Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 5. september 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-89665               Dok.nr.: 330-2017-521343                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsordenen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2017-521716                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør
d. Børn og Ungedirektør
e. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Nøgletal – Effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen
2. Nøgletal – Diverse statistikker på beskæftigelsesområdet
3. Månedlig status på integrationsområdet
4. Halvårlig status vedr. Slagelse Sprogcenter
5. Status på igangværende projekter – september 2017
6. Orientering om psykolog tilbud i Ungehuset
7. Status vedr. udbudsproces
f. Centerchefen for Børn og Familie
1. Uddannelsesudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget orienteres om arbejdet med ”Task Force” for særligt udsatte børnefamilier
g. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. september 2017:
Fraværende: 
Ad c. Direktøren orienterede kort udvalget om indholdet af forslagene til handlemuligheder på beskæftigelses- og integrationsområdet ift. budget 2018.
Ad e. Udvalget ønsker, at der oplyses bredere om psykologtilbuddet.
Ad f. Udvalget ønsker orientering om, hvornår Task-Forcen forventes evalueret. Hvilken økonomi, der ligger til grund for Task Forcen, samt hvor mange familier/børn, der indgår i projektet.
Orienteringerne taget til efterretning.

3. Budgetopfølgning - ultimo juli 2017 (E)

3.     Budgetopfølgning - ultimo juli 2017 (E)

Sagsnr.: 330-2017-58523               Dok.nr.: 330-2017-524892                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På baggrund af udvalgets tidligere beslutning om at følge udviklingen på arbejdsmarkedsområdet tæt fremlægges den månedlige budgetopfølgning – ultimo juli 2017.
Det samlede resultat for driften i 2017 pr. ultimo juli 2017 forventes at blive et mindreforbrug på 5,99 mio. kr., hvilket er 3,68 mio. kr. mere end forventet ultimo juni 2017, der viste et mindreforbrug på 2,307 mio. kr.
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
      -3.310
            -  
            -  
      -3.310
Center for Børn, Unge og Familie
      -2.307
      -8.868
            -  
    -11.175
Center for kultur, Fritid og Borgerservice
           -88
            -  
            -  
           -88
Jobcenter, forsikrede ledige
       2.676
      -9.105
            -  
      -6.429
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
          116
      26.876
            -  
      26.993
Samlet mer/mindre forbrug
-2.913
8.904
0
5.990
Mindreforbruget skyldes i væsentlighed en nedgang i ledigheden set i forhold til tidligere forventning, samt et mindre merforbrug på førtidspension og reduktion af udgifter til sygedagpenge.
Bilag angiver nærmere specifikation af forbruget.
Frivillige indskudslån
Der er pr. ultimo juli 2017 modtaget 1 ansøgning om frivilligt indskudslån. Lånet var på 14.637 kr.
Retligt grundlag
Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets beslutning på møde den 5. maj 2015 om tæt opfølgning på arbejdsmarkedsområdet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Budgetopfølgningen viser en nedgang i ledighed, som er større end tidligere forventet. Ligeledes arbejdes der fortsat på at kunne holde de stigende udgifter på førtidspensionerne under udvalgets egen ramme.
Det er forvaltningens vurdering, at vi nu begynder at se et resultat af investeringen i ikke mindst den nye rekrutteringsenhed. Rekrutteringsenheden kom godt fra start i 2016 og de seneste tiltag med pop-up job butikker og CV værksteder vurderes også at have en positiv indflydelse på udviklingen i ledigheden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer fremlægges til efterretning og danner dermed ikke grundlag for, at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Den månedlige budgetopfølgning ultimo juli tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Forslag til principper for indsatsen for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere (B)

