14. Budgetopfølgning 1 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)
14. Budgetopfølgning 1 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2017-91841 Dok.nr.: 330-2018-5869 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender
budgetopfølgningen, herunder de fremsatte handleplaner. Efterfølgende vil det
indgå i den samlede opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni,
og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes
i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt
forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres
dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er
begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet
overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen
udarbejdes derfor med fokus på:
· Væsentlige ændringer i forudsætninger i forhold til det
korrigerede budget, herunder afledt af forventet regnskab 2017.
· Budgetaftalens udmøntning
· Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således primært fokus
på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver
særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2018,
forelægges ligeledes.
Den overordnede forventning til
budgetoverholdelsen i 2018 er, at de to almenområder, skoler og dagtilbud er i
balance og budgetterne overholdes.
For så vidt angår specialskoler
tegner der sig et underskud ved udgangen af 2018 på 26,8 mio. kr. incl.
tidligere varslet merforbrug ultimo 2017. På Børn og Unge er der et merforbrug
i 2017 på 7,6 mio. kr. som overføres til 2018. Der skal derfor fremlægges
forslag til handleplaner på de to områder, med angivelse af muligheder for at
skabe budgetbalance i 2018, på områderne.
Samtidig med handleplanerne
forudsættes der i løbet af året en stram økonomisk styring og hyppig
opfølgning. Der ses tillige på de grundlæggende mekanismer for tildeling af
ressourcer til specialtilbuddene.
8.1
Skole
Redegørelse
fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning budgetoverholdelse
på Skole, almenområdet, og et estimeret merforbrug på 26,8 mio. kr. på
specialskoler. Beløbet indeholder tidligere varslet forventet merforbrug på 5
mio. kr. i 2017. Der fremlægges handleplan med forslag til at imødegå
merforbruget, således at budgettet overholdes i 2018. Handleplanen har en række
elementer der kræver politisk godkendelse.
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet er der for nuværende
forventning om budgetoverholdelse i 2018.
I en anden sag på dette møde (fortløbende sagsnummer 17)
behandles omlægningen af midler til enkeltintegration. Denne sag har i høj grad
relation til den bevægelse, der arbejdes med i både almen- og specialmiljøerne,
hvor flere børn skal inkluderes i den almene skole, og der generelt set bliver
visiteret færre børn til specialtilbud.
Myndighed for
specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne
budgetopfølgning et estimeret merforbrug på 26,8 mio. kr. på specialskoler. Der
fremlægges handleplan med forslag til at imødegå merforbruget, således at
budgettet overholdes i 2018. Handleplanen har en række elementer der kæver
politisk godkendelse i henholdsvis Børn og Ungeudvalget, Økonomiudvalg og
Byrådet.
Området er fortsat præget af
betydelige udfordringer, primært drevet af en øget søgning til området og et
stigende elevtal i de specialiserede undervisningstilbud. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende
antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn | Aug. 2012 | Aug. 2013 | Aug. 2014 | Aug. 2015 | Aug. 2016 | Aug. 2017 | Jan. 2018 |
Undervisning i private dagskoler | 30 | 26 | 25 | 40 | 53 | 65 | 73 |
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland | 37 | 50 | 60 | 69 | 71 | 78 | 80 |
Handleplan:
Der er udarbejdet en handleplan
for den vidtgående specialundervisning, der har elementer med varig
budgeteffekt og dele der alene har budgetvirkning i 2018. Forslagene med varig
effekt forventes at føre til budgetoverholdelse på området i 2019.
Forslaget til handleplan indeholder ni initiativer i 2018 og
de vurderes samlet at mindske forbruget på specialundervisningsområdet med 26,8
mio. kr. De ni initiativer er oplistet herunder:
1. Controlling
af eksisterende indsatser
Eksisterende medarbejderressourcer gennemgår de elevsager, der kan siges at
være i en gråzone mellem almen- og specialtilbud. Fokus er på at nedbringe
antallet af visiterede til specialtilbud og samtidig give øget fokus på
mulighederne for udslusning af specialelever til almentilbud.
2. Færre
visitationer til specialiserede tilbud
Det altoverskyggende fokus skal i højere grad være på at reducere antallet
af elever, der visiteres til specialiserede tilbud – både i form af
nyvisiteringer og revisiteringer.
Tre delhandlinger skal medvirke til at opfylde målsætningerne:
a. Større
tydeliggørelse af skolernes fælles ansvar for at løse inklusionsopgaven.
b. Fokus på den
tidlige opsporing i dagtilbuddene og på brobygningen mellem dagtilbud og skole.
c. Introduktion af
en ny fase i visitationsprocessen: Pre-visitation, der skal afklare elevens og
skolens muligheder, inden det bliver til en reel visitationssag.
d. Omlægning af
midler til enkeltintegration (uddybes i sag med fortløbende nummer 17, der
ligeledes behandles ved dette møde).
