Kompetence
Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.
Sagens indhold
1. Orientering fra udvalgsformanden
2. Orientering fra udvalgsmedlemmerne
3. Orientering fra administrationen
Orientering fra udvalgsformanden
Orientering fra udvalgsmedlemmer
Orientering fra administrationen
Resultater af folkeskolens prøver 2021/22
I Uddannelsesstatistik.dk er nu offentliggjort resultater af folkeskolens prøver fra 2021/22.
Karaktergennemsnit i dansk og matematik samt de bundne prøvefag i alt, 9. kl.:
Karaktergennemsnittet i de bundne prøvefag er 7,4 i Slagelse Kommune. Det er en positiv stigning på 0,4 karakterpoint over en 3-årig periode. Resultatet i både dansk og matematik er steget henholdsvis 0,5 og 0,6 karakterpoint over en 3-årig periode.
Karaktergennemsnit i dansk og matematik samt de bundne prøvefag i alt, 9. kl.:
| | 2021/22 | 2020/21 | 2019/20 |
Slagelse Kommune | Dansk | 7,4 | 7,7 | 6,9 |
Matematik | 7,0 | 6,9 | 6,4 |
Bundne prøvefag i alt | 7,4 | 7,5 | 7,0 |
Landet | Dansk | 7,8 | 7,9 | 7,2 |
Matematik | 7,5 | 7,6 | 7,3 |
Bundne prøvefag i alt | 7,8 | 7,9 | 7,4 |
*Omfatter elever i folkeskoler, specialskoler, dagbehandlingstilbud og kommunale ungdomsskoler
Andel elever med karakteren 2 eller derover i dansk og matematik, 9. kl.:
Andel af elever med karakteren 2 eller derover i dansk og matematik i Slagelse Kommune er 88,7 procent. Det er en positiv stigning på 0,9 procentpoint siden 2020/21, men et negativt fald på 2,1 procentpoint over en 3-årig periode.
Andel elever med karakteren 2 eller derover i dansk og matematik, 9. kl.:
| 2021/22 | 2020/21 | 2019/20 |
Slagelse Kommune | 88,7 % | 87,8 % | 90,8 % |
Landet | 92,7 % | 93,5 | 93,2 |
*Omfatter elever i folkeskoler, specialskoler, dagbehandlingstilbud og kommunale ungdomsskoler
Folkeskolens Nationale Overgangstest
I efteråret 2021 blev der indgået en politisk aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem. Det skal samlet set bidrage til en endnu stærkere evaluerings- og opfølgningskultur i folkeskolen.
Det betyder bl.a., at der fra skoleåret 2026/27 indføres helt nye obligatoriske test i folkeskolen, som erstatter de hidtidige nationale test. De nye test kommer til at hedde Folkeskolens Nationale Færdighedstest. Det tager flere år at udvikle testene med en høj faglig kvalitet og i et nyt testsystem. Derfor skal skoler og elever i en overgangsperiode gennemføre Folkeskolens Nationale Overgangstest. Resultaterne kan ikke stå alene og er et supplement til de øvrige test- og evalueringsværktøjer, som i dag anvendes i folkeskolen.
Testene er lineære, og det betyder, at alle elever på et klassetrin får de samme opgaver i den samme rækkefølge. Der er både nemme og svære opgaver. Derfor vil de fleste elever få opgaver, de kan løse, og opgaver, de ikke kan løse.
Folkeskolens Nationale Overgangstest gennemføres i begyndelsen af skoleåret, dog undtagelsesvist først i november og december i skoleåret 2022/23.
Testene gennemføres på disse klassetrin:
| 2. kl. | 3. kl. | 4. kl. | 5. kl. | 6. kl. | 7. kl. | 8. kl. |
Læsning | X | X | X | | X | | X |
Matematik | X | | X | | X | X | X |
I overgangsperioden indtil Folkeskolens Nationale Færdighedstest er færdigudviklet vil det fortsat være muligt for skolerne at gennemføre frivillige, adaptive test i engelsk, fysik/kemi, biologi, geografi og dansk som andetsprog.
