Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 9. august 2021



573. Godkendelse af dagsorden (B)

573. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2021-43386                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Godkendt, idet sag 582 udgår til senere behandling.

574. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (O)

574. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-24584               Dok.nr.: 330-2021-255377                                          Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.

Sagens indhold

Administrationen orienterer på mødet om den aktuelle situation ift. håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet til orientering.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Udvalget tilkendegav ønske om, at medarbejdere og ledere ude i områdets tilbud vedvarende følger op på erfaringerne fra corona-perioden og bruger dem i sammenhæng med øvrig praksis.

575. Budgetproces 2022-25 - Opsamling på BUU's budgetproces (B)

575. Budgetproces 2022-25 - Opsamling på BUU's budgetproces (B)

Sagsnr.: 330-2021-36461               Dok.nr.: 330-2021-229347                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om administrationens bemærkninger til de indkomne input fra udvalgets interessenter.

Dernæst kan Børne- og Ungeudvalget beslutte, hvilket scenarie for ungemiljøet i Skælskør der skal videreføres til budgetprocessen.    

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget behandlede på mødet den 7. juni i sag nr. 564 udvalgets input til budgetprocessen for Budget 2022-25. På mødet ønskede udvalget, at administrationen udarbejdede en række yderligere konkrete elementer, der skulle indgå i budgetprocessen. Det er disse elementer, der behandles i denne sag.

På baggrund af interessenternes input til budgetprocessen, der blev behandlet på udvalgsmødet den 7. juni, har administrationen tilføjet sine bemærkninger. Disse input inklusive administrationens bemærkninger kan ses i bilag 1.

Særligt vedrørende Antvorskov Skoles input omkring skolens fysiske rammer er det administrationens vurdering, at der er behov for at se nærmere på udfordringerne, men at sagen er for kompleks til, at der her og nu kan fremsættes konkrete anlægsforslag.
Derfor opstarter administrationen en proces, der skal afdække Antvorskov Skoles kapacitet og pladsbehov på kort og langt sigt.

På mødet den 7. juni efterlyste Børne- og Ungeudvalget desuden, at der sættes beløb på etableringen af et fysisk ungetilbud i Skælskør. Administrationen har udarbejdet tre mulige scenarier for dette:

A.    Der opsættes pavillon på grunden, hvor Oliemøllen står i dag.
Skaterbane oprettes på grunden overfor Oliemøllen.
Skøn over anlægsudgifter: 4,7 mio. kr.
Hertil kommer lejeudgifter eller udgifter til køb af grund.

B.    Der opsættes pavillon på grunden overfor Oliemøllen.
Skaterbane oprettes på samme grund.
Skøn over anlægsudgifter: 4,7 mio. kr.
Hertil kommer lejeudgifter eller udgifter til køb af grund.

C.    Der opsættes pavillon på grunden, hvor Radio Solskin havde til huse.
Skaterbane oprettes på samme grund.
Skøn over anlægsudgifter: 4,7 mio. kr.
Hertil kommer udgifter til undersøgelse af forurenet jord samt til nedrivning og byggemodning.

Den fulde beskrivelse af scenarierne samt administrationens bemærkninger hertil kan ses i bilag 2.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning.

Vedtaget budgetproces for Budget 2022-2025. 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage administrationens bemærkninger til de indkomne input fra udvalgets interessenter til orientering.

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvilket af de tre udarbejdede scenarier for ungemiljøet i Skælskør der skal videreføres til budgetprocessen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget orienteres om administrationens bemærkninger til de indkomne input fra udvalgets interessenter.

I forhold til de tre mulige scenarier for ungemiljøet i Skælskør Endvidere anbefaler administrationen, at Børne- og Ungeudvalget beslutter scenarie A eller C.

Børne- og Ungeudvalget skal vælge scenarie A, hvis udvalget mener, at det tidsmæssige perspektiv er det væsentligste, idet dette scenarie tager kortest tid at implementere.

Alternativt skal Børne- og Ungeudvalget vælge scenarie C, hvis det økonomiske perspektiv er det væsentligste, idet dette scenarie er det af de tre, hvor de langsigtede driftsudgifter skønnes at være de laveste.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres om administrationens bemærkninger til de indkomne input fra udvalgets interessenter.

2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter, hvilket scenarie for ungemiljøet i Skælskør der skal videreføres til budgetprocessen.

Bilag

330-2021-229534

Bilag 1 - Budget 2022-25 BUU Input fra interessenter - med adm. bem.

330-2021-234969

Bilag 2 - Scenarier for ungemiljøet i Skælskør

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til efterretning og gøres tilgængeligt for byrådets medlemmer til brug for kommende budgetarbejde.

Udvalget anbefaler, at der udarbejdes beregninger på 6-8 forslag, der har et investeringsperspektiv i forhold til forebyggende tiltag, til videresendelse til byrådet. Dækkende småbørn og skoleområdet.

At 2 - Et flertal i udvalget peger på, at scenarie A videresendes til budgetforhandlingerne.

(A) ønsker tillige en beregning på scenarie C.

Venstre ønsker ikke, at en fremtidig beliggenhed bliver som forslag C (Radio Solskin), fordi det ligger midt i et beboelsesområde og Venstre vil ikke bruge en forurenet grund til dette formål.

Venstre ønsker, at der laves et oplæg, model D om - eventuelt over en årrække - at klargøre og bruge stationsbygningen.

Der udover ønsker Venstre fortsat, at hele netværket af interessenter, som tidligere har arbejdet med og bidraget til oplæg om ungemiljø i Skælskør, skal inddrages i det videre arbejde - ligesom de unge.

Der udover ønsker Venstre fortsat, at hele netværket af interessenter, som tidligere har arbejdet med og bidraget til oplæg om ungemiljø i Skælskør, skal inddrages i det videre arbejde - ligesom de unge.

576. Budgetopfølgning 3 2021 - Børne- og Ungeudvalget (B)

576. Budgetopfølgning 3 2021 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-36462               Dok.nr.: 330-2021-209236                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 3 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Børne- og Ungeudvalget godkender budgetopfølgning samt ansøgning om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.

Sagens indhold

Budgetopfølgninger tager udgangspunkt i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen for resten af året.

Budgetopfølgningerne har fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner på virksomheder eller enheder, der kræver særlige indsatser i 2021, forelægges ligeledes.

Denne budgetopfølgning viser, at udvalget for 2021 forventes at have et merforbrug for driftsudgifterne på 6,8 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 5,9 mio. kr. 

Mindreforbruget på driften fordeler sig således på politikområderne:

-      8.1 Skole: Merforbrug på 0,4 mio. kr.

-      8.2 Dagtilbud: Mindreforbrug på 1,7 mio. kr.

-      8.3 Forberedende Grunduddannelse (FGU): Mindreforbrug på 3,0 mio. kr.

-      8.4 Børn og Familie: Merforbrug på 11,9 mio. kr.

-      8.5 Sundhedspleje og Tandpleje: Mindreforbrug på 0,7 mio. kr.

Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.

De væsentligste konklusioner er:

For skoleområdet forventes et merforbrug på specialundervisning myndighed på 6,3 mio. kr. mens almen myndighed forventer et mindreforbrug på 5,8 mio. kr.

På dagtilbudsområdet forventes et merforbrug på myndighedsdelen på 5,6 mio. kr., hvilket primært skyldes et stigende børnetal, samt et mindreforbrug på 7,3 mio. kr. på virksomhederne.

På Børn og Familie forventes et merforbrug på myndighedsdelen på 9,0 mio. kr., samt et merforbrug på 2,9 mio. kr. på virksomheden Slagelse Familiehuse.

På Børn og Familie myndighed ses særligt merforbrug på forebyggende indsatser og på opholdssteder, mens der er mindreforbrug i forhold til budget på plejefamilier og på døgninstitutioner. Merforbruget på de forebyggende foranstaltninger skal ses i lyset af at der har været et efterslæb i behandlingen af aktuelle sager, hvor der har været et ekstra behov for at benytte eksterne leverandører til familiebehandling og kontaktpersonsydelser i forbindelse med, at der gennem længere tid var ventetid på ydelser fra Slagelse Familiehuse. Merforbruget på opholdssteder handler primært om enkelte dyre ophold vedr. afrusning. Endvidere viser budgetopfølgningen, at budgettet vedr. refusion for særligt dyre enkeltsager forventes at balancere i 2021, hvor det i tidligere budgetopfølgninger var forventningen at der ville være en mindreindtægt på 4,0 mio. kr.

Følgende virksomheder/områder har handleplaner, som fremgår af bilag 2 og 3:

-      Specialundervisning myndighed

-      Skolen på julemærkehjemmet

-      Sct. Mikkels børnehave

-      Børn og Familie myndighed (fremlægges i særskilt sag)

-      Slagelse Familiehuse (fremlægges for udvalget i september)

Budgetbehov relateret til manglende centrale overførsler fra 2020

Planlagte og igangsatte projekter eller tiltag på centrale områder, der oprindeligt skulle have været finansieret af opsparede midler fra 2020, og som ikke kan finansieres via områdets budgetramme for 2021, kan ud fra konkrete budgetbehov søge om finansiering i forbindelse med budgetopfølgning 3 eller 4. 

Bevillingsansøgninger:

1.    Afdeling for dagtilbud ønskede i forbindelse med overførselssagen fra 2020 til 2021, at overførte midler fra 2020 bl.a. skulle anvendes til omlægning af den specialpædagogiske indsats. I den forbindelse er det forventningen at der ved Budgetopfølgning 4 vil blive søgt om ca. 0,8 mio. kr. vedr. overtagelse af opgaven med støttetimer i dagtilbud.

