3. Mulighed for afkortning af skoledagens længde (B)
3. Mulighed for afkortning af skoledagens længde (B)
Sagsnr.: 330-2016-11803 Dok.nr.: 330-2016-134604 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Sagen blev også drøftet på Uddannelsesudvalgets møde den 7.
marts 2016.
Baggrund
Anvendelse af
folkeskolelovens § 16b
Byrådet kan beslutte, at det
skal være muligt for kommunens skoler, at nedsætte tiden til den understøttende
undervisning for bestemte klasser, ved at personaleressourcer fra den understøttende
undervisning konverteres til mere personale i fagundervisningen. Hensigten er
at kunne give yderligere faglig støtte og differentiering af undervisningen.
Den understøttende undervisning
ligger ud over undervisning i fagene og skal bidrage til en mere varieret
skoledag. Den skal ses som ekstra tid, hvor skolerne kan planlægge fleksibelt
for at understøtte elevernes læring og trivsel. Understøttende undervisning kan
fx være faglig fordybelse, lektiecafe, læsebånd eller fysisk aktivitet.
Muligheden for at nedsætte tiden
til den understøttende undervisning kan anvendes for op til et skoleår ad
gangen, hvorefter klassens behov skal genvurderes. Ordningen kan anvendes for
klasser i indskolingen med én eller flere problemstillinger, og i helt særlige
tilfælde i klasser på mellemtrinnet og i udskolingen.
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling har udmeldt, at ordningen kan anvendes for en hel
årgang eller skole, så længe at det sker ud fra en konkret vurdering af hver
enkelt klasse.
Kommunen skal sikre et
fritidstilbud til alle elever i de pågældende klasser i de timer, som
skoledagen er blevet afkortet med – uanset om eleverne i forvejen er tilmeldt
et fritidstilbud eller ej. Det skal ske uden særskilt betaling fra forældrene.
Byrådet har mulighed for at
delegere kompetencen til at foretage den konkrete beslutning på klasseniveau
til administrationen, skolelederen eller skolebestyrelsen.
Hvis ikke skolebestyrelsen har
fået kompetencen, skal skolebestyrelsen afgive en udtalelse, inden der kan
træffes beslutning om at afkorte skoledagen. Derudover er det skolebestyrelsens
opgave at føre tilsyn med, at ressourcer, der ellers ville have været brugt til
den understøttende undervisning, også bliver overført til flere voksne i
fagundervisningen.
I februar 2016 lavede
Folkeskolen.dk en research på, hvilke af landets 98 kommuner, der har åbnet op
for anvendelsen af folkeskolelovens § 16b. 37 kommuner har åbnet op for muligheden.
Heraf har 24 kommuner besluttet, at kommunalbestyrelsen eller
skoleforvaltningen har kompetencen til at godkende skolers ansøgninger, og 13
kommuner har besluttet, at skolelederen eller skolebestyrelsen har kompetencen.
5 kommuner har besluttet, at der slet ikke skal åbnes op for anvendelsen af §
16b.
Overvejelser i forbindelse
med anvendelse af folkeskolelovens § 16b
Ordningen kan give den enkelte
skole endnu mere fleksibilitet i forhold til at sikre elevernes trivsel og
faglige udvikling, og vil give skolebestyrelsen et større medansvar.
Ordningen vil i mange tilfælde
betyde en merudgift for de skoler, der ønsker at benytte den. De ressourcer,
der frigives ved at nedsætte den understøttende undervisning, skal anvendes til
mere personale i fagundervisningen. Samtidig skal der sikres et fritidstilbud
til eleverne i de timer, som skoledagen afkortes med.
Behovet for udvidelse af
fritidstilbuddet vil være afhængig af antallet af timer og klasser, samt på
hvilke klassetrin, tilladelsen bliver givet.
Skolerne har meget forskellige
vilkår, da skoler med SFO/SFOll til en vis grad har mulighed for at
omprioritere ressourcer inden for egen virksomhed. Skoler, hvor eleverne
benytter fritidshjem og klubber, har ikke denne mulighed. Her vil det være
nødvendigt, at de pågældende virksomheder indgår en samarbejdsaftale.
