224. Udmøntning af aftale om obligatoriske læringstilbud for 1-årige i udsatte boligområder (B)
224. Udmøntning af aftale om obligatoriske læringstilbud for 1-årige i
udsatte boligområder (B)
Sagsnr.: 330-2019-28917 Dok.nr.: 330-2019-192958 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende administrationens
forslag til udmøntning af lovændringen omkring obligatoriske læringstilbud for
1-årige i udsatte boligområder.
Børne- og Ungeudvalget skal desuden træffe beslutning
omkring ressourcetildelingen til de daginstitutioner, som skal varetage de
obligatoriske læringstilbud.
Baggrund
Den 1. juli 2019 træder
lovændringen om obligatorisk læringstilbud på 25 timer om ugen i et dagtilbud
til alle 1-årige børn med bopæl i udsatte boligområder i kraft. Loven er en del
af Regeringens ghettoplan ’Ét Danmark uden parallelsamfund – ingen ghettoer
i 2030’, og er er målrettet børn i udsatte boligområder, som opfylder
følgende kriterier:
·
Børn, som ikke allerede er optaget i en daginstitution eller en
dagpleje, når barnet fylder 1 år
·
Børn, som i alderen mellem 1 og 2 år udmeldes af et dagtilbud og
ikke optages i et andet dagtilbud
·
Børn, som er i alderen mellem 1 og 2 år og flytter ind et udsat
boligområde, og som ikke er optaget i et dagtilbud.
I Slagelse Kommune er der
aktuelt to udsatte boligområder: Ringparken i Slagelse og Motalavej i Korsør. Den
seneste opgørelse over antallet af børn, som efter lovens ikrafttræden vil være
i målgruppen for det obligatoriske læringstilbud, stammer fra juni 2018. På
daværende tidspunkt var der tale om i alt 11 børn.
Formålet med loven om obligatoriske
læringstilbud for 1-årige i udsatte boligområder er at sikre, at flere børn fra
udsatte boligområder kommer i dagtilbud, hvilket blandt andet kan understøtte
deres dansksproglige kompetencer og generelle læringsparathed.
Det obligatoriske læringstilbud
skal som udgangspunkt foregå i en af de kommunale eller selvejende
daginstitutioner. Forældrene har dog mulighed for at blive fritaget for tilbuddet,
hvis de selv kan forestå en indsats, der står mål med den indsats, der tilbydes
i et obligatorisk læringstilbud. Vælger forældrene at forestå indsatsen selv,
skal Slagelse Kommune inden for den første måned, efter at barnet er fyldt 1 år,
tage på tilsynsbesøg for at vurdere, om indsatsen i hjemmet står mål med
indsatsen i et obligatoriske læringstilbud.
Barnet skal være i det
obligatoriske læringstilbud 25 timer om ugen, indtil Slagelse Kommune
gennemfører den obligatoriske sprogvurdering af barnet, inden barnet er fyldt 3
år.
Som en del af barnets deltagelse
i det obligatoriske læringstilbud skal der være målrettede forløb både for det
enkelte barn og for barnets forældre. Formålet med de målrettede forløb
henvendt til forældrene er, at de her vejledes om, hvordan de kan støtte op om
deres barns deltagelse i det obligatoriske læringstilbud.
Hvis forældrene ikke overholder deres
pligt til at lade deres barn deltage i det obligatoriske læringstilbud – eller
forestår en tilsvarende indsats i hjemmet - skal Slagelse Kommune stoppe
udbetalingen af børneydelsen på det barn/de børn, som er omfattet af målgruppen
for de obligatoriske læringstilbud.
Forældrene kan til enhver tid
lade barnet optage i et almindeligt dagtilbud i stedet for det obligatoriske
læringstilbud.
Bilag 1 indeholder en nærmere
beskrivelse af de forskellige elementer af lovændringen, herunder kravene til indholdet
af det obligatorisk læringstilbud, forældrenes rolle, kravene om sprogvurdering
af barnet og kommunens muligheder for at standse børneydelsen. Endvidere
beskrives forslag til organiseringen af det obligatoriske læringstilbud i Slagelse
Kommune, herunder hvilke konkrete aktiviteter der skal iværksættes i forhold
til 1-årige børn fra de to udsatte boligområder, som ikke er optaget i et dagtilbud.
