Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 12. juni 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-89665               Dok.nr.: 330-2017-331162                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsordenen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budget 2018 - 2021 Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (D)

2.     Budget 2018 - 2021 Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (D)

Sagsnr.: 330-2017-22385               Dok.nr.: 330-2017-326948                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter temaer, som det vil være væsentligt at have opmærksomhed på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-2021, herunder om der er emner, der skal nærmere belyses frem til Byrådets temamøde om budgettet i juni.
Baggrund
Byrådet godkendte på sit møde den 27. februar 2017 proces for udarbejdelse af Budget 2018-2021.
Udvalget har på tidligere møder i foråret drøftet budget 2018-2021 med henblik på at få udarbejdet analyser mv. til junimødet.
Udvalget skal på mødet i juni drøfte budgetgrundlaget på baggrund af:

· Tidligere drøftelser på aprilmødet
· 2. budgetopfølgning herunder udfordringer og ønsker herunder finansiering heraf
· Vedtaget budget 2018
· Budgetseminaret i april.
Der er til brug for udvalgets budgetdrøftelser udarbejdet et foreløbigt budgetgrundlag. Budgetgrundlaget vil blive opdateret på baggrund af økonomiaftalen mellem KL og Regeringen primo juni og indgå i det administrative budgetgrundlag. Efter beregning af aftalen vil et nyt administrativt budgetgrundlag blive fremsendt til Byrådet den 8. august 2017 og blive forelagt til økonomiudvalgets drøftelse og afklaring af den videre proces den 14. august 2017.
Som en del af budgetproceduren er der på baggrund af udvalgenes drøftelser endvidere udarbejdet et skøn over udvalgets kan og skal opgaver til udvalgets inspiration og drøftelse.
Antallet af helårspersoner på kommunale forsørgelsesydelser
Antallet af fuldtidspersoner på kommunale forsørgelsesydelser i den arbejdsdygtige alder (16-66 år) er i marts 2017 9.783 mod 10.161 i marts 2016 (se vedlagte diagram). Tallene for seneste måned vil altid være en smule undervurderet pga. manglende opdatering. I det seneste år har både Slagelse og Næstved haft en mere positiv udvikling end på landsplan og i Kalundborg.
I perioden december 2016-marts 2017 følger Slagelse de sæsonmæssige udviklingstendenser i forhold til både landsplan og Næstved. Det budgetterede fald i antal fuldtidspersoner sker forventeligt primært i 2. og 3. kvartal 2017 – og er tæt relateret til prognose for ledighed og forventning om fald i uddannelseshjælp.
Ved en beregning af de kommunale forsørgelsesydelser for 2018-2021 ses at det godkendte budget for 2018-2021 er budgetlagt for lavt. I 2018 forventes derfor merudgifter for 30,871 mio. kr. Se vedlagte bilag.
Disse beregninger er kun foreløbige. Alle overførselsudgifter vil blive genberegnet til august, hvori økonomiaftalen mellem KL og kommunerne vil indgå.
Udvalget kan vælge at inddrage hele Byrådet i drøftelse af de emner, som udvalget lægger vægt på. Dette sker på Byrådets temamøde i juni.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte emner, der vurderes relevante for udarbejdelse af budgetforslag, samt hvordan områdets interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i budgetprocessen.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget drøfter budget 2018-2021 herunder udfordringer, ønsker samt finansiering heraf.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at der udarbejdes et budget, der som udgangspunkt balancerer, med særlig fokus på førtidspensionsområdet.
Helle Blak (F) ønsker herunder også en drøftelse i byrådet af indtægtssiden, herunder en mulig skatteforhøjelse.
Udvalget ønsker businesscase for etablering af kommunale IGU'er.
Udvalget ønsker, at der fremlægges forslag på sygedagpengeområdet (med yderligere prioritering af den tidlige indsats, f.eks. med fokus på "storleverandørerne") samt langtidsforsørgede (omlægning af indsatsen, færre ressourceforløb og i stedet fokus på job/uddannelse (f.eks. på få timer)).

3. Gensidig orientering (O)

3.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2017-331142                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør
d. Børn og Ungedirektør
e. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Nøgletal – Effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen
2. Nøgletal – Diverse statistikker på beskæftigelsesområdet
3. Rapport fra STAR - nøgletal og benchmarking for Slagelse Kommune (februar 2017)
4. Månedlig status på integrationsområdet
5. Fællesnotat og statistik over klager til Ankestyrelsen over kommunens afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet
f. Centerchefen for Børn og Familie
1. Notat vedr. boligplacering af integrationsborgere
2. Fællesnotat og statistik over klager til Ankestyrelsen over kommunens afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet
g. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Ad f. Ann Sibbern (O) ønsker aftalerne omkring kommunal anvisningsret og den særlige administrationsaftale eftersendt.