Implementering af ’meddelelsesbogen’ i Slagelse Kommune 2022
Fra skoleåret 2022/23 afskaffes elevplanen og erstattes af en meddelelsesbog, jf. aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem. Meddelelsesbogen indføres som et nyt værktøj, der skal understøtte og kvalificere dialogen mellem elev, forældre og skole, så der er et fælles sigte for elevens læring og trivsel. Læs mere om formål og krav til meddelelsesbogen her
Afdeling for Skole har sammen med skolerne vurderet, at vi står bedst ved at arbejde videre med meddelelsesbogen i læringsplatformen Meebook - et værktøj som alle kender, og hvor vi har en datasikkerhedspakke. Skolerne har været inviteret til onlinemøde med præsentation af meddelelsesbogen i Meebook, hvor der blev drøftet brugbare skabeloner og beslutning om en fælles skabelon for alle skoler. Skolerne har efterfølgende fået mulighed for at udvide disse skabeloner lokalt. Afdeling for Skole sikrer, at de ansatte får introduktion til meddelelsesbogen via onlinekurser eller kursus på skolen alt efter behov.
Arbejdstilsynet - brancherettet tilsyn dagtilbud i Slagelse Kommune 2022
Arbejdstilsynet har i 2022 en særlig tilsynsindsats, hvor daginstitutioner i Slagelse Kommune er udvalgt. Indsatsen sætter fokus på at styrke kommunernes arbejdsmiljøindsats både centralt og på den enkelte daginstitution.
Tilsynsbesøgene i 2022 vil have særlig opmærksomhed på det psykiske arbejdsmiljø og vil for Slagelse Kommunes vedkommende omfatte minimum 12 daginstitutioner.
Der har været afholdt midtvejsstatus med Arbejdstilsynet, som på daværende tidspunkt ikke havde udstedt nogen påbud.
Forløbet med det brancherettede tilsyn afsluttes med et møde med Arbejdstilsynet i december 2022. Daginstitutioner, der har haft besøg af arbejdstilsynet modtager deres rapporter umiddelbart efter besøgene, således at de kan tilpasse på baggrund af arbejdstilsynets anbefalinger.
Kvalitetsundersøgelse Slagelse Kommune udvalgt på 0-3-årsområdet i 2022
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) gennemfører i 2022-23 en national undersøgelse af kvalitet i dagtilbud. Undersøgelsen gennemføres på vegne af Børne- og Undervisningsministeriet med udgangspunkt i aftalerne mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2022 og 2023, hvor det fremgår, at der igangsættes en kvalitetsundersøgelse på dagtilbudsområdet, der tager afsæt i den styrkede pædagogiske læreplan, den danske dagtilbudstradition og relevante data. Undersøgelsen skal bidrage med viden om kvalitet i kommunale dagtilbud på nationalt niveau.
Formålet med kvalitetsundersøgelsen er at opnå systematisk indsigt i kvaliteten i kommunale dagtilbud på nationalt niveau, herunder rammerne og de pædagogiske læringsmiljøer. Viden fra undersøgelsen kan anvendes i kommende indsatser for at fastholde og udvikle kvaliteten i danske dagtilbud til glæde for alle børn.
VIVE har tilfældigt udtrukket 300 kommunale dagtilbud til at deltage i undersøgelsen: 100 daginstitutioner på 0-2-årsområdet, 100 dagplejere og 100 daginstitutioner på 3-5-årsområdet. Besøgene i alle dagtilbud gennemføres for 0-2-årsområdet i september-november 2022, mens besøg for 3-5-årsområdet gennemføres i 2023. Undersøgelsen i de 300 dagtilbud indebærer:
- Observation af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer
- Indsamling af data om rammeforhold (f.eks. normering, uddannelse, organisering med videre)
- I hvert tiende dagtilbud (fordelt på de tre typer) vil vi desuden følge observationerne op med et interview med repræsentanter for det pædagogiske personale om deres pædagogiske intentioner.
Observationerne foretages ved hjælp af redskaberne KIDS - Kvalitetsudvikling i daginstitutioner og KIDS Dagpleje – Evaluering og kvalitetsudvikling fra Dansk Psykologisk Forlag. KIDS-redskaberne er valgt, fordi de bygger på forskning, er udviklet i en dansk dagtilbudskontekst og undersøger elementer, som står centralt i den styrkede pædagogiske læreplan. Desuden er KIDS-redskaberne de samme redskaber, som indgår i Slagelse Kommunes tilsynskoncept.