3. Justeret
budgettildelingsmodel for specialskolerne
Budgettildelingsmodellen for egne specialskoler skal justeres for at
afspejle det forventede fald i antallet af specialelever i disse tilbud, der
lægges op til i visitationsprocessen for 2018.
En ændring af budgettildelingsmodellen forudsætter en efterfølgende godkendelse
i Børne- og Ungeudvalget efter forudgående høring.
4. Overførsel af
demografimidler
På skoleområdet som helhed har vi de seneste år set et fald i antallet af
almenelever, mens antallet af elever i de specialiserede tilbud er steget. På
”vippen” for almenskolen er der i 2016, 2017 og forventeligt i 2018 tilført
kassen midler grundet faldet i antallet af almenelever, mens der ikke er blevet
kompenseret for stigningen i elever i de specialiserede tilbud. Det forventede
beløb på 3,9 mio. kr. foreslås tilført specialundervisningsområdet i stedet for
kassen, for at imødegå stigningen i antallet af elever i de specialiserede
tilbud.
Denne handling forudsætter politisk godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd og har
derfor separat indstillingspunkt nedenfor.
5. Overførsel af
SFO- og klub-”Vippen”
I 2017 har SFO’er og klubber afleveret 2,4 mio. kr. til ”Vippen” som følge
af færre tilmeldte børn end budgetteret. Under normale omstændigheder ville
dette beløb blive tilført kassen, men beløbet foreslås tilført
specialundervisningsområdet i stedet for.
I overførselssagen mellem 2017 og 2018, der behandles senere i år, vil der
indgå en note om denne handling.
6. Overførsel af
mindreforbrug på dagtilbudsområdet
I 2017 har der på Dagtilbud, myndighedsområdet, været et mindreforbrug på
4,6 mio. kr. Dette er indenfor Børne- og Ungeudvalgets samlede ramme, og
beløbet foreslås derfor overført til specialundervisningsområdet.
Budgettet for 2018 på dagtilbudsområdet anses for retvisende uden overførslerne
fra 2017.
I overførselssagen mellem 2017 og 2018, der behandles senere i år, vil der
indgå en note om denne handling.
7. Udgiftsreduktion i PUI
Ved at reducere udgifterne til personale i PUI (Pædagogisk Udvikling og
Inklusion) kan der hentes en besparelse på 500.000 kr. i 2018. Besparelsen
forekommer ved bl.a. at undlade at genbesætte ledige stillinger i 2018.
8. Justeret grænse for garantitildeling
på almenskolerne
Grænsen for fuld klassetakst er i dag i tildelingsmodellen 22 elever. Dette
antal kan hæves til 23. Dermed er det kun skoler med en gennemsnitlig
klassekvotient over 23, der får ekstra ressourcer til de store klasser. I
praksis vil rygsæktaksten pr. elev blive lavere. Desuden vil flere skoler få
garantitildeling, da der kun er to skoler, der har en gennemsnitlig
klassekvotient over 23 elever. Besparelsen vil derfor primært blive fundet på
disse to skoler samt på mellemstore skoler med specialklasserække.
I handleplanen indgår beløbet med 5/12-effekt (1,7 mio. kr.), da handlingen
først kan få effekt ved starten af det nye skoleår.
I 2019 og frem vil justeringen af grænsen bibeholdes, men helårseffekten (4,1
mio. kr.) af handlingen vil i stedet blive lagt oven i puljen af inklusionsmidler,
der tildeles til almenskolerne på regulær vis i tildelingsmodellen.
En ændring af
ressourcetildelingsmodellen forudsætter en efterfølgende godkendelse i Børne-
og Ungeudvalget efter forudgående høring. Sagen kan kobles på den nuværende høring
af ressourcefordelingsmodel.
9. Overførsel af mindreforbrug på
skoler, centralt - almenområdet
I 2017 har der på centrale konti vedrørende skoler – almenområdet været et
mindreforbrug på 4,5 mio. kr. Dette er inden for Børne- og Ungeområdets samlede
ramme, og beløbet foreslå overført til specialskoleområdet. I overførselssagen
mellem 2017 og 2018, der behandles senere i år, vil der indgå en note om denne
handling.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Center for Skole forventes budget
2018 overholdt.
8.2
Dagtilbud
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer
Center for Børn og Familie ved denne første budgetopfølgning et lille
mindreforbrug på de centrale poster.
