425. Politisk retning for dagtilbudsområdet 2021-2022 (B)
425. Politisk retning for dagtilbudsområdet 2021-2022 (B)
Sagsnr.: 330-2020-129228 Dok.nr.: 330-2020-336784 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte og godkende politisk
retning for dagtilbudsområdet 2021-2022.
Baggrund
Af Dagtilbudsloven § 3, stk. 5 fremgår, at udviklingen på
dagtilbudsområdet skal drøftes politisk mindst hvert andet år med udgangspunkt
i, hvordan kommunens rammer for dagtilbud og eventuelle prioriterede indsatser
for området bidrager til, at dagtilbuddene kan opfylde de krav, der følger af
loven
I andet kvartal 2020 har Børne- og Ungeudvalget haft fokus
på dagtilbudsområdet med det formål at udstikke en politisk retning for
området. Udvalget er blevet præsenteret for en datassamling og har afholdt
temamøde med interessenter på området. Formålet har været at drøfte kvalitet i
dagtilbuddene med fokus på udviklingsmulighederne.
I bilag 1 er lavet en opsamling af de synspunkter, der kom
frem på temamødet under overskriften kvalitet – med særligt fokus på læringen
efter COVID-19. Som det fremgår af bilaget, kom der ikke nogle konkrete
ønsker/behov frem på temamødet, der kræver politisk beslutning. Inputtene er alligevel
taget med i denne sammenhæng, da de vidner om en masse gode erfaringer fra
praksis, som det er vigtigt, at Børne- og Ungeudvalget kender til og støtter op
om.
På baggrund af gennemgang af data samt input tilvejebragt på
temamødet har administrationen arbejdet med at opstille en retning for
dagtilbudsområdet 2021-2022.
En retning, som Børne- og Ungeudvalget skal godkende, og
hvor det overordnede mål er:
·
At mindske læringsuligheden blandt børn i Slagelse Kommune.
Helt overordnet ved vi, at dagtilbud af høj kvalitet har
positiv betydning for børns læring, udvikling og trivsel – og mindsker
læringsuligheden. Derfor arbejdes der vedvarende på at øge kvaliteten i
dagtilbuddene.
Når man taler om, hvad der udgør kvalitet i dagtilbud, peger
forskningen på, at kvalitetsbegrebet med fordel kan inddeles i følgende tre
elementer:
·
Strukturel kvalitet
o De rammer
og forhold, som den pædagogiske praksis arbejder indenfor, og som er påvirket
af økonomi, organisering, ledelse m.m.
·
Proceskvalitet
o Den
kvalitet, der findes i det pædagogiske arbejde, og som opstår bl.a. i
relationen mellem børn og voksne
·
Resultatkvalitet
o Handler
om, hvad børnene får ud af at gå i dagtilbud, både nu og her og på længere
sigt. Det gælder børns trivsel, læring og udvikling – kognitivt, socialt og
motorisk
Der er ikke tale om tre separate elementer, men om
elementer, som i høj grad hænger sammen og påvirker hinanden.
Den politiske retning for dagtilbudsområdet 2021-2022 består
af en række prioriterede indsatsområder, som tilsammen bidrager til målet om at
mindske læringsuligheden. For at tydeliggøre, hvordan hver af indsatsområderne
er med til at skabe dagtilbud af høj kvalitet, er de i det følgende inddelt i
overskrifterne strukturel kvalitet, proceskvalitet og resultatkvalitet.
De enkelte indsatsområder og deres bidrag til målet om at
mindske læringsulighed er beskrevet mere indgående i bilag 2. De nævnes her i
overbliksform:
Strukturel kvalitet
·
Sprogindsats
·
Tidlig OPsporing og indsats (TOPI)
·
Bevægelse
·
Kompetenceudvikling
·
Bedre normering (puljer)
·
Kapacitet (fysiske rammer)
·
Fornyet fokus på hygiejne (læring af COVID-19)
Proceskvalitet
·
Tilsyn med pædagogisk praksis
·
Børne- og Ungepolitikken
Resultatkvalitet
·
Brobygning/overgange i børns liv
Som det fremgår af ovenstående, hører langt størstedelen af
de prioriterede indsatsområder, til under elementet ’strukturel kvalitet’.
Det er et udtryk for, at det særligt er i forhold til den
strukturelle kvalitet, at Børne- og Ungeudvalget har mulighed for at sætte en
retning. Rigtig meget af det arbejde, der foregår i dagtilbuddene, og som
handler om proceskvalitet, er allerede defineret i Dagtilbudsloven. Det er et
arbejde, som Børne- og Ungeudvalget (og administrationen) skal være nysgerrige
på for eksempel via de tilsyn, der føres i dagtilbuddene. Det kalder dog ikke
på yderligere politisk godkendt ramme og retning på samme måde som de
indsatsområder, der hører under strukturel kvalitet.
Retligt
grundlag
Dagtilbudsloven
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende den beskrevne retning
for dagtilbudsområdet 2021-2022, som den foreligger, eller komme med
ændringsforslag.
Vurdering
Som det fremgår af ovenstående, er meget af indholdet i
arbejdet på dagtilbudsområdet allerede defineret i Dagtilbudsloven. Det er dog
administrationens vurdering, at en politisk besluttet retning for, hvordan
dette indhold kan udøves, vil skærpe det daglige arbejde yderligere.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget godkender den politiske retning for
dagtilbudsområdet 2021-2022.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende:
At 1 - Godkendt med følgende bemærkninger:
Udvalget drøftede målformuleringen om, at dagtilbud skal
medvirke til at mindske læringsuligheden. (A), (F) og (O) tilsluttede sig denne
formulering.
Helle Jacocsen (V) foretrak formuleringen "Øge læringen
for alle børn, så der skabes lige vilkår for den videre læring i skolen
m.v.".
Udvalget tilsluttede sig, at der er højkvalitet i
dagtilbuddene, så alle børn lærer mest muligt.
Udvalget ønsker løbende at følge udviklingen i forhold til
den formulerede målsætning.