages endeligt med de ændringer der fremgår af de to hvidbøger fra hhv. den første offentlige høring (bilag 1) og den fornyede offentlige høring (bilag 2).

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan, og Erhverv indstiller, 

1. at Byrådet beslutter, at Kommuneplan 2022 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbøgerne fra de to offentlige høringer.

2. at Byrådet beslutter, at den sammenfattende redegørelse i forhold til miljøvurderingen vedtages.

 

Sagens indhold

Kommuneplanen er kommunens overordnede strategiske rettesnor med et 12-årigt sigte. Kommuneplan 2022 er udarbejdet med fokus på bæredygtig byudvikling i købstæderne og omfatter som noget nyt en boligpolitik (bilag 3), en arkitekturpolitik (bilag 4) og en arkitekturguide (bilag 5) samt tilpasninger af arealer til boligudvikling (bilag 6).

Byrådet vedtog Forslag til kommuneplan 2022 den 28. november 2022. Forslag til kommuneplan 2022 blev herefter sendt i offentlig høring i perioden fra den 2. december 2022 til den 24. februar 2023. Byrådet behandlede herefter hvidbogen for den offentlige høring den 22. maj 2023 og besluttede at vedtage de ændringsforslag som fremgår af hvidbogen (bilag 1). Det var administrationens vurdering at et af ændringsforslagene krævede fornyet offentlig høring (nyt boligudlæg ved Stigbjergvej). Byrådet besluttede efter administrationens indstilling, at sende Forslag til Kommuneplan 2022 i 8 ugers fornyet høring og at høringssvar fra den første høringsrunde overføres til den videre politiske behandling.

Kommuneplan 2022-2033 blev sendt i fornyet 8 ugers høring fra den 26. maj 2023 til den 21. juni 2023. Der blev afholdt borgermøde den 12. juni i Slagelse.

I forbindelse med den første offentlige høring er der modtaget 57 høringssvar som resulterede i en række ændringer i kommuneplanen, herunder ændringer på baggrund af dialog med Plan- og Landdistriktsstyrelsen. Ændringerne fremgår under 'Vurdering'.

Alle høringssvarene fra den først høringsrunde er samlet i en hvidbog (bilag 1). Ved den fornyede offentlig høring er der modtaget 28 høringssvar som ligeledes er samlet i en hvidbog (bilag 2).

Høringssvarende fra den fornyede høring omhandler overodnet set de samme temaer som ved den første høringsrunde. De 28 høringssvar omhandler følgende overordnede temaer:

Arealudlæg og ændret anvendelse
Bemærkningerne omhandler ønske om et arealudlæg til boligformål i Eggeslevmagle i tilknytning til et grønt område ved gadekær og skov ved Orebyvej, ønske om arealudlæg til solcelleanlæg ved Rosted og ønske om at arealudlæg ved Stibjergvej tages ud af kommuneplanen.

Byfortætning i Slagelse
En del høringssvar vedrører modstand mod fortætning på den tidligere seminariegrund ved Ingemannsvej i Slagelse. Bemærkningerne omhandler særligt bygningshøjder, skyggegener, bekymringer om parkering i bymidten samt forskellige holdninger til at bygge højere i Slagelse.

Boligpolitik
Bemærkningerne vedrører ønsker til ændring af boligpolitikken, herunder at krav om gennemsnitsstørrelse på 90 m² for nyopførte etageboliger i de viste områder i Slagelse By, udgår. Alternativt at det reduceres til maksimalt 80 m². Bemærkningerne vedrører endvidere præcisering omkring studie- og ungdomsboliger, mindre tekstmæssig justering i forhold til princippet om omdannelse til større lejligheder, generelle forhold vedr. almene boliger, hvad der kan gøre boliger attraktive for boligpolitikkens målgruppe, forslag om at der tilføjes et princip, som stiller krav om 25% almene boliger i byudviklingsområder.

Detailhandel
Bemærkning om at ændre to erhvervsrammer i Korsør så der skabes mulighed for udvalgsvarebutikker.

Offentlige myndigheder
Bemærkningerne omhandler ledningsanlæg, veje og trafikanliggender, strategisk planlægning, Forsvarets arealer, klimatilpasning og aftalepunkter vedr. dialog med Miljøstyrelsen, Banedanmark samt Plan- og Landdistriktsstyrelsen.

Kulturhistorie/kulturmiljø/bevaring
Bemærkning om hvorfor Skørpinge ikke er med i Landsbyanalysen.

Kollektiv trafik og mobilitet
Bemærkning der omhandler ønske om at det strategiske net for den kollektive transport vises i retningslinje 10.2, at byudvikling anbefales at ske langs det strategiske busnet og at trafikselskabet Movia gerne deltager i fortsat samarbejde om at sikre sammenhængende, attraktiv mobilitet i såvel byer som landdistrikter.

Blandet
Bemærkningerne omhandler at man gerne havde set, at flere af de fremsendte ændringsforslag var imødekommet i forbindelse med den fornyede høring, ønsker til en mere ambitiøs kommuneplan, bekymringer omkring uhensigtsmæssig byspredning ved Slagelse, herunder bekymring om pladsmangel ved en evt. fremtidig rute 22.

Med udgangspunkt i miljøvurderingen af kommuneplanen (bilag 8) og de offentlige høringer er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse (bilag 7) iht. miljøvurderingsloven, der overordnet redegør for, hvordan miljøhensyn indgår i planen, hvordan høringssvar fra den offentlige høring er taget i betragtning, hvorfor planen er valgt på baggrund af andre rimelige alternativer, der også har været behandlet (0-alternativet), og hvordan planens indvirkning på miljøet overvåges.

Den endelige Kommuneplan 2022-2033 er digital og vil fremgå af: www.slagelsekp22.dk 

Retligt grundlag

Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.

Miljøvurderingslovens bestemmelser om miljøvurdering af planer og programmer.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at godkende de foreslåede ændringer til Kommuneplan 2022, der fremgår af hvidbøgerne for de to offentlige høringer, og dermed godkende Kommuneplan 2022 endeligt.

  2. Byrådet kan vælge at pege på andre ændringer til Kommuneplan 2022. Administrationen vil så vurdere, om ændringerne er så væsentlige, at de skal sendes i supplerende høring.