I lovændringen er der fire forhold, som den enkelte kommune
skal træffe beslutning omkring. Disse forhold betegnes A1-A4 og er som følger:
A1 - Den fysiske placering af de obligatoriske
læringstilbud
Af § 44 a. Stk. 2. følger at:
”Det obligatoriske læringstilbud til børn omfattet af stk. 1 skal foregå
i en daginstitution efter § 19, stk. 2-4, som kommunalbestyrelsen vurderer kan
understøtte barnets sproglige, sociale, personlige og kognitive udvikling og
demokratiske dannelse.”
Administrationen vurderer, at
samtlige af kommunens kommunale og selvejende daginstitutioner vil være i stand
til at varetage et obligatorisk læringstilbud til børnene med de krav, der
stilles i loven. Administrationen anbefaler derfor, at de obligatoriske læringstilbud
skal kunne placeres i samtlige af kommunens kommunale og selvejende
daginstitutioner, i stedet for at samle de obligatoriske læringstilbud i f.eks.
daginstitutioner, der ligger geografisk tæt på de to udsatte boligområder.
Anbefalingen om at sprede de
obligatoriske læringstilbud bredt ud over kommunen skal desuden ses i
sammenhæng med en kommende lovændring i Regeringens ghettoplan, som handler om
’Bedre fordeling i daginstitutioner’. Af denne lovændring følger, at der
pr. 1. januar 2020 ikke må nyindskrives mere end 30% børn fra et udsat
boligområde i en institution i løbet af et kalenderår. I denne beregning indgår
også børn i obligatoriske læringstilbud.
Uanset om de obligatoriske læringstilbud placeres i et større
eller mindre antal daginstitutioner, vil konsekvenserne af loven om
obligatoriske læringstilbud til 1-årige i udsatte boligområder være, at der vil
skulle reserveres pladser til eventuelt kommende børn, der skal indskrives i
det obligatoriske læringstilbud. Med implementeringen vil der – på trods af at
der er tale om et relativt lille antal børn – dermed blive lagt yderligere pres
på kapaciteten på dagtilbudsområdet.
A2 - Placering af de 25 timer om ugen
Af § 44 b. Stk. 2. følger at: ”Kommunalbestyrelsen
skal træffe beslutning om, hvordan de 25 timer skal placeres over ugen. De 25
timer skal fordeles jævnt over ugen og så vidt muligt placeres på tidspunkter,
hvor børnene aktivt kan indgå i børnefællesskaberne og deltage i leg og
aktiviteter.”
Administrationen anbefaler, at
de 25 timer om ugen fordeles ligeligligt over ugens fem hverdage, fra kl.
8.00-13.00 hver dag. Det er i dette tidsrum, hvor børn i et obligatorisk
læringstilbud vil have bedst mulighed for at indgå i daginstitutionens øvrige
aktiviteter og rutiner. Ligeledes er det dette tidsrum – når timerne skal
fordeles ligeligt – som bedst tager hensyn til at forstyrre børnenes søvn
mindst muligt. Dette er i overensstemmelse med anbefalingerne i Børne- og
Socialministeriets orienteringsskrivelse til kommunerne. Denne
orienteringsskrivelse er vedlagt som bilag 2.
A3 - Rammer for udmeldelse af et obligatorisk
læringstilbud
Af § 44 c. Stk. 2 følger at:
”Et barn kan udmeldes af et obligatorisk læringstilbud, hvis barnet
fraflytter et udsat boligområde eller optages i et dagtilbud efter § 19, stk.
2-5, eller § 21, stk. 2 eller 3. Udmeldelse skal ske efter kommunalbestyrelsens
retningslinjer for udmeldelse af et obligatorisk læringstilbud, jf. stk.4.
