Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 2. juni 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2021-59512                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender dagsordenen.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

Dagsorden blev godkendt.

Udvalget besluttede, at sag nr. 11 udgik med henvisning til, at der ikke er en væsentlig ændring i grundlaget for Byrådets beslutning.

(V) fastholdt forslaget til pkt. 11 med henvisning til, at Rådet for Socialt Udsatte ikke var hørt forud for beslutningen i Byrådet, og vil indbringe sagen via initiativretten for Byrådet.

2. Proces og perspektiver vedrørende Servicelovens §§ 83/83a og 85 (O)

2.     Proces og perspektiver vedrørende Servicelovens §§ 83/83a og 85 (O)

Sagsnr.: 330-2021-27871               Dok.nr.: 330-2021-161167                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Udvalget for Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres omkring status på processen om korrekt praksis, visitation og varetagelse af ydelserne efter servicelovens § 83, §83a og 85 efter principafgørelserne 10-19 og 11-19 fra Ankestyrelsen.

På udvalgsmødet deltager Teamleder fra Center for Sundhed og Ældre Susanne Corell, Teamleder Jeannett Jacobsen og Jurist Dorte Madsen fra Center for Handicap og Psykiatri.

Sagens indhold

De seneste mange år er der nationalt opbygget en praksis, hvor kommunerne har visiteret ydelserne personlig pleje, praktisk hjælp så som rengøring og tøjvask eller indkøb henhørende under servicelovens §§ 83, 83a som en del af den socialpædagogiske indsats efter servicelovens § 85, når borgeren var i personkredsen for at modtage socialpædagogisk hjælp og støtte efter servicelovens § 85. Det har betydet, at man ikke har vurderet om ydelsernes indhold havde karakter af §§ 83/83a, men udelukkende visiteret til, at borgeren var i personkredsen for at modtage socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85.

Principafgørelse 10-19 præciserer, at uagtet om borgeren er i personkredsen for § 85, så skal borgerens behov for pleje eller praktisk bistand visiteres efter §§ 83/83a. Det betyder, at det egentlige indhold i servicelovens § 85 er begrænset til ydelser så som socialpædagogisk støtte til eksempelvis struktur af hverdagen eksempelvis gennem understøttende uge-skemaer, håndtering af økonomi eller post.

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget er i deres møder i maj 2020 blevet orienteret om konsekvenserne af Ankestyrelsens principafgørelser samt om det samarbejde, der pågår mellem de to centres administrationer for at ændre hidtidig praksis således, at praksis fremadrettet bliver i overensstemmelse med Ankestyrelsens principafgørelser.

Status siden sidste orientering

Administrationerne i Center for Handicap og Psykiatri og Center for Sundhed og Ældre har igennem 1½ år samarbejdet tæt omkring afdækningen af de muligheder og konsekvenser som principafgørelserne medfører bl.a. gennem:

·        Spørgeskemaundersøgelse hos § 85 leverandører for at kunne afdække hvor mange borgere, der modtager personlig pleje, praktisk hjælp, rengøring, tøjvask, hjælp til indkøb bevilliget som socialpædagogisk støtte

·        Gennemgang og screening af konkrete borgersager. Sagerne er gennemgået med udgangspunkt i nuværende praksis og i forhold til Ankestyrelsens præciseringer.

I processen er det blevet tydeligt, at mulighederne og konsekvenserne af principafgørelserne er yderst komplekse og omfatter flere af kommunens velfærdsområder i flere forskellige centre.

Værdier og perspektiver

I arbejdet med afdækningen tages der afsæt i følgende værdier og perspektiver:

·        Borgeren må ikke komme i klemme i processen, da borgeren forsat har de samme hjælpebehov

·        Inddragelse af alle nødvendige velfærdsområder i arbejdet

·        Fokus og opmærksomhed på, at der er forskellige faglige tilgange/lovkrav

·        Sikre borgerens retssikkerhed

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2020-08-28 nr. 1287 om social service §§ 83/83a og 85

Ankestyrelsens principafgørelse 10-19

Ankestyrelsens principafgørelse 11-19

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til efterretning eller anmode administrationen om yderligere oplysninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at kompleksiteten er stor og det vil tage lang tid at afdække området. Samt at konsekvenserne er vidtrækkende både organisatorisk, økonomisk og lovgivningsmæssigt. Det er vigtigt, at borgerne ikke bliver tabt i processen og det vurderes, at der i den nuværende proces er fokus på dette sammenholdt med, at kompleksiteten udfoldes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

I forbindelse med gennemgangen af sagerne er det blevet tydeligt, at praksisændringen fordrer tværfaglige koordinerede indsatser på tværs af flere centre udover Center for Handicap og Psykiatri og Center for Sundhed og Ældre.

Indstilling

Social- og Projektchefen og Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at  orienteringen tages til efterretning.

2.    at  Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses og Seniorudvalget orienteres løbende om status i sagen.

Bilag

330-2021-173559

Bilag 1 eksempler

330-2021-173592

Bilag 2

330-2021-173702

Tragten

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

At 1 - Udvalget tog orienteringen til efterretning.

3. Den Sociale Hjemmepleje som permanent ordning (O)

3.     Den Sociale Hjemmepleje som permanent ordning (O)

Sagsnr.: 330-2020-19415               Dok.nr.: 330-2021-172881                                Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om, at pilotprojektet Den Sociale Hjemmepleje (DSH) gøres til en permanent ordning.

Sagens indhold

Pilotprojektet Den Sociale Hjemmepleje (DSH) er et samarbejde mellem Center for Sundhed og Ældre (CSÆ), Center for Handicap og Psykiatri (CHP) og Toften, som leverandør. Projektet har kørt siden den 1. november 2019 og overgår den 1. juli 2021 til at være en permanent ordning. 

DSH henvender sig til en meget smal målgruppe af borgere, som på grund af en adfærd og levevis, har et helt særligt behov for at få tilbudt samtidig hjælp efter servicelovens § 83 (praktisk hjælp) og § 85 (socialpædagogisk støtte) af personale med særlige kompetencer og tilgang i forhold til målgruppen.