  3. Byrådet kan vælge ikke at godkende hvidbøgerne, hvormed Kommuneplan 2022 sendes tilbage til administrationen.

Vurdering

Første høringsrunde
Høringssvar fra den første offentlige høring gav anledning til nedenstående ændringer til Kommuneplan 2022, som blev indarbejdet i kommuneplanen og herefter sendt i fornyet offentlig høring (8 uger):

  • Ved Stibjergvej i Korsør udlægges et nyt areal til boligformål.
  • Centerrammen 1.1C9, som omfatter Vestsjællandscentret og som giver mulighed for op til 6 etager nord for Østerbro i Slagelse, ændres, så det bliver muligt at bygge dele af byggeriet i op til 7 etager, og bebyggelsesprocenten ændres fra 150 til 180
  • Ramme 1.2E15 til byomdannelse af Kalundborgvej i Slagelse ændrer afgrænsning, og etageantallet ændres fra 6 til 16 etager med en bemærkning om, at det kun er enkelte steder inden for området, at der kan planlægges for et byggeri i op til 16 etager
  • Ved Sverigesvej i Slagelse udvides boligramme 1.3B22, så rammen inddrager noget rekreativt areal, og bebyggelsesprocenten ændres fra 60 til 75 i overensstemmelse med igangværende lokalplanlægning
  • I boligrammen 1.4B21 ved Galgebakkevej i Slagelse gives mulighed for tæt-lav bebyggelse
  • I Slots Bjergby udvides boligramme 9.B7 en smule mod syd, og øst for boligrammen udlægges et areal til rekreativt formål, der kan indgå som rekreativt areal i forbindelse med lokalplanlægningen af området
  • Eggeslevmagles landsbyafgrænsning tilpasses i henhold til en del af lokalrådets ønske om at lade et areal i den sydlige del af Eggeslevmagle udgå af rammen

Igangværende planlægning og projekter under opstart, der ikke til fulde var afklaret, da Forslag til kommuneplan blev sendt i høring, blev indarbejdet i Kommuneplan 2022. Det drejer sig om nedenstående ændringer:

  • Ny boligramme 1.5B27 for ungdomsboliger på Løvegade i Slagelse i tråd med igangværende lokalplan 1277
  • Ny boligramme 1.5B28 for ungdomsboliger på Marievangsvej i Slagelse i tråd med igangværende lokalplan 1261
  • Ny boligramme 1.5B29 for boliger på Løvegade i Slagelse i tråd med igangsat lokalplan 1275
  • Ændring af erhvervsramme til offentlige formål ved Skælskørvej/Omfartsvejen i Slagelse i tråd med igangværende lokalplan 1283 for arresten
  • Ændring af rammen for Trelleborg Golfhotel fra rekreativt område til boligformål i tråd med igangværende revision af gældende lokalplan for området
  • Udlæg af ny erhvervsramme ved Stenrøjlervej øst for Slagelse i tråd med netop igangsat lokalplan for området
  • Ændring af maks. etageantal fra 1½ til 5 for Panzermuseum East i tråd med igangværende lokalplan 1285
  • Udvidelse af boligramme 2.3B3 ved Halsskov Færgehavn og reduktion af bolig- og erhvervsramme ved Halsskov Færgehavn i tråd med igangværende lokalplan 1268
  • Udvidelse af boligramme 1.2B15 for Tidselbjerget mod nordøst i tråd med tankerne om udarbejdelse af ny lokalplan
  • Udvidelse af centerramme 1.1C21 ved Klosterhaven i Slagelse og omplacering af rekreativ ramme 1.1R4 i Klosterhaven i tråd med tankerne om udarbejdelse af ny lokalplan
  • Udvidelse af ramme 2.1D5 til offentlige formål ved Helms Skole i Korsør i tråd med skolens ønske om at inddrage naboejendomme til skoleformål
  • Ny centerramme 1.1C30 for Smedegade 4 - 14 ved Rådhuspladsen i Slagelse, der muliggør, at "lægehuset" kan omdannes med enkelte bygninger i op til 7 etager

Endvidere blev der tilføjet rækkefølgebestemmelser for erhvervsudviklingen i Slagelse. Konkret betyder det, at erhvervsområdet syd for Omfartsvejen, der kan ses i naturlig forlængelse af lokalplanen for Slagelse Erhvervspark (Lokalplan 1254) og den nye arrest øst for Skælskørvej, prioriteres som næste område, der skal lokalplanlægges. Dernæst følger lokalplanlægning af Megacenter Vest. Med henvisning til erhvervsrummeligheden i kommunen, der fremgår af kommuneplanens hovedstruktur, er der ikke udlagt nye erhvervsarealer i Kommuneplan 2022.

Derudover gav høringssvarene fra den første offentlige høring anledning til følgende mindre ændringer til Kommuneplan 2022:

  • Mindre præciseringer af enkelte afsnit under kommuneplanens hovedstruktur, herunder afsnit om råstofplan og vandområdeplan
  • I boligpolitikken revideres enkelte af principperne for boligudvikling, hvilket blandt andet betyder, at udviklingen af Ringparken og Sverigesvej ikke underlægges kravet om en gennemsnitlig boligstørrelse på 90 m2. Principperne om omdannelse af ejendomme i Slagelse bymidte og forhold vedrørende etablering af flere ungdomsboliger i Slagelse omskrives
  • I arkitekturpolitikken foretages en mindre redaktionel ændring
  • I arkitekturguiden foretages redaktionelle ændringer, der tilføjes et afsnit om bevaringsværdige bygninger, kortbilag og skema med oversigt over områder, hvor der kan bygges højere, er revideret
  • Mindre tilretninger af retningslinjer og redegørelser vedrørende antennemaster, ledningsanlæg, vindmøller, stier, bevaringsværdige bygninger, kulturmiljøer, internationale beskyttelsesområder, landskab, Grønt Danmarkskort, større uforstyrrede landskaber og trafik og veje
  • Mindre tilretninger af kortbilag vedrørende ledningsanlæg, stier, særlig værdifulde landbrugsområder, landskab og skovrejsning
  • I boligområdet, Kløverbakken, ændres afgrænsningen af ramme 1.2B41, som udgør etape 1 af udviklingen af området, så et mindre areal mod nord tilføjes rammen
  • I enkelte rammer tilføjes bemærkninger om grundvands- og forsyningsinteresser
Fornyet høring
Høringssvar fra den fornyede offentlige høring har givet anledning til nedenstående ændringer i Kommuneplan 2023:
  • I boligpolitikken i afsnittet ”Principper for boligudvikling” under overskriften ”Flere større lejligheder” er der i punkt 2 foretaget en mindre tekstmæssig justering.
  • I kommuneplanramme L.E5 Stenrøjlervej under ”øvrige bestemmelser” indsættes følgende tekst: ”Der kan inden for rammen ikke etableres aktiviteter eller anlæg, der kan medføre en væsentlig fare for forurening af grundvandet.”
  • I kommuneplanrammerne 1.1BE5, Boliger på hjørnet af Ndr. Stationsvej/Jernbanegade, 1.1T1, Parkeringsareal ved Ndr. Stationsvej/Kalundborgvej, 1.1T2, Jernbaneterræn, 1.1C27, Stationspladsen, 1.1C28, Stationscentret og 17.BE3, Forlev indsættes tekst under ”øvrige bestemmelser” om at Banedanmark benytter områderne som arbejdsareal og at aktiviteten klassificeres som miljøklasse 6-7
  • I kommuneplanramme 1.4D8, Områdearrest ved Slots Bjergby ændres den maksimale bygningshøjde fra 12 til 14 meter og under ”øvrige bestemmelser tilføjes, at der må etableres gittermaster til alarmbelysning med den nødvendige højde

Det er administrationens vurdering, at ændringer til kommuneplanen på baggrund af den fornyede offentlige høring samt tekniske ændringer vil kunne indarbejdes i Kommuneplan 2022 uden fornyet høring.

