Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 21. september 2020



420. Godkendelse af dagsorden (B)

420. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-487896                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 21. september 2020.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 21. september 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
Dagsorden godkendt, idet pkt. 421 udskydes pga. COVID-19.

421. Drøftelse af specialundervisningsområdet (D)

421. Drøftelse af specialundervisningsområdet (D)

Sagsnr.: 330-2020-113447             Dok.nr.: 330-2020-360861                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal på baggrund af det præsenterede materiale drøfte udviklingen på specialundervisningsområdet.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget har besluttet at arbejde med specialundervisningsområdet som tema i 3. kvartal 2020. I denne indledende drøftelse fokuseres på de forhold og omstændigheder, der er kendetegnende for specialundervisningsområdet i Slagelse Kommune. Såfremt udvalget anmoder om det, vil administrationen med udgangspunkt i udvalgets drøftelser arbejde videre med oplæg til en politisk besluttet retning for det samlede specialundervisningsområde, som forventes præsenteret på udvalgsmødet 2. november 2020.
Antallet af børn og unge, der visiteres til specialundervisning, er stigende. Samtidig har disse børn og unge stadig mere komplekse problemstillinger. Det presser og udfordrer ambitionen om et styrket fællesskab i folkeskolen og de økonomiske rammer.
Der er gennem en årrække arbejdet med at løse udfordringer og sikre høj kvalitet. Dette har endnu ikke været tilstrækkeligt til at vende udviklingen. Der er derfor brug for, at udfordringerne sættes på dagsordenen.
I dette punkt vil udvalget skriftligt og mundtligt blive præsenteret for materiale, der ad forskellig vej belyser de tendenser og udfordringer, der præger specialundervisningsområdet.
Programmet for dagens temadrøftelse er:
Kl. 16.30-16.50: Data – ”Den brændende platform”
Kl. 16.50-17.50: Paneldebat med gæster
Kl. 17.50-18.20: Afsluttende drøftelse, ingen gæster
Kl. 18.20-18.35: Pause
I temadrøftelsen deltager følgende gæster:
-      En repræsentant fra ACV
-      En repræsentant fra en ”mellemform”
-      To repræsentanter fra skolebestyrelsen på Slagelse Heldagsskole
-      To overbygningselever/tidligere elever fra specialtilbud
-      En repræsentant fra den natursociale indsats
-      To repræsentanter fra det specialpædagogiske udviklingsteam
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan på baggrund af præsentationen drøfte udviklingen på specialundervisningsområdet.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter udviklingen på specialundervisningsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
Udsat.

422. Igangværende tiltag i Sundhedstjenesten (O)

422. Igangværende tiltag i Sundhedstjenesten (O)

Sagsnr.: 330-2020-131164             Dok.nr.: 330-2020-347312                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om igangværende tiltag i Sundhedstjenesten.
Baggrund
Leder af Sundhedstjenesten, Bodil Bahnsen, er inviteret til at give et mundtligt oplæg om igangværende tiltag i Sundhedstjenesten.
Bodil Bahnsen vil i sit oplæg fokusere på følgende:
·         Hygiejnegruppen
·         Kompetenceudvikling
·         Babyrefleksion
Ovenstående er, sammen med en række andre igangværende tiltag, beskrevet i bilag 1.
Retligt grundlag
Sundhedstjenesten i kommunerne har ansvar for at undersøge forhold og gennemføre tiltag i henhold til Sundhedsloven § 119. Af stk. 2 fremgår, at kommunalbestyrelsen etablerer forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgeren. Af §§ 120-126 fremgår bestemmelserne for de forebyggende sundhedsydelser til børn og unge.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering med eller uden spørgsmål.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det er vigtigt, at Børne- og Ungeudvalget løbende holdes orienteret om igangværende tiltag/indsatser i de virksomheder, der hører under udvalgets område – herunder Sundhedstjenesten.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til orientering.
Helle Jacobsen (V) henledte opmærksomheden på de mange 5-7 årige med synsproblemer, herunder særligt børn med manglende samsyn,  og opfordrede til, at dette gøres til genstand for særlig indsats.
Unnie Oldenburg (A) spurgte til indsatser i forhold til unge forældre/nyfødte, hvad der gøres, og hvad effekten er i forhold til indsatserne.
Lis Tribler (A) spurgte, hvordan der kan gøres mere i forhold til koordinerede indsatser i forhold til de unge/nye forældre. Evt. i forhold til indsats i særskilt enhed.
Helle Jacobsen (V) spurgte til mulighederne for at trække statistik i Jobcenter og UU i forhold til de unge mødres succes i uddannelse/job, under henvisning til den indflydelse det har på succes som forældre.
Helle Blak (F) fremhævede, at det ikke altid er muligt at have et datagrundlag, før forebyggende indsatser igangsættes. Det kan være nødvendigt at iværksætte på baggrund af almindelige erfaringer og antagelser.
Udvalget udtrykte interesse for etablering af en hyggienepolitik/organisering af en særlig hygiejneindsats i et tværpolitisk arbejde med øvrige fagudvalg.

