Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 6. december 2021



620. Godkendelse af dagsorden (B)

620. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2021-43390                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

621. Strateginotat på børne- og ungeområdet (B)

621. Strateginotat på børne- og ungeområdet (B)

Sagsnr.: 330-2021-48850               Dok.nr.: 330-2021-394681                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte strateginotat på børne- og ungeområdet.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget besluttede på mødet den 7. juni, at der skulle udarbejdes strategioplæg vedrørende langsigtede ønsker og muligheder med afsæt i Børne- og Ungepolitikken, der kan anvendes i en fremadrettet politisk prioritering indenfor udvalgets område. Udvalget gav på mødet den 20. september følgende bemærkninger til første udkast af strateginotatet:

�Udvalget ønsker, at følgende skal træde mere frem i notatet:

- Den økonomiske udvikling på området

- Vigtigheden af inddragelse, herunder for eksempel høringsbesøg

- At det decentrale niveau opfordres til give tilbagemelding på mulig afbureaukratisering af lokalt fastsatte regler og rammer.�

Med afsæt i udvalgets bemærkninger er der i det vedlagte udkast til strateginotat tilføjet yderligere tekst vedrørende den økonomiske udvikling samt inddragelse af børn, unge og aktører på området. Mulighederne for afbureaukratisering er dog ikke skrevet ind i notatet, da der med afsæt i Budget 2022-2025, punkt 6 samt Økonomiudvalgets opfølgende drøftelser 11/10, punkt 3 igangsættes en proces med fokus på blandt andet dette, hvor alle dele af kommunen indgår, herunder det enkelte fagudvalg. Intentionen bag udvalgets bemærkning vurderes dermed dækket.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan godkende strateginotat på børne- og ungeområdet med eller uden ændringer.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender strateginotat på børne- og ungeområdet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Udsat. Behandles på næstkommende udvalgsmøde.

Bilag

330-2021-394662

Bilag 1 - Endeligt udkast til strateginotat

330-2021-328404

Bilag 2 - Politiske pejlemærker for områderne

330-2021-329062

Bilag 3 - Børne- og Ungeudvalgets resortansvar jf. styrelsesvedtægten

330-2021-332220

Bilag 4 - Opkvalificering af sagsbehandlingen på det specialiserede børne- og ungeområde

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt.

I lyset af at børne- og ungeområdet fremover opdeles i fire forskellige fagudvalg, finder Børne- og Ungeudvalget det særdeles vigtigt, at pointerne fra strateginotatet formidles til de nye udvalg. Udvalget finder behov for et fortsat fokus på rettidig indsats samt koordinering og tværgående samarbejde.

Udvalgsformand Helle Blak (UFP) stiller sig desuden til rådighed for sparring ved opstarten af de nye udvalg.

622. Orientering om økonomien på Børne- og Ungeudvalgets område i 2022-2024 (O)

622. Orientering om økonomien på Børne- og Ungeudvalgets område i 2022-2024 (O)

Sagsnr.: 330-2021-84944               Dok.nr.: 330-2021-394686                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeområdet

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om økonomien på udvalgets område i 2022-2025.

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober 2021 budgettet for 2022-2025. I vedhæftede bilag 1 oplistes de emner og økonomiske konsekvenser i budgettet, der vedrører Børne- og Ungeudvalgets område. Herunder præciseres også, hvor der vil være behov for politiske beslutninger i udvalget i kommende år.

Slutteligt oplistes mulige økonomiske påvirkninger, der er afledt af centrale/statslige tiltag, herunder lovændringer, finanslov m.v.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Administrationen vurderer, at bilag 1 præsenterer et overordnet overblik over de økonomiske implikationer af både Budget 2022-2025 samt centrale/statslige tiltag.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til orientering.

På næstkommende udvalgsmøde præsenteres opdateret notat, hvor kommende initiativer vedr. Halskov-projektet, håndholdt misbrug, psykologbistand og partnerskabet 'Sammen om skolen' er inkluderet.

Administrative bemærkninger

Bilag 1 er blevet revideret i henhold til Børne- og Ungeudvalgets bemærkninger på udvalgsmødet den 1. november 2021.

Bilag

330-2021-394695

Bilag 1 - Økonomien på Børne- og Ungeudvalgets område 2022-2025

330-2021-390268

Bilag 2 - Notat vedr. reformen 'Børnene Først'

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

Udvalget finder det vigtigt, at midler til håndholdt indsats mod unges misbrug kanaliseres over til denne specifikke indsats og gør opmærksom på, at disse midler ligger udenfor det nu nedlagte § 17, stk. 4-udvalgs økonomi.

Børne- og Ungeudvalget gør opmærksom på, at tidligere øremærkede midler til fagligt løft af folkeskolen fremover er en del af bloktilskuddet, hvilket fordrer skærpet fokus på brugen af midlerne.