Det er administrationens vurdering, at Kommuneplan 2022 er i overensstemmelse med Udviklingsstrategien og Bæredygtighedsstrategien. Kommuneplanen er således et godt grundlag for det videre arbejde med kommunens kernefortælling og fokus på at understøtte det gode liv ved at have attraktive rammer for blandt andet uddannelse, erhvervsudvikling og bosætning. Sidstnævnte ved at skabe attraktive boligtilbud til forskellige stadier i livet. Samtidig bidrager kommuneplanen til en bæredygtig udvikling af Slagelse Kommune og imødegår udfordringer i forhold til klimaforandringer, herunder oversvømmelser fra havet og øget nedbør. Med en boligpolitik,  arkitekturpolitik og en arkitekturguide som en del af kommuneplanen, er det administrationens vurdering, at kommuneplanen, gennem dialog med interessenter og udviklere, bidrager til at sikre attraktive by- og boligområder og kvalitet i de byggeprojekter der sættes i gang. Kommuneplanen fokuserer endvidere på at skabe mere natur og grøn vækst og derigennem øget biodiversitet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

 

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet vedtager Kommuneplan 2022 endeligt, skal sagen ikke behandles yderligere. 

3. Anmodning om opstart af lokalplan for nyt boligområde ved Gråstenvænget, Skælskør (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om en lokalplan for et nyt boligområde ved Gråstenvænget i Skælskør skal sættes i gang. 

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanen sættes i gang med afsæt i følgende anbefalinger fra administrationen (handlemulighed B): 

- Det grønne areal mod vest bliver en del af lokalplanafgrænsningen og indtænkes som en grøn kile, herunder som forbindelse til det rekreative område mod syd. 

- Bygningerne opføres i maks. 1,5 etage i tråd med kommuneplanrammen. 

 

Sagens indhold

LIFA A/S har på vegne af Udviklingsselskabet Sjælland ApS fremsendt en lokalplananmodning for et nyt boligområde ved Gråstenvænget i Skælskør. 

Udviklingsselskabet Sjælland ApS har tidligere fremsendt to lokalplananmodninger for samme område. Ved første anmodning, som blev godkendt af Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. juni 2021, var der et ønske om at opføre åben-lav boligbebyggelse på både matr.nr. 1bø og 1eg, Smidstrup By, Eggeslevmagle. Ved anden anmodning, som blev godkendt af Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. august 2021, var der alene et ønske om at opføre åben-lav boligbebyggelse på matr.nr. 1eg.  

I maj 2022 besluttede bygherre at trække den anden lokalplananmodning tilbage, da der i stedet for åben-lav boligbebyggelse var ønsker om tæt-lav boligbebyggelse.

Bygherre anmoder nu om en lokalplan, der giver mulighed for enten åben-lav eller tæt-lav boligbebyggelse på ejendommen. Bygherre ønsker nemlig en fleksibel lokalplan, der kan imødekomme ændringer i markedssituationen. Bygherre har eksempelvis oplyst, at de ikke har solgt en eneste åben-lav boliggrund i området i mere end et år.

Bebyggelsen planlægges i 1-2 etager med en bebyggelsesprocent på 40% for tæt-lav og 30% for åben-lav. 

Hvis området bebygges med tæt-lav boligbebyggelse, vil der blive etableret omkring 33 rækkehuse med et boligareal på 110 m² pr. bolig og omkring 14 gårdhavehuse med et boligareal på 144 m² pr. bolig. Hvis området derimod bebygges med åben-lav boligbebyggelse, vil der blive etableret omkring 31 parcelhuse med grunde på 800-900 m². Illustrationsplanerne fremgår af bilag 1. 

Alle boliger - både tæt-lav og åben-lav - får private haver. Derudover etableres fælles opholdsarealer, der kan understøtte det sociale liv. For tæt-lav boligbebyggelse etableres flere og større fællesarealer. 

Området får vejadgang fra Gråstenvænget. Der etableres en rund boligvej, som giver adgang til de enkelte boliger. Udover boligvejen etableres stier, som blandt andet kobler sig til et grønt areal mod vest, som er uden for den ønskede lokalplanafgrænsning.  

Regnvandet håndteres på egen grund. Færdsels- og friarealer udformes, så de muliggør opstuvning af overfladevand ved ekstreme nedbørshændelser. 

Området er omfattet af rammelokalplan nr. 69 fra 1993, hvor området er udpeget som delområde IV. Dette delområde må i rammelokalplanen kun anvendes til klyngehuse eller tæt-lav boligbebyggelse. 

Området er omfattet af kommuneplanramme 3.4B5, som udlægger området til både tæt-lav og åben-lav bebyggelse i maks. 1,5 etage. Bebyggelsesprocenterne er fastsat til hhv. 40% for tæt-lav og 30% for åben-lav i kommuneplanrammen. Bebyggelse op til to etager vil kræve, at der udarbejdes et kommuneplantillæg. 

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.

 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen med udgangspunkt i materialet fra bygherre. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg og uden indarbejdelse af en grøn kile. 

  2. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen med afsæt i administrationens anbefalinger. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang uden et kommuneplantillæg og med indarbejdelse af en grøn kile. 

  3. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at det nye boligområde ved Gråstenvænget i Skælskør ikke kan realiseres

 

Vurdering

Området ved Gråstenvænget, der er udpeget som delområde IV i rammelokalplan nr. 69, er det sidste delområde, som ikke er lokalplanlagt. Rammelokalplanen udlægger delområdet til klyngehuse og tæt-lav boligbebyggelse, hvilket projektet er i strid med, da der udover tæt-lav også ønskes mulighed for åben-lav boligbebyggelse. Det vurderes dog, at både tæt-lav og åben-lav boligbebyggelse kan indpasses i området. Nord for planområdet er et boligområde bestående af parcelhuse, og vest for området er et boligområde lokalplanplanlagt til rækkehuse. Hverken tæt-lav eller åben-lav boligbebyggelse vil således være fremmed i forhold til eksisterende og kommende bebyggelse i nærområderne. Mulighed for enten tæt-lav eller åben-lav bebyggelse er desuden i tråd kommuneplanramme 3.4B5. 

Det skal bemærkes, at Skælskør allerede har et bredt udbud af enfamiliehuse, hvorfor der i dag efterspørges boliger som eksempelvis tæt-lav boliger, jf. masterplanen for Skælskør. Dette kan blandt andet være årsagen til, at bygherre har haft svært ved at sælge åben-lav boliggrunde det sidste års tid. Efterspørgslen kan dog med tiden blive ændret. En fleksibel lokalplan kan således være med til at sikre, at byggegrunde ikke kommer til at stå tomme, idet ny boligbebyggelse kan opføres efter boligtyper, der efterspørges. 

Der gøres opmærksom på, at en lokalplan, der giver mulighed for enten tæt-lav eller åben-lav boligbebyggelse, kan påvirke beskatningen af boligen. Grundejerne kan ved åben-lav boligbebyggelse dobbeltbeskattes, hvis grundene har en størrelse, der kan udstykkes til tæt-lav boligbebyggelse.

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at lokalplanen igangsættes. Derudover anbefales det, at nedenstående indarbejdes i lokalplanen: 

- Det grønne areal mod vest bliver en del af lokalplanafgrænsningen og indtænkes som en grøn kile, herunder som forbindelse til det rekreative område mod syd.

- Bygningerne opføres i maks. 1,5 etage i tråd med kommuneplanrammen. 

