4. Forslag til principper for indsatsen for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere (B)
4. Forslag til principper for indsatsen for nedbringelse af
langtidsforsørgede borgere (B)
Sagsnr.: 330-2017-58368 Dok.nr.: 330-2017-523760 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende forslag til overordnede principper
for indsatsen for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere, herunder borgere
med ikke-vestlig baggrund og med begrænsede sprogkundskaber.
Baggrund
Udvalget har på mødet den 8. august 2017 fremsat ønske om,
at forvaltningen udarbejder et forslag til, hvordan Slagelse Kommune kan
nedbringe antallet af langtidsforsørgede borgere, med ikke-vestlig baggrund og
med begrænsede sprogkundskaber. Der skal bl.a. tages stilling til deltagelse i
sprogundervisning og nytteindsatslignende aktiviteter.
De overordnede principper for indsatsen skal forelægges
udvalget på mødet den 5. september 2017 og endeligt oplæg på mødet den 3.
oktober 2017. I det endelige oplæg skal også fremgå en forventet
ressourceanvendelse holdt op mod forventet effekt.
Antallet af langtidsforsørgede personer (over 3
sammenhængende år på kommunal forsørgelse) udgør 1.756 personer, jfr.
effektindikatorer på Jobcentrets beskæftigelsesindsats - april 2017.
I Slagelse Kommune er der i
marts 2017 i alt 294 langtidsforsørgede personer (over 3 sammenhængende år),
hvor herkomsten er ikke-vestlig.
Forvaltningen foreslår herefter følgende overordnede
principper for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere, hvoraf borgere med
ikke-vestlig baggrund er en delmængde af:
a) Projekt ”Flere
skal med” - 2 årigt projekt under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR)
Målgruppen for Projekt ”Flere skal med” er
aktivitetsparate modtagere af kontanthjælp, uddannelseshjælp og
integrationsydelse, som har været mindst 5 år i kontanthjælpssystemet. Slagelse
Kommunes andel svarer til 520 personer.
Formålet er at understøtte, at flest mulige borgere i
målgruppen opnår hel eller delvis fodfæste på arbejdsmarkedet i form af
ordinære timer.
Projektet, som løbende understøttes af STAR med
netværksaktiviteter, workshops og konkrete værktøjer er landsdækkende og består
i, at de deltagende kommuner implementerer projektets indsatsmodel.
Indsatsmodellen indeholder tre trin (faser) og seks kerneelementer, jf. bilag. Slagelse Kommune har i den forbindelse søgt og modtaget
puljemidler på kr. 4.911.000. Midlerne benyttes primært til ansættelse
af jobkonsulenter med henblik på etablering af reelle jobåbninger.
b) Den
virksomhedsrettede indsats herunder ”Små-jobs”
Landsdækkende
projekter, såsom JobFirst og ”dag-til-dag job” peger på, at jobtilknytning til
arbejdsmarkedet, via ordinære timer, er den korteste vej til selvforsørgelse.
Fælles for småjobs er, at de typisk findes på det ufaglærte område. Jobcentrets
virksomhedsrettede indsats skal derfor have større fokus på forløb med ordinære
timer fremfor gentagne praktikforløb.
Fokuseret
tankegang og tilgang til virksomheder
· Tro på, at virksomheder vil åbne for
målgruppen
· Dialog om ordinære timer og ordinært
job
· Markedsføring ift. arbejdskraft,
værdiskabelse og socialt ansvar
· Tro på, at der kan opdyrkes mindre,
ikke specialiserede opgaver, som virksomheden har brug for at få løst
· Fokus på ordinære timer, når der er
progression
· Stor tilgængelighed og beredskab for
virksomheder
c) Langtidsforsørgede,
hvor herkomsten er ikke-vestlig
Denne
gruppe er udfordret af ringe sprogkundskaber, ofte også fysiske, psykiske eller
kulturelle problemstillinger, manglende arbejdsidentitet og manglende erfaring
fra arbejdsmarkedet. En væsentlig del af de etniske udfordringer vurderes at
være begrænsede danskkundskaber, men der er ikke foretaget en isoleret
registrering af selve sprogudfordringen.
Indsatsen
overfor denne gruppe af borgere er på landsplan mangfoldig. Overordnet
konkluderes, at indsatsen skal forventes at kræve specialiserede ressourcer
over en længere periode, hvis varig effekt ønskes.
En
tilknytning til arbejdsmarkedet vil modvirke en del af de nævnte problematikker,
men udfordringernes kompleksitet kalder på specialiserede ressourcer, som
Jobcentret ikke aktuelt besidder.
Flere
eksterne leverandører tilbyder indsats i forhold til denne målgruppe.
d) Sagsbehandlers
tilgang og kompetencer
Sagsbehandleren er hjørnestenen i den kommunale indsats for
borgerne. For at lykkes med ovenstående tilgang skal sagsbehandlerne sætte
langt større fokus på job med ordinære timer fremfor aktivering. Dette kræver
kompetenceudvikling af medarbejderstaben.
Projekt ”Flere skal med” indeholder netværksaktiviteter,
workshops og konkrete værktøjer til brug for det daglige arbejde, som i et vist
omfang understøtter processen.
Fokuseret tankegang og tilgang
til borger
· Tro på at borgeren kan og vil
· Reel jobfokus – fra aktiveringsfokus
til jobfokus
· Fokus på job, jobfunktioner,
realkompetencer m.v.
· Trinvis indgang til job – få ordinære
timer er godt
· Ressourcefokus og borgerens aktive
tilvalg
· Fokus på borgernes kompetencer ift. job
· Jobmål, Jobnet CV, Kompetence CV
Retligt
grundlag
Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Lov om Aktiv Socialpolitik.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De personalemæssige konsekvenser forelægges udvalget på
mødet i oktober.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at Udvalget godkender forslag til overordnede principper for indsatsen for
nedbringelse af langtidsforsørgede borgere.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 5. september 2017:
Fraværende:
Udvalget godkender de overordnede principper.
Udvalget afventer en sag til oktober mødet ift. målgruppe c
med forslag til konkrete aktiviteter for så vidt angår sprogundervisning samt
nyttelignende indsatser, samt en større sag ultimo 2017 om mere dybdegående
indsatser, herunder erfaringer fra andre kommuner.
Med de begrænsede ressourcer, som Jobcentret har på
nuværende tidspunkt, finder Ali Yavuz (A) og Helle Blak (F) det ikke relevant
at anvende ekstraordinære ressourcer på gruppen af 294 langtidsforsørgede
ikke-vestlige personer.