Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 8. maj 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-662913                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)

2.     Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2019-179371                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget er i gang med en drøftelse omkring etablering af skæve boliger. Udvalget drøftede senest skæve boliger på mødet den 6. marts 2019, hvor det blev besluttet at genoptage sagen på udvalgets maj møde for at undersøge yderligere placeringer i byerne.
Administrationen giver en status på processen.
Retligt grundlag
·         Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om Almene boliger § 5a.
·         Aftale om udlejning og anvisning af boligerne jf. bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11.
·         Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om Almene boliger § 127.
·         Økonomisk støtte på op til 400.000 kr. pr. bolig fremgår af Lov om Almene boliger § 149a.
·         Den sociale støtte, herunder Bo-støttemetoder efter Housing First princippet ydes med hjemmel i Servicelovens § 85.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte den videre proces for etablering af skæve boliger. Her henvises til budget notatets punkt: 52 I.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængigt af de løsninger som Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser peger på, vil der være behov for at inddrage Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget vedr. planforhold og Erhvervs- og Teknikudvalget vedr. arealer eller bygninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget aftaler den videre proces for etablering af skæve boliger.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at aftale den videre proces for etablering af skæve boliger med bemærkning om, at sagen ønskes yderligere belyst på udvalgets junimøde.

3. Igangværende sager (O)

3.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2018-663089                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager:
·         Natherberg
·         Pejlemærker/Recovery
·         Bygninger/Dialog med ejendomsservice
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

4. Orientering (O)

4.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2019-39738                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
1. Gensidig orientering
2. FOKUS
3. Vejledning om trusler mod politikere. Bilag vedlagt
4. Orientering og evt. ibrugtagning af elektronisk underskriftsark, som har været afprøvet i Byrådet og Økonomiudvalget.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