Den grønne kile vil forbinde alle delområder i rammelokalplanen. Bebyggelse i maks. 1,5 etage vil harmonere med den eksisterende bebyggelse i de øvrige boligområder, som består af boliger i 1 eller 1,5 etage. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanlægningen igangsættes, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet på et senere møde blive forelagt et forslag til lokalplan.

 

4. Anmodning om opstart af ny lokalplan for et e-sportscenter på Trafikcenter Allé 4, Slagelse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget 

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om en lokalplan for et e-sportscenter på Trafikcenter Allé 4 i Slagelse skal sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg.

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg (handlemulighed A).

 

Sagens indhold

Skel.dk Landinspektører har på vegne af Slagelse Homes 4 ApS fremsendt en lokalplananmodning for et e-sportscenter på Trafikcenter Allé 4 i Slagelse, der er beliggende inden for Stop 39 ud til Vestmotorvejen. 

Slagelse Kommune har den 17. februar 2023 meddelt dispensation til indretning af e-sportscenter i halvdelen af bygningen på Trafikcenter Allé 4. Dispensationen er tidsbegrænset til maksimalt 3 år. På baggrund af den tidsbegrænsede dispensation har Slagelse Kommune den 9. marts 2023 meddelt byggetilladelse til ombygningen. 

Med de ovenstående tilladelser blev det muligt for Sørby E-sport at flytte deres faciliteter til adressen. Sørby E-sport blev etableret i 2016 og har vokset siden. Foreningen ønsker at fortsætte den positive udvikling på Trafikcenter Allé 4, hvorfor der anmodes om en lokalplan, der kan gøre den midlertidige tilladelse permanent. 

Ejendommen har tidligere været anvendt som cafeteria med primært lastbilchauffører som kunder. 

Ejendommen er omfattet af Lokalplan 197, der angiver, at området skal anvendes til transportcenter og understøttende funktioner. Anvendelsen som e-sportscenter er i væsentlig strid med lokalplanens anvendelsesbestemmelser, hvorfor der kun kan meddeles en midlertidig dispensation. En permanent tilladelse til e-sportscenter kræver derfor en ny lokalplan.

Ejendommen er ligeledes omfattet af kommuneplanramme 1.4E10, som udlægger området til transport- og logistikvirksomheder. Planlægningen kræver derfor også udarbejdelse af kommuneplantillæg. 

Ejendommens nordlige del består af parkeringspladser. Syd for parkeringsarealet er bygningen, som er ombygget til e-sportscenter. Bygningen er sammenbygget med nabobygningen mod sydøst, som er en Circle K tankstation. Vest for ejendommen er OnlySleep hotellet beliggende. 

Indkørsel til området sker via eksisterende vejadgang mod nord. 

Der er ikke planer om at nedrive eksisterende bebyggelse for herefter at opføre ny bebyggelse på ejendommen. Der er heller ikke planer om at ændre øvrige eksisterende forhold såsom vejadgang, parkering og udearealer. 

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c. 

 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg. 

  2. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at der ikke må etableres eller indrettes e-sportscenter på ejendommen efter den tidsbegrænsede dispensations udløb.   

 

Vurdering

En ny lokalplan for et e-sportscenter vil være med til at støtte e-sportsforeningslivet i Slagelse. 

Bygningen på Trafikcenter Allé 4, som er sammenbygget med tankstationen, er en mindre bygning, der kan ses i forlængelse af hotellet. Hotellet, der er beliggende vest for ejendommen, er omfattet af en ramme til centerformål. Det vurderes, at den nye anvendelse på Trafikcenter Allé 4 vil understøtte hotellets virke ved blandt andet e-sportsarrangementer og lignende. 

Endvidere er der udlagt tilstrækkeligt areal til etablering af transport- og logistikvirksomheder i kommuneplanen. Der er et samlet grundareal på 56 ha til transport- og logistikvirksomheder, hvilket vurderes at dække behovet de næste mange år. Trafikcenter Allé 4, som har et areal på omkring 3.700 m², udgør således en meget lille procentdel af det samlede grundareal på 56 ha, hvorfor en udtagelse af ejendommen ikke vil have en væsentlig påvirkning. 

Administrationen har været i kontakt med Vejdirektoratet i forbindelse med ønsket om at udtage Trafikcenter Allé 4 fra anvendelsen som transport- og logistikvirksomheder. Vejdirektoratet havde ingen bemærkninger. 

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at lokalplananmodningen imødekommes. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanlægningen igangsættes, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet på et senere møde blive forelagt et forslag til lokalplan.

5. Anmodning om opstart af ny lokalplan for en ladestation ved Storebælt Erhvervspark i Korsør (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om en lokalplan for en ladestation ved Storebælt Erhvervspark i Korsør skal sættes i gang.

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg (handlemulighed A).  

 

Sagens indhold

Stender Innovation A/S har på vegne Milence Infrastructure Denmark 1 Aps fremsendt en lokalplananmodning for en del af matr.nr. 27d, Korsør Markjorder, der er beliggende ved Vestmotorvejen og Storebæltsvej i Korsør. 

De ønsker en lokalplan, der muliggør etableringen af en ladestation til lastbiler, busser og varevogne samt grønne arealer til ophold, samt faciliteter som restaurant, toilet, bad og lignende. Derudover skal der være mulighed for at opsætte solceller på arealet, så de har mulighed for at producere grøn energi der, hvor den aftages. 

Ejendommen er en del af Storebælts Erhvervspark i Korsør, hvor der i dag er en større kontorejendom og en specialskole. Nord og øst for Storebæltsvej er der restaurationer og benzintank.

Der er en eksisterende vejadgang ind til ejendommen fra Storebæltsvej. Ansøger ønsker dog en vejadgang fra Storebæltsvej, der er så tæt på rundkørslen som muligt. 

Der ønskes etableret LAR-løsninger, såfremt dette er muligt. 

Ejendommen er omfattet af Lokalplan nr. 72, Storebælts Erhvervspark, der angiver, at der kun må opføres eller indrettes erhverv, der har karakter som administration, forskning, rådgivning, EDB-virksomheder, laboratorier, højtteknologisk fremstilling, uddannelse og lignende. En anvendelse af ejendommen til ladestation kræver således en ny lokalplan.

Ejendommen er ligeledes omfattet af kommuneplanramme 2.4E2, som udlægger området til kontor- og serviceerhverv. Planlægningen kræver derfor også udarbejdelse af kommuneplantillæg. 

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.

 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg. 

  2. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at en ladestation til lastbiler og busser ikke kan realiseres.

 

Vurdering

Områdets beliggenhed i umiddelbar tilknytning til Storebæltsforbindelsen samt benzintank og restaurationer vurderes at være oplagt til anlæggelse af en ladestation i almindelighed og for den tunge transport i særdeleshed. En ny ladestation, hvor der muligvis også opsættes solceller, vil endvidere understøtte kommunens fokus på at bidrage til den grønne omstilling.

En ændring af anvendelsen fra primært kontorvirksomheder til ladestation ændrer det trafikale flow fra at være spidsbelastet i udvalgte tidsrum til at være mere kontinuerligt hen over hele døgnet. Administrationen vurderer, at det nuværende vejanlæg vil kunne understøtte en udvikling af ejendommen til ladestation.