Udvalget opfordrer desuden de kommende udvalg på børne- og ungeområdet til at være opmærksomme på at fordele centralt afsatte midler helt ud på virksomhedsniveau.

623. Status på handleplan og budget 2022 for Familiehusene Slagelse (O)

623. Status på handleplan og budget 2022 for Familiehusene Slagelse (O)

Sagsnr.: 330-2021-92846               Dok.nr.: 330-2021-415580                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om handleplan for Familiehusene Slagelse på forventet merforbrug i 2021, samt arbejdet omkring Familiehusenes budget 2022.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget godkendte den 1. november 2021 budgetopfølgning 4, hvor det fremgik, at der ville blive fremlagt en handleplan for Familiehusenes forventede merforbrug i 2021 på 3,3 mio. kr. til godkendelse i Børne- og Ungeudvalgets møde i december 2021.

Tekst

Beløb

Budget 2021

26,525 mio. kr.

Forventet forbrug 2021

29,859 mio. kr.

Forventet merforbrug

-3,333 mio. kr.

Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på arbejdet med handleplanen med forventet fremlæggelse til godkendelse i januar 2022.

Merforbruget skyldes primært opnormeringer i forhold til ansættelse af personale til håndtering af psykologisk behandling og driftsrelaterede følgeudgifter hertil for at kunne efterkomme en større efterspørgsel fra myndighed.

Der er forud for 2022 iværksat et arbejde med et samlet ydelseskatalog med udgangspunkt i Familiehusenes budget for 2022 på 29,854 mio. kr. Ydelseskataloget danner ramme for aftalte ydelser mellem myndighed og Familiehusene. Der arbejdes pt. ud fra, at handleplanen på 3,3 mio. kr. skal indtænkes i sammenhæng med ydelseskataloget.

Modellen er baseret på en ATA-tidsberegning (Ansigt til Ansigt), som bruges til at beregne en timepris på ydelsen, et ydelseskatalog og et antal indsatser/leverancer på årsbasis.

Formålet er

·         at skabe gennemsigtighed mellem Familiehusenes indsatser og myndigheds bestillinger

·         at skabe gennemsigtighed på egne tilbud, så de kan sammenlignes med eksterne leverandørers priser

·         at ydelseskataloget kan anvendes til målretning og prioritering af lokale ydelser i forhold til behovet i Slagelse Kommune

·         at skabe en gennemsigtighed i forhold til de enkelte tilbuds organisering og deraf afledte prisdannelse, der kan anvendes til at optimere organisationen.

Den anvendte model er derfor relativ detaljeret, idet den skal kunne understøtte de beskrevne formål; det vil sige ikke kun selve prisgrundlaget, men også det ressourcemæssige grundlag.

ATA-tiden angiver de timer og den procent af bruttoarbejdstiden, medarbejderen anvender overfor brugeren af tilbuddet. Det er dermed et udtryk for i hvor høj grad medarbejderne bruger deres tid sammen med de brugere, der er visiteret til en ydelse.

ATA-tidsberegningen tager udgangspunkt i bruttoarbejdstiden på et årsværk på 1924 timer, hvor følgende fratrækkes forholdsmæssigt:

·         Overenskomstmæssige fradrag (ferie, omsorgsdage, seniordage, barns 1. og 2. sygedage, helligdage og frokost)

·         Øvrige fradrag (uddannelse, møder uden borger og sygdom)

·         Opgaverelaterede fradrag (vejtid og dokumentation)

Der er ikke altid en entydig sammenhæng mellem en høj ATA-tid og høj kvalitet. På nogle arbejdsområder bidrager f.eks. koordinering og dokumentation i høj grad til kvaliteten af tilbuddet, og en meget høj ATA-tid vil på sådanne arbejdsområder ikke være udtryk for høj kvalitet. Hvorvidt en bestemt ATA-tid er udtryk for god kvalitet, kan derfor ikke vurderes uafhængigt af det faglige indhold af ydelserne. En lav ATA-tid vil betyde en relativ høj timepris. ATA-tiden anvendes som grundlag for timeprisberegningen i Familiehusene.

Handleplan og Budget 2022:

I arbejdet med handleplanen og budget 2022 på Familiehusene er der taget udgangspunkt i, at Familiehusene skal levere samme antal indsatser som i 2021. Det har derfor været nødvendigt at regulere i ATA-tiden for at komme ned på budgetniveau 2022 på 29,854 mio. kr. Det forventes, at den afsatte tid til møder uden borger og dokumentation kan sættes ned i forhold til nuværende praksis som led i handleplanen, der forelægges januar 2022. Derudover er der dele af Familiehusenes udgifter, som har været konteret andre steder end på Familiehusene i 2021, hvorfor disse udgifter vil belaste budgettet i 2022.