Der er tale om borgere, der ville være visiteret til samme omfang af ydelser i den ordinære hjemmepleje jf. de gældende kvalitetsstandarder, men uden DSH ikke ville få dækket de hjælpebehov de har, da borgerne ikke ville kunne profitere af den ordinære hjemmepleje. I pilotprojektperioden på 18 måneder har 24 borgere været visiteret til DSH.

Borgerne visiteres ved en individuel og konkret vurdering af deres behov ind på de kendte takster for § 85 støtte eksempelvis 0-5 timer ugentligt eller 6- 10 timer ugentligt. § 83 praktisk hjælp ydelserne visiteres også individuelt og konkret i forhold til borgerens behov for praktisk hjælp jf. gældende kvalitetsstandarder, Disse ydelser sammensættes og puljes så i ugentlige timer, således at hjælpen leveres samtidigt med § 85 indsatsen.

Erfaringerne i pilotprojektet er positive. Der er afledte effekter i form af borgerens oplevelse af forbedret livskvalitet, større værdighed, forebyggelse af yderligere hjælpebehov, forhindring af boligudsættelser, bedre naboskab, forebyggelse af hjemløshed eller yderligere social udsathed.

Det tætte samarbejde på tværs af de to centre og leverandøren betyder, at der kan samarbejdes med andre samarbejdspartnere såsom hjemmesygepleje, boligselskab, læge m.v. omkring den enkelte borgers behov. Ligesom samarbejdet mellem Toften og den kommunale hjemmepleje eller hjemmesygepleje har bevirket en kompetenceudvikling i forhold til, at den ordinære hjemmepleje kan komme til at varetage ydelserne hos borgeren.

På baggrund af erfaringerne i pilotprojektets 18 måneder overgår DSH til permanent ordning.

Retligt grundlag

Servicelovens §§ 83 og 85

Principafgørelse 10-19

Handlemuligheder

A: Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til orientering.

B: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen til orientering.

Vurdering

Administrationen i Center for Sundhed og Ældre samt administrationen i Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at erfaringerne med Den Sociale Hjemmepleje som pilotprojekt har været kvalitetsskabende i forhold til borgerne i den smalle målgruppe og ved at styrke samarbejdet mellem to centre i løsningen af vigtige fælles opgaver på det kommunale velfærdsområde. Administrationen vurderer, at erfaringerne er så valide, at DSH skal fortsætte som permanent ordning. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Orienteringen forelægges Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte og Ældrerådet til orientering.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen og Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager sagen til orientering.

Bilag

330-2021-174009

Notat Den sociale hjemmepleje som permanent ordning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

At 2 - Taget til orientering.

4. Initiativer vedr. understøttelse og udvikling af pårørendesamarbejde inden for Center for Handicap og Psykiatri (B)

4.     Initiativer vedr. understøttelse og udvikling af pårørendesamarbejde inden for Center for Handicap og Psykiatri (B)

Sagsnr.: 330-2021-36016               Dok.nr.: 330-2021-173190                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget skal beslutte initiativer vedr. understøttelse og udvikling af pårørendesamarbejde inden for Center for Handicap og Psykiatri.

Sagens indhold

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser besluttede den 7. april 2021, at der arbejdes videre med initiativer om pårørendesamarbejde samt, at det igangsatte arbejde i virksomhederne hos Center for Handicap og Psykiatri i forhold til at styrke pårørendesamarbejdet inddrages.

Nedenstående forslag om initiativer vedr. understøttelse og udvikling af pårørendesamarbejde indenfor Center for Handicap og Psykiatri bygger på følgende strategiske overvejelser:

Udvikling af mødet mellem kommune og pårørende

Den politiske retning og ramme er fastlagt gennem Medborgerpolitikken. Medborgerpolitikkens principper udgør grundstenene for mødet mellem kommune og pårørende.

Centrale rådgivende organer med opmærksomhed på pårørende perspektivet.

Ud over det lovbestemte Handicapråd, så har Slagelse Kommune også etableret et lokalt Rådet for Socialt Udsatte. Begge råd understøtter såvel bruger- som pårørende perspektivet i forhold til Slagelse Kommune som helhed.

Forslag om initiativer vedr. understøttelse og udvikling af pårørendesamarbejde indenfor Center for Handicap og Psykiatri

Initiativ A: Udarbejdelse af status på pårørendesamarbejdet inden for Center for Handicap og Psykiatri.

Formålet med samlet status er at tilvejebringe et fælles overblik over både de nuværende rammer samt de igangsatte initiativer i forhold til pårørendesamarbejde på tværs af virksomhederne indenfor Center for Handicap og Psykiatri.

Initiativ B: Temadrøftelse med Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte

Udvalget kan inviteret Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte til en temadrøftelse omkring pårørendesamarbejdet. Formålet med temadrøftelsen er at få sat fokus på og få indspark til udvikling og styrkelse af pårørendesamarbejdet. Såfremt at udvalget vælger at få udarbejdet en status jævnfør Intitiativ A, så vil denne udgøre en fælles vidensplatform for drøftelsen med Rådene.

Initiativ C: Forslag om etablering af pårørendevejlederfunktion under Center for Handicap og Psykiatri

I Center for Sundhed og Ældre/Forebyggelses og Seniorudvalget er der etableret en pårørendevejlederfunktion i forhold til pårørende til ældre. Der er ansat 2 pårørendevejledere. Der tilbydes her både individuelle samtaler til pårørende (i et omfang på op til ca. 5 samtaler) og gruppeforløb, hvor der er fremmøde 8 gange af 2 timers varighed. Der har løbende fra pårørendeside været efterspurgt, at der etableres en lignende pårørendevejlederfunktion. Dette senest fra Bedre Psykiatri på møde i Rådet for Socialt Udsatte den 8. april 2021.

En pårørendevejlederfunktion kan ligeledes udvikles og tilpasses til behov indenfor Center for Handicap og Psykiatri.

Udvalget kan lade finansiering til etablering af pårørendevejlederfunktion med 2 årsværk indgå som forslag til budget 2022-2025.

Retligt grundlag

Lov om social service § 16

Handlemuligheder

·        Udvalget kan tage stilling til, om de ønsker at iværksætte alle eller enkelte af de foreslåede initiativer.

·        Udvalget kan bede om yderligere oplysninger om alle eller enkelte af de foreslåede initiativer.