5. Budgetopfølgning 2 for 2019 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

5.     Budgetopfølgning 2 for 2019 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2019-26899               Dok.nr.: 330-2019-152429                                          Åbent
Kompetence: Fagudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2019 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 17,4 mio. kr. (Myndighed og virksomhederne) og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 0,5 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget samt en status på udvalgets anlægsprojekter.
Udfordringen på Udvalgets samlede område relaterer sig til Myndighedsområdet under Center for Handicap og Psykiatri (CHP). Administrationen har i de tidligere rapporteringer i 2019 gjort opmærksom på, at området var under pres, men at der var en forventning om, at udfordringerne kunne afholdes indenfor den samlede ramme i CHP.
Med denne budgetopfølgning virker ovenstående ikke længere realistisk. På baggrund af 1. kvartals aktivitetstal, fremskrivningen af disse samt forventninger til yderligere tilgang fra særligt børn- og ungeområdet, så forventer Myndighedsområdet et merforbrug på ca. 19 mio. kr. i 2019.
·         3,5 mio. kr. relaterer sig til udfordringen vedr. overtagelsen af §85-området fra Jobcentret. CHP har fået tilført et budget på ca. 18,1 mio. kr. I forhold til de sager der er overdraget, så forventes der et samlet forbrug på 21,6 mio. kr. Samtidig opleves der et væsentligt pres på området ligesom §85-området skal finansiere Fokus. Samlet set er der en udfordring vedr. §85-området på ca. 7,5 mio. kr.
·         Det øvrige forventede merforbrug relaterer sig til flere forskellige §-områder, men den væsentligste faktor er den stigende kompleksitet i borgernes udfordringer og dermed deres behov for hjælp og støtte. Denne kompleksitet udmønter sig ofte i, at indsatserne bliver dyrere. Dette kan direkte aflæses i antallet og de deraf afregnede udgifter på særligt dyre enkeltindsatser.
o    I 2018 var der 37 sager med en afledt udgift på 56,7 mio. kr.
o    I 2019 er der foreløbigt 44 sager med en afledt udgift på 69,5 mio. kr.
·         Der har ligeledes været en væsentlig udgiftsstigning på BPA-ordninger (borgerstyret personlig assistance).
·         STU-området (særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse) er næsten fordoblet siden 2018, hvilket hænger sammen med, at en del borgere fik tildelt en førtidspension i slutningen af 2018. Ved førtidspension betales STU-udgiften af CHP.
Det Voksenspecialiserede område er generelt et område, der er under et voldsomt tilgangspres i såvel Slagelse kommune, som i landets øvrige kommuner – en tilgang der både ses i antal og kompleksitet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der er fortsat store forventninger til at Fokus kan være med til at dæmme op for tilgangen til Myndighedsområdet. Fokus arbejder under §82a, som er et for-forløb, der skal være med til at afdække borgers behov og tale ind i borgerens egen motivation for at lave forandringer i sit eget liv, inden der visiteres ind til fx Servicelovens §85. Der arbejdes med inddragelse af civilsamfundet og dialog med borgeren.
I 2018 udarbejdede Implement en Ungeanalyse, som viste, at en stor del at de unge der modtager støtte i CHP kommer udenom de specialiserede børn- og ungeindsatser. Implement er pt. i gang med en opdatering af denne analyse som en del af de vedtagen Temanalyser i budget 2019. Analysen skal identificere hvor borgerne kommer fra, deres tidligere indsatser samt anvisning af handlemuligheder/prøvehandlinger.
De 18-25 årige tegner sig for ca. 26% af udgifterne på Myndighedsområdet (de aktivitetsbaserede udgifter).
På Voksenområdet oplever Administrationen uforholdsmæssigt mange henvendelser, en tendens der er stigende. Af samtlige henvendelser der modtages i CHP, så kommer 63% af henvendelserne fra andre forvaltninger i Slagelse kommune, hvor man beder om støtte på borgernes vegne – vi skal i højere grad arbejde på, at borgerne selv beder om hjælp og støtte.
Samtidig ses der nogle snitfladeproblematikker/gråzone borgere, som kalder på en drøftelse forvaltningerne imellem:
·         Sundhed og Omsorg/CHP vedr. §83/85. Der er igangsat et samarbejdsforum, og der gives en status medio 2019.
·         CHP/Jobcenter vedr. §82/85/Mentorer. CHP vil i maj måned tage initiativ til en drøftelse af, hvordan disse problematikker kan imødekommes.
Administrationen anbefaler, at der nedsættes et Opgaveudvalg/17.4 Udvalg, der på tværs af fagudvalg/fagcentre skal arbejde med, hvordan vi imødekommer udfordringen i forhold til at en stadig stigende andel af befolkningen i Slagelse kommune har brug for hjælp og støtte.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 2 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
2.   at  Merforbruget og handlemulighederne drøftes samt at der oversendes indstilling til Økonomiudvalg og Byrådet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at følge indstillingen med bemærkning om, at Udvalget udtrykker stor bekymring for stigningen i merforbruget.  På baggrund af bekymringen for udviklingen på området og den økonomiske konsekvens, anbefaler udvalget, at der nedsættes et opgaveudvalg/17.4 udvalg, der skal arbejde med at imødekomme udfordringerne. Udvalget anmoder administrationen om, at der udarbejdes et forslag til kommissorium, der forelægges til udvalgets behandling og godkendelse til junimødet og herefter oversendes til Økonomiudvalg og Byrådet.
Udvalget ønsker en afklaring af den manglende finansiering på 3,5 mio. kr. som relaterer sig til overtagelsen af § 85 sagerne fra Jobcenteret til CHP.