I lokalplanprocessen vil der blive kigget nærmere på de trafikale forhold, herunder også muligheder for optimal ind- og udkørsel til og fra området. Endvidere vil der blive kigget nærmere på forhold såsom afgrænsning, beplantning, støj og regnvandshåndtering.

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at lokalplanen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Matr.nr. 27d, Korsør Markjorder, som er kommunalt ejet, har været i offentligt udbud. I udbudsperioden modtog Slagelse Kommune et købstilbud fra Milence Infrastructure Denmark 1 Aps, der ønsker at købe en del af matriklen. Som følge heraf er der indgået en betinget købsaftale mellem Slagelse Kommune og Milence Infrastructure Denmark 1 Aps. Aftalen er betinget af en ny lokalplan, der muliggør etableringen af et større infrastrukturanlæg, herunder en ladestation til lastbiler og busser med tilhørende faciliteter som såsom restaurant, toilet, bad og lignende.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanlægningen igangsættes, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet på et senere møde blive forelagt et forslag til lokalplan.

6. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1282, Dagligvarebutik ved Holbækvej, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 19 til Kommuneplan 2021(B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1282, Dagligvarebutik ved Holbækvej Slagelse og Kommuneplantillæg nr. 19 til Kommuneplan 2021 skal vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af sagsfremstillingen. 

Samtidig skal Byrådet tage stilling til om indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale skal vedtages.  

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1282, Dagligvarebutik ved Holbækvej, Slagelse, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 19 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af sagsfremstillingen, og at Byrådet samtidig beslutter, at indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale vedtages (handlemulighed A). 

 

Sagens indhold

Den 24. april 2023 besluttede Byrådet at sende forslag til Lokalplan 1282 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 19 til Kommuneplan 2021 i 8 ugers offentlig høring. 

Lokalplan 1282 omfatter del af matr.nr. 163, Slagelse Markjorder, der er beliggende på Holbækvej 20 i Slagelse ved lyskrydset Holbækvej/Ndr. Ringgade. 

Lokalplanen giver mulighed for at etablere en dagligvarebutik på 1.200 m², som placeres cirka i midten af lokalplanområdet. Dagligvarebutikken opføres i 1 etage med en facadehøjde på maks. 7 meter og bygningshøjde på maks. 8,5 meter.

Syd og vest for dagligvarebutikken etableres parkeringsarealer. Der anlægges som minimum 1 parkeringsplads pr. 25 m² bruttoetageareal til butiksformål. Nord og øst for dagligvarebutikken etableres plads til varelevering samt enkelte parkeringspladser. 

For at sikre at de eksisterende samt kommende boligejendomme ikke generes af støj fra dagligvarebutikken, herunder ved varelevering, etableres en beplantet støjafskærmning langs lokalplanafgrænsningens nordlige og østlige skel. 

Ubebyggede arealer, som ikke anvendes til torveareal, parkering og varelevering, anlægges som grønne arealer. Langs lokalplanafgrænsningen mod syd og vest etableres afskærmende beplantning i form af hække, således at parkeringsarealet bliver mindre fremtrædende. 

I den sydligste del af lokalplanområdet, tættest på lyskrydset, placeres en reklamepylon. 

Lokalplanen ledsages af et kommuneplantillæg, der udlægger lokalplanområdet til centerområde; lokalcenter. 

Lokalplanforslaget har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 28. april 2023 til den 23. juni 2023. Slagelse Kommune har modtaget 2 høringssvar. Det ene høringssvar er fra Museum Vestsjælland, som blot har genfremsendt deres udtalelse. Det andet høringssvar omhandler blandt andet placeringen af dagligvarebutikken og øget trafik, herunder støj. 

Høringssvarene er behandlet i hvidbogen vedlagt som bilag 3. Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lokalplanen. Der er dog foretaget følgende administrativ ændring i lokalplanen: 

- I § 9.2 er der tilføjet, at den afskærmende beplantning må brydes af åbninger. 

Dette er tilføjet for at styrke tilgængeligheden for de bløde trafikanter. Det fremgår af § 9.2 i lokalplanen, at den afskærmende beplantning må brydes af 2 åbninger mod Holbækvej og 2 åbninger mod Bakkevej/Ndr. Ringgade. Hver åbning må have en bredde på maks. 1,5 meter.  

Trafikanalysen, der blev udarbejdet i forbindelse med opstart af lokalplanlægningen, er vedlagt som bilag 4, da der refereres til denne i hvidbogen. 

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c. 

Frivillige udbygningsaftaler tilvejebringes efter Planlovens § 21b. 

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1282, Dagligvarebutik ved Holbækvej, Slagelse og Kommuneplantillæg nr. 19 med de ændringer, som fremgår af sagsfremstillingen. Derved skabes plangrundlaget for en ny dagligvarebutik ved Holbækvej. Byrådet kan samtidig vælge at vedtage indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale. 

  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1282 endeligt. Det vil betyde, at dagligvarebutikken ikke kan opføres. 

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen som en del af den endelige vedtagelse.

 

Vurdering

En dagligvarebutik på Holbækvej 20 vil kunne betjene de omkringliggende boligområder. Inden for oplandsgrænsen bor ca. 873 borgere. Dette tal forventes at stige i takt med udviklingen af de omkringliggende boligområder som Tidselbjerget og Kløverbakken. Etableringen af en dagligvarebutik vurderes at bidrage positivt til området og hermed også til udviklingen af de kommende boligområder. 

Lokalplanområdet er velplaceret i forhold til det eksisterende vejnet, idet det er placeret ved Holbækvej, der er den primære indfaldsvej til den nordlige del af Slagelse, samt ved lyskrydset Holbækvej/Ndr. Ringgade. Placeringen ved indfaldsvejen gør området nemt tilgængeligt for bilister, og lyskrydset gør området nemt tilgængeligt for fodgængere. 

Trafiksikkerheden øges for både bløde og hårde trafikanter, da der etableres cykelsti og fortov langs lokalplanafgrænsningen mod vest samt en venstresvingsbane på Holbækvej, hvorfra der vil være indkørsel til dagligvarebutikken. 

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at lokalplanen vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af sagsfremstillingen.  

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Projektudvikleren skal betale alle vejudgifter til omlægning af den trafikale infrastruktur i forbindelse med realiseringen af lokalplanen, herunder etableringen af en venstresvingsbane samt særskilt cykelsti og fortov på Holbækvej.

Der er i forbindelse med ovenstående indgået en frivillig udbygningsaftale med projektudvikleren. Den frivillige udbygningsaftale er vedlagt som bilag 2. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

7. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1255, Solcelleanlæg ved Tjæreby samt Kommuneplantillæg nr. 18 til Kommuneplan 2021, sammenfattende redegørelse og § 25 tilladelse efter Miljøvurderingsloven (B)

Beslutning

Sag 7 blev behandlet efter sag 2. 

Afdelingsleder i Teknik, Plan og Erhverv Darrin Bayliss samt planlægger Carsten Sloth Møller deltog under oplysning af punktet. 

Sagen udsættes til et kommende møde ift. undersøgelse af lydniveau på solcelleanlæg. 