4.     Forslag til principper for indsatsen for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere (B)

Sagsnr.: 330-2017-58368               Dok.nr.: 330-2017-523760                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende forslag til overordnede principper for indsatsen for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere, herunder borgere med ikke-vestlig baggrund og med begrænsede sprogkundskaber.
Baggrund
Udvalget har på mødet den 8. august 2017 fremsat ønske om, at forvaltningen udarbejder et forslag til, hvordan Slagelse Kommune kan nedbringe antallet af langtidsforsørgede borgere, med ikke-vestlig baggrund og med begrænsede sprogkundskaber. Der skal bl.a. tages stilling til deltagelse i sprogundervisning og nytteindsatslignende aktiviteter.
De overordnede principper for indsatsen skal forelægges udvalget på mødet den 5. september 2017 og endeligt oplæg på mødet den 3. oktober 2017. I det endelige oplæg skal også fremgå en forventet ressourceanvendelse holdt op mod forventet effekt.
Antallet af langtidsforsørgede personer (over 3 sammenhængende år på kommunal forsørgelse) udgør 1.756 personer, jfr. effektindikatorer på Jobcentrets beskæftigelsesindsats -  april 2017.
I Slagelse Kommune er der i marts 2017 i alt 294 langtidsforsørgede personer (over 3 sammenhængende år), hvor herkomsten er ikke-vestlig.
Forvaltningen foreslår herefter følgende overordnede principper for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere, hvoraf borgere med ikke-vestlig baggrund er en delmængde af:
a) Projekt ”Flere skal med” - 2 årigt projekt under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
Målgruppen for Projekt ”Flere skal med” er aktivitetsparate modtagere af kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse, som har været mindst 5 år i kontanthjælpssystemet. Slagelse Kommunes andel svarer til 520 personer.
Formålet er at understøtte, at flest mulige borgere i målgruppen opnår hel eller delvis fodfæste på arbejdsmarkedet i form af ordinære timer.
Projektet, som løbende understøttes af STAR med netværksaktiviteter, workshops og konkrete værktøjer er landsdækkende og består i, at de deltagende kommuner implementerer projektets indsatsmodel. Indsatsmodellen indeholder tre trin (faser) og seks kerneelementer, jf. bilag. Slagelse Kommune har i den forbindelse søgt og modtaget puljemidler på kr. 4.911.000. Midlerne benyttes primært til ansættelse af jobkonsulenter med henblik på etablering af reelle jobåbninger.
b) Den virksomhedsrettede indsats herunder ”Små-jobs”
Landsdækkende projekter, såsom JobFirst og ”dag-til-dag job” peger på, at jobtilknytning til arbejdsmarkedet, via ordinære timer, er den korteste vej til selvforsørgelse. Fælles for småjobs er, at de typisk findes på det ufaglærte område. Jobcentrets virksomhedsrettede indsats skal derfor have større fokus på forløb med ordinære timer fremfor gentagne praktikforløb.
Fokuseret tankegang og tilgang til virksomheder
· Tro på, at virksomheder vil åbne for målgruppen
· Dialog om ordinære timer og ordinært job
· Markedsføring ift. arbejdskraft, værdiskabelse og socialt ansvar
· Tro på, at der kan opdyrkes mindre, ikke specialiserede opgaver, som virksomheden har brug for at få løst
· Fokus på ordinære timer, når der er progression
· Stor tilgængelighed og beredskab for virksomheder
c) Langtidsforsørgede, hvor herkomsten er ikke-vestlig
Denne gruppe er udfordret af ringe sprogkundskaber, ofte også fysiske, psykiske eller kulturelle problemstillinger, manglende arbejdsidentitet og manglende erfaring fra arbejdsmarkedet. En væsentlig del af de etniske udfordringer vurderes at være begrænsede danskkundskaber, men der er ikke foretaget en isoleret registrering af selve sprogudfordringen.
Indsatsen overfor denne gruppe af borgere er på landsplan mangfoldig. Overordnet konkluderes, at indsatsen skal forventes at kræve specialiserede ressourcer over en længere periode, hvis varig effekt ønskes.
En tilknytning til arbejdsmarkedet vil modvirke en del af de nævnte problematikker, men udfordringernes kompleksitet kalder på specialiserede ressourcer, som Jobcentret ikke aktuelt besidder.
Flere eksterne leverandører tilbyder indsats i forhold til denne målgruppe.
d) Sagsbehandlers tilgang og kompetencer
Sagsbehandleren er hjørnestenen i den kommunale indsats for borgerne. For at lykkes med ovenstående tilgang skal sagsbehandlerne sætte langt større fokus på job med ordinære timer fremfor aktivering. Dette kræver kompetenceudvikling af medarbejderstaben.
Projekt ”Flere skal med” indeholder netværksaktiviteter, workshops og konkrete værktøjer til brug for det daglige arbejde, som i et vist omfang understøtter processen.
Fokuseret tankegang og tilgang til borger
· Tro på at borgeren kan og vil
· Reel jobfokus – fra aktiveringsfokus til jobfokus
· Fokus på job, jobfunktioner, realkompetencer m.v.
· Trinvis indgang til job – få ordinære timer er godt
· Ressourcefokus og borgerens aktive tilvalg
· Fokus på borgernes kompetencer ift. job
· Jobmål, Jobnet CV, Kompetence CV
Retligt grundlag
Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Lov om Aktiv Socialpolitik.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De personalemæssige konsekvenser forelægges udvalget på mødet i oktober.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget godkender forslag til overordnede principper for indsatsen for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. september 2017:
Fraværende: 
Udvalget godkender de overordnede principper.
Udvalget afventer en sag til oktober mødet ift. målgruppe c med forslag til konkrete aktiviteter for så vidt angår sprogundervisning samt nyttelignende indsatser, samt en større sag ultimo 2017 om mere dybdegående indsatser, herunder erfaringer fra andre kommuner.
Med de begrænsede ressourcer, som Jobcentret har på nuværende tidspunkt, finder Ali Yavuz (A) og Helle Blak (F) det ikke relevant at anvende ekstraordinære ressourcer på gruppen af 294 langtidsforsørgede ikke-vestlige personer.