423. Kompetenceplan 2020 (B)

423. Kompetenceplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115020             Dok.nr.: 330-2020-329580                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Alle udvalg har drøftet forslag til revidering af kompetenceplanen ved møderne i august 2020.
I forbindelse med møderne er der udtrykt ønske om at ændringerne skal fremgå tydeligere. Det er indarbejdet i det nye forslag til kompetenceplan (bilag 1) som følger:
·         Teksten i den oprindelige kompetenceplans punkter, som administrationen foreslår rettet, er overstreget med gul.
·         De nye ændringer er markeret med rød.
·         Forslag der er fremsat ved august-møderne er markeret med grøn.
Fra udvalgsmøderne er der kommet følgende forslag:
·         Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget ønsker en mere detaljeret behandling af kompetenceplanen.
·         Erhvervs- og Teknikudvalget ønsker, at transportområdet skal samles under Erhvervs- og Teknikudvalget jf. budgetaftalen 2020: ”Slagelse kommune vil i budgetperioden arbejde for en reorganisering af den kollektive transport med det formål at opnå dels en bedre og billigere service, dels en mere skånsom belastning af hhv. veje og miljø. Det forudsættes, at kommunen hjemtager de dårligst udnyttede busruter, og at der sker en skarpere styring og koordinering af den visiterede kørsel. ETU varetager den politiske inddragelse på tværs af de mange brugergrupper, og udarbejder forslag til ny struktur på området i samarbejde med brugergrupper mv.”
Forslaget er ikke indskrevet i forslaget til kompetenceplanen, da det berører flere slags kørsel og flere udvalgs kompetencer og udvalgene ønsker mere tid til behandlingen.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Vedr. ændringer i vedhæftede kompetenceplan:
1.    Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer.
2.    Byrådet kan vælge helt eller delvist at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede kompetenceplan.
3.    Byrådet kan vælge ikke at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede kompetenceplan.  
Vedr. forslagene fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget:
1.    Byrådet kan anmode udvalgene om at arbejde videre med deres respektive kompetenceplaner med henblik på en senere godkendelse i byrådet.
2.    Byrådet kan afvise at lade udvalgene arbejde videre med de respektive kompetenceplaner.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de foreslåede ændringer i den vedlagte kompetenceplan godkendes.
Administrationen vurderer, at forslagene fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget kræver en nærmere bearbejdning bl.a. fordi det er et område, der går på tværs af flere udvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Forslaget fra Erhvervs- og Teknikudvalget vil påvirke Børne- og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget.  
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til byrådet, at byrådet godkender de foreslåede ændringer i den vedlagte kompetenceplan. 
2.    at Byrådet godkender den vedhæftede kompetenceplan med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen.
3.    at Byrådet godkender, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget arbejder videre med deres kompetenceplan, som senere godkendes af byrådet.   
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 31. august 2020:
Fraværende: 
Sagen ønskes genoptaget. Der arbejdes videre med forslagene fra Miljø-, Plan- og Landsdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 31. august 2020:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - 3:
(A) godkender indstillingen.
(V) tager forbehold
(O) stemmer imod
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt med 4 stemmer
V og O undlod at stemme.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Udsat jf. punkt 1 Godkendelse af dagsorden (B).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
At 1 til 3 - Anbefales til byrådets godkendelse.
(V) og (O) tog forbehold.
(A), (O) og (F) anbefaler, at ansættelsesudvalg til chefer på fagudvalgsområdet udover repræsentant fra Økonomiudvalget også har en repræsentant fra fagudvalget.
(A), (O) og (F)  kunne ikke tilslutte sig centralisering af kørsel som foreslået af ETU.

