Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 5. februar 2018



9. Godkendelse af dagsorden (B)

9.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2018-3147                                              Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. februar 2018.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. februar 2018 godkendes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Godkendt.

10. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

10.   Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2018-3161                                              Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra Formand
2. Orientering fra medlemmer
3. Orientering om henvendelser fra borgere
4. Orientering fra direktøren/Centercheferne
a) Status på den lovpligtige antimobbestrategi på kommunens folkeskoler  
b) Brev fra KL og BKF vedr. anvendelse af folkeskolelovens § 16b
c) Udmøntning af besparelser på 1. mio. kr. på Ungdomsskolens aktiviteter i 2018 og i overslagsårene.
d) Status på renovering af skolernes toiletfaciliteter
e) Orientering om operation Umbrella
f) Orientering omkring kompetenceløft i Dagplejen 2018
g) Orientering om Slagelse Kommunes involvering i feriekolonier for børn 2018
h) Brev fra KL - Anbefalinger til lokal realisering af ny læreplan på dagtilbudsområdet
i) Slagelse Kommune har styrket fokus på bevægelse i dagtilbud
j) Brev fra ministrene Mai Mercado og Simon Emil Ammitzbøll-Bille til samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmer om Kommunernes ansvar over for udsatte børn og unge
k) Svarbrev fra KL til ministrene vedr. henvendelse til nyvalgte kommunalpolitikere om deres ansvar overfor udsatte børn og unge
Indstilling
Centercheferne for Skole og for Børn og Familie, indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Orienteringen taget til orientering.
Formanden orienterede om deltagelse i KL’s Børne og Unge Topmøde i Ålborg. Der var flere interessante oplæg. Slide kan findes på KL’s hjemmeside.
Der er kommet mail fra Slagelse Ungeråd med idéer til, hvordan Slagelse kan gøres mere attraktiv for unge. Formanden ønsker, at Ungerådet bliver inviteret til dialog med udvalget.
Der har været fællesmøde med Sorø og Ringsted omkring FGU. Mødet var godt og informativt.
Christopher Trung (V) orienterede om henvendelse fra Børne- og Socialministeriet omkring tilbud fra socialstyrelsen til kommunerne om brug af ”Task Force”. Udvalget ønsker en drøftelse af anvendelse af tilbuddet om Task Force i forhold til BU-området. 
Stén Knuth (V) kvitterede for oversigt relateret til UngSlagelse. Stén Knuth (V) tilkendegav, at Venstre er imod lukning af ungdomsklub i Dalmose. Helle Blak (SF) beklagede lukningen med bemærkning om, at der ikke har været tilstrækkelig tydelighed omkring forudsætninger for budgetvedtagelsen. Socialdemokratiet tilkendegav, at der er behov for, at intentioner bag besparelser er tydeligere.
Der er tilgået meddelelse fra ”Skole og Forældre” vedrørende kommende skolebestyrelsesvalg. Der er opfordring til, at kommunerne understøtter, at forældrene tager aktiv del i valgprocessen.  
Direktøren orienterede om status vedrørende FGU/Sammenhængende Ungeindsats:
Lovforslag sendt i høring
Undervisningsministeriet har den 1. februar 2018 sendt lovkompleks vedrørende den Forberedende Ungeuddannelse i høring. KL er høringspart på kommunernes vegne.
Endeligt lovforslag ventes fremlagt i Folketinget ultimo marts 2018 og loven forventes vedtaget medio juni 2018.
Den lokaleproces om dækningsområder/institutioner
Der pågår pt drøftelser mellem borgmestrene om etablering af dækningsområder for de nye ca. 30 institutioner. Dette sker på baggrund af materiale udsendt fra Undervisningsministeriet vedrørende de nuværende VUC og Produktionsskolers placeringer, Transportafstandens betydning for placering af FGU-skoler og Elevgrundlag for FGU fordelt på kommuner.
Det er aftalt mellem Slagelse kommune og flere nabokommuner at der udarbejdes et kort oplæg med fakta oplysninger om de kommuner, der kunne indgå i et lokalt samarbejde om et fælles dækningsområde på Vestsjælland m.v.
KKR behandler på møde i juni 2018 forslag til indstilling til dækningsområder for Region Sjælland. Forinden forelægges indstilling for Byrådet.
Den sammenhængende Ungeindsats
Til forberedelse af den kommende Sammenhængende Ungeindsats vil der foreligge et forslag ultimo marts til den administrative organisering af arbejdet. Dette vil sammen med den politiske håndtering af opgaven blive forelagt de respektive fagudvalg i løbet af foråret.
Skolechefen orienterede om, at der er ansat skoleleder på Skælskør Skole.
Skolechefen uddelte eksempler på ”antimobbestrategi” i forlængelse af orienteringspunktet i bilaget.
Udvalget ønsker drøftelse af digital dannelse, som tema.

11. Vedtagelse af forretningsorden (B)

11.   Vedtagelse af forretningsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89629               Dok.nr.: 330-2018-56617                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om udvalget vil have en forretningsorden.
Baggrund
Det følger af styrelsesvedtægten, at et udvalg selv fastsætter sin forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde. Det afgør udvalget selv.
Udvalgets forretningsorden kan bl.a. indeholde bestemmelse om følgende:
· Udvalgsmødernes varighed
· Tidspunkt for udsendelse af forslag til dagsorden – der skal være tid til forberedelse af de enkelte sager, men samtidigt skal dagsordenen heller ikke sendes ud så tidligt, at udvalget afskærer sig selv for at have aktuelle sager med på en ordinært udsendt (og offentliggjort) dagsorden. Ved fastsættelse af et tidspunkt for udsendelse af dagsorden skal der også tages højde for, at udvalget efter det vedtagne årshjul i de fleste måneder holder møde ugen efter Byrådets møde, herunder at der skal være mulighed for at få sager med på udvalgets møde, som Byrådet ønsker, at udvalget arbejder videre med.
Der er ikke krav om, at udvalgets forretningsorden er skriftlig.
Den vedhæftede forretningsorden er et eksempel på, hvad udvalgets forretningsorden i givet fald kan indeholde.
Supplerende sagsfremstilling til mødet 5. februar 2018:
Revideret forslag til Forretningsorden for Børne- og Ungeudvalget er udarbejdet på baggrund af indkomne forslag og bemærkninger samt ønsket om at forslaget skal være identisk for alle stående udvalg. Børne- og Unge udvalget vil fortsat kunne beslutte egne ændringer til forslaget.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Kommunaldirektøren anbefaler, at udvalget tager drøftelsen, herunder eventuelt vedtager en forretningsorden, hvis der er flertal for det, således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at udvalget beslutter, om det vil vedtage en forretningsorden, herunder i givet fald forretningsordenens indhold.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 8. januar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at udvalgets medlemmer kan sende eventuelle ændringsforslag og tilføjelser til forretningsordenen til Børn- og Ungedirektøren.
Forretningsordenen bliver herefter justeret efter de indkomne forslag og med fokus på, at der bliver udarbejdet én fælles forretningsorden for alle udvalg. Forslaget til forretningsorden bliver herefter forelagt Børne- og Ungeudvalget på kommende udvalgsmøde.
Administrationen undersøger, hvorvidt der er lovgrundlag for, at ændringer til forretningsordenen alene kan ske efter to på hinanden følgende udvalgsmøder.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at der i paragraf 3 ændres fra "5 hverdage" til "6 hverdage".
I konsekvens af paragraf 11 bliver "Forretningsordenen" anden gangs behandlet på marts mødet.