6. Forebyggelse af misbrug blandt unge (B)

6.     Forebyggelse af misbrug blandt unge (B)

Sagsnr.: 330-2019-1505                 Dok.nr.: 330-2019-179110                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet bedes godkende opgaveudvalg (17.4 udvalg) som rammen for at arbejde med forebyggelse af misbrug blandt unge.
I forlængelse heraf bedes Byrådet godkende oplæg til kommissorium for opgaveudvalget, samt pege på 6 medlemmer af Byrådet til opgaveudvalget.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget har et ønske om - som forebyggelsesudvalg - at sætte fokus på forebyggelse af unges misbrug.
Baggrunden for dette ønske
Udvalget er senest ved en temadrøftelse blevet præsenteret for en række data hentet fra den regionale og nationale sundhedsprofil, der dels viser unges forbrug af rygning, alkohol og stoffer, dels giver et billede af unges trivsel, hvor en stor procentdel føler sig ensomme.
Udvalget ønsker at sætte et forebyggelsesfokus på disse problematikker i håb om, at flere unge vil trives og opleve at lykkes.
Data (her enkelte udvalgte) fra sundhedsprofilerne viser, at der er en sammenhæng mellem et stort alkoholforbrug, såkaldt daglig rygning og hashrygning. I aldersgruppen 16-20 år har mere end 70% af drengene og 60% af pigerne, der ryger cigaretter, prøvet at ryge hash. Unge med en tidlig alkoholdebut og/eller større forbrug af alkohol har ligeledes en større risiko for at eksperimentere med stoffer, end unge med et begrænset alkoholforbrug. Blandt de unge, der overskrider højrisikogrænsen for alkoholindtagelse, har 63% af drengene og 50% af pigerne prøvet hash.
20,9 % af de unge, der angiver at føle sig ensomme, har taget stoffer inden for den seneste måned, 11,8 % er daglig rygere og 8,6 % har en problematisk alkoholadfærd. Sundhedsprofilerne viser en signifikant sammenhæng mellem usund sundhedsadfærd og følelsen af ensomhed. På længere sigt er der tæt sammenhæng mellem unges trivsel og deres succes/oplevelse af succes med gennemførsel af en uddannelse og en god start på arbejdsmarkedet.
Der er behov for at ændre denne udvikling gennem konkrete anbefalinger, der kan skabe gode rammer for de unges trivsel samt motivere de unge hen imod en adfærd og kultur med mindre røg, alkohol og stoffer.
Opgaveudvalg (§ 17 stk. 4 udvalg) som ramme
Der arbejdes allerede nu i kommunalt regi med en række indsatser for at forebygge og behandle misbrug.
Det foreslås, at der som supplement til de eksisterende indsatser nedsættes et såkaldt opgaveudvalg, der kan udarbejde konkrete anbefalinger med henblik på at mindske misbrug og fremme unges trivsel.
I forlængelse af ovenstående var der på fagudvalgsmøder i april oplæg til kommissorium for et opgaveudvalg. De unge borgere har berøringsflader ind i flere fagudvalg, der derfor involveres i etableringen af et opgaveudvalg ved at anbefale og/eller kommentere kommissoriet overfor byrådet.
De umiddelbart relevante fagudvalg er
·         Børne- og Ungeudvalget
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget
·         Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         Forebyggelses- og Seniorudvalget
På sigt kan øvrige udvalg blive involveret afhængigt af opgaveudvalgets anbefalinger.
De nævnte fagudvalg drøftede første oplæg på aprilmøderne og havde en række kommentarer, der ønskedes indarbejdet i kommissoriet forud for fremsendelse til Byrådets godkendelse. Som bilag til nærværende sag fremlægges kommissorium version 2, hvor kommentarerne er indarbejdet, herunder
·         Opgaveudvalgets fokus er forebyggelse af unges misbrug, hvorfor kommissoriet også benævnes ”Forebyggelse af misbrug blandt unge”
·         Det foreslås, at der indgår 6 medlemmer af Byrådet i udvalget
·         De unge borgeres/brugeres primære berøringsflade ind i de fire fagudvalg er kort beskrevet
·         Det foreslås, at Slagelse Fælles Elevråd er repræsenteret
·         Det fremgår, at videnspersoner – Slagelse Kommunes medarbejdere, der har indsigt i områder med relevans for unge og misbrugsproblemer – kan/vil være ressourcepersoner, som opgaveudvalget løbende kan invitere og involvere
Opgaveudvalgets sammensætning
Opgaveudvalget foreslås sammensat af 6 medlemmer af Byrådet og 10 borgere. Det foreslås, at unge og forældre udgør en stor del af opgaveudvalget, således at dem, det reelt handler om – de unge og deres familier – er med til at sætte dagsordenen og anbefale handlinger og initiativer.
Udkast til kommissorium kan ses som bilag til denne sag.
Opgaveudvalgets arbejde foreslås påbegyndt august 2019 og afsluttet august 2020.
Retligt grundlag
Kommunestyrelsesloven § 17 stk. 4
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte en af følgende handlemuligheder:
-      Nedsætte et opgaveudvalg, der arbejder involverende sammen med de unge, forældre og vigtige interessenter om anbefalinger og forslag til initiativer, der kan ændre rammer og adfærd i positiv retning
-      Beslutte at forebyggelse for bedret trivsel og forebyggelse af misbrug fortsætter med nuværende center- og udvalgsspecifikke indsatser
Vurdering
Nedsættelse af et opgaveudvalg kan sætte rammen for en proces, hvor det sikres, at de unge og deres forældre og daglige netværk er tæt involveret og medudviklere på anbefalinger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
En række fagudvalg er involveret omkring unge i Slagelse Kommune og bør alle repræsenteres i et evt. opgaveudvalg. Herudover lægges der op til – som minimum - en løbende orientering af udvalgene frem mod opgaveudvalgets fremlæggelse af de endelige anbefalinger.
Det kan undervejs i forløbet vise sig, at andre fagudvalg skal involveres.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler til Byrådets godkendelse, at der nedsættes et opgaveudvalg Forebyggelse af Unges Misbrug
2.    at Børn- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler udkast til kommissorium til Byrådets godkendelse
3.    at Byrådet udpeger 6 medlemmer til opgaveudvalget fra Byrådet
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Ad. 1. Anbefales.
Ad. 2. Anbefales med bemærkning om også at rette opmærksomhed på kriminelle miljøer.
Ad. 3. Anbefales.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse med mulighed for supplerende forslag på Byrådets møde.
At 3 - Anbefales til Byrådet, at den politiske repræsentation tager afsæt i de anmeldte valggrupper samt de relevante fagudvalg.
Udvalget ønskede, at der blandt forældrene udpeges forældre med nuværende eller tidligere misbrugere. Fagprofessionelle inddrages undervejs.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ole Drost (V)
At 1 til 3: Anbefales til Byrådets godkendelse
(V) og (O) bemærker, at der skal ske en politisk drøftelse og stillingtagen til, hvad indholdet i opgaveudvalget er, og hvordan der skal arbejdes med det. Ligeledes, at der politisk skal sættes klare rammer i opgaveudvalget med forventede antal møder mm., fx på faste dage og tidspunkter.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at følge indstillingen.

