19. Genoptaget - Orientering vedr. Slagelse Kommunes brug af Holmegaardshuset (O)
19. Genoptaget - Orientering vedr. Slagelse Kommunes brug af
Holmegaardshuset (O)
Sagsnr.: 330-2021-15108 Dok.nr.: 330-2021-101080 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Center for Børn og Unge
beslutter i forlængelse af en afgørelse om iværksættelse af en foranstaltning efter
serviceloven, hvordan og af hvem opgaven skal udføres. Det rette match i
forbindelse med valg af foranstaltning øger mulighederne for, at barnet/den
unge opnår det, som er intentionen med foranstaltningen.
Center for Børn og Unge
foretager i alle sager en konkret og individuel vurdering af behovet hos det
enkelte barn/familie og finder på den baggrund det mest egnede tilbud, og som i
den enkelte sag vurderes bedst muligt at kunne hjælpe familien.
Såfremt det vurderes, at der
skal iværksættes et ophold på en familieinstitution, spiller også forhold som
geografi, ledig kapacitet og muligheden for ambulant familiebehandling efter
døgnopholdet ind på valget af familieinstitution. Ligeledes vægtes tidligere
erfaringer med institutionerne, herunder deres evne til at samarbejde og levere
skriftligt materiale.
Center for Børn og Unge benytter
aktuelt familieinstitutioner beliggende på både Sjælland og Fyn.
Opholdsstedet Holmegaardshuset tager imod børn, unge og familier –
både akut eller planlagt. Ligeledes tilbydes familiebehandling, herunder også
som ambulant behandling i hjemmet hos familierne i forlængelse af et
døgnophold.
Center for Børn og Unges matchkonsulent
har besøgt 6 øvrige familieinstitutioner og har foretaget en sammenligning af
disse institutioner med Holmegaardshuset. På baggrund heraf er det vurderingen,
at Holmegaardshuset på linje med det øvrige familieinstitutioner har en god
faglig pædagogisk praksis, er fagligt velfunderede og med sans for de små
faglige detaljer i deres tilgang til både børn og forældre. Holmegaardshuset er
den eneste ud af de 7 familieinstitutioner, hvortil Slagelse Kommune ikke
betaler opsigelsesvarsel.
Det er Socialtilsynet, der fører
det driftsorienterede tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier for at sikre,
at tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet og opfylder betingelserne for
godkendelse.
Socialtilsynet skal aflægge
tilsynsbesøg minimum 1 gang om året. Nogle af tilsynsbesøgene skal være
uanmeldte.
Socialtilsynet har mulighed for
at træffe afgørelser om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse.
Socialtilsynet skal, som led i
det driftsorienterede tilsyn, både føre kontrol med forholdene i tilbuddet, og
indgå i dialog med tilbuddet med henblik på at bidrage til at fastholde og
udvikle kvaliteten i tilbuddet.
Socialtilsynets rapporter er
tilgængelige på Tilbudsportalen.
Som en del af den langsigtede
indsats følges der i Slagelse Kommune op på familiebehandlingen, når en familie
forlader familieinstitutionen. Dette foregår fx ved at etablere
familiebehandling i hjemmet i en udslusningsperiode. Denne behandling foretages
oftest af den familiebehandler, som har arbejdet med familien på
familieinstitutionen. Dette taler ud fra en geografisk betragtning for
anvendelse af Holmegaardshuset, som kan fortsætte arbejdet med familien i
nærområdet i udslusningsperioden, modsat mange af de andre
familieinstitutioner, som ligger noget længere væk (de fleste i
Københavnsområdet).
Som led i det personrettede
tilsyn følger Center for Børn og Unge op på hver enkelt sag med faste
intervaller samt efter behov, og det vurderes i den forbindelse, om tilbuddet
stadig er det rette for den enkelte, herunder om der sker en udvikling i
retning mod de i handleplanen fastsatte mål.