12. Årshjul 2018 (B)

12.   Årshjul 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2018-56464                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender årshjul 2018 med punkter til behandling i kommende år.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende årshjulet til Børne- og Ungeudvalgets møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget godkender årshjulet som det foreligger.
b. Udvalget ændrer i årshjulet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at årshjulet er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centercheferne for Skole og for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender årshjulet som grundlag for udvalgets og administrationens planlægning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Årshjulet skal suppleres med høringsfrister, dialog med relevante interessenter og skolebestyrelsesvalg.
De konkrete tidspunkter bliver fastsat på udvalgets kommende temamøde.

13. Børne- og Ungeudvalgets besøg på dagsinstitutioner og skoler (B)

13.   Børne- og Ungeudvalgets besøg på dagsinstitutioner og skoler (B)

Sagsnr.: 330-2018-8261                 Dok.nr.: 330-2018-72216                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Besøg på institutioner under udvalgets område.
Baggrund
Der er fra udvalgsmedlemmerne udtrykt ønske om at komme rundt på Slagelse Kommunes institutioner som hører under udvalgets område.
Retligt grundlag
Retningslinje vedtaget af Byrådet i april 2015.
Handlemuligheder
Administrationen foreslår at der planlægges 3 hele dage, hvor et udsnit af institutionerne besøges i henholdsvis Slagelse, Korsør og Skælskør og opland.
Besøgene kunne evt. planlægges forud for udvalgets ordinære møde eller temamøde.
Vurdering
Under udvalgets område er der ca. 72 institutioner, incl. daginstitutioner og skoler, det foreslås derfor at besøgene deles over hele byrådsperioden.
Udvalget besøger et udsnit af institutionerne i hvert kvartal, og at der afsættes 30 minutter til besøg i hver institution. Udvalget vil f.eks. kunne besøge en skole, SFO, fritidsklub, integreret institution i hver by.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil komme udgift til evt. bustransport.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne for Skole og for Børn og Familie indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om at besøge institutioner der hører under udvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at besøge udvalgte institutioner planlagt hen over hele året og afviklet på hele dage.
Udvalget bliver præsenteret for en "doddle", således at besøgene kan blive tilrettelagt på tidspunkter, hvor der er størst tilslutning.
Nye besøg bliver indlagt i årshjulet for 2019, 2020 og 2021.

14. Budgetopfølgning 1 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)

14.   Budgetopfølgning 1 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-91841               Dok.nr.: 330-2018-5869                                              Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender budgetopfølgningen, herunder de fremsatte handleplaner. Efterfølgende vil det indgå i den samlede opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
· Væsentlige ændringer i forudsætninger i forhold til det korrigerede budget, herunder afledt af forventet regnskab 2017.
· Budgetaftalens udmøntning
· Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2018, forelægges ligeledes.
Den overordnede forventning til budgetoverholdelsen i 2018 er, at de to almenområder, skoler og dagtilbud er i balance og budgetterne overholdes.
For så vidt angår specialskoler tegner der sig et underskud ved udgangen af 2018 på 26,8 mio. kr. incl. tidligere varslet merforbrug ultimo 2017. På Børn og Unge er der et merforbrug i 2017 på 7,6 mio. kr. som overføres til 2018. Der skal derfor fremlægges forslag til handleplaner på de to områder, med angivelse af muligheder for at skabe budgetbalance i 2018, på områderne.
Samtidig med handleplanerne forudsættes der i løbet af året en stram økonomisk styring og hyppig opfølgning. Der ses tillige på de grundlæggende mekanismer for tildeling af ressourcer til specialtilbuddene.
8.1 Skole
Redegørelse fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning budgetoverholdelse på Skole, almenområdet, og et estimeret merforbrug på 26,8 mio. kr. på specialskoler. Beløbet indeholder tidligere varslet forventet merforbrug på 5 mio. kr. i 2017. Der fremlægges handleplan med forslag til at imødegå merforbruget, således at budgettet overholdes i 2018. Handleplanen har en række elementer der kræver politisk godkendelse.
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet er der for nuværende forventning om budgetoverholdelse i 2018.
I en anden sag på dette møde (fortløbende sagsnummer 17) behandles omlægningen af midler til enkeltintegration. Denne sag har i høj grad relation til den bevægelse, der arbejdes med i både almen- og specialmiljøerne, hvor flere børn skal inkluderes i den almene skole, og der generelt set bliver visiteret færre børn til specialtilbud.
Myndighed for specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et estimeret merforbrug på 26,8 mio. kr. på specialskoler. Der fremlægges handleplan med forslag til at imødegå merforbruget, således at budgettet overholdes i 2018. Handleplanen har en række elementer der kæver politisk godkendelse i henholdsvis Børn og Ungeudvalget, Økonomiudvalg og Byrådet.
Området er fortsat præget af betydelige udfordringer, primært drevet af en øget søgning til området og et stigende elevtal i de specialiserede undervisningstilbud. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn
Aug. 2012
Aug. 2013
Aug. 2014
Aug. 2015
Aug. 2016
Aug.
2017
Jan. 2018
Undervisning i private dagskoler
30
26
25
40
53
65
73
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland
37
50
60
69
71
78
80
Handleplan:
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående specialundervisning, der har elementer med varig budgeteffekt og dele der alene har budgetvirkning i 2018. Forslagene med varig effekt forventes at føre til budgetoverholdelse på området i 2019.
Forslaget til handleplan indeholder ni initiativer i 2018 og de vurderes samlet at mindske forbruget på specialundervisningsområdet med 26,8 mio. kr. De ni initiativer er oplistet herunder:
1. Controlling af eksisterende indsatser
Eksisterende medarbejderressourcer gennemgår de elevsager, der kan siges at være i en gråzone mellem almen- og specialtilbud. Fokus er på at nedbringe antallet af visiterede til specialtilbud og samtidig give øget fokus på mulighederne for udslusning af specialelever til almentilbud.