7. Unge i uddannelse eller beskæftigelse - tilrettelæggelse af den Kommunale UngeIndsats (B)

7.     Unge i uddannelse eller beskæftigelse - tilrettelæggelse af den Kommunale UngeIndsats (B)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2019-154532                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende grundlæggende principper for tilrettelæggelse af den Kommunale UngeIndsats der sættes i værk 1. august 2019 (KUI).
Baggrund
Regeringen og en række partier indgik i efteråret 2017 ’Aftalen om bedre veje til uddannelse og job’. I maj 2018 blev lovgrundlaget vedtaget. Aftalen sigter mod et målrettet løft af de unge, som hverken har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet. Samtidig sigter aftalen mod, at unge så vidt muligt skal have en uddannelse, mens de er unge.
Den nye lovgivning indebærer, at kommunerne skal etablere en sammenhængende ungeindsats.
Formålet med den kommunale ungeindsatsen er:
·         at alle unge bliver parate til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse.
·         at den unge oplever sammenhæng i de kommunale tilbud.
·         at den unge får ejerskab til uddannelsesplanen, der bliver omdrejningspunktet for indsatsen og samarbejdet mellem den unge og de forskellige aktører.
I lovgrundlaget er målgruppen for den kommunale ungeindsats defineret som unge under 25 år.
I Slagelse Kommune har Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget i juni 2018 vedtaget at udvide målgruppen, så den omfatter unge fra 7. klasse til 30 år. Fastlæggelse af målgruppen nedadtil er udtryk for et ønske om at sætte fokus på en forebyggende tidlig indsats i grundskolen og på overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Udvidelsen opadtil er et udtryk for, at afgrænsningen i beskæftigelseslovgivningen er uddannelse og beskæftigelse for unge op til 30 år.
De nye nationale uddannelsespolitiske målsætninger for unge er følgende:
·         Alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse, være i uddannelse eller være i beskæftigelse.
·         Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030.
·         Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030.
I Slagelse Kommune har Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget i juni 2018 vedtaget at supplere de nationale målsætninger med en lokalpolitisk målsætning, med følgende:
·         Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, er højst 6 % i 2025 og 5 % i 2030. 
Kommunernes ansvar og opgaver i den sammenhængende ungeindsats omfatter jfr. lovgivningen bl.a. nedenstående:
·         Udarbejdelse af uddannelsesplan i samarbejde med den unge
·         Etablering af kontaktpersonordning for unge, som har behov herfor
·         Uddannelses- og erhvervsvejledning i grundskolen og 10. klasse, herunder introduktionskurser i 8. klasse, uddannelsesparathedsvurderinger og brobygning
·         Vejledning om 15-17-åriges pligt til at være i uddannelse, beskæftigelse m.v.
·         Beskrivelse af kendt behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, socialindsats og misbrugsindsats i den unges uddannelsesplan
·         Målgruppevurdering med henblik på FGU
·         Tilvejebringelse af praktikpladser til virksomhedspraktik for unge i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse på FGU
·         Koordinering af opsøgende funktioner i forhold til virksomhedspraktik
·         Opsøgende og opfølgende indsats til unge under 25 år, som hverken er i gang med eller har fuldført mindst en ungdomsuddannelse
·         Jobcentrenes opgaver i forhold til unge under 25 år, jf. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Det er op til den enkelte kommune at tage stilling til, hvordan den kommunale ungeindsats skal tilrettelægges. Tilrettelæggelsen skal understøtte koordination på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.
Den lokale proces
Der er i 2018 afviklet en række aktiviteter, hvor interessenter i forhold til ungeindsatsen, unge, uddannelsesinstitutioner, erhvervsrepræsentanter, fagudvalg og medarbejdere har haft mulighed for at komme med input til den fremtidige kommunale ungeindsats.
På baggrund af interessenternes input og nye formelle rammer blev forslag til grundlæggende principper for ungeindsatsen og principper for organisering af ungeindsatsen præsenteret for Byrådet den 26. januar 2019 og efterfølgende sendt i høring i MED-organisationen, hos eksterne råd, UU og UngSlagelse. Oplæg til principper og høringssvar fremgår af bilag 2 til 6. I bilag 2 følger en opsamling på de indkomne høringssvar.
Byrådets medlemmer har den 30. april 2019 haft lejlighed til at kommentere på hovedprincipperne i oplægget.
Med afsæt heri er udarbejdet forslag til ”Unge i uddannelse eller beskæftigelse - tilrettelæggelse af den Kommunale UngeIndsats Slagelse Kommune”, bilag 1.
Forslag i hovedtræk
Forslaget, jfr. bilag 1 tager overordnet afsæt i den unge, og at planen for den unge som omdrejningspunkt for udvikling og progression. Det er den nuværende basisorganisationen, der har ansvaret for driftsopgaverne. Dette suppleres med koordinerende tiltag såsom tværgående teams, hvor uddannelsesplanen aftales med den unge, én koordinerende sagsbehandler for den unge og Ungehuset som èn indgang for de 15-30-årige, der ikke er i uddannelse eller job. Hertil kommer et fælles mindset for medarbejderne i arbejdet med de unge.