Vurdering

Administrationen vurderer, at alle 3 initiativer vil udgøre vigtige skridt til at understøtte og bidrage til udvikling af pårørendesamarbejde indenfor Center for Handicap og Psykiatri.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Initiativ C indebærer, at Udvalget indarbejder forslaget i processen vedr. Budget 2022-2025

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget jf. initiativ A beder administrationen udarbejde en status på pårørendesamarbejdet inden for Center for Handicap og Psykiatri.

2.    at Udvalget jf. initiativ B inviterer Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte til temadrøftelse omkring pårørendesamarbejdet indenfor Center for Handicap og Psykiatri.

3.    at Udvalget jf. initiativ C indarbejder forslag om etablering af pårørendevejlederfunktion under Center for Handicap og Psykiatri i budgetprocessen vedr. Budget 2022-2025.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

At 1 - Godkendt.

At 2 - Godkendt.

At 3 - Anbefales.

5. Tids- og Handleplan for overdragelse af drift af varmestuerne i Korsør og Skælskør til anden leverandør(B)

5.     Tids- og Handleplan for overdragelse af drift af varmestuerne i Korsør og Skælskør til anden leverandør(B)

Sagsnr.: 330-2014-59701               Dok.nr.: 330-2021-170528                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

 

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan drøfte og godkende den fremlagte tids- og handleplan i forbindelse med, at driften af varmestuerne i Korsør og Skælskør er besluttet at overgå til anden leverandør.

Centerleder Eddie Göttsch og Teamleder Mette Spælling fra Rusmiddelcentret deltager under punktet.

Sagens indhold

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser besluttede den 2.december 2020 (USB) alene at forlænge samarbejdsaftalen med Kirkens Korshær vedrørende Slagelse og Skælskør, og ikke vedrørende Korsør. Kirkens Korshær er i overensstemmelse med aftalegrundlaget varslet om opsigelse for så vidt angår varmestuen i Korsør den 20. december 2020 med virkning fra den 1. juli 2021.

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har i sit møde den 7. april 2021 besluttet, at Slagelse Kommunes Rusmiddelcenter overtager driften af varmestuerne i Korsør og Skælskør i stedet for Kirkens Korshær. Byrådet fulgte den 26. april 2021 beslutningen i Udvalgets for Specialiserede Borgerindsatser. På udvalgsmødet den 7. april 2021 besluttede udvalget vedrørende varmestuen i Skælskør: “og snarest muligt derefter efter nærmere aftale med Kirkens Korshær tillige overtager driften af varmestuen i Skælskør�.

I givet fald Kirkens Korshær ønsker at fastholde opsigelsesvarslet jf. aftalegrundlaget for driften af varmestuen i Skælskør vil dette betyde, at driften af varmestuen i Skælskør først overdrages til Rusmiddelcentret pr. 1. juli 2022. Der er aftalt møde mellem Kirkens Korshær og administrationen den 28. maj 2021 vedr. aftalegrundlaget.

Rusmiddelcentret fremlægger i bilag A en tids- og handleplan for overtagelsen af den fremtidige drift af varmestuerne i hhv. Korsør og Skælskør. Centerleder Eddie Göttsch og Teamleder Mette Spælling fra Rusmiddelcentret deltager under punktet.

Tids- og handleplanen er forelagt for Rådet for Socialt Udsatte til udtalelse på et ekstraordinært rådsmøde den 1. juni 2021. Udvalget vil på udvalgsmødet blive orienteret om Rådets bemærkninger til tids- og handleplanen.

Retligt grundlag

Serviceloven § 104. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Handlemuligheder

A.    Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan drøfte og godkende den fremlagte tids- og handleplan for den fremtidige drift af varmestuerne i Korsør og Skælskør og sikre, at væsentlige pointer fra Rådet for Socialt Udsatte tilgodeses i tids- og handleplanen.

B.    Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan bede om yderligere oplysninger inden tids- og handleplan endelig godkendes.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at USB som et minimum skal godkende en tids- og handleplan for driften af varmestuen i Korsør, da samarbejdsaftalen med Kirkens Korshær vedrørende varmestuen i Korsør udløber pr. 30. juni 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at  Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender den fremlagte tids- og handleplan for den fremtidige drift af varmestuerne i Korsør og Skælskør samt sikrer, at væsentlige pointer fra Rådet for Socialt Udsatte møde d. 1. juni indarbejdes i tids- og handleplanen.

Bilag

330-2021-186179

Tids- og handleplan for fysisk varmestue i Korsør og Skælskør bilag A

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

At 1 - Godkendt med handlemulighed A, og anbefales til Byrådets godkendelse.

(V) undlod at stemme i forhold til indstillingen med henvisning til varslet initiativretssag på kommende Byrådsmøde samt udtalelse fra Rådet for Socialt Udsatte .

Udvalget orienteres løbende om etablering og drift af kommende varmestue i Korsør.

6. Oprettelse af Klubtilbud i relation til CSU-Slagelse (B)

6.     Oprettelse af Klubtilbud i relation til CSU-Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-37476               Dok.nr.: 330-2021-181479                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfter og kan beslutte, om der skal arbejdes videre med forslaget om at oprette et aktivitets-, fritids- og socialt samværstilbud til unge som er tilknyttet Den Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse (STU) på CSU-Slagelse.

Centerleder Niels Petterson CSU- Slagelse deltager under punktet.

Sagens indhold

Med virkning fra den 1 juli 2017 besluttede Handicap- og Psykiatriudvalget, at klubtilbuddet på CSU-Slagelse lukkes pga. �en relativ stor elevnedgang�. CSU-Slagelse ønsker på baggrund af en fornyet efterspørgsel at genoprette et klubtilbud til hjemmeboende unge i alderen 16-25 år. Målgruppen er unge med betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som ikke kan fungere i hjemmet eller i andre ordinære fritidstilbud, og derfor har brug for hjælp eller støtte til livsmestring, almindelig daglig livsførelse, kommunikation og til at indgå i et socialt og aktivt fritidsliv.
CSU-Slagelse ønsker et relevant og pædagogisk forankret aktivitets-, fritids- og socialt samværstilbud i tilknytning til STU som efterspørges af elever og forældre fra de kommuner som benytter STU ved CSU-Slagelse.
Klubtilbuddet vil omfatte et morgen-  og et eftermiddagsmodul før og efter STU undervisningen samt udenfor STU åbningstider i ferier og lukkedage. Hel- og halvtidspladser tilbydes afhængigt af det individuelle behov.