2. Færre visitationer til specialiserede tilbud
Det altoverskyggende fokus skal i højere grad være på at reducere antallet af elever, der visiteres til specialiserede tilbud – både i form af nyvisiteringer og revisiteringer.
Tre delhandlinger skal medvirke til at opfylde målsætningerne:
a. Større tydeliggørelse af skolernes fælles ansvar for at løse inklusionsopgaven.
b. Fokus på den tidlige opsporing i dagtilbuddene og på brobygningen mellem dagtilbud og skole.
c. Introduktion af en ny fase i visitationsprocessen: Pre-visitation, der skal afklare elevens og skolens muligheder, inden det bliver til en reel visitationssag.
d. Omlægning af midler til enkeltintegration (uddybes i sag med fortløbende nummer 17, der ligeledes behandles ved dette møde).
3. Justeret budgettildelingsmodel for specialskolerne
Budgettildelingsmodellen for egne specialskoler skal justeres for at afspejle det forventede fald i antallet af specialelever i disse tilbud, der lægges op til i visitationsprocessen for 2018.
En ændring af budgettildelingsmodellen forudsætter en efterfølgende godkendelse i Børne- og Ungeudvalget efter forudgående høring.

4. Overførsel af demografimidler
På skoleområdet som helhed har vi de seneste år set et fald i antallet af almenelever, mens antallet af elever i de specialiserede tilbud er steget. På ”vippen” for almenskolen er der i 2016, 2017 og forventeligt i 2018 tilført kassen midler grundet faldet i antallet af almenelever, mens der ikke er blevet kompenseret for stigningen i elever i de specialiserede tilbud. Det forventede beløb på 3,9 mio. kr. foreslås tilført specialundervisningsområdet i stedet for kassen, for at imødegå stigningen i antallet af elever i de specialiserede tilbud.
Denne handling forudsætter politisk godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd og har derfor separat indstillingspunkt nedenfor.
5. Overførsel af SFO- og klub-”Vippen”
I 2017 har SFO’er og klubber afleveret 2,4 mio. kr. til ”Vippen” som følge af færre tilmeldte børn end budgetteret. Under normale omstændigheder ville dette beløb blive tilført kassen, men beløbet foreslås tilført specialundervisningsområdet i stedet for.
I overførselssagen mellem 2017 og 2018, der behandles senere i år, vil der indgå en note om denne handling.

6. Overførsel af mindreforbrug på dagtilbudsområdet
I 2017 har der på Dagtilbud, myndighedsområdet, været et mindreforbrug på 4,6 mio. kr. Dette er indenfor Børne- og Ungeudvalgets samlede ramme, og beløbet foreslås derfor overført til specialundervisningsområdet.
Budgettet for 2018 på dagtilbudsområdet anses for retvisende uden overførslerne fra 2017.
I overførselssagen mellem 2017 og 2018, der behandles senere i år, vil der indgå en note om denne handling.

7. Udgiftsreduktion i PUI
Ved at reducere udgifterne til personale i PUI (Pædagogisk Udvikling og Inklusion) kan der hentes en besparelse på 500.000 kr. i 2018. Besparelsen forekommer ved bl.a. at undlade at genbesætte ledige stillinger i 2018.