For at indhente merforbruget på 3,3 mio. kr. har Familiehusene udarbejdet en 3-årig handleplan, hvor der peges på ansættelsesstop ved naturlig afgang, og at Familiehusene skal løfte flere sager indenfor den afsatte budgetramme. Der arbejdes videre med handleplanen, idet det skal sikres, at Familiehusene kan løfte de ekstra sager indenfor rettidig indsats.

Som følge af det foreliggende arbejde med budgetrammeaftale 2022 og handleplanen har Familiehusene bragt en række opmærksomhedspunkter i spil, som tages med i det videre arbejde.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Der arbejdes videre med Familiehusenes handleplan og budget 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

624. Danmarkskortet 2020 - omgørelsesprocenter på socialområdet (O)

624. Danmarkskortet 2020 - omgørelsesprocenter på socialområdet (O)

Sagsnr.: 330-2021-81578               Dok.nr.: 330-2021-371273                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- Ungeudvalget orienteres om Danmarkskortet over omgørelsesprocenter fra Ankestyrelsen på socialområdet.

Sagens indhold

Hvert år offentliggøres kommunernes omgørelsesprocenter for det forudgående år for afgørelser truffet i Ankestyrelsen efter servicelovens bestemmelser.

Omgørelsesprocenten er antallet af omgjorte afgørelser set i forhold til alle afgørelsessager, som Ankestyrelsen har realitetsbehandlet. Realitetsbehandlede sager er sager, som enten er blevet hjemvist, ændret/ophævet eller stadfæstet.

Baggrunden for hjemvisningen af sagerne fra Ankestyrelsen er ofte, at kommunen skal indhente oplysninger, der kan belyse sagerne yderligere, eller at sagerne ikke indeholder tilstrækkeligt med oplysninger til at Ankestyrelsen kan afgøre sagen.

Der er således et øget fokus på oplysningspligten og dokumentationskravet i sagsbehandlingen i sagerne. Dette hænger ligeledes uløseligt sammen med sagsbehandlingstiderne.

Danmarkskortet 2020

Kommunalbestyrelsen skal behandle danmarkskortet på et møde inden udgangen af det år, hvor omgørelsesprocenterne på socialområdet offentliggøres. Offentliggørelsen af Danmarkskortet kan findes her:

https://sm.dk/danmarkskort/2021/jun/omgoerelsesprocenter-paa-socialomraadet-i-2020

Det fremgår af Danmarkskortet for 2020, at Ankestyrelsen har afgjort 104 sager på servicelovens område for hele Slagelse Kommune. I 46 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunes afgørelse, hvilket svarer til en omgørelsesprocent på 44 %. Landsgennemsnittet var i 2020 36,3 %.

Af Ankestatistik fra Ankestyrelsens hjemmeside fremgår det, at Center for Børn og Unge har truffet afgørelse i 45 af de 104 sager, som Ankestyrelsen har afgjort. De øvrige afgørelser er truffet i de andre centre.

Ud af de 45 sager blev alene 3 sager ændret/ophævet, mens 12 sager blev hjemvist. 30 sager blev stadfæstet.

17 af de 45 sager vedrører børnehandicapområdet. Ud af de 17 afgørelser på børnehandicapområdet har Ankestyrelsen ændret/ophævet 3 sager og hjemvist 8 sager.

Størstedelen af de omgjorte afgørelser på børneområdet vedr. altså børnehandicap, typisk sager vedr. merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste..

Af bilag 1 fremgår omgørelsesprocenter på børn og ungeområdet, herunder børnehandicapområdet.

Generelt om klageadgang til Ankestyrelsen og afgørelsernes betydning

En borger, der er utilfreds med en afgørelse, som kommunen har truffet efter en bestemmelse i serviceloven, kan klage over afgørelsen til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen kan derefter træffe afgørelse om enten at stadfæste eller ændre/ophæve kommunens afgørelse eller at hjemvise sagen til fornyet behandling i kommunen.

Ankestyrelsens afgørelser er vigtige for kommunerne til at tydeliggøre de overordnede rammer for, hvordan den enkelte kommune skal fortolke servicelovens bestemmelser, når kommunen skal træffe en afgørelse. Ankestyrelsens afgørelser er samtidig også vigtige med hensyn til at sikre ensartet sagsbehandling på tværs af kommunerne og retssikkerhed for borgerne.

Som noget nyt har kommunerne i år haft mulighed for at komme med bemærkninger til Danmarkskortet. Slagelse Kommunes kommentar er: Det anbefales, at omgørelsesprocenterne ses i sammenhæng med det samlede antal afgørelser, der årligt træffes i kommunen. Ligeledes burde stadfæstelsesprocenten fremgå.