Retligt grundlag

Servicelovens § 36 om �Særligt klubtilbud� og Servicelovens § 104 om �Aktivitets og samværstilbud�.

Handlemuligheder

A.    Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfter og kan beslutte, at der arbejdes videre med forslaget om at genoprette et klubtilbud i regi af CSU med virkning fra skoleåret 21/22.

B.    Udvalget kan anmode CSU- Slagelse om yderligere oplysninger.

Vurdering

Det er CSU- Slagelse vurdering, at oprettelsen af et klubtilbud ved CSU-Slagelse imødekommer behovet for et aktivitetstilbud som ikke tilbydes målgruppen i dag, og vil kunne aflaste forældre eller pårørende betydeligt. Oprettes klubtilbuddet ikke, så vil der mangle et lovbestemt fritidstilbud for målgruppen i Slagelse og CSU må afvise unge fra kommuner, der normalt visiterer unge til STU ved CSU-Slagelse, som har et behov for klubtilbud i tilknytning til STU. Det er tillige vurderingen, at klubtilbuddet har en berettigelse og vil kunne tiltrække unge fra egen og andre kommuner, når der er mulighed for at tilknytte et klubtilbud i forbindelse med undervisningen på STU, CSU-Slagelse.

Der skal gøres opmærksom på, at hvis der etableres et klubtilbud, så er der tale om en serviceudvidelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Klubtilbuddet har et omfang på 15 timer ugentligt og er takstfinansieret. 
Den månedlige bruttotakst i 2021 er for heltid kr. 9.110,00 og for halvtid kr. 4.644,00 for elever uden ekstra eller særlige støttebehov. Udgifter til helt særlige støttebehov bevilges særskilt.
Det realistiske antal unge i klubtilbud er 10 heltids- og 5 halvtidsbrugere fra august 2021.
Drift og økonomi, ledelse og personale varetages og administreres af CSU-Slagelse.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser beslutter handlemulighed A.

Bilag

330-2021-181463

Klubben på CSU - bilag

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

At 1 - Godkendt oprettelse af klubtilbud i relation til CSU-Slagelse fra skoleåret 2021/22. Tilbuddet etableres for ét skoleår ad gangen forudsat nødvendig minimumsbelægning på 8 helårspladser.

Udvalget evaluerer tilbuddet efter hvert skoleår.

Udvalget ønskede oplyst, hvor mange borgere der forventes at komme fra Slagelse Kommune, og hvorledes den deraf følgende merudgift finansieres og mulighederne for egenbetaling.

Sagen tilføres supplerende oplysninger vedrørende økonomien for Slagelse Kommune.

Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådet at godkende takst for klubtilbuddet samt finansiering.

7. Anvendelse af midler til velfærdsteknologi - Budget 2021-24 (B) (E)

7.     Anvendelse af midler til velfærdsteknologi - Budget 2021-24 (B) (E)

Sagsnr.: 330-2021-7069                 Dok.nr.: 330-2021-157970                                Åbent

Kompetence:

Økonomiudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan, på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte, at budgetrammen afsat i forbindelse med budget 2021-25 flyttes fra Økonomiudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalgets ramme.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte anvendelsen af de 2 mio. kr. årligt, der er afsat til velfærdsteknologi i Budget 2021-24.

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage sagen til efterretning.

Sagens indhold

I Budgetaftale 2021-24 blev det aftalt at prioritere anvendelsen af velfærdsteknologi i Slagelse Kommune og derfor afsætte yderligere 2 mio. kr. om året som driftsmidler til velfærdsteknologi. Derudover er der i budgetaftalen afsat 0,5 mio. kr. årligt i anlægsmidler.

På den baggrund inviterede Forebyggelses- og Seniorudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser Byrådet til et temamøde om velfærdsteknologi den 27. april 2021. I denne sag præsenteres en opsamling af input fra temamødet, samt administrationens forslag til anvendelsen af de afsatte 2 mio. kr. årligt i Budgetaftale 2021-24.

Hvad er velfærdsteknologi?

Velfærdsteknologi er en række teknologier og løsninger, som skal øge borgerens frihed, selvstændighed og ejerskab over eget liv. Samtidig kan velfærdsteknologi være med til at forbedre medarbejdernes arbejdsmiljø og give bedre udnyttelse af ressourcerne. Velfærdsteknologi retter sig primært mod målgrupper på ældre-  og sundhedsområdet samt på det specialiserede socialområde.

Nuværende indsats i Slagelse Kommune

Både Handicap- og Psykiatriområdet og Sundheds- og Ældreområdet har erfaringer med anvendelsen af velfærdsteknologi.

På Sundheds- og Ældreområdet er den velfærdsteknologiske indsats koordineret af en velfærdsteknologisk enhed, som arbejder tæt sammen med virksomhederne om implementering af relevante teknologier. Den velfærdsteknologiske enhed har to medarbejdere, som understøtter virksomhederne med viden, sparring, udvikling af tværgående arbejdsgange, indkøb af teknologier, indgåelse af leverandøraftaler samt evaluering. Konkret arbejder enheden blandt andet med implementering af plejekald- og sensorer på plejecentre, skærmbesøg i hjemmeplejen og DoseCan (medicinhusker) i hjemmeplejen.

På Handicap og Psykiatriområdet er ansvaret for den velfærdsteknologiske indsats placeret decentralt i de enkelte virksomheder.