I Slagelse kommune er Dalmose Daginstitution og én dagplejer blevet udtrukket til at deltage i 0-2-årsundersøgelsen.
Undersøgelsen af 0-2-årsområdet forventes offentliggjort i 2023.
Tilkendegivelse af ønske om modtagelse af tilskud fra puljerne til indfasning af minimumsnormeringer, 2023
Med finanslovsaftalerne for 2020 og 2021 er der afsat midler til at understøtte, at kommunerne løbende øger normeringerne frem mod ikrafttrædelse af lovkravet om lovbundne minimumsnormeringer.
Det følger af aftalen, at der i 2023 skal udmøntes i alt 1.338,0 mio. kr. til indfasning af minimumsnormeringer i daginstitutioner, hvoraf de 1.279,2 mio. kr. fordeles til alle kommuner via direkte statslig tildeling efter den enkelte kommunes andel af skønnede antal 0-5-årige børn i 2023, som den fremgår af Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning fra maj 2022 (statistikken FRKM122).
Endvidere fordeles 58,8 mio. kr. via den såkaldte tilpasningspulje til minimumsnormeringer til den tredjedel af kommunerne, der er svagest stillet socioøkonomisk, og som i 2018 ikke havde normeringer på kommuneniveau, som levede op til minimumsnormeringerne.
Tilskuddet bliver således fordelt på 29 kommuner, hvoraf Slagelse er den ene.
De lovbundne minimumsnormeringer vil medføre, at der på kommuneniveau og målt som et årligt gennemsnit skal være minimum 1 pædagogisk personale pr. 3 børn i alderen fra 0 år til under 3 år og 1 måned og minimum 1 pædagogisk personale pr. 6 børn på 3 år og 1 måned eller derover, indskrevet i dagtilbud.
På baggrund af kommunernes tilbagemeldinger fastlægges den endelige størrelse af den enkelte kommunes tilskud.
Som ved puljetildelingen i 2021 og 2022 vil puljemidlerne i 2023 skulle indgå i fastsættelsen af kommunens tilskud og forældrenes egenbetaling. Det betyder, at tilskuddet skal indgå i kommunens opgørelse af udgifter til dagtilbud (de budgetterede bruttodriftsudgifter) efter gældende regler, hvorfor forældrebetalingen kan reguleres som følge heraf. Tilskuddet indgår derfor ligeledes i fastsættelsen af tilskud til privatinstitutioner (jf. dagtilbudslovens § 36) samt tilskud til privat pasning (jf. dagtilbudslovens § 83).
Slagelse Kommune har fremsendt ønske om at modtage andel fra puljerne og afventer nu svar primo 2023.
Ansøgning til sociale normeringer fremsendt på vegne af 13 dagtilbud
Fra 2023 samles to puljer til løft af institutioner med mange sårbare børn eller børn i udsatte positioner nu til én samlet og varig pulje, kaldet pulje til sociale normeringer.
Puljen udmeldes med forbehold for, at bevillingerne til formålet videreføres på finanslovene for 2023-2025.
De overordnede rammer for puljen indebærer følgende:
Puljens formål er at give et målrettet løft af det pædagogiske arbejde i daginstitutioner, hvor børnegruppens sociale baggrund gør, at der i højere grad er behov for nærvær og tid med det pædagogiske personale.
Midlerne i perioden 2023-2025 udmøntes via én ansøgningsrunde og tilskuddet kan anvendes til ansættelse af pædagogisk uddannet personale (pædagoger eller pædagogiske assistenter) i kommunale, selvejende, private daginstitutioner. Midlerne kan ikke anvendes i dagplejen.
Tilskudsberettigede daginstitutioner har som minimum 25 pct. indskrevne børn, hvor forældrene er berettiget til mindst 80 pct. økonomisk fripladstilskud.
Slagelse Kommune har fremsendt en ansøgning på vegne af 13 kommunale og selvejende daginstitutioner. Ingen af de private institutioner er tilskudsberettigede.