424. Anlægsbevilling - Daginstitution Firkløveren 2. etape (B)

424. Anlægsbevilling - Daginstitution Firkløveren 2. etape (B)

Sagsnr.: 330-2019-81581               Dok.nr.: 330-2020-334450                                          Åbent
Kompetence: Byrådet, Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget skal overfor Byrådet anbefale, hvorvidt der skal gives anlægsbevilling til nedenstående anlægsprojekt.
Børne- og Ungeudvalget skal desuden beslutte og eventuelt udpege politisk repræsentation til byggeudvalget.
Baggrund
Som en del af Slagelse Kommunes udbygningsplan for børneinstitutioner, blev Børneinstitutionen Firkløveren på Skanderborgvej i Slagelse i perioden 2018-2020 udvidet med en tilbygning, med ca. 50 vuggestuepladser. Denne bygning blev ibrugtaget i forsommeren 2020.
Det blev i tillæg hertil besluttet, i forbindelse med Budget 2020-2023, at påbegynde udvidelsen af daginstitution Firkløveren med ca. 120 pladser for i alt 30 mio. kr.
Der er afsat et anlægsbudget (rådighedsbeløb) på samlet 30 mio. kr. i budgetaftale 2020-2023, budgettet er fordelt på 1 mio. kr. i 2020 og 29 mio. kr. i 2021.
I budgetopfølgning 4 vil der kigges på periodiseringen mellem årene, da anlægget vil strække sig til foråret 2022.
Projektet befinder sig i den indledende fase. Der er netop indgået aftale med en totalrådgiver og de første projektgruppemøder er afholdt, med henblik på at afdække Firkløverens ønsker og behov. Den planlagte udvidelse af Firkløveren forventes på nuværende tidspunkt at kunne ibrugtages i foråret 2022.
I den forbindelse søges anlægsbevilling på 2,5 mio. kr. til rådgiverhonorar, forundersøgelser samt nedrivning af eksisterende institutionsbygninger, der skal fjernes for at skabe plads til den nye del af daginstitutionen.
Udvalget forventes at blive præsenteret for projektforslaget til orientering i november 2020. Den resterende del af anlægsbevillingen vil blive ansøgt i februar 2021 i forbindelse med godkendelse af licitations-priser på byggearbejdet.
Der søges om anlægsbevilling til nedenstående anlægsprojekt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbevilling
197
Daginstitution Firkløveren 2. etage
2.500
Beløb i 1.000 kr.
I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse.
Retligt grundlag
Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projektforudsætninger, samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet.
Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at videresende den ansøgte anlægsbevilling på det foreliggende grundlag til Økonomiudvalget og Byrådet, eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammerne anvendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget anbefaler og videresender den ansøgte anlægsbevilling til Økonomiudvalget og Byrådet, så arbejdet kan sættes i gang.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den ansøgte anlægsbevilling fremgår af tabellen ovenfor, og er finansieret af det afsatte anlægsbudget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Anlægsbevillingen godkendes og finansieres af det afsatte anlægsbudget
2.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter og eventuelt udpeger politisk repræsentation til byggeudvalget.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til byrådets godkendelse.
At 2 - Udvalget godkendte, at Søren Lund Hansen (O) indgår som repræsentant i byggeudvalget.