Input fra temadrøftelse af velfærdsteknologi

Det fulde referat af gruppedrøftelserne på temamødet den 27. april ses i bilag 1. Her et kort resumé af input fra gruppedrøftelserne:

-      Vi skal både implementere velafprøvede teknologier og være firstmovere, der hvor det giver mening. Kan eventuelt indgå samarbejde med leverandører og forskningsinstitutioner i forhold til firstmover-initiativer

-      Produktkataloget af teknologier, der implementeres, skal være behovsbestemt. Det behøves ikke at være stort, hvis der investeres i det rigtige

-      Brug af velfærdsteknologi skal være frivilligt for borgeren. På sigt kan velafprøvede teknologier eventuelt være standard, hvis det giver merværdi

-      Velfærdsteknologi tænkes ind i Medborgerpolitikken

-      Fokus på tværgående understøttelse, videndeling, sparring og support fx gennem en tværgående enhed

-      Prioritere de områder, som gerne vil afprøve og udvikle velfærdsteknologi

-      Medarbejderne skal have et højt vidensniveau

-      Ønske om, at der skal prioriteres midler til velfærdsteknologi

-      Hvad skal ressourcer, der bliver frigivet bruges til? Mere nærhed til borgere? Sikre hænder nok, når der bliver flere ældre?

-      Den velfærdsteknologiske udstilling i Sundhedshuset:

o   God idé med skærme, som viser nyeste teknologi

o   Udbrede viden om udstillingen til forskellige målgrupper

o   Kan der findes leverandører, som kan udstille?

o   Tydelighed om bevillingskriterier ved velfærdsteknologi

o   Kan der indgås fælles drift med Region, Absalon, ZBC?

Administrationen arbejder videre med input i forhold til den velfærdsteknologiske udstilling og kommer med et oplæg, som forlægges Forebyggelses- og Seniorudvalget i efteråret 2021.

Forslag til udmøntning af de 2 mio. kr. årligt aftalt i Budgetaftale 2021-24

Med udgangspunkt i input fra temamødet har administrationen opstillet et forslag til udmøntning af de 2 mio. kr. i Budgetaftale 2021-2024.

Forslaget er forud for denne sagsfremstilling koordineret på tværs af administrationen i Sundhed og Ældre samt Handicap og Psykiatri. Ligeledes er forslaget koordineret med virksomhedslederne i Handicap og Psykiatri.

-      Sikre tværgående understøttelse, koordinering, sparring og support (0,55 mio. kr. årligt)

Den velfærdsteknologiske enhed opnormeres med et årsværk og omdannes samtidig til en tværgående enhed, der understøtter virksomhederne i både Sundhed og Ældre og Handicap og Psykiatri. Enhedens opgave er at understøtte virksomhederne i forhold til viden, sparring og læring om teknologier. Enheden supporterer desuden virksomhederne i forhold til de opgaver, der følger med implementering af teknologier fx indgåelse af leverandøraftaler, databehandleraftaler, aftaler med forskningsinstitutioner, udarbejdelse af tværgående arbejdsgange, vejledninger, undervisning og evaluering. Enheden vedligeholder, udvikler og sikrer kommunikation i forhold til den velfærdsteknologiske udstilling i Sundhedshuset.

-      Sikre driftsorganisationen omkring velfærdsteknologi samt borgernær vejledning i konkrete hjælpemidler (0,55 mio. kr. årligt)

Der ansættes en terapeut i hjælpemiddelafdelingen, der står for opgaver i forbindelse med registrering, klargøring og udlån af velfærdsteknologiske hjælpemidler på tværs af Sundhed og Ældre samt Handicap og Psykiatri. Terapeuten har også til opgave, at vurdere konkrete behov hos borgere, samt vejlede og rådgive borgere ved indkøb og ibrugtagning af velfærdsteknologiske hjælpemidler.

-      Konkrete initiativer på udvalgte områder i Handicap og Psykiatri samt Sundhed og Ældre (0,9 mio. kr. årligt)

Når den tværgående enhed er etableret, igangsættes en involverende proces med virksomhederne i henholdsvis Handicap og Psykiatri samt Sundhed og Ældre, hvor der lægges en konkret plan for hvilke teknologier, der kan implementeres for de 0,9 mio. kr. årligt frem til 2024, herunder hvad det kræver af ressourcer i forhold til licenser, support og frikøb af medarbejdere til implementering.

Retligt grundlag

Budgetaftale 2021-24.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte, at budgetrammen afsat i forbindelse med budget 2021-25 flyttes fra Økonomiudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalgets ramme.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende forslaget til udmøntning af de 2 mio. kr. som det foreligger, eller komme med forslag til ændringer.

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage sagen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at forslaget til udmøntning af de 2 mio. kr. styrker den samlede organisering omkring den velfærdsteknologiske indsats, hvilket giver bedre mulighederne for succesfuld implementering af de velfærdsteknologiske indsatser.

Den tværgående enhed bidrager til tværgående videnopsamling, erfaringsudveksling og fælles læring, så de enkelte områder ikke skal opfinde den dybe tallerken hver gang. Enheden har oparbejdet et netværk af videnpersoner fra forskningsinstitutioner, andre kommuner og leverandører, som hurtigt kan bringes i spil. Samtidig har den velfærdsteknologiske enhed kompetencer og erfaring i indgåelse af diverse aftaler, udarbejdelse af vejledninger m.m., hvilket sikrer en effektiv opgaveløsning.

Administrationens erfaring er, at implementering af velfærdsteknologi ofte resulterer i afledte driftsopgaver bl.a. i hjælpemiddelafdelingen. Opnormeringen med en velfærdsteknologisk terapeut i hjælpemiddelafdelingen sikrer både borgernær vejledning samt håndtering af de opgaver, der forekommer i forbindelse med udlån af VT-hjælpemidler.

Derudover er det administrationens erfaringer, at der med implementeringen af velfærdsteknologi følger en række driftsudgifter fx til licenser, leverandør- og IT-support, hvilket gør det nødvendigt at afsætte ressourcer til dette.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Budgetrammen er i forbindelse med budgetvedtagelsen placeret i Økonomiudvalgets ramme. 

Driftsmidlerne overføres til Forebyggelses- og Seniorudvalget til:

-      Ansættelse af yderligere en medarbejder i den velfærdsteknologiske enhed (0,55 mio. kr. årligt)

-      Ansættelse af en velfærdsteknologisk terapeut i hjælpemiddelafdelingen (0,55 mio. kr. årligt)

-      Konkrete initiativer på udvalgte områder i Handicap og Psykiatri samt Sundhed og Ældre (0,9 mio. kr. årligt)

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

ØU 1.3 Tværgående

-2.000

-2.000

-2.000

-2.000

Drift

FSU 7.2. Sundhed og Forebyggelse

2.000

2.000

2.000

2.000

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Sagen har relevans for Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Sagen har relevans for Strategi for Velfærdsteknologi, som blev besluttet på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 9. juni 2020.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Økonomiudvalget på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender, at budgetrammen afsat i forbindelse med budget 2021-25 flyttes fra Økonomiudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalgets ramme.