De 13 institutioner er:
Slagelse by: Nordlundens Idrætshus, Børnegården, Sct. Mikkels Børnehus, Skovsøbakken, Kongelyset, Byskovgård og Børnehaven i Fredensgade
Korsør: Børnehuset ved Storebæltsvej, Børnehuset ved Noret, Børnehaven Mariehønen, Smørblomsten og Strandloppen
Rude: Kirkeskovens Børnehave
Ved ansøgning i 2018, hvor beregningsgrundlaget udelukkende bestod af de 0-2 åriges forældre, fremsendte Slagelse Kommune en ansøgning på vegne af 21 institutioner.
Afholdelse af kursus for dagtilbud og skole angående modtagelse af flygtningebørn
Fredag den 7. oktober afholdt Nordbycentret og Red Barnet ”Tag godt imod”-kursus for fagpersoner i dagtilbud og skole.
5 dagtilbud, flersprogspædagoger og modtagelsespersoner i dagtilbud samt 3 skoler og skolekontaktpersoner samt lærere i modtagelsesklasser deltog i endagstræningen under overskriften:
”Børn, der er flygtet fra krig, er særligt udsatte for mistrivsel. Det er derfor afgørende, at de voksne omkring børnene er klædt på til at støtte dem og deres familier i dagligdagen.
Denne træning er til dig som fagperson, der har direkte kontakt til børn, der har været på flugt og er i krisesituationer. Fokus vil være på psykologisk førstehjælp, krisekommunikation, og hvordan du kan yde den vigtige psykiske støtte i din rolle som lærer/pædagog - ikke en terapeutisk rolle overfor barnet. Kurset vil også have fokus på selvomsorg og kollegasparring.”
Styrket kommunalt fokus på sund mad- og måltidspraksis i dagplejetilbud i Slagelse
I samarbejde med Madkulturen, Egedal Kommune, FOA og Rådet for Sund Mad vil Slagelse Kommune med nyt projekt øge kvaliteten af det sundhedsfremmende og forebyggende arbejde i dagplejen ved at styrke dagplejeres mulighed for at understøtte børns madvaner.
Projektet ”Sund mad- og måltidspraksis i dagplejen”, der er støttet af Novo Nordisk Fonden, skal ruste dagplejere til at tilbyde børnene sund og varieret mad samt give forældrene inspiration til sundere mad i eget hjem. Gennem skræddersyede kursusforløb og inspirerende kursusmateriale vil projektet understøtte en opkvalificering af kommunes dagplejeområde, så personalet lettere kan udfylde deres vigtige rolle i forhold til at etablere sunde mad- og måltidsvaner hos børn allerede tidligt i livet.
Projektet er udviklet på baggrund af en omfattende forundersøgelse foretaget af Madkulturen, som blandt andet peger på, at dagplejerne har svært ved at omsætte viden om sund og varieret mad til børn i praksis og efterspørger målrettet opkvalificering, der kan ruste dem til opgaven, som samtidig tager hensyn til vilkårene i dagplejen. Det skal ses i lyset af, at børn får dækket mere end halvdelen af deres daglige energibehov i dagtilbuddet, og 25% af alle børn i dagtilbud i Slagelse Kommune er indskrevet i en dagpleje. Dermed spiller maden, som serveres i kommunens dagplejer, en vigtig rolle i forbindelse med at fremme sund vægt og sunde børneliv.
Fakturering af de 200.00 kr. ekskl. moms for deltagelse i projektet Sund mad- og måltidspraksis i dagplejen, som er Slagelse Kommunes egenfinanisering, vil først blive udmøntet i 2023. Projektet Sund mad- og måltidspraksis i dagplejen omfatter udvikling og afvikling af 3-dages kursusmodul til dagplejen, 1 kursusdag til dagplejepædagoger samt materialer til dagplejere og forældre til børn i dagplejen – indsatsen er delvist finansieret med støtte fra Novo Nordisk Fonden.
Midler til fagligt løft og øget trivsel, af elever i udsatte positioner, efter covid-19.
Slagelse Kommune fik tildelt 4.435.368 kr. til at løfte elever fagligt og trivselsmæssigt efter Covid-19, disse kunne bruges ud fra rammerne for anvendelsen af de tildelte midler, beskrevet i Guide til valg af indsatser.