4. Månedsopfølgning ultimo april 2017 (E)

4.     Månedsopfølgning ultimo april 2017 (E)

Sagsnr.: 330-2017-35778               Dok.nr.: 330-2017-331232                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På baggrund af udvalgets tidligere beslutning om at følge udviklingen på arbejdsmarkedsområdet tæt fremlægges den månedlige budgetopfølgning – ultimo april 2017.
Det samlede resultat for driften ultimo april forventes at blive -6,291 mio. kr.
Det samlede resultat for driften i 2017 pr. 30. april 2017 forventes at blive et merforbrug på 6,291 mio. kr., hvilket er 6,054 mio. kr. mere end ved ultimo marts 2017. De overførte under-/overskud vedrørende serviceudgifter er medregnet i resultatet.
Merforbruget skyldes i væsentlighed omplacering af løn og budget fra 5.68.98 til 6.45.53, og en øget indsats for at placere flygtninge i beskæftigelse via løntilskud.
Hovedoversigt
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
-1,853
0
0
-1,853
Center for Børn, Unge og Familie
-2,307
-7,890
0
-10,197
Center for kultur, Fritid og Borgerservice
-0,085
0
0
-0,085
Jobcenter, forsikrede ledige
 2,975
-12,533
0
-9,558
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
 -0,183
15,585
0
15,402
Samlet mer/mindre forbrug
-1,453
-4,838
0
-6,291
Merforbrug = - Mindre forbrug = +
Frivillige indskudslån
Der er pr. 30. april 2017 ikke modtaget ansøgninger om frivillige indskudslån.
Retligt grundlag
Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets beslutning på møde den 5. maj 2015 om tæt opfølgning på arbejdsmarkedsområdet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ved den månedlige gennemgang af økonomien er der konstateret en udfordring på sygedagpenge området. Der er derfor foretaget ændringer på andre områder, således at man kan holde det forventede merforbrug på dette område indenfor udvalgets samlede rammer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer fremlægges til efterretning og danner dermed ikke grundlag for, at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Den månedlige budgetopfølgning ultimo april 2017 tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Helle Blak (F) og Ali Yavuz (A) bemærker, at på trods af et forventet underskud på 6,2 mio. kr. synes det ikke at give anledning til personalemæssige konsekvenser.

5. Budgetudviklingen på førtidspensionsområdet (O)

5.     Budgetudviklingen på førtidspensionsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2017-40029               Dok.nr.: 330-2017-368459                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om budgetudviklingen på førtidspensionsområdet, herunder samspillet med udviklingen i øvrige forsørgelsesydelser.
Baggrund
På førtidspensionsområdet er der gennem de sidste par år konstateret en akkumuleret underbudgettering i forhold til de faktiske udgifter. Tendensen er blevet forstærket i 2016 og 2017 med en aktuel forventning om et underskud på 11,4 mio. kr. for 2017.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har på mødet den 15. maj 2017 ønsket en status på tilkendelser af førtidspensioner.
Forvaltningen har udarbejdet et statusnotat, som samler op på udviklingen i tilkendelser af førtidspensioner samt samspillet til øvrige forsørgelsesydelser. Notatet belyser de væsentlige årsager til, hvorfor kommunen aktuelt er presset i forhold til at overholde budgettet i forhold til førtidspensionsområdet, herunder det samlede forsørgelsesbudget.
I notatet ses på de politiske bevæggrunde for de mange reformer på arbejdsmarkedsområdet i perioden 2012-2016 og konsekvenserne heraf i form af flytning af borgere mellem stadig flere nye forsørgelsestyper. På nuværende tidspunkt betyder det en stigning i tilgangen til førtidspension. Endelig er der fokus på de forskellige tilsigtede og utilsigtede effekter som følge af reformerne, som har haft betydning for de enkelte kommuners økonomiske udvikling på forsørgelsesydelserne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed at forholde sig til forvaltningens analyse og vurdering på de områder, som har betydning for mulighederne for at overholde forsørgelsesbudgettet.
Vurdering
Forvaltningen vurderer, at der er 3 overordnede udfordringer i forhold til at overholde budgettet på førtidspensionsområdet, herunder det samlede forsørgelsesbudget.
1. Underbudgettering af antal og gennemsnitligt dyrere forsørgelsesudgifter pr. borger
2. Flere forsørgelsesudgifter flyttes fra stat til kommuner
3. Tilflytning af borgere som er i udkanten af arbejdsmarkedet
Ad 1) Den faktiske udvikling i antal borgere på offentlig forsørgelse i Slagelse har været mere positiv end på landsplan. Det indikerer, at budgetteringen i antal borgere har været for optimistisk.
I budgetteringen har der desuden ikke i tilstrækkeligt omfang været taget højde for, at de valgte prioriteringer af flere ressourceforløb og fleksjob er en langsigtet investering, som i første omgang fører til gennemsnitligt dyrere forsørgelsesudgifter. Herunder er det ikke i tilstrækkeligt omfang indarbejdet i budgettet, at den politiske prioritering om lettere adgang til førtidspensioner fører til gennemsnitligt dyrere forsørgelsesudgifter, fordi førtidspension er den absolut dyreste ydelse.
Prognoser på arbejdsmarkedsområdet vil altid indeholde en vis usikkerhed på grund af hurtigt omskiftelige konjunkturer, lukninger/tilflytninger af store arbejdspladser i lokalområdet samt mange nye reformer. Men forvaltningens udgangspunkt er at blive bedre til at udarbejde ambitiøse, men realistisk opnåelige budgetter.
Forvaltningen er derfor i gang med at omlægge den helheds- og progressionsorienterede indsats, så den fremadrettet i videst muligt omfang sker inden for den først tildelte forsørgelsestype. Det sikrer øget fokus på den tidlige og forebyggende indsats, og der ydes ikke en dyrere forsørgelse end nødvendigt. Desuden er næste skridt at sikre, at nyetablerede fleksjob i udgangspunktet indeholder flere timer, og der skal være markant større fokus på at sikre progression i antallet af timer i de nuværende fleksjob. Det er vanskeligt at bremse de allerede igangsatte førtidspensioner, da stadig flere ressourceforløb afsluttes, men det anbefales, at der efter nuværende oprydning igen vendes tilbage til tidligere tildelingspraksis fra de øvrige forsørgelsesydelser.
Ad 2) Flere af reformerne på beskæftigelsesområdet fra 2012-2016 har bidraget til, at kommunerne over tid overtager en stadig større del af forsørgelsesudgifterne fra staten. Særligt tilbagetrækningsreformen og den forkortede A-dagpengeperiode betyder, at der flyttes stadig flere borgere fra den statslige efterlønsordning til kommunale forsørgelsesydelser, herunder kommunale seniorjob.
Forvaltningen konstaterer, at forhandlinger om overflytning af udgifter mellem stat og kommuner sker mellem KL og Regering. I den sammenhæng mangler endnu forhandling og beslutning om fremadrettet udligningsreform, som har stor betydning i forhold arbejdsmarkedsområdet.
Ad 3) Kontanthjælpsreformens fokus på uddannelse til unge og Jobreformens nye kontanthjælpsloft betyder, at kommuner med store erhvervsskoler og relativt billige boliger er ekstra udsatte i forhold til at tiltrække borgere fra andre kommuner, som enten er eller hurtigt ender på kommunal forsørgelse. Særligt på ungeområdet har der været en markant stigning af tilflyttere, som søger kommunal forsørgelse.
Flygtningesituationen og arbejdskraftens frie bevægelighed har også ført til markant flere udenlandske tilflyttere i de seneste år. En relativ stor del af disse ender på offentlig forsørgelse i en kort eller længere periode.
Forvaltningen konstaterer, at konsekvenserne i form af flere tilflyttere med behov for kommunal forsørgelse er et lovmæssigt vilkår, som der må arbejdes inden for. For kommunen handler det derfor om at sikre de mest effektive indsatser til unge uden uddannelse og flygtninge, så de hurtigst muligt kommer i job eller uddannelser med gode fremadrettede jobmuligheder. Herudover bør der fortsat være fokus på, at billige lejeboliger i videst muligt omfang kommer kommunens egne indbyggere til gode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orienteringen om budgetudviklingen på forsørgelsesudgifter tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Helle Blak (F) og Ali Yavuz (A) bemærker, at på trods af et forventet underskud på 6,2 mio. kr. synes det ikke at give anledning til personalemæssige konsekvenser.