8. Justeret grænse for garantitildeling på almenskolerne
Grænsen for fuld klassetakst er i dag i tildelingsmodellen 22 elever. Dette antal kan hæves til 23. Dermed er det kun skoler med en gennemsnitlig klassekvotient over 23, der får ekstra ressourcer til de store klasser. I praksis vil rygsæktaksten pr. elev blive lavere. Desuden vil flere skoler få garantitildeling, da der kun er to skoler, der har en gennemsnitlig klassekvotient over 23 elever. Besparelsen vil derfor primært blive fundet på disse to skoler samt på mellemstore skoler med specialklasserække.
I handleplanen indgår beløbet med 5/12-effekt (1,7 mio. kr.), da handlingen først kan få effekt ved starten af det nye skoleår.
I 2019 og frem vil justeringen af grænsen bibeholdes, men helårseffekten (4,1 mio. kr.) af handlingen vil i stedet blive lagt oven i puljen af inklusionsmidler, der tildeles til almenskolerne på regulær vis i tildelingsmodellen.
En ændring af ressourcetildelingsmodellen forudsætter en efterfølgende godkendelse i Børne- og Ungeudvalget efter forudgående høring. Sagen kan kobles på den nuværende høring af ressourcefordelingsmodel.
9. Overførsel af mindreforbrug på skoler, centralt - almenområdet
I 2017 har der på centrale konti vedrørende skoler – almenområdet været et mindreforbrug på 4,5 mio. kr. Dette er inden for Børne- og Ungeområdets samlede ramme, og beløbet foreslå overført til specialskoleområdet. I overførselssagen mellem 2017 og 2018, der behandles senere i år, vil der indgå en note om denne handling.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Center for Skole forventes budget 2018 overholdt.
8.2 Dagtilbud
Redegørelse fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie ved denne første budgetopfølgning et lille mindreforbrug på de centrale poster.
De centrale poster
De centrale poster består primært af indtægtsbudgetter til forældrebetaling samt udgiftsbudgetter til søskenderabat, fripladstilskud og mellemkommunale betalinger – budgetter som således er afhængige af serviceniveauet og det forventede antal børn i ressourcetildelingsmodellen.
Det forventede mindreforbrug på de centrale poster vedrører forældrebetaling. Mindreforbrug/merindtægten anslås her primo 2018 at beløbe sig til 0,1 mio. kr.
Der er usikkerhed knyttet til prognoserne, og Afdelingen for Dagtilbud følger derfor udviklingen i børnetallet og indskrivningen tæt.
Overførsel mellem områder
I handleplanen for den vidtgående specialundervisning, der fremsættes ovenfor, forudsættes en overførsel af mindreforbruget fra 2017 på de centrale poster på dagtilbudsområdet. Midlerne overføres til specialundervisningsområdet for at imødegå udfordringerne på det område.
Vippen
På dagtilbudsområdet indarbejdes med demografireguleringen det forventede udsving i antallet af børn. Dermed tilpasses budgettet årligt til befolkningsprognosen i enten opad- eller nedadgående retning. For at imødekomme de årlige afvigelser mellem det forventede (og dermed budgetlagte) antal børn og det faktiske antal børn, er der på dagtilbudsområdet etableret en ”vippe”. ”Vippen” er en økonomisk buffer, hvor udsving i børnetal og afvigelser mellem forventet børnetal og faktisk børnetal synliggøres.
”Vippen” er frigjort fra centerets budget og evt. mer-/mindreforbrug udlignes via kommunens kasse, jf. Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013. ”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er et merforbrug på ca. 6 mio. kr. Dette skyldes primært en forventning om, at den indbyggede demografiregulering i budgettet er mere pessimistisk omkring børnetallet end den reelle udvikling. Demografireguleringen beregnes på baggrund af Slagelse Kommunes interne befolkningsprognose, som udarbejdes hvert forår. Afdelingen for Dagtilbud følger løbende udviklingen i børnetallet i de forskellige distrikter for på den måde at kunne tilpasse kapaciteten. I 2015, 2016 og 2017 har det realiserede børnetal været højere end forventet ved budgetlægningen.
Virksomhedsområdet
Det forventes, at det samlede budget for virksomhederne er i balance ved årets udgang.
Virksomhedernes budget fastlægges på baggrund af en ressourcetildelingsmodel, som er baseret på en grundtildeling i kombination med princippet om ”pris x mængde”. I ressourcetildelingsmodellen indgår udover det forventede børnetal også demografiregulering.
Virksomhedernes budget korrigeres over vippen:
Modtager et dagtilbud flere børn end forventet ved budgetlægningen, tilføres budget svarende til antallet af børn.
Modtager et dagtilbud færre børn end forventet ved budgetlægningen, tilbageføres budget svarende til antallet af børn.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Center for Arbejdsmarked og Integration forventer et merforbrug på produktionsskoler på 1,49 mio. kr. Dette består hovedsageligt af forventet overført merforbrug på 1,37 mio. kr. fra 2017.
Handleplan vedlagt.
8.4 – Børn og Unge
Redegørelse fra Centerchef for Børn og Familie
Centret forventer overordnet set budgetoverholdelse på det specialiserede Børn- og Ungeområde. Området er fortsat præget af akutte og meget komplekse problemstillinger, der kræver indgribende foranstaltninger overfor børn, unge og deres familier. Vurderingen skal ses i dette perspektiv, og i lyset af, at der løbende sker handlinger, der skal sikre balance mellem aktiviteter og budget.
Drift
Afdelingen for Børn og Unge er fortsat i en udviklings- og forandringsproces med fokus på den faglige, organisatoriske og styringsmæssige praksis. Processen blev igangsat i 2016 og tager sit afsæt i en omfattende sagsgennemgang i foråret 2016, der blev varetaget af Rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO og i anbefalinger, som Kommunernes Landsforenings Konsulentvirksomhed (KLK) kom med i deres statusnotat, december 2016.
Afdelingen for Børn og Unge er fortsat udfordret af et højt antal underretninger og sårbare familier samt begrænset fri kapacitet til indsatser indenfor egne tilbud.
Regnskabsresultatet for 2017 forventes at give et merforbrug på 7,6 mio. kr. Det er vurderingen, at merforbruget kan håndteres ved at blive tænkt sammen med den faglige og økonomiske styring, der i øvrigt finder sted på området – og som er et fortsat centralt udviklingspunkt.
Notatet – ”Budget – prognose, Børn og Unge 2018” indeholder oversigt over forventet resultat 2017, beskrivelse af årsag til forventet merforbrug i 2017, disponeret budget 2018 og beskrivelse af handlinger, der i 2018 gør det muligt at indhente merforbruget fra 2017 samt en beskrivelse af den økonomiske opfølgning og styring, der gør, at eventuelle afvigelser fra disponeringen kendes og kan imødegås, så snart de er kendt. Notatet er vedlagt som bilag.
Budgetoverholdelse i 2018 kræver, at der fortsat er fokuserede tiltag på flere områder – og at indsatsen og effekten følges tæt.
I forhold til sagsbehandlingsaktiviteter i 2018 bliver der sat ekstra fokus på områderne; anbringelser, forebyggende foranstaltninger og handicaprelaterede tilbud.
I forhold til ”anbringelser” handler det om:
- Nedbringelse af ”følgeudgifter” til anbringelser (er iværksat ultimo 2017)
- Aktiv ændring i relevante anbringelsestyper fra færre anbringelser i institutioner til flere anbringelser i plejefamilier.
- Aktiv anvendelse af ”egenbetaling fra forældre ved anbringelser”
I forhold til forebyggende foranstaltninger handler det om:
- Aktiv anvendelse af ”praktisk pædagogisk bistand” i de situationer, hvor behovet ikke er reel ”familiebehandling”
- Skærpet vurdering af foranstaltninger for børn og unge, der modtager specialtilbud, således at eventuelle dobbeltforanstaltninger bliver tilpasset det aktuelle behov
- Færre revisitationer og øget udslusning fra specialtilbud til almentilbud, jf. indsats i ”Handleplan” for Center for Skole, specialområdet
I forhold til Handicapområdet handler det om:
- Skærpet vurdering af kompenserende tilbud med henblik på at undgå eventuel overkompensation
Der er udarbejdet ”Handleplan”, hvor indsatsområderne er beskrevet i forhold til ”konkrete mål”, ”handling og indsats” og ”konsekvens”. Gevinstrealiseringen er samlet set 7,6 mio. kr., og modsvarer således det forventede merforbrug i 2017. Handleplanen er vedlagt som bilag.
Budgetoverholdelse 2018 kræver fastholdelse af den stramme styring af områdets økonomi.
Handlingerne bliver løbende fulgt, og vil blive forelagt for Børne og Ungeudvalget hver måned. Opfølgningen vil basere sig på aktivitetstal og forbrugsmønstre. Ved første opfølgning vil der indgå en ”baseline”, således at årets månedlige opfølgninger sker ud fra et kendt og gennemsigtigt udgangspunkt.
Der kan ikke indenfor det nuværende budgetgrundlag investeres yderligere i en tidligere forebyggende indsats.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan vælge:
1. At godkende de fremsatte handleplaner på udvalgets områder
2. Ikke at godkende de fremsatte handleplaner på udvalgets områder
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne for Center for Skole og Center for Børn og Familie indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 1 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet

2.   at  Handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet

3.   at Handleplanens pkt. 3 og 8 (8.1. Skole) vedrørende budgettildelingsmodel for specialskolerne og justeret garantitildeling på almenskoler sendes i høring og efterfølgende behandling i udvalget

4.   at Handleplanens pkt. 4 for 2018 (8.1 Skole) vedr. demografimidler på forventet 3,9 mio. kr. godkendes overført til specialundervisningsområdet i stedet for kassetilførsel og videresendes til endelig beslutning i Økonomiudvalg og Byråd

5.   at  Forslagene til overførsler pkt. 5, 6 og 9 (8.1 Skoler) indgår i overførselssagen mellem 2017 og 2018, der forelægges Økonomiudvalget og Byråd senere i år.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Første "at" godkendt
Andet "at" godkendt.
Tredje "at" godkendt
Fjerde "at" anbefalet
Femte "at" anbefalet
Socialdemokratiet udtaler bekymring omkring indsatsområde "8, Justeret grænse for garantitildeling på almenskolerne" i specialundervisningsområdets handleplan.
Udvalget besluttede samtidig, at "hverdagens eksperter" - interessenter, borgere og andre - bliver involveret i, hvordan det er muligt at lykkes med de udfordringer, der er på specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde omkring tidlig indsat, inklusion og det at kunne lykkes.
Udvalget vil følge områderne månedsvis både fagligt og økonomisk og med fokus på at gøre noget ganske andet, der reelt afhjælper de udfordringer, der er.