Med dette menes, at omgørelsesprocenterne skal ses i sammenhæng med antallet af sager på området og de mange afgørelser, der hvert år træffes i kommunerne efter serviceloven. I Center for Børn og Unge er der på nuværende tidspunkt ca. 1950 verserende sager, hvoraf ca. 400 sager er børnehandicapsager.

Det er endvidere værd at bemærke, at omgørelsesprocenten er opgjort således, at sager, hvor kommunen får medhold i dele af afgørelsen, tæller som en hjemvisning. En kompleks sag med mange forhold tæller således som hjemvist, hvis Ankestyrelsen ønsker yderligere dokumentation til dele af sagen, eller hvis kommunen har været nødt til at træffe afgørelse på det grundlag, som borgeren har ønsket at oplyse.

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2021-08-04 nr. 1647 om retssikkerhed og administration på det sociale område § 79b.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2021-405229

Bilag 1 - Omgørelsesprocenter på børn og ungeområdet, herunder børnehandicapområdet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til efterretning.

625. Status og proces vedrørende de 42 klager (O)

625. Status og proces vedrørende de 42 klager (O)

Sagsnr.: 330-2021-32104               Dok.nr.: 330-2021-409888                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status og videre proces omkring fælles klage fra 42 familier.

Sagens indhold

Slagelse Kommune modtog den 16. september 2020 en fælles klage fra 42 familier vedrørende kritik af kommunens sagsbehandling. Efterfølgende har 32 familier ligeledes fremsendt en samlet klage. De 42 familier har givet udtryk for dyb bekymring over den behandling, som de har modtaget i kontakten med et eller flere af fagcentrene; Center for Børn og Unge- herunder Afdeling for Børn og Familie og Afdelingen for Skole, Center for Handicap og Psykiatri, Center for Sundhed og Ældre. 

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser blev orienteret om klagen på udvalgsmøde den 7. oktober 2020 og Børne- og Ungeudvalget den 17. november 2020.

For at afdække sagsbehandlingsfejl i den fælles klage, blev der nedsat en arbejdsgruppe med Vini Lindhardt som formand samt repræsentanter fra de 3 centre og Borgerrådgiver. Gruppen har gennem 10 møder arbejdet med at analysere 7 sager, som er udvalgt i dialog med repræsentanter fra de 42 klagere. Målet med dette arbejde har været at afdække de 7 sagers indhold med fokus på at forbedre forvaltningens praksis ved at identificere læringspunkter og kvalitetssikre borgerens sagsbehandling. Der har ikke været genbehandling af sagerne (bilag 1).

Arbejdsgruppens afdækning identificerede nedenstående læringspunkter:

Sagsbehandling

·         Svartider - manglende kvitteringsbrev til borgerne indenfor svarfristen. 

·         Lang sagsbehandlingstid i forbindelse med ansøgninger og klagebesvarelser.

·         Opfølgende kontakt til borgerne, når de lægger besked.

·         Forventningsafstemning i forhold til tilbagemeldinger og opfølgninger.

·         Afgørelser, som ikke er fyldestgørende.

·         Notat- og journaliseringspligt skal efterleves.

·         Mailkorrespondance mellem centre og borgerne på ikke sikre mails.

·         SMS fra sagsbehandler til borger - Notat- og journaliseringspligt skal efterleves.

·         Borger er ikke blevet orienteret om sagsbehandlerskifte.

Samarbejde og koordinering

·         Koordinering i forhold til overgangen fra barn til voksen

·         Tværfaglig koordinering mellem centre og afdelinger

På denne baggrund inviteredes repræsentanter fra de 42 familier samt 32 klagere, som har klaget efterfølgende til at deltage i et dialogmøde den 28. september 2021.

På dialogmødet drøftede arbejdsgruppen læringspunkterne med familierne. På mødet fremkom familierne med yderligere opmærksomhedspunkter til kvalitetsforbedring:

·         Fokus på at lytte til forældrene i mødet, og se forældrenes ressourcer

·         Undren over, at skoler er så længe om at opdage børns udfordringer og manglende viden.

·         Undren over, at når der endelig bevilges støtte til det udfordrede barn, bliver denne brugt generelt i hele klassen.

·         Oplevelse af at elever med udfordringer presses ind i almentilbuddene i inklusionens navn.

·         Uklarhed om opgavefordelingen mellem skole/skolepsykologer og sagsbehandlere.

Drøftelserne udmøntede sig i følgende forslag på mødet (bilag 2):

·         Øget fokus på telefonpolitik

·         Opdatering af sagsbehandlingstider på hjemmesiden

·         Pårørendekurser

·         Pjecer m.v. om hjælp og tilbud

·         Beslutningsreferater/aftalereferater/proces efter møder med forvaltningen

·         Fastholdelse af medarbejdere- tilbud om socialformidleruddannelsen

·         Styrkelse af sagsbehandlernes viden om diagnoser

I forhold til fortsat fokus på fremdriften i arbejdet med processen omkring læringspunkter, aftalte arbejdsgruppen og de deltagende repræsentanter fra de 42 klagere samt de 32 klagere, at mødes igen om 1 år.