Ind- og udmeldelse af et
obligatorisk læringstilbud sker på baggrund af tre objektive kriterier: alder,
bopæl og indmeldelse i et dagtilbud. Således hverken skal eller kan forældrene
til barnet selv forestå ind- og udmeldelse. Et barn indmeldes i et obligatorisk
læringstilbud, hvis det opfylder kriterierne, og forældrene ikke selv ønsker at
varetage indsatsen.
Et barn falder automatisk uden
for målgruppen for det obligatoriske læringstilbud, når det fylder tre år, eller
hvis familien flytter til en adresse uden for det udsatte boligområde.
Ligeledes udmeldes barnet automatisk, hvis det indmeldes i et ordinært
dagtilbud.
Retningslinjerne for udmeldelse
af et obligatorisk dagtilbud følger derfor af lovgivningen.
For børn, der overgår fra et
obligatorisk læringstilbud til et almindeligt dagtilbud i kommunen, vil der
være tale om overflytninger fremfor udmeldelser. I sådanne tilfælde er der
allerede i dag etableret en administrativ praksis, som gør det muligt at
overflytte børnene med ganske kort varsel.
A4 - Rammer for standsning af børneydelsen
Af § 44 e., Stk. 2. følger, at:
”Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om standsning af børneydelsen
efter reglerne i lov om en børne- og ungeydelse, hvis forældrene ikke
overholder deres pligt efter stk. 1 og den manglende overholdelse ikke beror på
undskyldelige omstændigheder. Med undskyldelige omstændigheder menes nedsat
psykisk funktionsevne hos forældrene. Afgørelsen efter 1. pkt. er gældende for
et kvartal.
Der eksisterer i dag en lignende lovgivning med tilhørende
praksis på dagtilbudsområdet for de børn, der er indskrevet i et obligatorisk
sprogstimuleringstilbud på 30 timer om ugen. Her har dagtilbudsområdet et
samarbejde med kommunens kontrolgruppe og Udbetaling Danmark. Administrationen
anbefaler, at der etableres et lignende samarbejde i forhold til de
obligatoriske tilbud.
Lovgivningen tilsiger, at kommunalbestyrelsen
skal træffe beslutning om de fire førnævnte forhold (placering af de
obligatoriske dagtilbud, placeringen af de 25 timer om ugen, rammerne for
udmeldelse samt rammerne for standsning af børneydelsen). For at sikre de
økonomiske rammer for de obligatoriske læringstilbud, skal der desuden også
træffes beslutning om ressourcetildelingen til de daginstitutioner, der
varetager et obligatorisk læringstilbud. Dette forhold betegnes B.
B - Ressourcetildeling til
daginstitutioner, hvor der er obligatoriske læringstilbud
Det obligatoriske læringstilbud
skal ifølge lovgivningen stilles gratis til rådighed for forældrene. Kommunens
tilskud til pladsen udgør dermed 100% af udgiften til pladsen.
Kommunens udgifter til
obligatorisk læringstilbud skal fremgå særskilt og må ikke indgå i beregningen
af bruttodriftstilskuddet. Det betyder, at det bliver kommunen alene, der skal
finansiere pladserne. Udgiften kommer ikke til at indgå i takstgrundlaget - og
bliver dermed ikke en del af forældrebetalingen i de ordinære dagtilbud.
Det er administrationens
anbefaling, at der friholdes 11 pladser i alt i år 1 – stigende til 22 pladser
i år 2. Denne anbefaling er baseret på antallet af børn i målgruppen i 2018.
Antallet af friholdte pladser
bør følges nøje – og afstemmes med behovet.
Administrationen vil i tæt
samarbejde med Sundhedstjenesten fortsat arbejde målrettet på, at børn –
særligt fra de udsatte boligområder – opskrives til og indmeldes i ordinært
dagtilbud. Dette samarbejder sikrer allerede, at en stor andel af kommunens
børn er tilknyttet dagtilbud.
