Møde i udvalget d. 17. juni 2020

3.     Status vedrørende Slagelse som studieby (B)

Sagsnr.: 330-2018-67133               Dok.nr.: 330-2020-246743                                          Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 – Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse
Beslutningstema
Der gives en status på aktiviteter i regi af indsatsen Slagelse som Studieby afholdt og planlagt i 2020. Desuden præsenteres forslag for den videre proces for frem i mod ny organisering af studiebysamarbejdet Studiebyen Slagelse 2.0.
Baggrund
Åbent Hus i Studiebyen Slagelse 22. februar 2020
For tredje år i træk gik de videregående uddannelser sammen om at afholde Åbent Hus i Studiebyen Slagelse. I år var den fælles indsats/midler rettet imod kommunikation og branding af eventen såvel som Studiebyen Slagelse. Evalueringen viser, at der fortsat er opbakning fra alle institutioner til arrangementet og potentialet for at brande eventen endnu mere, og derved sætte Studiebyen Slagelse på landkortet, er stor. Udgifterne er delt ligeligt mellem uddannelserne og kommunen.
Forskningens Døgn 2020
Indtil corona-situationen lukkede landet ned var planlægning af to arrangementer i regi af den nationale videnskabsfestival Forskningens Døgn i fuld gang til afholdelse i april. For 5. år i træk gik uddannelsesinstitutionerne og kommunen sammen om Forskningens Døgn. Men pga. corona-epidemien blev arrangementerne aflyst. De planlagte aktiviteter havde FN’s verdensmål som fælles tema med bidrag fra mange forskellige lokale foreninger. Konceptet kan dog sagtens bruges til Forskningens Døgn 2021.
Studiestartsevent 2020
Der har været afholdt møde i planlægningsgruppen angående dette års studiestartsevent Study Start Slagelse 2020 – som er den tilbagevende begivenhed med velkomst af nye studerende på Nytorv. Der var enighed om at lave et anderledes tiltag end en fysisk event for de nye studerende pga. corona-situationen. Der produceres igen i år et kuponhæfte med studievenlige tilbud, der præsenterer de studerende for byens butikker/restauranter/caféer og lokale idrætsforeninger. Desuden produceres en velkomstvideo med præsentation af ”Studiebyen Slagelse”, hvor nuværende studerende fortæller om studielivet på deres uddannelse og i byen.
Efterårets arrangementer afventer myndighedernes udmelding om tilladt størrelse på forsamlinger.
Fremadrettet organisering af tværgående samarbejde for
Studiebyen Slagelse 2.0
Udvalget bedes drøfte den videre proces med at sikre det fremtidige tværgående studieby samarbejde, der omfatter fortsat fremdrift i studiebyaktiviteter, og endelig stillingtagen til model for Studiebyen Slagelse 2.0
På seneste møde i §17 stk. 4 Helhedsplansudvalget (Campus) den 18. december 2019, blev der taget hul på de indledende drøftelse af, hvordan det fremtidige samarbejde om Slagelse som Studieby kan organiseres, når Campus Slagelse projektet er til ende bragt.
Der var enighed i udvalget om vigtigheden i at prioritere indsatsen Slagelse som Studiebyen også i fremtiden med fælles aktiviteter og arrangementer, der skal styrke Slagelse som en attraktiv studieby både med henblik på tiltrækning og fastholdelse af studerende.
Udvalget godkendte, at administrationen gik i gang med vidensindsamling og research på, hvordan studiebysamarbejde bliver organiseret og finansieret i andre studiebyer med henblik på at invitere en relevant repræsentant med til næste udvalgsmøde, der kan fortælle om erfaringerne fra den respektive uddannelsesby.
På mødet onsdag den 17. juni 2020 vil Campuskoordinator Susanne Gram Skjønnemann fra Aabenraa Kommune holde inspirationsoplæg (via Webex) om Aabenraas model for studiebysamarbejde og ungeindsats mellem 9 institutioner og kommunen.
Der er lavet erfaringsudveksling med flere studiebyer bl.a. Kolding, Odense og Esbjerg. Byerne er valgt enten ud fra at deres størrelse eller antal studerende er sammenlignelig med Slagelse eller fordi deres valg af samarbejdsmodel er interessent som inspiration. 