6. Udmøntning af rammebesparelser 2017 (D)

6.     Udmøntning af rammebesparelser 2017 (D)

Sagsnr.: 330-2017-40767               Dok.nr.: 330-2017-377259                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget drøfter og anbefaler udmøntning af rammereduktioner til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Slagelse Kommunes økonomi er under pres. Bl.a. er driftsudgifterne for høje set i forhold til indtægterne, og dermed er der et betydeligt pres på likviditeten. Det er derfor vigtigt, at der iværksættes tiltag, således at der ikke sker yderligere forværring af økonomien, og der skabes balance i økonomien.
Byrådet har derfor besluttet, at der skal iværksættes en række tiltag for at bringe økonomien i balance, og i første omgang skal følgende besparelser effektueres:
· Inden sommerferien gennemføres en rammereduktion på 1 % af de servicerammebelagte udgifter i 2017, undtaget er de borgernære områder Handicap og Psykiatri, Sundhed og Senior samt Uddannelsesområdet. Endvidere undtages administrationsbesparelser på centrene på de tre områder også for 1% besparelser.

Servicerammen for resten af udvalgene er ca. 900 mio. kr., og den forventede effekt er således ca. 9 mio. kr. i resten af 2017.

· En række centrale forventede mindreforbrug i 2017 lægges i kassen, ca. 10 mio.kr.
Udvalget skal drøfte og anbefale udmøntning af rammereduktionen til Økonomiudvalg og Byråd.
Derudover er partierne i Byrådet enige om, at ovenstående foreslåede besparelser ikke er tilstrækkelige til at bringe balance i økonomien, og at der er brug for en række yderligere tiltag.
Retligt grundlag
Jf. styrelseslovens §40, stk. 2, er bevillingsmyndigheden hos kommunalbestyrelsen. Foranstaltninger, der vil medføre indtægter eller udgifter, som ikke er bevilget i forbindelse med vedtagelsen af årsbudgettet, må ikke iværksættes, før kommunalbestyrelsen har meddelt den fornødne bevilling.
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42, stk. 7, fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Handlemuligheder
Forvaltningen udarbejder et teknisk forslag til mødet, der kan danne udgangspunkt for udvalgets drøftelser.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske og personalemæssige konsekvenser vil fremgå af bilag samt teknisk forslag til udmøntning, der fremlægges på mødet.
Jf. MED aftalen vil der efter aftale mellem formand og næstformand blive afholdt møde i berørte SektorMED forud for fagudvalgets behandling, således at MED udvalgene har mulighed for at komme med bemærkninger forud for den politiske behandling. Eventuelle bemærkninger fra MED udvalget vil blive fremlagt på udvalgets møde.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udmøntning af rammereduktioner på 1% indenfor udvalgets berørte områder drøftes og anbefales til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler, at rammereduktionen ikke udmøntes for såvidt angår Center for Arbejdsmarked og Integration (CAI), således at både de 159.000 kr. (udvalgets egen ramme) og de 554.000 kr. (økonomiudvalgets ramme) findes inden for økonomiudvalgets ramme.
Ali Yavuz (A) og Helle Blak (F) er af den opfattelse, at CAI er i høj grad et borgernært område, som bør undtages for den vedtagne rammereduktion på 1% på de servicebelagte områder, idet der samlet set skal gennemføres betydelig millionbesparelser på området i indeværende år. Der er således lige afskediget 40 medarbejdere i CAI, og A og F påpeger, at yderligere besparelser på beskæftigelsesområdet vil skabe utryghed og være ekstra skadelig for trivsel og arbejdsglæde.

7. Boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)

7.     Boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2016-67060               Dok.nr.: 330-2017-349883                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
De igangværende boligsociale helhedsplaner i henholdsvis Ringparken, Motalavej, Sydbyen og Parkvej/Præstevangen i Skælskør, løber frem til 30. september 2017. Der har derfor været igangsat en proces for afklaring af en ny ansøgning til Landsbyggefonden for perioden 2017-2021.
Processen er startet med udarbejdelsen af vedlagte prækvalifikation. Byrådet traf beslutning den 31. oktober 2016 om godkendelse af prækvalifikation, af en fælles boligsocial helhedsplan for de boligområder i Slagelse Kommune, der omfatter Motalavej i Korsør, Ringparken/Schackenborgvænge i Slagelse, Præstevangen og Parkvej i Skælskør, samt Sydbyen i Slagelse. Efterfølgende har Landsbyggefonden den 7. december 2016 godkendt prækvalifikationen.
Landsbyggefonden har som en del af godkendelsen besluttet at afsætte foreløbig 25 mio. kr. i tilskud til den boligsociale indsats, forudsat en medfinansiering på minimum 8 mio. kr. fra henholdsvis boligselskaberne og Slagelse Kommune. Oprindelig blev Landsbyggefonden ansøgt om et tilskud på 40 mio. kr.
Som led i helhedsplanens udarbejdelse har Slagelse Kommune i samarbejde med boligorganisationerne haft til opgave at byde ind med forslag til kommunale indsatser, der skal være med til at styrke de boligsociale områder inden for indsatsområderne – Forebyggelse og forældreansvar, Uddannelse og beskæftigelse, og Kriminalpræventiv indsats.
Boligorganisationerne har primært budt ind med aktiviteter inden for Kriminalpræventiv indsats og Tryghed og Trivsel.
På fællesmødet den 9. marts 2017 for Beskæftigelse og Integrationsudvalget, og Uddannelsesudvalget, på de to fagudvalgs faste møder i april og på Boligorganisationernes møde den 27. april, hvor Byrådet deltog, har der været præsenteret forskellige forslag og modeller til indsatser fra henholdsvis Boligorganisationerne og Slagelse Kommune. Der har hertil undervejs været lejlighed til at drøfte, kommentere og komme med nye idèer til administrationens oplæg til aktiviteter som Slagelse Kommune vil byde ind med i helhedsplanen. Denne proces har været yderst værdifuld, i forhold til at komme frem til de forslag til aktiviteter, der bedst understøtter og bygger ovenpå de i forvejen mange positive tiltag, der foregår i boligområderne.
Efter denne proces består de kommunale forslag til indsatser nu af:
Forebyggelse og forældreansvar
Aktivitet: Intensive sundhedsplejerskebesøg i et hyppigere og længere omfang end sædvanligt
Målgruppe: Alle familier i områderne Ringparken og Motalavej med børn i alderen 0-3 år.
Indhold: I forhold til helhedsplanens målgruppe medtænkes fremskudt sundhedspleje i form af et ekstra behovsbesøg ved 6 måneders alderen og et ekstra besøg ved 1,5 års alderen, som en del af det almene tilbud. Sundhedsplejerskerne tager afsæt både i systematiske iagttagelser fra ”Tidligere opsporing” og i generelle iagttagelser til den givne familie.
Aktivitet: Etablering af boligsociale mødregrupper
Målgruppe: Alle familier i områderne Ringparken og Motalavej med børn i alderen 0-1 år
Indhold: Mødregrupperne afholdes som forløb á 8 gange, hver 14. dag, med max. 6 mødre i en gruppe. Udover børns udvikling, skal der være fokus på relationsdannelse og netværksskabende aktiviteter.
Uddannelse og Beskæftigelse
Aktivitet: Tværgående brobygningsteam til opsporing og forebyggelse
Målgruppe: Elever i folkeskolen i de udsatte boligsociale områder med bekymrende fravær, unge på ungdomsuddannelser der har gentagne frafald fra uddannelser, unge 15-25 årige, der er potentielle til at begynde brug af stoffer eller allerede er misbrugere, forældre til mindreårige der har skolefravær og/eller bruger stoffer.
Indhold: Der etableres fremskudt opsporing og rådgivende samtaler i boligområderne, i skoler, og klubber/væresteder, der er knyttet til de 4 boligområder, med henblik på at skabe fokuseret brobygning til skoleforløb, Stay In/ungdomsuddannelserne og Perron 3 – indsatser mod misbrug. Der etableres et nyt opsøgende team i samarbejde mellem Center for Skole, Center for Handicap og Psykiatri/Rusmiddelcentret, hvor indsatserne kan rette sig mod større eller mindre grupper af børn og unge, mod forældregrupper og enkeltindivider der mødes i det opsøgende arbejde ude i boligområderne.
Aktivitet: En opnormering af det virksomhedsnære samarbejde
Målgruppe: Borgere under 30 år, der er aktivitetsparate og kan deltage i virksomhedspraktik og løntilskud. Borgere over 30 år, der står uden for arbejdsmarkedet og er forældre til børn i ansøgningsområdet.
Indhold: Virksomhedspraktikker og løntilskud skal i højere grad være lokalt forankret, virksomhedspraktikker og lønskud skal indgås med klare aftaler om progression i forløbene. Håndholdt indsats vil være i fokus for store dele af gruppen, efterværn – virksomhederne skal have adgang til hjælp fra Jobcentret, også efter det formelle forløb er afsluttet, et tættere forpligtende samarbejde med ungdomsuddannelserne.
Kriminalpræventiv indsats
Aktivitet: ”Værested og klub – med og uden tag”
Målgruppe: Primær – unge kriminelle og unge der er støtteberedskab for kriminelle og deres familier, unge der er i risiko for at blive udsatte/kriminalitetstruede og deres familier, sekundær målgruppe – resten af boerne i boligområderne, der skal bakke de unge op, når disse ændrer adfærd.