15. Den kriminalpræventive indsats i udsatte boligområder i Slagelse og Korsør (B)

15.   Den kriminalpræventive indsats i udsatte boligområder i Slagelse og Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2017-54957               Dok.nr.: 330-2017-777833                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte den fremtidige kriminalpræventive indsats i udsatte boligområder i Slagelse og Korsør.
Baggrund
På byrådets møde den 26. juni 2017 blev det besluttet, at Uddannelsesudvalget skulle tage stilling til et oplæg om den kriminalpræventive indsats inden for Helhedsplanens rammer under hensyntagen til medfinansiering fra Landsbyggefonden.
Den 7. august, 2. oktober og 4. december 2017 har Uddannelsesudvalget drøftet den kriminalpræventive indsats i de udsatte boligområder i Slagelse og Korsør.
Til udvalgets orientering efterspørger Landsbyggefonden en afklaring på den kriminalpræventive indsats, da de finansierer en medarbejder i indsatsen.
Administrationen har udarbejdet forslag til den kriminalpræventive indsats, der er beskrevet nedenfor. En mere uddybende beskrivelse fremgår af bilag 1. Forslaget er baseret på:
· Evidens om kriminalitetsforebyggelse, særligt i udsatte boligområder
· Møder med interessenter og samarbejdspartnere i de to boligområder om deres ønsker og behov (se bilag 2)
· Input fra de unge, som bruger Basen og Rosenkildegården (se bilag 3)
· Input fra medarbejdere i Basen og Rosenkildegården (se bilag 4)
· Samarbejdsaftaler med Socialstyrelsen og Nationalt Center for forebyggelse af ekstremisme (under SIRI).
Hovedformål og opgaver:
Hovedformålet med indsatsen er at nedsætte og forebygge kriminalitet og højne trygheden for alle i de to områder. Hovedopgaverne i områderne er kriminalitetsforebyggende indsatser rettet mod børn, unge og deres familier, herunder:
· Forebyggende arbejde i skoler og klubber i forhold til aktuelle udfordringer f.eks. forældresamarbejde, udadreagerende unge og konkrete projekter (et eksempel er Superlæsning med Broskolen).
· Samarbejde med andre aktører omkring de unge (politi, kommune, boligselskaber, helhedsplan, foreningsliv, forretningsliv).
· Drift af sociale væresteder med fast åbningstid i de to områder.
· Opsøgende arbejde på gaderne og synlighed i områderne.
· Gadeplansaktiviteter i områderne f.eks. familiedage med mere.
· Online tilstedeværelse og kommunikation med områdernes unge. 
Indhold og aktiviteter fastlægges nærmere i samarbejde med de unge og de samarbejdspartnere, som er relevante for målgrupperne.
Organisatorisk forankring
Indsatsen forankres på Rosenkildegården i Slagelse og afdelingen Basen i Korsør. Rosenkildegården er en decentral virksomhed forankret under Center for Skole. Medarbejderne arbejder tæt sammen med andre aktører omkring de unge for at sikre den tværfaglighed, som er nødvendig for at lykkes i det kriminalpræventive arbejde. Center for Skole har ansvar for at føre tilsyn med de sociale væresteder minimum hvert andet år. Tilsyn kan ske både anmeldt og uanmeldt.
Fysisk forankring – sociale væresteder
En del af den kriminalpræventive indsats omfatter drift af sociale væresteder i de to områder. I Korsør lægger Kvarterhuset på Motalavej lokaler til værestedet ’Basen’, hvor der er åbent fem dage om ugen kl. 14-19. I Slagelse er værestedet placeret på Rosenkildegården, hvor der er åbent fire dage om ugen kl. 15-20. I begge væresteder er der udvidet åbningstid i ferier og særlige risikoperioder som jul og nytår.
En optælling af de unge som benytter værestederne i hhv. Rosenkildegården og Basen i efteråret 2017 viser, at der er ca. 40 brugere af Rosenkildegården alle under 18 år. I Basen er der ca. 80 brugere under 18 år og 15 brugere over 18 år. For at få tættere kontakt til målgruppen i Slagelse etableres et samarbejde med FOB om aktiviteter i Ringparken fx på Oasen.
De sociale væresteder er et alternativ og supplement til de eksisterende klubber. Til udvalgets orientering ligger de nærmeste junior- og ungdomsklubber i tilknytning til Marievangsskolen i Slagelse og Broskolen i Korsør. Juniorklubberne har åbent til sidst på eftermiddagen på hverdage, mens ungdomsklubberne har åbent 2-3 hverdagsaftener. Der er ikke noget klubtilbud til unge over 18 år.
Betaling
Der opkræves normalt ikke brugerbetaling for at benytte sociale væresteder. Der kan opkræves deltagerbetaling for aktiviteter, mad mv.
Til udvalgets orientering er de kommunale ungdomsklubtilbud for 7. klasse til 18 år gratis. Juniorklubberne har en brugerbetaling på 554 kr. pr måned for 4. klasse og 224 kr. for 5.-7. klasse. Der er max 30 brugere i aldersgruppen 4.-6. klasse.
Retligt grundlag
Væresteder oprettes efter servicelovens §104, der omhandler kommuners forpligtelse til at tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med særlige sociale problemer. Formålet er at opretholde eller forbedre personlige færdigheder eller livsvilkår.
Det enkelte tilbud indrettes, så det imødekommer den definerede målgruppes behov. Indholdet kan være rådgivning, socialt samvær, støtte til at komme i job eller uddannelse, sundhedsfremme og aktiviteter som madlavning, udflugter mm.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende forslaget til den kriminalpræventive indsats i de udsatte boligområder i Slagelse og Korsør, som det foreligger eller med ændringer.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget til realisering af de kriminalpræventive indsatser i Slagelse og Korsør imødekommer de bemærkninger, som blev fremsat i byrådet i forbindelse med behandling af et forslag om at afvikle indsatserne. Samtidig bygger forslaget på evidens og en undersøgelse af behov hos de unge og andre interessenter i områderne. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslaget kan gennemføres indenfor den vedtagne økonomiske ramme. Rosenkildegården forventer et merforbrug i 2018 grundet budgetbesparelsen på 1,5 mio. kr. Merforbruget vil kunne nedbringes indenfor tre år og tages op i forbindelse med budgetopfølgning 1 i 2018.
Forslaget har ingen personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget vedtager forslag til nytænkning af de kriminalpræventive indsatser i udsatte boligområder i Slagelse og Korsør.
2.    at Børne- og Ungeudvalget godkender, at der ikke opkræves brugerbetaling i de sociale væresteder
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Socialistisk Folkeparti (SF) og Socialdemokratiet (A) stemte for første og andet "at".
Venstre og Dansk Folkeparti ønskede at udskyde sagen. Dette blev ikke imødekommet, hvorefter V og O benyttede standsningsretten til at løfte sagen i byrådet.