Udmøntning af besparelse på 37 mio. kr.

Økonomiudvalget og Byrådet vil i forbindelse med Budgetopfølgning 4. blive forelagt udmøntning af besparelsen på 37 mio. kr. til godkendelse. Herefter vil besparelsen blive indarbejdet i budgettet på de berørte områder.

Anlæg

I forbindelse med Byrådets behandling af Budgetopfølgning 2 blev det besluttet, at Økonomiudvalget senest i august 2021 skal forelægges yderligere forslag til reduktion af anlægsrammen – da nuværende anlægsniveau ikke skønnes realistisk. 

Til udvalgenes Budgetopfølgning 3 foreligger der på nuværende tidspunkt ikke forslag til reduktioner. Denne budgetopfølgning tager derfor udgangspunkt i uændrede anlægsrammer, men det kan forventes, at anlægsrammerne og forventet forbrug vil blive justeres frem til Budgetopfølgning 4.   

Fokusmål

Børne- og Ungeudvalget besluttede i februar 2021 fokusmål for udvalgets område i 2021. Opfølgningen på fokusmålene foregår kvartalsvis i forbindelse med budgetopfølgningerne. Seneste opfølgning fremgår af bilag 4.

Bevillinger

I forbindelse med et jobskifte i 2020 blev arbejdsopgaver vedr. administration af privat pasning og gæstebørn svarende til 12 timer pr. uge overdraget fra Dagplejen til Visitationen i Afdeling for dagtilbud. Det svarer til et budget på 166.032 kr. som anbefales flyttet tilsvarende. Da medarbejderne i Afdeling for Dagtilbud er aflønnet på Konto 6 under Økonomiudvalget, skal omplaceringen godkendes af Økonomiudvalget.

Vedrørende FGU ligger størstedelen af budgettet i dag fejlagtigt på serviceudgifter. Det er imidlertid kun ca. 70 pct., der er serviceudgift og ca. 30 pct., der er forsørgelsesudgift. Der skal ønskes foretages korrektion i budgettet, således det svarer til de forventede udgifter. Budgetomplaceringen udgør i 2021 7,8 mio. kr. jf. økonomiskema.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. Marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Handlemuligheder

Det specialiserede børne- og ungeområde

På det specialiserede børne- og ungeområde forventes et samlet merforbrug i 2021 på 11,9 mio. kr., fordelt med 9,0 mio. kr. på myndighed og 2,9 mio. kr. på virksomheden Slagelse Familiehuse. Der er udarbejdet handleplaner for begge områder, hvor merforbruget forventes at blive indhentet i 2022. Der må således imødeses et merforbrug i 2021 på 11,9 mio. kr.

Handleplanen på myndighed indeholder en indsats for sikre at flere kommende nyanbringelser bliver i familiepleje fremfor for opholdssted. Dette skal sikres ved at etablere et korps af akutplejefamilier som alternativ til opholdssteder. Herudover ekstra fokus på nedbringelse af udgifter til opholdssteder, ved at foretage en systematisk gennemgang af kontraktgrundlaget for samtlige anbringelser på opholdssteder og udvidelse af kapaciteten i Slagelse Familiehuse, for at kunne imødegå det stigende behov for familiebehandling. Der er udarbejdet et uddybende notat vedr. handleplanen for myndighedsdelen i selvstændig sag vedr. opfølgning på handleplanen. Handleplanen vedr. Slagelse Familiehuse vil blive forelagt Børne- og Ungeudvalget på udvalgets næste møde.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

8.2 Dagtilbud

1.2 Administration

-166

166

-166

166

-166

166

-166

166

Drift

8.3 FGU

-7.800

 

 

 

Overførselsudgifter –

FGU/EGU

8.3 FGU

7.800

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Budgetopfølgning 3 2021 for Børne- og Ungeudvalget samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet

2.    at Omplacering fra Børne- og Ungeudvalget til Økonomiudvalget på 166.032 kr. i 2021 og overslagsår anbefales overfor Økonomiudvalget

3.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der foretages budgetomplacering mellem service- og overførselsudgifter vedr. FGU mv. på 7,8 mio. kr. i 2021

Bilag

330-2021-208284

Bilag 1 - Budgetopfølgning 3 for BUU

330-2021-255094

Bilag 2 - Handleplaner Skole

330-2021-255096

Bilag 3 - Handleplan Dagtilbud

330-2021-207527

Bilag 4 - Status på Børne- og Ungeudvalgets fokusmål august 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

Udvalget ønsker fremadrettet en ændring af handleplaner, således at der i beskrivelsen af indsatser fokuseres på intentionen og effekten af indsatserne, og at økonomien er den økonomiske konsekvens. Beskrivelserne gerne i bilag.

I forhold til de fremlagte handleplaner ønskes den ændring, at der er fokus på det enkelte barns behov og tarv. Handleplanerne rettes inden forelæggelse for Økonomiudvalget.

At 2 - Omplacering fra Børne- og Ungeudvalget til Økonomiudvalget på 166.032 kr. 2021 og overslagsår anbefales til Økonomiudvalget.

At 3 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse at der foretages en budgetomplacering mellem service- og overførselsudgifter på 7,8 mio. kr. vedr. FGU.

577. Godkendelse af handleplan for Afdeling for Børn og Familie (B)

577. Godkendelse af handleplan for Afdeling for Børn og Familie (B)

Sagsnr.: 330-2021-38128               Dok.nr.: 330-2021-251279                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan godkende revideret handleplan i forbindelse med budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget godkendte den 10. maj 2021 Budgetopfølgning 2, men godkendte ikke handleplan for Afdeling for Børn og Familie. En revideret handleplan blev forelagt Børne- og Ungeudvalget den 7. juni, hvor udvalget efterlyste en længere beskrivelse af de enkelte indsatser, herunder en tydeliggørelse af formålet med oprettelse af akutplejefamilier.

Der forelægges hermed en revideret handleplan (bilag 1) og et uddybende notat i bilag 2, hvor der er fokus på omstillingsmuligheder i et investeringsperspektiv, hvor børn og familiers behov er i fokus. Den reviderede handleplan baseres på forventningerne til årets resultat efter Budgetopfølgning 3 og med en udvidet beskrivelse af indsatserne i vedlagte bilag. Handleplanen anviser, hvordan det forventede merforbrug på 9,0 mio. kr. forventes indhentet i løbet af 2022.

Hovedfokus i den reviderede handleplan er, at der opnås en reduktion i udgifterne via et kvalitetsløft indenfor en række områder, der skal give flere anbringelser i plejefamilier fremfor opholdssteder samt bedre kvalitet på behandlingsområdet. Den reviderede handleplan for myndighed er flerårig og har fokus på;

·         Styrket kvalitet og omlæggelser til flere anbringelser i plejefamilier via en ny model for akutplejefamilier

·         Afdækning af øget kapacitet i Slagelse Familiehuse til varetagelse af familiebehandling

·         Øget kvalitet i familiebehandlingen via en udfasning af lange familiebehandlingsforløb, hvor indsatsen ikke står mål med kvalitet og pris

·         En tættere opfølgning på anbringelser på opholdssteder, herunder særligt på dyre anbringelser.

·         Styrket kvalitet og nedbringelse af udgifter til forældrekompetencevurderinger og behandlingsforløb.

Akutplejefamiliekorps

Det foreslås, at der indgås aftaler om fastansættelse af et korps af akutplejefamilier, der bygges gradvis op. Fastansættelsen medfører, at akutplejefamilien honoreres for at stå til rådighed, men skal kunne være klar til at kunne modtage et barn eller ung indenfor 1½ time. Samarbejdet indgås med familier i nærområdet med det formål, at barn/ung kan fastholde sit netværk via institution, skole, fritidsaktiviteter og lignende.

I handleplanen indgår en 2-årig prøveperiode, hvorefter det forventes, at ordningen kan gøres permanent og vil være økonomisk selvbærende og formentlig også medføre en besparelse på anbringelsesområdet. Der afsættes midler til ansættelse af en familieplejekonsulent, som forventes at kunne indhentes indenfor den 2-årige handleplan, jf. bilag 1.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan godkende den reviderede handleplan, herunder bede administrationen arbejde videre med forslaget om en 2-årig projektansættelse af medarbejder til plejefamilieområdet, til håndtering af indsatsen med etablering af akutplejefamilier.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den reviderede handleplan vil understøtte, at udgifterne på området reduceres med de fremlagte forslag med et fokus på den enkelte families behov. Det er desuden administrationens vurdering, at en 2-årig investering i en projektmedarbejder til plejefamilieområdet vil kunne medvirke til at sikre øget brug af plejefamilier som alternativ til anbringelse på opholdssteder.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender den reviderede handleplan.

2.    at Børne- og Ungeudvalget godkender, at administrationen arbejder videre med forslaget om ansættelse af en projektmedarbejder til håndtering af arbejdet med etablering af akutplejefamilier.

Bilag

330-2021-249515

Bilag 1 - Flerårig handleplan

330-2021-249511

Bilag 2 - Notat vedr. handleplan på det specialiserede børneområde

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 til 2 - Oversendes til budgetforhandlingerne Budget 2022-2025 både for så vidt angår forventet underskud i 2021 og fremadrettet budgetbehov.