425. Politisk retning for dagtilbudsområdet 2021-2022 (B)

425. Politisk retning for dagtilbudsområdet 2021-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2020-129228             Dok.nr.: 330-2020-336784                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte og godkende politisk retning for dagtilbudsområdet 2021-2022.
Baggrund
Af Dagtilbudsloven § 3, stk. 5 fremgår, at udviklingen på dagtilbudsområdet skal drøftes politisk mindst hvert andet år med udgangspunkt i, hvordan kommunens rammer for dagtilbud og eventuelle prioriterede indsatser for området bidrager til, at dagtilbuddene kan opfylde de krav, der følger af loven 
I andet kvartal 2020 har Børne- og Ungeudvalget haft fokus på dagtilbudsområdet med det formål at udstikke en politisk retning for området. Udvalget er blevet præsenteret for en datassamling og har afholdt temamøde med interessenter på området. Formålet har været at drøfte kvalitet i dagtilbuddene med fokus på udviklingsmulighederne.
I bilag 1 er lavet en opsamling af de synspunkter, der kom frem på temamødet under overskriften kvalitet – med særligt fokus på læringen efter COVID-19. Som det fremgår af bilaget, kom der ikke nogle konkrete ønsker/behov frem på temamødet, der kræver politisk beslutning. Inputtene er alligevel taget med i denne sammenhæng, da de vidner om en masse gode erfaringer fra praksis, som det er vigtigt, at Børne- og Ungeudvalget kender til og støtter op om.
På baggrund af gennemgang af data samt input tilvejebragt på temamødet har administrationen arbejdet med at opstille en retning for dagtilbudsområdet 2021-2022.
En retning, som Børne- og Ungeudvalget skal godkende, og hvor det overordnede mål er:
·         At mindske læringsuligheden blandt børn i Slagelse Kommune.
Helt overordnet ved vi, at dagtilbud af høj kvalitet har positiv betydning for børns læring, udvikling og trivsel – og mindsker læringsuligheden. Derfor arbejdes der vedvarende på at øge kvaliteten i dagtilbuddene.
Når man taler om, hvad der udgør kvalitet i dagtilbud, peger forskningen på, at kvalitetsbegrebet med fordel kan inddeles i følgende tre elementer:
·         Strukturel kvalitet
o    De rammer og forhold, som den pædagogiske praksis arbejder indenfor, og som er påvirket af økonomi, organisering, ledelse m.m. 
·         Proceskvalitet
o    Den kvalitet, der findes i det pædagogiske arbejde, og som opstår bl.a. i relationen mellem børn og voksne
·         Resultatkvalitet
o    Handler om, hvad børnene får ud af at gå i dagtilbud, både nu og her og på længere sigt. Det gælder børns trivsel, læring og udvikling – kognitivt, socialt og motorisk 
Der er ikke tale om tre separate elementer, men om elementer, som i høj grad hænger sammen og påvirker hinanden.
Den politiske retning for dagtilbudsområdet 2021-2022 består af en række prioriterede indsatsområder, som tilsammen bidrager til målet om at mindske læringsuligheden. For at tydeliggøre, hvordan hver af indsatsområderne er med til at skabe dagtilbud af høj kvalitet, er de i det følgende inddelt i overskrifterne strukturel kvalitet, proceskvalitet og resultatkvalitet.
De enkelte indsatsområder og deres bidrag til målet om at mindske læringsulighed er beskrevet mere indgående i bilag 2. De nævnes her i overbliksform:
Strukturel kvalitet
·         Sprogindsats
·         Tidlig OPsporing og indsats (TOPI)
·         Bevægelse
·         Kompetenceudvikling
·         Bedre normering (puljer)
·         Kapacitet (fysiske rammer)
·         Fornyet fokus på hygiejne (læring af COVID-19)
Proceskvalitet
·         Tilsyn med pædagogisk praksis
·         Børne- og Ungepolitikken
Resultatkvalitet
·         Brobygning/overgange i børns liv
Som det fremgår af ovenstående, hører langt størstedelen af de prioriterede indsatsområder, til under elementet ’strukturel kvalitet’.
Det er et udtryk for, at det særligt er i forhold til den strukturelle kvalitet, at Børne- og Ungeudvalget har mulighed for at sætte en retning. Rigtig meget af det arbejde, der foregår i dagtilbuddene, og som handler om proceskvalitet, er allerede defineret i Dagtilbudsloven. Det er et arbejde, som Børne- og Ungeudvalget (og administrationen) skal være nysgerrige på for eksempel via de tilsyn, der føres i dagtilbuddene. Det kalder dog ikke på yderligere politisk godkendt ramme og retning på samme måde som de indsatsområder, der hører under strukturel kvalitet.
Retligt grundlag
Dagtilbudsloven
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende den beskrevne retning for dagtilbudsområdet 2021-2022, som den foreligger, eller komme med ændringsforslag.
Vurdering
Som det fremgår af ovenstående, er meget af indholdet i arbejdet på dagtilbudsområdet allerede defineret i Dagtilbudsloven. Det er dog administrationens vurdering, at en politisk besluttet retning for, hvordan dette indhold kan udøves, vil skærpe det daglige arbejde yderligere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender den politiske retning for dagtilbudsområdet 2021-2022.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt med følgende bemærkninger:
Udvalget drøftede målformuleringen om, at dagtilbud skal medvirke til at mindske læringsuligheden. (A), (F) og (O) tilsluttede sig denne formulering.
Helle Jacocsen (V) foretrak formuleringen "Øge læringen for alle børn, så der skabes lige vilkår for den videre læring i skolen m.v.".
Udvalget tilsluttede sig, at der er højkvalitet i dagtilbuddene, så alle børn lærer mest muligt.
Udvalget ønsker løbende at følge udviklingen i forhold til den formulerede målsætning.