16. Høring - Tildelingsmodel almenskoler (B)

16.   Høring - Tildelingsmodel almenskoler (B)

Sagsnr.: 330-2017-83617               Dok.nr.: 330-2018-25953                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at sende ’Oplæg til Tildelingsmodeller Almenskoler og SFO’ i høring.
Baggrund
Der blev i foråret 2017 udarbejdet en 360 graders analyse på skoleområdet, hvor der bl.a. blev set på tildelingsmodellerne til almen- og specialskolerne. Analysen viste, at der er en række udfordringer i den nuværende model for almenskolerne.
Uddannelsesudvalget godkendte den 7. august 2017 tids- og procesplan i forhold for opgaver i forlængelse af 360 graders analysen. Såfremt en evt. ny model skal træde i kraft til skoleåret 2018/19, skal den være besluttet i marts 2018 for at kunne indgå til skoleårets planlægning.
Der er udarbejdet ’Oplæg til Tildelingsmodeller Almenskoler og SFO’, som indgår som bilag 1 til denne sag. Derudover er til orientering vedhæftet Bilag 1 og Bilag 5 fra Uddannelsesudvalget møde den 6. juni, hvor 360 graders analysen på skoleområdet blev behandlet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget godkender, at ’Oplæg til Tildelingsmodeller Almenskoler og SFO’ bliver sendt i høring. Oplægget indeholder fire forslag til fremtidig ressourcefordelingsmodel:
1. Elevtalsbaseret model
2. Klassebaseret model
3. Kombinationsmodel
4. Distriktsmodel
Der kan i de enkelte modeller foretages ændringer i de forudsætninger, der ligger i oplægget, hvilket evt. kan ske efter endt høring.
En elevtalsbaseret model fordeler ressourcen til undervisning ud fra antallet af elever på den enkelte skole. Skoler med en gennemsnitlig høj klassekvotient (over 22) vil have fordel af en sådan model.
En klassebaseret model fordeler ressourcen til undervisning ud fra antallet af klasser på den enkelte skole. Skoler med en lavere klassekvotient vil have fordel af denne model, og skoler med en højere klassekvotient vil ikke have mulighed for at prioritere ekstra ressourcer til en klasse med mange elever.
Kombinationsmodellen kombinerer de elevtals- og klassebaserede modeller, så skoler med et gennemsnitlig elevtal over 22 elever i princippet får tildeling som i en elevtalsbaseret model, men skoler med lavere klassekvotient får tildeling efter en klassebaseret model. Det kan således siges, at kombinationsmodellen forsøger at fange fordelene i de to første modeller.
I model 1 – 3 er der ikke et økonomisk incitament til inklusion, ligesom der i princippet heller ikke er en understøttelse af det fælles skolevæsen. Incitament til inklusion findes i distriktsmodellen.
Distriktsmodellen tildeler ressourcer til distriktsskolen i forhold til hele distriktets børn, dvs. ressource til både almen og specialområdet. Distriktsmodellen har bedre vilkår i en homogen skolestruktur med distriktsskoler af en vis størrelse
Vurdering
Administrationen anbefaler, at oplæg til ny ressourcefordelingsmodel på skoleområdet bliver sendt i høring.
Denne sag har sammenhæng til sag nr. 8 vedr. ressourcer til enkeltintegration, og beslutning i den sag kan få indflydelse ind i tildelingsmodellerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at ’Oplæg til Tildelingsmodeller Almenskoler og SFO’ bliver sendt i høring hos de høringsberettigede parter. Høringsperioden løber til den 21. februar 2018 kl. 9.00
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt. Udvalget bemærkede, at der er tale om en kort høringsperiode, men det sker af hensyn til skolerne planlægning.

