7. Unge i uddannelse eller beskæftigelse - tilrettelæggelse af den Kommunale UngeIndsats (B)
7. Unge i uddannelse eller beskæftigelse - tilrettelæggelse af den
Kommunale UngeIndsats (B)
Sagsnr.: 330-2017-77212 Dok.nr.: 330-2019-154532 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende grundlæggende principper for
tilrettelæggelse af den Kommunale UngeIndsats der sættes i værk 1. august 2019
(KUI).
Baggrund
Regeringen og en række partier
indgik i efteråret 2017 ’Aftalen om bedre veje til uddannelse og job’. I maj
2018 blev lovgrundlaget vedtaget. Aftalen sigter mod et målrettet løft af de
unge, som hverken har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet.
Samtidig sigter aftalen mod, at unge så vidt muligt skal have en uddannelse,
mens de er unge.
Den nye lovgivning indebærer, at
kommunerne skal etablere en sammenhængende ungeindsats.
Formålet med den kommunale
ungeindsatsen er:
·
at alle unge bliver parate til at gennemføre en ungdomsuddannelse
eller komme i beskæftigelse.
·
at den unge oplever sammenhæng i de kommunale tilbud.
·
at den unge får ejerskab til uddannelsesplanen, der bliver
omdrejningspunktet for indsatsen og samarbejdet mellem den unge og de
forskellige aktører.
I lovgrundlaget er målgruppen for
den kommunale ungeindsats defineret som unge under 25 år.
I Slagelse Kommune har Børne- og
Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget i juni 2018 vedtaget at
udvide målgruppen, så den omfatter unge fra 7. klasse til 30 år. Fastlæggelse
af målgruppen nedadtil er udtryk for et ønske om at sætte fokus på en
forebyggende tidlig indsats i grundskolen og på overgangen fra grundskole til
ungdomsuddannelse. Udvidelsen opadtil er et udtryk for, at afgrænsningen i
beskæftigelseslovgivningen er uddannelse og beskæftigelse for unge op til 30
år.
De nye nationale uddannelsespolitiske
målsætninger for unge er følgende:
·
Alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse, være i
uddannelse eller være i beskæftigelse.
·
Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025
og 90% i 2030.
·
Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller
arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030.
I Slagelse Kommune har Børne- og
Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget i juni 2018 vedtaget at
supplere de nationale målsætninger med en lokalpolitisk målsætning, med
følgende:
·
Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte
efter 9. eller 10. klasse, er højst 6 % i 2025 og 5 % i 2030.
Kommunernes ansvar og opgaver i den
sammenhængende ungeindsats omfatter jfr. lovgivningen bl.a. nedenstående:
·
Udarbejdelse af uddannelsesplan i samarbejde med den unge
·
Etablering af kontaktpersonordning for unge, som har behov herfor
·
Uddannelses- og erhvervsvejledning i grundskolen og 10. klasse,
herunder introduktionskurser i 8. klasse, uddannelsesparathedsvurderinger og
brobygning
·
Vejledning om 15-17-åriges pligt til at være i uddannelse,
beskæftigelse m.v.
·
Beskrivelse af kendt behov for specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, socialindsats og misbrugsindsats i den unges
uddannelsesplan
·
Målgruppevurdering med henblik på FGU
·
Tilvejebringelse af praktikpladser til virksomhedspraktik for
unge i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse på FGU
·
Koordinering af opsøgende funktioner i forhold til
virksomhedspraktik
·
Opsøgende og opfølgende indsats til unge under 25 år, som hverken
er i gang med eller har fuldført mindst en ungdomsuddannelse
·
Jobcentrenes opgaver i forhold til unge under 25 år, jf. lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
m.v.
Det er op til den enkelte kommune at tage stilling til, hvordan
den kommunale ungeindsats skal tilrettelægges. Tilrettelæggelsen skal
understøtte koordination på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og
socialindsatsen.