De institutioner, som bliver
bedt om at friholde en plads til obligatorisk dagtilbud skal tildeles en
ressource til denne plads uagtet om der er et barn, der bruger pladsen. På den
måde kommer det til at foregå lige som de pladser, der er friholdt til mild
specialisering, hvor der også er behov for, at der fra den ene dag til den
næste kan indskrives et barn.
Administrationens forslag er, at dagtilbuddet tildeles en
ressourcetildeling svarende til en fuldtidsplads, uanset om pladsen benyttes.
Dagtilbuddet forventes til gengæld at udvise høj grad af fleksibilitet i
forbindelse med indskrivning – herunder eventuelt også at tage del i
hjemmebesøg i forbindelse med opstart.
Kommunerne afventer fortsat beregninger fra ministeriet i
forhold til forventet økonomisk kompensation.
Som et sidste forhold anbefaler
administrationen, at der også træffes beslutning om forvaltning af udgifter,
der påhviler forældrene til et barn i et obligatorisk læringstilbud. Dette
forhold betegnes C:
C - Forvaltning af de udgifter, som påhviler forældrene –
frokost og bleer
I Børne- og Socialministeriets
orienteringsskrivelse til kommunerne vedrørende lovændringen følger, at: ”Det
obligatoriske læringstilbud skal stilles gratis til rådighed for forældrene, og
derfor skal kommunalbestyrelsens tilskud til pladsen skulle udgøre 100% af udgiften
til pladsen. […] Forældrene skal selv sørge for eller særskilt betale
for bleer og frokost.”
Det er i dag op til den enkelte
daginstitution at træffe beslutning om, hvordan de forvalter både evt.
frokostordning og indkøb af bleer. Nogle steder skal forældrene selv have bleer
med til eget barn, mens der andre steder stilles bleer til rådighed for
forældrene. Ligeledes er der i de enkelte daginstitutioner truffet lokale
beslutninger om tilvalg af frokostordning.
Administrationen anbefaler, at
forældrene til børn i et obligatorisk læringstilbud skal have de samme vilkår
som forældrene til de øvrige børn i daginstitutionen, der varetager
læringstilbuddet. På den måde sikres ens vilkår for alle i samme daginstitution
– både børn og forældre. Det vil desuden være vanskeligt – og uhensigtsmæssigt
i forhold til daginstitutionernes og forældrebestyrelsernes egenkompetence - at
træffe en fælleskommunal beslutning på dette område.
Retligt
grundlag
Dagtilbudslovens § 44a til § 44g.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende administrationens
forslag til udmøntning af lovændringen omkring obligatoriske læringstilbud for
1-årige i udsatte boligområder. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget beslutte
ikke at godkende administrationens forslag, hvorved administrationen pålægges
at udarbejde alternative løsningsforslag.
Administrationens forslag jf. A1-A4:
·
De obligatoriske læringstilbud skal kunne placeres i samtlige af
kommunens kommunale og selvejende daginstitutioner.
·
De 25 timer om ugen fordeles ligeligligt over ugens fem hverdage,
fra kl. 8.00-13.00 hver dag.
·
Retningslinjerne for ind- og udmeldelse af et obligatorisk
læringstilbud følger lovgivningens målgruppekriterier: barnets alder og bopæl,
samt hvorvidt barnet er indmeldt i et ordinært dagtilbud.
·
Der etableres et samarbejde med kommunens kontrolgruppe og
Udbetaling Danmark i forhold til standsning af børneydelsen.
Administrationens forslag jf. B:
·
Daginstitutioner, der varetager et obligatorisk læringstilbud,
tildeles ressourcer svarende til en fuldtidsplads.
Administrationens forslag jf. C:
·
I forhold til eventuel frokostordning og indkøb af bleer skal
forældrene til børn i et obligatorisk læringstilbud have de samme vilkår som
forældrene til de øvrige børn i daginstitutionen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de skitserede
løsningsforslag bedst muligt imødekommer de mange hensyn og overvejelser, som
følger af en kompleks lovændring med vide rammer for lokal fortolkning. For at
arbejdet med udmøntningen kan fortsætte som hidtil, anbefaler administrationen
derfor, at udvalget godkender de anbefalede løsningsforslag.