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender forslaget til udmøntning af de 2 mio. kr., hvor midlerne fordeles til en medarbejder i velfærdsteknologisk enhed, en velfærdsteknologisk terapeut i hjælpemiddelafdelingen samt konkrete initiativer i Sundhed og Ældre samt Handicap og Psykiatri.

3.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager sagen til efterretning.

Bilag

330-2021-167592

Bilag 1 - Opsamling på gruppedrøftelser fra temamøde om velfærdsteknologi den 27. april

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

At 3 - Tages til efterretning.

Udvalget anmodede om en nærmere redegørelse for disponeringen af bevillingen herunder anvendelse af midler til nyt personale, og i hvilken udstrækning det kommer Handicap- og psykiatriområdet til gavn.

8. Månedsopfølgning juni 2021 - Specialcenter Slagelse (B)

8.     Månedsopfølgning juni 2021 - Specialcenter Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-13578               Dok.nr.: 330-2021-167405                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan beslutte at godkende månedsopfølgningen og herunder økonomiske handleplaner vedlagt som bilag 1 for Specialcenter Slagelse.

Sagens indhold

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har på udvalgsmødet den 3. februar 2021, pkt. 4 efterspurgt månedsopfølgning for resten af 2021 for Specialcenter Slagelse som følge af virksomhedens økonomiske udfordringer.

Specialcenter Slagelse forventer på nuværende tidspunkt et merforbrug i 2021 på -5,0 mio. kr. Ved budgetopfølgning 2 i maj forventedes et merforbrug på -5,4 mio. kr.

Reduktionen i det forventede merforbrug skyldes en forbedring i det forventede resultat for de tilbud, der er ikke er udfordret.

Specialcentret arbejder fortsat med handleplaner på de seks tilbud:

-      §107, Rosenkildevej 67

-      §104 Slagelse, Rosenkildevej 83

-      §§105/85, Rosenkildevej 87-89

-      §§105/85, Rosenkildevej 97

-      §§105/85, Fasanstien

-      §§105/85, Park Allé

Disse handleplaner er vedlagt sagen i bilag 1-6.

Specialcentret arbejder nu med toårige handleplaner for alle de særligt udfordrede tilbud med undtagelse af Rosenkildevej 67, hvilket betyder, at tilbuddene først forventes at balancere i 2022.  

Handleplanerne indeholder forskellige indsatser for de forskellige tilbud. Overordnet set forventes det at hente merforbruget via takstforhøjelser, reduktion af sygefravær, kapacitets- og personaletilpasning.

Retligt grundlag

Styrelsesloven og kommunens regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at godkende månedsopfølgningen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at månedsopfølgningen godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handleplansinitiativerne forventes at give personalemæssige konsekvenser, idet der arbejdes med personaletilpasning og reduktion af sygefraværet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.    at Månedsopfølgningen for Specialcenter Slagelse godkendes. 

Bilag

330-2021-184263

Bilag 1 - Handleplan maj 2021, Rosenkildevej 67

330-2021-184264

Bilag 2 - Handleplan maj 2021, Rosenkildevej 83

330-2021-184265

Bilag 3 - Handleplan maj 2021, Rosenkildevej 87-89

330-2021-184266

Bilag 4 - Handleplan maj 2021, Rosenkildevej 97

330-2021-184267

Bilag 5 - Handleplan maj 2021, Fasanstien

330-2021-184268

Bilag 6 - Handleplan maj 2021, Park Allé

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

At 1 - Godkendt.

Udvalget anmodede om oplæg til anvendelse af tomgangspladser på Park Alle, og andre steder med belægningsmæssige udfordringer, hvor både anvendelse fra Forebyggelses- og seniorområdet samt hele Handicap- og psykiatriområdet beskrives. Forelægges på septembermødet.

9. Budgetproces 2022-2025 - USB (B)

9.     Budgetproces 2022-2025 - USB (B)

Sagsnr.: 330-2021-3568                 Dok.nr.: 330-2021-169526                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede borgerindsatser skal beslutte hvilke budgetforslag, der skal bringes videre i budgetprocessen for Budget 2022-2025.

Sagens indhold

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har jævnfør budgetprocessen for Budget 2022-2025 besluttet, at der på juni mødet skal besluttes, hvilke budgetforslag der skal bringes videre i budgetprocessen.

På baggrund af beslutningen på Byrådsmødet i april 2021 har Administrationen udarbejdet et budgetforslag til finansiering af den nye model for drift af Varmestuen i Korsør og Skælskør, bilag 1.

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal beslutte, om der skal bringes yderligere forslag ind i Budgetprocessen.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning, samt vedtaget politiks budgetproces for budget 2022-2025.

Handlemuligheder

Udvalget kan beslutte at lade Administrationens budgetforslag indgå i budgetprocessen, bilag 1 eller beslutte, at merudgiften ved den nye model skal afholdes indenfor den samlede budgetramme i Handicap og Psykiatri.

Udvalget kan ligeledes beslutte, at der skal indgå yderligere budgetforslag i budgetprocessen, herunder særligt i forhold til budgetforslag der er fremkommet ved Dialogmødet.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender det udarbejdede budgetforslag vedr. den nye model for drift af Varmestuen i Korsør og Skælskør.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender budgetforslaget vedr. den nye model for drift af Varmestuen i Korsør og Skælskør, og beslutter, om der er øvrige forslag, der skal bringes ind i Budgetprocessen.

Bilag

330-2021-177843

Bilag 1 - Drift af varmestuerne i Korsør og Skælskør - Kopi

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

Administrationen udarbejder notat på baggrund af input fra dialogmødet, der efterfølgende behandles af udvalget på møde i august.