Den lokale proces
Der er i 2018 afviklet en række aktiviteter, hvor
interessenter i forhold til ungeindsatsen, unge, uddannelsesinstitutioner,
erhvervsrepræsentanter, fagudvalg og medarbejdere har haft mulighed for at
komme med input til den fremtidige kommunale ungeindsats.
På baggrund af interessenternes input og nye formelle rammer
blev forslag til grundlæggende principper for ungeindsatsen og principper for
organisering af ungeindsatsen præsenteret for Byrådet den 26. januar 2019 og
efterfølgende sendt i høring i MED-organisationen, hos eksterne råd, UU og
UngSlagelse. Oplæg til principper og høringssvar fremgår af bilag 2 til 6. I
bilag 2 følger en opsamling på de indkomne høringssvar.
Byrådets medlemmer har den 30. april 2019 haft lejlighed til
at kommentere på hovedprincipperne i oplægget.
Med afsæt heri er udarbejdet forslag til ”Unge i uddannelse
eller beskæftigelse - tilrettelæggelse af den Kommunale UngeIndsats Slagelse
Kommune”, bilag 1.
Forslag i hovedtræk
Forslaget, jfr. bilag 1 tager overordnet afsæt i den unge,
og at planen for den unge som omdrejningspunkt for udvikling og progression.
Det er den nuværende basisorganisationen, der har ansvaret for driftsopgaverne.
Dette suppleres med koordinerende tiltag såsom tværgående teams, hvor uddannelsesplanen
aftales med den unge, én koordinerende sagsbehandler for den unge og Ungehuset
som èn indgang for de 15-30-årige, der ikke er i uddannelse eller job. Hertil
kommer et fælles mindset for medarbejderne i arbejdet med de unge.
Opgavernes forankring i driftsorganisationen betyder bl.a.
at varetagelse af uddannelses- og erhvervsvejledningsopgaver i den daglige
drift fordeles mellem Børne- og Ungeområdet og Arbejdsmarkedsområdet.
Retligt
grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Aftale af 13. oktober 2017 om bedre veje til uddannelse og
job.
Handlemuligheder
Fagudvalg og Byråd kan anbefale/godkende fremlagte forslag
med suppleringer og ændringsforslag.
Vurdering
Administrationen har overvejet mulighederne for etablering
af én samlet ungeenhed kontra den foreslåede placering af driftsopgaverne i den
nuværende driftsorganisering med supplerende tiltag, der skal sikre den
helhedsorienterede indsats i forhold til de unge.
Vurderingen er, at det med fastholdelse af den kendte
driftsstuktur suppleret med helhedsorienterede indsatser er muligt at sætte den
unge i centrum og skabe progression i udviklingen hos den unge samtidig med
fastholdelse af et højt fagligt niveau og en sikker drift.
Der er store forskelle i de faglige paradigmer og
kulturforståelser i de forskellige dele af den kommunale organisation, der
arbejder med de unge. Det forudsættes, at der igangsættes et udviklingsforløb
for alle, der kan føre frem til et fælles faglig viden og mindset for indsatsen
sammen med og for de unge og deres vej til uddannelse og job.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Den samlede økonomi til indsatser, der vedrører de
kommunale ungeindsatser, er på baggrund af de gældende budgetter opgjort for
perioden 2018 til 2022 til mellem 130 og 152 mio. kr. årligt jf. bilag 6.
Væksten i udgifterne skyldes primært estimerede udgifter til
FGU. Der pågår særskilt analyse heraf, der først færdiggøres, når
optaget pr. 1. august 2019 kendes. Oplæg herom forelægges i forbindelse med
budget 2020-23.