578. Anlægsbevilling Daginstitution Firkløveren etape 2 (B)

578. Anlægsbevilling Daginstitution Firkløveren etape 2 (B)

Sagsnr.: 330-2021-50544               Dok.nr.: 330-2021-221246                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget godkende ansøgning om anlægsbevilling til anlægsprojekt �Daginstitutionen Firkløveren etape 2� på 25,1 mio. kr., der finansieres af det afsatte anlægsbudget.

Sagens indhold

Som en del af Slagelse Kommunes udbygningsplan for børneinstitutioner, blev Børneinstitutionen Firkløveren på Skanderborgvej i Slagelse i perioden 2018-2020 udvidet med en tilbygning, med ca. 50 vuggestuepladser. Denne bygning blev ibrugtaget i forsommeren 2020.

Det blev i tillæg hertil besluttet, i forbindelse med Budget 2020-2023, at påbegynde udvidelsen af daginstitution Firkløveren med ca. 120 pladser for i alt 30 mio. kr. Udvidelsen erstatter de nuværende bygninger på grunden, som er vurderet utidssvarende og ikke bæredygtige.

Der er afsat et anlægsbudget (rådighedsbeløb) på samlet 30 mio. kr. i budgetaftale 2020-2023, budgettet er nu fordelt på 0,3 mio. kr. i 2020 og 25,5 mio. kr. i 2021 og 4,2 mio. kr. i 2022.

Projektet befinder sig i udførelsesfasen og følger tidsplanen, hvilket betyder, at etableringen af de nye bygninger forventes afsluttet i december måned 2021. Herefter skal den sidste af de gamle børnehavebygninger fjernes, og der skal etableres et nyt sammenhængende udeareal/legeplads for den samlede institution. Den nye samlede institution forventes at kunne ibrugtages fuldt ud i forsommeren 2022. Der er pt. et forventet samlet forbrug på 27,6 mio. kr. i forhold til det afsatte anlægsbudget. Det skal bemærkes, at der kan komme øget udgifter til byggeriet grundet evt. prisstigninger mm., men i denne sag søges anlægsbevilling svarende til forventet forbrug. 

Byrådet godkendte den 5. oktober 2020 en anlægsbevilling på 2,5 mio. kr., og i denne sag søges om anlægsbevilling på 25,1 mio. kr. finansieret af det afsatte anlægsbudget.

I vedlagte bilag 1 kan ses en nærmere beskrivelse ift. anlægsbevillingen.

Retligt grundlag

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have godkendt en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projektforudsætninger, samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet.

Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende den ansøgte anlægsbevilling på foreliggende grundlag eller bede om yderligere beskrivelse af, hvordan anlægsrammen anvendes.

Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget kan videresende den ansøgte anlægsbevilling på det foreliggende grundlag til hhv. Økonomiudvalget og Byrådet, eller bede om yderligere beskrivelse af, hvordan anlægsrammerne anvendes.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender ansøgningen om anlægsbevilling til det videre arbejde med etablering af Daginstitution Firkløveren etape 2.

 Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Anlægsbevillingen er finansieret af det afsatte anlægsbudget på anlæg 197 Daginstitution Firkløveren etape 2.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 

 

 

 

Anlæg 197 Daginstitution

Firkløveren etape 2

 BUU 8.2

25.100 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

-25.500 

-4.131 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Byrådet godkender anlægsbevillingen på 25,1 mio. kr. finansieret af det afsatte anlægsbudget

Bilag

330-2021-239778

Bilag 1 - Anlægsbevilling Firkløveren 2. etape

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

579. Håndtering af aktuelle kapacitetsudfordringer i dagtilbud 2021 (B)

579. HÃ¥ndtering af aktuelle kapacitetsudfordringer i dagtilbud 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-46763               Dok.nr.: 330-2021-207159                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet orienteres om børnetalsprognose og aktuelt akut kapacitetsbehov på dagtilbudsområdet.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte at frigive en ramme på 3,47 mio. kr. svarende til endnu ikke disponerede anlægsmidler (Anlæg 157 – ny daginstitution) på dagtilbudsområdet til foreløbig håndtering af kapacitetsudfordringerne i Slagelse og Korsør.

Sagens indhold

Slagelse Kommune har siden 2015 oplevet stødt stigende efterspørgsel efter pladser i dagtilbud og pres på kapaciteten. Særligt er det antallet af børn i alderen 0-3 år i Slagelse Kommune, der er og har været højere end forventet.

Slagelse Kommune har visitationsret til kommunale og selvejende daginstitutioner samt til den kommunale dagpleje. Når vi kigger på kapaciteten, er det således også disse tilbud, der indgår.

Børnetal – flere børn i alderen 0-5 år

Som det fremgår af figuren i bilag 1, er der primo 2021 230 flere 0-5-årige i kommunen end på tilsvarende tidspunkt i 2015. Heraf er 213 i alderen 0-2 år.

Den eksisterende bygningsmasse er siden 2016 løbende tilpasset det ændrede og stigende behov. Således er der i Slagelse by, i Boeslunde, i Flakkebjerg, i Kirkeskoven (Rude), i Skælskør og i Korsør etableret vuggestuegrupper.

Der er lavet ombygning og tilbygning i daginstitutioner i Slagelse by (Søbjerggård, Skovbørnehuset, Firkløveren og Sverigesvej), Møllebakken i Skælskør, Kildebakken i Svenstrup, Flakkehaven i Flakkebjerg og i Korsør by (Strandloppen og Lilleskov).

Samtidig med at antallet af pladser i daginstitutioner til 0-2-årige er steget, er antallet af dagplejere faldet. Det er sket ved naturlig afgang. På det seneste har det vist sig endog meget vanskeligt at rekruttere nye dygtige dagplejere. Det presser kapaciteten særligt i Korsør by og i Slagelse by.

Forsinkelser i nye anlægsprojekter

Anlægsprojektet �Jonslunden�, der er en erstatning for Børnehuset Nord, som ligger i udkanten af Ringparken, og som skal nedrives som en del af udviklingsplanen for området, er blevet forsinket fra august 2021 til april 2022.  For den nye institution �Skovsøbakken� er tidsplanen blevet rykket, således at ibrugtagning forventes januar 2023 (oprindelig tidsplan var med ibrugtagning august 2022). Da begge anlægsprojekter ligger i Slagelse, presser disse to forsinkelser kapaciteten her.

Status fra pladsanvisningen juni 2021

Pladsanvisningen, som håndterer henvendelser fra forældre, rapporterer om mange henvendelser fra tilflyttere, der har børn under 3 år – og ønsker plads i dagtilbud i Slagelse Kommune. Samtidig kan pladsanvisningen konstatere, at der også sker en fraflytning fra kommunen for familier med børn over 3 år.

Samlet set betyder det, at børnetallet (antal 0-5 årige) er omtrent som forventet – men med en markant forskydning indenfor aldersgruppen. Forskydningen presser kapaciteten yderligere, samtidig med at nogle daginstitutioner oplever faldende børnetal.

Status på indmeldinger i dagtilbud pr. 1. juni 2021:

I løbet af foråret har pladsanvisningen oplevet mange henvendelser fra tilflyttere med børn under 3 år. Vi har derfor lavet en opgørelse over antallet af indmeldte (forventet årsgennemsnit pr. 1. juni) i forhold til det forventede antal indmeldte (udmeldt børnetal ved budgetlægningen). Det pres, der opleves i pladsanvisningen, kan ses i nedenstående tal. Der er 62 flere indmeldte i daginstitutionerne. Det betyder, at kapaciteten er udnyttet fuldt ud i Korsør og Slagelse. Derudover kan vi også se, at antallet af 3-5 årige er lavere end det forventede (-25). Det svarer til den oplevede fraflytning. Endeligt kan vi se, at der er færre indmeldte i dagplejen end forventet. Det skyldes, at antallet af aktive dagplejere er faldet.

Daginstitutioner:

0-2 år gennemsnit på året 877,71 – udmeldt normering/ forventet årsgennemsnit 815 (+62)

3-5 år gennemsnit på året 2.203,32 – udmeldt normering/ forventet årsgennemsnit 2.229 (-25).

Dagplejen:

Indmeldt pr. juni 2021 428 – udmeldt normering/forventet årsgennemsnit 460 (-32).

Slagelse Kommunes befolkningsprognose 2022-2034

Den interne befolkningsprognose forudsiger forsat stigende børnetal. Antallet af 0-5 årige forventes at stige med yderligere 10 % (459 børn) til 2032.

Ovenstående betyder samlet set, at der er brug for at handle på både den korte og lange bane for at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen.

Retligt grundlag

Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunalbestyrelsen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.

Pasningsgaranti betyder, at kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune har pligt til at anvise en plads i et alderssvarende dagtilbud til alle børn i alderen fra 26 uger og indtil barnets skolestart. Pasningsgarantien indebærer ikke en garanti for en plads i et bestemt dagtilbud. Forældre har dog altid en ret til at tilkendegive ønsker om optagelse i konkrete dagtilbud i kommunen. Kommunen pålægges en økonomisk udgift, såfremt det ikke er muligt at overholde pasningsgarantien.

Handlemuligheder

På baggrund af den nuværende efterspørgsel og den aktuelle prognose samt erfaringer fra pladsanvisningen omkring tilflytning til kommunen er der akut behov for etablering af flere pladser i Slagelse og Korsør.

Afdelingen for Dagtilbud har været i dialog med Center for Kommunale Ejendomme om forslag til løsninger.

Korsør

Det forventede børnetal i Korsør er højere end sidste år ved samme tid. Samtidigt er der i Korsør sket en stigning i forventningen til antallet af 3-5 årige (i modsætning til forventningen for Slagelse Kommune i øvrigt). Det betyder, at efterspørgslen på pladser helt aktuelt er højere end udbuddet. Tilflyttere med mere end ét barn kan opleve, at det ikke er muligt at få plads til flere børn i samme dagtilbud.