Indhold: Drift af væresteder/klubber for unge mellem 10-18 samt 18+, opsøgende arbejde på gaderne og synlighed i områderne, brobygning ind i normalsamfundet og systemet, tilstedeværelse ved akutte uroligheder/situationer, den digitale gadeplansmedarbejder, tværgående projekter, udsatte unge 18+ med komplekse problemstillinger, styrke relationen mellem de unge og beboerne.
Økonomi 2017-2021
Samlet set forventes økonomien i projektet at andrage 44,450 mio. kr. Landsbyggefonden ansøges om 25 mio. kr. og den lokale medfinansiering vil udgøre 19,450 mio. kr.
Midlerne fordeles på følgende indsatsområder:
1. Tværgående administrationsudgifter (3,017 mio. kr.)
2. Tryghed og trivsel (11,559 mio. kr.)
3. Kriminalpræventiv indsats (10,153 mio. kr.)
4. Uddannelse og beskæftigelse (15,492 mio. kr.)
5. Forebyggelse og forældreansvar (4,079 mio. kr.)
6. Lokal evaluering (0,150 mio. kr.)
Den lokale medfinansiering udgør samlet set 19,450 mio. kr. som består af
· Slagelse Kommune med 10,603 mio. kr. (primært medarbejdere)
· Boligorganisationerne med 5,647 mio. kr. (lokaler og medarbejdere)
· Boligorganisationerne med 3,2 mio. kr. (kontant)
Den boligsociale helhedsplan arbejder mellem det kommunale og boligmæssige arbejdsområde, og indsatsmæssigt vil en overvejende del af indsatserne, være indsatser der understøtter de kommunale kerneopgaver.
Organisering
Organiseringen af den kommunale del af indsatsen ligger i basisorganisationen. For den boligsociale del etablerer Slagelse Kommune og boligorganisationerne et Kompetencecenter for boligsocial indsats, der varetager udarbejdelse af boligsocial helhedsplan, opbygning af organisation, monitorering og gennemførelse. Kompetencecentret ledes af den bestyrelse, der består af 6 medlemmer:
· 5 repræsentanter fra boligorganisationerne (direktørerne)
· 1 repræsentant for Slagelse Kommune – (medlem af direktionen)
Bestyrelsen ledes af et formandskab bestående af 2 bestyrelsesmedlemmer:
· En direktør for en af de deltagende boligorganisationer
· En direktør fra Slagelse Kommune
Bestyrelsen ansætter en kompetencecenterchef, og der etableres projektteams i Kompetencecentret, der består af medarbejdere inden for administration/økonomi, kommunikation, dokumentation, fundraising etc. Herudover ansættes tværgående medarbejdere, der varetager udførelse, koordination, udvikling og dokumentation i de midlertidige indsatser. Der ansættes 3 projektkoordinatorer, hver med et tværgående ansvar for koordinering og samarbejde i boligområderne.
Retlig grundlag
Almenboligloven, LBK nr. 884 af 10. august 2011, kan anvendes som generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale problemer. De enkelte konkrete indsatser, der iværksættes som led i projektet, kan indebære krav om andet og mere specifikt hjemmelsgrundlag.
Handlemuligheder
1. Byrådet kan beslutte at godkende Boligsocial Helhedsplan
2. Byrådet kan beslutte ikke at godkende Boligsocial Helhedsplan
Vurdering
Børn og Ungedirektøren anbefaler, at den Boligsociale Helhedsplan 2017-2021 godkendes. Dette med udgangspunkt i Strategi for den almene sektor 2025, som angiver som mål, at kommunen i 2025 ikke har boligområder på ghettolisten. Den boligsociale indsats i områderne er supplerende til den fysiske udvikling af områderne og tager fat i at understøtte en udvikling blandt områdernes beboere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med ansøgning er der udarbejdet et budget, der forudsætter en bevilling fra Landsbyggefonden på 25 mio. kr. for årene 2017-2021.
Der er budgetteret med, at Slagelse Kommune ud af den samlede bevilling på 25 mio.kr. fra Landsbyggefonden vil blive tilført 10 mio. kr. i form af 5,5 årsværk til ekstra medarbejdere til de kommunale indsatser.
Slagelse Kommune indgår med en medfinansiering i samme periode i form af en ekstraordinær indsats budgetteret til samlet 10,603 mio.kr. Der er tale om en videreførelse af tidligere tilsvarende indsatser.
Konsekvenser for andre udvalg
Beskæftigelse og Integrationsudvalget har kompetencen på det boligsociale område, men den boligsociale indsats indeholder en række områder, som hører under Uddannelsesudvalget, hvis område derfor også berøres.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne
1.    at Boligsocial Helhedsplan 2017-21 godkendes med den kommunale medfinansiering.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Anbefaler med undtagelse af Niels Christian Nielsen (A)
Niels Christian Nielsen (A) kan ikke støtte, at Basen og Rosenkildegården indgår i den Boligsociale Helhedsplan. Niels Christian Nielsen er imod gratisprincippet.
Thomas Clausen (Ø) bemærker, at omtalen af sanktionsmuligheder er drevet for vidt - og der er for lidt hensyntagen til udgift til boligselskabernes rådgivning af beboerne.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
V og O anbefaler med den bemærkning, at det er i modstrid med integrationsformålet at opretholde særtilbud til enkeltgrupper. Indsatserne i forhold til klub/værested skal prioriteres, så det i så vid udstrækning som muligt integreres i de øvrige klubtilbud og foreninger på samme vilkår som andre børn/unge tilbud i hele kommunen. Derfor ønsker V og O en sag på byrådets dagsorden, som omhandler indsatserne i Basen og Rosenkildegården.
Helle Blak (F) ønsker den nye helhedsplan held og lykke. Dog tvivler F på, at det nye samarbejde bliver let hvis man ikke får håndteret de åbenlyse samarbejds- og kommunikationsproblemer mellem enkelte aktører i Slagelse Kommune, boligselskaberne, politiet og det politiske niveau.

