Møde i udvalget d. 4. maj 2020

4.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2020-167866                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplanen samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner. Sammenlignelige kommuner er: Esbjerg, Fredericia, Guldborgsund, Ishøj, Kalundborg, Norddjurs, Nyborg, Odsherred, Randers, Samsø, Skive, Thisted, Tønder, Vesthimmerland og Vordingborg.
Denne ekstraordinære situation med COVID-19 vil få endnu ukendte påvirkninger af resultaterne for både beskæftigelse, ledighed og sygdom i 2020. Indtil videre er der ikke opsat måltal for 2020, men udviklingen for 2020 følges sammenlignet med samme tidspunkt sidste år i forhold til landsplan og sammenlignelige kommuner. December 2019 udgør indeks 100 i de viste udviklingskurver.
Målingerne af ”samarbejdsgraden med virksomhederne” samt ”langtidsforsørgede” må desværre udgå. Årsagen er, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har besluttet, at disse målinger ikke længere opdateres i jobindsats.dk, da der ikke længere er tale om ministermål. I stedet tilføjes under den månedlige opfølgning på nøgletal den nye månedlige ”Jobcenterindbliksrapport” fra jobindsats.dk. Hensigten er, at denne rapport fremadrettet skal sætte fokus på kommunernes resultater og indsats i forhold til at undgå at blive sat under skærpet tilsyn. Metoden bag jobcenterindbliksrapporten er også vedlagt som bilag.
For at sikre implementeringen af det nye skærpede tilsyn havde styrelsen i marts og april indkaldt kommunerne til en række orienterings- og sparringsmøder om den nye opfølgningsmodel. Årsagen er bl.a., at styrelsens tidligere tilsyn hos kommunerne har vist, at der i høj grad kan hentes markante resultater på indsatssiden ved øget fokus på korrekt registrering. På grund af COVID-19 er disse møder blevet udskudt på ubestemt tid, ligesom Beskæftigelsesministeriet har valgt at udskyde offentliggørelsen af benchmarking-opgørelserne, som efter planen skulle opdateres med tal for 2. halvår 2018-1. halvår 2019. Med de nuværende resultater for både fokusmål og proceskrav er kommunen i risiko for at blive omfattet af skærpet tilsyn.
Der er indtil videre kun tale om en udskydelse som følge af den delvise suspendering af beskæftigelsesindsatsen. STAR har foreløbigt meldt ud, at der vil blive taget højde for suspenderingsperioden, når opfølgningen på kommunernes indsats genetableres. Der er dog ikke meldt ud, hvordan det løses rent teknisk. Overfor den udmelding står, at KL den 8. april 2020 har skrevet et brev til Beskæftigelsesministeren, hvor man anbefaler, at ”fokusmål og proceskrav vedrørende samtaler og tilbud suspenderes i en periode, naturligvis uden dermed at fritage jobcentrene for en pligt til at sørge for, at alle får en indsats”.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning, er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse, som er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Det seneste års udviklingskurve er stort set identisk for Slagelse og nabokommunen Kalundborg, bortset fra i februar 2020.
·         Stagnation i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen, i sammenlignelige kommuner og på landsplan.
·         Reduktion i antal bruttoledige. Reduktionen er større end på landsplan og under niveau med sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning har reduktionen ændret sig fra ”på samme niveau” til ”mindre end” i forhold til de sammenlignelige kommuner.
·         Reduktion i antal langtidsledige er mindre end i sammenlignelige kommuner og landsplan. Siden forrige opfølgning er reduktionen ændret fra ”på samme niveau” til ”mindre end” både i forhold til sammenlignelige kommuner og landsplan.
·         Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i beskæftigelse er lavere end på landsplan og sammenlignelige kommuner. Målingen tager ikke højde for, at over dobbelt så mange er blevet afsluttet til ordinær uddannelse i 2019. Opgørelse af resultattilskud for 2019 indikerer, at andelen i beskæftigelse kan forventes at stige igen ved næste opgørelse af effekten for 4. kvartal 2019.
·         Reduktion i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) i Slagelse, som dog er mindre end i sammenlignelige kommuner og på landsplan. Siden forrige opfølgning er Slagelse gået fra en stigning til en reduktion.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Taget til orientering med bemærkning om, at det er et område, som følges tæt. Social- og Beskæftigelsesudvalget er helt klar over, at de oplysninger, der er tilgængelige ikke fuldt ud afspejler den aktuelle økonomiske situation, som kalder på ekstraordinære tiltag.