I den kommende ungeindsats forudsættes alle unge med kontakt
til flere kommunale instanser at få en koordinerende sagsbehandler. Her udover
vil en mindre gruppe af unge have behov for en særlig kontaktperson,
eksempelvis en kendt lærer, pædagog eller voksen fra et fritidstilbud, der via
sin relation til den unge kan medvirke til, at den unge fastholdes i uddannelse
eller job. Det er ikke muligt for indeværende at give en vurdering af behovet
for supplerende ansættelse af kontaktpersoner, hvorfor udgiften i 2019 afholdes
inden for Center for Børn og Unges og Center for Arbejdsmarkeds budgetter til
indsatser, og der fremlægges konkret forslag i forbindelse med budget 2020-23.
Særligt for så vidt angår kontaktpersoner for FGU-elever er
der via DUT-midler tilført kommunen 0,5 mio. kr. i 2021. Disse vil indgå i
budgetoplægget.
I forhold til uddannelses- og erhvervsvejlederne er konsekvensen,
at gruppen fortsat er en organisatorisk enhed under Børn og Unge, men at
vejlederne opdeles i to grupper, henholdsvis grundskolevejledere og
ungevejledere. De dedikeres til uddannelsesvejlednings- og
erhvervsvejledningsopgaver i henholdsvis Center for Børn og Unge og Center For
Arbejdsmarked, der har drifts- og ledelsesansvaret for vejledernes opgaver.
Vejlederfagligheden opretholdes og udvikles på tværs af de to områder.
I principperne for den tværfaglige og helhedsorienterede
ungeindsats lægges op til en omfattende kulturudvikling, nye samarbejdsformer
og faglig omstilling. Når den endelige tilrettelæggelse af ungeindsatsen
kendes, udarbejder områderne forslag til udviklings- og kompetenceudviklingsinitiativer,
der gives første prioritet i de kommende to år. MED-organisationen inddrages
heri.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren og Erhvervs- og
Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at Børne- og Ungeudvalget, Social- og
Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede borgerindsatser anbefaler
til Byrådets godkendelse:
1. At den
tværfaglige ungeindsats baseres på følgende overordnede principper:
a. Fælles
arbejdsmetoder og tilgang til de unge
b. Tidlige
forebyggende indsatser og mindsteindgrebsprincippet
c. Stærk faglighed,
forstået som såvel fagfaglighed som tværfaglighed
d. Tværgående mål
for ungeindsatsen i kombination med fagområdernes specifikke mål
e. Sammenhæng og
kontinuitet i indsatser på tværs af forskellige aktører, interne og eksterne –
”Kædeansvar”.
2. At følgende
principper lægges til grund for organisering at ungeindsatsen:
a. Basisorganisationen
har ansvaret for driftsopgaverne.
b. Tværgående
faglige teams, hvor uddannelsesplanen aftales.
c. Decentral beslutningskompetence
på medarbejderniveau.
d. Ungehuset bliver
”en indgang” for alle unge i alderen 15 til 30 år, der ikke er i uddannelse
eller job.
e. Uddannelses- og
erhvervsvejledningen forankres organisatorisk i Center for Børn og Unge med
udlægning af opgaver for de 15–25-årige til Center for Arbejdsmarked
f. Alle unge
har en koordinerende sagsbehandler, der kan være suppleret med en
kontaktperson.
g. Virksomhedskontakten
i forhold til tilbud til unge forstås samlet fra Center for Arbejdsmarked,
Virksomhedsservice.
h. Den
ledelsesmæssige forankring af den koordinerede ungeindsats placeres i et
tværgående lederteam samt en styregruppe.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:
Helle Blak (F)
Ad. 1. Anbefales.
Ad. 2. Aanbefales.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:
At 1 og 2 anbefales til Byrådets godkendelse.
Sten Knuth (V) ønsker sagen oversendt til Byrådets
behandling.
Udvalget udtrykker bekymring for, om det er den rigtige
konstruktion, og ønsker derfor, at kulturændringen og organiseringen følges
politisk tæt med inddragelse af erfaringer fra berørte unge, samt at der
løbende sker justeringer, når behovet opstår.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende:
Udvalget besluttede at følge indstillingen med bemærkning
om, at høringssvarene indgår i det videre arbejde.