Det er administrationens anbefaling, at brugen af
obligatorisk læringstilbud følges nøje – både i forhold til indhold i tilbuddet
– og dermed effekten for det enkelte barns sprogudvikling, men også i forhold
til anvendelsen – og dermed den økonomiske udgift forbundet med ordningen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I den seneste opgørelse over
antallet af børn, som efter lovens ikrafttræden vil være i målgruppen for det
obligatoriske læringstilbud i kommunens to udsatte boligområdet, var der tale
om i alt 11 børn. Med afsæt i disse tal forudsættes det, at der i gennemsnit er
11 børn, der gennem et helt kalenderår skal have plads i et obligatorisk
læringstilbud på i Slagelse Kommune.
Børnene kan være indskrevet i et
obligatorisk læringstilbud i to år (fra de er 1-3 år), og den årlige udgift for
en fuldtidsplads er 102.500 kr. (2019-priser). Over en treårig periode vil
antallet af børn i et obligatorisk dagtilbud og udgiften hertil være som
følger:
·
År 1: 11 børn 1.127.500 kr.
·
År 2: 22 børn 2.255.000 kr.
·
År 3: 22 børn 2.255.000 kr.
Udover de skitserede udgifter
til selve pladserne i daginstitutionen er der også forventede ekstraudgifter i
forbindelse med nye administrative arbejdsgange – både i forhold til
indmeldelse og tilsyn i de tilfælde, hvor forældrene vælger at varetage
indsatsen selv. Disse udgifter vurderer administrationen til at svare til en
fuldtidsstilling fordelt således:
·
En halv stilling til en administrativ medarbejder: 250.000 kr.
·
En halv stilling til en pædagogisk konsulent/sprogkonsulent:
250.000 kr.
De samlede udgifter i relation
til obligatoriske læringstilbud forventes derfor at være:
·
År 1: 1.627.500 kr.
·
År 2: 2.755.000 kr.
·
År 3: 2.755.000 kr.
Konsekvenser
for andre udvalg
Der er nedsat et § 17, stk. 4-udvalg ’Indsatsen mod
Parallelsamfund’, som har et samlet fokus på de forskellige områder, hvor
Slagelse Kommune bliver berørt af de lovændringer, der er indeholdt i
ghettoplanen.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til
udmøntning af de forhold, som der i henhold til lovgivningen skal træffes beslutning
om jf. forhold A1-A4
2.
at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til
ressourcetildeling til daginstitutioner, der varetager et obligatorisk
læringstilbud jf. forhold B
3.
at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til forvaltning
af udgifter, der påhviler forældrene jf. forhold C
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:
At 1 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets
godkendelse.
(A), (V) og (O) bemærkede, at der er tale om implementering
af lovgivning, og ønskede, at det sikres, at kommunerne får den nødvendige
økonomi til tilbuddene.
Helle Blak (F) stemte imod, idet SF er imod obligatoriske
læringstilbud, da det er spild af ressourcer for at ramme målgruppen på 11
børn, og efterlyste den økonomiske kompensation.
At 2 - Anbefales til Økonomiudvalgets- og Byrådets
godkendelse.
(A), (V) og (O) bemærkede, at der er tale om implementering
af lovgivning og ønskede at det sikres at kommunerne får den nødvendige økonomi
til tilbuddene.
Helle Blak (F) stemte imod, idet SF er imod obligatoriske
læringstilbud, da det er spild af ressourcer for at ramme målgruppen på 11
børn, og efterlyste den økonomiske kompensation.
Helle Blak (F) stemte imod.
At 3 - Anbefales til Økonomiiudvalgets- og Byrådets
godkendelse.
(A), (V) og (O) bemærkede, at der er tale om implementering
af lovgivning, og ønskede, at det sikres, at kommunerne får den nødvendige
økonomi til tilbuddene.
Helle Blak (F) stemte imod, idet SF er imod obligatoriske
læringstilbud, da det er spild af ressourcer for at ramme målgruppen på 11
børn, og efterlyste den økonomiske kompensation.