Løsning:

Dagtilbudsområdet råder over en pavillon, som indtil nu har været placeret som en udvidelse af Slotsbjergby Daginstitution forud for ibrugtagning af de nye bygninger i 2020. Det er muligt at flytte denne pavillon til et kommunalt ejet grundstykke i Korsør, som ligger lige op ad den eksisterende daginstitution på Lilleskovvej.

Løsningen kræver byggetilladelse samt flytning, istandsættelse og møblering samt etablering af legeplads. Det er forventningen/håbet, at løsningen kan tages i brug i efteråret 2021. Løsningen koster erfaringsmæssigt ca. 600.000 kr.

En alternativ løsning er at tage Skovvej 99 i brug igen. Bygningen er lige inden sommerferien fraflyttet af Daginstitutionen Lilleskov, idet bygningen skal bruges til andre kommunale formål. Bygningen er indrettet, så den kan bruges af børn over 3 år. Dog har der været en midlertidig godkendelse, så fornyet ibrugtagning vil kræve en investering på 150.000 kr. til ABA, der er nødvendigt, før bygningen kan tages i brug til daginstitution igen. Derudover er der udgifter til møblering.

Slagelse

En del af udfordringen i Slagelse på den korte bane skyldes forsinkelser i igangværende anlægsprojekter. I Slagelse er der særligt stor efterspørgsel efter pladser til børn i alderen 0-3 år.

Løsning:

Daginstitutionen Skovsøbakken er et anlægsprojekt, som forventes at være klar til ibrugtagning januar 2023 (udskudt fra august 2022). Det er administrationens forslag, at en løsning tager afsæt i at starte etableringen af Skovsøbakken nu i midlertidige lokaler, indtil den nye institution står klar til indflytning. Det vil dels være med til at løfte den nuværende kapacitetsudfordring og dels give den nye institution en etableret børne- og voksengruppe samt et pædagogisk og ledelsesmæssigt grundlag allerede ved indflytningen.

Løsningen kræver udover lokaler også ledelse – enten direkte på stedet eller ved en leder fra en eksisterende daginstitution eller centrale ressourcer. Erfaringsmæssigt kræver det tilstedeværelse i forbindelse med etableringen af et nyt tilbud. Da tilbuddet i starten i høj grad skal tage afsæt i vuggestuepædagogik, er det derudover vigtigt at afsætte ressourcer, der kan påtage sig opgaven med at lægge et godt fundament for denne gruppe i den nye institution.

Det vil være optimalt, hvis den nye midlertidige institution kan placeres i nærheden af Skovsøbakkens kommende placering. Center for Kommunale Ejendomme afklarer mulighederne for dette. Derudover undersøges endvidere, om der er mulighed for placering i tilknytning til eksisterende tilbud. Endeligt kan rammerne for den tidligere Slotsbjergby Daginstitution gendannes til daginstitution. Da der er brug for at handle hurtigt, kan den sidste løsning blive nødvendigt at tage i anvendelse, selvom det betyder en placering i forholdsvis stor afstand fra Skovsøbakkens kommende placering.

Administrationen har fremsendt forslag til budgetprocessen omkring yderligere kapacitet på dagtilbudsområdet. Det aktuelle kapacitetspres kræver dog handling allerede nu, hvorfor de skitserede løsninger foreslås finansieret af allerede-afsatte anlægsmidler på området.

Da størrelsen på udgiften endnu ikke er fuldt ud estimeret, er det administrationens forslag, at Byrådet frigiver en ramme på 3,47 mio. kr. svarende til endnu ikke disponerede anlægsmidler på dagtilbudsområdet til foreløbig håndtering af kapacitetsudfordringerne i Slagelse og Korsør.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der skal findes en løsning på kapacitetsudfordringerne i Korsør og Slagelse hurtigst muligt. Det er derfor administrationens anbefaling, at Byrådet frigiver ikke-disponerede midler på dagtilbudsområdet som en foreløbig ramme på 0,6 mio. kr. og 2,87 mio. kr. til kapacitetsudvidelse i hhv. Korsør og Slagelse, som administrationen kan agere indenfor.

Det er administrationens anbefaling, at Center for Kommunale Ejendomme og den interne bygherrerådgivning skal have kompetence til at løfte opgaven bedst og hurtigst muligt indenfor rammen. Afdeling for Dagtilbud tages med på råd i forhold til pædagogiske spørgsmål og overvejelser. Center for Kommunale Ejendomme giver løbende status til Børne- og Ungeudvalget omkring status og fremdrift.

Børne- og Ungeudvalget orienteres om valg af løsning på mødet i september.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er afsat anlægsmidler til ny daginstitution (Anlæg 157) på i alt 3,47 mio. kr. i 2021 og 2022 som endnu ikke er disponerede. Disse skal fremrykkes til 2021 og frigives til at starte etablering af løsningen på de aktuelle kapacitets udfordringer.

Anlæg 157 �Ny daginstitution� er en restpulje som stammer fra et tidligere afsat beløb på 40 mio. kr. til daginstitution i Slagelse. Puljen har indtil videre finansieret Daginstitution Jonslunden (nu anlæg 178), ombygning af Strandloppen (anlæg 207) samt tillægsbevilling på til �Slots Bjergby daginstitution og skole� (anlæg 135).

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 

 

 

 

Anlæg

 8.2 Dagtilbud

 3.471

 -3.471

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 -3.471

 3.471

 

 

Tværgående konsekvenser

Bosætningskampagner (#Pladstildetgodeliv) målrettet borgere fra andre kommuner kan udfordre kapaciteten yderligere. Samtidig kan det være forbundet med store udfordringer at leve op til forventninger fra både nuværende borgere og tilflyttere i forhold til mulighederne for at få plads – og få plads i det ønskede tilbud.

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget frigiver en ramme på 3,47 mio. kr. svarende til endnu ikke disponerede anlægsmidler på dagtilbudsområdet (Anlæg 157 – ny daginstitution) til foreløbig håndtering af kapacitetsudfordringerne i Slagelse og Korsør.

Bilag

330-2021-255298

Bilag 1 - udvikling i antal 0-5 årige 2015-2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse. Der arbejdes videre med konkrete forslag til hurtige kvalificerede løsninger til forelæggelse for BUU i september.

ingen i Korsør i tilknytning til Lilleskovvej og

580. Strukturanalyse Slagelse Kommunale Tandpleje (B)

580. Strukturanalyse Slagelse Kommunale Tandpleje (B)

Sagsnr.: 330-2021-39226               Dok.nr.: 330-2021-235993                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte anbefalingerne på baggrund af den eksterne strukturanalyse af den kommunale tandpleje og beslutte, om evt. anlægsforslag skal indgå i de videre budgetdrøftelser.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget behandlede den 4. maj 2020 punkt 375 samt 24. juni 2020 punkt 405 sager vedrørende fremtidige rammer for Slagelse Kommunale Tandpleje. Der er i budget 2021-2024 afsat 0,3 mio. kr. til en ekstern analyse af den kommunale tandpleje.

Børne- og Ungeudvalget besluttede den 8. marts 2021 punkt 511 at igangsætte den eksterne analyse af fremtidig struktur for den kommunale tandpleje. BDO har udarbejdet analysen, der indgår som bilag 1 til sagen.

Analysen tager udgangspunkt i nogle rammevilkår for tandplejen, som er et forventet stabilt børnetal i fremtiden samt en tandsundhed på forventet niveau ud fra socioøkonomi og på niveau med omkringliggende kommuner.

De samlede udgifter til Børne- og Ungetandplejen har ligget stabilt på ca. 23,3 mio. kr. de seneste to år, dog med et mindreforbrug der blandt andet tilskrives rekrutteringsvanskeligheder og dermed perioder med vakante stillinger.

Den nuværende klinikstruktur er en decentral klinikstruktur med 8 klinikker fordelt i kommunen. På trods af en decentral klinikstruktur skal en relativ høj andel af børn og unge transportere sig til tandpleje i dag (ca. 78%). Det er ikke alle klinikker, der har et patientgrundlag til at være fuldtidsbemandet. F.eks. har klinikken på Eggeslevmagle Skole i gennemsnit kun åben ca. 1. dag om måneden.

Der er generelle bemærkninger til det fysiske arbejdsmiljø på nogle af klinikkerne, som ikke kan udbedres i eksisterende bygninger.

Personalekapacitet og sammensætning svarer omtrent til Sundhedsstyrelsens anbefalinger, så der er ikke et effektiviseringspotentiale med hensyn til personale.

Serviceniveauet følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger ift. indkaldelsesinterval.

Tandplejen har en rekruttering- og fastholdelsesproblematik særligt ift. tandlæger, og den decentrale klinikstruktur skaber en sårbarhed ift. vagtplanlægningen. Det er ud fra APV’erne oplyst, at medarbejdere på små klinikker føler sig utrygge i forhold til at stå alene i den nuværende indretning/planlægning. Ligeledes, at det opleves udfordrende at skabe et stærkt fagligt miljø og en effektiv daglig drift på klinikker med relativt lave børnetal. 

I en prognose fra Sundhedsstyrelsen vurderes det, at manglen på tandlæger vil stige, hvilket vil være en udfordring for Slagelse Kommune oveni den rekrutteringsudfordring som allerede er tilstede. 

BDO’s analyse skitserer fem scenarier, som beskrives yderligere under handlemuligheder.