Aktuelt arbejdes der på nuværende tidspunkt i de 3 centre med igangsatte processer, som skal styrke fokus på læringspunkter og aktiviteter som fremsat ovenfor (bilag 3).

Det handler om kvalitetssikrende tiltag som:

·         Recovery og Rehabilitering:
Center for Handicap og Psykiatri vil tage initiativ til at arbejde mere med den recovery-orienterede tilgang i mødet med borgeren. Det politiske pejlemærke i CHP �Recovery og Rehabilitering� siger, at �vi vil, med udgangspunkt i de drømme og ressourcer, som hver enkelt borger har, understøtte en læring og forandring, som skaber mulighed for at leve et så selvstændigt og tilfredsstillende liv som muligt.

·         Projekt God Sagsbehandling:
Center for Handicap og Psykiatri har igangsat projekt God Sagsbehandling, som skal understøtte og sikre arbejdet med de forvaltningsretlige principper og grundlag, som for eksempel kvitteringsskrivelser, journaliseringspligt, GDPR ved mail og sms, procedure ved sagshandlerskifte, ledelsestilsyn og klagedrevet innovation med ny procedure i håndteringen af borgerklager.

·         I Afdeling for Børn og Familie har der kørt et Task Force forløb med VISO i Socialstyrelsen og Ankestyrelsen i 2020 (bilag 4). Forløbet resulterede i en rapport, som gav et billede af kommunens styrker, men også udfordringer på det samlede myndighedsområde for udsatte børn og unge. Med baggrund i rapporten er der udarbejdet en 3-årig Task Force udviklingsplan med fire fokuspunkter:

a.    Implementering af udviklingsplanen i samarbejde med Socialstyrelsen, der skal styrke det socialfaglige arbejde, f.eks.

o Klagedrevet innovation.

o Ledelsestilsyn – styringsmæssigt redskab, som kan give faglig indsigt i den aktuelle praksis.

o Tværfagligt samarbejde og visitation med bl.a. skoler og dagtilbud

b.    Kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere, f.eks.

o Systematik i sagsbehandlingen.

o Uddannelse i netværksinddragende metoder.

c.    Fokus på psykisk arbejdsmiljø og sagstal, f.eks.

o Obligatorisk supervision for rådgiverne.

o Fokus på et rimeligt sagsantal pr. rådgiver

o    Bedre fysiske rammer for borgere og medarbejdere.

o    Ombygning af Torvegade 22-26. Ombygningen skal skabe mere imødekommende og målrettede rammer for de forældre og børn, der kommer i Afdeling Børn og Familie, samt skabe bedre fysiske og psykiske arbejdsvilkår for medarbejdere og ledere.

·         Telefonpolitik er indarbejdet i Center for Handicap og Psykiatri o Center for Børn og Unge.

·         I Afdeling for Skole arbejdes der med en inklusionsstrategi, og et øget fokus på at reducere skolefraværet.

·         I Center for Sundhed og Ældre arbejdes der med kvalitetssikring af klagesagsbehandling samt sikring af rettidig tildeling af ydelser og hjælpemidler i overgangen fra barn til voksen.

·         Overgang fra barn til voksen er et særligt fokusområde, hvor der arbejdes med model for samarbejde på tværs af centrene:

·         CHP, BF og Ungeenheden vil i 2022 udarbejde proces og retningslinjer for overgangen fra barn til voksen, processen starter ved det 16. år.

·         Der vil være koordinering og samspil mellem CHP, Ungeenheden og Afdeling for Børn og Familie omkring den enkelte unge, så der skabes relationer, sikres råd, vejledning og opstart af sagsbehandling, således at den unges behov er afdækket og en endelig afgørelse ligger klar fra det 18. år. Sagsbehandlingen er opdelt på følgende måde:

o    Glat sag ift. FØP – her er det jobcenter der tager fat i det.

o    Bosted – CHP der påbegynder arbejdet med VUM

o    Borger der allerede er anbragt ved det 18. år – her skulle der gerne være indledt samarbejde ved det 16. år ift. om bostedet er godkendt efter voksenparagrafferne.

·         I den proces er der fokus på kommunikationen på flere områder, herunder pjece til udlevering og opdateret hjemmeside.

·         Deltagere på koordinationsmøder som afholdes 1 gang månedligt er med tovholder for mødet repræsentant fra CBU med deltagelse af CHP, Ungehuset/Jobcenter, PUI, UU-vejleder og nu Ungeenheden – derudover sagsbehandler fra CBF ad – hoc til sagerne.