Kompetence

 

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1255, Solcelleanlæg ved Tjæreby og Kommuneplantillæg nr. 18 med tilhørende miljøvurderingsrapport samt den sammenfattende redegørelse skal vedtages endeligt og om der skal meddeles tilladelse til projektet efter miljøvurderingslovens § 25.

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1255, Solcelleanlæg ved Tjæreby med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 18 og miljøvurderingsrapport vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.

2. at Byrådet beslutter, at den sammenfattende redegørelse i forhold til miljøvurderingsrapporten vedtages.

3. at Byrådet beslutter, at der meddeles tilladelse til projektet efter miljøvurderingslovens § 25.

 

Sagens indhold

Lokalplan 1255 skal give mulighed for etablering af et solcelleanlæg på 40 ha ved Tjæreby. Med lokalplanen fastlægges et byggefelt hhv. nord og syd for Fodsporet til placering af solpaneler og der angives hvor der kan placeres teknikbygninger. Langs lokalplanområdets afgrænsning og rundt om det centralt placerede teknikområde skal der etableres et 10 meter bredt afskærmende plantebælte bestående af naturligt hjemmehørende arter. Ved § 3 beskyttede naturområder sikres, at bebyggelse, beplantning og anlæg holder en minimumsafstand på 5 meter, dog 10 meter syd og øst for de beskyttede naturområder og 10 meter syd for den gamle banedæmning, som i dag udgør Fodsporet. Derved sikres en korridor langs Fodsporet som sikrer, at vildt kan passere øst-vest igennem området. I den vestlige kant af lokalplanområdet er der ligeledes udlagt en korridor under den eksisterende højspændingsledning. På den indvendige side af den afskærmende beplantning etableres et trådhegn som et bredmasket vildthegn.

Solpanelerne må maksimalt etableres i en højde af 3,5 meter over terræn og opstilles i lige, parallelle rækker med den samme indbyrdes afstand, således at rækkerne med solcellepaneler fremstår ensartet for hele lokalplanområdet. Teknikbygninger må etableres med en højde på 6,5 meter. Tekniske installationer, såsom afbrydere, koblingsudstyr og lynafledere mv., kan etableres med en højde på op til 15 meter over terræn.

Når anlægget er i drift vil området blive vejbetjent via den eksisterende overkørsel fra Sydagervej, som udgør den eksisterende overkørsel til servicevejen til de eksisterende tre vindmøller centralt placeret i området. Lokalplanen anviser i princippet en midlertidig overkørsel via Spydagervej samt en adgangsvej parallelt med Spydagervej, som kun må benyttes under etablerings- og demonteringsfasen. Såfremt der ikke kan etableres adgang mellem det nordlige og sydlige område hen over Fodsporet kan denne midlertidige principielle adgangsvej benyttes som adgangsvej til området nord for Fodsporet.

Energinet er i gang med at planlægge en nedgravet 132 kV kabelledning mellem Hejninge og Stigsnæs som krydser det nordlige områdes vestlige del. Kablet erstatter den eksisterende højspændingsledning, der ligeledes krydser den vestlige del af området. Lokalplanen sikrer respektafstanden til jordkablet på 2 x 3,5 meter.

Der er udarbejdet en samlet miljøvurderingsrapport for planlægningen og projektet som har fokuseret på at undersøge indvirkningen på følgende miljøfaktorer: Landskab og visuelle konsekvenser, kulturarv, natur, dyreliv, bilag IV arter, Klima, luft og ressourcer, jord og grundvand. Et overblik over solcelleprojektets forventede indvirkning på ovenstående miljøfaktorer fremgår af miljøvurderingsrapportens ikketekniske resumé (se bilag 3).

Byrådet besluttede den 19. december 2022 at sende Forslag til Lokalplan 1255, Solcelleanlæg ved Tjæreby og Kommuneplantillæg nr. 18 med tilhørende miljøvurderingsrapport og udkast til § 25 tilladelse (VVM tilladelse) i 8 ugers offentlig høring.

I forbindelse med den offentlige høring er der modtaget 16 høringssvar heraf en indsigelse for Roskilde Stiftsøvrighed.

Høringssvarende er samlet og behandlet i vedlagte hvidbog (bilag 1) og omhandler følgende overordnede emner: Der savnes en overordnet vision/plan for den grønne omstilling, inddragelse af god landbrugsjord til teknisk anlæg, solcelleanlæg skal placeres i erhvervsområder eller langs motorveje, varetagelse af jordbrugserhvervets interesser og udviklingsmuligheder, indvirkning på landskab og kulturarv, herunder Tjæreby Kirke, solcelleanlægget skal indpasses under hensyntagen til områdets herlighedsværdi, den afskærmende beplantning skal nedtone anlægget, forringelse af ejendomsværdi, bekymring omkring krydsende trafik henover Fodsporet i driftsfasen, opmærksomhed omkring en kommende kabellægning af en 132 kV højspændingsledning, bekymring for dyrelivet ved Fodsporet, herunder § 3 beskyttet natur, ønske om at dybdepløje arealet fremfor at tilså med græs/urter.

I forlængelse af indsigelsen fra Roskilde Stiftsøvrighed, er der afholdt åstedsforretning med deltagelse af Roskilde Stiftsøvrighed og dennes konsulenter samt Menighedsrådet i Tjæreby-Sdr. Bjerge-Venslev og Slagelse Kommune. På baggrund af forhandlingsresultatet , har Roskilde Stiftsøvrighed trukket deres indsigelse tilbage. Forhandlingsresultatet og Roskilde Stiftsøvrigheds tilbagetrækning af indsigelsen fremgår af hvidbogens bilag med bemærkningernes fulde ordlyd under bemærkning 4 - Roskilde Stiftsøvrighed.

På baggrund af den gennemførte miljøvurdering af planlægningen er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse (se bilag 4), der kort redegør for hvordan miljøhensyn er integreret i planen, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor denne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og hvordan Slagelse Kommune vil overvåge væsentlige indvirkninger på miljøet af planen.

 

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23c.

Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kapitel 5.

Miljøvurderingsrapporten, den sammenfattende redegørelse og § 25 tilladelsen tilvejebringes og meddeles iht. Miljøvurderingsloven.

 

Handlemuligheder

 Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1255, Solcelleanlæg ved Tjæreby med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 18 til Slagelse Kommuneplan 2021 samt miljøvurderingsrapporten, den sammenfattende redegørelse og § 25 tilladelsen. Det vil betyde at plangrundlaget for solcelleprojektet er på plads og bygherre får meddelt en § 25 tilladelse efter Miljøvurderingsloven, som er en forudsætning for at projektet kan realiseres.

  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage lokalplanen og kommuneplantillægget, Miljøvurderingsrapporten, den sammenfattende redegørelse og § 25 tilladelsen. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at solcelleprojektet ikke vil kunne realiseres, og arealet vil fortsat henligge som landbrugsjord i drift.

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.

 

Vurdering

De fremsendte høringssvar har givet anledning til en række mindre justeringer i Lokalplan 1255 (se bilag 2) som administrationen vurderer, kan indarbejdes uden at gennemføre en fornyet høring.

