146. Handlemuligheder på specialundervisningsområdet (B)
146. Handlemuligheder på specialundervisningsområdet (B)
Sagsnr.: 330-2018-75519 Dok.nr.: 330-2019-41357 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I december 2018 blev Børne- og Ungeudvalget orienteret om,
at der med den økonomiske udvikling, kunne forudses udfordringer med at
overholde budgetterne på det specialiserede børne- og ungeområde og området for
specialundervisning i 2019. Udvalget blev på samme møde præsenteret for
handlemuligheder til at imødegå risikoen for budgetoverskridelser.
På Udvalgets møde i januar 2019 blev udvalget præsenteret
for en uddybning af disse handlemuligheder.
Børne- og Ungeudvalget bad i forbindelse med udvalgsmødet i
januar 2019 administrationen om en yderligere beskrivelse af effekter og mål
for de præsenterede handlemuligheder.
Retligt
grundlag
Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og
ledelsestilsyn
Handlemuligheder
På
specialundervisningsområdet viser prognosen, at der i 2019 forventeligt vil
være en estimeret budgetubalance i størrelsesordenen 6,3 mio. kr. Denne prognose
er givet ud fra budgettet på området for 2019 og den nuværende viden om
aktivitetsniveauet i 2019.
Det vil derfor være
nødvendigt at se nærmere på følgende 5 initiativer, der kan medvirke til at nedbringe
udgifterne på området. Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til
hvilke af disse handlemuligheder der tages i anvendelse.
1. Controlling af
eksisterende indsatser
Der kan arbejdes med
controlling af eksisterende indsatser, hvor der bliver kastet et nærmere blik på
de nuværende elever i specialtilbuddene. Formålet vil være at undersøge, om
nogle af disse elever eventuelt kan re-visiteres til et mindre indgribende og
dermed også billigere tilbud.
Denne controlling kan
foretages af fagpersoner fra for eksempel PUI eller Center for Børn og Unge,
der gennem observationer af elever i specialklasser og på specialskoler, får et
indtryk af, om der er elever, der kan sluses tilbage i almenskolerne.
I de senere år har vi
arbejdet med at styrke forældresamarbejdet omkring de elever, der er visiteret
til specialtilbud. Det er tanken, at der i dette samarbejde med forældrene
lægges vægt på, at deres barns ophold i et specialtilbud er midlertidigt,
indtil barnet har opnået de kompetencer, der skal til for at kunne indgå i en
almenklasse eller et mindre specialiseret tilbud. Hvis man ikke lægger vægt på
denne tilgang, kan det komme som en overraskelse for forældrene og ikke mindst
børnene, når der påbegyndes en tilbageslusning til en almenklasse. Det vil
altid være en vurdering om det er en god ide, at barnet vender tilbage til den
klasse det kom fra, eller om det er bedre at komme til en ny klasse/skole.
Det er vanskeligt at
forudsige et eventuelt økonomisk potentiale af et sådant initiativ, men for
hver elev, der hjemtages fra et specialtilbud til almenskolen, falder
udgifterne med 200.000 til 400.000 kr., alt efter, hvor indgribende
specialtilbud der var visiteret til.
En revurdering af tilbud, skal naturligvis altid tage afsæt i en konkret og
aktuel vurdering af det enkelte barns behov.
2. Ændring af
visitationsprocedure
Visitationsproceduren kan
ændres, så der i højere grad er fokus på hjemtagelse fra specialtilbud til
almenskole eller fastholdelse i almenskolen. Det kunne konkret være gennem
iværksættelse af 2 re-visitationsrunder årligt eller gennem en mere hyppig
opfølgning på eksisterende visiteringer. Visitationerne vil fortsat tage
udgangspunkt i eleven og dennes behov for støtte.
Vi taler om to forskellige
typer af visitationsrunder. Der er hovedvisitationen, hvor der tages
stilling til, hvilke elever der i almentilbuddene har brug for at komme i et
specialtilbud. Som udgangspunkt er der hovedvisitation 2 gange årligt (efterår
og forår), men der kan i helt særlige tilfælde visiteres løbende, for eksempel
når der kommer tilflyttere til kommunen eller, hvis der opstår akutte
situationer på en skole. Den anden type visitation er re-visitationen,
hvor man vurderer om de elever, der er i et specialtilbud, skal fortsætte i
specialtilbuddet, have et mindre indgribende specialtilbud eller måske skal tilbage
i et almentilbud. Re-visitation foregår på nuværende tidspunkt én gang årligt.