Muligheden for en mobil tandklinik er beskrevet. BDO ser ikke entydige fordele herved.

Omsorgs- og Socialtandplejen er ligeledes inddraget i analysen. For nuværende er disse øvrige tilbud driftsmæssig stabile. En sammenlægning af hele den kommunale tandpleje vurderes til at kunne være en nøgle til rekruttering af tandlæger, men dette vil kræve inddragelse af de øvrige fagudvalg i drøftelse og beslutning.

Retligt grundlag

Sundhedsloven og tandplejebekendtgørelsen.

Handlemuligheder

På baggrund af forudsætninger mht. rammevilkårene og den nuværende klinikstruktur samt drift af tandplejen har BDO analyseret fremtidsscenarier for B&U tandplejen i Slagelse Kommune. Analysen fremkommer med fire scenarier for sammenlægninger udover scenariet med fastholdelse af den nuværende klinikstruktur med små driftsmæssige justeringer. BDO anbefaler at omlægge til færre klinikker for at fremtidssikre tandplejen. Derudover anbefaler de at der udvælges to scenarier, som man kan gå videre med og få undersøgt detaljeret ift. bl.a. anlægsudgifter, inden endelig beslutning om fremtidig klinikstruktur.

a)    Scenarie 0 – Status Quo med 7 klinikker og en tandregulering: Driftsmæssig optimering er muligt ved at indkalde/henvise børn fra tætliggende skoledistrikter til klinikker uden for barnets skoledistrikt.

b)    Scenarie 1 – fem klinikker og tandregulering: Sammenlægning af Eggeslevmagle og Skælskør til en klinik i Skælskør samt Vemmelev og Baggesen til en klinik i Korsør. Øvrige klinikker som nuværende struktur.

c)    Scenarie 2 – tre klinikker: Sammenlægning som i scenarie 1 og desuden sammenlægning af Antvorskov, Marievang, Nymark og Søndermark til en ny klinik i Slagelse.

d)    Scenarie 3 – to klinikker: Sammenlægning af Eggeslevmagle, Skælskør, Vemmelev og Baggesen til en klinik i Korsør samt Antvorskov, Marievang, Nymark og Søndermark til en ny klinik i Slagelse.

e)    Scenarie 4 – én klinik: Sammenlægning af alle klinikker til én ny klinik i Slagelse.

BDO har estimeret anlægs- og inventaromkostningerne for scenarierne 2 - 4. Det dyreste samlede investeringsbehov (estimat) er scenarie 4.

Vurdering

Administrationen anbefaler scenarie 4.

Såfremt ønsket er, at bibeholde afdelinger i hver af de tre store byer i kommunen anbefaler administrationen scenarie 2.

Administrationen anbefaler scenarie 4, da det er den mest optimale struktur, som giver de bedste muligheder for at udføre tandplejens kerneopgave under overskriften �Sunde tænder hele livet�. Der vil være forudsætninger for et fagligt miljø, som kan tiltrække og fastholde tandlæger. Samtidig vil der være en fleksibilitet i forhold til at udnytte den personale- og stolemæssige kapacitet. Dog vil der være den ulempe, at børn og unge samt deres forældre skal transportere sig længere for aftaler hos tandplejen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Analysen beskriver de estimerede økonomiske og personalemæssige konsekvenser ift. drift og anlæg. Disse skal dog yderligere kvalificeres ved evt. beslutning om konkret igangsættelse af et anlægsprojekt.

Analysen har bl.a. haft et effektiviseringsperspektiv med for at kunne bruges i forbindelse med evt. lånefinansiering fra lånepuljen til effektiviseringsprojekter. Denne pulje er ikke aktuel til budget 2022, da den ikke er med i økonomiaftalen. BDO har desuden vurderet, at der umiddelbart ikke er et personalemæssigt effektiviseringspotentiale.

Tværgående konsekvenser

Analysen er primært ift. børne- og ungdomstandplejen, men berører også de øvrige tilbud i den kommunale tandpleje; special-, omsorgs-, og socialtandplejen. Specialtandplejen varetages af Center for Handicap og Psykiatri, mens omsorgs- og socialtandplejen varetages af Center for Sundhed og Ældre. Såfremt fremtidige scenarier i højere grad skal rumme disse områder, skal de involverede centre inddrages.

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter strukturanalysen af tandplejen og beslutter om og i så fald hvilke anlægsforslag, der skal sendes videre i budgetprocessen 

Bilag

330-2021-241022

Bilag 1 Strukturanalyse af BUtandplejen_BDO_SlagelseKommune_juli2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Drøftet. Stukturanalysen videresendes til budgetforhandlingerne.

(A) anbefaler en decentral løsning med en faseopdelt etablering, hvor 1. fase er etablering af én klinik i henholdsvis Korsør og Skælskør og 2. fase en sammenlægning af klinikker i Slagelse. Der ønskes tillige mulighed for frit valg af klinik for forældrene.

581. Ny bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer pga. COVID-19 (B)

581. Ny bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer pga. COVID-19 (B)

Sagsnr.: 330-2021-51865               Dok.nr.: 330-2021-226402                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om aftaleteksten og den nye bekendtgørelse og skal beslutte, hvordan midlerne fra aftalen skal udmøntes på skolerne.

Sagens indhold

På baggrund af Covid-19 pandemien er der den 24. juni 2021 udgivet en ny bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod Covid-19 i skoleåret 2021/2022.

Med aftalen medfølger statslige midler på 83 mio. kroner. Midlerne kan anvendes henover efteråret. Derudover er der bred politisk enighed om, at nødloven forlænges til d. 16. november 2021, så der parallelt kan fremsættes lovforslag om de udvidede frihedsgrader til skoler og kommuner.

Bekendtgørelsen er udgivet, efter at skolerne i Slagelse Kommune har planlagt det kommende skoleår 2021/2022.

Herunder følger de centrale elementer af henholdsvis aftaletekst og ny bekendtgørelse. Begge dokumenter vedlægges desuden sagen i deres fulde form.

Udtræk fra aftaleteksten

Udvidede frihedsgrader i skoleåret 2021/2022

Det følger af aftalen, at det bliver muligt at udvide visse frihedsgrader i skoleåret 2021/2022. Skoler og uddannelsesinstitutioner opfordres til at udnytte frihedsgrader angivet i de almindelige uddannelseslovgivninger til at finde lokale løsninger som imødekommer lokale behov.

Aftalepartierne er blevet enige om, at folkeskoler og kommuner skal have mulighed for (1) ikke at udarbejde elevplaner og (2) kvalitetsrapporter. Derudover (3) at det skal være muligt at fravælge målsætningen om, at lærerne skal have undervisningskompetence i de fag, som de underviser i således, at skolerne får en større frihed til at prioritere andre pædagogiske hensyn samt (4) skolerne får mulighed for at konvertere alt understøttende undervisning i det kommende skoleår med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter med et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen. Der foreslås tolærer- og tovoksenordninger, flere fagtimer, holddeling eller turboforløb i udvalgte fag som mulige aktiviteter. Det er op til skolen at vurdere, om man vil gøre brug af dette forslag. Konverteringen af understøttende undervisning forudsætter, at de frigivne personaleressourcer fortsat bliver på skolen.

Ramme til skoler, SFO’er samt fritids- og klubtilbud mv.

Der afsættes en ramme på 107 mio. kr. til folkeskoler, SFO’er, fritids- og klubtilbud samt fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler. Der fordeles specifikt 83 mio. af de afsatte 107 mio. som tilskud til kommunerne ud fra indbyggertal. Midlerne kan anvendes til indsatser som har til formål at sikre et fagligt løft for elever med størst behov og til indsatser som kan bidrage til at genstarte gode fællesskaber og styrke trivslen. Disse midler kan anvendes til aktiviteter i sommerferien og henover efteråret.

Ministeriet har i vedlagte orienteringsbrev præciseret, at tilskuddet også kan anvendes til fx øget åbningstid i SFO i lighed med den ramme, der blev afsat til ekstraundervisning, tolærerordninger, turboforløb, øget åbningstid i SFO el. lign med aftalen af 18. februar. Det er således op til kommunerne at beslutte, hvordan midlerne anvendes lokalt, og det er således også muligt for kommunerne at beslutte, at anvende rammen til fx øget åbningstid i SFO mv.

Børne- og Ungeudvalget kan derfor træffe beslutning om hvorvidt midlerne fx skal bruges til ovenstående, til at få udmeldte børn og unge tilbage i SFO’er samt fritids- og klubtilbud eller indsatser målrettet de fagligst svageste elever som menes at have oplevet de største negative konsekvenser af nedlukning og nødundervisning. Endeligt kunne midlerne også bruges på udskolingslever som inden for de kommende år skal starte på en ungdomsuddannelse.

Forlængelse af frist for tilskud givet med aftale af 18. februar 2021

Fristen for anvendelse af tilskud givet med aftale af 18. februar 2021 rykkes fra udgangen af juli 2021 til udgangen af december 2021. Tilskuddene til folkeskolen, elevråd i folkeskolen, klubber og PPR fra bloktilskud, som ikke er anvendt inden udgangen af juli 2021 kan herefter anvendes inden for formålene som er indgået i aftalen af 18. februar 2021 eller ud fra den indeværende aftale. Man sammenlægger opfølgningen af anvendelsen af tilskud givet med aftalen af 18. februar 2021 med opfølgningen af indeværende aftale.

Børne- og Ungeudvalget kan træffe beslutning om, hvorvidt den forlængede frist skal anvendes til at videreføre PPR-indsats til elever, som har været udfordret eller på anden vis har oplevet en forværring af faglige eller sociale problemer under nedlukningen. 