17. Omlægning af midler til enkeltintegration (B)

17.   Omlægning af midler til enkeltintegration (B)

Sagsnr.: 330-2018-6436                 Dok.nr.: 330-2018-54882                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til en ny procedure for udmøntning af midler til enkeltintegration.
Baggrund
I Slagelse Kommune er det skolevæsnets opgave at sikre, at flest mulige elever bevarer tilhørsforholdet til almenområdet og har mulighed for at deltage i den almindelige undervisning.
En af de måder, hvorved vi søger at opnå denne målsætning, er gennem enkeltintegration – også kaldet ”støttetimer”. Der visiteres til enkeltintegration i de tilfælde, hvor det er meningsfuldt at fastholde eleven inkluderet i den almindelige klasse med en eller anden grad af personlig støtte. Enkeltintegration er således en mindre indgribende – og mere inkluderende – foranstaltning end eksempelvis specialklasser eller specialskoler.
For skoleåret 2017/18 er forventningen, at der benyttes 26,8 mio. kr. til enkeltintegration på almenskolerne. Dette beløb er steget ganske betragteligt de seneste år.
Af de 26,8 mio. kr. relaterer ca. 2,5 mio. kr. sig til elever fra andre kommuner, hvor Slagelse Kommune får refunderet udgiften.
Tabel 1: Budgetbeløb til enkeltintegration pr. skoleår
2013/14
2014/15
2015/16
2016/17
2017/18
6,4 mio. kr.
11,9 mio. kr.
16,9 mio. kr.
19,8 mio. kr.
26,8 mio. kr.
For medvirke til at bringe balance i økonomien lægges der 19 mio. kr. ud som puljer fra skoleåret 2018/19. Oven i dette beløb kommer de ca. 2,5 mio. kr., der relaterer sig til elever fra andre kommuner.
For nuværende tildeles midler til enkeltintegration direkte til elevens cpr-nummer. Det vil sige, at støtten og midlerne er knyttet til den enkelte elev og i princippet kun kan benyttes med dette formål. Den nuværende procedure for udmøntning er således god til at sikre, at den enkeltintegrerede elev får glæde af det tilbud, der er visiteret til.
Til gengæld er den nuværende procedure ikke tilstrækkelig fleksibel i forhold til at give den enkelte skoleleder mulighed for selv at vurdere, hvor støttebehovet er størst og dermed flytte hurtigt rundt med ressourcer indenfor sit område i tidsrummet mellem visitationsrunderne.  Fordi midlerne er bundet til en navngiven elev for et skoleår ad gangen, kan skolelederen ikke i løbet af skoleåret allokere ressourcer derhen, hvor der er mest brug for det – både i form af midlertidige eller længerevarende forløb. Dette gør, at der er elever, der må vente på at få den nødvendige støtte og i mellemtiden får det værre. Det kan også være opslidende for den medarbejder, der ikke hurtigt kan få den fornødne hjælp til eleven.
En ny procedure for udmøntning vil i højere grad kunne tilgodese den decentrale leders mulighed og ansvar for at tilrettelægge læringsmiljøer, der gavner den enkelte elev og understøtter medarbejderne i at inkludere elever. En mulig procedureændring har været drøftet med skoleledergruppen, der er positivt stemt overfor ændringer på området.
Som nævnt er udgifterne til enkeltintegrationer steget betragteligt de seneste år, og den eksisterende procedure for udmøntning har ikke i tilstrækkelig grad givet de redskaber, der skulle til for at bremse udgiftsstigningen. En ny procedure, som den skitseres nedenfor, vil give både skoleledere og Center for Skole bedre styringsmuligheder.
Principper for udmøntning af midler til skolens almindelige specialundervisning
I den nye procedure vil der ikke længere blive tildelt midler til enkeltintegration, fordelt pr. cpr-nummer. I stedet vil hver af kommunens almenskoler tildeles en pulje, der skal dække skolens almindelige specialundervisning. Det vil derefter være skolelederen, der i samarbejde med f.eks. lærere og psykologer tilrettelægger specialpædagogiske indsatser for at understøtte elever med særlige behov.
Fordelingen af den samlede, centrale pulje til skolens almindelige specialundervisning vil være baseret på to kriterier:
1. Antallet af elever på skolen
2. Skoledistriktets socioøkonomiske udgangspunkt
Fra administrationens side lægges der op til en løsning, hvor fordelingen på de to kriterier vil være én af de tre understående muligheder:
A. 50 % elevantal og 50 % socioøkonomi
B. 75 % elevantal og 25 % socioøkonomi
C. 100% elevantal og 0 % socioøkonomi
Til sammenligning kan nævnes, at de nuværende inklusionsmidler, der i forvejen tildeles almenskolerne, fordeles med 50 % elevantal og 50 % socioøkonomi.
Der vil dog stadig være særlige tilfælde, hvor det vil være nødvendigt at visitere direkte til elevens cpr-nummer, men disse tilfælde forventes at være få i antal.
De af vores hidtidige enkeltintegrerede elever, der får deres skolegang i Slagelse Kommune finansieret af andre kommuner, vil ligeledes stadig få tildelt midler direkte til deres cpr-nummer. Disse to tilfælde vil således ikke være omfattet af procedureændringen.
Den nye procedure vil have effekt fra og med skoleåret 2018/19.
Der vil formentligt skulle foretages en række mindre ændringer i Styrelsesvedtægten for Slagelse Kommunes folkeskoler som følge af procedureændringen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Fordelingen af midler til enkeltintegration på baggrund af de to kriterier giver tre handlemuligheder:
A. 50 % elevantal og 50 % socioøkonomi
B. 75 % elevantal og 25 % socioøkonomi
C. 100% elevantal og 0 % socioøkonomi
Vurdering
Administrationen vurderer, at handlemulighed A vil give den mest retvisende fordeling af midlerne til enkeltintegration, idet den tager højde for begge kriterier med lige stor vægt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Center for Skole indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender de nye principper for udmøntning af midler til enkeltintegration.
2.    at Børne- og Ungeudvalget godkender fordelingen af midler til enkeltintegration som foreliggende i handlemulighed A.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at sende oplægget i høring, således at udvalget får sagen til beslutning på marts mødet.
Udvalget ønskede til sagen i marts en oversigt over kriterier relaterede til de forskellige handlemuligheder samt en oversigt over socioøkonomiske faktorer fordelt på skoledistrikter.
Udvalget ønskede ligeledes at få præsenteret en model, der vægter elevtal med 25 % og socioøkonomiske faktorer med 75 %.