Sagsbehandlerne i Center for Børn
og Unge oplever overordnet, at Holmegaardshuset leverer de ydelser i familien,
som de bestilles til. Der arbejdes ud fra de mål, som fastsættes i samarbejde
med familierne, og der opleves progression. Det er endvidere oplevelsen, at
institutionen er i stand til at levere hurtigt i akutte situationer og være
fleksible i forhold til løsninger og udfordringer, som opstår undervejs i
opholdet. Derudover opleves, at personalet på Holmegaardshuset er relativt
stabilt.
På linje med de øvrige familieinstitutioner oplever
Holmegaardshuset imidlertid undertiden udfordringer i forældresamarbejdet. Det
gælder særligt i forhold til forældre, der har døgnophold, eller forældre, hvis børn er anbragt, idet der er tale om foranstaltninger,
der er griber voldsomt ind i familiestrukturen.
I en stor del af tilfældene bliver Center for Børn og Unge
først bekendt med forældrenes oplevelse af et dårligt fungerende samarbejde med
personalet på Holmegaardshuset efter opholdet, fx i forbindelse med at det i
forlængelse af opholdet vurderes, at der er grundlag for anbringelse uden for
hjemmet.
I de tilfælde, hvor Center for Børn og Unge allerede under
familiens ophold bliver bekendt med, at forældresamarbejdet ikke fungerer
optimalt, eller at familien ikke trives på familieinstitutionen, forsøges der
indgået dialog med parterne herom. I enkelte tilfælde vurderes det, at familien
tilbydes ophold på en anden familieinstitution.
Den 9. februar 2021 modtog Center
for Børn og Unge en telefonisk underretning fra en privat borger med oplysning om bekymring for, at en medarbejder på
Holmegaardshuset havde begået overgreb mod et barn.
Center for Børn og Unge har sendt bekymringen til videre
foranstaltning i Socialtilsyn Øst.
Socialtilsyn Øst har oplyst, at de efter en konkret
risikovurdering vil tage stilling til, hvilke eventuelle yderligere sagsskridt,
der skal foretages.
Center for Børn og Unge har den 17. februar 2021 forespurgt
Socialtilsynet, hvorvidt redegørelsen fra Holmegaardshuset har givet tilsynet
anledning til at foretage yderligere sagsskridt. Center for Børn og Unge har
endnu ikke modtaget en tilbagemelding herom.
Det er beliggenhedskommunen, der modtager indberetning af
magtanvendelser. Slagelse Kommune vil derfor alene få direkte oplysninger om
magtanvendelse på et opholdssted, hvis det vedrører børn fra Slagelse Kommune.
Slagelse Kommune har ikke modtaget oplysninger om magtanvendelse i det
konkrete tilfælde.
Retligt
grundlag
§ 66
Anbringelsessteder for børn og unge kan være
1. almene
plejefamilier ,
2. forstærkede
plejefamilier ,
3. specialiserede
plejefamilier ,
4. netværksplejefamilier,
5. egne værelser,
kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
6. opholdssteder
for børn og unge,
7. døgninstitutioner,
herunder delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede
afdelinger, eller
8. pladser på
efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling.
Det personrettede tilsyn varetages af kommunen, jf.
servicelovens § 148
§ 148
Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til
at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, fører tilsyn med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i
denne kommune i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om, jf. §
3, stk. 1. Tilsynet omfatter ikke det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. §
148 a og lov om socialtilsyn.
Det driftsorienterede tilsyn varetages af Socialtilsynet,
jf. § 4 i Lov om Socialtilsyn:
§ 4
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret
tilsyn med følgende tilbud:
1. Almene
plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede plejefamilier efter
§ 66, stk. 1, nr. 1-3, i lov om social service.
2. Døgntilbud efter
§ 66, stk. 1, nr. 6-8, jf. dog § 66 f, og §§ 107-110 i lov om social
service samt stofmisbrugsbehandlingstilbud efter §§ 101 og 101 a i lov om
social service.
3. Tilbud i form af
hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social
service, når
1. tilbuddet
leveres til beboere i boligformer efter andre bestemmelser end nævnt i nr. 2,
dog ikke friplejeboliger,
2. hjælpen udgår
fra servicearealer knyttet til boligerne og ydes af et fast ansat
personale,
3. tilbuddet til
beboerne i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85 i lov om social
service og
4. tilbuddets
målgruppe er personer, der har ophold i boligen på grund af nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
4. Alkoholbehandlingssteder
efter sundhedslovens § 141.