Tilskud til Danske Skoleelever

Der afsættes 2 mio. kr. til Danske Skoleelever (DSE) med henblik på at understøtte oprettelsen af elevråd på alle skoler hurtigst muligt.

Udtræk fra bekendtgørelsen

Fra indeværende bekendtgørelse foreligger der følgende forudsætninger for at foretage omlægning af undervisning:

·         Skolen skal vurdere, at foranstaltningerne mod COVID-19 og nødundervisning har gjort, at fagets formål bedst kan opnås ved midlertidig omlægning af undervisning

·         Skolen skal i en periode forsøge at opnå fagets faglige mål ved at indhente det faglige og sociale efterslæb, som overgangen til og varighed af nødundervisningen har skabt

Det følger herefter fra indeværende bekendtgørelse, at det er op til den enkelte skoleleder at træffe beslutning om, at der ikke skal udarbejdes elevplaner for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin. I denne forbindelse skal det påpeges, at aftalepartierne fra aftalen af 1. juni 2021 stadig har en forventning om, at kommuner og skoler foretager løbende evalueringer af elevernes faglige udvikling og trivsel.

Det er kommunalbestyrelsen, der efter ansøgning fra skolens leder kan godkende, at skolen konverterer understøttende undervisning til andre aktiviteter. Det er heraf muligt at afkorte skoledagen, hvortil der ikke skal gives erstatningsundervisning, hvis konverteringen medfører færre undervisningstimer end normalt. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at elever får tilbud om SFO/fritidshjem i det tilfælde, hvor omlægningen medfører en afkortningen af elevernes normale skoledag.

De økonomiske forhold vedrørende tilbud om øget SFO/fritidshjem er endnu ikke afgjort mellem KL og regeringen.

Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om, hvorvidt der skal udarbejdes kvalitetsrapporter. Børne- og Ungeudvalget kan hertil eventuelt drøfte, hvad man ønsker sig i stedet for. I den forbindelse skal det blot påpeges, at det er vigtigt at forholde sig til intensionen om, at der skal gives mere tid til kerneopgaver. Administrationen vil til udvalgsmødet til september udarbejde et eller flere forslag til alternativer for kvalitetsrapporterne, som der konkret kan tages stilling til.

Retligt grundlag

BEK nr. 1350 af 22/06/2021.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan træffe beslutning om udmøntningen af de midler, som tilfalder Slagelse Kommune. Dette er forventeligt ca. 1 mio. kr. ud af den samlede mængde på 83 mio. kr. Midlerne kan bruges til at få udmeldte børn og unge tilbage i SFO’er samt fritids- og klubtilbud. Midlerne kan også bruges til indsatser målrettet de fagligst svageste elever, som menes at have oplevet de største negative konsekvenser af nedlukning og nødundervisning pga. COVID-19. Endeligt kan midlerne bruges på udskolingslever, som inden for de kommende år skal starte på en ungdomsuddannelse.

Slutteligt kan Børne- og Ungeudvalget træffe beslutning om, hvorvidt den forlængede frist for anvendelse af tilskud skal anvendes til at videreføre PPR-indsats til elever, som har været udfordrede eller på anden vis har oplevet en forværring af faglige eller sociale problemer under nedlukningen.

Vurdering

Administrationen vurderer, at midlerne fra aftalen udmøntes efter eksisterende fordelingsnøgle, som blev anvendt til at fordele midlerne fra Aftale om håndtering af faglige udfordringer og indsatser for at styrke trivsel hos elever og kursister i grundskolen og på ungdoms- og voksenuddannelser frem mod sommeren 2021 af 18. februar 2021. Her blev midlerne fordelt til skolerne efter antallet af 9. klasse-afgangselever. Eleverne i de ældste spor på skolerne uden 9. klasse vægtede halvt.

Administrationen vurderer ligeledes, at skolerne bør få beslutningskompetencen til at rette midlerne hen, hvor de mener det giver bedst mening for den enkelte elev.

Administrationen vil til september-mødet arbejde på et beslutningsoplæg, hvor Børne- og Ungeudvalget og Byrådet kan tage stilling til, hvorvidt kvalitetsrapporterne skal udarbejdes for kommende skoleår, eller hvorvidt der kan være alternativer til kvalitetsrapporterne, jf. den ny bekendtgørelses § 5.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres om aftaleteksten og den nye bekendtgørelse.

2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udmøntningen af midlerne, som følger med aftalen.

Bilag

330-2021-226397

Bilag 1 - Aftaletekst

330-2021-226395

Bilag 2 - Ny bekendtgørelse

330-2021-229990

Bilag 3 - Orienteringsbrev til kommunalbestyrelser

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til efterretning.

At 2 - Udvalget besluttede, at midlerne fordeles til skolerne til de fagligt svageste elever og udskolingseleverne, der har oplevet negative konsekvenser af corona. Samme fordelingsmodel som ved fordeling af ekstramidler tidligere jf. sagsfremstillingen.

Helle Blak (UFP) ønskede, at midlerne blev anvendt til at få eleverne tilbage i SFO'er samt fritids- og klubtilbud.

582. Strateginotat på børne- og ungeområdet (D)

582. Strateginotat på børne- og ungeområdet (D)

Sagsnr.: 330-2021-48850               Dok.nr.: 330-2021-211225                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal drøfte udkast til strateginotat på børne- og ungeområdet.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget besluttede på mødet den 7. juni, at der skulle udarbejdes strategioplæg vedrørende langsigtede ønsker og muligheder med afsæt i Børne- og Ungepolitikken, der kan anvendes i en fremadrettet politisk prioritering indenfor udvalgets område.

Administrationen præsenterer med denne sag et udkast til et strateginotat.

Notatet eftersendes dagsordenen, så det tilgår udvalget forud for mødet.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte udkast til strateginotat på børne- og ungeområdet.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter udkast til strateginotat på børne- og ungeområdet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Udsat.

583. Bekendtgørelse om undervisning i skoleåret 2020/21 (O)

583. Bekendtgørelse om undervisning i skoleåret 2020/21 (O)

Sagsnr.: 330-2021-45829               Dok.nr.: 330-2021-205556                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om bekendtgørelse om undervisning, herunder omlagt undervisning, i skoleåret 2020/21.

Sagens indhold

Børne- og Undervisningsministeriet har udstedt en bekendtgørelse om undervisning, herunder omlagt undervisning, i skoleåret 2020/21, hvor der ikke er nødundervisning i forbindelse med forebyggelse af COVID-19. Reglerne i denne bekendtgørelse har betydning for skolers undervisning, herunder omlagt undervisning, i de tilfælde hvor der ikke er nødundervisning i forbindelse med forebyggelsen af COVID-19.

Det følger af bekendtgørelsen, at almindelig undervisning skal genoptages, når pligten til at give nødundervisning ophører. Der skal gives almindelig undervisning og tilmed udvises hensyn til sundhedsfaglige anbefalinger og retningslinjer som følge af COVID-19. Retningslinjerne er offentliggjort på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.

Fravigelser fra lovgivningen

Det er blevet tilladt at omlægge undervisningen i forbindelse med genoptagelsen af den almindelige undervisning.

Det er tilmed blevet tilladt at fravige bestemmelser fra Børne- og Undervisningsministeriets lovgivning om den almindelige undervisning, hvis det vurderes formålstjenligt for at opnå formålet med en omlagte undervisning. Skolen kan dog ikke fravige bestemmelser i Børne- og Undervisningsministeriets uddannelseslovgivning ud fra følgende forhold:

1.    Fagets mål, bindende mål eller kernestof for elever, der skal til prøve senest d. 31. juli 2021.

2.    Elevers mødepligt.

3.    Undervisningens samlede varighed, dog ikke krav til timetal.

4.    Krav til kompetencer hos lærere og undervisere.

5.    Prøver og eksamen.

6.    Nationale trivselsundersøgelser.

7.    Supplerende undervisning el. anden faglig støtte ud fra indeværende folkeskolelov og ordblindtest.

8.    Nationale test i folkeskolen.

I forbindelse med omlagt undervisning kan formålet med undervisningen ikke frasiges.

Forudsætninger for omlæggelse af undervisningen

Det er en forudsætning, at man vurderer, at foranstaltninger mod COVID-19 og nødundervisning gør omlagt undervisning nødvendigt for at opfylde fagets mål. Derudover skal man i en periode forsøge at opnå fagets faglige mål ved at indhente sociale og faglige efterslæb fra nødundervisningen. Det er op til skolen at tilrettelægge den omlagte undervisning ud fra det behov, som skolen vurderer, at den enkelte klasse har. Man skal i forbindelse med denne tilrettelæggelse tage særlig hensyn til elever med særlige behov. Dette gælder navnlig elever med behov for specialundervisning og specialpædagogisk støtte, elever med særlige støttebehov og tosprogede elever.

Det er desuden blevet muligt at omlægge eller aflyse fag til fordel for undervisningen i andre fag. Man må ikke omlægge et fag fuldt ud, hvis eleven afslutter faget i skoleåret 2020/2021 eller senest d. 1/10.


Information om og offentliggørelse af omlagt undervisning

Det er skolelederen, som er ansvarlig for at iværksætte omlagt undervisning. Beslutningen om omlægningen oplyses til skolens bestyrelse. Elever samt ansatte oplyses om omlægning før igangsættelse. Oplysning om omlægningen skal fremgå af skolens hjemmeside.

Tilskud m.v.