·         Vedrørende den koordinerede visitation i CHP:

Sagerne kommer ind på visitationsmøde, der afholdes hver tirsdag med deltagelse af repræsentanter fra CHP, CSÆ og jobcenter. Der ligger en opgave i at koordinere de 2 koordinationsudvalg, således at borgeren guides igennem systemet så effektivt som muligt.

·         På koordinerede visitationsmøder i CHP, koordineres det, hvor sagen skal videre hen:

o    Til fokus forløb

o    Lægges til sagsbehandler, hvis det er åbenlyst at de er omfattet af målgruppen

o    Lægges til visitation i CSÆ

o    Sendes til Ungeenheden, hvis de er i målgruppen for borgere, der hører ind under Ungeenhedens målgruppe.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de tre centre arbejder med læringspunkter og aktiviteter for at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen, og foreslår, at udvalgene præsenteres for en evaluering af det igangsatte arbejde med læringspunkter og aktiviteter efter mødet med de 42 + 32 klagere i efteråret 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen og Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne- og Ungeudvalget tager sagen

       til orientering.

2.    at  Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

3.    at  sagen forelægges Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte til orientering.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)

Til orientering.

Udvalget anerkender den gennemførte proces.

Bilag

330-2021-370829

Notat - sager - 42 familier

330-2021-370827

Opsamlingsnotat

330-2021-336761

PowerPoint

330-2021-383375

Bilag 1 - Status på Task Force-projektet oktober 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

626. Status på støtte til forældrebetaling på specialefterskoler (O)

626. Status på støtte til forældrebetaling på specialefterskoler (O)

Sagsnr.: 330-2019-35436               Dok.nr.: 330-2021-404235                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

 

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på anvendelse af støtteordning til forældrebetaling på specialefterskoler.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget besluttede den 5. august 2019 at justere serviceniveauet for tilskud til specialefterskoler. Siden kommunesammenlægning havde det været gældende, at forældre kunne modtage et fast beløb på kr. 14.000 årligt som tilskud til forældrebetalingen, hvis deres barn gik på en specialefterskole. Beløbet blev givet til alle ansøgere.

Med beslutningen den 5. august 2019 ændredes serviceniveauet til, at tilskuddet gives til hele forældrebetalingen på specialefterskoler, dog fraregnet et månedligt beløb på kr. 1500, som skønnes at være den sparede udgift ved ikke længere at have et hjemmeboende barn. Tilskuddet gives til alle de elever, hvor det af PUI vurderes, at et skoletilbud i folkeskolen skulle gives som vidtgående specialundervisning (Folkeskoleloven §20, stk. 2).

Børne- og Ungeudvalget besluttede også, at ordningen skulle gælde i to år og derefter evalueres. På Børne- og Ungeudvalgets møde den 2. november 2020 blev det besluttet at gøre ordningen permanent fra sommeren 2021. Samtidig blev det besluttet at følge udviklingen.

Retligt grundlag

Der er ikke nationale bestemmelser, der pålægger Slagelse Kommune at yde tilskud til forældrebetalingen. Ligeledes undlader Klagenævnet for Specialundervisning konsekvent at forholde sig til betalingsspørgsmålet ifm. unges ophold på specialefterskoler. Det er således udelukkende tale om et politisk defineret serviceniveau i Slagelse Kommune.

Øvrigt retligt grundlag er Folkeskoleloven, Friskoleloven og Bekendtgørelse om specialundervisning.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan:

A.    Tage orienteringen til efterretning

B.    Anmode om en beslutningssag med henblik på at ordningen ophører

C.    Anmode om en beslutningssag med forslag om ændrede tildelingskriterier

Vurdering

Administrationen vurderer, at den nuværende ordning fungerer fint, og at den giver et alternativ til specialpædagogisk bistand i folkeskoleregi. Ordningen er nem at administrere for PUI. De fleste ansøgninger er imødekommet; kun få er blevet afvist, med henvisning til at behovet for vidtgående specialundervisning ikke var tilstede. Der har været enkelte forældre, der for sent er blevet opmærksomme på muligheden, og dette er kommunikeret videre til UU.

Nedenstående opgørelse over udgifterne til ordningen skal holdes op mod, at alle de unge, som er i målgruppen, skulle have haft et vidtgående specialpædagogisk tilbud, hvis de var blevet i folkeskolen (Folkeskolelovens §20, stk. 2)

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Tilskuddet udgør i gennemsnit kr. 40.000 pr elev årligt.

Udviklingen i forbruget ser således ud:

Skoleåret 2018/19: 15 elever – kr. 200.000 (Den gamle ordning)

Skoleåret 2019/20: 16 elever – kr. 640.000

Skoleåret 2020/21: 32 elever – kr. 1.280.000

Skoleåret 2021/22: 45 elever – kr. 1.800.000 (estimat, da ikke alle udgifter er kendt endnu)

Tværgående konsekvenser

Da skoleområdet (specialundervisningskontoen) med denne ordning dækker dele af forældrebetalingen, vil der for så vidt forældrene er økonomisk dårligt stillede være en lavere udgift efter Serviceloven.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til efterretning.