Roskilde Stiftøvrigheds bekymring omkring planens indvirkninger i forhold til Tjæreby Kirke, og deraf følgende indsigelse mod planlægningen, er imødekommet ved at justere lokalplanens § 9.1 og kortbilag 2 i forhold til afskærmende beplantning, samt ved at stille krav om at randbeplantning skal have en højde på minimum 7 meter når det er fuldt udvokset. Derudover har administrationen, overfor Roskilde Stiftsøvrighed, præciseret de forskellige bygningsstørrelser, herunder teknikbygninger, lynafledere og solcellepaneler. Roskilde Stiftsøvrighed har herefter frafaldet deres indsigelse. 

Administrationen indstiller således at der foretages følgende justeringer i Lokalplan 1255.

Der er givet mulighed for vejadgang til området nord for Fodsporet. Denne tilføjelse til § 5.1 skyldes usikkerhed omkring muligheden for at etablere en krydsning af Fodsporet mellem det nordlige og sydlige byggefelt. Dermed er der mulighed for en vejbetjening af det nordlige område i driftsfasen såfremt en krydsning af Fodsoret ikke er mulig.

I § 5.2 udgår tekst om at eksisterende adgangsvej til vindmøller skal opretholdes. Kortbilag 2 konsekvensrettes så signaturen udgår. Ændringen skyldes, at vindmøllerne inden for en overskuelig fremtid formentlig nedtages. Lokalplanen giver i forvejen mulighed for at interne serviceveje kan etableres inden for området.

Der er tilføjet bestemmelser om respektafstand omkring jordlagt kabel.

I § 7.1 og 7.2 udgår tekst om beskyttet sten- og jorddige som følge af sløjfning af det ikke eksisterende stykke af sten- og jorddiget. Redegørelsen og kortbilag 2 konsekvensrettes.

Det afskærmende beplantningsbælte i randen af lokalplanområdet og det centralt placerede teknikområde skal være min. 7 meter høj.

Høringen har desuden givet anledning til at fastætte yderligere vilkår i § 25 tilladelsen (se bilag 5) i forhold til forurening af jord og grundvand så det sikres, at anlægget ikke afgiver uønskede stoffer, herunder PFAS-stoffer, der kan udvaskes til jord og grundvand. Endvidere er vilkår om landskab og visuelle konsekvenser præciseret, så det bl.a. fremgår at randbeplantning skal være minimum 7 meter høj og bestå af naturligt hjemmehørende arter i en kombination af buskbeplantning og varierende træsorter, samt at der skal udfærdiges en plejeplan, der sikrer at randbeplantningen etableres og vedligeholdes.

Det er administrationens vurdering, at solenergiprojektet ved Tjæreby, med tilvejebringelse af den nødvendige afskærmning med hjemmehørende træer og buske, og hensyntagen til beskyttede fortidsminder og beskyttet natur, vil kunne etableres uden at disse interesser tilsidesætte i væsentlig grad. Det er endvidere administrationens vurdering at projektet vil kunne gennemføres uden væsentlige konsekvenser for oplevelsen af Tjæreby Kirke og dens betydning som kulturelt landskabselement.

Solcelleprojektet vil bidrage til den grønne omstilling og er således i tråd med kommunens Bæredygtighedsstrategi og Udviklingsstrategi 2022 samt DK2020 Klimaplanen om at nå målet om at være CO2 neutral i 2050.

På baggrund af den gennemførte miljøkonsekvensvurdering og solcelleprojektets bidrag til den grønne omstilling, anbefaler administrationen handlemulighed A.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Gennem ordningen Grøn Pulje, som er en af fire ordninger i Lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven), er opstilleren af solcelleanlægget ved Tjæreby pålagt at indbetale et beløb pr. MW der opstilles til Slagelse Kommune. Slagelse Kommune administrerer midlerne, og midlerne kan anvendes bredt til kommunale tiltag. Det er hensigten, at midlerne fortrinsvist skal støtte projekter ansøgt af nære naboer til det vedvarende energianlæg samt grønne tiltag i kommunen. Betalingen af midlerne skal ske direkte fra opstiller til kommunen som en engangsbetaling efter nettilslutning.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Genoptaget - Anlægsregnskab - Sorøvej 4230 udmøntning af budget 2019-2022 - særlig fokus på indfaldsvejene til byerne

Beslutning

Afdelingsleder Bo Gabe deltog under oplysning af punktet.

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 2: Udvalget indstillede til Byrådet, at mindreforbruget tilbageføres til anlægsprojekt 94 ’Trafiksikkerhedsfremmende Foranstaltninger’ - til 2-1 vej ved Stillinge. 

(A) stemmer imod og ønsker, at pengene anvendes til det oprindelige projekt med byport ved Sorøvej, Skælskør af hensyn til trafiksikkerheden. 

(O) stemte imod. 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende anlægsregnskabet for anlæg 155 Trafikfremme indfaldsveje. 

Byrådet kan i forbindelse med aflæggelse af regnskabet godkende, at det mindre forbrug overføres til anlægsprojekt "94 Trafikfremmende Foranstaltninger" eller kassen. 

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan, og Erhverv indstiller,

1.     at Byrådet på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget træffer beslutning om godkendelse af anlægsregnskabet.

2.     at Byrådet på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget træffe beslutning om at mindreforbruget:

a. tilføres kassen

eller

b. tilbageføres til anlægsprojekt 94 Trafiksikkerhedsfremmende Foranstaltninger

Sagens indhold

Sagen har tidligere været behandlet i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020 og 31. august 2020. 

I budgetforlig 2019 blev der afsat 500.000 kr. til trafiksikkerhedstiltag på Sorøvej i Skælskør.

Projektet tilføres efterfølgende yderligere 600.000 kr. fra eksisterende anlægspulje for trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.

Projektet har omfattet udgifter til forberedelse og afholdelse af borgermøder samt projektering og etablering af hævet flade på Sorøvej ud for Smidstrupvej.

Borgerne har haft ønsker om mere omfattende tiltag, herunder fx en grøn byport, men fokus har først og fremmest været at få gennemført et projekt der nedsætter hastigheden på Sorøvej. Budgettet er derfor disponeret til en hævet flade jf. også Erhvervs- og Teknikudvalgets beslutning af 31. august 2020. Yderligere tiltag på Sorøvej kan sagtens gennemføres, men ikke inden for det eksisterende restbudget.

Det mindre forbrug på 420.000 kr. tilbageføres anlægspuljen til trafiksikkerhedsfremme, som oprindeligt finansierede den ekstra bevilling til projektet, eller alternativt kassen.

Se Bilag 1 for nærmere beskrivelse af anlægsregnskabet.

 

Retligt grundlag

Når anlægsprojektet er afsluttet skal der umiddelbart efter aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

Pkt. 1) godkende anlægsregnskabet eller bede om yderligere beskrivelse af, hvordan anlægsrammen er anvendt.

Pkt. 2) Godkende at det mindre forbrug på i alt 0,42 mio. kr. tilføres kassen eller anlægsprojekt 94 Trafiksikkerhedsfremmende Foranstaltninger.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at anlægsregnskabet sendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, samt at det mindre forbrug tilføres kassen eller anlægsprojekt 94 Trafikfremmende Foranstaltninger. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlægsprojekt 155

 

- 420

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen eller til anlægsprojekt 

94 Trafikfremmende foranstaltninger

 

420

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

--------------------------

På mødet i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 8. august 2023 ønskede udvalget forslag til alternative løsninger på Sorøvej i Skælskør, samt henvisning til det oprindelige forslag. Sagen blev behandlet på Erhvervs- og Teknikudvalgets møde den 10. august 2020. Det oprindelige projekt fremgår af daværende sags bilag.