Opgavernes forankring i driftsorganisationen betyder bl.a. at varetagelse af uddannelses- og erhvervsvejledningsopgaver i den daglige drift fordeles mellem Børne- og Ungeområdet og Arbejdsmarkedsområdet.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Aftale af 13. oktober 2017 om bedre veje til uddannelse og job.
Handlemuligheder
Fagudvalg og Byråd kan anbefale/godkende fremlagte forslag med suppleringer og ændringsforslag.
Vurdering
Administrationen har overvejet mulighederne for etablering af én samlet ungeenhed kontra den foreslåede placering af driftsopgaverne i den nuværende driftsorganisering med supplerende tiltag, der skal sikre den helhedsorienterede indsats i forhold til de unge.
Vurderingen er, at det med fastholdelse af den kendte driftsstuktur suppleret med helhedsorienterede indsatser er muligt at sætte den unge i centrum og skabe progression i udviklingen hos den unge samtidig med fastholdelse af et højt fagligt niveau og en sikker drift.
Der er store forskelle i de faglige paradigmer og kulturforståelser i de forskellige dele af den kommunale organisation, der arbejder med de unge. Det forudsættes, at der igangsættes et udviklingsforløb for alle, der kan føre frem til et fælles faglig viden og mindset for indsatsen sammen med og for de unge og deres vej til uddannelse og job.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den samlede økonomi til indsatser, der vedrører de kommunale ungeindsatser, er på baggrund af de gældende budgetter opgjort for perioden 2018 til 2022 til mellem 130 og 152 mio. kr. årligt jf. bilag 6.
Væksten i udgifterne skyldes primært estimerede udgifter til FGU. Der pågår særskilt analyse heraf, der først færdiggøres, når optaget pr. 1. august 2019 kendes. Oplæg herom forelægges i forbindelse med budget 2020-23.
I den kommende ungeindsats forudsættes alle unge med kontakt til flere kommunale instanser at få en koordinerende sagsbehandler. Her udover vil en mindre gruppe af unge have behov for en særlig kontaktperson, eksempelvis en kendt lærer, pædagog eller voksen fra et fritidstilbud, der via sin relation til den unge kan medvirke til, at den unge fastholdes i uddannelse eller job. Det er ikke muligt for indeværende at give en vurdering af behovet for supplerende ansættelse af kontaktpersoner, hvorfor udgiften i 2019 afholdes inden for Center for Børn og Unges og Center for Arbejdsmarkeds budgetter til indsatser, og der fremlægges konkret forslag i forbindelse med budget 2020-23.
Særligt for så vidt angår kontaktpersoner for FGU-elever er der via DUT-midler tilført kommunen 0,5 mio. kr. i 2021. Disse vil indgå i budgetoplægget.
I forhold til uddannelses- og erhvervsvejlederne er konsekvensen, at gruppen fortsat er en organisatorisk enhed under Børn og Unge, men at vejlederne opdeles i to grupper, henholdsvis grundskolevejledere og ungevejledere. De dedikeres til uddannelsesvejlednings- og erhvervsvejledningsopgaver i henholdsvis Center for Børn og Unge og Center For Arbejdsmarked, der har drifts- og ledelsesansvaret for vejledernes opgaver. Vejlederfagligheden opretholdes og udvikles på tværs af de to områder.
I principperne for den tværfaglige og helhedsorienterede ungeindsats lægges op til en omfattende kulturudvikling, nye samarbejdsformer og faglig omstilling. Når den endelige tilrettelæggelse af ungeindsatsen kendes, udarbejder områderne forslag til udviklings- og kompetenceudviklingsinitiativer, der gives første prioritet i de kommende to år. MED-organisationen inddrages heri.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren og Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede borgerindsatser anbefaler til Byrådets godkendelse:
1.    At den tværfaglige ungeindsats baseres på følgende overordnede principper:
a.    Fælles arbejdsmetoder og tilgang til de unge
b.    Tidlige forebyggende indsatser og mindsteindgrebsprincippet
c.    Stærk faglighed, forstået som såvel fagfaglighed som tværfaglighed
d.    Tværgående mål for ungeindsatsen i kombination med fagområdernes specifikke mål
e.    Sammenhæng og kontinuitet i indsatser på tværs af forskellige aktører, interne og eksterne – ”Kædeansvar”.
2.    At følgende principper lægges til grund for organisering at ungeindsatsen:
a.    Basisorganisationen har ansvaret for driftsopgaverne.
b.    Tværgående faglige teams, hvor uddannelsesplanen aftales.
c.    Decentral beslutningskompetence på medarbejderniveau.
d.    Ungehuset bliver ”en indgang” for alle unge i alderen 15 til 30 år, der ikke er i uddannelse eller job.
e.    Uddannelses- og erhvervsvejledningen forankres organisatorisk i Center for Børn og Unge med udlægning af opgaver for de 15–25-årige til Center for Arbejdsmarked
f.     Alle unge har en koordinerende sagsbehandler, der kan være suppleret med en kontaktperson.
g.    Virksomhedskontakten i forhold til tilbud til unge forstås samlet fra Center for Arbejdsmarked, Virksomhedsservice.
h.    Den ledelsesmæssige forankring af den koordinerede ungeindsats placeres i et tværgående lederteam samt en styregruppe.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Ad. 1. Anbefales.
Ad. 2. Aanbefales.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende: 
At 1 og 2 anbefales til Byrådets godkendelse.
Sten Knuth (V) ønsker sagen oversendt til Byrådets behandling.
Udvalget udtrykker bekymring for, om det er den rigtige konstruktion, og ønsker derfor, at kulturændringen og organiseringen følges politisk tæt med inddragelse af erfaringer fra berørte unge, samt at der løbende sker justeringer, når behovet opstår.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at følge indstillingen med bemærkning om, at høringssvarene indgår i det videre arbejde.