426. Optagelse i kunsttalentklasser (B)

426. Optagelse i kunsttalentklasser (B)

Sagsnr.: 330-2014-36805               Dok.nr.: 330-2020-326982                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om elever på kunsttalentklassens musiklinje fortsat skal optages på baggrund af deres musikalske forudsætninger.
Baggrund
Kunsttalentklasserne på Skælskær Skole har nu eksisteret i fire år. Der er en kunsttalentklasse på hvert klassetrin i 7., 8. og 9. klasse - i alt 3 kunsttalentklasser. I de fire år har skolen haft dispensation fra Undervisningsministeriet til at optage eleverne på baggrund af deres kunstneriske færdigheder. Uden dispensationen er skolen forpligtet til at optage alle elever fra hele kommune, der ansøger om at gå i klassen. Dispensationen udløber i indeværende skoleår, og administrationen har derfor ansøgt Børne- og Undervisningsministeriet om en fornyet dispensation.
I løbet af de fire år er folkeskoleloven ændret (1/8 2019), sådan at Byrådet kan beslutte, at elever i særlige musikklasser kan optages på baggrund af deres musikalske forudsætninger. Dette gælder for eleverne på kunsttalentklassernes ene linje: sang- og musiklinjen. Administrationen har derfor kun søgt om dispensation for de elever, der ønsker optagelse på den anden linje: kunst- og designlinjen. Børne- og Undervisningsministeriet har ikke imødekommet ansøgningen. Begrundelsen er, at der gives dispensation til forsøg, der kan inspirere til kommende regelændringer eller andre måder at tilrettelægge undervisningen på, og at der kun i begrænset omfang kan uddrages yderligere viden på baggrund af kunsttalentklasserne på Skælskør Skole.
Administrationen har været i dialog med Skælskør Skole, der ønsker at fastholde muligheden for at optage eleverne på sang- og musiklinjen på baggrund af deres musikalske forudsætninger. Baggrunden er, at det understøtter et godt og fagligt højt miljø, hvor alle elever er motiveret og har musikalske forudsætninger, så de kan deltage i sammenspil, koncerter mm. Eleverne på kunst- og designlinjen vil skolen fremadrettet optage uanset deres kunstneriske evner. For elever på begge linjer gælder, at skoledistriktet er hele kommunen, og de tilbydes derfor transport ud fra de gældende regler.
Skælskør Skole oplyser, at der de første år ikke var flere ansøgere til kunsttalentklasserne, end der var plads til i én klasse pr. årgang. Til skoleåret 2020/2021 har skolen oplevet en kraftig stigning i antallet af ansøgninger, og de har givet afslag til 5 elever. Fordelingen af eleverne på henholdsvis sang- og musiklinjen og kunst- og designlinjen har svinget fra år til år, men der er en tendens til at være lidt flere elever på kunst- og designlinjen.
Retligt grundlag
Jævnfør Folkeskoleloven § 25, stk. 5 kan kommunalbestyrelsen beslutte at oprette særlige talentklasser i musik. Optagelse af elever i disse klasser kan ske på baggrund af en vurdering af elevernes musikalske forudsætninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at elever, der ansøger om at gå på sang-og musiklinjen, fremadrettet optages på baggrund af deres musikalske forudsætninger.
Eller Børne- og ungeudvalget kan beslutte, at elever, der ansøger om at gå på sang-og musiklinjen fremadrettet optages uanset deres musikalske forudsætninger ligesom eleverne på kunst- og designlinjen.
Vurdering
Skælskør Skole vurderer, at det faglige miljø og elevernes motivation på sang- og musiklinjen bedst understøttes og fastholdes ved, at eleverne fortsat optages på baggrund af deres musikalske forudsætninger.
Dette kan give en skævvridning i forhold til eleverne på kunst- og designlinjen, hvor alle elever skal optages. Samtidig kan det have en afsmittende effekt på kunst- og designelevernes motivation, engagement og ambitioner. Ligeledes kan det være med til at vedligeholde det faglige niveau og kvalitet i den samlede kunsttalentklasse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Lederen af skoleområdet indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at elever på sang- og musiklinjen i kunsttalentklasserne optages på baggrund af deres musikalske forudsætninger.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
Lis Tribler (A) og Helle Blak (F) stillede følgende ændringsforslag:
"Elever på sang- og musiklinjen i kunsttalentklassen optages på baggrund af musikalsk nysgerrighed via en motiveret ansøgning svarende til optagelseskriterierne på øvrige talentlinjer."
Forslaget blev godkendt med fire stemmer; (A), (O) og (F). Imod stemte 1; (V).
Helle Jacobsen (V) anbefalede indstillingen fra skoleområdet med henvisning til de anderledes vilkår for talentarbejde på musikområdet.