8. Reduktion i antal midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)

8.     Reduktion i antal midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)

Sagsnr.: 330-2017-34608               Dok.nr.: 330-2017-321435                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvilket scenarie administrationen skal arbejde videre med, for at tilpasse boligkapaciteten og reducere udgifterne til antallet af midlertidige boliger til integrationsflygtninge.
Baggrund
Antallet af flygtninge er faldet siden sommeren 2016. Aktuelt forventes Slagelse Kommune at skulle modtage ca. 40 voksne i 2017. Kvoten for 2018 er på 37 flygtninge.
Slagelse Kommune råder over i alt 69 boliger til midlertidig boligplacering, fordelt på 2 almene lejligheder i Slagelse, 42 værelser på Vimarhus og 19 værelser på Kastanjegården.
Der er ikke afsat budget til boligerne, hvilket medførte, at der i 2016 var et merforbrug på 0,6 mio. kr., som er overført til udvalgets budget i 2017. Der forventes også et merforbrug i år på 0,7 mio. kr.
Kastanjegården:
Den kommunale bygning Kastanjegården blev i vinteren 2015/foråret 2016 reserveret til midlertidige boliger og sat i stand i løbet af 2016. Det blev den på baggrund af varsel om, at kommunen skulle modtaget et stigende antal integrationsflygtninge.
Hen over sommeren 2016 blev kvoten for integrationsflygtninge nedjusteret.
Slagelse Kommune har modtaget et ministerielt puljetilskud på 530.000 kr. til istandsættelsen. Tilskuddet er betinget af, at bygningen anvendes til midlertidig boligplacering af flygtninge.
De første beboere forventes at flytte ind i juni 2017.
Der arbejdes med enten at tilbyde nye flygtninge midlertidig bolig på Kastanjegården eller at flytte nogle få beboere fra Vimarhus i forbindelse med en evt. ombygning.
Bygningen har ca. 300.000 kr. årligt i driftsudgifter. Indtil nu har der ikke været lejeindtægter, og det forventede nul-budget er derfor overskredet.
Vimarhus:
Kontrakten på det private lejemål Vimarhus udløber 1. april 2018. Evt. genforhandling skal ifølge kontrakten ske med et halvt års varsel, altså inden 1. oktober 2017.
De 42 værelser er fordelt på 3 bygninger med 21 værelser i bygning 1, 7 værelser i bygning 2 og 14 værelser i bygning 3. Aktuelt er 28 værelser beboet.
Udlejer har vist forhåndsinteresse for genforhandling af kontrakten med 28 værelser til midlertidig boligplacering og evt. mulighed for at ændre bygning 3 til 2-3 mindre lejligheder, der kan anvendes til permanente boliger.
Det vil være nødvendigt at tømme bygning 3 for beboere i en evt. istandsættelsesperiode.
Lejemålet af alle værelser til midlertidig boligplacering koster 1,1 mio. kr. årligt. Belægningen ligger stabilt på mellem 60-70% af værelserne, og lejeindtægten er med til at reducere de kommunale udgifter.
Retligt grundlag
Lov om integration af udlændinge i Danmark (Integrationsloven).
Handlemuligheder
Udvalget skal drøfte 2 mulige scenarier og beslutte, hvilket scenarie administrationen skal arbejde videre med.
1. Delvis forlængelse af aftale med Vimarhus og frigivelse af Kastanjegården til andet formål.
Konkret betyder det, at der arbejdes med aftale på 28 midlertidige boliger på Vimarhus, fordelt på 2 bygninger. Og at Kastanjegården snarest anvendes til andre kommunale formål.
2. Kastanjegården, suppleret med det nødvendige antal almene lejemål.
Aftale med Vimarhus fortsætter til kontraktens udløb og genforhandles ikke.
Vurdering
Administrationen vurderer, at antallet af midlertidige boliger til flygtninge kan reduceres til ca. 30 disponible boliger. Der har endnu ikke været behov for at tage Kastanjegården i brug, og der har i en længere periode været mere end 10 ledige værelser på Vimarhus.
Administrationen vurderer, at der er følgende fordele og ulemper ved de 2 scenarier.
Vimarhus
Fordele:
De offentlige transportmuligheder er gode i forhold til sprogskole og beskæftigelsesaktiviteter.
Stedet er vel etableret og fungerer godt i samspil med integrationsprogram og samarbejde med bl.a. Røde Kors.
Der kan måske opnås en mindre økonomisk besparelse på udvalgets budget i 2017, hvis Kastanjegården hurtigt tages i brug til andre formål.
Ulemper:
Værelserne er 744 kr. dyrere end værelser på Kastanjegården, og den økonomiske besparelse fra 1. april 2018 vil derfor være 119.000 kr. mindre end i scenarie 2.
Kastanjegården
Fordele:
Værelserne er billige og vil i løbet af 2018 kunne medføre en større besparelse på 119.000 kr. end scenarie 1.
Ulemper:
Der er længere transporttid til og fra sprogskole og andre beskæftigelsesaktiviteter.
De offentlige transportmuligheder udenfor ”normal” arbejdstid er færre, og kan medføre lange arbejdsdage – afhængig af flygtningens program.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte økonomiske beregning.
Slagelse Kommune har modtaget 530.000 kr. i tilskud til istandsættelse af Kastanjegården.
Tilskuddet skal tilbagebetales, hvis bygningen ikke anvendes til midlertidig boligplacering af flygtninge. Puljekontoret har oplyst, at bevillingen ikke er betinget af, at alle værelser tages i brug, ligesom det heller ikke er defineret, hvor længe værelserne skal være beboet af flygtninge. Administrationen forventer med de kommende midlertidige boligplaceringer på Kastanjegården ikke at skulle tilbagebetale tilskuddet.
I begge scenarier gælder, at kommunen under alle omstændigheder er bundet af kontrakten med Vimarhus til 31. marts 2018.
Den økonomiske effekt på udvalgets serviceramme vil derfor tidligst kunne opnås, når Kastanjegården er taget i brug til andre kommunale formål eller 1. april 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Evt. drøftelse af anvendelse af Kastanjegården til andre formål.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget beslutter, om administrationen skal arbejde videre med scenarie 1 eller 2.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler, at der arbejdes videre med scenarie 1.

9. Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) - kravsspecifikation og kvalitetsstandard (B)

9.     Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) - kravsspecifikation og kvalitetsstandard (B)

Sagsnr.: 330-2017-35753               Dok.nr.: 330-2017-331055                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
For at reducere i udgiften til STU og have mulighed for at stille krav til de leverandører, som Slagelse Kommune benytter på dette område, er der igangsat en række ændringer. Der har ikke tidligere været en Kvalitetsstandard eller en Kravspecifikation for STU i Slagelse Kommune.  Begge forslag er nu udarbejdet på baggrund af tværfaglig dialog mellem Center for Arbejdsmarked og Integration, Center for Skole, Center for Handicap og Psykiatri og Center for Børn og Familie, og skal fungere som fundament for yderligere arbejde på området for sikring af kvalitet og fornuftig økonomi på området.
Retligt grundlag
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, LBK nr 783 af 15. juni 2015 og BEK nr. 739 af 3. juni 2016 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Vejledning nr. 9534 af 3. juni 2016 og vejledning nr. 10199 af 29. november 2016 på området.
Handlemuligheder
Det anbefales at både Kvalitetsstandard og Kravsspecifikation for STU godkendes. Ved godkendelse kan gennemgang af nuværende leverandører og kontrakter med disse evalueres og genforhandles med henblik på kvalitet og reduktion af pris. Kvalitetsstandarden åbner særligt op for, at udgiften på en STU reduceres, såfremt eleven modtager undervisning på nedsat tid, i forhold til uddannelsens 840 timers undervisning om året.
Såfremt forslagene ikke godkendes på mødet, vil reduktionen i udgifter på STU området blive udskudt. 
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at tilpasningen er nødvendig for at nå de besparelsesmål, der er fastsat for budget 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen forelægges samtidig for Uddannelsesudvalget og Handicap og Psykiatriudvalget på møderne i juni måned.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren og Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at forslag til Kravsspecifikation og Kvalitetsstandard for Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Handicap- og Psykiatriudvalget godkender forslagene, idet det forudsættes, at egne tilbud benyttes, såfremt de er billigst og fagligt bedst.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.
Udvalget forudsætter, at STU tilbud vælges ud fra princippet om bedste kvalitet til laveste pris.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Ann Sibbern (O) vil gerne have et overblik over nuværende leverandører, og at nuværende kontrakter gennemgås med henblik på forbedring af pris/kvalitet, samt at det undersøges, om der kan etableres klarere og ensrettede serviceniveauer.