8. Godkendelse af Sundhedsaftale 2019-2023 (B)

8.     Godkendelse af Sundhedsaftale 2019-2023 (B)

Sagsnr.: 330-2018-8126                 Dok.nr.: 330-2019-171687                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af Sundhedsaftalen 2019-2023 for Region Sjælland og de 17 kommuner i regionen.
Baggrund
Der skal indgås en sundhedsaftale for perioden 2019-2023 mellem regionsrådet og de enkelte kommunalbestyrelser i Region Sjælland. Sundhedsaftalen udgør den overordnede strategiske, politiske ramme for det tværsektorielle sundhedssamarbejde, og den udarbejdes af Sundhedskoordinationsudvalget.
Regionsrådet indsender sundhedsaftalen til Sundhedsstyrelsen. Aftalen skal være godkendt af både regionsrådet og alle kommunalbestyrelser i regionen inden indsendelsen. Sundhedsaftalen 2019-2023 træder i kraft 1. juli 2019.
Sundhedsaftalen er en aftale, som indgås mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen, hvori der fastsættes rammer og målsætninger for samarbejdet mellem parterne inden for de områder eller de målgrupper, der indgås aftale om. Udkast til sundhedsaftale udarbejdes af sundhedskoordinationsudvalget, mens regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen godkender indholdet af aftalen.
KKR Sjælland har følgende repræsentanter i Sundhedskoordinationsudvalget og Praksisplanudvalget:
      Borgmester Pernille Beckmann (V), Greve (næstformand)
      Borgmester Anette Mortensen (V), Stevns
      Kommunalbestyrelsesmedlem Camilla Meyer (A), Faxe
      Kommunalbestyrelsesmedlem Bente Borreskov (O), Lolland
      Kommunalbestyrelsesmedlem Eric Steffensen (O), Lolland
Formål med sundhedsaftalen
Sundhedsaftalen udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner og regioner, herunder almen praksis. Sundhedsaftalen omfatter både somatik og psykiatri.
Formålet med sundhedsaftalen er at bidrage til sammenhæng og koordinering af de forløb, der går på tværs af regioner og kommuner, med fokus på kvalitet, effekt og patienttilfredshed. Målet er, at den enkelte borger tilbydes en indsats af høj og ensartet kvalitet, uanset antallet af kontakter eller karakteren af den indsats, der er behov for. Herudover er sigtet med sundhedsaftalen at understøtte lighed i sundhed, som blandt andet opnås gennem et fokus på at tilrettelægge differentierede indsatser, som svarer til borgerens behov, ressourcer og præferencer. Endvidere skal sundhedsaftalen understøtte, at parterne inddrager borgere og pårørende i beslutninger om egen sundhed og behandling, ligesom borgernes og pårørendes perspektiv inddrages i udvikling af samarbejdet om indsatser i sundhedsaftalen. Endelig skal sundhedsaftalen understøtte en effektiv og bæredygtig anvendelse af ressourcer i sundhedsvæsenet.
Sundhedsaftale 2029-2023 for Region Sjælland.
Proces
Sundhedsaftalen 2019-2023 er den 9. april 2019 godkendt af Sundhedskoordinationsudvalget i Region Sjælland, jf. bilag 1.
Sundhedsaftalen er udarbejdet af Sundhedskoordinationsudvalget i Region Sjælland. Arbejdet tog afsæt i en sundhedspolitisk konference den 20. marts 2018, som gav input til arbejdet fra de deltagende politikere fra de 17 kommunalbestyrelser og regionsrådet.
Udkast til sundhedsaftale har løbende været drøftet på møder i KKR Sjælland.
Indhold
Sundhedsaftalen tager afsæt i den overordnede vision: "Fælles med borgeren om bedre sundhed" og er fokuseret på opfyldelse af fire fælles kommunale-regionale mål:
1.    Fælles om borgerens livsudfordringer
2.    Tryghed og mestring i eget hjem