Udvalget bemærker, at tilskuddet til specialefterskoler er et udtryk for rettidig indsats til gavn for de unge.

Udvalget påpeger desuden, at tilskuddet i gennemsnit udgør mindre pr. elev end de vidtgående specialpædagogisk tilbud, som de pågældende elever ellers havde fået.

627. Orientering om høringssvar vedrørende serviceniveau og retningslinjer for befordring af folkeskoleskoleelever samt udpegning af trafikfarlige skoleveje (O)

627. Orientering om høringssvar vedrørende serviceniveau og retningslinjer for befordring af folkeskoleskoleelever samt udpegning af trafikfarlige skoleveje (O)

Sagsnr.: 330-2021-91677               Dok.nr.: 330-2021-409562                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres hermed om høringssvar fra skolebestyrelserne omkring serviceniveau og retningslinjer for befordring af folkeskoleskoleelever samt for udpegning af trafikfarlige skoleveje.

Sagens indhold

Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede den 9. august 2021 at sende oplæg om serviceniveau og retningslinjer for befordring af folkeskolelever samt for udpegning af trafikfarlige skoleveje i høring i Børne- og Ungeudvalget. Dagsordenpunkterne fra Erhvervs- og Teknikudvalget samt Børne- og Ungeudvalget er vedlagt som bilag 1 og 2.

Børne- og Ungeudvalget besluttede at sende sagen i yderligere høring i skolebestyrelserne i Slagelse Kommune. Høringen er nu gennemført, og i alt syv skolebestyrelser har indgivet høringssvar. En række skolebestyrelser er enige om, at der ved trafikfarlige veje som minimum bør være angivet en maximal længde på en omvej, før der gives anden befordring. Derudover er der blandt en række skolebestyrelser også enighed om at påpege, at alle elever ikke kan krydse alle veje, f.eks. grundet alder eller handicap.

Høringssvarene er vedlagt sagen i tematiseret samt i fuld form, hvori udvalget kan orientere sig yderligere omkring de øvrige høringssvar.

Høringssvarene vil blive oversendt Erhvervs- og Teknikudvalget med henblik på endelig godkendelse.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven §26.

Bekendtgørelse om befordring af elever i Folkeskolen.

Vej og trafiklovgivning herunder etablering af trafikmæssige foranstaltninger til sikring af skoleveje.

Kollektiv trafik herunder trafikbestillinger i Movia samt etablering af Fribusser.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

Bilag

330-2021-409577

Bilag 1 - Sagsfremstilling Erhvervs- og Teknikudvalget

330-2021-409578

Bilag 2 - Sagsfremstilling Børne- og Ungeudvalget

330-2021-409579

Bilag 3 - Alle høringssvar tematiseret

330-2021-409580

Bilag 4 - Alle høringssvar fuld form

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

628. Kapacitet på dagtilbudsområdet (O)

628. Kapacitet på dagtilbudsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2021-84364               Dok.nr.: 330-2021-382161                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på kapaciteten på dagtilbudsområdet, herunder tiltag, der er gjort for at imødekomme det aktuelle kapacitetspres særligt i Korsør og Slagelse.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget blev den 20. september 2021 orienteret om børnetalsprognose og aktuelt akut kapacitetsbehov på dagtilbudsområdet. 

En stigning på godt 200 0-2-årige børn fra 2015 til 2021 presser til stadighed kapaciteten på dagtilbudsområdet. En løbende tilpasning af den eksisterende kapacitet og politisk besluttede ud- og nybygninger har indtil 2021 været tilstrækkeligt. Det aktuelle pres på kapaciteten opstår på baggrund af markant tilflytning af familier med børn under 3 år, forsinkelser i anlægsprojekter på grund af stigende priser og især ventetid på byggematerialer.

Samtidig med at antallet af pladser i daginstitutioner til 0-2-årige er steget, er antallet af dagplejere faldet. Det er sket ved naturlig afgang. På det seneste har det vist sig endog meget vanskeligt at rekruttere nye dygtige dagplejere. Det presser kapaciteten særligt i Korsør by og i Slagelse by.

Byrådet afsatte efter anbefaling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget et anlægsbudget på 3,47 mio.kr. i 2021. Der blev samtidig givet anlægsbevilling på samme beløb til udvidelse af kapaciteten i Slagelse og Korsør.

Status på udvidelse af kapacitet i Slagelse og Korsør

Korsør:

Dagtilbudsområdet råder over en pavillon, som indtil nu har været placeret som en Slotsbjergby Daginstitution forud for ibrugtagning af de nye bygninger i 2020.