Fritidstilbuddet kan komme ud
for, at de også skal føre tilsyn med en gruppe børn, der ikke i forvejen er i
deres system i de timer, som skoledagen er afkortet med. Det vil blandt andet
betyde, at personalet ikke kender børn og forældre særlig godt, og de skal
sørge for, at børnene sendes hjem, måske allerede efter en time. Desuden vil
det kræve god koordination mellem skole og fritidstilbud i forhold til, hvilke
børn der kommer på hvilke dage, da ikke alle forældre vil benytte sig af
pasningstilbuddet.
Det skal bemærkes, at den
forlængede skoledag og den understøttende undervisning er et bærende element i
folkeskolereformen, og derfor blev der overført ressourcer fra fritidsordningerne
til skolerne. Det vil derfor være meget begrænset, i hvilket omfang et
fritidstilbud kan udvides, uden at det vil medføre en forringelse af
kvaliteten.
Intentionen med bestemmelsen, om
at kunne fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden, er
derfor også, at det kun skal være muligt for bestemte klasser med særlige
problemstillinger.
Center for Uddannelse har
modtaget et åbent brev fra BUPL vedr. sagen, som er vedlagt som bilag.
Forslag til retningslinjer
for anvendelse af folkeskolelovens § 16b
Administrationen har udarbejdet
forslag til retningslinjer for anvendelse af folkeskolens § 16b, som kan
indskrives i styrelsesvedtægt for skoleområdet, hvis sagens indstillinger
godkendes.
Retningslinjerne skal hjælpe
skolebestyrelsen til at træffe beslutning inden for lovgivningens rammer og
sikre, at der foreligger dokumentation. Dette forslag til retningslinjer er
vedlagt som bilag.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Følgende muligheder angår,
hvorvidt det skal være muligt at afkorte skoledagens længde efter
folkeskolelovens § 16b:
1. Det skal
være muligt, at konvertere en del af den understøttende undervisning til mere
personale i den fagdelte undervisning for bestemte klasser.
2. Det skal ikke
være muligt, at konvertere en del af den understøttende undervisning til mere
personale i den fagdelte undervisning for bestemte klasser.
Følgende muligheder angår, hvem
der i givet fald skal have kompetencen til at godkende skolers ansøgninger:
A. Byrådet
delegerer kompetencen til skolebestyrelsen.
B. Byrådet
delegerer kompetencen til Uddannelseschefen.
Følgende muligheder angår
forslag til retningslinjer for anvendelse af folkeskolens § 16b:
a. Byrådet kan
godkende forslag til retningslinjer, som indskrives i styrelsesvedtægten.
b. Byrådet kan
beslutte ændringer i retningslinjerne.
Vurdering
Sagens indstilling er foretaget
på baggrund af indledende drøftelser med Uddannelsesudvalget og
virksomhedslederne. Administrationen vurderer, at hvis Byrådet godkender
indstillingen, er der behov for et sæt retningslinjer, som skal hjælpe
skolebestyrelserne til at kunne træffe beslutninger inden for lovgivningens
rammer og sikre, at der foreligger dokumentation.
Center for Uddannelse indhenter
en udtalelse fra SektorMED inden Byrådsmødet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ordningen vil ikke betyde en merudgift for Slagelse Kommune,
da det forudsættes, at eventuelle merudgifter afholdes inden for
virksomhedernes eget budget.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelseschefen indstiller,
1.
at det skal være muligt, at konvertere en del af den understøttende
undervisning til mere personale i den fagdelte undervisning for bestemte
klasser.
2. at Byrådet
delegerer kompetencen til at foretage den konkrete beslutning på klasseniveau
til den enkelte skolebestyrelse.
3.
at forslag til retningslinjer godkendes og indskrives i styrelsesvedtægt
for skoleområdet.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 4. april 2016:
Fraværende:
Helle Blak (F), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Anbefales.
Udvalget besluttede endvidere, at der skal ske en evaluering
ultimo 2016 med henblik på vurdering af behov for justering af retningslinjer.