3.    Effektiv forebyggelse – sunde borgere
4.    Mental sundhed og psykisk trivsel
Opfyldelse af målene skal medvirke til at løse de største sundhedsudfordringer i Region Sjælland, som særligt vedrører specifikke målgrupper:
      Sårbare ældre
      Borgere med kroniske eller langvarige sygdomme
      Voksne med psykisk sygdom
      Børn og unge med trivselsudfordringer
Med afsæt i de overordnede mål er der i sundhedsaftalen beskrevet en række principper som retningsgivende for det tværsektorielle samarbejde.
De kommunale repræsentanter i Sundhedskoordinationsudvalget har gennem hele processen fastholdt et fokus på at sikre tydelige ansvars- og arbejdsgange gennem klare aftaler og rammer i forbindelse med overgange mellem sektorerne, fx ved udskrivning af borgere fra sygehus til kommunale sundheds- og plejetilbud.
Udmøntning af Sundhedsaftale 2019-2023
Det videre arbejde med at realisere vision og mål i sundhedsaftalen ligger i det daglige samarbejde mellem bl.a. kommunernes sundheds- og omsorgspersonale, regionens sygehuse og almen praksis.
En del af grundlaget for samarbejdet ligger i sundhedsaftalens Værktøjskasse, som omfatter en række konkrete værktøjer, forløbsbeskrivelser og samarbejdsaftaler. Det er en klar ambition for de kommunale repræsentanter i Sundhedskoordinationsudvalget at styrke Værktøjskassen og sikre, at der på centrale områder er implementeret aftaler og værktøjer af høj kvalitet, som skaber bedre sammenhængende borger- og patientforløb i sektorovergangene.
En anden ambition er, at arbejdet med at nå sundhedsaftalens mål skal følges på grundlag af valide og retvisende data for de indikatorer, der er beskrevet i sundhedsaftalen.
Dette implementeringsarbejde er under forberedelse, så der i de kommende måneder vil blive arbejdet med at udvikle Værktøjskassen og indikatorer.
Realisering af mål og ambitioner afhænger af det daglige arbejde, som laves i kommunernes sundhedstilbud, på sygehusafdelingerne og hos de praktiserende læger.
Ved høringen af Sundhedsaftalen afgav Slagelse Kommune høringssvar til Sundhedskoordinationsudvalget i Region Sjælland med bemærkninger fra henholdsvis Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Udvalget for specialiserede borgerindsatser samt Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. 
Såfremt kommunalbestyrelsen kan tiltræde aftalen, skal dette meddeles Region Sjælland med oplysning om godkendelsesdato senest den 19. juni 2019.
Retligt grundlag
Sundhedslovens §§ 203-205 samt Bekendtgørelse nr. 1569 af 16. dec. 2013 om Sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge at godkende Sundhedsaftalen fra 2019-2023 og sende den videre til beslutning i Byrådet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge ikke at godkende Sundhedsaftalen.
Vurdering
Der er administrationens vurdering, at Sundhedsaftalen er et godt udgangspunkt for tværsektorielle samarbejder af høj kvalitet, hvor borgerne er centrale i samarbejdet om at løse eller afhjælpe deres problemstillinger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhedsaftalen er også sendt til beslutning i Børne- og Ungeudvalget og Udvalget for specialiserede borgerindsatser.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundhedsaftale 2019-2023 for Region Sjælland drøftes, og at det besluttes, om aftalen kan anbefales til godkendelse overfor Byrådet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ole Drost (V)
Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Udvalget fulgte indstillingen.