Hvis der re-visiteres hyppigere er en mulig effekt, at elever hurtigere kommer
i et mindre indgribende tilbud. Dette giver en økonomisk effekt i forhold til
de specialtilbud, hvor taksten afregnes pr. dag.
Forslag to kan hænge godt
sammen med forslag 1, hvor erfaringerne fra den controlling, der er foretaget,
kan bringes med ind i re-visitationsprocessen og dermed kvalificere denne.
Forslag 3 og 4 er forslag
handler om at styrke incitamentet til øget inklusion gennem økonomiske
incitamenter. Vi har de seneste 3-4 år arbejdet ud fra en tanke om, at vi kunne
styrke inklusionen gennem kulturforandring – et ændret mindset omkring inklusion
og gennem kompetenceudvikling på leder- og medarbejderniveau. Vi har her hentet
inspiration fra Køge Kommune, der har formået at skabe gode resultater med
denne tilgang.
Når vi i Slagelse Kommune har
budgettet til specialundervisning liggende i en central pulje, kan man sige, at
der ikke er noget økonomisk incitament for den enkelte skole til at prøve at
inkludere elever, der har faglige vanskeligheder eller er kommet i
vanskeligheder og dermed udviser en uhensigtsmæssig adfærd. Man kan sige, at
det er nemmere at ekskludere eleven og sende regningen videre til den centrale
pulje. Samtidig har specialtilbuddene et økonomisk incitament til at ”holde” på
eleverne, da det er antallet af elever, der er grundlaget for deres økonomi.
Når vi over de senere år stadig
har set en stigning i antallet af ekskluderede elever på trods af, at det
samlede elevtal på skolerne er faldende, er vi endnu ikke lykkedes med denne
model.
Andre kommuner for eksempel
Næstved og Tåstrup har taget udgangspunkt i modeller, hvor man lægger økonomien
til specialundervisning helt eller delvist ud på skolerne. De følgende to
forslag er forskellige måder at indføre et økonomisk incitament til at tage
imod elever, der er klar til udslusning i almentilbud (forslag 3) og et
økonomisk incitament til at fastholde elever i almentilbud ved at lægge en del
af specialundervisningspuljen ud til skolerne, så de har en ressource til at
arbejde med inklusion decentralt og dermed mindske antallet af elever der
ekskluderes.
3. Øget incitament til
hjemtagelse fra specialtilbud
På nuværende tidspunkt skal
vi være sikre på, at elever der revisiteres tilbage til en almenskole skal
kunne inkluderes uden støtte. Man kan altså sige, at eleven går fra en høj grad
af støtte (i specialtilbuddet) til stort set ingen støtte i almentilbuddet.
Incitamentet til hjemtagelse
fra specialskole til almenskole kan forøges, hvis en andel af ressourcerne
følger med eleven til almenskolen. Dette kunne f.eks. være gennem hjemtagelse
af elever fra specialtilbuddet til almenskole, hvor almenskolen får tildelt
nogle af de ressourcer, der ellers ville have været tildelt specialtilbud.
Almenskolen kan f.eks.
modtage 50% af ressourcen det første år og 25% det andet år. Ved hver
hjemtagelse af netop denne type ville udgifterne falde med ca. 175.000 kr. det
første år og ca. 262.500 kr. det andet år.
Der ville også kunne laves en lignende ordning, hvor der hjemtages elever fra
specialskoler til specialklasser i almenskolerne. Her ville den hjemtagende
skole ligeledes kunne beholde 50% af differencen af prisen på de to tilbud det
første år og 25% det andet år. I dette tilfælde vil udgifterne kunne falde
mellem 40.000 og 250.000 kr. det første år og mellem 60.000 og 375.000 kr. det
andet år – alt efter hvor indgribende tilbud der var visiteret til.
Der er altså to positive
effekter: Den enkelte elev vil få en mere ”glidende” overgang fra det
specialiserede til en almene, og der vil kunne hentes en økonomisk effekt, hvis
denne model afstedkommer en hurtigere tilbageslusning af elever til almenområdet.
