Møde i udvalget d. 2. oktober 2017

14.   Indsatsplan for bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo (B)

Sagsnr.: 330-2017-16442               Dok.nr.: 330-2017-135709                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs- Plan og Miljøudvalget skal godkende, at forslag til indsatsplan for bekæmpelse af Kæmpe-Bjørneklo sendes i offentlig høring samt om kommunen skal anvende muligheden for at foretage bekæmpelse på ejerens eller brugerens regning.
Baggrund
Indtil udgangen af 2016 havde Slagelse Kommune fire indsatsplaner for bekæmpelse af kæmpebjørneklo:
· Indsatsplan for Bækkerenden og Hulhøjrenden med opland 2006-2016
· Indsatsplan for Skovsø og Gudum Å 2006-2016
· Indsatsplan for Skælskørområdet 2006-2016
· Indsatsplan for Tude Å 2006-2016
Alle planerne udløb ved udgangen af 2016, men fremlæggelse af forslag til en ny indsatsplan har afventet et opdateret lovgrundlag per 23. juni 2017.
De fire gamle indsatsplaner omfatter tre mindre afgrænsede områder samt hele gl. Skælskør Kommune. Det nye forslag til indsatsplan omfatter hele det geografiske område i Slagelse Kommune underopdelt i fire delområder. Kort vist med både de nye og de gamle indsatsområder samt steder med registrerede bjørnekloplanter kan ses af bilag i sagen. Det nye kort kan ses i selve forslaget til indsatsplan. Skematisk oversigt over de gamle og de nye regler er bilagt.
Kæmpe-Bjørneklo er en invasiv plante, som med sin kraftige og skyggende blade udkonkurrerer vores naturligt hjemmehørende arter. Arten er desuden giftig og kan forårsage alvorlige udslæt på huden, som bliver følsom over for sollys i op til ½ år efter kontakt med saft fra Kæmpe-Bjørneklo.
Det vil formentlig være svært at udrydde Kæmpe-Bjørneklo helt, uanset hvad man gør. En vedholdende bekæmpelsespraksis på de kommunale arealer viser dog, at bekæmpelse betaler sig, og at plantens udbredelse kan bringes ned på et acceptabelt niveau. Det er med andre ord ikke spildt arbejde at bekæmpe Kæmpe-Bjørneklo.
Selv om de fleste lodsejere tager opgaven alvorlig, så er der enkelte, der er ligeglade, og blot lader planten brede sig. Disse lokaliteter bliver hermed frøbank for yderligere spredning. Det har ikke været muligt at håndhæve en bekæmpelse uden for indsatsområderne, og endelig har den eneste mulighed for at sikre en manglende bekæmpelse inden for indsatsområderne været, at kommunen eventuelt kunne bekæmpe planterne for egen regning (hvilket kun sker på kommunale arealer) eller at politianmelde ejeren, hvilket ikke har været praktiseret.
Med den nye lovgivning får kommunerne mulighed for at bekæmpe Kæmpe-Bjørneklo på private arealer og sende regningen videre til lodsejerne, hvis de ikke af egen kraft bekæmper planterne, eller følger kommunens påbud om at bekæmpe. Samtidig bortfalder kommunernes mulighed for at politianmelde ejere, der ikke efterlever et påbud om bekæmpelse.
For at sikre bekæmpelse alle vegne foreslås det, at den nye indsatsplan kommer til at dække hele det geografiske område i Slagelse Kommune, og at kommunen bruger muligheden for at bekæmpe på lodsejers regning.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse nr. 842 af 23. juni 2017 om bekæmpelse af kæmpebjørneklo samt 958 af 10. juli 2017 om drift af landbrugsjorder.
Handlemuligheder
På plandelen kan kommunen vælge at:
• Lade hele kommunens geografiske areal være omfattet af indsatsplan (som i Kalundborg og Sorø)
• Genvedtage de eksisterende handleplaner
• Helt opgive at have indsatsplaner
Med det fremlagte forslag lægges der op til at udpege hele kommunen som indsatsområde. Kommunen inddeles i fire delområder, hvor man administrativt kan vælge at fokusere indsatserne i en fire årig cyklus.
Den nye lov giver mulighed for, at kommunen kan gennemføre bekæmpelse som en selvhjælpshandling, hvis det ikke lykkes at få lodsejeren til at bekæmpe af egen kraft.
Det kan besluttes, at foretage bekæmpelse for ejers eller brugers regning, men det kan også besluttes, at man ikke vil tage denne mulighed i brug.
Vurdering
Kæmpe-Bjørneklo bør bekæmpes alle steder i kommunen, hvis den skal være effektiv. Samtidig er det svært at forklare lodsejere inden for et bekæmpelsesområde, at de skal bekæmpe, hvis naboen ved siden af, men uden for indsatsplanens område, kan lade sine bjørneklo stå helt uden konsekvenser. Ligebehandling af borgerne taler for, at der enten gennemføres indsats i hele kommunen eller også, at der slet ikke gennemføres bekæmpelse.