427. Slagelse Musikskole - Forældrebetaling under COVID-19 (B)

427. Slagelse Musikskole - Forældrebetaling under COVID-19 (B)

Sagsnr.: 330-2020-128671             Dok.nr.: 330-2020-333999                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal over for Byrådet anbefale, hvorvidt den forældrebetaling, der er betalt til Slagelse Musikskole under COVID-19-nedlukningen, skal betales tilbage til forældrene.
Baggrund
Da samfundet som følge af COVID-19 blev lukket ned den 11. marts 2020, blev også Slagelse Musikskole lukket ned. Det var ikke muligt at gennemføre holdundervisning i perioden, men der blev gennemført online-undervisning for enkeltelever i det omfang, det var muligt.
Der blev fortsat opkrævet forældrebetaling for perioden. Samlet set blev der for marts, april og maj måneder opkrævet 505.000 kr.
Kulturministeriet har d. 4. maj 2020 svaret på en henvendelse fra KL om forældrebetaling til musikskoler. Ministeriet oplyser, at kommunerne ikke er forpligtede til at tilbagebetale forældrebetalingen. Samtidig angiver kulturministeren, at hun stærkt opfordrer til at kommunerne understøtter musik- og kulturskolerne. Slutteligt angiver ministeriet, at der ikke kan forventes statslig refusion for en eventuel tilbagebetaling af forældrebetalingen.
Det er derfor op til Byrådet at beslutte, om forældrebetalingen skal betales tilbage.
Der er ikke et entydigt billede af andre kommuners beslutninger i denne sag. Nogen har ikke betalt forældrebetalingen tilbage, mens andre har betalt hele eller en given procentdel af forældrebetalingen tilbage.
Retligt grundlag
Slagelse Kommune er ikke retligt forpligtet til at betale forældrebetalingen tilbage.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan vælge at anbefale over for Byrådet, at:
a.    Den samlede forældrebetaling – eller en given andel af denne - betales tilbage.
b.    Der gennemføres erstatningsundervisning for de berørte brugere.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det for både Slagelse Musikskole og for dennes brugere vil give bedst mening, hvis der gennemføres erstatningsundervisning for de berørte elever. Denne erstatningsundervisning skal gennemføres, når det er skemamæssigt muligt, og skal være uden forældrebetaling.
Samtidig vurderer administrationen, at de ekstra midler til gennemførelse af erstatningsundervisningen, 505.000 kr., bør søges dækket gennem den lokale hjælpepakke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil ikke kunne forventes statslig refusion for udgifter forbundet med enten tilbagebetaling af forældrebetaling eller ekstra udgifter til erstatningsundervisning. Der derfor vil skulle findes finansiering inden for eksisterende budgetter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Slagelse Musikskole budgettilføres 505.000 kr. i 2020 til afholdelse af kompenserende musikundervisning.
2.    at Børne- og Ungeudvalget overfor Byrådet anbefaler, at de ekstra midler til Slagelse Musikskole finansieres gennem den lokale hjælpepakke.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Anbefales til byrådets godkendelse.