4. Øget incitament til
fastholdelse i almentilbud
Som nævnt tidligere er der i
vores nuværende model ikke et økonomisk incitament til at prøve at fastholde
elever i almentilbud. I nogle kommuner har man lagt hele budgettet til den
vidtgående specialundervisning ud på skolerne. I Slagelse Kommune har vi mange
små skoler, hvilket kan gøre det vanskeligt at lægge hele budgettet ud. Jo
mindre skolerne er, desto sværere kan det være at håndtere, hvis man pludselig
har en elevgruppe, hvor mange elever har brug for vidtgående
specialundervisning. Lægger man hele budgettet ud, kan der også være en risiko
for, at økonomien kommer til at gå forud for den enkelte elevs behov.
En mulighed kan være at
indføre en mellemløsning. Man kan vælge at almenskolerne forpligtes til at
medfinansiere udgiften til de elever, der visiteres fra almenskolen eller
almenskolens distrikt til et specialtilbud. Medfinansieringen kunne for
eksempel være 100.000 kr. pr. elev, der visiteres væk fra almen og til
specialskole. Dette ville forøge incitamentet til at finde lokale, mindre
indgribende løsninger og give et mere decentralt ledelsesrum til den enkelte
skole.
En sådan model vil kræve
ændringer i ressourcetildelingsmodellen for almenskolerne, hvor en del af
budgettet til den vidtgående specialundervisning lægges ud på skolerne og den
enkelte almenskole får ansvaret for – og budgettet til – alle elever i det
givne skoledistrikt. Som modellen er nu, har almenskolen kun ansvaret for og
budgettet til de elever, der reelt går på skolen.
5. Takstnedsættelse på egne
specialskoler
I 2016, 2017 og 2018 har
taksterne for kommunens egne specialskoler på grund af den generelle økonomiske
udfordring pa° området været sat ned med 1,5 %. Dette har hvert år
betydet en sænkning af udgifterne pa°
ca. 1 mio. kr. Der er ikke truffet beslutning om takstnedsættelse i 2019, men
det vil være en af de muligheder, der kan peges på igen i 2019. Besparelsen
forventes at være på niveau med tidligere år, dvs. ca. 1 mio. kr. Det
oprindelige argument for at indføre denne takstnedsættelse var at få balance i
budgettet til specialundervisning. Denne balance er endnu ikke opnået, hvilket
kan argumentere for at bibeholde takstnedsættelsen yderlige et år.
Skoler | Økonomisk konsekvens af takstnedsættelse på 1,5 % i
2019 (kr.) |
Stillinge autistklasse | 199.204 |
Eventen | 64.701 |
Slagelse Heldagsskole | 299.346 |
Klostermarken, skoledel | 146.787 |
Storebæltsskolen | 422.762 |
Samlet effekt af takstreduktion i 2019 | 1.132.800 |
Det er efterfølgende op til skolerne at udmønte
konsekvenserne af takstnedsættelsen, men den vil eksempelvis kunne udmøntes via
reduktion i kompetenceudvikling, større hold i skolerne, besparelser på
aktiviteter for eleverne m.m.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget
beslutter at tage handlemulighed 1-5 i anvendelse, så det bliver muligt at
nedbringe budgetubalancen i 2019 på specialundervisningsområdet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Iværksættelse af de beskrevne handlemuligheder
vil have den konsekvens, at udgifterne til den vidtgående specialundervisning
reduceres. Sandsynligvis vil dette betyde en reduktion i antallet af
medarbejdere i specialtilbuddene.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter at iværksætte handlemulighed 1: Controlling af eksisterende indsatser.
2.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter at iværksætte handlemulighed 2: Ændring af visitationsprocedure.
3.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter at iværksætte handlemulighed 3: Øget
incitament til hjemtagelse fra specialtilbud.
4.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter at iværksætte handlemulighed 4: Øget
incitament til fastholdelse i almentilbud.
5.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter at iværksætte handlemulighed 5: Takstnedsættelse
på egne specialskoler.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
At 1 - Godkendt
At 2 - Godkendt
At 3 - Nedtrapning i specialtilbuddene skal afprøves i
forbindelse med revisitationerne.
At 4 - Ikke godkendt, men kan afprøves i et skoledistrikt i
forbindelse med Temaanalyserne.
At 5 - Godkendt for skoleåret 2019/20 som en del af
handleplanen.
Alle beslutninger følges tæt. Revideret skøn over økonomisk
effekt forelægges ved 2. budgetopfølgning 2019.
, og at forskellige virkemidler bringes i anvendelse.
Udvalget ønsker, at der skaffes data, som belyser effekten
af specialindsateserne på individniveau.