Kommunen bør udnytte muligheden for at gennemføre bekæmpelse på en lodsejers regning, der ikke har overholdt et påbud om bekæmpelse. Muligheden vurderes, at gøre det lettere at fastholde grundejerne på opgaven med at bjørneklo skal bekæmpes. Hermed sikres også en rettidig bekæmpelse, så planten ikke spredes fx til naboarealer. Muligheden for selvhjælpshandling tages dog først i brug efter dialog med lodsejer, så vidt det er muligt. Dialogen skal handle om pligten til bekæmpelse og vejledning om bekæmpelse. Hvis dialog, vejledning og påbudsfrister om bekæmpelse ikke resulterer i, at lodsejer bekæmper Kæmpe-Bjørneklo, kan kommunen tage muligheden for selvhjælpshandling i brug.
Den nye lov fastsætter en maksimumpris, som kommunen kan opkræve for bekæmpelse. Prisen (3,81 kr./m2) dækker ikke de reelle udgifter til en bekæmpelse, så anvendelse af selvhjælpshandling sker kun i de tilfælde, hvor gentagende dialog og vejledning ikke bærer frugt.
Den nye lov giver ikke mulighed for at anmelde manglende overholdelse af et påbud om at bekæmpe Kæmpe-Bjørneklo til politiet. Eneste alternative mulighed er derfor, at kommunen bekæmper planten på grundejerens regning. Hvis denne mulighed fravælges, vil myndigheden i praksis ikke have mulighed for at følge op på manglende overholdelse af et påbud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis kommunen i praksis gennemfører en bekæmpelse på grundejerens regning, vil der være en meromkostning svarende til forskellen i kostpris og det beløb (3,81 kr./m2) kommunen har mulighed for at opkræve efter bekendtgørelsen. Kostprisen afhænger af arealtype, bekæmpelsestidspunkt og bekæmpelsesmetoder, men bekæmpelse vil typisk koste væsentligt mere, end det der kan opkræves hos grundejer. Kommunerne påpegede problemstillingen under høringen af den nu gældende lov, og emnet diskuteres fortsat. Efter et møde først i september, har ministeren udtalt, at man ville være indstillet på at lave loven om, hvis kommunerne får brug for en mere kostægte opkrævning for bekæmpelse af KæmpeBjørneklo. Som forberedelse til en eventuel lovændring vil KL høre kommunerne om prisen for bekæmpelse og erfaringerne med den nye lov.
Selve opgaven med bekæmpelse og opkrævning for selvhjælpshandlinger er kendt, så der skal ikke oprettes nye administrative funktioner.
Omkostningen til den praktiske bekæmpelse på de kommunale arealer udgjorde i 2016 ca. 70.000 kroner, hvilket er næsten en halvering ift. for 10 år siden. Det må forventes at gennemførelse af den fremlagte indsatsplan vil betyde øgede omkostninger til bekæmpelse i forbindelse med selvhjælpshandlinger, men også et faldende omkostningsniveau efter nogle år, hvis der gennemføres en konsekvent administrativ og praksis på området. Det forventes at have en vis præventiv effekt, når grundejer véd, at myndigheden kan udføre arbejdet på hans regning, også selv om det er under kostprisen.
Afhængigt af mængden af selvhjælpshandlinger, vil der desuden være ekstra administrative omkostninger til opkrævningsarbejdet.
Kæmpe-Bjørneklo findes især på de arealer, der ligger inden for de oprindelige indsatsområder, så selv om hele kommunen nu bliver indsatsområde, betyder det ikke nødvendigvis væsentligt flere henvendelser fremover. Hidtil har borgerne reelt også anmeldt forekomster overalt i kommunen, så henvendelsesmønsteret og trækket på personaleresursen på det administrative uden selvhjælpshandlinger forventes at være nogenlunde det samme eller kun svagt stigende i en periode. Det forventes, at der skal anvendes ca. 3 uger årligt til den administrative del af opgaven uden selvhjælpshandlinger.
Det forventes at der vil være ca. 40 egentlige sager om året, hvoraf det forudsættes at ca. 4-5 sager kan ende med en egentlig selvhjælpshandling. Hvis det antages at kommunens ”underskud” til selvhjælpshandlinger beløber sig til 10.000 kroner per sag, må det forventes at denne del af myndighedsarbejdet vil koste 40-50.000 kroner om året.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller:
1.    at Forslaget til indsatsplan godkendes
2.    at Forslaget sendes i offentlig høring i perioden 18. september 2017 til 19. november 2017
3.    at Kommunen anvender lovgivningens mulighed for at foretage bekæmpelse på ejerens eller brugerens regning
4.    at  sagen sendes til Økonomiudvalget og Byrådet med anbefaling
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Anbefales.
Forslaget sendes i offentlig høring 01. november - 27. december 2017.