428. Orientering om Familieinstitutionen Havrebjerg (O)

428. Orientering om Familieinstitutionen Havrebjerg (O)

Sagsnr.: 330-2020-135350             Dok.nr.: 330-2020-361395                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status for Familieinstitutionen Havrebjerg.
Baggrund
Socialtilsynet har den 8. juni 2020 givet den endelige godkendelse af Familieinstitutionen Havrebjerg, der omfatter 12 pladser til anbringelse af unge i aldersgruppen 13 til 17 år.
Med godkendelsen fra Socialtilsynet startede indskrivning fra 1. maj 2020, og der har siden da været løbende indskrivningen. Der er pr. 7. september 2020 indskrevet 9 unge, 7 piger og 2 drenge, og der er 3 akutpladser. Familieinstitutionen Havrebjerg er begyndt at varetage akutfunktionen, og denne del har både været i brug og været på standby i forhold til konkrete opgaver.
På medarbejdersiden er der ansat 7 døgnmedarbejdere, en afdelingsleder og en husassistent. Der mangler endnu en døgnmedarbejder, og denne stilling er under opslag. Herefter er bemandingen på plads.
Der er igangsat et kultur- og kompetenceudviklingsprojekt for medarbejdere og ledelse på stedet samt relevante samarbejdspartnere. Der arbejdes derudover med udvikling af hjemmeside, arbejdsgange og samarbejdsstrukturer.
Retligt grundlag
Serviceloven § 52.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Familieinstitutionen Havrebjerg er kommet godt i gang og tilbyder døgntilbud i overensstemmelse med de tidligere beslutninger om målsætning for stedet. Det udestår fortsat at finde en model for anvendelse af de istandsatte lejligheder i pedelboligen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2020 er Familieinstitutionen Havrebjerg rammefinansieret via budgettet for Afdeling for Børn og Familie. Dette hænger sammen med, at der er tale om opstartsåret. Pr. 1. januar 2021 overgår institutionen til fuld takstfinansiering med et 0-budget, hvilket vil sig, at indtægter og udgifter skal balancere.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
2.    at Børne- og Ungeudvalget senest i december 2020 får forelagt plan for anvendelse af lejlighederne i pedelboligen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til orientering.
Udvalget bemærkede, at besøg på Familieinstitutionen Havrebjerg er udsat pga. COVID-19 og ser frem til at få forevist stedet, når det er muligt.
Helle Blak (F) efterlyste bredere vifte over supplerende tilbud, eksempelvis støtte/kontakt, støttet samvær m.v.
At 2 - Taget til efterretning.
Udvalget får på møde i november forelagt samlet beskrivelse af kommunens tilbud til unge/udsatte unge, samt hvad tilbuddene koster.