Omlægningen har ikke betydning for tilskud fra Styrelse for Undervisning og Kvalitet og særlige tilskudsregler for fjernundervisning er stadig gældende, når fjernundervisning bruges i forbindelse med omlagt undervisning. Retten til ydelser til elever og arbejdsgivere efter Børne- og Undervisningsministeriets lovgivning er ikke berørt af, at undervisningen omlægges ud fra indeværende bekendtgørelse.

Retligt grundlag

BEK nr. 508 af 25/03/2021 omhandlende undervisning, herunder omlagt undervisning, i skoleåret 2020/21 i tilfælde, hvor der ikke er nødundervisning som led i forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med COVID-19.

Handlemuligheder

Børne- og ungeudvalget kan tage bekendtgørelse om undervisning, herunder omlagt undervisning, i skoleåret 2020/21 til orientering.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager bekendtgørelsen om undervisning, herunder omlagt undervisning, for skoleåret 2020/21 til orientering.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til orientering.

584. Status på implementering af anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge (O)

584. Status på implementering af anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge (O)

Sagsnr.: 330-2019-52609               Dok.nr.: 330-2021-159353                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status på arbejdet med implementering af anbefalingerne til forebyggelse af misbrug blandt unge.

Sagens indhold

Opgaveudvalgets opgave

Byrådet nedsatte i maj 2019 et §17 stk. 4 udvalg, som havde til formål at komme med anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge i Slagelse Kommune. Udvalget havde således en forberedende og rådgivende funktion forud for Byrådets beslutning om, hvordan der fremadrettet skulle arbejdes med at forebygge misbrug blandt unge. Opgaveudvalgets slutprodukt er et katalog med anbefalinger til konkrete initiativer, som blev afleveret og behandlet i Byrådet i oktober 2020. Se bilag 1 for opgaveudvalgets anbefalinger.

Kvalificering og koordinering af opgaveudvalgets anbefalinger

Byrådet godkendte på mødet den 26. oktober 2020 punkt 2 opgaveudvalgets anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge. Byrådet bemærkede til anbefalingerne, at der skulle arbejdes videre med dem, med henblik på at få kvalificeret, prioriteret og koordineret anbefalingerne med øvrige indsatser på området.

På baggrund af Byrådets beslutning nedsatte administrationen seks arbejdsfællesskaber, bestående af de relevante interne og eksterne aktører, som opgaveudvalget havde peget på i deres katalog. Arbejdsfællesskaberne har i foråret 2021, med udgangspunkt i en kortlægning af eksisterende indsatser på området, arbejdet for at imødekomme opgaveudvalgets konkrete oplæg til indsatser.

Arbejdsfællesskaberne har på baggrund af opgaveudvalgets store arbejde og efter gældende lovgivning, faglig evidens og organisatoriske forhold, kvalificeret anbefalingerne med små justeringer.

Forslag til udmøntning af opgaveudvalgets anbefalinger

Herunder ses en kort beskrivelse af, hvordan arbejdsfællesskaberne foreslår, at opgaveudvalgets anbefalinger kan implementeres i praksis. Se bilag 2 for uddybning af nedenstående. 

Anbefaling 1: Styrke sociale kompetencer hos eleverne i grundskolen

Beslutningen om, at tilrettelægge en trivselsfremmende indsats på tværs af en hel årgang fx på 6. klassetrin, går imod principperne om decentral beslutningskraft. Anbefalingen kan derfor realiseres som en overordnet ramme, indeholdende en vis fleksibilitet, som kan tilgodese lokale forhold. 

·         Trivsel skal på skoleskemaet i alle 6. klasser vha. af en trivselsværktøjskasse. Værktøjskassen indeholder en række forskellige evidensbaserede trivselsmaterialer og aktivitetsmuligheder fx værktøjer til italesættelse af ABC for mental sundhed, livsduelighedsaktiviteter mm. Det er op til hver enkelt skole, hvordan de integrerer værktøjskassen i undervisningen på 6. klassetrin.

·         Som prøvehandling tilbydes grundskolerne at blive MOT-skoler. MOT betyder �mod� og er et norsk evidensbaseret trivselsprogram, som har vist gode resultater. Som prøvehandling anbefaler arbejdsfællesskaberne at igangsætte programmet på én til to grundskoler, så der kan drages lokale erfaringer med trivselsprogrammet.

·         For at forældre og lærere understøttes til at have fokus på elevernes trivsel, tilbydes de en workshop i ABC for mental sundhed. Workshoppen giver dem konkrete værktøjer til, hvordan de kan hjælpe og støtte, børn og unge til bedre trivsel. Workshoppen giver således også konkrete redskaber til, hvordan mistrivsel kan håndteres (se anbefaling 2).

Anbefaling 2: Opsporing og håndtering af mistrivsel i udskolingen

·         Forældre og relevante fagpersoner støttes til at kunne håndtere unges trivsel vha. en række workshops og ambassadøruddannelser i ABC for mental sundhed. Workshops og ambassadøruddannelser giver de støttende voksne en forståelse for, hvad der påvirker de unges trivsel, samt giver dem konkrete værktøjer til, at kunne håndtere unges mistrivsel. En workshop i ABC for mental sundhed, tilbydes også ifm. anbefaling 1.

En ambassadøruddannelse er en udvidet workshop, som går mere i dybden og giver flere konkrete samtale- og refleksionsværktøjer til at arbejde trivselsfremmende. Som deltager på en ambassadøruddannelse betragtes man som trivselsambassadør.

·         For at kvalificere og sikre tidlig indsats iht. håndtering af trivselsproblematikker i grundskolen, etableres der et formelt forum med regelmæssige mødegange for udskolingslærere og socialrådgivere. Forummet kan inddrage andre relevante aktører ved behov fx Den Kriminalpræventive enhed (KPE), Perron3 m.fl.

Anbefaling 3: Styrke sunde fællesskaber og synliggøre eksisterende

Arbejdsfællesskabet har kortlagt eksisterende muligheder for unge, for at deltage i forskellige aktiviteter og sunde fællesskaber, herunder fritidsaktiviteter, tilbud i junior- og fritidsklubber, ungdomsskolen, frivillige sociale foreninger m. fl. Mulighederne og markedsføringen heraf kvalificeres af unge.

·         Der etableres et ungeforum i efteråret 2021, som skal kvalificere og udvikle eksisterende fællesskaber, samt kigge på de fysiske rammer, som er til rådighed i Kommunen.

·         Unge fra Headspace tilbyder oplæring i brugen af og markedsføring på de sociale medier til relevante aktører fx frivillige sociale foreninger, kultur- og fritidsforeninger, relevante kommunale medarbejdere m.fl.

Anbefaling 4: Oplysningskampagne

Oplysningskampagnen tænkes ind, som en del af anbefaling 1 og bliver dermed et konkret bidrag til indholdet i trivselsværktøjskassen. Derfor igangsættes udviklingen af en oplysningskampagne først når det øvrige indhold i trivselsværktøjskassen jf. anbefaling 1 er på plads. Indtil da udvikles en podcast på opfordring fra unge, som er tilknyttet Perron 3.

·         Der udvikles en podcast i samarbejde med unge, som italesætter aktuelle og lokale problemstillinger iht. brug og misbrug af stoffer. Podcasten udvikles løbende og kan derfor tilpasses aktuelle problemstillinger og udfordringer i lokalområdet. Podcasten kan bruges som element i trivselsværktøjskassen jf. anbefaling 1, og kan samtidig kommunikeres på relevante sociale medier, som led i oplysningskampagnen.

Anbefaling 5: Begrænse tilgængeligheden af stoffer

Som kommune har vi ingen beføjelser ift. ungdomsuddannelserne og diverse udskænkningssteder som fx diskoteker, værtshuse, caféer mm. Derfor er der behov for en dialogbaseret tilgang til det forebyggende arbejde omkring ansvarlig udskænkning og stoffrie miljøer.

·         Der er behov for en vis ensartethed i grundskolernes alkohol- og rusmiddelpolitikker. Der udarbejdes ligeledes en ensartet handleplan, for grundskolernes håndtering af alkohol- og rusmiddelproblematikker.

·         Der indledes dialog med ungdomsuddannelserne omkring en ensartethed i alkohol- og rusmiddelpolitikker, samt tilhørende handleplaner.

·         Der etableres et formelt forebyggende samarbejde med udskænkningsstederne omkring ansvarlig udskænkning, stoffrie miljøer mm. via. Bevillingsnævnet. Samarbejdet understøttes af et tværfagligt netværk mellem KPE, Perron3 og Politiet.  

Anbefaling 6: Mulighed for stoftestning

Forældre, undervisere m.fl. skal have mulighed for at stofteste en ung enten i hjemmet, på skolen eller uddannelsesinstitutionen. Der er dog ikke hensigtsmæssigt, at den eller de voksne, som omgås den unge til daglig også er dem, der skal stofteste den unge. Dette grundet det relationelle og støttende aspekt, da de voksne relationer er afgørende for den unges videre forløb fx ifm. rusmiddelbehandling eller lign. For at sikre validiteten af de forskellige stoftests er det hensigtsmæssigt, at det er fagfolk, som foretager testene og vurderer resultatet.    

·         Forældre, lærere eller lign. kan rekvirere en stoftestning af en ung ved behov. Lokalteamet i Rusmiddelcenter Slagelse varetager stoftestningen grundet det relationelle og støttende aspekt, samt testens validitet. Stoftestningen kan både foregå i den unges hjem, på uddannelsesinstitutionen eller i Perron 3. Dette aftales nærmere med den voksne og efter aftale med den unge. 