Denne pavillon flyttes til et kommunalt ejet grundstykke i Korsør, som ligger lige op ad den eksisterende daginstitution på Lilleskovvej.

Det er således Lilleskovvej, der udvides med 12 pladser til 0-2 årige pr. 1. januar 2021.

Grunden, hvor pavillonen skal stå, forberedes, så det er muligt at udvide yderligere, hvis behovet opstår.

Slagelse:

Daginstitutionen Skovsøbakken er et anlægsprojekt, som forventes at være klar til ibrugtagning januar 2023 (udskudt fra august 2022).

Løsningen på de aktuelle udfordringer tager afsæt i at starte etableringen af Skovsøbakken nu i midlertidige lokaler, indtil den nye institution står klar til indflytning.

Administrationen har frikøbt en leder fra en allerede eksisterende institution til at forestå opstarten samt sikre etableringen af Skovsøbakken i de midlertidige lokaler. Lederen forestår sammen med byggeleder fra Center for Kommunale Ejendomme processen og etablerer samtidigt en medarbejdergruppe, så Skovsøbakken fra den 3. januar 2021 kan tage imod børn og forældre i det nye tilbud.

(Link til stillingsopslag: https://www.slagelse.dk/kommunen/som-arbejdsplads/soeg-job#)

Den midlertidige løsning etableres midt i Slagelse by på Ingemannsvej i Absalons tidligere bygninger. Bygningen indrettes, så den kan rumme fire grupper. Det er forventningen, at der fra start bliver tre grupper med børn under 3 år og en enkelt gruppe med børn over 3 år. Indretningen gøres fleksibel således, at ændringer i efterspørgslen kan håndteres.

Der vil være driftsudgifter forbundet med både pavillonen i Lilleskov og de midlertidige faciliteter på Ingemannsvej (herunder husleje). Administrationen vil derfor fremsætte en sag i starten af 2021, når udgiftsniveauet er kendt.

Gæstepladser til dagplejen

Presset på kapaciteten påvirker også gæstepladser i dagplejen.

En stadigt større andel af dagplejerne kan jf. overenskomst sige �nej tak� til gæstebørn. Det betyder, at de øvrige dagplejere meget ofte har gæstebørn. Det presser gruppen, som efterspørger alternativer.

Tidligere var der flere gæstepladser i daginstitutionerne for børn over 2 år, og derudover havde Slagelse Dagpleje gæstehuse. Gæstehusene blev lukket med baggrund i en meget begrænset udnyttelsesgrad, og daginstitutioner i Korsør og Slagelse kan på grund af antallet af indmeldte kun sætte et begrænset antal gæste pladser til rådighed.

Uden for byerne er der flere institutioner, der har valgt ikke at have gæstepladser. Ved indførelsen var det en politisk prioritet, at ordningen var frivillig.

Gæstepladser vil være en del af den nye institution Skovsøbakken.

Administrationen fremsætter i det nye år forslag til håndtering af udfordringen omkring gæstepladser.

Retligt grundlag

Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunalbestyrelsen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.

Pasningsgaranti betyder, at kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune har pligt til at anvise en plads i et alderssvarende dagtilbud til alle børn i alderen fra 26 uger og indtil barnets skolestart. Pasningsgarantien indebærer ikke en garanti for en plads i et bestemt dagtilbud. Forældre har dog altid en ret til at tilkendegive ønsker om optagelse i konkrete dagtilbud i kommunen. Kommunen pålægges en økonomisk udgift, såfremt det ikke er muligt at overholde pasningsgarantien.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orientering eller stille uddybende spørgsmål til orienteringen.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der igangsat bæredygtige gode løsninger på de aktuelle kapacitetsudfordringer. Det er oplevelsen, at alle enheder og gode kræfter arbejder på at sikre, at det netop bliver gode løsninger til gavn for børn og voksne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der fremlægges regnskab primo 2022 sammen med budget til løbende drift og budgetønske.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager status på kapaciteten på dagtilbudsområdet, herunder tiltag, der er gjort for at imødekomme det aktuelle kapacitetspres særligt i Korsør og Slagelse, til orientering

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

Udvalget kvitterer for det store stykke arbejde bag de kommende kapacitetsudvidelser.

629. Gensidig orientering (O)

629. Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2021-43410                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

Helle Blak (UFP) orienterede om to henvendelser.

630. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

630. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2021-43490                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.

Vurdering

Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.

Bilag

330-2021-419907

Bilag 1 - Sagsoversigt pr. december 2021

330-2021-419904

Bilag 2 - Ã…rsplan pr. december 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Ingen.

631. Pressemeddelelser (B)

631. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2021-43399                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Ingen.

632. Godkendelse af referat (B)

632. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2021-43421                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Godkendt.