Stk. 2. Socialtilsynet træffer
afgørelse om, hvorvidt det konkrete tilbud er omfattet af godkendelse og
driftsorienteret tilsyn efter stk. 1, nr. 3, eller om tilbuddet er omfattet
af tilsyn efter §§ 150 og 151 i lov om social service.
Stk. 3. Godkendelse af og tilsyn med
tilbud, jf. stk. 1, omfatter den samlede indsats efter lov om social
service, som leveres i tilbuddet.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen
til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller, at orienteringen tages
til efterretning.
Beslutning i Byrådet den 1.
marts 2021:
Fraværende:
Udsat.
Supplerende sagsfremstilling til Byrådets møde den 22.
marts 2021
Hvilke tilbud har Slagelse Kommune aftaget fra Holmegaardshuset
i 2020
Afdelingen for Børn og Familie bruger primært Holmegaardshuset
til følgende indsatser:
·
Familiebehandling
·
Døgnophold for familier, børn og unge og
·
Anbringelse
Ved valg af indsatser og tilbud tages udgangspunkt i det
enkelte barn, den enkelte unge eller den enkelte familie og vælger en løsning,
der bedst muligt imødekommer deres behov.
Familiebehandling
Familiebehandlingen dækker forskellige typer af
familierettede indsatser, der har til formål at bevare familien samlet.
Familiebehandlingen eller anden lignende støtte over for hele familien kan ydes
i hjemmet som ambulant behandling, i form af barnets eller den unges ophold i
et dagbehandlingstilbud eller kan tilbydes familien i tilknytning til, at
barnet eller den unge er anbragt udenfor hjemmet.
Udgangspunktet for iværksættelse af familiebehandling er, at
problemer og mål beskrives og aftales i samarbejde med forældrene, så deres
opfattelse af situationen indgår i det kommende arbejde. Tilsvarende deltager
forældrene i den løbende opfølgning.
I 2020 er der afholdt udgifter til familiebehandling for 10
børn, heraf et søskendepar på Holmegaardshuset. En sag er lukket grundet
famliens flytning til ny kommune, i en sag er familiebehandlingen afsluttet og
i en sag leveres familiebehandling af anden leverandør. I de resterende sager
leverer Holmegaardshuset fortsat familiebehandling.
Døgnophold for familier
Døgnophold for familier er en mulighed for at hele familien
eller enkelte af dens medlemmer sammen med barnet eller den unge kan anbringes
i et døgntilbud. Formålet med denne foranstaltning er at give familier et
tilbud, der er mindre indgribende end døgnanbringelse af barnet eller den unge
alene. Døgnophold kan dog ikke anvendes, hvis der allerede foreligger
oplysninger, som peget på, at en anbringelse uden for hjemmet, vil være bedst
for barnet eller den unge.
Opholdet kan indgå som led i en familiebehandling, men kan
også foregå som en del af en undersøgelse af forældreevne.
I 2020 afholdtes udgifter for 11 døgnophold, i alt 8
familier. I 2 familier endte opholdet med anbringelse af barnet/børnene udenfor
hjemmet. I 5 familier endte opholdet med udslusning til hjemmet og opfølgende
familiebehandling i udslusnings perioden. Én familie blev efter eget ønske
flyttet til en anden familieinstitution og blev senere udsluset til hjemmet.
Anbringelse
En anbringelse uden for hjemmet, skal vurderes i sammenhænge
med de øvrige indsatser over for det enkelte barn og unge.
For at kunne opfylde formålet med anbringelse, kan der være
behov for en kombination af foranstaltninger. Der kan f.eks. være tale om, at der
iværksættes støtte over for resten af familien, så der sideløbende med
anbringelse arbejdes for en hjemgivelse af barnet eller den unge.
I 2020 var 11 børn anbragt på Holmegaardshuset, heraf tre
søskendepar. For 6 børn/3 familiers vedkommende har der forud for anbringelsen
været iværksat et døgnophold på Holmegaardshuset.