De centrale poster
De
centrale poster består primært af indtægtsbudgetter til forældrebetaling samt
udgiftsbudgetter til søskenderabat, fripladstilskud og mellemkommunale
betalinger – budgetter som således er afhængige af serviceniveauet og det
forventede antal børn i ressourcetildelingsmodellen.
Det forventede mindreforbrug på de centrale poster vedrører
forældrebetaling. Mindreforbrug/merindtægten anslås her primo 2018 at beløbe
sig til 0,1 mio. kr.
Der er usikkerhed knyttet til prognoserne, og Afdelingen for
Dagtilbud følger derfor udviklingen i børnetallet og indskrivningen tæt.
Overførsel mellem områder
I handleplanen for den vidtgående specialundervisning, der
fremsættes ovenfor, forudsættes en overførsel af mindreforbruget fra 2017 på de
centrale poster på dagtilbudsområdet. Midlerne overføres til specialundervisningsområdet
for at imødegå udfordringerne på det område.
Vippen
På dagtilbudsområdet indarbejdes med demografireguleringen det
forventede udsving i antallet af børn. Dermed tilpasses budgettet årligt til befolkningsprognosen
i enten opad- eller nedadgående retning. For at imødekomme de årlige afvigelser
mellem det forventede (og dermed budgetlagte) antal børn og det faktiske antal børn,
er der på dagtilbudsområdet etableret en ”vippe”. ”Vippen” er en økonomisk buffer,
hvor udsving i børnetal og afvigelser mellem forventet børnetal og faktisk
børnetal synliggøres.
”Vippen” er frigjort fra centerets budget og evt.
mer-/mindreforbrug udlignes via kommunens kasse, jf. Økonomiudvalget pkt. 8 d.
22. april 2013. ”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er
et merforbrug på ca. 6 mio. kr. Dette skyldes primært en forventning om, at den
indbyggede demografiregulering i budgettet er mere pessimistisk omkring
børnetallet end den reelle udvikling. Demografireguleringen beregnes på
baggrund af Slagelse Kommunes interne befolkningsprognose, som udarbejdes hvert
forår. Afdelingen for Dagtilbud følger løbende udviklingen i børnetallet i de
forskellige distrikter for på den måde at kunne tilpasse kapaciteten. I 2015, 2016
og 2017 har det realiserede børnetal været højere end forventet ved
budgetlægningen.
Virksomhedsområdet
Det forventes, at det samlede budget for virksomhederne er i
balance ved årets udgang.
Virksomhedernes
budget fastlægges på baggrund af en ressourcetildelingsmodel, som er baseret på
en grundtildeling i kombination med princippet om ”pris x mængde”. I
ressourcetildelingsmodellen indgår udover det forventede børnetal også
demografiregulering.
Virksomhedernes budget korrigeres over vippen:
Modtager et dagtilbud flere børn
end forventet ved budgetlægningen, tilføres budget svarende til antallet af
børn.
Modtager et dagtilbud færre børn
end forventet ved budgetlægningen, tilbageføres budget svarende til antallet af
børn.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Center for Arbejdsmarked og Integration
forventer et merforbrug på produktionsskoler på 1,49 mio. kr. Dette består
hovedsageligt af forventet overført merforbrug på 1,37 mio. kr. fra 2017.
Handleplan vedlagt.
8.4 – Børn og Unge
Redegørelse fra Centerchef
for Børn og Familie
Centret forventer overordnet set
budgetoverholdelse på det specialiserede Børn- og Ungeområde. Området er
fortsat præget af akutte og meget komplekse problemstillinger, der kræver
indgribende foranstaltninger overfor børn, unge og deres familier. Vurderingen
skal ses i dette perspektiv, og i lyset af, at der løbende sker handlinger, der
skal sikre balance mellem aktiviteter og budget.
Drift
Afdelingen for Børn og Unge er
fortsat i en udviklings- og forandringsproces med fokus på den faglige,
organisatoriske og styringsmæssige praksis. Processen blev igangsat i 2016 og
tager sit afsæt i en omfattende sagsgennemgang i foråret 2016, der blev
varetaget af Rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO og i anbefalinger, som
Kommunernes Landsforenings Konsulentvirksomhed (KLK) kom med i deres
statusnotat, december 2016.
Afdelingen for Børn og Unge er
fortsat udfordret af et højt antal underretninger og sårbare familier samt
begrænset fri kapacitet til indsatser indenfor egne tilbud.
Regnskabsresultatet for 2017
forventes at give et merforbrug på 7,6 mio. kr. Det er vurderingen, at
merforbruget kan håndteres ved at blive tænkt sammen med den faglige og
økonomiske styring, der i øvrigt finder sted på området – og som er et fortsat
centralt udviklingspunkt.