Tidsplan for implementering

Anbefalingerne til forebyggelse af misbrug blandt unge implementeres løbende fra efteråret 2021, og alle anbefalinger forventes implementeret senest fra august 2022. Den løbende udrulning af de seks anbefalinger er tilpasset og koordineret med øvrige indsatser på området, således at der sikres en kvalificeret og helhedsorienteret indsats.

Retligt grundlag

Styrelsesloven §17, stk. 4.

Budgetaftale 2021-2024 punkt 7 og punkt 9.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at anbefalingerne til forebyggelse af misbrug blandt unge, kan implementeres løbende fra efteråret 2021 i den form, som præsenteres ovenfor og i bilag 1.

Nogle af anbefalingerne kan iværksættes hurtigt fx stoftestning af unge, mens andre anbefalinger kræver koordinering med øvrige indsatser på området og dermed en længere implementeringstid, for at sikre en helhedsorienteret indsats. 

Implementering af anbefalingerne forventes at kunne bidrage til det forebyggende arbejde på rusmiddelområdet og dermed understøtte det arbejde som igangsættes jf. punkt 9 i Budgetaftalen 2021-2024 om forbedring af Sundhedsprofilen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Forebyggelses- og Seniorudvalget har på mødet den 11. august 2020 punkt 10 afsat 590.000 kr. fra den generelle forebyggelsespulje i 2020 (Budgetaftale 2019-2022) til implementering af anbefalingerne. Midlerne blev ikke anvendt i 2020 grundet Corona-situationen og er derfor planlagt til udmøntning i 2021, i takt med at indsatserne iværksættes.

Der er i 2022, 2023 og 2024 afsat 500.000 kr. til udmøntning af anbefalingerne jf. Budgetaftale 2021-2024, tillægspunkt VII..

Tværgående konsekvenser

Arbejdsfællesskaberne har været bredt repræsenteret på tværs af områder bl.a. for at sikre koordinering med nuværende indsatser og for at få flere tværfaglige perspektiver med.

Udmøntningen af anbefalingerne til forebyggelse af misbrug blandt unge, understøtter indsatsen med, at forbedre Sundhedsprofilen, som en af trædestenene for at mestre eget liv, øge uddannelsesniveauet og sikre flere i uddannelse og beskæftigelse, jf. punkt 9. i Budgetaftale 2021-2024.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Bilag

330-2020-404191

Bilag 1 - Anbefalinger fra opgaveudvalget Forebyggelse af misbrug blandt unge

330-2021-235658

Bilag 2 - Forslag til konkret udmøntning af anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til orientering. Udvalget ser frem til videre afrapportering på arbejdet med implementeringen.

585. Initiativsag - Elevvenlig kommune (B)

585. Initiativsag - Elevvenlig kommune (B)

Sagsnr.: 330-2021-46700               Dok.nr.: 330-2021-214276                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådsmedlem Stén Knuth har på vegne af Venstre, den 14. juni 2021 via sin initiativret ønsket at byrådet tager stilling til sag om elevvenlig kommune.

Sagens indhold

I Venstre prioriterer vi folkeskolen som én af de allervigtigste velfærdsopgaver. Skoler skal have den rette økonomiske ramme, lederne skal have frihed til at lede, lærerne og pædagoger skal have rette kompetencer, og de skal uddannes og udvikles. Alt sammen til gavn for eleverne, således at eleverne får det bedst mulige afsæt mod fremtiden. Elevdemokrati og trivsel er essentielt for denne fremtid. I et moderne demokrati er det vigtigt at forstå politiske processer. Det skaber trivsel både at kunne forstå men også at være med, og være med at bestemme.

Og måske endnu mere nu end tidligere er der behov for at inddrage eleverne i skolepolitikker, elevråd og demokratiske dannelses-processer, fordi denne del de sidste 13-14 måneder har været udfordret.

Lidt mere end 40 kommuner er allerede en elevvenlig kommune, og Venstre mener naturligvis at eleverne i skolerne i Slagelse kommune skal være en del af det fællesskab. Derfor indstiller Venstre at byrådet drøfter denne sag og efterfølgende beder vores udvalg starte processen op for at blive en del af dette fællesskab.

Læs mere her: https://skoleelever.dk/om-elevvenlig-kommune/

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Venstre indstiller,

1.    at sagen drøftes og sendes til Børneudvalget med henblik på at starte processen op for at blive en del af �Elevvenlig kommune�

Beslutning i Byrådet den 21. juni 2021:

Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V), Flemming Erichsen (A), Villum Christensen (I)

At 1 - Sagen oversendes til behandling i Børne- og Ungeudvalget.

Administrative bemærkninger

Slagelse Kommune havde en treårig samarbejdsaftale med Danske Skoleelever vedr. Elevvenlig Kommune i skoleårene 2016/17, 2017/18 og 2018/19. Som en del af samarbejdet blev det kommunale fælleselevråd (SKE) oprettet, og SKE er efterfølgende blevet drevet med interne kræfters hjælp.

Det skal vurderes, om den ekstra udgift forbundet med en samarbejdsaftale vil stå mål med det forventede udbytte.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Drøftet.

Udvalget bemærkede, at der er elevråd på alle skoler. Sagen oversendes til SKE, der anmodes om en tilbagemelding på sagen.

586. Gensidig orientering (O)

586. Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2021-43405                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen

Orientering om den sammenhængende plan for vejledningsindsatser og tilhørende

undervisning

Med baggrund i bekendtgørelse af lov om kommunal ungeindsats for unge under 25 år har administrationen i samarbejde med repræsentanter for skoleledelsen, elever, forældre og ungdomsuddannelserne udarbejdet en sammenhængende plan for vejledningsindsatserne og den tilhørende Uddannelse og job-undervisning (herefter U&J-undervisning) i Slagelse Kommune. Planen er vedhæftet sagen i sin fulde form som bilag 1.

Planen er udarbejdet på et tidspunkt, hvor årsplanlægningen for skolerne og UU allerede helt eller delvist er på plads. Derfor pointeres det, at kommende skoleår fungerer som år 0, hvor der arbejdes efter at få forløb op på de forskellige trin. Ambitionen er minimum et forløb på indskolingstrinet og 2 på mellemtrinet. Indsatserne for udskolingen ligger nogenlunde fast i forbindelse med praktikker, intro-kurser og brobygning, SUK og Skills og ikke mindst ’Unge i praksis’- forløbene på nogle skoler.

For at medvirke til, at planen løbes i gang på skolerne vil vejlederne i UU stå til rådighed og byde ind hos lærerne i forhold til, hvilke muligheder der ligger for at inddrage U&J-aspektet i den allerede planlagte undervisnings-årsplan på de forskellige trin.

Arbejdet med den sammenhængende plan understøttes af den styrkede vejledningsindsats i grundskolen, hvor det blandt andet med baggrund i de øgede ressourcer til indsatsen prioriteres at vejlede alle elever i 8. klasse. Derudover prioriteres det også, at UU vejleder kollektivt allerede fra 6. klasse. Beskrivelse af indsatsen er vedhæftet sagen i sin fulde form som bilag 2.

Som opfølgning på den politiske beslutning vedr. budget 2020 – 22 om at styrke vejledningsindsatsen i grundskolen med 500.000,-kr. årligt i den 3 årige periode, har administrationen i forlængelse af den sammenhængende plan for vejledningsindsatserne også udarbejdet en statusopgørelse over, hvordan vejledningsindsatserne er prioriteret indtil nu, og, hvad der tænkes fremadrettet.

Både den sammenhængende plan for vejledningsindsatserne samt statusopgørelsen for den styrkede vejledningsindsats i grundskolen er vedlagt sagen i deres fulde form.

Deltagelse i DM i Fagene

Kommunens skoler har fået tilbud om at deltage i det gratis undervisningstilbud ’DM i Fagene’, som er Danmarks største konkurrence i skolens fag for 7., 8. og 9. klasse. Eleverne deltager online i den indledende runde i perioden 30. august til 3. december, hvorefter klasserne med de bedste resultater kontaktes og går videre til landsmesterskaberne.

Opgaverne i DM i Fagene er casebaserede og er udarbejdet i tæt samarbejde med rigtige virksomheder. Konkurrencen har til formål at styrke elevernes evne til at koble skolens fag med virkelighedens arbejdsmarked.

Serviceniveau og retningslinjer for befordring af folkeskoleelever

Erhvervs- og Teknikudvalget behandler på deres møde den 9. august en sag om serviceniveau og retningslinjer for befordring af folkeskoleelever. Med sagen lægges op til, at udvalget sender sagen til høring i Børne- og Ungeudvalget med henblik på bemærkninger. Træffes der beslutning om dette, vil sagen være at finde på Børne- og Ungeudvalgsmødet den 20. september.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

Bilag

330-2021-226501

Bilag 1 - Sammenhængende plan for vejledningsindsatser

330-2021-226500

Bilag 2 - Styrket vejledningsindsats

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til orientering.

587. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

587. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2021-43479                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.

Vurdering

Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.

Bilag

330-2021-255379

Bilag 1 - Sagsoversigt pr. august 2021

330-2021-255378

Bilag 2 - Ã…rsplan pr. august 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Udvalget ønsker, at Den Boligsociale Helhedsplan sættes på dagsordenen i september til kommentering.

Evaluering af udvalgets arbejde ønskes til brug for det kommende udvalg.

588. Pressemeddelelser (B)

588. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2021-43394                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Ingen.

589. Godkendelse af referat (B)

589. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2021-43417                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Godkendt.