429. Status på Task Force-forløbet (O)

429. Status på Task Force-forløbet (O)

Sagsnr.: 330-2020-121432             Dok.nr.: 330-2020-355014                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på det igangværende Task Force-forløb på det specialiserede børne- og ungeområde.
Baggrund
Slagelse Kommune fik i december 2019 tildelt et Task Force-forløb af Socialstyrelsen. Forløbet fokuserer på at styrke kvaliteten af sagsbehandlingen på det specialiserede børne- og ungeområde gennem kompetenceudvikling, sparring og viden.
Forløbet blev indledt med et intromøde med Task Forcen for alle medarbejdere, hvorefter der fulgte interviews med aktører på hele børne- og ungeområdet samt en gennemgang af 20 udvalgte sager. Derudover er der udarbejdet og drøftet en selvevaluering af og med ledelsen.
På baggrund af ovennævnte samt foreliggende materiale vedrørende nuværende arbejdsgange, procedurer, politikker samt diverse tidligere rapporter er Task Forcen i gang med at udarbejde en analyserapport, der skal give et fyldestgørende billede af kommunens styrker og udfordringer på det samlede myndighedsområde for udsatte børn og unge, samt konkrete anbefalinger til en styrkelse af området.
Task Force forventes i den endelige rapport at pege på, at Slagelse Kommune i en stor del af myndighedssagerne ikke overholder tidsfrister i forbindelse med børnefaglige undersøgelser og opfølgning på handleplaner for anbragte børn. Medarbejderne har den 8. september 2020 fået en foreløbig tilbagemelding på rapportens konklusioner.
Rapporten sendes i først mundtlig og derefter skriftlig høring. Det endelige resultat forventes klar den 19. oktober 2020 med efterfølgende politisk behandling til Børne- og Ungeudvalgets møde i november. På baggrund af rapporten igangsættes et udviklingsforløb, hvor Slagelse Kommune i samarbejde med Task Forcen arbejder målrettet videre med de anbefalede tiltag. Børne- og Ungeudvalget vil løbende blive orienteret om fremdriften i projektet.
Aktiviteter
I forbindelse med Task Force-forløbet er der henover efteråret planlagt en læringsdag samt fire systematikkurser for alle medarbejdere i Afdeling for Børn og Familie. Programmet for disse er:
·         Dag 1: Systematik i sagsbehandlingen og kvalitetspejlemærkerne samt fælles sprog (ICS)
·         Dag 2: Tragtmodellen og den børnefaglige undersøgelse samt fælles sprog (ICS)
·         Dag 3: Levende mål eventuelle behov efter dag 2.
·         Dag 4: Levende mål samt opfølgning og afslutning
Administrationen har en forhåbning om, at Task Forcen vil bevillige et kursus i inddragende netværksmøder, når den endelige rapport fremlægges. Derudover arbejdes der allerede nu på at kvalitetssikre og forbedre ledelsestilsynet.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at orienteringen er dækkende for den aktuelle status på Task Force-forløb.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med undtagelse af mødelokaler og forplejning dækkes alle omkostninger af Task Forcen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller:
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til orientering.
Helle Blak (F) efterlyste egentlig temaanalyse bl.a. til brug for politiske prioriteringer samt evaluering af området fra dagtilbud, skoler og sundhedsplejen.

430. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

430. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2020-327572                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren
a.    Prøvehandlinger på børne- og ungeområdet
b.    Orientering om håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet
c.    Tilsyn med de interne skoler
d.    Status på underretninger om ulovligt skolefravær og afgørelser
e.    Genåbning af børnehaver efter COVID-19 – rapport fra VIVE
f.     Indsats for højtbegavede børn
g.    Ledelsesinformation – det specialiserede børne og ungeområde
h.    Henvendelse fra Stillinge Børnehave vedrørende salg af bygning
i.      Henvendelser til Børne- og Ungeudvalget
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
Ad. pkt. 1 -  Helle Blak (F) orienterede om bekymringsskrivelse fra Søren Ranthe, Antvorskole. Den fremsendes efterfølgende til udvalget. Helle Blak (F) orienterede tillige om henvendelse fra High Five og efterlyste klageskrivelse fra 42 familier. Klageskrivelsen er fejlagtigt ikke sendt til udvalget., men eftersendes.
Ad. pkt. 2 - Helle Jacobsen (V) orienterede om samarbejde mellem Gifted Children og VUC.
Ad. pkt. 4e - Privatskoler får nu samme orienteringer som folkeskolerne. Udvalget orienteres, når der opstår ekstraordinære situationer.
Ad. pkt. 4g - Helle Blak (F) ønskede supplerende oplysninger om sygefravær, gennemstrømning af medarbejdere og sagsantal pr. medarbejder.
Maj-Britt Thy orienterede om projekt HipHop Plus vedrørende bedre forældresamarbejde, hvor ansøgning til Veluxfonden på 5,2 mio. er imødekommet. Ansøgningen vedrører Børnehusvet Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej.
Maj-Britt Thy orienterede om status for kompensation for forældrebetaling.
Markedsdag for initiativer i forbindelse med implementering af Børne- og Ungepolitik planlægges nu som fire mindre arrangementer med decentral planlægning og udlagt budget. Udvalgsmedlemmerne orienteres.

431. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

431. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2020-327575                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Vurdering
Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
Forslag fra udvalget:
- Ungetilbud - almen og specialtilbud.
- Prøvehandlinger.
- Specialundervisningsområdet.
- Opfølgning på budget 2021-24.

432. Pressemeddelelser (B)

432. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-487983                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
Ingen.

433. Godkendelse af referat (B)

433. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2019-487969                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af udvalgsmødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.