To børn er flyttet til en familiepleje, et barn er hjemgivet
og et søskendepar forventes flyttet til en plejefamilie i den nærmeste fremtid.
Resten er fortsat anbragt på Holmegaardshuset.
Indsatserne kan have til formål at skabe afklaring af
behov for støtte og indsatser både i forhold til det enkelte barn/unge,
forældrene og familien som helhed og at give forskellige tilbud,
eksempelvis støtte i eget hjem eller ved døgnophold. Der er ofte sammenhæng
mellem ophold og afklaring.
Opfølgning og kvalitetsvurdering
Der er ikke i de eksisterende fagsystemer indbygget
funktioner til generel opsamling af erfaringer med effekten i forhold til de
familier, der har fået tilbud på et bestemt opholdssted eller tilsvarende. Der
sker en individuel opfølgning i samtlige konkrete sager i forhold til effekten
af indsatserne. Der er i det daglige socialfaglige arbejde i afdelingen løbende
vidensdeling og ledelsessparring vedrørende brug af forskellige opholdssteder.
Kvaliteten i Holmegaardshusets ydelser vurderes årligt af
Socialtilsynet efter 7 kvalitetsindikatorer. Det er her den generelle vurdering
af stedets socialfaglige kvaliteter måles.
På kommende møde i Børne- og Ungeudvalget lægges op til en
drøftelse af, hvordan fagudvalget kan få indsigt i hvilke tilbud for børn, unge
og familier; opholdssteder, døgninstitutioner m.v. Slagelse Kommune benytter
sig af og hvordan kvaliteten på disse tilbud kan følges, bl.a. på baggrund af
de årlige tilsynsrapporter fra Socialtilsynet.
Økonomien forbundet med brug af Holmegaardshuset
I forhold til udgifterne til de enkelte foranstaltninger er
der stor variation afhængig af den enkelte families, barns eller unges behov.
Eksempelvis kan nævnes at anbringelser/døgnophold kan beløbe sig til ca. 1,2
mio. kr. årligt mens familiebehandlinger, der sjældent er så langvarige kan
komme op på omkring 2 mio. kr. årligt.
Børne- og Ungeudvalget har tilbage i 2019 besluttet
oprettelse af eget opholdssted med 12 pladser for 12 til 18 årige samt i januar
2021 oprettelse af opholdssted med 10 pladser til 6 til 12 årige børn samt 2
familieboliger. Sidstnævnte er endnu ikke godkendt af Socialtilsynet.
Disse tilbud er takstfinansieret. Den hidtidige erfaring har
været, at egne tilbud giver mulighed for kvalitetsstyring, ekstra fleksibilitet
og mulighed for tværfagligt samarbejde til gavn for børn og familier. Men
omkostningsniveauet for egne tilbud er ikke lavere end ved køb hos eksterne.
Gennemgang af anonymiserede cases
I forberedelse af denne supplerende sagsfremstilling har
afdelingen for Børn og familie trukket et antal typiske sager ud. Disse vil i
en anonymiseret form kunne gennemgås for Byrådet til uddybende belysning af
ovenstående ved et temamøde.
Indstlling
Social- og projektchefen, indstiller,
1. at Orienteringen
tages til orientering.
2. at Byrådet
tager til efterretning at Børne- og Ungeudvalget har besluttet på kommende møde
at behandle Slagelse Kommunes brug af opholdssteder.
3. at Byrådets
medlemmer indbydes til gennemgang af et antal anonymiserede cases, der belyser
og uddyber den skriftlige orientering i sagen.
Beslutning i Byrådet den 22.
marts 2021:
Fraværende:
At 1 - Taget til orientering
At 2 - Taget til efterretning.
At 3 - Taget til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) foreslog, at kommunen af hensyn til
børnenes tarv, en positiv udvikling for familierne og kompetenceudvikling hos
egne medarbejdere har mere fokus på egen socialrådgivning, praktisk støtte,
økonomisk bistand og sær- og tværfaglig støtte til børn og deres familier i
deres eget miljø.
Byrådet bakker op om forslaget fra Thomas Clausen (Ø).