Desværre blev projektet meget dyrt at gennemføre og det endte med, at der kun blev gennemført den hævede flade ved Smidstrupvej. Den oprindelige byport-tanke er derfor ikke gennemført. Ingen af de oprindelige projektdele kan gennemføres inden for restbeløbet, ligesom næsten alle alternative løsninger er endnu dyrere. Administrationen anbefaler derfor, at restsummen på anlægskontoen anvendes til andre formål, som kan gennemføres inden for anlægssummen. Der kan fx tages fat i et af de ca. 50 andre tryghedsprojekter, som borgerne ønsker eller sortpletprojekter der kan holdes inden for beløbsrammen. Se eventuelt bilagene til pkt. 7 på udvalgets møde den 7. juni 2023.

Rettelig kan udvalget også vælge en anden model, fx at gennemføre et mindre tiltag som opsætning af en ”din fart” viser. Midlerne kan  også overføres til skolevejsprojekterne eller omvendt, at der tilføres midler til et projekt på Sorøvej fra skolevejsprojekterne, så der kan gennemføres et større projekt, og så de påtænte anlægsmidler på den måde ”bliver i Skælskør”. Nye forslag til Sorøvej er ikke nærmere defineret, så der tages forbehold for, hvad alternative løsninger kan koste. Din fartviser eller måske en rundkørsel ved Hesselhaven kunne være muligheder som ikke tidligere er bragt i spil, og som er både billigere og dyrere end der er budget til.

Administrationen har foreslået at midlerne kan bruges til sorpletprojekter eller eventuelt 2-1 vej på Drøsselbjergvej/ Kongsmarkvej, som ligger ”klar i skuffen” inden for den anførte anlægsramme. Der peges på sortpletprojekter pga. deres vigtighed.

Når netop 2-1-vejsprojektet bringes op, så er det fordi projekteringen er på plads og tidligere ønsket af det daværende Erhvervs- og Teknikudvalg, og desuden kan gennemføres inden for restsummen. Den pågældende vejstrækning er med et næsten nyt slidlag. Med lang tid til næste slidlagsindsats vil kommunen derfor kunne få maksimal glæde af investeringen i 2-1 vej, som mange af borgerne langs strækningen har ønsket.

Det skal bemærkes at 2-1 vej skal ordres inden den 15. september. Efter denne dato vil det være for sent at gennemføre opstribningen i år, medmindre der skal påregnes et tørretillæg.

 

Sagens forløb

08-08-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Sagen udsat.

Udvalget ønsker forslag til benyttelse af restbeløb.

Tidligere projekt fremsendes til udvalget.


9. Udskrivning af prisen Årets Landdistriktsindsats 2023 (B)

Beslutning

At 1-3: Godkendt. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, om der udskrives konkurrencen om prisen Årets Landdistriktsindsats 2023.

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan, og Erhverv indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget udskriver prisen Årets Landdistriktsindsats 2023.

2. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til ny praksis for dommerkomitéens sammensætning, hvor lokalrådet for det område, der vandt sidste års pris, bliver bedt om at udpege et medlem til dommerkomitéen.

3. at der stilles krav om, at de indstillede indsatser foregår udenfor kommunens købstæder Slagelse, Korsør og Skælskør.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommune har siden 2008 uddelt prisen Årets Landdistriktsindsats. Formålet med prisen er at skabe opmærksomhed om livet i kommunens landdistrikter og støtte særlige initiativer, der kan være med til at forbedre vilkårene for borgerne på landet. 

Ifølge fundatsen lægges der vægt på, at indsatsen skal:

  • Afspejle viljen og evnen til at forbedre vilkårene i landdistrikterne
  • virke som inspiration og fremstå som eksempel til efterfølgelse i andre sammenhæng i kommunen

Indsatser, der afspejler den gode vilje og fællesskabet i lokalområdet, prioriteres. Prisen gives derfor ikke til enkeltpersoner, men til to eller flere personer, der har arbejdet for et fælles projekt for på den måde at hylle det fællesskabende initiativ til lokalsamfundets bedste. 

Prisen er på 10.000 kr. og består desuden af en messingplade med indgraveret årstal og titel samt  et træ som kan plantes på et fællesareal.

Sidste års vinder var Agersø Idrætsforening AIF, som organiserer en bred vifte af aktiviteter på Agersø, og som forsøger at skabe sammenhæng med aktiviteter på fastlandet. 

Det foreslås, at der som tidligere år, stilles krav om, at initiativer, der indstilles til prisen, skal foregå udenfor kommunens købstæder. 

Dommerkomitéens sammensætning

Dommerkomitéen består af fem medlemmer. Anne Bjergvang (A) og Poul Bek-Pedersen (B) blev udpeget til dommerkomitéen for hele valgperioden på møde i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 5. september 2022. Derudover foreslås det, at der udpeges følgende repræsentanter for civilsamfundet: 

  • Formanden for LAG Slagelse, Niels Jørgensen
  • Formanden for Frivilligcentret i Slagelse Kommune, Falk Bærentzen
  • Et medlem af Agersø Beboerforening.

Den sidste plads i dommerkomitéen har tidligere været givet til en repræsentant for lokalrådenes paraplyorganisation Landliv Slagelse. Men da organisationen er blevet nedlagt, foreslås en ny praksis, hvor lokalrådet for det område, der vandt sidste års pris, udpeger et medlem til dette års  dommerkomité. Det vil sige at Agersø Beboerforening skal udpege et medlem til dommerkomitéen for 2023. På den måde sikres lokalrådene en kontinuerlig repræsentation i dommerkomitéen. 

 

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Udvalget kan vælge at udskrive prisen Årets Landdistriktsindsats 2023 for at motivere lokalråd og borgergrupper til at forbedre vilkårene i kommunens landdistrikter og gøre dem mere attraktive

  2. Udvalget kan vælge ikke at udskrive prisen for at prioritere midlerne til andre indsatser og aktiviteter i landdistrikterne

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at prisen Årets Landdistriktsindsats 2023 udskrives, da den er med til at skabe synlighed om de mange initiativer, der finder sted i kommunens landdistrikter. 

I forhold til dommerkomitéens sammensætning foreslås en praksis, der sikrer at lokalrådene får en stemme i dommerkomitéen.    

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Udgifter til prisuddelingen, dvs. selve prisen på 10.000 kr., udgifter til præmien og annoncering, betales med midler til landdistriktsudvikling. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Der indkaldes til møde i dommerkomitéen i oktober. Prisen uddeles på kommunens landdistrikts konference den 22. november 2023.

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Udvalget modtog orienteringen. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

- Inspirationsarrangement om energiløsninger 

11. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget ønskede sager om:

- Movia samkørselsprojekt (orienteringssag)

- Solskinsskolen (orienteringssag)

- Tidshorisont ift. vejkapital (orienteringssag). 

 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Sagens indhold

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

12. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At: Godkendt. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.