Møde i udvalget d. 4. maj 2020
4. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)
Sagsnr.: 330-2018-38133 Dok.nr.: 330-2020-167866 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på
de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i
Beskæftigelsesplanen samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen
om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for
de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag,
herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner.
Sammenlignelige kommuner er: Esbjerg, Fredericia, Guldborgsund, Ishøj,
Kalundborg, Norddjurs, Nyborg, Odsherred, Randers, Samsø, Skive, Thisted,
Tønder, Vesthimmerland og Vordingborg.
Denne ekstraordinære situation med COVID-19 vil få endnu
ukendte påvirkninger af resultaterne for både beskæftigelse, ledighed og sygdom
i 2020. Indtil videre er der ikke opsat måltal for 2020, men udviklingen for
2020 følges sammenlignet med samme tidspunkt sidste år i forhold til landsplan
og sammenlignelige kommuner. December 2019 udgør indeks 100 i de viste
udviklingskurver.
Målingerne af samarbejdsgraden med virksomhederne samt
langtidsforsørgede må desværre udgå. Årsagen er, at Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering har besluttet, at disse målinger ikke længere
opdateres i jobindsats.dk, da der ikke længere er tale om ministermål. I stedet
tilføjes under den månedlige opfølgning på nøgletal den
nye månedlige Jobcenterindbliksrapport fra jobindsats.dk. Hensigten er, at
denne rapport fremadrettet skal sætte fokus på kommunernes resultater og
indsats i forhold til at undgå at blive sat under skærpet tilsyn. Metoden bag
jobcenterindbliksrapporten er også vedlagt som bilag.
For at sikre implementeringen af
det nye skærpede tilsyn havde styrelsen i marts og april indkaldt kommunerne
til en række orienterings- og sparringsmøder om den nye opfølgningsmodel.
Årsagen er bl.a., at styrelsens tidligere tilsyn hos kommunerne har vist, at
der i høj grad kan hentes markante resultater på indsatssiden ved øget fokus på
korrekt registrering. På grund af COVID-19 er disse møder blevet udskudt på
ubestemt tid, ligesom Beskæftigelsesministeriet har valgt at udskyde
offentliggørelsen af benchmarking-opgørelserne, som efter planen skulle
opdateres med tal for 2. halvår 2018-1. halvår 2019. Med de nuværende
resultater for både fokusmål og proceskrav er kommunen i risiko for at blive
omfattet af skærpet tilsyn.
Der er indtil videre kun tale om
en udskydelse som følge af den delvise suspendering af beskæftigelsesindsatsen.
STAR har foreløbigt meldt ud, at der vil blive taget højde for
suspenderingsperioden, når opfølgningen på kommunernes indsats genetableres.
Der er dog ikke meldt ud, hvordan det løses rent teknisk. Overfor den
udmelding står, at KL den 8. april 2020 har skrevet et brev til
Beskæftigelsesministeren, hvor man anbefaler, at fokusmål og proceskrav
vedrørende samtaler og tilbud suspenderes i en periode, naturligvis uden dermed
at fritage jobcentrene for en pligt til at sørge for, at alle får en indsats.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden
sidste opfølgning, er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·
Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse, som er
større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Det seneste års udviklingskurve
er stort set identisk for Slagelse og nabokommunen Kalundborg, bortset fra i
februar 2020.
·
Stagnation i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen, i
sammenlignelige kommuner og på landsplan.
·
Reduktion i antal bruttoledige. Reduktionen er større end på
landsplan og under niveau med sammenlignelige kommuner. Siden forrige
opfølgning har reduktionen ændret sig fra på samme niveau til mindre end i
forhold til de sammenlignelige kommuner.
·
Reduktion i antal langtidsledige er mindre end i sammenlignelige
kommuner og landsplan. Siden forrige opfølgning er reduktionen ændret fra på
samme niveau til mindre end både i forhold til sammenlignelige kommuner og
landsplan.
·
Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i
beskæftigelse er lavere end på landsplan og sammenlignelige kommuner. Målingen
tager ikke højde for, at over dobbelt så mange er blevet afsluttet til ordinær
uddannelse i 2019. Opgørelse af resultattilskud for 2019 indikerer, at andelen
i beskæftigelse kan forventes at stige igen ved næste opgørelse af effekten for
4. kvartal 2019.
·
Reduktion i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) i
Slagelse, som dog er mindre end i sammenlignelige kommuner og på landsplan. Siden
forrige opfølgning er Slagelse gået fra en stigning til en reduktion.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Taget til orientering med bemærkning om, at det er et
område, som følges tæt. Social- og Beskæftigelsesudvalget er helt klar over, at
de oplysninger, der er tilgængelige ikke fuldt ud afspejler den aktuelle
økonomiske situation, som kalder på ekstraordinære tiltag.