5. Tilsyn med kommunernes administration af rådighedsreglerne - 4. kvartal 2016 (O)

5.     Tilsyn med kommunernes administration af rådighedsreglerne - 4. kvartal 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2017-59022               Dok.nr.: 330-2017-528739                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om tilsynet med kommunernes administration af rådighedsreglerne – 4. kvartal 2016.
Baggrund
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har gennemført en stikprøvekontrol af rådighedsadministrationen i Slagelse Kommune ved tilsynsbesøg i Jobcentret den 8. juni 2017.
STAR fører iht. lov om aktiv socialpolitik (aktivloven), § 13 d, tilsyn med kommunernes vurdering af en persons rådighed, når den pågældende har ansøgt om eller modtager integrationsydelse eller kontanthjælp alene på grund af ledighed. Tilsynet omfatter kommunernes afgørelser om rådighed, konsekvenser og sanktioner efter aktivlovens §§13 – 13c og §§ 36-41.
Stikprøvekontrollen er gennemført ved styrelsens gennemgang af 23 sager (23 cpr. numre), som styrelsen har udtrukket på jobparate integrationsydelse og kontanthjælpsmodtagere, der iflg. kommunens egne sanktionsindberetninger til det fælles datagrundlag fik en sanktion i 4. kvartal 2016 efter reglerne i aktivloven.
Tilsynet har gennemgået sagsmaterialet for hele 4. kvartal for hver person og undersøgt, om der i perioden var flere negative hændelser hos personen, som ikke kan antages at falde ind under de rimelige grunde i aktivlovens § 13, stk. 7, og om der har været foretaget korrekt sanktionering efter aktivlovens §§ 36-41.
Styrelsen gør samtidig opmærksom på, at rådighedstilsynet ikke omfatter en vurdering af, om kommunen har overholdt de forvaltningsprocessuelle regler i forvaltningsloven, retssikkerhedsloven m.v.
Resultat af tilsynet
Af de 23 cpr. numre var der 5 personsager, der indeholdt flere negative hændelser. Styrelsen har på den baggrund oprettet i alt 28 ”sager” – en sag for hver hændelse.
2 personsager udgik af tilsynet, da hændelserne, som sagerne var udtrukket på baggrund af, viste sig enten at ligge uden for tilsynsperioden 4. kvartal 2016, eller at personen ikke modtog ydelser på tidspunktet for hændelsen.
23 af de 26 resterende behandlede hændelser er håndteret korrekt, hvorfor sagerne er henlagt uden bemærkninger.
I 3 sager er kommunen registeret for en fejl. Fejlene skyldes manglende sanktionering i fm. borgerens afmelding som arbejdssøgende i Jobcentret og manglende sanktionering som følge af udeblivelse fra tilbud.
Tilsynets vurdering
På baggrund af det gennemgåede sagsmateriale vurderer styrelsen, at Slagelse Kommune generelt har velfungerende procedurer til at opfange, registrere og sanktionere tilfælde med manglende overholdelse af rådighedspligten.
Retligt grundlag
Byrådet skal iht. Aktivlovens § 13, stk. 5, behandle denne afrapportering med det samlede resultat af styrelsens gennemgang i de enkelte sager.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at Orienteringen fremsendes til Byrådet til orientering.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. september 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning. Udvalget anerkender Jobcentrets anvendelse af sanktionsreglerne.

6. Punkter til kommende møder (B)

6.     Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2016-88674               Dok.nr.: 330-2017-521694                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2017.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.