Notatet – ”Budget – prognose, Børn og Unge 2018” indeholder
oversigt over forventet resultat 2017, beskrivelse af årsag til forventet
merforbrug i 2017, disponeret budget 2018 og beskrivelse af handlinger, der i
2018 gør det muligt at indhente merforbruget fra 2017 samt en beskrivelse af
den økonomiske opfølgning og styring, der gør, at eventuelle afvigelser fra
disponeringen kendes og kan imødegås, så snart de er kendt. Notatet er vedlagt
som bilag.
Budgetoverholdelse i 2018
kræver, at der fortsat er fokuserede tiltag på flere områder – og at indsatsen
og effekten følges tæt.
I forhold til
sagsbehandlingsaktiviteter i 2018 bliver der sat ekstra fokus på områderne;
anbringelser, forebyggende foranstaltninger og handicaprelaterede tilbud.
I forhold til ”anbringelser” handler det om:
- Nedbringelse
af ”følgeudgifter” til anbringelser (er iværksat ultimo 2017)
- Aktiv
ændring i relevante anbringelsestyper fra færre anbringelser i institutioner
til flere anbringelser i plejefamilier.
- Aktiv
anvendelse af ”egenbetaling fra forældre ved anbringelser”
I forhold til forebyggende foranstaltninger handler det om:
- Aktiv
anvendelse af ”praktisk pædagogisk bistand” i de situationer, hvor behovet ikke
er reel ”familiebehandling”
- Skærpet
vurdering af foranstaltninger for børn og unge, der modtager specialtilbud,
således at eventuelle dobbeltforanstaltninger bliver tilpasset det aktuelle
behov
- Færre
revisitationer og øget udslusning fra specialtilbud til almentilbud, jf. indsats i ”Handleplan” for Center for Skole,
specialområdet
I forhold til Handicapområdet handler det om:
- Skærpet
vurdering af kompenserende tilbud med henblik på at undgå eventuel
overkompensation
Der er udarbejdet ”Handleplan”, hvor indsatsområderne er
beskrevet i forhold til ”konkrete mål”, ”handling og indsats” og ”konsekvens”.
Gevinstrealiseringen er samlet set 7,6 mio. kr., og modsvarer således det
forventede merforbrug i 2017. Handleplanen er vedlagt som bilag.
Budgetoverholdelse 2018 kræver fastholdelse af den stramme
styring af områdets økonomi.
Handlingerne bliver løbende fulgt, og vil blive forelagt for
Børne og Ungeudvalget hver måned. Opfølgningen vil basere sig på aktivitetstal
og forbrugsmønstre. Ved første opfølgning vil der indgå en ”baseline”, således
at årets månedlige opfølgninger sker ud fra et kendt og gennemsigtigt
udgangspunkt.
Der kan ikke indenfor det nuværende budgetgrundlag
investeres yderligere i en tidligere forebyggende indsats.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan
vælge:
1. At godkende de
fremsatte handleplaner på udvalgets områder
2. Ikke at godkende
de fremsatte handleplaner på udvalgets områder
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne for Center for Skole og Center for Børn og
Familie indstiller,
1. at Budgetopfølgning
1 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og
Byrådet
2. at Handleplaner
godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
3. at Handleplanens
pkt. 3 og 8 (8.1. Skole) vedrørende budgettildelingsmodel for specialskolerne
og justeret garantitildeling på almenskoler sendes i høring og efterfølgende behandling
i udvalget
4. at Handleplanens
pkt. 4 for 2018 (8.1 Skole) vedr. demografimidler på forventet 3,9 mio. kr.
godkendes overført til specialundervisningsområdet i stedet for kassetilførsel
og videresendes til endelig beslutning i Økonomiudvalg og Byråd
5. at Forslagene
til overførsler pkt. 5, 6 og 9 (8.1 Skoler) indgår i overførselssagen mellem
2017 og 2018, der forelægges Økonomiudvalget og Byråd senere i år.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:
Første "at" godkendt
Andet "at" godkendt.
Tredje "at" godkendt
Fjerde "at" anbefalet
Femte "at" anbefalet
Socialdemokratiet udtaler bekymring omkring indsatsområde
"8, Justeret grænse for garantitildeling på almenskolerne" i
specialundervisningsområdets handleplan.
Udvalget besluttede samtidig, at "hverdagens
eksperter" - interessenter, borgere og andre - bliver involveret i,
hvordan det er muligt at lykkes med de udfordringer, der er på
specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde omkring
tidlig indsat, inklusion og det at kunne lykkes.
Udvalget vil følge områderne månedsvis både fagligt og
økonomisk og med fokus på at gøre noget ganske andet, der reelt afhjælper de
udfordringer, der er.