Udvalget oplistede følgende emner, der kan indgår i det videre budgetarbejde på møde i august:

* Anlægsbevilling vedrørende Forsorgsmuseet

* Skæve boliger/billige boliger i forbindelse med nybyggeriet på Sverigesvej

* Bygningsmassen i Rosenkildeparken - varsling

Medlemmerne af udvalget kan indsende yderligere emner til administrationen.

At 1 - Godkendt. (V) stemte imod.

10. Recovery Bulls - Den Sociale Sportscafé i Slagelse (D)

10.   Recovery Bulls - Den Sociale Sportscafé i Slagelse (D)

Sagsnr.: 330-2021-25077               Dok.nr.: 330-2021-181626                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser genoptager drøftelsen fra udvalgsmødet den 5. maj 2021 af projektbeskrivelsen fra Recovery Bulls Slagelse, da der er modtaget supplerende oplysninger til sagen.

Sagens indhold

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøftede projektbeskrivelsen vedrørende Recovery Bulls - Den Sociale Sportscafe i Slagelse i sit møde den 5. maj 2021. Udvalget ønskede efter drøftelsen at få belyst sagen yderligere for så vidt angår erfaringer fra Esbjerg Kommune samt oplysninger om den resterende finansiering af projektet. De yderligere oplysninger er vedlagt i bilag 1 og 2. Det er fra Recovery Bulls side oplyst, at en lokal deltagelse for en yderligere belysning af sagen ikke vil være relevant da projektet er centralt udviklet.

Slagelse Kommune har modtaget projektbeskrivelse vedrørende Den Sociale Sportscafé i Slagelse fra Recovery Bulls Slagelse jfr. bilag til sagen.

Formålet med den Sociale Sportscafé er at inkludere udsatte stof- og alkoholfrie mænd og kvinder i meningsfulde fællesskaber, herunder skabe en indgangsdør til Recovery Bulls idrætsfællesskaber i Slagelse Kommune.

Tilbuddet bygger på erfaringerne fra et tilsvarende projekt i Esbjerg Kommune, hvor det beskrives, at den Sociale Sportscafé gennem aktiviteter og positive sunde fællesskaber, medvirker til at give brugerne en bedre livskvalitet, og samtidig er med til, at styrke deres tilknytningsforhold til civilsamfundet.

Der lægges op til en bemanding ved en Social Sportscafé i Slagelse bestående af en lønnet socialfaglig uddannet koordinator samt frivillige deltagere. Tilbuddet skal være åbent alle ugens hverdage.

I projektbeskrivelsen skitseres et budget for 2022 på i alt 741.000 kr. hvor 347.500 kr. finansieres af Slagelse Kommune og et tilsvarende beløb fondsfinansernes m.v.

Retligt grundlag

Servicelovens § 104.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at forslaget udvider tilbuddene til udsatte- stof og alkoholfrie i deres vej tilbage til civilsamfundet. Lignende tilbud til målgruppen gives i regi af varmestuerne, Ringen samt Netværkshusene under CPUS.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der skal, såfremt der arbejdes videre med forslaget, tages stilling til finansieringen, evt. oversendelse til de kommende budgetforhandlinger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at  Forslaget fra Recovery Bulls Slagelse vedrørende Den Sociale Sportscafé Slagelse drøftes.

Bilag

330-2021-181611

Vedr. projektet Den Sociale Sportscafé i Slagelse bilag 1

330-2021-181614

Ã…rsrapport 2020 bilag 2

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

Recovery Bulls har ikke taget imod tilbud om foretræde for udvalget ved lokale kræfter. Taget til efterretning, og der gås ikke videre med henvendelsen.

Fremlægges der dokumentation for delvis selvfinansiering, kan henvendelsen genoptages i udvalget.

11. Initiativsag: Overholdelse af Byrådets vedtagne vedtægter for Rådet for socialt udsatte (B)

11.   Initiativsag: Overholdelse af Byrådets vedtagne vedtægter for Rådet for socialt udsatte (B)

Sagsnr.: 330-2014-59701               Dok.nr.: 330-2021-184839                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Byrådsmedlem Christopher Trung, Venstre, har den 25 maj 2021 via sin initiativret ønsket, at Rådet for Socialt Udsatte høres i beslutningen om valg af aktør, der skal drive varmestue i Skælskør og Korsør forud for, at der træffes beslutning om valget af hvilken aktør, der skal drive varmestue fremadrettet.

Sagens indhold

Der henvises til bilag A, som er den lukkede sagsfremstilling fra punkt nr. 19 på dagsordenen til byrådsmødet den 26. april 2021.


I de vedtægter for Rådet for Socialt Udsatte, som Slagelse Byråd har godkendt den 12. september 2011, står det i § 2, at rådet skal høres om, initiativer, som har betydning for borgere der er socialt udsatte.


Et flertal i byrådet har besluttet, at det ikke længere er Kirkens Korshær som Slagelse Kommune skal have en aftale med vedrørende drift af varmestue i Korsør og Skælskør. Dette er dog en beslutning, som har stor betydning for borgere der er socialt udsatte, og som Rådet for Socialt Udsatte ikke er blevet hørt om.

Af denne grund er § 2 i de af Byrådet vedtagne vedtægter ikke blevet overholdt. Derfor foreslås det, at Rådet for Socialt Udsatte bliver hørt om initiativet med hvem der skal drive varmestue i Korsør og Skælskør, og at sagen derefter genbehandles sammen med høringssvaret fra Rådet for Socialt Udsatte.

Retligt grundlag

?     Vedtægterne for Rådet for Socialt Udsatte, § 2, vedtaget af Slagelse Byråd den 12. september 2011.

?     Kommunestyrelsesloven § 11 stk. 1 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Christopher Trung indstiller på vegne af Venstre,

1.    at  Rådet for Socialt Udsatte høres i sagen om drift af varmestue i Korsør og Skælskør, som blev fejlagtigt behandlet på Byrådets møde den 26. april 2021. Sagen sendes derefter til genbehandling i Byrådet sammen med høringssvaret på næstkommende byrådsmøde efter, at Rådet for Socialt Udsatte har afgivet høringssvar. 