Overordnede konklusioner på studieby-samarbejde:
-      Det er vigtigt at valg af samarbejdsmodel bygger på inddragelse af de involverede parter, for at sikre ejerskab.
-      En stærk forankringen til ledelsesniveauet (og lokalforankring) er vigtig både fra uddannelsesinstitutionernes og kommunens side. Ledelsen hos alle parter skal prioritere indsatsen.
-      At alle parter bidrager økonomisk til samarbejdet skaber engagement og ejerskab.
-      Der er gode erfaringer med en samfinansering af f.eks. aktiviteter via fordelingsnøgle mellem uddannelsesinstitutionerne.
-      En koordinator/sekretariatsfunktion for samarbejdet er vigtig som bindeled mellem parterne; de studerende, uddannelsesinstitutionerne og det politiske niveau.
-      Fysisk nærhed til uddannelserne og de studerende er vigtig.
-      De studerende skal involveres i planlægning og afholdelse af aktiviteter så meget som muligt – men der er behov for en koordinator/sekretariat til at sikre kvaliteten og kontinuiteten, da der er stor udskiftning blandt de studerende.
-      Der skal en vis grad af belønning/aflønning af de studerende til for at kunne stille krav om kvalitet og kontinuitet.
-      Der er både eksempler på modeller hvor samarbejdet udelukkende gælder for de videregående uddannelserne og hvor det er både videregående og ungdomsuddannelserne der er involveret. Erfaringen er, at det er to meget forskellige målgrupper, som har vidt forskellige behov. Aktiviteterne skal tilpasses den enkelte målgruppe.
For nærmere beskrivelser og erfaringer fra andre studiebyer se bilag 1: Erfaringsudveksling Studieby
Den videre proces for organisering af Studiebyen Slagelse 2.0,
2020-2021
Arbejdsgruppe
Administrationen lægger op til, at den videre proces i 2020 og 2021 med at finde den rette model for Studiebyen Slagelse 2.0 er funderet på en høj grad af inddragelse af uddannelserne.
Det foreslås, at der nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter fra henholdsvis SDU Slagelse, Zealand og Professionshøjskolen Absalon. Administrationen er tovholder på arbejdsgruppen, hvor dialogen om forskellige samarbejdsmodeller tages. Arbejdsgruppen kan invitere relevante parter ind afhængig af behov for idéudveksling eller sparring, det være studerende eller repræsentanter fra kulturinstitutioner, erhvervsliv m.fl.
Ultimo 2020 fremlægger arbejdsgruppen deres forslag til en samarbejdsmodel for Studiebyen Slagelse 2.0 for §17 stk. 4 Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse.
Vedtagelse af samarbejds- og finansieringsmodel
Der udarbejdes og nedskrives en samarbejdsaftale mellem parterne som indeholder beskrivelse af finansieringsmodel, formål, mål, opgaver og lignende for Studiebyen Slagelse 2.0.
Aftalen behandles herefter på ledelsesniveau – både på politisk niveau og på uddannelsesinstitutionerne.
Se tillige bilag 2: ”Proces og tidsplan for Studiebyen Slagelse 2.0”
Administrationen vil også i 2021 drive de fælles studieby aktiviteter videre herunder Studiestartevent, Åbent hus i studiebyen, Forskningens døgn m.fl. som nu er blevet en god tradition for byen og uddannelserne.
Ved udgangen af 2021 vil studieby-samarbejdet være klar til at kunne videreføres i en ny struktur for Studiebyen Slagels 2.0.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Administrationen anbefaler, at campusudvalget tager orienteringen til efterretning, og godkender den fremlagte proces for Studiebyen Slagelse 2.0. 
Vurdering
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Programleder for Campus Slagelse indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at Udvalget godkender processen for Studiebyen Slagelse 2.0
Beslutning i § 17 stk. 4 udvalg - Helhedsplansudvalget (Campus) den 17. juni 2020:
Fraværende: 
1 Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2 Udvalget beslutter at godkende processen og tidsplanen som beskrevet for det forestående arbejde med Studiebyen Slagelse.