Størstedelen af midlerne er blevet brugt til tolærerordning på 9. årgang på 9 af Kommunens skoler med overbygningsklasser. En enkelt skole har valgt ordningen på 8. årgang, en anden skole med overbygning har valgt at bruge midlerne til tolærerordning i skolens erhvervsklasse og en enkelt skole har valgt ikke at deltage.
Der er også brugt midler fra tilskuddet på oprettelse af undervisning i små grupper i Ungdomsskolen, henvendt til elever i 7.-10. klasse.
De sidste midler bruges på Bogpakker målrettet eleverne på 2. og 5. årgang, disse bogpakker bliver en del af skolernes bibliotek og derved kan være medvirkende til at give elever en øget læselyst på disse årgange i årene frem.
Elevfravær i 3. kvartal 2022
14,60% af eleverne på folkeskolerne og specialskolerne i Slagelse Kommune har haft 15% fravær eller derover i 3. kvartal 2022, dette er et fald på 3,62% point fra 3. kvartal 2021 og et fald på 9,25% point fra 2. kvartal 2022 til 3. kvartal 2022. Kigger man på de 23 skolers udvikling det sidste år, er elevfraværet faldet på 21 skoler og steget på 2 skoler.
Ved udgangen af 3. kvartal 2022 var den samlede fraværsprocent i Slagelse Kommune på 8,09% hvilket er et fald på 1,24% point siden 3. kvartal 2021.
Sygefraværet udgør 4,62%, det lovlige fravær 2,46% og det ulovlige fravær udgør 1%.
Der er i alt 79 elever på Slagelse Kommunes skoler som har 15% ulovligt fravær eller derover, her af er 18 elever udmeldt af deres skole, hvilket betyder at de er flyttet til en anden skole, det kan være både i eller udenfor Slagelse Kommune eller at de har fået et visiteret skoletilbud i perioden.
Orientering om forsinkelse i daginstitutionsbyggeri "Skovsøbakken"
Hovedentreprenør Georg Berg A/S’ underentreprenør på jord-, beton- og kloak-entreprisen Totalgruppen ApS blev den 3. oktober 2022 taget under konkursbehandling.
Georg Berg A/S har efterfølgende meddelt, at de fra kurator har fået oplyst, at der arbejdes med en løsning, hvor en investor eller forsikringen for boet efter Totalgruppen, færdiggør entreprisen på Skovsøbakken.
Hvis det ikke sker, skal GB bruge yderligere tid på at finde en ny JBK- entreprenør, som vil påtage sig at færdiggøre entreprisen, og som skal godkendes af kurator i forhold til evt. merudgift.
GB vurderer at aflevering tidligst vil blive den 3. oktober 2023 med risiko for yderligere udskydelse med et par måneder, alt efter hvor hurtigt kurator arbejder.
Ny tidsplan vil blive udarbejdet, når der foreligger en afklaring.
Forsinkelse som hovedentreprenøren er ansvarlig for, er sanktionsbærende i form af dagbod i henhold til hovedentreprise-kontrakten.
Status på visitationer - skoleområdet - 23/10-22
I dette skoleår er 160 "nye" elever visiteret til specialpædagogisk bistand efter folkeskolelovens §20 stk 2. 56 af disse elever er visiteret i overgangen fra børnehave til skole. 25 elever er visiteret i forbindelse med tilflytning til kommunen eller stop på friskole/efterskole. 79 elever er visiteret efter indstilling fra kommunens folkeskoler.
Visitationsmønstret for de 135 elever fra dagtilbud og egne skoler ser således ud:
Klostermarken | 4 |
ACV | 15 |
Broholdet | 6 |
Børneskolen Filadelfia | 1 |
afventer skoleplacering | 3 |
Eggeslevmagle SP | 8 |
Heldagsskolen | 13 |
Heltidsundervisning, Ung Slagelse | 6 |
Nymarkskolen S-tilbud | 8 |
Privat dagbehandling | 4 |
Sprogbørnehaveklasse | 10 |
Stillinge Skole C-klasse | 11 |
Storebæltsskolen | 16 |
Søndermarksskolen specialklasse | 20 |
Vemmelev Skole specialklasse | 8 |
X-Class A+I | 2 |
| 135 |
Indstilling
Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.