Bilag

330-2021-186158

Sagsfremstilling - Drift af varmestue i Korsør og Skælskør - Bilag A Initiativsag

330-2021-186149

Kirkens Korshær Oplæg om varmestue i Korsør Bilag C -Initiativsag

330-2021-186157

Oplæg til drift af varmestue - februar 2021- CPUS Bilag B Initiativsag

330-2021-186154

Oversigt over budgetforudsætninger for drift af varmestuer i Korsør og Skælskør - Bilag D Initiativsag

330-2021-186151

Vedtaegter-for-Raadet-for-Socialt-Udsatte - Bilag E initiativsag

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

Taget af dagsordenen.

12. Presse (B)

12.   Presse (B)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2021-59491                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

Pressemeddelelse på hele udvalgets vegne om Den Sociale Hjemmepleje.

13. Næste møde (O)

13.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2021-59477                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

·        Ordinært møde samt temamøde den 11. august 2021

·        Ordinært møde den 1. september 2021

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

Den 11. august er der temamøde og ordinært møde.

Det planlagte ordinære udvalgsmøde den 25. august flyttes til 15. september kl. 15.00-17.00.

14. Gensidig orientering (O)

14.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2021-59563                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Baggrund

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

Invitation til fagudvalget vedr. etablering af et fagpolitisk forum for psykiatriområdet

Invitation og kommissorium er vedhæftet. Som supplerende information oplyser Kalundborg Kommune, at Kalundborg Kommune har haft et politisk ønske om et særligt fokus på psykiatriområdet, og at der på den baggrund har været nedsat en politisk arbejdsgruppe de seneste to år. En af arbejdsgruppens anbefalingerne var, at der blev nedsat et politisk forum med Kalundborg Kommunes nabokommuner med henblik på, at man politisk kunne udveksle udfordringer, ideer og erfaringer. Altså et slags inspirationsforum for politikere i de omkringliggende kommuner. De enkelte politikere har dermed selv ansvaret for at bringe videre til øvrige fora, som de måtte ønske. Kalundborg Kommune oplyser endvidere, at det i øvrigt er tale om at genoplive et forum, der blev startet op for små 5 år siden med samme gruppe af kommuner.

Påbud - og ophævelse af påbud - til kommunalbestyrelsen i Slagelse Kommune om at fastsætte restriktioner for besøgendes adgang til botilbud i kommunen

Den 18. maj 2021 fik Byrådet påbud om at fastsætte restriktioner for besøgendes adgang til botilbud i Slagelse Kommune. Virksomhederne iværksatte tiltag i henhold til denne udmelding. Påbuddet blev dog ophævet igen med øjeblikkelig virkning den 20. maj 2021 efter revurdering hos Styrelsen for Patientsikkerhed. Revurderingen skete som konsekvens af status for den generelle genåbning af samfundet, status for udrulningen af vaccinationsplanen, og et smittetal som ikke er steget mere end forventet i forhold til niveauet for genåbningen. Der blev desuden lagt vægt på, at der er konstateret relativt få smittetilfælde blandt beboere og medarbejdere på botilbud.

Tilbagemelding fra Toften vedr. særlig anerkendelse af medarbejdernes indsats under Covid-19 pandemien

Vedhæftet findes tilbagemelding fra Toften vedr. særlig anerkendelse af medarbejdernes indsats under Covid-19 pandemien.

Projekt Fremtidens Tilbud

Der er nedsat arbejdsgrupper for hvert spor i projektet:

1)    Den bygningsmæssige kapacitet og kvalitet

2)    Kapacitetsbehov

3)    Kompetente medarbejdere

4)    Effektiv drift

Arbejdsgrupperne er kommet godt i gang, og følger den reviderede tidsplan, som er vedlagt som �Bilag A Projektafgrænsning og tids- og procesplan�. Aktuelt arbejder gruppe 2 og 3 med udvikling af design til survey for indhentning af datagrundlag for nuværende kapacitet og medarbejderkompetencer. Gruppe 1 samarbejder med kommunale ejendomme og virksomhederne omkring afdækningen af bygningskapacitetens kvalitet og egnethed til formålet. Gruppe 4 tager bl.a. afsæt i erfaringerne fra de økonomiske handleplaner fra Specialcenter Slagelse.

Status vedr. renovering af Forsorgsmuseet

Der er bevilget midler i 2021 til at undersøge og vurdere, hvad der kan renoveres af museets bygning for de bevilligede midler. Undersøgelserne skal fortsætte året ud, så man kan være klar til at projektere og udføre opgaven i 2022.

Center for Kommunale Ejendomme v. Byggeherrerådgivningen har været på rundtur med museets folk for at få et indtryk- snak om, hvilke ønsker der står højest på ønskesedlen.

Det er især udvendig klimaskærm som er i forfald – og skal renoveres, hvis bygningen skal reddes. Endvidere er der enighed om, at bygningen er vigtig at bevare, dels for at kunne fortælle historien om Andersvænge som forsorgsmuseum, men også da bygningen har en central beliggende i den samlende bebyggelsesplan for Andersvænge.    

Hele tagkonstruktionen, de mange kviste og tegltaget er medtaget og skal renoveres. 1. salen bliver brugt til opmagasinering af vigtige museums ting, hvilket skal medtænkes i et eller andet omfang, når taget skal renoveres. Der mangler kontorfaciliteter til museumspersonalet, som tænkes opbygget på ny på førstesalen.

Derudover skal der forbedres i forhold til handicapvenlige forhold, som huset ikke er indrettet efter i dag. Det vil kræve indsats og ændringer forskellige steder i bygningen, og måske en ny elevator for at kunne sikre en handicapvenlig adgang til 1. salen.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres.

Bilag

330-2021-179115

326_2021_110255_Kommissorium_for_fagpolitisk_forum_vedrørende_psyk

330-2021-179114

326_2021_110406_Invitation__Møde_om_etablering_af_fagpolitisk_foru

330-2021-177215

Tilbagmelding på anerkendelse i forbindelse med pandemi

330-2021-60406

Bilag A Projektafgrænsning og tids-og procesplan

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

Vedrørende invitation til fagudvalget angående etablering af fagpolitisk forum besluttede udvalget, at der er interesse for at styrke politikersamarbejdet i KKR'regi.

Taget til efterretning.

15. Godkendelse af referat (B)

15.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2021-59527                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal godkende referatet.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender referatet.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

Godkendt.