18. Fremtidens klubområde - høring af ungevision og strategi (B)

18.   Fremtidens klubområde - høring af ungevision og strategi (B)

Sagsnr.: 330-2017-44193               Dok.nr.: 330-2018-33634                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal sende udkast til ungevision og strategi for klubområdet i høring.
Baggrund
Uddannelsesudvalget godkendte på deres møde i september 2017 kommissorium og tidsplan vedrørende fremtidens klubområde. På baggrund heraf har administrationen igangsat en proces med at udarbejde en ungevision og strategi for klubområdet.
Formålet med strategien er at sætte en fælles retning for, hvad Slagelse Kommune vil på klubområdet, og sikre at klubtilbuddene også fremadrettet er attraktive. Strategien er rettet mod alle klubtilbud til børn og unge i alderen 10 – 23 år. Det gælder SFOII (4.-6. klasse), fritidshjem og fritidsklub (4.-6. klasse), juniorklub (4.-7. klasse), og ungdomsklub (7. klasse-18 år).
Pt. er der følgende klubtilbud til målgruppen:
- SFO II: på Stillinge Skole, Antvorskov Skole og Kirkeskovskolen
- Fritidshjem og fritidsklub: som del af de integrerede institutioner i Flakkebjerg, Sørbymagle, Slots Bjergby og Dalmose
- Junior- og ungdomsklub: i Skælskør (én centralt), i Korsør (én centralt og én i tilknytning til Broskolen), i Tårnborg (i tilknytning til Tårnborg Skole), i Vemmelev og i Slagelse (én i tilknytning til Marievangskolen)
- Fritids- og ungdomsklub under ungdomsskolen: én i Slagelse (i tilknytning til Søndermarkskolen)
I udarbejdelsen af strategien har deltaget en arbejdsgruppe bestående af klubledere og medarbejderrepræsentanter. Undervejs har arbejdsgruppen været i dialog med børn og unge i målgruppen, for at få deres input og ideer til strategien. Der er gennemført cirka 50 gruppeinterviews med både brugere og ikke-brugere af klubtilbuddene. Desuden er der hentet inspiration fra blandt andet Gladsaxe kommune og kultur- og fritidsområdet.
Udkast til vision og strategi fremgår af bilag 1, og opsamling på børn og unges input fremgår af bilag 2.
Næste step
Når udvalget har godkendt at sende vision og strategi i høring afholder administrationen en høringsworkshop. Her præsenteres udkastet til vision og strategi, og deltagerne får mulighed for at komme med deres kommentarer og ideer børn. Til workshoppen er inviteret repræsentanter for børn, unge, forældre, medarbejdere og ledere fra alle klubber. Desuden er inviteret repræsentanter fra relevante faglige organisationer og råd, kultur- og fritidsområdet, ungdomsskolen og SSP.
På mødet i marts behandler Børne- og Ungeudvalget det endelige udkast til vision og strategi og indstiller til godkendelse i Byrådet.
Når vision og strategi er vedtaget, skal der tages stilling til udmøntning, herunder organisering af klubområdet, ressourcer mv. Udmøntningen forventes at træde i kraft pr 1/1 2019.
Retligt grundlag
Fritidsklub samt junior- og ungdomsklubber efter dagtilbudsloven.
SFO II efter folkeskoleloven.
Ungdomsklub efter ungdomsskoleloven.
Handlemuligheder
Børne- og ungeudvalget kan vælge at sende udkastet til ungevision og strategi for klubområdet i høring, som det foreligger. Alternativt kan udvalget sende udkastet i høring med rettelsesforslag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget sender udkastet til ungevision og strategi for klubområdet i høring, som det foreligger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Visionen har ingen økonomiske eller personalemæssige konsekvenser. Hvorimod udmøntningen kan få personalemæssige og økonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og ungeudvalget sender udkast til ungevision og strategi for klubområdet i høring
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt med bemærkning om, at udvalget efterfølgende får forelagt sagen til beslutning.

19. Pædagogisk tilsyn med fritids- og ungdomsklubber(O)

19.   Pædagogisk tilsyn med fritids- og ungdomsklubber(O)

Sagsnr.: 330-2017-60154               Dok.nr.: 330-2017-784881                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om det pædagogiske tilsyn med fritids- og ungdomsklubber.
Baggrund
Kommunalbestyrelsen er forpligtet på at føre pædagogisk tilsyn med kommunens fritids- og ungdomsklubber oprettet efter dagtilbudsloven. Tilsynsopgaven er udlagt til administrationen. I Slagelse Kommune er klubberne organiseret under Center for Skole, som derfor varetager tilsynet.
Tilsyn med skolefritidsordninger efter folkeskoleloven og klubber efter ungdomsskoleloven bliver varetaget af de respektive bestyrelser.
Det er ikke et lovkrav, at der foretages pædagogisk tilsyn med selvejende klubber oprettet efter folkeoplysningsloven. Kommunen skal dog sikre, at det kommunale driftstilskud anvendes til det angivne formål, og at der afgives en erklæring om, at de overholder reglerne om indhentning af børneattester. Derfor har Center for Skole vurderet, at klubber efter folkeoplysningsloven også skal være omfattet af det formelle tilsyn.
Center for Skole har vurderet, at det pædagogiske tilsyn også skal omfatte Rosenkildegården og Basen, der er væresteder for børn og unge i forbindelse med den boligsociale helhedsplan.
Kernen i tilsynsforpligtelsen er, at Kommunen holder sig informeret om indhold og fremgangsmåde i klubberne, samt forholder sig til denne information i forhold til opgaver, formål og gældende lovgivning. Den samlede tilsynsforpligtelse opfyldes, dels via den løbende dialog mellem Center for Skole og klublederne, og dels via et formelt tilsynsbesøg minimum hvert andet år. Tilsynsbesøgene foretages af konsulenter i Center for Skole og kan være anmeldte eller uanmeldte.
Center for Skole har i samarbejdet med klublederne udarbejdet rammer for det formelle pædagogiske tilsyn. Se bilag 1.
Center for Skole har foretaget anmeldte tilsynsbesøg efterår/vinter 2017 i alle klubber mv., der er vurderet omfattet af tilsynet:
· Fritids- og Ungdomsklubben Marievang (dagtilbudsloven)
· Korsør Junior- og Ungdomsklub (dagtilbudsloven)
· Tårnborg Junior- og Ungdomsklub – afdeling af KUK (dagtilbudsloven)
· Vemmelev Junior- og Ungdomsklub (dagtilbudsloven)
· Fritids- og Ungdomsklubben Oliemøllen (dagtilbudsloven)
· Fritids- og Ungdomsklubben Grotten (dagtilbudsloven)
· Fritids- og Ungdomsklubben Stjernen (folkeoplysningsloven)
· Vestsjællands Ungdomsklub (folkeoplysningsloven)
· Det sociale værested Rosenkildegården (klublignende tilbud - helhedsplanen)
· Det sociale værested Basen (klublignende tilbud - helhedsplanen)
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Ved de pædagogiske tilsynsbesøg har konsulenter i Center for Skole drøftet organisering, pædagogisk praksis m.v. med lederne og udvalgte medarbejdere. Desuden har konsulenterne observeret aktiviteter og haft uformelle samtaler med tilstedeværende børn, unge og voksne i klubbernes åbningstid. Hvert besøg har haft en varighed af 2,5 til 4 timer.
På denne baggrund er det vurderet, at alle klubber lever op til deres formål, opgaver og gældende lovgivning.
Tilsynet har overordnet givet et positivt indtryk af klubbernes organisering, planlægning og pædagogiske aktiviteter. Klubberne er til en vis grad forskellige med hensyn til antallet af brugere, ydre rammer og valgte fokusområder og aktiviteter. Alle steder tilbydes et bredt udvalg af aktiviteter. Konsulenterne har mødt mange ledere og medarbejdere der brænder for et eller flere områder, som kommer brugerne til gode. Her kan bl.a. nævnes rollespil, sund kost, musik, værkstedsarbejde og forskellige udendørsaktiviteter.
Ved tilsynssamtalerne blev gennemgået mange temaer, men der har især været fokus på personalets kompetencer, centrale og decentrale politikker og retningslinjer, samt samarbejde med skoler og andre partnere. Konsulenterne har tilbudt vejledning og indgået aftaler om opfølgning efter behov. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Taget til orientering med bemærkning om, at udvalget får tilsynsrapporterne tilsendt til orientering.

20. Pressemeddelelser (B)

20.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2018-30555                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde. 
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden § 8, er anført at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at sende pressemeddelelse ud om udvalgets intension omkring involvering af interessenter, borgere og andre.