9. Årsrapportering 2018 fra Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte (O)

9.     Årsrapportering 2018 fra Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte (O)

Sagsnr.: 330-2017-36293               Dok.nr.: 330-2019-179704                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om Årsrapporter for 2018 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Ifølge vedtægterne for Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte, udarbejder rådene hvert år en beretning for rådenes arbejde til orientering for Handicap og Psykiatriudvalget. Årsrapporterne bygger dels på faktuelle data over rådenes aktiviteter og dels på en kort beskrivelse af de temaer, der har været aktuelle for rådene at sætte fokus på.
I tilrettelæggelsen af rådenes arbejde udarbejdes et årshjul, hvor der skabes overblik over rådenes mødeaktivitet, samt hvilke emner/temaer rådene ønsker prioriteret for den kommende periode.
I prioriteringen af temaer for rådenes arbejde lægges der vægt på at understøtte implementeringen af Slagelse kommunes politikker gældende for områderne handicap, psykiatri og socialt udsatte, samt de aktuelle lokale udfordringer der er i forhold til rådenes målgrupper, men også på sammenhængen med de nationale og lokale strategier og udviklingstendenser inden for handicap, psykiatri og udsatteområdet.
Årsrapporterne er til 2018 blevet ensrettet i indhold og opbygning. Årsrapporter for 2018 fra henholdsvis Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte vedlægges som bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Både Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte er tværgående råd.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

10. Presse (O)

10.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2019-39791                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Ingen bemærkninger.

11. Næste møde (O)

11.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2019-180850                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Næste møde afholdes ved Specialcenter Slagelse.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Torsdag den 6.juni 2019

12. Eventuelt (O)

12.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2019-180867                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. maj 2019:
Fraværende: 
Ingen bemærkninger.