Kompetence
Byrådet.
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tage beslutning om vedtægter og niveauet for, hvilken kompetence der skal være gældende for Folkeoplysningsudvalget for perioden 2022-2025.
Sagens indhold
I henhold til Folkeoplysningsloven er det Byrådet, der fastsætter de nærmere regler for udøvelsen af Folkeoplysningslovens virke.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på sit møde den 3. februar 2022 skullet indstille, hvilken type af udvalg/brugerkreds der for den næste Byrådsperiode skal repræsentere det folkeoplysende område i et § 35, stk. 2 udvalg eller tidligere benævnt et Folkeoplysningsudvalg.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede at indstille til Byrådet, at det bliver et Folkeoplysningsudvalg (FOU), der i den kommende Byrådsperiode skal repræsentere foreningsområdet. Udvalget besluttede endvidere at indstille til Byrådet, at finansieringen af FOU sker inden for Økonomiudvalgets ramme.
Såfremt Byrådet beslutter, at der fremadrettet skal nedsættes et FOU med udvidet kompetence, der kan varetage fritidslivets interesser, skal der besluttes vedtægter og en kompetenceplan for Folkeoplysningsudvalgets virke.
Alle kommuner har pligt til at beslutte og nedsætte et § 35, stk. 2 udvalg/råd/nævn, der skal repræsentere det folkeoplysende område i kommunen. Ved at foretage en undersøgelse af, hvad andre kommuner har besluttet, må det konstateres, at dette er meget forskelligt, svingende mellem et primært høringsudvalg til et udvalg/råd med vide kompetencer. Flere kommuner har også gennem de seneste valgperioder skiftet flere gange mellem rent høringsorgan til vid kompetence.
Vedtægter
Vedtægterne beskriver udvalgets størrelse og sammensætning, valg af medlemmer til udvalget, møder og dagsordener, økonomi m.v.
Såfremt Byrådet på deres møde den 28. februar 2022 beslutter at nedsætte et Folkeoplysningsudvalg, afstedkommer denne beslutning et behov for vedtagelse af vedtægter. Udkast til disse vedtægter er vedlagt som bilag til sagen.
Byrådet skal i den forbindelse, efter indstilling fra KFT-udvalget og Økonomiudvalget, komme med forslag til evt. andre aktører, der ønskes udpeget til Folkeoplysningsudvalget end de allerede 9 medlemmer af udvalget.
Kompetenceplan
Kompetenceplanen beskriver, hvilke kompetencer Folkeoplysningsudvalget får uddelegeret foruden lovens bestemmelser omkring høring, når det gælder folkeoplysningspolitik, budget og tilskudsregler. Jfr. Folkeoplysningsloven skal disse også fremgå af folkeoplysningspolitikken.
Såfremt Byrådet på deres møde den 28. februar 2022 beslutter at nedsætte et Folkeoplysningsudvalg, afstedkommer denne beslutning et behov for at vedtage, hvilket kompetenceniveau FOU skal virke indenfor.
Der er udarbejdet et skema med udkast til 3 forskellige kompetenceniveauer (Bilag 2). Disse kan kombineres og suppleres/reduceres med de punkter, som udvalget finder relevante og hensigtsmæssige.
Den delegerede kompetence kan til enhver tid trækkes tilbage, ændres eller suppleres, jf. Styrelsesloven.
Valg til Folkeoplysningsudvalget
Selve valget til Folkeoplysningsudvalget foregår i en vis udstrækning på samme vis som til et kommunalvalg.
I vedhæftede udkast til Retningslinjer for valget til Folkeoplysningsudvalget er det beskrevet, for hvilken periode valget er gældende, kandidater, stemmeret, valghandling og afvikling af valget. Udkast til disse retningslinjer er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
LBK nr. 1115 af 31/08/2018. Bekendtgørelse af lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (Folkeoplysningsloven).
Jfr. denne lov er det Byrådet, der fastsætter de nærmere regler for udøvelsen af Folkeoplysningslovens virke.
Handlemuligheder
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutte:
A. de af administrationen udarbejdede udkast til vedtægter for Folkeoplysningsudvalg.
B. evt. andre aktører udpeges til Folkeoplysningsudvalget end de allerede skitserede
C. at godkende 1 af de skitserede kompetenceniveauer som beskrevet i Bilag 2.
D. at godkende retningslinjerne for valg til FOU.
E. ikke at godkende nogen af ovenstående punkter.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at et FOU i vid udstrækning kan og må løfte samtlige opgaver som beskrevet i Folkeoplysningsloven. Udover disse opgaver kan KFT-udvalget i større eller mindre grad delegere andre opgaver, som tidligere har ligget i KFT's opgaveportefølje.
Det er derfor nødvendigt, at KFT-udvalget klart definerer, hvilke opgaver og ansvar FOU skal løfte jfr. Folkeoplysningsloven, og hvilke opgaver udenfor Folkeoplysningsloven de evt. også skal udføre.
Administrationen vurderer, at delegationen kan ske af flere omgange i løbet af Byrådsperioden. En løbende delegation til FOU vil dog hver gang kræve en fornyet Byrådsbeslutning.
Administrationen vil anbefale, at de vedlagte vedtægter og retningslinjer for valg til udvalget godkendes, og at et af niveauerne i kompetenceplanen, som beskrevet i Bilag 2, godkendes.
Ved at beslutte niveau Mellem i kompetenceplanen, som beskrevet i Bilag 2, får KFT-udvalget mulighed for efter en periode at vurdere, hvorvidt FOU fungerer som ønsket, eller om FOU skal suppleres/begrænses i forhold til kompetenceniveau.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter det af administrationen udarbejdede udkast til vedtægter for Folkeoplysningsudvalget.
2. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter kompetenceniveauet MELLEM for Folkeoplysningsudvalget, jf. bilag 2.
3. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter Retningslinjerne for valg til Folkeoplysningsudvalget.