10. Samarbejdsaftale for Ungdommens Uddannelsesvejledning (B)

10.   Samarbejdsaftale for Ungdommens Uddannelsesvejledning (B)

Sagsnr.: 330-2017-37957               Dok.nr.: 330-2017-350225                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Den eksisterende samarbejdsaftale trådte i kraft 1. august 2010 og blev indgået af Ringsted, Slagelse og Sorø kommuner med henblik på, at der i højere grad end tidligere skulle tages ”hensyn til de differentierede behov, der er i kommunerne”. Den nuværende samarbejdsaftalen understreger, at det er et ligeværdigt samarbejde mellem de tre kommuner. Samarbejdsaftalen er løbende blevet revideret i forbindelse med lovændringer og nye nationale målsætninger, så den matcher disse.
De tre kommuner har et ønske om, at samarbejdsaftalen tydeligere præciserer, hvilke vejledningsopgaver, der skal prioriteres på de forskellige områder, samt præciserer, at samarbejdet med de forskellige kommunale og eksterne samarbejdspartnere og UU Vestsjælland skal styrkes. Der er også et ønske om en styrket videndeling mellem kommunerne og en reorganisering af det politiske engagement. Samarbejdsaftalen fra 2010 blev derfor opsagt pr. 31. december 2017 med henblik på genforhandling.
Forslaget til den nye samarbejdsaftale er udformet på baggrund af input fra skolelederne i de tre kommuner samt en workshop med deltagelse af UU Vestsjællands styregruppe (skole- og arbejdsmarkedschefer) og lederrepræsentanter fra skole og beskæftigelsesområdet i de tre kommuner. Forslaget til ny samarbejdsaftale er godkendt af styregruppen i maj 2017. Den nye samarbejdsaftale skal efter planen træde i kraft 1. august 2017.
Formålet med den nye samarbejdsaftale er at:
• UU Vestsjælland i samarbejde med kommunerne til stadighed udvikler, tilpasser og fokuserer vejledningsindsatsen i henhold til gældende lovgivning og til kommunernes samlede og individuelle behov
• UU Vestsjælland som et fælles vejledningscenter sikrer kompetenceudvikling og videndeling til gavn for de tre kommuner
• sikre rationaliseringsfordele, ligesom der på en række områder opnås kvalitetsfordele, fx administrativ servicering af blandt andet vejledningsmæssige administrationsopgaver og udnyttelsen af IT-værktøjer.
Den nye samarbejdsaftale lægger blandt andet op til:
• styrket samarbejde om etablering af undervisningsforløb på alle skoler om det obligatoriske emne Uddannelse og Job,
• styrket tidlig helhedsorienteret indsats i grundskolen for elever med højt fravær og mistrivsel,
• styrkelse af forældresamarbejdet,
• en styrket kommunal helhedsindsats for unge, der er udfordret i forhold til uddannelse og beskæftigelse,
• en styrket kommunal indsats for at udvikle og etablere flere EGU-pladser og alternative forløb for unge i gråzonen mellem øvrige forløb og STU.
I den nye samarbejdsaftale lægges der op til en organisatorisk ændring, der indebærer, at Politisk Forum (bestyrelsen for UU, der har bestået af 2 politikere fra hvert byråd) nedlægges. I stedet får UU Vestsjælland foretræde for de relevante udvalg i de tre kommuner, og der afholdes en årlig konference med deltagelse af kommunale politiske repræsentanter, lokale uddannelsesinstitutioner, det lokale erhvervsliv, arbejdsmarkedets parter og andre relevante aktører. 
Forslag til den nye samarbejdsaftale er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Vejledningsloven ’Lovbekendtgørelse nr. 270 af 23. marts 2017.’
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget samt Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har følgende to handlemuligheder:
1. Udvalgene kan anbefale samarbejdsaftalen til godkendelse i Byrådet som den foreligger
2. Udvalgene kan anbefale samarbejdsaftalen med ændringsforslag til godkendelse i Byrådet
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Uddannelsesudvalget samt Beskæftigelses- og Integrationsudvalget anbefaler samarbejdsaftalen, som den foreligger.
Administrationen vurderer, at den nye aftale er tydeligere i forhold til, hvilke vejledningsindsatser UU Vestsjælland primært skal fokusere på. Samtidig er aftalen tydeligere i forhold til nødvendigheden af styrket samarbejde mellem UU Vestsjælland og instanserne i den enkelte kommune, samt det lokale erhvervsliv, uddannelsesinstitutionerne og andre relevante aktører.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger. Uændret i forhold til den nuværende samtale.
Konsekvenser for andre udvalg
Samarbejdsaftalen behandles i Uddannelsesudvalget 6. juni samt i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget 12. juni og skal endeligt godkendes i Byrådet 26. juni 2017. Aftalen behandles sideløbende i Sorø, Ringsted og Slagelse Byråd. Byrådene i både Ringsted, Sorø og Slagelse skal godkende aftalen, inden den kan træde i kraft.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget samt Beskæftigelses- og Integrationsudvalget anbefaler den nye samarbejdsaftale for UU til godkendelse i Byrådet.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Anbefales.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Helle Jacobsen (V) deltager ikke i punktet på grund af inhabilitet.
Udvalget anbefaler sagen til godkendelse i byrådet.

11. Punkter til kommende møder (B)

11.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2016-88674               Dok.nr.: 330-2017-331182                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2017.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Godkendt.